Kaasaegne Iisraeli riik sai 70-aastaseks.
Pildil on osa selle maa
ühest vabaduse sümbolist Masada
kindlusest, mis on tänapäevase turisti
või ka palveränduri jaoks mugavaks
ja turvaliseks tehtud.
Iisrael on Piibli-maa.
Seal elas
Jeesus, kes meid päästis, ja lugematu
arv neid inimesi, kes on saanud
meile eeskujuks või hoiatuseks.
Piibli abil võime ajaloos tagasi
minna kuni taeva ja maa loomiseni,
mille kõrval 70 aastat on
väga väike aeg.
Iisraeli käekäik on kristlastele
tähtis. Me õpime selle maa minevikust
ja jälgime, kuidas seal nüüd
läheb. Me ei pea kõigega nõustuma,
mida tehakse, aga me saame
paluda Jumalat selle maa tänapäeva
korraldada. Palveid kuuldes
Jumal õnnistab, aga vajaduse korral
ka korrigeerib inimeste ja rahvaste
saatust.
Igal hetkel saab olevikust minevik.
«Hoia mind nagu silmatera;
oma tiibade varju alla peida
mind» (Ps 17,8), võime me koos
lauljaga tulevikule turvalisust paluda.
TULEB TEHA VALIKUID
Toimetaja kommentaar
Londonis olid prints Harry ja Meghan
Markle'i pulmad. Otseülekannet
olevat kogu maailmas vaadanud miljonid
inimesed. Abiellumine on Eestis
üha populaarsust kaotamas. Ehk
oleks kuninglikust pulmast seda
kasu, et noored tahaks ise ka abielluda,
mitte niisama koos elada?
Aprillis suri 92-aastaselt
endine
USA esileedi Barbara Bush, kes oli
abielus 73 aastat. Ehk võiks temagi
eeskujuks olla. Eluaegne abielu pole
võimatu, see on Jumala plaan olnud
loomisest peale ja Jeesuse kinnistas
seda sõnaselgelt (Mt 19,46).
IISRAEL SAI 70-AASTASEKS
Iisraeli 70. aastapäeval tõid
Ameerika Ühendriigid oma saatkonna
Tel Avivist Jeruusalemma. Palestiinlased
hakkasid juba varem
protestima ning Gaza sektori ja Iisraeli
piiril sai surma hulk inimesi.
Sellest on muidugi kahju.
Kristlased on ikka pidanud Jeruusalemma
mitte ainult Iisraeli pealinnaks,
vaid ka endale tähtsaks
vaimulikuks keskuseks. Seal toimus
ajaloo olulisim sündmus Jeesuse
ristilöömine ja ülestõusmine. Kord
saame näha ka uut Jeruusalemma.
«Meie ootame aga Tema (Jumala)
tõotuse järgi uusi taevaid ja uut
maad, kus elab õigus,» kirjutas
apostel (2Pt 3,13).
Poliitikutel on oma kaalutlused.
Sageli lähtutakse ainult ühe valimistsükli
huvidest ja pikemaid plaane ei
julgeta või ei taheta teha. Aga Jumala
plaanide pikkus on igavik.
Kasulik on vaadata Piiblisse nii
usuliste, moraalsete kui ka muude
kavade tegemisel.
Suur juubel ei ole Iisraelis ja tema
ümbruskonnas kahjuks rahulik.
Konflikt palestiinlastega on peaaegu
alaline, sõjaga Süürias on maailm juba
üsna harjunud. Praegu on suureks
küsimärgiks veel USA lahkumine
Iraani tuumaleppest. Seejuures Iisrael
on selle leppe lõpetamise poolt.
USAs endas ei ole sugugi kõik ühel
meelel. USA ise ju sõlmis lepingu ja
nüüd siis tühistas selle. Praegune ja
eelmine president on täiesti erinevatel
arvamustel.
Kasuks niisugune hüplemine kindlasti
ei tule. Kellel tegelikult õigus
on, seda on ajaleheandmete alusel
võimatu öelda. Üleskutsed Jumalat
paluda ei ole sõnakõlks, palve on
võimalus midagi olukorra õigeks lahendamiseks
ära teha.
Me ei taha sõjakoldeid, ei kaugetesse
ega lähedastesse, usuliselt tähtsatesse
ega tavalistesse maadesse.
Jeruusalemm, Iisrael ja ka meie Eestis
vajame Jumala rahu, mis on ülem
kui kogu mõistmine (Fl 4,7).
ÜHENDUSTEED TÄHELEPANU ALL
Tartu raudteejaama juhtimiskeskuses
oli tulekahju, mis viis kogu
sealse automaatika rivist välja. Mitu
päeva pidid bussid ronge aitama, et
sõitjaid Tartusse toimetada. Tartu
jaam läks ajutiselt käsitsijuhtimisele,
mis ei võimalda piisavalt palju ronge
korraga vastu võtta ja sunnib neid
pealegi aeglasemalt sõitma.
Tartus olevat nõukogudeaegne
tehnika. Isegi mitte selleaegse tehnika
viimane sõna, vaid palju algelisem.
Kommentaari kirjutamise ajal
ei olnud veel selge, kas taastatakse
vana juhtimissüsteem või ehitatakse
täiesti uus ja kaasaegne.
Tehnika uueneb kiiresti, aga ometi
on kasutusel väga vanu masinaid.
Näiteks on USA relvastuses siiamaani
pommituslennukid B-52,
millest
viimane ehitati valmis 1962.
aastal. Venemaal on aga kasutusel
selle sõsarlennukid Tu-95,
mille tsiviilvariandi
Tu-114-ga
käis nõukogude
liider Nikita Hrutov 1959.
aastal külas USA presidendil Dwight
Eisenhoweril. Kuigi arvata võib, et
neid sõjalennukeid on korduvalt moderniseeritud,
on näha, et häid tehnilisi
lahendusi ei visata niisama
kolikambrisse, vaid kasutatakse seni,
kuni veel parem ja taskukohane on
välja töötatud. Seda teades ei tundugi
poole sajandi vanune juhtimistehnika
enam erilise imena.
Tegelikult oleme me juba välja
jõudnud uude valimiskampaaniasse,
mille üheks teemaks tundub saavat
uute teede (ka raudteede) ehitamine.
Kõik erakonnad tahavad ehitada neljarealiseks
TallinnaTartu maantee ja
teisigi olulisi teid. Kas peame sellega
nõustuma, kui ehitamiseks on vaja
suuri laene võtta?
Nii vaimulikul kui ilmalikul alal
kehtib põhimõte: «Kes kasinasti külvab,
see ka lõikab kasinasti, ja kes
rohkesti
külvab, see ka lõikab rohkesti»
(2Kr 9,6). Tegelikult peame
vastu hakkama nendele, kes ütlevad,
et jätame kõik vanamoodi ja ootame
vaikselt surma (lause lõpp jäetakse
valjusti ütlemata). Aga vastu tuleb
hakata ka neile, kes lubavad mõne
aastaga Eesti rikkaks teha ja siia
maise paradiisi asutada. Seda kindlasti
ei tule, kuigi nii tore oleks. Tuleb
vaadata, kes lubab reaalseid asju
(kuigi raha ja tööd nõudvaid) ning
kes eksitab inimesi kõlavate loosungitega.
Otsus on valijate enda teha.
MEELEPARANDUS
«Sellest ajast peale hakkas Jeesus
kuulutama: «Parandage meelt, sest
taevariik on lähedal!»» (Matteuse 4,17).
Jeesus alustas oma suurt misjoni-tööd
meeleparandusjutlusega.
Ta näitas, et meeleparandus
on esmajärgulise tähtsusega tõde.
Kogu ristiusk rõhutab meeleparandust.
Meeleparandus on aluseks
usulisele edasiminekule ja vaimulikele
õnnistustele. Kui keegi tahab
usuelus sammu edasi astuda,
peab ta end läbi uurima, minema
oma vigadega Jumala ette ja
parandust otsima. See ongi meeleparandus.
Meeleparandusega on seotud
lunastuseõpetus. Vaevalt võiks
keegi saada lunastusest osa, kui
ta meelt ei paranda. Ta lihtsalt ei
vajaks lunastust, sest tunneb end
õigena.
Meeleparandusega on seotud
ka Vaimust sünni õpetus. Uussünd
järgneb meeleparandusele.
Kui inimene meelt ei paranda,
kuidas saaks siis Jumala Vaim teda
uuendada?
Meeleparandusega on seotud
ka pühitsuseõpetus. On keegi vaimulikus
elus jõudnud kaugele,
aga ta tahab veel astme edasi
minna, siis tuleb tal meeleparandusest
läbi minna. Kui mõni
usklik tahab usuelus edasi
jõuda, siis me ei oska talle näidata
teist teed, kui et ta peab õppima
oma puudujääke tundma,
nendega Jumala ette minema ja
seal neist vabanema. Inimene
saab siis Jumalalt uue jõu ja Jumal
annab talle, mida ta vajab.
Meeleparandusega on seotud
ka õndsakssaamine. Jumala sõna
ütleb, et inimene oma rikutud
loomuses ei kõlba Jumala riiki.
Inimese loomus peab saama
uueks. Seda teeb Jumal oma armust
meeleparanduse tulemusena.
Me näeme, kui oluline on
meeleparandus.
MIKS SEAB JUMAL MEELEPARANDUSE ESIKOHALE?
Meeleparandus tähendab inimese
algatust puhtuse ja headuse
suunas. Sellepärast antaksegi
meeleparandusele määrav koht.
Kuidas inimene võib saada
heaks, kui ta ise selleks midagi ei
tee? Ta ei otsusta paremaks
saada, ei taotle head kas ta
saab siis paremaks?
Teatud tingimustes, kus tal on
rahu, ei ole ebameeldivusi, võib
ta ehk hea olla. Aga viige see
inimene sinna, kus tal tuleb seista
keerukate küsimuste ees, kus
inimeste soovid ja tahtmised
ristuvad, mida see inimene siis
teeb? Kas tal on põhjust pidada
end heaks inimeseks, kui ta ei
jaksa teisi taluda, ei suuda rahul
olla? On ta aus, siis ta peab ütlema,
et tal on tarvis taotleda
paremat.
Kui tahame kätte saada head
vaimulikku elu, peame käima
meeleparanduse teed. Usuline
meeleparandus tähendab abi
otsimist Jumalalt. Inimene on
oma jõuvarud kõik ära kasutanud
ja on jäänud üsna nõutuks,
sest ta püüdlused ei viinud teda
kuigi kaugele. Mida ta peaks
nüüd tegema?
On neid, kes löövad käega ja
ütlevad: «Minust ei tule midagi!»
ja astuvad lootusetusse. Teine
samas olukorras ütleb: «Olen
loodud niisugusena ja teised peavad
seda arvestama.» Ja temagi
loobub võitlusest halva vastu.
Aga on veel üks võimalus
pöörduda abi saamiseks Jumala
poole. Kui võimalus on olemas,
miks seda mitte kasutada?
Ajalikus elus me kasutame
sageli teiste abi. Kui me teame
töökoda, kus tehakse, mida meile
vaja, siis läheme sinna. Teeme
vaimulikus elus sama! Me tahame
saada paremaks, tugevamaks
ja puhtamaks. Jumal pakub meile
oma abi ja miks me ei peaks
seda kasutama?
Aga korraga tunneme, et meil
on piinlik pöörduda Jumala
poole. On sul tõesti piinlik saada
paremaks, ilusamaks? Või on
raske paluda? Mäletan, kui
poisikesepõlves juhtus mõni
äpardus ja mind pandi nurka
kui raske oli andeks paluda,
kuigi teadsid, et siis saad nurgast
välja. Eriti raske oli siis, kui
tundsid, et sa ei olegi nii suur
süüdlane. Selline on inimese loomus
ei ole kerge ennast
alandada, pole kerge ka siis, kui
tunned oma viga.
Ärge tundke piinlikkust minna
Jumalalt abi paluma! Meil on
küllalt tõestusi, et Jumal aitab,
Ta on ju meie taevane Isa, kes
pakub meile head. Läheme julgesti
Ta juurde! Sellest sõltub
meie praktilise elu kasu,
südamerahu, headus, kodurahu,
rääkimata veel vaimulikust kasust
ja usulisest edasijõudmisest.
Jumal on tõotanud meeleparandajaid
aidata. Iga meeleparandaja
võib olla kindel, et
Jumal tuleb talle appi. Iga
meeleparandaja astub Jumala
riigile nii lähedale, et võib saada
osa selle pühadusest ja õndsusest.
Meeleparandus on tee Jumala
õnnistuste maale. Kui keegi tegeleb
meeleparandusmõtetega,
siis julgen öelda: «Jumal tegeleb
juba sinuga, sa oled jõudnud Jumala
riigi piiri äärde.» Jumal on
valmis sind aitama. See on inimese
võrratu väljavaade, et Jumal
peab oma sõna. Kui Jeesus ütles:
«Tulge minu juurde kõik, kes
olete vaevatud ja koormatud, ja
mina annan teile hingamise!»
(Mt 11,28), siis Ta selle ka
teostab.
MIDA MEELEPARANDUS KÕIGEPEALT PUUDUTAB?
Meeleparandus puudutab rikutud
loomust. Sellepärast antaksegi
meeleparandusele nii
suur tähtsus, et see puudutab
inimese elu keskust. Inimese
loomus on väga rikutud. Kui
palju on arusaamatusi, vaenu,
kõlvatuid sõnu ja ebakõlasid!
See näitab, mis on inimese südames.
Mõtleme inimese mõttemaailmale.
Inimese mõtted on kurjad.
Nad on küll mõnikord ka head,
kui meile head tehakse, aga iga
väiksem vääratus võib mõjuda
nii, et kuri tuleb jälle esile. Näol
võib vahel olla naeratus, aga südames
on vaen.
Üks hea mees ütles kord, et ta
ei ei saa kuidagi vaidlemisest
lahti. Küsisin, kellega ta vaidleb?
«Iseendaga.» «Mis vaidlused
sul siis oma südames on?»
«Kui keegi teeb mulle midagi
halba, ma ei ütle talle vastu, aga
südames hakkan vaidlema.» Ta
ütles, et vaidleb tänaval käies ja
kodus istuma jäädes. Kas tal oli
eriline and vaidlemiseks, ei tea,
aga tean, et inimestel on kalduvus
vaielda. Niisugune on ta
mõttemaailm. Iga ebameeldivus
toob halbu mõtteid. Seal on
usaldamatust, vaenu, egoismi,
seal on palju, mida ei väljendata.
Kas inimese mõttemaailm vajab
parandamist? Kindlasti vajab,
sest mõtted annavad sädeme
elule. Jumala sõna kutsub
meelt parandama ja meeleparandus
puudutabki meie rikutud
loomust, mille juurde
kuulub ka meie rikutud mõtteviis.
Ei ole mingi tühi fraas, kui
Jumala sõna ütleb: «Parandage
meelt!» On tarvis parandada
seda, mis rikub terve elu.
Kuidas me kavatseme mõttemaailma
parandada? Ikka nii,
et tunnistame oma vigu ja läheme,
otsime abi Jumalalt.
Edasi meie tundemaailm. Ka
see on meie rikutud loomuse
väljendusi. Mõtteid suudab inimene
sageli rohkem valitseda
kui tundeid. Solvumine, haavumine
ja vihastumine näitavad,
et meie tunded on puudutatud.
Seal oli, mis võttis tuld. Tekkis
enesehaletsemine, üksildustunne,
mahajäetus ja pettumus.
Tunded loovad sageli vale pildi
elust ja inimestest. Loetakse
pilgust ja käepigistusest välja
seda, mida seal tegelikult pole.
Näiteks liiga nõrgast käepigistusest
loeti välja ükskõiksust.
Tunded on puudutatud, päev rikutud,
suhted inimestega pikaks
ajaks sassis. See näitab, et tundeelu
ei ole vaba, ei ole, nagu ta
olema peab. Palju tundeid on
seotud vastassugupoolega, seal
on tunnete väljendusvormid üsna
keerukad.
Kas meie tundemaailm vajab
uuendamist? Ausalt öeldes, vajab.
Ta vajab Jumala abi. Kui
abipalvega Jumala ette läheme,
on see meeleparandus.
Lisame siia veel kujutlused,
rikutud tahte, alateadvuse, unenäod,
lõpuks ka sõnad ja teod.
Kas me ei peaks nüüd ütlema:
«Issand, halasta!»? On tarvis
meelt parandada. Meeleparandamise
taga seisab Jumala tõotus
ja Tema praktiline abi.
Meeleparandust takistab hingevaenlane,
tulles oma nõuannetega.
Aga kas sa pead just
tema nõuande järgi tegema?
Kui tahame kord välja jõuda
Jumala palge ette, siis peame tõsiselt
mõtlema meeleparandusele.
Eks meie oma mõistus ütle
meile, et vajame parandamist?
Meie mõistus ütleb ka, et meie
oma jõud ei tule meie rikutud
loomusega toime. Me vajame
Jeesust.
KUIDAS ALATA MEELEPARANDAMISEGA?
Meeleparandus algab inimese
otsusega: «Aita mind, Jeesus!»
Jumal ootabki seda otsust, et tahame
saada paremaks. Ära siis
viivita, kui tunned seda vajadust.
Mispärast peaksid kunagi
hilisemal ajal tegema seda, mida
võid täna teha? On kardetav,
kui meie tahe on kurja teenistuses
niivõrd, et ta pole suuteline
otsustama hea kasuks.
Lugesin, kuidas haige noormees
palus, et ta saaks terveks
ja võiks siis Jumalat teenida.
Imestasin ja küsisin, miks just
siis? Ka haigevoodil võib Jumalat
teenida. Ta sai terveks,
kui ta pärast paluti, kuid oma
esialgset otsust ta täide ei viinud.
Kirikus ta küll käis. Ühel
päeval koguduse vaimulik küsis,
kas ei oleks juba aeg lubadust
täita. Noormees lõi silmad maha
ja ütles: «On küll, aga veel
mitte täna, mul on midagi vaja
korraldada. Tulen homme.» Ei
ole halb, kui vahel kaalume ja
ka asjade korraldamine on üsna
hea, aga mitte siis, kui küsimuse
all on meeleparandus. Kui Jumala
Vaim meid kutsub, siis
peame arvestama, et Ta ei kutsu
meid igal päeval.
Noormehele saabus homme,
aga vaimulik ei näinud teda kirikus.
Ta nägi noormehe ema,
kes istus seal nutetud silmadega.
Pärast jumalateenistust läks
vaimulik ema juurde ja küsis:
«Mispärast te olete nii kurb?»
Ema hakkas kibedasti nutma ja
ütles: «Mu poeg suri ootamatult.»
See on jutustus tegelikust
elust, traagiline sündmus, kuid
nii see oli. On palju neid, kes ei
sure küll täna ega homme, aga
kelle lubadus jääb täitmata.
Nad lükkavad asja ikka edasi,
sest mõtlevad, et veel on aega,
kuid lõpuks ei ole enam seda.
Teine samm on palve, et Jumal
tuleks appi ja aitaks meid,
astuks meie ellu. See on meiepoolne
samm. Jumala samm on,
et Ta meid puhastab ja Püha
Vaimu kaudu meie elu uuendab.
Taevariik avaneb, sest see on
tulnud meie lähedale. Jumalik
eluvool saab nüüd meie osaks.
Mida sa teed täna Jeesuse
ettepanekuga meelt parandada?
Jeesus ootab su otsust. Milline
see on? Ära unusta, et see on otsus
elu ja surma kohta. Kujutlen,
kuidas Jeesus seisab su ees
ja ootab vastust. Sa teed hästi,
kui ütled, et tahad meelt
parandada.
OSKAR OLVIK
19141977
Tallinna Oleviste koguduse pastor
PIIBLIPÄEVAD TOIMUVAD 40. KORDA
Aktuaalne teema
Eesti EKB Koguduste Liidu Noorsootöö Keskuse juhataja
SVEN-JOONATAN
SIIBAK (25) on 40. noorte piiblipäevade
(PP) projekti- ja
sisujuht. 5. mail korraldati PP
esimene osa, teine toimub 21.23. septembril. PP ongi
järgneva intervjuu teemaks.
Miks on PP kaheks jaotatud?
Kui varasemalt toimusid PP mai lõpus või juuni
alguses, siis otsustasime koostöös Kõrgema Usuteadusliku
Seminariga teha seekord kevadel ühepäevase konverentsi
ja kolmepäevase põhifestivali liigutada septembrisse.
Kui PP järel tuleb kohe suvepuhkus, siis järeltöö
ei ole nii viljakas.
Kas esimesed PP olid 1979. aastal?
Osad alustajad ütlevad, et siis oli 1979, teiste arvates
aga 1978. aasta. 40 on nüüd kindlasti, kas 40. kord või 40
aastat.
Tol ajal oli parem mitte jälgi jätta.
Indrek Luide kirjutas siis kõik ettekanded üles ja pani
pildid juurde. Aga kui ajad läksid keerulisemaks, siis ta
peitis need materjalid Kalamajas ühe maja keldris briketihunnikusse.
Mingil hetkel läks maja ehitusse, kelder on
kinni kaetud ja ei tea, kuidas nende materjalideni jõuda.
Me tegime PP jaoks video, kus Indrek Luide, Ulvi Põllu
ja Helari Puu meenutasid algusaegu. Eks neid inimesi
on veelgi, kes tol ajal panustasid.
Mida praegused noored arvasid nii ammustest
asjadest?
Eks tänapäeva noortel on muidugi raske end nendesse
aegadesse mõelda. PP-l
osalejad on minuvanused ja nooremad,
me oleme vabas Eestis kasvanud. Täna lähevad
PP edasi omal moel ja nii ilmselt peabki, aga me oleme
tänulikud kõigile neile, kes on enne meid midagi teinud
igatsenud Jumalat, põlenud Temale, panustanud noortesse.
Noorte jaoks oli oluline seda videot näha.
Ega PP-l vist vanemaid inimesi ei liigu?
See on viimaste aastatega muutunud ja mul on selle üle
hea meel. Ka sellel aastal oli meil hulk koguduste juhte
kohal, kes teenisid kaasa mentorite ja eestpalvetajatena.
Kui nendel vanematel on oma roll, siis on neil julgem
seal olla ja noortel ei ole ka veider. Noored hindavad
vanemate inimeste tarkust ja juhtimist, igatsevad vaimulikke
emasid ja isasid. Ma julgustan Kuulutaja lugejaid
märkama noori enda ümber. Võib-olla
vahel on tahtmine
neid õpetada, aga tegelikult on vaja neid väga palju
kuulata, julgustada ja nende eest palvetada, nende kõrval
olla.
Millele Sa tähelepanu pöörad PP korraldamisel?
Igatseme, et PP-le
võiks rohkem noori täiskasvanuid
tulla, varasemast võib jääda mulje, et see on põhikooli- ja
gümnaasiumivanustele. Meie sihtgrupp on kuni vanuseni
29.
Sügisel tahaks näha PP-l
800 noort erinevatest konfessioonidest
ja kirikutest. Teemaks on «Sinu lool on mõju».
PP on ka üks lugu. Kui me kuulasime nende lugusid,
kes alustasid, siis nende mõju on tänaseni tunda. Me igatseme,
et noored võiksid näha, millist mõju Jumal nende
elu kaudu, nende ümber, nende koguduses võiks tekitada.
Üks teema, millele keskendume, on kogudus, selle roll
ja olulisus, kuidas noored on koguduses väärtuslikud,
kuidas nad võiksid panustada ja koguduses kaasa teenida
ning teenida noori ja seda generatsiooni, kelle keskel nad
on.
Kuidas garanteerida, et oleks osadus ka Jumalaga,
mitte ainult omavahel?
Osadus omavahel on ka oluline. Mida paremad on
suhted kristlaste vahel, seda tervem on Jumala riik. Et
oleks lähedus Jumalaga, selleks kõik, mida oleme planeerinud,
on tulnud sügavast otsimisest. Et see, millest
me räägime, ei oleks lihtsalt head mõtted, vaid see oleks
Jumalast. Paneme väga palju rõhku sellele, et sisuline
pool oleks tugev.
Kas erineva traditsiooniga kogudustest tulnud
noored erinevad omavahel?
Eks igal kogudusel on oma heas mõttes DNA, mida
nende noored edasi kannavad. Jumala riigis võime olla
küll väga erinevad, aga me saame kokku tulla, Teda teenida
ja ehitada ühte Kuningriiki. Noorte hulgas on üha
vähem erinevuste märkamist ja rohkem ühisosa, mitte ainult
liidusiseselt, vaid ka konfessioonide vahel. Jeesuse
jüngriks olemise mõte on saanud laia kõlapinda kristlasnoorte
hulgas ja nad mõtestavad ennast selle kaudu.
On tulnud sõnumeid, et otsitakse raha.
Oleme otsinud PP-le
erinevaid rahastajaid. meil on suur
meeskond projekte kirjutamas. Praegu otsime raha, et anda
välja 5. mai kristliku ülistusmuusika kontserdi album.
5. mai kogemus näitas meile, kui väga kristlasnoored
igatsevad Jumalat ja on valmis panustama, jätma, pühenduma
selle nimel, milleks Jeesus neid kutsub. PP on
üks koht, kus noored saavad jagada ühist kogemust ja
julgustada üksteist ning kus Jumal saab oma Vaimu läbi
midagi erilist teha. Ma kutsun lugejaid palvetama noorte,
PP ja kogu korraldusmeeskonna eest.
Täname!
KUTSUMUST TULEB JÄRGIDA
Eesti EKB Koguduste Liidu vaimulike
töötegijate päevadel Nuutsakul
11. ja 12. mail rääkis külaline
Ameerika Ühendriikidest FRED
HANSEN (43) uuetestamentlikust
kogudusest. Enne seda pidas ta
sealsamas loenguid Kõrgema Usuteadusliku
Seminari üliõpilastele
sellest, kuidas uurida ja õpetada
Uut Testamenti. Intervjuu Fred
Hanseniga tõlkis Meego Remmel.
Mis on Teie amet?
Ma olen TCMi Rahvusvahelise
Instituudi piibliõppejõud. See on
minu täiskohaga töö õpetada ja
aidata koolil akadeemiliselt kasvada
ning areneda.
Ma õpetan igal aastal kolmes-neljas
riigis. Sellel aastal õpetan
ma esimest korda ka TCMi Ameerikas
olevat õppegruppi. Küll aga
külastan ma kogu aeg kogudusi
Ameerikas ning ma jutlustan ja
õpetan neis.
Mis tõi Teid Eestisse?
Minu sõber Meego Remmel kutsus
mind Eestisse õpetama. Ma
olen siin neljandat korda. Esimest
korda käisin siin kolm aastat tagasi.
Eestis olen ma õpetanud
umbes 7580 tudengit. Mõned Eesti
tudengid on õppinud minu
juures ka Austrias, Heiligenkreuzis,
Haus Edelweissis.
Kas Eestil on mingi eripära võrreldes teiste maadega?
Ma ei ole väga suuri erinevusi
leidnud. Ma näen, et Eesti usklikud
võtavad Piiblit väga tõsiselt,
nad on küpsed kristlased ja nende
õpetuslik arusaam on väga pädev.
Minu ülesanne on toetada ja aidata
neid nende teekonnal. Tahan lisada,
et eestlased aitavad ka minul
mu vaimulikul teekonnal kasvada
ja areneda.
Kuidas nad Teid aitavad?
Nad julgustavad mind, palvetavad
minu eest, aga ütlevad mulle
ka seda välja, et pean oma tööd tegema,
sest see on minu kutsumus.
Hariduse alal ma muidugi kuulan
ka siinseid õppejõude, näiteks
Meego Remmelit või Einike Pillit.
Nendelt kuulen, kuidas kogudus ja
kirik laiemalt Eestis
teoloogiliste, eetiliste
ja sotsiaalsete
küsimuste ning
probleemidega tegeleb.
Nad on õpetanud
mulle ka seda,
kuidas neist asjadest
mõtelda
mitte Ameerika, vaid Eesti
kultuuri kontekstist lähtuvalt. Ma
usun, et Jumal toobki meid kokku
vastastikuse edendamise pärast.
Ma pole kunagi saanud Eestis
pühapäevasel jumalateenistusel
olla. Ma olen siin õpetanud ainult
nädala sees. Üldise
vaatluse põhjal
võin öelda, et oleme
üsna sarnased.
Me armastame Issandat
ja püüame
inimesteni jõuda
parimal võimalikul
viisil.
Oma ettekandes rääkisite, et Teie koduosariigil on Eestiga ühiseid jooni.
Minnesota osariik on Eestiga väga
sarnane, sellepärast tundubki
Eesti mulle kodusena. Meil on üsna
tavaline, et talvel on 20 kraadi
külma, aga võib olla ka kuni 45
kraadi. Geograafiliselt asume sellises
huvitavas kohas, et arktiline
külmalaine liigub täpselt üle meie
osariigi ja siis on ikka väga-väga
külm. Talvel on väga palju lund,
tavalisel aastal vähemalt kaks
meetrit.
Kas Te olete olnud ka pastor?
Ma olin 13 aastat täiskohaga
pastor, enne kui minust sai täisajaga
õppejõud. Oli ka aastaid,
kus ma tegin mõlemat tööd. Mida
rohkem pidin õppetöö tõttu reisima,
seda raskem oli teha paralleelselt
pastoritööd.
Nii et kogudus ei olnud sellega enam nõus?
Tegelikult ma astusin pastori
kohalt ise tagasi, aga mu kogudus
toetab mind siiani. Nad peavad
mind misjonäriks ja toetavad
mind mitte ainult eestpalves, vaid ka majanduslikult. Minu kogudus
armastab väga TCMi ja käsitleb
õppetööd misjonina. Selles koguduses
on viis inimest, kes töötavad
TCMi heaks.
Mis tõi Teid usu ja vaimuliku töö juurde?
Kunagi nooremas eas käisid mu
vanemad kirikus, aga hiljem mitte.
Kui olin väike laps, olid mu
vanemad väga vägivaldsed. Kuna
nad enam kirikus ei käinud, siis
ma kasvasin väga katkises kodus.
Mu vanemad lahutasid oma abielu,
isa on nüüd juba surnud ja ma
ei tea, kus mu ema on. Mul on
kolm õde, kaks neist on minust
vanemad, üks on noorem. Vanima
õega on mul side olemas, aga ma ei
tea, kus teised on.
Kirikusse sattusin tänu sellele, et
koolikaaslased kutsusid mind. Kogudus
oli ostnud endale vana
koolibussi, see sõitis külas ringi ja
võttis kõik lapsed peale, kes tahtsid
kirikusse tulla.
Kui ma olin 15-aastane,
siis meie
koguduse noortejuht võttis mu
kaasa misjonireisile Mehhikosse.
Ta julgustas mind pühenduma koguduse
teenimistööle ja seda ma
hiljem tegingi.
Õppejõuamet nõuab ka teatud teadushuvi.
Akadeemilises mõttes olen huvitunud
kõige enam Ilmutuseraamatust.
Mu magistritöö oli kreeka
keele ja Uue Testamendi alal ning
eriti uurisin ma Ilmutuseraamatut.
Doktoritöös pühendusin alfa ja
oomega kujundile ning küünlajala
sümboolikakeelele (Ilm 1, «A ja O»
eesti keeles).
Ilmutuseraamat on väga keeruline. Kas Teil on selle raamatu kohta mingi eriline teooria?
Ma ütlen vahel tudengitele, et
Ilmutuseraamat on tehtud läbi seletamise
keerulisemaks, kuid tegelikult
ei ole see nii keeruline. Kui
Ilmutuseraamatut lugeda nii nagu
iga muud Uue Testamendi raamatut,
siis saame aru, et selle raamatu
keskmes on väga selgelt Jeesuse
Kristuse evangeelium.
Uue Testamendi kirjad on kreeka-rooma
kirjavormis kirjutatud.
Põhistruktuur on antud kohe Ilmutuseraamatu
esimese peatüki
alguses, kus antakse
Jumalale tänu, seal on
palve ja ülistus. Ilm
1,56 ülistab Johannes
Jumalat, kuna Kristus
on meid armastanud
ja Ta on meid lunastanud
oma vere läbi ning
teinud meist kuningliku preesterkonna.
Sellest Ilmutuseraamatu
ülejäänud tekst räägibki. Kristus
armastab, on meid päästnud ja teinud
meid preestrite kuningriigiks.
Minu jaoks on see üsna lihtne sõnum,
mis pärastpoole on edasi antud
sümbolite keeles.
Kas Te jutlustate tavaliselt Ilmutuseraamatust või valite oma teemad laiemalt?
Ma jutlustan loomulikult kogu
Piiblist, aga inimesed paluvad mul
sageli jutlustada just Ilmutuseraamatust.
Milline on Teie oma perekond?
Kui mu tütar sai kaheaastaseks,
pidin ma peaaegu surema. Korraga
mõistsin, et ma pean oma elu
Kristuse auks elama ja oma naist
ja lapsi väga teadlikult jüngerdama.
Kuna mul ei olnud enda lapsepõlves
lähedasi peresuhteid, siis
nüüd hoian ma oma peret väga.
Ma olin haige ja arst kirjutas
mulle penitsilliinipõhise antibiootikumiravimi.
Ma ei
teadnud, et ma olen
selle suhtes tundlik.
Allergiline reaktsioon
viis mind praktiliselt
surmasuhu. Mu keel
kangestus ja vajus
kurku, ma ei saanud
enam hingata. Kogu
mu hingamisaparaat langes tööst
välja. Seetõttu kaotasin ma 20
protsenti oma kopsumahust.
Kui ma taipasin, et mind tabab
selline reaktsioon, jooksin kohe
meditsiinikeskusesse ja palusin
abi. Seejärel kaotasin ma teadvuse.
Ma ärkasin kiirabiautos ja meedik
mu kõrval ütles, et mu seisund on
väga kriitiline. Ta ütles, et kuula
nüüd täpselt, mida ma ütlen, et sa
üldse ellu jääksid. Ma mäletan, et
vaatasin autos olevat kella. Korraga
mõistsin, et ma suren oma tütre
teisel sünnipäeval kell 18.15. Ma
palvetasin ja parandasin meelt.
Palusin Jumalalt andeks, et ma ei
ole peegeldanud Tema auhiilgust,
ja kui Ta annab mulle elu, siis ma
tahan seda veel teha.
Mitmed tunnid hiljem ma ärkasin,
naine ja lapsed olid haiglas
minu juures. Lapsed pandi mu
käevangu ja seal ma nutsin. Praegu
on mu tütar 15-aastane
ja poeg
on 13-aastane.
Missugune on see kontingent, kes õpib Teie käe all teoloogiat?
Tudengeid on kõikidest vanusegruppidest.
Enamik neist tegutseb
mõnes koguduses või on juba juhid
pastorid, õpetajad, jumalateenistuste
juhid, muusikud. Mingil
hetkel on nad aga otsustanud
edasi õppida. See on magistriprogramm,
mis tähendab, et nad ei õpi
esimest korda.
Kuidas julgustada inimesi õppima?
Jeesuse Kristuse kogudus vajab
küpseid, tarku ja pühendunud
juhte. Ma arvan, et nii Kõrgem
Usuteaduslik Seminar kui TCM,
kes teevad omavahel koostööd, pakuvad
väga head terviklikku haridust
selleks, et koguduste töötegijad
mõtleksid targalt ja püüaksid
kogudustes hästi oma tööd teha.
Miks Te jätate oma perekonna Ameerikasse, reisite, õpetate ja jutlustate viis kuud aastas väljaspool kodukanti?
Nii mu naine, lapsed kui ka ma
ise oleme mõistnud, et Jumal on
selle kutsumuse andnud. Selline
elu ei pruugi kõikide jaoks sobida.
Aga Ta on andnud meile jõu seda
kutsumust ellu viia.
Kogudused ja tudengid, kaasa
arvatud Eestis, palvetavad meie
eest, et meil oleks jõudu ja me saaksime
selle kaudu teenida. See julgustab
meid ja me oleme selle eest
tänulikud.
Täname!
KOLMEKESI IISRAELIS
Veendunud kristlastena huvitas Saksamaal
Chemnitzis elavaid Heidi (36)
ja Sven Rudolphit (42) ikka see, kuidas
läheb Jumala rahval Iisraelis. Kuidas
kogevad inimesed seal tänapäeval
Jumalat? Kuidas läheb neil, kes elasid
üle holokausti? Kuidas üldse elatakse
moodsal läänelikul maal, kus kohtuvad
omavahel täiesti erinevad kultuurid?
KUIDAS JUMAL TÄNA RÄÄGIB?
Jaanuaris 2016 koges vabakogudusse
kuuluv perekond, kuidas Jumal
nendega ebatavalisel viisil rääkis.
Sven Rudolphil oli kristlikul väljasõidul
tunne, et Jumal tahab panna ta
hoolitsema holokausti üleelanud inimeste
eest. Ta ei rääkinud sellest kellelegi.
Kuid mõned nädalad hiljem ütles
tema naine ootamatult: «Kui me
kunagi välismaale peaks minema, siis
Iisraeli.»
Alles nüüd jutustas mees oma vaimulikust
kogemusest. Mõlemale oli
selge, et nad tahavad Jumalale kuuletuda.
Aga nii lihtne see ka ei olnud.
Mitmed organisatsioonid, kelle poole
nad pöördusid, ütlesid ära.
Kuid ühe Iisraeli sõprade grupi
poole pöördudes sattusid nad avatud
uksele. Need otsisid abielupaari, kes
juhiks 2004. aastal asutatud oskustöögrupi
ettevõtmisi Iisraelis ja külastaks
natside ohvreid.
See tööharu asutati, et 160 tuhandet
siiani elus olevat holokausti üleelanud
inimest praktiliselt aidata. Umbes 50
tuhat neist elavad allpool vaesuspiiri.
Enam kui 800 vabatahtlikku on omal
kulul Pühal Maal käinud, eelkõige
kortereid remontimas. Abielupaar Rudolph
tundis selle vastu huvi, aga
kahtlused jäid ka.
TRÖÖSTIGE MINU RAHVAST!
Need kadusid, kui Heidi Rudolph
nägi keset Chemnitzit graffitit, kus oli
Taaveti täht ja tekst «Toetage Iisraeli!»
Abielupaar nägi selles Jumala kinnitust,
et nad peavad tõesti Iisraeli minema.
Nad tahtsid praktiliselt rakendada
piiblisalmi Js 40,1: «Trööstige, trööstige
minu rahvast, ütleb teie Jumal.»
Nad andsid oma korteri ära ja viisid
mööbli sõprade juurde. Neile anti
aastane viisa koos võimalusega seda
pikendada. Et elu läheb ebamugavamaks,
see neid ei häirinud.
Nad said Jeruusalemma lähedal
Giv'at Ye'arimi külas ühes majas kahetoalise
korteri. See on kitsas, aga
nende elu kulgeb nüüd niikuinii rohkem
väljaspool kodu kui Saksamaal.
Neid vaimustab suur aed. Nende
poeg, viieaastane Levi, läks kohalikku
lasteaeda. Esimesed kontaktid külas
on juba sõlmitud. Kõik kolm õpivad
heebrea keelt.
Abielupaar külastab eelkõige holokaustiohvreid.
Mõned neist saavad
saksa keelest aru, aga enamasti räägivad
Rudolphid nendega inglise
keeles. Aga ükskord hüüdis üks vanem
daam, kes on kunstnik, neile saksa
keeles järsku järele: «Nägemiseni!»
See näitas abielupaarile, et nende külaskäik
oli oodatud. «Siin oleme me
õiges kohas.»
KLAUS RÖSLER
idea Spektrum
«Vaata, kas ma olen valuteel ja juhata mind igavesele teele!" (Ps 139,24). Pildil on Via Dolorosa Jeruusalemmas.
TEDA HUVITASID RONGID
Sakslase Dirk Höllerhage (58) huvi
rongide vastu on pärit vist juba
imikueast ta kasvas üles raudteelase
perekonnas. Kaheaastaselt sai ta
kingiks mudelraudtee, 12-aastaselt
võttis ette esimesed sõidud, et kodust
kaugel auruvedureid pildistada.
Pärast kooli lõpetamist läks ta 12
aastaks sõjaväkke. Ta lõpetas teenistuse
allohvitserina tankipataljonis.
Kuna ta sõitis sageli Ida-Saksamaale,
et seal veel kasutuses olnud auruvedureid
pildistada, tekkis tal probleeme
sõjaväe vastuluurega kahtlustati,
et ta on spioon. Tal oli palju jutuajamisi,
enne kui ta suutis ametnikke
veenda oma rongihuvis.
PASTOR, KAPLAN, NÕUSTAJA
Viimati ilmunud raudteelaste ajakirjas
täitis ta kuus lehekülge oma
piltidega ja kutsus lugejaid Piiblit
lugema. Tema vaimulikud otsingud
ei kulgenud aga päris otse.
Höllerhage vanemad kuulusid iseseisvasse
vennastekogudusse. Ta sai
kristliku kasvatuse, kuid probleeme
tekitas eraldatus teistest kristlastest.
Ta jõudis arusaamisele, et inimestel
on lihtsalt hirm Jumala ees ja tema ei
taha usklik olla.
Ühel kristlikul perenõustamiskonverentsil
1992. aastal märkas ta, et
Jumala rahvas on kirjum ja usk on
positiivse jõu allikas. Ta tegi oma
järeldused selle asemel, et rahandusnõustajaks
saada, läks ta usuteadust
õppima.
Sõjaväes on ta nüüd reservkapten
ja kaplan. Ta töötab pastorina sõltlaste
aitamise ühingus «Sinine rist».
Kogu Saksamaal esineb ta koolides,
et õpilasi alkoholitarbimise ohtude
eest hoiatada. Tema ettekanded on
nii populaarsed, et paljud õpilased
võtavad osa tema suvevaheaja laagritest
Vahemere ääres.
NOORTE KOHTUMISPAIK
Seepärast hakkas ta oma kodukohas
uskkondadevahelist noortetööd
tegema. Noored usaldavad teda.
Aga puudu oli kohtumiskoht. Ta
palus Jumalat see asi lahendada. Ja
ta koges Jumala abi viisil, mis teda
tänaseni imestama paneb.
Ta esitas linnapeale avatud kristliku
noortekeskuse projekti. Sellepeale
pakkus linn talle tasuta kasutada
lammutamisele määratud vana eramaja.
17 aastat tegi ta seal ilma palgata
noortetööd, abiks suur meeskond
erinevate koguduste inimesi.
Mõned noored said usklikuks.
Aga nüüdseks on poliitiline olukord
väikelinnas muutunud. Mai algul
oli suur lahkumispidu. Sellest
ajast peale on avatud noortekeskusest
saanud ajalugu. Maja peab raekoja
laiendusele ruumi tegema.
Höllerhage teab: «Ka Jumala riigis
kehtib, et kõigel on oma aeg» (Kg
3,17).
KLAUS RÖSLER
idea Spektrum
TA PÄÄSTIS 148 ELU
Üks tõsikristlasest naislendur
päästis õnnestunud hädamaandumisega
148 inimese elu. Lennu
ajal 17. aprillil New Yorgist Dallasesse
plahvatas üks lennuki
kahest mootorist. Lennufirma
Southwest Airlines piloot Tammie
Jo Shults (56) maandas lennuki
kindlalt Philadelphia lennuväljale.
Üks naine suri pärast haavadesse,
mis ta plahvatuses sai.
Paljud reisijad kiitsid sotsiaalvõrgustikes
piloodi tarka käitumist.
Shults on endine sõjaväelendur.
Piloodi ämm Virginia Shults
ütles ajalehele Washington Post,
et pole oma minia tegevusest sugugi
üllatunud. Minia on veendunud
kristlane ja see on ka tema
kindla reaktsiooni põhjuseks:
«Ma tean, et Jumal oli temaga, et
ta rääkis Jumalaga.»
idea Spektrum
ELU TRELLIDE TAGA
Peaaegu kogu oma täiskasvanuelu
on Harald Katzinski (58) vangis
istunud. Seejuures ei ole ta
mingi röövel. Ta tundis end lihtsalt
vanglas paremini kui vabaduses.
«Lapsena hellitati ta kodus ära
ja pärast löödi käega. Sellest ei
saanud ta üle,» ütleb pastor Janusz
Blonski, kes tema ristis.
AUTOVARAS HÜÜDIS APPI
Katzinski kasvas üles heades
tingimustes Cuxhavenis Saksamaal.
Kui ta keskkooli lõpetamisega
hakkama ei saanud, saatis isa
ta õppima automehaanikuks.
Pärast lõpetamist algas tema allakäik.
Tal tuli minna sõjaväkke ja
nii pidi ta esimest korda elus kodust
ära olema. Sellega ta toime ei
tulnud.
«Kohe esimesel õhtul põgenesin
kasarmust ära ja läksin jala 60
kilomeetrit koduni,» meenutab ta.
Vanemad viisid ta tagasi. Kuid ta
jooksis jälle ära. Lõpuks tuli tal
minna psühhiaatri juurde uuringutele.
Arstid määrasid talle ravi.
Aga temal tekkis tunne, et vanemad
ei taha teda enam. «Siis varastasingi
ma oma esimese auto.
See oli isemoodi appikarje. Aga
keegi ei saanud minust aru.»
MÄNG KOHTUGA
20-aastaselt
sai ta esimest korda
autovarguse eest kaks aastat noortevanglat.
Trellide taga leidis ta
kiiresti omasuguseid: «Vangid olid
minu jaoks nagu vennad.» Temast
sai algul vangide grupijuht ja
pärast majavanem.
Kui kaks kolmandikku vangistusest
oli ära istutud, lasti ta eeskujuliku
käitumise eest vabaks. Tema
sai sellest aga hoopis teisiti
aru: «Nad tahtsid minust lahti saada.»
Vanglast lahkudes varastas ta
parkimisplatsilt ühe vanglaametniku
auto.
Vangla, vabadus, autovargus ja
vangla. Kümme aastat mängis ta
sedaviisi kohtuga. Siis pandi ta
kui vaimuhaige seaduserikkuja
haiglasse sundravile. Seal oli ta 14
aastat.
Kui ta jälle veidi enne karistusaja
lõppu vabaduses käies auto varastas,
soovitas üks ekspert panna
ta tavalisse vanglasse, kus ta oleks
järelevalve all ja saaks oma aja
täis istuda.
IME FACEBOOKIST
Veidi enne 2016. aasta jõule ta
vabanes ja sai endale korteri ühes
hoolekandeasutuses. Ja seal juhtus
ime. Ta kirjeldas Facebookis oma
kurba saatust ja sellesse oli peidetud
appikarje. Seda luges pensionär
Uwe Skörup, kes kuulub
baptistikogudusse. Ta vastas talle,
sai temaga kokku, rääkis talle Jeesusest
ja kutsus ta kogudusse.
Ja Katzinski läkski temaga kaasa.
Ta tundis, et jutlus kõnetas teda,
ta sai kristlaseks, tegi läbi ristimiskooli
ja hakkas koguduses
kaasa töötama eelkõige aias ja
riietehoius.
Eriti rõõmus on ta selle üle, et
on leidnud kogudusest tõelisi sõpru.
Vanglasse ta enam tagasi minna
ei taha. Kui ta oleks Jeesusest
Kristusest varem kuulnud ja koguduse
leidnud, oleks tema elu võinud
hoopis teistsugune olla.
KLAUS RÖSLER
idea Spektrum
ÜKS PILT
Laupäeval, 19. mail korraldati Tallinnas Kalamaja päevade raames Kalju kiriku hoovis ja Tetermanni majas traditsiooniline pannkoogikohvik. Kalamaja päevi hakati pidama 2009. aastal Kalju koguduse initsiatiivil.
Foto: Kristi Jürma
Eesti EKB Koguduste Liidu
VAIMULIKE TÖÖTEGIJATE PÄEVAD
11. ja 12. mail 2018 Nuutsakul
1. Gunnar Kotiesen innustamas.
2. Sõnake seinal...
3. ...ja kriipsuke patareil andsid edasi vaimuliku mõtte.
4. Ülistus.
5. Külaline Fred Hansen.
6. Ermo Jürmal tuli Teekäija viktoriini võitja välja loosida.
|