Foto: Kadri Aan
Mis on sellel pildil kõige tähtsam?
Raamatud, toit, vesi või veel
midagi? Kas neid raamatuid peaks
ükshaaval vaatama, enne kui hinnangut
anda?
Banaan on võõramaine toit,
ometi meile nii omaseks saanud.
Vett on meie maal alati piisavalt olnud,
aga probleeme võib tekkida
selle kvaliteediga. Kuigi paljusid
kirjatöid levitatakse tänapäeval arvuti
abil, ei ole ka raamatud kuhugi
kadunud.
Kui juba umbes kolm tuhat
aastat tagasi oli mureks, et «suurel
raamatute tegemisel pole lõppu ja
suur agarus väsitab ihu»
(Kg 12,12), mis siis tänapäeval
saab? Ilmselt peame valima, mida
loeme. Raamatupoed on täis igasugust
kirjandust ja kindlasti ei
anna need kõik vajalikke teadmisi
ega kasu hingele.
On üks raamat, mis pole end
ammendanud. «Jumala sõna on
elav ja tõhus ja vahedam kui ükski
kaheterane mõõk» (Hb 4,12). On
üks vaimulik toit, mis toidab ja
jook, mis võtab janu ära tänaseni.
Jeesus ütles: «Mina olen eluleib.
Kes minu juurde tuleb, see ei nälgi
iialgi, ja kes minusse usub, see ei
janune enam iialgi.» (Jh 6,35).
MILLEST ME LÄHTUME?
Toimetaja kommentaar
Eesti Vabariik hakkab saama
100-aastaseks.
Juubeliaasta on alanud
rahutult, kuid ka uute lootustega.
Jumal on selle riigi meile andnud ja
meil on põhjust Teda paluda: «Hoia
mind nagu silmatera; oma tiibade
varju alla peida mind!» (Ps 17,8).
EESISTUMINE LÕPPES
Eesti eesistumine Euroopa Liidu
Nõukogus sai läbi. Eesti on nüüd jälle
tavaline Euroopa Liidu riik. Nagu
üks suursaadik ütles: «Pärast esimest
jaanuari ei helista sulle keegi, sa ei
ole enam nagu keegi."
Aga nii see ju pidigi olema. Eesistumine
kestab pool aastat ja siis
läheb see kellelegi teisele (seekord
Bulgaariale). Nüüd antakse Eesti
eesistumisele hinnanguid ja meie
oma ajakirjanduses on need valdavalt
positiivsed.
Eesistujana oli Eestil mitmesuguste
nõupidamiste juhataja koht, mitte
Euroopa kamandamise roll. Eesistujal
ei ole õigust taotleda eesistumise
varjus oma riigi huve. Vist sai Eesti
oma rollist aru ja tuli oma ülesannetega
toime.
Uus aasta algas Eestis uute sisepoliitiliste
võitlustega. Eesistumise ajal
kehtis väike vaherahu. Näägeldi küll,
aga Euroopa asju ajavaid poliitikuid
maha võtta ei üritatud uuel inimesel
oleks väga raske olnud ilma ettevalmistuseta
jätkata, Eesti oleks võinud
jääda teiste riikide silmis rumalasse
olukorda.
Nüüd käib juba tegelikult järgmisel
aastal toimuvate Riigikogu valimiste
kampaania. Vajalik oleks muidugi, et
ka selle aasta jooksul oleks Eestil
teovõimeline valitsus. Saamegi
endale palveteemad täname Jumalat
eesistumise õnnestumise eest
ning palume kodurahu ja varsti
saabuvate valimiste pärast. Ning
arvestagem, et nii poliitikute kui
lihtinimeste kohta kehtib Koguja
mõttetera: «Sest ükski inimene ei ole
maa peal nii õige, et ta teeks ainult
head, aga mitte kunagi pattu» (Kg
7,20). Apostel Paulus ütleb sedasama
Rm 3,23.
SILD JA TUNNEL
Kaks ärimeest on teatanud, et nemad
võiksid ehitada silla mandrilt
Muhumaale. Üks soomlane lubab
teha kiirkorras valmis tunneli
Tallinnast Helsingisse. Paljudes on
tärganud uus lootus, et ammustest
ideedest saab ükskord asja.
Muidugi pole kõik nende projektidega
nõus. Aga kui on tegemist erakapitaliga,
siis peaks olema ärimeeste
enda mure, kuhu nad oma raha
kulutavad ja kust nad toetajaid leiavad,
kui nad ei tegutse riikide ja rahvaste
huvide vastu.
Kas need rajatised tasuks ennast
majanduslikult ära ja kas riik peaks
andma ettevõtjatele mingid garantiid
(on ju vaja taotleda pangalaene jne)?
Ei maksa hakata võrdlema võrreldamatuid
asju Saaremaa silda näiteks
Rootsi ja Taani vahelise sillaga
või TallinnaHelsingi tunnelit La
Manche'i alusega. Inimesi ja kaupu
liigub meie kandis lihtsalt väga palju
kordi vähem. Aga riigi üks roll
peakski olema toetada neid häid
asju, mis majanduslikult ära ei tasu.
Selliseid on muidugi väga palju ja
kuskil on piir, et riik end ära ei
laostaks. Ikka peab üheksa korda
mõõtma, enne kui lõikama hakata.
Tegelikult ei saa neid projekte üldse
koos vaadelda üks on kohalik,
teine riikidevaheline ühendus. Ühine
on neil ainult teatav utoopilisus.
Saaremaa silla sarnaseid ehitisi on
küll juba olemas, TallinnaHelsingi
tunnel oleks aga maailmas kõige
pikem, pealegi kahe väikese linna
vahel. Aga las ärimehed ajavad oma
asja, pole mõtet neid takistada. Meie
peatähelepanu peaks olema mujal:
«Meil pole siin jäädavat linna, vaid
me taotleme tulevast» (Hb 13,14).
HIRMUTAV TEHAS
Emajõe äärde tahetakse ehitada
tselluloositehast. Seda plaani on
ettevaatlikult toetatud ja karmilt
hukka mõistetud. Ilmselt ei ole praegu
siiski veel aeg öelda resoluutset
seisukohta, sest kõik plaanid on ju
veel esialgsed ja lahtised. Ei saa kiita
ega laita seda, millest tegelikult pilt
puudub. Aga praegu on õige aeg
esitada küsimusi, kahtlusi, nõudmisi,
kehtestada piiranguid jne.
Suurimad hirmud on sellise tehase
puhul seotud keskkonna saastamisega.
Selge on see, et iga ehitis (ka
eelpool nimetatud sild ja tunnel) rikuvad
loodust. Kas saadav hüve on
nii suur, et katab kahju?
Tootmisprotsessis
nähakse tänapäeval alati
ette ka jääkide utiliseerimine ja kahjulike
mõjude kõrvaldamine.
Aga valmistuda
tuleks ka kõige
ebatõenäolisemate
avariide, loodusõnnetuste,
terroriaktide, mõne töötaja käpardlikkuse
või pahatahtlikkuse vastu.
Muidugi on see väga kallis, aga
teisiti ei või. Vastused tuleks anda nii
spetsialistidele kui ka asjatundmatutele
ärahirmutatud lihtsatele inimestele.
Jeesus ütles: «Vaadake ette ja hoiduge
igasuguse ahnuse eest, sest
külluseski ei olene kellegi elu sellest,
mis tal on!» (Lk 12,15). Jälgigem
siis, millest me lähtume, kui midagi
plaanime.
KRISTLANE JA LÄBIKUKKUMISED
Kristlaste eesmärk siin maa
peal on Jumalaga koos käimine.
Kui meil peaks see õnnestuma, kas
see peaks siis tähendama, et meil
lähevad kõik asjad alati korda?
Kas milleski läbikukkumine tähendab
seda, et me oleme Jumalast
eemaldunud? Vaadates Piiblis kirjeldatud
inimeste ja ka tänapäeva
kristlaste elusid, siis ilmselgelt see
nii ei ole, kuigi mõnikord nii arvatakse.
PÜHAD RASKUSTES
Vana Testamendi Joosepil juhtusid
kõiksugu õnnetused: vennad
müüsid ta orjaks, isegi kui orjapõlves
läks hästi, siis valesüüdistuse
peale pandi ta vangi ja aina
hullemaks asi läks. Joosepi tunnetest
kõigi nende raskuste juures
ei räägita kuigi palju, küll on selge,
et ta kõigis olukordades jäi Jumalale
ustavaks, st ta ei olnud ise
süüdi nendes ebaõnnestumistes.
Kusjuures on huvitav, et igas järjest
hullemas olukorras koges ta
ikkagi Jumal õnnistust: «Sest Issand
oli temaga ja mis ta tegi, Issand
laskis korda minna» (1Ms
39,23). Lõpuks sai temast Egiptuse
asevalitseja.
Taavet oli inimene, kelle elus oli
palju selliseid hetki, kus ta tundis
ennast läbikukkununa. Kuna ta on
kirjutanud palju laule, mis on osa
Piiblist, siis teame tema emotsioonidest
päris palju. Tema lauludest
näeme, kuidas ta sageli tundis
suurt hirmu ja ängistust näiteks
kui vaenlased tahtsid teda tappa.
Neid raskuste põhjuseid oli veel
palju, sh ka Taaveti enda süüd,
kuid alati jõudis ta lõpuks selleni,
et tema abi tuleb Jumalalt ja üksnes
Temale võib ta loota.
Prohvet Eelijal oli üks lugu,
kus ta tundis ennast täiesti läbikukkununa.
Ta oli esitanud väljakutse
sadadele Baali prohvetitele
ja Jumal oli viinud ta imelisele võidule.
Tal oli tekkinud lootus, et
nüüd hakkavad asjad Iisraelis
muutuma. Siis sai ta hoopis kuningannalt
sõnumi, et see tahab teda
tappa selle eest, mis ta Baali prohvetitega
tegi. Nüüd tundis Eelija
ahastust, et mitte midagi pole
muutunud hoolimata Jumala
suurest imeteost on tema ikka ainus
Jumala järgija ning ta põgenes
kaugele Hoorebi mäe juurde. Kui
ta seal väsinuna ärkas, siis küsis
Jumal: «Mida sa siin teed, Eelija?»
(1Kn 19,9). Jumalal olid ju Eelija
jaoks ülesanded hoopis mujal.
Siiski ei hakanud Jumal teda süüdistama
põgenemise eest, vaid
rääkis talle oma plaanidest.
Näeme, et Jumal andestab meile
meie emotsionaalsed keerdkäigud
ning mõistab neid. Peaasi, et
me sinna kinni ei jää. Nii nagu Augustinus
on öelnud: «Eksimine on
inimlik, kuid eksitusse jäämine
saatanast.»
Ka Jeesuse elus, kui Ta siin
maa peal ringi käis, oli olukordi,
mis näisid läbikukkumistena. Jeesusel
oli mingil hetkel palju jüngreid,
kuid kui Ta rääkis asjadest,
mis olid neile rasked mõista, siis
lahkusid paljud Tema juurest. Me
teame, et Jeesus oli kurb nende
inimeste pärast, kes ei tahtnud Teda
kuulata. Mt 23,37 ütleb Ta Jeruusalemma
kohta: «Kui palju
kordi olen ma tahtnud su lapsi koguda,
otsekui kana kogub oma
pesakonna tiibade alla, ent teie ei
ole tahtnud!» Veel enam, Jeesuse
ristisurm oli ju kõige suurem läbikukkumine,
mida Ta järgijad
oleksid suutnud ette kujutada.
Ometi oli see tegelikult Jumala
plaan.
Enne Jeesuse ristisurma, Tema
kinnivõtmise järel juhtus ühe Tema
lähema jüngri Peetruse suurim
läbikukkumine. Peetrus väitis kolmel korral, et ta
ei tunnegi Jeesust, kuigi oli enne
öelnud, et kui ka kõik teised peaks
Jeesuse hülgama, siis tema seda ei
tee. Teame ka, et Peetrus kahetses
seda ning Jeesus andestas ja usaldas
talle oma jüngrite eest
hoolitsemise.
Teame, et Jeesuse jüngritest
enamik suri märtritena. Üsna kindel,
et kõrvaltvaatajaile võis see
tunduda läbikukkumisena, kuid
tegelikult see nii ei olnud. Kristlus
levis kiiresti ning ka tagakius lõppes
hiljem.
JÕUD JUMALALT
Rasketes olukordades võib ilmneda
ka see, miks me peame jäägitult
Jumalat usaldama meil ei ole
võimalik enda jõuga midagi teha,
kuna meil enam polegi jõudu. Üks
inimene rahvusvahelisest palveteenistusest,
Gordon van Veelen,
rääkis siin Eestis käies sellest, kuidas
pärast tema naise surma, kui
ta oli vaimselt täiesti tühi ja oli tema
kord minna inimeste pärast
palvetama, ta mõtles: «Mis ma
lähen, mul ei ole ju mitte mingit
jaksu midagi anda.» Siiski ta läks
ja tema ette sattusid väga keerulised
olukorrad, kuid ta koges hoopiski
edu: «Ka kurjad vaimud
läksid inimestest välja palju kiiremini
kui kunagi varem.» Piiblis on
räägitud sellest kui peidetud aardest:
«See aare on meil aga saviastjates,
et võrratult suur vägi
oleks Jumala oma ja ei midagi
meist» (2Kr 4,7).
Üks vaimulik muretses tähtsasse
ametisse õnnistamisel: «Ei
tea, kuidas ma hakkama saan?»
Teine vaimulik vastas talle: «Ära
liiga palju enda peale mõtle, sa
hakkad ikka Jumala tööd tegema.»
Joel Luhamets noore mehena
nõukogude ajal, kui ateismi peeti
ühiskonnas ainuvõimalikuks ja
usku vaid mingil määral salliti,
võttis ühel avalikul koosolekul sõna
kristlike põhimõtete kohta.
Keegi õppinud mees tõusis püsti
ning pilkas avalikult Luhametsa ja
tema arusaamu. Luhamets tundis
ennast mitu päeva täiesti läbikukkununa.
Mitu päeva hiljem
ütles üks kohalolnu, et nende
pilkavate sõnade tõttu hakkas ta
sügavamalt mõtlema selle üle, mida
Luhamets oli öelnud ning sai
siis ka aru, et pilkajal ei olnud
õigus.
SAATAN KÜLVAB SEGADUST
Ise olen avastanud, et väga
sageli, kui ma teen mingit Jumala
riigi tööd, tulevad teele raskused.
Näiteks kui korraldasin laagrit,
siis viimasel hetkel ütlesid külalised
ära. Või juhtuvad mingid
muud äpardused. Sageli on mul olnud
esmane reaktsioon, et mis ma
siin pingutan, kui asjal ei ole Jumala
õnnistust taga. Aga varsti
jõuan arusaamisele, et see võib olla
ainult saatana vastutöö, võib-olla
on just midagi väga head ja vaimulikku
tulemas, mida saatanal
on soov takistada. Ja üldjuhul hiljem
olengi seda kogenud, et lõpuks
ikkagi oli suur Jumala hoidmine
kogu selle asja üle ning ka mina
sain vaimulikult kasvada.
Mart Metsala on öelnud, et
saatana põhiline tööriist on inimesesse
alaväärsuse tekitamine
(teine on vast uhkuse tekitamine).
Kui saatan suudab kristlasele selgeks
teha, et see ei suuda mingi
asjaga hakkama saada, siis on see
saatana suur töövõit. Hoopis midagi
muud on Jumalalt selgust
saada, mis ülesanded sobivad meile
kõige paremini, aga see on teine
teema.
Kord tudengipõlves korraldasin
ühte suvelaagrit, kus olin
noortejuhiks ja tegin laenatud
autoga kogemata avarii. Sõitsin
tuttaval kruusateel ühte kurvi liiga
otse ja teine auto tuli vastu. Peale
autode keegi kannatada ei saanud,
kuid mu meel oli ikka väga masendunud
(eks tudengil ole ka
remondikulusid keeruline kanda)
ja kogu laagrile pani see avarii
oma pitseri. Sain aru küll, et olin
ise süüdi, aga tekkis ikkagi küsimus,
miks Jumal ei hoidnud. Igatahes
järgnevate päevade jooksul
käis mul ka selline mõte peast läbi,
et kas ma üldse sellisena noortejuhiks
sobin. Siiski mäletan ka Jumala
kinnitust või meeldetuletust
viimasel lõkkeõhtul alustas külaline
oma sõnavõttu sellega, et ütles
millegipärast kolm korda järjest
«Jumal armastab sind». Ma tundsin,
et see oli midagi, mida Jumal
tahtis mulle meelde tuletada. Ja ei
saanud saatan seal oma võitu tegin
veel aastaid noortetööd.
Et olla vaimulikes asjades edukas,
peame kogu tähelepanu viima
Jumalale. Kl 3,12: «Kui te nüüd
koos Kristusega olete üles äratatud,
siis otsige seda, mis on ülal,
kus Kristus istub Jumala paremal
käel; mõtelge sellele, mis on ülal,
mitte sellele, mis on maa peal.»
Väga oluline on, et Jumala
kõikvõimsus oleks meil meeles, kui
me satume enda meelest lahendamatutesse
olukordadesse või läbikukkumistesse.
Meie tõesti ei tea
lahendusi, aga Jumalal on need
olemas, sageli küll teistsugused,
kui me oskame arvatagi.
Näiteks on ülistuslaulud midagi,
mis peaks viima meie fookuse
Jumala võimsusele. Need ei tohiks
kellegi jaoks olla lihtsalt «osa jumalateenistusest»,
vaid võimalus
saada Jumalale lähemale. Kuid
neid viise on teisigi, Jumal suhtleb
igaühega unikaalsel viisil.
VAIMU VILJAD
See, milles me saame oma edu
või läbikukkumisi mõõta, on Vaimu
viljade avaldumine või mitteavaldumine
meie eludes. «Aga
Vaimu vili on armastus, rõõm, rahu,
pikk meel, lahkus, headus, ustavus,
tasadus, enesevalitsus»
(Gl 5,2223).
Lugesin mõni aeg tagasi Jim
Hohnbergeri raamatut «Põgenemine
Jumala juurde». Ta räägib
isiklike näidete varal, kuidas Vaimu
viljade avaldumine peegeldab
meie vaimulikku arengut. Eks
kergetes oludes on lihtne olla pika
meelega ja lahke, kuid kui oleme
väsinud ja kõik läheb viltu, kas me
ka siis seda suudame?
Sageli võivad olla meie päevad
läbikukkumiste jadad vaid väikeste
võitudega. Kasvamiseks on tarvis
keskenduda Jumalale ja paluda
Temalt abi. Aga see rõõm on
suur, kui näeme, kuidas Jumal
meid muudab ja kasvatab.
RAUL ROSENVALD
Foto: Katrin Rosenvald
KÕIK KUULUB JUMALALE
Aktuaalne teema
ELI KÕLLO on olnud Eesti EKB
Koguduste Liidu pearaamatupidaja
juba ligi 20 aastat. Aasta algus on
paras aeg temaga majandusest
rääkimiseks.
Kuidas Sa hindad liidu majandust
2017. aastal?
Võib öelda, et Taevaisa on andnud
vastavalt vajadustele. Ei ole puudu ja
ei jäänud ka üle.
Võibolla
mõni siis ei annetagi,
kui puudu ei ole?
Jumala seadused kehtivad endistviisi.
Kümnis on kümnis, annetus on
annetus ja ohver on veel lisaks.
«Tooge oma ihud Jumalale elavaks,
pühaks ja meelepäraseks ohvriks; see
olgu teie mõistlik jumalateenistus»
(Rm 12,1); «Tooge kõik kümnis täies
mõõdus varaaita, et mu kojas oleks
toitu» (Ml 3,10). Selles peitub meie
isikliku ja koguduse elu õnnistus.
Annetus on vabatahtlik lisa kümnisele.
Ohver on see, kui ma annan
kõik, mis mul on. Ise ma ei ole veel
ohvrini jõudnud, võib-olla
aja kasutamises
mõni kild kukub sinna hulka.
Vahel on keeruline mõtestada,
miks on vaja annetada, see on ju minu
raha. Tegelikult olen ma ju Jumala
oma ja kõik, mis mulle kuulub,
on Tema antud. Küsimus on, kui palju
ma raatsin sellest tagasi anda.
Kunagi räägiti, et annetused
kuhjuvad aasta viimastele päevadele,
aga oleks vaja, et nad aasta
peale ühtlustuks.
Mõni tahab anda kümnist aastatulust
ja enne peab see selguma.
Kunagi ei jää mingit üleliigset plussi.
Reserve ei ole. Mõnikord on mingid
vahendid, mida on kogutud ja
peaksidki jääma järgmisse aastasse.
Liidu tegevus toimub vastavalt
aastakonverentsil kinnitatud eelarvele.
Kui laekuvad sihtannetused, siis
paneme täpselt kirja, milleks nad tulid
ja teiseks otstarbeks neid ei kasutata.
Näiteks kui keegi annetab
pastorite fondi, siis see on väga suur
õnnistus, sest aasta alguses saavad
tehtud uued otsused kellegi toetamiseks.
Kui palju saab liit veel toetuda
välisabile?
Kui ma alustasin seda tööd, oli
välisabi osakaal palju suurem. Projektides
aitab meid sõprusliit
Ameerikast. Erinevaid tegevusi on
toetanud Rootsi kogudused, Toronto
ja Vancouveri eesti kogudused, misjonäre
väljaspool Eestit ka muud
organisatsioonid, EBF on toetanud
koguduste rajamist jm. Meie projektide
sponsoriteks on ka Eesti kristlikud
ettevõtjad.
Kas on neid kogudusi, kes
pöörduvad liidu keskuse poole, et
aidake meid raamatupidamises?
Kui tullakse sooviga, et aitaksime
majandusaasta aruannet kokku
seada, siis paneme koos andmed aruandesse.
Mitmed küsivad nõu, kuidas
deklaratsioone täita.
Kuidas Sa suhtud töötavate
pensionäride maksustamisega
seotud debatti?
Neid pensionäre, kes ei tööta, ei
puuduta see üldse. Kes töötavad
midagi pole teha. Mis seal nuriseda!
Ma ise saan ka natuke vähem kätte
kui enne.
Kogudusele nimeliselt annetades
maksuvaba piir suureneb. Peab
olema tõestatud, et inimene annetas
isiklikult, kas pangaarvega või on tema
sularahaline annetus koguduse
kassas vormistatud. Vaja on ka isikukoodi.
Anonüümseid annetusi ei
saa deklareerida.
Sa võtad rahaasju kui vaimulikku
tööd.
«Minu on hõbe ja minu on kuld, ütleb
vägede Issand» (Hg 2,8). Kas kogudustes
on vahendeid, see sõltub meie isiklikust
suhtest Jumalaga. Mul ei ole
õigust vaadata õe või venna rahakotti,
küll aga oma isiklikku suhet Jumalaga.
Kui see on elav, siis ei ole raske
loovutada raha Jumala riigi edasiminekuks.
Ikka mõtlen, et kas need
arvud, mida ma kokku löön, on ka
Jumalale meelepärased. Kas Tema
arvab ka nii nagu mina, ja seda ka
maksustamise küsimustes? «Olge siis
arukad nagu maod ja tasased nagu
tuvid!» (Mt 10,16). Ütlesin ühele maksuametnikule,
et mul on topeltaruandlus.
Ma pean temale aru andma, aga
kõige peenem aruandlus on Jumalale.
Tema näeb ka südame mõtted läbi.
Nende järgi tuleb meile õnnistus või
needus.
Suhe riigiga on siis ka vaimulik
probleem?
Jeesus ütles: «Andke nüüd keisrile
keisri oma tagasi ja Jumalale Jumala
oma!» (Mt 22,21). Riigi rahakoti
kasutamist saame me reguleerida
eestpalvete kaudu. Jumal saab muuta
meie ametnike ja seaduseandjate südameid.
Me oleme võib-olla
vähe
palvetanud nende pärast ja seepärast
jõuavad meie lauale sellised seadused,
mida on raske täita.
Jumala sõna ütleb väga selgelt:
«Kui siis minu rahvas, kellele on
pandud minu nimi, alandab ennast ja
nad palvetavad ja otsivad minu palet
ning pöörduvad oma kurjadelt
teedelt, siis ma kuulen taevast ja annan
andeks nende patu ning säästan
nende maa» (2Aj 7,14).
Igaüks vaatab asju oma mätta
otsast ja teiselt mättalt paistab
teistmoodi.
Eks see nii ongi. Hirmsasti tahaks,
et oskaks tähtsaid asju vaadata Jumala
vaatevinklist ja teha ka oma elu
kohta õigeid otsuseid, mis oleksid
õnnistuseks mitte ainult mulle, vaid
ka meie maale ja rahvale, kuhu ja
kelle hulka Ta on pannud mind
elama, ning koguduste liidule, kuhu
Ta on pannud mind teenima.
Täname!
Foto: erakogu
JUMAL ANDIS JÕU JA TÖÖ
Emeriitpastor AARE LIGE sai
käesoleval kuul 80-aastaseks.
Juba väikese lapsena usule tulnud mehel
on mõndagi meenutada.
Sa oled Eesti EKB koguduste pastoritest kõige nooremana ristitud. Kas Sa mäletad seda aega?
Mäletan päris selgesti. Olin kuueaastane
ja mind ristis 1944. aastal
Ligema jões Albert Vaim. Seda hoiti
saladuses, sest Albert Vaim läks sõja
eest Rootsi ja kardeti, et kaasosalistel
ja siiajäänutel võib tulla raskusi.
Kuidas see juhtus?
Olin liiga väike, et kõike mäletada,
kuid mõnda asja olen teiste käest
kuulnud või lugenud.
Hilisem Aafrika misjonär Valter
Kimberg mängis rahvamajas näidendis
ja pidi seal Piibli nurka viskama.
Kui ta oli selle teo ära teinud, hakkas
tal süda valutama ja ta tuli Ligemal
eestpalvele. Ligema koguduse pastor
Johannes Niit ütles: «Täna on langenud
üks saatana vürst.»
Valter Kimberg tegi koos abikaasaga
pühapäevakooli tööd ja mina
olin pühapäevakooli laps. Minu vanaisa
Peeter Lige ehitas endale maja
ja 1932. aastal registreeriti seal priikoguduse
osakond. Elasin kodus lapsena
koguduse elule kaasa.
Inimesed ütlesid mu emale,
et laps roomab siin põrandal,
nad trambivad ta sõrmed
ära. Mis sa lased oma
koju nii palju inimesi tulla!
Aga need kõik palusid mu
eest ja kui ma tagasi
vaatan, siis ma võin selle
eest Jumalale tänulik olla.
Ükskord pärast pühapäevakooli
tundi ütles Valter Kimberg, et kes tahab
Jumalaga rääkida, see tulgu ette
pinki. Mina olin kohe püsti tõusnud.
Tema palus minu eest.
Minu enda mälestustes
on see, et ma läksin Jausa
kogudusse eestpalvele, sest
paljud ütlesid lapsele: «Mis
Jumala laps sina oled! Sa
oled nii noor, sa ei tea sellest
asjast midagi.» Ma mõtlesin,
et kodust väljas on autoriteetsem,
võib-olla
nad siis mõistavad, et see
pole kodukootud, villane asi, vaid
lapsel on tõsi taga.
Vanaisa ja isa võtsid metsas puid
maha. Ma küsisin, et kas te Jausa
koosolekule lähete? Vanemad arvestasid
nii väikese poisi soovidega ja me
läksime. Käisin seitse korda eestpalvel,
sest ma ei saanud vastust oma
südamesse, kas ma olen Jumala laps.
Mõtlesin, et Naaman kastis ennast
seitse korda vette, siis sai ta ihu puhtaks
nagu väikese poisi ihu, nüüd olen
ma seitsmendat korda väikese poisina
siin: «Issand, kosta nüüd mul: kas ma
kirjas ka seal, eluraamatus taevas.»
Mingi vaikne hääl ütles: «Jah, sa oled
mu laps.»
Kui koguduses tuli ristimise küsimus,
olevat ma öelnud, et te kutsute
küll, et laske lapsukesed minu juurde
tulla, ärge keelake neid, sest nende
päralt on taevariik, aga kui mina tahan
tulla, siis te ei võta mind vastu.
Ema pärast küsis, mis tunne mul oli,
kui ma läksin vette. Käis selline mõte
läbi, et kui preestrite jalatallad
puudutasid vett, siis Jordani vesi jäi
seisma. Mina lähen ristimisele ja elutee
on mulle nüüd samamoodi lahti.
Neid asju meenutades lähevad mul
praegugi silmad märjaks.
Sa olid kuueaastane, kas Sa tundsid juba Piiblit ja teadsid laulude sõnu?
Lugeda ma ei osanud. Ma
kuulasin oma kodus põnevusega
seda, mida räägiti. Vahel peeti kuu
aega järjest iga päev palveõhtuid.
Need on ju kõik põnevad jutud ja
jäävad lapsele meelde. Isa ja ema
palvetasid, söögipalvet peeti, meelelahutust
ei olnud. Ma tahtsin hea laps
ka olla.
Milline oli Sinu kodutalu?
See oli rehetare. Vanaisa ehitas
järkjärgult maja suuremaks: rehekoda,
rehetuba, köök, siis oli suurem
tuba ja selle otsas ruum palvemaja
jaoks. Ta oli ühe punapäise saarlasega
kauba teinud, et tule aita ehitada,
ma ei lähe Pärnu kalale, kui ma
järgmisel kevadel lähen ja niipalju
saan, siis ma maksan sulle ära. Järgmisel aastal oli kalapüük nii rikkalik,
et ta sai nii palju raha, et võis võla ära
maksta ja talveks jäi endale ka veel.
Kuidas Sinu perekonnanimi ja kohanimi seotud on?
Minu nimi on küla nimest. Mina
ei ole seda tundnud, et nimi meest
rikuks. Mees peab ise enda eest seisma
ja endale nime tegema. On selliseid
laule nagu «Jumal, sul ligemal,
ihkab mu vaim! Üles siit vaevaööst
kannab mind aim.» Minu mängukaaslane
ütles, et Ligemal on see koht,
kus kõik Jumala juures käivad. Nimi
võib tähendada ka lähedast suhet:
«Tule mulle ligemale!»
Kas Sulle usu pärast kitsast on tehtud?
«Nüüd on mu süda rõõmus ja
hingab rahu sees. Mu orjapõlv on
möödas, ma elan priiuses. Mind Jeesus
õigeks mõistnud, Ta armust õndsaks
saan, ma sellele lootma ka
jään... Nüüd võtku kuri murda ja
maailm vihaga, neid kumbki ma ei
karda, mu Issand minuga. Ta sõna
mõõk kõik võidab, see olgu kõigil
käes, kes võitlevad Päästja väes.»
Mis hirmu, kui sa oled mees, kellel
on füüsiline tervis käes ja on Jumal,
kes sind aitab!
Ma tulin pärast sõjaväge sellepärast
Hiiumaale, et mu isa ja ema
vajasid abi. Läksin talveks kolhoosi,
olin töökoja juhataja. Tegin kauem
tööd, aga mul oli kuupalk ja rohkem
ei makstud. Lehes oli kuulutus, et
autobaas vajab autojuhte ja lukkseppi.
Tegin kauba valmis, et saan
sinna tööle ja läksin siis kolhoosi esimehe
juurde.
Esimees küsis: «Kuule, noormees,
kas sa mõtled ka, mida sa räägid?
Kevadine aeg, sa tahad ära
minna, kust ma teise võtan?» Ta oli
hariduselt agronoom, ta külvas ikka
sel ajal, kui maa soe oli, kuigi nõuti
kuupäevajärgset külviplaani täitmist.
Sellepärast ta hakkas parteilastele
vastu ja ei tahtnud sellel
kohal olla. Ma ütlesin talle: «Ma
tean seda, et te ei taha kolhoosis olla
ja teil on võimalik mind praegu siit
ära lasta.» Ta kirjutas tööraamatusse
sisse, et olen omal soovil lahkunud.
Ma tulin tema kabinetist välja
ja naised küsisid, mis ta kirjutas,
kindlasti oled vallandatud?
See kaalub üle, kui sa oma tööga
toime tuled, olgu valitsus, missugune
tahes. «Õndsad on rahutegijad, sest
neid hüütakse Jumala lasteks.»
Need kivid lihvivad meid, nii et me
kord oleme valmis taeva
Jeruusalemma müüris
olema, seal ei ole kirka
ega haamri häält kuulda.
Seda kuulsin ma väikese
lapsena Ligema palvemajas
ja see kehtib niikaua,
kui me siin elame.
Kuidas Sinust pastor sai?
Isa ütles mulle, et sinust peab saama
kuulutaja vend, sest neid lihtsalt
ei ole. Mina vastasin talle, et sa ju ise
ei ole ka. Ta ütles, et tema ajal oli
neid nii palju, polnud vajadust. Kui
Johannes Niit hobusega meile koosolekule
tuli, siis isa läks õue vastu,
pani hobuse kuuri alla ja nii teistel
ka, kes hobustega tulid. Ta oli abivalmis
inimene. Muidugi küttis ja koristas
ta koosolekuruumi. Mina
võtsin lapsena pinkide pealt tolmu,
lapp oli käes ja pingid tuli kõik üle
sõita. Sealt hakkas asi peale.
Ma teadsin, et Jumal on üle
kõige. Ma teadsin, et Ta on minu Isa.
Ma kuulasin oma isa ja ema sõna.
Kui ma teen Jumala tahtmist, siis Tema
õnnistus on minuga. «Kes minu
ära salgab inimeste ees, salatakse ära
Jumala inglite ees.» Sellepärast ma ei
ole seda kuskil häbenenud, et ma
olen usklik. Mind pandi
tunnistama, kui ma olin
ainult 12-aastane.
Kui ma tulin sõjaväest,
siis rääkisid Külama
koguduse õed
minu emale, et tulgu Aare neile kogudusevanemaks.
Vanempresbüter Robert
Võsu hakkas rääkima, et mingu
ma Kiduspeale. Mul oli külgkorviga
mootorratas, oleks saanud seal käia.
Ma ei tahtnud otse ära öelda, aga
Kõpu poolsaar ja Ligema jäävad
teine teise kanti. Ise elasin ma Kärdlas.
Ma käisin pühapäeval ikka Ligemal,
viisin emale leiba ja varustasin
teda. Ema jäi kurvaks, et sa enam siis
siia ei tule.
Siis sai Ligema koguduse pastor
Bernhard Saue avarii tagajärjel surma
ja ma pidingi jääma Ligemale,
kuigi mind kutsuti ka Lepikule. Seal
oli ka vanadekodu, mida oli vaja külastada.
Lepiku inimesed ütlesid, et
me saame sinust aru, sa pead nüüd
koju minema.
Bernhard Saue käis Külamal
leiba murdmas, ta hooldas seda kogudust.
Pärast ordineerimist hakkasin
seal ka käima. Pidasin pühapäeviti
kaks koosolekut.
Mul oli siis must 1935. aasta auto
Horch Pullman, millega sõitsin
kümne aastaga sada tuhat kilomeetrit
mööda Hiiumaad maha.
Sellel oli kolm rida istmeid. Üks
vend nimetas seda taevatõllaks,
sellest sai tema hüüdnimi. Teine
nimi oli «Kabeli tramm Kärdlas».
Mis neist kahest kogudusest tänaseks on saanud?
Külamal peetakse vahel koosolekuid,
eriti kontserte. See ei ole päris
unustatud koht. Ligemal saime
vanale talumajale katuse peale teha,
aga rohkem jõudu ei ole. See maja
vajaks veel remonti. Regulaarseid
koosolekuid pole kummaski kohas.
Ligema maja pole kunagi koguduse
nimel olnud. Vanaisa ehitas
selle ja mina pole seda ära müünud,
et kui muud palvemajad kinni
pannakse, siis seal on koht, kus
saaks koos käia.
Sa oled 80-aastane ja tegutsed praegu ka?
Ma olen Kärdla koguduse diakon.
Kärdlas on 5,5 kilomeetri pikkune
matkarada, ma käisin selle
ükspäev läbi. Kui mul oli 40. sünnipäev,
olime Udo Veevoga kõrvuti ja
tema ütles: «Olgu sinu sees teistsugune
vaim, selline nagu Kaalebil ja
Joosual oli.» Nüüd, kui ma olen 80,
võin öelda nagu Kaaleb: «Anna
mulle see mäestik, mu jõud on nagu
noorpõlves.» Ma tunnen sellist vaimujõudu.
Tänu Jumalale, kes on
meid kõigest läbi kandnud!
Sinu juures on tunda vanade priilaste vaimu, kogu aeg tulevad tsitaadid. Tänapäeval kõiki neid laule enam ei tuntagi.
Ma käin ja mõtlen ning öösel,
kui uni ära läheb, siis tulevad piiblisalmid
ja laulusõnad meelde. Öösel
teen ma palvet teiste eest ja nii olen
ise ka palves ette valmistatud. Ma ei
lähe kurja ega väsinud olemisega,
vaid rõõmsa näoga välja.
Täname ja soovime õnnistust juubeli puhul!
Foto: Tarmo Kähr
ELULE TULI UUS MÕTE
Neljapäeval, 7. detsembril 1995,
kui lennuk kell 6 Linzis (Austria)
õhku tõusis, oli taevas selge. Ühemootorilise
eralennuki pardal oli
kuus reisijat, kes lendasid Wolfsburgi
Saksamaal nõupidamisele
Volkswageni juhtkonnaga.
Lend kulges normaalselt, õnnetus
juhtus veidi enne maandumist
Braunschweigi lennuväljale. Kell
oli umbes 7.20. Äkki tundsid
ärimehed tugevaid raputusi.
NÜÜD PEAN MA SUREMA
Mõni sekund enne allakukkumist
surus Hans Eicher küüned oma
istmesse: «Nüüd pean ma surema
mingi tobeda nõupidamise pärast.»
Need on tema viimased mälestused.
Siis langes lennuk umbes kolmesaja
meetri kõrguselt sügavusse.
All oli jõgi. See oli umbes viis
meetrit lai ja kaks meetrit sügav.
Õnnetust uurinud spetsialistid
ütlesid hiljem: «Ellujäämislootust
neil polnud.»
Miks lennuk järsku kõrgust kaotas,
jäi seletamatuks. Vajudes riivas
ta kõrgepingeliini ja see rebis paremal
tiival tüki küljest. Lennuk ei
hoidnud enam õiget suunda ja
lendas üle metsatuka. Kuna ühte tiiba
enam ei olnud, mahtus lennuk
kahe puu vahelt läbi. Siis kukkus ta
vette, kuid hoog oli nii suur, et nina
kerkis teisel kaldal veest välja. Saba
jäi vette.
KÕIK JÄID ELLU
Kõik reisijad jäid õnnetuses ellu.
Kui lennuk oleks jäänud vette,
oleksid nad tõenäoliselt kõik uppunud.
«Nii palju juhuseid üksteise
järel, see ei ole statistiliselt võimalik,»
ütleb Eicher nüüd. Tookord
nägi ta selles kõiges lihtsalt õnne.
Kui lennuk alla kukkus, rebenes
Eicheri iste kinnitusest lahti ja paiskus
eesistujale otsa. Eicheril purunes
üks rinnalüli ja kui lennuk
seisma jäi, tundis mees tugevat
valu.
AINULT KUUS NÄDALAT
Päästjad jõudsid ruttu kohale.
Eicher viidi intensiivravisse. Nädal
hiljem lendas ta arsti saatel tagasi
Austriasse. Vigastust raviti kokku
kuus nädalat, siis võis ta jälle tööle
minna.
Eicher oli vastutaval ametikohal
Porsche autofirmas Salzburgis. Ta
hoolitses müüjate väljaõppe ja
täiendõppe eest. «Ma ei teinud mingeid
järeldusi õnnetusest ega faktist,
et me kõik ellu jäime,» ütleb ta.
«Kõik läks edasi nagu ennegi.»
HÄDA TULI HILJEM
Töö oli nõudlik ja võttis Eicheri
kogu tähelepanu. Ja siis, umbes 15
aastat hiljem, tekkis tal nagu välk
selgest taevast paanika. Kõik oli
kuidagi kitsas, süda lõi kiiremini,
tal oli vajadus koheselt ruumist välja
saada. Need paanikahood hakkasid
korduma ja mõnikord olid nad
koguni nii hullud, et Eicheril tekkis
surmahirm.
Järgmisel kahel aastal hiilis Eicheri
ellu depressioon. Õppinud
psühholoogina teadis ta sümptomeid
juba kooliajast, aga iseenda
olukorrale ei olnud tal tol ajal mingit
seletust: «Ma jäin ju õnnetuses
ellu ja mu tervis oli korras.» Nüüd
ta teab välja lõi lahendamata hingetrauma,
meditsiinis nimetatakse
seda posttraumaatiliseks stressihäireks.
KÕIK TUNDUS MÕTTETU
«Oleks mul olnud lüliti, mis oleks
mu elu ümber pööranud, oleks ma
seda kohe kasutanud,» räägib Eicher
oma elu kõige sügavamast
punktist. «Ma ei tahtnud enam
hommikuti üles tõusta, aga pidin
seda töö pärast tegema. Aga sellel
kõigel ei olnud enam mingit mõtet.»
Oma töös oli Eicher jätkuvalt
edukas. Kodus aga haaras teda üha
uuesti kurbus ja mõttetus. Ta elas
oma naisest lahus, seepärast ei taibanud
pikka aega keegi midagi. Kui
lapsed külas käisid, siis nad
märkasid küll, et midagi on korrast
ära. Isa oli rahulikum ja mõnikord
kuidagi äraolev. Eicheril on sellepärast
häbi. «See tegi mind veel
nukramaks. Ma tahtsin ju tugev
olla, aga ei teadnud enam, mida
teha.»
Lõpuks rääkis Eicher oma perearstiga
ja see diagnoosis depressiooni.
Ta kirjutas välja kerged
antidepressandid, aga Eicher ei
märganud mingit paranemist.
OOTAMATU ABI
Nii vedas Eicher end päevadest
läbi. Õhtuti üritas ta teleri abil oma
mõtteid mujale viia. Aga kui ta
vaatas uudiseid või kriminulle, siis
tegid need talle vaeva. «See oli
psüühiliselt väljakannatamatu, suruv
valu oli kogu kehas.»
Kord pulti klõpsutades sattus
Eicher kristlikule telekanalile seal jooksis film Jeesusest. Eicheril ei
olnud ristiusuga mingit sidet, ta
tahtis edasi klõpsutada, aga jäi pidama.
Ta märkas: «See tegi mulle
head. Enam ei olnud nii halb.
Vastupidi, hirm oli samal hetkel
kadunud.»
Eicher ei osanud seda endale seletada,
aga järgmistel nädalatel
lülitas ta teleri ikka uuesti samale
kanalile. Ka mujalt otsis ta kristlikke
saateid. Ta hakkas Jeesuse vastu
huvi tundma.
ÄKKI TULI PALVE
Üks jalutuskäik on Eicherile eriliselt
meelde jäänud. Tema maja asub
järve ääres ja nii käis ta sageli väljas
jalutamas. «Järsku ma märkasin, et
üle minu huulte tuli Meie Isa palve.
See üllatas mind, sest palju aastaid
ei olnud ma Jumalat kõnetanud,»
kirjeldab Eicher seda, mis juhtus.
Tol korral oli see arusaamatu.
Edaspidi palvetas ta üha uuesti.
«Ma ei hakanud seda soovi maha
suruma, sest ma märkasin, et see
teeb mulle head. Nii nagu ka need
telesaated mu enesetunde paremaks
tegid. Märkasin oma üllatuseks, et
paanikahood ja rasked mõtted hakkasid
vähenema.» Selles paranemises
näeb ta Jumala tegu.
JUMAL LEIDIS TEMA
«Minu jaoks on see täna tõeline
ime,» ütleb Eicher. «Mul ei olnud
nelikümmend aastat Jumalaga midagi
tegemist. Otsida Jumalalt abi,
sellist mõtetki ei tulnud mul kunagi
pähe. Ja kuigi ma Teda ei otsinud,
leidis Tema mind.»
Eicheri senised väljakujunemata
arusaamad usust hakkasid muutuma:
«Pärast seda, kui ma märkama
hakkasin, kuidas palved ja Jumala
vastused mulle head tegid, sain ma
aru, et Ta on Looja. Ma usun nüüd,
et Jumala Poeg on maa peale tulnud
ja Ta suri minu eest. Ja me läheme
Tema juurde, kui meie elu maa peal
otsa saab.»
KÕIGE TÕHUSAM
Psühholoogina ütleb Eicher nüüd,
et palve võib rohkem aidata kui mistahes
ravi. On kasulik otsida sidet
Temaga, kes ütleb: «Sa oled soovitud
ja armastatud. Mina olen sinuga.»
Hans Eicher usub: «Jumal tahab
inimeste hulgas olla. Usk võib leida
sinu. Sina pead seda ainult võimaldama.»
MARTINA EIBACH
idea Spektrum Spezial
«Ära imesta, et ma sulle ütlen: Te peate sündima ülalt! Tuul puhub, kuhu ta
tahab, ja sa kuuled ta häält, kuid ei tea, kust ta tuleb ja kuhu läheb. Niisamuti
on kõigiga, kes on sündinud Vaimust.» (Jh 3,78).
Foto: Kadri Aan
KRISTLASI KIUSATAKSE TAGA
Kristlaste olukord on paljudes
maades raske. Peamisteks tagakiusamiste
eestvedajateks on islami ja
natsionalistlikud liikumised. Sellisele
tulemusele jõudis kristlik abiorganisatsioon
Open Doors oma
tagakiusamisuuringus. Organisatsiooni
andmetel kiusatakse üle
maailma taga rohkem kui 200 miljonit
kristlast.
Tagakiusajate edetabeli peamised
maad asuvad Lähis-Idas
ja
Põhja-Aafrikas.
Esikümne moodustavad
Põhja-Korea,
Afganistan,
Somaalia, Sudaan, Pakistan, Eritrea,
Liibüa, Iraak, Jeemen ja Iraan.
Põhja-Korea
on esikohal 15. korda.
Erinevalt Põhja-Koreast
ja
Eritreast on ülejäänud riikides peamiseks
tagakiusamise põhjustajaks
äärmuslik islam.
Negatiivne on areng ka hinduistlikes
maades Indias ja Nepalis.
Religioosne natsionalism kasvab
Aasias «nagu tsunamilaine, mille
kiirus ja kõrgus üha suureneb, mida
lähemale laine rannale jõuab».
Indias registreeriti 2017. aastal
kuussada rünnakut kristlaste vastu.
Loosungi «Üks usk, üks kultuur ja
üks rahvas» järgi peaks kõik seal
alluma hinduismile kui rahvusliku
kultuuri kandjale.
* * *
Paljud Süüria õigeusklikud kristlased,
kes on kodumaalt põgenenud,
ei tahaks ka pärast võitu
Islamiriigi üle koju tagasi pöörduda.
Saksa teoloogiaprofessor
Martin Tamcke külastas ühte põgenikekeskust
Liibanonis ja nägi, et
eelkõige noored kristlased ei näe
enda jaoks kodumaal mingit
perspektiivi. Neil on mulje, et nad
ei ole seal teretulnud.
Kristlased lahkuvad ka praegu
surmahirmus oma kodusõjast haaratud
kodumaalt. Nüüd elab Saksamaal
ja Rootsis juba rohkem
süüria õigeusukiriku liikmeid kui
Süürias endas. Ka teistes Lähis-Ida
ja Põhja-Aafrika
islamimaades
jälitatakse ja kiusatakse kristlasi
taga. Lähis-Ida
kristlaste mälus
püsib veel elavana armeenlaste ja
teiste kristlike vähemuste genotsiid
aastatel 19151917 Türgis.
Selle käigus tapeti 1,5 miljonit
inimest.
idea Spektrum
LENNUKID JA PSALMID
Marianne Schütze (38) elab
Maini-äärse
Frankfurdi lähedal. Ta
on edukas ärinaine ja veendunud
kristlane. Ta müüb Saksamaal
veitsi väikelennukeid.
Oma tööalase tegevuse kõrval
tahaks Marianne Schütze kuulutada
maailmale parimat sõnumit
seda, mis räägib Jumala armastusest
inimeste vastu, nagu Piiblis
kirjas on. Selleks andis ta nüüd
välja raamatu, kus on tema illustratsioonid
ja omasõnalised tõlgendused
pikima, 176 salmist
koosneva 119. psalmi iga salmi
kohta. Raamatu pealkiri on «22x8
salmi sinu elu jaoks psalm 119».
Ta tahaks jõuda raamatuga ka nende
inimesteni, kes muidu Piiblit ei
loe.
JUMALAT POLE OLEMAS!
Marianne Schütze kasvas üles
Ida-Saksamaal
Magdeburgi lähedal
mittekristlikus kodus. See oli
keskkond, mis teda kujundas.
Siiani on tal väga hästi meeles üks
episood. «Ükskord tekkis mul sõbrannaga,
kellega koos flööti õppisime,
tõsine tüli küsimuse üle,
kas Jumal on olemas või Teda ei
ole. Mina arvasin, et ei ole, tema
vastas, et on küll! Lõpuks küsisime
oma õpetaja käest.» Väljaõppinud
sotsialistliku pedagoogina
eitas õpetaja loomulikult Jumalat.
Marianne tundis, et võitis: «Jumalat
ei ole olemas!» Seejuures
olid piiblilood talle lapsepõlves
meeldinud. Otsuseni, et ta tahab
kristlaseks saada, viis Marianne
lõpuks misjonär Werner Heukelbachi
palvekalender: «Selle tagakaanel
oli palve. Lugesin selle
Jumalale ette ja ütlesin Talle, et
tahan oma elu nüüdsest koos Temaga
edasi elada.»
KUIDAS ELU ÕNNESTUB
14-aastaselt
laskis Marianne
Schütze end ristida. Teatud ajal
keskendus ta ainult Jumala teenimisele
ja heietas isegi mõtet, et
temast võiks diakoniss saada. Lõpuks
otsustas ta siiski oma võimeid
majanduses rakendada.
«Jeesus ütles ju, et me peame olema
maa sool ja maailma valgus. Ja
seda saab teha igas ametis.»
Nii õppiski Marianne Schütze
tööstusdisaini ja töötas seejärel
nõunikuna autotööstuses. Mis aga
jäi, oli vaimustus Piibli sõnumist:
«Piibli teemasid ühiskonnas rakendada
see mõte ei lasknud
mind lahti.» Nii otsustaski ta selle
raamatu kirjutada, et võimalikult
paljude lugejateni jõuda.
Raamat ilmub saksa ja inglise
keeles. «119. psalmis on eeskirjad
ja korraldused, kuidas elu võiks
õnnestuda. Need sobivad igale
inimesele ja keegi ei peaks neid
kõrvale lükkama.»
MATTHIAS PANKAU
idea Spektrum
JEESUS VÕIDAB
Üks Baieri (Saksamaa) varas parandas
meelt 48 aastat pärast kuritegu saatis ta
katoliku kirikule tagasi kaks 20 sentimeetri
kõrgust portselanist inglikuju, mis
ta oli 18-aastaselt
kabelist kaasa võtnud.
Lisatud kirjas ütles praegu 66-aastane
mees, et oli kujud varastanud teismeliseea
rumalusest.
Inglid olevat tal palju aastaid erinevates
korterites kaasas olnud, aga siis
ema asjade hulka ära kadunud. Kui ta
need uuesti kätte leidis, ei suutnud ta
neid enam üles panna: «Ma tundsin, et
nad vaatavad mulle otsa.» Seepärast
saatiski ta need nüüd tagasi.
Ülestunnistuse lõpetas ta küsimusega,
kas taevas on talle siiski veel lahti.
Preester Wolfgang Huber vastas talle, et
meeltparandavale patusele on taevas
alati avatud.
* * *
Nelipühikoguduse pastor Julius Zant
USA Marylandi osariigist käitus väga
julgelt, kui relvastatud röövel tema piiblitundi
ründas. Kurjategija nõudis, et kohalolijad
annaksid ära oma sularaha ja
mobiiltelefonid.
Pastor meenutab: «Ma tõusin püsti ja
ütlesin talle: «Kao minema, Jeesuse
nimel!»» Röövel olevat muutunud ebakindlaks,
kuid ähvardanud pastorit relvaga,
samas kinnitades, et ei tahaks
tegelikult talle halba. Pastor julgustas teda
õigesti talitama. Sellepeale läks röövel
kirikust minema.
idea Spektrum
UUDISEID
19. detsembril seati Märjamaa Vabakoguduses
pastoriametisse Indrek-Eliel
Tambek. Talle ja tema abikaasale
palusid õnnistust Eesti EKB Koguduste
Liidu president Erki Tamm ja
koguduse senine pastor Avo Valk.
* * *
Pärast Tartu Ülikooli rektori Volli
Kalmu ootamatut surma valiti 27. detsembril
rektori kohusetäitjaks religioonipsühholoogia
professor, ülikooli
töötajate nõustaja-kaplan
Tõnu Lehtsaar.
Tema volitused kehtivad uue rektori
ametisse asumiseni või ühe aasta.
Tõnu Lehtsaar on Tartu Kolgata
baptistikoguduse diakon ja Eesti EKB
Koguduste Liidu vanematekogu liige.
Tõnu Lehtsaar täitis rektori kohuseid
ka 2007. aastal. Siis andis ta ka
intervjuu Kuulutajale loe Kuulutajast
nr 2/208 (2007)!
ALLIANSSPALVENÄDAL TALLINNAS
1 Veikko Võsu EKNK Toompea koguduses.
2 Alur Õunpuu Kalju Baptistikoguduses.
3 Ove Sander Olevistes.
4 Taavi Hollman Valguse Tee koguduses.
5 Antto Ronkainen jagab Jumalalt saadud sõnumit Eesti kohta. Tõlgib Mart Metsala.
6 Lõputeenistus metodisti kirikus.
Fotod: Indrek Luide
|