Me vajame üksteise toetavaid käsi.
Hoolimatu ühiskond on õnnetu.
Teisi aidates saame kõik endale ilusama
elu.
Jumal on loonud inimesed väga
erinevateks on noored ja vanad,
tugevad ja nõrgad, haiged ja terved,
targad ja rumalad, omad ja
võõrad jne. Kõik peavad ühel maakeral
toime tulema. Õigemini üksinda
ei saagi keegi hakkama. Ka
ühiskonnast põgenenud inimene
teab, et teised on kuskil olemas. Ja
väljatõrjutud vajavad veel erilist
tuge.
Jõulud ja aasta lõpp on aeg, kus
püütakse vanu vigu parandada
ning ennast heana näidata. Sel ajal
on loomulik kingitusi teha ja vastu
võtta. Kui helgemad mõtted pikemaks
ajaks meelde jäävad, tuleb
uus aasta ehk tõesti eelmistest parem.
Jõululapse käed olid väikesed ja
näiliselt täiesti abitud. Ometi olid
need kogu maailma Issanda käed.
Kui neist said täismehe käed, löödi
need naeltega Kolgata ristile. Neist
said Päästja käed igaühele, kes
usub.
RIIK JA VÄGI JA AU
Toimetaja kommentaar
Rändeleppest johtunud valitsuskriis
õnnestus lahendada. Lepe ise
annab kõneainet edasi. Leppest sõltumata
rändavad inimesed ikka ühed
põgenevad, teised otsivad paremat
elu, kolmandad seiklevad. See nimekiri
ei ole ammendav.
Igale riigile on valitsuskriis raske
aeg. Siiski ei maksa arvata, et terve
maailm koalitsioonierakondade nägeluse
pärast meie peale halva pilguga
vaatab. Saksamaal võttis viimase valitsuse
moodustamine väga palju
aega, Rootsi ja Läti ei saa praegu kuidagi
valitsust kokku, Suurbritannia
valitsusest lahkub üks minister teise
järel ja peaministril on tõsiseid raskusi.
Hea muidugi, kui poliitika on
stabiilne. Parlamendivalimiste kampaania
ajal on seda aga raske loota.
ANGELA MERKEL SAI
MANTLIPÄRIJA
Saksamaa kantsler Angela Merkel
on alustanud poliitikast taandumist.
Esimeseks etapiks sai uue juhi valimine
võimuparteile Kristlik-Demokraatlikule
Liidule (CDU). Selleks sai
partei peasekretär Annegret Kramp-Karrenbauer
(56). Nimi on keeruline
meelde jätta ja välja öelda, Saksamaal
kasutatakse lühendit AKK ja küllap
hakkab see ka laiemalt levima.
Uus parteijuht ei ole veel kantsler ja
ei ole kindel, et ta sellele kohale saab.
Enne peab Angela Merkel kantsleriametist
lahkuma, aga ta tahab valitseda
oma volituste lõpuni 2021.
aastal. Ja seejärel peab CDU võitma
parlamendivalimised. See kõik võib
ühel päeval reaalsuseks saada.
Kas nüüd hakkavadki Saksamaad
naised üksteise järel valitsema? Olulisem
kui sugu on see, et kantsler oma
tööga hakkama saaks. Enamik senistest
kantsleritest on olnud tugevad
juhid (võib-olla
isegi kõik). Annegret
Kramp-Karrenbauer
ei ole algaja, ta
on poliitikas olnud ülikooli lõpetamisest
peale. Ta on olnud ka Saarimaa
liidumaa peaminister, mis andis talle
kindlasti suure kogemuse.
Annegret Kramp-Karrenbauer
on
üles kasvanud katoliiklikus perekonnas.
Saksamaa kantslerid on olnud
enamasti usuliselt leigemad kui presidendid,
aga keskmist hinnangut ei saa
kunagi üle kanda konkreetsele isikule.
Eestil on ikka ka oma huvid. Me ei
taha märkamatuks jääda ega peenrahaks
muutuda, mida suurriigid geopoliitilistes
kauplemistes kasutavad
või ära võivad anda. Tõenäoliselt
hakkavad meie diplomaadid otsima
nüüd kontakte Annegret Kramp-Karrenbaueri
kui reaalse kantslerikandidaadiga.
Iisrael nõudis, et prohvet Saamuel
paneks neile ametisse kuninga, nagu
oli kõigil rahvail (1Sm 8,5). Kõik
rahvad ja nende juhid ei pea olema
ühesugused. Aga oleks hea, kui kõik
tunnustaksid Jumalat oma Issandana.
Ideaalina, mille poole püüelda ja palveteemaks
on see meile kindlasti
sobiv.
TOIDU RAISKAMISE
VASTU
Detsembris korraldas Toidupank
kauplustes järjekordse toiduainete
kogumise kampaania. Saadi 37 tonni
toitu. Ka kristlasi oli aktiivselt tegevuses.
Loodetavasti saab mõnigi vaesem
inimene midagi paremat oma
jõululauale.
Toidupanga poolt jaotatavatest toiduainetest
on suur osa poodides ülejääv
kaup. Kui tähtaeg kätte jõuab,
läheb see hävitamisele. Parem on ju
need toiduained veidi varem kellelegi
tasuta kätte anda, mitte ära visata.
Seekordne aktsioon ei olnud niisuguse
toidu kogumiseks.
Tegelikult läheb mingi osa toidust
ikka raisku. Kõik õunad ei jõua puu
alt inimeste kõhtu. Osa teravilja jääb
põllule, sest seda ei saada kätte. Kuigi
toidu säilitamiseks on tänapäeval vist
igaühel kodus külmkapp, läheb midagi
ikka hapuks või hallitama. Mõni
poti- või
pannitäis läheb kõrbema.
Muist poest ostetud kraami lihtsalt ei
maitse, kuigi leti peal paistis see olevat
ahvatlev. Seda loetelu võiks jätkata.
See aeg, kus Eestis mahakukkunud
leivatükile suud anti, on ammu möödas.
Keegi ei taha näljaaegade tagasitulekut,
kuid mõnel maal on kogu aeg
toidust puudu olnud. Näljapõgenikud
pole midagi uut, aga tänapäeval peaks
saama seda häda juba vältida.
Ka rikastes maades on neid, kes on
mingil põhjusel näljas. Nende eest
püütakse hoolitseda. Aga ka need, kes
iial pole nälga tundnud, peaks toidusse
austusega suhtuma. Õnnetus võib
tabada ka väga heal järjel olevaid inimesi
(mõtelgem näiteks Kalifornia
tulekahjude ohvritele, keda nende
vara ja rikkus ei suutnud aidata).
Head ajad on kingitus ja on loomulik
mõtelda nende inimeste peale, kellel
praegu on halvad ajad.
Jeesus teadis, mida tegi, kui Ta
õpetas oma jüngreid paluma: «Meie
igapäevast leiba anna meile tänapäev!»
(Mt 6,11).
Tekstid Berliini Toomkiriku fassaadil: «Vaata, mina olen iga päev teie juures
ajastu lõpuni» (Mt 28,20) ja «See ongi võit, mis on võitnud ära maailma meie
usk» (1Jh 5,4).
JÕULUD MEIS ENDIS
Taas jõuab kätte aasta kõige
külmem ja pimedam aeg, kus päevavalgust
napib, ärkame ammu enne
päiksetõusu ning päike loojub
juba keset päeva. See on aeg, mil
igatseme toasoojuse, päikese ja
valguse järele. See on aeg, mil võime
näha Jumala imelist loomingut
valge lume, härmatanud puude ja
imeilusate jääkristallide näol. See
on aeg, mil igatseme olla koos oma
lähedaste ja sõpradega, et meenutada
möödunut, teha kokkuvõtteid
lahkuvast aastast ja vaadata lootusrikkalt
tulevikku, mõtiskleda ja
kiita Jumalat. See on aeg, mil ootame
jõule selle rahu ja rõõmusõnumiga
Jeesuse sünnist.
Juba ammu enne advendiaega
nägime linnas ja paljudes kaubanduskeskustes
erksavärvilisi ning
tähelepanu tõmbavaid jõulukaunistusi,
süttivaid tulesid, mis valgustavad
pimedaid õhtuid. Juba
näeme ka inimesi valmistumas jõuludeks,
hoole ja armastusega vaateaknaid
ja kodusid kaunistamas.
Kaupmehed on juba varakult
oma jõulunänni välja ladunud.
Kõikjal kõlavad jõululaulud soojendavad
südant. Kõigil on kiire ja
otsitakse midagi uut ja ilusat nii silmale
kui hingele.
Väga palju pannakse rõhku
välisele ilule, mida on silmaga näha.
Sageli tundub, et kõik see väline
värvide ja sära virrvarr tahab võtta
kogu tähelepanu ning jõululaps
Jeesus jääb tahaplaanile. Seetõttu
võtkem aega ka mõtiskleda ja
tunda rõõmu selle üle, mida jõulud
tegelikult meie elus tähendavad.
LAPSEPÕLVE JÕULUD
Mida on Jeesuslapse sünd toonud
minu ellu? Jõule on meie kodus alati
peetud, sõltumata ajastust ja
riigikorrast. Juba väikese poisi east
mäletan, et jõululaupäeval tõi isa
kuuse tuppa. Eelmise sajandi kuuekümnendatel
ei olnud linnas nii
lihtne jõuluks kuuske saada, sest
enne jõululaupäeva suurt kuusemüüki
ei toimunud.
Jõululaupäeval ja esimesel pühal
sai koos vanematega kirikus teenistustel
käidud. Siis polnud ei jõululaupäev
ega jõulupühad töö- ja
koolivabad päevad. Vaid pühapäevale
sattudes oli päev vaba. Aga
muudel päevadel olid jõulud tavaline
kooli- või
tööpäev.
Jõuluteenistused algasid siis kella
kuue-seitsme
ajal õhtul, koorid
laulsid ja muusikud esitasid kauneid,
südantliigutavaid laule ja
muusikapalu, pastor pidas jutluse,
mida kuulati hoolega ning see puudutas
paljusid. Kirik oli puupüsti
rahvast täis. Pärast jõuluteenistust
sai tänutundega koju mindud, jõulurooga
maitstud, jõuluevangeeliumi
loetud ning ukse taha toodud või
kuuse alla pandud kinke jagatud.
Alati oodati põnevusega, mis seal
paki sees on. Kõigil lastel pidid ikka
salmid peas olema. Aga kõlama jäi
sõnum Jumala kingitusest maailmale
Jeesuslapse näol.
SÕNUM KARJASTELE
Ikka ja jälle oleme kuulmas-lugemas
jõuluevangeeliumi Luuka
2,614: «Aga nende sealoleku aegu
said päevad täis ja Maarja pidi
sünnitama. Ta tõi ilmale oma esimese
poja ning mähkis Ta mähkmetesse
ja asetas sõime, sest nende
jaoks polnud majas kohta. Karjased
olid seal paigus õitsil ja valvasid
öösel oma karja. Issanda ingel
seisatas nende juures ja Issanda
kirkus säras nende ümber ja nad
kartsid üliväga. Aga ingel ütles neile:
«Ärge kartke! Sest vaata, ma
kuulutan teile suurt rõõmu, mis
saab osaks kogu rahvale, et teile on
täna sündinud Taaveti linnas
Päästja, kes on Issand Kristus. Ja
see on teile tunnustäheks: te leiate
lapsukese mähitud ja sõimes magavat.»
Äkitselt olid koos ingliga
taevased väed Jumalat kiitmas:
«Au olgu Jumalale kõrges ja maa
peal rahu, inimestest hea meel!»»
See sõnum on kõlanud aastasadu,
sellest ei räägita ainult jõulude ajal.
Jeesuslapse sünd oli erakordne
sündmus, mida tegelikult ka oodati
vastavalt prohvetite ettekuulutustele.
Jesaja 9,5 loeme: «Sest meile sünnib
laps, meile antakse poeg, kelle
õlgadel on valitsus ja kellele
pannakse nimeks Imeline Nõuandja,
Vägev Jumal, Igavene Isa, Rahuvürst.»
Ettekuulutus Messia ehk
Lunastaja sünnist on Piiblit läbiv
teema. Aga keegi ei teadnud, millal
ja millises kohas see lapsuke sünnib.
Karjased hoidsid väljal nagu
tavaliselt oma karja, nad olid süüdanud
lõkked kiskjate peletamiseks,
soojendasid end lõkete ümber
ja vestsid juttu. Aga sel õhtul toimus
midagi erakordset. Nende
juurde astus üks mees, üks ingel
Jumala saadik. Tema tulekuga läks
järsku ümberringi kõik pimestavalt
valgeks ning ingel kõnetas
karjaseid. Karjased olid ehmunud
ja hirmul. Mida see peaks küll
tähendama?
Piiblis, nii Vanas kui Uues
Testamendis, räägitakse mitmes
kohas Jumala saadikutest inglitest,
kes tulevad inimese kujul.
Inglite ülesandeks oli ilmutada äravalitud
inimestele kas sõnade või
tegudega Jumala tahet. Paljud inimesed
on kohtunud inglitega, kes
ühel hetkel tulid nende juurde, käisid
koos teed, juhtisid neid õigele
teele ja siis kadusid.
Seda tegi ka see ingel. Esmalt ta
rahustas karjaseid: «Ärge kartke!»
Tal oli öelda neile rõõmusõnum. See
sõnum kõlab ka täna: «Teile on
sündinud Päästja, kes on Issand
Kristus.»
Miks olid karjased need, kellele
esmalt rõõmusõnumit kuulutati,
seda me ei tea. Nad olid ju kõige
tavalisemad inimesed. Sageli ongi
nii, et Jumal kasutab tavalisi inimesi,
kes ei paista millegagi silma,
aga kes on valmis kuulama ja tähele
panema neid sõnumeid. Ta kasutab
inimesi, kelle süda on avatud.
Nii ka karjased ei jätnud kuuldud
sõnumit sugugi ainult enda
teada, vaid läksid ja otsisid üles
selle lapsukese, kellest ingel rääkis.
Nad läksid vaatama ja uurima, kas
see on tõsi ning rääkima sellest, mida
ingel neile oli ütelnud. Kuigi
kartus ja palju küsimusi äsja kogetu
suhtes oli nende hinges, läksid
nad siiski ja tegutsesid.
UUEL AJAL
UUED VALIKUD
Ka tänasel päeval on sõnum meile
aktuaalne: «Ärge kartke!» Sageli
tahab kartus meie hinge pugeda,
kui ees on palju teadmatust või me
ümber toimuvad ehmatavad sündmused.
Elame huvitaval ajal. Tehnika on
arenenud ja arenemas tohutu kiirusega,
palju uusi asju ja võimalusi
tuleb pidevalt juurde, info liigub
ülikiirelt üle maa ja ilma. Vahel
tundub, et ei jõua kõige sellega kaasas
käia, selles virrvarris ei saa
enam aru, kuhu see kõik välja viib.
Pidevalt tuleb end kurssi viia uute
asjadega ning õppida.
Selles infotulvas peame igal päeval
valikuid tegema. Millest kinni
hakata, millega kaasa minna ja
millega mitte tegeleda? Ka igasugu
uusi ja esmapilgul huvitavaid õpetusi
tuleb uksest ja aknast, mis kütkestavad
otsijaid hingi. Kõige selle
sees tuleb kartus mida, kuidas,
kuhu? Siiski on tänane sõnum
ärge kartke, vaid usaldage Jumalat
ja Tema juhtimist!
Ingel kuulutas karjastele rõõmusõnumit
Õnnistegija, Messias,
Päästja on sündinud. Juudid ootasid
Tema sündi. Nad ootasid, et Ta
tuleb kuningakojast, et Ta päästab
rahva Rooma võimu alt. Aga ingel
rääkis hoopis Petlemmast. Jumala
plaan oli hoopis teistsugune.
Me ei tea inimestena ette, millised
on Jumala plaanid ja kuidas Tema
tegutseb, keda ja kuidas Ta kasutab.
Jumal räägib ka tänasel päeval
Püha Vaimu kaudu meie südametes.
Ta julgustab meid tegutsema
oma võimaluste piires, rääkima
rõõmusõnumit ja elama käima
koos Temaga. Me oleme tänulikud
Jumalale, et veel on meil võimalik
rääkida jõuludest, Jeesuslapse sünnist
ja Tema tegutsemisest igaühe
elus.
USK ON VÄGA
PRAKTILINE
Alati teeb südame soojaks, kui
kuuleme häid sõnumeid, rõõmusõnumeid.
See paneb meid üheskoos
rõõmu tundma, toob tänu- ja
kiituslaulud
meie südamesse ja huultele.
Sõnum lapse sünnist paneb
rõõmustama nii lapsevanemad kui
ka nende lähedased ja sõbrad. Tore
on näha jõulude ajal rõõmsaid silmapaare
ja siirast lapsemeelt.
Inglikoorid laulsid, kiitsid ja
ülistasid jõuluööl Jumalat. See oli
võimas ülistus ja kiituslaul Petlemma
väljade kohal. Samamoodi võime
ka meie üheskoos kiita ja ülistust
tuua oma Loojale. Kasutagem
seda, sest selle taga on õnnistused.
Kui jõululaps Jeesus, kes meid
lunastas Kolgata mäel, on meie
südames, siis võime olla tänulikud
kiitust ja ülistust tuues. Meie vaim
saab üles tõstetud ja palju head
saab seeläbi sündima meie elus.
Ülistuse läbi saab Jumal meid
muuta, kogeme Tema puudutust ja
väge. Olen seda ise kogenud, kui
mured ja koormad tahavad ülekaalu
saavutada. Siis Jumalat kiites
ja Ta palge ees palves seistes
hakkavad probleemid lahenema ja
muutused toimuma.
Jumal räägib meiega mitmel viisil.
Ta räägib oma sõna, Piibli kaudu.
Ta räägib Püha Vaimu kaudu
meie südametes. Ta räägib oma
loomingu loodu ja looduse kaudu.
Ta räägib inimeste kaudu, keda Ta
saab kasutada. Me igaüks saame
óäia koos Temaga, kuulda Ta häält
rääkimas. Kas me oleme valmis Teda
kuulama?
Soovin, et sellel jõuluajal oleks
meil aega seisatada ja mõtiskleda
nende väärtuste üle, mida Jeesus
on oma sünni ja lunastuse läbi meile
andnud. Soovin, et võiksime tähele
panna neid kõnetusi ja sõnumeid,
millega jõululaps Jeesus Püha
Vaimu läbi meiega räägib ja
meid julgustab, selgust toob ja näitab
teed, mida mööda võime edasi
minna, kogedes õnnistusi. Kui ka
vahel võivad need kõnetused meid
ehmatada ja panna tuleviku ees
hirmu tundma, siis kõlab ikka sõnum:
«Ärge kartke, sest teile on
sündinud Päästja, kes on Issand
Kristus.» Koos Temaga võime
rõõmsalt ja julgelt oma teed käia.
Täitku me südameid rõõm ja rahu,
mida jagada.
Kaunist ja õnnistatud jõuluaega
kõigile lugejatele!
ERMO SOON
Tallinna Oleviste koguduse
diakon
ESIMESED JÕULUD PASTORINA
Aktuaalne teema
Tallinna Kalju Baptistikoguduse
vanempastor TARMO LIGE (56) on
selles ametis augustist alates. Enne jõule
oli põhjust temalt mõndagi küsida.
Milline on sinu esmamulje Kalju
kogudusest?
Ei ole kahte sarnast kogudust ja minu
meelest on see väärtus. Kalju kogudus
on väga väärika ajaloo ja traditsioonidega.
Algus on läinud sujuvalt. Mul on väga
toetav meeskond ja kogudus võttis
mind suure armastusega vastu.
Mis on plaanis jõulude ajal?
Jõulusündmused on esimesest advendist
alates täies hoos. Mind isiklikult
puudutas väga, kui meil käisid külas
Kalamaja põhikooli algklassid. Ma ütlesin
sõnumi ja nemad laulsid jõululaule.
Kirik oli lapsi täis ja oli selline siiras
rõõm, nagu oleksin lapsepõlve tagasi
läinud. Tänu Meego Remmelile ja Erki
Tammele, et need sidemed on loodud ja
tänaseni alles hoitud!
Detsembris oli juba kaks kontsertjumalateenistust.
Leidsime dirigendiks
Ester Tuuliku ja tegime projektipõhise
jõulukoori. Väga vahva oli. Esimese advendiküünla
süütas Põhja-Tallinna
linnaosa
vanem Raimond Kaljulaid. Ka
linnaosaga on head suhted. Teisel advendil
esines meil laste viiuliansambel
«Mosaiik», mida juhendab meie oma
Karmen Kääramees. Nii palju inimesi
pole minu ajal kirikus olnud kui sellel
kontsertjumalateenistusel. Lapsevanemad
ja tuttavad tulid kuulama. Juko-Mart
Kõlari sõnum puudutas.
Tulemas on sündmus «Väikesed jõulud»,
kus on muuhulgas Kalamaja segakoori
kontsert, pannkoogihommik ja
kuuskede müük, töötoad ja jõuluteemaline
lasteetendus. Püüame head sõnumit
levitada ja kutsuda inimesi järgmisel
aastal algavale evangeelsele kursusele.
«Väikesed jõulud» on kogukonnas väga
populaarne traditsioon. See on niiöelda
«silla loomise üritus».
Muidu peame jõule nagu kõik kogudused
ikka. Kõike saab jälgida meie
Facebooki lehel ja ka kodulehel.
Kalju koguduses ei ole enam koori.
Meil on kolm-neli
muusikaüksust,
mis erinevatel pühapäevadel teenivad,
ja kaks muusikajuhti. Kui me kava teeme,
siis püüame tasakaalu hoida, et
oleks kaasaegsemat ja ka klassikalisemat
muusikat.
Kalju, Viimsi ja Oleviste ühine meeskoor
laulis meil isadepäeval ja see oli
väga tore. Kui me vaatame Eesti EKB
Koguduste Liidus ringi, siis mõni üksik
koor on veel alles. Koorimuusika ei ole
populaarne. Tegime oma koguduses
analüüsi. Lauljaid meil on, muusikuid
on, aga dirigente ei ole. Kristlasi praegu
dirigeerimist õppimas ka ei ole.
Inimeste nõudmised muusika kvaliteedile
on tõusnud. Niisugust asja, et
laulame kuidagi ära, iga nädal on kooriproov,
vähemalt nooremad inimesed
enam ei tee. Peab olema mingi eesmärk,
mingi kontsert. Tullakse kokku, tehakse
see ära ja siis minnakse, kuni järgmise
projektini. Meie koguduses vähemalt on
nii, et need, kes on vähegi tegijad, teevad
kõike ja nad ei jõua enam mingeid
püsivaid lisakohustusi võtta.
Mis tööharud teil siis on?
Me oleme püüdnud teha mitte palju,
vaid hästi. Evangeelses plaanis tuleb
veebruarist Alfa-laadne
loengute sari.
On naistetöö, meestetööle veel mõtleme.
Igal nädalal on «Tähista tervenemist»,
kuhu saavad tulla sõltuvuste, leina
ja hirmudega seotud inimesed, ise
üsna anonüümseks jäädes. Meie ruumides
koguneb ka palvekliinik. Lastetööst
on suur rõõm. Sel aastal on lapsi
rohkem. Eakatel on ka oma osadus. On
mõned kodugrupid. Eakate hooldus toimib,
vajalikul määral sotsiaaltöö. Huvitavad
on juba mõned aastad kestnud
«kodudes söömised», kus minnakse
külla ja laud kaetakse ühiselt. See on
eriline osadus, mis on tänapäeval
haruldane. Õpime üksteist tundma.
Jumalateenistuse formaat on veidi
muutunud. Nihutasime jumalateenistuse
aja pühapäeval tunni võrra hilisemaks
ja nüüd saame teha enne seda
piiblitunni. Need on traditsioonilise koguduse
jaoks üsna suured muutused.
Eks ma olen hingelt reformaator, aga
aega tuleb anda. Lõpuks on Jumal see,
kellest sõltub kõik inimeste tegevuste
läbi keegi meelt ei paranda. Tahame
hoiduda programmipõhisest meelelahutuslikust
kristlusest.
Kalju kogudus ei ole oma majas
üksi.
Me jagame ruume venekeelse Betaania
kogudusega. Algatasin koguduste
juhatuste regulaarsed kohtumised, et infot
vahetada. Meil on remondiplaanid.
Ühine majandamine on üsna keeruline
soovime mõlema koguduse võrdset
panustamist, et keegi kellegi kulul ei
elaks. Betaania koguduse muusikute ja
noorema põlvkonnaga on meil väga hea
mõistmine, sest nad oskavad eesti keelt.
Vanemate inimestega on keelebarjääri
ja vanade harjumuste tõttu raskem.
Sa käid ilmalikul tööl ka.
Eesti pastor peab tööl käima, sest ta
peab ju «poolenisti kogudust üleval pidama»,
nagu üks vanem vend mulle
kunagi ütles. Nagu talumees pidas kunagi
oma toas tundi ja pidas kogudust
üleval ka. Kaljus kindlasti nii ei ole, kogudus
on väga mõistev. Meil ja mõnes
teises suuremas koguduses on paremad
võimalused. Mul on hea abiline pastor
Vilver Oras, kes on olnud järjepidevuse
kandja minu sisseelamise ajal. Tema
käib ka iga päev tööl ja nii me kahepeale
seda koormat ja ka palka jagame.
Tundub, et kui käid iga päev tööl, siis
võetakse sind tõsisemalt. Kohtusin ühe
ärimehega, kes väitis enda ateisti olevat.
Kuuldes, mis valdkonnas tegutsen, suhtumine muutus
ja ta soovis igaks juhuks,
et tema eest palvetaksin.
Mu päevad on tavaliselt 12 tundi
pikad. Inimestega saab ju suhelda ja
nõupidamisi teha ainult õhtuti. Aga kui
sa teed seda, milleks Jumal sind on
kutsunud, siis see on ainult puhas rõõm
ja õnnistus. Loodame, et seda, mida me
külvame, keegi ühel päeval lõikab, kui
me ise seda teha ei peaks saama.
Soovin kõigile lugejatele õnnistatud
ja rahulikku jõuluaega koos Jumalaga ja
peredega. Ärge aega üle planeerige!
Täname!
KEELEST SÕLTUB VÄGA PALJU
MART RANNUT on keeleteadlane,
Eesti Piibliseltsi juhatuse liige ja kuulub
Tallinna Jaani kogudusse. Ta saab
järgmise aasta jaanuaris 60-aastaseks.
Noorukina 1970. aastatel lõi ta kaasa
Oleviste poistegrupi Konsiil tegemistes,
millest intervjuud alustamegi.
Kuidas Sa nüüd Konsiili hindad?
Tänapäeval ütleks, et see oli koolitus,
esiteks vaimuliku kasvamise koolitus.
Teiseks oli see juhtimiskoolitus.
Organiseerisime suvelaagreid ja muid
üritusi. Kolmandaks oli see vaimulike
teadmiste omandamine. Meil oli mitmeid
õpetajaid, kes võimaldasid
minna Piibli sisse ja mõista kristlikke
tõdesid.
Need kogemused on mind küllalt
palju elus aidanud. Olen töötanud
mitmes juhiametis, Konsiili koolitus
hoidis nii mõnegi rumaluse ära. Piibli
tundmisest on praegugi kõvasti kasu,
tollal tegime esimesi samme.
Millest Sa tegid doktoritöö?
Teemaks oli Eesti keelepoliitika.
Väitekirja kaitsesin 1998. aastal Tartu
Ülikoolis. Kirjutasin selle Taanis ja
juhendaja oli soomerootslane, maailmakuulus
teadlane Tove Skutnabb-Kangas.
Olin seetõttu üks esimesi, kes
kirjutas oma töö inglise keeles. Tänapäeval
kipuvad kõik nii tegema, kuigi
tihtipeale objektiivne põhjus puudub.
Ma tegelen praegugi sellega, kuidas
keel kujundab ühiskonda ja ühiskond
kujundab keelt. Püüan välja selgitada,
mida me saame teha, et muuta
eesti keel atraktiivseks, et kõik seda
kasutaksid ning meie keel säiliks.
Sa ei poolda seda, et kõik läheb
inglise keele peale?
Ei poolda. Kui minnakse üle teisele
keelele, siis jääb rahvas vaeseks. See
ala, kus minnakse üle, muutub ääremaaks.
Seal ei ole enam midagi oma,
mille ümber koonduda, vaid vaadatakse
kuhugi kaugele teiste poole. See
tähendab, et lisaks kultuurile käib
regioon ka majanduslikult alla.
Kas tänapäeva eestlane ja Lembitu
saaksid omavahel juttu ajada?
Suurt ei saaks. Üldiselt tasuks
sellisel juhul soome keelt osata.
Soome keeles on vanad sõnad ja
vormid paremini säilinud, eriti
Karjala aladel. Indoeuroopa keeltest
on säilitanud väga palju vanu
vorme leedu keel.
Sa ei räägi oma loengutes muistsest
õnneajast.
Ei ole Eestis seda
õnneaega olnud, kuigi
soome-ugri
rahvad
on Põhja-Euroopas
valitsenud viimasest
kolmest tuhandest
aastast ehk kaks tuhat, viimase tuhande
aasta jooksul on toimunud allakäik.
Kui ma räägiksin mõnest teisest
maast, räägiksin ma sama õnnevaba
juttu. Ei olnud vanasti seda head
aega, elu oli küllaltki raske.
Muide, Eestimaad ei olnudki, kõrvaltvaataja
jaoks oli siin mitu erinevat
Eestimaad. Tõenäoliselt
olid kohapealt
vaadates erinevused
veelgi selgemad.
Kõige selgemalt
jaotus Eesti
kaubateede alusel. Üks läks mööda
Põhja-Eesti
rannikut ja teine Pärnust
läbi Tartu Novgorodini. Nendel kaubateedel
muutus koos inimeste liikumisega
ka keel ühtlasemaks. Sisuliselt
oli kaks erinevat keelt. Vanasti nimetatigi
neid keelteks olid tallinna ja
tartu keel.
Ilmselt hakkas keel ristiusu tulekuga muutuma.
Ristiusk tuli meile koos preestritega,
kes siit läbi rändasid ja võib-olla
ka kristlastest viikingitega. Viikingid
olid Bütsantsi keisrite ihukaitsjad ja
seal võis olla mitu tuhat viikingit korraga
ametis. Kui nad tagasi koju tulid,
olid osa neist kristlasteks saanud.
Eks nende mõju jäi ka kaubateedele.
Ma arvan, et mõnigi eesti poiss läks
viikingitega kaasa, teenis Bütsantsi
keisri armees ning võis tagasi tulla ja
elada oma elu kristlasena.
Kristlus ja tolleaegsed loodususundid
ei olnud vastandatud. See oli tüüpiline
sünkretism, mida me tänapäeval
näeme Aafrikas ja Filipiinidel
võetakse üle mingid loodususundite
elemendid ja liidetakse kristlusele või
vastupidi. Meil on vanu kristlikke
pühapaiku, mille peale ehitati hiljem
kabel või kirik. Tüüpiline näide on
Saha kabel, kus arvatavasti oli juba
enne taanlaste tulekut kristlik pühapaik.
Neid kohti on Eestis paarkümmend.
Administratiivse ristiusustamisega
13. sajandil muutus kogu elukorraldus.
Ristirüütleid ei olnud palju, aga
neil oli abimehi, kannupoisse ja sõjasulaseid.
Need olid eestlased või liivlased.
Tõenäoliselt läksid paljud neist
vabatahtlikult üle saksa keelele, jõudes
jõukamasse klassi ja tundes end
peremehena. Eestlased vahetasid väga
kergesti keelt, kui vähegi haljamale
oksale jõudsid. Mitmed baltisaksa suguvõsad
on oma alguse saanud eestlastest.
Kas ka tänapäeval võib juhtuda,
et pagulaste ümber kogunevad
kannupoisid ja nad teevadki meie
maa teistsuguseks?
Pagulasi on meile tulnud vähe,
paarisaja piires, neistki on pool lahkunud.
Neil on meie juures ebamugav.
Meie kultuur ja keel, inimestevaheline
suhtlemine ja sotsiaalne sfäär
on neile harjumatud. Nad ei löö siin
läbi. Inimene tunneb, kui ta satub
teise sorti. Kui Eesti suudaks lõuna
poolt tulnud pagulasi aidata nende
kodumaal, oleks tulemus palju parem.
Sisseseadnud pagulased harilikult
enam ära ei lähe. Võtame kasvõi Jugoslaavia
kriisi 1990. aastatel, kui
nende pagulased tulid Põhjamaadesse.
Nad on integreerunud, kuid ei
saa välja oma sotsiaalsest kihist ja
töötavad ikka lihtsamatel töökohtadel
koristajatena või konveieriliinil.
Pagulased moodustavad migrantidest
mõne protsendi. Enamik on töömigrandid,
kes otsivad paremat elu ja
tööd. Välja rändavad ärksamad, aga
vastuvõtvates riikides muutuvad nad
teise sordi inimesteks. Kehvemad jäävad
kodumaale. See paneb ka lähteriikidele
küllalt suure põntsu.
Mida me peaksime õppima oma
hõimurahvastest Venemaal? Meile
tuleb inglise keel ja neile vene
keel laviinina peale.
Meil on kokkupuuteid Venemaa
soomeugri keeleteadlastega ja väga
tihti ei oska nende lapsed enam oma
vanemate emakeelt. Kui pere elab
linnas, siis ta venestub. Eestlastel seda
probleemi ei olnud, sest meil oli suur
arvuline ülekaal. Kui 19. sajandil
linna mindi, muutus linn eestikeelseks,
mitte eestlased saksakeelseteks.
Eestlased saksastusid seisuslikul redelil
tõustes. Forseliuse seminaris 17.
sajandi lõpul õpetati välja umbes 150
köstrit. Paar põlve edasi oskasid veel
nelja köstri järglased eesti keelt. Ülejäänud
tõusid kiiresti karjääriredelil
ja eesti keel kadus suust. Rahvusliku
ärkamisega hakkas olukord muutuma.
Võeti üle linnavalitsused ja saadi
häid kohti. Eestlasena sai ka karjääri
teha.
Keelelised üleminekud on väga ohtlikud.
Harilikult toimub ka vaimne
üleminek lõigatakse läbi kõik oma
kultuuriga siduv. Väga tihti tähendab
see ka tähestiku vahetamist. Hea
näide on Kesk-Aasia,
kus inimesed ei
ole võimelised lugema
vanemaid tekste, mis
kirjutati teistes tähestikes.
Nii ei kao mitte
ainult riiklus, vaid ka
rahvas ja kultuur.
Kas kõrghariduse üleminekut
inglise keelele on võimalik takistada?
Meil nõutakse ülikoolides nii inglise
kui ka eesti keele oskust. Eeldatakse,
et üliõpilased loevad inglisekeelseid
materjale juurde. Kui me suudaksime
eesti keele kasutamise vähenemist
kõrghariduses vältida, siis me ei peaks
kartma, et eesti keel kaob kõrgkoolidest
ära. Teadus ise on rahvusvaheline
ja seda teadust, mida me saame ainult
eesti keeles teha, on tänapäeval
väga vähe.
Mina muretsen gümnaasiumiastme
pärast. Tekivad inglisekeelsed programmid,
õpitakse inglise keeles. Meil
on seda näha viimased paarkümmend
aastat eriti vene ärimeeste laste
puhul. Lapsed pannakse rahvusvahelisse
kooli lootes, et sealt saab kõige
parema hariduse.
Mõned kurdavad, et noored ei
loe enam eestikeelset Piiblit, vaid
inglisekeelset.
Ühest küljest võib tunduda, et see
võib kahjustada eestikeelset piiblitundmist.
Teisalt, kui loetakse
erinevaid tõlkeid, siis
mõistetakse täpsemalt, mida
seal on öeldud. Kui lugemine
piirdubki ainult inglise
keelega, siis sellest jääb kahtlemata
väheks.
Mina soovitan: võtke aga julgesti
kätte Piibel mõnes võõrkeeles ja lugege
iga päev üks peatükk. Keeleõppe
jaoks on see väga kasulik.
Millal juhtus, et Piibel polnud
enam eesti keele norm, vaid Piibli
tõlkijad otsisid normi ilmalikust
keelest?
Ma paigutaksin selle 19. sajandi
algusse. Eesti keel hakkas kiiresti arenema,
vaimuliku kirjanduse kõrvale
tekkis ilmalik. Eesti keel muutus igapäevateadmiste
allikaks esimene
käsiraamat oli selle kohta, kuidas ravida
inimeste ja loomade haigusi,
järgmine õpetas, kuidas viina teha.
Vaimulik keel jäi ajast maha. Inimestel
on sageli selline arvamus, et kui
päriselt aru ei saa, siis on hästi püha
tekst. Esimese eestikeelse piiblitõlkega
juhtus sama asi seda ei kohendatud
pikka aega ja hiljem ei tahtnudki
rahvas seda muuta.
Kas me peame kahetsema seda, et
pudulojuseid ja lõukoeri enam
1997. aasta piiblitõlkes ei ole ja
inimesed ei teagi enam, kes need
loomad on?
Vaevalt et me peaksime seda sõnavara
taga nutma. Anton Thor Helle
suhtus 1739. aasta piiblitõlkes algteksti
sellise pieteeditundega, et üritas
loomade nimed ka säilitada heebrea
sõna jäi alles ja eesti vastet ei otsitudki.
Isegi siili kohta jäi heebrea sõna.
Siiani on neist säilinud näiteks jaanalind.
Millisena sa näed meie tulevikku?
Kipub olema selline arusaam, et
kõik läheb paremaks. Mina olen seda
meelt, et meil on praegu üks paremaid
aegu nii majanduslikult kui vabaduse
poolest ja seda aega tuleb kasutada.
Head ajad võivad lõppeda ja
tulla niisugused, mis meile nii palju ei
meeldi.
Katsume olla nendeks valmis. See ei
tähenda rahalist või majanduslikku
valmisolekut, vaid me peame olema
valmis väljakutseteks, mis meid
võivad ees oodata. Kristlane olla ei
tarvitse enam olla nii kerge nagu
praegu. Meil on alati oht, et kristlik
sõnum lahustub hea elu sees ära.
Mulle väga meeldib 1968. aasta tõlkes
kirjakoht Lk 12,32: «Ära karda,
sa pisuke karjuke, sest teie Isa on
heaks arvanud anda teile kuningriigi!»
See oli pisuke karjuke, on
praegu pisuke karjuke ja on ka tulevikus
pisuke karjuke. Kristlased ei
moodusta enamikku rahva seas, aga
nad peavad olema arvamusliidriteks,
sest neil on, mida öelda ja kuulutada.
Täname!
LOOTUS LOOTUSETUTELE
Timo Arnstadt (44) on misjonist
vaimustuses hällist saati. Juba tema
esivanemad siirdusid kaugetele maadele
vennastekoguduse misjonäridena.
«Kui ma lapsena vanaema suust
neid jutte kuulsin, olin lummatud,»
meenutab ta.
Lapsena aitas ta meeleldi oma
vanemaid kiriklikus sotsiaaltöös. 13-aastaselt
andis ta oma elu Jeesusele. Et
ta ise saab ka ükskord väljaspool
tolleaegset Ida-Saksamaad
rõõmusõnumit
jagada, ei osanud sel ajal veel
keegi aimata.
MÜÜRSEPAST MISJONÄRIKS
Pärast kooli õppis noormees kõigepealt
müürsepaks, hiljem kasvatajaks
ja tegeles oma koguduses noortetööga.
Lapsepõlveunistus Aafrikast ei
lasknud teda aga kunagi lahti.
2009. aastal istus ta esimest korda
Eldoreti linna suunduvasse lennukisse.
See on Lääne-Keenias
olev
suurlinn. «Sealsete inimeste nägudel
nägin ma palju kibedust ja lootusetust.
Varsti pärast seda tundsin ma, et Jumal
kutsub mind Keenias selle nimel
tegutsema, et lootusetud inimesed
võiksid lootust leida.» Teinud kiire
otsuse, andis Arnstadt ära oma korteri
ja töökoha ning suunduski Aafrikasse.
KA RASKED AJAD
TOOVAD ÕNNISTUSI
Arnstadt suutis lapsi tänavalt ära
tuua, neile mõtestatud tegevust leida
ja Jumala armastust «mänguliselt»
esitada. Ka tema kaastöötajate hulk
kasvas pidevalt. Ametlikult kandis
nende ühing peagi uhket nime «Halastus
elu jaoks». Sellest alates juhib
Arnstadt projekte oma kodumaalt ja
külastab plaanipäraselt Eldoreti.
Ükskord 2014. aastal sattus ta laimu
ja politsei korruptsiooni tõttu otse
vanglasse. Aga ka vanglaaeg tuli lõpuks
õnnistuseks. Nii alustas ta mõne
aja pärast vanglatööga. Praegu juhib
seda üks tema kunagine kaasvang.
KOGUDUS, KOOL, PROJEKTID
Jaanuaris 2015 asutas ühing koguduse.
Praegu käib jumalateenistustel
umbes 40 täiskasvanut, noort ja last,
ka kodugrupid on olemas. Selle töö
juurde kuuluvad tänavalaste peavari
ja kool nende jaoks.
Arnstadt töötab täisajaga sotsiaaltöötajana
ning aitab Keenia tööd rahastada.
Igal aastal viibib ta mitu nädalat
Keenias, et inspireerida, korraldada
või uusi töölõike alustada. Tänu
sotsiaalmeediale saab ta oma kaastöötajaid
nõustada ja informatsioon
jõuab temani. Tema soov on, et inimesed
nende projektide kaudu Jumalat
tundma õpiksid ja Tema neid muuta
saaks.
LYDIA SCHUBERT
idea Spektrum
BENSIIN VERES
Professor Carl Horst Hahn (92) on
veendunud, et kõige tähtsam asi elus
on jumalakartus ja parimaks teejuhatajaks
on kristliku usu reeglid. Hahn
on üks juhtivaid pärastsõjaaegseid
majandustegelasi. Ta on viinud ettevõtte
Continental AG maailma kolme
suurema automüüja hulka. Volkswagenist
sai tema eesistumise ajal
(19821992) maailmanimi. Ta on
Golfide põlvkonna isa ja Audide turuletooja.
Juba 1954. aastal asus Hahn
Volkswageni autoettevõttes ametisse
ja kuulus kuni 1997. aastani firma juhatusse.
MUUTEV AKTIIVSUS
Selles vanas mehes on midagi erilist.
Majanduskonverentsil kõneles ta
terve tunni ilma konspektita ja kokutamata
Saksamaa ning kogu maailma
ühiskondlikust ja majanduslikust
olukorrast. Kuulajad olid lummatud.
Hahn sündis 1926. aastal tööstuslinnas
Chemnitzis. 1940. aastal hakkas
ta sealsamas õpipoisina autondust
õppima. Ta arvab, et tema kodupaiga
inimesed on kõige loomingulisemad
kogu Saksamaal. See piirkond jäi pärast
sõda nõukogude okupatsioonitsooni,
millest sai varsti Saksa Demokraatlik
Vabariik. Sealt põgenenud
inimesed omasid olulist rolli Baieri ja
Württembergi tööstuse edendamisel
Lääne-Saksamaal.
Kohe pärast Saksamaa taasühinemist
hoolitses Hahn Volkswageni juhina
selle eest, et kontsernist saaks
üks suuremaid investoreid Ida-Saksamaal.
Tema kodukandis Zwickaus rajati
üks kaasaegsemaid autotehaseid.
Hahn ütles: «Ma tänan iga päev Jumalat
taasühinemise eest. Midagi niisugust
pole enne juhtunud diktatuur
kukkus kokku ilma sõja ja surnuteta.»
VANA MEHE HINNANG
Hahn ei pea pensionäripõlve. Teda
kui spetsialisti vajatakse tänaseni juhatuse
või nõukogu liikmena mitmesugustes
Saksamaa, Euroopa ja USA
ettevõtetes. Nii kodu- kui
välismaa
kõrgkoolides peab ta professorina
loenguid ning lööb kaasa isegi Hiina
ettevõtetes. Ta kiidab hiinlasi: «Tänu
oma inimeste suurele töökusele on
nad võimelised paljudel aladel maailma
turuliidriteks saama.»
Sakslane Konrad Zuse leiutas 1941.
aastal esimese arvuti, aga arvutitootjad
number üks ja kaks on nüüd hiinlased.
Euroopa parim ülikool on
Zürichis, mitte Saksamaal. Kuigi
Hahni arvates pole ühelgi põlvkonnal
Saksamaal nii hästi läinud kui praegusel,
peaks midagi põhimõtteliselt
muutuma, et see nii ka jääks.
USU TÄHTSUS
Hahni abikaasa Marisa suri 2013.
aastal. Tema nime andis Hahn ühingule,
mis edendab eelkõige haridusprojekte.
Hahn kurdab, et ristiusu põhitõed
lähevad Euroopas üha enam kaduma.
Nende hulka kuuluvad idealism, kirg,
töökus ja vastutustunne, aga ka tagasihoidlikkus
ja alandlikkus. Sellest ei
ole kahjuks ei poliitikud ega kirikud
piisavalt rääkinud.
Mis annab sisu tema kui kristlase,
nelja lapse isa ja üheksa lapselapse
vanaisa elule? «Iga päev tuleb töötada,
sportida ja kõigest hoolimata
mitte unustada, et kõige eest võlgneme
tänu Jumalale.»
HELMUT MATTHIES
idea Spektrum
TULI LÕÕMAS ÜMBERRINGI
Kalifornia väikelinnas Magalias
elas 30 inimest metsapõlengute keskel
kohutava tulepõrgu kohalikus baptistikirikus
kahjustamata üle. Meedia
kirjutas imest.
Pärast seda kui enamik 12 tuhandest
elanikust 8. novembril linnast lahkus,
tegeles kohaliku baptistikoguduse
pastor Doug Crowder nendega, kes
ära ei läinud. Evakueerimisest keeldusid
enamjaolt vanemad inimesed. Kui
aga tuli ikka lähemale jõudis, kogunesid
nad 9. novembril oma sõidukitega
baptistikiriku juurde, et koos minema
sõita.
Nagu Crowder teadeteagentuurile
Baptist Press rääkis, toimus just siis,
kui nad ära sõita tahtsid, plahvatus.
«Kõikjal meie ümber oli tuli.» Vanainimesed
põgenesid kirikusse. Nagu
hiljem välja tuli, plahvatas kõigepealt
üks restoran kogudusekeskuse vastas
ja seejärel üks kodutarvete kauplus,
mis müüs majapidamisgaasi balloone.
Kui inimesed järgmisel päeval kirikust
välja läksid, siis selgus, et peaaegu
kolm neljandikku kõigist hoonetest
olid tuleroaks langenud, nende hulgas
ka pastori maja. Kuid baptistikogudusele
kuuluval krundil oli kõik kahjustamata.
Crowder ütles: «Isegi sügisesed
lehed olid veel puude küljes.»
Tegu oli Kalifornia ajaloos ühe kõige
purustavama ja tapvama tulekahjuga.
77 inimest on kohalike võimude
teatel tules surma saanud ja ligi tuhat
on kadunud. Hävis üle kümne tuhande
hoone ja rohkem kui 600 ruutkilomeetrit
metsa.
idea Spektrum
USKUDES JA JAGADES
Ei ole mingit kahtlust maailm ei
muutu paremaks. Sellele vaatamata ei
ole ma nõus üleüldise hädaldamisega.
Muidugi võivad viimaste aastate poliitilised
arengud hirmu teha. Ühiskondlikud
probleemid ei muutu väiksemaks
sellal kui esitatavad küsimused
lähevad aina keerulisemaks ja
vastuseid leida on üha raskem. Sellele
vaatamata on mul lootust.
Paljude aastate eest ütles tolleaegne
Saksamaa president Gustav Heinemann
ühe olulise lause: «Selle maailma
isandad lähevad, aga meie Issand
tuleb!» Sellega juhtis ta tähelepanu
meie usu alusele, Jeesusele Kristusele.
Tema ei anna lootust mitte ainult
meile endale, vaid soovib, et meist
saaks lootuse edasiandjad.
LEIDA OMA KOHT
Maailm ei lähe hukka üha laiemalt
leviva islami tõttu. Teda ei pane vankuma
põgenike hulgad, aatomirelvade
täristamine, laenuorjus ega majandussõjad.
Maailma kõigutavad
kristlased, kes ei tea oma kutsumust
ega ela selle järgi. Ülesanne, mille
Jeesus oma järelkäijatele andis, on
väga arusaadav ja selge me peame
olema sool ja valgus!
Ameerika kristlik aktivist Shane
Claiborne ütles kord: «Kristlasi ei ole
kutsutud olema lahedad. Nad peavad
olema erilised.» Meid on kutsutud
elama eristuvat elu. Olen seda näinud
paljudes maades, kus oleme töötanud
koos innustunud kogudustega, et vabastada
lapsi vaesusest.
Näiteks pastor Joel, kes elab ja töötab
Keenias Mathare slummis. Tema
kogudus näitab üles lootust. Kolmesajast
koguduse liikmest on juba üle
saja viiekümnel õnnestunud äärmisest
vaesusest välja tulla ning slummist
minema kolida. Aga igal pühapäeval
on nad alati oma kogudusekojas, et
näidata lootust teistele ja olla nendega
solidaarsed.
Viis aastat tagasi oli Joelil võimalus
minna elama Ameerika Ühendriikidesse
ja isegi selle riigi kodanikuks
saada. Ta loobus sellest ja jäi oma
kohale: «Siin on minu kutsumus, nende
inimeste juures Mathares.» Ja nii
elabki ta edasi prügimäe kõrval ja
hoolitseb sealsete inimeste eest.
TUUA ELU
Kus kasvavad kogudused ja miks?
Kes selle küsimusega tegeleb, sellele
hakkab varsti silma, et välised ja takistavad
olukorrad Jumala riiki pidurdada
ei suuda. Jumala riik kasvab
seal, kus inimesed on teadlikud oma
kutsumusest ja elavad selle järgi.
Nagu näiteks Michelle Tolentino
Filipiinidelt. Ta on narkokaubitseja ja
varga tütar Manilast. Ta elas koos 17
inimesega 12 ruutmeetri
suuruses
hütis. Tema tulevik oli ettearvatav
kuni päevani, mil ta leidis kontakti
kristliku kogudusega. Michelle õppis
siis tundma Jumalat, kes teda armastab,
tema eest hoolitseb ja kelle jaoks
ta tähtis on.
Michelle'i elu hakkas seejärel kulgema
hoopis teisiti kui varem arvata
võis. Ta lõpetas kooli, õppis kõrgkoolis
ajakirjandust ja kaubandust
ning maandus lõpuks stipendiaadina
hinnatud Moody piiblikolledis. Selle
lõpetas ta kiitusega.
Täna elab Michelle Tolentino jälle
Manila slummis ja tegeleb seal noorte
naistega, et nad prostitutsioonist vabaks
saaksid. Sest see on tema kutsumus.
Ma õpin nendest kahest näitest. Me
võime olla soolaks ja valguseks kui
me seda soovime.
STEVE VOLKE
EiNS
ÜKS PILT
Eesti EKB Koguduste Liidu kauaaegsed töötegijad koos abikaasadega olid kutsutud 22. novembril Tallinnasse, et kohtuda
liidu juhtkonnaga. Koos söödi lõunat ja võeti sõna. Pildil kõneleb liidu president Erki Tamm.
Foto: Heldur Kajaste
Sünniaastapäev Kohila Baptistikoguduses 9. detsembril 2018
1. Avatervituse ütles Kohila Baptistikoguduse vanempastor Viljar Liht.
2. Kaljo Raidi tütar Merike Uudam andis ülevaate oma isa elust ja teenimisest.
3. 1971. aastal läkitati Kohilast Sadalasse pastoriks Aare Tamm, keda Kaljo Raid rohkesti innustas.
4. Kaljo Raidi ajal kõlas Kohilas imeline muusika, mida ilmestas mälestuspäeval laul «Kuninglik saal».
5. Eesti EKB Koguduste Liidu president Erki Tamm pidas lõpujutluse.
6. Kaljo Raidile 50. juubeliks kingitud lamp on siiani Kohila Baptistikoguduse saalis.
Fotod: Anett Haljasorg
|