Eesti EKB Koguduste Liidu aastakonverentsi
lõpupäeval jõudis kätte
kevad. Õigemini, uue aastaaja saabumise
hetkeks oli rahvas juba läbi
sulava lume ja voolava vee koduteele
asunud. Nõmme palvelast (pildil),
kus konverents toimus, oli lausa raske
lahkuda nii kordaläinud ettevõtmise
enda kui ka ümberkaudseid tänavaid
katvate suurte loikude tõttu.
Naabermaadest saame tõsiseid
teateid uputuste kohta. Meil on ka
vesi mõnel pool tavalisest kõrgemale
tõusnud, kuid katastroofiks seda veel
nimetada ei saa. Aga kevad alles algas,
palju lund on veel sulamata ja
muidugi tuleb ka vihma. Ilma vingerpussidele
vaatamata on kevad helge
aastaaeg.
Märtsikuu viimased päevad on
Kristuse kannatusnädalas. Nädal algas
Issanda üleva sissesõiduga Jeruusalemma,
lõpp oli aga kirjeldamatult
kurb. Leinavad jüngrid ja Jeesuse
sõbrad ei suutnud siis veel uskuda
saabuvat võitu. Issanda ülestõusmise
läbi sai aga surma võim murtud ja
kristlaste suust kõlab tänaseni rõõmusõnum:
«Ta on üles tõusnud!» Ärgu
see rõõm tuhmugu!
KINDLANA MAA PEAL JA TAEVAS
Toimetaja kommentaar
Aasta pärast on jälle Riigikogu valimised.
Sellest annavad juba märku
erakondi vahetavad poliitikud. Eks
veendumuste muutmine või vahetamine
ole ka üks inimõigusi. Parteide tekkimine,
liitumine ja kadumine on üsna
tavaline nähtus ning poliitikud kindlustavad
oma tulevikku. Iga valija peab ise
otsustama, kes on need inimesed, keda
ta usaldab oma huvisid kaitsma.
Piibel kutsub küll inimesi oma
veendumusi muutma, kuid ainult ühes
kindlas suunas: «Nii tõesti kui ma
elan, ütleb Issand Jumal, ei ole mul
hea meel õela surmast, vaid sellest, et
õel pöörduks oma teelt ja jääks ellu.
Pöörduge, pöörduge oma kurjadelt
teedelt, sest miks peaksite surema, Iisraeli
sugu!» (Hs 33,11). Sama sõnum
käib ka eestlaste kohta. Ja kurjad on
kõik teed, mis ei vasta Issanda tahtele.
MILLAL SAAME PENSIONILE?
Selle kommentaari kirjutamise ajal
arutas Riigikogu pensioniea tõstmist
65. eluaastani. Tulemuseni veel ei jõutud.
Paljude jaoks ei ole see enam
probleem, sest nad on juba pensionil
või nende aastakäigu jaoks peaks jääma
kehtima praegune eapiir. Väga
noorte arvates on pension jälle väga
kaugel. Nad ei oska end ette kujutada
ei 63- ega 65-aastastena. Aktuaalne on
see teema aga keskealistele.
Liiga noortele ja tervetele inimestele
pensioni maksta oleks riigi seisukohalt
kindlasti vale. Paljud ju suudavad
ka praegu veel pensionäridenagi
töötada. Aga inimesed on erinevad.
Kunagi näidati mingis telesaates 102-aastast tööl käivat meest muidugi
mitte eestlast. Erandite järgi ei saa kogu
ühiskonda puudutavaid otsuseid teha.
Liiga vanalt inimesi pensionile lubada
oleks jälle ebaõiglane. Ega pensionäripõli
peaks olema ainult jõuetuseaeg,
vaid ka millegi nautimiseks
vähemalt esimestel aastatel võiks veel
olla jõudu reisida, ellu viia mõni ammune
unistus, milleks enne aega ei olnud,
tegelda lastelastega.
Varasem pensionile saatmine on
hea võimalus vähendada tööpuudust.
Pensioniea tõstmise soov näitab vastupidist
hirmu, et tööjõudu ei jätku.
Masu ja sajatuhandelise töötute hulga
juures tundub see imelik mõte olevat,
aga nii on asjatundjad välja rehkendanud.
Millal on siis õige aeg? Eks igaüks
peaks enda seisukoha ise välja ütlema
vastavalt oma eale, ametile ja terviseriskidele.
Ei ole see ju esimene pensioniea
tõstmine Eestis, võib-olla ka mitte
viimane. Otsus (kui see vastu võetakse)
on suunatud tulevikku, jõustub lõplikult
alles 16 aasta pärast. Nii saaks seda teoreetiliselt
veel kunagi ka tagasi pöörata.
Ka ei ole vanus ainus probleem, mis
pensionide puhul arutamist vajab. Kindlasti
ei tahaks nukrutsevat ja kiruvat
Eestit, vaid arutavat ja aktiivset, samas
mitte kaklevat.
Kes loodab heale pensionisüsteemile,
võib ka hätta jääda. Kes toetub
Jumalale, rajab oma elu püsivale alusele.
Laulja palvetas: «Jumal, sa oled
mind õpetanud mu noorest east ja
sestsaadik ma kuulutan sinu imesid.
Ära siis jäta mind maha, Jumal, kui
ma lähen vanaks ja halliks, kuni ma
kuulutan sinu käsivart praegusele põlvele
ja su vägevust kõigile järeltulijaile!
» (Ps 71,1718).
LENNUK ÜLEMISTE JÄRVEL
Ülemiste järvejääle maandus Poola
kaubalennuk. Piloot ütles, et ta ei
teinud midagi kangelaslikku. Muidugi
on lendureid õpetatud rikkis lennukitega
maanduma. Ometi on see eriolukord,
mis nõuab enda kokku võtmist.
Hea, et meeskond hakkama sai
ja kõik eluga pääsesid. Ja tänu avaldamine
Jumalale oleks ka väga loomulik.
Ülemiste oli kunagi vesilennukite
stardi- ja maandumispaik, aga tänapäeval
on teistsugused lennukid. Hea,
et järv nüüd jääs oli. Koos viimase
õnnetusega on kokku kolm korda
«kuivamaalennukid» järvele hädamaandumisi
teinud.
Ülemistest saab suur osa Tallinnast
oma vee ja hättasattunud lennukid võivad
järve reostada. Järve veest loobuda
ei saa, sest vajalikku kogust pole kuskilt
mujalt võtta. Ka lennujaam jääb
tõenäoliselt oma kohale Ülemiste kaldale,
sest uude paika kolimine oleks tohutult
kallis.
Lennukeid on palju alla kukkunud
ja kukub tulevikus veel. Ilma Jumalata
ei saa inimene end kuskil kindlana
tunda. Iga õnnestunud päev on Jumala
arm ja kingitus. Peame end Tema
kätte andma ka heal ja näiliselt ohutul
päeval kui jääme oma koju, ei
lenda, auto ei ole logu, tee ei ole libe,
katustel pole enam lund ega jääd jne.
«Rahus ma heidan maha ning uinun,
sest sina üksi, Issand, asetad mind julgesti
elama,» ütles Taavet oma kogemustele
toetudes (Ps 4,9).
TUMEDAST ALAST MEIE VAIMULIKUS ISIKSUSES
«Jeesus lausus talle: «Tõesti, ma ütlen sulle, täna öösel, enne kui
kukk laulab, salgad sina mu kolm korda ära.» Peetrus ütles talle: «Kui
ma ka peaksin koos sinuga surema, mina ei salga sind mitte!» Samamoodi
ütlesid ka kõik teised jüngrid.»
Matteuse 26,3435
See on meile tuttav lugu Peetruse
salgamisest, mis lisaks vapustavale
manitsuslikule poolele on andnud
nii mõnegi kiriku tornitippu kuke.
Mõnele on see kukk vaid toredaks
tuulelipuks, teisele aga meeldetuletuseks
vaimuliku valvsuse vajalikkusest.
Selles loos on eripära algul tundub,
et viimane sõna jäi Peetrusele ja
teistele jüngritele. Jeesusele vaieldi
vastu täiest südamest, vaidlejad uskusid
ka ise seda, mida väitsid. Kahjuks
nad ei tundnud veel iseennast.
Nii on seda teemat ka meile vaja
meeldetuletuseks, et me ei unustaks.
KEERULINE INIMLOOMUS
Juba põhikooli inimeseõpetuse
programmis õpetatakse lastele nn
Johari akent. See on isiksuse kirjeldamiseks
mõeldud mudel. Lihtsamalt
öeldes, see on nagu nelja ruuduga
aken, milles iga ruut kirjeldab
erinevat osa inimisiksusest.
Üks ruut kirjeldab seda osa, mida
inimene teab enda kohta ja teised
tema ümber samuti. Teine ruut näitab,
mida teised teavad ja tajuvad
inimisiksusest, tema ise aga mitte.
Kolmas ruut on kui ala, mida inimene
teab enda kohta, teised aga mitte.
Viimane, neljas ruut on varjatud
või kaetud ala, mis on olemas, aga
mille kohta inimene ei tea ise ega ka
teised tema ümber täpsemalt.
Mis on inimisiksuses peidus, tuleb
välja alles kriisisituatsioonides ja
pole mitte alati meeldiv ei inimesele
endale ega ka teistele tema ümber.
Vanarahva ütlused sõbrast, keda
tuntakse hädas jt võiksid olla selle
psühholoogide pakutud ja siinkohal
vahest ehk liigselt lihtsustatud teooria
toetuseks.
USK KATSUMUSTES
Kui kirjeldada meie vaimulikku
isiksust, võime täheldada sama
meis on mingi varjatud osa, mis võib
üllatada nii meid kui ka ümberolijaid.
Vaid Jumal teab, mis meis veel
täpselt peidus on. Siiski on meie ümber
näha, et on usklikke, kes on eluja
usukatsumustes ka ennast tundma
ja õieti hindama õppinud. Nende
jaoks on see varjatud ala kindlasti
oluliselt väiksem kui teistel, kelle
usk veel läbiproovimata.
Ka Peetrus ei tundnud ennast
veel ega teadnud, et väliste olude
vaenulikuks muutumise järel paistavad
paljud asjad teisiti, ärkab
egoistlik alalhoiuinstinkt, ei tea täpselt,
mida peaks tegema, kuidas käituma.
Pole kelleltki nõu küsida, pole
aega järele mõelda, pole eeskuju,
millele toetuda.
Ja kuskil hingesopis oli peidus ka
alatu salgaja, kes tahtis ohtlikust
olukorrast pääseda ning Peetrus ei
teadnud seda veel. Enamgi, ta ei uskunud
seda, isegi kui Jeesus sellest
talle isiklikult rääkis. Proov, mis
peagi järgnes, purustas Peetruses
palju, aga avas ka. Nii on ka meiega
mõned meist proovitakse tugevasti
läbi, võime aktiivsest usuelust hoolimata
avastada tumeda ala hinges.
Hea on olla usuelus vaba. Saab
uute olukordade üle järele mõelda,
palvetada, koguduse osaduses mõista,
mis on hea, mis halb. On olemas
positiivne vaimulik rutiin. Võib küsida
nõu ja anda ka tehtule tagantjärele
vaimuliku hinnangu. Jääb
mulje, et oleme Jumala armus ja
vaimulikult heal tasemel. Vahest ka
enesega rahul. See aga ei pruugi õige
olla.
ERILISE SURVE ALL
Kui asetada meid teise, ohtlikku
ümbrusesse, muutub palju. On ränki
ja väga ränki katsumusi. Siin
meenutus siiski mõnest leebemast.
Näiteks nõukogude-aegne «kroonukatsumus
», mida mõnigi proovida
sai.
Oled noor aktiivne usklik. Siis
muutub su ümber hetkeliselt ilma sinu
süüta kõik. Võõras maa, võõrad
rahvad, usk on keelatud ning tugevasti
naeru- ja alavääristatud.
Sa ei otsusta oma aja, une ja elukorralduse
üle. Võetud on võimalus
üksi olla. Pidev kisa ja rõve venekeelne
sõim, midagi pole aega teha
korralikult, millessegi süveneda ei
lasta, tagant kihutatakse pidevalt,
aga enamik tegevusi on mõttetud.
Vägivald, vargused, alandused sinu
suhtes ja teistega su ümber, sulle ei
kuulu midagi siin ilmas ja sinust ei
sõltu ka enam peaaegu midagi.
Oled kui see, kellel on otsustatud
hävitada hing. Kaks ööpäevagi on
liiga pikk aeg seda taluda, aga kaks
aastat? Kiitus Issandale katsumuste
eest jääb harvaks, regulaarne palveelu
(nagu üldse regulaarne elu) on
võetud. Palvetad ainult vargsi, sageli
napi uneaja alguses, uinud poole
palve pealt, ärkad lõugamise peale,
südames süütunne Issanda ees.
Paljut hakkad tegema instinktiivselt,
mälu muutub magamatuse
tõttu lünklikuks, valikuliseks. Tunnetus
hea ja halva vahel läheb häguseks,
süütunne Issanda ees ainult
suureneb. Suhtlus Jumalaga muutub
palvest vaid hädakisaks. Ole, Issand,
mulle patusele armuline, ära
hukka mind!
Ja kui siis tuleb taeva kalleim
kingitus, saad olla pool tundi omaette,
salaja lugeda mõne lõigu Johannese
evangeeliumist, palvetada, siis
tunned oma vaimulikku hävingut.
Näed, et oled palju paha kaasa teinud
ja ei oska ega julge iga kord käituda
õigesti ja väärikalt, kuigi oled
oma õigluse jaluleseadmise katsete
tagajärjel saanud korduvalt tappa,
lolli kuulsuse ja eriosakonna huvi
oma kahtlase ideoloogilise palge tõttu.
Siis kaob jäädavalt üks püüdlik,
endaga pisut rahulolev, ennast
usaldav ja veidi imetlev noor
isehakanud pühak. See, mida nägid
enda varjatud poolest, kaotab
rea illusioone sinu isiksuse kohta.
Teadmine, et kui Issand on
mind lunastanud ja on minuga,
siis ma tavaliselt ei eksi, kaob alatiseks.
Tükk aega hiljem, kui kole on
möödas, hingehaavad armistunud,
saab arutada selle üle, kas su hinge
peidetud osas ka midagi head
oli. Leidub sedagi, näiteks palju
reaalsem ja ilustamata usaldus Issanda
vastu, selline, millest teistele
ei saa rääkida. Teravam igatsus
Issanda andestuse järele, võime olla
iseseisev koos Jumalaga.
KASULIK ON ENNAST TUNDA
Nüüd on ka küsimus, kas inimesel
läheb tarvis teadmist, mis tema
hinge varjatud osas peidus on?
Peetruse salgamise loost näeme, et
isiklikule kannatusele vastuminev
Jeesus teadis, mis Tema jüngrit ootab.
Ta ei selgitanud talle õpetlikult
asja, vaid laskis Peetrusel minna
katsumusse. Jeesus ei päästnud
Peetrust tolle vaimulikust katastroofist. Salgaja märk jäi mehele
kogu eluks külge.
Ülestõusnud Jeesus pidi Peetrust
kaasjüngrite ees toetama. Andestus
ehitas salgaja uuesti üles, see
aga oli juba teistsugune Peetrus,
mees, kellele anti suured kohustused
koguduses. Andestatud salgamine
pole häbiks. See ala hinges, millest
Peetrus ise ei teadnud või ka
kaasjüngrid ei aimanud, oli jäänud
väiksemaks. Kindlasti oli Peetrusel
pärast seda ränka kogemust kergem
mõista teisi usus eksijaid.
Küllap olete kohanud mõnd
usklikku inimest, kes räägib visioonist,
vaimulikust nägemusest, sihist,
aga peagi tuleb ilmsiks, et tal
oli hoopis illusioon ehk pettekujutelm.
Ja kole kahju on, et selle visiooni
järgi ei läinud, sest see oli nii
ihaldusväärne ja ilus. Aga sellistel
puhkudel võib välja tulla ka joon,
et inimene oli ise tore, ainult ta ei
tundnud ennast ega mõistnud teisi.
Hüüdis välja midagi, olles iseendale
kindel nagu Peetruski, kes
uskus, et ta eales ei salga.
Ennast vaimulikult paremini
tundes ei võta inimene endale mõttetuid
ja ülejõu käivaid ülesandeid
ega kahetse ja leina taga neid, mida
ei pakuta. Ta ei aja segi visioone
ja illusioone, veel enam, tuleb mõnda
aega toime ka suure nägemuseta,
kuni Issand selle taas annab.
Vahest polegi koguduses liigselt
neid, kes end hästi tundma on õppinud.
Julgen isiklikult usaldada
ka koguduses rohkem neid, kes
teavad endast palju, sest nad mõistavad
teisi ja sõltuvad Jumalast.
Seega julgen lõpetuseks lausuda
oluline on, et iga inimene, kes
püüab käia Jumala teedel, õpiks
ennast paremini tundma ja annaks
koguduse osadusele sellega hinnalisema
panuse. Mida väiksem tume
ala hinges, seda parem.
ANDRES JÕGAR
Tartu Annelinna
koguduse diakon
ARVUTIGA SÕBRAKS
Aktuaalne teema
Kärdla Baptistikoguduse pastor
TARMO KÄHR korraldas enne Eesti
EKB Koguduste Liidu aastakonverentsi
Tallinnas Nõmme palvelas arvutikursuse.
Et õlgu kehitavaid inimesi
vähem oleks, esitas Kuulutaja talle
mõned küsimused.
Miks Sa arvutikursustega tegeled?
Pastoritöö on minu kutsumus, aga
kahjuks selleks, et elus püsida, tuleb
teha muud ka. Oma põhileiva olen
saanud just arvutitöö eest: olen olnud
õpetaja, infojuht, praegu Kärdla linnavalitsuses
IT-spetsialist. Konverentsi
eel oli meil neljatunnine ID-kaardi,
mobiil-ID ja e-teenuste koolitus, mis
toimus «Ole kaasas!» projekti raames
(www.olekaasas.ee).
Miks niisugust koolitust vaimulikele
tarvis on?
Vaimulikuna on mul ka abielude
registreerimise õigus ja tulevikus lähevad
kõik dokumendid elektrooniliseks,
st ei anta enam üle pabereid, vaid arvutifailid
ja need kinnitatakse digitaalallkirjaga.
Liidu peasekretär Erki
Tamm tegi juba nalja, et koguduse juhatuse
liikmeks saab valida ainult niisuguseid
inimesi, kellel on ID-kaart.
Mõned pastorid lähevad juba
arvutiga kantslisse. Kas see on meie
tulevik?
Eriti noorema põlvkonna pastorite
jaoks on arvuti täiesti loomulik töövahend.
Kui pastor jätab jutluse välja
trükkimata ja läheb arvutiga kantslisse,
siis ta tegelikult suhtub säästvalt
keskkonda, sest ta ei kuluta tahma ega
paberit ning kuskil vihmametsas jäävad
puud maha võtmata.
Minu jaoks ei ole see probleem,
kui pastor läheb arvutiga kantslisse.
Ettekannet tehes kasutan ka ise hea
meelega arvutit ja projektorit. Aga pühapäevase
jutluse eelistan siiski paberile
trükkida.
Sa oled põhimõtetega inimene Sa
tellid Kuulutaja ka failina, et mitte paberit
raisata.
Kuna mul on võimalik lugeda lehte
arvutist, siis miks peaks seda trükkima.
Ma maksan hea meelega ka faili
eest, sest on ju normaalne, et tellija
lehe eest tasub.
Varsti leiab mõni, et ei kuluta
kingatalda ka, vaid hakkab jumalateenistusi
kodus läbi interneti
kuulama.
Ka selle konverentsi jumalateenistusi
saab internetist kuulata ja vaadata.
Aga see ei asenda osadust, mis tekib
kohapeal. Ma olin avateenistusest
suurema osa kõrvalruumis ja see ei olnud
tegelikult sama, mis olla peasaalis.
Kahtlemata on video kaudu osavõtmine
parem kui üldse mitte, aga kohale
tulemine on alati parem kui ükskõik
mismoodi vahendamine. Jätame selle
võimaluse neile, kes mingitel põhjustel
tulla ei saa. Sõna ütleb, et ärgem jätkem
unarusse oma koguduse kooskäimist
(Hb 10,25), see on väga õige.
Tulla kokku üle arvutivõrgu see
on tänapäeval võimalik. Kuulutaja on
ka teinud intervjuusid Skypei vahendusel.
Ilmalikus töös oleme teinud arvuti
vahendusel nõupidamisi kõik
näevad ja kuulevad üksteist, aga seal
jääb väga palju puudu, sest osavõtjate
miimikat ja kehakeelt ei saa nii hästi
edasi anda.
Mis teha, kui inimesed tunnevad
hirmu uute tehnoloogiliste lahenduste
ees?
Mida rohkem uus põlvkond peale
tuleb, seda loomulikumalt arvuteid
kasutatakse. Riigi poolt on tendents,
et esmaseks saab digitaalne asjaajamine
ning kui teisiti ei saa, siis tehakse
paberiga. Lõpuks need paberid kuskil
niikuinii digitaliseeritakse.
Inimesi on võimalik identifitseerida
ja ka jälitada väga erinevatel viisidel.
Selles mõttes ma ID-kaarti mingiks
eriliseks inimeste piiramise vahendiks
ei pea. Tehnika ei vii taevasse,
aga mõnikord saab takistuseks
küll, kui ahvatlused lähevad liiga suureks.
Aga see ei ole tehnika, vaid inimeste
süü, kes ei suuda otsustada, mis
on tõeliselt oluline.
Teine asi on vastutusvõime. Kui
inimene annab digiallkirja, siis ta vastutab
selle eest. Mõnes mõttes on kartus
õigustatud kui kaart koos koodidega
satub võõra inimese kätte, siis
see saab teise inimese nimel midagi
teha. Aga me teame ka juhtumeid, kus
vanu inimesi lihtsalt mõjutatakse ja
nad kirjutavad oma käega alla sinna,
kuhu ei tohiks. ID-kaart riski, et inimesi
petetakse, oluliselt ei tõsta. Inimesi
on kahjuks petetud kogu aeg.
Mida Sa koguduste rahvale õpetasid?
Õpetasin, mida saab ID-kaardi ja
mobiil-ID abil teha millistesse registritesse
saab minna, mida saab vaadata,
mida näidatakse, kuidas panna digiallkirja,
kuidas tagada turvalisus. Täna
hommikul saatsin e-kirja nendele, kes
koolitusel osalesid. Sellega läks kaasa
dokument, mida saavad avada ainult nemad
ise ID-kaardi abiga on võimalik
ka niimoodi dokumente saata, et ainult
adressaat ise neid lugeda saab.
Ma julgustan inimesi kasutama
oma elu lihtsustamiseks uusi tehnoloogiaid.
Kui internetiühendus on olemas,
saab palju asju kodus ära teha.
Ja kui inimene tahab teistega suhelda,
siis ta ei pea partneriteks valima ametnikke,
kelle juurde ta peaks paberitega
minema.
Täname!
20. märtsil 2010
Nõmme palvelas
ELU JUMALA ARMUST
HELVI PIISPEA Tartu Kolgata kogudusest
on keerulise elukäiguga inimene.
Tema pikast loost mahtus mõndagi
järgnevasse intervjuusse.
KUS SU LAPSEPÕLV MÖÖDUS?
Olen sündinud Rakveres. Pärast
ema surma kolis isa Tartusse ja andis
mind kasvatada oma täditütrele, kelle
peres lapsi ei olnud.
Ema maeti jõululaupäeval ja 1.
jaanuaril sain mina kolme-aastaseks.
Mäletan ema matuseid. Katsusin lautsil
oleva ema nina, see oli külm. Minu
vennad, üks neli ja teine viis aastat minust
vanemad, jäid isa juurde. Isa ütles,
et tema ei oska tütarlast kasvatada,
seda peab ikka naine tegema.
Isaga jäi suhe alles, kuigi ta külastas
mind harva. Vendi ootasin väga.
Nende kasuema ei hoolitsenud nende
eest. Kui neil kõhud tühjaks läksid,
siis kolistasid trepist üles, nii et maja
kõlises, meie juurde sööma.
Elasin Tartus kuni ehitustehnikumi
lõpetamiseni, siis suunati mind
Kundasse. Nüüd olen Tartus pika tiiruga
tagasi.
MILLAL SA USKLIKUKS SAID?
Meie majas elas palju Kolgata koguduse
liikmeid. Üks ütles, et mis see
tüdruk siin koridoris jookseb, las ta
tuleb pühapäevakooli. Kasuema vastas,
et see ei kuule ise ega lase teistel
kuulata. Kui ma nelja-aastaselt pühapäevakooli
läksin, siis oli mul selge
pilt, et Jumalat tuleb uskuda ja ma tahan
usklikuks saada. Selle juurde ma
jäin. 19-aastaselt mind ristiti.
Ma olin koolis kärts tüdruk, kaklesin
poistega. Jumal sättis nii, et Rael
Viira tuli ka tehnikumi, olime ühes
klassis. Tema tuli ka palvelasse, nägi
mind ja pani uksest välja. Sain ta kätte.
Ta mõtles, et nüüd on läbi, ma räägin
koolis ära. Aga minu esimene küsimus
oli, kuidas ta teadis siia tulla. Ta
ütles, et ta vanemad on sellest kogudusest.
Mina küsisin: «Ütle, Rael, kas
sa usklikuks tahad saada?» Ta jäi seisma,
mõtles tükk aega ja ütles: «Jah,
tahan.» Mina ütlesin, et mina tahan
ka. Tema imestas: «Sina?!»
Teisel kursusel istusime ühte pinki
ja tänaseni oleme head sõbrannad.
Koos käisime eestpalvel, koos läksime
ristimisele. Koolis olid kõik komsomolid,
meie ei olnud. Kiusati taga, öeldi,
et ega te kooli ei lõpeta. Aga insener
Tari, kes oli kursuse juhendaja, tõsine
eesti mees, kaitses meid.
KUIDAS SUL TEKKIS MÕTE EHITUST
ÕPPIDA?
Ma tahtsin minna käsitööd õppima,
aga just sel aastal lõpetas kergetööstustehnikum
vastuvõtu. Ka arveplaanindustehnikum
lõpetas tegevuse.
Mul ei olnud muud valida. Minust
sai ehitusmaterjalide tundja tsemendid,
lubjad, tellised. Töötasin
tehnilise kontrolli osakonnas.
Kunda tsemenditehasest
saadeti mind usu pärast
ära Aserisse. Sealt läksin
Tallinna Johannes Hindi
juurde katsetehasesse ja
edasi Eesti Tööstusprojekti projekteerijaks-eelarvestajaks.
Tööstusprojektis kiusati mind ka
usu pärast taga võeti preemiad ära,
palka ei tõstetud. Ma tüdinesin sellest
ja läksin muusikakooli helikabinetti
väikese palga peale 41 rubla. Seal tuli
lastele plaadi ja lindi pealt muusikat
ette mängida. Mu kõrvad väsisid kaheksa
aastaga tohutult. Läksin ja kasvatasin
aiandis pool aastat alpikanne.
Seal ei kuulnud muud kui veevulinat.
Kodus ei pannud ma raadiot ka mängima.
Siis läksin enne Venemaale minekut
muusikakooli kojameheks.
MIKS SA KOHE MUUSIKAT ÕPPIMA EI
LÄINUD?
Nii andekas ma ei olnud. Pilli polnud
meil võimalik osta. Nii palju, kui
ma koguduses lauluga kaasa lõin, nii
palju oli.
Muusikalise hariduse alguse
sain presbüterite katsekomisjoni
juures 19571959
korraldatud koorijuhtide
kursuselt Olevistes. Me pidime
neli aastat õppima, aga kahe ja
poole aasta pärast pandi kursus kinni.
Saime ainult algteadmised. Siis ma
läksin muusikakooli kaugõppesse. Nii
on mul kaks tehnikumiharidust. Äärmuslikud
üks on ehitus, teine muusika.
MIKS SIND TÖÖL TAGA KIUSAMA HAKATI?
Minu tsehhist hakkas Sergei Mihhailov
kirikus käima, jättis suitsetamise
maha. Ta kutsuti välja. Ta ütles, et
kui ta pätti tegi, siis ei olnud sellest midagi,
aga nüüd, kui ta on korralikuks
hakanud, on neil väga kibe.
Mind saadeti kui ohtlik tüüp Kundast
minema. Aserisse helistati ette ja
kaadrite osakonnas hakkas sõimamine
pihta. Aserist läksin Tallinna. Arpad
Arder saatis mind Hugo Oengo
juurde, sest temal olid kõik tehased
teada. Oengo saatis mind Johannes
Hindi juurde silikaltsiidi laborisse.
Hint sõimas parajasti telefoni teel ministeeriumi,
et talle ei anta erialainimesi,
ta peab tänavalt võtma kui
palju aega läheb nende väljaõpetamiseks!
Viskas vihaga toru hargile ja tuli
koridori: «Kes teie olete?» Ma andsin
talle Oengo kirja. Ta ütles: «Ma
just sõimasin neid ja mul on niisugust
inimest vaja. Tulge kohe tööle.» Sealt
laskis mind uus direktor jälle päevapealt
lahti.
MILLAL SA KOORE JUHTIMA HAKKASID?
Kui kursused kinni pandi, oli Tapale
koorijuhti vaja. Käisin ühe aasta
seal, aga siis läksin muusikakooli õppima
ja ei jõudnud enam Tapal käia.
Olevistes juhatasin ka vahel suvel, kui
koorijuht puhkusel oli. Ruudi Nõlvak
usaldas mind, sest ma olin täpne ja tulin
alati kohale. Kui ma muusikakooli
ära lõpetasin, siis läksin Venemaale.
Olin seal neli ja pool aastat, pärast
juhtisin Järva-Jaanis mõned aastad ja
hiljem Kolgatal kaheksa aastat segakoori.
MIKS SA VENEMAALE LÄKSID?
Tahtsin abielluda asumisel oleva
vangiga. Ta oli Kunda poiss. Me olime
enne kümme aastat kirjavahetuses.
Kõik jutlused, mis ma Olevistes maha
kirjutasin, saatsin talle. Ta ütles, et laseks
end või teist korda ristida, kui
oma süüst vabaks saaks. Ta meeldis
mulle juba enne, ta oli tegev, aktiivne
poiss. Ta nimetas end ise Kunda kõige
suuremaks pätiks. Tegelikult oli ta
väga tore, meheliku olemisega.
Elasime Arhangelski oblastis.
Mina olin metsa vastuvõtjaks. Vangide
naised olid tööl, aga nad ei osanud
matemaatikat. Minul oli tehnikumiharidus.
Kaks päeva õppisin
ametit ja asi oli selge. Naised spekuleerisid
viinaga. Kui reisirong tuli,
otsiti naistel kotid läbi. Viina järele
tuli sõita 80 kilomeetrit. Mina viina
ei toonud. Läbi mind ka ei otsitud.
See tähendab, et usaldati.
Vahepeal olin lapsega kodus. Pärast
sain sauna koristajaks. Kui mees
vabaks sai, siis tulime ära, algul Aegviitu,
aga seal oli väga halb korter. Siis
ostsime Järva-Jaani maja ja ma hakkasin
kooriga tegelema. See oli kõige
ilusam aeg. Mu mees ütles, et kui üldse
tõsiseid usklikke on, siis Järva-Jaanis.
Nad olid lihtsad inimesed, aga elasid
seda välja, mis nad tunnistasid.
Mu mees käis ka eestpalvel. Vesi
kadus hommikuks põlvest ära, kui õhtul
paluti. See oli talle suur elamus.
Aga kõike ta üle anda ei tahtnud. Ja
siis tuli joomine. Müüsin maja maha
ja tulime Tartumaale Kingissepa kolhoosi.
Hakkasin kolhoosile lautu projekteerima.
Järva-Jaanis olin kodune,
mees käis metsatööl. Enne surma sai
ta usklikuks, palus kõik andeks ja ütles:
«Nüüd võin rahus surra.»
SA TEGUTSED VABATAHTLIKUNA TARTU
VANGLAS. KAS SEE ON TINGITUD SINU
ABIELUST?
Jah. Venemaal mõnitati vange ja
mind. Mind toetas vangla peainsener
Frolov. Ta oli tulnud võitjana Berliini
alt. Venemaal vahistati võitjaid. Kõlab
imelikult, aga see on tõsi. Ühel päeval
ta kuulis, kui üks valvur ütles teisele,
et täna öösel läheb verevalamiseks. Tapeti
sõja võitnud mehi. Frolov pääses
tänu ühele usklikule eestlasest katlakütjale
(poliitvangile), kes peitis ta
söehunniku alla. Kui sõjamehed olid
tapetud, toodi uus tapp kriminaalkurjategijaid
sisse. Frolov läks teistega
koos rivvi, ütles uue nime ja teatas, et
on varas. Luuletas endale uue eluloo
ja sai uue toimiku. Istus paar aastat
ära ja sai vabaks.
Kui uued ajad tulid ja hakati vanglates
vaimulikku tööd tegema, siis ma
tundsin, et peaksin ka osalema. Aga
vanglad olid kaugel ja ma loobusin.
Kui ma siis lehest lugesin, et hakatakse
Tartu vanglat ehitama, siis ma küsisin:
«Issand, kas sa tood mulle vangla
külje alla?» Ühel päeval oli vangla
valmis. Ma ütlesin, et Issand, mina ise
pakkuma ei lähe. Ja siis tuli vangla vanemkaplan
Olavi Ilumets kogudusse
vabatahtlikke otsima.
MIDA SA VANGLAS TEED?
Olavi Ilumets annab mulle meeste
nimed, kellega rääkida. Mul on individuaalvestlused
ja pühapäeviti tunnistan
jumalateenistustel. Mul on olnud
raskema karistusega mehed. Ainult
üks noor ütles, et te olete liiga vana,
mul pole teiega midagi rääkida.
Muidu on nad tulnud nagu ema või
vanaema juurde.
Ma ei vaata neile kunagi kui kurjategijatele,
vaid vestlen kui inimestega.
Räägivad, mis nad räägivad. Kuulan
ja suunan. Vabanenute seas on
mul palju häid sõpru.
MIDA SA KÕIGE OLULISEMAKS OMA
ELUS PEAD?
Kõige tähtsam on kontakt Jumalaga
küsida, et Issand, mida
sa täna tahad? Ma elan
ka materiaalselt Jumala armust.
Ma ei sõelu kaupluseid
pidi. Palun Jumalalt
ütle nüüd, kust ma seda või
teist saan?
Mul oli selgroog paigast ära. Valud
olid kohutavad. Palusin Jumalalt kannatlikkust
valu taluda, aga ka seda, et
Tema võib tervendada. Arstid ei osanud
aidata. Ma läksin ükskord kööki.
Kapipealne oli tolmune, peaks nagu
koristama. Astusin taburetile ja teise
jala panin lauale. Vakstu jooksis alt
ära. Ma kukkusin ristseliti maha. Kui
ma maha lartsatasin, oli mul kohutav
valu, aga mu suu ütles kõva häälega,
et kõik tuleb kasuks neile, kes Jumalat
armastavad. Ja mõne päeva pärast
avastasin, et mu selg ei valutagi enam.
Tähendab, Jumal laskis mind maha
kukkuda ja mu selgroog põrus paika.
SA KIRJUTAD OMA ELULUGU. KAS PANED
KÕIK AUSALT KIRJA?
Mõned nimed jätan välja. Avaldamisele
ei ole mõelnud, aga Eesti Rahva
Muuseumile läheb küll üks eksemplar.
Mul on käsil 15. kaust. Mina
vast oleksin pooleli jätnud, aga muuseum
tahab, et ma kirjutaksin. Ju neile
meeldib. Püüan, ehk jõuan.
TÄNAME!
13. märtsil 2010 Tartus
VAIKSE AJA LAUKAD
Euroopa on rahunenud ususõdadest
ja tülidest, mis ta territooriumil
palju sajandeid möllasid. Pole teada,
kui kaua see vaikuseperiood kestab,
kuid võrreldes inimese elueaga on
see juba küllalt pikk olnud. Suuremal
osal Vana Maailma territooriumist on
teisitimõtlejate ja teiseusuliste julma
tagakiusu ajad vajunud ajalukku. Endine
«kurjuse impeerium» lagunes
suveräänseteks riikideks ja kirikute
laudadega kinnilöödud uksed avati.
Kristlaste kogudustesse saabusid
suhteline rahu ja vabadus, kuid koos
nendega ka stabiilsus, enesega rahulolu,
muretus, olukorraga leppimine
ja stagnatsioon. Isegi neis maades,
kus religioosne sallivus on üsna noor,
on tunda tardumist ja apaatiat: harjunud
sõpradering, püsiv jumalateenistuste
kord (mitte tingimata rahulik,
võimalik, et hoopis tormiline ja
emotsionaalne, kuid ikkagi harjumuspärane),
unine aeg, mingi Victoria-aegse Inglismaa idüll.
SURMAV RUTIIN
Loomulikult on 21. sajandi alguse
elu tormiline, keeruline ja pingeline.
Ühiskond elab dünaamiliselt:
kriisides ja võitluses nendega, poliitilistes
kirgedes ja kohalikes konfliktides,
gaasi- ja naftasõdades, tööpuuduses
ja näljaprobleemides, lõpututes
tippkohtumistes, Saddam Husseini
ja bin Ladeni jälitamises, traagiliste
terroriaktide talumises ja põgenikelaagrites.
Ometi on enamikule neist, kes
neid ridu praegu loevad, kõik ülalkirjeldatu
ainult ajalehepealkirjade ja
telereportaaide loetelu. Töönädalale
järgneb pühapäeval harjumuslik
käik kirikusse. Tavapärase jumalateenistuse
järel tuleb puhkepäeva õhtu.
Harjunud puhkusele järgneb töönädal.
See on ju tore, see on õnnistus!
Just sellises rütmis on kõige raskem
olla pühendunud, igapäevaste
kohustuste keskel näha mäetippe,
meeles pidada maise rännaku kõrgemat
eesmärki, jääda kuninglikuks
preesterkonnaks. Rutiin võib muutuda
kõige kohutavamaks vanglaks,
kus soise rahu sügavused imevad endasse.
Meenub kuulus teejoomine Inglise
kirjaniku Lewis Carrolli muinasjutust
«Alice imedemaal», kus kellaosutid
seisavad pidevalt viie peal.
Kella viiene teejoomine on traditsioon,
mis on saanud konservatiivse
kuningakoja kehastuseks ja visiitkaardiks.
Siin on aga see muutumatu rituaal
saavutanud ülimusliku vormi
on tardunud igaveseks. Ajatu rahu:
väike külamaja, roheline aas, vaikne
õhtueelne tund, meeldiv seltskond.
Selline pilt seiskunud ajast.
«Nii te siis istutegi ringis ümber
laua?» küsis Alice.
«Istume jah,» kinnitas Kübarsepp.
«Valame teed ja istume. Joome
ja istume jälle ümber laua edasi järgmisele
toolile sedamööda, kuidas tassid
mustaks saavad.»
«Aga mis siis, kui puhtad tassid
otsa lõpevad?» julges Alice küsida.
«Väga tüütu vestlus!» haigutas
Jänes. «Lobiseme parem millestki
muust
»
KURITEGU IGAVIKU VASTU
Kella seiskunud osuti oli karistuseks
kuriteo eest aja vastu. Sarnaselt
kuninglikele tegelastele surmavad
paljud meist samuti aega venitavad
ja veeretavad elupäevi, raiskavad ja
löövad aega surnuks. Kaasaegne elupilt
meenutab vahel seda hullumeelset
teejoomist vaja ainult õigel ajal
kohta vahetada, et saada puhta tassi
juurde ja püüda mitte märgata saatuslikku
küsimust «Mis saab siis, kui
need lõpevad?» Mis saab, kui seiskunud
tumedad vood hakkavad lainetama?
Mis juhtub, kui ilusa sooja
ilma asemele tuleb loodusõnnetus?
Siin pole juttu mitte ülemaailmsest
Harmagedoonist, mitte globaalsetest
üleilmsetest vapustustest, vaid
iga üksiku uskliku ja uskmatu isiklikust
teest. Tahtetus, tegevusetus Issanda
põllul see on kuritegu mitte
aja, vaid igaviku vastu. «Vaadake siis
hoolega, kuidas te elate: mitte nagu
arutud, vaid nagu targad, kasutades
aega õigesti, sest päevad on kurjad»
(Ef 5,1516).
Kurjad päevad tõmbavad kaasa,
tõotades igavikku lõputust maa
peal, ahvatlevad mittekiirustamise ja
paigalseisuga, siis aga kihutavad galoppi
nagu taltsutamatud hobused ja
viskavad pea kaotanud sureliku «eluvankrilt
» maha Looja ette. Aga sealsamas
kõrval on põrmu paisatud
teostamata plaanid, elluviimata projektid,
ärajäänud teenimine, möödalastud
võimalused, jalge alla tallatud
pühendumine, head kavatsused. Ja
külastamata haigete, mahajäetud vangide,
evangeeliumi mittekuulnud paganate,
leskede ja vaeslaste viirastused
piiravad teda süüdistava ähvardava
hulgana.
MUUTUNUD SISU
Muretu ujumine pärivoolu suretab
hinge viljatuks, moonutab prioriteete
ja mõisteid, surmab mitte ainult
aja, vaid ka elu Vaimus. Me oleme
muutunud mänederideks, mitte karjasteks;
psühholoogideks, mitte hingehoidjateks;
teoloogideks, mitte jutlustajateks.
Küsimus ei ole ainult terminites
kõlagu nad kuitahes kaasaegselt
ja kaunilt küsimus on suhete,
eesmärkide, perspektiivide olemuses.
Me seletame oma tegevusetust,
tahtelodevust, ümbritsevat sügavaimat
ükskõiksust sotsiaal-majanduslike
probleemidega, mitte aga patususega.
Kirik on muutunud töökohaks,
kus ei tehta praktiliselt midagi
tasuta. Pühendumisest ja iseenda üleandmisest
teenimisele on jäänud ainult
sõnad. Ärivaim lokkab: kogudus
annab rendile hooneid, mis kunagi
ehitati «kogu maailma» jaoks.
Religioossete juhtide kõne on vahel
liiga sarnane ärimeeste vestlusele.
Teenimist vaadeldakse palga, materiaalsete
võimaluste, sidemete, võimu,
populaarsuse positsioonilt. Muidugi
on vaja peret ülal pidada ja hoolitseda
lähedaste eest. Ka pastor, koorijuht
ja jutlustaja vajavad elatist.
Selge see, et koguduses on vajalikud
kaasaegsed ja õigeaegsed ümberkujundused.
HUKUTAVAD KOMPROMISSID
Kõrvuti arukate printsiipidega on
tekkinud teised, mis legaliseerivad
paljusid patte ja just neid teisi on liiga
palju. Liiga palju on põhimõtteliselt
võimatuid kompromisse. Liiga
palju lahutusi, teist ja kolmandat korda
abiellumisi, mis on lubatud ja õnnistatud
kiriku poolt tõsi küll, mõningase
häbelikkusega. Liiga palju
pattudes elavaid inimesi, kes pole kahetsenud,
kuid on kaasatud teenistusse.
Küsimus ei ole pearättides või
pükstes. Küsimus on abielurikkumises,
perevägivallas, ülemäärases materiaalse
kokkukuhjamises, okultismiga
seotuses, varguses, uhkuses,
pettuses, patu varjamises, narkootilises
sõltuvuses, tülides, solvangutes,
ropendamises. See ei ole parafraas
Galaatia kirjast, vaid end kristlasteks
nimetavate inimeste igapäevaelu kirjeldus.
Vohab kultus, kuid mitte Jeesuse
kultus. Kallite autode ja ülikondade,
eduka karjääri, uhkete majade,
prestiiika puhkuse kultus. See saab
eesmärgiks, maise olemise tipuks
ning Kristus on ainult aste või eskalaator
sellele tipule. Seniajani haavavad
Tema laupa kui just mitte kibuvitsa,
siis vähemalt valgest roosist
pärja okkad.
PÜHAD POLE KADUNUD
Mitte kõigist kogudustest pole
siin juttu kiitus Loojale selle eest!
Eelija oli valitud rahva keskel üksi.
Vahel tunnevad ka meie aja pühendunud
kristlased seda Jumala pärast
kiivuse jagamatut raskust, mõistmatust
ümbritsevate vendade ja õdede
poolt, tundes end kirikus vaeslaste ja
võõrastena.
Kui eelneval kristlaste põlvkonnal
oli tavaks öelda: «Raske on minna
läbi okkalise maailma!», siis tänapäeval
sobiks öelda: «Kui raske on
minna läbi kiriku rooside!» Siiski on
igas ajaloolises situatsioonis neid,
kes kuuluvad nende seitsme tuhande
hulka, kes pole nõtkutanud põlvi ei
kuldvasika, Iisebeli ohvripaikade,
Nebukadnetsari kuldkuju, partei juhtide
ega sooja tardunud mugava elu
ees. Need sirge seljaga seitse tuhat
on alati olemas.
Rasketel murrangulistel aegadel
kerkivad esile eredad, julged kangelased.
Kui maailm jaguneb mustaks
ja valgeks, omadeks ja võõrasteks,
vaenlasteks ja võitluskaaslasteks, kui
iga eluminut nõuab enesesalgamist,
mehisust, pinget, siis on inimesel
kergem valida positsiooni, teha kindlaks
reeglid ja normid.
SALAKAVAL SURVE
Vassili Grossmani romaanis «Elu
ja saatus» on peategelaseks tuumafüüsik.
Jutustan sellest vabalt ja lühidalt
ühe episoodi. Sõja lõpul evakuatsioonist
Moskvasse tagasi siirdununa
sattus ta rahvuselt juut
antisemiitlikku lainesse.
Ta leidis endas siiski mehisust
seista vastu võimudele, jäädes põhimõttelistele
positsioonidele truuks
mitte reeta, mitte lömitada, mitte kedagi
meelitada. Ta kartis väljuda korterist,
võpatas iga heli puhul, oodates
päevast päeva arreteerimist. Korraga
helises telefon. Liinil oli Stalin.
Ülemaailmse proletariaadi juht oli
huvitatud, kuidas läheb töö nõukogude õpetlasel, on tal mingeid soove,
palveid. Pole raske aimata, kuidas
pärast sellist vestlust muutus peategelase
elu.
Mõne aja pärast tehti talle ettepanek
kirjutada alla «vihasele kirjale,
mis mõistab hukka spioonid-diversandid», kelle hulgas olid silmapaistvad
teadlased, ta sõbrad ja kolleegid.
Sealjuures lisati: «Seltsimees Stalin
oleks väga rõõmus, ta nii loodab teie
peale, ta jälgib tähelepanelikult teie
edusamme, ta usub teisse.» Ja meie
teadlane mõtiskles: «Kui palju kergem
on võimule vastu seista, kui ta
näitab oma kiskjahambaid, aga kui
raske on siis, kui ta patsutab sõbralikult
õlale ja vaatab usaldavalt silma.»
Raske on seista vastu patule, kui
see on pehme ja sõbralik, mugav ja
varjatud. Tuleb paluda Issandalt jõudu,
et ületada soojade allakiskuvate
laugaste tõmmet, kus kord aeg nagu
jälitava kupja piits meid kätte saab.
On, on veel üle jäänud seitse tuhat,
kes alati jäävad südames valvele, Jumala
printsipiaalsetele positsioonidele.
Nii räägib Piibel. Issand, luba
meil kohtuda nendega eluteel. Issand,
aita meidki kuuluda nende hulka!
NADEDA ORLOVA
Vera i izn, 2009
Tõlkis Aino Lillemets
LÜHIUUDISEID EESTI EKB KOGUDUSTE LIIDUST
7. märtsil valiti kolmele liidu kogudusele
uued karjased. Lehtses siirdus
üheksa aastat kogudust teeninud pastor
Hillar Krautman pensionile. Uueks pastoriks
valiti PEETER LÕHMUS. Koos
abikaasa Lelaga on ta seni teeninud
Oleviste koguduses ning Oleviste Hoolekande
töös. Hillar Krautman jätkab
koguduse juhatuse liikmena.
Laitse kogudus valis pastoriks seal
juba kaks ja pool aastat karjase kohuseid
täitnud PEETER KULLERi ning
Keila kogudus GUNNAR MÄGI.
* * *
19. ja 20. märtsil toimus Tallinnas
Nõmme Baptistikoguduse palvelas
liidu aastakonverents teemal «Lootust
tulevikuks».
Avajumalateenistusel jutlustas pastor
Joosep Tammo. Ettekandekoosolekul
kõneles professor Tõnu Lehtsaar.
Järgnevas paneeldiskussioonis jagasid
Riina Vändre, Rainer Nõlvak, Tõnu
Lehtsaar, Väino Põllumäe ja Roman
Kuznetsov oma praktilisi kogemusi ja
unistusi lootusest kantud elust.
Teisel päeval kuulati ära liidu
presidendi, peasekretäri ning tööharude
tegevusaruanded. Kinnitati
2009. aasta majandusaasta aruanne
ning 2010. aasta eelarve. Võeti vastu
pastorite statuut ja kaks pöördumist.
Esimene on suunatud Eestimaa
kogudustele ja avalikkusele ning teine
Rootsi Misjonikiriku aastakonverentsile.
Lõpujumalateenistusel kõneles
liidu president Meego Remmel.
Konverents lõppes ühise pühaõhtusöömaajaga.
Liitu kuulub 83 kogudust 6047
liikmega. Kogudustel on 38 tööpunkti.
Konverentsil oli esindatud 62 kogudust
142 delegaadiga.
Vaata ka pilte alt!
* * *
21. märtsil ordineeriti Tartu Kolgata
Baptistikoguduse diakoniteks
MEELIS KIBUSPUU ja RIVO RAJANDU.
Meelis Kibuspuu on liidu ja
Kolgata koguduse juhatuse liige, Valduste
OÜ juhataja ning rahvusvahelise
kristliku juhtimiskonverentsi GLS
maaletooja. Rivo Rajandu on koguduse
juhatuse liige ja noortejuht.
* * *
21. märtsil tõdeti Tallinna Oleviste
kirikus toimunud tänujumalateenistusel,
et Soome kristlaskond väärib
eestimaalaste eritänu. Kohale oli kutsutud
hulgaliselt Soome kristlikke
juhte ja töötegijaid, kes läbi nõukogude
okupatsiooniaastate ning vabanemisaegadel
aitasid eestimaalastel leida
Jumalat, iseennast ning inimväärset
elu ja missiooni Kristuses.
Jumalateenistust juhatas Oleviste
koguduse vanempastor Siim Teekel.
Sõna võtsid pastorid Ülo Meriloo, Rein
Uuemõis, Heldur Kajaste ja tõlgina
teeninud Ülo Niinemägi. Kirjaliku tervituse
saatsid liidu president Meego
Remmel ja Eesti Kirikute Nõukogu
president Einar Soone. Omal ajal
soomlaste ja eestimaalaste suhteid vahendanud
Taimi Vanaselja järel kõnelesid
soomlaste poolt Jorma Kuusinen,
Anita Laakso, Veikko Manninen, Hannu
Haukka ja Juhani Happonen. Soome
Vabakiriku ekspresident Jorma
Kuusinen tervitas ametliku külalisena
ka liidu aastakonverentsi.
* * *
26. märtsil kutsus naaber tuletõrje,
sest Valga Betaania palvela juures
põles plastist prügikast. Hoone seinal
vajab krohv mõne ruutmeetri suurusel
alal parandamist ja värvimist.
Prügikasti polnud kogudus enne põlengut
mitme päeva jooksul kasutanud.
MUSTVEE TÄNAS TUBLIMAID
26. märtsil korraldasid Mustvee
Betaania kogudus, Mustvee luterlik
kirik ja Mustvee linnavalitsus Betaania
palvelas kolmandat korda tänuhommikusöögi
«Mustvee tänab». Sellel
tänati ettevõtjaid, politsei, piirivalve,
päästeteenistuse, kiirabi ja kaitseliidu
tublimaid töötajaid.
Pidulikku koosolekut juhatas Betaania
koguduse pastor Paul Gill. Vaimuliku
sõnumi ütles Tartu Ülikooli usuteaduskonna
Uue Testamendi õppejõud
doktor Peeter Roosimaa. Muusikat tegid
kohaliku muusikakooli õpilased.
Sõna võtsid Mustvee linnapea Mati
Kepp, Jõgevamaalt valitud Riigikogu
saadikud parlamendi esimees Ene
Ergma, Mai Treial ja Igor Gräzin, endine
Jõgeva maavanem Aivar Kokk ja
Mustvee luterliku kiriku õpetaja Eenok
Haamer.
17 inimesele anti Jõgeva maavalitsuse
ja Mustvee linnavalitsuse tänukirjad.
Maavalitsuse tänukirja sai
teiste hulgas ka Paul Gill. Pidulik
koosolek lõppes ühislauluga «Hoia,
Jumal, Eestit» ning palvega, mille pidasid
Paul Gill ja Eenok Haamer.
Paul Gill ütles Kuulutajale, et tänuhommikusöögi
eesmärgiks on märgata
inimesi enda ümber ja tuua argielust
esile positiivset. Tänu ei väljendata
kunagi liiga palju.
Paul Gill kinkis Ene Ergmale ja
Aivar Kokale Eesti EKB Koguduste
Liitu tutvustava raamatu «Osaduses
kasvanud».
KOHTUMISI KONVERENTSIL
Eesti EKB Koguduste Liidu aastakonverents Nõmme palvelas 19.20. märtsil 2010
|