Paide arvamusfestivalil (pildil)
arutati ka usuteemade üle. See on
loomulik, sest usul on oma tähtis
koht ühiskonnas, kuigi kõik seda ei
taju või ei tunnista. Kristlastel ei tasu
sellepärast, et osa inimesi arvab
ilma usuta hakkama saavat, ise veel
sügavamale peitu pugeda. Kui pakutakse
võimalust viisakas kohas
esineda, tuleb seda kasutada. Kui ei
pakuta, peab ise vaatama, kuidas
nurgast välja nähtavale kohale
pääseda.
Tegelikult ei peaks kristlased sugugi
ainult usu- või
kirikuteemadel
sõna võtma. Poliitilised ja majanduslikud
arengud puudutavad ju
kõiki inimesi nende usklikkusest
või uskmatusest sõltumata. Peaaegu
igal teemal on oma eetiline pool,
mis lausa nõuab seda, et ka kristlased
oma sõna sekka ütleksid.
Muidugi on ka teemasid, mille
puhul peaks ütlema, et kristlased
suhtuvad sellesse täiesti eitavalt.
Loomulikult tuleb siis põhjus ka
juurde lisada ja selgelt välja öelda,
et see ei ole mingi tagurlus või vihakõne,
vaid just normaalne seisukoht.
Nagu Jeesus kord põhjenduseks
ütles, et «loomise algul» tegi
(või otsustas) Jumal nii (Mt 19,4).
Arvamusfestivalidel, mõttekodadel,
intervjuudel, ajaleheartiklitel
jne on oma koht ühiskonna mõtteviisi
kujundamisel. Aga kristlastele
peab jääma oma arvamus, mis lähtub
Jumala sõnast ja milles nad ei
lase end kõigutada. Meie kaasaeg
lausa vajab, et kristlased Piiblist
lähtuva seisukoha ikka ja jälle välja
ütleksid.
Julgustagu need kaks apostel
Pauluse tsitaati meid argipäevases
arvamuste virrvarris: «Sest loodu
ootab pikisilmi Jumala laste ilmsikssaamist»
(Rm 8,19) ja «Kuuluta
sõna, astu esile, olgu aeg paras
või ärgu olgu, noomi, manitse, julgusta
igati pika meelega ja õpetamisega»
(2Tm 4,2).
ÕIGE EESTLANE ÕIGEL KOHAL
Toimetaja kommentaar
Sel suvel Eesti poliitikas rahu ei
ole. Ajakirjandus saab, mida tahab
kajastamiseks sobivaid teravusi on
piisavalt. Rahulikum elu oleks riigile
siiski kasulikum.
Nii valitsuses kui opositsioonis olevad
erakonnad esindavad vaateid, mis
on rahva hulgas olemas. Oleks kahju,
kui need ei oleks parlamendis esindatud.
Tuleb otsida kompromisse, et
oma seisukohti ellu rakendadada.
Igaühel on ju mingis olukorras õigus.
Jumal ütles Iisraeli kohta: «Iisraeli
sugu ei tohi enam teotada mu püha
nime, ei nemad ega nende kuningad,
oma hoorusega, oma kuningate laipadega
ja ohvriküngastega» (Hs 43,7).
Õnnistuse saamiseks on tingimused.
Soovigem ja palvetagem, et neid täidetaks!
PENSIONISAMMAS KADUMAS
Valitsusparteid arutavad, mida teha
teise pensionisambaga. Selle jätkusuutlikkus
ei ole kindel, aga vastust ei
ole ka küsimusele, mis siis saab, kui
see sammas kaob. Ja kuidas vabanevat
raha mõistlikult kasutada? Kuna
arutelud alles käivad, võib kõike veel
muuta. Tahaks tähelepanu juhtida
ühele seigale.
Teine pensionisammas tekib töötaja
ja riigi sissemaksetest. Töötaja maksab
oma palgast kaks protsenti ja riik
lisab sellele neli protsenti sotsiaalmaksu
arvelt (mis on tööandja maks).
Sotsiaalmaksust makstakse aga pensione
praegustele pensionäridele (nn
esimene sammas). Teise samba rahast
moodustab seega töötaja enda panus
ühe kolmandiku ja riigi (tegelikult
praeguste pensionäride) panus kaks
kolmandikku.
Praegu räägitakse võimalusest, et
teise samba kaotamisel makstaks
selle sisu inimestele välja. Sellisel juhul
makstaks elujõuliste inimeste kätte
raha, mis on võetud praeguste pensionäride
arvelt ja see ei ole õige asi.
Välja võiks maksta ühe kolmandiku,
kaks kolmandikku tuleks anda tagasi
esimesse sambasse või jätta teise
sambasse ootama inimese pensioniikka
jõudmist. Kui on tuleviku huvides
kogutud, siis mingu tuleviku jaoks
või nende inimeste oleviku parandamiseks,
kellelt see raha võeti.
Ega keegi täpselt ei tea, mida inimesed
teeksid neile väljamakstava
teise samba rahaga. Küllap leidub
vastutustundlikke, kes seda raha
mõistlikult kasutaksid, aga mingi
hulk juuakse kindlasti lihtsalt maha.
Ja kuigi poliitikud räägivad, et ei
maksa oma rahvast nii halvasti mõelda,
siis igal päeval nähtu õpetab, et
kõik inimesed ei oska mõistlikult
elada. Seega ka väljamakstavale ühele
kolmandikule peaks seadma mingid
reeglid. See ei oleks inimeste
ahistamine, vaid abistamine, mis
oleks ühtlasi ettevaatusabinõu.
«Nõnda ütleb Issand: Ärgu kiidelgu
tark oma tarkusest, ärgu kiidelgu vägev
oma vägevusest, ärgu kiidelgu
rikas oma rikkusest, vaid kes kiitleb,
kiidelgu sellest, et ta on arukas ja tunneb
mind, et mina olen Issand, kes
teeb head, õigust ja õiglust maal. Sest
seesugused asjad on mu meele järgi,
ütleb Issand» (Jr 9,2223). Palugem
siis tarkust otsustajatele!
BALTI KETT 30
Kes on õige eestlane? Selle teadasaamiseks
on tekkinud uus kontrollküsimus:
«Kas sa käisid Balti ketis?»
Paljud võivad uhkusega öelda, et olid
kohal. Neil on meeles selle päeva
ülevus. On, mida meenutada, ka neil,
kes osalesid seal lastena.
Teised saavad öelda, et neid polnud
siis veel olemas. Peale on kasvanud
põlvkond, kellele kõik need sündmused
on kauge ja võib-olla
ka raskestimõistetav
ajalugu. Elu oli 30 ja enam
aastat tagasi nii palju erinev praegusest,
et seda on keeruline ette kujutada
neil, kes ise sel ajal ei elanud.
Kõik õiged eestlased ei mahtunud
laulva revolutsiooni ajal Tallinna lauluväljakule
või Balti ketti. Aga oli
neid inimesi ka, kes ei julgenud minna.
Need, kellele see kõik oli ükskõik
või vastumeelt, on nüüd muidugi vait.
Mina ei käinud Balti ketis. Sinna
läks mu abikaasa koos oma töökaaslastega
ja mina jäin vabatahtlikult
Valka lapsi hoidma. Korraldasime
Betaania palvelas väikese päevakohase
jumalateenistuse ja kuulutasime
selle välja ka maakonnalehes.
Minu jutluse tekstiks oli Mt 4,1216:
«Aga kui Jeesus oli kuulda saanud, et
Johannes on vangistatud, läks Ta tagasi
Galileasse ja jättis Naatsareti
ning asus elama Kapernauma, mis on
järve ääres, Sebuloni ja Naftali piirkonnas,
et läheks täide, mida on räägitud
prohvet Jesaja kaudu: «Sebulonimaa
ja Naftalimaa, mere teel, sealpool
Jordanit, paganate Galilea, rahvas,
kes istub pimeduses, on suurt
valgust näinud, ja neile, kes istuvad
surma maal ja surma varjus neile
tõuseb valgus!»»
Palugem Jumalat, et Eesti jääks vabaks
ja kunagi enam ei peaks vabaduse
taastamiseks mingeid aktsioone
korraldama. Parem on praegust vabadust
hinnata ja hoida, iga õige eestlane
ja eestimaalane oma kohal.
JEESUS TURGUTAB MEID
«Samal ajal tulid mõned sinna ja
jutustasid Jeesusele galilealastest,
kelle vere Pilaatus oli seganud nende
ohvritega. Ja Jeesus ütles neile vastuseks:
«Kas te arvate, et need galilealased
olid suuremad patused kui
kõik muud galilealased, et nad seda
on kannatanud? Ma ütlen teile, ei
sugugi, vaid kui teie ei paranda
meelt, hukkute kõik nõndasamuti.
Või arvate, et need kaheksateist, kelle
peale langes Siiloahi torn ja nad
ära tappis, olid suuremad võlglased
kui kõik muud inimesed, kes Jeruusalemmas
elavad? Ma ütlen teile, ei
sugugi, vaid kui teie ei paranda
meelt, hukkute kõik nõndasamuti.»
Ja Jeesus rääkis selle tähendamissõna:
«Ühel inimesel oli viigipuu istutatud
viinamäele. Ja ta tuli sellelt vilja
otsima, ent ei leidnud. Siis ta ütles
viinamäe aednikule: «Vaata, juba
kolm aastat käin ma sellelt viigipuult
vilja otsimas, ent ei leia. Raiu see siis
maha! Milleks ta raiskab maad?»
Aga aednik vastas: «Isand, jäta ta
veel sellekski aastaks, kuni ma ta
ümber kaevan ja talle sõnnikut panen,
ehk ta hakkab tuleval aastal vilja
kandma, aga kui mitte, siis raiu ta
maha!»»
Lk 13,19
Jutluse aluseks on piiblilugejatele
üsna tuttav tähendamissõna. Mulle
tundub, et tähendamissõnad on selleks,
et meid üles raputada.
Me soovime olla õnnelikud, nautida
ja tarbida häid emotsioone isegi
kirikupingis. Me soovime olla rahulolevad
selle üle, mis meil on. Me
arvame, et piisab Jumala ja naabri
armastamisest. Jeesus aga tahab
öelda, et me hakkaksime tegema
rohkem, ütlema rohkem ja mõtlema
rohkem ning sügavamale. Mõtlema
selle üle, mida tähendab olla
inimene selles maailmas.
Tähendamissõnad on nagu abivahendid,
mis suunavad ja inspireerivad
meid. Tähendamissõnad
lugudena on nagu sild, mis ühendab
meid nende esimese sajandi
meestega, kes olid Jeesusega koos.
Teame, et ka nemad ütlesid mõnikord
Jeesusele midagi taolist:
«Tead, me ei mõista seda, mida sa
just rääkisid. Sa räägid ikka väga
teistmoodi! Sa jälgi rohkem konteksti
ja kultuuri. Räägi elulisemalt!»
Kui Jeesus ei taju konteksti, kes
siis veel?
MIS ON MIS
Et paremini mõista, mida soovis
Jeesus oma looga öelda, võiks end
asetada mõnda jutustuse tegelase
rolli, näiteks viigipuu omasse. Enne
aga toon esile mõned olulised märkused
Piiblist viigipuu kohta.
1. Viigipuu on Piiblis väga tuntud
teema. Viigipuu on üks varajasemaid
kodustatud taimi ajaloos:
«... ja nad õmblesid viigilehti
kokku ning tegid endale põlled»
(1Ms 3,7); «Kuigi viigipuu ei õitse ...
» (Ha 3,17). Viigipuu all istudes
lugesid vagad juudid Pühakirja ja
mõtisklesid pühade asjade üle:
«Juuda ja Iisrael elasid julgesti,
igamees oma viinapuu ja viigipuu
all» (1Kn 5,5).
2. Viigipuu oma suurte lehtedega
jahutab palavas kliimas, selle all
otsitakse varju.
3. Viigipuu viljad ilmuvad enne
lehti.
4. «Kui te jõuate sinna maale ja
istutate kõiksugu viljapuid, siis jätke
ümber lõikamata nende eesnahk
nende vili; need olgu teil kolm
aastat ümber lõikamata, neist ärge
sööge! Aga neljandal aastal olgu
kõik nende vili pühitsetud Issandale
rõõmupeol! Alles viiendal aastal
võite süüa nende vilja, et saaksite
neist suuremat saaki. Mina olen Issand,
teie Jumal!» (3Ms 19,2325).
Seega esimesel kolmel aastal ei
tohtinud uuel taimel vilja süüa.
Neljanda aasta vili pühitseti Issandale,
alles viienda aasta vili
kuulus realiseerimisele. See kehtis
ka viigipuu kohta.
VIIGIPUU ROLL
Kas me sooviksime olla selle
tähendamissõna viigipuu rollis?
Kindlasti mitte.
Me ei taha olla viljatud. Me ei taha,
et Jumal vaatab meie elu peale
ja ütleb: menee, menee, tekeel,
ufarsiin loetud, kaalutud ja leitud
kerge olevat (Tn 5,2528). Jeesus
kutsus meeleparandusele. See on
väga oluline asi.
Olen seda meelt, et kui peaks täna
midagi koguduse inimestele korraldama,
siis tuleks korraldada
meeleparanduse seminar. Arvan, et
meil ei lähe vaja mitte niivõrd juhtimisteadust
ja praktikat,
vaid
meeleparanduse praktikat, kus me
jõuame tõesti Jumala armulise ja
helde meelevalla ning juhtimise alla.
Me askeldame liiga palju. Kord
kutsuti mind ühele kristlikule seminarile,
mis keskendus missioloogiliste
võimaluste tõhusamale kasutamisele
Eestis. Pean tunnistama, et
ega ma täpselt ei tea, mis on missioloogia
tähendus. Ja tunnistan, et
mul on selle sõna tähendusest ka
üsna ükskõik. Lisaks, kutsel oli
märgitud, et enne sellele seminarile
ei saa, kui on mõned peatükid ühest
raamatust läbi loetud. Ja see raamat
polnud Piibel.
Ma tegelikult armastan raamatuid.
Aga mulle tundub, et raamatu
peatüki lugemine ja arutlemine selle
üle ei too tegelikult rahvast kirikusse.
Selleks, et inimesed tuleksid
Jumala juurde, on vaja midagi
muud. Muidugi, pilt on paljutahuline
ja ei ole nii, et ainult üks aspekt
oleks võti.
Jeesuse tähendamissõna tuletab
meile taas meelde, et vaimuliku
elavnemise ajal on alati päevakorral
meeleparandus. Seda me leiame
väga kujukalt igalt vaimuliku ärkamise
perioodilt, alates sellest,
millest on kirjutatud Apostlite tegude
raamatus ning lõpetades
1980. aastate lõpu ja 1990. aastate
alguse ärkamisega Eestis.
On aeg, mil inimesed on korraga
keskendunud Jumala tahte otsimisele
ja nad allutavad end Tema
juhtimisele. Ükskõik, millised ajad
on meie ümber: kas tuimad, usuleiged,
usukauged või ususõbralikud
meie kristlastena peame taas
ja taas kuulama Jumala häält, laskma
Pühal Vaimul end täita selliselt,
et kirikus käimine ei olekski nagu
seal käimine, vaid hoopis puhtast
eluallikast sõõmude ahmimine.
Samuti, et pingis ei oleks enam
igav istuda ja ma üldse ei paneks
tähelegi, kas pink on kõva või pehme,
kas jumalateenistus on pikk või
lühike, mis värvi on jutlustaja püksid
vms. Vaid oluline on, et olen Jumala
Vaimu hoovuses ja lasen sellel
end kanda ja miski muu ei loe!
Meeleparandus ei ole nutmine ja
pattude kahetsemine, kuigi ta seda
on ka, vaid see on Jumalale allunud
meelelaad, Tema Vaimu sees elav
meelelaad.
Samas, kui nüüd tulla tähendamissõna
juurde tagasi, siis juhin tähelepanu,
et selle peamõte ei ole
siiski meeleparandus. Lisaks viigipuule
on siin veel kaks tegelast.
VIINAMÄE ISANDA ROLL
Kas me tema rollis tahaksime
olla? Isand oli orienteeritud ärihuvile,
kasumile. Viljatu viigipuu võtab
lihtsalt ruumi istanduses, raiskab
ning kurnab maad, mis on ju
väärtus ja vara. See, mis ei tooda
kasumit, tuleb eemaldada. Tootmine
tuleb optimeerida. Isand justkui
ütleks viigipuule: tead, me tahame
sind paremini kasutada, see ei ole
ilmselt õige koht sinu jaoks, me anname
sulle parema eesmärgi, kus
sinu potentsiaal saab täielikult avatud
me raiume su maha ja kütame
sinuga toa soojaks.
Oh, õnneks Jumal pole selline.
Aga viinamäe isand on külm kalkulaator
Exceli tabelis. Kuna Jeesus
jutustas selle juutidele, siis tabasid
ka nemad ilmselt kohe ära, et Moosese
seadus ei lubagi esimesel kolmel
aastal puu vilju kasutada. Isegi
neljandal mitte. Tegelikult oleks pidanud
isand rahumeeli kolm aastat
mitte üldse minemagi viigipuu
juurde vilju otsima, see oli ju aedniku
kohus. Isand eiras Moosese
seadust, tahtes puu vilju juba varem
kasutada, kuna aeg on ju raha.
Ta oli ka rumal, kes vihas oleks teinud
vale otsuse. Ma usun, et tema
peaks küll meelt parandama. Ilmselt
ei soovi me olla tema rollis.
AEDNIKU ROLL
Mulle tundub, et tegemist oli tubli
ja hoolsa aednikuga. Ta oli oma
ala asjatundja. Ta oli nagu tõeliselt
hoolealustest hooliv, isalik ja kaitsev
teadja. Isegi isand respekteeris
ta otsust. Ta oli palju õppinud ja oli
oma töös vilunud tarkade otsuste
langetamisel.
Ta teadis, mida tuli teha, kui taim
ei kanna vilja. Tuli pinnast väetada.
Asi pole mitte eeskätt taimes või
puus endas, vaid mullas ja keskkonnas,
milles ta asub. Mitte taime
ei väetata, vaid mulda. Aednik ütles
oota, ma turgutan teda veel, panen
talle sõnnikut, kobestan pinnast.
Kogudus on ka keskkond, pinnas,
millele peab aegajalt sõnnikut
panema, mida peab turgutama ja
kobestama. Viljakas keskkonnas
kasvavad viljakad taimed. Kogudus
tervikuna peab olema kobestatud
Jumala Vaimu elustav keskkond.
Iga närtsinud inimene, kes
leiab tee kogudusse, peab siin hakkama
õitsema.
Küsi endalt: mida saan mina
teha, et vend või õde mu kõrval kogeks
Jumala Vaimu elustavat väge
ja Tema turgutust? Võib-olla
me
tõesti sooviksime olla selle hea ja
targa aedniku rollis?
ÄRA NORUTA!
Kui nüüd mõelda sellele tähendamissõnale
tervikuna, siis tundub
mulle, et see kirjakoht on väsinutele,
kes tunnevad, et enam ei jõua.
Motivatsiooni pole. Elu ja tegemised
ei too enam seda rõõmu, mis
varem.
See kirjakoht on nendele, kes
tunnevad, et elulised kohustused
võtavad kogu energia, neist ei ole
enam midagi järel, nad on tüdinud
ja viljatud. Ei jõua ega oska isegi
enam meelt parandada.
Tead, Jeesus julgustab ja turgutab
sind! Lase Jumala Vaimul end
kanda, las Tema puhastab sind ja
turgutab. Jeesus on see hea aednik,
kes ütleb, et anname sulle veel võimaluse,
aitame sind veel. Jeesus ei
lükka koormatuid välja. Jeesus tahab
sind üles tõsta ja julgustada.
Jeesus tahab sind õnnistada, Ta tahab,
et sul läheks hästi, et sa oleksid
õnnelik ja vaba!
Kas sa ise tahad seda? Anna ennast
Jeesusele!
MARGUS KASK
Jõgeva Baptistikoguduse pastor
RASKUSED EI VÕTA OPTIMISMI
Aktuaalne teema
VINCENT PRICE (71) juhib
Euroopa Kristliku Misjoni Põhja-Ameerika
haru, mis on Kuulutaja
kõige suurem sponsor. Selle misjoni
loojaks oli eestlane Hans (G. P.) Raud
1904. aastal. Vincent Price on varem
Eestit ja siinseid kogudusi korduvalt
külastanud.
Seekord andis ta Mähe kirikus Kuulutajale
lühiintervjuu.
Kuulutaja on väga tänulik abi
eest.
See abistamine on suur rõõm.
Meie viimane intervjuu Sinuga
oli 15 aastat tagasi. Mis on selle ajaga
muutunud?
Väga suured muutused on toimunud
Venemaal ja meil on nüüd peaaegu
võimatu seal töötada. Aga Ukrainas,
Kreekas, Itaalias, Hispaanias jne
on kõik korras. Neis ei ole mingeid
probleeme valitsuste poolt ja töö läheb
edasi. Juunis olin ma Armeenias
Jerevanis ja sealne töö läheb uskumatult
hästi.
Ütle palun midagi Venemaa kohta.
Kaks aastat tagasi tulid seal uued
seadused. Näiteks on Venemaal nüüd
Jehoova tunnistajad keelatud. See
võib tunduda heana, aga ma ütlesin
vendadele, et pange tähele, järgmisena
võetakse teid käsile.
Omski oblastis on 80100 baptistikogudust.
Töö läks hästi, kuid viimasel
kahel aastal muutus kõik. Mind ei
lasta enam Venemaale, mulle ei anta
viisat. Välismaalased ei tohi enam jumalateenistustel
tervitustki edasi öelda.
Kas Sa oled midagi valesti teinud,
et Sulle viisat ei anta?
Asi on lihtsalt selles, et ma olen
välismaalane ja teen kristlikku tööd.
Ma olen aastate jooksul Venemaad
kindlasti üle saja korra külastanud.
Sain vanasti ilma igasuguste probleemideta
aastase viisa. Ühel päeval lihtsalt
enam ei antud. Ega ma ei ole ainus,
ka teistele kristlike organisatsioonide
esindajatele ei anta viisasid.
Ka raha ei saa enam kontolt kontole
Venemaale saata.
Aga Sinu töö Venemaal?
Me ei saa enam teha piiblikooli.
See on suur kahju. Meil oli sadu üliõpilasi.
Aga Jumal töötab alati edasi.
Me peame olema targad ja töötama
seal nii, nagu seda tegid vennad nõukogude
ajal.
Läheme teisele alale. Sa oled ikka
hoidnud alles mälestust Hans
Rauast. Mida saaks veel teha, et tema
tööd jäädvustada?
Oleks väga hea, kui keegi kirjutaks
sellest, mis kunagi toimus. Umbes
19101940 juhtus palju imelisi asju.
Tallinnas oli palju suuri koosolekuid.
Ma vaatan vanu fotosid ja olen lihtsalt
imestunud, millised ajad olid. Ta
alustas tööd ka Venemaal, Saksamaal,
Austrias, Itaalias jne, kogu Euroopas.
On säilinud vanu ajakirju, ka eesti
keeles, neist saab palju lugeda. Mul
on ka inglisekeelseid ajalehti, kus jutustatakse
lugusid Poolast jt maadest.
Ukrainas oli suur töö juutidega. See
oli imeline töö, aga toimus enne Teist
maailmasõda.
Sa käid väga paljudes maades.
Kas tegutsed üksi või on neis Sul
häid kaastöölisi?
Neis maades on suurepärased inimesed.
Näiteks Kreekas, Hispaanias
ja Saksamaal on meil mõned ameeriklased,
aga Ukrainas on ainult üks
ameeriklane, ülejäänud on kõik ukrainlased.
Zaporoje piibliseminaris
on kümme õppejõudu, aga peale ühe
on kõik ukrainlased.
Millised on Sinu tulevikuplaanid?
Kas Sa sõidad ja jutlustad ikka
edasi?
Olin just Armeenias ja Dubais,
varsti lähen Rumeeniasse ja Serbiasse.
Oktoobris olen jälle Armeenias ja
õpetan seal kaks nädalat piibliseminaris.
Mida Sa Eesti praeguse olukorra
kohta ütleksid?
Eesti on ilus, aga Eestile on vaja
suurt ärkamist. Me peame palvetama,
palvetama ja palvetama, kuni Jumal
saadab vastuse. Ei ole teist võimalust,
kui anda eestlastele see ainuke ja vana
kristlik sõnum. Kui me seda kuulutame,
tuleb ärkamine ja me näeme
Jumalat selles töös.
Me palvetame palju Jumala töö
pärast Eestis. Eestist on mul rohkelt
mälestusi ja siin on mul palju sõpru.
Ma palvetan sageli siinsete koguduste,
eriti aga jutlustajate eest, sest neil
on suur vastutus Jumala sõna edasiandmise
pärast.
Eestisse jõudis ka sõnum, et Sul
on tervisemuresid.
Nüüd on palju parem. Jaanuaris oli
mul südameprobleem, aga ma sain
abi ja nüüd on väga hästi. Mu hingamine
on korras, ma olen väga tänulik.
Täname!
Vincent Price on varem Kuulutajale
andnud kaks intervjuud nr 8/106 (1998) ja nr 5/175 (2004).
Kuulutajas nr 9/179 (2004) ilmus tema jutlus.
HEAD SUHTED JÄTKUVAD
Eesti EKB Koguduste Liidul on
viimased 20 aastat olnud tihedad sidemed
Ameerika Ühendriikides California
osariigis Los Angelese lähedal
asuva Whittieri piirkonna kogukonnakirikuga
(Whittier Area Community
Church). Aastapäeva puhul
oli Eestis kümme päeva koguduse
15-liikmeline
delegatsioon. Koguduse
vanempastor JOHN RILEY
(38) võttis aega ka Kuulutaja küsimustele
vastamiseks. Intervjuu tõlkis
Sulev Kivastik.
Vanempastor polegi vanem
hallipäine mees. Kas olite selles
koguduses varem ka muus ametis?
Olin umbes 15 aastat noortepastor.
Seejärel olin paar aastat
täitevpastor ehk nagu personalijuht
minu ülesanne oli nende töötegijate
administreerimine, kes olid
vanempastori alluvuses.
Kas noori oli sel ajal koguduses
palju?
7.9. klassi õpilasi oli umbes 150,
keskkooliealisi umbes 200. Ma
juhtisin 25-liikmelist
juhtide gruppi,
kes olid mentoriteks
väikegruppidele.
Igaüks neist tegi tööd
812 õpilasega. Mõnikord
tehti gruppidevahelist
koostööd.
Kas Ameerika noored koolis
ka usuõpetust saavad?
Meil ei ole mingit usuõpetust väljaspool
kirikut. Ma arvan, et pea
viimased 50 aastat on see nii olnud.
Kes osalevad koguduse noortetöös?
Juhtidest on osa
üles kasvanud kirikus,
aga on ka maailmast
tulnuid, kes
pöördusid täiskasvanuna
ja hakkasid siis
seda tööd tegema. Õpilastest olid
umbes pooled koguduseliikmete
lapsed. Me tegime evangeelset tööd,
korraldasime klubisid, pidasime
jalgpalli- ja
korvpalliturniire. Meie
lapsed kutsusid oma sõpru neist osa
võtma.
Eriti Lõuna-California
muutub
üha maailmalikumaks. Ilmaliku
kultuuri pealetung tähendab seda,
et üha vähem noort rahvast käib
kirikus. Üldine suhtumine on, et sina
võid ju seal käia, aga mina mitte.
Sekulaarsed noored arvavad, et kirikus
mõistetakse neid hukka, ja
nad kardavad sellist suhtumist.
Kui on vanempastor, siis peab
olema ka teisi pastoreid.
Meil on kümme pastorit veel. Lisaks
on veel üsna palju juhatajaid
ja koordinaatoreid. Enamik on minust
vanemad, aga on ka nooremaid.
Minu põhiülesanne on jutlustada
4045 pühapäeval aastas.
Ma juhendan teisi pastoreid, pean
mõnikord matuseid ja külastan
inimesi niipalju kui suudan. Olen
väga rõõmus nende inimeste üle,
kes teevad ära selle töö, mida mina
ise ei jõua teha.
Kas näiteks ristimistega tegelevad
teised pastorid?
Üks neist kümnest pastorist tavaliselt
ristib. Kõigepealt on ristimiskool,
siis vestleb selle inimesega
keegi neist pastoritest. Ristitavad
peavad rääkima, kuidas nad
usule tulid, kuidas nende lugu oli.
Siis teevad need pastorid otsuse,
kas inimene saab ristimisele või ei.
Kas Teie omaaegsest noortetööst
on välja kasvanud olulisi
töötegijaid koguduses?
Kolm praegust pastorit on pärit
minu noorte hulgast. Mõned on läinud
misjonäriks. Mõned teenivad
Jumalat poliitikas või mõnes muus
ühiskonnaelu valdkonnas. Ma arvan,
et Jumal ja nende vanemad
väärivad selle eest rohkem tunnustust
kui mina.
Teie liidus Converge on palju
Skandinaavia päritolu inimesi.
Kas ka Teie esivanemad on sealt?
Kui suur on teie pere?
Minu naine Kathryn on kindlasti
Skandinaavia päritolu, aga enda
osas ei ole ma kindel. Meil on viis
last neli tütart ja üks poeg.
Kas Te olete Whittierist pärit
ja samas koguduses kasvanud?
Ma olen pärit umbes kahe miili
kauguselt linna piirist, nii et põhimõtteliselt
olen sellest linnast. Minu
vanemad pöördusid ja said selle
koguduse liikmeteks vahetult enne
minu sündi.
Kuidas Te usklikuks saite?
Kuna olen lapsena kogu aeg kirikuga
kokku puutunud, siis teadsin
alati, et Jumal on olemas. Aga arvasin,
et pean Tema armastuse välja
teenima. Nägin, kuidas mu vanem
vend ja vanem õde jätsid Jumala
ning meie pere maha. Kui olin
kümneaastane, sooritas mu õde
enesetapu.
See seadis mind küsimuse ette, et
kas Jumal ikka on olemas. Hakkasin
otsima teisi uske ja religioone.
Hakkasin vaatama, mida teised
religioonid räägivad surmast ja
elust pärast surma. Kui seda
uurisin, süvenes minus veendumus,
et Jeesus on ainus, kes on surnud,
aga ka ellu tagasi tulnud. Üsna
varsti pärast seda, kui olin teismeeas,
andsin ühes laagris oma elu
Jumalale ja Tema plaani alla.
Miks Te läksite teoloogiat õppima?
Ma veetsin 1999. aastal suve Venezuelas.
Aitasin ehitada üht kirikuhoonet.
Tundsin seal suurt tungi
Jumalat teenida. Tänu sellele tahtsin
kodus tagasi olles noortetöös
kaasa lüüa. Kuna õpilased esitasid
küsimusi Piibli kohta, siis tahtsin
ise ka rohkem õppida, et oleksin
võimeline neid juhendama. Ma
tahtsin, et mul oleks täielik ettevalmistus,
et saaksin Piiblit õigesti ja
täpselt õpetada.
Kuidas Te suhtute sellesse, et
ei minda kohe noorelt usuteadust
õppima, vaid tehakse enne
mingit muud tööd?
Ma usun, et inimesed käivad Jumala
juhtimise järgi. Ma arvan, et
need inimesed, kellel on juba eelnev
töökogemus, oskavad kasutada ja
rakendada teoloogilisi teadmisi paremini.
Ma tunnen väga häid vaimuliku
töö tegijaid, kes on tulnud mingilt
muult töölt, ja nemad on kõige
efektiivsemad.
Veidi teie linnast. Kui suur on
Whittier?
Linnas elab umbes 80 tuhat
inimest. Ümberringi on teisigi linnu,
kust meie kogudusse käiakse.
Umbes kümne miili raadiuses elab
500 tuhat inimest. Me tahame teenida
kogu seda piirkonda.
Kas te teete seda ühest keskusest?
Praegu küll. Varasematel kümnenditel
oleme rajanud tütarkogudusi,
kes alustasid iseseisvat tegevust.
Teeme koostööd ka linna teiste
kogudustega. Meie
koguduses on kolm
tuhat liiget. Me oleme
võtnud juba ette uue
kiriku ehitamise, sest
praegu on istekohti
umbes 900 inimesele.
Peame pühapäeval viis teenistust
kell 8, 9, 10.30, 12 ja 17 ning ma
pean viis ühesugust jutlust.
Kas Te olete ainuke, kes kõigil
jumalateenistustel käib?
Praegu teevad seda ka muusikud
ja ülistusmeeskond. Uus hoone, mida
ehitame, tuleb palju suurem, ja
siis ei pea enam nii palju teenistusi
pidama. Aga enne kaht aastat see
valmis ei saa. Nüüd mõtleme, et äkki
võiks õhtuti kasutada mõnd teist
meeskonda.
Te olete Eestis esimest korda,
aga praegu tähistatakse suhete
kahekümnendat aastat. Kas Eesti
olemasolu oli Whittieri koguduses
tunda?
Viimase kahekümne aasta jooksul
on kogudus tundnud Eesti vastu
suurt huvi. Meie endine vanempastor
Bill Ankerberg tuli ikka ja
jälle Eestist tagasi ning rääkis lugusid.
Meil käis Eestist inimesi külas.
Sain tuttavaks Kuldar
Kaljuste, Helari Puu
ja Toivo Pilliga. See vaimustas
mind. Nüüd, mil
olen oma silmaga näinud,
kuidas siin tööd tehakse,
olen arusaamises
jõudnud uuele tasemele.
Mis on kõige olulisem nendes
sidemetes?
Vastastikune ülesehitamine, kus
mõlemad pooled saavad teineteist
toetada. Ma arvan, et Jumal on jaganud
õnnistust algusest peale ja
see õnnistus on siiani alles.
Mis Teile Eestis silma hakkas?
Kogudustes on paar asja, mida
ma kõrgelt hindan. Üks on kannatlikkus
ja hoolikus evangeeliumi levitamisel.
Ma olen omal nahal kogenud,
et evangeeliumi seemneid
levitatakse suure pühendumusega.
Ja siis oodatakse kannatlikult, kuni
Jumal omal ajal vilja esile toob.
Mulle väga meeldis ja ma hindan
kõrgelt rõhuasetust jüngerdamisele
usklike üleskasvatamisele ja
koolitamisele, et nad läheksid välja
ja teeniksid Issandat. Eriti veel
uute asjade proovimisele noorteni
jõudmiseks.
Kas Teil on koju jõudes midagi
uut rääkida?
Ma loodan, et lähen koju ja räägin
neid lugusid, mida ma siin koguduste
juhtidelt kuulsin, et julgustada
meie kogudust jätkama
palvetamist ning toetama projekte,
mida on seminari ja liidu heaks
võimalik teha. Ma tahaksin julgustada
veel paljusid, et nad ise Eestisse
tuleksid ja kõike oma silmaga
vaataksid.
Kas on midagi, mis on meil Eestis
väga erinev Teie kodupaigast?
Ma olen linnastunud inimene, ja
kui ma vaatan siin teie rohelust, on
see minu jaoks tõeliselt värskendav.
Los Angeleses on liiklus hirmus
tihe, aga teil siin on maanteed
tühjad.
Kas see oli ainult tutvumisreis
või panite mingid töösuunad ka
paika?
Oluline on aru saada, kuhu elu
läheb. Vaja on lihtsalt kuulata lugusid
ja näha, milline on liidu juhtide
tulevikunägemus. Ma sain olla
Kuldar Kaljuste seltsis ja näha ka
noorte jalgpallilaagrit.
Ma tunnen, et Jumal on õnnistanud
Whittieri läbi selle 20-aastase
kontakti. Nüüd olen ma siin ära
käinud ning saanud innustust edasiseks
koostööks.
Täname! Palvetage Eesti pärast,
et Jumala riigi töö siin
edasi läheks!
ARMASTUS EI OLE KADE
Vanemates klassides tegelesin ma
klassikalise maadlusega. Mõned meie
meeskonna liikmed osalesid ka täiskasvanute
võistlustel. Meil oli täiskasvanute
teine järk.
Ükskord pärast võistlust ütles
treener, et kaks meie võistkonna
sportlast võivad saada esimese järgu.
See oli igaühe unistus. Mitmed poisid,
mina nende hulgas, olime reaalsed
pretendendid esimesele järgule.
Aga õnnelikeks said hoopis kaks
minu sõpra. Kui ma seda kuulsin,
hakkas mind närima kadedus, nii et
ma ei saanud isegi rahulikult magada.
Järgmistel võistlustel unistasin salaja
sellest, et mu sõbrad kaotaksid. Veel
enamgi, ma oleksin olnud rõõmus,
kui nad oleksid vigastada saanud.
Kusjuures need poisid ei olnud mulle
mitte midagi halba teinud.
HUKUTAV KADEDUS
Ma arvan, et midagi sellist on paljud
meist läbi elanud. Kadedus väljendub
tusatujuna, mille põhjuseks on
teiste edu. Kas me oleme rõõmsad,
kui naaber ehitas uue maja, kui kaastöölisel
tõsteti palka, kui tuttaval inimesel
on erinevalt meist tugev tervis?
Samal ajal tunneme siirast rõõmu
oma laste edusammudest, sest me
armastame neid väga. Armastus ja
kadedus on otse vastasseisus, omavahel
sobimatud. Piibel ütleb: «Rõõmustage
rõõmsatega, nutke nutjatega!»
(Rm 12,15).
Katoliku kiriku arvates kuulub
kadedus seitsme surmapatu hulka.
Need seitse sünnitavad teisi patte ja
pahesid. Inimkonna kõige suurem ja
hirmsam kuritegu on Jeesuse Kristuse
äraandmine, mille põhjuseks oli kadedus.
Inimajaloo esimene inimesetapmine
oli samuti kadeduse tulemus
Kain tappis Aabeli.
Piibel räägib meile paljudest teistest
üleastumistest, mille sünnitas kadedus:
vennad müüsid Joosepi orjusesse,
Saul jälitas oma ustavat sulast
Taavetit ja paljud teised näited. Jk
3,16 on kirjutatud: «Sest kus on kadedust
ja riiakust, seal on kärsitust ja
igasuguseid halbu tegusid.» Kõigepealt
tuleb kadedust patuks pidada ja
tunnistada.
Paljude aastate jooksul, mis ma
olen vaimulikku tööd teinud, on ainult
mõned inimesed pihtinud, et nad
on kadedad. Üks niisugune juhus oli
alles hiljuti, kui ma olin misjonireisil.
Üks inimene kuulis evangeeliumi,
parandas tõsiselt meelt ja pärast tahtis
oma patte tunnistada. Esimeseks ja
kõige olulisemaks patuks, mida ta
tunnistas, oli kadedus.
Mees rääkis, millised kannatused
tal olid, kui ta kadestas neid, kellel oli
midagi paremat kui temal endal. Kui
ta oli onkoloogiahaiglas ravil, kadestas
ta tõsiselt neid, kelle analüüsid
olid paremad. Kas te kujutate ette, et
võib kadestada isegi vähihaigeid! Kadedus
lõhkus kogu tema elu, nii et tal
ei olnud rahu ei päeval ega öösel.
PATT TULEB VÕITA
Miks on kadedust nii raske tunnistada?
Ma arvan, et põhjus on selles, et
kadedus soovib teistele halba. Raske
on välja öelda seda, et sa tahad teistele
inimestele paha. Samal ajal on
kadedus rahulolematus Jumalaga
Tema ei andnud meile seda, mida me
nii igatseme, aga teistele andis. Me
kahtleme Jumala põhilistes iseloomuomadustes
armastuses ja headuses
meie vastu.
Raske on ju tunnistada, et me pole
Jumalaga rahul. Aga patu tunnistamine
on esimene samm võiduks selle
üle. Et vabaneda kadedusest, tuleb
paluda Jumalalt armu. Veel on väga
oluline palvetada nende inimeste pärast,
keda me kadestame ja teha neile
teadlikult head.
Armsad sõbrad, kutsun üles paluma
Jumalat, et Ta kontrolliks ning uuriks
läbi meie südamed. Kas nendes pole
ehk kadedust? Kui on, siis selle vastu
võitluseks on esmalt vaja patt üles
tunnistada. Sest «kui me oma patud
tunnistame, on Tema ustav ja õige,
nõnda et Ta annab andeks meie patud
ja puhastab meid kogu ülekohtust»
(1Jh 1,9).
VIKTOR TANTSJURA
Vera i izn
VAATA, KUIDAS SA EHITAD!
Meid on kutsutud osalema Jumala
plaanides. Me ehitame templit, linna
ja Kuningriiki. Seejuures ei ole oluline
mitte ainult see, mida me teeme,
vaid ka kuidas seda teeme. Apostel
Paulus soovitab igaühel ennast jälgida:
«Igaüks vaadaku siis, kuidas ta
ehitab!» (1Kr 3,10).
VÄÄRIKAD EHITAJAD
Meie töö kvaliteet, meie suhtumine
kohustustesse, meie agarus Issanda
töös, meie hoolitsus kaastööliste eest
seda kõike pannakse tähele ja hinnatakse.
Jumal näeb kõike ja tasub vastavalt
tööle. Meie näeme vähem. Kõige sagedamini
näeme fotosid, kus on tähtsad
ülemused või tuntud näitlejad aktiivselt
tegutsemas.
Kuid Jumala mälestusteraamatus
on kirjas kõik detailid. Mõned neist
on pandud ka Piiblisse. Nehemja raamatust
loeme sellest, kuidas preestrid
hakkasid taastama Jeruusalemma.
Miks preestrid? Sest ilma usuta ja
ilma lootuseta Jumalale ei oleks keegi
seda rasket tööd alustanud.
Preestrid näitasid väärikat eeskuju.
«Siis ülempreester Eljasib ja tema
vennad preestrid võtsid kätte ja ehitasid
Lambavärava; nad pühitsesid selle
ja panid sellele väravad ette, ja pühitsesid
kuni Sajatornini ja kuni Hananeli
tornini» (Ne 3,1).
Nende eeskujul hakkasid paljud
inimesed usinalt tööle: «Tema järel
parandas agarasti Baaruk, Sabbai
poeg, järgmist lõiku nurgast alates
kuni ülempreester Eljasibi koja ukseni»
(Ne 3,20).
KADUNUD NIMED
See Baaruk läks ajalukku agara mehena.
Aga mõned «tähtsad» mehed
jäid häbisse: «Ja nende kõrval parandasid
tekoalased; aga nende suurnikud
ei painutanud oma kaela oma
isanda teenistusse» (Ne 3,5).
Nad ei mõelnud, et nende käitumist
pannakse tähele, kõik pannakse kirja
ja sellest jääb halva näitena jälg järgmistele
põlvedele. Nad arvasid, et
kõige targem on hoida end palju tähtsamate
asjade jaoks. Tööd oma isanda
teenistuses ei pidanud nad vajalikuks.
Juhtus aga nii, et nad kaotasid oma
nimed. Siin ei ole neid kirjas. Nad ei
olnud väärt meenutamist nende tekoalaste
hulgas, kes tegid tööd. Keeldudes
töötamast linna taastamisel,
kaotasid tähtsad ja targad mehed võimaluse
minna ajalukku, uude ajalukku,
uue Jeruusalemma ajalukku.
ÕIGE EESKUJU
Tahaksin olla agarasti töötav Baaruk.
Tahaksin olla vendadega koos
töötav Eljasib. Ma kardan jääda kõrvale
Jumala imelisest ajaloost.
Jumala ees on halb olla «suurnik»,
kes «ei painutanud oma kaela». Palju
parem on olla agar ehitaja või kasvõi
tema abiline.
Ajalukku ei lähe see, kes ise endale
nime teeb (1Ms 11,4), vaid see, kes
ehitab Jumalale, kes ehitab püha linna
ja templit koos vendadega, kes ehitab
Jumala Kuningriiki.
MIHHAIL TERENKOV
Vera i izn
«Igaüks vaadaku siis, kuidas ta ehitab!» (1Kr 3,10).
KUNINGAS PEAB
MEIE ÜLE VALITSEMA!
Meie kristlastena teenime Kuningat,
kes on kõrgeima võimu ja meelevalla
esindaja ning auväärsem
kui ükski maapealne kuningas. Tema
on kõigi kuningate Kuningas.
Kui teataks, kes on Kristus tegelikult,
kui armastav, alandlik,
hooliv, õrn ja suursugune on Tema
olemus ning samas ka kui püha,
õiglane, punktuaalne ja vali Ta on,
näeksid kristlaste elud võrreldamatult
teistsugused välja kogu sekulaarse
maailma silmis. Kui Tema
rahvas usuks Issandat ja Tema sõnu,
Tema korraldusi, mis lähtusid
armastusest ja inimesele parima
soovimisest, oleks Jumala rahval
midagi enamat ka ümbritsevale
öelda. Nende sõnadel oleks teistsugune
kaal ja mõõt ning nemad ise
käiksid elavate tunnistustena elavast
Issandast, kes on surnud kõigi
eest ning kes tahab end austada
oma rahva sees, tuues vabadust ja
päästet kõigile.
Kui palju on Kuningale antud
kohta troonil Tema rahva südametes,
rääkimata nende eludest? Kas
Tema väärib kristlaste silmis aega
ja ruumi, mis Talle tegelikult kuuluma
peab, tähelepanu, alistumist,
sõnakuulelikkust, koostöövalmidust?
Veel enam, mainimata arvestavat
suhtumist Issanda soovidesse,
igatsustesse, ootustesse, kus mina-kesksusest
saab mitte mida-mina-tahan,
vaid hoopis Issand-mida-sina-tahad?
Kas mitte pole südametes troonidel
enestele valmistatud ebajumalad,
kompromissidest kantud käelöömised
sekulaarse maailmaga
ning lihalikust rikutusest ajendatud
otsused või otsustamatused, mis ikka
ja taas kannavad kaugemale
igatsetud Igaviku sadamast, teinekord
ka enesele teadmata?
Issand väärib kõike ja Tema küsibki
meilt kõike, meid ja meie elusid.
Hinnaalandused seal ei kehti
ning inimlikult pakutavad ohvrid,
mida Issand küsinud ei ole, arvesse
ei tule.
Kui me otsustame targalt ja teadlikult
Tema ja Ta tahte kasuks, pole
see inimlikult tihti lihtne, kuid seal
tuleb Ta ise appi. Kui Ta näeb meie
siirast igatsust ja soovi end Tema
pärast salata ja Talle järgneda, siis
Ta aitab meile risti selga ning aitab
meil seda ka kanda. Tema arm katab,
kannab ning ümbritseb igast
küljest. Siin tulebki esile see reaalsus,
kus ainus sõnakuulelikkuse tee
on õnnistuse tee, kus Talle alistumine
paneb vaenlase põgenema,
kus usu ja kuulekuse läbi siseneme
hingamisse ja hingame ka ise oma
tegudest, kus olles Tema ori, naudime
suurimat vabadust.
Selles kõiges on meil oma
vastutus kanda ja oma osa maksta,
nagu Tema igaühelt meilt küsib
ning mis osa Tema isiklikult igaühele
on määranud. Järgnedes Talle
sammsammult, hakkame enam ja
enam Teda tundma, koosolemises
osa saama Tema lähedusest ja see
on tõeline, vahetu ja ehe armastussuhe
Temaga, mis hakkab üha
võimsamalt kuju võtma. Edaspidi
on juba lihtsam seda rada käia, alistuda
kuulekuses, heites ära end ja
oma tahet, olgugi et väljakutsed lähevad
üha suuremaks. Kõige selle
sees aga liigume ka ise aust ausse ja
pühadusest pühadusse, võib-olla
teinekord lausa enesele märkamatult.
«Mina manitsen teid nüüd, vennad,
Jumala suure südamliku halastuse
tõttu andma oma ihud elavaks
pühaks ja Jumala meelepäraseks
ohvriks. See olgu teie mõistlik
jumalateenistus» (Rm 12,1).
Meie mugavus või ebamugavus ei
saa määrata ära meie sõnakuulelikkust
Jumalale!
«Otsige Jehoovat, kõik alandlikud
maal, kes teostate Tema õigust!»
(Sf 2,3). Kes alandavad end
Tema tahte alla, saavad armu, et
Temaga jätkata. Armu jaoks on
koht seal, kus leiab aset siiras
meeleparandus ning läbi meeleparanduse
muutub midagi ka südametes.
Issand ootab ja otsib eelkõige suhet
ning sellest lähtub ka kõik edaspidine.
Jumal ei ole käsk ja tegu,
vaid olemine ja Temas hingamine
ning seal saab ka tehtud, mis kästud!
Tunnustatud piibliõpetaja Derek
Prince kirjutab Püha Vaimu kohta:
«Me räägime Temast palju ja siis
me ignoreerime Teda. Me tegutseme
oma rituaalide, esinemiste ja
programmide kaudu, aga kui Pühal
Vaimul on muusugune mõte, siis ei
anna me Talle võimalust meid juhtida
ega õpetada. Ta on väga tundlik
nagu tuvi. Teda on kerge eemale
peletada. Kui osutad vale hoiakut
või motiivi, siis tuvi lendab ära.»
Seal, kus Issandat austatakse,
lähtudes Tema sõnast fundamentaalselt,
seal ilmutab Jumal ka oma
ligiolu Püha Vaimu läbi, seal, kus
ollakse alistunud ja avatud astjad
Tema jaoks ja Tema teenimiseks.
Ta ei tule ühegi «vormi» ega
«mudeli» peale, mis ei ole Temast
lähtunud, Temast sünnitatud ja Temast
kantud. Ainult ohvrid, mida
Tema on küsinud, süütab Ta oma
tulega altaril, ohvrid, mis on vastuvõetavad
kui meelepärased ohvrid
Talle. «Pöörduge minu noomimise
alla! Vaata, ma lasen teile voolata
oma Vaimu, teen teile teatavaks
oma sõnad!» (Õp 1,23).
Olgu Jumala rahva üle Issanda
tarkus elada Kristuse vääriliselt,
sest igal hetkel, igas paigas määrab
iga otsus, sõna ja tegu Jumala ees,
kas me osutume kaalukaks või kergekaaluliseks
Temale.
Issand näitas nägemuses, et on
aeg otsida Teda ning võtta Teda
ning Tema sõnu tõsiselt. Rong seisab
jaamas ja on pealeastumise aeg.
Uksed on veel vaid hetk avatud.
Üsna varsti, meile ootamatult on
uksed sulgunud ning siis ei aita
enam vali hüüdmine ega püüd rongile
järele joosta. Ja mulle öeldi:
«Millest kinni on hoitud, sellega
kaasa minnakse!» Jeesus peab saama
õigusjärgse koha troonil, mis
Talle ainsana kuulub ning selle Temale
kohasel, austaval ja ülendaval
moel.
Ja taas, kas mitte Eestimaa kiriku
liikumise kurss ja suund ei määra
ära edaspidi selle maa ja rahva saatust,
iseseisvuse staatust ning kas
just see ei sea vabaduse kaalukaussi
ühte või teise asendisse, vastavalt
sellele, kui kaalukas on olnud
selle rahva süda suhtes ainuma
Jumalaga?
KAIRIT PALK
ÜKS PILT
Soomes Mikkelis St Michel Printis käib järjekordse eestikeelse piibliväljaande trükkimine. Samas trükikojas tehti enamik
1980.1990. aastatel Eestisse jõudnud Piibleid. Ka pärast Eesti Piibliseltsi taastamist trükiti uus, 1997. aasta tõlge Mikkelis.
Esimese eestikeelse Piibli ilmumisest möödub tänavu 280 aastat.
Foto: Urmas Tamm
SEMINARI RAAMATULAAT
5. augustil 2019 anti ära Kõrgema Usuteadusliku Seminari raamatukogule mittevajalikke raamatuid
1. Raamatuid valivad Johannes Saard ja Lea Rips.
2. Ermo Jürma
3. Peeter Lemats ja Innar Kruglov
4. Piiskop Joel Luhamets
5. Ermo Rips (paremal) küsitleb Peeter Roosimaad ja salvestab tema vastused.
6. Kõiki raamatuid ära ei antud.
|