Pildil on arheoloogiline mälestusmärk
Kosovos. Eestlaste grupp
käis selle juures möödunud kuul.
Eelmise lehe piltides ilmunud reisimuljetele
lisandub seekord intervjuu.
Eestis on palju huvitavat maa
seest välja kaevatud, Kosovos samuti.
Seal oli teistsugune ajalugu ja
on meist erinev tänapäev. Vana-Rooma
ajast pärit mälestiste hulgas
võib näha ka kunagiste kirikute
jälgi. Hooned on kadunud, aga
omaaegsete usklike ja Jumala suhe
ei ole kindlasti viljatuks jäänud.
Kord võime nende kristlastega Issanda
palge ees kohtuda.
Usklikud ootavad Kristuse taastulekut,
aga ei tea selle aega. Me ei
oska öelda, kas ka meie ajast kunagi
midagi huvitavat veel välja kaevata
jõutakse. Oluline ei olegi materiaalne
jälg, vaid see, mida taevas
talletatakse.
«Sinna (taevasse) ei saa midagi,
mis on rüve, ega keegi, kes teeb jäledusi
ja valet, vaid üksnes need,
kes on kirjutatud Talle eluraamatusse»
(Ilm 21,27), õpetab meile
Piibel.
ELAME RAHUTUS MAAILMAS
Toimetaja kommentaar
Käesolev Kuulutaja tuli välja anda
enne Euroopa Parlamendi valimistulemuste
avalikukssaamist. Kuid lehte
lugedes on igaühele juba teada, kas
tema eelistatu ka valituks osutus.
Peaksime endale teadvustama, et
me ei vali inimesi mitte kõrgele palgale
ja silmapaistvale positsioonile,
vaid tööle. Järgmised aastad näitavad,
kas uue europarlamendi liikmed selle
tööga kujundada Euroopat selle rahvastele
sobivaks elupiirkonnaks ikka
hakkama said. Olgu nad meile palveteemaks,
mitte tänitamiseks!
PROBLEMAATILINE VÕI PRAGMAATILINE
Prantsuse Rahvusrinde juht Marine
Le Pen külastas Eestit. Vastu võtsid
teda EKRE inimesed. President ja
peaminister temaga ei kohtunud. Ajakirjandus
oli külalise suhtes üsna kriitiline.
Võõrustajad mainisid, et Marine Le
Penist võib kunagi saada Prantsusmaa
president ja siis on meil teda vaja. See
võib muidugi juhtuda. Prantsusmaa
viimased presidendid on suutnud valitseda
ainult ühe ametiaja, teiseks
korraks pole neid tagasi valitud. Ka
praeguse, suurte lootustega valitud
presidendi positsioon ei ole kindel.
Prantsuse rahvas on üsna keevaline ja
harjunud juba mõnisada aastat oma
ühiskonna probleeme lahendama või
kõike ära rikkuma mässude, revolutsioonide
ja tänavademonstratsioonide
abil.
Igapäevaselt peab Eesti suhtlema
teiste maade ametis olevate juhtidega.
Aga ühel päeval võib võimule saada
opositsioon või tegelane, kellest seda
ei arvatudki või kes meile ei meeldi.
Mõni aasta tagasi oli Poola president
nii veendunud enda tagasivalimises,
et kampaaniat peaaegu ei teinudki. Ta
kaotas. Ameerika viimaste presidendivalimiste
ajal olid autoriteetsed inimesed
veendunud, et võidab Hillary
Clinton, aga nii ei läinud. See näitab,
et ka arvatava kaotajaga peaks häid
suhteid hoidma, sest loodetav ei tarvitse
teostuda.
«Nii kaugel kui ida on läänest, nii
kaugele viib Ta meist meie üleastumised»
(Ps 103,12), ütleb tuntud piiblisalm.
Eesti vaatab lääne poole, aga
sealsete inimeste jaoks on ida kaugel
ja hirmud seetõttu väiksemad kui
meil. Eesti peab oma positsioone selgitama,
aga valmis olema ka selleks,
et mõnigi suurriik ei saa meist aru. Nii
võib juhtuda ka sealse opositsiooniga
Le Pen ja tema Eesti võõrustajad ei
olnud kõiges sugugi ühte meelt.
Kogu meie elu ei sõltu ainult suurtest
riikidest. Oma koduse olukorra
eest vastutame me ise. Me ei kujunda
ainult enda elu, vaid anname oma väikese
panuse tervele maailmale. Milline
see peaks olema? See võiks olla
kristlik ja rahuarmastav, vastastikust
mõistmist suurendav. See on võimalik,
kui oma kodus on nii. «Õndsad on
rahutegijad, sest neid hüütakse Jumala
lasteks» (Mt 5,9), õpetas Jeesus
mäejutluses.
OHUTUSE NIMEL
Ühel päeval tegid kaks Tartu-Tallinna
kiirrongi avarii ja esimeses õnnetuses
sai surma tuntud inimene.
Kummalgi korral ei olnud rongijuht
süüdi. Muidugi hakati kohe rääkima
ohtlikest ristmikest ja paljud kommentaatorid,
kes ei pea ise raha leidma
ega oska ülekäikusid ehitada, võtsid
julgelt sõna.
Kõige ohutum on siis, kui raudtee,
autotee, jalakäijate tee ja loomade rajad
mitte kuskil ühel tasandil ei ristu.
Sellisena tahetavat ehitada uus Rail
Balticu raudtee. Aga tavalised ristmikud
ei ole omased sugugi ainult Eestile,
neid on palju ka meist rikkamates
riikides ja väga intensiivselt kasutatavatel
raudteedel. Seega ei ole põhjust
alaväärsuskompleksiks, küll aga
raha liigutamiseks raudteeohutusse.
Loomulikult tuleb seda siis kuskilt
mujalt vähemaks võtta, sest raha on
piiratud hulk.
Kunagi ei tohi kedagi mõtlematult
süüdistada. Rongidel on pidurdamiseks
vaja pikka maad, ristmike projekteerijad
sõltuvad neile eraldatud
rahast ja maastiku profiilist, raha
andjatel on ukse taga pikk järjekord
neist, kes endale juurde nõuavad.
Ideaalseid olukordi ei ole olemas.
Millegi uue ehitamine tekitab alati
ka vastuseisu. Me elame ju maal, mis
on ammu asustatud, ehitamiseks tuleb
tavaliselt midagi eest ära lammutada,
kelleltki maad võõrandada jne.
Hiinas ehitatavat nullist üles suurlinnu,
kuhu alles pärast valmissaamist
tuuakse inimesed sisse elama (küllap
nendegi kohal oli enne midagi). Kas
selline laua taga valmis projekteeritud
ideaallinn on mugavam elupaik
kui paljude põlvkondade poolt sisseelatud,
teada-tuntud
vigadega ja natuke
lagunev vana asula?
«Kui kellelgi teist jääb vajaka tarkust,
siis ta palugu Jumalalt, kes kõigile
annab heldelt ega tee etteheiteid,
ja talle antakse» (Jk 1,5). Kellel seda
tarkust ikka ülearu on?! Seepärast
palugem kõik.
JUMALA SÕNAS ON VÄGI
««Nõnda ütleb Issand: Ärgu kiidelgu
tark oma tarkusest, ärgu kiidelgu
vägev oma vägevusest, ärgu kiidelgu
rikas oma rikkusest, vaid kes kiitleb,
kiidelgu sellest, et ta on arukas ja
tunneb mind, et mina olen Issand,
kes teeb head, õigust ja õiglust maal.
Sest seesugused asjad on mu meele
järgi, ütleb Issand.»» (Jeremija 9,2223).
Arukus, tarkus ja Jumala tundmine
tulevad Tema sõnast. Olgu see
meie tänu ja kiituse põhjuseks! 1Ts
5,18 loeme: «Tänage kõige eest
sest see on, mida Jumal teilt tahab
Jeesuses Kristuses!» Oleme tänulikud,
et Jumala sõna on meile kättesaadav.
Kahjuks on vahel meil nii
palju tegemist, et sõna jaoks jääb
vähe aega.
Ps 1,13 ütleb: «Õnnis on inimene,
kes ei käi õelate nõu järgi ega
seisa patuste tee peal ega istu pilkajate
killas, vaid kel on hea meel
Issanda Seadusest ja kes uurib Ta
Seadust ööd ja päevad. Siis ta on
otsekui puu, mis on istutatud veeojade
äärde, mis vilja annab omal
ajal ja mille lehed ei närtsi; ja kõik,
mis ta teeb, läheb korda.» Usun, et
kõik ütlevad selle peale «Aamen».
Jumala sõnal on iga päev meile
midagi öelda ja midagi on sealt
kõrva taha panna. Vahel teadmatuse
hetkel, kui maa on must ja ei tea,
mis edasi saab, avaneb Jumala sõna,
otsekui valgus kumab ülalt ja
Issand kõnetab meid. Nii on miljonid
inimesed aegade jooksul seda
kogenud.
MÕISTLIK JUMALATEENISTUS
Apostel Paulus kirjutab: «Nüüd,
vennad, kutsun ma teid üles Jumala
suure halastuse pärast tooma
oma ihud Jumalale elavaks, pühaks
ja meelepäraseks ohvriks; see olgu
teie mõistlik jumalateenistus. Ja
ärge muganduge praeguse ajaga,
vaid muutuge meele uuendamise
teel, et te katsuksite läbi, mis on Jumala
tahtmine, mis on hea ja meelepärane
ja täiuslik.» (Rm 12,12).
Meile on määratud, et Jumala sõna
puudutab meid, annab meile
tarkust ja teeb meid arukaks. Meele
uuendamine ja enda läbikatsumine
on meie igapäevane vajadus,
sest siis on Issand meie kõrval. Kui
me juhindume Jumala sõnast, võime
kindlad olla, et Issand annab
meile kordamineku, tarkuse ja
kõik, mida üks usuinimene eluks ja
jumalakartuseks vajab.
Hiljuti ühel arutelul ütles eeskõneleja,
et saatan eksitab meid
öeldes, et Jumalat ei ole olemas,
kuigi Ta tegelikult on olemas. Selle
eksitava sõnumi tagajärjel ei usu
inimesed enam saatanat ka ja nii
nad tormavad hukatuse poole. Kui
me jääme vaikseks ja vaatame, mis
meie ümber toimub, siis näeme
igasuguseid pakkumisi, ka vaimseid,
ja ebajumalateenistusi, ning
inimesed tormavad sinnapoole,
kust loodavad abi, tasakaalu, tervist
jne. Inimesed on teadmatuses
ja segaduses.
Jumala sõna kutsub meid säilitama
oma identiteeti olenemata olukorrast
meie ümber. Paulus kirjutas
kaks tuhat aastat tagasi Rooma
kogudusele, et nad ei muganduks
oma kaasajaga. See sõnum on nii
värske ja tänapäevane. Läbi aastatuhandete
on see olnud usurahvale
suunaandjaks. Kristlased ei pea
püüdma olla kõigi sarnased, vaid
julgema olla erinevad ja käia Jumala
sõna, Tema tahtmise ja seadmiste
järgi.
LOOMULIK ERINEVUS
USA näitleja ja koomik Bill Cosby
on öelnud: «Ma ei tea edukuse
valemit, ent läbikukkumise valem
on olla kõigile meelepärane.» Olla
tolerantne, kõikidega nõus, kelle
keskel me liigume, vaikida ja püüda
heakskiitu leida nende silmis?
Jumala sõna õpetab: «Eralduge
oma meele uuendamise teel, olge
julged ja Jumal annab tarkust, mida
öelda, kus vaikida, kuidas käituda.»
Usklik inimene olla ei tähenda
seda, et sa oleksid veidrik, riietuksid
kummaliselt või räägiksid mingite
eriliste väljenditega. Jumala
sõna kutsub meid loomulikkusele,
ta annab tarkust ka selleks, kuidas
käituda või riietuda, mida öelda või
millal vaikida. Issand annab meile
jõu keerukates olukordades. Kui
me loodame Issanda peale, siis Tema
kannab raskustest läbi. Jumala
sõna ütleb, et tuleb ka pilget ja naeru
taluda Tema nime pärast, aga
see tuleb meile õnnistuseks.
Meil võib häid harjumusi olla,
kuid on ka selliseid, mis meile kahju
teevad. Elu ei ole niivõrd käskudes
ja keeldudes, kuivõrd Jumala
sõna mõtestamises läbi Tema
Vaimu, mis meie südametes meid
kõnetab. Mõnikord võivad meie
harjumused ja käitumine laostada
meid nii majanduslikus kui vaimses
mõttes. Sellepärast on hea aegajalt
Jumala sõna valgel ennast läbi katsuda.
Olgu Piibel au sees ja meie elu
otsused ja käitumine läbi katsutud
Jumala sõna valgel!
MUUTEV JÕUD
Jumala sõnal on veel see hea
omadus, et ta ei tule tühjalt tagasi.
Alati ei pruugi Piiblit käes olla, aga
vajalikul hetkel tuleb Jumala Vaim
ja annab märku, kuidas käituda ja
olla. Kui sa oma elusuuna oled nii
võtnud, et elada Jumala sõna alusel,
kuulata Ta häält, siis Ta on sinu
kõrval. Siis me läheme koos Temaga
läbi ükskõik millistest olukordadest.
Jumala sõna puudutab südant ja
annab meie elule õige suuna. Piiblis
on palju näiteid selle kohta.
Lk 19,110 loeme Sakkeusest, lühikest
kasvu mehest, kes ronis puu
otsa, et Jeesust näha. Ja Jeesus ütles
talle, et tule kiiresti maha, sest
täna ma pean jääma sinu kotta.
Sakkeus tuligi maha ja võttis Jeesuse
vastu. Sellest kohtumisest Issandaga
muutus Sakkeuse elu.
Keegi ei käskinud, aga äkki Jumala
Vaim südames kõnetas teda ja tema
elus toimusid suured muutused.
Ma ei taha öelda, et me peaksime
nüüd nagu Sakkeus kõik ära jagama,
mis me oma elus oleme saanud.
Tahan juhtida tähelepanu sellele
muutusele kohtumine Issandaga
puudutab meie südant ja annab
õiged käitumisjuhised. Vahel on vaja
heastada seda, mida oleme valesti
teinud. Vahel on vaja lihtsalt tänada
Jumalat selle eest, et Ta on
märku andnud. On vaja kurssi
muuta, et me ei muganduks, ei naeraks
kaasa igal pool, kus teised naeravad,
vaid eristuks sellest maailmast
nii, nagu Jumala sõna meile
suuna ja julguse annab. Ärge saage
selle maailma sarnaseks, vaid
muutuge uueks, katsuge läbi, mis
on Jumala tahtmine!
Kust me seda uurime? Ikka Jumala
sõnast. Tuleme pühapäeviti
kokku, koguneme palvegruppides,
loeme kodus Jumala sõna, meil on
kaks kristlikku telekanalit, kristlikud
raadiod ja raamatud. Kõik
aitab seda suunda hoida, Jumala
tahtmist ja Temale meelepärane
olemist meis kasvatada ning selles
elada.
Kõik kristlaseks saanud inimesed
on muutunud meele uuendamise
teel. Meil on palju näiteid. Mõni on
tulnud vandesõnadega kirikusse ja
minnes on tema huultel olnud
teised sõnad. Üks pikk noormees
toodi mulle kõnetundi ja ta ütles, et
tema Jumalat ei usu. Ma ütlesin, et
mina usun. Läks pool aastat, siis ta
tuli ja ütles, et palu minu eest.
Jumal muudab meie südant palve
ja eestpalve kaudu. Olgem need,
kes ka lootusetutes olukordades
julgevad paluda teades ja uskudes,
et Issand kuuleb ja suudab aidata.
Meie ei suuda ühtegi inimest päästmisele
tuua ega tervendada. Jah,
arstid ja meditsiin on omal kohal.
Aga Jumal suudab ka rasketes olukordades
sekkuda, tervendada,
päästa inimesi ja tuua meele uuendamise
teele.
Me oleme kohanud inimesi, kes
ütlevad, et on kristlased, aga nende
käitumine ei ole õige. Ainult usust
Issandasse ei piisa. On vaja ka otsust
muuta oma elu ja pidada Jumalaga
nõu. Teinekordki küsida,
kas on midagi niisugust, mida on
vaja muuta ja maha panna. Ja Jumal
kõnetab prohvetlikult või
häälega või olukordade kaudu. Tuleb
keegi õde või vend ja ütleb ootamatult,
et ma palusin ning ma
pean seda sulle ütlema. Nii olen
mina seda kogenud ja ma usun, et
sina ka.
TOETUME SÕNALE
Küsime nõu Issanda käest. Õnnistegija
Jeesus Kristus on Imeline
Nõuandja. Kui me Tema käest nõu
küsime, siis Ta õpetab meid alandlikult
õiget rada minema. Js 30,12
ütleb: «Häda kangekaelseile lastele,
ütleb Issand, kes peavad nõu,
aga ilma minuta, ja kes teevad liidu,
aga ilma minu Vaimuta, lisades
patule patu, kes lähevad alla Egiptusesse,
küsimata nõu minu suust,
et põgeneda vaarao kaitse alla ja
otsida varju Egiptuses.»
Apostel Paulus kirjutab: «Kogu
Pühakiri on Jumala sisendatud ja
kasulik õpetamiseks, noomimiseks,
parandamiseks, kasvatamiseks õiguses,
et Jumala inimene oleks
täiesti varustatud ja valmis igale
heale teole» (2Tm 3,1617). Kogu
Pühakiri on sinu jaoks. Ka nõuküsimiseks.
Ps 119,105: «Sinu sõna on
mu jalale lambiks ja valguseks mu
teerajal.» See tee ei ole pime. Kui sa
lähed pilkases pimeduses ja Jumala
sõna on su südames, siis Jumala
Vaim juhatab ja see tee on valgustatud.
Usaldame siis Jumala Vaimu,
katsume kõik läbi oma elus, püüame
elada Tema sõna järgi ja kuuleme
Tema häält. See võib juhtuda
unenägudes, nägemustes, ka inglid
võivad tulla ja Jumala Vaim kõnetab.
Elame selle järgi ja ka terve
mõistus on meile Jumala poolt antud,
et seda häält kuulda, selle järgi
teha.
«Mõtle sellele, mis ma ütlen! Küll
Issand annab sulle arusaamist kõiges,»
ütleb Paulus (2Tm 2,7). Seda
ma soovin sulle ka. «Tark võtab
nõu kuulda» (Õp 12,15) ja «Nõupidamiseta
nurjuvad kavatsused, aga
lähevad korda paljude nõuandjate
abiga» (Õp 15,22).
SIIM TEEKEL
Oleviste koguduse vanempastor
Jutlus piiblipühal, 5. mail 2019
VILISTLASED TULID KOKKU
Aktuaalne teema
Tartu Ülikoolis oli 18. mail suur
vilistlaste kokkutulek. Korraks kogunesid
omaette usuteaduskonna vilistlased
ja õppejõud. Professor KALLE
KASEMAA (76) oli taastatud usuteaduskonna
esimene dekaan aastatel
19911995 ja Kuulutaja palus tal seda
aega meenutada.
Kuidas usuteaduskond taastati?
Oli üleminekuaeg ja püüti vanu asju
taastada. Ülikool moodustas komisjoni,
kuhu kuulusid ajalooprofessor
Sulev Vahtre, klassikalise filoloogia
õppejõud Jaan Unt, rektori Ahitofel
Peeter Olesk, Tartu avaliku elu tegelane
kirjanik Hando Runnel ja kiriku
poolt teoloogiaprofessor Elmar
Salumaa. Ülikooli suhtumine oli väga
positiivne. Kui komisjon jõudis selgusele,
et usuteaduskond tuleb taastada,
võeti juunis 1991 ülikooli nõukogu
koosolekul otsus vastu ja siis pöörduti
minu poole, et kas ma oleksin
nõus hakkama täitma dekaani kohuseid.
Te olite sel ajal Usuteaduse Instituudi
õppejõud.
Ma olin seal dekaan. Tallinnas käisin
iga kuu mitu päeva korraga, aga
väga lõbus see ei olnud. Ma elasin 20
kilomeetrit Tartust eemal ja kui pakuti
kohta Tartus, siis oli see tunduvalt
meeldivam.
Minu loengud jäid samaks, seal ei
olnud midagi muuta. Aga usuteaduskond
rajati tühja koha peale, pidi mõtlema,
kuidas täita õppejõudude kohad.
Õnneks oli inimesi, kes tulid appi.
Üks esimesi oli Peeter Roosimaa.
Te olite ainuke professor?
Seda küll. See oli üleminekuaeg ja
väga palju oli siis võimalik, mis praegu
ei oleks mõeldav. Teaduskond sai
avatud väga õigel ajal. Kui see oleks
toimunud aasta hiljem, oleks majanduslikel
põhjustel olnud tunduvalt
raskem.
Kõiki aineid esimesel aastal veel ei
pidanud lugema. Aga esimese aasta
programmi saime täita küll. Ja edaspidi
kasvas õppejõudude hulk. Meid
aidati ka välismaalt, külalislektoreid
oli väga palju.
Kas praegused staaikamad õppejõud
on Teie kasvatatud?
Nad on peale kasvanud, nad pole
otseselt minu kasvandikud. Neid on
tulnud mujalt ka. Näiteks praegune
professor Tarmo Kulmar oli ajaloolane
ning spetsialiseerus kirikuajaloole
ja teoloogiale. Tema ja psühholoog
professor Tõnu Lehtsaar ei ole minu
õpilased. Professor Anne Kull sai teoloogilise
hariduse USAs.
Kas Te kujutasite ette, milliseks
teaduskond kujuneb?
Ei kujutanud. Me läksime hea õnne
peale välja, kuna võimalus oli. Väga
rumal oleks olnud sellest võimalusest
loobuda. Asjad on läinud hästi, kuigi
alati võib öelda, et võinuks veel paremini
minna.
Milline on usuteaduskonna tähtsus
praegu?
Eestis on mitmetel kirikutel oma
õppeasutused, mis vastavad nende
profiilile ja täidavad nende otseseid
vajadusi, aga akadeemilise teoloogia
järele, nagu see ülikoolihariduse süsteemis
on, on vajadus kõigis Lääne-Euroopa
riikides.
Kas Te dekaanitöö kõrvalt saite
oma teadustööd ja tõlkimist ka jätkata?
Ma tegin seda vabal ajal heameelega.
See oli mingis mõttes nagu pingete
maandamine. Ülikoolis töötamine
oli pingeline. Käisin kahel-kolmel
päeval nädalas Tartus. Need päevad
olid pikad ja tihedalt sisustatud. Teisest
küljest ei olnud siis kaugeltki
sellist paberimajandust, nagu ülikoolis
praegu on. Meil oli ikka väga lihtne
võrreldes sellega, mida praegu õppejõud
räägivad.
Mitut keelt Te oskate?
Sõltub, mida tähendab oskamine.
Rääkimiseks olen kasutanud põhiliselt
kolme-nelja
keelt. Aga sõnaraamatuga
lugeda võin rohkem kui kümnes
keeles. Kui väiksemaid tükke ka
arvestada, siis olen tõlkinud rohkem
kui 15 keelest. Raamatuna on ilmunud
tosinast keelest. Ma loodan, et
raamatuid tuleb veel juurde. Igav mul
ei ole, tegevust on siiamaani jätkunud.
Kui ainult viitsimist jätkuks.
Kurdetakse, et inimesed ei oska
enam mõtelda. Kuidas mõtlemisoskust
parandada?
See peaks algama kooliprogrammidest
või kodust laste eelkoolieast.
On küsitud, et miks on vaja vanu keeli
õpetada. Aga kui tõlkida eesti keelde,
siis tuleb lauset analüüsida.
Grammatilise analüüsi võime laieneb
ka muudele valdkondadele ja see
soodustab mõtlemist. Kui kool orienteerub
faktiteadmistele, siis see ei pane
mõtlema.
Väljakutseid, mida noortele esitatakse,
on praegu võrratult rohkem kui
oli 50 aastat tagasi. Tuleb loota, et
teatud hetkel saavad inimesed küpsemaks
ja nad valivad õiged väärtused.
Mida Te usuteaduskonnale sooviksite?
Tartu Ülikoolis on usuteaduskond
alati olnud kõige väiksem teaduskond.
Aga pärast taasavamist oli üksvahe
üliõpilaste arv üle kolmesaja,
praegu on kuskil saja ja kahesaja vahel.
Soovin teaduskonnale kasvamist
igas mõttes.
Täname!
KOSOVO VAJAB EESTPALVEID
Aprilli lõpus külastas Kosovot
grupp Eesti EKB Koguduste Liidu
pastoreid ja misjonitöö koordinaator.
Neid võttis vastu eesti-serbia
abielupaar DAILY ja DEJAN
ADAM, kes viimased kaheksa aastat
seal töötavad. Järgnevas intervjuus
on vastajaks Daily, kes aegajalt Dejanilt
täpsustusi küsis.
Kosovo on osa endisest Jugoslaaviast
ja selle vabariigist Serbiast.
1999. aastal peeti Kosovos julm sõda,
milles olid vastakuti riigi põhirahvad
albaanlased ja serblased. 2008. aastal
kuulutas Kosovo end ühepoolselt
Serbiast sõltumatuks. Albaanlased
on enamikus moslemid ja serblased
õigeusklikud.
Kosovo on looduslikult väga
ilus maa. Seal on kaks põhirahvust
ja kaks ajalugu.
Peab aru saama, et mõlemad rahvad
on äsja sõjas kannatanud. Väga
hea näide kahest ajaloost on reisiraamatud,
millest üks on välja
antud Kosovos ja teine Serbias. Kui
sa neid loed, siis ei usu, et need on
ühe ja sama maa kohta kirjutatud.
Inimeste suhtes peab olema avatud
süda, siis saab neile läheneda.
Väga ettevaatlik peab olema, et ei
puudutaks teemasid, mis tule üles
puhuvad. Paljud on kaotanud oma
perekonnad, jäänud ilma kodudest
ja põldudest, pidanud kolima põgenikuna
kuskile mujale.
Mis on «Osadus»?
See on väike mittetulundusühing,
mille eesmärk on kutsuda inimesi
kokku, õppida koos ja luua suhteid.
Teeme seal inglise keele tunde.
Varem olid arvutitunnid ka, aga
hetkel meil ei ole õpetajat. Eestikeelne
sõna kõlab ilusti ja tundus
lihtsa lahendusena.
Ilmselt puutute «Osaduses»
kokku vaesema rahvaga?
Üldiselt jah. Mõned mustlased on
küll suhteliselt jõukad tänu sellele,
et nad väärtustavad haridust. Osa
paistavad väga vaesed, aga ikka
saadavad oma lapsed meile. Huvitav
on see, et mustlaste lapsed on
väga targad.
Haridust peab pidevalt väärtustama.
Paljud täiskasvanud mustlased
on kirjaoskamatud, aga saavad
aru, et kui nad oleksid haritud,
siis oleks neil rohkem võimalusi.
Aga on ka neid, kes ütlevad, et mina
ei saanud haridust ja ei ole lastelegi
seda vaja, kerjamiseks on käsi
olemas.
Tihtipeale kiusatakse mustlaste
lapsi koolis. Teistel lastel ja õpetajatel
on eelarvamused
nende suhtes. Sellel
probleemil on hästi palju
tahkusid.
Miks te sellist tööd
tegema hakkasite?
Kui me elasime Prahas ja otsisime
oma kohta elus, käisid Praha
baptistiseminaris Inglismaalt karjäärinõustajad,
kes otsisid pastoreid.
Meiega rääkides tuli ühele
idee vaadata Kosovo poole. Neil oli
mõtteid, aga polnud inimesi, kellega
projekte arendada.
Me võtsime aega, et
mõelda ja palvetada.
Käisime intervjuudel ja
lõpuks leidsime, et me
sobime selleks tööks.
Te vaatate kõike vaimuliku
ülesandena, ka inglise keele õpetamist?
See on kontakti loomise koht. Sa
ei saa minna lihtsalt tänavale jutlustama
või traktaate jagama. Tuleb
inimesega maha istuda, kohvi
juua, rääkida, seletada. «Osaduses»
saame tuttavaks ja sealt lähevad
kõik suhted edasi.
On näha, et paljud inimesed
tunnevad Dejanit.
Tema suhtleb kõigiga vabalt. See
on kaheksa aastat kohapeal elamise
tulemus. Meil võttis päris palju
aega, enne kui inimesi tundma õppisime.
Miski ei käi siin lihtsalt,
külaühiskonnas ei võeta sind niisama
omaks.
Teie pere on väga rahvusvaheline.
Mis rahvusest teie lapsed
on?
Nad küsisid seda ükskord minu
käest. Nad on küsinud ka, et kus
nende kodu on? Need on rasked
küsimused lapsele enesemääramise
kohta. Praeguseks on nad välja
mõelnud, et on poolserblased ja
pooleestlased. Tegelikult on nad
veerandserblased, veerandungarlased
ja pooleestlased.
See kultuur, millega te peate
läbi käima, on väga lai.
Eks see aegajalt väsitab. Aga me
abiellusime selle mõttega, et saab
nii olema. Pole midagi hädaldada.
Lapsed räägivad kolme keelt, aga
vigu me leiame. Mul endalgi lähevad
sõnad meelest ära. Mõnikord Eestis on teised lapsed neid aktsendi
pärast narrinud. Iga kord,
kui suvel Eestis oleme, on see nende
keelele hästi mõjunud.
Serbias käime rohkem. Dejan
sõidab mõne korra kuus sinna, kuna
ta vanemad on juba kehva tervisega.
Sõit on pikk, aga oluliselt lihtsam
kui Eestisse minek.
Te tegutsete rahvusvahelises
koguduses. Mis teie roll seal on?
Dejan õpetab pühapäevakoolis ja
vahel jutlustab. Ma aitan, millega
parasjagu tarvis on teen süüa või
koristan, õpetan lapsi.
Kui Kosovot vaadata pealiskaudse
pilguga, siis näeb tohutult
pooleli ehitusi ja võrdlemisi
siledaid teid, ka neljarealisi, ja
suuri kaubanduskeskusi.
See on viimaste aastate areng.
Euroopa Liit on Kosovosse väga
palju raha investeerinud, NATO
riigid ja Türgi ka. Kui me siia kolisime,
olid tänavad üsna mudased ja
mitte ühtegi kiirteed ei olnud. Majad
on tihti pooleli sellepärast, et
need, kes raha teenivad, töötavad
kuskil välismaal. Kui nad saadavad
raha, saab jälle edasi ehitada.
Kosovos on väga vaeseid ja
priiskavaid rikkaid inimesi.
Elamiste väljanägemise järgi ei
saa alati aru, mis seisus inimesed
on. Mõned ehitavad endale hiiglasuure
maja ja ostavad hästi suure
auto, aga külmetavad talv läbi, söövad
ainult leiba ja ostavad mõne
euro eest autole bensiini. Hästi tavaline
on näidata ennast suurema
ja rikkamana. Vaeste inimeste asi,
nad tahavad eputada. Paljud töötavad
välismaal. Räägitakse lugusid,
kuidas nad rügavad aasta läbi
kõvasti kraavi kaevata, koguvad
raha, rendivad siis hiiglasuure
Mercedese ja sõidavad Kosovosse
laiutama. Ülejäänud aasta söövad
jälle vett, leiba ja moosi.
Vapustava mulje jätab teie kodukoha
Gračanica konteinerhaigla.
Siin on pooleli hiiglasuur haiglahoone,
mida hakati pärast sõda ehitama.
Kui osa majast oli püsti,
avastati järsku, et raha on kadunud.
Kellegi karvane käsi oli selle
oma tasku pannud ja kes olid konteinerites,
on ikka konteinerites.
Millegipärast ei ole keegi soovinud
täpsemalt välja uurida, mis rahast
sai. Ilmselt see käsi kuulub tähtsale
isikule.
Selles haiglas olemine on minu
elu kõige jubedam kogemus. Ma
olin seal oma haige lapsega ühe öö.
Nüüd palvetan, et lapsed terved
oleks, et poleks haiglaravi vaja.
Siiamaani on Kosovos
NATO rahuvalvejõud.
Dečani õigeusukloostri
juures on
lausa teetõkked.
Kui me siia tulime, oli rahuvalvajaid
rohkem. Praeguseks on enamik
ära läinud. Natuke peab neid
olema, et hoida olukorda kontrolli
all. Itaalia karabinjeerid kutsuti
spetsiaalselt selleks siia, et maffia
vastu võidelda. Dečanis on pidev
kaitse olnud algusest peale. Seal
ümbruskonnas elab vähe serblasi.
Kosovos pole kerjused haruldased.
Varem olid nad igal ristmikul ja
tänavaääred olid nendega palistatud.
Neid on kõvasti kontrolli alla
võetud. Tavaliselt «töötavad» nad
natuke aega, siis tuleb politsei ja
ajab nad minema. Ma olen ise näinud,
kuidas buss toob kakskümmend
inimest kohale ja kõik tormavad
ristmikele kerjama. Pärast
kogutakse raha kokku. Nad saavad
väga vihaseks, kui üritada
neist pilti teha. Väga organiseeritud
ja väga jube. Vigased
inimesed on pandud tänavale
kerjama või on neid
isegi meelega vigastatud, et
rohkem raha sisse tuleks.
Silma hakkavad uued moeed.
Neid on ehitatud massiliselt. Mõned
moslemimaad saadavad selleks
siia suurel hulgal raha.
Pritina kesklinnas laguneb üks
õigeusu kirik, mida pärast sõda ei
lubatud enam edasi ehitada. Katoliku
katedraal ehitati lõpuni, sest
katoliiklastega ei ole albaanlastel
nii halvad suhted. Pritinas on kaks
päris uhket vabakoguduse hoonet.
Mõned on ehitatud ka mujale. Paljud
kogudused rendivad ruume.
Mitrovicas on toetusega ehitatud
kogukonnakeskuse suur maja, kus
on ka kogudus.
Kunagi oli Kosovos isegi baptistiliit,
aga kõik kogudused surid
pärast sõda välja. Inimesed kolisid
ära, mõned lahkusid kogudusest.
Nagu Eestiski, mindi kirikusse
hästi palju sotsiaalabi pärast. Kui
need kraanid kuivaks jäid, siis kirik
inimesi enam nii palju ei huvitanud.
Teie aeg Kosovos hakkab umbes
kahe aasta pärast otsa lõppema.
Miks?
«Osadus» avatigi selle mõttega,
et see töötab umbes kümme aastat.
Oli kindel kapital ja kui see ära kulub,
siis on läbi. Et «Osadust» käigus
hoida, kulub päris tõsine summa.
Te olete väljaõppinud spetsialistid
väga kõva praktikaga.
Oleks kahju, kui hakkaksite
Eestis otsast peale hoopis teist
asja tegema.
Tänapäeval on ju uue eriala leidmine
moodne asi. Ma usun, et Jumal
talente ei raiska. Isegi kui töö
on mingist muust valdkonnast, siis
oskusi ja teadmisi võib ikka mingil
moel ära kasutada. Peab lihtsalt ise
aktiivne olema ja vaatama. Eks me
palvetame ka. Veel on aega.
Mingil hetkel tuleb kuskil jalad
maha panna. Kosovos saab hea hariduse
väga suure raha eest, Eestist
saab selle peaaegu igast koolist riigi
raha eest. Samamoodi on Eestis
korralik tervishoid võrreldes siinsega.
Kõik kvaliteetne maksab Kosovos
kohutavalt palju raha.
Eesti ei ole enam päris selline,
kust Sa 13 aastat tagasi ära läksid.
Kodu on ikka kodu. Eestis on
lihtsalt hea olla. On küll praktilisi
probleeme. Näiteks ühistransport
on ümber kujundatud, uued hooned
on ehitatud. Võtab mingi aja,
kui saad aru, kuidas kuskile saab.
Aga uusi maju tuleb ehitada ja teid
laiendada. Kõik see on väga hea.
Täname ning kutsume Eesti
usklikke üles palvetama teie pere
ja Kosovo eest.
Daily Adami eelmine intervjuu oli
Kuulutajas nr 4/258 (2011).
VALIDA VÕIS VAID ENESETAPU JA JEESUSE VAHEL
Ivoney Koerich (52) kasvas üles
ühes väikeses Brasiilia külas. Ühel
1970. aasta õhtul oli tema isal kaklus
kellegi kohaliku suurmaaomanikuga.
Mõlemad olid purjus. Rikas mees ähvardas
Ivoney isa ja see haaras relva,
tappis suurmaaomaniku ja pidi seetõttu
vangi minema.
Ivoney, tema kolme õe-venna ja
ema jaoks kukkus maailm kokku. Külakogukond
oli nende vastu, meeleheites
põgenesid nad Palhoça linna.
Krahh aga jätkus. 11-aastaselt
hakkas
Ivoney alkoholi tarvitama. Halvad
sõbrad tõid talle narkootikume ja
Ivoneyst sai narkomaan. Ta rahastas
oma sõltuvust ja sagedasi bordellikülastusi
sissemurdmiste abil.
14 aastat elas Ivoney kuristikus.
Kõik abipakkumised meeleheitel perekonnalt,
ka vahepeal vanglast välja
saanud isalt, lükkas ta tagasi. Lõppude
lõpuks oli ju isa see, kes kogu selle
kaose oma teoga lahti oli päästnud.
Isa palus Ivoneyl korduvalt minna
ühe misjoni narkorehabilitatsiooni
keskusse Blumenaus, et hukutavast
pahest vabaks saada. Kuid Ivoney ei
olnud nõus.
IGA SÕNA TABAS SÜDANT
Vahel meenus noormehele aga ammune
misjonäri külaskäik tema kodukülla
enne katastroofi. Misjonär rääkis
Jeesuse armastusest. Ühel päeval
oli Ivoney nii meeleheitel, et ta nägi
ainult kahte võimalust ta kas tapab
enda ära või õpib Jeesust tundma.
Nii asus ta teele Blumenausse ja
alustas 1991. aastal narkorehabilitatsiooni.
Paralleelselt osales ta evangeelsetel
koosolekutel. Iga sõna tabas
teda otse südamesse. Ta nuttis, puistas
oma segipööratud elu evangelistide ja
Jumala ees välja: «Kui ma oma patud
üles tunnistasin, kogesin ma rõõmu ja
sain vabaks. See rõõm, mis tookord
minu südant täitis, ei ole kunagi sealt
kadunud.» Olid küll veel mõned tagasilöögid,
aga nendel ei olnud mingit
püsivat mõju.
JULGUSTAV LUGU
Ivoney käis piiblikoolis ja töötas
alates 2005. aastast koguduste asutajana
samas misjoniühingus. Nüüd on
ta koos oma naise Cristianega misjonär
Lõuna-Brasiilia
linnas Pomerodes:
«Ma usun, et Jumal kasutab mind
ja mu elu, et inimesi aidata. Ma suudan
nende häda paremini mõista, sest
olen ise kannatanud.» Ka oma 2018.
aastal surnud isaga leppis ta ära.
Ivoney lugu võib olla kõigile purunenud
eluga inimestele julgustuseks.
Jumal suudab iga elu täielikult muuta,
sest Ta armastab kõiki inimesi.
DANIELA STÄDTER
idea Spektrum
PASTOR ANDIS ANDEKS
Esimesel ülestõusmispühal ründasid
enesetaputerroristid Sri Lankal kolme
kirikut ja kolme hotelli. Võimude andmetel
sai surma üle 250 inimese. Terroriorganisatsioon
Islamiriik võttis rünnakud
omaks. Sri Lanka võimud peavad
süüdlaseks kohalikku islamistide
gruppi, kes sai abi välismaalt.
Maa idaosas asuva Batticaloa evangelikaalse
Siioni koguduse peapastor
Roshan Mahesan andis ründajatele
avalikult andeks. Ta teatas: «Me ütleme
enesetaputerroristidele ja nendele, kes
neid siia saatsid: «Me armastame teid ja
anname teile andeks. Ükskõik, mida te
meile teinud olete: me armastame teid,
sest me usume Jeesusesse Kristusesse.»»
Kristus ütles ristil: «Isa, anna neile
andeks, sest nad ei tea, mida nad teevad!»
(Lk 23,34). Pastori sõnul käib Tema
kogudus mööda Jeesuse jalajälgi ja
kordab sellepärast seda palvet ning on
edaspidigi valmis Jumalalt saadud ülesannet
Sri Lankal täitma.
Siioni kirikus sai atentaadi tagajärjel
surma 29 inimest, kellest 16 olid lapsed.
Sri Lanka julgeolekujõud on juba arvukalt
võimalikke terroristide kaasosalisi
kinni võtnud. Rünnaku oletatav eestvedaja
Zahran Hashim sai võimude andmetel
surma ta osales koos ühe kaasosalisega
enesetapurünnakus luksushotellile
«Shangri-La».
Kristliku inimõigusteorganisatsiooni
ADF International direktor Paul
Coleman Viinist kritiseeris poliitikuid
ja kirikutegelasi, sest nad ei ole ohvreid
selgesõnaliselt kristlastena määratlenud:
«Need rünnakud olid suunatud
kristlaste vastu. Selle mahavaikimine
on petmine.» On aeg ka rahvusvahelisel
kogukonnal tunnistada, et kristlus on
kõige enam tagakiusatud usk maa peal.
Sarnaselt väljendas end päevalehe
Die Zeit välistoimetuse juht Ulrich
Ladurner. Tema arvates näitab kristlaste
tagakiusust vaikimine eurooplaste ükskõiksust
väljaspool Euroopat olevate
kristlike koguduste saatuse suhtes ja ka
hirmu relvastatud islamistide ees. Ainult
Luksemburgi peaminister Xavier
Bettel on selgesõnaliselt öelnud, et
ohvrite näol on tegemist kristlastega.
Rahvusvaheline katoliiklik abiorganisatsioon
«Kiriku valupunktid» väljendas
muret kasvava kristlaste tagakiusu
pärast. Selle president Thomas Heine-Geldern Austriast ütles: «Juba
täna võib tõdeda, et 2019 on saanud
kristlaste jaoks üheks kõige verisemaks
aastaks.»
idea Spektrum
SURI DENTON LOTZ
Baptistide Maailmaliidu (BWA) endine peasekretär Denton Lotz suri 23. aprillil
oma kodus USAs Massachusettsi osariigis 80-aastasena
vähki. Peasekretäri ametit
pidas ta aastatel 19882007. Saksamaa Evangeelsete Vabakirikute Liidu (baptistide)
endine peasekretär Eckhard Schaefer ütles lahkunu kohta, et tema kihelkond oli kogu
maailm. Info allikaks on idea Spektrum.
Denton Lotz osales 2002. aastal Raplas Eesti EKB Koguduste Liidu suvefestivalil.
Kuulutajas nr 7/153 (2002) ilmusid tema jutlus ja intervjuu.
JALGPALLURID USUVAD JUMALASSE
Kui Saksamaa Ida-Friisimaalt pärit
Firreli kolmas jalgpallimeeskond oma
mängu alustab, juhtub midagi ebaharilikku.
Nad moodustavad ringi, aga
mitte selleks, et täita mingit rituaali.
Treener Lydia Bohlen palvetab, et
mäng korda läheks, ausa mängu ja Jumala
õnnistuse pärast. Nende vastased,
mängijad naaberküladest, imestavad
selle üle.
Firreli jalgpallurite jaoks ei ole kõige
tähtsam mitte sportlik edu. Bohlen
ütleb: «Me oleme misjonimeeskond.
Meie jaoks on esikohal Jeesus.»
Kauni väljundi leidis see meeskonna
põhimõte ühes nende tippmängus Bohleni
poja Ludwigi kaudu. Sel hetkel
edetabelit juhtinud meeskond mängis
Firreli meeskonna vastu, kes oli tabelis
teisel kohal. Ludwig Bohlen kukkus
trahvialas ja kohtunik määras penalti.
Usklik jalgpallur ei otsinud aga omakasu
ja seletas, et ta libises ise.
«Pärast mängu tuli vastasmeeskonna
treener minu juurde ja ütles: «Midagi
niisugust pole ma enne näinud!» Tema
arvates oli see tõeline tase.» Lõpuks
võitis Firrel mängu ikkagi.
ERINEVAD KOGUDUSED
Usk Kristusesse oli meeskonna jaoks
määrav algusest peale. 50-aastane
Lydia Bohlen mängis ise 25 aastat jalgpalli ja
treenis oma kahe poja meeskondi (tal on
neli poega).
Tema teine poeg Helmut mängis pidevalt
jalgpalli koos oma sõpradega
Firreli baptistikogudusest. Nad tahtsid
teiste meeskondadega võistelda ja küsisid
Bohlenilt, kas ta ei tahaks neid
treenida. Nad alustasid 11 mängijaga
juunis 2017. Mängijaid on kolmest kogudusest.
EDU JA AUAHNUS
Pärast 2017/2018 hooaja esimest
vooru olid nad tabelis viimased. Bohlen
tõmbas ohjad pingumale ja juurde tuli
ka uusi mängijaid. Hooaja lõpus olid
nad neljandad, esimesest lahutas neid
ainult neli punkti.
«Edu on loomulikult nauditav, eriti
kui me pälvime topelttähelepanu: mina
naisena ja me kõik kristliku meeskonnana.»
Kui nad ülespoole tõusid, pidi ta
mõnede mängijate auahnust koguni pidurdama.
Bohleni sõnum oli: «Me tahaks muidugi
meistriks saada. Aga rõõm sellest
kestab ehk kolm nädalat. Seda ei saa
võrreldagi igavese rõõmuga Jumala
juures!» Eelmise hooaja viimase mängu
järel rullisid nad lahti loosungi «Jeesus
on võitja!»
Firreli mängijad püüdsid alati ausalt
mängida ja oma vastaseid lugupidavalt
kohelda. Bohleni sõnul ei saanud nad
mitte alati selle eest kiita.
Mõned vastasmängijad kukutasid end
teatraalselt maha või sõimasid kristlastest
mängijaid «baptisti sigadeks». See
kuulub treeneri arvates avalikult Jeesuse
tunnistamise juurde. «Siis aitab ainult
rahulikuks ja viisakaks jäämine.»
Aga on ka positiivseid reaktsioone.
Bohlen avaldab internetis iga päev ühe
piiblisalmi, mida ka paljud vastasmeeskondade
treenerid loevad. «Ikka ja jälle
võtab keegi ühendust ja tänab julgustuse
eest.»
LIIGA KARTLIKUD
Mitte kõik 41 mängijat ei ole kristlased,
kuid peavad end sellele vaatamata
jalgpallimisjoni osalisteks. Neli on juba
usklikuks saanud. Sageli tulevad mängijad
Bohleni juurde jutule või palvetama.
Firreli jalgpallurid tahaks ka teisi
usklikke julgustada avalikult oma usku
tunnistama. «Väga paljud kristlased on
liiga kartlikud,» leiab Bohlen.
Tema meeskonna jaoks on näiteks
selge, et pühapäeva ennelõuna kuulub
Jumalale ja mitte jalgpallile. Ühe vastasmeeskonna
treener tahtis aprilli algul
seda ära kasutada ja määras mängu pühapäeval
kella üheteistkümneks. See
meeskond oli tabelis esikohal. Nad said
küll oma punktid mängu ärajäämise eest
kätte, aga kukkusid varsti kuuendaks.
Selle tõttu, et nad pühapäeva hommikud
vabaks jätavad, on Lydia Bohlen
saanud palju tagasisidet, sealhulgas ka
mittekristlastelt. «Inimesed saavad aru,
et meil on tõsi taga ja me seisame usu
eest Jeesusesse.»
Firreli meeskonna esimesed kaks
aastat olid õnnistuseks. Aga ka sportlikust
seisukohast on mõni nädal enne
hooaja lõppu kõik hästi. Kristlastest
mängijad on küll kahe punkti võrra liidrist
maas, aga neil on veel kolm mängu
ees. Juba on ka esimesi plaane peetud,
kuidas meistriks saamist tähistada.
SIMON LAUFER
idea Spektrum
KAKS PILTI
Eesti Piibliselts korraldas Kullamaa kultuurimajas 4. mail traditsioonilise piiblikonverentsi. Pildil on grupp osalejaid.
Foto: Veiko Semilarski
Tallinna Kalju Baptistikoguduse 135. aastapäeval 19. mail tehti ilus ühispilt.
Foto: Kristi Jürma
KIRIKUTE ÖÖ
24. mail 2019 Valgas
1. Jaani kirik külaliste ootel.
2. Vladimiri Jumalaema Ikooni Kirikus tegeleti lastega.
3. Issidori peakirik.
4. Püha Vaimu katoliku kirik.
5. Nelipühi kirik.
6. Betaania baptistikoguduse ukse ees.
|