Niisuguseid mägesid Eestis ei ole.
Seda huvitavam on eestlastel selliseid
näha.
Aprillikuu lõpul käis grupp Eesti
EKB Koguduste Liidu pastoreid ja
misjonitöö koordinaator Kosovos
ning osa neist jäi nende imeliste
mägede juures pildile. «Sa joodad
mägesid oma ülemistest tubadest;
sinu tööde viljast toidab ennast
maa» (Ps 104,13). Vihmane ilm oli
äsja ilusaks muutunud. Jumal pani
kõik paika.
Huvitav, et Jeesus pani ühele oma
jüngrile nimeks Peetrus ehk Kalju
(Jh 1,42). See mees ei olnud alati
kõikumatu, tema ellu tuli ka maavärisemisi.
Küllap on nii juhtunud
ka tavaliste nimede kandjatega. Tegelikult
võiksid kõik alati toetuda
Jeesusele Kristusele endale, kes on
seesama eile, täna ja igavesti (Hb
13,8).
Käesolevas lehes leidub veel teisigi
Kosovo-reisi
pilte. Ja tasub
oodata ka järgmist lehte, milles samast
reisist juttu. Kindlasti tuleb
aga igal ajal otsida Issandat, kelle
käsi ei ole päästmiseks lühike ega
kõrv kuulmiseks kurt (Js 59,1).
RAHU NIMEL TULEB TEGUTSEDA
Toimetaja kommentaar
Jumalaema kirikus Pariisis oli suur
tulekahju. Seda pühakoda teavad
needki, kes kunagi Pariisis käinud ei
ole. Quasimodo ja Esmeralda nimed
on üle maailma tuntud, kuigi nad on
vaid Victor Hugo väljamõeldud raamatutegelased.
Jumalaema kirik ei ole ainus, mis
on aegade jooksul kannatada saanud.
Pühakodade eest tuleb hoolt kanda ja
need ohtude vastu kindlustada. Eesti
kirikute heaks ei anna üle maailma
tuntud rikkurid sadu miljoneid eurosid
annetusi, nagu Jumalaema kiriku
taastamiseks, vaid me peame oma
piskust vajaliku raha leidma. «Kes
kasinasti külvab, see ka lõikab kasinasti,
ja kes rohkesti külvab, see ka
lõikab rohkesti» (2Kr 9,6), on Jumala
sõna õpetus.
EESTI PRESIDENT KÄIS MOSKVAS
Moskvas kohtusid Eesti ja Venemaa
presidendid Kersti Kaljulaid ja
Vladimir Putin. Üle hulga aja toimunud
tippkohtumine kulges vist ootuspäraselt
ehk eriti midagi ei oodatudki.
Tegemist oli kõrgtasemel suhete taastamisega.
Eesti ja Venemaa vahele ei saa ehitada
müüri. Sellest poleks ka kasu,
sest siiapoole jääks üsna palju neid,
kellele Venemaa on iseenda või esivanemate
kodumaa. Riikidevahelisi
vastuolusid peab püüdma lahendada
ja otsima kompromisse. See tähendab
mõlemapoolselt mingist vanast (kas
siis tegelikust või väljamõeldud) õigusest
loobumist, mis kindlasti on
kellegi arvates ebaõiglane või käib
uhkuse pihta. Alternatiiviks on pingete
üleskruvimine, mille lõpptulemus
võib olla väga kurb.
Eesti president on erinevalt Venemaa
presidendist väga väikese võimuga
esindusisik. Oluline on, et ta
esindaks Eestit ja selle väärtusi õigesti.
Kersti Kaljulaidil see vist Moskva-viisidil
õnnestus. Iga päev kerkivad
üles uued valikud ja palugem, et Eesti
juhid leiaksid ikka õige tee. «Kuninga
süda on Issanda käes nagu veeojad:
Tema juhib seda, kuhu Ta iganes tahab!»
(Õp 21,1).
UUS VALITSUS SAI AMETISSE
Kaja Kallas esines peaministrikandidaadina
Riigikogu ees, kuigi tal ei
olnud lootustki seda ametikohta praegu
saada. Kehtivad teatud traditsioonid,
millest on kasulik kinni pidada.
Või siiski mitte? Näiteks Suurbritannia
parlamendis istutakse külgkülje
kõrval pikkadel pinkidel, mis meenutavad
raudteejaama ootesaali, ei ole
seal saadikuil laudu ega arvuteid ees.
Oma rahulolu või vastuseisu väljendatakse
häälitsustega, mida mujal
peetaks lugupeetud seltskonnale ebaviisakaiks.
Aprilli lõpuks sai Jüri Ratase uus
valitsus ametisse. Tõsi küll, ühe ministri
tööaeg kestis vaid poolteist
päeva. Raske uskuda, et üliäge kampaania
ajakirjanduses käis ainult selle
ministri vastu või kõrgete eetiliste
väärtuste nimel. Eesmärk oli ikka kogu
valitsuse kahjustamine ja tema
ametiaja lühendamine või oma väljaandele
tähelepanu tõmbamine. Vaevalt
see Eestile kasuks tuli.
Kust tulevad võimukandjad, keda
ei peeta valitsemiseks sobivaks? Eks
ikka meie oma rahva hulgast. Kahjuks
on paljudel andekatel ja võimekatel
inimestel mingi viga küljes.
Need vead ei teki siis, kui nad võimu
ligi pääsevad, vaid olid juba enne
olemas. Jeesuse üleskutse «Aeg on
täis saanud ja Jumala riik on lähedal.
Parandage meelt ja uskuge evangeeliumisse!»
(Mk 1,15) ei käi mingi erilise
rahvakihi kohta, vaid Ta ütles seda
kõigile. Apostel Pauluse õpetus
«Kui nüüd keegi end puhastab neist
vigadest, siis ta saab auliseks astjaks,
pühitsetuks ja peremehele kasulikuks,
valmiks igale heale teole» (2Tm
2,21) sobib nii vaimuliku kui ilmaliku
töö tegijatele.
«Aga maale on kindlasti kasulik, et
viljeldavatel põldudel oleks kuningas»
(Kg 5,8). Uus valitsus alles alustas
oma tööd. Olgu ta meie eestpalvetes!
Kosovo albaanlaste ja serblaste vastuolu tõi kaasa 1999. aasta sõja ja tapatalgud, milles osalesid mõlemad rahvad.
Piltidel on kaks sarnast mälestusmärki. Vasakpoolne on Gračanicas ning sellel on albaanlaste poolt röövitud ja kadunuks
jäänud serblaste pildid. Parempoolne on Pritinas ja sellega mälestatakse serblaste ohvriks langenud albaanlasi.
SEE ON LÕPETATUD
«Kui nüüd Jeesus oli võtnud äädikat,
ütles Ta: «See on lõpetatud!» ja,
langetanud pea, heitis hinge» (Jh 19,
30).
Jeesus, kes oli lihaks saanud SÕNA,
ütles oma viimased sõnad
inimkonnale Kolgatal. Ta kantsliks
oli rist. Sealt pidas Ta oma viimase
jutluse.
Kuulajaskond oli väga ebatavalise
koosseisuga. Risti all oli Jeesuse
ema, kes kord Talle elu andis. Seal
olid sõdurid, kes Temalt elu võtsid.
Seal olid Jeesuse sõbrad, kes kogu
südamest Teda armastasid. Seal
olid Jeesuse vaenlased, kes kogu südamest
Teda vihkasid. Niisuguseks
on jäänud Jeesuse kuulajaskond läbi
aegade.
Täna moodustame meie Jeesuse
kuulajaskonna ja kuulame Tema
sõnu ristilt: «See on lõpetatud!»
Küsime mida see tähendab?
MIS ON LÕPETATUD?
Esiteks tähendab see seda, et Jeesus
on oma ülesande teostanud.
Selles sõnas on ettekanne Jumalale
oma töö viimase lõigu lõpetamise
puhul. Lõpetatud tähendab teostatud.
See ei olnud väsinud inimese
viimane ohe, vaid see tähendas seda,
et Ta oli oma töö viinud täiusele.
Jeesusele oli see Isalt saadud ülesande
lõpuleviimine. Kõik see, mida
oli vaja teha inimkonna lunastamiseks,
oligi nüüd lõpetatud. Jumala
eesmärk oli saavutatud. Seda
tähendasid sõnad «See on lõpetatud!»
See mõte avaldub juba Jeesuse
ülempreesterlikus palves Johannese
17,4: «Mina olen ... lõpetanud
töö, mille sa mulle andsid teha.»
Teiseks oli see pöördelise tähtsusega
sõna, sest sellest hetkest alates
avanes inimkonnale uus võimalus
tagasipöördumiseks Jumala
juurde. Just siis, kui Jeesus suri,
kärises maailma ajastu kaheks.
Sellest hetkest on aeg enne Kristust
ja aeg pärast Kristust ja see on
meie aeg.
Sellest hetkest on uus leping Jumala
ja inimkonna vahel. See suur
amnestia on avatud igale patusele.
Sa ehk mõtled, et ma pean enne
paremaks saama, siis julgen minna
Kristuse juurde. Kui me ise saaksime
end paremaks muuta, siis poleks
Kristust tarviski. Ehk on su südames
küsimus: «Millal on õige aeg
minna Kristuse ette?» Piiblis on
selleks kaks sõna täna ja sedamaid,
see on kohe.
Mis sa arvad, kumb igatseb rohkem
sinu päästmist, kas sa ise või
Püha Vaim? Isa taevas tahab, et sa
jagamatult oma elu Talle annaksid
ja Tema järel käiksid. Jeesuse lõpetatud
lunastus ütleb sulle: «Täna
on õige aeg ja siin on õige koht!»
KAS VÕTAD PÄÄSTMISE VASTU?
Meil ei ole mingisuguseid teeneid
Jumala ees, patt on vallutanud
inimsüdamed. Meil ei ole mingisugust
vabandust patusse edasi jääda,
sest lunastustöö ristil on tehtud:
«See on lõpetatud!»
Sellest hetkest, kui Jeesus suri,
kehtib uus leping Jumala ja inimkonna
vahel. Amnestia on avatud
igale patusele.
See kehtis Jeesuse emale risti all,
see kehtis sõduritele, kes Ta risti
lõid. See oli tehtud Pilaatuse eest,
kes mõistis Talle surmaotsuse. Jeesus
oli tee avanud kõigile, ka sulle,
hea lugeja, siin.
Aga kas sa tahad seda teed kasutada?
Kuigi tee on avatud pattude
andestusele, on küsimus selles, kas
Jeesuse töö meie juures on võtnud
sellise vormi, et me võime öelda:
«See on lõpetatud!» ehk «Mu patt
on andeks antud!»
ÜKS NÄIDE
Kord oli Londonis koos üks
nimekate inimeste seltskond. Nende
seas oli Jumala riigi tuntud tööline
Cesar Malan. Keegi noor daam
esines lauluga ja saatis end klaveril.
Tema esinemine pälvis suurt tähelepanu.
Koosviibimise lõpul läks Malan
daami juurde, tänas teda ja ütles:
«Täna õhtul teid kuulates mõtlesin,
kui palju võidaks Jumala riik, kui
te pühendaksite oma talendi Kristusele!»
Ja vaadates talle tõsiselt
otsa, jätkas: «Teate, noor daam,
Jumala ees olete te samasugune
patune nagu mõni joodik või langenud
inimene ja vajate Jumala
päästvat armu nagu nemadki Kristuses
Jeesuses.»
Daam solvus ja vastas vanale
mehele üpris teravalt. Malan ütles
rahulikult: «Ma ei kavatsenud teid
solvata. Aga ma ütlen, et kui te
pöördute oma pattudega Issanda
poole, ärge siis unustage, et Jeesuse
Kristuse, Jumala Poja veri suudab
ka teid puhtaks teha teie patust. Ma
palvetan teie pärast.»
Öösel oma kodus ei tulnud noorel
naisel und. Kell oli kaugelt üle südaöö.
Ta ei saanud teisiti, kui tõusis
ja hakkas kirjutama. Sündisid laulu
sõnad: «Kuis olen, nii ei kõlba
ma, ei end ma ise paranda. Mind
üksnes armust aitad sa, mu Jeesus,
nüüd just tulen ma.» Seda kasutatakse
üle maailma just eestpalvele
kutsumise lauluna.
Selle noore daami nimi oli Charlotte
Georgia Elliott (17891871).
Tema pärastine töö Jumala riigis
väärib tähelepanu. Ta tõesti teenis
Issandat ja tõuke selleks andsid sõnad
«Ma palvetan teie pärast» ning
julgelt esitatud evangeelium. Näeme,
mida palve koos usuga suudab
korda saata. See suudab ületada
kartuse ja kahtluste jõu. Jumala
riik vajab neid, kellel on usku!
KOLGATA IME
«See on lõpetatud.» Nende sõnadega
tegi Jeesus ristil tagasivaate
oma elule see oli täiuslik. Ta oli
patuta. Kogu oma elu oli Ta olnud
Isa armas Poeg, kellest Isal oli hea
meel. Nüüd oli see armas Poeg oma
ülesande ilma vigadeta täide viinud.
Seda tähendavad sõnad «See
on lõpetatud!»
Asetagem siia kõrvale oma surm,
patuse inimese surm. Peame tunnistama,
et meie elu on täiuslikkusest
kaugel. Kui vaatame oma tööle,
siis peame tunnistama, et meie töö
on suurte puudustega. Mis me siis
ütleme oma surma puhul?
Peame ütlema nagu Pauluski
olen patune inimene ja mu sees ei
ela midagi head. Aga kui ma Jeesuse
Kristuse vastu võtsin, liitis Tema
minu elu endaga. Tema võttis
minu patu endale ja parandas minu
vead. Ta kustutas minu võlakirja
ja naelutas selle ristile. Nüüd ei
ela ma enam patule, ma elan Temas
ja Tema aitab ka lõpetada minu
töö. See on nüüd Kolgata ime!
Kas sa usud seda imet, et sina
ekslik ja puudustega inimene kui
sa ühendad oma elu Jeesuse Kristusega,
kui sa usus Teda vastu võtad
ja käid Temaga päevast päeva,
siis surmatunnil arvatakse Jeesuse
õigus sinu õiguseks? Ja siis võid sa
öelda: «Jeesuse nimel on see lõpetatud!»
Mitte oma õiguse alusel, vaid
Jeesuse õiguse alusel. Ja su süda
võib laulda: «Rahulaine, armumeri,
võimas armastuse jõud, kallis
Lunastaja veri sind ei võida põrguhaud.»
UUDU RIPS
30.07.192422.02.2010
TOIDUPANK ANNAB ABI
Aktuaalne teema
Eesti Toidupanga tegevjuht PIET BOEREFIJN (55) andis 5. aprillil
Viljandis Eesti EKB Koguduste Liidu
aastakonverentsi raames toimunud
Sõbra Käe ümarlaual ülevaate oma
organisatsiooni tööst. Sellest on järgnev
intervjuu.
Miks Te 25 aastat tagasi Hollandist
Eestisse elama tulite?
Holland oli kaunis riik, kõik oli juba
valmis tehtud. Eestis oli siis kõik
uus ja see oli palju põnevam. Eestis
on rohkem ruumi ja loodust ning see
meeldib mulle. Nüüdseks on Eestis
palju juba korda tehtud, aga ikka on
siin probleeme ja ka võimalusi rohkem
kui Hollandis.
Kas Toidupanga olemasolu näitab,
et Eesti on vaene maa?
Ei näita. Hollandis on kakssada toidupanka
ja Saksamaal tuhat. Saksamaa
ei ole vaene riik. Igas riigis on
inimesi, kellel on probleemid tudengid,
immigrandid, puuetega inimesed,
endised vangid, narkomaanid.
Eduka ärimehe firma võib minna
pankrotti. Mõni inimene ei jõua pangalaenu
või SMS-laenu
tagasi maksta.
Kas abivajajatega ei peaks tegelema
riik?
Riik ei jõua kõike teha. Kui abi
annab mittetulundusühing või sihtasutus,
siis see on rohkem neutraalne.
Kui me küsime mõnelt firmalt tasuta
tööd, siis meile nad teevad seda, aga
riigile mitte, vaid ütlevad, et maksku
meile. Sellel on suur vahe. Vabatahtlikega
on samamoodi riigile nad
tasuta tööd teha ei tahaks.
Milline on Toidupanga struktuur?
Iga kohalik toidupank on iseseisev,
aga me teeme seda tööd ühiselt. Valgas
korraldab toidupanka Valga abikeskus,
Narvas päästearmee, Jõhvis
puuetega inimeste koda, Pärnus ja
Rakveres luterliku kiriku diakooniakeskus
jne. Me teeme koos lepinguid
ja erinevaid programme. Kaks korda
aastas jagame Euroopa Liidu toiduabi.
Meil on toidu kogumise kampaaniad.
Kolmandat aastat tuleb meil
heategevuslik õhtusöök «Lapsed söönuks»
jne.
Te ei saa ju kedagi käskida, et
nad annaks teile kaupa.
Muidugi ei saa. Me küsime kogu
aeg. Mõned firmad on kohe nõus,
mõnel võtab kümme aastat, enne kui
hakatakse andma. Suurtel firmadel
jääb ikka midagi üle, mida ei saa
müüa ja nad võivad selle meile anda.
Päris palju toitu läheb prügimäele.
Paljud kardavad petta saada ja ei julge
annetada.
Kes tulevad teile tööle?
Need on väga erinevad inimesed:
tudengid, koolilapsed, pensionärid,
puuetega inimesed, välismaalased,
immigrandid, isegi firmade direktorid,
usklikud ja mitteusklikud. Kui
nad ise elavad vaesuses, siis anname
neile ka toidupaki. Kui neile ei ole vaja,
siis me muidugi ei anna.
Kas on kuidagi piiritletud, et neid
inimesi aitate ja teisi mitte?
Ei ole. Kui on aru saada, et inimesele
on abi vaja, siis aitame. Siiamaani
olid kõige enam hädas suured
pered. Nüüd nad saavad riigilt natuke
enam toetust ja abivajajate hulgas on
rohkem puuetega inimesi.
Tallinna Oleviste kogudus korraldab
kaks korda aastas üritusi kodututele
ja me anname neile alati midagi
omalt poolt. Aitame mõnesid lasteüritusi
ja laagreid. Kui ei ole võimalik,
siis me ei aita.
Me teeme alati abisaanutest nimekirja.
Iga nädal toetame umbes kaheksat
tuhandet inimest ja 157 organisatsiooni.
Me kasutame abivajavate
inimeste leidmiseks sotsiaaltöötajate
ja selliste organisatsioonide abi, kes
tunnevad kohalikke inimesi: kirikud,
päevakeskused, puuetega inimeste
kojad jne.
Kas Toidupanka on üritatud petta,
nii et keegi tahab lihtsalt teiste arvel elada?
Seda juhtub ka. Abiorganisatsioone
on palju ja mõned inimesed pöörduvad
igale poole. Samas teised ei küsi
mitte kunagi abi, aga neile oleks ka
vaja. Vaja on rohkem kontrollida ja
koostööd teha.
Mõnikord märkavad naabrid või
kooliõpetaja, et abi on vaja. Tallinnas
tegutsevad ema Teresa õed. Need
naised on välismaalt. Nad otsivad
inimesi, kes elavad vaesuses ja
kutsuvad neid oma keskusesse. Peeteli
kirik Pelgulinnas tegeleb Kopli
linnaosaga. On palju organisatsioone,
kes tunnevad oma piirkonnas perekondi
ja lapsi. Nad pakuvad ka toiduabi.
Kelle poole peaks pöörduma, kui
tahaks ise abi anda?
Igas maakonnas on toidupank.
Meie kodulehel toidupank.ee on nende
andmed olemas. Võite meile kirjutada
või helistada.
Ma tahaksin baptiste kiita. Nad on
olnud sotsiaalvaldkonnas väga tublid
ja aktiivsed. Varem tegime koostööd
Sõbra Käe supiköögis Lasnamäel.
Seda kahjuks enam ei ole.
Täname!
GRUUSIA BAPTISTID KÄISID EESTIS
Eesti EKB Koguduste Liidu aastakonverentsil
5. ja 6. aprillil Viljandis
oli külas kolm grusiini. Kuulutajale
andis intervjuu üks neist,
Gruusia baptistiliidu president GIA
KANDELAKI (52).
Gruusias on mitu baptistiliitu.
Varem oli üks liit. 1995. aastal oli
selles 75 kogudust ja umbes 7500
liiget. Siis tuli liidu juhile Malhaz
Songulavilile pähe idee minna lähemale
gruusia kultuurile. See viis
liidu lõhenemiseni ja mingit kasu ei
toonud.
Praegu on Gruusias neli erinevat
liitu. Nende hulgas on ka see esialgne
liit, aga nad lõhenesid hiljuti homode
toetamise pärast. Meie liidus
on 30 kogudust ja umbes 800 liiget.
Ma olen kolmandat aastat president
ja minu volitused lõpevad oktoobris.
Kas Te olite pastor?
Jah. Ma sain usklikuks 1991.
aastal. 1992 sain ma ristitud, 1996
ordineeriti diakoniks ja 2002 pastoriks.
Lõpetasin omaaegses ühises
liidus seminari ja olin samal ajal ka
kogudusetööl. Paralleelselt olen tegelenud
Ida-Gruusias
Kahhethis
misjonitööga.
Gruusias oli sõda ja tekkis palju põgenikke. Kas Te aitate neid?
Esimesed põgenikud tekkisid
1992. aastal, kui oli Abhaasia sõda.
Sealt tulid teile eestlastest põgenikud.
Nendest on tehtud film «Mandariinid».
Teine sõda oli 2008. aastal Lõuna-Osseetias
Tshinvali piirkonnas.
Sealt tuli meile umbes 30 tuhat grusiinist
põgenikku. Riik ehitas neile
majad ja tekkisid uued asulad. Aga
nende põllud ja aiad jäid teisele
poole piiri ning nende kodupaigad
on ajutiselt okupeeritud. Ma loodan,
et see ei kesta kaua. Riik annab
neile abiraha, aga seda on vähe.
Enamik leidsid mingid põllud
või läksid Thbilisisse tööle. Nad teevad
viis-kuus
päeva tööd ja lähevad
siis rahaga koju tagasi. Nagu eestlased
jooksevad Tallinna.
Muidugi on neil ka palju lapsi.
Riik ehitas küll koolid, lasteaiad ja
klubid, kus mängitakse rahvapille,
sellest on aga vähe. Meie vennad
sõidavad sinna ning
avavad kogudusi ja
evangeelseid gruppe.
Tehakse üritusi laste
jaoks. Avame pühapäevakoole.
Toetame
lapsi kingituste ja
programmidega. Suveti teeme lastele
kristlikke laagreid. Tänu Jumalale,
et on tulemusi, nende vanemad
on ka hakanud meid rohkem
usaldama.
Põgenikud saavad humanitaarabi.
Me osaleme ka selles töös. Võib
öelda, et selle tõttu on ka valitsus
meid märganud ja tunnustanud.
Oma vanu kodukohti need inimesed külastada ei saa?
Nad ei saa üle piiri
käia, Vene väed, tõkkepuu
ja okastraat on ees. Olukord
on nagu kunagi Berliinis, kus ehitati
müür vahele ja sugulased üksteist
ei näinud.
Meil oli Tshinvalis kogudus.
Kaks aastat tagasi olin ma Põhja-Osseetias
Vladikavkazis. Palusin
osseedi vendi, et nad aitaksid, sest
meie Tshinvalisse ei pääse. Nad
palusid meilt gruusiakeelseid Piibleid.
Seal on perekondi, kes ei oska
ei osseedi ega vene keelt.
Kellega teeb teie liit rahvusvahelist koostööd?
Kuus aastat tagasi astusime
uuesti Euro-Aasia
baptistiliitu. Euroopa
Baptistiföderatsiooni me pole
astunud, sest seal on ees see
pseudorahvuslik liit. Eestiga on
meil sidemed 2008. aastast. Pärast
sõda tulid eestlased meile appi ja
me tutvusime pastor Margus Einloga.
Meie sõprus tugevneb iga
aastaga. Saime abi ka sakslastelt ja
ameeriklastelt.
Kus te oma töötegijaid õpetate?
Kui liit lagunes, siis jäime tähelepanuta.
Meil ei olnud väljaõppekeskust,
ei olnud Thbilisis keskset
kogudust. Me pidime kõike otsast
peale alustama, ka misjonit ja õppetööd.
Esimesena sirutas meile käe Tauria
Kristlik Instituut Hersoni linnast
Ukrainast. Töötame koos juba
12 aastat. Algul sõitsid meie tudengid
Hersoni, aga keelebarjääri tõttu
ei pidanud nad seal vastu ning ainult
üks lõpetas kooli.
Siis tegime ettepaneku avada
Gruusias filiaal. See tegutseb juba
kümme aastat ja oleme välja lasknud
kolm lendu. Õppetöö kestab
neli aastat. Filiaal annab bakalaureuse
kraadi. Ukrainlased ütlesid,
et kui meil õnnestuks kokku
panna magistrigrupp, võiksid nad
selle ka Gruusias avada.
Õppejõud tulevad Ukrainast.
Esimene lend oli vene keeles, järgmised
käivad juba tõlkega gruusia
keelde. Kirjalikud tööd on gruusia
keeles. Ka Ameerikast tuleb meile
õppejõude.
Meil on ka täiendõpe, kus õpetame
pastoreid ja diakoneid. Seda
korraldab SEO ehk Slaavi Evangeelne
Ühendus, kes toetab endise
Nõukogude Liidu maid.
Kuidas edeneb Gruusias misjon?
Gruusias töötavad meie oma misjonärid.
Meil on alati olnud häda
rahadega. Tahaksin tänada Eesti
baptiste, et nad toetavad meie misjonäri
Aneri Giunavilit (ta on minuga
Eestis kaasas), kes töötab põgenikega.
Ta on sisuliselt Eesti misjonär.
On häid tulemusi, aga need ei tule
kiiresti. 1990. aastate alguses näidati
meil filmi «Jeesus», jutlustati,
kirikud olid inimesi täis, aga pärast
läksid nad ära. Me nägime, et selliselt
häid tulemusi ei saavuta. Hakkasime
individuaalset tööd tegema
kodudes tassi kohvi juures. Kõige
suurem jutlus on see, kuidas sa end
üleval pead. Nad ju jälgivad sind.
Võib öelda, et Issand õnnistab
Aneri Giunavilit. Inimesed armastavad
ja usaldavad teda. Ta oskab
remontida mootoreid ja traktoreid
ning ta on neile vajalik. Ka selle läbi
saavutab ta kontakti. Ta on endine
sportlane. Kui saaks nüüd tema
tööle liita ka spordievangelisatsiooni,
võiks see veel rohkem kasu
tuua.
Meil on rikas maa ja keegi ei
peaks nälgima. Nälga jääb siis, kui
inimesed ei tööta või elavad kuskil
külas nagu 19. sajandil.
Üks selline küla leiti kolm aastat
tagasi. See on Ida-Gruusias
ja seal
elavad armeenlased, kelle esivanemad
elasid üle Türgi genotsiidi ja
tagakiusamise. Nad on väga vaesed.
Jagame neile üks-kaks
korda
nädalas leiba, viime toiduaineid,
lastele kingitusi ja kasutatud
riideid. Nad
nägid, et on inimesi,
kes neile mõtlevad.
Tänu Jumalale, et
sinna tekkis kogudus.
Kas teile ei vaadata viltu, et te olete nagu võõrast kultuurist pärit?
Ma ei ole gruusia kultuuri vastane.
Rahvas vaatas meie peale algul
kui reeturitele, et toome neile võõrast
usku, mitte seda, mis sajandeid
olnud. Gruusias tuuakse siiamaani
ohvreid ebajumalatele. Me ütleme
inimestele, et need pole kristlikud,
vaid vanad paganlikud kombed.
Gruusias on palju head kultuuri
ja traditsioone. Näiteks külalislahkus,
see on kõrgeimal tasemel. Tulgu
või vaenlane sulle külla, sa võtad
ta vastu. Kas ta vihkab sind või mitte,
see jääb kõrvale, ta on sinu külaline.
Siit tuleneb ka, kuidas me suhtume
oma endistesse vendadesse.
Selle külalislahkuse tõttu on
Gruusia siiamaani maa peal alles.
Jumal ütles Aabrahamile: «Ma õnnistan
neid, kes sind õnnistavad»
(1Ms 12,3). 26 sajandit tagasi Nebukadnetsari
ajal, kui hävitati Jeruusalemm
ja esimene tempel, tulid
Gruusiasse esimesed juudi põgenikud.
Nad tundsid end Gruusias
hästi, neid võeti vastu nagu vendi.
Meil pole kunagi olnud antisemitismi
ja Jumal näeb seda.
Grusiinidel on kõigi
rahvastega sellised suhted.
2008. aasta sõja ajal
oli hüsteeria nii palju
surnuid, nii palju põgenikke,
nii palju ebanormaalseid
olukordi. Aga ei fikseeritud ühtegi
olukorda, et grusiinid oleksid solvanud
venelasi, kes elasid Gruusias.
Ei juhtunud seda, et keegi
oleks öelnud, et sina venelane, sõida
siit minema. Me armastame kõiki
rahvaid.
Kas Gruusias arenevad ka teised regioonid peale Thbilisi piirkonna?
Thbilisi areneb tänu turismile.
Avatakse väikseid tsehhe, suurtööstust
ei ole. Varem oli Khuthaisis
autotööstus, see on lagunenud.
Areneb ainult turism. Riik läheb
väga aeglaselt ülespoole. Poolteist
miljonit inimest on läinud välismaale
elama, enamasti Venemaale,
Ukrainasse, Kreekasse, Itaaliasse,
Prantsusmaale ja Hispaaniasse.
Gruusial on olnud lühikese ajaga mitu väga erinevat presidenti. Kuidas see mõjub, kui poliitilised olukorrad nii rängalt muutuvad?
Püüame kirikuna mitte poliitikasse
sekkuda. Meile tulid poliitikud
ja ütlesid, et toetage meid, siis
teeme seda ja teist. Siis tuli teine
poliitik. Ma ütlen neile alati, et me
oleme kristlased, siin on kirik.
Kantsel kuulub Piiblile ja kirik Issandale.
Kõik see on Issanda auks.
Aga me palvetame, et Issand valiks
oma välja, me ei keela koguduste
liikmeid täitmast oma kodanikukohust.
Me ei agiteeri, kelle poolt
hääletada, inimesed otsustavad ise
ja poliitikutel ei ole mõtet kirikusse
tulla. Kui, siis palvetama.
Riik on väike ja ebameeldivused
ei mõju ainult kirikule, vaid kogu
maale. Ainus, mida võin soovida
Gruusia poliitikale, et nad paneksid
üle kõige Jumala sõna ja armastaksid
üksteist, andestaksid
üksteisele ja ma tean, et Issand
pärast seda õnnistab kogu meie
maad.
Kuidas vaadatakse praegu Stalinile?
Kui sain usklikuks, muutus Stalin
mulle eikellekski. Kunagi olin
temast vaimustuses. Ta oli kurjategija,
mõrtsukas. Kas ta enne surma
meelt parandas, seda ma ei tea. Ta
oli suur patune. Tema kätel on miljonite
inimeste veri. Gruusia intelligents
oli temast alati üle. Ta vihkas
neid.
Nõukogude ajal olid grusiinid rikas ja uhke rahvas.
Siis me elasime teistest paremini.
Enam ei ole me rikkad, aga uhkus
on alles. Oleme väga tulised inimesed.
Oleme külalislahke rahvas,
tulge ja veenduge ise!
Täname!
PÄRITOLU ANDIS SUUNA
Cissie Graham Lynch (33) on üles
kasvanud kuulsas perekonnas. Ta on
tuntud evangelisti Billy Grahami
(19182018) lapselaps ja Franklin
Grahami tütar. Lapsena pidas ta seda
normaalseks, teismelisena see talle
enam ei meeldinud.
On üks foto, kus ta istub nukra näoga
oma vanaisa suurel evangelisatsioonil
esimeses reas, sest isa pani
ta sinna. Selline väljapaistev koht ei
meeldinud talle, parema meelega
oleks ta kuskil taga tundmatuna inimeste
massis olnud. Ta võitles selle
olukorra vastu: «Ma tahtsin täiskasvanuks
saada iseseisvalt ja mitte olla
enam Graham.»
SUUREPÄRANE JUMAL
Muutus tuli alles siis, kui ta täiskasvanuks
sai. «Siis mõistsin ma seda
suurt õnnistust, mis oli mulle osaks
saanud Grahami perekonna liikmena
selle perekonna suure armastuse tõttu
Jeesuse vastu.» Pärast suhtekorraldusõpinguid
läks ta pere juurde tagasi
ning temast sai Billy Grahami Evangeelse
Assotsiatsiooni ja abiorganisatsiooni
«Samaarlase kukkur» kõneisik.
Sellega seoses sõidab ta palju ringi.
Eriti on talle meelde jäänud kohtumine
ühe vana naisega Lääne-Aafrikas
Libeerias. Kaua aega oli see naine ainus
kristlane moslemite külas. Tema
peale sülitati ja teda pilgati. Sellele
vaatamata palvetas ta külaelanike
pärast.
Ühel päeval tuli külasse «Samaarlase
kukkur» ja toetas sealset põllumajandust.
Selletõttu said mõned
kristlasteks: «See naine on eeskujuks
nendele arvukatele kristlastele, kes
vaatamata tagakiusule otsustavad
meie suurepärase Jumala kasuks,»
ütleb Graham.
POLIITKORREKTNE MAA
Olukorrale omaenda kodumaal
vaatab ta aga murelikult: «Meie maa
liigub täieliku poliitkorrektsuse
suunas, kus ei ole kohta usulistel
veendumustel.» Mõnes koolis ei või
treenerid enam koos oma meeskonnaga
palvetada. Kristlaste juhitud
ettevõtetel on üha rohkem probleeme.
Sellepärast hääletas ta 2016. aastal
Donald Trumpi poolt. Ta mõistab küll
ka kriitikat presidendi aadressil, aga
soovib samas tema seisukohtadele
suuremat mõistmist. Ühiskondlikud
kõrvalekalded jõuavad ülemkohtusse.
Trump lubas valimiskampaania
ajal, et seal vabaks jäävad kohad täidetakse
konservatiividega ning astub
üles usuvabaduse eest. «Ta on oma
lubadused täitnud.»
SUURIM MISJONIPÕLD
Veel tähtsam kui suur poliitika on
kristlaste jaoks igapäevaselt usus
elamine. Eriline osa on siin emadel:
«Suurim misjonipõld on kodune köögilaud.»
Ta julgustab naisi ennast erialaselt
teostama, aga samal ajal ei tohiks nad
oma emarolli unustada: «Armastage
oma lapsi, palvetage palju nende
pärast ja andke neile edasi kristlikud
väärtused, et nad pärast meie ühiskonda
positiivselt kujundaksid.»
DANIELA STÄDTER
idea Spektrum
Jumal armastab kõiki rahvaid. Pildil eestlased Kosovos mustlaste külas koos kohalike inimestega.
HAAVATU RAVIB TEISI
Jörg Engleri (54) silmist kiirgub
usaldust ja elurõõmu. Seda võib pidada
imeks, sest selle pika mehe
minevik peidab endas haavu. Tema
elu kujundasid kuritarvitamine ja
depressioonid kuni ta koorma all
kokku kukkus.
ISA OLI TÜRANN
Esimesed aastad olid ilusad. Jörg
Engler kasvas meremehe perekonnas.
Aga kui ta kooli läks, oli tema isast
saanud türann. Ta jõi, peksis ja
alandas oma poega. Ema vaatas seda
kõike pealt. «Ma igatsesin lähedust ja
armastust, aga ei saanud seda,» meenutab
Jörg Engler.
13-aastaselt
pandi ta lastekodusse
ja seega sattus vihma käest räästa alla.
Kord tuli üks mees temaga spordiväljakul
juttu rääkima. Mees oli kena ja
toetav, poisi isa polnud iialgi selline
olnud. Lõpuks ometi võis ta oma
südame välja puistata. Nende tutvus
kestis, kuni mees ühel päeval üritas
teda emmata ja suudelda: «Ma rebisin
end kohe lahti ja pole seda meest
enam kunagi näinud.»
Kuid saatanlik mäng kordus mitu
korda. Jörg Engleri sisemine tühjus
tegi ta lähenemistele vastuvõtlikuks.
Need paistsid alati uutmoodi välja.
18-aastaselt
koges ta ahistamist ja
kuritarvitamist kaheksa mehe poolt.
Viimane neist vägistas ta. Jörg Engler
tahtis emale südant puistata, kuid ema
vastas: «Mine magama, sellistest
asjadest ei räägita.»
KEEGI ON VIST SEAL ÜLEVAL
Ja nii kaevas ta oma valu sügavale
hingepõhja. Sõbrad rääkisid talle Jumala
tingimusteta armastusest. Ta
igatses selle järele ja ütles: «Jah, seda
tahan mina ka.»
Aga tema hing ei olnud veel nii
kaugel. Aastaid venitas ta end läbi
elu, tal oli erinevaid suhteid ja ikka
jälle depressiivsed perioodid.
Ükskord oli ta nii meeleheitel, et
neelas surmava annuse tablette. Tuletõrjujad
leidsid ta prügi korjates
ühelt mullavallilt pool tundi enne surma.
«Siis ma mõtlesin, et vist on siiski
keegi seal üleval.»
39-aastaselt
alustas ta uut elu. Ta
leidis koguduse, armus ühesse naisesse
ja abiellus. Tegelikult läks tal hästi
aga tema süda ei löönud ühes rütmis
selle õnnega. Ühel hommikul, kui ta
oli 45-aastane,
kukkus ta kokku. Miski
ei aidanud enam.
Ta viidi ühte kristlikku haiglasse.
Kolm nädalat ei juhtunud midagi. Siis
ühe palve ajal purskus kõik välja viha,
vihkamine ja kurbus. Ta karjus ja
vehkis kätega. Kaheksa meest seisid
tema silme ees, need olid tema elu viletsuse
põhjus. Ja seal oli ka Jeesus,
kes temalt küsis: «Kas sa ei annaks
neid mehi minu kätte? Ainult siis võid
sa vabaks saada.»
ELU PARIM OTSUS
Jörg Engler tahtis seda. «Kohutavalt
raske oli lahti lasta. Aga see oli
minu elu parim otsus.»
Siiani oli ta olnud küll teadlik Jumala
armastusest, aga nüüd voolas
see temast läbi. Ta oli andestusest
kuulnud, aga nüüd suutis ta tõeliselt
andestada. Ta oli vaba.
Täna on ta ise hingehoidja ning
aitab inimestel vabaks saada ja Jeesusele
oma südant avada. Igaühe eest,
kes Jumala puudutust kogeb, on ta
lõppematult tänulik. «Siis ma tean, et
isegi minu koledast loost oli kasu.»
SIMON LAUFER
idea Spektrum
LÜHIDALT
31. märtsil ordineeriti Tallinna
Kalju Baptistikoguduses pastoriks
TARMO LIGE. Ordineerimispalve
pidasid Erki Tamm, Joosep Tammo ja
Siim Teekel.
* * *
6. aprillil võeti Eesti EKB
Koguduste Liidu aastakonverentsil
Viljandis liitu uus kogudus Tallinna
Kogukonnad. Uue koguduse pastorile
JONATAN LIGEle palus teiste
seas õnnistust tema isa, Kalju koguduse
pastor Tarmo Lige. Nüüd on liidus
86 kogudust ning 1. jaanuari seisuga
6513 koguduseliiget.
VÕIDUKAS KRISTUSES
«Sa oled sant!» Lapsed võivad olla
julmad. Daniel Dias on seda oma nahal
tunda saanud.
Ta sündis 24. mail 1988 väärarengutega
kätel ja jalgadel. Tal oli raske
taluda kaasõpilaste kiusamist ja narrimist.
Nad vahtisid teda ja tal oli häbi.
Kui koolispordis võistkondi moodustati,
valiti teda ikka kõige viimasena:
«See tegi mulle tol ajal väga
palju valu.» Kristlikus peres kasvanud
poiss vaatas sageli peeglisse ning
küsis endalt ja Jumalalt: «Miks just
mina?»
MA TAHAN SEDA SAAVUTADA!
16-aastaselt
vaatas Dias televiisorist
Brasiilia ujuja Clodoaldo
Silva edukat võistlust Ateena paraolümpiamängudel,
kus võistlesid
puuetega inimesed. Ta sai esimest
korda teada, et on spordivõistlused
niisuguste inimeste jaoks nagu tema!
Dias oli lummatud ja soovis veel
ainult ühte ta tahaks ka ujuda. Kahe
kuuga õppis ta ära neli stiili: liblikujumise,
seliliujumise, rinnuliujumise
ja vabastiili. Juba 18-aastaselt
võttis ta osa esimestest rahvusvahelistest
võistlustest ja 20-aastaselt
startis paraolümpiamängudel.
Sellest ajast on ta hoidnud end
maailma tipus: ta võitis 2008. aastal
Pekingis, 2012. aastal Londonis ja
2016. aastal Rio de Janeiros 24 medalit.
14 korral seisis ta pjedestaali tipus.
2012. aastal kandis ta sportlaste
sissemarsil staadionile Brasiilia lippu
see oli eriline au.
EI OLE KIBESTUNUD JUMALA VASTU
Vahepeal on ta õppinud oma
puudega hakkama saama ja tugevamalt
Jumalat usaldama. Kui ta nüüd
peeglisse vaatab, ei näe ta seal enam
valesti loodud inimest, vaid Jumala
loomingut: «Kristus ei vaata, mitu
kätt või jalga mul on. Ta vaatab meie
südamesse.»
Nüüd ei ole ta kibestunud Jumala
peale oma väärarengutega kehaliikmete
pärast: «Me oleme igaüks omamoodi
Jumala meistriteosed. Tema
on meid loonud.» Igaühel on oma
raskused ja piirangud. «Minu omad
on lihtsalt rohkem nähtavad.»
SPORTLIK EDU SAAB ÜKSKORD OTSA
Diase sõnul on kõige tähtsam teenida
Jumalat ja elada nagu Kristuse
sulane. Ta saab väga hästi aru, et
sportlik edu on ajutine, «aga Kristuse
armastus ei lõpe».
Ta tahab võistlustel Jeesusest rääkida.
Tema jaoks on kõige tähtsam
piiblisalm Kolossa 3,23: «Mida te iial
teete, seda tehke kogu hingest, nõnda
nagu Issandale ja mitte nagu inimestele.»
DANIELA STÄDTER
idea Spektrum
KAKS PILTI
Suure reede ristikäigu algus Tartus Peetri kiriku juures.
Foto: Sulev Kivastik
Hiidlaste reisigrupp Hollandis Zeisti lossi õuel. Zeisti loss on Hollandi vennastekoguduse keskus. Paremal kohalik vend,
kes lossi ja Hollandi vennastekogudust tutvustas.
Foto: Tarmo Kähr
EESTLASED KOSOVOS
23.29. aprillini 2019
1. Dejan (vasakult esimene) ja Daily Adam (tema taga) töötavad Kosovos juba kaheksa aastat.
2. Kokku sulanud küünal ja põlenud ikoonid sõjas hävitatud pühakojast.
3. Isak Skenderi püüab oma rahvuskaaslasi mustlasi paremale järjele aidata.
4. Usklik hambaarst on pühendunud evangeeliumikuulutaja.
5. Tarmo Lige ja Kosovo Protestantliku Evangeelse Kiriku president Femi Cakolli.
6. Erki Tamm Pritina Kolgata baptistikoguduse ruumides kappi teisele korrusele tassimas.
|