Ilusat suveaega on hea kasutada
suurte vaimulike kokkutulekute
korraldamiseks. Nii peeti 28.30.
juunil Keilas Eesti EKB Koguduste
Liidu juba traditsiooniks saanud
suvefestivali.
Jumal andis väga ilusa ilma, keegi
ei pidanud vihma eest põgenema.
Väikese jahedusega telgi all õhtusel
ajal sai kergesti hakkama, sest küllap
oli igaühel ka midagi sooja kaasas.
Tähtsam oli, mida programm
pakkus ja milles igaüks osaleda sai.
Mis jäi kõige rohkem meelde?
Eks igaühel on oma muljed. Kindlasti
on märkimist väärt peaminister
Jüri Ratase tervitus. Protestantlike
kirikujuhtide vestlusring
«Piiskoppide tund» andis pildi
ühistest rõõmudest ja muredest
ning ka usu positsioonist Eesti ühiskonnas.
Festivali toimumine usuteadusliku
seminari esimeses asukohas
Adam Podini maja krundil
pani kuulajad mõtlema unustusse
kippuvast minevikust. Küllap kirjutab
kõigest sellest pikemalt ja
täpsemalt Teekäija.
Apostel Paulus soovis: «Nõnda,
mu armsad ja igatsetud vennad,
minu rõõm ja pärg, seiske siis Issandas
kindlatena, armsad!» (Fl
4,1). See mõte ei aegu iialgi.
ENERGIA ÕIGEKS OTSTARBEKS
Toimetaja kommentaar
Ilus suveaeg toob pähe helgemad
mõtted. Probleemid ühiskonnas on
aga aastaringsed. Ehk on suvel siiski
rohkem optimismi. Jõudku see ka
meie palvetesse Issanda poole, kes
kõike valitseb.
KOOLIDES KIUSATAKSE
Koolides kiusatakse õpilasi ja õpetajaid.
Selles ei ole midagi uut, see ei
ole midagi Eestile ainuomast, aga sellega
ei tohi leppida.
Koolikiusamine on konkreetsete
traagiliste juhtumite tõttu uut tähelepanu
saanud. Vanu näiteid leiab igaüks
oma kooliajast. Enda rolli võib ka
paika panna kas kiusatu, kiusaja või
pealtvaataja. Kõige rohkem on ilmselt
neid viimaseid. Näiliselt ei vastuta
nad millegi eest, tegelikult saaksid
just nemad kiusatute kasuks sõna võtta
ja olukorda pöörde tuua. Loomulikult
vajab abi ka lapseeas kiusaja, midagi
on tema elus korrast ära.
Ühel hetkel ütleb inimese närv üles.
Hea, kui ta läheb lihtsalt minema
(näiteks teise kooli). Kui ei, siis võib
ohvreid olla juba rohkem ja ka pealtvaatajate
hulgas. Ning kiusajast võib
endast saada ohver.
Mida ütleb Piibel? «Ära levita valekuuldusi!
Ära löö kätt õelaga, et sa ei
saaks valetunnistajaks! Ära järgne
jõugule kurja tegema ja ära kosta
riiuasjas jõugu järele paindudes, et sa
õigust ei väänaks! Ära ole viletsa kasuks
erapoolik tema riiuasjas!» (2Ms
23,13). Nende nõuete täitmiseks on
vaja ausust ja kindlameelsust. Kindlasti
ka usku ja Jumala usaldamist.
LAULUPIDU PEETUD
Juubelilaulupidu sai mööda. 150
aastat on need peod eestlastele olulised
olnud. Ka kristlased ei ole nende
suhtes ükskõiksed.
Laulupidudel on ikka lauldud ka
vaimulikke laule, aga kahtlemata on
need ilmalikud peod. Eesti on ju ilmalik
riik, kus ka kultuur on ilmalik.
Evangeeliumi aktiivne kuulutamine
on selleski kontekstis väga vajalik.
Kui riik saab vaimulikumaks, saab
vaimulikumaks ka selle kultuur. Sellepärast
«laulge Issandale, kiitke Tema
nime, kuulutage päevast päeva
Tema päästet!» (Ps 96,2).
Laulupidu on ikka olnud rahvuslik
pidu. Ta oli seda isegi nõukogude
ajal, kui suur osa lauludest olid punase
ideoloogia alusel valitud. Rahvuslikuna
võiks ta jätkudagi, sest päriseestilikku
jääb kultuuris järjest vähemaks.
Ülemaailmne kommertskultuur
tungib peale nii oma keele kui ka
meelega.
Seejuures on hämmastav mõnede
eestlaste arvamus, et rahvuslikku oli
laulupeol liiga palju ja nende hirm, et
mis need mitte-eestlased
nüüd meist
mõtlevad. See on orjameelsus. Väikese
Eesti rahvuslus ei ähvarda ei
kultuuriliselt ega poliitiliselt kedagi.
Meil pole potentsiaali minna maailma
vallutama või end kellelegi peale suruma.
Meie väike keel ja kultuur peaksid
omal maal valitsema. Teised rahvad
elavad meie keskel ju täiesti vabatahtlikult
ja peaksid meie omapäraga
arvestama. See kehtib ka teiste maade
ja nende põlisrahvaste kohta.
MEIE ELEKTER
Kas Eesti peaks loobuma põlevkivielektrist?
Tuleb ju suur osa Eesti
saastest just põlevkivi põletamisest.
Looduse saastamine on valus teema.
Päriselt seda vältida on võimatu.
Kliima soojenemine on poliitikute
poolt tõstetud väga oluliseks teemaks
ja seda seostatakse otseselt inimeste
tegevusega.
Eestimaa täitub tuuleparkidega,
aga ka need rikuvad elukeskkonda.
Pealegi on nende tööks vaja tuult.
Päikeseenergiat saab jälle ainult
päikeselisel või vähemalt valgel ajal
toota. Aatomielektrijaama ehitamist
tahaks vist pea iga inimene võimalikult
kaugesse tulevikku lükata. Need
probleemid ei ole mingi uudis.
Me ei saa tänapäeval hakkama ilma
elektrita. Kindlasti ei ole hea see mõte,
et ostame vajaliku elektri teistest
maadest sisse. Ega seda mujal ka ilma
saastamata toodeta. Pealegi pidavat
mõned elektrijaamad teistes maades
põletama Eestis toodetud pelleteid.
Ärimaailma on keeruline käsutada,
aga võiks ju leida mingi majandusliku
stiimuli nende Eestis kasutamiseks.
Meie metsa ju raiutakse.
Eks peab jälle paluma otsustajatele
tarkust. Ega nad ju rumalad polegi,
aga otsused tulenevad poliitilisest ja
majanduslikust keskkonnast, milles
neid vastu võetakse. Nii peaksime ka
meie oma palvetes jõudma lähiümbrusest
kaugemale. «Sinul, Issand, on
suurus ja vägevus, ilu ja hiilgus ja au,
kõik, mis on taevas ja maa peal. Sinul,
Issand, on kuningriik ja sa oled
ennast tõstnud kõigile peaks.» (1Aj
29,11).
LIIGU EDASI!
Kui ma peaksin joonistama pildi
kristlasest, siis teeksin ehk ühe vana
ning elutarga inimese, kes on
lahtise Piibli ees istumas ja palvetamas.
Ta on paigal ning saavutanud
usus juba palju. Aga apostel Paulus
esitab meile ühe pildi jooksjast:
«Vennad, ma ei arva endast, et ma
selle olen kätte saanud, ühte aga ma
ütlen: Ma unustan kõik, mis on taga,
ja sirutun eesoleva poole, ma
püüdlen sihtmärgi poole, Jumala
üleva kutsumise võiduhinna poole
Kristuses Jeesuses. Kes meist on
täiuslikud, mõtelgem just samal
viisil, ent kui te mõtlete midagi teisiti,
küll Jumal ilmutab teile ka selle.
Ometi, sealt, kuhu oleme jõudnud,
astugem edasi sama rada!» (Fl
3,1316).
IKKA EDASI
Kas meil tuleb edasi liikuda? Liikumisega
kaasnevad ju alati muutused
ja kas me tahame neid? Muutused
on tegelikult ebamugavad.
Öeldakse, et kõige raskem on inimesel
liikuma saamisega, et ta tugitoolist
jõuaks välisukseni. Kui ta
juba seal on, siis ta saab edasi.
Paigal olla on hea ja mõnus. Aga
apostel Paulus ütleb, et ta unustab
kõik, mis on taga, ja sirutub eesoleva
poole. Kui me jääme seisma, siis
me oleme lõpuks kaotajad. Ma olen
mõnest rahvajooksust osa võtnud.
Ma ei ole kunagi hakanud tagasi
jooksma, aga ma olen mõnikord
jäänud seisma ja teistest maha jäänud.
Seismajäämine on tegelikult
juba kaotus.
IGA PÄEV ON UUS
Mõnikord vabandame end ja
arvame, et kuna Jumal ei muutu,
siis ei ole ka meil selleks põhjust.
Loeme: «Jeesus Kristus on seesama
eile ja täna ja igavesti» (Hb 13,8).
Meile tundub, et meiega on kõik
korras me usume Jeesust, oleme
Tema oma südamesse vastu võtnud,
meil ei ole kuhugi enam joosta
ega edasi minna. Me ei vaja enam
mingisuguseid muutusi.
Tõsi, Jeesuse lunastustöö ei muutu.
Jeesus on täna sama täiuslik
nagu Ta oli eile ja on homme ning
igavesti. Me saame olla kindlad Tema
tõotustes, need ei muutu, need
on samad eile, täna ja igavesti. Nagu
Ta tegutses kord maailmas, kui
Ta oli siin ihulikul kujul, nii tegutseb
Ta ka täna.
Aga see ei tähenda, et Jumal ei
looks uut. Me loeme Piibli alguslehtedelt,
kuidas Jumal lõi maailma,
ja Piibli lõpulehtedelt, et Jumal
loob uue taeva ja uue maa.
Ükski päev ei ole samasugune, kõik
on kordumatu. Ka tänane päev on
kordumatu.
Tööl käies mõnikord tundub, et
kõik argipäevad on ühesugused,
aga nad on siiski kordumatud. Me
loeme, et Jumala halastused pole
lõppenud, need on igal hommikul
uued (Nl 3,2223). Ta uuendab armastust
meie vastu (Sf 3,17). Me
oleme teelised, keda on kutsutud
astuma kitsal teel edasi. See tee viib
igavesse ellu.
Me vajame muutusi ja uuenemist.
Eesti EKB Koguduste Liit
nimetab end elumuutvaks usuliikumiseks.
Mulle meeldib, et meid
on kutsutud liikuma edasi usus ja
sellega midagi meis ning meie ümber
muutma.
PILK KÕRGEMALE
Kord läks ühe koguduse esindus
linnavalitsusse ja ütles, et tahaks
midagi linna heaks teha. Neile vastati,
et minge kalmistule ja puhastage
haudasid. Ma olen käinud kalmistul
haudasid puhastamas koos
paljude kristlastega. Kas usk muudab
inimelusid või aitab ta ainult
natuke surnute puhkepaikasid
korrastada?
Ikka tahetakse, et kirikud säilitaksid
arhitektuuri ja vanu esemeid,
et neid muinsuskaitse all hoida,
aga usk on selleks, et inimeste
elud muutuksid. Mulle ütleb see
soov kalmistuid koristada, et ärge
segage meie elusid! Laske meil olla,
me ei taha, et usk hakkaks midagi
muutma. Olgu, siis kui me juba läinud
oleme hea, kui hauad on korras.
Tegelikult tahab Jumal meie elu
muuta. Ta tahab meid kõnetada. Ta
tahab kogudust kasutada, et inimeste
elud muutuksid. Me palvetame
Meie Isa palves, et Jumala tahe
sünniks nii taevas kui ka maa peal.
Nii peres, naabrite keskel, lasteaias,
tööl, tänaval ja valitsuses. Jumala
tahe pole see, et meie hauad oleksid
korras, vaid et meie südamed
oleksid korras.
SÄILITAMISEST ON VÄHE
Me peame muutuma. Apostel
Paulus ütles: «Seepärast me ei tüdi,
vaid kuigi meie väline inimene kulub,
uueneb seesmine inimene ometi
päevpäevalt»
(2Kr 4,16). See toimub
pidevalt (Kl 3,10). Meid kutsutakse
üles mitte muganduma selles
maailmas, vaid muutuma meele
uuendamise teel (Rm 12,2).
See on suur küsimus tegelikult,
kas säilitada seda, mis meil on, või
paluda, et Jumal meid kasutades
kasvataks seda, mida Ta on meile
kinkinud (Lk 19,1227). Oleme
ausad kas see pole suur asi, kui Issand
on andnud meile raha ühe
naela? Ta tuleb tagasi ja me võtame
selle higirätikust ning ütleme, et me
anname selle sulle tagasi. Me oleme
hoidnud seda, mida sa oled meile
andnud. Kas sa ei ole selle üle rõõmus,
Issand? Vaata, kui innukad ja
tublid me oleme olnud! Ta ütleb ei,
sest Ta ootab kasvamist. Asjad, mida
lihtsalt säilitame, ei kasva. Sellepärast
me vajame muutumist ja
edasiliikumist, peame sirutuma
eesoleva sihtmärgi poole, nagu
apostel Paulus seda on meie ette
toonud.
JUMAL JUHIB
Välja tulla on väga raske. Iisraeli
rahvas, kui ta tuli Egiptusest välja,
hakkas juba varsti tagasi vaatama.
Egiptuse orjatöö oli raske, aga
vähemalt oli see tuttav. Nad tahtsid
tagasi ja Issand pidi ütlema Moosesele:
«Miks sa minu poole kisendad?
Ütle Iisraeli lastele, et nad
läheksid edasi!» (2Ms 14,15). Nad ei
tohtinud vaadata tagasi ega jääda
paigale. Jumal juhtis neid pilve- ja
tulesambas. Meil on Püha Vaimu
juhtimine. Püha Vaim elab meis ja
tahab juhtida meid edasi.
Aga see ei ole kerge. Hananiasele
öeldi, et mine Sauluse juurde, ta
palvetab. Saulus oli pöördunud,
aga ta oli kogudust taga kiusanud.
See oli Hananiasele teada, ta ei
tahtnud minna, kuid siiski ta kuuletus
ja läks (Ap 9,1018).
Püha Vaim juhatas Filippuse Etioopia
kojaülema tõlla juurde. Kui
ta oli selgitanud Pühakirja ja ristinud
kojaülema, siis haaras Issanda
Vaim tema ja ta leiti Asdodist (Ap
8,2640). Kas sa oled valmis, et Jumala
Püha Vaim haarab sind ja sa
oled hoopis seal, kuhu sa ei olegi
plaaninud minna?
Või hoopis Püha Vaim keelab midagi.
Jeesus ise ütles apostlitele, et
oodake, ärge lahkuge Jeruusalemmast
(Ap 1,4). Ei ole lihtne oodata
ja kuuletuda. Aga vastasel korral ei
jõua me kunagi sinna, kuhu Jumal
on meid kutsunud, kui me ei sirutu
selle võiduhinna poole, mida Ta on
meile seadnud.
EESMÄRGI POOLE
Sellel suvel on mul plaanis minna
matkama. Ma tean, see tuleb üks
raske matk, natuke ebameeldiv ja
see läheb mulle midagi maksma.
Ma pean ostma lennupiletid ja
matkasaapad. Ma pean reisima
öösel lennuki ja bussiga ning lõpuks
pean matkama. Ma tulen väsinult
tagasi. Aga ma ei näeks kunagi
seda maailma nii kõrgelt, kui
ma sellele matkale ei läheks.
Kas sa tahad sellist elu? Kas Jumal
saab sinu elu suunata ja voolida
nagu savi? Või oled sa juba nii
kõva, et oled juba valmis ja sind
enam miski ei muuda?
Meie vaimulik kasv peaks olema
kõigile nähtav, nagu apostel Paulus
kirjutab Timoteosele: «Et su edenemine
oleks avalik kõigile» (1Tm
4,15). Kui me tuleme kokku, kas me
näeme, et me kõik edeneme ja kasvame?
Värsked kasvud kevadel näitavad,
et puud ja põõsad on kasvanud.
Viljad ei teki alles sügisel, nad
kõik on juba praegu olemas, aga
vajavad veel aega küpsemiseks.
Kõik vaimulikud viljad on ka meis
olemas. Anname aega küpsemiseks,
et Jumala nimi saaks austatud.
Apostel Paulus ütles, et ta pole
veel kätte saanud seda, milleks
Kristus ta kätte sai. Kristusel on
meie jaoks eesmärk. Rahulolev
mugavus on vastand pühale rahulolematusele,
et kätte saada see, milleks
Kristus on meid kutsunud. Me
ei tohi vaadata tagasi. Loti naine
vaatas tagasi ja ta jäi sinna (1Ms
19,26). Kahjuks ei ole ta seismajäänute
rivis mitte viimane.
See ei tähenda, et me ei võiks tänulikult
meenutada möödunut.
Aga üks tõsine jooksja staadionil ei
vaata tagasi, sest ta eesmärk on ees.
Olgu möödunus ebaõnnestumised
või õnnestumised, ta sirutub ettepoole.
Kui lõpeb püüdlemine, lõpeb
ka areng. Kui sportlane ütleb, et on
saavutanud oma elu tulemused, siis
ta areng peatub kohe, ta ei lähe
enam edasi.
Aga Paulus ütles, et meil on võimalik
edasi minna, sest meie eesmärk
on Jeesus Kristus. See ei ole
lihtsalt aktiivne sebimine, vaid eesmärgistatud
liikumine. Õige eesmärk
kujundabki meie elu. Küll on
kurb, kui meie sihid on väga madalad
ja me saame ainult need kätte.
Tänu Jumalale, Tema antud eesmärk
on tõeliselt hinnaline. Me
võime olla kindlad Jumal on haaranud
meie järgi Jeesuses Kristuses.
On veel palju, mida saame
Kristuses saavutada. Tõstame oma
eesmärgi kõige kõrgemale, et me
saaksime võiduhinna kätte!
Meil on taevane kutse, mis ületab
kõik. See on Jumala, mitte inimlik
kutse. Kui Isa ei tõmbaks meid, siis
ei saaks keegi tulla Tema juurde
(Jh 6,44.65). Aga Isa tõmbab meid
ja kutsub meid. Ta ütleb, et haara
kinni sellest võiduhinnast, Kristusest
Jeesusest kogu Tema täiuses.
See on Jumala rahva tulevik.
Me teame laulu «Ma otsustasin
järgida Jeesust». Arvasin, et see on
tänapäevane noortelaul, tegelikult
on selle laulu sünd 1880. aasta paiku.
Kaks aastat tagasi rääkis Helari
Puu suvefestivalil sellest laulust.
Üks misjonär tegi kaua aega
Jumala riigi tööd Kirde-Indias ja
nägi siis esimesi vilju oma külas.
Külavanem ja ta pere sai päästetud,
aga teised juhid said vihaseks
ning tapsid külavanema naise ja
lapsed. Keset neid raskeid sündmuseid
ja nende ajel sündis see
laul. Misjonär ütles, et ta otsustas
järgida Jeesust. Ta kutsub teisi sama
tegema, aga kui teised ei otsusta
seda teha, siis ta läheb kasvõi üksi.
Kutsun meid edasi minema ja
kätte saama seda, milleks Kristus
meid on kätte saanud.
JOEL KEERNIK
KEILAS NAUDITI SUVEFESTIVALI
Aktuaalne teema
Tänavune Eesti EKB Koguduste
Liidu suvefestival «Kõige tähtsam»
peeti 28.30. juunini Keilas. MERIT
LASSMANN tegeles festivali kommunikatsiooniga.
Milles seisnes Sinu töö?
Kirjutasin teateid, uudiseid meediale,
festivali külalisi ja üritusi tutvustavaid
artikleid, aitasin reklaami
kujundada ja vahendada, festivali
veebilehte toimetada. Võtsin ühendust
kristlike ajakirjade, televisiooni
ja raadioga. Vahetult enne festivali
läksid pressiteated ka põhilistele
meediakanalitele, näiteks ERR, Postimees,
Eesti Päevaleht ja Õhtuleht.
Keila kohalikus lehes ilmus päris
põhjalik artikkel ja festivali päevakava.
Kogudustele sai jagatud väike A4-formaadis
reklaam. Ega ma kõike üksinda
ei jõudnud teha, ikka tubli ja
toimeka meeskonnaga koos.
Kuna toimub väga palju erinevaid
sündmusi, siis pidigi festivali aktiivselt
reklaamima. Vastasel juhul keegi
ei tea ja ei tule kohale. Muud sündmused
ja ka lihtsalt puhkuseplaanid
konkureerisid meie üritusega.
Ma ei ütleks, et mul oleks vähe tööd
olnud. Näiteks Soomest tuli trupp tegema
muusikali Martin Lutheri elust.
Me suhtlesime ka Soome saatkonnaga.
Ainuüksi nendele kirja kirjutamine
ja kooskõlastamine võttis neli-viis
tundi.
Kui kaua festivali ettevalmistus
käis?
Alustasime eelmise aasta oktoobris.
Põhituumik oli 1014 inimest. Vabatahtlike
arv, kes lõpus kaasa lõid, oli
umbes 50 inimest.
Asukoht oli seekord parem kui
kuus aastat tagasi Keilas toimunud
festivalil, mis oli spordihallis. Nüüd
oli festival otse kesklinnas palvela
õuel.
Ainus miinus oli liiklusmüra, aga
muidu on see väga tore koht. Meil oli
viissada istekohta telgi all. Kohtade
täituvus pühapäeval oli küllaltki suur.
Aga oli ka neid, kes seisid püsti, sest
ei tahtnud istuda. Registreerimist
meil ei olnud ja täpset osalejate arvu
ei saagi teada.
Kust tuli teema «Kõige tähtsam»?
Selle pakkus välja Keila koguduse
pastor Gunnar Mägi. Tema juurde
jooksid kõik niidid kokku. Ta genereerib
väga häid ideid. Ma olen viis
aastat näinud tema juhtimist. Ta delegeerib
ja oskab meeskonna tööle panna,
on alati rõõmsameelne ja toetav-tunnustav.
Kirikujuhtide vestlusringi, tünnis
ristimist ja rongiga ühest kohast
teise sõitmist pole enne festivalidel
olnud. Mis Sulle endale programmist
kõige rohkem meeldis?
Kahjuks ma ei saanud väga palju
jälgida, sest olin pidevalt korralduslikus
pooles tegev. Mulle meeldis väga
soomlaste muusikaline lavastus
(«Martin Lutheri ja Katariina lugu»).
Sattusin ise sellel osalema toimetasin
juba varem keeleliselt teksti ning
etendusel panin tõlketiitreid ekraanile.
Tõlge pidi täpselt õigel hetkel ekraanile
jõudma ning samas võis juhtuda,
et näitleja ei jälgi teksti sõnasõnalt
või ettenähtud järjekorras. Tänu
proovidele sain mitu korda selle läbi
elada ning iga korraga hakkas see
mulle järjest rohkem meeldima.
Ajaloolistest isikutest oleme harjunud
nägema tagantjärgi hinnangut
mida ta saavutas. Aga olevikus, protsessi
sees, oli ju kõik teisiti. Oli tohutu
risk ja julgus hakata vastu paavstile
endale. Isegi perekonna lähimad liikmed
avaldasid survet loobuda säärasest
võimatust missioonist ja valida
selle asemel «normaalne» elu.
Tore, et teist korda festivalide
ajaloos tuli peaminister kohale. On
küll tavaline, et linnapea tuleb tervitama.
Meil on linnavalitsusega päris head
suhted. Linnapea regulaarselt küll
kogudust ei külasta, aga kutse peale
tuleb. Päris palju tuli linnavalitsusega
kooskõlastada: festivali viitade ja
reklaamide ülespanekud linnas,
transpordi sulgemine, parkimiskohtade
broneerimine jne. Ka linnavalitsuse
avalike suhete juht külastas festivali
ja tegi fotosid. Linna esindajad
käisid ka ühel kevadtalvisel korralduskoosolekul.
Turvameestena kaasati Lootuse
küla mehi.
Neil on võimalus kogudusele kuuluvas
palvela kõrvalhoones kümme
kuud elada pärast Lootuse küla programmi
lõpetamist. Neist paljudest
saavad koguduse sõbrad. Festivalil
aitasidki nad mitmetes valdkondades
kaasa: teenistuse läbiviimisel, helitehniliste
ja IT-küsimuste
lahendamisel,
turvameeskonnas ja liikluskorralduses.
Sellist inimeste totaalset
muutumist, mida Jumal on teinud, on
hästi tore ja lootusrikas näha.
Milline on festivali järelkaja?
Facebookis on hästi palju pilte. Sügisel
tuleb loodetavasti üks meeskonna
kokkusaamine ja muljetamine.
Praegu läksid kõik puhkama, on ju
suur suvi. Oleme andnud oma parima
ja nüüd tuleb taastuda.
Üritus läks korda. Prohmakaid ei
juhtunud ja kõik olid rõõmsad selle
üle. Nii esinejad kui ka publik olid
kohal ja loodetavasti leidis iga osaleja
enda jaoks sealt kõige tähtsama, mis
tagantjärgi helisema jäi või mõtteid
mõlgutama pani.
Täname!
USKLIK VASTUTAB
EDUARD KAKKO (65) on Evangeeliumi
Kristlaste Suigu Koguduse
pastor, Kaitseliidu kaplan ja kooliõpetaja.
Järgnevast loeme tema tegemistest.
Sa oled sündinud esimesel jõulupühal.
Jah. Jõululaupäeval toome poistega
kuuse tuppa, edasi läheb päev
kiriku tarvis. Esimesel pühal jälle
kirikus ja pärast seda perekeskne
sünnipäev.
Sa oled sportlik tüüp ja jõuad
väikestele lastele veel järele
joosta.
Ei jõua. Olen üheksa aastat olnud
Angelikaga abielus. Vanem poeg on
kaheksa- ja noorem kuueaastane.
Käisime orienteerumas, poiss pani
vudinal minema ja mina jäin maha.
Ei pingutanud rohkem. Nooruses
oli vaja tööd teha, mitte sporti.
Mulle istus suusatamine, olen teinud
natuke maadlust ja tõstmist.
Kas Sa oled eluaeg Suigus elanud
ja talutöid teinud?
Jah. 11-aastaselt
läksin põllule ja
sinna olen jäänud. Mul on natuke
metsa, aiamaa ja mesilased, aga
kasvatan ainult endale.
Niidan muru ja katsun
oma kodu korda saada.
See on minu vanematekodu.
Mul on neli õde
ja kolm venda. Kõik elavad
lähestikku, kuni 20 kilomeetri
kaugusel. Kui inimese hinges rahu
ei ole, siis ta rändab ringi. Aga kui
tal on rahu ja koduarmastus, siis ta
hoiab oma kodukohta.
Kus Sa õpetajaks õppisid?
Kõrgemas Usuteaduslikus Seminaris.
Õppisin seal aastatel
19891993. Diplomil on teoloog-usuõpetaja.
Hiljem sai igasugustel
õpetajate täienduskoolitustel
käidud. Alustasin
eetika, religiooniloo
ja filosoofia õpetamisega
gümnaasiumi osas.
Kooli muutudes põhikooliks jäin
töö- ja
tehnoloogiaõpetuse õpetajaks.
Kuidas Sul tekkis mõte seminari
minna?
Algul pärast Tihemetsa sovhoostehnikumi
lõpetamist pidasin põllumehe
ametit. Ühel hetkel sai mõõt
täis ja läksin kaheks aastaks Siberisse
Surgutti. Eesti teedeehitustrust
ehitas seal naftatööstuse tarvis
puurtornide juurde teid. Kõik
ülemused ja asjamehed olid Eestist.
Kohalikke inimesi (handid ja mansid)
ma nägin, aga isiklikult nendega
ei suhelnud. Olin seal traktorist
tolle aja ühe võimsama traktori K-700A
peal. Kõik päevad olime tööl,
puhkepäevi polnud. Neli-viis
nädalat
seal ja siis sai kolm-neli
nädalat
kodus puhata.
Aga siis tekkisid terviseprobleemid.
Sain puusanärvi põletiku ja
natuke hiljem oli pimesoole lõikus.
Siis tundsin, et minu aeg on seal otsa
saanud. Töö ja teenistus oli hea,
aga elu ei seisne ainult raha teenimises.
Tööd olin saanud kodus ka
teha ja palk ei olnud halb.
Läksin Pärnu KEKi katlakütjaks
selle mõttega, et ootan, mida Taevaisa
minuga edasi plaanib. 1989.
aastal oli seminari esimene vastuvõtt
ja Peeter Roosimaa tegi ettepaneku
õpingutes osaleda. Olin
selleks juba valmis. Tundsin, et see
on Taevaisa hääl ja kutse, milleks
ma olin koju tulnud ja mida ma
olin oodanud. Oli selge, et vaimulikust
tööst ma ei pääse ja selleks oli
tark ennast koolitada. Ma arvan, et
seminar andis mulle rohkem kui
ma lootsin. Tänu Taevaisale, et asjad
on nii läinud.
Mida Sa pärast seminari tegema
hakkasid?
Tulin koju. Töötegemisega olid
siis suured jamad. Majand lõpetas
oma tegevuse ja iga mees otsis tööd.
Läksin metsatööle. Alustasin vaimuliku
tööga Suigu koguduses,
Tootsi ja Pärnu-Jaagupi
misjonipunktides.
Samal ajal tegin umbes
kümme aastat Pärnu Saalemi koguduses
piiblitunde. Pärnu Immaanueli
koguduses hakkasin tegutsema
Joosep Tammo kutsel
seoses tema presidentuuriga. Sain
seal koguduses hea kooli. Pärast
Joosep Tammo presidendiaega ja
tema Vancouveri teenistusaastat
tulin Suiku tagasi.
Kuidas Sinust kaplan sai?
Kaitsevägi hakkas otsima endale
kaplanikandidaate. Sinna sooviti
noori mehi, aga mina olin juba 40-aastane
ja jäin esialgu välja. Kuna
nad oma koosseisu täis ei saanud,
siis sain võimaluse minna kolmandale
kaplanite õppekursusele. Läksin
koos seminari kursusekaaslase
Allan Lilleoruga. Mina olingi seal
vist kõige vanem, hiljem tuli vanemaid
mehi veel. Oli selline sisemine
tõmme. Allan helistas mulle ja küsis,
et mis ma arvan. Sõjavägi mulle
meeldib. See on sihuke meeste värk.
Nii meist kaplanid said. Mõned
läksid kohe ametisse, aga mulle
nende pakkumine ei sobinud. Pakuti
kohta Kalevi pataljoni Tallinna
taha, aga mul oli ema üksinda
kodus ja ma jätsin minemata. Mõne
aasta pärast ühinesin Kaitseliiduga
ja põhiosa olen sellest ajast
olnud Kaitseliidu Pärnumaa maleva
vaimulik. Nüüd on mul vanusepiir
ületatud ja ootan, millal uus
mees pagunid peale saab, siis vahetab
mind välja.
Kas sa oled rohkem ohvitserikoolitust
ka saanud?
Lisaks käisin riigikaitseõpetajate
kursustel, aga otseselt lahinguohvitseri
koolitust ei ole saanud. Kaplanite
väljaõppel oli sõduri baaskursus
sees. Kaplanaat korraldab
täiendavaid erialakursusi. Sõjalise
poole pealt on aga Kaitseliidus pidevalt
rühma ja kompanii tasandi
väljaõpped. Vene sõjaväes olen ka
käinud, aga sõjaväelaseks ei tahtnud
saada. Siis oli teine aeg ja sõjavägi
oli võõrvägi.
Kaplanikursustele läksin oma
tahtel. Sealt edasi oli juba loomulik
jätk kas Kaitsevägi või Kaitseliit.
Pärast kaplanite väljaõpet astusin
reservohvitseride kogusse. Kursustelt
sain lipniku aukraadi, kuna
mul oli vaid diakoni ordinatsioon.
Pastorid said nooremleitnandiks.
Nüüd olen kapten.
Hiljem said Sa ju ka pastori ordinatsiooni.
Pastori ordinatsiooni sain kaplaniteenistuse
tarvis. Suigus ja Pärnu
Immaanueli koguduses olin abipastor
ning ordinatsioon ei olnud otseselt
vajalik. Nüüd on seda muidugi
vaja. Ühel päeval pani Endel Lohu
Suigu koguduse pastori ameti maha
ja nii tuli minul see töö enda
peale võtta kuni uue ja parema
mehe leidmiseni. Seega ootab meie
kogudus noort ja energilist pastorit.
Sa tegid kunagi Eesti EKB Koguduste
Liidus meestetööd.
Nii see oli. Siiani on mul alles ettekanne,
mille esitasin Haapsalu
baptistikoguduses toimunud meestepäeval.
Teemaks oli Ps 37,3:
«Looda Issanda peale ja tee head,
ela oma maal ja pea ustavust!» Minule
isiklikult on see tänini aktuaalne,
olen seda pidevalt Kaitseliidu
üritusel võitlejatele
meenutanud kui nende
püha kohust ja olen
püüdnud ka ise sellest
kinni pidada.
Suigu on maakogudus. Milline
on külakoguduse perspektiiv?
Inimlikult suurt perspektiivi ei
ole. Noored lähevad linnadesse, sest
töökohad on põhiliselt seal. Meil on
kokkusõidukogudus, pühapäeval
kohtume ja siis jälle kuhu keegi.
Üks kolmandik tuleb Pärnust ja
ülejäänud on maalt. Võtan aga asja
rahulikult. See ei ole minu töö, mida
vaimulikuna teen, vaid Jumala
töö. Usun, et Tema perspektiiv on
oluliselt suurem, kui inimesed või
kogudus seda näevad.
Suigu on vanast ajast tuntud
laulukogudusena. Kas Sa ka
laulumees oled?
Ikka. Jõudumööda olen laulnud
nendes koorides, mis Suigus
on olnud. Igaks jõuluks
teeme projektikoori,
õpime laulud selgeks ja
laulame jõuluteenistusel.
Muudel aegadel koor
enam üles ei astu, on noorteansamblid
ja muud niisugused kooslused.
Siis ei ole olukord ju nutune.
Meil on noori ja päris väikesi lapsi
ka. Vahel on Lohude suguvõsast
palvela lapsi ja lapselapsi täis. Lootust
ei ole me maha matnud.
Usuasi on ikka tuleviku asi. Mis
hetkel kohapeal juhtub, on mööduv
nähtus. Üks kogudus tekib ja teine
kaob, lõppude lõpuks on see üks
Jumala riigi töö. Tähtis on see, et
töö edasi läheb, mitte see, kas
kuskil kogudus kadus. Jumala teed
on imelikud. Asjad liiguvad edasi
seal, kus inimesed elavad. Kui neid
enam ei ole, siis tühja metsa ei saa
kogudust teha.
Kas usklikud täidavad oma
kohta ühiskonnas?
Usklikud peaksid tõsiselt mõtlema
sellele, et peale taevariigi on
vastutus ka oma kodu, lähedaste,
rahva ja kodumaa ees. Me oleme
kristlastena kosmopoliidid, aga
peaksime olema ka head kogukonna
liikmed.
See paneb meile teatud vastutuse.
Kaplanina olen ma sõjamees, mis
tähendab seda, et ma olen andnud
vande mitte ainult Jumalale, vaid
ka oma rahva, kodu ja riigi eest
seista. See on raske teema. Jumal ei
ole mõelnud nii, et me rahvastena
rändame ühest riigist teise. Selleks
ongi erinevad rahvad, riigid ja kultuurid,
et inimesed otsiksid Jumalat
(Ap 17,2627), elaksid oma
maal ja oleksid ustavad (Ps 37,3).
See jääb aga paljude usklike silmis
tagaplaanile, ei taheta võtta vastutust.
Lastakse minna nii nagu asjad
lähevad.
Kas Sa oled kohalikus volikogus
ka?
Ma olin, kuid loobusin. Arvan, et
valitsuses või omavalitsustes võid
olla siis, kui sa ei ole otseselt koguduse
eest vastutav isik. Pastorina
ennast siduda igasuguste poliitiliste
ja majanduslike ettevõtmistega ei
ole mõistlik. Ma ei kavatse ühegi
parteiga ühineda, kuigi lemmik on
olemas. Ma peaksin kogukonnale
aru andma eelkõige oma vaimuliku
tegevuse eest, mitte riigi tegemiste
eest.
Küll peaksime seisma riigis
toimuvate õigete asjade eest ja julgema
suu lahti teha seal, kus midagi
on valesti. Võiksime vastutust
võtta vaimulikena mitte otseses,
vaid kaudses tegevuses. Ütleme kirikuna,
et me ei tee nii, me ei lepi
selliste seisukohtadega. Kirikul on
ühiskonnas roll ja hääleõigus olemas,
ilma et ta mingisuguses valitsusasutuses
olema peaks. Lihtsalt
tahet, julgust ja jumalikku selgust
on vaja, et õigete väärtuste eest
seista.
Täname!
KUSTUMATU MÄLESTUS
See juhtus talvel. Ma olin tookord
tsaar Aleksander II palees tseremooniameister.
Olin noor, ilmalik ja eeskujulik
riigiametnik.
Ühel õhtul olin haaratud muusikast,
mis oli alati minu eriline kirg. Ma
laulsin innukalt kõrgklassi salongides.
Märkasin enda ehmatuseks, et
aeg on väga kiiresti lennanud ning
vaevalt jõuan minna koju, panna
munder selga ja kiirustada lossi oma
valvekorda.
VALE TEE
Et aega võita, otsustasin minna
mööda jääd üle kanali ja mitte ringi
üle silla. Lootsin kiiremini koju jõuda.
Oli külm. Puhus jäine tuul, mis tekitas
lumekeeriseid. Ma jõudsin minna
vist mitte rohkem kui kolm meetrit
kaldast eemale, kui kukkusin äkki
vette. Selles kohas oli jäässe raiutud
auk, et pesunaised saaksid seal pesu
pesta. Aga auk oli lumega kaetud, nii
et seda polnud märgata.
Minu karjed möödaminejaid ei peatanud.
Nad ei pööranud mulle tähelepanu,
vaid jätsid mind omaenda jõu
hooleks. Ma vajusin üha enam sügavamale
vette. Üks möödamineja, kes
märkas minu kõrget vormimütsi ja
nägi, et ma meeleheitlikult viskusin
ühele ja teisele poole, ütles piisavalt
valjusti, et ma kuuleksin: «See on joodik!
Parem oleks, kui ta otsa saaks!»
Üks naine nägi mind samuti, aga
selle asemel, et kutsuda kedagi appi,
karjus ta kurjalt ja kadus minema.
Minu olukord läks üha meeleheitlikumaks
ja hirmsamaks.
Lõpuks tuli mu juurde üks voorimees,
keda minu hukkumine kohutas,
ja hüüdis: «Võta ruttu köiest kinni,
mille ma sulle viskan.» Milline kergendus
oli minu jaoks selle hea inimese
ilmumine, kes tahtis mind päästa!
Ma sain tema sõnadest julgust ja
kui ta viskas mulle köie, oma hobuse
ohjad, haarasin neist kinni, küsimata
seda, kas need vastu peavad. Ma uskusin,
et need mu päästavad.
«Hoia kõvasti!» hüüdis kaastundlik
mees. Haarasin veel tugevamini
köiest kinni, oma ainsast võimalusest
pääseda. Nii rabelesin ma välja sellest
hirmsast hädast ja pääsesin selgest
surmast.
Hoidsin kogu jõuga köiest kinni.
Olles juba kaldal, võisin ma öelda ja
tunnistada täie veendumusega, et olen
päästetud. See, kes päästis mind füüsilisest
surmast, oli lihtne voorimees.
Kas on mõtet rääkida sellest, kui tänulik
ma sellele inimesele olin ja millise
rõõmuga ma seda talle tõestasin?!
VÄLJAPÄÄS
Te mõistate, lugeja, miks see juhtum
nii kustumatult mu mällu on jäänud.
Inimesed kasutavad sageli sõna
«peaaegu», aga kui ma oleksin olnud
«peaaegu» päästetud, siis oleks mu
laip leitud jää alt. Võib olla kas
«täiesti» päästetud või siis üldse mitte
päästetud.
Sel ajal oli mu hing veel päästmata,
ma ei olnud veel pöördunud, ei olnud
veel Jumala laps, kuid mõne aja pärast
ma haarasin kinni Kristusest kui
päästeköiest ja läksin surmast elusse.
Jeesus sai mu isiklikuks Päästjaks ja
sellest ajast peale võin tunnistada end
päästetuks.
Kui suur vahe on sellel, kas tunnistada
Jeesus Kristus kogu loodu
Päästjaks või oma isiklikuks Päästjaks!
Isiklikuks päästeks on vaja isiklikku
Päästjat. Mitte religioon ega kirik
ei päästa meid, vaid ainult Kristus,
kes viis meie patud ristile, kes lunastas
meid patu needuse alt.
«Kellegi muu läbi ei ole päästet,
sest taeva all ei ole antud inimestele
ühtegi teist nime, kelle läbi meid
päästetaks» (Ap 4,12). Jeesus Kristus
ütleb sellele, kes tuleb Tema juurde
nagu hukkuv patune: «Kes minu
juurde tuleb, seda ma ei aja välja» (Jh
6,37).
Ma võin tunnistada sellest, et ei ole
suuremat rõõmu kui olla Jumala laps,
Kristuse oma. Ta lunastas mind üks
kord ja alatiseks. Ta kannatas minu
pärast ristil ja soetas seal mulle igavese
elu.
Saagu au Ta nimele!
MODEST KORFF
Vera i izn
«Me kõik eksisime nagu lambad, igaüks meist pöördus oma teed, aga Issand laskis meie kõigi süüteod tulla Tema peale.
Teda piinati ja Ta alistus ega avanud suud nagu tall, keda viiakse tappa, nagu lammas, kes on vait oma niitjate ees, nõnda
ei avanud Ta oma suud.» (Jes 53,67). Pildil on teisi loomi ka.
Foto: Kadri Aan
ENDINE HOMO LEIDIS
UUE ELU
Et ta on teistsugune kui teised
poisid, see oli Jörg Recknagelile (53)
alati selge. Juba noorukieas tundis ta
tõmmet poiste poole. Lõpuks tunnistas
ta avalikult: «Ma olen homo.»
«See, mida ma kogu elu olin otsinud,
sai teoks: igatsus sõbra järele,
läheduse ja ühtekuuluvuse järele.»
Tema jaoks oli see vabanemine: «Ma
tormasin täie pühendumisega homoseksuaalsesse
ellu.»
Aga samal ajal koges ta ka pettumusi.
Tema sõber oli seksuaalsuhetes
ka teiste meestega. Ta oleks tahtnud
leida endale partnerit, kellega koos
oleks võinud «nii paksust kui vedelast»
kahekesi läbi minna.
SISEMINE HÄÄL MANITSES
Äkki andis endast märku sisemine
hääl, mida ta kunagi varem polnud
kuulnud: «See, mida sa teed, on vale.»
See tundus kummaline, sest meedias
öeldi, et homoseksuaalsus on üks õige
asi. Ta oli ka ise veendunud, et tema
seksuaalne sättumus on kaasasündinud
ja muutumatu. Ta hakkas endale
uut sõpra otsima. Kust leida samamõttelist?
Eks ikka homoalaselt seminarilt.
Aga kõneleja Dresdenis ütles sõnad,
mida Recknagel polnud veel iial
kuulnud: «Homoseksuaalsusest on
olemas väljapääs.»
Pastor ütles jumalateenistusel, et
Jeesus suudab iga elu täielikult muuta.
Kes seda soovib, tulgu altari ette.
Recknagel tahtis seda, aga ei julgenud
minna. Aga siis küsis talt üks teine
kuulaja, kas ta ei tahaks elu Jeesusele
üle anda. Recknagel ütles jah.
JÄÄDA KRISTLIKUKS HOMOKS
Aga midagi ei muutunud. Ta oli
samasugune homo nagu ennegi.
Üheltpoolt tundis ta, et muutus on
võimalik, samas tutvus ta juba järgmisel
nädalal kolme mehega, kes tema
vastu huvi tundsid.
Mida teha? Ta palvetas meeleheitlikult:
«Issand, ma ei suuda vastu
panna ja vajan seksi.» Palvel oli mõju,
mida ta tänase päevani ei oska seletada:
«Meie vahele oleks nagu
klaassein tekkinud.» Mehed ei huvitanud
järsku teda enam. Pikema
muutumisprotsessi lõpus, kui ta käis
seminaridel, hoidus ta seksist. Ta oli
siis 24-aastane.
TA ARMUS NAISESSE
«Aga Jumal ei olnud minuga veel
lõpetanud,» ütleb ta täna. Sest täiesti
ootamatult armus ta ühte naisesse.
Kaheaastase tutvuse ajal ja juba kihlatutena
hoidusid nad seksist. Nüüd
on ta selle naisega abielus ja neil on
kuus last.
Recknagel õppis usuteadust. Täna
on ta Zeitzis evangeelse metodistikiriku
pastor. Oma kogemustest kirjutas
ta raamatu. Ja ta on hingehoidjaks
homodele, kes oma sättumusega rahul
ei ole.
KLAUS RÖSLER
idea Spektrum
JALGPALLURI UUS ELU
Dieter Eiltsi (54) saavutusi spordimaailmas
on palju. Aastatel
19852002 võistles ta Bremeni jalgpallimeeskonnas
390 korda. 1988. ja
1993. aastal tuli ta selle meeskonnaga
Saksamaa meistriks. Kolmel korral
sai meeskond karikavõitjaks.
19931997 kuulus Eilts Saksamaa
rahvusmeeskonda. 1996. aastal sai ta
Euroopa meistriks. Pärast oli ta noortetreener
nii Bremenis kui ka Saksamaa
koondises. Aga ühel päeval
hakkas ta otsima uut tegevust väljaspool
jalgpalli.
EI KUULU JALGPALLILE
Täna elab ta teadlikult tagasitõmbunult
ja ütleb: «Ma ei taha olla
enam osake jalgpalliärist.» Miks toimus
tema mõtetes muutus?
Kümme aastat tagasi kutsusid sõbrad
ta Bremeni Pauluse vabakogudusse.
Et teda võiks kunagi ristiusk
huvitama hakata, oli talle aktiivse
jalgpallurikarjääri ajal ettekujutamatu.
Luteri kirikus oli ta küll ristitud ja
leeris käinud, aga sealt välja astunud.
Kristlusega ei olnud tal mingit sidet.
Aga tema elus oli asju, mis ei olnud
nii nagu ta oleks tahtnud. Kui üks sõber
kutsus teda Pauluse koguduse
ühest pikemast projektist osa võtma,
oli ta nõus. Seal kuuldu tundus huvitav
ja nõnda hakkas ta regulaarselt jumalateenistustest
osa võtma. Nagu ta
väljendab, peegeldasid jutlused tema
elu olukorda ja kõnetasid teda alati.
Ühel jumalateenistusel, kui pastor
küsis, kas keegi tahaks Jumalat oma
ellu vastu võtta või oma usku uuendada,
oli ta päri. Täna ütleb Eilts:
«See oli minu elu parim otsus.» Kuigi
ta ei ole veel selle koguduse liige, on
sellest saanud tema vaimulik kodu.
TAL LÄHEB HÄSTI
Uue töökohaga oli tal side juba ammu.
1979. aastal asutatud kristlik
kool 1500 õpilasega on Bremeni
evangeelse alliansi liige. Eiltsi naine
on seal õpetaja. Ka tema tütred käisid
selles koolis, olles nüüd juba täiskasvanud.
«Sellel koolil on hea kuulsus ja see
asub meie kodule hästi lähedal.» Kui
otsiti töötajat kooli pikapäevarühma,
pakkus ta end ja nii võeti ta tööle.
Õppides jalgpallitreeneriks, pidi ta ka
pedagoogiliste küsimustega tegelema,
kuid tundi anda ja päris õpetajana
töötada ta ei või. Ta võib lastega
mängida, koolihoovis korda pidada
ning aidata teha kodutöid. Mõnikord
loeb ta lastele ette piiblilugusid, palvetab
või siis laulab koos nendega.
«Kui lapsed on õnnelikud, tülisid ei
ole ja kõik kodutööd on tehtud, võin
ma rõõmsana koju sõita,» ütleb Eilts.
Ka sõbrad, kellega ta oma uuest tööst
räägib, on valdavalt ühel meelel: «See
sobib sulle.» Ja Eilts lisab: «Mul
läheb tõesti hästi. Ma arvan, et olen
nüüd seal, kuhu ma kuulun.»
KLAUS RÖSLER
idea Spektrum
ÜKS PILT
30. juunil 1979. aastal ristiti Hiiumaal hulk noori. 40 aastat hiljem tuletati seda päeva meelde. Pühapäeval, 21. juulil
2019 toimus Kärdla Baptistikoguduses tänujumalateenistus, kus laulis kunagine noortebänd. Ristimispaigas Kukka rannas
tehtud pildil on osa toonaseid ristituid.
Foto: Tarmo Kähr
SUVEFESTIVAL «KÕIGE TÄHTSAM»
Keilas 28.30. juunil 2019
1. Tervitas peaminister Jüri Ratas.
2. Muusikaline draama «Martin Lutheri ja Katariina lugu» Keila Miikaeli kirikus.
3. Ühest kohast teise sai sõita rongiga.
4. Adam Podini mälestusõhtu. Kõneles Tõnu Karu.
5. Lapsed koguti kokku oma üritusele.
6. Ristis Keila koguduse pastor Gunnar Mägi.
|