Eesti baptism tähistab 24. veebruaril
135. aastapäeva. 1884. aastal
ristis Peterburi saksakeelse koguduse
pastor Adam Reinhold Schiewe
esimesed Haapsalu baptistikoguduse
liikmed. Pärast seda on ristimisvette
läinud tuhanded inimesed,
tunnistades sellega muutust,
mida Kristus nende ellu tõi.
Ajad muutuvad, aga inimese põhivajadused
mitte. «Otsekui hirv
igatseb veeojade järele, nõnda igatseb
mu hing sinu juurde, Jumal!
Mu hing januneb Jumala järele,
elava Jumala järele; millal ma tulen
ja näen Jumala palet?» (Ps 42,23).
Seda igatsust ei tohi maha suruda.
Jeesus õpetas: «Paluge, ja teile
antakse, otsige, ja te leiate, koputage,
ja teile avatakse, sest iga paluja
saab ja otsija leiab ja igale koputajale
avatakse!» (Mt 7,78). Õnneks
«Jeesus Kristus on seesama
eile ja täna ja igavesti!» (Hb 13,8).
VAATAME KAUGEMALE!
Toimetaja kommentaar
Valgas jagati ühe poe ees valimisnänni.
Võtsin vastu, kuigi ütlesin, et
valin teist parteid. Saadud okolaadi
sõin muidugi ära ja ühe pastaka võrra
olen nüüd ka rikkam.
Kodus hakkasin kandidaati tutvustavat
voldikut lugema. Kui olin jõudnud
lühikese teksti kuuenda kirjaveani,
ei viitsinud enam jätkata. Ei saa
seda inimest soovitada isegi tema
erakonnakaaslastele. Tegemist on
eestlasest kandidaadiga, muulase puhul
oleks kirjavead veel kuidagi
mõistetavad olnud.
Kõik valimisõiguslikud inimesed
peaksid minema Riigikogu valima.
Aga vaadakem, keda me valime ja
loomulikult palugem Jumalat, et meie
rahvast asuksid juhtima õiged ja targad
inimesed.
BREXIT JA PÕRGU
Euroopa Ülemkogu eesistuja Donald
Tusk ütles pärast kohtumist Iirimaa
peaministriga sellise mõttetera:
«Ma olen mõelnud, milline näeb välja
see eriline koht põrgus nende jaoks,
kes ajasid Brexiti asja ilma, et neil
oleks olnud isegi plaani visandit, kuidas
see ohutult läbi viia.» Nii on siis
põrgu toodud kõrgpoliitikasse.
Võiks ehk mõelda ka Euroopa
kristlikele juurtele ja mis juhtub siis,
kui neist päriselt lahti lasta. Kas selle
korraldajate jaoks peaks ka olema
põrgus eriline koht?
Igavikulised mõisted ei ole naljategemiseks.
Põrgu on olemas. Hirmutama
ei peaks «eriliste» kohtadega seal,
vaid kartma ka väga «tavalist» paika
Jumalast igavesti eemal, «kus nende
uss ei sure ja tuli ei kustu» (Mk 9,44).
Brexit on loomulikult tõsine asi,
mis mõjutab kogu maailma käekäiku.
Kedagi põrguga hirmutamata palugem
armu Suurbritanniale ja kõigile
riikidele. «Issand on kõrge üle kõigi
rahvaste, Tema auhiilgus on üle taevaste»
(Ps 113,4).
TULUDE DEKLAREERIMINE
Nagu ikka, algas veebruaris eelmise
aasta tuludeklaratsioonide täitmine
ja esitamine. Aega on märtsi lõpuni,
aga paljud tegid selle töö kohe
ära.
Tänavu teeb tulude deklareerimise
huvitavamaks see, et eelmisel aastal
muutusid maksumäärad. Sisuliselt
kehtestati Eestis astmeline tulumaks.
Kuna kohe algul hoiatati ohu eest, et
hiljem võib tekkida vajadus tulumaksu
juurde maksta, siis inimesed arvestasid
sellega ja suurte summade juurdemaksmist
väidetavalt ei tule.
Juurdemaksmisega hirmutamine
oli poliitilises propagandas üsna olulisel
kohal ja seda peeti uue tulumaksusüsteemi
suureks puuduseks. Oht
hiljem juurde maksta on tegelikult
igal astmelise tulumaksu vormil.
«Ohutu» on ainult ühetaoline ja ilma
maksuvaba miinimumita maks, nagu
näiteks Piiblist tuntud kümnis.
Maksusüsteemi luues ei peaks lähtuma
kadedusest võtame rikastelt
ära sest rikkus on suhteline mõiste.
Mõni peab rikkaks igaühte, kes temast
natuke rohkem teenib. Ja teised
leiavad, et makse ei peaks üldse
maksma, kuigi nad ise kasutavad hüvesid,
mida riik maksudest rahastab.
Apostel Paulus õpetas: «Täitke kõigi
vastu oma kohustused: maksu, kellele
maksu; tolliraha, kellele tolliraha;
kartust, kellele kartust; au, kellele
au!» (Rm 13,7).
101 AASTAT VABA EESTIT
Eelmisel aastal tähistati Eesti Vabariigi
sajandat juubelit. Mida teha
nüüd niisuguse arvuga nagu 101? Ega
arvudel polegi tähtsust, oluline on
vabaduse püsimine.
Küllap tuleb Eesti riigi juhtidele
aastapäeva puhul jälle kõikjalt maailmast
õnnitlusi. Niisuguseid viisakusi
vahetatakse ka nendega, kellega
igapäevaselt päris hästi kokku ei klapita.
Nendest ei maksa erilisi järeldusi
teha.
Prantsuse kuningas Louis XV olevat
öelnud: «Pärast meid tulgu või
veeuputus!» Nii võib mõtelda ainult
väga rumal ja hoolimatu inimene.
«Aga vaata, siis on lust ja rõõm: härgade
tapp ja lammaste veristus,
süüakse liha ja juuakse veini. «Söögem
ja joogem, sest homme me sureme!»»
(Js 22,13).
Valitseja ei tohi selline olla. Tema
peab mõtlema kaugemale. Kas just
sada aastat, nagu üks erakond reklaamib,
see on iseküsimus. Nii kaugele
peab mõtlema ehk sildu ja tunneleid
ehitades, aga poliitikaga on
keerulisem. Rumalad otsused toovad
halvad tagajärjed kätte hoopis rutem.
Kindlasti ei tohiks lasta riiki juhtima
niisuguseid inimesi, kes ainult praeguses
hetkes elavad.
Piibel õpetab meid vaatama väga
kaugele igavikku. Kuigi püüame
kindlustada head tulevikku ka järgmistele
põlvedele siin maa peal,
peaks südames olema teistsugune
igatsus: «Tule, Issand Jeesus!» (Ilm
22,20).
KRISTLUSE PEATEE
«Aga Ta ütles kõikidele: «Kui keegi
tahab minu järele tulla, see salaku
end ja võtku oma rist iga päev enese
peale ja järgigu mind. Sest kes iganes
oma hinge tahab päästa, see kaotab
selle, aga kes iganes oma hinge kaotab
minu pärast, see päästab selle!
Sest mis kasu on inimesel sellest, kui
ta kogu maailma kasuks saaks, aga
kaotaks iseenese või läheks hukka?»»
(Lk 9,2325).
Kui me tahame jõuda kuhugi, siis
tuleb läbida tee, mis sinna viib. Milline
on tee, mis viib inimese väärikasse
tulevikku taevariigis Jumala
juures? Kes määrab ära, milline
see tee on?
Kristluse peatee määravad Kristus
ja Tema apostlid, mitte arvamusliidrid,
lektorid, teadlaste komisjonid,
usklike keskel korraldatud
küsitlus, hääletus ega kristlike
loovisikute töötoad. Me lugesime
teest, kuhu Kristus meid kutsub.
TEEL UUELE LOOMUSELE
Kristluse peatee on vastupidine
maailma ja nimekristlaste arusaamisega.
Nende silmis on kristluse
peatee tähtsusetu rada, mida
vähesed kasutavad. Selles arvamuses
on omajagu tõtt, sest Jeesuski
ütles: «Minge sisse kitsast
väravast; sest avar on värav ja lai
on tee, mis viib hukatusse, ja palju
on neid, kes sealt sisse lähevad. Ja
kitsas on värav ja ahtake on tee,
mis viib ellu, ja pisut on neid, kes
selle leiavad.» (Mt 7,1314). Jeesus
pakub rada, mitte laia maanteed,
ent see rada on peatee.
Milline oli olukord, kui Jeesus
pakkus enese ärasalgamise, oma
risti võtmise ja Tema järgimise
teed?
Peetrus oli ära tundnud, et Jeesus
on Kristus (s 20). Selle järel teatas
Jeesus, milline tee Teda ennast ees
ootab. Mt 16,2123: «Sellest ajast
hakkas Jeesus Kristus teatama
oma jüngritele, et Ta peab minema
Jeruusalemma ja palju kannatama
vanemate ja ülempreestrite ja kirjatundjate
poolt ja et Ta tapetakse
ja kolmandal päeval äratatakse
üles. Siis Peetrus võttis Tema isepäinis,
hakkas Teda noomima ja
ütles: «Jumal hoidku, Issand! Ärgu
seda sulle sündigu!» Aga Ta pöördus
ja ütles Peetrusele: «Tagane
minust, saatan! Sa oled mulle pahanduseks;
sest sa ei mõtle sellele,
mis on Jumala, vaid mis on
inimeste meelt mööda!»»
See tähendab, et Jeesuse sõprade
jaoks oli see täiesti mõistmatu tee
tee, mis viib ägeda vastasseisuni
rahva lugupeetud juhtidega. Aga
kas rahvajuhid olid Jumalale meelepärased
pühad inimesed? Ei olnud.
Rahvast juhtisid vaimulikult
pimedad mehed. Seega Jeesusel ei
olnud oodatagi nendega lähedasi ja
mõistvaid suhteid.
Peetruse nõuandes Jeesusele
hoiduda sellisest teest kõlas vaenlase
hääl. Ega Peetrus olnud Jeesuse
vaenlane, kuid tema sõnad
näitavad, et ka parima tahtmise
korral on inimlik arusaamine ja
nõuanne usu ja elu kohta lühinägelik,
maine ja ilma valguseta. Eks
seda pimeduse vürst soovigi, et pimedus
jääks valitsema.
Apostel Paulus, kes oli inimlikus
mõttes haritud ja valgustatud inimene,
olles nüüd Jumala valguse
kätte jõudnud, ütles: «Sest maailm
Jumala tarkuses ei õppinud tundma
Jumalat tarkuse kaudu ja seepärast
oli Jumalale meelepärast jõleda
jutluse kaudu päästa need, kes
usuvad... Mis maailma ees on halvast
soost ja põlatud, selle on Jumal
valinud, selle, mis midagi ei ole, et
teha tühjaks seda, mis midagi on, et
ükski liha ei kiitleks Jumala ees.»
(1Kr 1,21.2829).
Tee ellu ei ole loomupärasele
inimesele mõistetav, see on väljaspool
tema arusaamist, ta ei otsi
seda. Loomulik inimene on pimeduses
ja kõnnib hukatusse viival
teel. Mida inimene ise enda kohta
arvab, see ei muuda asja. Kui aga
Jeesus ütles, et «Inimese Poeg peab
palju kannatama ja kõlbmatuna
hüljatama vanemate ja ülempreestrite
ja kirjatundjate poolt ja
tapetama ja kolmandal päeval jälle
üles äratatama» (Lk 9,22), siis oli
see öeldud teadja ja nägija poolt.
TEE, MIDA PAKUB JEESUS
Tee, millele Jeesus kutsub oma
järgijaid, läbis Ta ise enne teisi.
Jeesus on meie teejuht, kes käib
meie eel ja muudab selle tee käidavaks
oma ohvrisurma ja ülestõusmisega.
Kui me kutsume inimesi
Jeesust järgima, siis kutsume neid
teekäimisele koos Temaga, mitte
üksi.
«See salaku end.» Oma loomuliku
ehk vana minaga ei saa sellel teel
käia, sest see on vastupanija mina.
Vana, enesekeskset mina tuleb ignoreerida
ja sellest lahti öelda. Nii
nagu Peetrus hiljem salgas Jeesuse,
tuleb salata hoopis ennast. Inimene
loobub vana loomuse valitsemisest
ja allutab end Kristuse juhtimisele.
Apostel kirjutas Rm 12,12:
«Mina manitsen teid nüüd, vennad,
Jumala suure südamliku halastuse
tõttu andma oma ihud elavaks pühaks
ja Jumala meelepäraseks ohvriks.
See olgu teie mõistlik jumalateenistus.
Ja ärge saage selle maailma
sarnaseks, vaid muutuge teiseks
oma meele uuendamise teel, et
te uuriksite, mis on Jumala hea ja
meelepärane ja täielik tahtmine.»
Ja Gl 2,20: «Ent nüüd ei ela enam
mina, vaid Kristus elab minu sees!
Ja mida ma nüüd elan lihas, seda
ma elan usus Jumala Pojasse, kes
mind on armastanud ja on iseenese
andnud minu eest.»
Paulus sai Kristuselt uue mina,
seetõttu oli tal võimalik salata vana
mina. Vana mina tahab, et teda
kõikjal arvestataks ja tähtsaks peetaks.
Jeesus aga ütles, et vana tuleb
lugeda tähtsusetuks ja hüljata, sest
asemele tuleb uus ja parem.
«Võtku oma rist iga päev enese
peale.» Rist oli kurjategijate kõige
alandavam ja piinarikkam hukkamise
vahend. Ristil ei hukatud Rooma
kodanikke, küll aga orje, vaenlasi
ja suuri kurjategijaid. Jeesus ei
olnud Rooma kodanik; ka Ta oma
rahvas ütles Temast lahti. Ta oli
lindprii, keda seadus ei kaitsnud,
hoopis juudi seadusemehed ise otsisid
võimalust Teda hukata. Jumalast
saadetud Päästja suurim heategija
arvati vaenlaste ja suurte
kurjategijate hulka!
Jeesus on aus, Ta ütleb inimestele,
milline on tee, kuhu nad astuvad
see on tee, kus sind peetakse
ohtlikuks, kahjulikuks, kurjategijaks,
kõlbmatuks seltskonda ja
ühiskonda. See ei tulene Jeesuse
järgija oskamatusest, vaid tema
seisusest ta on Jeesuse oma ja Tema
järgija. Jeesus ütles: «On nemad
mind taga kiusanud, siis nad
kiusavad teidki taga» (Jh 15,20).
Paulus omandas Jeesuse ristil
toimunud lunastuses täiesti uue elu
sisu ja väljavaate, nii et rist sai tema
elus keskseks: «Aga mulle ärgu
juhtugu seda, et ma kiitleksin
muust kui meie Issanda Jeesuse
Kristuse ristist, kelle läbi maailm
on minule risti löödud ja mina
maailmale» (Gl 6,14). Paulus ja
maailm käisid eri teid pidi Paulus
käis peateel, ent religioosselt pimedate
inimeste mõistes oli see kõrvaltee.
Apostel kirjutas: «Iga päev
ma olen surmasuus» ehk «Ma suren
iga päev» (1Kr 15,31).
Iga päev oma risti võtmine enese
peale tähendab samastumist ehk
enda lahutamatult sidumist Jeesusega
halvakspanus, hülgamises, häbis,
kannatustes, surmas. Kristlase
kogu elutee kulgeb surmasuus siin
vaenlase võimu all oleval maal. Teised
religioonid leiavad mõistvat
suhtumist, aga kristlus mitte (just
selle peatee). Kui seda ka tahetakse
kaitsta ja säilitada, siis mitte sisu
tõttu, vaid selle hea mõju tõttu ajalikus
elus, kui saadakse aru, milliseid
muid hüvesid on kristlus inimkonnale
toonud.
«Ja järgigu mind.» Kuulekas Jeesuse
järgimine igapäevaselt see
pole vabaaja harrastus. Kristluse
peatee ei ole kristluse üle arutlemine,
teemakohase kirjanduse lugemine
või loengute kuulamine, see ei
ole kristliku tee heakskiitmine ega
seal käijate tunnustamine. Liiga
palju on maailmas pealtvaatajaid,
mistõttu kuri saab takistamatult
tegutseda, ja samas jäävad Jumalast
antud võimalused kasutamata.
Seega on peatee Jeesuse järgimine
tegelikkuses, nii headel kui kurjadel
päevadel.
Mõtlemapanevad on Jeesuse sõnad,
mida Ta ütles neile, kes olid
enda arvates ustavad ja edukad
inimesed: «Mitte igaüks, kes minule
ütleb: Issand, Issand, ei saa
taevariiki, vaid kes teeb mu Isa
tahtmist, kes on taevas. Mitmed
ütlevad minule tol päeval: Issand,
Issand, kas me ei ole sinu nimel
ennustanud ja sinu nimel ajanud
välja kurje vaime ja sinu nimel
teinud palju vägevaid tegusid? Ja
siis ma tunnistan neile: ma ei ole
elades teid tundnud, taganege minust,
te ülekohtutegijad!» (Mt
7,2123).
LEIDMINE KAOTAMISE LÄBI
Vana loomuse seisukohast vaadatuna
võib kristlane kaotada lugupidamise,
karjääri, sisuka elu ja
oma elu mõtte. Tegelikult ta leiab
hoopis enamat Päästja patust ja
hukatusest, elu parima Juhi ning
sisuka elu teenijana, leiab tee igavesse
ellu. Selle elu eelmaitset said
lähemad jüngrid peatselt tunda
Muutmisemäel, kus Peetruski koges
seninägematut jumalikku ausära.
Kui inimene panustaks vanadele
väärtustele ning oleks maailma ja
paljude nime poolest kristlaste silmis
arukas ja edukas puudutab
see siiski vaid poolikuid ja kaduvaid
asju siinpoolsuses. Ent ta kaotaks
sisuka elu siin ning tulevase
elu taevases auriigis. Ta teeks endale
suurimat kahju kaotaks oma
väärtuslikud võimalused ja läheks
hukka. Seda kaotust ei saa korvata
millegagi.
Ühes vanas väljaandes on järgmine
lugu. Kaks noort sõdurit rääkisid
omavahel Kristuse teenimisest.
Üks ütles: «Ma ei jõua sulle
rääkida kõike, mida Jeesus mulle
tähendab või mida Ta minu heaks
on teinud. Ma soovin, et sinagi astuksid
Tema armeesse!» Teine vastas:
«Ma mõtlen selle üle, kuid see
tähendab mitmest asjast loobumist.
Ma õige arvestan selle hinna välja.»
Samas möödus neist noortest
meestest kristlasest ohvitser, kes
kuulis nende jutu viimast osa. Ta
asetas käe teise noore sõduri õlale
ja ütles: «Noormees, sa räägid
Kristuse järgimise hinna arvestamisest,
kuid kas sa oled iial arvestanud
Kristuse mittejärgimise hinda?»
Neli päeva keerles see küsimus
noormehe peas ning ta ei saanud
rahu enne, kui oli usaldanud
oma elu Jeesusele Kristusele, patuste
Päästjale.
Jeesus räägib peateest, teest ellu,
mis on loomulikule inimesele tundmatu:
läbi enda salgamise, oma
risti võtmise ja Jeesuse järgimise
igal päeval. Siin elus nad võivad
kaotada palju, kuid võidavad tohutult
enam uue ja jäädava elu
Jumala riigis.
EERIK RAHKEMA
emeriitpastor
LAPSED LEIAVAD ABI
Aktuaalne teema
Sõbralt Sõbrale turundus- ja kommunikatsioonijuht
LAURA MAIDE
rääkis Kuulutajale heategevuslikust
projektist «Uks unistuste suunas».
Millistele lastele on projekt
suunatud?
Projekt on suunatud lastele, kellel
on unistus mõnel oma arengu või huviga
seotud teemal, mille jaoks endal
raha puudub ja/või mida ei ole võimalik
riiklikest vahenditest katta. Tahame
jagada saja euro mahus toetusi
sajale lapsele. Vaatame kõik taotlused
üle ja kui meil on võimalik neid toetada,
siis me seda teeme.
Kust tuli idee?
Esialgne projekti idee tuli selle
eestvedajatelt, SA Sõbra Käsi juhtidelt
Mirjam Lingilt ja Johanna Rosenvaldilt.
Kogu Sõbralt Sõbrale
meeskond aitas seda aga edasi
arendada.
Peamine küsimus oli, kui kitsalt või
laialt projekti piiritleda. Otsustasime
laste unistustele rohkem ruumi jätta ja
raha taotlemise võimalused kirevamana
hoida. Nii saame ühele lapsele
pakkuda näiteks vajalikku nõustamisteenust
ja teisele lapsele erilist spordilaagrit.
Oluline on, et projektist taotletavat
summat ei oleks võimalik katta
juba olemasolevatest riiklikest tugisüsteemidest.
Sada eurot sajale lapsele kokku
kümme tuhat eurot. Kust see raha
tuleb?
Rahalise panuse annavad projektile
Sõbralt Sõbrale kauplused ja lahked
annetajad. Tänaseks on osa vajalikust
summast juba koos. 10. veebruaril
toimus heategevuslik müük Tartus
Annelinna keskuse kaupluses ja Tallinnas
Balti jaama turu kaupluses.
Kaasatud olid 3D koguduse noored,
kes aitasid kutseid jagada ja kliente
muusika ja küpsetistega üllatada, samuti
Kidsland mängumaa.
Külastajaid oli palju. Mõlemas
kaupluses teeniti selle päevaga projekti
jaoks umbes 700 eurot, lisaks
mängumaal üle saja euro, kokku 15
lapse toetusesumma. Edaspidi läheb
osa kaupluste tulust sellele projektile
ja loomulikult on võimalik ka otse
annetada just selle projekti jaoks.
Üks tore lugu kui 3D noored Tallinnas
flaiereid jagasid, märkasid nad
tänavatel paari abi vajavat inimest
kodutut. Nad tõid kodutud kauplusse
ja ostsid neile ise riideid. Seegi tulu
läks laste toetuseks. Seega topeltabi
nii kodutuile kui ka lastele.
Praegu ei ole ühtegi last veel välja
valitud?
Pilootprojektina, mis ametlikult saja
hulka arvesse ei lähe, oleme
mõnele lapsele juba toetust jaganud.
Näiteks toetasime ühe kuueaastase
tüdruku osalemist leinalaagris seoses
traagilise sündmusega perekonnas ja
ühe 13-aastase
suure pere lapse osalemist
jalgpallilaagris.
Usklikud on harjunud annetama.
Kas ka kirikukauged inimesed on
valmis toetama?
Me oleme saanud päris palju positiivset
tagasisidet. Kui inimesed külastavad
Sõbralt Sõbrale poode, ei
teadvusta nad enamasti endale, et oleme
sotsiaalne ettevõte ja osa meie tulust
läheb heategevusse. Sellepärast
püüame aegajalt teha erimüüke viimaks
veel selgemalt inimesteni sõnumit,
et kui nad ostavad või oma raha
annavad, siis läheb see täpselt selle-ja-selle
asja jaoks. Avapäeval mõni
inimene ei ostnudki midagi, vaid ütles,
et tahab raha annetada.
Sõbralt Sõbrale on kampaaniaid
ennegi teinud. Kas eelmised on läbi?
Viimane suurem kampaania oli
«365 sünnipäeva», mille raames korraldasime
sünnipäevi nendele lastele,
kellel endal selleks majanduslikku
võimalust ei ole. Tegelikult oleme tänaseks
juba 417 sünnipäeva pidanud.
Selle projekti otsi oleme kokku tõmbamas.
Igal aastal on meil kaks «Hoolime
koos» laagrit, kus saavad osaleda
puudustkannatavatest peredest lapsed.
On ka hooajalisi projekte. Püüame
aidata lapsi koolitoetustega, neile
jõulupakke teha. On veel paarkümmend
peret, keda Sõbralt Sõbrale
toetab aastaringselt remondist riieteni
välja.
Alates sügisest kuulub Sõbralt
Sõbrale alla ka nõustamiskeskus, kus
püüame aidata keerulises olukorras
inimesi. Seal töötab meil kaks pereterapeuti
Karita Kibuspuu ja Maire
Latvala. Sinna on võimalik otse
pöörduda, aga me ise ka suuname
sinna inimesi ja katame mõnede
nõustamiskulud.
Kas Sõbralt Sõbrale käest abi
otsiv inimene peab olema tingimata
usklik?
Sellist tingimust ei ole. Tõsi küll,
väga paljud abivajajad saavad meiega
kontakti läbi koguduste või pastorite.
Aga aitame ka neid, kes on usust väga
kaugel.
Täname!
PASTOR OSKAB KÕIKE
Kuulutaja vestluskaaslaseks on
seekord ERMO JÜRMA (68),
Mooste Baptistikoguduse pastor ja
Teekäija toimetaja. Varem on ta olnud
Rakke, Viljandi ja Tartu Kolgata
koguduste pastor, Kõrgema Usuteadusliku
Seminari rektor ja Eesti
EKB Koguduste Liidu asepresident.
Sa lõpetasid ülikooli füüsikuna.
Kuidas see on Sind mõjutanud?
Füüsika õpetas mind loogiliselt
mõtlema. Tekkis mingi tervikpilt
maailmast. Kohtusin hiljuti ühe
noore mehega, kes rääkis lamedast
Maast. Sellega ei saa kaasa minna,
kui on natuke füüsikat ja astronoomiat
õpitud.
Füüsika ja matemaatika õpetasid
mulle teatud pedantsust. Sa ei saa
rääkida mingit suva. Sa püüad järgida
reegleid. Kui tulin üle teoloogiasse,
siis ma ei olnud veel harjunud
nii pikka juttu ajama, nagu
seal vahel kombeks, vaid kõike
konkreetselt ära ütlema.
Kui Robert Võsu kutsus sind
vaimulikule tööle, kas see oli
Sulle üllatus?
Ma osalesin Tartu Kolgata koguduse
noortetöös. Noortejuhti veel ei
olnud ja mulle öeldi lihtsalt, et su
onu, Tõrva koguduse pastor Johannes
Kähr ja tema raamaturiiul on
sul kõrval, hakka tegema. Sain tunnistada
ka teistes kogudustes. Kui
vanempresbüter Robert Võsu hakkas
Tartus kord kuus õppepäevi
korraldama, eks ta nägi siis meid.
Tegin omaaegsete presbüterite katsekomisjoni
konspektide alusel Osvald
Tärgile, Oskar Olvikule ja Robert
Võsule mitmeid eksameid, seega
nad tundsid mind.
Ühel päeval saadeti Sind Rakkesse
pastoriks.
Ma ütlesin Robert Võsule, et ma
ei lähe enne kuhugi, kui kolm kohustuslikku
aastat pärast ülikooli
on töötatud. Ta tuli täpselt siis, kui
see aeg täis sai ja küsis, et kas nüüd
läheme. Ametisse seadis mind küll
tema asetäitja Rein Kiviloo.
Rakke ajal läksin koos Jüri Puusaagiga
Moskvasse piiblikursustele.
Moskvas tunti ja õpetati Piiblit.
Meil õnnestus seal olla kaks sessiooni,
siis «visati» meid välja Jüri
Puusaag läks Kanadasse ja mina
Ida-Saksamaale
Buckowisse õppima.
Rakke ajal sai Sinust raudteelane.
Rakkes oli vaja töökohta ja raudtee
side ning signalisatsioon sobisid.
Palk oli ka kõrgem kui insenerina
ülikoolis ja mul oli tasuta rongipilet.
Kontor oli Tartus ja sai käidud
üsna sageli teistel kogudustel külas.
Põhimõtteliselt pidime
nädalas 7x24
tundi valves olema,
aga minul ei tulnud
ühelgi pühapäeval
välja minna rikkeid
siis lihtsalt ei
juhtunud. Teisel
aastal anti mulle enne jõule puhkus.
Oli superkülm, see tõmbas sideliinide
juhtmeid ja raudteerööpaid
puruks, aga mina olin puhkusel.
Jumal õnnistas. Puhkuse ajal
oleks võinud tasuta sõita
kuhu iganes Nõukogude
Liidu piires, aga
mul ei olnud siis veel
kellega minna ja üksi ei
tahtnud.
Buckowis õppisid Sa koos Joosep
Tammo ja Peeter Roosimaaga.
Kas ilma Buckowita oleks üldse
Eestis seminari tulnud?
Robert Võsul oli ilmutuslik selgus,
et Eesti saab ilma verd valamata
vabaks ja me saame tagasi
oma seminari. Ta valmistas seda
süsteemselt ette. Buckowis tegime
pärast avaaktust jalutuskäigu ja
siis ta ütles meile kolmele, et Ermo
Jürma võtab kogu programmi
pluss Vana Testamendi, Peeter
Roosimaa Uue Testamendi ja Joosep
Tammo süstemaatika. Omavahel
ei olnud me enne ainete jaotust
arutanud, aga selline valik sobis ka
meile.
Pärast Buckowit olid Tallinnas
liidu keskuses kord kuus vaimulike
töötegijate õppepäevad ja me pidasime
seal loenguid. Mõned tegid
juba tol ajal meile eksameid. Õpikuteks
olid sel ajal katsekomisjoni
materjalid. Tegime eeltööd seminari
alustamiseks. Juba Saksamaal
püüdis igaüks meist oma valdkonna
raamatukogu soetada. Konkreetsete
õppekavade tegemiseks
läks hiljem.
Lõpetasin ametlikult seminaris
töö kaks aastat tagasi. Sain pidulikult
lilled ja ma ei ole seal enam
põhikohaga, tuleb ainult mõned
üksikud loengud pidada.
Sa oled tegelenud ka Piibli
tõlkimisega.
Kaastöö Eesti Piibliseltsi 1997.
aasta Piibli toimetusrühmas oli tõeliselt huvitav. Paraku on see vaid
revideeritud väljaanne. Näiteks
muutsime salmi Õp 31,10: «Tubli
naine on palju enam väärt kui pärlid.
Kes leiab tema?» 1968. aasta
tõlkes oli: «Kes leiab tubli naise?
Sest see on palju enam väärt kui
pärlid!» Seal oli pärliks ju mees,
kuid algne mõte on, et pärliks on
naine.
Me alustasime ka uut tõlget, mida
oodatakse eestikeelse Piibli 300.
aastapäevaks. Aga see suur töö on
raha puudusel seisma jäänud. Ka
ootab see nooremaid tõlkijaid, et
tulemus oleks uuele põlvkonnale
keeleliselt veelgi mõistetavam.
Sina oled oma pärli leidnud ja
Sinu abikaasa Urve on ustavalt
kogudustes tööd teinud.
Nägin Urve ustavust juba ülikooliaastail
Tartus, kus tema tegi pühapäevakooli
tööd ja on seda jätkanud
kõigis neis kolmes koguduses,
kus me kõrvuti oleme teeninud.
Kuna ta tuli kristlikust kodust, siis
oli tal teadmisi, tausta ja kasvatust
ning ta on olnud hea sild koguduse
naisperega suhtlemisel.
Kõik seminari lõpetanud on Sinu
õpilased. Kuidas Sa hindad seminari
mõju liidule?
Pärast seda, kui Eesti päris vabaks
sai, on paljud saanud oma vaimuliku
hariduse ka teistes koolides.
See on nii rikastanud kui killustanud.
Saksamaal näiteks võisid sa
mujal õppida, aga et saada liidu
pastorite A-nimekirja,
tuli õppida
vähemalt üks aasta oma koolis.
Tähtsad pole mitte ainult teadmised,
vaid ka osaduse tekkimine.
Meil on siin puudujääke.
Seminar on varsti 150 lõpudiplomit
välja andnud. Paljud lõpetanud
on ka koguduste töös. Meie esimesed
lennud käivad omavahel vist
natuke rohkem läbi kui järgmised.
Siis tuldi ka suurema teadlikkusega
pastoritööks valmistuma. Aga algusest
peale ei olnud kõik pastoriks
õppijad. Minnakse teisele tööle,
kust saab kätte ka igapäevase leiva.
Nende kaudu jõuab meie liidu vaimulikult
haritud inimeste tunnistus
tunduvalt suuremale ringile.
Kas lõpetanud hoiavad seminariga
kontakti?
Tänane suur maailm on nii
avatud, et kõigiga meil elavat kontakti
pole, aga vilistlaste list ja sotsiaalmeedia
kanalid on avatud. Sügisel
saab seminaril 25 aastat Annelinna
majas töötamisest ja mingisugust
kokkusaamist kavandatakse
juunikuise lõpuaktuse raames, sest
sügisest läheb kool Tallinna.
Kas Sul on kahju, et seminar
läheb Tartust ära?
Ma olen lausa öelnud, et see
muudab minu maailma vaadet.
Oma korteriaknast välja vaadates
ei näe ma siis enam
seminari. Minek Tallinna
toob kindlasti
kaasa muudatusi, aga
ma ei arva, et üksnes
vanad ajad on head.
Palun, et Jumal ka seda valikut õnnistaks,
sest liidu vanematekogu on
nii otsustanud. Piibel käsib olla
kuulekad oma juhtidele ja nende
selgusele.
Sa oled olnud rektor ja ei saa
vist siiamaani kõike lihtsureliku
pilguga vaadata.
Kui vaadata, kuidas koole vintsutatakse
ükskord tuleb Bologna
protsess, mida kõik kõrgkoolid
peavad arvestama, siis on tähtsad
õpiväljundid, varsti mingid muud
asjad. Seminar peab kõigi nende
nõuetega arvestama, mis on väikese
kooli puhul üsna väsitav. Kui ka
õppejõud pole tööl põhikohaga, siis
on neil raske oma erialaga tegeleda.
Head rahulikku õppetööd pole kunagi
saanudki teha.
Nüüd, kus ma olen liidu häälekandja
toimetaja, ootan ikka, et
õppejõud pakuks oma distsipliini
osas ka üldarusaadavaid artikleid
ja teeniks liitu laiemalt. Nende töölepingutes
on sees, et
nad peavad oma eriala
propageerima.
Siin on ka häid näiteid.
Seminaris käivad kursused uue
meedia kohta. Kas kristlik paberajakirjandus
kaob ükskord
täiesti ära?
Kui tekkis trükikunst, sai see
arvamuse kujundajaks. Kui tuli
raadio, siis säilisid mõlemad. Kui
lisandus televisioon, jäid kõik need
alles. Praegu on küll internet, aga
ükski neist ei ole kadunud. Aga
proportsioonid muutuvad.
Seminaris on meediapraktika, ka
varem on seda olnud. Õpetatakse
kodulehe tegemist, tudengitel tuleb
teha mõni raadiosaade, nad peavad
ka kohalikus mittekristlikus ajakirjanduses
midagi avaldama. Lõpetajad
tutvustavad Teekäijas oma
diplomitöid.
Kuidas Sa vaatad tagasi liidu
möödunud 135 aastale? Kas meil
on veel järjepidevust 1884. aastaga?
Minu põlvkonnal on ja need, kes
seminarist läbi käivad, õpivad ka
meie ajalugu. Me laulame osalt samu
laule. Usutõed on meile edasi
antud ja me elame nendes. Oleme
samades palvelates, nii vanu
muidugi ei ole. Eelmised põlvkonnad
levitasid usku üle maa. Nüüd
peab valvama, et me linna kolides
seda maad maha ei jätaks.
Sa nimetasid laule.
Ma soovin, et liidu 1997. aasta
lauluraamatule omane rikkus elaks
edasi. Sealsed laulud hõlmavad kogu
vaimuliku elu. Ma ei ole muusik
ja kui lähen kuskile, kus näidatakse
seinale jälle uut laulu, siis mul võtab
natuke aega, kuni ma sisse elan.
Neis korratakse tihti mõnd rida nii
palju kordi läbi, et peaks selgeks
saama, aga mina alati ei saa. Moostes
on meil projektkoor veel olemas,
suurtel pühadel laulame ka
neljahäälselt. Seal ma tean, mida
tähendab ühe laulu selgeksõppimine.
Kui ma lähen liidu ühisüritustele
ja kõik laulud on uued, siis minul
jääb ühisosast midagi puudu. Ülistusmuusika
juht Ragne Kivimets
tutvustab praegu uusi laule Teekäijates
ja see ehitab seda silda, mida
mul seni ei olnud.
Sa oled teinud väga erinevaid
töid. Oled vist «mees nagu orkester».
Elu ongi selline, et vahel tuleb
teha kõike. EELK pastor Toomas
Paul kirjutas oma elust Saaremaal.
Kiriku katus jooksis läbi ja ta ei
julgenud üksi torni minna. Siis tuli
plekksepp ja ütles: «Mis kirikuõpetaja
teie olete, kes ei oska ise topeltvaltsi
teha?!» Meil on samad
probleemid.
Täname!
ÕMBLEMISE AJAL RÄÄGITAKSE JEESUSEST
Juba kaksteist aastat elab Saksamaalt
pärit abielupaar Sylvia (53) ja
Norbert (52) Hill koos oma laste Rebekka
(12) ja Michaeliga (14) Lõuna-Ameerikas
Paraguays. Mõlemad on
veendunud, et nad on seal Jumala
tahtel.
See oli aastal 2006, kui üks telefonivestlus
sõpradega Paraguayst
paiskas Sylvia ja Norbert Hilli elu
täielikult segamini. Sylvia ootas parajasti
oma teise lapse sündi. Oma tulevikku
nägi abielupaar Saksamaal, st
oma kodumaal. Ja siis tuli telefonikõne:
«Alati, kui me teie peale mõtleme,
tuleb mõte, et Jumal tahab teid siia.»
Mida teha? Nad palusid Jumalalt
mingit märki ja läksid järgmisel päeval
Münchenis vabakoguduse jumalateenistusele.
Seal kuulsid nad sõnu
«Lahku oma kodust...» Mõlema jaoks
oli see kinnitus, et nad peavad Paraguaysse
kolima.
ILMA TAGALATA VÕÕRAL MAAL
Viis kuud pärast Rebekka sündimist,
novembris 2006, lahkusid nad
Saksamaalt. Seejuures olid nad täiesti
üksi neil ei olnud seljataga ühtegi
misjoni- või
abiorganisatsiooni. Nad
said elamise ühes farmis pealinna
Asuncioni lähedal. Norbert Hill õpetas
seal lapsi. Aasta hiljem sai temast
läheduses asuva kristliku kooli saksa
keele õpetaja.
Kui USA ühing «Projekt Paraguay
rahvale» küsis Sylvia Hillilt, kas ta ei
tahaks hakata vedama ühte õmblemisprojekti
sotsiaalselt halvemas olukorras
naistele, andis see perekonnale
täiesti uue suuna. Üks selleks tööks
määratud misjonär ütles ära ja ta soovitas
enda asemele Sylviat, sest Sylvia
Hill pärineb rätsepate perekonnast
ja tegi hobi korras käsitööd. Sylvia
ütles «jah». 2009. aastal hakkas töö
peale. Esimesel tasuta kursusel oli ainult
üks osaleja. Ajapikku näitasid
huvi üles järgmised naised. «Äkki oli
mul kaks kursust ja kummaski kaheksa
naist,» meenutab ta.
ÕMBLUSKURSUSED KÜMNES KOHAS
Nüüd on tal kümnes kohas sellised
kursused ja õmblemist õpib 14 naist.
Lastele ja indiaani naistele on kursus
tasuta. Iga tund algab Piibliga. Sylvia
Hill märkas, et õmblemine on abivahendiks,
mis aitab inimesi Jeesusele
võita.
Naised ei õpi ainult õmblemist.
Nende eneseteadvus areneb. Mõned
naised hakkasid annetatud õmblusmasinate
abil tegelema ettevõtlusega
ja seisavad nüüd majanduslikult oma
jalgadel. Norbert Hillist sai vahepeal
misjonär ühes Bonni misjoniorganisatsiooni
projektis. Seda toetab veel
kaks abiorganisatsiooni.
Paraguay naised teevad imikuriideid,
moodsaid kotte, köögirätikuid,
pajalappe, kokapõllesid ja põllesid,
linikuid, padjapüüre ning palju
muudki. Mõned tooted lähevad rahvusvahelisele
turule ja aitavad selle
töö rahastamisele kaasa.
Nüüd on appi tulnud ka sakslanna
Damaris Burgbacher (26). Ta on hariduselt
moedisainer ja õpetab õmblejaid
kõrgema kvaliteediga riideid
tegema. Abielupaar on üksmeelne:
«Ilma Jumalat kuulamata ei oleks me
kunagi nii kaugele jõudnud.»
KLAUS RÖSLER
idea Spektrum
ELU KURISTIKU SERVAL
Niels Petersen kasvas üles Flensburgi
lähedal Saksamaal. Ta õppis
gümnaasiumis ja mängis edukalt jalgpalli.
16-aastaselt
hakkasid teda huvitama
peod. Kuna paljud sõbrad suitsetasid
kanepit, hakkas ka tema seda
tegema. Üsna pea jõudis ta järeldusele,
et oma sõltuvust on kõige kergem
rahastada «ainega» äri tehes. Hiljem
lisandusid teisedki mõnuained
nagu ecstasy. Nils Petersen oli ametlikult
üliõpilane õppis majandust ja
sotsiaalteadusi ning kehalise kasvatuse
õpetajaks.
23-aastaselt
tutvus ta ühe Kolumbiast
pärit naisega. Ta siirdus pruudi
juurde tema kodumaale ja jäigi sinna.
Seal kirjutas ta ka oma lõputöö. Kui
suhe purunes, kolis ta miljonilinna
Medellini. Linna kõige paremas kohas
avas ta diskoteegi. Seal said omavahel
kokku rahakad inimesed. Pidu
peeti iga päev.
Aga Medellinis käis sel ajal just
brutaalne jõukudevaheline sõda, kus
inimelud ei maksnud midagi. Tapeti
ka Peterseni sõpru ja tuttavaid. Nii sai
ka tema diskoteegi advokaadist kaasomanik
44 noahoopi ja suri. Aasta
hiljem diskoteegil enam edu ei olnud
ja Petersen läks pankrotti.
Petersen naases Saksamaale, sai rahaliselt
jälle jalad alla ja sõitis uuesti
Kolumbiasse. Ta ei suutnud vastu
seista ahvatlusele ruttu ja palju raha
teha. Ühel peol sai ta aru, et kaks külalist
tahavad teda ilmselt maha lasta.
Ta jooksis minema ja hüppas põgenedes
kaheksa meetri kõrguselt sillalt
alla. Ta murdis mõlemad jalad, aga jäi
ellu. Ühest inimröövist pääses ta hiljem
vaid üle noatera, sest jäi kuskile
hiljaks. Üks sõber oli kaheksa nädalat
kadunud. Kui ta pärast lunarahamaksmist
vabaks sai, elas ta veel
kolm kuud ja tapeti siis.
UNISTUS SUUREST RAHAST
Et oma unistust suurest rahast teoks
teha, proovis Petersen kokaiini toorainega
Saksamaale sõita. Aga lennujaamas
avastati narkootikumid tema
seljakoti kahekordse põhja vahelt ja ta
mõisteti vanglasse. Kohtuotsus kõikus
kaheksa ja kaheteistkümne aasta
vahel.
Karistust pidi ta kandma pealinna
Bogotá kurikuulsas vanglas «La Modelo».
Vangla on ehitatud 2500 vangile,
kuid seal istub kümme tuhat inimest.
Mõrvad ja tapmised on selle
vangla müüride vahel igapäevased
asjad. «Ma olin jõudnud oma elus niisugusesse
punkti, et minust endast ei
sõltunud enam midagi,» meenutab
Petersen hiljem. Hirmutunne, lootusetus
ja võimetus olid saanud temast
võitu. Meeleheide oli nii sügav, et ta
oli kindel sellest august ta enam
välja ei tule.
Oma hingehädas külastas Petersen
evangeelset vanglajumalateenistust ja
kuulis, et Jeesus on võimeline muutma
uueks ka täiesti untsus elu. See
kõnetas teda. Ta külastas jumalateenistust
igal hommikul ja luges iga
päev Piiblit. Temast sai lõpuks kristlane
ja ta laskis end vanglas pesunõus
ristida.
Kuigi Petersen oli vangis, tundis ta
nüüd end trellide taga vabana: «Ma
olin terve päeva tihedas ühenduses
Jumalaga.» Aasta pärast tegi kohtunik
lõpliku otsuse Petersen pidi vangis
istuma neli aastat ja kaks kuud. Järelejäänud
aja sai ta olla Medellini
lähedal väiksemas vanglas, kus oli ainult
tuhat vangi.
Ka seal külastas ta jumalateenistusi.
Pastoriks oli endine palgamõrtsukas,
kes kandis oma karistust ja oli
asutanud vangide abistamise ühingu
«Kristus purustab ahelad». Ta andis
Petersenile õpetust evangeeliumi põhitõdede
kohta.
PÕGENEMINE SAKSAMAALE
24. oktoobril 2013, olles veetnud
vanglas kaks ja pool aastat, sai Petersen
lõpuks tingimisi vabaks. Maalt ei
tohtinud ta aga lahkuda. Sellele vaatamata
õnnestus tal Venetsueelasse
põgeneda ja sealt Saksamaale lennata:
«Igatsus perekonna järele oli lihtsalt
nii suur.»
Flensburgis astus ta luterlikku kogudusse.
Algul puudus tal julgus sinna
minna: «Seal olid ainult vagad
inimesed ja mina tulin otse vanglast.»
Kuid esialgne argus kadus ja temast
sai koguduse kaastöötaja. Ta jutustas
oma usust. Ta märkas, kuidas kuulajatele
avaldas muljet tema elulugu ja
kogemus Jumala muutvast väest. Teda
hakati kutsuma erinevatesse paikadesse
üle kogu Saksamaa ettekandeid
pidama.
Ta hakkas kaugõppes teoloogiat
õppima. Ta sai aastase stipendiumi, et
saaks täielikult õppimisele pühenduda
ja ei peaks oma ülalpidamise pärast
muret tundma. Seda ei teeni ta
enam narkootikumidega, vaid viljadega.
Koos partneriga asutas ta 2015.
aastal firma «Tropifruit»: «Me müüme
viljapüreesid ja mahlakontsentraate
tööstuse jaoks.»
KUULUTADES JUMALAST
Oma tulevikku näeb Petersen
evangelistina Jumala sõnumit kuulutades.
Vahepeal on ta abiellunud
kolumblannaga. Eelmisel aastal said
nad tütre.
Tegelikult ei suuda ta päriselt hoomata
oma elu muutust: «Jeesus Kristus
on mu südant ja elu täielikult
muutnud. Kui keegi oleks mulle kaheksa
aastat tagasi öelnud, et ma
seisan kunagi kantslis ja kuulutan Jumalast,
oleksin temalt küsinud, kas ta
pole mitte liiga palju kanepit tõmmanud.»
KLAUS RÖSLER
idea Spektrum
MISJONÄR EI PÄÄSE ENAM TÜRKI
Alates 1999. aastast elas David Byle
(49) oma perega Türgis, et kuulutada
Jeesusest. Tal on nii Kanada kui ka
USA pass. Korduvalt on teda misjonitöö
pärast mõneks päevaks kinni
peetud. Eelmisel sügisel võttis aga asi
suisa teistsuguse pöörde, kui David
läks jälle oma tähtajalist elamisluba
pikendama. Kuna seda sel korral ei
tehtud, pidi ta maalt lahkuma. Võimud
kinnitasid talle, et sissesõidukeeld
tühistatakse peagi. Aga see ei
olnud nii. Novembris lendas ta Stuttgartist
Istanbuli, ta võeti kinni ja
saadeti lennukiga Saksamaale tagasi.
TÜRGI ON KODUMAA
Nii elab David Byle nüüd Saksamaal
naise vanemate juures. Tema
abikaasa Ulrike ja nende kolm last
Daniel (13), Amy (15) ja Esther (16)
on aga Istanbulis. Nad tulid koos
USAs ja Hispaanias õppiva venna Johannese
(19) ja õe Rebeccaga (18)
jõuludeks Saksamaale ning lendasid
siis tagasi. Kolm last tahavad ju oma
õppeaasta Istanbulis lõpetada.
David ütleb: «Meie jaoks on Türgi
kodumaa. Me oleme kogenud, kuidas
Jumal töötab, kuidas moslemitest
saavad kristlased.» Ta teab, et võimudele
oli pinnuks silmas just tema
evangeelne töö. Koos teiste kristlastega
läks ta Istanbulis tänavatele, et
inimestele rääkida Jeesusest.
KRISTLIK PROPAGANDA
95 protsenti umbes 80 miljonist
Türgi elanikust on moslemid. Enamik
neist on veendunud moslemid, aga
olid nõus ka kristlusest rääkima ja
esitasid palju küsimusi.
Vahepeal sai Byle Istanbuli kuberneri
büroost ametliku eitava vastuse
ja talle kehtestati sissesõidukeeld.
Võimud olevat teda juba varem hoiatanud,
et tema «kristlik propaganda»
ületab tavalise usuliste rituaalide täitmise
piiri.
MISJON SAKSAMAAL
Byle oli tööle saadetud misjoniorganisatsiooni
«Operation Mobilisation»
(OM) poolt ja ta on koos töötanud
ka selle looja George Verweriga.
Seepärast näevad teiste religioonide
esindajad temas ohtu. Ja Türgi valitsus
näeb temas omakorda ohtu rahvuslikule
julgeolekule.
Sel põhjusel jääbki perekond vahepeal
ilmselt Saksamaale, et sealsetele
türklastele kuulutada head sõnumit
Jeesusest. Kõne alla tulevad Berliin,
Hamburg, Mannheim või Ruhri piirkond.
Bylel ja tema naisel on suur
eelis nad räägivad vabalt türgi keelt.
Omavahel said nad tuttavaks 1990.
aastate keskel Türkmenistanis, kus
nad tegelesid ühe koguduste asutamise
projektiga. Ja nad teavad, et
Jeesus hoiab nende peret: «Jumal ei
tee vigu.»
DANIELA STÄDTER
idea Spektrum
Vaimulike töötegijate päevad «KOGUDUS KASVAB KOOS LASTEGA»
8. ja 9. veebruaril 2019 Nuutsakul
1. Lastekirjanik Ilmar Tomusk abikaasa Reedaga avas laste unistuste maailma.
2. Erki Tamm ja tema tütar Hellika rääkisid, kuidas nende pere üritas koduseid suhtekanaleid lahti hoida.
3. Väikegrupid.
4. Virgutusvõimlemine lastepärase laulu saatel.
5. Rakvere Karmeli koguduse POP (Piibel, Osadus, Poisid) lastetöö juhid.
6. Pastorid andsid aru, kuidas nende kogudused oma lastetöötajate eest hoolitsevad.
Fotod: Ermo Jürma
|