«Issanda kartus on tarkuse algus
ja Kõigepühama äratundmine on
arukus» (Õp 9,10).
Kõrgem Usuteaduslik Seminar
sai 30-aastaseks.
Aastapäeva peeti
uutes ruumides Tallinnas (loe intervjuud
siit!). Pildil seisavad
seminari endised rektorid
Meego Remmel, Aare Tamm, Peeter
Roosimaa, Toivo Pilli ja Ermo
Jürma, ripptoolis istub praegune
rektor Einike Pilli.
Väikesest kõrgkoolist on tulnud
palju töötegijaid Eesti EKB Koguduste
Liidule ja ka mujale. Ilma
nendeta oleks praegune pastorite ja
teiste Jumala sõna kuulutajate
pink tunduvalt lühem. Ilmselt oleks
töö kvaliteet ka madalam. Seminar
ei ole kindlasti asendanud Jumala
tegevust nende inimeste ettevalmistamisel,
vaid on olnud tööriist Tema
käes Tema oli ise seminari
asutamise algataja ja Ta on seda
oma riigi vajadusteks kasutanud.
Tarkus ei ole lämmatanud Jumalalt
tulevat inspiratsiooni ka tarkuse
on Jumal andnud.
Alati on vaja meenutada minevikus
olnud head ja selle eest kindlasti
Jumalat ka tänada. Nagu minevik
sõltus Temast, nii on ka tulevikuga.
«Mina olen A ja O, esimene
ja viimane, algus ja ots!», kõlab Issanda
manitsus ja julgustus (Ilm
22,13).
VALGUSES KOOS JUMALAGA
Toimetaja kommentaar
Lühikese ajavahemiku jooksul on
Eestis uppumissurmast päästetud
kaks noort hunti. Muidu peetakse
hunti ikka halvaks või jahiloomaks,
aga hädas peab tedagi aitama. Esimene
päästetud hunt on tänaseks kadunud,
tõenäoliselt surnud, aga ehk
läheb teisel paremini.
Võib-olla
saame nende huntide
päästjatelt midagi õppida? Piibel ütleb
inimeste vaheliste suhete kohta:
«Kui sinu vaenlane nälgib, toida teda,
kui tal on janu, anna talle juua, sest
seda tehes sa kuhjad tuliseid süsi tema
pea peale!» (Rm 12,20).
ILMA ELEKTRITA
«Pimedus katab maad ja pilkane pimedus
rahvaid» (Js 60,2). Lõuna-Eestis
teostus see sõnasõnalt. Võrus lendas
tormi ajal ühelt majalt plekk-katus
alajaamale ja lühistas selle. Linn
jäi mitmeks tunniks pimedusse. Lisaks
lõhkus torm ka tavalisi elektriliine
ning murdis teedele puid.
Mis juhtub, kui jääme elektrita?
Kui kõik piirduks lühikese pimedusega,
siis selle elaks üle. Aga kui haiglas
ei tööta elustamissüsteemid, piimatööstuses
riknevad piim ja juust, telefonid
on tummad, kraanist ei tule vett
ja must vesi ei lähe ära, keskküttetorud
on külmad, tanklast ei saa bensiini,
talvevarud sügavkülmas sulavad,
raadiot ei saa kuulata ega televiisorit
vaadata, raha ei saa automaadist
kätte ja poed on kinni ka, sest kassaaparaadid
ja turvaseadmed ei tööta
mis siis saab? Niisugust asja ei osanud
enamik inimesi enne ette kujutadagi,
kui see kätte jõudis.
Olevat kindlaks tehtud, et ühiskond
kannatab katastroofi 72 tundi, siis
hakkab osa rahvast mässama ja endale
eluks vajalikku jõuga teiste käest
ära võtma. Õnneks Võrus nii kauaks
vool ära ei jäänud. Kes kuskil külas
pikemalt hädas oligi, elas ju ikkagi
õnneks keset tsivilisatsiooni. Kogu
aeg oli näha, et midagi ikka parandatakse,
paha on, aga elu päriselt ei katke.
Kus siis Jumal oli, kui see õnnetus
juhtus? Kas Ta ei näinud, kuhu katus
lendab? Kindlasti nägi ja juhtis tuule
suunda ka. «Issand, anna mulle teada
mu elu ots ja mu päevade mõõt, et ma
tunneksin, kui kaduv ma olen,» palvetas
kuningas Taavet (Ps 39,5). Ei
tohi jääda mõnulema keset 21. sajandi
mugavusi, peab valmistuma ka karmimateks
päevadeks. Ja isegi kui
kõik pähe tulevad ettevalmistused
looduslikuks või mõneks muuks katastroofiks
saaksid tehtud, oleme siiski
sõltuvad Jumalast. Ameerika kavalad
ärimehed võivad pakkuda maailmalõpukindlaid
varjendeid, aga see
on lihtsalt rumalatelt rikkuritelt raha
välja petmine.
«Ja kui ma ütleksin: «Katku mind
pimedus ja valgus mu ümber saagu
ööks!», siis pimedus ei oleks pime sinu
ees, vaid öö oleks nagu päev, pimedus
oleks otsekui valgus» (Ps 139,
1112). Oleme kaitstud ja meil on tulevikku,
kui elame Jumalaga ning Jumalale.
MINISTREID KUKUTATAKSE
On saanud juba tavaks, et ministrite
iga ebakorrektse arvamusavalduse
või eksimuse pärast nõutakse nende
ametist lahkumist. Praegu on märgata
rünnakute suunatust ühele erakonnale.
Eks nad peaks siis ise ka natuke
oma suud valvama.
Kuidas reageerida, kui trobikond
ajakirjanikke on ümber, diktofonid ja
kaamerad töötavad ning küsimus
järgneb küsimusele? «Iga inimene olgu
aga kärmas kuulama, pikaldane
rääkima, pikaldane vihastama» (Jk
1,19). Inimesed olid oma sõnade mõju
pärast hädas juba Jaakobuse eluajal.
Siis polnud küll salvestusseadmeid,
aga Jeesus hoiatas: «Ei ole midagi
varjatut, mis ei tuleks ilmsiks,
ega peidetut, mida ei saadaks teada.
Seepärast kõik, mida te ütlete pimedas,
saab kuuldavaks valges, ja mida
te üksteisele kõrva sosistate kambrites,
seda kuulutatakse katustelt» (Lk
12,23). Ja veel: «Aga ma ütlen teile,
et inimesed peavad kohtupäeval aru
andma igast tühjast sõnast, mis nad
on rääkinud» (Mt 12,36).
Soovimata ühtegi konkreetset poliitikut
kaitsta või tema vastu astuda,
tahaks siiski küsida, kas süüdistajad
ise on eksimatud või kas nad ei korralda
mõnikord otsitud põhjustel
kampaaniaid? Kas see tuleb meile
kasuks, kui poliitikuid peetakse automaatselt
valelikeks? Kas puhta südametunnistusega
ja aateline inimene
julgebki enam poliitikasse minna,
tembeldatakse ta ju kohe suliks? Me
ju ikka vajame ausaid juhte? Kas
need peavad ka ükskord nagu lauljagi
kurvalt ütlema: «Ma valan välja oma
hinge, meenutades seda, kuidas ma
läksin läbi rahvamurru, keda ma juhtisin
Jumala kotta pühapidajate hõiske- ja
tänuhääle saatel» (Ps 42,5)?
«Ja Mooses sirutas oma käe taeva poole ning kogu Egiptusemaale tuli kolmeks
päevaks pilkane pimedus: üks ei näinud teist ja ükski ei liikunud paigast kolmel
päeval. Aga kõigil Iisraeli lastel oli oma asupaikades valge.» (2Ms 10,2223).
Foto: Kadri Aan
PIIBLI KEELEST RIIGIKEELENI
«Taevas ja maa hävivad, aga minu
sõnad ei hävi» (Lk 21,33).
Tekst on osa Jeesuse üleskutsest
järgijatele valvake! Kirikuaasta
eelviimane pühapäev on valvamise
pühapäev. Jeesus õhutab valvama
ka täna. Valvamine ei ole mingi
passiivne olek. Me peame olema
valmis.
Kui inimene palgatakse valvuriks,
siis on tal konkreetsed ülesanded,
mida ta peab tegema, millele
tähelepanu pöörama. Me peame
valvuri ülesandeid täites tegema
õigeid asju. Eesti rahvajuttudest
tunneme Kaval-Antsu
ja Vanapagana
lugu, kus Vanapagan palkas
Kaval-Antsu
aidaväravat valvama,
et vargad ei saaks aidas olevatele
varandustele ligi. Kaval-Ants
oli
laisk ning võttis aidaukse eest ära
ja heitis sellele magama. Vargad tegid
aida tühjaks. On oluline, et me
saaks oma ülesannetest õigesti aru
ega otsiks vabandusi ja põhjendusi
nende täitmata jätmiseks.
Jeesus kutsub meid valvama.
Meie ülesanne kristlastena on kuulutada
Jumala sõna.
MUUTUMATU JA KADUMATU
Jeesuse sõna meile on «taevas ja
maa hävivad, aga minu sõnad ei
hävi». See sõnum on öeldud meelevallaga,
prohvetlikult. See on Jumala
tõotus tulevaste aegade kohta.
Jeesuse sõnum on kehtiv ka täna.
Eesti EKB Koguduste Liidu piiblilugemise
kalendris on 2019. aasta
teemaks «Kasvame Jumala sõnas».
Selles on üleskutse ja julgustus.
Meie ülesanne on kasvada ise Jumala
sõnas ja teha see võimalikuks
ka teistele. Selleks me kuulutamegi
Jumala sõna. Piibliseltsid ning paljud
teised organisatsioonid tõlgivad,
trükivad ja levitavad Pühakirja,
et kõik saaksid osa Jumala sõnast.
Olen kasvanud kristlikus kodus.
Minu esivanemad on mitu põlve olnud
aktiivsed usuinimesed. Tegin
1972. aastal otsuse jätkata oma elu
Kristuse järgijana. Minu isa oli tol
ajal abiks Avispea vabakoguduses
ja käis kord kuus seal Jumala sõnaga
teenimas. Ühel pühapäeval võttis
ta mind kaasa ja seal andsin ma
oma esimese tunnistuse, mille aluseks
lugesin «taevas ja maa hävivad,
aga minu sõnad ei hävi». Ma ei
tea tänase päevani, miks valisin
just selle salmi. Pea pool sajandit
hiljem võin öelda, et see oli Jumala
sõna, mitte ainult sellele väikesele
kogudusele, vaid ka mulle isiklikult.
Ei osanud ei mina ega keegi
teine tol päeval öelda, et minu elu
saab olema nii otseselt seotud Pühakirjaga.
TOHUTULT MÕJUS TEGU
Piibli- ja
keeleaasta hakkab lõppema.
Käesoleval aastal möödus
280 aastat eestikeelse Piibli esmailmumisest.
Jüri koguduse õpetaja
Anton Thor Helle koos oma abilistega
ja ka varasemate piiblitõlkijatega
on jätnud sügava jälje meie
vaimulikku kultuuri ning igapäevakeelde.
Tänu nendele saime piiblirahvaks.
Kui Põhjasõja eelsetel ja
ka sõja ning katku aastatel nägid
mehed vaeva, et maarahvas saaks
endale emakeelse Piibli, ei osanud
neist keegi mõelda, milline on eesti
rahvas 21. sajandil.
Tänu Piibli ilmumisele kujunes
põhjaeesti keelest kirjakeele ja eesti
kultuuri alus. Eesti keel on maailmas
esimese viiekümne keele hulgas,
milles Piibel ilmus.
Kui Anton Thor Helle alustas
Piibli tõlkimist, oli tema kihelkonnas
vaid kaheksa kirjaoskajat ja
mitte ühtegi külakooli! Milline pidi
küll olema piiblitõlkijate usk?!
Eesti keele aasta 2019 tähistab
meie keele mainimist riigikeelena
sajand tagasi. Eesti keelest kui riigikeelest
räägiti esimest korda 4.
juunil 1919. aastal vastuvõetud
aktis «Eesti Vabariigi valitsemise
ajutine kord».
Eesti keele ametlik riigikeele
staatus kinnitati 1920. aastal Eesti
Vabariigi esimeses põhiseaduses.
Pikad nõukogude okupatsiooniaastad
seadsid ohtu meie kestmise
eestlastena ja eestikeelsetena. Ateistlik
propaganda püüdis hävitada
rahva mälu. Piibel kuulus keelatud
raamatute hulka. Koguduste töö oli
piiratud. Aga siiski jäi usk alles.
USUKANGELASTE TEOD
Meenutan paljusid mehi ja naisi,
kes andsid ususõna edasi. Nad ei
hoidnud seda ainult endale. Ma
usun, et meil igaühel on oma pikk
nimekiri nendest usukangelastest.
Kasutan just seda sõna usukangelane.
Need mehed ja naised ei pidanud
ise endid usukangelasteks,
aga nad säilitasid usu ja jagasid
seda teistega.
Nimetan siin ainult kahte nime.
Kõigepealt minu vanaisa Karl Kibuspuu,
kes oli kahe maailmasõja
vahelisel perioodil piibliseltsis tööl
piiblilevitajana või nagu tol ajal
öeldi kolportöörina. Olime vennaga
väikesed poisid, kui ta meile
oma lugusid jutustas. Ta istus
Kärdlas oma kodus kiiktoolil ning
jutustas Vabadussõjast, millest oli
osa võtnud, samuti põnevaid lugusid
piiblilevitaja tööst. Need olid
toredad jutud poistele.
Aga kõige olulisem oli see, et vanaisa
ütles ühel päeval saab Eesti
vabaks ja piibliselts taastatakse!
Aga see ei olnud jutustuse lõpp.
Vanaisa lõpetas need lood sõnadega:
«Ma usun, et seda kõike ma
võin näha oma silmadega.» Ja ta
nägi samal kiiktoolil istudes televiisorist,
kuidas Pika Hermanni torni
tõusis sinimustvalge lipp. Mõni aeg
hiljem vaatas vanaisa televiisorist
Aktuaalse Kaamera uudistest, et
Tallinna raekojas taastati Eesti
Piibliselts. Jumal andis usu. Jumal
on oma tõotuste taga. Jumala tõotused
on kehtinud läbi sajandite.
Teine mees on Jüri koguduse
õpetaja Jüri Raudsepp. 30 aastat
tagasi, 14. oktoobril 1989 avati Jüri
kirikuaias Piibli monument. Piduliku
sündmusega tähistati eestikeelse
Piibli esmailmumise 250. aastapäeva
ning mälestati kiriku- ja
kirjameest
Anton Thor Hellet.
Oli muutuste aeg. Kuna aasta
varem oli Nõukogude Liidus peetud
Venemaa ristiusustamise tuhandendat
aastapäeva, kasutas
muutunud olukorra ära ka Jüri
Raudsepp, kes alustas ettevalmistusi
juubeli tähistamiseks ning mälestusmärgi
püstitamiseks annetuste
kogumist.
Avamispäev oli vihmasele ilmale
vaatamata pidulik, meeleolu ülev.
Osavõtjate hulgas viibisid tolleaegsed
partei- ja
valitsustegelased,
sõpru oli saabunud ka Soomest ja
Saksamaalt. See päev kinnitas usku,
et kõik on võimalik.
Pronksi valatud Piibliga monument
Jüri kirikuaias on üks mitmest
samalaadsest mälestusmärgist,
mida on üle maailma püstitatud.
Kivisse on raiutud sõnad: «250
aastat eestikeelset Piiblit. Tõlkis
Anton Thor Helle, Jüri kiriku õpetaja
17131748. Tänuliku meelega
Piiblile ja Jumala hoidvale armule
mõeldes EELK Jüri kogudus ja
eesti rahvas.»
Samal aastal ilmus Toomas Pauli
tõlkes Uus Testament ning välismaalt
saabusid esimesed suured
saadetised eestikeelseid Piibleid.
Võime Jumalat tänada, et Ta on
hoolitsenud oma sõna eest. Ta on
kinnitanud läbi sajandite oma kogudust,
aidanud meil säilitada usku
Temasse, kes on rahvaste Looja ja
Hoidja.
PIIBEL ON KAASAJALE
«Ma ootasin Issandat suure ootusega;
Ta kummardus mu poole ja
kuulis mu appihüüdmist ja tõmbas
mind üles õuduse august ja paksust
porist ning asetas mu jalad kaljule ja
kinnitas mu sammud. Ta pani mu
suhu uue laulu, kiituslaulu meie Jumalale.
Paljud näevad seda ja hakkavad
kartma ja lootma Issanda
peale.
Õnnis on mees, kes paneb oma
lootuse Issanda peale ega pöördu ülbete
ja valesse taganejate poole. Palju
oled sina, Issand, mu Jumal, teinud
imetegusid ja mõelnud mõtteid
meie kohta; ei ole kedagi sinu sarnast.
Kui ma hakkaksin neid kuulutama
ja neist kõnelema, siis oleks
neid rohkem kui jõuab ära lugeda.»
(Ps 40,26).
Oleme vaadanud tagasi möödunud
aegadele ning psalmisti sõnad
on nagu kokkuvõte kõigest sellest.
Lisan siia juurde meie rahva suurkuju
pastor Jakob Hurda tänu neile,
kes meile Pühakirja on tõlkinud:
«Minu arvamise järel on vistist
kõige parem tänu aga see, et meie
Püha Kirja, mis nende meeste hool
ja waim meile kätte muretses, sagedasti
ja mõistlikult pruugime,
Jumalale auuks ja meile enestele
waimu walguseks ja hinge õndsuseks.»
Usun, et need sõnad on olulised
veel ka täna ja võiks meist igaühele
olla julgustuseks lugeda Piiblit. Samas
peame olema Jumalale tänulikud
kõigi nende inimeste eest, kes
meile on Pühakirja tõlkinud. Olgem
Jumalale tänulikud kauni
emakeele ja emakeelse Pühakirja
eest. «Sinu sõna on mu jalale lambiks
ja valguseks mu teerajal» (Ps
119,105).
Nüüd kuuleme sageli, et Piibel on
vananenud, ei vasta tänapäeva
nõudmistele, ei ole võimalik võtta
Piiblit eeskujuks, Piibli õpetus
ahistab ja piirab meie normaalset
moodsat elu. Sageli antakse juhiseid,
kuidas Piiblit tuleb kaasaegselt
tõlgendada. Olgu siis selleks
meetodiks humanism, feminism,
sotsiaalsus, poliitika jne peaasi, et
Jumala sõna sobiks minu maailmaga.
Piibel Pühakiri Jumala sõna,
on koguduse Tema Kiriku õpetuse
aluseks ka tänapäeval. Jumala
kogudus õpetab seda ka täna. Piiblitunnid,
pühapäevakool, alfa kursused
... need on kõik vahendid, et
võiksime kasvada Jumala sõnas.
Piibel on ka täna meile eeskujuks.
Jeesuse Kristuse eeskuju ja Jumala
Püha Vaim on meile abiks, et võiksime
järgida kaasaja ühiskonnas
Piiblit.
Ma soovin, et Jumala sõna oleks
meie igapäevases elus ka tänapäeval
veel valguseks ning juhataks
kõiki inimesi õigetele otsustele ja
õigete teede peale. «Ja seepärast me
tänamegi alatasa Jumalat, et kui te
meie käest saite kuulda Jumala sõna,
siis te ei võtnud seda vastu mitte
inimeste sõnana, vaid sellena, mida
see tõepoolest on Jumala sõnana,
mis on tegev ka teis, kes te usute»
(1Ts 2,13).
JAAN BÄRENSON
Eesti Piibliseltsi peasekretär
UUED JA VANAD RUUMID
Aktuaalne teema
Kõrgem Usuteaduslik Seminar asus 14. novembril
uutesse ruumidesse Tallinnas Koskla 18. Selle maja ümberehituse
projektijuht HENRI LEHTSAAR rääkis Kuulutajale
tehtust ja eelolevast.
Milline maja oli Koskla 18 ja mis sellest sai?
Majas oli kunagi ühiselamu ja seejärel TPI trükikoda.
Nüüd kuulub hoone Sõbra Käele, mis on Eesti EKB Koguduste
Liidu sotsiaaltöö organisatsioon. Maja sai kunagi
ostetud ja renoveeritud Rootsi partnerite abiga laste päevakeskuseks.
Algselt ta toimiski sellena, seal elas kümmekond
last ja see oli laste elluaitamise projekt. Kui lapsed
hakkasid iseseisva elu peale minema, siis võttis ühe osa
hoonest rendile liidu keskus ja majas tegutses ka Allika
kogudus. Üheks üürnikuks esimesel korrusel oli solaarium,
mis aitas hoone ülalpidamise kulusid oluliselt katta,
aga nad tahtsid välja kolida. Seoses seminari Tartust
Tallinna viimise plaaniga sai pärast mitmete erinevate
variantide kaardistamist otsustatud, et kõige õigem oleks
Koskla hoone esimese korruse ruume muuta nii, et seal tekiks
ristkasutuse võimalus koguduse ja seminari vahel.
Mõlemad vajavad ruume ainult teatud päevadel ja ühine
kasutamine oleks majanduslikult mõistlik lahendus.
Mida majas ümber tehti?
Sisuliselt jäid esimesest korrusest alles ainult seinad.
Keset kogunemissaali olid suured kandepostid. Nendest
vabanemine nii, et kaks ülemist korrust kaela ei kukuks, oli
suur töö. Ehitus oli kapitaalne.
Ülemised korrused jäid praegu samaks, seal värskendasime
liidu kontori poolel ühte nõupidamiste ruumi.
Liidu kontori uuendamine on ehituse teine etapp.
Maja katuse all olevad korterid ja ühiselamu ruumid jäid
alles. Aga kui oleks kristlikke organisatsioone, kes tahaks
endale kontoriruume, siis ühiselamust saaks neid väga
edukalt ehitada ja tekitada sümbioosi muude üldkasutatavate
ruumide vahel.
Mis ehitus maksma läks?
Investeeringu maht on suurusjärgus 250 tuhat eurot.
Hetkel ei ole veel kõik makstud ja ehitusel on veel sabasid
ning annetajatel on võimalik toetada köögi ehituse ja
sisustuse soetamise kulutusi. Oleme kasutanud sisekujundaja
abi, et saaksime kaasaegse järgmisele põlvkonnale
suunatud interjööri. Räägime paarikümne aasta
perspektiivist, et see keskkond oleks multifunktsionaalne,
seda saaks kasutada õppetööks, koolituste läbiviimiseks ja
konverentsideks.
Tartus on spetsiaalselt seminarile ehitatud koolimaja.
Mis sellest saab?
Seal on ring täis saanud. 25 aastat on möödas, hoone on
küllaltki amortiseerunud. Pärast mitmete erinevate variantide
kaalumist jõudsime selgusele, et rajame selle hoone
baasil kristliku hooldekodu, praegustest üürnikest jääks
alles lasteaed ja paar kogudust maja kasutama. Hooldekodu
vajab ka aulat, saale ja kogunemisruume. Taotlesime
linnalt tasuta hoonestusõigust 50 aastaks kõrval olevale
krundile, kus oli sotsiaalmaja, mis ootab lammutamist.
Sinna tuleb juurdeehitus. Oktoobri algul tuli linnalt jaatav
otsus, mis on kindlasti palvevastus.
Hooldekodu kohtade osas on nõudlus küllaltki suur, ainuüksi
Tartu linnas on 150 kohta puudu. Soovime seda
lünka täita ja näeme hooldekodu osana liidu missioonist.
Hooned on lõpuks ainult vahend, mis meie kätte on antud.
Sa said ühe hoone arendamisega hakkama ja nüüd
hakkad järgmist tegema?
Võib nii öelda küll. Seda hooldekodu asja oleme tegelikult
paralleelselt ajanud juba üle aasta. Esialgsed eskiisjoonised
ja arvutused on tehtud, see ei ole lihtsalt õhku kirjutatud
plaan.
Tallinnas oli töö maksumus suurte ehitusfirmade jaoks
liiga väike. Küsimus oli postide eemaldamise vastutuses.
Me võtsime ehituse koordineerimise enda peale ja püüdsime
erinevatele töödele ise allhankijaid leida. Hooldekodu
on nii suur projekt, et seal tulevad ehitushanked ja suurfirmad,
mis hakkavad seda ellu viima. See on mitme miljoni
eurone projekt.
Kas Valduste OÜ, kus Sa töötad, hakkab ise ka
vanast seminarihoonest välja kolima?
Suurem osa personalist on meil Sõbralt Sõbrale kauplusteketiga
seotud, kinnisvaraga tegeleb ainult käputäis
inimesi. Valduste kontor jääb suure tõenäosusega Tartusse,
kuid liigub rendipinnale.
Seminari kolimine oli pikalt küpsenud otsus, et vaadata
tulevikku. Oleme positiivselt meelestatud. Sisu on oluline,
mitte hooned.
Täname!
JUMALA ARM JA HELDUS
Käesoleval kuul sai 80-aastaseks
emeriitpastor AARE TAMM.
Palun räägi oma esivanematest!
Minu isapoolsed vanavanemad
olid Pärnumaalt. Räägiti, et nad
olid kunagi Endlas näitlejad. Kahjuks
nende abielu purunes. Vanaema
elas Viljandis oma uue kaasaga
ja vanaisa Pärnus oma uuega.
Tean, et ta elas 92-aastaseks.
Ema poolt vanavanemad elasid
Tõrvas ja kuulusid baptistikogudusse.
Ema sai juba noorena usklikuks
ja käis koos Elmar Palumäega
Narvas mingis piiblikoolis. Ma
pidasin ema konspekti järgi kunagi
isegi jutluse.
Minu isa Richard Tamme konspekte
on mul sadu. Ta pöördus 18-aastaselt.
Ma tean, et ta oli üsna lähedane
Karl Leopold Marleyga.
Kui mu vanemad abiellusid, siis
nad elasid Tõrvas. Ema vend oli
loomaarst ja isa oli loomaarsti abi.
Isa oli mingil ajal Tapal ja Valklas
pastor.
Ema suri 1953. aastal, kui ma olin
13-aastane.
Isa abiellus uuesti ühe
uskliku õega Olevistest. Nad elasid
26 aastat koos ja said hästi läbi.
Võõrasemaga oli Sul endal
probleeme?
Võõrasemal oli tütar ja isal olin
mina ning siis tekkisid läbisaamise
probleemid. Mis seal parata, ma
olin uskmatu. Aga kui ma usklikuks
sain, siis läksin kohe koju.
Leppisime ära ning jäingi isa ja kasuema
juurde elama. Ma sain usklikuks
20. jaanuaril 1966. aastal Jõgevestes
südaöösel üksinda palvetades.
Kuidas Sa naise leidsid?
Kasuõde Malle andis mulle ühe
telefoninumbri. Ma helistasin ja
kutsusin Tiiu Kaldveri endale külla.
Ma olin õhtukoolis, kui ta tuli.
Tulin koju ja armusin esimesest pilgust,
midagi ei olnud teha.
Tiiu isa Edgar Kaldver valiti
1939. aastal Kohila koguduse abipastoriks.
Seda ta oli kogu elu, vahepeal
oli küll kümme aastat Avispea
koguduse pastor. Tiiu ema
poolt vanaisa oli Kohila koguduse
asutaja ja esimene pastor Priidik
Prooso.
Meil on kuus last ja praegu on
peres juba 40 liiget. Nimed segi ei
lähe, aga sünnipäevade meelespidamisega
tekib juba lastelaste puhul
probleeme.
Kuidas juhtus, et Sa
läksid Sadalasse pastoriks?
Kõigepealt tegi mulle
ettepaneku Robert Võsu,
aga siis tegi mulle Kohila koguduse
aastapäeval 1971. aasta augustis
ettepaneku ka Herman Mäemets.
Tema äi oli Sadala koguduses
koorijuhiks. Kohe järgmisel pühapäeval
läksime perega sinna. Hakkasin
igal pühapäeval Kohilast Sadalasse
käima, edasi-tagasi
365 kilomeetrit.
Oma sünnipäeva ajal kolisin
ära. Ametlik paikapanek tuli
järgmisel kevadel. Sadala
koguduses oli 43
liiget, neist üheksa väga
tugevat venda, ainult
keskmine vanus oli kõvasti
üle seitsmekümne. Kui me
1976. aastal ära läksime, oli ka 43
liiget, kuid kogudus oli tükk maad
noorem.
Olen pastor olnud Sadalas
19711976, Kiviõlis 19761988 ja
Ridalas 19882011. Ridala kõrvalt
teenisin vahepeal ka Mäevalla, Palivere,
Sutlepa ja Haapsalu kogudusi.
Kõigist on head mälestused
jäänud.
Oma loomult oled Sa evangelist.
See töö on mul rohkem hingel olnud.
Kunagi peeti evangeeliumi
nädalaid ja siis sai igal aastal mitmes
kohas käidud. Ma ei tea, kui
hästi ma pastoritööga hakkama
sain, eks Issand ütleb. Aga kui ma
Ridalasse tulin, oli siin 50 inimest
ja keskmine vanus 73, aasta-paariga
oli juba 115 liiget ja rahvas
noorem ka. Suureks abiks on olnud
minu pere. Erki tuli sõjaväest ja
hakkas kohe narkomaanidega tööle.
Ka Kiviõlis tekkis liikumine. Sel
ajal oli koguduses 145 liiget, palju
Volga-sakslasi
ja pühapäeval oli
viis koosolekut kolmes keeles. Küllalt
elav töö oli tolle aja kohta.
Need kolm kogudust olid ju
väga erinevad.
Sadalas olid baptistikogudus ja
nelipühikogudus kokku pandud
ning see mind natuke hirmutas, aga
Jumal andis armu, mitte ühtegi
konflikti ei olnud. Ka rahvas suhtus
meisse hästi. Kui palvela
remonti tegime, siis tuli ka neid
appi, kes koguduses ei olnud ja ka
koosolekutel ei käinud.
Ridalas oli neid, kellel olid vanemad
ja vanavanemad usklikud olnud,
aga nad ise olid maailma läinud.
Üsna mitmed tulid tagasi. Minu soovitus oli, et nad vormistaksid
oma abielud ära, kui tahavad kogudusse
tulla. Paljud elasid ju niisama,
väites, et ega paber ei ela.
Uute aegadega hakkasid uued
inimesed kogudusse tulema. Praegu
on Ridala koguduses kaks endist
partorgi, väga tublid koguduseliikmed.
Nüüd on juba uus liikumine
pärast seda, kui mina vastutuse ära
andsin. Paar perekonda on igal
koosolekul Tallinnast kohal, väga
aktiivsed ja toredad.
Sa oled vaimulikutöö kõrvalt
pidanud väga erinevaid ilmalikke
ameteid.
Algul olin Tallinnas koos Jüri
Puusaagiga raadioelektroonika
konstrueerimisbüroos, seal tuli usu
pärast pahandusi ja meile mõlemale
tehti tuul alla. Seal ma olin
väikese labori juhataja.
Ma ei otsinud töökohta, vaid
nahkgalanteriikombinaadi Linda
partorg ja osakonnajuhataja olid
ukse taga ning kutsusid, et tule meile,
meil usuga probleeme pole. Olin
seal kaks ja pool aastat galvaanikatsehhi
juhataja. Sealt saadeti mind
väga pidulikult kingitustega kogudusse
tööle.
Minu endisi ameteid ei olnud
Sadalas tarvis, aga keevitajat oli
hädasti vaja. Õppisin liha- ja
piimatööstuse
õppebaasis Tallinnas ja
praktikal olin Viljandis Johannes
Saardi juures. Kiviõlis läksin metsavahiks.
Anti võimalus õppida kiirendatud
korras aasta ajaga pool
tehnikumi õppekava läbi. Töötasin
pärast juba haritud metsavahina
kaheksa aastat.
Ridalas õppisin kõigepealt kõrgsurve
katlakütjaks. Siis peksid teismelised
poisid rängalt läbi ühe ukrainlase.
Kirjutasin Ridala kooli
direktorile, et võib-olla
ma saan natuke
aidata, tuleksin usuõpetuse
õpetajaks. See oli 1989. aastal. Kevadel
läksin õpetajaks, aga partorg
võttis asja üles ja mind lasti lahti.
Direktor ütles, et natuke vara, mine
koju. Läksin koju, istusin palvela
esimesse pinki ja ütlesin Jumalale,
et nüüd ma kukkusin vist läbi. Keegi
koputas kohe uksele. Üks seitsmenda
klassi poiss tuli ja ütles, et
tema tahab Jumala lapseks saada.
Kaks tundi hiljem tuli ta õde. Ja nii
algas ärkamine.
Sügisest olin juba Martna koolis
usuõpetuse õpetaja. Osvald Liht oli
Lähtru koguduse pastor, teda kutsuti
kooli ja ta soovitas mind. Jaanuarikuust
olin sama kooli direktor.
Igal ajal olen ma ikka õppinud.
Käisin Moskvas kaugõppe piiblikursustel,
siis õppisin Saksamaal
Bielefeldi piibliinstituudis. Tallinna
pedagoogikaülikooli lõpetasin koolijuhina.
Sa olid ühe aasta Kõrgema
Usuteadusliku Seminari rektor.
Millega ma ise rahul
olin, oli kooli akrediteerimine
kooli diplomid
hakkasid maksma. Maja
gaasiküttele üleviimine
sai ette valmistatud, katel jäi järgmisele
rektorile sisse tuua.
Miks ma üldse Tartu läksin?
Mulle tehti liidu juhtide poolt selline
ettepanek. Nõustusin, sest sain
Jumalalt palvela muru niitmise
ajal selge suunise, et sellest koolist
peab saama evangelismi ülikool.
Ma püüdsin seda joont ajada ka.
Käisin tudengitega kolm-neli
korda
nädalas kogudustes evangeelseid
koosolekuid pidamas. Aga kuna
üldiselt oli teoloogiline suundumus
tugevam, siis kool jäi teoloogiliseks.
See on ka kindlasti vajalik.
Kuidas Sinust kirjanik sai?
Ma olin Sadala koguduse pastor
ja elasin Jõgeval. Ükskord oli vihmane
ilm ja ma istusin oma laua taga.
Mõtlesin, et Oskar Luts kirjutas
siin koolilugusid, Palamuse ei ole
Jõgevalt kaugel. Minul on ka koolilugusid.
Hakkasin sahtlisse kirjutama.
Aeg muutus ja ma
pakkusin kirjutist Ingmar
Kurele ja Tiina Nõlvakule.
Nii läks 1991. aastal trükki
«Pöördumine».
Ma olen kirjutanud 15 raamatut.
Järgmised olid «Loti naine» (2000),
autobiograafiline «Teel tähtede
poole» (2001), kaks osa inimeste
pöördumiste lugusid «Teel allikale»
(2002), «Kolm novelli» (2004), «Siimon
Selootes» (2006), «Ridala kogudus
125» (2008), «Kutsumust
järgides» (2012), «Kabaku ühe
talu lugu» (2013), «Indrek» (2015),
«Samaaria Eesti misjon 25» (2016),
«Vanaisa jutupaun» (2016), «Kaks
elu» (2017) ja «Ühe laulu lugu»
(2017).
Ma püüan niikaua rivis olla, kui
saan. Toimetamisel on «Uue Testamendi
novellid». Toimetab Tiiu
Palm ja Aarne Hanni teeb originaalillustratsioonid.
Mõte on selles,
et iga inimene, kes selle läbi loeb,
otsib järgmiseks kohe Piibli üles.
Sinu perest on tulnud tuntud
töötegijad. Kõigepealt Erki, kes
on Eesti EKB Koguduste Liidu
president, aga ka Sinu tütar Ethel
Suurküla, kes on liidu ainus
naispastor.
Kogudus valis Etheli ja ta töötab
koos abikaasa Eediga väga edukalt.
Mul pole tarvis tal silma peal hoida,
tema hoiab minul silma peal.
Teine poeg Elari oli Kehras pastor
ning siis tuli tal valida, kas jääda
liidu noortejuhiks või pastoriks ja
tema valis noortejuhi osa. Praegu
töötab ta kinnisvaras ja Mainori
kõrgkooli õppejõuna. Üle-eelmisel
aastal tunnistati ta kooli parimaks
õppejõuks.
Kas midagi oleks pidanud minevikus
teisiti tegema?
Kui 1990. aastate ärkamislaine
tuli, siis oleks pidanud rohkem hingehoiutööd
tegema. Ridala noortekooris
oli üle 30 inimese, käisime
Rootsis turuplatsidel ja kirikutes
laulmas. Nüüdseks on järele jäänud
mu pere laste ansambli «Vaba
ja õnnelik» laulud, mis tulevad Pereraadiost
siiani. Kui nüüd uus ärkamise
laine tuleks, siis oskaks
võib-olla
rohkem. Pühapäevakooli
lastest läks suur osa maailma, aga
nende lapsed hakkavad nüüd pühapäevakooli
tulema. See on Joosep
Tammo tähelepanek.
Kas kunagi vanasti olid head
ajad ja nüüd on kõik untsus?
Midagi ei ole untsus, vaid ajastud
on erinevad. Endiste suurte tegijate
asemele on tulnud võimekas ning
tubli uus vahetus. Kõik vanad kogudused
ei ole teovõimelised, aga
uued lähevad hästi edasi. Jumal
teeb oma tööd. Aga inimeste usulised
eelteadmised on väga väikesed
ja huvi ei ole suur. Me teeme selles
ajas oma parima.
Ma olen oma elule pealkirjaks
pannud «80 aastat Jumala armu ja
heldust». Pöördumisest saadik on
Jumal mind kogu aeg kandnud.
Kõik, mis mul on ja mis ma olen
on tõesti ainult Jumala armust.
Täname!
LOHUTUS
Õnnetus tuli ootamatult ja muutis
minu elu igaveseks. Teade mehe surmast
tabas mind kivilaviinina. Minu
rinnust tuli nagu looma hääl, aga
mõistus karjus: «Ei! Ei! Ei!»
Ma oleksin tahtnud ära joosta, peitu
pugeda, uinuda, ärgata otsekui painajalikust
unest. Oli niisugune tunne,
nagu oleksin vaakumis: mitte millestki
pole kinni haarata, millegi külge
rippuma jääda, ega ole mitte ühtegi
rahustavat mõtet, mis oleks andnud
kasvõi mingisugustki lootust...
Ma arvan, et just sellistest läbielamistest
võiks rääkida igaüks, kes on
oma elus pidanud kogema lähedaste
inimeste surma: mehe, naise või laste
oma...
UUS ALGUS
Kaotusvalu oli veritsev haav, millega
oli vaja edasi elada. Aeg läks, tulid
päevad ja kuud. Oli vaja harjuda uue
eluga, aga selleks oli vaja hingelist
jõudu ja leppimist sellega, et kui
hommikul ärkad, pole sinu kõrval
armastatud inimest, ja õhtul ei ava
keegi oma võtmega ust. Ükskord
hommikul unest ärgates tabasin ennast
mõttelt, et olen väsinud elama
kurbuses, pisarates uinumisest ja õnnetuna
ärkamisest. Südamest vilksatas
läbi mõte: «Lõpeta enda haletsemine!»
Saanud sellest aru, mõtlesin: «Kas
tõesti ei ole enam millestki rõõmu
tunda?!» Sel hetkel jooksis minu tuppa
pojake ja pööras oma käekestega
minu näo enda poole. Ma mõistsin, et
ta tahab minu silmadesse vaadates näha
neis rõõmu, rahu, rahulolu ja ...
elu. Ma pean elama täisväärtuslikku
elu ja sellest sai minu teadlik otsus.
Ma olin 30-aastane
ja hakkasin
eluga otsast peale. Ma lõpetasin oma
kaotuste kokkulugemise, kaebamise,
mälestustes elamise. Õppisin eemalduma
enesehaletsuse mõtetest ja
meelekibedusest kaotuse pärast.
Nüüd võin ma täie veendumusega
öelda, et kui Jumal sulgeb ühed uksed,
siis Ta avab kindlasti teised.
Ma tean, et Jumal valmistas mulle
õnneliku saatuse: Ta leidis mind õnnetuse
keskelt, tõi enda juurde, avas
end mulle, viis minu ja mu poja enda
kooli. Just Tema koolis õppisime me
õigesti suhtuma ellu ja kõigesse, mis
ümberringi toimub. Läbielamiste ja
kannatuse mõjul muutus minu süda
võimeliseks kaasa elama, kaasa kannatama,
vastu võtma Jumala armastust,
uskuma seda, saama lohutatud
selle läbi ja võtma täieliku usalduse ja
alandlikkusega vastu kõike, mida Ta
minu ellu saadab, teades, et kõik tuleb
kasuks. Mulle meeldib korrata sõnu
«tasub vaid alanduda Jumala tugeva
käe alla ja puust rist muutub kaheks
valgeks tiivaks».
Praegu olen ma 63-aastane,
suur
osa minu elust on elatud ja ma tean,
mis on minu kutsumus olla lesk.
Aga kui palju tõotusi jättis Issand
oma sõnasse, mis saadavad mind kogu
elu! Issand ütles, et Ta on leskede
ja vaeslaste Jumal! Nii see ongi: Ta
aitas mul üles kasvatada ja juhatada
õigele teele poja, kelle üle mul on
õigus uhke olla. Issand töötab temaga
palju ja tegutseb aktiivselt tema läbi.
Ma jooksen iga küsimusega Issanda
juurde. Tema on mu hinge nähtamatu
abikaasa. Ta on mu sõber ja
õpetaja. Ma näen, kuidas Ta hoiab
minu sisemist elu, elab kaasa mu ebaõnnestumistele,
aitab leida väljapääsu
rasketest olukordadest ning õpetab
sellega kannatlikkust ja alandlikkust.
Iga inimese elus on tõuse ja mõõnasid
ning küll on hea, et minu taevane
abikaasa on alati stabiilne. Ta
kaitseb mind väga armukadedalt, sest
ma olen Tema oma. Õpetada oma
südant kuuluma Issandale tähendab
Tema usaldamist kõiges: anda ära,
kui vaja ja võtta vastu, kui Ta annab!
Suheldes Issandaga Tema sõna kaudu,
näen iga päev Tema tõotusi. Ma
armastan väga sõnu Ps 121,12: «Ma
tõstan oma silmad mägede poole,
kust tuleb mulle abi? Abi tuleb mulle
Issanda käest.»
ENESEHALETSUSE ÕNNETUS
Tuleb meelde üks olukord, mis
juhtus lesknaiste ja üksikute inimeste
kristlikus laagris. Laagrisse tuli lesk,
kelle mehe matustest oli möödas ainult
nädal. Tal oli hea perekond
mees oli koguduses jutlustaja, neil oli
viis last.
Pärast matuseid veensid tütar ja
väimees ema sõitma laagrisse, et ta
saaks oma mures mingitki leevendust,
eemalduks kurbadest mõtetest.
Kui ta tuli, hakkasid tema juurde üksteise
järel tulema lohutajad, kes väljendasid
oma kaastunnet. Ta võttis
need vagalt vastu ja istus langetatud
silmadega. Inimesed pöörasid talle
kõrgendatud tähelepanu. Nende pilgud
rääkisid ilma sõnadeta: «Oh sa
vaeseke!» Hommikul tuli ta nutetud
silmadega ja oli näha, et ta oli nutnud
terve öö. Kolmandal päeval otsustas
ta koju minna.
Oli selge, et peame tegema midagi
otsustavat. Me pidime seletama lohutajatele,
et kaotuse üle elanud inimene
peaks võimalikult ruttu unustama
oma kurvad mõtted ja ümber lülituma
teistele mõtetele, mille Jumal on
saatnud lohutuseks ja et me oma lõpmatute
kaastundeavaldustega tuletame
talle ainult pidevalt tema kaotust
meelde.
Me vestlesime kaua selle õega, aga
ei õpetanud teda, vaid lihtsalt rääkisime
ja palusime tal rääkida oma perest.
Tulemus ületas meie ootused. Ta
avas oma südame ja hakkas rääkima,
ja meie lihtsalt kuulasime mõistes, et
läbi nende meeldivate meenutuste
vabastas ta oma südame kurbusest.
Lõpuks ütles ta, et on väga tänulik
Jumalale oma mehe eest ja selle eest,
et Issand andis selle mehe just talle
ning nad olid koos õnnelikud. Pärast
vestlust jäi õde meiega kuni laagri lõpuni
ja läks lohutatuna tagasi koju.
Tahaksin rääkida ka ühest teisest
juhtumist. Ühel meie õel suri pärast
pikka ja rasket haigust mees. Pärast
matuseid sattus naine niisugusesse
masendusse ja enesehaletsusse, et tema
südamele ei pääsenud enam keegi
ligi. Ta sulgus endasse, ei tahtnud kedagi
näha ja peitis end oma kurbadesse
mõtetesse. Ta elas vaid mälestustes.
Oma korteri igasse tuppa pani ta
mehe pildid, kattis kinni aknad ja
süütas küünlad põlema. Lõpuks ei
käinud ta enam kirikus ka. Kui me
tahtsime teda külastada, ei avanud ta
meile ust ega tahtnud näha kedagi.
Möödas on umbes kümme aastat ja
tulemus on kurb: nüüd on see suhteliselt
noor naine väga haige, kõigi
peale solvunud ja ei lase ikka mitte
kedagi enda juurde. Ta elab täielikus
üksinduses, haigena ja hingelises
nukruses.
Lõpuks tahaks veelkord meelde tuletada,
kui oluline on õppida oma
südant andma Issandale, usaldada
Teda kõiges: anda, kui vaja, ja võtta
vastu, kui Ta annab!
Aga olla Issandas lesk see ei ole
kaotus, vaid eriline seisund, sest Issand
ise võtab lese oma erilise kaitse
alla ja keegi ei suuda teda Tema käest
kiskuda.
TATJANA KUHFELD
Vera i izn
«Siis ma ütlesin: Oh oleksid mul tuvi tiivad, ma lendaksin minema ja asuksin
kuhugi elama» (Ps 55,7).
Foto: Kadri Aan
ELU TAGAKIUSATUTE HEAKS
Pakistani inimõigusteadvokaat
Aneeqa Maria Anthony (38) kasvas
üles kaitstud keskkonnas. Ta elas küll
moslemimaal, aga käis kristlikus
koolis ja tema ümber olid enamikus
kristlased.
Kuid 14-aastaselt
lõpetas ta kooli ja
läks edasi õppima. Teda tabas kultuuriokk.
Nüüd oli ta ainus kristlane
koolis ja kohtus äkki moslemitega,
kes olid tema usu pärast vaenulikud ja
survestasid teda moslemiks hakkama.
«Nad vaidlesid minuga pidevalt. Ei
olnud alati lihtne viisakalt lahkuda.»
Talle oli selge, et iga tüli võis viia
etteheideteni jumalapilkamises ning
sellega kaebuse ja aastatepikkuse
vangistuse või isegi surmanuhtluseni.
JUURA KIRJANDUSE ASEMEL
Need vastandused ei läinud noorest
naisest jälgi jätmata mööda. Pärast
magistrikraadi saamist inglise kirjanduses
otsustas ta juurat õppida ja
mitte kristlikus koolis õpetajaks saada:
«Ma ei tahtnud enam turvalist töökohta.
Ma tahtsin teisi usukaaslasi aidata,
kes väidetava jumalapilkamise
tõttu hädas olid.»
Anthony märkas ruttu, kui ohtlik on
tema elu naissoost advokaadina, kes
kristlaste eest seisab. «Kui ma olin
teel oma esimese kaitsealuse juurde,
peatas vihane moslemitest rahvahulk
mu auto.» Et midagi hullemat ei juhtunud,
oli Jumala õnnistus.
Korduvalt üritasid radikaalsed
moslemid Anthonyt tappa. Üks
imaam lubas sellele, kes tema või ta
perekonna tapab, koha paradiisis.
Kahel korral pidi ta mõrvaähvarduste
tõttu põgenema välismaale ja mõnikord
peitma ajutiselt ennast ja oma
peret kodumaal Pakistanis.
ALATI SÜDAMEGA
Julge advokaat on ainuüksi sel
aastal üle 80 kristlase ja muu vähemusse
kuuluva inimese huve kaitsnud.
Küsimuse peale, kas midagi on
talle eriliselt südamesse läinud,
muutub ta väga mõtlikuks. Õigupoolest
on teda puudutanud nende
kõigi saatused.
Aga Shamim Bibi nimelise kristlasega
tunneb ta end eriliselt seotuna,
«sest see naine sai nagu minagi just
esimest korda emaks ja meie lapsed
on peaaegu ühevanused». 2012. aastal
süüdistas üks imaam Shamimi jumalapilkamises.
Tõenäoliselt olid tema
moslemitest sugulased vaimulikku
selleks õhutanud, sest noor naine
ei tahtnud islamisse üle minna. 2015.
aastal mõisteti ta tänu Anthony tegevusele
õigeks.
JUMALA KÄTES
Mõnikord tundub advokaadile, et
tal on oma tööd raske jätkata: «Kui
minu laste elu on ohus ja me peame
end järjekordselt peitma, tahaks mõnikord
kõigest loobuda. Aga siis ma
mõtlen kõigi nende inimeste peale,
keda aitame. Ma ei saa neid lihtsalt
hätta jätta.»
Ka siis, kui kristlaste olukord peaks
minema Pakistanis veel raskemaks,
olevat ikkagi võimalik midagi ära
teha: «Jumal tahab mind kasutada.
Seepärast töötan ma edasi, annan oma
elu ja mured Tema kätesse. Ta ei ole
mulle mitte kunagi pettumust valmistanud.»
ERIKA GITT
idea Spektrum
SISSEMURDJA LASKIS END RISTIDA
Brenton Winn (23) laskis end ristida
Ameerika Ühendriikide Arkansase
osariigis Conways baptistikoguduses.
Ta oli kogudusele kirikusse sissemurdmisega
tekitanud kahju sada tuhat
dollarit. Kohus määras talle osavõtmise
ühest rehabilitatsiooniprogrammist,
mille vältel sai temast kristlane.
Nagu teatas internetilehekülg Baptist
Press, murdis Brenton Winn narkouimas
kirikusse sisse. Ta purustas
kõik, mis kätte juhtus, sealhulgas arvutid,
kaamerad ja elektroonika. Lõpuks
pani ta kiriku põlema. Ta oli Jumala
peale vihane, et oli vaatamata
ühele kristlikule võõrutusprogrammile
narkosõltuvusse tagasi langenud.
Ta tundis end petetuna. Kuriteo
ajal jäi ta valvekaamera vaatevälja,
nii et politseil õnnestus ta isik kindlaks
teha.
Koguduse vanempastor Don
Chandler ütles noore mehe heaks
prokuratuurile mõne hea sõna ja
palus talle kergemat karistust: «Ei saa
50 aastat järjest andestamist kuulutada
ja ise seda mitte praktiseerida.»
Winn ei olevat mingi paadunud kurjategija,
vaid noor mees, kes on teinud
vigu. Kohtunik andis Winnile valida,
kas 20 aastat vanglat või aastane
kristlik rehabilitatsiooniprogramm.
Winn valis rehabilitatsiooni ja sai
kristlaseks.
ELU OLI KAOS
Winn pärineb kristlikust kodust,
kuid sellele vaatamata sai temast narkomaan.
«Mu elu ei olnud midagi
muud kui kaos.» 14-aastaselt
proovis
ta metamfetamiini ja 16-aastaselt
võttis
narkootikume juba iga päev. Ta tegi
ka enesetapukatse.
Rehabilitatsiooniprogrammis olevat
ta aru saanud, «kuidas Jumal
funktsioneerib», ütles ta Baptist Pressile:
«Ma mõistsin, et mitte mina ei
valinud sel ööl kirikut, vaid Jumal valis
selle mulle. Oleks see mõni teine
kirik olnud, istuksin ma praegu vangis.»
Varem oli ta arvanud, et see oli
juhus, et ta just sinna kirikusse sisse
murdis, aga nüüd näeb selles kinnitust,
et «Jumal on reaalne ja vastab
palvetele».
KINDEL TÖÖKAVA
Selles rehabilitatsiooniprogrammis
on juba kolmsada sõltlast kristlasteks
saanud. Nad peavad osalema iga nädal
15 tundi piibliõppes ja esimesel
poolaastal tegema kolmsada tundi
ühiskondlikult kasulikku tööd.
Rehabilitatsiooniprogramm loodi
aastal 2011 endise narkosõltlase James
Loy poolt. Kuus aastat varem sai
ta ise kristlaseks ja vabanes nii 23
aastat kestnud alkoholi- ja
narkosõltuvusest.
Loy sõnul on töö eesmärgiks
«tekitada jüngreid Jeesusele
Kristusele». Peaeesmärk ei ole mitte
see, et programmis osalejad loobuksid
narkootikumidest ja alkoholist:
«Ma tahaks, et nad Jeesusesse armuksid.»
Selle armastusesuhte tulemusena
saavad nad ka oma sõltuvusest
lahti.
idea Spektrum
KRISTLANE KALLISTAS OMA VENNA MÕRVARIT
Ameerika Ühendriikides Dallases
andestas mõrvaohvri vend kohtusaalis
mõrvarile ja kallistas teda. Sellest
teatas internetileht Christian Post
(Washington).
Valge naispolitseinik Amber Guyger
laskis 6. septembril 2018. aastal
maha relvastamata mustanahalise
Botham Jeani (26). Politseinik oli
töölt koju tulles eksinud uksega ja kogemata
sisenenud korrus kõrgemal
mehe korterisse. Poolpimedas pidas
ta meest sissetungijaks. Ta tulistas teda
teenistusrelvast, sest kartis oma elu
pärast.
Ohver oli raamatupidaja ja kristliku
koguduse ülistusjuht. Kohus mõistis
Guygerile kümme aastat vanglat. Otsuse
teatavakstegemise järel teatas
surnu vend Brandt Jean, et andestab
endisele politseinikule. Tema vend
oleks soovinud, et see naine annaks
oma elu Kristusele.
Kohtunik Tammy Kemp kinkis
süüdimõistetule pärast istungit Piibli
ja embas teda samuti, teatas internetiportaal
Breaking Christian News.
Kohtunik soovitas Amber Guygeril
alustada lugemist salmist Jh 3,16:
«Sest nõnda on Jumal maailma
armastanud, et Ta oma ainusündinud
Poja on andnud, et ükski, kes Temasse
usub, ei hukkuks, vaid et tal
oleks igavene elu.»
idea Spektrum
Eesti EKB Koguduste Liidu TÖÖTEGIJATE PÄEVAD
Laulasmaal ja Keilas 22.23. novembril 2019
1. Ordineerimisest rääkis Toivo Pilli.
2. Jumala riigi töö on ilus töö. Einike Pilli küsimustele vastasid Sven-Joonatan Siibak,
Toomas Vardja ja Mart Oksa.
3. Esimese päeva võttis kokku Erki Tamm.
4. EKNi oikumeenilise aastapreemia laureaat Anne Raiste Eesti Rahvusringhäälingust ja Meego Remmel.
5. Hele-Maria Kangro rääkis meediastrateegiast.
6. Töötuba pilk paberitelt üles.
|