Kes küll nii kõvera korstna
ehitas? Meistrimehe nimi jääb meile
kahjuks (või tema õnneks) teadmata.
Küllap see korsten täitis oma
eesmärki ja suits läks üles. Isegi
maja kadumine tema ümbert ei
purustanud korstent, nagu seda
paljude ahervaremete juures näha
võib. Seega on ta üllatavalt tugev,
silmaga nähtavale «puudele» vaatamata.
Ükski inimene ei ole täiuslik ja
loomulikult ei ole seda ka tema töö.
Ainult Jumala kohta võis Jaakobus
kirjutada: «Iga hea and ja iga
täiuslik kink tuleb ülalt, valguste
Isalt, kelle juures ei ole muutust ega
varjutuste varju» (Jk 1,17). Isegi
Paulus pidi enda kohta tunnistama:
«Mitte et ma ... oleksin juba
täiuslik, aga ma püüan kätte saada
seda, mille pärast Kristus Jeesus on
minu kätte saanud» (Fl 3,12).
Me võime alati pöörduda palves
Jumala poole, kes on andnud oma
Poja: «Ja kui Ta oli saanud täiuslikuks,
sai Ta igavese pääste toojaks
kõigile, kes on Talle kuulekad» (Hb
5,9). Meie puudustele vaatamata on
Jeesus usklike silme ette seadnud
kõrge eesmärgi: «Teie olge siis
täiuslikud, nõnda nagu teie taevane
Isa on täiuslik!» (Mt 5,48).
AKTIIVNE TARKUS TOOB EDU
Toimetaja kommentaar
Eesti keel on kultuurkeel ja ka arvutikeel.
Seekord pani Kuulutaja aktuaalse
teema intervjuu helifailist kirjapilti
arvutiprogramm. Loomulikult
tegi see toimetaja töö palju lihtsamaks
ja andis olulise ajavõidu.
Nii lähebki elu edasi. Tarkus tuleb
Jumalalt, aga inimene peab seda aktiivselt
rakendama. See ei ole tarkus,
kui tahetakse kõike vanamoodi edasi
teha, rääkimata sellest, et alati ei olegi
see võimalik.
VESINIKUVAIMUSTUSEST
Kas vesinik võiks olla tulevikus
inimkonna energiaprobleemide lahendus?
Tulisemad pooldajad nõuavad
koguni mõnede tehtud plaanide
pooleli jätmist ja kohe vesiniku kasutusele
võtmist.
Vesinikuenergiale üleminek tundub
Eesti oludes ahvatlev. Vesiniku saamiseks
saaks kasutada väga ebakindla
tootmistsükliga päikese- ja
tuuleelektrit,
pilvisel ja tuulevaiksel ajal
vesiniku uuesti elektriks muuta ning
selliselt ühtlustada maa elektriga varustamist.
Praegu on siiski veel tegemist arendamise
alguspooles oleva tehnoloogiaga.
Probleeme on nii vesiniku saamise
kui ka selle kütusena kasutamisega.
Peab lootma, et uurimiseks kasutatav
jõud ja raha läheb õigesse
kohta ning tegemist ei ole tupikteega.
Muidugi võib vesinikuenergiat juba
nüüd mingil tasemel kasutada ja seda
ka tehakse.
Vesiniku tootmise praegu levinud
tehnoloogiad on kahjuks kallid ning
saastavad. Kui aga kasutada elektrit ja
vett, siis puhtast veest on kogu maailmas
puudus. Merevee või saastunud
vee kasutamisel, mida tundub palju
olevat, tekivad aga kindlasti jäägid,
mida peab kuidagi utiliseerima.
Vesinikukütuse kasutamisel on jäägiks
vesi, mis on bensiinitossust
kindlasti parem, aga sellelgi on oma
vead ka liigniiskus saastab keskkonda.
Meie kliimas lisandub külmal
ajal veel libeduse tekitamine. Nii tuleks
ka jääkvesi kokku korjata, mitte
lasta sellel lihtsalt maha joosta või
õhku auruda.
Kahjuks ei saa me praegu veel
rääkida vesinikutehnoloogiast kui
kliimasõbralikust ja taskukohasest,
aga tal on eeldusi tulevikus selleks
muutuda. Ühtegi uut tehnoloogiat ei
maksa etteruttavalt kuulutada imeliseks
lahenduseks ja sellesse ettevaatlikult
suhtujaid põlastada, nagu ei tohi
ka uuringuid tegemata jätta. Soovigem
teadlastele ja inseneridele edu
ning säilitagem rahulik meel. «Õnnis
on inimene, kes leiab tarkuse, ja
inimene, kes jõuab arusaamisele»
(Õp 3,13).
PRESIDENT VÕÕRSILE
Kas president Kersti Kaljulaid
võiks pärast esimese ametiaja lõppu
asuda peasekretärina juhtima Majandusliku
Koostöö ja Arengu Organisatsiooni
(OECD)? Kas Eesti diplomaatia
tohib kaasa aidata, et ta selle
koha saaks?
Niisugusele ametikohale saabki
väikesest Eestist kandideerida ilmselt
ainult ametisolev või endine president
või peaminister. Kandideerimisel
vaadatakse mitte ainult isikuomadusi,
vaid ka seda, kes on enne teda
organisatsiooni juhtinud, et juhikohtadel
oleks erinevatest riikidest ja
piirkondadest pärit isikuid. Eesti enda
tahtmisest ei piisa, aga oma esindajate
soovitamine rahvusvaheliste organisatsioonide
juhtideks on iga normaalse
riigi püüe, isegi kui nad neil
ametikohtadel ei tohi lähtuda oma
koduriigi poliitilistest ja majanduslikest
huvidest. Mingis mõttes on nad
ikka ju oma riigi esindajad ja kriitilistes
olukordades võivad mõjukate
isikutena kodumaa kaitseks midagi
öelda.
Kersti Kaljulaid on lubanud oma
ametiaja presidendina kindlasti lõpuni
olla. Rahvusvahelistesse ametitesse
on mindud ka enne eelmise mandaadi
lõppu. Näiteks Iirimaa esimene
naispresident Mary Robinson lahkus
1997. aastal kolm kuud enne tähtaega
presidendikohalt, et saada ÜRO
inimõiguste ülemkomissariks.
Kõige rumalam on kuulata, kui
keegi hakkab kõrgete ametikohtade
puhul ainult suurest palgast rääkima.
Tavaliselt ei ole need rahad lihtsa inimese
seisukohalt vaadates tõesti väikesed,
aga positsioon ise on olulisem
kui selle eest saadav tasu.
«Ülemuse üle valvab ülemus ja
nende üle on veelgi ülemaid» (Kg
5,7). Tähtsaid rahvusvahelisi ametikohti
on veel. Ehk saabki mõni neist
eestlastele. Loodame, et nad on oma
töös väärikad.
KÜLLUSLIK ELU
«Varas ei tule muu pärast kui varastama
ja tapma ja hukkama. Mina
olen tulnud, et neil oleks elu, ja oleks
seda ülirohkesti.» (Jh 10,10).
Praegusel ajal, mil meie ümber
on palju ebakindlust, teadmatust,
ärevust ja kitsikust, kõlab «külluslik
elu» reaalsest igapäevaolust
võõrduva nähtusena. Seda enam
mõistame konteksti, milles Jeesus
kõneles vaeses ja vaevatud ühiskonnas,
pakkudes võimalust külluslikuks
eluks.
Õpetades oma järgijaid, tõi Jeesus
nende ette suurima pingetelje
elu ja surma. Meie elureaalsus on
see, et keegi tahab meilt elu võtta ja
keegi tahab selle meile anda. Kurat
teeb kõik, et meilt elu varastada ja
Jumal on see, kes läbi Jeesuse tahab
meile üliküllusliku elu anda.
Igapäevane reaalsus on aga vahel
palju keerulisem kui see veendumus.
Varast on lihtne ära tunda,
kui ta ei varja oma kavatsusi. Sel
juhul on kerge talle vastu astuda ja
abivägesid kutsuda.
Oluliselt keerulisem on aga pääseda
salakavalate petturite käest,
kes jätavad esmapilgul süütu mulje.
Just sellise strateegilise petisena
tegutseb kurat oma käsilastega.
Mängufilm «Nüüd sa näed mind»
räägib mustkunstnike grupist, kes
suudavad luua pettepildi, mis tundub
absoluutselt reaalne. Kurat oskab
surmast luua elu pildi. Asjadest,
mis võivad olla meile hukatuseks,
loob ta pildi kui süütutest
vabadustest, et elada õnnelikku elu.
KAOTUS JA VÕIT
Ilmselt üks suurimaid Piibli paradokse
on kirjas Matteuse evangeeliumis,
kus Jeesus ütles: «Kes
oma elu leiab, kaotab selle, ja kes
oma elu kaotab minu pärast, leiab
selle» (Mt 10,39). Kuidas saab elu
kaotades seda leida? Kuidas saab
üldse midagi ära andes tegelikult
hoopis midagi saada?
Oma igapäevasele toidulauale
vaadates mõistame seda paradoksi
ehk paremini. Meil ei oleks leiba,
kui viljaseeme ei oleks surnud. Jeesus
ise tõestas selle paradoksi sügava
tähenduse oma ristisurma läbi.
Meil on võimalus ülikülluslikule
elule vaid tänu sellele, et Jeesus andis
oma elu meie eest.
Üliküllusliku elu teine võti on aga
meie enda käes. Meil tuleb omal
moel järgida Jeesuse eeskuju ja olla
valmis andma oma elu ära, et
saada tagasi elu, mis on Temas.
Äraandmise õnnistus ei peitu rohkema
asemele saamises, vaid väärtuslikuma
asemele saamises. Külluslikkust
ei saa mõõta kvantiteediga,
vaid seda tuleb mõõta väärtusega.
VAJADUSED JA SOOVID
Küllusliku elu lubadus ei ole materiaalse
jõukuse lubadus. See on
elu, mitte asjade lubadus. Külluslikkuse
mõõdupuu ei ole kogus,
vaid seisund.
Kui me mõistame küllusliku elu
all mitte materiaalsete väärtustega
mõõdetavat, vaid Jumala armuga
määratletud elukvaliteeti, saame
nõustuda sellega, et igaüks võib
elada külluslikku elu. Meil on seda
vahel raske uskuda, sest kipume
küllusliku elu ja materiaalse jõukuse
vahele panema võrdusmärki.
Jumal on lubanud täita meie vajadused
(Mt 6,32: «Teie taevane Isa
teab ju, et te seda kõike vajate»),
kuid mitte kõiki meie soove.
Kui me räägime igapäevaste vajaduste
katmisest, siis on oluline
meeles pidada, et meid on kutsutud
märkama neid, kes abi vajavad.
Elutarkusest pakatavas Õpetussõnade
raamatus on kirjas: «Ära
keela head neile, kes seda vajavad,
kui su käel on jõudu seda teha» (Õp
3,27). Märkimisväärne on seejuures,
et selle põhimõtte kirjapanija
oli üle mõistuse jõukas kuningas
Saalomon.
Kui näeme maailma vaesust, siis
see ei ole Jumala tegemata töö, vaid
Jumala hoolivuspõhimõtet eiravate
inimeste enesekesksus. Algkoguduses
toodi kogu oma vara ja teenistus
Jumala ette ning jagati seda siis
vastavalt sellele, kuidas keegi vajas
(Ap 2,45).
Jumal on lubanud oma laste eest
hoolt kanda, kuid Tema kogudusel
ehk meil ühiselt on täita selles oma
roll. Paulus kirjutas Filipi kogudusele:
«Küll mu Jumal täidab kõik
teie vajadused oma rikkust mööda
kirkusega Kristuses Jeesuses» (Fl
4,19). Taas tuleb rõhutada seda, et
täidetud saavad meie vajadused,
mitte meie soovid, kui usaldame
Jumalat ja Talle kuuletume.
KOOS KOGUDUSES
Kogudus on päris ainulaadne organisatsioon,
kus jõukad ja vaesed
omavahel lävivad. Ühiskonnas on
enamasti jõukatel niiöelda oma
seltskond ja vaestel oma seltskond,
kuid koguduses saavad need kaks
gruppi kokku ühises osaduses. See
on väljakutse, seda ilmselt eelkõige
jõukatele, sest nendel on Jumala
silmis vastutus kanda hoolt vaeste
eest.
Jumala silmis ei ole andmine see,
kui anname ära midagi oma küllusest.
Õige andmine on see, kui anname
ära kõik. Andmine oma
küllusest paneb meid tundma ennast
hästi. Andmine nii, et meil endal
võib puudus tulla, paneb Jumala
vaatama meie peale (Lk
21,14).
Jumala riik on jõukate ja vaeste
inimeste päralt, keda mõlemat on
kutsutud andma ja seeläbi leidma
Jumala peidetud külluslikku elu.
Jõukatel on aga vastutus hoolt kanda
ka Tema kõige «pisemate» eest
(Mt 25).
IGATSUSTEPÕHINE ELU
Kui tahame saada endale rohkem,
kui meil on, siis muutume rahulolematuks.
Kõik vajalik võib
meil küll olemas olla, aga kui näeme
ennekõike seda, mida meil ei
ole, siis ei määra meie seisundit
enam see, mida omame, vaid see,
mida meil pole. See on ohtlik seepärast,
et meie pilk (ja süda) läheb
olulisima pealt kõrvale.
Rahulolematust põhjustab enda
võrdlemine teistega. Jeesuse jutustatud
tähendamissõnas viinamäe
töölistest (Mt 20,116) oli kõik hästi
niikaua, kuni selgus, et terve päeva
töötanud töölised saavad sama palga
kui need, kes töötasid ühe tunni.
Tõsi, see on pisut kummaline tasustamisviis,
kuid omanik ei petnud
kedagi. Kui terve päeva töötanud
töölised ei oleks olnud selle tasustamissüsteemi
tunnistajad, siis oleks
nad oma kokkulepitud teenistusega
rahul olnud. Kuna aga keegi teine
oli paremas olukorras kui nemad
olid, siis muutusid nad rahulolematuks.
Me elame mitte vajadustepõhises
ühiskonnas, vaid igatsustepõhises
ühiskonnas. Ja selles ühiskonnas
tunneme ennast puuduses olevat,
kuigi me võiksime pidada ennast
külluses elavaks rahvaks. Hiljuti
pakkisin endale mõneks päevaks
kohvrit kaasa ja mõtlesin, et meie
esivanemad pidid sellise kohvritäie
riietega terve elu hakkama saama.
KITSIKUS JA KÜLLUS
Kui elame Jeesuse eeskuju järgi,
siis me ei saa arvestada hea eluga.
Jeesus elas tagasihoidlikult ja ometi
ei olnud ka Temal millestki puudust.
Me saame aga arvestada küllusliku
eluga, mille me saame Temalt,
kui anname oma elu Temale
üle.
Jumala tegutsemismustrit jälgides
tekib paratamatult arusaam,
et enne, kui meile usaldatakse valitsusi,
tuleb meil läbida viletsusi.
Joosep, kellest sai Egiptuse valitseja,
pidi eelnevalt läbi minema viletsusest.
Taavet oli võitud kuningaks,
kuid pidi enne kuninga kohale asumist
olema pagenduses ja viletsuses.
Kitsikuseajad kujundavad meid
palju rohkem kui külluseajad. Kitsikuses
ei ole meil enam loota mitte
kellelegi peale Jumala. Kitsikuses
oleme me altimad kõike Jumalale
üle andma, sest meil ju tegelikult
polegi midagi. Jõukus võib olla
orjastav ja kitsikus vabastav, sest
külluslikku elu peegeldab meie
hoiak, mitte see, mida me loendada
saame.
TÄNUKS ON PÕHJUST
Paulus, kelle puudulik elu (elu
ilma Jeesuseta) möödus jõukuses ja
kelle külluslik elu (Jeesusele allutatud
elu) möödus vaesuses, kirjutas
oma sõpradele Filipis: «Oskan elada
kehvalt ja oskan elada ka jõukalt,
olen kõigega ja kõigi oludega
tuttav: nii kõhtu täis sööma kui
nälgima, elama nii jõukuses kui
puuduses» (Fl 4,12). Sellega edastas
Paulus üleskutse olemaks rahul
sellega, mis meil on ja taotlema
enamat kui ainult materiaalne rahulolu.
Sealsamas mõned salmid enne
kutsus aga Paulus oma vajadusi
Jumala ette tooma läbi tänuütlemise.
Kui elame Jumala külluses, siis
on meil alati rohkem põhjust tuua
tänu kui nurinat. Ehk peaksime
oma «Ma tahan»-laused
sõnastama
ümber «Ma tänan!»-lauseteks?
Mõelgem sellele, mis on ülal ja mitte
sellele, mis on all maa peal (Kl
3,2).
JUMALAST JA JUMALAGA
Paulus kutsus meid üles radikaalsele
muutusele: «Ja ärge muganduge
praeguse ajaga, vaid
muutuge meele uuendamise teel, et
te katsuksite läbi, mis on Jumala
tahtmine, mis on hea ja meelepärane
ja täiuslik» (Rm 12,2). Usun, et
just sellest muutusest saab alguse
külluslik elu Jumalas ja Jumalaga.
Külluslik elu ei saa kunagi olla vaid
Jumalaga, vaid see peab saama
alguse eelkõige Jumalast meie sees
ehk Pühast Vaimust ja see peab
peegeldama Jumalat meie elus.
Kuigi lõpuks tähendab oma elu
loovutamine Jeesusele meile igavese
elu saamist, siis külluslik elu
võib meie jaoks olla reaalsus juba
täna, sest meis elab see, kelles on
küllusliku elu vägi.
Paulus kirjutas: «Aga Jumalale,
kes meis tegutseva väega võib korda
saata palju rohkem, kui oskame
paluda või isegi mõelda, Temale olgu
kirkus koguduses ja Kristuses
Jeesuses igavesest ajast igavesti
kõigi sugupõlvedeni! Aamen.» (Ef
3,2021).
MEELIS KIBUSPUU
Tartu Kristliku Risttee
Koguduse pastor
MAAILM KORISTATI PUHTAMAKS
Aktuaalne teema
Miks osalesid usklikud 19. septembril
maailmakoristuspäeval? Sellest rääkis
Kuulutajale BRITT NORMET, kes oli
kirikutes selle päeva vedaja.
Miks Sa hakkasid tegelema prügiteemaga?
Olin üle kümne aasta Olevistes
ülistusjuht, vahepeal tegin sama Fookuse
koguduses ja nüüd on meie pere
kodukogudus Viimsi Vabakogudus.
Kuna minu abikaasa on osalenud kõigil
kolmel korral maailmakoristuse
projektis, siis tekkis mul mõte, et veel
suurem vajadus on koristada inimeste
vaimumaailma. Väline prügi on meie
sisemuse peegeldus.
Mitteuskliku jaoks on kirik üsna
kauge koht ja omakorda kirikute
jaoks on mitmed tavamaailma probleemid
kauged, sealhulgas planeedi
hoidmise teema. Me tegeleme vaimupoolega,
palume Jumala Vaimul tulla
meie maa ja rahva peale, aga me ei
näe seda, et on väga häid liikumisi,
milles kaasa lüües saaksime inimestele
palju lähemale tulla.
Me pakkusime kirikutele välja kava,
et inimesed kogunevad kõigepealt
oma kodukirikutes, seal on väike palveteenistus
ja siis minnakse välja koristama.
Viimsi palvelast saatis meid
koristama pastor Kristjan Kalamägi.
Kui kaua on koristuspäevad
kristliku tööga seotud olnud?
Seekordne oli esimene, kus me avalikult
ja teadlikult liitsime kiriku
maailmakoristusaktsiooniga, mis toimub
iga septembrikuu kolmandal
laupäeval. Meie visioon on viia koristamine
palvelainega kokku ja et see
oleks globaalne.
Kuna koristuspäeva taga on ülemaailmne
võrgustik, siis sealtkaudu
saab häid kontakte. Tänavu tuldi välja
enam kui 150 riigis. Koroonaaasta
kohta on see väga võimas tulemus.
Inimeste arvu ei ole veel teada, möödunud
aastal koristas kokku 21 miljonit
inimest.
Kui ulatuslikult võtsid koristuspäevast
osa kirikud?
Kirikute liikumine toimus ainult
Eestis, sest meil oli segase aasta tõttu
vähe aega. Need kohtumised, mis pidid
toimuma kevadel, jäid ära ja ei olnud
võimalik globaalset liikumist tekitada.
Registreerus 18 kirikut üle
Eesti, aga kindlasti oli neid, kes ei taibanud
end registreerida. Meiega lõid
kaasa Eesti Kirikute Nõukogu ja Eesti
Evangeelne Allianss ehk mõlemad
suured katusorganisatsioonid. Loodame,
et uuel aastal on teemaga kaasas
vähemalt sada kirikut.
Miks oli tähelepanu mahavisatud
suitsukonidel?
Väike prügi jääb tihtilugu märkamata,
kuigi tegelikult reostab just see
kõige enam loodust ja ka linnaruumi.
Kristlikes ringkondades valdavalt ei
suitsetata, ent enamik kristlasi ei ole
kunagi ka selle peale mõelnud, kui
suur saasteallikas üks koni on. Suitsufilter
on peentest mikroplastikiududest
kokku pandud iga koni sees
on lausa 12 tuhat pisikest kiudu. Kui
visata koni maha või kanalisatsiooniauku,
siis need kiud ei kõdune, vaid
hakkavad levima. Loomad söövad
need sisse ja nii jõuavad nad ka inimeste
toidulauale. Läänemeri on üks
saastatumaid meresid maailmas ja
seal suplevad meie lapsed. Taevast
sajab vihma, see kastab meie peenraid
ja me sööme oma ökoporgandeid
koos mikroplastiga.
Kui me koristasime, siis üks võõras
inimene läks mööda ja ütles, et tema
ei suitseta ega korja seepärast konisid
ka. Ma ütlesin, et mina ka ei suitseta,
aga ma ei taha neid endale sisse süüa
ega juua ning sellepärast ma kummardun
alla ja korjan need konid üles.
Viimsi oli üllatavalt puhas, sest
eelmisel päeval käisid koolilapsed
korjamas, aga me saime siiski kamba
peale neli või viis pooleliitrist purki
konisid. Ega konid ei vedelegi asfaldil,
kust tublid kojamehed need ära
pühivad, vaid jäävad peitu mururibade
sisse. Me tegimegi sellist detektiivitööd,
et käisime mururibad üle, kust
konisid on raske märgata. Ja pärast oli
väga hea tunne.
Kas kogudus elas teie aktsioonile
kaasa?
Meil on väike kogudus, aga meie
ülistusteenistus läks veebi. Meil oli
väga tore meeskond. Ma usun, et kui
nüüd on võimalik aasta aega teha eeltööd,
kohtuda pastoritega, siis tuleval
aastal on paljud kirikud kaasas.
Meie pastor sai sellest teemast küll
nii sütitatud, et terve pühapäevane
jutlus oli seotud prügiga. Prügi näitab,
kes me oleme, milline on meie
elamise stiil. Kristlastele peaks olema
see väga oluline teema, sest me peaksime
Jumala loodud planeedi eest
hoolt kandma.
Kõige suurem kinnitus oli meile
see, et iga inimene, kelle toetust palusime,
ütles jah kuni kirikute nõukogu
presidendi peapiiskop emeeritus
Andres Põderini välja. Tundub, et Jumal
on tegemas midagi väga suurt läbi
maailmakoristuse.
Täname!
JUUBEL OLEVISTES
Tallinna Oleviste Kogudus on saanud
70-aastaseks
17. septembril
1950 pidas tolleaegsete võimude survel
kaheksa koguduse ühendamisel
tekkinud uus kogudus oma esimesed
jumalateenistused. Juubeli puhul oli
Kuulutaja küsitletavaks koguduse
vanempastor SIIM TEEKEL (67).
PALJUDE JAOKS OLI AVAJUMALATEENISTUSE
PÄEV VIST KURB?
1950. aastal otsustati nõukogude
võimu poolt osa Tallinna vabakogudusi
ühendada. Usukultusasjade
nõukogu volinik Eesti NSVs andis
oma korraldusega 8. juunist 1950
tolleaegsele EKB vanempresbüterile
Johannes Lipstokile teada, et
Tallinnas tuleb koondada Olevistesse
järgmised kogudused neljast
konfessioonist: Immaanueli Evangeeliumi
Kristlaste Vabakogudus,
Eelimi Nelipühikogudus, Allika
Baptistikogudus, Saaroni Baptisti
Kogudus, Karmeli Evangeeliumi
Kristlaste Vabakogudus, Siioni
Evangeeliumi Kristlaste Vabakogudus,
priikogudus ja Iru Betaania
Baptisti Kogudus.
Küllap seal oli kurbust, eriti nendel,
kes pidid oma pühakojad maha
jätma, kuid kindlasti ka rõõmu ja
elevust. Osvald Tärk ütles avajumalateenistusel
kolme tuhande
kokkutulnu ees: «Tahame siin teenida
Issandat Piibli õpetuse järgi
südametunnistuse vabaduses. Tervitame
oma naaberkogudusi, kellega
meid ootab ühine töö
ühise nime all selle motoga:
«Rahu koguduses
puhta südame kaudu.»
Tahaksime kõik olla
ehitatav apostlite ja
prohvetite rajale, kus
Jeesus Kristus ise nurgakivi
on ja meid endid ehitatakse
ühtlasi üles Jumala eluasemeks
Vaimu sees.»
Jumal on kinkinud meile armu,
et 70 aasta jooksul on need erinevatest
kogudustest tulnud inimesed
ja uued kogudusega liitunud kasvanud
ühtseks Oleviste koguduseks.
Täna on koguduse liikmete
hulgas veel neid, kes
olid avajumalateenistusel.
Ka meie aastapäeva
jutlustaja pastor
Jüri Puusaag elas
kümneaastasena kaasa sellele pidulikule
sündmusele. Nüüd ei ole
küll enam kuulda, et keegi tahaks
tagasi endiste palvelate ja koguduste
juurde.
KUI KAUA OLED SINA OLEVISTES
OLNUD?
Minul sai aprillis 40 aastat, kui
hakkasin Olevistes käima. Kaheksa
kuud käisin otsijana, detsembris
kogesin päästet ja tõelist muutust
oma elus. Olevistes hakkasin käima
sellepärast, et see on suur kirik, kus
on palju inimesi ja mind ei panda
tähele. Olen üles kasvanud usklikus
kodus ja usurahva hulgas oli
palju neid, kes mind tundsid.
NÜÜD ON VÕIMALIK JÄLLE VANU
KOGUDUSI TAASTADA.
Eelimi Nelipühikogudus taastas
oma kiriku 1993. aastal, Allika
Baptistikogudus lahkus Olevistest
1994. aastal. Kuid mitmed varem
Allika ja Eelimi kogudustesse kuulunud
liikmed ei läinud taasrajatud
kogudustesse, kuna nad olid juba
kasvanud kokku Oleviste kogudusega.
1990. aastatel püüdsime rajada
viit päris uut kogudust: Lasnamäele,
Õismäele, Mustamäele, Pääskülla
ja Kurtnasse. Nendest kaks,
Mustamäe ja Pääsküla, muutusid
elujõulisteks. Pääsküla osakonnast,
mille rajas Tõnis Roosimaa, on
nüüd saanud Laagri kogudus, keda
pastorina asub teenima endine
Oleviste koguduse vend Peeter
Tamm. Mustamäe koguduse rajajaks
oli Priit Pesur. 2017. aastal
asutasid meie koguduse noored
Tallinna Kristliku Mosaiik Koguduse,
kus teenivad pastoritena
Mart Oksa ja Toomas Vardja.
KUIDAS SAAB NII SUURES KOGUDUSES
ÜHTSUST HOIDA?
Kogudusest on mitmed õpetusetuuled
läbi käinud, aga Jumala
armust oleme jäänud kõigis põhiküsimustes
ühisele arusaamisele.
Kindlasti on oma osa sellel, et koguduse
algusaastatel kasvatasid
vennad Osvald Tärk, Oskar Olvik
ja teised üksteisest lugu pidades
kogudust jumalakartuses eelpoolnimetatud
motot järgides. Vanempastorid Ülo Meriloo ja Rein Uuemõis
jätkasid samas meelsuses ning
ma olen ka ise püüdnud teenida Issandat
ja kogudust sellessamas vaimus.
Jumal on aegade jooksul Oleviste
kogudusele kinkinud väärikaid
töötegijaid. Oleme kogenud koguduses
mitmeid äratusaegu. Effataa
ärkamine 1970. aastatel levis üle
terve Nõukogude Liidu ja slaavi
keelte alal üle kogu maailma.
MIKS OLEVISTE VANEMPASTOR EI
OLE EESTI EKB KOGUDUSTE LIIDU
UUE VANEMATEKOGU LIIGE?
Olen olnud liidu vanematekogus
mitu perioodi, kuid äsja valitud vanematekogusse
otsustasime saata
Oleviste kogudust esindama nooremad
pastorid Heldur Kajaste ja
Veljo Kapteini.
LÄBI AEGADE ON OLEVISTESSE
TULDUD TEISTEST LINNADEST JA KOGUDUSTEST.
KAS SÜDA EI VALUTA, ET
MUJAL JÄÄB INIMESI VÄHEMAKS?
On tuldud ja jäädud, aga ka
mindud. Oleviste koguduse praegustest
ja endistest liikmetest on
aastate jooksul saanud pastoriteks
70 venda, kes on teeninud ja teenivad
praegu mitmeid kogudusi.
Näiteks praegune Eesti Kristliku
Nelipühi Kiriku juht Alur Õunpuu
tuli Oleviste kogudusse siis, kui ta
Tallinnas õppis, sai siin ristitud,
läks tagasi Saaremaale ja on nüüd
selle konfessiooni juht. Tallinnas on
palju õppimisvõimalusi. Ma ei tea,
et keegi oleks spetsiaalselt selleks
kolinud Tallinna, et tulla Oleviste
kogudusse, aga Tallinna pärast on
tuldud küll.
ENNE SIND OLID OLEVISTES VÄGA
NIMEKAD PASTORID. KAS OLI KÕHE
TULLA NENDE JÄREL TÖÖLE?
Osvald Tärk oli 19501971, Oskar
Olvik 19501977, Ülo Meriloo
19711993, Rein Uuemõis 1993
2003. Mina olen nüüd 17 aastat
Oleviste koguduse vanempastor olnud.
Varem olin koguduse vanematekogu
esimees.
2003. aastal kutsusime Joosep
Tammot vanempastoriks, ta seisis
Jumala ees ja vastas eitavalt. Kujunes
nii, et Jumal usaldas selle ameti
mulle.
Enda kohta võin öelda, nagu on
kirjas Ps 40,3: «Ta tõmbas mind
üles õuduse august ja paksust porist
ning asetas mu jalad kaljule.»
Täpselt nii on mu elus olnud ja
edasised sammud on ka Issand
seadnud. Oleviste koguduses on
veel pastoritena ametis Rein Uuemõis,
Ülo Niinemägi, Heldur Kajaste
ja Veljo Kaptein. Tänan Jumalat
nende tublide usumeeste
eest, kes on ustavalt ehitanud ja
ehitamas Issanda Kuningriiki.
OLEVISTE KOGUDUSEL ON PIKK JA
VÄÄRIKAS AJALUGU.
Oleviste kirikul on
juba rohkem kui 700-aastane
ja praegusel
kogudusel 70-aastane
ajalugu. Kui ei olnud
võimalik vaimulikku haridust saada,
siis kasutas Jumal Osvald Tärki
ja Oskar Olvikut. Neljapäevastes
piiblitundides õppisid inimesed nagu
piiblikoolis või seminaris. Nendes
oli kuulajaid ka teistest konfessioonidest.
Olid suured laulukoorid, kodudes
õpetati lapsi, sest pühapäevakooli
ei saanud ametlikult teha.
Siis tuli Effataa ärkamisperiood
jne. Taastatud Eesti Vabariigi ajal
avanesid uued võimalused ja täna
võime öelda, et Jumal on siin kogu
aeg teinud oma tööd ning kasutanud
erinevaid inimesi: «Eben-Eeser,
siiani on Issand meid aidanud»
(1Sm 7,12).
OLEVISTE KIRIKU HOONE ON ÜKS
TALLINNA KÕIGE TUNTUMAID SÜMBOLEID.
Oleviste torn paistab kaugele,
kuid meie igatsus on olnud ja on, et
koguduse vaimulik
sõnum oleks nähtav
ja kuuldav kogu
Tallinnale. Kirikuhoone
kuulub luterlikule
kirikule, selle
kasutamiseks on meil leping kuni
aastani 2029. Hoone vajab kapitaalremonti,
kuid kogudus ise ei
suuda seda korda teha selleks
oleks vaja 1520 miljonit eurot.
Oleme tänulikud Tallinna linnavalitsusele,
kes mitmetel aastatel on
eraldanud vahendeid kiriku remondiks.
Ka kogudus on omaosalusega
neid tõid finantseerinud.
Eelmisel aastal restaureerisime
torni ja vaateplatvormi, käesoleval
aastal korrastame lõunakabelit.
Täname Jumalat, et Tema õnnistav
käsi on olnud ka koguduse majanduselu
peal.
MÕNES KOGUKONNAS MÄNGIVAD
PASTORID TÄHTSAT ROLLI OSALEVAD
NÄITEKS VOLIKOGUS.
Me oleme Tallinna linnavõimuga
läbi aegade hästi läbi saanud. Kui
praegune peaminister Jüri Ratas
oli Tallinna linnapea, siis olin tema
poolt moodustatud nõukoja liige.
Jumal ei ole kutsunud mind poliitikasse
ja ma ei kuulu ühtegi erakonda.
Oleviste koguduse liikmete
hulgas on mitmete erakondade
liikmeid ja ka Tallinna volikogus
on Oleviste koguduse liikmeid.
OLEVISTE ANNAB VÕIMALUSE TEHA
ASJU SUURELT.
Võimalus on ikka teha asju suurelt,
kuid Issand hindab ustavust
rohkem. Oleme kõik kuulnud, et
me vajame ärkamist ja praegu pole
mitte midagi. Jeesus läks harjumuspäraselt
sünagoogi, kas oli ärkamine
või ei olnud, kas paistis
päike või sadas vihma, oli külm või
soe. Me tuleme harjumuspäraselt
Issanda kotta Jumalat teenima.
Kui me oleme piskus ustavad, siis
Issand saab kasutada iga usklikku
inimest ja kogudust oma Kuningriigi
ülesehitamisel.
KUIDAS SA ISELOOMUSTAKSID
OLEVISTE MÕTTELAADI?
Julgen öelda, et Oleviste on üks
konservatiivsemaid kogudusi liidus.
Õpetame karsket eluviisi ja
rõhutame kõigi usklike preesterlust:
«Teie aga olete «valitud sugu,
kuninglik preesterkond, püha rahvas,
omandrahvas, et te kuulutaksite
Tema kiidetavust», kes teid
on kutsunud pimedusest oma imelisse
valgusse teid, kes te muiste
polnud rahvas, nüüd aga olete Jumala
rahvas, teie, kelle peale polnud
halastatud, nüüd aga on» (1Pt
2,910).
KAS OLEVISTE PASTORITEL JA
JUTLUSTAJATEL ON JUURDEKASVU?
Oleviste koguduses on täna viis
pastorit, diakoniteks 27 venda ja
seitse õde. Kõrgemas Usuteaduslikus
Seminaris õpib seitse venda.
On mitmeid tublisid inimesi, kes
juba täna koguduses teenivad ja
usun, et nendest kasvad uued pastorid
ja töötegijad.
TÄNAME!
MIRIAM PALVETAB MÕRTSUKATE EEST
«Ma andsin kurjategijatele andeks,»
ütleb Miriam Geske (21). Tema tunnistusel
on dramaatiline eellugu
need kurjategijad on tema isa Tilmann
Geske mõrtsukad. Isa tapeti 18. aprillil
2007 Ida-Türgis
Malatyas. Tapeti
ka kaks kohalikku kristlast.
Miriam sündis 1999. aastal Türgis.
Kaks aastat enne seda olid tema
vanemad tulnud Saksamaalt Türki, et
võita türklasi evangeeliumile. Isa töötas
keeleõpetajana. 2003. aastal kolisid
nad Adanast Malatyasse, kus on
väike kogudus.
ISA ON SURNUD
Isa surmapäeva mäletab Miriam
hästi. Ta oli siis kaheksa-aastane
ja
toodi koos vennaga koolist koju. Nad
sõitsid kõigepealt koju ja siis haiglasse.
Nende ema Susanne oli pidevalt
telefonitoru otsas. Üks politseinik
valvas haiglat: «See kõik oli meie
jaoks väga segane.» Ilmselt tabas
vend kõige kiiremini tõe: «Meie isa
on surnud.» Seda kinnitas ka ema.
Kõik nutsid. Sõbrad tõid lapsed koju.
Meeleolu oli rusuv. Pidevalt käis
naabreid, kes avaldasid kaastunnet.
Miriam igatses oma isa järele väga.
Enam ei olnud teda hommikusöögilauas.
Isa oli lastele ikka putru keetnud.
Seda tegi nüüd ema, aga tema
kaerahelbepudrul oli hoopis teine
maitse. Isa ei olnud enam spordivõistlustel
virgutamas ega ka mitte
lõpupidudel.
PERE JÄI TÜRKI
Paljud sõbrad ootasid, et pere pöörduks
tagasi Saksamaale. Gesked jäid
aga Türki, millest oli saanud nende
uus kodumaa. Isa maeti Malatyasse.
Vaid päev pärast mõrva andis ema
ühes intervjuus televisioonile kurjategijatele
avalikult andeks. Ta tsiteeris
seejuures piiblisõna, mida Jeesus oma
piinajate kohta ristil ütles: «Isa, anna
neile andeks, sest nad ei tea, mida nad
teevad!» (Lk 23,34).
Miriami jaoks on ema vaimulikuks
eeskujuks ja nii andestas ka tema kurjategijatele.
Andestuse juurde kuulub
tema jaoks ka see, et ta palvetab nende
viie mehe pärast, kellest kolm said
oktoobris 2016 eluaegse vangistuse:
«Ma õnnistan neid palves.»
Miriamile olid lohutuseks ka reageeringud,
mida saadeti üle kogu
maailma. Lapsed joonistasid neile
pilte ja mitmest kohast saadeti piiblisalme.
Miriam ütleb: «Ma tundsin, et
minu taga seisab terve armee palvetajaid.»
NÄGI ISA UNES
Kaheksa aastat pärast isa surma sai
Miriam Jumalalt ka ühe ebatavalise
kingituse. Ta nägi isa unes: «See oli
peaaegu reaalne. Ma kallistasin isa ja
olin koos temaga.» Kogemus oli tugevaks
usukinnituseks.
Nüüd tunnistab Miriam: «Jumala
pilk näeb kaugemale.» Tema isa surm
tõi Türgis kaasa suure õnnistuse kogudused
kasvasid ja mitte ainult Malatyas.
Kogu maal pöördus inimesi
Kristuse poole.
Teismelisena elas Miriam mõned
aastad Saksamaal. Frankfurdis Maini
ääres lõpetas ta kooli ja koos Noorte
Missiooniga tegutses ühe aasta Kanadas
ning Nepaalis. Aasta tagasi
asus ta õppima teoloogiat. Milline
saab olema tema tulevane tööpõld,
selle üle ta pead ei vaeva: «Selle jätan
ma Jumala mureks.»
KLAUS RÖSLER
idea Spektrum
ÕIGE ARMASTUSE TUNNUS
See lugu jääb mulle meelde kogu
eluks. Umbes 15 aastat tagasi oli meie
koguduses üks pensionieelikust õde.
Ta osales aktiivselt koguduse erinevates
tööharudes. Järsku jäi ta haigeks
tal oli vähk.
Muidugi palvetas terve kogudus tema
pärast innukalt. Mina kui pastor
külastasin teda palju kordi nii haiglas
kui kodus ja palvetasin tõsiselt tema
tervenemise pärast. Tema olukord
läks aga üha hullemaks. Ilmselt hakkas
haigus mõjutama ka tema vaimulikku
olukorda õde hakkas helistama
koguduse teistele õdedele ja levitama
kuulujutte.
KEERULINE OLUKORD
Ma suhtusin sellesse õesse lugupidamise
ja armastusega ning tema patt
kurvastas mind väga. Seda enam, et
see ei mõjunud halvasti mitte ainult
talle endale, vaid ka kogudusele. Ma
sain aru, et pean sellest temaga rääkima
ja ütlema, mida Piibel õpetab.
Aga kuidas rääkida sellisel teemal
raskelt haigega, kes võib varsti surra?
Mõned pastorid soovitasid mul mitte
vahele segada, kuid pärast pikki palveid,
Piibli lugemist ning mõtisklusi
otsustasin siiski temaga ettevaatlikult
ja armastavalt rääkida.
Tema reaktsioon oli väga järsk:
«Mida te õige mõtlete, kas tahate
mind päris maha tappa?» Samal õhtul
helistas tema tütar, kes pärast mitmeid
ebameeldivaid sõnu ütles: «Et te
oma jalga rohkem meie majja ei tõsta!»
See unetu öö oli üks minu elu raskemaid.
Palvetasin palju, parandasin
meelt, hüüdsin Jumalat appi, palusin
armu sellele õele, palusin, et Jumal
näitaks mulle, mida ma valesti tegin
ja mida ma pean nüüd edasi tegema.
Ma tundsin end tühjana ja purukspekstuna.
JUMAL AITAS
Järgmisel päeval see õde helistas
mulle, vabandas teravate sõnade pärast
ja palus andeks. Tuli välja, et ka
nemad koos tütrega olid palju palvetanud,
selle olukorra üle mõelnud ja
saanud aru, et ma soovisin neile ainult
head ja tegutsesin vastavalt Jumala
sõnale. Pärast helistas ka tütar ja ütles
umbes sama. Kuidas ma rõõmustasin!
Meie suhted muutusid taas soojadeks
ja sõbralikeks.
Mõne aja pärast kutsus haige õe tütar
mind ema juurde, sest tema olukord
oli väga paha. Kui ma kohale
jõudsin, siis nägin, et õde oli vaevatud
füüsilisest valust ja kannatustest.
Ta pihtis, palus veelkord andestust
koguduselt ja minult. Ma palvetasin
tema pärast palusin, et Jumal võtaks
ta vastu. Umbes kahekümne minuti
pärast läks ta rahus Jumala juurde.
«Armastusel ei ole rõõmu ülekohtust,
aga ta rõõmustab tõe üle,» kõlavad
Pauluse sõnad (1Kr 13,6). Ülekohtu
all mõtles ta inimeste tegusid.
KORRALDAV ARMASTUS
Kui apostel Paulus sai teada korintlaste
koguduses valitsevast valest
suhtumisest pattu, hakkas ta seda
paljastama: «Ent teie hooplete ega
olegi kurvad ja ei kõrvaldagi oma
keskelt seda, kes niisugust asja on
teinud» (1Kr 5,2). Paulus armastas
korintlasi väga. Ta ei õpetanud ainult
seda, kuidas peaks suhtuma patusse,
vaid kutsus üles ka tegutsema. Ja selle
tegutsemise aluseks peab olema
armastus.
Kuidas me reageerime, kui näeme
koguduses oma vendade ja õdede vale
käitumist? Kui mitte kuidagi, siis
järelikult me ei armasta neid. Me võime
palju rääkida armastusest ligimese
vastu, kuid meie reaktsioon eksimuste
suhtes on meie armastuse taseme õige
näitaja.
VIKTOR TANTSJURA
Vera i izn
TEE KÕRBEST VÄLJA
Susanne von Pentz-Jaeger
(59) abiellus
suhteliselt hilja 41-aastaselt.
Kümme aastat hiljem, suvel 2012, sai
tema mees mägimatkal õnnetult surma.
Mida toob selline saatuselöök
kaasa usule Kristusesse?
Susanne von Pentz-Jaeger
kasvas
vabakoguduslikus vanematekodus.
Juba lapsena kuulis ta piiblilugusid.
14-aastaselt
sai ta teadlikult usklikuks
ja kolm aastat hiljem ta ristiti.
Esimese kriisi elas ta läbi kahekümnendates
aastates, mil tal tuli mitu
korda haiglas operatsioonil käia. Ta
kõikus lootuse ja kahtluste vahel:
«Kas pean veel 50 korda käima?»
Kuid usk Jeesusesse Kristusesse ja
Piibli tõotused kandsid Susanne nendest
aegadest läbi. Samuti julgustasid
teda pere ja sõprade külaskäigud.
«Tol ajal kogesin ma Jumala lähedust
ja parandamist,» meenutab ta.
ÕNNETUS
Noorte täiskasvanute ring tema koguduses
ja osavõtt puhkusereisidest
aitasid tal kriisi võita. Vallaliste usklike
üritustel tutvus ta elektriinseneri
Bernhard von Pentziga, kellest sai
Susanne abikaasa. Nad töötasid kaasa
ühes baptistikoguduses. Oli võimalus
palju reisida ja nende kooselu oli õnnelik.
Juulis 2012 oli plaanis puhkus Alpides.
Koos Susanne vennaga asusid
nad teele Nebelhorni mäele, mis on
2224 meetrit kõrge. Oberstdorfi lähedal
kukkus Bernhard segastel asjaoludel
60 meetri kõrguselt kuristikku.
Susanne oli ette jooksnud, mistõttu ta
ei näinud õnnetust pealt. Mäevalvele
saadeti küll häireteade, kuid paraku
said nad ainult tema mehe surma kinnitada.
VÄLJAPÄÄS
Noore lesknaise jaoks algas intensiivne
leinaaeg: «Ma kurtsin, nutsin,
elasin kõike uuesti läbi, rääkisin palju
oma sõpradega.» Loomulikult esitas
ta ka miks-küsimuse
ja andis endale
kohe aru, et sellisele küsimusele ei
saagi vastust tulla.
Oma koguduses käis ta ikka ja jälle
ühes palvegrupis, kus kirjeldas oma
küsimusi ja hädasid. Ta tegi läbi viienädalase
rehabilitatsiooni. «Usust Jumalasse
ei loobunud ma aga kunagi.»
Miks siis? Sest tal oli varem olnud
palju häid kogemusi Jumalaga. Praegune
kannatus ei muutnud neid mitte
olematuks. Jõudu ammutas ta Piiblist.
Eriti julgustasid teda kaks salmi Vanast
Testamendist: «Ärge tuletage
meelde endisi asju ja ärge pange tähele,
mis muiste on sündinud. Vaata,
mina teen hoopis uut: see juba tärkab,
kas te ei märka? Ma teen kõrbessegi
tee, tühjale maale jõed.» (Js 43,1819).
AUTOR JA LEKTOR
Oma leinaajast kirjutas ta raamatu
«Järsku ei olnud teda enam». Möödunud
aastal ilmus sellest täiendatud
trükk. Kirjatööd teeb ta ka kristlikele
ajakirjadele. Kristlikes kogudustes
korraldab ta terviseseminare, kõneleb
hommikusöökidel ja avatud õhtutel.
Eriti oodatud on teema «Lahtilaskmine
ja võitmine», kus ta räägib enda
kogemustest.
Susannet motiveerib soov rääkida
edasi seda, mida ta on läbi elanud
koos Jeesuse Kristusega. Ka kõige
sügavamas kannatuses on võimalik
võita uut lootust tuleviku jaoks.
KLAUS RÖSLER
idea Spektrum
ÜKS PILT
Tartu Salemi koguduse rännuhuvilised tegid 19. septembril ringreisi Lõuna-Eestis. Pildil on osa neist Piusa koobastes.
Foto: Sulev Kivastik
OLEVISTE KOGUDUS 70
Aastapäev 19.20. septembril 2020
1. Avasõnad Rait Tõnnori, taustal Ekklesia koor.
2. Segakoor.
3. Siim Teekel, taustal Effataa koor.
4. Jutlustas Jüri Puusaag.
5. Jutlustas Erki Tamm.
6. Tervitas rahvastikuminister Riina Solman.
|