«Kas lahkub addai kaljult Liibanoni
lumi? Või kuivavad veed, võõrad,
külmad, voolavad?» (Jr 18,14). Pildil
olev jõgi asub Põhja-Iisraelis
Liibanoni
piiri lähedal.
Jumal on ustav ka koroonakriisi ajal.
Ta ei ole inimesi unustanud ega maha
jätnud. Tema silm on iga terve ja haige
peal. Temast sõltub tervise püsimine ja
tagasitulek.
«Jeesus Kristus on seesama eile ja
täna ja igavesti!» (Hb 13,8). Tema lunastustöö
mõju ei vähenda see, et avalikke
jumalateenistusi ei saa praegu pidada.
Kuigi ülestõusmispühade teenistused
toimusid ainult veebis, telekaamera
või mikrofoni ees, jäi sõnum samaks:
«Surm on neelatud võidusse!
Surm, kus on sinu võit? Surm, kus on
sinu astel?» (1Kr 15,5455). Võit ei
muutu väiksemaks selle läbi, et inimesed
ei saa rõõmustamiseks koguneda.
Võib-olla
oleks vaja võtta lonks külma,
karastavat ja jahutavat vett ning
vaadata julgema pilguga tulevikku.
«Kinnita mind oma ütluse järgi, et ma
elaksin, ja ära lase mind sattuda häbisse
mu lootuses!» (Ps 119,116), palvetas
laulja. Võime temaga kindlasti
kaasa palvetada.
OOTAME KRIISIDE LÕPPU
Toimetaja kommentaar
Me kõik loodame koroonakriisi
peatset lõppu, aga midagi täpset ei ole
teada. Väikesi vihjeid elu normaliseerimise
kohta antakse, aga ilma kuupäevadeta.
Koroonateema tungib selles
Kuulutajas igasse artiklisse. Siiski
võib julgelt öelda, et ükskord saab
kriis ikka mööda.
Kristlastel on hea sõnum, mida on
alati põhjust kuulutada: «Aga minu
õnn on, et ma olen Jumalale ligi; Issanda
Jumala peale panen ma oma
lootuse, et jutustada kõiki sinu (st Jumala)
tegusid» (Ps 73,28).
HEA EESTI
Kahju, kui inimesed hakkavad oma
maad halvustama, ilmaasjata pealegi.
Keegi lubas näiteks kohe pärast piiride
avanemist Eestist ära minna ja mitte
kunagi tagasi tulla mujal korraldatakse
kriisi ajal rõdukontserte ja
muid imelisi asju, aga meie viletsal
maal ei toimu midagi!
Küllap need kontserdid elustavad
tõesti kuskil korteritesse ja nende rõdudele
suletud inimeste elu, aga ega
neid igal maal ja igas linnas korraldata.
Need on mõne aktiivse inimese ettevõtmised.
Selliseid inimesi peab
kiitma, aga kahjuks on palju rohkem
neid, kes passiivselt elu paranemist
ootavad ja sinna juurde innukalt oma
valitsust või mõnda vandenõuteooriate
esitatud süüdlast kiruvad.
Koroonakriis näitab, kui sõltuvad
on tänapäeval riigid üksteisest. Peaaegu
kogu tsiviliseeritud maailm käitub
ühtemoodi. Isegi kui Eestis oleks
kõik terved ja meil riigisiseseid piiranguid
ei oleks, mõjutaks see kriis
meid ometi piirid on ju teiselt poolt
kinni, turistid meile ei tule ja nende
pealt teeniv majandus kiratseb.
Omavaheline seotus on üks hea elu
põhjuseid kaupu tuleb igalt poolt ja
kõike on saada, aga sellest tuleneb ka
riikide haavatavus. Kui headeks päevadeks
loodud rahvusvahelised ühendused
katkevad, tekivad kohe varustamismured.
Küllap sunnib kriis mõtlema,
mida võiks tulevikus ise toota,
aga kõike väikeriigid ometi teha ei
saa. Elagem kristlastena ja siis annavad
meile julgust Jeesuse sõnad: «Valitute
pärast kahandatakse neid päevi»
(Mt 24,22).
Eestis on hea elada. Me pole pidanud
istuma kinnistes korterites ega
tundma kaubapuudust. Mis puutub
rõdukontsertidesse ja muudesse ilusatesse
asjadesse, siis igaüks võiks ise
vaadata, kuidas enda, oma naabrite,
maa ja rahva elu kergemaks teha.
TAASTUV EESTI
Nii, nagu riigid üksteise järel piiranguid
kehtestasid, nii hakkavad nad
neid ka tühistama. Ainult Eestis piiranguid
lõpetades kogeksime kohe, et
paljud neist toimivad teiste riikide
tõttu reaalselt edasi.
Küllap tunnevad kõik usklikud
praegu puudust jumalateenistustest ja
omavahelisest osadusest. E-teenistused,
e-leivamurdmine
(e-armulaud),
e-seminar
jne ajavad mõnda aega asja
ära ja peame rõõmsad olema, et tänapäeval
sellised võimalused on, aga tahaks
sellest e-tähest
rutem lahti saada.
Headel päevadel jääksid e-võimalused
muidugi alles, aga igatseme päriselu
ka.
Kui Eesti taas vabaks sai, arvas
keegi naiivik, et ühe päevaga taastub
kohe Pätsi-aegne
elu. See oli muidugi
võimatu. Võimatu on ka see, et kriisieelne
elu iseenesest tagasi tuleks.
Peame palvetama, et segadusi vähem
oleks ja mittetaastuvate asjade asemele
saaksime paremad.
Elu taastudes peame ise ka mõistlikud
olema. Ei maksa nuriseda, kui
vabadus tuleb kätte osakaupa. Kõiki
ärajäänud arstilkäike ei saa kohe ära
teha. Kogu suguvõsal ei tasu korraga
kokku tormata. Ei ole hea ka kohe
eksootilistesse maadesse puhkusele
sõita, sinna võivad viirused kogu
maailmast veel kokku rännata. Eesti
turismipaigad on praegu vist kõik rahapuuduses,
anname parem oma osa
nende taastumiseks.
Karta on, et vabaduse tulekut hakatakse
valesti tähistama. Apostel Paulus
hoiatas: «Teie, vennad, olete kutsutud
vabaduseks. Ärge ainult tehke
vabadusest õigustust lihalikule loomusele,
vaid teenige üksteist armastuses!»
(Gl 5,13). Vabadus vajab uut
tunnetamist ja lahtimõtestamist, et
oskaksime seda mõistlikult ja kristlikult
kasutada.
Võib üsna kindlalt öelda, et kriise
tuleb veel. Me ei pea värisedes neid
ootama, küll aga neiks valmis olema.
Ka selleks, et tuleb kõikide kriiside
lõpp: «Ja siis saab nähtavaks Inimese
Poja tunnustäht taevas ja siis halavad
kõik maa suguvõsad ja nad näevad
Inimese Poega tulevat taeva pilvede
peal väe ja suure kirkusega. Ja Ta läkitab
oma inglid suure pasunahäälega
ja need koguvad kokku Tema valitud
neljast tuulest, taeva ühest äärest teise
ääreni.» (Mt 24,3031).
PALUN PÄÄSTA!
«Siis jüngrid läksid ja tegid nõnda,
nagu Jeesus neid oli käskinud, ning
tõid emaeesli ja sälu ja panid riided
nende peale ja panid Ta riiete peale
istuma. Aga suurem hulk laotas oma
riided tee peale, aga teised raiusid
oksi puudest ja puistasid tee peale.
Aga rahvahulgad, kes ees ja taga
käisid, hüüdsid: «Hoosianna Taaveti
Pojale! Õnnistatud olgu, kes tuleb
Issanda nimel! Hoosianna kõrges!»»
(Matteuse 21,69).
Jeesus läks Jeruusalemma ning
inimesed võtsid Ta vastu, lehvitades
palmioksi ja hõisates «hoosianna».
«Hoosianna» tähendab tõlkes «palun
päästa». See ei ole «halleluuja»
ega «hurraa», see ei ole võiduhüüd,
kuigi sageli on seda nõnda mõistetud.
IGATSUS VABADUSE JÄRELE
Jeruusalemma oli kogunenud
suur hulk rahvast, et tähistada paasapühi.
Meenutati väga olulist
sündmust oma rahva ajaloos vabanemist
orjapõlvest ja väljarändamist
Egiptusest, kus nad olid
pikki aastaid teeninud võõrast
isandat.
Egiptuse orjusest vabanemise ja
palmipuudepüha vahel oli umbes
1300 aastat. Sellesse mahtusid kõrbeteekond,
jõudmine tõotatud
maale, pikk periood erinevate kuningate
valitsemise all, erinevad sõjad
ning lõpuks babüloonlaste vallutusretk
Iisraeli ja templi hävitamine,
mis oli eriti suur löök. Rahvas
viidi Babülooniasse ehk tänapäevase
Iraagi aladele vangi. Aastakümneid
hiljem Pärsia valitsuse
all lubati neil koju tagasi pöörduda
ja tempel taas üles ehitada, aga alates
sellest ajast oli ülemvõim alati
olnud teiste rahvaste käes.
Kas ei meenuta see Eesti ajalugu?
Meiegi maad on väga pikka aega
valitsenud taanlased, sakslased,
rootslased ja venelased. Mõnede
valitsejate all on olnud veidi parem,
mõnede all halvem, mõnede all päris
hull. Alles mälestasime neid ligi
21 tuhandet inimest, kes 1949.
aastal Siberisse küüditati. Noorim
küüditatu oli kolmepäevane beebi
ja vanim 95-aastane
vanamemm.
Väga paljud neist ei saanud kunagi
koju tagasi.
Täna tajume inimkonna ja oma
rahva valusaid hetki ehk teravamini
kui mõni aeg tagasi, olles ka ise
niiöelda «vangistatud» koduseinte
vahele, ja väga paljud ka haigevooditesse.
Kuigi tänases olukorras on
meie valitsejad meie poolt ja teevad
kõik, et meid kaitsta, on siiski meie
vabadus piiratud, me tajume ohtu
oma tervisele ja isegi elule. Me palume
ka täna koos oma rahvaga:
«Issand, päästa!»
UUE LOOTUSE TOOJA
Iisraeli rahva elu Rooma valitsuse
all ei olnud tegelikult kõige
hullem. Neil lubati pidada templiteenistusi
ja tähistada oma usuga
seotud pühasid, aga igatsetud vabadust
ei olnud ju ikka.
Rahval oli tekkinud uus lootus
vabaduse ja parema kuningriigi
tulemisse, mida valitseb Taaveti
soost õiglane kuningas. See ootus
sai uut toitu, kui ilmus Jeesus, kes
tegi imesid: muutis vee veiniks,
paljundas leiba ja kala, andis pimedatele
nägemise, tõstis jalutud
taas jalgadele, tõi tervendatud pidalitõbised
tagasi kogukonda, ajas
välja kurje vaime ja õpetas meelevallaga.
Võib-olla
tõlgendati Jeesuse
imetegusid kui valimiseelseid lubadusi:
arstiabi kättesaadavus paraneb,
sotsiaaltoetused hakkavad toimima,
pensionid tõusevad, kütuseaktsiis
alaneb, maksuvaba tulu
kasvab, põllumeestele jagatakse
toetusi ja rahvas ei pea muretsema
toidulaua pärast... Ja palmioksad
lehvisid, riided laotati maha ustavuse
ja truualamlikkuse märgiks,
õhus oli tajuda pinget. Hoosianna,
Taaveti Poeg, palun päästa
ometi!
Siinkohal meenub mulle 1980.
aastate lõpp, kui Eestimaal lehvisid
sinimustvalged lipud ja Heinz Valk
hüüdis: «Ükskord me võidame niikuinii!»
Ma arvan, et me mõistame
Iisraeli rahva ootust ja lootust väga
hästi. Erinevad kuningad, tsaarid
ja okupatsiooniajastud on meis
kasvatanud kollektiivse usu, et kui
meil on oma riik, siis on meil kõik,
mida vaja.
Erinevalt tolleaegsest Iisraeli
rahvast saimegi me poliitilise võidu
ja vaba Eesti. Aga läksid mõned
aastad edasi ja hakkasid kostma
hääled: «Kas me sellist Eestit tahtsimegi?»
Rahvas väsis võimuvõitlusest
ja sellest, kuidas parteid üksteist
materdasid, olgu siis asja pärast
või niisama.
MIS ON TÕDE?
Palmipuudepüha on vastuoluline
püha ja see saab eriti ilmsiks järgneva
kannatusnädala jooksul. Iisraeli
rahvas ootas ja oli valmis
vastu võtma kuningat, kes tuleks ja
tooks vabaduse. Ja kes oleks veel
parem kui kuningas, kes on korraga
arst, kokk ja õpetaja? Kuningal
on võim, tema suudab, las tema
teeb ja eks tema siis ka vastutab!
See oli rahva tõde, aga Jeesuse tõde
oli teistsugune. Kui Jeesus oli juba
kinni võetud ja Pilaatuse ette
viidud, arenes neil huvitav jutuajamine
sellest, kes Jeesus on. Selle
lõpus küsis Pilaatus Jeesuse käest,
mis on tõde.
Aga Jeesus ei vastanud. Võib-olla
sellepärast, et ainult sõnadega ei
saa väljendada, mis on tõde. Võib-olla
oleks Jeesuse ütlusest tehtud
poliitiline loosung või filosoofiline
mõttetera, mida siis sobival ajal rakendada
mõne uue ideoloogia
vankri ette ja survestada neid, kes
sellega kaasa ei lähe. Paljud meist
mäletavad veel neid nõukogudeaegseid
loosungeid: «Kõigi maade
proletaarlased, ühinege» või «Kõik
töörahva heaks, kõik töörahva õnne
nimel», aga kas sellest midagi
muutus? Tõde ei mahu ühte lausesse
ega isegi mitte ühte jutlusesse.
Mõned päevad enne jutuajamist
Pilaatusega rääkis Jeesus oma
jüngritega. Ta oli neile öelnud, et
läheb ära, aga et jüngrid teavad
teed sinna, kuhu Ta läheb. Toomas
ei saanud aru ja vaidles vastu: «Issand,
me ei tea, kuhu sa lähed, kuidas
me siis võime teada teed?» Ja
Jeesus vastas Toomase küsimusele:
«Mina olen tee ja tõde ja elu» (Jh
14,6).
See on väga tähenduslik, et Jeesus
pani need kolm kujundit ühele
visiitkaardile. Tõde ei saa kunagi
olla üks kivisse raiutud loosung,
mille üle siis teadlased, filosoofid,
poliitikud ja ajakirjanikud foorumites
ning leheveergudel vaidlevad
ja mis ühel hetkel ikkagi oma aja
ära elab.
Tõde on dünaamiline ja kehastatud.
Tõde on Jeesuses kuju võtnud
Jumala armastus, mis sekkub inimeste
eludesse, mis päästab, vabastab
ja tervendab vaatamata
ajaloolisele reaalsusele või poliitilisele
korrale. Jeesus elas tõeks selle,
mille Jumal juba aegade alguses
kavandas inimkonna ja kogu loodu
jaoks. Tõde saab leida ja õppida
järgides Jeesust, olles teel koos Temaga.
INIMENE PEAB MUUTUMA
See, kuidas Jeesus oma eluga
kehastas tõde, on läbi aegade kandnud
ikka sama sõnumit muutuma
peab inimene ise. Erinevad valitsejad
ega korrad ei tee meist paremaid
inimesi, vaid muutunud inimesed
parandavad olukordi endi
ümber.
Kui Iisraeli rahvas ootas poliitilist
kuningat, kes muudaks olukordi
võimupositsioonilt ehk siis väliselt,
siis Jeesus tahab olla kuningas
sinu südames ja elus, muuta sind,
nii et sa võiksid olla maa sool ja
maailma valgus. Sool, mis ergastab
maitset, säilitab, parandab ja väldib
roiskumist; maailma valgus,
mis paneb pimeduse taanduma, et
oleks vähem komistamist, kukkumist
ja pimeduses hukkumist.
Välistest teguritest ja motivaatoritest
on vähe kasu, kui me ei lase
Jumalal muuta oma südant. Ja sellest
muutusest saavad alguse teod,
mis ilmutavad ja toovad esile Jumala
tõde.
Miroslav Volf, üks tänapäeva
tuntud protestantlikke teolooge,
ütleb, et seda, mis saab osaks meile,
peame me tõeks elama teiste jaoks.
Ta ütleb seda just Jumala armu, armastuse
ja andestuse kogemise
kontekstis.
Kui Jumal vabastas Iisraeli rahva
Egiptuse orjapõlvest, siis andis
Ta ka juhised, kuidas selles vabaduses
käituda ja olla. Sa oled kogenud
Jumala päästmist oma elus, ela
sedasama välja ka teiste jaoks.
REAALNE USK
Aga me loeme Piiblist ka, et rahvas
ei saanud hakkama. Ikka ja jälle
langesid nad ahvatluste küüsi,
mida pakkusid võim, rikkus ja võõrad
jumalad. Prohvetid pidid neile
sageli väga karmide sõnadega
meelde tuletama, kus nad märgist
mööda lasksid.
Ma ei usu, et meie suudaksime olla
paremad kui Iisraeli rahvas.
Päris kindlasti ei suudaks me iseenese
jõust kehastada Jumala tõde
nii, nagu tegi seda Jeesus. Ei suutnud
Iisraeli rahvas, ei suudaks ka
meie.
Aga just siin tulebki meile appi
Jeesuses kehastunud Jumala armastus,
halastus ja andestus. Need
vääristavad meid nõnda, et võime
Jeesust vastu võttes, Teda tundma
õppides ja Tema jüngritena teed
käies koos Tema ja kogudusega
elada tõeks Jumala armastust.
Euroopa Baptistiföderatsioonis,
kus ma töötan, oleme viimaste päevade
jooksul pidanud interneti vahendusel
väga palju koosolekuid.
Oleme kokku toonud meie erinevate
liikmesliitude juhte, et kuulda,
kuidas neil ja nende kogudustel
läheb, ja üksteise eest palvetada.
Euroopa ja Lähis-Ida
maad on
kõik praegu sarnases olukorras -
inimesed on karantiinis, majandustegevus
on peaaegu peatunud ja
tundub, nagu oleks elu seisma jäänud.
Teadmatus tekitab pinget ja
inimesed on tuleviku ees hirmul.
Lisaks lein ja kaotusvalu nende
paljude elude pärast, kelle koroonaviirus
on meie keskelt viinud.
Aga mul on väga hea meel olnud
kuulda tunnistusi, kuidas kogudused
on leidnud võimalusi olla
inimestele toeks, lohutada, kinnitada,
julgustada ja väga limiteeritud
vahenditega elada tõeks Jumala
armastust selle enneolematu kriisi
keskel.
See tegu võib olla väga lihtne
telefonikõne või Zoomi-jutuajamine,
Wolti vahendusel saadetud lõunasöök,
naabri ukse taha viidud
küpsetis, ühiselt peetud palve, eesliinil
olevatele arstidele küpsetatud
kringel või kokku segatud makaronisalat,
facebooki postitatud julgustav
sõnum. See võib olla väike
tegu, aga palju väikseid tegusid
koos kasvatavad suure lootusepuu,
mis kannab vilja. See julgustab
teisi ja kinnitab meid ennast ka.
Jeesus tahab olla kuningas sinu
südames ja elus ning muuta sind,
nii et sa võiksid tõeks elada Tema
armastust, olla maa sool ja maailma
valgus, ning muuta olukordi
enda ümber.
HELLE LIHT
Euroopa Baptistiföderatsiooni
asepeasekretär
SEMINAR KOLIS INTERNETTI
Aktuaalne teema
PEETER ROOSIMAA (72) oli
Kõrgema Usuteadusliku Seminari esimene
rektor ja ta on jäänud seminariga
seotuks kuni tänaseni. Sel
kuul tuli tal koroonakriisi tõttu õpetada
esimest korda interneti vahendusel.
Kas võrreldes tavalise õppetööga
on internetis õpetamine väga teistmoodi?
Ekraani vahendusel oli võimalik
üliõpilasi küll näha, aga nad olid seal
nii väikesed. Lähedane side tudengitega
oli puudu, aga asja ajas ära.
Mul oli kaks erinevat ainet. Esimene
oli Piibli eksegees ja praktika. See
oli tudengite eksamitöö ja nad pidid
seda teistele tutvustama. Oli võimalik
küsimusi esitada ja vastata. Teised tudengid
said oma arvamust avaldada.
Teisel päeval oli teemaks Piibel ja
selle tõlgendamine. See oli minu
loeng. Üks blokk oli Jeesuse elu tähtsamatest
sündmustest, teine ülevaade
Tema õpetusest.
Sa rääkisid oma loengus sellest, et
kogu maailmale kuulutamiseks oli
vaja kirjalikku evangeeliumi. Järsku
on seminaris õpetamiseks tänapäeval
vaja ainult videoloenguid?
Ma arvan, et isiklik kontakt on parem.
Sa näed tudengit näost näkku ja
saad tema kehakeelest teha järelduse,
kas ta saab aru, kas ta on nördinud või
tüdinud jne. Seda videoloengus ei
näe. Loengu ajal küsida on ka oluline.
Ka videoloengu ajal esitati küsimusi,
aga alati ei taipa ära, kas tudengid
said aru või mitte.
Sa oled tuntud oma eripäraste
käsitluste poolest. Kas Sinu loengud
on paberil või videos olemas, et
ka tulevased põlvkonnad saaksid
neist osa?
Ma olen oma loengute põhjal kirjutanud
terve rea artikleid. Neid on ilmunud
näiteks Usuteaduslikus Ajakirjas
ja Teekäijas. Olen kirjutanud ka
mõned raamatud. Näiteks «Raamat
ristimisest» on suuresti seotud just
õppetööga. Seal on juttu nii Johannese
ristimisest, algkristlikust ristimisest
kui ka arusaam tänapäevasest ristimisest.
Praegu ootab ilmumist raamat
Johannese kirjadest. See on toimetaja
käes. Aga ega kõik tudengid ei
ole usinad lugema ja tähele panema.
Sul on olnud väga palju õpilasi
nii seminaris kui Tartu Ülikooli
usuteaduskonnas.
Muidugi on mul hea meel, et mitmedki
on sellest, mis nad minu käest
õppisid, midagi omaks võtnud ja kasutanud.
Aga tänapäeval mõjub väga
palju inglisekeelne ja üleookeani
õpetuste laine ja neid kiputakse pidama
suuremateks autoriteetideks kui
kohalikke teolooge, siinset arusaama
ja õpetamist.
Kas seminaris kasvab peale noor
põlvkond õppejõude, kes oskaksid
Piibli sügavust edasi anda?
Ma loodan seda, kuigi Piibli õpetust
on seminaris vähemaks jäänud.
Enam ei ole nii suur rõhk jüngriksolemisel,
vaid pigem püütakse kasvatada
juhte.
Võrreldes varasemaga on vähenenud
piibliainete maht. Küll on jäänud
Vana ja Uue Testamendi eksegees,
Piibel ja selle tõlgendamine. Vana ja
Uue Testamendi teoloogia on kokku
võetud üheks Piibli teoloogiaks ning
tundide arv on väiksem. Tunnen küll,
et piibliaineid võiks olla rohkem.
Piibliainete vähenemine on kahjuks
üldine tendents. Ka usuteaduskonnas
on tudengitel suurem huvi religiooniuuringute,
mitte niivõrd kristliku teoloogia
vastu, nagu see alguses oli.
Eesti EKB Koguduste Liit valib
pärast koroonakriisi uue juhtkonna.
Sinu nime ei ole enam vanematekogusse
kandideerijate hulgas.
See on tõsi. Kuigi mulle tehti ettepanek
kandideerida, sain ma sisemise
selguse, et ma enam ei kandideeri.
Aeg on see koht anda ära kellelegi
teisele.
Ja eks ole ikka neid, kes minu arvamust
küsivad, ja neile ma meeleldi
vastan. Mul on mõndagi soovitada,
mida võiks nii või teisiti teha.
Ehk on Sul mõni eriline soov?
Ma sooviksin jätkuvalt, et ajakiri
Teekäija ilmuks paberkandjal. Paistab,
et kõike tahetakse väga internetipõhiseks
teha. Minu arvates on info
internetis vägagi fragmentaarne.
Kõike vajalikku ei oska ma sealt ka
leida, pealegi läheb otsimisele tohutu
ajakulu.
Samas võib öelda, et peale on kasvanud
täiesti uus põlvkond, kelle kirjaoskus
tulebki ja suhtlemine käibki
suuresti interneti kaudu. Nende jaoks
on ka videoloengute pidamine täitsa
kohane ja omane. Samuti tuleb peale
noorem õppejõudude põlvkond. Jumal
on igasugustest aegadest läbi
kandnud, küll Ta kannab oma armust
ka edasi. Ma ei pea muretsema. Tahan
jätkuvalt Jumalat teenida, olla Talle
tänulik, samuti tahan olla eestpalvetaja.
Täname!
AUKARTUS JUMALA EES
Tallinna Oleviste Koguduse pastor
HELDUR KAJASTE sai 10. aprillil
60-aastaseks.
Ta on Kuulutajale jutlusi
kirjutanud ja tema tehtud pilte
ilmub lehes üsna sageli. Nüüd oli
aeg talle küsimusi esitada.
SA POLE OMA SÜNNIPÄEVAL AINUKE
JUUBILAR.
Veerand tundi pärast mind sündis
minu õde Heldi, mis oli üllatus
kõigile peale minu. Ema ja õde on
praegu Saaremaal ja tunnevad ennast
kenasti. Heldi on Kuressaare
muusikakoolis klaveriõpetaja ja
kontsertmeister ning Kuressaare
Siioni koguduses koorijuht ja organist.
KUIDAS SINUST PASTOR SAI?
Usun, et see on kutsumus Jumalalt.
See oli ka mu isa Arvo
Kajaste igatsus ja palvevastus, kuid
ise ta selle tulemust ei näinud. Küll
nägin mina isa tööd kõrvalt ja sain
aru, kui raske see on, aga ka seda,
et raskustega külgneb õnnistus.
SINU ISA OLI PÕHJALIK JA KORREKTNE
MEES. KAS SA OLED TEMA
OMADUSED PÄRINUD?
Kahjuks kõiki mitte. Vahest ehk
jutluste osas. Isa kirjutas oma jutlused
üles ja mina talitan nõndasamuti.
Teinekord on tunne, et jutlust
ette valmistades saan rohkem õnnistatud
kui suudan seda teistele
edasi anda. Küllap igaüks tunneb
oma latti, millest suudab
üle hüpata. Ma ei
pea ennast kuldsuuks
ja ettevalmistuseta sõna
ei ole minu valdkond.
SA OLED PASTORINA TEENINUD MITUT
KOGUDUST.
Tallinna Nõmme Baptistikogudus
(19931997) oli mu lapsepõlvekogudus.
Ma pelgasin veidi, et
võingi jääda sealsetele armsatele
inimestele lapseks. Aga ei, kõik oli
paigas. Üsna hea vahekord oli just
vanema põlvkonnaga, oli karjase ja
karja osadus.
Kui sealne töö minu jaoks
läbi sai, suundusime Tallinna
Allika kogudusse. Ma ei läinud
sinna pastoriks, vaid koguduseliikmeks.
Keegi kunagi soovitas,
et kui sa ühes kohas pastoritöö
lõpetad, siis on parem astuda
liikmeks teise kogudusse, sest järgmisel
pastoril on nii kergem. Siiski
seadis Jumal nõnda, et 20002003
olin Allikal pastoriks. See oli väike
perekond. Kõik tundsid seal üksteist,
mis on mõnikord hea, mõnikord
mitte, aga ka see oli Jumalast
seatud. Pealegi Jumala sõna
edasi andes ei ole oluline, kui
palju kuulajaid on, vastutustunne
on alati enamvähem sama.
Sama oli Olevistega. Mul ei olnud
mingeid ambitsioone, aga 2004.
aasta sügisel valiti mind pastoriks.
Oleviste ajal, 20062007 olin poolteist
aastat asenduspastoriks Koerus.
Ma käisin seal ühel korral
kuus kõnelemas ja leiba murdmas.
Vancouveri koguduses olin aastatel
20112013. See oli armas väike
perekond, kõik vanemad inimesed,
keskmine vanus oli 85 ligi.
Pealegi on mul vanema põlvkonnaga
olnud alati hea soe osadus.
Oma olemuselt oli karjaseamet
Vancouveris siiski rohkem külalisjutlustaja
kui pastoritöö.
SINU EMA OLI VÄGA HEA ORGANISEERIJA
JA TÖÖTAS VARUSTAJANA.
KAS NEED OMADUSED ON SUL KA
OLEMAS?
Kui ma tulin 1982. aastal sõjaväest,
asusin Saku Maaviljeluse
Instituudi erikonstrueerimisbüroos
varustajana tööle. Mu ema ja
praegune Oleviste koguduse vanempastor
Siim Teekel olid Harju
Elektris enamvähem samas ametis.
Kuid ka selles töös nägime me Jumala
juhatust. Neid varuosi, mida
meile vaja oli, polnud kunagi õigust
saada, kõik elektroonika oli Nõukogude
Liidus limiteeritud. Jumal
avas aga inimeste südamed ja
enamasti saime vajalikud detailid
kätte. Nimetatud töö kadus koos
nõukogude ajaga.
MIS ON SUL VANEMATEST AEGADEST
ERILISELT MEELDE JÄÄNUD?
Õnnistamisest tulenevad õnnistused.
Tulime Siimuga Valgevenest
komandeeringust. Sõitsime
läbi Elva, kus Siimu isa Paldor Teekel
oli oma surivoodil. Seal ta õnnistas
meid. Tänapäeval kipub minu
jaoks kuidagi kergelt kõlama,
kui ütleme, et ma õnnistan ja õnnistan.
Aga see, mida me seal kogesime, oli kui Piibli-aegse
patriarhi
õnnistus. Samuti õnnistas
mind ja meie peret mu kalli kaasa
isa Ado Kaups oma surivoodil.
Need on õnnistused, mis jäävad sinuga
ja kannavad sind. Ja vastavad
su hinges küsimusele, et miks üks
või teine asi on elus kuidagi imeliselt
juhitud olnud. Sinna juurde
arvan ma ka oma isa palutud palved.
Usun, et kõigi nende kolme
omavahelise sõbra vaimulik töö
kannab igavikulist väärtust.
MILLES SEISNEB PRAEGU SINU TÖÖ
OLEVISTES TÖÖTAB JU MITU PASTORIT?
Vanempastori osa on kõige suurem
kõigi asjade planeerimisest
kuni üksikisikute abistamiseni välja.
Teistel pastoritel on kattuvad
valdkonnad: hingehoid, külastamised,
leivamurdmine, jutlustamine,
jumalateenistuste juhtimine, matused
ja laulatused. Ka organiseerin
ma raadiotööd ja valmistan ette
Pereraadio jaoks «Oleviste tundi».
Koroonakriisi ajal käib töö rohkem
helistamise teel. Praegu me koduvisiite
ei tee ei soovi ju ükski laps
sellist riski oma vanematele.
SA TEGELESID PIKKA AEGA TCMi
PIIBLIINSTITUUDIGA AUSTRIAS.
Nagu mitmed asjad mu elus, tuli
seegi nagu välk selgest taevast. Isa
oli praeguses mõistes Eesti EKB
Koguduste Liidu sekretär ning üsna
lähedalt tuttav ja sõber mitmetele
omasugustele. Läti baptistiliidu
piiskop Jānis Tervits pidas
1987. aastal 50. juubelit ning kutsus
isa ja ema Riiga. Hotellis elas samal
korrusel üks ameeriklanna oma
sõbrannaga, kes samuti sel sünnipäeval
osalesid. Nad vahetasid aadresse
ja isa saatis talle jõulukaarte.
1989. aasta varakevadel tuli mu
vanematele täiesti tundmatult
inimeselt küllakutse Viini. Perekonnanimi
tundus isale tuttav
kutsuja oli Riias kohatud noore
daami isa. Isa vastas kutsele, pakkus
mind tõlgina kaasa ja nii see
läks.
1989. aasta augustis toimus meie
kolme esimene ja viimane ühine
sõit välismaale. Me ise arvasime
eest leidvat ameeriklaste suvekodu,
aga tegelikkuses jõudsime suurde
vanasse jahilossi, kus asus ameeriklaste
kristlik organisatsioon.
Tolle president pakkus isale, et ehk
võiks Eestist sinna tuua ustavaid
pastoreid, kes on aastaid teinud Jumala
riigi tööd, ei ole kunagi välismaal
käinud ning kes vajaksid
veidi õpetust ja puhkust. Isa suri
aga umbes pool aastat pärast seda
reisi ja nii see minu osaks jäi.
TCMiga seotult käisin Austrias
49 korda. Ma vastutasin selle eest,
et õiged inimesed sinna saaksid.
Ameeriklaste ankeet oli küllalt
põhjalik. Mulle meeldis eriti üks
küsimus: «Kas sa
oleksid ise valmis koos
selle inimesega Jumala
riigi tööd tegema?»
Organiseerisin seminare
ka Eestis. Siin käisid väga head
õpetajad, tõsised jumalamehed.
Aga igal asja on algus ja lõpp ning
veidi enne 25. tööjuubelit see minu
jaoks ka läbi sai.
SA VÕTSID AUSTRIAS LOENGUID
TÕLKIDES MATERJALI ISE KA LÄBI.
Jah, ma sain diplomi ka. Aga ma
olen elanud selle põhimõttega, et
Jumala riigi tööd ma karjääri pärast
ei tee ja sellega mind ära osta ei
saa. Küll nägin ma sealgi mõningaid,
kelle ambitsioon oli just tiitel
kätte saada. Mina aga sain sisulist
õpet kogu aeg ja küllap see on mind
kujundanud. Tunnen, et minu
jaoks sellest piisab. Kõrvus kõlab
mul ikka juba 1994. aastal kuuldud
Ameerika pastorist sõbra lause, et
on «palju magistreid, vähe karjaseid».
KUST SA INGLISE KEELT OSKASID?
See kuulub rubriiki «Jumala
ettemääratus». Õppisime
õega Tallinna 16. Keskkoolis.
Viiendas klassis hakati
õpetama võõrkeelt.
Kolmest paralleelklassist
kaks ja pool õppisid saksa keelt ja
ainult poolel oli võimalik inglise
keelt omandada. Kuna isal oli juba
siis inglisekeelseid raamatuid ja
saksa keelt meil kodus ei tuntud, oli
meil õega väga kerge otsustada ja
sellesse poolde klassi sattuda.
Rohkem tuli praktikat siis, kui
Jüri Puusaag läks Torontosse ja ma
hakkasin Campus Crusade'iga
suhtlema. Aitasin organiseerida filmi
«Jeesus» esilinastust. Tegelesime
koos Jaan Bärensoniga õpetajate
ja misjonäridega, kes tulid
Eesti koolidesse inglise keelt ja
kristlikku eetikat õpetama.
19941996 elas Eestis Ameerika
misjonär Jon Sevall, kes on seejärel
käinud koos sõpradega igal aastal
paar korda Eestis kogudustel
abiks. Tihti pidasime seminare eri
paikades. Jon Sevalli soovitusel tuli
Moskvast Tallinna üks ameeriklane,
kes otsis koordinaatorit koguduste
rajamise tööle Eestis. Sellestki
sai mulle tööpõld aastateks
19972008.
MIS EDASI SAAB?
Kümnega lõppenud verstapostid
on olnud mulle meeldejäävad. Olin
just saamas kolmkümmend, kui isa
suri. Neljakümnendat ma ei mäleta,
küll aga on viiekümnes hästi
meeles, sest just samal päeval kukkus
alla Poola lennuk koos presidendi
ja suure osa riigi juhtidega.
Sel aastal siis koroona, pealegi on
sünnipäev suurel reedel. Tegelikult
sündisime me õega aga palmipuudepühal!
Sel aastal on minu jaoks olulisem
üks teine number ma saan taas
50-aastaseks!
Nimelt nädal pärast
minu kümnendat sünnipäeva oli
Nõmmel äratusnädal ja Ilmar
Kurg oli jutlustamas. Ma tundsin
Jumala kutset, aga meil oli õega
kokkulepe, et jumalalapseks saame
(oma otsuse teeme) koos. Oli reede
õhtu, 17. aprill. Ma tundsin, et Jumal
kutsub, aga õde oli veidi haiglasena
koju jäänud. Seisin järelkoosoleku
ajal kooriruumi uksel,
kui Ilmar Kurg tuli minu juurde ja
küsis, kas ma ei taha oma elu Jumalale
anda. Sellel õhtul võtsin ma
Kristuse vastu. Õde tuli eestpalvele
järgmisel päeval ühes veel mõne
noorega. Ta ei olnud raasugi mu
peale pahane, sest tundis sama kutset
ning mõistis selle tähendust ja
sügavust.
MIDA SA TÄNAPÄEVASEST ELUST
ARVAD?
Vanadel aegadel oli peredes teatud
aukartus ja väike distants isa
suhtes. Ma sooviksin, et teenitaks
püha Jumalat ilma kohatu familiaarsuseta.
Samas me võime minna
alati Tema kui Isa ette ja Talle rääkida
kõik oma mured ja rõõmud.
Ma loodan, et see püha aukartus
tuleb koguduste praktikasse jälle
tagasi.
TÄNAME!
TA OLI KARANTIINIS
Pastor Lothar Krauss (56) nakatus
koroonaviirusesse, samuti tema naine
Heike (58). Mees sai terveks ja vabanes
karantiinist 26. märtsil, naine pidi
edasi jääma, sest tal ilmnesid sümptomid
hiljem.
Abielupaar Krauss osales Willow
Creeki juhtimiskongressil, mis pidi
toimuma 27.29. veebruarini Karlsruhes.
Koroonaviirus sundis 7500
osalejaga kongressi lõpetama juba 28.
veebruaril.
Üks kongressil esineja haigestus.
Ta küll ei osalenud kongressi avamisel,
kuid päev varem oli ta viibinud
koos vastutajatega õhtusöögil. Nelipühipastor
Lothar Krauss kuulub
Willow Creeki Saksamaa haru juhtkonda
ja osales samuti sellel õhtusöögil.
Tulemusena pandi 22 inimest kodudesse
karantiini, nende hulgas ka
abielupaar Krauss. Nad sõitsid koju,
võtsid tervishoiuametiga ühendust,
neid testiti ja alates 28. veebruarist
olid nende koduuksed suletud.
ELU KARANTIINIS
Esimene test ütles, et nakkust ei ole.
Abielupaar jäi 14 päevaks isolatsiooni.
Pastor peab alates 2012. aastast
blogi ja alustas 2. märtsil karantiinipäeviku
pidamist: «Kõigepealt lööb
olukord pahviks. Vabadust ei ole.
Plaanid tuli tühistada. Juhid on eestvedajad
ja korraldajad, aga nüüd?»
12. märtsil, veidi enne kahenädalase
tähtaja möödumist, pani ta päeva
naelana kirja, et temalt saadi siiski
positiivne koroonaproov. Tema naisel
viirust ei olnud veel mitte. Ta kirjutas
trotslikult: «Jumalal on minuga
head mõtted ja see diagnoos ei muuda
midagi. Minu unistus ei ole trahviringi
sõita, aga päris megatraagiline see
ka ei ole.» Ta ei olnud oma naljasoont
kaotanud, teatel oli ka kulinaarne
järg: «Sõin pool tahvlit «Ritter Sport
Joghurti» ¹okolaadi ära.»
Ta oli ainult kergelt haige, nagu gripis
liigesed valutasid ja silmad
jooksid vett. Hingamisraskusi ei olnud.
Mõni päev hiljem tekkisid samad
nähtused ka tema abikaasal. Testima
naist ei hakatud, kuid ta loeti
haigeks. Kui sümptomeid kaks päeva
enam ei olnud, võis ka tema karantiinist
vabaneda.
KUULUTADA SAAB IKKA
Pastor ei hakanud viiruse pärast Jumalaga
tülitsema: «Kogu loodu on
langenud, ma elan selle keskel ja kogen
sama mis teisedki.» Koroona oli
tema jaoks selle languse tagajärg. Jumalat
ei suuda keegi haarata, mõnikord
võib Tema sekkumist kogeda.
Maailma vaatab pastor aegade lõpust
siiapoole, vastavalt Jumala tõotusele,
et ükskord pühitakse kõik pisarad
meie silmist (Ilm 21,4).
Abielupaar suhtles skaibi teel iga
päev oma kahe lapse ja kahe lapselapsega.
Pastor pani kokku nimekirja
rohkem kui 120 saksakeelsest internetijumalateenistusest,
andis näpunäiteid,
millele tähelepanu pöörata,
kui on soov ise neid korraldada.
Tema blogi äratas tähelepanu,
saades 1,2 miljonit klikki. Blogi külastajaid
oli peaaegu kõigist uskkondadest.
Tema arvates on vahva, et
kristlased üksteist koroona abil leiavad.
Ta ütleb: «Ükskõik, mis värvi
vill on, peaasi, et tegemist on lambaga,»
viidates sellele, et Jeesus võrdles
korduvalt oma jüngreid lammastega.
Lothar Krauss pälvis tähelepanu ka
meedias - uudis «koroonapastorist»
ja tema naisest levis. Skaibi teel andsid
nad intervjuusid telekanalitele.
Pastori karantiinipäevikule registreerus
14 tuhat jälgijat kogu maailmast.
Pastoril on hea meel, et on tänu koroonale
saanud «hiigelsuure kantsli».
Ta tunnistab ka meediale avalikult, et
Jumal teda kannab: «Tunnen endas
seletamatut rahu.»
KLAUS RÖSLER
idea Spektrum
KOROONAKESKMES
Sturgis on kümne tuhande elanikuga
linnake Chicago ja Detroidi vahel.
Siin töötab haigehooldajana kahe lapse
ema Becky Arellano (30). Kui ta
otsis võimalust oma meditsiiniliste
oskuste ja kristliku usu ühendamiseks,
puutus ta kokku evangeelse abiorganisatsiooniga
Samaarlase kukkur
(inglise keeles Samaritan's Purse). Ta
laskis end värvata ja käis väljaõppel,
kus teda valmistati ette katastroofiolukordadeks.
Kui Becky kuulis teadet, et Samaarlase
kukkur valmistub appi minema
Itaalia koroonaohvritele, ei kahelnud
ta, vaid reisis kohe Greensborosse
Põhja-Carolina
osariigis, kust
17. märtsil asus teele abiorganisatsiooni
lennuk. «Kristlastena oleme
maailma valgus ja peame olema valmis
igal pool teenima, mitte ainult
oma kodumaal,» ütleb ta.
See oli tema esimene ettevõtmine
katastroofimeeskonnas. Cremonas,
mis asub lõuna pool Milanot, lõi Samaarlase
kukkur oma telgid püsti 68
voodit raskelt haigetele koroonapatsientidele.
Ööpäevaringselt hoolitsevad
65 inimest haigete eest. Nüüd on
selline hädaabihaigla ka New Yorgis
kuulsas Central Pargis.
PALVE HAIGETE EEST
Ettevõtmine viis Becky normaalsest
tööpäevarütmist kohe välja vähe
uneaega ja väga kõrge stressitase
ning harjumatu barjäär haigetega,
mille tekitab kaitseriietus. «Hea meelega
hoiaksin ma patsientidel kätt ja
trööstiks neid, aga see ei ole vahemaa
nõuete tõttu võimalik.»
Arvuti ja tõlkide abiga püüab ta koroonahaigetega
kontakti saada. Samuti
pakub ta, et palvetab nende pärast.
See ettepanek võetakse tänuga
vastu. «Kui patsiendid näevad, et ma
sosistan, siis ma kas palvetan või laulan
oma meelisülistuslaule.»
Vaimulik meelsus haiglas muudab
kogu õhkkonda. Ikka ja jälle tänavad
patsiendid abi eest. «Päästeteenistuse
sanitarid ei näe normaalses olukorras
enam midagi pärast seda, kui on haavatu
haiglale üle andnud. Nad ei saa
teada, kas neid opereeritakse, kas nad
jäid ellu või said koju tagasi.»
LÄHEB PAREMAKS
Becky sõnul olevat algul mõned
patsiendid veel nutnud, kuid nüüd on
olukorrad muutunud paremaks. Ta
töötab naisteosakonnas ja neli patsienti
kuuest on juba jalule tõusnud.
«Seda on liigutav näha.»
Ta palvetab, et haiged näeksid nende
töö kaudu Kristuse armastust.
Üldse on tema jaoks palvetoetus
kõige olulisem: «Palvetage, et tekiks
võimalusi rääkida patsientidega Jeesuse
armastusest.»
Ka ülestõusmispühad tuli tal veeta
koroonahaiglas. Aga võib-olla
ongi
see parim koht, kus ülestõusmissõnumit
kuulutada.
Aprilli lõpus läheb ta jälle koju tagasi.
Kodumaa väljakutsed ei ole
mitte sugugi väiksemad, sest ka seal
kasvab koroonaviirusesse nakatumine
kiiresti.
TOBIAS-BENJAMIN OTTMAR
idea Spektrum
LOHUTUS PIMEDAS ORUS
Günther Slesak (49) on arst. Ta on
nii vähki täis, et opereerida ei saa. Ta
ei hala oma kurva saatuse pärast, vaid
julgustab koguni teisi.
2019. aastal oli Günther Slesak
veitsis puhkusel ja märkas, et ei tunne
toitu keetes selle lõhna. Ta helistas
kohe ühele kolleegile ja pani aja
kompuutertomograafile kinni. Pärast
tagasi koju jõudmist tehtud uuring ei
jätnud mingit kahtlust Slesakil on
vähk. Kudede uurimine andis sama
tulemuse.
JUMALA TUGEV KÄSI
«Ma ei teadnud, mida öelda,»
tunnistab Slesak. Tema naine Rose-Marie
reageeris kirikulaulu tsiteerimisega:
«Säravaim täht, mu koidutäht
ju sa, mind juhata!»
Slesak töötas ühe kristliku abiorganisatsiooni
poolt saadetuna aastatel
20042010 Laoses. Kui lapsed
jõudsid kooliikka täna on nad vanuses
915 aastat pöördus pere Saksamaale
tagasi. Sellest ajast peale töötab
Slesak kodumaal troopikahaiglas.
Seal peab ta kursusi väljaläkitatavatele
misjonäridele.
Just nendele andis ta kohe teada
oma olukorrast ja sai lohutust, kui üks
osalejaist sama laulu sõnad talle paberile
kirjutas ja kaasa andis, mida
tema abikaasa oli kasutanud. Ta soovis
oma koguduse juhtidelt eestpalvet.
Ta teab, et Jumal võib imesid teha,
aga samas on Jumal sõltumatu otsustaja.
HÜVASTIJÄTUKIRJAD LASTELE
Slesak ei ole saatuseusku. Kui tehti
uuringuid, jättis ta kõigi oma nelja
lapsega hüvasti. Ta kirjutas igaühele
kirja, see oli nagu pärand. «See tegi
valu ja oli väga raske,» meenutab ta.
Lõpuks tehti talle kolm keemiakuuri
ja üks kiiritamine, mis olid
õigeaegsed. Ravi andis isegi tulemusi,
kuid kurnas teda kõvasti. «Hing
oleks nagu paelaga kaelas,» ütleb Slesak.
Mõne päevaga kaotas ta kaalust
peaaegu kümme kilogrammi.
Praegu Slesak vähki ei tunne. Ravi
edukust saab hinnata kahe kuu pärast,
kui ta uuesti läbi vaadatakse. JUMAL TEGI KÕIK HÄSTI
Keemiaravi ajal kergematel hetkedel
kirjutas ta üles, mis teda aitab.
Nagu Piiblist tuntud lugu apostel
Pauluse laevahukust, kui Jumal talle
ütles: «Ära karda, Paulus!» (Ap
27,24). Või lugedes Ps 23,1: «Issand
on mu karjane.» Ta koges Jumalat
väga lähedasena, nagu Vana Testamendi
prohvetid Jesaja ja Jeremija.
Lohutust leidis ta ka vaimulikest lauludest,
nagu Martin Rinckarti
(15861649) «Oh võtkem Jumalat
suust, südamest nüüd kiita». «See
mees nägi ju kolmekümneaastast
sõda ja katku. Ühe aasta jooksul pidi
ta matma 3161 inimest.»
Kodustes palvetes oma pere keskel
tunnistab Slesak ikka: «Jumal on kõik
hästi teinud.» Ta soovib, et praeguses
koroonakriisis kogeksid Jumalaga
midagi sarnast ka teised inimesed.
KLAUS RÖSLER
idea Spektrum
KOROONAPILDID VALGAST
1. Otto Aavistu oli oma 50. sünnipäeval seminari e-tunnis. Ekraanil on Peeter Roosimaa.
2. «Lapsed, kes kui vangis eland, pole ammu murul käind.» Aga mänguväljak on kinni.
3. Valgast ei saa bussiga praegu ei Tallinna, Riiga ega Peterburgi.
4. Tallinna rongi kõrval seisis varem Riia oma.
5. Kahe linna piiriala korrastamine käib koroonale vaatamata.
6. Kui tee valmis ja piir jälle lahti, läheb siit otsetee Valgast Läti-Valka.
|