Ka sel kevadel tulid mehed erinevatest
kogudustest ühel õhtul kokku,
et ühiselt palvetada. Nii on see
aastaid olnud. Peaaegu oleks see ettevõtmine
ära jäänud, aga siis lõppes
koroonast põhjustatud kogunemiskeeld.
29. mail said vabas õhus
Loksa palvela õues võimsa õitseva
pirnipuu all ja pärast Juminda
rannas ühised laulud ja palved taeva
poole tõusta.
Koroonakriis on sundinud palju
ilusaid ettevõtmisi ära jätma. Ettevaatlikuks
on see teinud ka järgmiste
planeerimisel. Ette täidetud
kalendrid ei sisenda enam kindlust.
Hinnatud ning oodatud muusikud,
jutlustajad, lektorid jt peavad oma
esinemised ära jätma kui lausa ei
keelata, siis kuulajad kardavad
kokku tulla. Peame hakkama tulevikule
uut moodi vaatama.
Kui kriis on meid pannud rohkem
mõtlema Jumala teedele, ei ole
ta asjata meist üle käinud. «Ma nägin
uut taevast ja uut maad; sest
esimene taevas ja esimene maa olid
kadunud ning merd ei olnud
enam,» kirjutas apostel Johannes
(Ilm 21,1). Vana kaob, aga tulemas
ei ole kaos, vaid ilusam tulevik paremas
ilmas. Sinna pääsemise nimel
peab praegu pingutama.
KEHTIV JA KEHTETU
Toimetaja kommentaar
Koroonaviirusest tingitud piiranguid
vähendatakse üksteise järel. See
on hea, eriti siis, kui viirus ise ka
kaob. Sellest ei maksa aga eufooriasse
sattuda, nagu üks Eesti prominentne
tegelane, kes nõukogude ajal esimest
korda Soome sattudes rõõmustas
vabaduse üle ja sai järsku purjus
meeste kamba käest peksa.
«Teie, vennad, olete kutsutud vabaduseks.
Ärge ainult tehke vabadusest
õigustust lihalikule loomusele, vaid
teenige üksteist armastuses!» kirjutas
apostel Paulus (Gl 5,13). Vabadus
seab inimesele suurema vastutuse kui
orjapõli, kus teised tema eest otsustavad.
Või on see lihtsustatud arusaam
orjusest, mis praktikas põlistaks selle?
PÕHISEADUS 100
Eesti Vabariigi põhiseadus on saanud
saja-aastaseks.
Praegu ei kehti
küll ammu enam esimene tekst
(nüüdne on juba neljas) ja nõukogude
võimu ajal olid Eesti territooriumil
hoopis teised seadused, aga tähelepanuväärne
tähtpäev on see kindlasti.
Nõukogude ajal kehtis Eestis väga
kummaline põhiseadus. «Kehtis» on
võib-olla
isegi liiga palju öeldud. Selles
oli palju ilusaid sõnu, näiteks oli
kõigile garanteeritud usuvabadus, sõnavabadus
jne. Tegelikkuses olid vähemalt
need kaks väga tugevasti piiratud.
Praegu on natuke imelik mõeldagi,
kuidas me sel ajal hakkama saime,
aga tulime Jumala abiga toime ja
jõudsime tänapäeva. «Aga olge sõna
tegijad ja mitte üksnes kuuljad, pettes
iseendid,» õpetas apostel Jaakobus
(Jk 1,22). Nõukogude võimu sõnad ja
teod koos ei käinud, aga usklikelt ootab
Jumal seda läbi aegade.
Võib kahtlustada, et väga paljud
eestlased ei ole Eesti põhiseadust sõnasõnalt
läbi lugenud. Ehk ei saagi
seda pahaks panna, sest põhiseadus ei
ole kerge lugemisvara. Tavaolukorras
on meil tegelikult vaja järgida konkreetset
valdkonda puudutavaid detailsemaid
eeskirju.
Praegust Eesti põhiseadust on viis
korda muudetud. Piibel on püsinud
aastatuhandeid. Veel enamgi seda ei
tohi muuta: «Mina tunnistan kõikidele,
kes kuulevad selle raamatu ennustuse
sõnu: kui keegi neile midagi
juurde paneb, siis paneb Jumal tema
peale need nuhtlused, mis sellesse
raamatusse on kirjutatud. Ja kui keegi
võtab midagi ära selle prohvetiraamatu
sõnadest, siis Jumal võtab ära
tema osa elupuust ja pühast linnast,
millest on kirjutatud selles raamatus.»
(Ilm 22,1819). Piibel on lugemiseks
igaühele. Mida rohkem seda lugeda,
seda parem. Ikka kaanest kaaneni.
JÄLLE MÄSSATAKSE
Ameerikas sai valge politseiniku
süü tõttu surma mustanahaline seaduserikkuja.
Tulemuseks on ülemaailmne
protestiliikumine, kus häbistatakse
rassismi ja teisi pahasid mõtteviise.
Protestijatega liiguvad kaasa märatsejad,
keda asja sisu ei huvita nemad
tahavad möllata, röövida ja varastada.
Liikumisele endale tuleb see
muidugi kahjuks.
Protestitakse ka Eestis. Kas meil on
siis rassismi? Küllap on. Vähemalt
tähelepanu äratab iga teistsugust nahavärvi
inimene ikka, kui ta valgete
sekka satub. Samamoodi tekitab uudishimu
valge inimene, kui ta Aafrikasse
või Aasiasse läheb. «Kas ma
võin teid korraks käega puudutada?»
küsis uudishimulik jaapanlane mulle
väga tuttavalt valgelt mehelt, ise midagi
halba sellega mõtlemata.
Praegused protestid kergitavad jälle
üles probleemi, et maailma kipub
valitsema nii heas kui halvas Ameerika
mõtteviis. Sealsed hädad tehakse
ka meie hädadeks, neid solvavad sõnad
meie suus mõistetakse hukka ka
siis, kui meil kedagi solvata polnud
plaaniski. Kultuuride omavaheline
rikastamine üksteise mõistmise kaudu
jääb ära, kohustuslikuks muutub
suurema ja tugevama hääl. Ega see
meeldiv ei ole, aga juba vanal ajal
peeti mõistlikuks, et targem annab
järele.
Vihased protestid ja vaenlaste hävitamine
ei ole see stiil, mida Jeesus
õigeks pidas: «Võtke enda peale minu
ike ja õppige minult, sest mina olen
tasane ja südamelt alandlik ja te leiate
hingamise oma hingedele» (Mt
11,29). Inimeste meeleparandus paneb
taeva rõõmustama (Lk 15,7) ja
seda rõõmu peaksime rohkem tekitama.
«Sest mina tunnen mõtteid, mis ma teie pärast mõlgutan, ütleb Issand: need on rahu, aga mitte õnnetuse mõtted, et anda
teile tulevikku ja lootust» (Jr 29,11). 31. mail asetati Rakvere Karmeli koguduse uuele kirikule nurgakivi. Kapslisse
panid oma palvesoovid ka uue põlvkonna esindajad Joosep Pikat ja Joel Kristjan Kotiesen.
Foto: Meelis Etti jn
IGAÜHELE TEMA KOHT
«Armuandides on küll erinevusi,
aga Vaim on seesama, ja teenimisviisides
on erinevusi, aga Issand on
seesama, ja väeavaldustes on erinevusi,
aga Jumal on seesama, kes teeb
kõike kõikides. Aga igaühele antakse
Vaimu avaldus ühiseks kasuks. Nii
antakse ühele Vaimu kaudu tarkusesõna,
teisele aga tunnetusesõna sellesama
Vaimu poolt; ühele usku sessamas
Vaimus, teisele aga tervendamise
armuande ikka samas Vaimus;
ühele väge imetegudeks, teisele
prohvetlikku kuulutamist, kolmandale
võimet eristada vaime; ühele
mitmesuguseid võõraid keeli, teisele
aga keelte tõlgendamist. Aga kõike
seda teeb üks ja sama Vaim, jagades
igaühele eriosa, nõnda nagu Tema
tahab.» (1Kr 12,411).
Korintoses oli Pauluse päevil
sündimas põnevaid asju. Meil on
raske mõistusega haarata ja isegi
ette kujutada, mida kõike Püha
Vaim seal korda saatis. See on aga
meie, mitte tollaste kristlaste probleem.
Me anname täna oma kogudustes
liiga vähe ruumi Pühale Vaimule.
Nõupidamised, töökavad,
eelarved, aruanded, lepingud igapäevaeluks
nii vajaliku bürokraatia
keskel jääb Püha Vaimu spontaansusele
mõnikord liiga vähe tegutsemisruumi.
On muidugi kogudusi, kellel on
veidi teistsugune suhe Püha Vaimuga.
Aga eks neil kipub jälle probleeme
olema kõige sellega, mida me
nimetame elutähtsaks bürokraatiaks.
Ja ärgem unustagem hetkekski,
et Jumal ei ole korratuse ja
kaose Jumal ning järelikult ei ole
seda ka Püha Vaim. Üks on aga
kindel Püha Vaim peab leidma
rohkem ruumi meiegi keskel.
IGAÜHEL ON ANDED
Korintlased lausa pulbitsesid
vaimsest energiast. Paulus loetleb
erinevaid vaimuande koguduses,
üks imetabasem kui teine. Seal tõlgendati
Jumala sõna, prohveteeriti,
tervendati, palvetati keeltes, eristati
vaime... Aga küllap oli ka neid,
kes vägevaid vaimuilminguid
nähes ja kuuldes olid segaduses
ning langesid masendusse, sest neil
ei olnud selliseid silmaga nähtavaid
ja kõrvaga kuuldavaid ande.
Need viimati nimetatud võiksid
olla pärit ka meie seast. Sest olgem
ausad: meid ilmselt ei vaeva korintlaste
küsimus, missugune neist
andidest on kõige tähtsam. Meie
küsime pigem, kus on kõik need
annid meie juures. Nende vägevate
vaimuvälkude taustal, mida Paulus
Korintose koguduse juures kirjeldas,
tunneme meie ennast pigem
armetute tulukestena. Kas olete
märganud, et peaaegu kõik meie
lauluraamatu Püha Vaimu teemalised
laulud on palvelaulud? Kuna
me palume Jumalalt Püha Vaimu,
ju me siis tajume, et meil jääb sellest
vajaka.
Meil on kogudustes palju ülesandeid,
mida tuleks täita, ja projekte,
mida tuleks ellu viia, kuid
nendega on üks väike probleem
kui meil vaid oleks nende jaoks inimesi,
kel on vastavad anded. See
nimekiri on pikk alates jumalateenistuste
sõnalisest ja muusikalisest
läbiviimisest kuni heli- ja
videosalvestuste
tegemise, laste- ja
noortetöö eestvedamise, kohvikuteenistuse
ja vanade ning haigete
koguduseliikmete külastamiseni
välja.
Mõned meist tõmbuvad kartlikult
endasse, kui juttu on andidest.
Nad mõtlevad Piiblis mainitud vaimuandidele
ja küsivad endalt, kas
need pole mõeldud üksnes valitud
inimestele. Mis tuleb meile esimese
asjana silme ette, kui räägime vaimuandidest
koguduses? Kas eestvedaja
pastor või karismaatiline
jutlustaja? Või mõtleme ehk mõnele
andekale muusikule, kelle and
tundub meile millegi erilisena, mida
meie kunagi omada ei saa? Me
mõtleme, et and, kreeka keeles
charisma, on midagi väga erilist,
peaaegu üliinimlikku, mida meil,
tavalistel inimestel, lihtsalt ei ole.
Paulus eitab sellist mõtteviisi. Ta
ütleb, et igaüks on andekas, iga
kristlane on karismaatik. Järelikult
on ka iga kogudus karismaatiline
osaduskond. Et seda mõista,
peame heitma uue pilgu meie seas
olevatele andidele.
Me vajame: haigustega inimesi,
kes suudavad tervisemuredele vaatamata
teistele usus tuge pakkuda;
eakaid inimesi, kel on aega palvetada;
musikaalseid inimesi, kes aitavad
sisustada laulu ja pillimänguga
meie jumalateenistusi; organiseerimisvõimega
inimesi, kes aitavad
korraldada koguduse üritusi;
tehnikataibuga inimesi, tänu
kellele on jumalateenistusel heli ja
pilt; kuldsete kätega inimesi, kes aitavad
remonditöödega; kuulamisoskusega
inimesi, kes teevad hingehoiutööd;
külalislahkeid inimesi,
kes võõrustavad külalisi; puhtust
armastavaid inimesi, tänu kellele
on puhas ka meie koguduseruum;
lepitamisoskusega inimesi, kes aitavad
konflikte lahendada; küpsetamis- ja
keetmisoskustega inimesi,
kes katavad laua, kui koguduses on
mõni tähtpäev või külaline. Ja veel
paljude muude andide ning oskustega
inimesi. Kõiki selliseid leidub
meie hulgas ja nad väärivad julgustamist:
«Jah, te olete andekad!
Tundke sellest rõõmu ja jagage
oma ande teistega!» Ja kes ennast
veel ebakindlalt tunneb, küsigu
endalt, kus on minu vaimulik and
ja kuidas ma saan seda teiste kasuks
rakendada. Sest igaüks on
milleski andekas.
AND ON KINGITUS
See pole sama, kui olla milleski
andekas. Rõhuasetus on millelgi
muul. Korintose koguduses sai üks
asi selgeks: karismaatilised ilmingud
võivad mõnikord viia vägagi
kaootiliste olukordadeni. Korintoses
kiitlesid inimesed Püha Vaimu
ilmingutega! Nad esitasid oma andi
kui erilist teenet ja olid varmad
teiste üle kohut mõistma: «Kui te ei
oska nii hästi või üleüldse keeltega
palvetada nagu meie, siis olete teise
sordi kristlased!» Sellist üleolevat
suhtumist võis kohata ka teiste vaimuandide
puhul. Tulemuseks olid
pinged ja kildkonnad koguduses.
Karismast sai karikatuur.
Pauluse sõnum nende arengute
taustal on: «And on kingitus! See,
mille üle te nii uhked olete, on teile
antud ilma teie teeneteta, see kõik
on kingitus Jumalalt!» Paulus räägib
oma kirjades palju rohkem armuandidest
kui vaimuandidest.
Need ei ole omand, neid ei saa ise
tekitada. See, mida meie teha saame,
on parimal juhul ennast nendele
avada. Ja muidugi nende andjat
tänada.
Aga kui miski on meile kingitud,
siis teeb see meid ebakindlaks. Tõeline
kingitus ei ole etteplaneeritav.
Kui keegi meile midagi ootamatult
kingib, muutume umbusklikuks.
Miks ta seda teeb? Mis on tema
varjatud motiiv? Milleks see kingitus
mind kohustab? «Ah, seda poleks
vaja olnud,» ütleme tavaliselt
selle peale võltsi tagasihoidlikkusega.
Ja mõtleme samal ajal juba
pingsalt, kuidas saaksime tekkinud
olukorda muuta, oma «võlgujäämist»
kuidagi tasakaalustada.
Matustel võib mõnikord kuulda,
kuidas kadunuke oli ennast ise
elust läbi võidelnud. «Mulle ei kinkinud
keegi kunagi midagi, kõik pidin
ise ränga tööga saavutama,» oli
sellise inimese usutunnistus. Ja siis
võib peaaegu kindel olla, et kadunukese
usust küll juttu ei tule. Sest
niisugustel inimestel on olnud usuga
raske midagi peale hakata. Usk
on ju kingitus. Kristlane aga teab,
et talle on kõik eranditult kingitud.
See kujundab teda, muudab ta tänulikuks
ja alandlikuks.
Nendele, kes on uhked oma andide
üle, ütleb Paulus: «Kes tahab
kiidelda, kiidelgu Issanda üle!»
Igaüks on andidega varustatud,
need on talle kingitud. Selles võime
olla kindlad, selle eest võime olla
tänulikud ilma umbusuta, sest Jumal
kingib seda kõike täiesti arusaadaval
ja avalikul põhjusel: armastusest
meie vastu! Meie tingimusteta
tänu kingituse eest aitab
ära hoida lõhenemised nagu Korintose
koguduses. Sest kes suudab tänada
Jumalat andide eest, see suudab
ka teiste juures kadedust tundmata
aktsepteerida neile osaks saanud
ande ja koos nendega rõõmu
tunda. Siis ei ole enam ebatervet
konkureerimist, on vaid üksteise
täiendamine. Andide paljususes on
siis ka ühtsus.
IGAÜHEL ON ÜLESANNE
Korintlased kasutasid oma ande,
aga tihtipeale pigem suletud ringides.
Isekeskis kogesid nad vaimulikke
kõrghetki, sellal kui teised
seisid piltlikult öeldes tühjade kätega
ukse taga. Pauluse sõnum on
selge: «Siis võite oma annid hoopis
ära unustada!» Need ei ole mõeldud
omakasuks, vaid peavad alati
teenima koguduse ülesehitamist.
Iga anniga on Jumal sidunud
konkreetse ülesande. Karismad,
mis teistele midagi ei anna, on
kasutud.
Anne on alati ka ülesanne, ja see
nõuab andumust. Jumala kingitus
tuleb lahti pakkida ja seda siis kõigi
jaoks kasutada. Pauluse jaoks ei
saa olemas olla ühtegi koguduseliiget,
kes mingil moel ei panustaks
koguduse ülesehitamisse. Kus on
koguduses see koht või ülesanne,
kus me oleme valmis tõsiselt võtma
meile spetsiaalselt kingitud andi,
meie kutsumust koguduse jaoks?
Andumus ja teenimine on tänase
inimese jaoks iganenud tähendusega
sõnad. Meie maailm on läbinisti
individualistlik ja meie koos
sellega. Mõned arvavad, et nad
suudavad olla kristlased ka ilma
koguduseta. See oleks sama, mis
olla lind ilma tiibadeta. Nad hoiduvad
teistele jagamast seda, mida
üksnes nemad suudaksid piisavalt
teistele anda. Seda võiks nimetada
ka Jumala tagant varastamiseks,
sest nii jäetakse endale see, mis on
mõeldud jagamiseks teistele.
Kui Paulus ütleb, et igaüks on
saanud Jumalalt oma eriosa, siis ei
tähenda see seda, et igaüks ajab ainult
oma asja. Kristlaseksolemine
tähendab üksteise täiendamist oma
andidega. Need, kes juba teevad,
teevad sageli liiga palju ning nõrkevad
oma koorma all. Paljud asjad
muutuvad lihtsamaks, kui inimesed
lasevad Jumala Vaimul enda
käest küsida, mis on nende vastutus
andide kasutamises.
Ärgem siis unustagem kolme
lihtsat tõsiasja. Igaüks on omamoodi
andekas. Igaüks meist on
andidega varustatud, see tähendab,
et need on meile kingitud. Ja igaüks
peab oma ande rakendama, täites
koguduses erinevaid ülesandeid.
Tehkem seda siis vastutustundlikult
ja tänulikult Jumala auks,
oma kaasinimese heaks ning kogukonna
hüvanguks Jeesuse läbi.
ANDRES SAUMETS
Elva Baptistikoguduse
juhatuse esimees
SUVEFESTIVAL LÜKKUB EDASI
Aktuaalne teema
Tavaliselt on Kuulutaja avaldanud
intervjuu Eesti EKB Koguduste Liidu
suvefestivalist. Tänavu pidi see
toimuma Kehras ja kahjuks pidi
Kehra koguduse pastor INDREK
LUIDE (67) andma intervjuu ärajäänud
või edasilükkuvast festivalist.
Festival jäi ära ilmselt koroonaviiruse
tõttu?
Jah. Meie koguduse juhatus otsustas
teha liidu juhatusele ettepaneku
jätta suvefestival sel aastal ära ja nihutada
see järgmisse aastasse. Meil
oli kava peaaegu koos, aga nüüd jätsime
organiseerimise natuke lõdvemaks.
Me ei saaks kokku tulla. Kui
hajutatuse põhimõte jätkub, siis see
meile ei sobi. Parem mitte teha niisugust
festivali, kus me peame üksteisest
kaugel olema.
Me oleksime tahtnud teha seda koguperefestivalina,
et kaasa oleksid
haaratud lapsed, noored, täiskasvanud
ja vanad ka. Viimastel suvefestivalidel
erilist noorte osa pole enam
olnud, nendele on jäänud noorte piiblipäevad
eraldi ajal. Tuleks formaati
muuta ja leida mingi võti, kuidas kaasata
korraga kõiki põlvkondi.
Kehra kogudusel on kena ajalugu.
Kogudus saab tänavu 130-aastaseks,
millega ta on vanuselt liidu koguduste
hulgas väärikal kaheksandal
kohal. Tahtsime, et oleks kaks ühes,
juubeli pidamine oleks olnud sobiv
aeg ka suvefestivaliks. Meil on suur
maja, saalis on veidi üle saja koha.
Palvela krunt on terve hektar, kõik
mahuks kenasti ära kogudusemaja
juurde. Meil on veel ka vana palvela,
aga see on lagunemisfaasis. Rongkäigu
vanasse palvelasse plaanisime küll
teha.
Nüüd saab aastapäev 28. juunil
stardiks koguduse ajalooraamatu väljaandmisel.
Peatoimetaja on Helen
Haas. Palju eeltööd ajaloo kokkukogumisel
on teinud Alland Parman ja
varem teeninud vaimulikud. Head
materjali oleme saanud Saara Toomingult,
kes on jõudnud juba väärikasse
ikka (93).
Palvela trepikoja seintele soovime
panna kõigi Kehra kogudust teeninud
vaimulike pildid. Kui maja ümbruse
kujundamisega valmis saame, siis
miks ka mitte sinna nimelised pingid
paigaldada. Mina olen kümnes pastor
Kehra koguduses. Üle viie aasta tagasi
ilmus raamat Kehra ajaloost, kuhu
ka neli lehekülge koguduse tegevusest
sisse mahtus.
Ega kogudus pole tujust ära, et
suvefestival tuli ära jätta?
Ei ole. Kuna 130. aastapäev on igal
juhul ja tänu koroonale koosolekuid
ei olnud, saime hakata koguduse maja
seestpoolt remontima. Töö on peaaegu
valmis. Võib-olla
õnnestub järgmisel
aastal, kui 130 lõpeb, kõik ikka
suvefestivalile kokku kutsuda, kui
liidu juhatus nii arvab. Loodame, et
selleks ajaks läheb olukord riigis paremaks.
Muusikaosa ettevalmistustega tuleb
hakata otsast peale, uuesti harjutada.
Me mõtlesime, et igast liidu
piirkonnast võiks tulla muusikakollektiiv
siia esinema ja lõpetame festivali
suure ühendkooriga. Kuna festivali
motoks sai «Üheskoos koostöös»,
siis oleks nii muusika poolelt
kui ka muudel aladel füüsiliselt näha,
et teeme ühiselt misjonit ja kuulutame
evangeeliumi, muretseme üksteise
vajaduste eest.
Tahtsime vastavalt festivali motole
kutsuda ka kohalikud muusikakollektiivid
ühel õhtul esinema nende
muusika ja meie evangeelium. Nad
olid valmis tulema. Me levitame sellist
mõtteviisi, et kogudused on väga
olulised tegijad piirkonna heaolu ja
rahulolu jaoks. Meist sõltub nende
hea käekäik ja nii kutsusime ka ettevõtjaid
selle suure ürituse korraldamise
osalisteks nii rahaliselt kui
ka osa võtma. Rääkisime ka vallavalitsuse
ja kooliga. Nad olid kõik valmis
osalema.
Meie koguduse ruumidesse kerkib
telestuudio, kus hakkame valmistama
saateid nii kristlikele kanalitele kui ka
vallavalitsusele. Võib-olla
tekib mõne
aasta pärast internetipõhine Anija-TV
(Kehra kuulub Anija valda). See
on unistus!
Osa suvefestivale on korraldatud
ühiselt piirkonna koguduste poolt.
Kas Kehra ümbruse kogudused on
ka haaratud?
Tegime ettepaneku lähipiirkonna
kogudustele, Loksa, Valkla ja Oleviste
koguduse Kose grupile, koostada
ühiselt programm, aga tänu eriolukorra
kehtestamisele jäi seegi otsus
tulevikku oma teostamist ootama.
Tallinn on Kehrale väga lähedal,
kas festivali külalistel poleks öömajakohti
vaja Kehras broneeridagi?
Otsustasime, et alustame hommikul
sobival ajal ja lõpetame õhtul enne
viimase rongi väljumist Tallinna
poole. See ongi niisugune kellaaeg, et
on hea lõpetada.
Täname ja loodame, et see intervjuu
annab mõnelegi lugejale
mõtte tulla järgmisel suvel festivalile.
ÜKS KÕRGKOOL TEISE JÄREL
Kohtla-Järve
Peeteli Koguduse
pastor ROMAN KUZNETSOV (42)
lõpetas äsja Kõrgema Usuteadusliku
Seminari. Ta kirjutas lõputöö «Põlvkondade
vahetuse problemaatika
Eesti EKB Koguduste Liidu venekeelsete
koguduste näitel» vene
keeles, aga lõputöö kaitsmine oli
eestikeelne ja intervjuu Kuulutajale
andis ta samuti eesti keeles.
KUIDAS SA SAID LÕPETADA SEMINARI
ÜHE AASTAGA?
Ma lõpetasin 2008. aastal Peterburi
Kristlikus Ülikoolis magistrantuuri,
aga Eesti ei tunnusta seda
diplomit. Ma sain sealt aineid seminari
üle kanda. Kui võtta Peterburis
läbitud ainete aeg juurde, siis
mul kulus õppimiseks peaaegu tavaline
aeg. Seminari tulingi selleks,
et saada Eestis tunnustatud diplom,
aga see on bakalaureuse tase. Ma
praegu mõtlen, kas tunnustatud
magistridiplomi saamiseks oleks
vaja ka veel edasi õppida.
Ma valisin omal ajal Peterburis
õppimise ja mitte seminari, sest see
linn on lähedal ja seal oli huvitav
õppekava. Vene keeles oli muidugi
lihtsam õppida. Oluline oli ka see,
et sealt sain ma magistrikraadi.
Õppekava oli piibliuuringutest ja
ma kasutasin ka Osvald Tärgi kirjutisi.
Nüüd seminaris oli teine
suund ehk praktiline rakendamine.
KAS SEMINARIS VÕIKS OLLA VENEKEELNE
ÕPPERÜHM?
Praegu propageeritakse
seminari venekeelsete noorte
seas. Paaril neist on tekkinud
huvi, aga nad oskavad eesti
keelt. Kui oleks riigi poolt tunnustatud
haridus vene keeles, siis
muidugi oleks huvi suurem, aga see
pole nii lihtne.
SINU LÕPUTÖÖ RETSENSENDIKS OLI
VENEMAA EKB LIIDU PRESIDENT JA
MOSKVA TEOLOOGILISE SEMINARI
REKTOR PJOTR MITSKEVIT.
See oli minu juhendaja
Meego
Remmeli initsiatiiv.
Minu jaoks oli see üllatus,
kui ma sain
paar päeva enne
kaitsmist retsensiooni kätte ja sealt
retsensendi nime.
SA OLID AJAKIRJANIK?
Minu esimene ülikool oli Donetski
Kristlik Ülikool, mille ma lõpetasin
1996. aastal. Seal oli misjonäri
üheaastane programm ning teiseks
erialaks oli raadio ja ajakirjandus.
Kui tulin tagasi Eestisse, läksin
Raadio 4 tööle. Seal tuli lisaks diplomile
tõestada, et oskan seda tööd.
Sain hakkama ja töötasin 13 aastat
ERRis, algul raadios ja lõpuks paralleelselt
kolm aastat ka ETVs.
Olin Virumaa korrespondent.
Lahkusin ERRist 2012. aastal ja
pärast töötasin Eesti Energia kommunikatsiooniosakonnas
viis aastat.
KUS ON SINU KODUPAIK?
Ma olen Kohtla-Järvel
sündinud
ja siin kogu elu elanud, välja arvatud
see aeg, kui ma õppisin Donetskis.
Tegelikult elan praegu natuke
linnast väljas.
KUST SA EESTI KEELT OSKAD?
Ma ei osanud eesti keelt, kui ma
gümnaasiumi lõpetasin. Kui ma
vaatan, kuidas õpetatakse eesti
keelt meie koolides siin Ida-Virumaal,
siis pilt on väga kurb. Minu
18-aastane
vanem tütar enamvähem
oskab, aga nooremad lapsed
ei oska eesti keelt. Riik panustab
väga palju või vähemalt ütleb seda,
aga tulemus on kehv. Muidugi on
Tallinnas ja Tartus natuke teine
olukord, aga Kirde-Eestis
on sellega
väga suur mure. Kui ma tulin
tagasi Eestisse ja hakkasin töötama,
siis ma õppisin eesti keelt, töötasin
koos eestlastega, mul oli keskkond
ja võimalus õppimiseks.
KUIDAS SA USKLIKUKS SAID?
See on väga tavaline lugu. Ma
olen pärit täiesti ateistlikust perest.
1991. aasta kevadel oli väga aktiivne
evangeeliumi kuulutamise aeg.
Kuskil kinos kuulutas üks grupp
Peterburist. Ma astusin sisse ja midagi
puudutas mind. Hakkasin
evangeeliumi lugema ja tutvusin
kogudusega ning nii see läks. Sama
aasta juulis mind juba ristiti. See
oli venekeelses Kohtla-Järve
Kolgata
koguduses Lille tänaval.
KUIDAS SA VAIMULIKKU TÖÖD TEGEMA
HAKKASID?
Ma alustasin noortetöös ja tegelesin
esimestel aastatel raamatukoguga me võtsime kristlikke raamatuid
kaasa ja pakkusime neid
tänaval. Tol ajal oli see väga populaarne,
sest kristlikku kirjandust
peaaegu ei olnud. 1994. aastal hakkasin
jutlustama. 1995. aastal lõpetasin
gümnaasiumi ja mul oli väga
tugev soov tegeleda misjoniga
ning sellepärast läksin Donetskisse
kristlikku ülikooli.
Kui tulin tagasi Eestisse, siis tegelesin
jutlustamisega. 1997. aastal
asutati meie praegune Kohtla-Järve
Peeteli kogudus Kolgata kogudus
lõhenes ja ma läksin koos uue
rühmaga ära. Leidsime Vana-Ahtme
alevikust tühja vana lasteaia
hoone ja oleme seal siiani. Vanast
majast on jäänud seinad ja vundament,
kõik muu on vist vahetunud.
See võttis palju aega ja raha.
Uues koguduses oli meil palju
aastaid pastori kohustetäitja, sest
kardeti liiga suure võimu andmist
ühele inimesele. Aga ta oli juba soliidses
vanuses. 2002. aastal olid valimised
ning pastori kohustetäitjaks
sain mina. 2011. aastal mind
ordineeriti.
MISSUGUNE PERSPEKTIIV ON TÖÖL
VANA-AHTMES?
Kui me alustasime, siis perspektiivi
eriti ei olnud. Kõik poed olid
juba kinni ja alevikus oli ainult
kaks asutust psühhoneuroloogiahaigla
ja endiste vangide rehabilitatsiooni
keskus. Väga huvitavad
naabrid. Vana-Ahtme
oli pensionäride
alevik. Olime linna piiril, keegi
ei tahtnud seal elada. Praegu on
olukord natuke paremaks muutunud.
Ahtmesse on noori peresid kolinud,
sest see on vaikne ja mugav
asula. Meie sihtrühm on need pered
ja nende lapsed.
ÜKS PÕHJUSI KOLIMISEKS ON VIST
KA SEE, ET KORTERID ON ODAVAD?
See on suur mure Kohtla-Järvel,
kus viimasel oksjonil võis korteri
osta 40 euro eest. Kui linnas on väga
palju tühje kortereid, siis see
mõjub nii kinnisvara hinnale kui
suhtumisele. Selline kinnisvara ei
ole niipalju omand kui koorem.
Kommunaalmaksud on kõrgemad
kui korteri hind.
KAS KOHTLA-JÄRVE
KOGUDUSED
TEEVAD OMAVAHEL KOOSTÖÖD?
See sõltub projektist. Pigem töötab
igaüks omaette. Mõnikord kohtume
ja arutame midagi. Põhjus on
ka selles, et iga kogudus on erinevas
rajoonis. Kohtla-Järve
on imelik
linn, mille osad on tekkinud kunagi
põlevkivikaevanduste juurde, mis
on üksteisest üsna kaugel. Aga see
on minu kodulinn.
SIND VALITI LIIDU VENE REGIOONI
VANEMPRESBÜTERI ASETÄITJAKS.
NÜÜDSEST PEAD SA KÕIGI VENEKEELSETE
KOGUDUSTEGA TEGELEMA.
Uueks vanempresbüteriks valiti
Narva EKB Koguduse pastor Pavel
Vezikov ja ta pakkus asetäitja kohta
mulle. Ma olin nõus.
Kindlasti ei hakka me
revolutsiooni tegema, see
oleks ohtlik asi. Pigem on
soov alustada aeglasi, aga
järjekindlaid ja püsivaid
muutusi, et oleks tõhus ja
hea töö. Praegu on aeg palvetada ja
mõelda. Peame ootama veel liidu
aastakonverentsi, kus vanempresbüteri
valimine kinnitatakse.
Vene regioonis on umbes 600
inimest. Koostöö ei ole kerge, sest
vahemaad on suured. Natuke aktiivsemad
ollakse Ida-Virumaal,
sest siin on mitu kogudust lähestikku.
Suured kogudused Tallinnas ja
Narvas saavad ise hakkama. Ent
kui on väike kogudus Valgas või
Pärnus, siis nad pole päris üksi, aga
kontakt nendega on natuke keerulisem.
Valga koguduste probleemide
lahendamine võib olla kõige
suurem väljakutse uuele vanempresbüterile.
Ma tegin küsitluse, see oli minu
lõputöö praktiline osa. Küsitlus
näitas, et vaimulik atmosfäär
vajab vene regioonis
parandamist.
KUST VÕTAVAD VENEKEELSED KOGUDUSED
EESKUJU?
See sõltub kogudusest, aga pigem
tuleb eeskuju Venemaalt, Ukrainast,
Valgevenest või Ameerikast.
Otsustav on keel ehk autoriteediks
on venekeelsed jutlustajad ja autorid.
Muidugi, kes oskab eesti või
inglise keelt, see kasutab ka neid
autoreid.
KUIDAS SA HINDAD SUHTEID VENE- JA
EESTIKEELSETE KOGUDUSTE VAHEL?
Mul on seda natuke keeruline
hinnata. Vene kogudustel on veidi
tugevam hierarhia. Ühelt poolt on
see väga hea, kui on tugev juht ja ta
oskab oma autoriteeti õigesti kasutada.
Aga teiselt poolt baptismi
printsiip on, et iga kogudus on autonoomne.
Mõnikord tekib sellest
sisemine konflikt me teame, et
kogudus on iseseisev ja kõrgemal
pool ei tohi olla mingit dikteerivat
juhti.
Erinevus on pigem kultuuri ja
natuke dogmaatika küsimus. Venekeelsed
kogudused on natuke
konservatiivsemad. Meie jaoks on
mingid praktikad või spirituaalsus,
nagu näiteks väga intensiivsed ülistamisvormid,
veidi võõrad. Aga kas
me pöörame sellele tähelepanu ja
otsime põhjust mitte suhelda või
me lihtsalt arvestame sellega, et
oleme natuke erinevad, aga meil on
siiski palju ühist? On võimalik leida
ühine platvorm.
Tihe on side siis, kui on kaks kogudust
ühes majas ja vahe ongi
keeles. Väga palju sõltub pastorist,
kui aktiivne ta on ja kuidas ta
kasutab oma kontakte. Üle kümne
aasta tagasi oli meie palvepartneriks
Mooste kogudus, me kohtusime
nendega, nad sõitsid meie
juurde ja pärast me käisime nende
juures. Niisuguseid asju on vaja
korraldada ja palju teha, et see
oleks tõhus.
MIS EDASI SAAB?
Ütlesin oma lõputöö kaitsmise
ajal kolme asja. Esiteks sain seminarist
teadmisi ja oskusi, teiseks
ma olin väga heas ja toetavas atmosfääris
ning kolmandaks, on vaja
midagi edasi teha. Nüüd, kus
diplom on käes, on mul juba soov
jätkata.
Meie Jumalal on palju üllatusi.
Mõni näeb välja nagu probleem või
mure, aga lõppude lõpuks on see
üllatus. Ja tulemuseks on, et see
pole asjata. Kui elus tekib mingi
probleem, takistus või mure, mis on
valus või keeruline, aga seda lahendada
Jumala abiga, saab kiiresti
selgeks, kas see on hea asi või
mitte.
Jumal ei eksi. Kui midagi juhtub,
kontrollib Ta kõike ja ma usun
sellesse. Senist oli vaja ja praegu
ma mõtlen, kuidas ma saan edasi
minna.
TÄNAME!
ÜHEKSA PÄEVA ABIELUS
Elu kõige ilusama ja kõige hirmsama
päeva vahel olid Damaris Mulaunil
(38) ainult mõned päevad. 2012.
aastal tapsid radikaalsed moslemid
üheksa päeva pärast pulmi tema abikaasa.
Ometi vaatab see Keenia naine
nüüd tänuga oma elule tagasi.
Sõbrad on Jackson ja Damaris Kioko
suurtest ja rõõmsatest pulmadest
28. aprillil 2012 vaimustuses veel tänagi.
Päev pärast pulmi sõitis abielupaar
pulmareisile, mis kestis küll ainult
kolm päeva. Siis pöördusid nad
tagasi oma kodulinna Mombasasse,
sest pastor Jacksonit tõmbas sinna
soov evangeliseerida valdavalt moslemitest
elanikke. Damarisele oli selline
hoiak eeskujuks: «Ta motiveeris
ka mind suud lahti tegema ja Kristusest
tunnistama.»
TUNDMATUSENI PÕLENUD
7. mail läks 32-aastane
pastor kodust
välja, et linna teises osas evangeliseerida.
Õhtul tuli Damarisele telefonikõne
ühelt koguduseliikmelt tema
mees ja üks teine kristlane olevat
ühe moslemite kamba poolt läbi
pekstud ja haiglas.
Damaris sai oki. Kuri eelaimus
hiilis tema südamesse ja ei lasknud tal
haiglasse sõita. Järgmisel päeval tuli
kinnitus tema mees on surnud ja
surnukeha tundmatuseni põlenud.
Radikaalsed moslemid panid mõlemad
mehed elusalt põlema. Eelmisel
päeval helistanud inimene ei tahtnud
kohutavat tõde telefoni teel edasi
öelda.
PIIBLIT LUGES IKKA
See teade tõmbas Damariselt pinna
jalge alt: «Ma tundsin end järsku
täiesti üksinda, kuigi minu kodu oli
kristlasi täis, kes minu eest palvetasid.»
Ta ise ei suutnud palvetada. Ta
oli valu ja üksindust täis ja hakkas Jumala
armastuses kahtlema. Miks laskis
Ta sellel sündida?
Damaris käis küll kirikus edasi, aga
ei saanud seal ühestki sõnast aru.
Ometi hoidis ta kinni oma igapäevasest
piiblilugemisest. «Jumala sõnast
mõistsin, et Tema teed on Tema laste
jaoks alati head.»
Kolm kuud pärast kohutavat sündmust
külastas Damarist üks evangeelse
abiorganisatsiooni Open Doors
kaastööline ja andis talle paki kirju.
Nendes lubasid kristlased kogu maailmast
tema pärast palvetada ja talle
mõtelda. «See andis mulle palju jõudu
ja uut lootust.» Ta hakkas uuesti palvetama
ja ka paastuma.
Ainult mõned päevad pärast seda
külaskäiku sai Damaris tööpakkumise
ühest linna suuremast kirikust
hakata toimetama kristliku sisuga
videoid. «See oli Jumala kingitus.
Järgmistel aastatel ehitasid need jutlused
ja pidevalt tulevad julgustuskirjad
mind üles ja parandasid mind
sisemiselt. Ma ei tundnud enam ennast
üksinda.»
JULGUSTUS TEISTELE
Damarisel läks palju aega, et oma
kaotusest üle saada. Tema mehe
mõrtsukaid ei leitud kunagi. Sellele
vaatamata saab ta nüüd tänuga tagasi
vaadata: «Oma kogemustega saan ma
kriisis olevaid inimesi julgustada. Lisaks
suutsin ma mõrtsukatele andeks
anda. See oli raske, aga ma mõistsin,
et nii on mulle kõige parem ja see
aitab mul edasi elada.» Ta jutustab
oma lugu koolides, evangelisatsioonidel
ja kontsertidel. Paljud on sügavalt
liigutatud ja saanud kristlasteks.
Nüüd on Damaris abielus 38-aastase
õpetaja Dennisega ja neil on kaheaastane
poeg. Uuesti alustamiseks
kulus viis aastat.
ERIKA GITT
idea Spektrum
Eesti Kirikute Nõukogu korraldas 16. juunil Laulasmaal Arvo Pärdi keskuses seminari «Armastame loodu(s)t». Sellel
osales ka Vabariigi President Kersti Kaljulaid. Pildil on Arvo Pärt koos presidendiga, nende taga on kirikute juhid.
Foto: Urmas Roos
LAIP PRÜGIKOTIS
Kinnisvaramaakler Debra Moerke
(68) Wyomingi osariigist USAst on
kasuema. Ta on koos oma mehe Aliga
(71) hoolt kandnud juba 140 lapse
eest.
Seekord algas kõik telefonikõnest,
mis tuli noorsooametist: «Kas te
saaksite võtta nelja päeva vanuse lapse?»
Abielupaar oli nõus. Natukese
aja pärast tuli uus kõne: «Lapsel on
neli õde-venda,
kas nemad võivad ka
tulla?» Ka see oli võimalik. Ja nii õppisid
väike Ally ja temast vanemad
Andrew (3), Hannah (4), Kyra (5) ja
Kyle (6) Moerke perekonda tundma.
See oli nende jaoks täiesti uus maailm,
sest Moerked on kristlased. Nad
palvetasid koos lastega ja rääkisid
neile usust Kristusesse.
SIDE EMAGA SAAVUTATUD
Perekond hoolitses nende laste eest
kümme kuud. Debra Moerke võttis
ühendust ka nende pärisema Karen
Boweriga, kes on narkomaan. Ema
käis ühes kristlikus kodugrupis ja
aegajalt ka jumalateenistustel tal oli
kohustus oma elu kontrolli alla saada,
et ta võiks oma lapsed tagasi saada.
Lõpuks otsustas kohtunik, et lapsed
peavad tagasi minema oma pärisema
juurde. Debra Moerke oli vastu, sest
ta pidas Karenit laste eest hoolitsemiseks
veel liiga ebaküpseks. Kui ta
siiski lapsed tagasi viima pidi, nuttis
Hannah autos kogu aeg.
Jälle helistas Debra noorsooametisse
ja küsis, kas ta vähemalt selle nelja-aastase
lapse enda juurde jätta
võiks, kuni olukord Boweri perekonnas
stabiliseerub. Uuesti vastati talle
eitavalt. Debra Moerke kasutas iga
võimalust, et Bowerite juurest läbi
hüpata, kuid seda väikest tüdrukut ta
rohkem ei näinud.
TREPIST ALLA LÜKATUD
Mõne nädala pärast tuli ehmatav
sõnum ühelt sotsiaaltöötajalt: «Kontrolli
käigus leiti ema garaaist prügikotist
Hannah laip.» Nagu uurimine
näitas, oli ema mingi pisiasja pärast
lapse peale vihaseks saanud, ta trepist
alla lükanud ja puukingadega tema
peale astunud. Ta pani lapse voodisse
ja jättis sinna. Seal ta siis surigi.
Ema anti mõrva pärast kohtusse.
Surmanuhtlus asendati eluaegse vangistusega.
Lapsed jaotati hooldusperedesse.
Ühel päeval tuli Debra Moerkele
vanglast Karenilt telefonikõne. Tal oli
uskumatu palve: «Ma olen rase. Kui
laps ilmale tuleb kas sa saaksid ta
oma hoole alla võtta?» Debra perekond
oli jahmunud. Aga tal oli tunne,
et see on Jumala tahe, et ta tulevase
lapse enda juurde võtab.
Kui ta Karenit esimest korda külastas,
nutsid mõlemad. Kohtumisel
tundis Debra Moerke, et Jumala arm
kuulub ka lapsetapjale. Nad kohtusid
järgmistel nädalatel korduvalt ja rääkisid
ristiusust. Lõpuks sai Karenist
kristlane. Debra Moerke: «Me oleme
nüüd vaimulikud õed.»
Jumala armastus muutis mõlema
naise elusid. Moerked lapsendasid
vastsündinud Courtney. Karen on vahepeal
sügava usu leidnud, nii et ta on
võimeline ka oma kaasvange toetama.
KLAUS RÖSLER
idea Spektrum
31. mail õnnistati Pärnu Immaanueli Baptistikoguduses ametisse uus pastor.
Pildil on Eesti EKB Koguduste Liidu president Erki Tamm, uus pastor Eenok
Palm abikaasa Tiiuga ja senine pastor Joosep Tammo. Eenok Palmi töö Pärnus
algas tegelikult juba 1. märtsil.
Foto: Olga Bannikova
KAKS AASTAT PÕRGUS
Juba varakult oli Giuseppe Fusarol
(57), hüüdnimega Pino, olemas kõik,
millest ta võõrtööliste lapsena ainult
unistada võis: luksuslik elu, edu, ilusad
naised, tähtsad isikud sõprade
hulgas. Talle kuulus 11 kõrtsi. Peale
selle tegutses ta meesmodellina ja
teenis raha briti poplaulja George
Michaeli teisikuna. Igaüks, kellel
Nürnbergis vähegi mingit kaalu oli,
tahtis endale Pinot sõbraks.
ALKOHOL JA NARKOOTIKUMID
Kuid sellisel elul oli oma hind. Pino
jõi väga palju, tarvitas narkootikume
ja oli lõpuks seesmiselt omadega
täiesti läbi. Otsides elumõtet, tegeles
ta budismiga ja võttis ette palverännaku
Nürnbergist mööda Jaakobuse
teed Santiago de Compostelasse Hispaanias,
kuhu olevat maetud apostel
Jaakobus ta käis 3400 kilomeetrit
jala.
Lapsena käis Pino kolm aastat Itaalias
katoliiklikus internaatkoolis. Ristiusku
tundis ta hästi, aga see polnud
jõudnud ta südamesse. Teekonnal sisemise
valgustatuse poole vabanes ta
oma varast. Kui tuli aga maksukontroll
ja selgus, et ta pidi maksuametile
tagasi maksma palju raha, tuli välja
kuulutada eraisiku pankrot.
NAISED JOOKSID JÄRELE
Naised jooksid Pinole järele. Aga
siis alustas ta suhteid ühe abielunaisega.
Sellel olid dramaatilised tagajärjed.
Vastupidiselt oma tavapraktikale
viis ta naise oma koju, oma tuppa.
Seinal rippus Jeesuse pilt. Teadmine,
et Jumala Poeg tema abielurikkumist
niiöelda pealt vaatas, lõi ta
täielikult rööpast välja. Pinol tekkisid
südametunnistuse piinad ja paanikahood,
mille vastu võttis ta tablette.
Aga need ei aidanud teda.
Rohkem kui kaks aastat oli ta täielikult
endast väljas: «Ma olin elav
laip.» Ta proovis ennast tappa, kuid
see ei õnnestunud. Lõpuks kukkus ta
kokku ja arvas, et järgmist päeva ta
enam ei näe. Viimase jõuga pöördus
ta palves Jeesuse poole ja palus andestust.
Ta oli valmis oma liiderliku
elu pärast maksma surmaga: «Mu elu
oli nagu põrgu.»
JUMAL SEGAS VAHELE
Aga Pino ei surnud ära. Järgmisel
hommikul ärkas ta hoopis puhanuna.
Hirm oli kadunud. Ta oli kindel
Kristus oli ta tervendanud. Pino arvates
käib prohvet Jeremija ütlus Iisraelile
ka tema kohta: «Sest ma tahan
ravida sind sinu haavadest, ütleb Issand»
(Jr 30,17). «Just seda ma kogesin,»
ütleb ta täna ja on rõõmus, et
on tohtinud kogeda Jumala üleloomulikku
vahelesegamist.
Pino raius paljud oma vana elu
juured läbi. Ta aitab vaeseid Rumeenias
ja lööb kaasa ühe jalgpalliühingu
annetuskogumise kampaanias põgenike
laste heaks. Ta osaleb vabatahtlikuna
ühingus «Peaceworkers», mis
otsib rahumeelseid lahendusi Aafrika
konfliktidele. Ta elab pärandusest,
mille üks naine talle jättis. Aga eelkõige
tunneb ta end misjonärina: «Ma
olen teel koos Issandaga.» Keda iial ta
kohtab, sellega räägib ta sellest, kuidas
Jumal tema elu muutis.
KLAUS RÖSLER
idea Spektrum
2. juunil kogunesid sõbrad Tartu Salemi Baptistikoguduse ja Võru Baptistikoguduse kauaaegse pastori Paul Himma
(2.06.191011.12.1994) hauale, et tähistada tema 110. sünniaastapäeva.
Foto: Ermo Rips
LÕPUTÖÖDE KAITSMINE
Kõrgemas Usuteaduslikus Seminaris 10. juunil 2020
1. Rektor Einike Pilli tutvustas seminari ettevõtmisi.
2. Vaade saali. Tööd kaitses Tiina Teppo.
3. Erki Tamm, Peeter Tamm ja Toivo Pilli komisjonis.
4. Tööd kaitses Katrin Selbak.
5. Tööd kaitses Herkis Roosimaa. 14. juunil valis Hiiumaa Kristlik Misjonikogudus ta endale uueks pastoriks.
6. Vahur Kobini lõputööks oli film, mille näitamiseks valmistusid koos temaga Ragne Kivimets ja Helina Voogne.
|