Eesti Evangeeliumi Kristlaste
ja Baptistide Koguduste Liidul oli 26.—27. märtsil
2004 aastakonverents. Kõige enam tähelepanu
äratavaks tulemuseks oli liidule uue presidendi
valimine. Selleks sai Pärnu Immaanueli koguduse
pastor, varem juba presidendiametis olnud Joosep Tammo.
Asepresidendiks valiti Mooste koguduse pastor Ermo Jürma.
Senine president Helari Puu
ei soovinud sellesse ametisse enam kandideerida. Lähematel
aastatel on tema tööülesanded põhiliselt
väljaspool Eestit. Asepresident Peeter Tamme tööperiood
lõppes koos presidendiga.
Kiitma peab konverentsi asukoha
valikut. Tartu Salemi baptistikoguduse uus suur kirik
osutus niisuguse ürituse korraldamiseks väga
sobivaks. Ka hea söök ja söögisaal
ning mugav öömaja kas kirikuhoones või
Kõrgemas Usuteaduslikus Seminaris andsid konverentsile
mõndagi juurde.
Uus väike algus on tehtud.
Apostel Paulus võrdles Jumala kogudust ehitusega,
millele tema on pannud aluse: “Igaüks vaadaku
siis, kuidas ta ehitab! Jah, teist alust ei saa keegi
rajada selle kõrvale, mis on juba olemas —
see on Jeesus Kristus” (1. Korintose 3,10—11).
Need sõnad jäävad läbi ajastute
kehtima.
OTSIGE
ESMALT JUMALA RIIKI
Toimetaja kommentaar
Lõppema hakkavas aprillikuus tähistasid
kristlased ülestõusmispühi. Ilmalikus
poliitikas andis tooni Eesti NATOsse astumine ja kohe
saabuv liitumine Euroopa Liiduga.
“Jeesus Kristus on seesama eile ja täna
ja igavesti,” julgustab meid Heebrea kiri (13,8).
See salm peaks kristlastele andma kindlustunnet uutele
olukordadele ja sündmustele vastu minnes.
FILM KRISTUSE VIIMASTEST TUNDIDEST
Suur reede tõi Tallinna kinopubliku ette Mel
Gibsoni filmi “Kristuse kannatused”. Mujal
Eestis seda veel näha ei saa. Üle maailma
ja meilgi on film pannud endast rääkima väga
erineva taustaga inimesed.
Paljude kommentaatorite arvates olevat Kristuse piinamise
stseenid liiga julmad ja kinokülastajatele raskesti
talutavad. See on ilmselt õige. Samas on päris
kindel, et Kristuse tegelikud piinad olid palju rängemad
kui film näitab. Ükski näitleja ei suuda
tõepäraselt esitada valu, mida Kristus pidi
füüsiliselt ja vaimselt kannatama, kui Ta
inimkonna pattude eest surma läks.
Hea, et on tehtud film, mis tõi Kristuse kannatuse
ühiskonna tähelepanu alla. Filmi näidatakse
üle maailma, ka paljudes mittekristlikes maades.
Veidi juba aegunud andmed räägivad 70 miljonist
vaatajast.
Kristliku taustaga inimestele on üldiselt teada,
mis oli Issanda kannatuste põhjuseks, teistele
mitte. Nii võib juhtuda, et inimesed saavad küll
teada, kuidas Kristus kannatas, aga ei oska seda seostada
omaenda vaimulike vajaduste ja võimalustega.
Just seda, et Kristus on kannatanud iga inimese pattude
pärast, peaks kristlased filmist rääkides
ja filmi kasutades rõhutama.
Kristlikus ajakirjanduses on toodud positiivseid näiteid
filmi mõjust. Oslos astus üks mees politseijaoskonda
ja teatas: “Jeesus elab!” Ta tunnistas üles
kahe pommiplahvatuse korraldamise. Varem oli ta 18 aastat
kahe mõrva eest vangis istunud. Texases tunnistas
üks noormees üles oma raseda sõbratari
tapmise. Floridas andis end üles pangaröövel.
Loodetavasti on need näited ainult jäämäe
tipp. Kangesti tahaks kuulda filmi mõjust Eesti
vaatajatele.
Nagu iga inimeste kätetöö, on ka see
film puudustega. Ehk järgmist tehes nendega arvestatakse.
Kristlased ei peaks kaasa minema puuduste rõhutamisega
ja diskussiooniga asjatundmatute või pahatahtlike
inimeste tõstetud küsimuste üle, vaid
palvetama filmi hea mõju pärast ning tekkinud
suurt tähelepanu kasutama.
Kaader filmist “Kristuse kannatused”
EUROOPA LIIT TÕI OSTUPAANIKA
Liitumine Euroopa Liiduga toob kaasa hindade muutumise.
Mõnede kaupade, nagu näiteks suhkur ja autokütus,
kallinemine on ette teada.
Vene kaabeltelevisiooni teade sellest, et jämedat
soola Euroopa Liidus ei müüdavat, kutsus esile
ostupaanika. Ostetakse mitte ainult suhkrut ja soola,
vaid ka tikke, äädikat, jahu ning kuuldavasti
ka seepi. Head päevad on ka kodutehnika müüjatel.
Suur läbimüük on kauplustel võimaldanud
juba nüüd hindu tõsta. Hulgilaod ei
jõua poode nii palju varustada, kui inimesed
ostavad, sest keegi ei näinud niisugust paanikat
ette.
Tõenäoliselt mitte midagi vajalikku Euroopa
Liidus müügilt ei kao. Enamikku kaubast ei
ole võimalik ette varuda. Lõpuks saavad
ka tagavarad otsa ja harjutakse uute hindadega. Paanika
võib mõne kauba hinnale hiljem isegi hästi
mõjuda – kui inimesed kasutavad varusid
ja ostjaid on vähe, tuleb hinda langetada.
Raha tuleb muidugi mõistlikult kasutada ja
võimaluse korral kokku hoida. Aga Jeesus ütles
mäejutluses: “Ärge siis hakake muretsema,
öeldes: “Mis me sööme?” või
“Mis me joome?” või “Millega
me riietume?” Sest kõike seda taotlevad
paganad. Teie taevane Isa teab ju, et te seda kõike
vajate. Aga otsige esmalt Jumala riiki ja tema õigust,
siis seda kõike antakse teile pealegi! Ärge
siis hakake muretsema homse pärast, sest küll
homne päev muretseb ise enese eest! Igale päevale
piisab oma vaevast” (Mt 6,31—34).
EESTI SAI NATO TÄISÕIGUSLIKUKS LIIKMEKS
Alates 2. aprillist kuulub Eesti NATOsse. Kõige
enam rõhutatakse praegu sellega seoses meie õhuruumi
kaitset. Vene sõjalennukite lennud Eesti territooriumi
kohal andsid selleks ainet.
Nüüd on NATO lennukid Leedus Šiauliai
lähistel ja peavad sealt kaitsma kõigi kolme
Balti riigi õhuruumi. Viis hävitajat ei
ole suur sõjaline jõud, kuid nende kohalolekuga
rõhutatakse, kes on nüüd siinse taeva
peremees. Lahinguid Vene lennukitega nad pidada ei kavatse.
Ilmalik riik kasutab ilmalikke võtteid enda
kaitseks. Kristlased ainult nendele loota ei saa. Psalm
127,1 ütleb: “Kui Issand ei hoia linna, siis
valvab valvur ilmaaegu.” Psalm 20,8 kinnitab:
“Ühed ülistavad vankreid ja teised hobuseid,
meie aga Issanda, oma Jumala nime.” Kindlasti
vajab Eesti riik lisaks NATOle ka Jumala kaitset.
JUMALA
VAIM KIRJUTAB KIRJA
“Ei, teie ise olete meie kiri, kirjutatud meie
südamesse, igale inimesele mõistetav ja
loetav. On ilmne, et teie olete Kristuse kiri, meie
teenimistöö läbi valminud kiri, mis ei
ole kirjutatud tindiga, vaid elava Jumala Vaimuga, ka
mitte kivilaudadele, vaid lihastele südamelaudadele.
Niisugune usaldus Jumala vastu on meil aga Kristuse
kaudu. Meie ei ole ju iseendast kõlblikud midagi
lugema oma teeneks, just nagu oleks see meist endist,
vaid meie kõlblikkus tuleb Jumalalt, kes on teinud
meid kõlblikuks teenima uut lepingut, mitte kirjatähe,
vaid Vaimu lepingut, sest kirjatäht suretab, aga
Vaim teeb elavaks.”
2. Korintose 3,2—6
Teada on, et kui võõras jutlustaja külastas
hajavil asuvate juutide sünagooge, oli tavaks talle
kaasa anda soovituskiri teda läkitanud koguduse
poolt. Korintose koguduses tõstatati see küsimus
Pauluse suhtes, võimalik et väljastpoolt
tulnud kõnelejate nõuandel. Ent Paulus
pareerib sellise nõude, millega ta ise tuttav
oli, ja ütleb: “Teie ise olete meie kiri.”
Korintlaste muutunud süda, nende muutunud elu ongi
Pauluse ja tema kaaslaste kiri, mida põhimõtteliselt
igaüks võib lugeda. Vajalik tunnistuskiri
on korintlaste südametes, kelle usk on piisav kinnitus
Pauluse apostliametist.
Living Bible ehk Elava Piibli tõlkes kõlab
salm 2: “Ainus kiri, mis mul vaja, olete teie
ise! Vaadates teie südamehoiaku muutumist, võib
igaüks näha, et me oleme teie keskel teinud
head tööd.”
Mõeldes loetud tekstilõigule, püüdsin
lühidalt kirja panna Pauluse kujundi, mis siin
käigu pealt ka muutub. Ta on rääkinud
enda ja oma kaastööliste kirjast, ent ütleb
siis: “On ilmne, et teie olete Kristuse kiri,
meie teenimistöö läbi valminud kiri,
mis ei ole kirjutatud tindiga, vaid elava Jumala Vaimuga,
ka mitte kivilaudadele, vaid lihastele südamelaudadele.”
JUMALA VAIMU TÖÖ SAAB ILMSIKS
Paulus teatab – te olete kiri, mis on loetav
ja mõistetav igale inimesele. Jumala töö
Jeesuse Kristuse kaudu on ilmne, nähtav ja ei või
jääda varjule. Teiegi olete Jumala Vaimuga
kirjutatud kiri – juba selle kirja esimesed read
olid nähtavad teistele inimestele. Inimesed said
aru, et muutus on toimumas.
Vahel mõni inimene ütleb: “Ma usun
Jumalat oma südames, usk on mu südames.”
See on väga hea. Aga Jumala Vaimu töö
Jeesuse Kristuse kaudu ei jää varjule, vaid
see on ilmne. See ei saa jääda ainult Sinu
ja Jumala vahele, kui Jumala Vaim kirjutab Sinu südamesse
meeleparanduse mõtteid, kahetsuse ja pattude
andestuse palveid, uuestisünni tunnistuse ja Jumala
rahu kinnituse – see ei saa jääda saladuseks,
vaid see on ilmne. Seda saavad “lugeda”
ka teised inimesed.
Oleme siin konverentsil kuulnud ja lugenud pikki aruandeid.
Need on pikad kirjad, ent nende taga on koguduste töö,
sinu ja minu, meie ühine töö. Need aruanded
peegeldavad inimesi, kelle kohta me võime öelda
– nemad on meie töö vili, nemad on meie
kiri.
KRISTUSE KIRI VALMIB MEIE TEENIMISTÖÖ KAUDU
Milline nägi välja apostel Pauluse ja tema
kaaslaste teenimistöö? Me loeme Ap 18,1—11,
et tegu oli vaevanägemise, veenmise, arutlemise,
sõna kuulutamise ja tunnistamisega. Paulus kasutas
erinevaid meetodeid, tegutses erinevates ruumides. Ta
alustas tööd sünagoogis, nagu tal oli
tavaks, ja kui seal enam ei saanud tegutseda, viis ta
töö üle jumalakartliku Titius Justuse
majja. Sellise teenimistöö kaudu valmis elava
Jumala Vaimuga kirjutatud kiri. Paulus kasutas kuulutuseks
erinevaid hooneid ja erinevaid meetodeid, ent sõnum
oli sama.
Päästetud inimesed on Kristuse lunastuse
vili, ent elava Jumala Vaimuga kirjutatud kirja valmimiseks
on vaja meie teenimistööd. Meetodid on mitmesugused,
ent eesmärk on sama – kirjutada Jumala Vaimu
abiga inimeste ellu Kristuse kirja Jumala armastusest
ja päästest.
Üks aastates vend, kes on ka kiriku juht, ütles
ühes vestluses mõtte: “Jumala ees
ei loe mitte niivõrd meie võimed, kuivõrd
meie kättesaadavus Jumalale.”
Kristuse kiri, kirjutatud elava Jumala Vaimuga, valmib
meie teenimistöö kaudu. Teenime siis nii hästi,
kui oskame!
ELAVA JUMALA VAIMU TÖÖ MEIS JÄTKUB
Elava Jumala Vaimuga kirjutatud Kristuse kiri pole
veel lõpuni kirjutatud, vaid see on jätkuv
kiri. Sama peatüki lõpuosas (3,18) ütleb
Paulus: “Meid muudetakse samasuguseks kujuks kirkusest
kirkusesse. Seda teeb Issand, kes on Vaim.” Kirja
lõpuosas annab Paulus nõu – “seadke
oma asjad korda” (13,11). See annab tunnistust
jätkuvast muutusest, jätkuvast vajadusest
saada muudetud ja uuendatud elava Jumala Vaimu kaudu.
Meie usuletulek on Jumala Vaimu töö, usus
püsimine on Jumala Vaimu töö ja usu eesmärgile
jõudmine on Jumala Vaimu töö. Üks
meie liidu külalistest pani tähele, et jumalateenistustel
inimesed tunnistavad Jumala Vaimu tööst oma
usuletulekul. Nad räägivad innustunult oma
pöördumisest, kui nad olid 18- või
20-aastased. Külalisel tekkis küsimus –
eriti, kui tegu oli keskeas või aastates inimesega
— kas siis Jumala Vaim hiljem ei ole neid puudutanud,
neid uuendades ja muutes?
Usuletulek on ju Kristuse kirja algus. Sealt alates
jätkub elava Jumala Vaimuga meie ellu kirjutatud
kiri. Me teeme hästi, kui küsime endilt –
mis on elava Jumala Vaimu töö minu elus täna?
Millele kutsub Jumala Vaim mind, milliseid igatsusi
Ta minu südamesse istutab, milliseid palveid Ta
ootab?
PÜHA VAIM UUENDAB USKLIKKE INIMESI
Paulus räägib oma kirjas Tiitusele Püha
Vaimu uuendusest (Tt 3,4—6). Mida tähendab
Püha Vaimu uuendus? Vastamisel kasutan mõtteid
Osvald Tärgi jutlusest “Püha Vaimu uuendus”.
Esiteks. Uuendus eeldab varasemat algust. Uuendada
saab vaid seda, mis on juba olemas. Meie uuendus eeldab
uussündi, mis on samuti Püha Vaimu töö.
Teiseks. Pärast uussündi toimub uskliku
elus pidev uuenemine. Uue Testamendi järgi sõltub
vaimulik uuendus patust loobumisest.
Kolmandaks. Kas uskliku uuendus Püha Vaimu läbi
on meie kogemus? Meis toimub pidevalt kaks vastupidist
protsessi – vaimulik vananemine ja vaimulik uuenemine.
Patt, maailm ja meie oma vana elu kalduvused töötavad
päeval ja ööl selleks, et me armastus
Kristuse vastu jahtuks, et vennaarmastus kaoks, jahtuks
huvi Jumala riigi vastu ja asemele tuleks ükskõiksus.
Selsamal ajal töötab Püha Vaim meie uuendamiseks.
Püha Vaim elustab meie palveid, Pühakirja
lugemist, jumalateenistusi, raamatute lugemist ja vestlusi
üksteisega. Püha Vaim teeb meie juures lakkamatult
oma uuendustööd.
Neljandaks. Kuidas uuendus toimub? Siin on kõigepealt
vajalik meiepoolne meeleparandus. Paljud meist teavad
ammugi, mida nad oma elust peaksid kõrvaldama,
enne kui Püha Vaim saab neid uuendada. Siia kuuluvad
vead, mida peame andeks paluma Jumalalt ja teistelt
inimestelt – ärgem kartkem seda teha. Meil
tuleb kõrvaldada see, mis Jumala Vaimu takistab.
Paulus ütleb: “Muutuge meele uuendamise teel”
(Ro 12,2).
Jumal teeb uuenduses oma osa Püha Vaimu kaudu.
Püha Vaim on see, kes meid täidab, pühitseb,
võiab ja varustab ülesanneteks. Mäletan,
kui Jüri Puusaag ütles aastaid tagasi töötegijatele
vendadele: “Ärge arvake, et Püha Vaimu
töö on vaid nelipühilaste monopol.”
Olen sellele mõtelnud nii seminaris õppides
kui aastaid koguduse tööd tehes ja olen leidnud,
et tal oli õigus. Ma usun, et siin vajame avarat
mõistmist Jumala tööst meie juures.
Palume, et Püha Vaim saaks meid uuendada, et
ta näitaks meie puudusi ja pattu, et me mõistaksime,
millest tuleb loobuda ja mis osas meie suhtumine peab
muutuma. Palume, et meie lähedased inimesed –
pereliikmed ja töökaaslased – saaksid
päästetud! Ma usun, et selline Püha Vaimu
uuendus meie endi ja meie eestpalve inimeste juures
on meie kõigi soov!
JUMALA TAHTMINE KAASAJA KOGUDUSEGA
Siinkohal tahan kasutada veel mõtteid Robert
Võsu raamatust “Koguduse ärkamine”,
mis on kirjutatud 1951. aastal, seega 53 aastat tagasi.
Ta toob kümnes punktis esile selle, mis tema tunnetuse
ja vaimuliku arusaamise järgi on Jumala tahtmine
kaasaja kogudusele. Nimetan nendest kümnest nelja.
Esiteks. Jumal tahab oma Püha Vaimu välja
valada koguduse peale. Algkogudus koges seda korduvalt.
Peame aga avameelselt tunnistama, et see on meie kogudustes
jäänud väga harvaks ja mõnel pool
seda ei oodatagi. Ometi on Püha Vaimu väljavalamisel
kogudusele eriõnnistus. Alles sellest elamusest
peale algab koguduses tõeline ärkamine ja
Jumal saab võtta koguduse oma kätte, et
seda juhtida, valitseda ja õnnistada.
Teiseks. Jumal tahab võtta oma koguduse ja
iga uskliku vahetule Vaimu juhtimisele. “Sest
kõik, keda iganes Jumala Vaim juhib, on Jumala
lapsed” (Ro 8,14). Ainult Jumalast juhitud elu
saab olla viljakas. Jumalast juhitud elu tabab märki.
Palju on räägitud sellest, et me peame üle
elama Vaimu ristimist või täitmist, kuid
et sellele peab järgnema Vaimust juhitud elu, see
on võõras paljudele headele usklikele
ja ka jumalariigi töölistele.
Kolmandaks. Jumal tahab liita eesti usklikkonda üheks
kõrgel vaimulikul pinnal. On vaja tunnistada
Jumala lasteks kõiki neid, keda Jumal selleks
on tunnistanud.
Neljandaks.
Jumal tahab, et koguduses võiksid esineda kõik
vaimu- ehk armuannid koguduse parandamiseks, et haiged
saaksid terveks usupalve läbi, oleks kuulda prohvetikuulutuse
hääli, oleks suuremaid usutegusid ja kõike
muud, mida Vaim tahab ise anda.
“On ilmne, et teie olete Kristuse kiri, meie
teenimistöö läbi valminud kiri, mis ei
ole kirjutatud tindiga, vaid elava Jumala Vaimuga.”
Palugem, et Püha Vaimu uuenduse kaudu meis võiksid
paljud seda kirja lugeda ja uskuda.
PEETER TAMM
Jutlus Eesti EKB Koguduste Liidu aastakonverentsil 26.
märtsil 2004 Tartu Salemi kirikus
NUUTSAKU
ARENEB EDASI
Aktuaalne
teema
Viljandi ja Karksi-Nuia vahel Tuhalaane
tee ääres Nuutsakul on Eesti EKB Koguduste
Liidul õppe- ja puhkekeskus. Keskuse omandamisest
peale on seda hooldanud Suure-Jaani baptistikoguduse
endine pastor JOHANNES SAARD. Palusime tal Kuulutaja
lugejatele Nuutsakust rääkida.
Kas Nuutsakul on veel selleks suveks
kinnipanemata aega?
Mõned üksikud augud on jäänud.
Juulikuus ei ole vaba aega üldse, juunis on vabad
kolme nädala alguspäevad ning augustis üks
nädalalõpp ja paar algust.
Traditsiooniks on kujunenud, et Eesti EKB Koguduste
Liidu kogudused reserveerivad oma aja enne liidu kevadkonverentsi.
Pärast seda on aeg vaba kõigile. Mõned
teiste konfessioonide kogudused ootasidki, millal kell
kukub. Siin on käinud näiteks nelipühilaste
noored ja Tallinna Elava Vee kogudus, Eesti Apostlik
Õigeusu Kirik (Konstantinoopoli haru) ja paljud
teised.
Mida Sa ütleksid Nuutsaku olmetaseme
kohta?
Võrreldes algusaegadega on palju muutunud.
Endisele peamajale on tegelikult teine hoone ümber
ehitatud.
Meil on suur põhisaal siserõduga, tubadeblokk,
köök kööginõudega, söögisaal
sööginõudega, järv ujumiskohaga
ja head sanitaartingimused – dušid ja veega
tualetid. 50—60 inimest saab üsna kenasti
majja sisse ära majutada, maksimaalselt isegi 70—80
inimest. Väljas saab ka telkida. Seal on väljakud,
mänguplatsid ja lõkkekoht.
Milliseid üritusi Nuutsakul pidada
saab?
Seaduse järgi saame pidada kuni kuuepäevalisi
kooskäimisi. Tullakse oma toiduga, majutatakse
ennast ise ja aeg sisustatakse ka ise. Pikema aja jaoks
peaks meil olema atesteeritud personal, kokk, huvijuht
ja muud juhid. Neid meil ei ole.
Mida tahaksid tulijatele eriti südamele
panna?
Meil on deviis “Pühi jalgu!” Tulijaid
on ju seinast seina. Ühed käivad üle
nagu tulekahju ja teised tulevad majja sokkides. Ühed
pööravad kõigepealt maja pahupidi –
ükski asi ei tohi sinna jääda, kus enne
oli. Teistel jääb kõik oma kohale.
See ei olene inimeste usklikkuse astmest, vaid suhtumisest.
Kuivõrd kasutatakse Nuutsakut
väljaspool suveaega?
Ka talvel käiakse. Käidi juba siis, kui
meil oli ainult üks kuivkäimla ja kitsad ruumid.
Siis olid Nuutsakul Tallinna Kalju ja Tartu Kolgata
koguduste ühised talvelaagrid. Praegu on talveks
üsna viisakad tingimused. Maja on huvitav ja atraktiivne
ning siin saab organiseerida igasuguseid üritusi
ka lastega.
Kas Nuutsaku pole liiga kauge koht?
Minu käest küsiti Tallinnast, kas meil saaks
väikeste muusikute laagrit pidada. Nende arvates
ei ole Nuutsaku kaugel. Meie hindade juures on koos
transpordiga tunduvalt odavam Nuutsakul kui Tallinna
lähedal motellides üritusi korraldada.
Traditsiooniliselt on meil Tallinna Oleviste koguduse
lastelaagrid ja nad ei tunne, et koht kauge või
kallis oleks. Nüüd tuleb siin teist aastat
ülevabariigiline laste piiblilugemise laager. Ka
Tallinna Allika kogudus tuleb ikka siia. Mustamäe
vabakogudus ja Kilingi-Nõmme kogudus koopereeruvad
ja tulevad koos.
Kuidas on Nuutsaku tööjõuprobleemid
lahendatud?
Minu jaoks on see küllaltki valuline küsimus.
Ma olen juba neljateistkümnes hooaeg nagu sunnismaine.
Ma ei pääse liikuma, vaid pean olema siin
kõik alates juhatajast ja peaehitajast, konstruktorist
ja varustajast kuni valvurini välja. See ületab
minu kandejõu ja paneb mind virisema.
Hea oleks, kui kogudused tunneksid rohkem Nuutsaku
vastu huvi. Kolmas aasta tuleb meile grupp ameeriklasi
appi korrastama ja ehitama. Nad on valmis kõiki
töid tegema. Nad maksavad oma sõidu ja toidu
ning ostavad ehitusmaterjale ka. Neil on siin tore rühmata
ja üheskoos olla. Nad tunnevad sellest mõnu
ja imestavad, miks Eesti oma inimesed ei taha tulla.
Probleeme on kindlasti veel?
Mul on peaaegu kõik täidesaatvad funktsioonid,
aga otsustamisõigus on teistel. Ma ei tahagi
endale seda õigust, aga otsused peaksid minuni
jõudma õigel ajal. Ma ei tea praegugi,
milliseid kevadisi töid ma saan teha. Ka kindel
“ei” oleks vastus.
Kas Sa oled kõigele vaatamata
optimist?
Mis mul muud üle jääb? Nuutsaku on
kujunenud nagu looduslikuks pühapaigaks või
kirikuks. Me oleme püüdnud siin teha kristlikke
üritusi ja kristliku viisi järgi ilma viina,
suitsu ja tantsuta. Et kõik oleks Issandale.
Nuutsaku on saanud meie liidu üheks misjonipunktiks.
Siin korraldame aeg-ajalt ka jumalateenistusi kohalikele
inimestele. Nende vastu on suur huvi.
Täname!
18. aprillil 2004 telefoni teel
PRESIDENT
TAMMO VÕTAB SÕNA
27. märtsil valiti Eesti EKB Koguduste
Liidu uueks presidendiks Joosep Tammo ja asepresidendiks
Ermo Jürma. JOOSEP TAMMO vastas sel puhul Kuulutaja
küsimustele.
KUUS AASTAT TAGASI PIDASID SA VAJALIKUKS
ANDA PRESIDENDIAMET NOOREMALE MEHELE – HELARI
PUULE. NÜÜD VÕTSID TEMALT AMETI TAGASI.
MIKS?
Olin sel ajal töötanud liidu presidendina
kaks valimisperioodi ja tundsin vajadust tagasi tõmbuda,
puhata ja pühenduda enam koguduse tööle.
Samas oli näha, et uuele põlvkonnale on
vaja anda vabad käed, et nad saaksid arendada kaasaegsemat
juhtimisstiili.
ENNE PRESIDENDIAMETIST LAHKUMIST SA
VÄITSID, ET EI OLE MINGIT SURVEGRUPPI, KES SUNNIKS
SIND LAHKUMA. KES SUNDIS SIND UUESTI AMETISSE?
Tõepoolest ei sundinud mind tookord keegi presidendiametist
lahkuma. Keegi ei sundinud mind sellele kohale ka uuesti
kandideerima. Nähes aga suure hulga liidu koguduste
soovi ja liidu hetkevajadusi, sain selguse, et pean
uuesti võtma selle üsna raske ja keeruka
töö.
SA KASUTASID TOOKORD NÄIDET MÄGIRONIJATEST,
KES KORDAMÖÖDA LÄHEVAD EES. KAS HAKKADKI
HELARI PUUGA AMETIT VAHETAMA?
Kindlasti oleks Helari Puu taas väärikas
järeltulija. Kuid usun, et koguduste liit on sedavõrd
rikas, et võib esile kerkida ka teisi presidendikandidaate.
SA EI AVALDANUD VAIMUSTUST, KUI PRESIDENDIAMET
TAAS PAISTMA HAKKAS.
Eesti EKB Koguduste Liidu presidendi amet ei ole kergete
killast. See on keerukas ja komplitseeritud töö.
Olen seda tööd varem teinud ja seetõttu
tundsin vaid seda, kuidas raske koorem vajub taas õlgadele
ja tööülesanded ootavad.
HELARI PUU ON LIIDU VAIMULIKKU JA
MAJANDUSLIKKU JUHTIMISSTRUKTUURI PÕHJALIKULT
MUUTNUD. KAS SA JÄTKAD TEMA LIINI VÕI TULEB
MINGI TAGASIARENG?
Arvan, et väljakujunenud juhtimisstruktuur on
küllalt hea, et samal liinil jätkata. Liiga
tihe seaduste ümbertegemine ei ole kunagi hea.
Kui juhtimise edukus sõltuks üksnes põhikirjalistest
küsimustest, siis võiks ju reforme jätkata.
Paraku see ei ole nii. Nüüd on aeg lihtsalt
olemasoleva põhikirja alusel töötada.
Mingeid tagasikäike ei tule. See ei välista
muidugi, et teatud detaile tuleb täpsustada. Näiteks
jäi viimasel aastakonverentsil õhku küsimus
liidu ordineerimiskomisjoni volituste ja rolli täpsustamisest.
LIIDUL ON KOGUDUSELIIKMETE ARVU OSAS
JÄTKUV VÄHENEMISTREND – RISTITAVAID
ON VÄHEM KUI SURIJAID. ESIMEST KORDA JUHTUS, ET
ÜKS KOGUDUS (KIVIÕLI VABAKOGUDUS) LAHKUS
LIIDUST.
Mina nii pessimistlikes värvides liidu olukorda
ei näe. Võrreldes teiste konfessioonidega
oleme juba mitmed aastad säilitanud oma liikmeskonna
suurusjärgu. See, kas ühel aastal on 40 liiget
rohkem ja teisel aastal 30 liiget vähem, ei näita
suures plaanis suundumusi. Põlvkondade vahetus
hakkab mööda saama. Meie liikmeskond on tugevalt
noorenenud ja stabiliseerunud.
Loodan, et Kiviõli vabakoguduse lahkumine liidust
ei ole lõplik. Ei tohi unustada, et möödunud
aasta aastakonverentsil võtsime liitu vastu kolm
uut kogudust. Usun, et uute koguduste sünd ja liiduga
liitumine toob kaasa uut kasvu.
Meie liit on nagu suur 120-aastane tamm. Sellel on
vanu võimsaid oksi, on kuivavaid harusid, aga
ka noori haljendavaid võrseid. Selles mõttes
võiksime olla oma liidu üle uhked.
LAHKUVA PRESIDENDINA KUULUTAJALE INTERVJUUD
ANDES HOIATASID SA LIBERALISMI JA PATUGA HARJUMISE EEST.
KUIDAS SA PRAEGU NEID ASJU NÄED?
Liberalism ja patt ohustavad usklikkogudusi alati.
Õnnetus pole mitte see, kui mõni koguduse
liige komistab ja langeb. Õnnetus on see, kui
me kraavis kõndimist hakkamegi normaalseks pidama.
Liberalismiga on asi keerulisem. Me ei tohiks seda
sõna kasutada kleebisena kõige võõra
suhtes. Me vajame paljudes õpetuslikes küsimustes
sügavat teoloogilist analüüsi, kuid lõpuks
ka kõigile arusaadavaid ja selgeid õpetuslauseid.
SA TEGID SENI MITUT TÖÖD
KORRAGA. KAS PRESIDENDINA LOOBUD MILLESTKI?
Töötan praegu Pärnu Immaanueli koguduse
pastorina ja kahes Pärnu gümnaasiumis filosoofia,
eetika ja religiooniõpetuse õpetajana.
Peale selle olen üksikuid kursusi andnud Tartus
Kõrgemas Usuteaduslikus Seminaris, Akadeemia
Nordis ja Oleviste piiblikoolis.
Immaanueli kogudus on 11 aastat ehitanud ja seetõttu
on minu töö mujal olnud paratamatu. Ühtlasi
on see olnud koguduse väljundiks ühiskonda.
Presidendina kavatsen loobuda ühest gümnaasiumist,
teises vähendada koormust ja koguduses võtta
oma senise palga eest tööle teise pastori.
Samuti tuleb reguleerida ka muid koormusi.
Samas ei tohi unustada, et meie liidu praeguse eelarve
juures ei ole võimalik ülal pidada kahte
täispalgaga töötajat — presidenti
ja peasekretäri. Täiskohaga peasekretär
on meile tähtsam, järelikult on hea, kui president
on valmis ise leivalisa teenima. See õpetab elu
reaalselt hindama. Me ei tee ju Jumala riigi tööd
palga pärast.
KUUS AASTAT POLE LIIDUL OLNUD PÜSIVAT
PEASEKRETÄRI. KUIDAS KAVATSED SELLE KÜSIMUSE
LAHENDADA?
Usun, et Jumal annab selles osas tarkust mulle ja
uuele vanematekogule.
MILLIST RAKENDUST NÄED HELARI
PUULE? EBFI ASEPRESIDENDI JA TULEVASE PRESIDENDINA ON
TAL SEAL TÖÖD KÜLL, AGA PALKA MITTE.
Kõigepealt läheb Helari Puu aastaks Vancouveri
kogudust teenima. Usun, et Jumal ei unusta oma ustavaid
töötegijaid.
EELMISE AASTA ARUANNETEST ON NÄHA,
ET MITMEL HALBADE TULEMUSTEGA KOGUDUSEL PUUDUB PASTOR.
MILLIST LAHENDUST NÄED KAADRIPROBLEEMILE?
Muidugi võiks küsida, mis on “halvad”
tulemused. Kui õed ja vennad väikeses maakoguduses,
kus pastor puudub, käivad koos, palvetavad ja teenivad
Jumalat, siis on see väga heade töötulemustega
kogudus. Kui suures linnakoguduses, kus on pastor, diakonid,
koorid, noorte- ja lastetöö, möödub
aasta ilma ühegi ristimiseta, siis paneb see tõesti
mõtlema ja küsima, kas midagi on valesti.
On vaja mobiliseerida kõik, kel vähegi
koguduste töö südamel. Me vajame enam
ühispalveid ja süüdet ülalt, seejärel
tuleb haridus. Mul on hea meel, et Kõrgema Usuteadusliku
Seminari programmid on muutunud elulähedasemateks
ja praktika osakaal on kasvanud. Julgustav on Oleviste
piiblikooli algus. Seal, kus Jumal ise saab töötegijaid
välja läkitada, kaadriprobleem kaob.
MIKS SOOVITASID ASEPRESIDENDIKS ERMO
JÜRMA?
Ermo Jürma on vaimulikult väga tõsine
ja sügav vend. Tema usaldusväärsus ja
teadmised Piiblist on vendlusele suureks väärtuseks.
Mooste koguduse pastorina mõistab ta ka väikeste
koguduste vajadusi. Samas on tal ka suuremate linnakoguduste
juhtimise kogemus.
KONVERENTSI RESOLUTSIOONI VÄLJA
TOOMATA ÕIENDATI AJAKIRJANDUSES BAPTISTIDE SEISUKOHAVÕTU
ÜLE. MILLINE ON MEIE KOHT ÜHISKONNAS?
Eesti EKB Koguduste Liidu ühiskondlik positsioon
on, arvestades meie suurust ja tõrjutust ajaloos,
soodne. Samas ei tohiks me ülehinnata oma seisukohavõttude
ja deklaratsioonide mõju. Arvan, et kui EELK
oleks teinud samasuguse teravusastmega deklaratsiooni,
oleks ilmaliku ühiskonna reaktsioonid olnud enam-vähem
sarnased.
Usun, et meie ühiskond vajab rohkem konstruktiivseid
ettepanekuid, seda nii üksikisikute elu kui ka
ühiskondlike institutsioonide tasemel. Evangeelium
on oma põhiolemuselt positiivne. Meie positsioon
ühiskonnas kasvab koos meie liikmete positiivse
mõjuga ühiskonnaelule.
TÄNAME!
Intervjuu on tehtud interneti vahendusel
Helari Puu (vasakul), Joosep
Tammo ja Ermo Jürma
JOOSEP TAMMO
Sündinud 25. juulil 1950.
1978—1979 õppis teoloogiat EKB Üleliidulise
Nõukogu kaugõppe piiblikursustel Moskvas,
1979—1982 Buckowi usuteaduslikus seminaris ja
1982—1983 Martin Lutheri nimelise Halle-Wittenbergi
Ülikooli usuteaduskonnas Ida-Saksamaal.
1984—1988 Eesti EKB koguduste vanempresbüteri
asetäitja (praeguses mõistes Eesti EKB Koguduste
Liidu asepresident).
Alates 1989 Pärnu Immaanueli koguduse pastor.
1993—1998 Eesti EKB Koguduste Liidu president.
Alates 1998 Eesti Kirikute Nõukogu asepresident.
27. märtsil 2004 valiti Eesti EKB Koguduste Liidu
presidendiks.
Joosep Tammo on lugenud erinevaid aineid Kõrgemas
Usuteaduslikus Seminaris ja kolledites ning õpetanud
gümnaasiumites.
Joosep Tammolt on ilmunud raamatud “Kesköö
on päeva algus” (1998), “Piibli õpetus”
(1998), “Aabraham” (1999) ja “Päeva
eriline sära” (2000).
ERMO JÜRMA
Sündinud 24. oktoobril 1950 Jõgeval.
1974 lõpetas Tartu Ülikooli füüsikuna
ja töötas 1974—1977 erialal.
1979—1982 õppis teoloogiat Buckowi usuteaduslikus
seminaris ja 1982—1983 Martin Lutheri nimelise
Halle-Wittenbergi Ülikooli usuteaduskonnas Ida-Saksamaal.
2002 teoloogiamagistri kraad Tartu Ülikoolist
(töö “Kättemaksuteema psalmides”).
1977—1983 Rakke koguduse pastor.
1983—1986 Viljandi baptistikoguduse pastor.
1986—1993 Tartu Kolgata baptistikoguduse pastor.
Alates 1989 Kõrgema Usuteadusliku Seminari
Vana Testamendi teaduse ja heebrea keele õppejõud.
1994—1997 Kõrgema Usuteadusliku Seminari
rektor.
Alates 2004 Mooste EKB koguduse pastor.
27. märtsil 2004 valiti Eesti EKB Koguduste Liidu
asepresidendiks.
KÜLL JUMAL MIND VASTU VÕTAB!
Olen sündinud ja kasvanud mittekristlikus kodus.
Meie perekonnal ei olnud kombeks ka suurte pühade
ajal kirikus käia. Emapoolsed vanavanemad olid
aga usklikud ning kui väike olin, siis vanaema
jutustas ikka aeg-ajalt piiblilugusid ning kinkis “Piiblilood”.
Ka Meie Isa palve on sellest ajast saadik meeles.
Lapsepõlvest peale uskusin, et Jumal on olemas.
Sellega minu usk aga ka piirdus ning see ei takistanud
mind kooliajal kristlaste üle nalja heitmast. Kui
aga ema mõnikord tegi ettepaneku kirikusse minna,
siis punnisin vastu, nii mis jaksasin. Mul olid oma
põhimõtted ja väärtushinnangud,
palusin õhtuti Meie Isa palvet, olin enda arvates
hea inimene. Uskusin, et küll Jumal mind niiviisi
vastu võtab – ei olnud ma ju kedagi tapnud
ega midagi varastanud.
ELU KRISTLIKUS ÜHISELAMUS
Kui keskkool läbi, tegin sisseastumiskatsed Tartu
Ülikooli. Sellega kaasnes kohe mure – kus
ma Tartus elama hakkan. Suviti on Tartu korteriturg
teadagi. Käisime koos perega küll mitmeid
kohti vaatamas, aga ükski neist ei sobinud.
Mingil hetkel jõudis tuttavate-tuttavate kaudu
meieni järgmine info – Tartus on selline
õppeasutus nagu Kõrgem Usuteaduslik Seminar
ja seal on ka ühiselamu ning mõnikord jääb
neil oma tudengitest kohti üle ja siis võetakse
ka väljastpoolt tulevaid inimesi sinna elama. Läksime
kohale ja panime nime kirja.
Juba algusest peale hakkas mulle see maja meeldima.
Häda oli aga selles, et alles augusti lõpus
pidi selguma, kas ka mulle on seal ühikakoht või
mitte. Naljatamisi rääkisin sõpradele,
et kui sinna ei saa, siis tuleb telgiga ülikooli
peahoone ette ankrusse jääda. Nii hullusti
siiski ei läinud. Minu elukohaks Tartus saigi seminar.
Nii hakkasingi elama paljude kristlaste keskel. Ega
see mind ei häirinud. Mina elan oma elu, nemad
oma – ja suhelda saab ju erinevatest maailmavaadetest
hoolimata!
Ka minu toanaabriks oli kristlane. Mäletan, et
ühel esimestest pühapäevadest Tartus
kutsus ta mind jumalateenistusele kaasa. Alguses puiklesin
ma vastu, aga siis mõtlesin, et hea küll,
SEL korral tulen sinuga kaasa, siis on linnuke kirjas
ja järgmisel korral sa mind enam ei kutsu. Nii
esialgu jäigi.
ISSANDAL ON KA MINUGA PLAANID
Jumal aga teadis täpselt, kuidas on õige
minusugusele läheneda. Kristlaste puhul on ju oluline
see, et kogu nende elu usuga lahutamatult seotud on.
Nendega suheldes lähevad jutud aeg-ajalt ikka ka
vaimulikele teemadele. Nii mind hakkasid vaikselt ka
need teemad huvitama.
Teine asi, mis mind mõtlema pani, oli see,
et kristlaste elu ja suhted on kuidagi teistsugused.
Minulgi oli mitmeid sõpru, elasin oma elu korralikult
ja isegi väga konservatiivsete põhimõtete
järgi, koolis õppisin väga hästi
jne. Ometi oli neil MIDAGI rohkem. Mind hakkas see kummitama
– mis see “midagi” siis on?
Nõnda sai Jumal mulle tasapisi ligi. Muidugi,
see oli alles algus. Hakkasin koos teistega pühapäeviti
kirikus käima, aeg-ajalt vestlesime usuteemadel.
Tartu Kolgata baptistikoguduses algas Alfa-kursus. Kui
ma sellest kuulsin, olin veendunud, et see on just minu
jaoks. Läksingi ja rõõmustasin iga
Alfa-õhtu üle.
Minu küsimused tekkisid aga hulga kiiremini,
kui Alfa-teemad kulgesid. Nii hakkasingi pastor Leho
Paldrele e-maile kirjutama. Pikki ja detailseid, mis
peamiselt koosnesid “miks”, “kas”,
“kuidas” ja “millal”-küsimustest.
Põhjalikult. Ja Leho vastas sama põhjalikult.
Mina sain vastused kätte, sõnastasin küsimused
ümber, lisasin uusi juurde ja nii see kirjavahetus
kulges.
Üheks minu põhiküsimuseks oli tol
ajal, millal siis ikkagi on see õige hetk, et
Jumala lapseks saada? Ja mis siis, kui ma selle mööda
lasen? Või kui palun Jumalat enne, kui see õige
hetk kätte on jõudnud? Aga võib-olla
on neid inimesi, kes ei saagi kristlaseks, sellest hoolimata,
et nad paluvad? Selliste küsimuste üle murdsin
pead peaaegu igal päeval. Mingil hetkel tegi Leho
ettepaneku kokku saada ja vestelda. Olin sellega nõus.
Veel eelmisel õhtul kodus mõtlesin, et
äkki saabki see nüüd olema see “õige”
hetk, et kristlaseks saada. Oli 5. märts 2000.
VÕIB-OLLA MÕNED EI SAAGI KRISTLASTEKS?
Pärast pühapäevast teenistust rääkisime
Lehoga pikalt ja lõpus küsis ta, kas tahaksin
palvetada, et ma võiksin Jumala lapseks saada.
Mina olin nõus. Palusime koos. Oodatud kergendus
jäi aga tulemata. Ei mingit erilist tunnet, ei
mingit ülevoolavat rahu ega rõõmu.
Kõik täpselt samamoodi nagu enne.
Kas midagi läks valesti? Miks see minu puhul
ei toiminud? Lahkusin sealt segaste tunnetega. Ühelt
poolt kõlas kõrvus Leho kinnitus, et kes
on seda palunud, see ongi Jumala laps. Teiselt poolt
aga kahtlus, et kas see siis ikka oligi nüüd
see.
Sellest saigi minu järgmise kahe kuu kõige
põletavam küsimus. Kas ma olen kristlane
või ei ole? Toimus ka mitmeid evangeelse sõnumiga
teenistusi. Käisin päris mitu korda eestpalvel.
Igaks juhuks. Et ikka päris kindel olla, et midagi
ei ole valesti läinud. Aga tunne oli ikka seesama.
Ikka seesama “mina”, keda ma juba 19 aastat
olin tundnud. Selliste kahetiste tunnetega käisingi
ringi – järgmisel päeval, järgmisel
nädalal, järgmisel kuul. Igal päeval
küsisin endalt, kas ma nüüd olengi kristlane
või äkki veel ei ole.
Kolgatal toimus ka mitmeid evangeelseid teenistusi.
Igaks juhuks käisin ikka ja jälle eestpalvel,
et kindlalt päästetud olla. Ja ikka oli midagi
puudu. Ikka ei olnud see see, mida ma oodanud olin.
Vahepeal olin päris masenduses ja lootusetu. Kuidas
see ikka nii on, et inimesed palvetavad ja saavad päästetud
(meie Alfa grupistki oli just mõni aeg tagasi
keegi kristlaseks saanud), aga mina muudkui palvetan
ja otsin ja küsin kinnitust ja ikka ei midagi?
Olukord läks minu jaoks isegi hullemaks. Kohati
olin päris meeleheitel ja mõtlesin, et kui
Jumalal kõige jaoks oma plaan on, äkki siis
mõne inimese jaoks ei ole lihtsalt määratud
päästetud saada. Leho julgustas mind oma kirjades,
kinnitades, et kes USUB Jeesusesse, sellel on igavene
elu ja et Jumal on juba mu palvet kuulnud, mina pean
Teda selles osas vaid usaldama. Nii ma siis heitlesin
päris pikalt.
JUMAL LEIAB TEE!
Mingil hetkel panin selle põletava küsimuse
mõneks ajaks “riiulisse”, sest ei
osanud enam midagi ette võtta. Hakkasin senisest
veelgi põhjalikumalt Uut Testamenti lugema. Kõik
minu jaoks olulised kohad joonisin alla.
Vahepeal algas Kolgatal ristimiskool. Sinna ma ei
läinud. Mõtlesin, et kuna ma ei ole kindel,
kas olen päästetud või mitte, siis
on õigem, kui ma sinna veel ei lähe.
Jõudis kätte juuni algus. Hakkasin ühel
päeval taas mõtlema küsimustele, mis
mind enne olid vaevanud. Oma üllatuseks avastasin
– neid ei olnud enam! Kõik oli selge! Kirjutasin
kohe Lehole ja küsisin: “Leho, kas ma nüüd
olen päästetud?” See tundus liiga hea,
et olla tõsi. Juuni keskel toimus Elvas ristimisteenistus
ja liitusin kogudusega.
Ristimistalituse algus eelmisel suvel Võrus
KOOS JUMALAGA ON LAHE!
Jumal on kinkinud mulle imelised sõbrad, Ta
kaitseb ja hoiab mind kõikjal ning juhib mind
kõigis mu valikutes, õpetab mind Tema
tahtmise järgi käima. Elu kristlasena on tõesti
imeline. Mis siis, et teinekord on raske, mis siis,
et osa inimesi ei mõista, ometi tunnen, et olen
tõesti KUNINGA tütar.
“Paluge, ja teile antakse, otsige, ja te leiate,
koputage, ja teile avatakse, sest iga paluja saab ja
otsija leiab ja igale koputajale avatakse!” (Mt
7,7—8). See on tõesti väärt otsimist
ja koputamist.
KERLI MANDRE
Lühidalt
VEEL KONVERENTSIST
Eesti EKB Koguduste Liidu aastakonverentsil valiti
liidu vanematekogu liikmeteks Argo Buinevitš, Allan
Helde, Heldur Kajaste, Eduard Kakko, Ülo Meriloo,
Herman Mäemets, Nikolai Orehhov, Eenok Palm, Enn
Palmik, Helari Puu, Eerik Rahkema, Meego Remmel, Peeter
Roosimaa, Erki Tamm, Peeter Tamm ja Siim Teekel. Liidu
president Joosep Tammo ja asepresident Ermo Jürma
kuuluvad vanematekogusse ametikoha järgi.
Ordineerimiskomisjoni liikmeteks valiti Joosep Tammo,
Ermo Jürma, Ülo Meriloo, Helari Puu ja Meego
Remmel.
Revisjonikomisjoni liikmeteks valiti Allar Laugesaar,
Tarmo Lige ja Madis Valk.
EESTI KIRIKUTE NÕUKOGUS
1. aprillil asutati Tallinnas Eesti Kirikute Nõukogu
(EKN) ruumes Eesti kirikute noortenõukogu. Selle
eesmärgiks on katusorganisatsioonina ühendada
EKNi liikmeskirikute noorteorganisatsioone omavaheliseks
koostööks.
Noortenõukogu on siiani tegutsenud kirikute
noorteesindajate ümarlauana. Noortenõukogu
asutamislepingule kirjutasid alla seitsme EKNi liikmeskiriku
või nende noorteorganisatsiooni esindajad.
Üks noortenõukogu kavas esmalt seisvaid
üritusi on oikumeenilise noortelaagri korraldamine,
mille peamiseks sihtgrupiks on kirikute noortejuhid.
* * *
Tallinnas Püha Birgitta ordu kloostris 15.—18.
aprillil toimunud Euroopa riikide rahvuslike kirikute
nõukogude peasekretäride kohtumisel vaagiti,
millised on ühineva Euroopa väärtushinnangud
ja millised need olla võiksid. Euroopas on esindatud
erinevad kultuurid ja eetilised süsteemid ning
seepärast on vajalik tähelepanu pöörata
Euroopa eetilistele alustele, tõdesid kohtumisest
osavõtjad.
Kohtumise üks peaettekandjaid, enam kui 120 kirikut
ühendava Euroopa Kirikute Konverentsi peasekretär
Keith Clements nimetas Euroopa kui terviku ja ka Euroopa
Liidu laienemise alusväärtusena solidaarsust.
Solidaarsust pole aga kerge saavutada debatis erinevate
eetiliste väärtushinnangute ning traditsioonide
vahel.
Soome luterliku kiriku uurimiskeskuse juhataja Kimmo
Kääriäinen rääkis erinevates
Euroopa riikides tehtud sotsioloogilisele uurimusele
viidates, mida tänases Euroopas väärtustatakse.
“Ühiskondliku vastutuse ja moraali osas kehtivad
kõrged põhimõtted, kuid religioon
eetilise alusena mängib rolli vaid isiklikus moraalsuses,”
sõnas Kimmo Kääriäinen. Euroopa
väärtusuurimus toob välja ka seda, et
ühes või teises riigis domineeriv usutunnistus
ei määra ära moraaliväärtuste
taset. Samuti pole niiöelda postkommunistlikud
riigid vaadeldavad ühe tervikuna, kuna moraaliväärtuste
osas on neis silmapaistvaid erisusi.
Peasekretärid kohtusid Tallinnas ka Eesti Vabariigi
siseministeeriumi ja EKNi liikmeskirikute esindajatega
ning pidasid metodisti kirikus ühise mitmekeelse
jumalateenistuse koos kohalike kirikute esindajatega.
EKNi pressiteadetest
VILJANDI
UUS KIRIK OOTAB KATUST
Eesti
EKB Koguduste Liidu juhatus kooskõlastatult liidu
vanematekoguga kutsub toetama erilise eestpalve ja annetustega
Viljandi kirikuhoone katuse alla viimist. Järgmist
talve ei pruugi seni rajatud vundament ja kirikumüürid
enam katuseta vastu pidada. Kirikule katuse ehitamine
nõuab kuni 1,5 miljonit Eesti krooni, mida kogudus
üksi pole suutnud kokku panna.
Eesti EKB Koguduste Liidu juhatus
on otsustanud omalt poolt toetada Viljandi kiriku ehitust
Eesti Kirikute Nõukogult saadud vahenditest kümne
tuhande krooniga.
Viljandi baptistikoguduse arveldusarve
number Hansapangas on 221001121194, kuhu iga soovija
võib oma annetuse teha.
Eesti EKB Koguduste Liidu aastakonverentsil
Tartu Salemi kirikus esines Viljandi kiriku ehitust
toetava sõnavõtuga Salemi kiriku endine
pastor JÜRI JÜRGENSON (pildil). Toome siin
tema esinemise lühendatult.
Kui me oma kirikut ehitasime, siis olid meil mitmed
unistused. Üks neist oli, et kui me valmis saame,
siis võiks siin toimuda liidu konverents. Nüüd
on see teoks saanud.
Mul on hea meel “Suur tänu!” öelda
kõikidele, kes omal ajal annetustega ja tööga
meie kiriku ehitust toetasid. Nüüd te näete,
et see ei ole tühja läinud, vaid vilja kandnud.
Ehitus oli meile isegi väga raske. Nüüd
hakkame sellest toibuma. Meil on niisugune tunne, nagu
oleksime uppumissurmast pääsenud ja nüüd
vaatame ringi, et mõned veel siplevad ja on oma
ehituste raskuste sees.
Meie südamesse on jäänud Viljandi kiriku
ehitus, sest seal on väga sarnased probleemid nendega,
mis meil on olnud. Muidugi ka teised vajaksid abi, aga
nende olukord on praegu väga kriitiline.
Kõige suurem mure oli meil aastate jooksul
rahamure ja Viljandi kogudusel on samuti. Kui me tänu
kõikidele üleskutsetele ja annetustele saime
siia kirikusse üle tulla ja tööga siin
alustada, oli võlg ligi 300 tuhat krooni. Aga
meil ei olnud veel kütet sees ja selleks oli veel
teist 300 tuhat vaja, sest sügis lähenes.
Detsembrikuuks saime ka kütte sisse ja see tähendas
poole aasta jooksul poolt miljonit või üle
selle. Siiski see raha tuli. Me oleme selle eest tänulikud.
Viljandi kohta ma olen kuulnud öeldavat, et miks
nii suurt ehitatakse. Meile öeldi ka. Ja nüüd
me näeme, et mingisugust ruumi ülejääki
ei ole, kõik kulub ära. Aga vahepeal me
hakkasime ise ka kahtlema, et tõesti on suur.
Juba pidasime läbirääkimisi mõne
organisatsiooniga, et osa ruume neile anda. See oleks
suur rumalus olnud.
Meile öeldi, et miks te nii kõrget ehitate
ja me isegi hakkasime kahtlema. Nüüd näeme,
et ei olegi kõrge. Meile öeldi, et te ei
suuda seda ju ära kütta. Põrandaküte
lahendas selle ideaalselt ära. Sama probleem on
muidugi ka Viljandil.
Nii neile kui meile on öeldud, et te ei suuda
seda maja ju majandada. Võin öelda, et majandamine
ei ole probleemiks, see ei käi üle jõu.
Meil on veel ehitada ja lõpetada mitmed asjad.
Selle peale läheb palju rohkem raha.
Selle ehituse jooksul hakkas kogudus väsima.
Me ehitasime kaheksa aastat, enne kui sisse tulime ja
pidime veel edasi ehitama. Üks arvas juba nii ja
teine teistmoodi, et kas see üldse valmis saabki.
Nagu näeme, on samad mured ka Viljandil praegu.
Me oleme oma koguduse juhatuses sellele mõelnud
ja me ei saa vaikida. Oleme ise palju Jumala abi näinud
ja kuidas me saame teiste muret külmalt pealt vaadata?
Viljandi kogudust tuleb aidata, et kirik saaks vähemalt
katuse peale, et tehtud töö ja miljonid ei
läheks raisku. Me käisime vaatamas –
mis seal siiamaani on tehtud, on väga hästi
tehtud. Väga ilus projekt, hoone on keset linna.
Eestlastest elanike poolest on Viljandi neljas linn.
Kui seal oleks niisugune kirik nagu meil, oleks see
suur õnnistus sellele linnale.
Meelde tuleb kirjakoht “Ärge siis heitke
ära oma julgust, mis saab suure palga” (He
10,35). Meie näeme praegu palka ja tasu, õnnistust,
mida uus kirik on meile toonud.
Me oleme juba mõelnud, et Salemi koguduse annetus
oleks kümme tuhat krooni. Me püüame annetada
tänutäheks selle eest, mis meile on osaks
saanud.
Täname Jumalat Salemi kiriku eest ja palume Teda,
et ka Viljandi kiriku ehitus edasi läheks.
KUULIRAHE
LÕPETAS MISJONÄRIDE TÖÖ
Nad tulid maale, mille lühike sõda aasta
tagasi diktaator Saddam Husseinist vabastas. Neli ameeriklast
Lõuna Baptistiliidu misjoniorganisatsioonist,
USA suurimast protestantlikust kirikust, pidid oma humanitaartoetuse
eest eluga maksma. Vastupanuvõitlejad tulistasid
Mosulis nende autot.
Kes olid need kristlased, kes vaatamata kõigile
teada ohtudele Tigrise ja Eufrati vahele abivajajatele
appi tõttasid?
“VÕIMAS ÄRKAMINE”
Larry Elliott (60) oli väljaõppinud teoloog
ja haigete hingehoidja. Koos oma naise Jeaniga töötas
ta 25 aastat Honduurases. Ka sinna viis neid humanitaarkatastroof.
Orkaan Mitch tappis 5600 inimest ja röövis
200 tuhandelt katuse pea kohalt.
Abiaktsioonide kaudu sai abielupaar paljudele inimestele
nende hädas ka kristliku sõnumi taas lähedale
tuua. Elliotti sõnade kohaselt oli see “võimsa
ärkamise” aeg. Abistamise tulemusena tekkisid
uued kogudused.
Eelmisel aastal tekkis abielupaaril tunne, et nad
peavad oma töö Iraaki üle viima. Nende
eesmärgiks oli sellel valdavalt muhameedlikul maal
humanitaarabi kristliku sõnumiga siduda ja inimesi
Jeesuse elu suhtes uudishimulikuks teha. Nüüd
said nad kuulirahes ühel Mosuli tänaval surma.
Neist jäi USAsse kolm täiskasvanud last.
VÄLJAMÜÜK JEESUSE HEAKS
38-aastane Karen Watson oli sellega arvestanud, et
töö Iraagis võib kaasa tuua isiklikke
raskusi. Ta jättis oma pastorile kirja, mille see
ainult tema surma puhul avama pidi. “Minu eesmärk
on kuulekus. Kannatused tulevad. Minu tasuks on Jumala
au,” on seal kirjas.
Kannatusi oli Karen Watsoni elus küllaga. Üheksakümnendate
aastate keskel olid 24 kuu jooksul surnud tema vanaema,
isa ja noormees, kellega ta abielluda kavatses. Selles
elukriisis avastas ta Piibli sõnumi Jumala armastusest
ja sai kristlaseks. Lühiajalised aktsioonid Salvadoris
ja Balkanil avasid 2002. aastal tema südame täisajaliseks
misjonitööks. Ta jättis töö
politseiametnikuna ning müüs oma maja ja auto
maha. “Väljamüük Jeesuse heaks,”
nimetasid seda naabrid.
Kui Iraagis algas sõda, valmistas Karen Watson
Jordaanias põgenikelaagreid ette, kuna esialgu
kardeti inimeste väljavoolu Iraagist. Kui see ära
jäi, viis ta oma töö naaberriiki. Hädaohtusid
pidi ta pidevalt nägema. Kui pommirünnaku
objektiks oli ÜRO hoone, pidi talle meelde tulema,
et ta oli mõnda aega iga päev selles majas
sisse ja välja käinud. Aga ta jäi maale,
sest ta nägi selles Jumalalt saadud ülesannet.
LAHUTATUD SURMA LÄBI
Kõige noorem hukkunu on 28-aastane David McDonnall.
Möödunud sügisel tuli ta koos oma naise
Carriega (26) veidi pärast nende esimest pulma-aastapäeva
Iraaki. McDonnall oli kristlane, kes suutis teisi vaimustada
ja misjonäride meeskonnas oli ta oma huumoriga
tuntud. Ta õppis Fort Worthi baptistiseminaris
ja Lähis-Idas käies sai kiiresti araabia keele
selgeks.
McDonnall ei surnud rünnakukohas, vaid mõned
tunnid hiljem transportimisel Bagdadi sõjaväehaiglasse.
Ainus rünnaku üleelanu on tema naine Carrie,
kes toodi lennukiga Saksamaale USA sõjaväehospitali.
Ta peab nüüd selle teadmisega elama õppima,
et surm tema abielu nii vara lõpetas.
MARCUS MOCKLER
idea Spektrum
|