Valimisreklaamid on jälle vallutanud
Eestimaa. Suurte plakatite taga, all ja ümber on
väiksemad. Inimesi reklaamitakse nagu kaupa. Fantastilised
lubadused ajavad rahval pea segi. Tohutud summad kulutatakse
selle nimel, et võimule pääseda.
Eestis oli alles hiljuti aeg, kus lihtsa
inimese käest keegi ei küsinud, kes teda valitsema
peaks. Nüüdne demokraatia võib tunduda
tüütu, kuid Eesti on meie riik ja valimised
on meie võimalus selle käekäigule kaasa
rääkida.
Kunagi ütles üks vana usklik
mees, et tema valib ainult Kristuse. Kahtlemata on Issand
ainus, kes inimeste hingeprobleemid lahendab. Aga Temal
on võim mõjutada või muuta iga
nähtust siin maailmas. Enamasti kasutab Ta selleks
inimesi — nii valitsejaid kui ka nende valijaid.
Apostel Paulus kirjutas: “Mida te
iganes teete, seda tehke südamest, nõnda
nagu Issandale ja mitte nagu inimestele, teades, et
te saate Issandalt pärandi palga!” (Kl 3,23—24).
Küllap kehtib see põhimõte ka kahekümne
esimesel sajandil toimuvate valimiste kohta.
MITTE
NÕNDA, NAGU MAAILM ANNAB
Toimetaja kommentaar
Eesti Vabariik sai 85-aastaseks. Tähtpäev
sattus ärevale ajale. Suured riigid valmistuvad
Iraagi sõjaks, väikeses Eestis on valimisvõitlus
lõpusirgel.
SISEMINISTER LAHKUS AMETIST
Üheks viimaste nädalate suuremaks uudiseks
oli siseminister Ain Seppiku ametist lahkumine. Põhjuseks
koolipoiste vangipanemine nõukogude ajal. Õigem
oleks öelda, et ülemkohtu koosseis, kuhu kuulus
ka Seppik, ei muutnud alamastme kohtu süüdimõistvat
otsust.
Kahtlemata oli tegemist valimiseelse rünnakuga.
Polnud ju see lugu äsja sündinud, küll
aga parajal ajal välja otsitud. Seepärast
peaks Ain Seppiku tegevust uurima rahulikul ajal pärast
valimisi. Ka tollaste 15-aastaste koolipoiste tegu vajaks
õiglast hinnangut. Kindlasti polnud nad fašistid,
nagu neid on süüdistatud. Neist kui vabadusvõitlejatest
pole laiem üldsus ka midagi enne kuulnud. Ilmselt
ei olnud nad nagu teisedki eestlased nõukogude
võimuga rahul. Enamik kirusid ja rääkisid
anekdoote, aga mõned jäid millegipärast
vahele. Kahju koolipoistest. Võib-olla jõudis
keegi Moskvasse raporteerida “hirmsate kurjategijate”
kinninabimisest ja sellega oligi poiste saatus otsustatud.
Selle ajani, millal enamik julges valjusti oma arvamust
ütelda ja keegi enam rääkijaid ei kimbutanud,
oli veel mõned aastad aega.
Keegi soovitas ajakirjanduses mitte liiga sügavalt
arhiivides tuhnida. Küllap leiaks igaühe kohta
nõukogude ajast mingi süüdistuse —
kasvõi “punasel” teemal kirjutatud
kohustusliku koolikirjandi. Ehk peaks rohkem tähelepanu
pöörama sellele, mida inimesed tegid Eesti
vabanemise ajal ja vabanenud Eestis ning rakendama Piibli
tuntud põhimõtet:
“Aga kui õel pöördub kõigist
oma pattudest, mis ta on teinud, ja peab kõiki
mu määrusi ja teeb, mis on kohus ja õige
— siis peab ta tõesti elama; ta ei sure.
Ühtegi tema üleastumist, mis ta on teinud,
ei tule meeles pidada; oma õiguse pärast,
mida ta on osutanud, peab ta jääma elama.
Kas mul tõesti peaks olema hea meel õela
surmast, ütleb Issand Jumal? Kas mitte sellest,
et ta pöördub ära oma teedelt ja jääb
elama?” (Hs 18,21—23).
Huvitav, kuidas mõjub skandaal Ain Seppiku
valimistulemustele? Vahel tundub, et unustatakse üks
paradoks — ka negatiivne reklaam on reklaam. Kes
ei oska selle kõrvale teha head positiivset reklaami
iseendale ja oma erakonnale, olgu parem vait.
EESTI TOETAS AMEERIKAT
Eesti toetas nn. Vilniuse grupi avalduses Ameerika
Ühendriikide Iraagi-poliitikat ning sai selle eest
kiita USA presidendilt ja laita Prantsuse presidendilt.
Loodame, et tülitsejate vahele trügija tavaline
saatus — sinikad ja muhud — jäävad
seekord Eestil saamata.
Kas Eestil peab olema oma arvamus Iraagi sõja
suhtes? Õp 26,17 on kirjutatud: “Otsekui
koera kõrvust haarab kinni see, kes mööda
minnes vihastab riiu pärast, millega temal ei ole
tegemist.” Kunagi olevat keegi öelnud: “Kui
meie Ants sõjast koju tuleb, siis sõdigu
teised nii palju, kui tahavad!”
Kui ükskõikseid saab palju olema, on kurjategijatel
vabad käed. Mis juhtuks siis, kui abi vajaks Eesti
ja meie diplomaadid leiaks kõikjalt ainult hoolimatult
kõrvaltvaatajaid? Kindlasti peab ka väikeriigil
olema õigus öelda oma arvamus. Vahel on
tal koguni kohustus seda teha.
Iseküsimus on, kui palju valitsuste ja rahvaste
arvamused omavahel klapivad. Iraagi sõja suhtes
ei ole ka usklikud üksmeelel. Meretaguse näitena
võiks tuua Ameerika Lõuna Baptistiliidu
juhatuse liikme Richard Landi toetuse Iraagi sõjale:
“Baptistide valdav enamus toetab presidendi Iraagi-poliitikat.
Nad usuvad, et on olemas põhjus õiglaseks
sõjaks.” Ajalugu olevat tõestanud,
et “rahustamispoliitika selliste inimeste puhul
nagu Hitler ja Saddam ei aita”.
Vastandina ütles Baptistide Maailmaliidu peasekretär
Denton Lotz oma isikliku seisukoha, et ta on põhimõtteliselt
iga sõja vastu. Eriti peaks vältima tsivilisatsioonide
kokkupõrkeid, mis viivad automaatselt maailmareligioonide
konfliktini. “Me peame palvetama ja rahu nimel
tööd tegema. Me ei tohi haarata mõõka,”
ütles Lotz. Samal ajal arvas ta, et diktaator Saddam
Husseinile ei tohiks mingil juhul järeleandmisi
teha.
Seoses võimaliku Iraagi sõjaga vaieldi
NATOs pikalt Türgi kaitsmise üle. Õnneks
sõda veel ei käi. Türgi on piisavalt
suur maa ning suudab ise ennast kaitsta. Kui kunagi
Eesti kaitsmise pärast nii pikalt peaks vaieldama,
ei jää meist midagi järele. Pealegi ei
ole maised relvad piisavad kellegi kaitsmiseks. Jumal
andis meile vabaduse ja peame palvetama, et Temale oleks
meelepärane seda meile säilitada.
Berliinis kogunesid Iraagi sõja vastasele demonstratsioonile
teiste hulgas ka pastorid.
EESTI SPORTLASED ON TUBLID
Üks ala, kus eestlased on üksmeelsed, on
meie suusatajate kiitmine. Medalid maailmameistrivõistlustelt
räägivad ise enda eest. Maksimaliste, kes
oleks tahtnud, et kõik meie sportlased oleks
seal oma elu parimad tulemused saavutanud, ei maksa
kuulata. Millal nad ise oma elu parima teo tegid? Midagi
ühendavat oligi Eestile vaja — valimiseelne
võitlus on liiga kurnav.
Jeesus ütles: “Rahu ma jätan teile,
oma rahu ma annan teile. Mina ei anna teile nõnda,
nagu maailm annab. Teie süda ärgu ehmugu ega
mingu araks!” (Jh 14,27).
MÄÄRATUD
LAPSEÕIGUSE OSALISTEKS
“Nõnda nagu Ta meid on valinud
Tema sees enne maailma rajamist olema pühad ja
laitmatud Tema ees armastuses, meid ette ära määrates
lapseõiguse osalisiks Jeesuse Kristuse kaudu
enese juurde oma tahtmise heaksarvamisel, oma armu au
kiituseks, mille Ta meile on kinkinud selles Armsas.”
Efesose 1,4-6
Jumala valiku eesmärk on, et Tema omad oleksid
pühad ja laitmatud. Sõna “püha”
on apostel Pauluse lemmiksõna. Uues Testamendis
on 60 korral usklikke inimesi nimetatud pühadeks
ja ainult kolm korda kristlasteks.
Kes on pühad? Pühad ei ole inimesed, kes
poleks üldse pattu teinud. Need on pühad,
kes tunnevad oma pattu ja ei tule ilma Õnnistegijata
toime. Pühad on need, kes ei vaja Õnnistegijat
mitte ainult üks kord, vaid alati. Pühad on
need, kes tunnetavad enda “mina” rikutud
olekut ja taipavad, kui sügav on inimese langus.
Mida vaesemaks nad saavad, seda rikkamad nad on.
Pühad ja laitmatud — nende sõnade
taga ei ole mitte võidupidu mäetipul, vaid
kestev tung kõrgemale, ülespoole ja edasiruttamisele.
Kõige olulisem on Jumala inimese eluhoiak. Usklik
ruttab vastu Kristuse ilmumise päevale ja selles
olukorras kehtib Issanda sõna “Kes on püha,
see saagu veel pühamaks”.
Samal ajal — kes on rüve, rüvetub
veel enam ja kes ülekohut teeb, teeb seda veel
rohkem. Meie eluviis peab vastama Jumala Sõna
ootusele “pühad ja laitmatud”. See
tähendab oma maise elu ümberkujundamist pühaks
ja laitmatuks Jumala abiga. See tähendab kõndida
iga päev Jumala Sõna valgusel.
Apostel kirjutas, et me oleme MÄÄRATUD LAPSEÕIGUSE
OSALISTEKS. Mida kujutab endast nimetus “Jumala
laps”? See näitab meie uue elu suhet Jumalaga.
Kui Paulus iseloomustas pöördumata paganate
suhet Jumalaga, siis ta tarvitas sõna “võõrad”
(Ef 2,12). Nad ei olnud vaenlased, kuid nad ei tundnud
Teda. Inimesi, kes on kuulnud elavast Jumalast, kuid
on põlanud Tema ära, nimetab Piibel vaenlasteks
(Ro 5,10). Neid, kes soovivad käsu kaudu ja enda
teenete alusel reguleerida oma suhet Jumalaga, nimetab
Piibel orjadeks — nendeks, kellel puudub vaba
tahe. Peale orjade võiks olla veel palgalised,
nagu need viinamäe töölised, kes said
õhtul oma tasu kätte ja läksid oma
teed. Neid võiks võrrelda inimestega,
kes tulevad aeg-ajalt Jumala juurde, kuid lähevad
jälle ära.
Kuid me võime olla Jumala lapsed ja seda armust.
Uus Testament kasutab Jumala lapse õiguse saamise
kohta kahte pilti. Üks neist on lapseks saamine
sünni teel. Meile on tuntud Piibli väljendid
“ülevalt sündimine”, “uuestisündimine”,
“vaimust sündimine” ja “Jumalast
sündimine”. Neid sõnu kasutas põhiliselt
apostel Johannes.
Paulus kasutas aga väljendeid “lapseks
võtmine” ja “lapseks määramine”.
Kaasaegne sõna on “adopteerimine”
— see on asetada kedagi poja või tütre
õigustesse ja seisusesse. Selles lõigus
rääkis apostel Jumala tööst. Jumal
lapsendab meid oma poegade ja tütardena oma perekonna
liikmeteks.
Pauluse kaasaegses maailmas, kus Rooma seadused olid
üldiselt kehtivad, võis selle sõna
piltlik tähendus ütelda hoopis rohkem kui
meie päevil. Tolleaegne perekond baseerus isa meelevallal.
See tähendab, et isa omas perekonna üle absoluutset
võimu niikaua, kui ta elas. Ta võis müüa
oma lapse orjaks või isegi mõista tema
surma. See õigus kehtis ka siis, kui poeg oli
juba täiskasvanud, kui ta oli küllalt vana
ja võttis osa näiteks poliitilisest elust
ning omas üldise lugupidamise.
On ilmne, et lapsendamine oli väga tõsine
asi. Seda võeti sageli ette selleks, et mõni
perekond välja ei sureks, kuna puudusid järeltulijad.
Adopteerimist tähistati sümboolse ostu-müügi
tehinguga. Toodi välja kaalud ja kulla ning hõbeda
kukrud. Kahel korral müüs lapse tõeline
isa sümboolselt oma poja ja kahel korral osteti
ta uuesti tagasi. Lõpuks müüs isa ta
kolmandat korda ja poega ei ostetud enam tagasi. Pärast
seda tuli lapsendajal minna Rooma magistraadi juurde
ja teatada adopteerimise faktist. Kui adopteerimine
oli vormistatud, siis omas adopteeritu kõik seadusliku
poja õigused ja kohustused uues perekonnas, kaasa
arvatud uus nimi. Seaduse silmis oli ta täiesti
uus isik, justkui vastsündinu, uus ilmakodanik.
Kusjuures ta oli nii uus, et isegi kõik võlad
ja kohustused seoses tema eelneva perekonnaga olid tühistatud,
nii nagu neid ei oleks üldse olnudki. Nagu Paulus
ütles Jumala teost: “Vana on möödunud,
uus on tekkinud.”
Kallid vennad ja õed! Meie olime need, kes
allusid absoluutsele patu ja maailma võimule.
Me olime selle meelevallas, olime sündimise poolest,
nagu Pühakiri ütleb, viha lapsed. —
Perekonda sündis väike laps. Kõik olid
selle üle õnnelikud. Ta oli nii rõõmus
ja naeratav. Läks kolm-neli aastat mööda
ja see väike laps oli jonni täis ning vanemad
ei teadnud, mida peale hakata.
Me tunnetame imelikku mõju ja meelevalda selles
maailmas. Inimesed teevad asju, mida nad ei tahaks teha.
— Ja siis tuli Jumala arm, mis muutis kõik.
See tõi meile lapseõiguse.
Lapsendamine tähendab kogu mineviku minema pühkimist
ja meid uuteks inimesteks kuulutamist. See ei ole ainult
juriidiline ja vormiline, vaid ka orgaaniline ühendus
Jumalaga. Muidu Jumal oleks ainult kasuisa, sest kasupoja
all me mõistame niisugust, kes on tunnistatud
küll seaduslikult pojaks, aga ta ei ole sündinud
pojaks. Mõlemad mõisted on vajalikud ja
täiendavad teineteist — uussünd toonitab
orgaanilist sidet ja lapseks võtmine õiguslikku
deklaratsiooni.
Keegi ei saa öelda: mina hakkan Jumala lapseks.
Ja siiski ON VÕIMALIK JUMALA LAPSEKS SAADA.
Apostel Johannes läks oma evangeeliumis tagasi
kuni asjade alguseni ja ütles: “Alguses oli
Sõna ja Sõna oli Jumala juures, ja Sõna
oli Jumal. Ja Sõna sai lihaks ja elas meie keskel,
ja me nägime Tema au kui Isast ainusündinud
Poja au.” Johannes kirjutas edasi, kuidas Jeesus
tuli siia maailma, tuli omade sekka ja Tema omad ei
võtnud Teda vastu. Aga kõigile, kes Tema
vastu võtsid, andis Ta meelevalla saada Jumala
lasteks, kes usuvad Tema nimesse. Kõigest minnakse
kiiresti üle, üle aastatuhandete ja sündmuste,
mis on maailma loomise ja Jumala Poja siia maailma tulemise
vahel. Johannes jäi peatuma seal, kus Jumal andis
meile meelevalla saada Tema lapseks.
See on suur ja püha saladus. See on püha
tund inimese elus, kui Jumala Vaim tunnistab ühes
meie vaimuga, et me oleme Jumala lapsed.
Ühes armsas laulus jutustas keegi oma elust ja
ütles: “Päästja karjast eksinud
olin, ilma kõrbes kui kadund tall, sealt mind
hingekarjane leidis, kandis koju mind õla peal.
Lapseõigust kinkis Ta mulle, Isa kotta igavest
jään, Talle veri puhtaks mind peseb, et valgemaks
kui lumi ma saan.” Selle on kõik need läbi
elanud, kes on Kristuse võtnud vastu ja saanud
lapse õiguse osaliseks.
Me kõik olime sügavale langenud, patuga
koormatud, patu orjusesse seotud, kadunud pojad ja tütred.
Nüüd oleme Jumala armastuse läbi määratud
Tema Poja osadusse, võetud Kõigekõrgema
perekonna liikmeteks. Igavene Jumal tahab sind ja mind
ülendada üle kõige loodu ja ühendada
iseenesega. Piibel ütleb, et vaid poeg jääb
igavesti koju või majasse. Sulane võib
ka seal oma tööd teha, aga ühel päeval
tema tööleping lõpeb ja ta ei jää
sinna. Käsu õigusel ja enda teenetel põhinev
teenistus lõpeb ikka ära, sest ei ole jäädavat
ühendust. Aga sul, keda Jumal on oma armastusega
haaranud, keda Ta on teinud oma lapseõiguse osaliseks,
on võimalus jääda igavesti.
Need, keda ahistas surmaotsus, keda oli viidud orjusesse,
ülendatakse pojaseisusesse, neile antakse lapseõigus
ja nad kuulutatakse Jumala enda perekonda kuuluvaks.
Kallid sõbrad! Me ei oska seletada uussünni
saladust. See on mõistmatu inimestele, kes seisavad
väljaspool, see oli mõistmatu Nikodeemusele
ja on samuti mõistmatu kaasaja inimestele —
kuidas kõik võiks toimuda. Aga Looja ühendus
oma looduga on Piiblis väga selgelt väljendatud
ja tunnetatud.
Soovin südamest, et me võiksime mõista
selle õnnistuse rikkust, mida kujutab endast
Jumala lapseks olemine. Kui sulle on antud lapseõigus,
siis Jumal ei tagane sellest, Ta ei võta seda
ära. Kadunud poeg tuli ja kujutles, et talle antakse
mingi palgalise või sulase koht isa majas. Üle
tema huulte tulid sõnad: “Isa! Ma olen
pattu teinud taeva vastu ja sinu ees, ma ei ole väärt,
et mind su pojaks hüütakse.” Ja siis
tuli välja, et isa ei olnud oma südames heitnud
teda välja lapseseisusest. Isa silmis jäi
ta ikkagi lapseks, ta armastas teda. Tal oli tema suhtes
lootusi, ta oli varunud tema jaoks kalli kuue ja kõik,
mida see vilets poeg vajas. Nõnda on Jumalal
anda sulle lapseõigus ja arm.
Apostel
Johannes seisis selle ees suure imetlusega ja hüüdis:
“Vaadake, missuguse armastuse Isa on meile andnud,
et meid hüütakse Jumala lasteks! Ja seda me
olemegi. Sellepärast maailm ei tunne meid, sest
ta ei tunne Teda. Armsad, me oleme nüüd Jumala
lapsed ega ole veel saanud avalikuks, mis me tulevikus
oleme; aga me teame, et me Tema ilmudes oleme Tema sarnased,
sest me näeme siis Teda nagu Tema on. Ja igaüks,
kellel on niisugune lootus Tema peale, puhastab ennast,
nõnda nagu Temagi on puhas.”
KALJO RAID
1918—1995
Kohila baptistikoguduse pastor
PEAKAPLANID
KOHTUSID TALLINNAS
Aktuaalne teema
14.
veebruaril andis Eesti
Vabariigi president Tõnis Nõmmikule koloneli
auastme. Ardi Hallismaa foto
Eesti Kaitsejõudude kaplanaat korraldas
3.—7. veebruaril Tallinnas koostöös
Ameerika Ühendriikide Euroopa väekoondisega
14. ülemaailmse sõjaväe peakaplanite
konverentsi. Vikerraadio 9. veebruari “Kirikuelu”
saates intervjueeris saatejuht Meelis Süld Eesti
Kaitsejõudude peakaplanit TÕNIS NÕMMIKut.
Avaldame lühendatult selle intervjuu saatejuhi
loal.
Millistest maadest olid peakaplanid
Eestisse kogunenud?
Siin oli 111 inimest 37 riigist. NATO riikidest puudus
vaid Itaalia. Peale nende olid kaplanid veel riikidest,
mis osalevad programmis Partnerlus Rahu Nimel. Kaugematest
maadest olid esindatud Lõuna-Aafrika ja Austraalia.
Meil oli siin kristlasi, juute ja üks islamiusu
esindaja. Tulemata jäi Korea, selle tõttu
ei olnud budausu kaplaniteenistuse esindajat.
Millised teemad olid arutusel?
Teemaks oli kaplanite väljaõpe terrorismi
ajastul. Traditsiooniliselt teenivad kaplanid elavaid
ja surijaid ning austavad surnuid sõja ajal.
Kui algasid rahutagamisoperatsioonid, tuli uus tegevus
juurde — hoolitseda nende eest, kes jäid
kas koju maha või läksid rahutagamisoperatsioonidele.
Kuna need ei ole nii kardetavad kui laussõda,
tõi see esile inimeste muid probleeme, eriti
perekondlikke probleeme. Lahutuste arv tõusis
nende ajal palju suuremaks kui sõja ajal. Nüüd
on tulnud juurde terrorism.
Mida see tähendab kaplanitele? Peab olema alaline
valmisolek nagu pritsimeestel. See nõuab teistsugust
väljaõpet. Seni on iga riik andnud oma kaplanitele
ise väljaõppe või on saatnud nad
välismaale õppima. Nüüd toimub
esimest korda maikuus Saksamaal Oberammergaus NATO kaplanite
kursus. Peamine ongi seal, kuidas reageerida terrorirünnakutele.
Kas konverentsi võiks võtta
tunnustusena Eesti kaplanaadi heale tööle?
Kõigepealt on see tunnustus Eestile kui riigile,
kes on vääriline saama kutset NATOsse. See
on tunnustus meie kaitseväele ja kolmandaks on
see tunnustus meie kaplaniteenistusele.
Kui suur on Eestis kaplaniteenistus?
Meil on praegu 17 kaplanit tegevteenistuses kaitseväes,
piirivalves ja sõjaväestatud päästeteenistuses.
Lisaks sellele on meil üheksa eraisikust kaplanit,
kes töötavad ilma rahata kaitseliidus. Mobilisatsioonireservis
on 11 reservkaplanit. 33 usuteaduse üliõpilast
on läbinud reservkaplanite väljaõppe.
Kui nad ordineeritakse ja akadeemiline haridus on kätte
saadud, siis võivad nad saada reservkaplaniteks.
Tegevteenistusse võtame ainult neid vaimulikke,
kes on läbinud kaplanite väljaõppe
ja kes on juba reservkaplanid.
Konverentsil oli ka teiste religioonide
esindajaid. Kas Eesti kaplaniteenistuses on ka teisi
vaimulikke peale kristlaste?
Ei ole. Mittekristlasi on meil kaitseväes väga
vähe. Juudi rabid Inglismaalt, Hollandist, Ungarist,
Prantsusmaalt ja Belgiast oleks hea meelega tahtnud
kohtuda meie juudiusuliste kaitseväelastega. Me
otsisime neid, kuid ei leidnud ühtegi. Meil on
olnud juudiusulisi ajateenijaid. Meil ei ole praegu
ka muhameedlasi, ka neid on mõned üksikud
olnud. Maausulised ütlesid, et neil olevat palju
liikmeid. Me otsisime neid ka ja selgus, et kaks või
kolm on praegu kaitseväes. Tegemist on olnud harekrišnalaste
ja mormoonidega.
Kaplanid, kelle üksustes neid teenib, hoolitsevad
selle eest, et need inimesed saaksid vähemalt kord
kuus oma jumalateenistustele või kuidas nad oma
organisatsioonis neid nimetavad. Me püüame
kõiki neid teenida. Ilmselt ei saa kunagi rahalised
võimalused olema nii head, et me võiksime
ühe või kahe inimese jaoks võtta
kaitseväkke tööle kõigi uskude
vaimulikud.
Meil on praegu kaplanite hulgas kaks õigeusklikku,
kaks nelipühilast, üks baptist, üks metodist
ja 11 luterlast. Me püüame eestlaste kuuluvust
kirikutesse oma kaplanite koosseisus peegeldada.
Usuvabadus tähendab seda, et me ei saa mingit
usku inimestele peale suruda ja teisest küljest
me ei saa inimestel keelata osaleda oma kiriku jumalateenistustel.
Me ei piira mitte kedagi sellepärast, et ta mõnda
vähemtuntud usku kuulub, kui nende usukombed ei
riku avalikku korda.
Missugused on Eesti kaplanaadi vajadused?
Meile on öeldud, et Eesti kaplaniteenistus vastab
NATO nõuetele ja meil on selle üle hea meel.
Arvestades, et meil on väikesed majanduslikud võimalused,
püüame tõsta oma kaplanite akadeemilist
ja muud väljaõpet. Me saadame nii palju
kui võimalik oma kaplaneid välismaale, eriti
Kanada, Inglismaa ja USA kaplanite õppeasutustesse.
Neli tegevteenistuses olevat kaplanit taotlevad magistrikraadi.
Kolmel on juba magistrikraad. Kaplanid täiendavad
ka oma sõjaväelisi kogemusi.
KRISTLANE
JÄÄGU KRISTLASEKS KA LÕPUAEGADEL
Kolm
päeva pidas Tartus Kõrgemas Usuteaduslikus
Seminaris loenguid dr. JEFF B.POOL Texasest USAst. Tema
teemaks oli “Eshatoloogia 20. sajandi teoloogias”.
Ühel õhtul oli laiemale kuulajaskonnale
määratud arutelu “Maailmalõpule
viitavad kirjakohad Uues Testamendis, nende tõlgendamine
ja väärtõlgendamine”.
Jeff B.Pool on mitmete teoloogia-alaste raamatute
autor ja toimetaja, arvukate artiklite autor. Praegu
töötab ta õppejõu ning uurimisprogrammide
juhina. Ta on olnud ka baptistikoguduses pastoriks.
Intervjuud vahendas Ain Riistan.
KAS ESHATOLOOGIA (ÕPETUS VIIMSETEST
AEGADEST) ON TEIE PIDEV HUVIALA?
Eshatoloogia ei ole minu peamine huvi, kuid kõik
kristlikud doktriinid on selle teemaga seotud. Tegemist
on selle osaga kristlikust usust, kus me mõtleme
oma lootustele, nende lõplikule täitumisele.
MILLISED HARUD ON ESHATOLOOGIAL?
Ühelt poolt me võiksime rääkida
prohvetlikust eshatoloogiast, mis räägib sellest,
kuidas Jumal tegutseb ajaloo sees.
Apokalüptiline eshatoloogia on teistsugune. Inimesed
ootavad muutusi ja nad ei näe, et need kuidagi
võiksid teostuda. Siis hakatakse appi paluma
Jumalat, et Tema imelisel viisil sekkuks. Maailma peetakse
nii võimsaks ja korrumpeerunuks, et Jumal peab
kogu vana võimu ära hävitama ja uue
looma.
Prohvetlikus eshatoloogias on Jumal küll see,
kes põhiliselt tegutseb, aga mingi osa on siin
ka inimestel täita. Apokalüptika puhul on
inimesed muutuste suhtes passiivsed ja kõik on
Jumala teha.
KUIDAS MÕJUTAB ESHATOLOOGIA
PRAEGUST MAAILMAPILTI?
Moslemite valmidus märtrisurmaks enesetapurünnakute
kaudu saab oma tõuke islami eshatoloogilistest
ootustest — nende arusaamast, mis juhtub selle
elu lõpul, mille nad on ohverdanud teiste inimeste
heaolu nimel. Palestiinas ja mujal, kus moslemid tunnevad,
et neid on läänemaailma poolt mingil moel
survatud, tekib neil tunne, et midagi tuleb teha. See
lähtub abitusest ja meeleheitest. Ring aga jätkub,
sest teod, mis lähtuvad nende inimeste ängistusest,
loovad ängistust teisel pool. Nii on Ameerika Ühendriikides
praegu väga palju ärevust ja mõtteid
selle üle, kuidas ajalugu kulgeb.
Aga ängistus ei ole ainsaks eshatoloogiliste
ootuste põhjuseks. Kui vaatame USA ajalugu, siis
seal on neid ootusi kogu aeg olnud. Ühendriigid
on kogu aeg tajunud, et vajavad mingit suuremat eesmärki
oma elus. 19. sajandil oli teolooge, kes ütlesid,
et Jumala riik ongi juba maa peale tulnud Ameerika Ühendriikide
kujul! Peab silmas pidama, et traditsioonilised eshatoloogiad
on prohvetlikud — me ise teeme ja loome midagi.
Nüüd on uue ja värskena tulemas apokalüptiliste
eshatoloogiate laine. Selle aluseks on põhiliselt
fundamentalistlikud kristlikud teoloogiad. Miks on Ameerika
Ühendriigid olnud nii valmis toetama Iisraeli?
Osaliselt sellepärast, et paljud kristlased USAs
on Iisraeli-meelsed. See ei ole põhjustatud poliitilistest
või sotsiaalsetest veendumustest, vaid nad on
lihtsalt lugenud Rooma kirja ja seda sõna-sõnaliselt
tõlgendanud.
Seda tüüpi eshatoloogial, millele tulevad
lisaks teatud poliitilised sündmused maailmas,
on väga tugev mõju just konservatiivsetele
kristlastele Ameerikas. Terve rida telejutlustajaid
arutavad, mida see või teine sündmus maailma
lõpuaegade skeemis tähendab. Iga järgmine
esinemine on eelmisest põnevam ja huvitavam ning
inimeste ärevus piitsutatakse üles. Silmas
tuleb pidada, et siin on tegemist teatud tüüpi
eshatoloogilise mudeli eelistamisega.
Iraagi sõda ei ole veel alanud ja Põhja-Korea
on andnud märku, et neil on olemas tuumarelvad.
Väga suur oht on keemiliseks ja bioloogiliseks
sõjaks ning on võimalik, et neid massihävitusrelvi
kasutatakse Ameerika suurlinnade vastu. Ameeriklased
mõtlevad väga tõsiselt nendele asjadele
ja apokalüptiline mõtlemine on hoogu võtmas.
Praegune juhtkond tuleb siin appi, rõhutades
seda, et Ameerika Ühendriikidel on eriline roll
maailmas. See on vana asi, aga nüüd on see
jälle üles võetud.
KAS TEIE TÕLGENDATE ESHATOLOOGILISI
KIRJAKOHTI SÕNA-SÕNALT VÕI ON TEIL
MINGI MUU KÄSITLUS?
Kui me loeme Ilmutuseraamatut, siis näeme, et
see on algusest peale täis sümboleid. Järelikult
on seal palju asju, mida ei saa otseselt määratleda.
Teiseks peame hoolega jälgima, kuidas me Piibli
kirjakohti tõlgendame ja kuidas meie tõlgendust
kasutatakse. Kogu minu piiblilugemisel ja tõlgendamisel
ükskõik millise kirjakoha puhul on üks
printsiip, mis pärineb Jeesuse õpetusest:
“Armasta Issandat, oma Jumalat, kõigest
oma südamest ja kõigest oma hingest ja kõigest
oma meelest. See on suur ja esimene käsk. Aga teine
on selle sarnane: armasta oma ligimest nagu iseennast.
Neis kahes käsus on kogu käsuõpetus
ja prohvetid koos!” (Mt 22,37—40). Kogu
Jumala ilmutus on inimestele antud selleks, et aidata
neil mõista Jumala armastust ja ligimesearmastust.
Ilmutuseraamatule ja apokalüptilisele keelepruugile
laieneb see samuti. Kui minu lugemine ja tõlgendus
ei aita inimestel seda Jeesuse poolt püstitatud
suurt eesmärki täita, siis ma olen läbi
kukkunud.
MIDA ÜTELDA INIMESELE, KES ARVAB,
ET ELAME APOKALÜPTILISES AJASTUS JA LIGIMESEARMASTUSEGA
POLE ENAM MIDAGI PEALE HAKATA?
Me ei saa midagi ära anda oma kristlase-iseloomust
isegi maailma lõpus. Oleks ülimalt mittekristlik,
kui ma jätaksin ära ainsa asja, mis jääb
— usu, lootuse ja armastuse (1Ko 13,13).
MILLIST HUVI TE KOHTASITE MEIE SEMINARISTIDE
HULGAS?
Mõnes mõttes ehedamat või paremini
põhjendatud huvi nende küsimuste vastu.
Rääkisime kohtumõistmisest, päästest,
Kristuse teisest tulemisest, taevast ja põrgust.
Küsisime väga tõsiselt üksteise
käest, kuhu need teemad sobivad. Kuidas rääkida
nendest asjadest inimestele, kellega me koguduses töötame?
Kuidas seda õpetada, et see oleks usule julgustav
ja kinnitav?
KAS TAEVAS JA PÕRGU ON TEILE
REAALSED ASJAD?
Muidugi. Mida Uus Testament ütleb? Need kaks
reaalsust on järjepidevuses reaalsustega, mida
me selles elus kogeme — mida tähendab olla
meeltparandamata patune ja mida tähendab olla päästetud
patune.
KA TAEVALINN JA VÄÄVLIJÄRV?
Need on kujundid, mis püüavad väljendada
taeva puhul kõige ilusamat ja põrgu puhul
kõige jubedamat. Taevas on paik, kus Jumal suhtleb
nende inimestega, keda Ta on loonud, kus Ta armastab
neid ja nemad armastavad Teda. Põrgu on selle
vastand — nende inimeste olukord, kes on otsustanud
ehitada elu oma vahenditega ja kes on põhimõtteliselt
otsustanud elada ilma Jumalata.
See on ju sisuliselt enesehävitus. 4Mo 11 on
pilt sellest, kuidas Iisraeli lapsed rändasid kõrbes
ringi, nad olid vabad ja mannast tüdinud. Siis
nad nõudsid Mooseselt liha. Mooses tõi
selle kaebuse Jumala ette. Jumal saatis neile vutid.
Inimesed sõid ja surid. Loo mõte on selles,
et Jumal ei riku vägivaldselt meie vabadust, vaid
Ta lubab meil iseennast hävitada. See on õpetusega
põrgust heas kooskõlas. Põrgu ei
ole paik, kus Jumal oma vastastele kätte maksab,
vaid paik, kuhu lähevad enesehävitajad.
MIS TEID ENNAST ESHATOLOOGIAS KÕIGE
ROHKEM HUVITAB?
Küsimus, kus Jumal selle kõige keskel
on. Milline on Jumala tegevuse mõju kõigi
nende lõpuaja asjade juures? Kuidas see mõjutab
Jumalat ennast? Jumal on rikastatud sellest kiitusest,
tänust ja armastusest, mida Ta oma loodult saab.
Au kuulub ainult Temale.
MIS ON TÄHTIS, AGA SELLELE EI
PÖÖRATA TÄHELEPANU?
Ilmutuseraamatu puhul pööratakse tähelepanu
kõikvõimalikele detailidele ja põhisõnum
jääb tähelepanuta. Põhisõnum
on ju see, et me kuulutame lootust ja ehitame üles
lootust. Detailidele tähelepanu pöörates
on tagajärjeks tihti rohkem hirm kui lootus.
MILLISES AJASTUS ON MEIE LOOTUS, KAS
AINULT IGAVIKUS VÕI KA SIIN MAAILMAS?
Kristluse puhul ei saa eshatoloogiat päris kindlasti
taandada apokalüptikaks. Muidu kaotaks õpetus
pühitsusest, kristlikust elust ja eetikast oma
mõtte või selle osakaal ning tähendus
väheneks.
Miks me peaksime muretsema kohutava tuleviku pärast?
Kui me teame, et meil on õige suhe Jumalaga ja
me elame välja Tema armastust? Kui me teame, et
Jumal on meiega ja töötab meie elu kaudu selles
maailmas, kui me Vaimu juhtimisel üritame Jumalale
lähemale saada? Püha Vaim on meie garantii.
Tema on tunnistus ja tõotus sellest, et võit
tuleb.
Mida iganes me tulevikult ootame, põhiasjad
on meil tõotusena olevikus käes. Kui meie
suhe Jumalaga praegu on korras, siis ükskõik
milline eshatoloogiline areng aset leiaks, meil ei ole
tarvis muretseda. Kes tunneb tõelist huvi tuleviku
vastu, tehku kindlaks, kas ta tunneb Kristust täna.
TÕENÄOLISELT TULEB IRAAGIS
SÕDA. MIDA PEAKS KRISTLASED TEGEMA?
Peaksime veelgi veendunumalt ja hoolsamalt evangeeliumi
kuulutama. Ma ei usu, et kristlased peaksid tegema kompromisse
oma iseloomuga, selleks et tunda end mugavalt poliitilises
reaalsuses. Kas kristlased peatavad diktaatoreid? Mitte
väga sageli. Aga kristlased peavad kõnelema,
kui nad näevad, et maailmas on midagi korrast ära.
President George W.Bushile ei ole Ühendriikides
ühemõttelist toetust, kuid samas antakse
endale väga selgesti aru, et Saddam Hussein on
tõeline diktaator.
Tahaksin veel öelda, et see on minu esimene reis
Eestisse. Ma olen kogenud väga palju ilusat, mida
ma ei osanud oodata. Olen tohtinud õppida inimestelt,
keda kohtasin. Mul on tekkinud soov siia tagasi tulla.
TÄNAME!
15. veebruaril 2003 Tartus
JÕULUPAKID
JÕUDSID TÕRVA-MAILE VÄGA SUURE HILINEMISEGA
Viiendat aastat on Tõrva Immaanueli kogudus
vahendanud Franklin Grahami juhitava rahvusvahelise
organisatsiooni Samaritan’s Purse (Samaarlase
Kukkur) jõulupakke Tõrva ja linna ümbruse
lastele. Pakid on kokku pandud USA, Austraalia, Kanada,
Hollandi, Soome, Suurbritannia ja Saksamaa koguduste
ning pühapäevakoolide poolt.
Nagu eelmistelgi aastatel, jõudsid pakid ka
tänavu Eestisse suure hilinemisega. Immaanueli
koguduse pastori Enn Palmiku sõnul panevad ameeriklased
pakid kokku tänupühal, mida tähistatakse
novembri neljandal neljapäeval. Perekonnad ostavad
paki jaoks 5—10 tooteartiklit ja valmis pakid
saadetakse riikide kaupa laiali. Pakid lähevad
70 miljonile lapsele 90 riiki ja neid ei jõuta
üle mere õigeks ajaks kohale toimetada.
HILINENUD JÕULURÕÕM
Pakkide saatjate soov on, et nende jagajateks oleksid
kogudused, jagataks evangeelsetel üritusel ning
kingitaks ka raamat, kus on jõulusõnum
sees. Viimased aastad on raamat olnud üks ja sama,
sest eeldatakse, et saajad on igal aastal uued inimesed.
Enn Palmik organiseeris Tõrva misjonimajas
neli üritust pakkide kätteandmiseks. Ligi
400 last ei mahuks korraga ühte ruumi ära
ja pakid on pealegi eri vanuses lastele.
Jaanuari keskel perepäeval said pakid kõige
väiksemad, kes käivad misjonimajas beebilaulmise
ringis. Perepäeva jumalateenistus algaski emade
ja beebide ühise laulmisega. Lapsevanematele ütlesid
päevakohase sõnumi Tähti ja Tõnu
Lehtsaar Tartust. Muusikalise osa ja jõulunäidendi
esitasid pühapäevakooli lapsed. Sellistel
perepäeva jumalateenistustel on kohal saalitäis
noori perekondi. Eriti põnev on jälgida
noori isasid, kes on tulnud filmima ja pildistama oma
beebi esimest esinemist. Samas on võimalus nendele
noortele peredele mõistetaval viisil edasi anda
evangeelne sõnum.
Jaanuari lõpus esines pakkide jagamisel Going
Up — kogudustevaheline noortemeeskond, kes korraldab
kristlikke üritusi Tartus. Nad esitasid Enn Palmiku
hinnangul väga huvitava tunniajase evangeelse kava.
Sinna kuulusid omavalmistatud videod, mängud, mõnus
jõulunäidend, hea tunnistus ja lõpuks
ühine palve. Pakk oli tipuks sinna juurde. Going
Upiga tahaks Immaanueli kogudus koostööd kindlasti
jätkata. Samas tahaks nad julgustada tartlasi minema
selliste evangeelsete programmidega ka teistesse Eestimaa
paikadesse.
Viimane pakijagamine jäi veebruarikuu kolmandale
pühapäevale. See oli küll juba sõbrapäeva
jumalateenistus, sest jõulud olid liiga kaugel.
Jõuluraamat anti ikka. Sõbralaule laulis
umbes 35 Tõrva linna laulustuudio last ja sõbrapäeva
sõnumi ütles pastor. Kuulajaid oli saja
ümber.
PAKID LÄKSID KÜLADESSE
Pakisaatjate soov oli, et need ei läheks linnadesse,
vaid väiksematesse kohtadesse. Immaanueli kogudus
valis sel aastal välja Läti piiri ääres
asuva Koorküla ja Helme sanatoorse internaatkooli
lapsed. Enn Palmik hindas kõrgelt Helme valla
sotsiaaltöötajate abi. Nendega koos viiakse
seda projekti läbi neljandat aastat. Vallavalitsus
on seda ka rahaliselt toetanud.
Kahjuks ei ole kõik koolid, kelle poole on
pöördutud, olnud sellest projektist huvitatud.
On esinenud lausa vastutöötamist. Ega kellelegi
pakke vägisi kaela määrita.
Enn Palmik on pidanud nende pakkide pärast päris
palju tööd tegema. Igal aastal tuli käia
kolm-neli korda Tartus nõupidamistel. Aruandlus
on väga põhjalik — ürituste kirjeldused,
fotod, ajakirjanduses ilmunud artiklid ja videomaterjal
tuleb saata korraldajatele.
Neil, kes üle Eesti Samaritan’s Purse projekti
veavad, tuleb jännata toiduainete litsentsi, tolli,
transpordi, laopindade ja mille kõigega veel.
Samas on need pakid toonud paljudele lastele rõõmu
ja põnevust. Vähemalt Tõrvas on selle
töö tulemusena tulnud uusi lapsi nii pühapäevakooli
kui ka poistegruppi. Lisaks sellele on tekkinud palju
uusi kontakte, mille kaudu saab inimesi Alfa kursustele
ja jumalateenistustele kutsuda. Küllap oleks head
rääkida teistestki paikadest.
Lapsed uurisid põnevusega pakkide sisu
ABI ANTAKSE ISE KA
Abivajajaid on tegelikult kõigis vanustes inimeste
seas. Immaanueli kogudus püüab neid leida
ja aidata. Kogudus paneb ise pakke kokku sotsiaaltöö
keskuselt Sõbra Käsi saadud toiduainetest
ja viib need Helme valla abivajajatele pensionäridele
koju. Juhatust saab vallast, kuid nimekirju ei tohi
nad enam välja anda. Eelmisel aastal sõideti
koos valla töötajatega abivajajate kodud läbi.
Kummalise juhtumina rääkis Enn Palmik loo,
kus Tõrva koguduse abiviijad jõudsid ühe
maamaja juurde. Naised läksid pakkidega majja ja
autojuht jäi välja selga sirutama. Tema ehmatuseks
läks äkki teisel pool maja aken lahti ja üks
mees kargas sealt välja. Autojuht kartis, et nüüd
läheb löömaks. Selgus, et õde
ja vend olid nii tülis, et õde ei lasknud
venda oma toa kaudu majast välja ja see pidi hoopiski
akna kaudu käima. Valla töötajate sõnutsi
oli sama probleem tekkinud isegi siis, kui kiirabi tuli
meest raske haiguse puhul aitama. Tungival nõudmisel
lasti meedikud ukse kaudu haige juurde. Seekord pidi
aga toidupaki kättesaanud mees taas akna kaudu
oma tuppa ronima. Samas tulid koguduse õed tagasi
ka rõõmsate uudistega. Nad said mitme
inimesega palvetada ja nende murelikke südameid
lohutada.
On asju, mida ilmselt pakkidega ei ravi. Saaks suhted
Jumala ja inimestega korda, läheks pakke võib-olla
vähemgi vaja.
“Ma
olen eelmistel aastatel ise laulnud, mänginud ja
mässanud neil üritustel. See oli esimene aasta,
kus olin kuulaja. Kui ise kaasa teed, siis on kõik
südamelähedasem.
Sel aastal oli üritus normaalne. Videod olid
ägedad. Mina jäin rahule. Mina jagasin pakke.
Pidin vaatama, et kõik õiged pakid saaksid
— vastavalt vanusele ning poiss saaks poisi paki
ja tüdruk tüdruku oma.”
Karina Palmik
osavõtja
PILVEDEST
TAEVASSE
Rick Douglas Husband ja Michalel P. Anderson
Kaks Columbia süstikul hukkunud astronauti olid
veendunud kristlased
Maailm oli vapustatud seitsme astronaudi hukust kosmosesüstikul
Columbia, mis plahvatas veerand tundi enne plaanitsetud
maandumist 1. veebruaril Texase osariigi kohal USAs.
Mitmetes järelhüüetes on olnud juttu
sellest, et süstiku komandör Rick Douglas
Husband oli veendunud kristlane.
“Rick oli vist kõige jumalakartlikum
inimene, keda ma kunagi kohanud olen,” ütles
Houstoni Grace Community koguduse pastor Steve O’Donohoe
õnnetuse järel intervjuus kristlikule teabeteenistusele
“Crosswalk”. 45-aastane Husband ja tema
naine Evelyn kuulusid kaheksa aastat sellesse kogudusse
ja võtsid koos oma laste Laura (12) ja Matthew’ga
(7) koguduse tööst osa. Husband osales meestegruppides
ja lastekirikus. “Ainus aeg, millal Rick koguduse
ettevõtmistelt puudus, oli töö ajal
NASAs,” ütles O’Donohoe. Tema igapäevane
usk oli loomulik. Pastor oli kuulsa koguduseliikmega
korduvalt tema kodus palvetanud.
LAULUD ARMASTUSEST JUMALA VASTU
Husbandi kirg oli kirikukoor. “Imeline tunne
on, kui võin laulda Jumalale, kui väga ma
Teda armastan,” ütles ta veidi enne äralendu
intervjuus NASAle.
Kõige ilusamaks elukogemuseks nimetas ta oma
abielu ja laste sündi. Ta olevat olnud “vapustatud
Jumala headusest, mida Ta meile nende kahe imelise lapsega
näidanud on”. Komandör võttis
kristliku lastekodu jaoks reisile kaasa mõned
esemed, mida ta tahtis tagasijõudmise järel
üle anda kui kosmosest kaasatoodud väikest
kingitust.
KEEGI KONTROLLIB KÕIKE
Husbandiga samasse kogudusse kuulus ka 43-aastane
astronaut Michael P. Anderson. Tema abikaasa nimi on
Sandy ja neil on kaks tütart. Nad kuulusid pastor
O’Donohoe sõnul koguduse vaiksete liikmete
hulka. Aga ka Anderson elas teadmises, et inimese elukäiku
ei saa pidada juhuseks. Ta oli kogenud, et miljonid
erinevad asjad sätitakse just nii paika, et tema
unistused tõeks saaksid. “Ja teate, seal
on keegi, kes kõike kontrolli all hoiab,”
andis ta NASA intervjueerijale teada.
BUSH: “NAD ON KODUS”
Astronautide kogudus on nüüd kutsutud nende
omakseid trööstima. Pastor O’Donohoe
paistab olevat lootusrikas: “Need naised on tugevad
kristlased ja nende lapsed tunnevad samuti Issandat.
Nad teavad, et nende isad ja abikaasad on taevas. Nii
traagiline kui see ka ei ole — see on trööst,
mis meil on. Meie jaoks oleks olnud parem, kui Rick
ja Mike oleksid meie keskel elanud. Aga nüüd
on nad Jeesuse juures — ja nende jaoks on see
parem.”
Columbia hukk
USA president Bush väljendas seda nii: hukkunud
astronaudid ei pöördunud küll tagasi
koju oma perede juurde, kuid nad on kodus.
MARCUS MOCKLER
idea Spektrum
Lühidalt
TALLINNAS ASUTATI UUS KOGUDUS
16. veebruaril asutati Eesti EKB Liidu Tallinna Mustamäe
Kristlik Vabakogudus.
1991. aastal rajas Oleviste kogudus Mustamäele
oma osakonna. Töö on nende aastate vältel
vilja kandnud ja selle jätkuks toimus iseseisva
koguduse moodustamine.
Asutamiskoosolekul võeti vastu koguduse põhikiri,
valiti kolmeliikmeline juhatus ja kaheliikmeline revisjonikomisjon.
Pastoriks valiti 12 aastat osakonna juhatajaks olnud
diakon Priit Pesur, diakoniks Riho Uusväli ja diakonissideks
Ragne Pesur ja Malle Pihelgas. Asutamiskoosolekust võttis
osa 29 uue koguduse liiget.
Pidulikku jumalateenistust juhatas Eesti EKB Liidu
president Helari Puu. Jutlustas Oleviste koguduse vanempastor
Rein Uuemõis. Seejärel toimus Priit Pesuri
pastoriametisse seadmine, mida viisid läbi Rein
Uuemõis, Oleviste koguduse pastor Ülo Meriloo
ja Helari Puu. Järgnes diakoni ja diakonisside
ordineerimine, mida viisid läbi eelpoolnimetatud
vennad ja Priit Pesur.
Tervituste osas soovisid uuele kogudusele õnnistust
ja Jumala juhtimist Ülo Meriloo, Kevin Mason ja
Jim Harrison. Kokkuvõtva jutluse pidas Helari
Puu. Muusikat tegi koguduse 15-liikmeline ülistusrühm,
mida juhatas Sirje Kullus. Õnnitleti Ülo
Merilood tema 77. sünnipäeva puhul.
Jumalateenistusel osales 83 inimest. Kogudus töötab
Tallinna Tööstushariduskeskuse suures saalis
Sõpruse puiestee ja Linnu tee nurgal.
SIIM TEEKEL
Oleviste koguduse vanematekogu esimees
UUS
PASTOR VALGAS
2. veebruaril valiti Valga Betaania Baptistikoguduse
uueks pastoriks TARMO ÕUN, kes seni teenis Mooste
EKB Kogudust.
Vastavalt Betaania koguduse põhikirjale on
pastor ühtlasi ka juhatuse esimees. Juhatuse liikmeteks
valiti Üllas Linder ja Johannes Lemats.
PALVE- JA PAASTUPÄEV VÕRUS
Võru Baptistikoguduse pastor Toivo Teekel tegi
kogudustele üleskutse võtta 24. veebruar
2003 palve- ja paastupäevaks Eestimaa pärast.
Üleskutset toetas Eesti EKB Liidu president Helari
Puu.
Toivo Teekeli teatel oli Võru Baptistikoguduses
24. veebruaril kaks palvekoosolekut. Hommikul oli rahvast
umbes sama palju kui pühapäeviti. Osalejate
hulgas oli ka teiste Võru koguduste liikmeid.
Toivo Teekel ütles, et plaanis ei ole alustada
traditsiooni. Palve- ja paastupäeva ajendiks oli
käesolev aasta ja eriti sügisel toimuv euroreferendum.
Teda häiris, et Riigikogu valimispropagandas ei
pöörata referendumile mingit tähelepanu.
Selle asemel räägitakse maksuprotsentidest
ja lisakuupalgast.
Kui palju kogudusi üleskutset järgis ning
palve- ja paastupäeva korraldas, ei olnud Kuulutaja
ilmumise ajaks veel teada.
SOS!
TULE ALLIANSSKONVERENTSILE!
Eesti Evangeelse Alliansi (EEA) eesmärgiks on
austada Jumalat, aidates üksikkristlasi, kogudusi,
uskkondi ja parakiriklikke organisatsioone tõhustada
evangelismi ja jüngerlust kõigi inimgruppide
keskel Eestimaal. Et seda sihti saavutada ning üksteist
selle poole püüdlemisel julgustada, korraldab
EEA järjekordse alliansskonverentsi, mis leiab
aset Tallinnas 7.—8. märtsil metodisti kiriku
ruumes (Narva maantee 51), teemaks seekord rahvusvahelist
hädasignaali märgistavad tähed “SOS”.
Maailm, kelle keskele meid evangeelse kristlaskonnana
on lähetatud, vajab päästet. Iga päev
signaliseeritakse selle maailma hukulaevalt appikutsuvat
SOS-sõnumit: “Päästke meie hinged!”.
Samas teame ja tunnetame, et just nüüd on
päästepäev — “See on see
päev, mille Issand on teinud!” Kellena ja
kuidas me end sellel pingeväljal elades leiame?
On’s meie kogudused tänapäevasteks evangeelseteks
väljakutseteks valmis? Oleme me võimelised
ületama isikliku mugandumise ja organisatsioonikeskse
mõtlemise, et korraldada erinevate kirikute ja
kirikutevaheliste misjoniorganisatsioonide koostöös
ühiseid päästeoperatsioone? Kuidas praktiliselt
selleni jõuda? Kõik need ja paljud muud
elulised küsimused leiavad käsitlemist eeloleval
konverentsil üles astuvate Eesti ja välismaa
evangeelsete tippkõnelejate plenaarettekannetes
ning regionaalset koondumist võimaldavates rühmaaruteludes.
Lisaks pakub alliansskonverents oma “misjonimessiga”
harukordset võimalust luua kontakte hulga Eestis
tegutsevate misjoniorganisatsioonidega. Ühtlasi
peetakse ära EEA aastakoosolek, kus valitakse ka
alliansi uus juhtkond.
EEA tahab nende kahe sisuka konverentsipäevaga
igaühele kinnitada, et Jumal on panustanud selle
maailma päästeoperatsioonis endast kõik
Kristuse evangeeliumi päästvasse sõnumisse
ja evangeelse kristlaskonna valmisolekusse seda kehastada.
Nii tähendab SOS viimselt meie jaoks — SEE
ON SEE! See on see päev, päästepäev,
meie kristlaseks olemise mõtte elluviimise päev.
Tule ja leia oma elu missioon koos meiega!
MEEGO REMMEL
EEA peasekretär
|