“Kalla, kallis Isa käsi, rahu
minu südame!” laulis rahvas 22. oktoobril
Karula luteri kirikus. Laulu sõnade autori, Karulast
pärit vaimuliku, kirjaniku ja poliitiku Jaan Lattiku
sünnist möödus sel päeval 125 aastat.
Palvusega kirikus alustati juubelile pühendatud
konverentsi.
Jaan Lattiku kodukirikust on järel
ainult varemed. Pildil paistavad need uue kiriku tagant
puude vahelt. Hea, et Karulas on nüüdki hakkajaid
inimesi, kes varemete kõrval seisnud vanast kiviküünist
uue pühakoja tegid.
Psalm 103,16 ütleb: “Kui tuul
temast üle käib, ei ole teda ja tema ase ei
tunne teda enam.” Kauaks ajaks kadus rahva meelest
ka karmide aegade tuulte poolt kodumaalt pagulusse aetud
Jaan Lattik. Kuskil on ometi meie kohta tõde
teada ja püsivalt säilitatud. See koht ei
ole maa peal. Ilmutuse 20,12 räägib sellest,
kuidas kord taevased raamatud avatakse ja nende põhjal
kohut mõistetakse.
“Saagu mulle lepitajaks, Lunastaja,
Sinu rist,” ütleb juba tsiteeritud laul.
Kelle jaoks selle sõnad teoks saavad, see võib
taevaste raamatute avanemist ilma igasuguse hirmuta
oodata.
EESTI
VAJAB ÜKSMEELT
Toimetaja kommentaar
20. oktoobril kirjutati alla ühiskondlik lepe.
Kui tähtsa sündmusega tegemist on, selle kohta
on arvamused erinevad. 38 organisatsiooni andsid leppele
allkirja, teiste hulgas Eesti Kirikute Nõukogu
ja Eesti Kristlik Rahvapartei. Kolm olulist erakonda
– Keskerakond, Reformierakond ja Res Publica –
seda ei teinud.
Ühiskondliku leppe teksti ei ole mõtet
ümber jutustada, see on igaühele kättesaadav.
Kommentaarides on esile tõstetud, et keskenduti
lastele ja haridusele. Sooviks on vähemalt kahekordne
elatustaseme tõus ja sotsiaalse ebavõrdsuse
vähenemine aastaks 2015.
ÜLDSÕNALINE EI OLE MÕTTETU
Igale ühiskondliku leppe lugejale torkab silma
selle üldsõnalisus. See on vastaste üheks
peamiseks etteheiteks. Kuna lepet ei võetud vastu
häälteenamusega, vaid iga allakirjutaja pidi
olema nõus sisuga tervikuna, siis nii suure hulga
osapoolte kokkulepe ei saanudki olla väga detailne.
Leppe patrooniks on president Arnold Rüütel.
Tema sõnul tekkis vajadus leppe järele ühiskonnas
endas. Allakirjutanud osapoolte kirevus näitab,
et seda vajadust tunnetati.
Reformierakond väitis, et suudaks viia allakirjutamiseni
parema ja konkreetsema leppe. Hea, kui ta seda teeb,
kuid ilmselt ei oleks siis tegemist eriti laia temaatikat
haarava dokumendiga. Erinevaid konkreetseid leppeid,
mis elaksid üle parlamendikoosseisud ja valitsused,
ongi vaja. Eesti valitsused püsivad keskmiselt
ainult üks aasta ja neli kuud. Praegu on nii, et
mõnigi hea plaan, mida hakatakse ellu viima,
unustatakse järgmise ministri poolt.
Ühiskondliku leppe idee ei ole eestlaste väljamõeldis.
Neid on tehtud teistelgi maadel. Niisugused lepped ei
saa kunagi lõplikult valmis, vaid neid uuendatakse
teatud aja tagant. Näiteks Iirimaa edu olevat tingitud
just niisuguste lepete sõlmimisest. Nii vähemalt
väidavad Eesti leppe eestkõnelejad.
Eesti inimesed peavad õppima üksteist
arvestavalt elama. Kas selleks sõlmitakse pidulikult
ühiskondlikke leppeid või aetakse asju teistmoodi,
see on juba iseküsimus.
VÕIMUTA PRESIDENDI “OMAVOLI”
Riigikogus tõusis jälle päevakorda
presidendi otsevalimise küsimus. Selle vastased
ütlevad, et milleks valida otse presidenti, kes
ei saa rahvale midagi lubadagi, sest talle ei ole põhiseaduse
poolt antud võimu lubaduste teostamiseks.
Presidenti on ikkagi vaja. Aegade jooksul on praegune
president näidanud end hea kompromissimeistrina.
Võimuta president suutis näiteks ühiskondliku
leppe viia allakirjutamiseni.
Jättes presidendi otsevalimise küsimuse
asjade edasist arengut ootama, vaatame Arnold Rüütli
käiku New Yorki ÜRO Peaassambleele. Nimelt
kohtus president seal mitmete maade poliitikutega. Ühed
heidavad talle ette, et tal polnud õigust iseseisvalt
poliitikat ajada ja teised, et ta ei rääkinud
piisavalt tõsist juttu.
Kes on käinud mingilgi konverentsil, see teab,
et aktiivne tegevus käib ka väljaspool kava.
Planeeritud või planeerimata kohtumised vaheajal
jalutades või söögilauas määravad
nii mõndagi. Seal kuulatakse maad ja sõlmitakse
tutvusi. Mõnikord otsustatakse tähtsad asjad
ära, kuid enamasti kasutatakse kergemat stiili.
Sel juhul räägitakse näiteks ilmast või
perekonnaliikmete käekäigust. Kui jutt klapib,
siis lepitakse kokku juba tõsisem kohtumine omavahel
või pannakse alluvad tööle.
Arnold Rüütlile heidetakse näiteks
ette, et ta rääkis ÜRO peasekretäri
Kofi Annaniga kohtudes Eesti laulupidudest. Kaugest
minevikust meenub, et ühel kriisihetkel said mingil
üritusel kokku Nõukogude Liidu ja USA välisministrid.
Nad olevat rääkinud omavahel ainult balletist.
Asjasse mitte pühendatud inimesena ei tea öelda,
mille mõjul kahe riigi suhted paranema hakkasid,
aga see päev jõudis ükskord kätte.
Diplomaatia on sajanditega välja töötatud
peen kunst, millel on oma reeglid. Mida ei ole kasulik
otse öelda, seda tehakse mõistu.
PAHANDUSED RIIGIKOGU SAADIKUTE PÄRAST
Väga teravaks on läinud tüli Riigikogu
saadikute palkade ja hüvitiste pärast. Üldine
hinnang parlamendile kipub rahva seas madalale langema.
Parlamendiliikmed saavad igal pool head palka. Loomulik
on ka see, et ükski ametimees ei pea ajama tööasju
oma raha eest, olgu tema palk väike või
suur. Praegune Riigikogu liikmete kulude hüvitamise
süsteem on ilmselt tüli tekitav. Mitmed saadikud
ei oska ka riigimehelikult käituda. Probleem on
olemas, aga arvestama peab sellega, et ajakirjandus
kasutab suurepärast võimalust rahvast ärritavaid
lugusid kirjutada, sest need müüvad hästi.
Tõenäoliselt leitakse lähemal ajal
Riigikogu liikmete hüvitiste probleemile mingi
lahendus. Lahendust vajavad ka vaesemate inimeste mured,
sest ühiskonna varanduslik kihistumine on läinud
väga suureks.
Probleemid maa peal ei kao kunagi. Vähemalt mitte
enne, kui “maa on täis Issanda tundmist —
otsekui veed katavad merepõhja” (Jesaja
11,9).
Kes ehitaks silla ühiskonna
erinevate kihtide vahele?
JEESUS
TULI JA AITAS
“Ja kui nad lähenesid külale,
kuhu nad olid minemas, tegi Jeesus enese eemale minema.
Ja nad käisid Temale peale ning ütlesid: “Jää
meie juurde, sest õhtu jõuab ja päev
veereb!” Ja Tema läks sisse nende juurde
jääma. Ja sündis, kui Ta nendega lauas
istus, et Ta võttis leiva, õnnistas ja
murdis ning andis neile. Siis nende silmad läksid
lahti ja nad tundsid Tema ära! Ja Tema kadus nende
silmist. Ja nad ütlesid üksteisele: “Eks
meie süda põlenud meie sees, kui Ta teel
meiega rääkis ja meile kirju seletas?”
Ja nad tõusid samal tunnil ja läksid tagasi
Jeruusalemma ja leidsid koos olevat need üksteistkümmend
ja kaaslased, kes ütlesid: “Issand on tõesti
üles tõusnud ja Siimonale ilmunud!”
Ja nemad ise jutustasid, mis teel oli sündinud
ja kuidas nad Tema olid leivamurdmisest ära tundnud.”
Luuka 24,28-35
On saabunud sügis, lehed on enamikus langenud
ja juba on sadanud lund. Vaadates meie ümber surevale
loodusele, sunnib see meid mõtlema ka meie elusügisele.
Loetud sündmus asetas meie ette kaks meest, kes
olid kiirel sammul ruttamas, sest õhtu lähenes
ja varjud andsid sellest juba märku. Nende samme
kiirendas nii kartus jääda ööseks
teele kui ka hirm ja valu möödunud päevade
sündmuste pärast.
MEHED OLID LÄINUD LOOTUSETUNA TEELE
Kõige raskem oli meestele see, et Jeesus polnud
nendega. Nad olid ju nii harjunud lõpetama oma
päeva koos Jeesusega, kas siis möllas torm
või oli nende ümber näljast nõrkev
rahvahulk. Jeesusega koos lahenesid kõik rasked
ja keerulised olukorrad imeliselt.
On äärmiselt kurb, kui avastame, et meie
päevateekond on kulgenud ilma Jeesuseta. Milline
traagika, kui alles eluõhtul avastame, et kogu
meie möödunud elu on olnud vale. Meie elus
pole olnud ruumi ega kohta Jeesusele.
Prohvet Joona raamat kõneleb meile sellest,
kuidas ühel päeval kogu Niineve linn seisis
suure küsimuse ees – mida teha, sest nende
elu oli elatud ilma Jumalata. Kui nelipühapäeval
kolm tuhat meest avastasid, et nende elus polnud kohta
Jeesusele, siis nad pöördusid ahastuses apostlite
poole: “Mehed, vennad, mis me peame tegema?”
See on alati kurb ja ahastamapanev avastus, kui leiame,
et Jeesus polegi meiega. Rahu on kadunud ning ahastus
täitnud südame. Siis oleme nagu Vana Testamendi
kadunud poeg Simson, kes unest ärgates ei teadnud,
et tema jõud oli lõppenud.
Need kaks meest Emmause teel arvasid, et keegi ei
tea, kuhu nad on suundumas ja nii nad eemaldusid iga
sammuga Jeruusalemmast selle asemel, et sinna jääda.
Paljud inimesed on eemaldumas kirikutest ja mõnedki
kirikud maailmas on eemaldumas Jumalast ja Jumala seadustest,
ordineerides homosid Jumala teenriteks, selle asemel,
et jääda kindlaks Piibli tõdedele.
Kuigi need kaks meest seal Emmause teel arvasid, et
nende valitud tee on õige, ei arvanud Jeesus
nii. Samuti ei saa Jeesus täna õigeks pidada
nende inimeste ja kirikute elusuunda, mis ei ole Piibliga
kooskõlas.
On sinu elusuund selline, millele taevas saab kinkida
oma õnnistuse?
TEEKOND ILMA JEESUSETA OLI LÄBI PÕIMITUD
MUREDEST
Mured algasid siis, kui õhtu oli kätte
jõudmas ja mehed mõistsid, et vajavad
kedagi enda kõrvale, kellele nad võiksid
toetuda, eriti nüüd, kus kogu tulevik näis
nii lootusetuna.
Samal ajal näris nende meeste südametes
kahtlus, kas oli ikka õige lahkuda Jeruusalemmast.
Kuulsid nad ju nii hämmastavaid uudiseid naistelt,
kes tulid haua juurest ja teatasid, et Jeesus on üles
tõusnud. Ka jüngrid, kes ruttasid haua juurde,
leidsid selle tühjana eest. Ja nüüd veel
see imeline teekaaslane, kes avas ühe Pühakirja
salmi teise järel. Kõik need Pühakirja
salmid kõnelesid neile möödunud päevade
sündmustest ja mis kõige imelikum, suunasid
nende pilgud üksnes Jeesusele.
Nad olid pettunud mehed ja nii nad jagasid oma pettumust
ka selle tundmatu teekaaslasega: “Ent meie lootsime
Tema olevat selle, kes Iisraeli rahva lunastab.”
Sina, kes sa täna oled oma elusügisesse
jõudnud, istud oma toas võib-olla sarnaste
tunnetega. Kõik sinu suured lootused on purunenud.
Lootsid pikka ja õnnelikku abielu, aga see kestis
väga lühikest aega. Lootsid lastest tuge,
aga neid pole enam sinu kõrval. Lootsid kindlustatud
vanaduspõlve, aga see pole täitunud jne.
Näeme ju nii palju pettunud lootustega inimesi
enda ümber.
Meenub 1932. aasta olümpiavõitja Helene
Madison. Temast kirjutati ajalehtedes, et ta suudab
mööda ujuda ükskõik millisest
naisest maailmas. Aga pärast 23 rahvusvahelise
võistluse meistritiitli võitmist ja kõigi
tolleaja maailmarekordite purustamist kadus ta silmapiirilt.
30 aastat hiljem kirjutati temast hoopis teistsugune
lugu. Ta leiti meeleheites istumas ühes üksikus
toas keldrikorrusel, lootusetult haigena ja maailma
poolt unustatuna. Helene mõlgutas mõtteid,
kuidas endalt elu võtta — kas avada gaasikraan
või teha seda autoga sõites, et aga pääseda
vähist põhjustatud piinarikkast surmast.
Ajakirjanik, kes teda külastas, veenis teda muutma
meelt ja abi otsima.
Aasta hiljem Helene Madison suri, aga mitte ilma lootuseta.
Meenutades tema surma, kirjutas sama ajakirjanik: “Kõige
lõpuks Helene Madison asetas oma kõhna,
nõrga käe tema voodiserval istuva vaimuliku
nõustaja kätte ja palus Issandat Jeesust
tulla tema südamesse. Ta leidis selle imelise rahu,
mida oli edutult otsinud nii paljudelt elu kõrvalteedelt.”
Mida siis teha, kui ka sinu tulevik näib nii
musta ja pimedana? Tee sama, mida tegid need kaks meest
Emmause teel, kui nad pöördusid oma hingekitsikuses
Jeesuse poole, öeldes: “Jää meie
juurde, sest õhtu jõuab ja päev veereb!”
Tee sedasama, mida tegi Helene Madison.
KOGEMUS JEESUSE LÄHEDALOLUST VIIS MEHED TAGASI
JERUUSALEMMA
Need kaks meest kogesid Jeesuse abi oma elus kahel
viisil: palve ja Jumala Sõna läbi. Nad palusid,
et Issand jääks nende juurde ja kuulasid Jumala
Sõna: “Ja Jeesus hakkas peale Moosesest
ja kõigist prohveteist ja seletas neile, mis
Temast kõigis kirjades oli öeldud.”
Need kaks äraproovitud teed viivad ka sind Jeesuse
juurde. Need on nagu kaks aeru sinu elupaadis, mida
kasutades jõuad eesmärgile.
Tõeline osadus Jeesusega saabus siis, kui Jeesus
neile leiba murdis. Sajandid on möödunud,
kuid Jeesuse poolt seatud püha õhtusöömaaeg
pole kaotanud oma imelist mõju meile.
Meie kõigi eludes on pimedaid tunde, kus tunneme
ennast üksikuna ja mahajäetuna. Seda on kogenud
isegi suured Jumala mehed.
Suur evangelist Billy Graham kirjutab ühest sellisest
hetkest. “Elasin kord üle pimeda perioodi,
mil palvetasin ja palvetasin, kuid taevas tundus olevat
nagu vask mu pea kohal. Tundsin, nagu oleks Jumal kadunud
ja nagu oleksin selles katsumuses oma koormaga üksi
jäänud. See oli mu hingeline pime öö.
Kirjutasin oma emale sellest elamusest ja iialgi ei
unusta ma tema vastust: “Poeg, on aegu, millal
Jumal sinu usu proovimiseks tagasi tõmbub. Ta
tahab, et sa pimeduses Teda usaldaksid. Nüüd,
mu poeg, siruta selles udus välja oma usukäed
ja sa leiad seal Tema käe.” Pisarais langesin
voodi kõrvale põlvedele, tundes Jumala
ülevoolavat ligiolu.”
Mõeldes veel nende kahe mehe kogemusele teel
Emmause poole, võime näha, kui oluline on,
et me ei unustaks isiklikku palvet, Piibli lugemist
ega ka osa võtmast oma koguduse leivamurdmisest.
Tehes seda, koged sama, mida Billy Graham ja mida kogesid
ka need kaks meest Emmause teel.
Piibel
ütleb meile: “Ja nad tõusid samal
tunnil ja läksid tagasi Jeruusalemma.” Korraga
oli kadunud kõik kartus ja hirm, ei kohutanud
enam öövarjud ega pimedus ja nad alustasid
tagasiteed Jeruusalemma. Nad ei lükanud oma teekonda
järgmisele päevale, vaid alustasid kohe. On
arm, kui meile on veel kingitud võimalus tagasi
pöörduda.
Kui nüüd sügisel võid enda ees
näha valminud vilja, siis Jumal igatseb näha
ka sinu taeva jaoks valminud vilja. Aidaku meid Jumal,
et kui Jeesus eluõhtul läheneb ka meile,
ei peaks Ta leidma eest ainult lehti, vaid tõeliselt
valminud vilja.
AAMO REMMEL
Viljandi Baptistikoguduse pastor
ELU
VAJAB KAITSET
Aktuaalne teema
Eesti
Kirikute Nõukogu (EKN) korraldas 18. oktoobril
Tartu Salemi kirikus seminari “Elu algus”,
millest võttis osa 54 inimest erinevatest uskkondadest.
Millega tegu, sellest rääkis Kuulutajale EKNi
eluväärtuste töörühma juht
LEA KÜÜNARPUU, kes on Eesti Kristlikus Nelipühi
Kirikus meediatoimetaja ja hingehooldaja.
Mis oli selle seminari mõte?
Selle seminari eesmärk oli rääkida
elust ja millal see algab — kas sünniga või
palju varem. Tahtsime tuua välja piibelliku arusaama
elu pühadusest. Nagu Jumal on püha, nii on
Ta andnud ka inimestele ülesande olla püha.
Rääkisime sellest, kuidas saame kaitsta ema
ja sündimata last.
Kas seminar oli osa mingist suuremast
süsteemist?
See oli esimene samm. Analoogilisi seminare teeme
üle riigi. 15. novembril toimub seminar Tallinnas
Mardi 11 Eesti Kristliku Nelipühi Kiriku ruumides,
järgmisel aastal Saaremaal, Hiiumaal ja Viljandis.
Kust tuli idee niisugust tööd
teha?
EKN moodustab vajaduse korral töörühmi
teatud eluvaldkondade jaoks. Iga konfessioon annab neisse
oma esindaja. Olin abordi ja steriliseerimise töörühmas,
mis töötas välja seisukohta Riigikogu
vastava seaduseelnõu jaoks. EKNi koduleheküljel
on meie avaldus õiguskantslerile, õiguskantsler
Allar Jõksi vastus ja EKNi pöördumine
Eesti rahva poole selles küsimuses.
Kui palju tehakse Eestis aborte ja
milline on meie olukord teiste maadega võrreldes?
2003. aastal on olnud aborte natuke rohkem kui sünnitusi.
Ungaris, Rumeenias, Tšehhis ja Slovakkias on suhtarvud
samad. Poolas ja Iirimaal on abort keelatud tänu
tugevale katoliiklusele. Seal on aborte statistika järgi
100—150 aastas. Paneb imestama, et kuidas see
võimalik on, aga nurgataguseid aborte statistikas
ei ole.
Kas kõigil kirikutel on elu
alguse küsimuses ühine seisukoht?
Meie ühine seisukoht on, et elu algab viljastumise
momendil.
See on vastuolus ilmaliku ühiskonna
arusaamaga.
Maailm ütleb, et kui naine tahab aborti teha,
siis ta teeb. Seadusega on see lubatud kolmel esimesel
raseduskuul. Me ei tee oma seminare maailmale, oleme
nendega erineval seisukohal niikuinii.
Me ei oota lahendusi valitsuselt ja võimudelt,
vaid alustame praktilise tegevusega. Tuleb õpetada
ja leida praktiline võimalus nõustada
kristlasi, et nende kaudu leida tee kirikust väljapoole.
Kas kristlaste keskel on abordiga
probleeme?
Inimesed tulevad maailmast kogudusse valede mõtetega
ja tehtud tegudega. Mida noorem on kogudus, seda rohkem
tuleb selliseid inimesi. Need asjad ei pruugi kohe välja
tulla. Aga kui nad tulevad, siis on hea, kui inimesed
teavad, et on olemas sellega tegelev töörühm.
Jumal on andestaja Jumal. Ta tahab, et me tunnistame
oma pattu. “Kui me oma patud tunnistame, on Tema
ustav ja õige, nii et Ta meile annab patud andeks
ja puhastab meid kõigest ülekohtust”
(1Jh 1,9).
Sageli räägitakse meditsiinilistest
näidustustest abordile. Võivad ju olla oht
ema elule, loote väärarengud jne.
Inimesele antakse teada, mida meditsiin ütleb
ja ta peab oma südametunnistuse järgi otsustama.
Me ei võta kelleltki isiklikku vastutust. Kas
isa ja ema usaldavad Jumalat, mida Tema teeb? Mehed
vajavad samamoodi julgustamist nagu naisedki.
Tean juhuseid, kus on öeldud, et sünnitamine
on vastunäidustatud, aga tegelikult oli laps terve.
Vanemad annavad allkirja, et ei ole abordiga nõus,
et ei oleks probleeme arstidega. Ma ei tea ühtegi
juhust, kus ema oleks elu kaotanud. Tean juhust, kus
laps suri.
See on suures vastuolus ilmaliku praktikaga.
Me ei pöördu maailma poole, vaid teeme selgitustööd
kristlastele. Meie eesmärk on olla soolaks maailmale.
Heebrea naised olid kiired oma poegi päästma
(2Mo 1). Siin on samasugune olukord, et lapsi määratakse
surmale, kuid kogudus ütleb elule “jaa”.
Koguduses on kogu aeg rohkem lapsi olnud kui väljaspool.
Maailm näeb pragmaatilist külge ja kurdab,
et ei ole iivet, ei ole, kes pensioni võiks toota.
Kui oleme Jumala lapsed, siis näeme kuningriiki.
Tähtis on, et kogudusse ei tuleks mitte ainult
need, kes väljastpoolt pöörduvad, vaid
et ka kuningriik toodaks kuninga lapsi.
Millised praktilised plaanid on lisaks
nendele seminaridele?
Tahaksime leida ja hakata koolitama inimesi nõustajaametisse,
teha turvakodusid rasedatele. Loodame esimese turvakodu
teha Tartusse. Seal saaks inimese ära kuulata,
anda nõu ja olla temaga koos kõik üheksa
kuud, kui ta otsustab sünnitada. Kui naine peab
kodust lahkuma, siis ta saab olla turvakodus. Põhjuste
skaala selleks on väga ulatuslik ja juhtumid on
väga erinevad.
Täname!
18. oktoobril 2003
Tartu Salemi kirikus
VÕÕRASTE
MAADE OLUKORD PUUDUTAB KA EESTIT
Eesti kaitseväe kaplan URMAS ROOSIMAA
tuli hiljuti välislähetuselt Afganistanist.
Ilmalikust vaatevinklist on tema tööd mitmes
ajalehes valgustatud. Püüame tema sõidule
nüüd lisaks ka vaimulikust küljest vaadata.
Urmas Roosimaa vastas Kuulutaja küsimustele interneti
vahendusel.
MIKS SA LÄKSID AFGANISTANI? OLI
SUL VÕIMALUS SELLEST KEELDUDA?
Afganistani läksin seetõttu, et päästeamet
saatis mind sinna grupijuhiks. Ma tahtsin saada missioonikogemust.
Keeldumise võimalus mulle anti, kuid ma võtsin
selle pakkumise siiski vastu.
KAS AFGANISTANIS OLI SINU ELU OHUS
JA KAS KOJU JÕUDMINE OLI SUUR KERGENDUS?
Afganistanis minu elu otseselt ohus ei olnud. Elasime
üsnagi turvalises ameeriklaste Bagrami õhujõudude
baasis, mida ümbritsesid valvepostidega turvaaiad.
Muidugi, sajaprotsendilist julgeolekut Afganistanis
ei ole. Koju jõudmist ma suureks kergenduseks
ei pea, aga loomulikult on kodus palju parem kui seal
kaugel maal.
MILLINE OLI KLIIMAVAHETUSE MÕJU
SULLE?
Kliima erinevus on võrreldes Eestiga väga
suur. Õhuniiskus on Afganistanis hoopis väiksem,
samuti on see maa merepinnast palju kõrgemal
kui Eesti. Tavaline oli, et päeval oli varjus üle
40 kraadi sooja. Alguses oli vaja sealse kliimaga harjuda.
Olin Afganistanis üle poolteise kuu. Eestisse tagasi
tulles ma õnneks haigeks ei jäänud,
harjusin siinsete ilmadega väga kiiresti ära.
KUIDAS SA ISELOOMUSTAKSID AFGANISTANI
PRAEGUST OLUKORDA?
Afganistanis on üle kahekümne aasta sõditud.
Maa on ikka piisavalt ära laastatud. Arvatavalt
on sealses maapõues praegu veel üle kümne
miljoni maamiini, mis igal aastal kustutavad kümneid
ja kümneid eluküünlaid ning vigastavad
sadu inimesi. Igal pool on näha sõja tekitatud
purustusi. Kohe hakkab silma tohutu vaesus. Eurooplasel
on seda harjumatu vaadata.
KUIDAS SUHTUVAD AFGAANID VÕÕRVÄGEDESSE?
Selge on see, et väga paljudele ei meeldi, et
riigis on võõrväed, samas saadakse
aru, et ilma nendeta oleks hetkel olukord veelgi ebastabiilsem.
Üldiselt oli Talibani võimu alt pääsemine
rahvale suur kergendus.
KAS SA NÄGID LAHINGUTEGEVUST
OMA SILMAGA?
Eestlaste grupp ei puutunud lahingutegevusega kokku,
meil olid teised ülesanded. Kuid kaugelt võisime
lahinguid näha — mägedes, mis olid paarikümne
kilomeetri kaugusel. Haavatuid ja hukkunuid me ei näinud.
Baasist väljas käies kohtasime küll invaliide,
kes olid sõjategevuse tõttu kaotanud jala
või käe.
MILLEGA KONKREETSELT EESTLASED AFGANISTANIS
TEGELEVAD?
Afganistanis on Eesti päästeameti demineerijate
ja koerajuhtide grupp ja ka kaitsejõudude demineerijate
grupp. Põhiline, millega meie üksus tegeles,
oli baasi territooriumile saabuvate autode läbivaatus
pommikoertega ja lõhkekehade kahjutuks tegemine.
Kõik baasi tulevad autod kontrollitakse üle,
et ei toodaks sisse keelatud asju.
MIKS EESTI SÕJAVÄELASED
PEAKSID OSALEMA VÄLISMISSIOONIDEL? MIS SEE MEIE
ASI ON, PALJU AMEERIKLASED SÕDIVAD, ERITI VEEL
SIIS, KUI SEE MAA ON MEIST VÄGA KAUGEL?
Võiks ju vastu küsida, et miks Vabadussõja
ajal tuldi meile Soomest ja Inglismaalt appi. Arvan,
et me peaksime praegust maailma situatsiooni natuke
laiemalt vaatama. Meie ülesanne ei ole enam olla
ainult pealtvaataja, vaid meist on saanud need, kes
annavad oma panuse maailma turvalisusse. Laiemalt mõeldes
on see ka meie asi, mis sünnib täna Afganistanis
või Iraagis.
KUIDAS AMEERIKLASED EESTI SÕJAVÄELASTESSE
SUHTUSID?
Ameeriklastega läbisaamine oli meil väga
hea. Mõlemapoolselt oli suhtumine väga positiivne.
KUI PALJU SA KOHALIKE INIMESTEGA KOKKU
PUUTUSID?
Baasi territooriumil võimaldatakse kohalikel
tööd saada. Põhiliselt antakse sellist
tööd, mis ei vaja suuri teadmisi ja oskusi.
Kahjuks kohalikud üldjuhul ei valda rahvusvaheliselt
enamkasutatud keeli ja nendega suhtlemine oli keeleliselt
piiratud.
Baasist väljas käies jäi meelde, et
väikesed lapsed olid väga hakkajad. Põhiline,
mida igal pool hüüti, oli: “How are
you?” (“Kuidas käsi käib?”)
ja “Give me water!” (“Anna mulle vett!”).
KUI SUUR ON LOOTUS, ET AFGANISTANIS
VÕIKS TULLA RAHU?
Alati jääb lootus, aga millal päris
rahu tuleb, seda on väga raske ette ennustada.
On piisavalt neid, kellele praegune olukord seal meeltmööda
ei ole.
SA OLID BAGRAMIS GRUPIJUHT. KAS SA
TEGID KA KAPLANITÖÖD?
Otsest vaimuliku tööd ei tulnud mul teha.
Grupis, kellega olin, olid kõik mittekristlased.
Muidugi ma vestlesin nendega, paaril korral ka vaimulikel
teemadel. Põhiline oli hingehoidlik hoolekanne
ja jälgimine, et kõik oleks grupis korras.
MIKS SA ÕPPISID DEMINEERIJAKS?
Demineerimise eriala on olnud mulle kaua hingelähedane
ning seetõttu olen seda õppinud ja tegelen
sellega kaplaniameti kõrvalt. Sõjaväeline
eriala ei ole kaplanitele kohustuslik.
KAS SÕJAVÄES PEETAKSE
KAPLANIT TÄISVÄÄRTUSLIKUKS SÕJAVÄELASEKS?
Olen kohanud erinevaid arvamusi. Leian, et on positiivne,
kui kaplan tunneb ka sõjaasjandust ja oskab selles
valdkonnas oma arvamust avaldada, aga eelkõige
on ta ikka vaimulik. Kõik muu on teisejärguline.
SA LÄBISID EESTI SÕJAVÄE
AJATEENIJANA. KAS SEE AEG AJENDAS SIND KAPLANIKS SAAMA?
Sõjaväes käisin ma üheksa aastat
tagasi ja sellel ajal alles hakati looma kaplaniteenistust
Eestis. Olles ise ajateenija, nägin reaalset vajadust
kaplaniteenistuse järele ja see andis mulle edasiseks
tõuke.
KUI HEA ETTEVALMISTUSE KAPLANITÖÖKS
ANNAB KÕRGEM USUTEADUSLIK SEMINAR?
Usun, et üsnagi hea ettevalmistuse. Kaplan on
ju eelkõige sõjaväe vaimulik ja seega
kõrgem vaimulik haridus on väga oluline.
Ka seminari suunitlus hingehoiutöö osas on
oluline tegur.
KAS BAGRAMIS OLI VEEL KAPLANEID?
Ma ise puutusin kokku viie-kuue kaplaniga. Baasi territooriumil
asus kabel, kus peeti jumalateenistusi, piiblitunde
ja muid vaimulikke üritusi. Selliselt sain suhelda
ka teiste kaplanitega.
PALUN VÕRDLE KAPLANITÖÖD
VÄEOSA KODUSES BAASIS JA VÄLISMISSIOONIL.
Koduses väeosas on tegemist eelkõige ajateenijatega,
kes on sõjaväkke tulnud kaheksaks kuuks.
Välismissioonil osalevad elukutselised sõjaväelased.
Sellelt tasandilt on ka erinevad ülesanded. Missioonil
ei pea ma pikki loenguid eetikast, käitumisest
jms, vaid jälgin grupi tööd ja suhtlen
grupiga. Väeosas on loengud õppekavades
sees. Ka on väeosas palju rohkem erinevaid inimesi
ja selliselt ka potentsiaalselt rohkem erialast tööd.
MILLEGA TEGELDI BAGRAMIS TEENISTUSEST
VABAL AJAL?
Vaba aega oli meil suhteliselt palju. Seda täitsime
põhiliselt erinevate vaba aja veetmise võimalustega
— sport, lugemine, TV, internet. Mina lugesin
üsnagi palju erinevat vaimulikku kirjandust.
SA OLED NÕMME BAPTISTIKOGUDUSE
ABIPASTOR. KUI PALJU ON SUL AEGA SELLE KOGUDUSE JAOKS?
Sõjaväe töö kõrvalt on
tegelikult üsna vähe aega koguduse jaoks,
sest kaplanitöö on põhitöökoht.
Ja ka perele tuleb aega pühendada. Võimaluste
piires aitan selles töös kaasa, aga loomulikult
oleks aega juurde vaja. Ööpäevas võiks
ju olla 36 tundi.
PALUN VÕRDLE KAPLANI JA PASTORI
TÖÖD.
Kaplan puutub kokku eelkõige mittekristlastest
noorte meestega. Kaplanina ongi suurem võimalus
ligineda nendele, kes tavapäraselt ei tea kristlusest
mitte midagi, kes käivad kirikus vaid jõulude
ajal. Nendega hästi suheldes on võimalik
kuulutada Sõna. Tsiviilis on pastori praktiline
töö kaplani tööst erinev. Pastoril
on kindel kogudus. Juba liikmete vanuse ja vajaduste
erinevus on suur.
KAS TAGASI VAADATES VÕID ÖELDA,
ET AFGANISTANIS KÄIK OLI KASULIK?
Ma sain päris palju häid kogemusi. Sain
ennast paremini tundma õppida, kuidas tulen toime
erinevate olukordade ja raskustega. Hindan seda aega
kõrgelt nii vaimulikult kui ka sõjaväeliselt.
Eelkõige aga tunnen, et vaimulikult oli see aeg
kasvatav.
KAS OLEKSID VALMIS JÄLLE MINEMA
AFGANISTANI VÕI MÕNELE UUELE MISSIOONILE?
Uuesti sellisele missioonile minemist kaaluksin ma
väga sügavalt, sest perele on selline aeg
väga raske. Veel enam, kui peres on väikesed
lapsed.
MIDA ARVAB SINU OHTLIKUST ELUKUTSEST
SINU ABIKAASA?
Ta on juba harjunud, et ma olen natuke “hull”
vaimulik.
TÄNAME!
TÄNA,
KUI SA TEMA HÄÄLT KUULED...
Pole midagi erilist selles, kui oma igapäevase
elu keskel korraga seisatume ja hüüame: “Oh,
mulle tuli just praegu midagi meelde, mis ma pean tegema!”
Mõnikord jätame siis tegevuse, mis meil
käsil, kohe sinnapaika ja kiirustame täitma,
mis meenus. Teinekord järgneb esimesele mõttele
kohe teine: “Pole kiiret, ma jõuan seda
teha ka homme.” Pahatihti on aga kõik ununenud
juba järgmisel päeval. Homsest saab ülehomme
ja nii läheb päevade rida edasi. Ja nii läheb
meie elu, mille jooksul täidame oma ülesandeid
ja kohustusi paremini või halvemini.
Isiklikult aga usun seda, et on päevi ja momente
meie elus, millal Jumal ise paneb meid seisatama: “Pea
kinni! Jäta kõik ja mine tee, mis ma sulle
ütlen. Mine ja tee seda kohe!” See ei peagi
sündima mingisugusel üleloomulikul viisil.
See võib olla ainult üks sõna, mida
keegi ütles, üks telefonikõne, kiri
või lihtsalt korraga kindel teadmine meie südames:
pean tegutsema ja kohe. Olen selliseid momente elanud
üle ja reageerinud erineval viisil. Olen näinud
ka oma reageerimise tagajärgi. Tahan oma mälestustest
jutustada kaks lugu.
Ära viivita, tule ja aita,
sest elu on ohus!
ESIMENE LUGU juhtus siis, kui töötasin Stockholmis
Radiumhemmetis – kuulsas Rootsi vähiraviasutuses.
Juba paar kuud oli minu osakonnas lamanud keskealine
mees, kellel oli pahaloomuline kasvaja rinnakorvis,
söögi- ja hingetoru piirkonnas. Operatsioon
ei olnud võimalik ja kiiritusravi andis ainult
ajutist kergendust. Oli ainult aja küsimus, millal
ta pidi lämbumissurma surema. Kiiritusravi lõppedes
saatsime ta jälle kopsu- ja südamehaiguste
osakonda – Thoraxi kliinikusse, mis asus Radiumhemmetist
umbes viieteistminutilise jalutuskäigu kaugusel.
Omal jalal lahkus ta osakonnast, pikkamööda
ja nagu tõrkudes, sest küllap ta teadis,
et see oli viimast korda.
Paar kuud oli möödunud. Uued haiged, töö
ja tegevus olid kustutanud mälestuse Hellströmist.
Aga ühel hommikul, kui olin olnud oma järjekordses
öövalves, ärkasin ehmatades enne kella
seitset: mis on saanud Hellströmist? Kas ta elab
veel? Võib-olla on ta juba surnud ja ma ei rääkinud
talle kordagi Jumalast. Riietusin kiiresti ja tõttasin
pooljoostes Thoraxi kliinikusse. Informatsioonist sain
teada, et Hellström on veel haiglas, teisel korrusel,
tuba number kaheksa. Ja sealt leidsingi tema, lamamas
poolistukil kõrgetele patjadele toetudes. Nägu
oli sinakashall ja iga hingetõmme suur pingutus.
Mind nähes läks kerge naeratus üle
ta näo: “Doktor, teie tulite mind vaatama!
Näete ise, see ei kesta enam kaua.” Noogutasin
sõnatult peaga ja haarasin ta käe. See oli
külm ja niiske. Haigla harilik rutiin läks
haigetoas edasi. Põetajad tulid ja läksid.
Üks viis ära öised joogiklaasid, teine
tuli värske veega, kolmas pühkis tolmu. Ja
kõige selle keskel lamas inimene nii üksi
ja nii lähedal igaviku lävele.
Tuba jäi õnneks vaikseks, põetajad
kadusid kohvi jooma. Hakkasin jutustama Jumalast, Tema
armastusest ja armust. Rääkisin Jumala Pojast,
kes on lunastanud meid pattudest oma surmaga ja võitnud
surma, nii “et ükski, kes Temasse usub, ei
saaks hukka, vaid et temal oleks igavene elu!”
“Kas usute seda?”
“Usun. Aga kogu elu on läinud ja ma pole
Jumala peale mõelnud. Kuidas siis nüüd,
nii enne surma! Ma ei ole seda ära teeninud.”
“Me ei olegi seda ära teeninud –
see on kõik armust, Hellström. Kas tahate
paluda minuga koos?” Keegi tõmbas haigetoa
ukse järsku lahti, aga sulges selle jälle
ja kadus. Nii anti meile veel vaikne hetk. Tänasin
Jumalat Tema igavese armastuse eest, Kristuse lunastustöö
eest, andeksandmise eest. Tänasin, et Jumal on
vastu võtnud Hellströmi oma lapseks ja viib
ta koju oma igavesse riiki.
Kui vaatasin haigele, oli ta näole tulnud vaikne
rõõm: “Ma ei karda enam. Nüüd
on kõik hästi.” Surusin veelkord ta
kätt ja läksin vaikselt toast. Kui paari tunni
pärast helistasin osakonna õele, sain teada,
et Hellström oli just surnud. “Kuidas ta
suri, õde?” – “Väga vaikselt
ja rahulikult.” Õde jäi nagu korraks
mõttesse ja ütles siis: “Jah, ta suri
tõesti väga rahulikult ja see oli ometi
lämbumissurm.”
Ja nüüd jutustan TEISE LOO. Kuidas küll
sooviksin, et see lugu poleks iialgi juhtunud; kuidas
sooviksin, et ma ei peaks seda jutustama. Aga teen seda
siiski meeldetuletuseks ja hoiatuseks nii endale kui
teile, mu sõbrad.
See lugu juhtus mõni aasta hiljem. Olin siirdunud
tööle Stockholmi Södra haiglasse neuroradioloogia
eriosakonda, kus pikad tööpäevad ja vastutusrikas
ja pingeline töö olid viinud mind füüsilise
ja psüühilise väsimuse seisundisse. See
selgitab teatud määral ka minu käitumist
alljärgnevas loos, aga ei ole mingi vabandus.
Kui ühel neljapäeva õhtul olin jõudnud
koju ja just alustanud köögis toidu valmistamist,
helises telefon. Tõstsin telefonitoru ja sealt
kostis mu sõbranna hääl: “Kas
mäletad Leena Simsi? Ta on nüüd Stockholmis?”
– “Miks ma ei mäleta, kuidas ta elab?”
– “Tal on väga raske. Pärast mehe
surma on ta katsunud ikkagi ülikoolis edasi õppida,
teenides raha vabal ajal ja nii elatades ennast ja oma
tütart. Nüüd aga on ta kokku varisemas.
Ta ei jaksa enam. Ta närvid on läbi, ei maga
ega jaksa töötada. Ta on vajumas väga
sügavasse depressiooni. Kas sa ei saaks talle helistada
ja minna teda vaatama? Ehk saaks teda aidata.”
Võtsin telefoninumbri ja lubasin helistada.
Rääkisime veel veidi ja lõpetasime
siis kõneluse. Vaatasin, et kell oli juba pool
seitse. Toidu valmistamine ootas. Vaatasin veelkord
telefoninumbrile. Kui teeksin seda kohe ja räägiksin
temaga? Aga ei, teen köögis kõik valmis
ja helistan hiljem. Ja nii ma ruttasin kööki.
Kuidas see õhtu läks, ei mäleta täpselt.
Üks asi ajas teist taga. Telefoninumber laual ootas
ja õhtust sai öö. Viimne öö
Leena Simsile, kelle ahastus ja meeleheide kasvas ja
kasvas, kuni ta ei jaksanud enam.
Reede õhtul koju jõudnud, nägin
laual telefoninumbrit. Imelik rahutus tuli südamesse.
Mõtlesin, et helistan nüüd kohe. Samas
helises telefon. Mu sõbranna! “Taimi, sul
pole enam vaja Leena Simsile helistada, ta võttis
täna ise oma elu.”
Olin viivitanud, olin hiljaks jäänud, igavesti
hiljaks. “Mu Jumal, miks ma ei helistanud talle
eile!” Üle kümne aasta on sellest möödunud,
aga mu kahetsev hüüe on sama: miks ma ei helistanud
talle kohe!
Küll on möödunud päevade hõlma
jäänud tegemata tegusid, kuuldud, kuid unustatud
meeldetuletusi, Jumala sõnumeid, mis on jäänud
hüüdjaks hääleks kõrbes!
Kuid need lood on olnud sulle meeldetuletuseks. Kui
sulle veel kord kostab Jumala hääl, ära
siis viivita enam! Tee täna kohe, mis tuleb teha!
TAIMI PROOS
Usurändur 1980
LÜHIDALT
EBF VALIS HELARI PUU ASEPRESIDENDIKS
Euroopa Baptistiföderatsiooni (EBF) iga-aastasel
nõukogu koosolekul, mis seekord peeti 24.—28.
septembrini Radoscis Poolas, valiti EBFi uueks peasekretäriks
ühehäälselt Anthony (Tony) Peck. Peck
on baptistipastor ja endine Suurbritannia Yorkshire’i
Baptistiliidu peasekretär. Peck asub ametisse 2004.
aastal pärast praeguse peasekretäri Theo Angelovi
volituste lõppemist.
Samuti valiti EBFi uus president, kelleks sai Norra
Baptistiliidu peasekretär Billy Taranger. EBFi
asepresidendiks valiti Eesti EKB Koguduste Liidu president
Helari Puu. Asepresidendi volitused kestavad kaks aastat,
mille järel temast saab kaheks aastaks EBFi president.
ELMAR SUIGUSSAAR 102
10. oktoobril sai 102-aastaseks Valga vanim elanik
Elmar Suigussaar.
Kuna eakas sünnipäevalaps on Eesti piirivalve
veteran, tuli teda külastama Valga piirivalvepiirkonna
delegatsioon. Elmar Suigussaarele anti Eesti piirivalve
teeneteplaat. Niisugune plaat annetatakse piirivalve
peadirektori poolt eriliste teenete eest Eesti piiride
kaitsel ja ka teenekatele piirivalveveteranidele.
Elmar Suigussaar näeb väga hea välja.
Ta suudab kodus liikuda ja luubiga lugeda. Muidugi vajab
ta oma tütre Elga Teesalu hoolitsust.
Elmar Suigussaar on Valga Betaania Baptistikoguduse
juhatuse auliige. Palve ja Jumala Sõna on tema
elu loomulikuks osaks. Ta tunneb alati huvi koguduse
töö vastu.
Elmar Suigussaar piirivalve teeneteplaadiga
***
Kuulutaja juulinumbris oli juttu Piibli ettelugemisest
Oleviste kirikus. Oleviste eeskujust sai innustust Ridala
Baptistikogudus. Alates septembri esimesest pühapäevast
loetakse seal koosolekute alguses Uuest Testamendist
kolm peatükki. Iga peatüki loeb erinev inimene,
kes selleks kodus valmistub. Kokkulepe lugemiseks tehakse
vähemalt nädal varem. Nii on erinevad inimesed
koosoleku käigus kaasa haaratud. Piibli lugemisele
järgneb tunnistuste osa, korjandus ja jutlus.
Koguduse pastori Aare Tamme sõnul on ta näinud
lausa pisaratega lugemist. Kogu koosolek sulab. Lugemisega
väärtustatakse Jumala Sõna. Kodudes
loetakse Piiblit liiga vähe. On ka hoolsaid lugejaid,
kuid laisku või ajapuuduses siplejaid on rohkem.
Aare Tamme arvates toob selline Piibli lugemine juurde
ka neid, kes kodus rohkem Piiblit kasutama hakkavad.
“See uuendus on meile juba olnud õnnistuseks,”
ütles Aare Tamm.
***
5. oktoobril avas kristlik kirjastusselts Logos raamatukaupluse
uues kohas Tallinna Metodisti Kiriku hoones Narva maantee
51. Poe ümberkolimine oli tingitud sellest, et
senine üüripind müüdi maha ja uued
omanikud teevad sinna hotelli.
Esialgu on uus pood avatud esmaspäevast reedeni
kell 10—17 ja iga kuu esimesel pühapäeval
12—16. Pood on avatud ka kirikus toimuvate suuremate
ürituste ajal.
Logose direktori Tiina Nõlvaku sõnul
on see ainus Logosele kuuluv raamatupood. Nende kirjandust
võib aga leida ka tavapoodidest. Väga edukad
on Oleviste koguduse müügilett ja Tartu Pauluse
kiriku raamatupood.
***
19. oktoobril oli Tõrva kirikkammersaalis meeste
laulupäev. Külas olid Oleviste koguduse meeskoor
ja Elva baptistikoguduse meesansambel. Kohalikest lauljatest
osales Tõrva linna meesansambel. Koos lauljatega
oli kohal 180 inimest. Laulupäev korraldati Tõrva
Immaanueli koguduse ja Helme luteri kiriku koostöös.
Laulupäeva alustas Oleviste meeskoor. Koguduse
tervituse ütles Rein Ratas. Seejärel laulis
Tõrva meesansambel ja sõna võttis
Helme koguduse pastor Arvo Lasting. Elva meeste laulu
vahele ütles Eesti EKB Koguduste Liidu ja koguduse
tervituse Peeter Tamm. Kõige lõpuks laulsid
kõik mehed koos “Hoia, Jumal, Eestit”.
Seda korrati koos rahvaga.
“Kiriku meeskoor on juba üsna suur haruldus
Eestis,” ütles Tõrva Immaanueli koguduse
pastor Enn Palmik. “Tundub, et see päev meeldis
osavõtjatele.”
NAISED
KOGUNESID TÕRVA MISJONIMAJAS SÜGISPÄEVALE
27. septembril oli Tõrva misjonimaja naisi
täis – Eesti EKB Koguduste Liit korraldas
seal naiste sügispäeva. Kohal oli üle
120 inimese, kõige kaugemad olid tulnud Tallinnast
ja Kohtla-Järvelt.
Vanuselt olid osalejad väga erinevad –
koolitüdrukutest pensionärideni. Väikesele
grupile venelastele korraldati tõlge. Osalejate
seas oli ka mõni mees – peamiselt pastorid
ja autojuhid.
Päev oli tihe – misjonimajas olnud sisulisele
osale lisaks oli kavas kontsert Tõrva kirikkammersaalis
ja näituse külastamine Patküla koolis.
Kuna osalejatel paluti kaasa võtta ka midagi
toidulauale panemiseks, kujunes lõunasöök
hästi mitmekesiseks.
KAUGELT SAADUD IDEE
Naistepäeva peakorraldajaks oli Haldi Leinus.
Idee hakata naistetööd tegema sai ta 1990.
aastal Lõuna-Koreast. Soulis oli Baptistide Maailmaliidu
kongress, millest sai esimest korda osa võtta
Nõukogude Liidu vabalt valitud delegatsioon.
Eestist oli kümme esindajat, kelle hulgas oli ka
Haldi Leinus.
Kongressil oli Haldi Leinuse sõnul vägev
naiste osa. “Idamaade” naistele langes eriline
tähelepanu, sest nemad olid teiste hulgas esimest
korda. Haldi Leinus kohtus seal Mai-Britt Vehkaojaga,
kes teeb Soome rootsikeelsete baptistide hulgas naistetööd.
Tema oli üllatunud, kuuldes, et Eestis eraldi naistetööd
kogudustes ei olegi. Ta julgustas sellega alustama.
Haldi Leinusele mõte meeldis ja ta hakkas organiseerima.
Alustuseks tehti heategevusmüüke ja mitmesuguseid
kokkusaamisi. 1994. aastast korraldatakse üle-eestilisi
kevad- ja sügispäevi. Esimene kord koguneti
Tartu Kolgata koguduses, Tõrvas oli 21. niisugune
üritus.
Iga kord on kogunemisel oma teema. Väga sageli
on need olnud koguduse- või kodukesksed. Mõned
näited: “Issand, meie kodu muuda” ja
“Iga uuendus algab minust endast”. Eelmine
kord rääkis Taimi Vanaselja naiste palve tähtsusest.
Seekordne teema kasvaski välja kevadpäeva
ettekandest. Kuna liidu suvepäevade teemaks oli
“Kristuse sarnaseks”, siis sobis Tõrvas
rääkida kuuletumisest ja allumisest. Esimest
korda oli sellisel kogunemisel paneeldiskussioon. Seda
juhtis neli daami – kaks olid vallalised ja kaks
abielus. Haldi Leinus ütles pärast, et see
oli huvitavam kui ühe inimese ettekanne. Päeva
lõpus jaguneti mitmesse gruppi – vallalised,
abielunaised ja lesed eraldi. Mehi nende gruppide juttu
kuulama ei lastud.
HEA MULJE
Haldi Leinus hindas kõrgelt Tõrva Immaanueli
koguduse ja pastor Enn Palmiku ettevalmistustööd.
Kava oli mitmekesine ja õnneks oli ilm väga
hea. Paljud olid esimest korda Tõrvas ja said
sellest linnast hea mulje.
Enn Palmik tutvustas kokkutulnutele misjonimaja. Selleks
oli tehtud isegi väike videofilm. Praegune misjonimaja
oli kunagi baptistikoguduse palvela ja tehti nõukogude
ajal kultuurimajaks. 1997. aastal anti maja kogudusele
tagasi üsna viletsas seisus. Toonane linnapea oli
arvanud, et kui juba linn ei suutnud maja korda teha,
mida siis üks väike kogudus sellega peale
hakkab.
Praeguseks on maja tundmatuseni muutunud. Hoones on
ilus saal, köök, väike kohvikuruum, külalistetoad,
kaminaruum, kontor, korralikud sanitaarruumid. Uuendamine
jätkub.
Tegevus käib misjonimajas peaaegu kõigil
nädalapäevadel. Pühapäeviti on jumalateenistused,
nädala sees peetakse beebikooli, poisteklubi, pühapäevakooli,
inglise keele klubi, eakate koosviibimisi ja muudki.
Päeva lõpus teatas Haldi Leinus, kes end
isehakanud naistevedajaks nimetas, et tahaks juhtimise
kellelegi üle anda. Ta ei loobu tööst,
vaid on valmis uut juhti rõõmuga aitama.
Haldi Leinus käis paneeldiskussiooni
ajal mööda saali ja andis sõnavõtjatele
mikrofoni
Rõõm oli näha sellist
suurepäraselt korraldatud päeva ning sellele
kaasa elada. Naistel tuli mõte ja nad korraldasid
ürituse ära. Juba mitmendat aastat järjest.
Mehed vajaksid ka selliseid päevi, kus teemadeks
oleksid näiteks alandlikkus, pühadus, armastus
jms.
Tegelikult on ju meeste päevadeks töötegijate
piirkondlikud kokkutulekud ja pastorite päevad.
Millegipärast pole need eriti populaarsed. Ikka
samad inimesed koos. Ilmselt kukub just nendel valitud
päevadel paljudel meestel “härg kaevu“.
Aga naised tulevad kokku ja kogevad õnnistusi,
millest tihti mehed unistavad ning me ei saa aru, kuidas
naised nii tublid on.
Margo Meri
Otepää Palveränduri koguduse pastor
KAKS
PREEMIAT
Eesti Kirikute Nõukogu AASTAPREEMIA 2003 LOKAAL-OIKUMEENIA
VALDKONNAS antakse pikaajalise tegevuse eest erinevate
liikmeskirikute kogudustevahelises töös.
Preemia laureaadiks võib saada inimene, kes
oma tegevusega on kaasa aidanud erinevate liikmeskirikute
kogudustevahelisele koostööle. Preemia võib
saada ka inimeste rühm või organisatsioon.
Preemia suurus on 7 000 krooni.
Eesti Kirikute Nõukogu OIKUMEENILINE AASTAPREEMIA
2003 antakse silmapaistvate saavutuste eest oikumeenilistes
valdkondades.
Preemia laureaadiks võib saada inimene, kes
oma isiku või tegevusega on sellel aastal kehastanud
Kiriku kui Kristuse Ihu ühtsust selle mitmekesisuses.
Preemia võib saada ka inimeste rühm või
organisatsioon.
Preemia suurus on 10 000 krooni.
Kandidaate võivad esitada kõik Eestis
alaliselt elavad isikud. Kandidaadiks ei saa ennast
ise esitada.
Ettepanekud aastapreemiate kandidaatide osas esitada
Eesti Kirikute Nõukogule kirjalikult aadressil
Tehnika 115, 10139 Tallinn, tuues ära järgmised
andmed:
- kandidaadi nimi;
- kandidaadi kontaktandmed;
- kandidaadile preemia andmise põhjendus;
- lühike kirjeldus kandidaadi elust ja teenistuskäigust.
Ettepanek peab olema varustatud esitaja aadressi ja
telefoniga. Eesti Kirikute Nõukogu jätab
endale õiguse teha kandidaatide kohta täiendavaid
järelpärimisi.
Kandidaatide esitamise tähtaeg on 12. november
2003.
Kirikute nõukogu võib preemiaid ka jagada.
Preemiad antakse koos aukirjaga kätte kirikuaasta
alguses.
PÖÖRDUMINE
Pöördun pastorite, õpetajate, koorijuhtide
ja kõigi kristlaste poole palvega kirja panna
elukogemused, milles on ilmne Jumala osalus, et need
avaldada kogumikus “Võimatu võimalikkus”
(Lk 18,27).
Meie rikkalikel kirjanduslaudadel on paljude tõlketööde
hulgas vaid mõned kodumaised raamatud. Kuuleme
ja loeme ikka kaugetest usklikest, aga kas meie maal
ei olegi Jumalat? Kas meil puuduvad rikkad usus? Kas
meil midagi kaunist ei sünni? Miks me vaikime ega
tunnista Issanda tegudest?
Kas me pole läbinud kangelaslikku võitluste
teed läbi ateistliku põrgu? Kas tulevased
põlvkonnad ei peaks teada saama, millistest tuleahjudest
ja lõvipuuridest on usklikud läbi käinud
nii tööl, koolis kui ka kodus? Sa oled olemas
ja kasvanud üles, kas nägid selles Jumala
kätt? Kui nägid, siis ära vaiki, ära
viivita, vaid rutta kirja panema, aeg lausa kukub käest.
Oled päästetud patust, kurjusest, surmast
ja kohtust, naudid vabadust ja puhta elu õndsust
Kristuses, sul on üllad vaimulikud kogemused koos
Kristusega, millest paljudel aimugi ei ole. Kirjuta
ja sellest saab evangeelium otsijatele.
Piibel koosneb isiklikest kirjadest. Mis jäi
kirjutamata, on jäänud kadunuks, seepärast
palun sind, jäta midagi oma kogemustest Jumalaga
sellesse globaliseeruvasse maailma.
Palun saada oma kirjutis postiga Aia 3—5, 68203
Valga või e-postiga hannid@hot.ee.
Minu telefon on 058 026 760.
JAAN
HANNI
|