Kevad on lilleaeg. Ka selle aasta suhteliselt
külmal maikuul võisime nende ilu nautida.
Kinkisime neid emadele emadepäevaks, kaunistasime
oma kodusid ja pühakodasid. Kas selleks kasutati
kallist võõramaist poelille või
leiti ilu metsa alt ja koduaiast, sõltus juba
soovidest ja rahakoti paksusest.
Piibel lilledest palju ei räägi.
Põhiliselt on võrdlusi neist kasutatud Ülemlaulus.
Kuid Jeesus kõneles lilledest mäejutluses,
kutsudes üles mitte muretsema: “Pange tähele
lilli väljal, kuidas nad kasvavad: ei näe
nad vaeva ega ketra, aga ma ütlen teile, et isegi
Saalomon kogu oma hiilguses ei olnud nõnda ehitud
nagu igaüks neist” (Mt 6,28-29).
Üsna mai lõpus oli taevaminemispüha.
Jeesus on taevas Isa paremal käel. Jälgides ülevalt
inimeste elu maa peal, ei ole Tema mured majanduslikud,
kuigi Ta meie eest hoolitseb. Suurustavale Peetrusele ütles
Ta: “Aga mina olen sinu pärast Jumalat palunud,
et su usk ei lõpeks” (Lk 22,32). Omades
sama muret, oleme Issanda Jeesuse mõttekaaslased.
JEESUSE
KUNINGRIIK ASUB TAEVAS
Toimetaja kommentaar
Poliitikas puuduvad praegu väga uued teemad.
Vähe on asju, mis toimuksid ühe kuu jooksul.
Seda ei saa tahtagi — õiges poliitikas
planeeritakse sündmusi pika aja peale, arengud
kestavad aastaid.
Tänu hästi kättesaadavale infole on
meie pilgud tihti pööratud kaugel toimuvatele
sündmustele. Omavahel ühendatud maailmas
on nendel mõju ka Eestile. Meie mõju
muule maailmale, niipalju kui seda üldse on, avaldub
Eesti riigi välispoliitikas, kuid kindlasti ka
selles, milline on meie kodumaine olukord.
KÕRGED SIHID
Maikuu meedia üks meelisteemasid oli justiitsminister
Ken-Marti Vaheri kiiruseületamine ja küsimus,
kas ta peaks valitsusest lahkuma. Teatavasti peaminister
Juhan Parts teda ametist ei vabastanud.
Ken-Marti Vaher kuulub Res Publicasse, mis lubas
valijatele uut poliitikat ja kõrgete eetiliste
normide järgimist. Justiitsministri kui selle
erakonna ühe tipp-poliitiku puhul tuli aga välja,
et tegemist on kroonilise liikluseeskirjade rikkujaga.
Ken-Marti Vaheri juhtum vähendas kahtlemata
Res Publica populaarsust ja usaldusväärsust.
On avaldatud arvamust, et nii kõrgeid eesmärke
ei tohiks seada, nagu see erakond tegi — niikuinii
ei suudeta neid saavutada.
Kõrgushüppevõistlustel seatakse
latt nii kõrgele, et sellest suudetaks üle
hüpata. Erilist tähelepanu äratavad
aga rekordikatsed, kus latt on tavapärasest kõrgemal.
Senise rekordi purustanud sportlane on mõnda
aega tähelepanu keskpunktis. Tema saavutatud tulemuse ületamine
muutub teistele ihaldatud eesmärgiks ning mõne
aja pärast muutubki kunagine rekord paljude jaoks
tavaliseks.
Nii
ei tohiks ka poliitikas häid eesmärke põlata.
Unistus peaks olema lati praegusest tasemest kindlasti
kõrgemalgi. Muidugi tuleks tegude järgi
vaadata, kas ilusat eesmärki üldse seati
või oli tegemist valimispropagandaga. Viimasel
juhul ei tuleks põlata head loosungit, vaid
jätta valimata need, kes seda mustasid. Vareseparvele
hinnangut andes ei tohiks lähtuda ühest valgest
linnust ega lambakarja hinnates vaadata ainult ühte
musta looma. Nii ei saa ka ühe poliitiku järgi
hinnata kõiki teisi.
Ken-Marti Vaher on veel väga noor inimene. Temavanuste
puhul on tegelikult kõik veel ees. Päriselt
maha kanda teda kindlasti ei tohiks. Loodetavasti on
juhtunu talle ja teistele õpetuseks.
Jeesus seadis meie ette kõrged sihid. “Teie
olge siis täiuslikud, nõnda nagu teie taevane
Isa on täiuslik,” ütles Ta oma jüngritele
(Mt 5,48). Latti madalamale lasta Ta ei luba.
ROPPUS IIDOLIKS
Hiljuti liikus internetis üleskutse koguda allkirju
Kanal 2 telesaate “Salasuhe” keelamiseks.
Kas nende allkirjadega keegi arvestaks, ei tea, aga üle
igasuguste piiride on selle saatega mindud küll.
Mehe ja naise suhete juurde on läbi aegade kuulunud
ka truudus. Selles saates antakse oma armastatu kaamerate
ees võõrasse voodisse. Raha ja kuulsuse
nimel loobutakse kõigest, mis kunagi inimestele
püha on olnud. Kõik toimunu arutatakse
veel läbi kõmulehtede artiklites. Saate
tegelastest tehakse kuulsused ja nende tegusid esitletakse
normaalsetena.
Niisuguste saadetega kehtestatakse vaatajatele norm. Õigemini – normid
tühistatakse. Kui Res Publica puhul oli juttu
kõrgele tõstetud latist, siis siin on
latt üldse maha võetud. Kes peaks tulevikus
Eesti elu edasi viima, kui mingeid kõrgemaid
moraalseid ja eetilisi eesmärke noortele enam
ei seata?
Niisugustelt inimestelt võetakse ka vaimulik
tulevik: “Seda teadke kindlasti, et ühelgi
hoorajal ega kõlvatul ega ahnitsejal — tähendab
ebajumalateenreil — ei ole pärandit Kristuse
ja Jumala riigis,” kirjutas apostel Paulus (Ef
5,5). Nii ei tohi usklikkond sellistest nähtustest
lihtsalt kõrvale vaadata, vaid peab nende vastu
võitlema. See on võitlus inimeste hingede
pärast.
MEIE TULEVANE LIIT
Kommentaari lõpuks põikame korraks
Euroopa Liitu, kuhu ka Eesti tõenäoliselt
kuuluma hakkab. Paljud kristlased kardavad, et sellest
liidust tuleb jumalakartmatus ja kõlvatus ka
Eestisse. “Salasuhe” on üks näide
sellest, et roppus on juba Eestis olemas. Võiksime
ehk head mõju avaldada teistelegi, kui oma maal
otsustavalt niisuguste nähtuste vastu astuksime.
Euroopa Liidus arutatakse tulevase põhiseaduse üle.
See näeks ette praeguse liidu valitsemissüsteemi
olulist muutmist. Euroopa Liidule tekiks näiteks
presidendi ja välisministri ametikoht.
Tegelikult ei kajasta uus põhiseadus mitte
kõigi Euroopa Liidu liikmesriikide seisukohti.
Praegu ei ole veel üldse selge, millised muudatused
tulevad ja millal nad tulevad. Igal juhul puudutab
Euroopa Liidu olukord Eestit. Ka siis, kui Eesti Euroopa
Liitu ei astu, mõjutab majanduslikult ja poliitiliselt
tugev naaber meie arengut. Seepärast peab Euroopa
Liit jätkuvalt kuuluma kristlaste palveteemade
hulka.
Jeesus ütles: “Minu kuningriik ei ole
sellest maailmast” (Jh 18,36) ning “Otsige
esmalt Jumala riiki ja tema õigust, siis seda
kõike antakse teile pealegi” (Mt 6,33).
Tema sõna on usaldusväärne.
KRISTUS
TERVENDAB ÜHISKONNA
Keegi on öelnud, et kes pole olnud nooruses
revolutsionäär, see ei ole tegelikult noor
olnudki. Jumala armust mitmed aastad tagasi poliitikasse
minnes lootsin, et mul on rohkem võimalusi maailmaparandamiseks.
Nii absoluutselt aga, nagu minu teema sedastab, ei
julge ma inimestest uskuda ega väita. Seda eriti
juhul, kui peame eesmärgina silmas ühiskonda,
milles elame.
Jah, ma usun, et Kristus tervendab ühiskonna
absoluutselt. Kuid usun, et Ta teeb seda väga
tõsise lõikuse kaudu päevade lõpus,
nagu ütles seda püha Peetrus:
“ Ent praegused taevad ja maa säilitatakse
sama sõna läbi ning hoitakse alal tule
jaoks jumalatute inimeste kohtu ja hukatuse päevaks” (2Pe
3,7).
KRISTUS VÕITIS SAATANA
Nii selle kirjakoha kui ka kogu Piibli ning ajaloo
valgel tuleb tõdeda, et inimkonna mõtte
ja südametunnistuse saastamisele ei tule lõppu,
enne kui Jumal selle tegemise võimaluse lõpetab.
Kindlasti küsite, kas Kristus ei tulnudki just
selleks maailma, et tühistada kuradi, suurima ühiskonna
mürgitaja tegusid ja selle tagajärgi? Jah,
just selleks saatis Jumal oma Poja. Kuid apostel Johannes
andis selgesti mõista, et see pole automaatsete
tagajärgedega protsess:
“Kes pattu teeb, see on kuradist; sest kurat
teeb pattu algusest saadik. Selleks on Jumala Poeg
ilmunud, et Ta tühistaks kuradi teod” (1Jh
3,8).
Piibel räägib meile saatana kahest saatuslike
tagajärgedega teost. Saatan valetab ja juhib sellega
inimese Jumalast eemale. Jumalast ja tõest lahutatud
inimene eksleb ilma sisemise kaardita maailmas, kuni
hukkub meeleheites. Jeesus ei tulnud looma uut ühiskondlikku
formatsiooni, kus vale kuulamine ja järgimine
võimalik pole. Jeesus tuli saatana poolt petetuid
ja räsituid päästma hukkumisest sellega,
et Ta näitab neile isiklikult teed Jumala juurde.
“ Siis rääkis Jeesus jälle neile
ning ütles: “Mina olen maailma valgus. Kes
mind järgib, see ei käi pimeduses, vaid temal
on elu valgus!”” (Jh 8,12).
Niisiis ei püüdnud Kristus oma maapealse
elu jooksul olla abstraktse ühiskonna parandaja,
vaid Ta astus iga appihüüdja ligi ja küsis: “Mida
sa tahad, et ma sulle teeksin?” (Mk 10,51). See
on Kristuse tee ühiskonna muutmiseks: pakkuda
abi inimesele muutumiseks.
KRISTUSE SÕPRADEKS
Täna teeb Kristus maailmas sedasama oma järgijate
kaudu. Kuid siin on ka ohtusid. Käsumeelsuses ühiskonnaparandamisele
orienteeritud kogudus lõpetab ise meeleheites. Üks
tänane Eesti juhtpoliitik on öelnud, et suurim
viga, mida inimesed teevad, on see, et nad loodavad,
et kristlastest poliitikud suudavad paradiisi maa peale
tuua. Sellekohased pettemanöövrid kirikus
tõotuste andmisega lõpevad samasuguse
farsiga nagu valitsuspartei liikmete tagasiastumisküsimus
kiiruseületamiste tõttu.
Tuleb tõdeda, et koguduski pole täiuslik.
Postimehe lisas Arter kirjutati 17. mail end Peetruse
järglasteks tituleerinud Vatikani juhtide Teise
maailmasõja eelsetest lepingutest Hitleriga.
Oleksin ülekohtune, kui väidaksin, et kui
kogu maailm saaks meie koguduse sarnaseks, siis poleks
tülisid ega väärnähtusi. Mõelgem
kasvõi sellele, kui maailm koosneks minusugustest
inimestest, kas siis võiks öelda, et ühiskond
on paranenud?
Mis me siin nüüd ütleme? Kas Kristuse
kuulutus on olnud mõttetu, sest on jäänud
sedavõrd viljatuks? Või Tema ristisurm
ning lunastus jõuetu inimeste patususe ees?
Mõõtes inimest käsueetika mõõdupuuga,
satume koos apostel Paulusega ahastusse: “Oh
mind viletsat inimest! Kes päästab mind sellest
surma ihust?” (Ro 7,24).
Uuestisünni läbi elanud inimestena ei ole
me muutunud mitte tõe kehastusteks, vaid saanud
sõbraks Temaga, kes ütles enda kohta: “Mina
olen…tõde” (Jh 14,6). Lunastatutena
oleme uues seisuses — vabad patuorjusest. See
tähendab, et oleme saanud võimelisteks
elama Jumala tahte järgi. Jeesuse järel käies
võime küll eksida, kuid Temaga koos mitte
kunagi hukkuda!
Kaks tuhat aastat kristlikku evangeeliumikuulutust
pole inimühiskonda, ka mitte kristlikku Läänt
terveks teinud. Siit on alanud ja siin on toimunud
kõige hävituslikumad sõjad. Samas
võime küsida: kas see on toimunud Kristuse
pakutud lahenduste vastuvõtmise ja nende järgi
teotsemise või hoopis nende kõrvalelükkamise
tõttu?
Arvan, et Lääne ühiskond on pärinud
oma parema osa, mille üle me nii uhked oleme,
just kristlusest. Olgu see siis iga inimese vaba valiku
ja solidaarsuse põhimõte või ka
majanduslik edasipüüdlikkus. Küll aga
pole vaja luua illusiooni, et muudame selle maailma
Jumala riigiks, kus valitseb õiglus, rahu ja õnn.
See saab teostuma lõplikult taevas.
IGAÜHEL OMA OSA
Kuid taevariigi ehitamisega on juba alustatud. Seda
tehakse nende inimestega, kes Kristust tõsiselt
võtavad ja end Tema armuvalitsuse alla annavad.
Jumal ei luba taevalootuses enda ega teiste maiseid
elusid hooletusse jätta. Meie koguduse endine
pastor Ado Kaups on öelnud, et röövel
sai küll viimasel elutunnil armu Jumala käest
ja see pani taevainglid rõõmustama. Küll
aga oli ta terve oma elu röövimisega paljudele
inimestele häda tekitanud.
Olen näinud paljusid vaevatud kristlasi, kes
kannavad endas kogu maailma päästmise valu.
Paraku on see vaev üksnes Kristusele jõukohane,
kes suri küll selle all, kuid tõusis Jumala
väes üles.
Nägin üht katastroofifilmi, kus pärast
juhtunut kümneid ja sadu inimesi ajutiselt ülespandud
telki toodi. Arstid töötasid oma jõu
piiril. Nad olid verised ja väsinud. Üks
neist kaotas ühel hetkel enesevalitsemise. Ta
värises üle keha, nuttis ning karjus: “Ma
ei suuda neid kõiki aidata!” Tema juurde
astus vanem kolleeg, kes võttis tal õlgadest
kinni, vaatas talle otsa ning ütles: “Kõiki
ei suuda sina tõesti aidata, kuid näe,
siin on üks kannatanu. Seo tema haavad kinni.”
Kristus on maailma Päästja. Tema on kõigi
inimeste pattude pärast surnud ning sellega neile
võimaluse andnud pääseda katastroofi
eest, mis tabab iga jumalatut. Kuid selles päästmistöös
on ka meil oma osa. Igaühel erinev vormilt, kuid ühise
missiooniga. Jeesus ütles:
“Teie
olete maa sool…. Teie olete maailma valgus. Ei
saa jääda varjule linn, mis asetseb mäe
otsas. Ei süüdata ka küünalt ega
panda seda vaka alla, vaid küünlajalale ja
see paistab kõikidele… Nõnda paistku
teie valgus inimeste ees, et nad näeksid teie
häid tegusid ja annaksid au teie Isale, kes on
taevas.” (Mt 5,13-16).
ERKI TAMM
Kärdla Baptistikoguduse pastor
Jutlus Eesti EKB Liidu palve- ja paastupäeval Tartu Salemi kirikus
17. mail 2003
LÜHIDALT
EESTIST
9. märtsil toimus Oleviste koguduses vanglakaplan
Olius Thalingu pastoriks ordineerimine. Jutluse pidas
Helari Puu, ordineerimispalvest võtsid osa Rein
Uuemõis, Ülo Meriloo ja Ants Rebane.
* * *
26.aprillil valis Eesti Evangeelse Alliansi üldkoosolek
Tallinnas järgmiseks kolmeks aastaks alliansile
uue juhtkonna. Juhatuse liikmeteks valiti Heigo Ritsbek
(peasekretär), Meego Remmel (president), Ove Sander
(asepresident) ja Indrek Luide (sekretär). Eestseisuse
liikmeteks valiti 17 inimest.
Eesti Evangeelne Allianss on erinevaid Eestimaa evangeelseid
kirikuid, üksikkogudusi, parakiriklikke organisatsioone
ja üksikkristlasi ühendav organisatsioon.
* * *
25.-27. aprillil toimusid Tallinnas Kalevi spordihallis
25. korda üle-eestilised noorte piiblipäevad
pealkirjaga “Pöördepunkt“.
* * *
27. aprillil õnnistati Valga Lootuse koguduses
diakoniks Nikolai Kalašnikov. Õnnistuspalve
pidasid Nikolai Orehhov, Valeri Vetšerkovski ja Üllas
Linder.
* * *
3. mail toimus Oleviste kirikus ligi saja osalejaga
neljas lastekooride laulupäev, mis kulmineerus
kaasateenimisega 4. mai hommikusel jumalateenistusel.
* * *
3. mail oli Vana-Ahtmes Eesti EKB Liidu naiste kevadpäev.
Vastuvõtjateks olid vene õed Peeteli baptistikogudusest.
Kevadpäeva peaesineja oli Taimi Vanaselja, kes rääkis erinevatest
naistest Piiblis, analüüsides nende kuulekust ja ka sõnakuulmatust.
SEMINAR
MUUDAB ENNAST
Aktuaalne teema
Tartus
Kõrgemas Usuteaduslikus Seminaris on toimumas
muutused. Nende kohta jagab selgitusi seminari Vana
Testamendi õppejõud ERMO JÜRMA.
Milline on kõige suurem muutus?
Juba üle aasta tagasi otsustas Eesti EKB Liidu
vanematekogu, et seminar läheb üle 3+2 õppesüsteemile
nagu kogu Eesti kõrgharidussüsteem.
See on vist paratamatu?
Kui meil käis hiljuti Euroopa Evangeelse Akrediteerimise
Assotsiatsiooni komisjon, siis nad ütlesid, et
näevad esimest kooli, mis sellele on üle
läinud. Eesti riik on teistest varem alustanud.
Milliseks pidasid akrediteerijad
seminari taset?
Komisjon tegi ettepaneku akrediteerida seminar ajaks,
mil esimene lend kolmeaastase õppekava läbinuid
lõpetama hakkab.
Eesti komisjon käis seminaris mitu aastat tagasi.
Kuna nende eelmine akrediteering veel kehtib, siis
3+2 süsteemile üle minnes meilt uut ei nõutud.
Milline on teine suur muutus?
Vanematekogu otsustas, et päeva- ja kaugõppe
asemele tuleb mobiilsem sessioonõpe. See tähendab,
et Tartus toimuvad loengud maksimaalselt kahel nädalal
kuus. Kui kellelgi on rohkem õppimiseks aega
ja ta tahab seda intensiivselt teha, siis võib
ta Tartus elada ja õppida, teised käivad
aeg-ajalt kodust. Nii ei saagi öelda, et päevaõpe
päriselt ära kaob, aga ta lüheneb.
Põhjuseks on vist majandusprobleemid?
Kas seminari maja antakse rendile?
Osa seminari majast üüritakse juba praegu
välja ja seda on alati tehtud. Omal ajal saime
maja ehitada piisavalt suure perspektiiviga. Seminarile
jäävad siin oma ruumid alles.
Paljud arvavad, et seminar peaks
olema hoopis Tallinnas.
Issand on igal pool ühesugune. Minu arvates
seminar küll vales linnas ei ole. Liidu konverents
ja juhatus tegid omal ajal selle otsuse Jumala palge
ees.
Probleem on ilmselt Tallinna inimestes, kes tahaksid
kodulinnas õppida. Pealegi on Tallinnas suuremaid
kogudusi ja sealt oleks lootust saada rohkem õppijaid
kui mujalt.
Ka Tallinnast pärit noorel inimesel on kasulik
elukogemuse saamiseks kodust lahkuda ja minna teise
linna õppima. Pastoreid vajavad eelkõige
maal ja väljaspool Tallinna olevad kogudused.
Töötegijaid on kasulik väljaspool pealinna
ette valmistada. Kui saadame inimesed Tallinna õppima,
saab see linn neile liiga armsaks ja nad ei taha sealt
enam ära minna.
Kas Tallinna linnast kinni hoidvate
inimeste ja sealsete koguduste tööjõu
pärast ei peaks ka muretsema?
Kindlasti peaks. Äsja lõpetanud Programm
7 ehk aastasel piiblikoolil oli üks grupp Tallinnas
ja teine Tartus.
Millised väiksemad kursused
tegutsesid sel aastal seminari käe all?
Seminari ja Eesti Kirikute Nõukogu koostöös
oli oikumeenika koolitus. Lõpetajaid oli 17.
Programm 7 lõpetas sel aastal 46 inimest ning
pastorite juhtimisalase täiendkoolituse 12 inimest.
Järgmisel õppeaastal on seminaris Programm
7, nõustamiskoolitus ja sotsiaaleetika kursus.
Seminarist oodatakse rohkem pastoreid.
Seminari lõpetanutest on tulnud päris
palju pastoreid, aga mitte kõigist ei ole neid
saanud. Kui kogudused noored vennad selle mõttega
seminari saadavad ja neid toetavad, siis pastoreid
ikka tuleb. Aga sada protsenti pole see kuskil õnnestunud.
Võib-olla oleks see õnnetus, kui kogudused
peaksid kõik lõpetanud pastoriteks vastu
võtma.
Mida teha seminari lõpetanud õdedega?
Enamik neist on leidnud endale tegevuse kogudustes.
Neid on ka koolides. Kogudustes on hea, kui neil on
aktiivsed ja õppinud kaastöölised.
Palvetame selle pärast, kuidas otsustatakse religiooniõpetuse
küsimus koolides. Seminari lõpetanud õpetavad
koolides ka teisi aineid.
Nii seminari astudes kui lõpetades
on noore inimese silme ees majandusprobleemid.
Lugesin äsja Ameerika andmeid. Ka seal saavad
pastorid tunduvalt alla keskmise palka ja väikestes
paikades ei jätku töötegijaid. Küll
sai hakkama katoliku kirik, kes maksis tsentraalselt
kõigile enam-vähem võrdselt palka.
Hiljuti ütlesid meile Ameerika külalised,
et Eesti ees on väga tõsine dilemma. Et
väikeses kohas töö edasi läheks,
peaks pastor olema täisajaga sellel tööl.
Aga see ei ole võimalik. Kogudused peaksid mõtlema,
kuidas seda teha. Me ei saa pikemas plaanis päris õppimata
meestega evangeeliumi edukalt kuulutada.
Kas Jumala riigi tööd ei
peaks armastusest ja entusiasmist tegema?
Nii on seda kogu aeg tehtud ja tehakse ka praegu.
Kui mina läksin pastorina tööle, ütles
vanempresbüter Robert Võsu mulle selgelt,
et rikkaks ma ei saa ja ära ka ei sure ning nii
see on.
Seminar alustas kampaaniat “Kingi Eesti EKB
Liidule uus töötegija”. Ma arvan, et
see idee vääriks paljude poolt järgimist.
Kes ei ole ise võimelised minema kuulutama,
võiks toetada kedagi teist, kes õpiks
ja teeks seda ka tema eest.
Kas Sinu arvates on seminar väärt
kool?
Kui vaadata meie lõpetanuid töös,
siis vaevalt nad ilma seminarita oleksid nii tublid.
Täname!
16. mail Kõrgemas Usuteaduslikus
Seminaris
TORONTO
BAPTISTIKOGUDUSE SÕBRAD ASUVAD KOGU EESTIS
Pärast
kaheaastast vaheaega külastas taas kodumaad Toronto
Eesti Baptisti Koguduse pastor JÜRI PUUSAAG (63).
Milliseid mõtteid külaskäik tõi,
sellest rääkis ta ka Kuulutajale.
SA OLED OLNUD VEERAND SAJANDIT PASTORITÖÖL.
25-aastasest pastoristaaist olen olnud 12 aastat
Tallinna Kalju koguduses ja 13 aastat Torontos.
Ma tunnen, et Jumal tegi õige otsuse, et mind
Torontosse saatis. Sealne kogudus on kujunenud heaks
sponsoriks Eesti EKB Liidule. Kui Torontos ei oleks
olnud Eesti elu tundvat pastorit, siis oleksid paljud
projektid kujunenud hoopis teistsuguseks.
KAS SA JULGED PÄRIS KINDLALT ÖELDA,
ET OLED PRAEGUSTE EESTI OLUDEGA KURSIS?
Ei. Mida aeg edasi, seda ebakompetentsemaks ma muutun
ja sellepärast on minu siin käimine vajalik.
Kui ma Torontost ära tulin, siis mulle öeldi,
et ma lähen nüüd puhkusereisile. Võib-olla
on see nii inimeste puhul, kes tulevad siia ainult
sugulasi vaatama, aga mulle on see ametireis.
KUI KAUA VÕTTIS SUL AEGA TORONTO
REAALSUSTESSE SISSEELAMINE?
Ma ei julgeks öelda, et ma tänase päevani
olen neisse täielikult sisse elanud. Sinna minnes
tundsime abikaasa Ellega väga suurt hirmu, kuidas
meid vastu võetakse. Aga see toimus üllatavalt
kiiresti.
Väga palju on kaasa aidanud see, et Elle hakkas
algusest peale tööle ajalehe toimetuses ja
on nüüd Eesti Elu peatoimetaja. Ajaleht on
nagu eestluse närvikeskus. Ma olen leidnud hea
vastuvõtu, kuid pastori roll ühiskonnas
taandub kogu aeg. Ajakirjanduse kaudu oleme jõudnud
jalad maha panna. Elle kohta öeldakse, et proua
Puusaag, teie kirjutage meie eest, teie mõtlete
juba nagu meie ja saate meist väga hästi
aru.
Seni oli tundmatu asi, et naine võiks olla
peatoimetaja, pealegi veel baptistipastori naine ja
meretaguse haridusega. Kui Elle hakkas alguses artikleid
ja juhtkirju kirjutama, siis arvati, pastor kirjutab
need tema eest valmis.
MEIL ON EESTIS PALJU NAISTOIMETAJAID.
Väliseestlased on säilitanud oma sõjaeelse
mentaliteedi. Sellel on oma head ja ka halvad küljed.
Nad tahavad säilitada niisugust Eestit, nagu oli
enne 1940. aastat.
KUI EI OLEKS TULNUD VENE OKUPATSIOONI,
KAS ME ELAKSIME SIIS PRAEGU NIISUGUSES EESTIS, NAGU
OLI ENNE 1940. AASTAT?
Ei mingil juhul. Aga neid inimesi peab mõistma.
See eestlaskond ei ole majandusemigrandid, nad on poliitilised.
Seda, mis on inimeselt jõuga ära võetud,
püüab ta säilitada ja tagasi saada.
MIKS ON TORONTO KOGUDUS MUUTUNUD
EESTI KOGUDUSTELE NII TÄHTSAKS?
Põhjus on vist selles, et Toronto on väliseestlaste
peamine kogunemiskoht. Seal on inimesi kõigist
maakondadest, kõikidest usulistest liikumistest.
Toronto on väliseesti keskustest olnud kõige
avatum Eesti oludele ka nõukogude ajal.
Ma tunnetan meie koguduse vastutust. Kui teised välismaa
kogudused võivad endale Eestis valida sõpruskogudusi,
siis meie sõbrad on kõik Eesti kogudused.
Loomulikult ei suuda me lõpmatult suurendada
oma toetuste hulka. See on olnud Jumala ime, et need
aastad, mis ma olen olnud Torontos, ei ole meie annetuste
tase langenud. Ma olen matnud selles koguduses 90 inimest
ja juurde oleme võtnud 50. Inimesed on vanemaks
jäänud, aga nende armastus koguduse ja Eesti
töö vastu on kompenseerinud selle languse.
Praegu on liikmete nimekirjas 226 inimest.
KAS TORONTO KOGUDUSES ON KA INGLISKEELSEID
INIMESI?
Meil on 70 protsenti neid, kellel on esimene keel
eesti keel ja teine inglise keel. 30 protsendil on
vastupidi. Koguduses on umbkeelseid mitte-eestlasi,
kes on abiellunud meie koguduse liikmetega. Neile meeldib
meie õhkkond ja neid hoiab koguduses ka see,
et meie pühapäevased jumalateenistused on
sünkroontõlkega inglise keelde. Meie noorte-
ja lastetöö on peamiselt ingliskeelne.
KUI PALJU ON KODUMAALT EESTLASI TULNUD
TEIE KOGUDUSSE?
Eestist on Torontosse tulnud pärast 1990. aastat
umbes 300—400 inimest. Nende osavõtt koguduse
tööst oli väga aktiivne, kui nende jalad
ei olnud põhjas. Esialgsest kogudusega seotud
grupist umbes veerand on liitunud kogudusega.
Kui ei oleks kodumaalt eestlasi tulnud, siis oleks
eesti kool kannatanud, ajaleht kannatanud, eestlaste
kauplused oleksid lõpetanud töö. Praegu
on see kõik üle võetud uute tulijate
poolt.
KUIDAS MÕJUTAB EESTI VABADUS
VÄLISEESTLASTE MÕTTEVIISI?
Nüüd võitlevad väliseestlased
Eesti parteide eest. Enamik vanemaid väliseestlasi
on joondunud Isamaaliidu järgi. Res Publica, kes
tuli ja tegi head reklaami, leidis väga hea vastukaja.
Uus eestlaste põlvkond on kõigile poliitilistele
vooludele avatud, kui nad üldse on Eestiga seotud.
KUIDAS SA HINDAKSID KOGUDUSTE OLUKORDA
KODUMAAL?
Mulle meeldib toitlustamise kohta käiv loosung,
et eestlane peaks sööma kodumaist toitu.
Usulises pildis peaks hakkama kehtima sama seadus.
Seni võeti kõike seda, mis Läänest
tuli, ahmides vastu. Aga eestlastel on niisuguseid
kogemusi, mida Lääne kristlastel ei ole.
Minu siia tuleku üks mõte oli julgustada
inimesi hindama seda, mis Eestis on. See on väärt,
et seda uuesti üles otsida ja kasutama hakata.
Kui ma Kanadas nii palju külastaksin seminare,
kursusi ja laagreid, millal ma siis koguduse tööd
teeksin? Iga sissetulnud lektor õpetab võib-olla
ise asja, nüüd on aeg panna jalad maha ja
hakata praktiliselt tööle nende oskustega
ja vaimuannetega, mida omame.
PALJUD EESTI KOGUDUSED ON VÄIKESED.
Tuleb koopereeruda. Ka Läänes on palju
väikesi kogudusi. See on päris tavaline,
et kolme väikest kogudust teenib üks pastor.
Kolme peale kokku maksavad nad talle mõistliku
palga.
Väikese koguduse töö stiil peaks olema
hoopis teine kui suure koguduse oma. Tähtis on,
et tööpunkt oleks avatud ja inimestel oleks
kuhugi minna. Pidasin seminaris loengu teemal “VTK – väike,
tugev kogudus”. Suur kogudus koosneb tegelikult
väikestest gruppidest ehk väikestest kogudustest.
Tänapäeva inimene, kes tuleb üleorganiseeritud
firmast, otsib just sõprusringkonda, kus tal
ei oleks sellist koormust nagu firmas.
Me oleme harjunud sellega, et üks grupp inimesi
peab teiste ees esinema. Miks väikesel kogudusel
peaks olema koor? Väike kogudus ise ongi koor.
Tänapäeval igatsetakse ühislaulmist
ja ülistamist. Väike kogudus ise ongi selline
grupp.
Ma ei räägi koguduse kasvamise vastu. Tuleb
tegutseda ja mitte raisata aega arutlemise peale, et
miks kogudus suur ei ole. Jumal on see, kes laseb kasvada.
MEIL ON ÜSNA SUURED MAJANDUSPROBLEEMID.
Põhja-Ameerika mõttelaadile on täiesti
võõras, et kirik tegeleks näiteks
aktsiatega. Kui me hakkaksime millegi niisugusega tegelema,
siis kirik kaotaks oma staatuse ja maksusoodustused.
Praktilisemad on spontaansed annetused, sest Jumala
Vaim annab inimestele südamesse annetada. Vabakogudused
ei saa elada liikmemaksudest nagu suured kirikud, kus
on sajad tuhanded liikmed. Me oleme harjunud kümnisega.
Spontaanne on üle kümnise.
Eestis tahetakse kiriklikult elada Lääne
kirikute tasemel või isegi üle selle, vaatamata
riikide majandustasemetele. Minu arvates hakkab välistoetuste
aeg läbi saama. Eestil on endal potentsiaali.
Asjatu on hirm, et kui raha ei ole ja mingi asja kokku
tõmbame, siis on see surmapatt Jumala ees. Tema
ei oota meie käest rohkem, kui me suudame kanda.
Vabaduse tulles hakati töötama majanduslikult ülepakutud
mahus. Tuleb kokku tõmmata ja töö läheb
edasi.
Meie Ontario-Quebeci baptistiliidul on 32 tuhande
liikmega liidu juhtimiseks suhteliselt väike keskus.
Lõpetasime oma ajakirja väljaandmise, sest
ei jõudnud enam. Panime kinni oma piiblikooli,
mille 18 aastat tagasi tegime. Jõuti lihtsalt
järeldusele, et me ei suuda enam seda hoida. Eestis
vaadatakse liiga palju keskuse poole – abi saamiseks,
kuid mitte andmiseks. Vabakoguduslik mõtteviis
on tugev kogudus ja tagasihoidlik keskus.
KAS MIDAGI TULEB ÄRAJÄÄVA
ASEMELE?
Kindlasti tuleb. Aga asi, mis enam ennast ei õigusta,
tuleb ära lõpetada. Aeg muutub väga
kiiresti. Näiteks äris on tavaline asi, et
firmad kujundatakse ümber.
SINA VIST ENAM EESTISSE ELAMA EI
TULE?
Jumal on mind Kanadasse viinud ja võib sealt
ka tagasi tuua. Mul on poeg Eestis. Ta ütles kohe
alguses, et tema Kanadasse elama ei jää,
saab oma diplomi ja läheb Eestisse tagasi. Tütre
panime baptistide pansionitüüpi piiblikooli,
kus ta aasta aega elas ja temast tehti väga kiiresti
Kanada tüdruk.
SUL OLI KALJU KOGUDUSE PASTORINA
UUENDUSMEELSE PASTORI KUULSUS. NÜÜD JUHID
SA KONSERVATIIVSET KOGUDUST.
Toronto kogudus on hoopis teistsugune kui Kalju kogudus.
See tuletab mulle meelde Olevistet, kus ma olen kasvanud – oludest
tingituna pandi Torontos ligi 50 kogudust kokku. Sinna
tulid ju nende Eesti koguduste esindajad.
Torontos on minu peamõte hoida kogudust tasakaalustatult
koos. Kuna kogudus vananeb, siis püüan neile
pakkuda ka sellises olukorras täisväärtuslikku
vaimulikku elustiili. Kaljus oli lennuk tõusuteel,
aga me peame oskama ka pehmelt maanduda.
Toronto kogudus püsib. Oleme säilitanud
põlvkondade järjepidevuse ja ühtsuse.
Kui meil seda ei oleks, siis kogudus laguneks ära.
Kodumaa vaimulikule tööle tuleks kindlasti
suureks kasuks mineviku usuliste väärtuste
hindamine ja parem koostöö erinevate põlvkondade
vahel.
Jäägem palvetama üksteise eest!
TÄNAME!
15. mail 2003 Tallinnas
ME
KÄISIME ILUSAL HIINAMAAL
Hiinast pärit Ameerika misjonär Aron Chen
elas seitse aastat Eestis, seejärel läkitas
Jumal ta Hiinasse. Eestist lahkudes soovis Aron, et
võiksime talle ühel päeval külla
sõita.
Sellel kevadel saigi unistus teoks – Oleviste
koguduse vanempastor Rein Uuemõis abikaasaga,
Mustamäe Vabakoguduse pastor Priit Pesur ning
mina ja mu abikaasa istusime märtsi lõpus
Helsingis lennukisse, et lennata kaheksa ja poole tunniga õhtust
hommikusse, Pekingisse.
Olime Hiinas kümme päeva, et saada osa
Chenide ning Olevistest pärit Aili ja Tõnis
Roosimaa elust ning tööst. Aron tahtis meile
selle aja jooksul võimalikult palju näidata,
et mõistaksime maa vaimulikku olukorda ja näeksime
kaunist Hiinamaad.
Tõnis Roosimaa tuli meile Pekingi lennujaama
vastu. Tema keeleoskus oli Hiinamaal asendamatu, sest
ilma kohaliku keeleta seal hakkama ei saa. Aili ja
Tõnis Roosimaa on omandanud hiina kõnekeele
ning jätkavad oma õpinguid Kunmingi ülikoolis.
Kohati näis, nagu oleks Tõnis rohkem hiinlane
kui hiinlased ise, ta suhtles nendega vabalt ja tundis
end nende keskel hästi. Kuna ta on hiinlastest
palju pikem ja blond ning oskab nende keelt, siis näis,
et hiinlased peavad temast lugu.
HIINA KRISTLUS
1,3-miljardilise rahvaarvuga riigis on ametlikel
andmetel seitse miljonit kristlast. Seda arvu ei saa
tõeseks pidada, kuna viimastel aastatel on Hiina
registreerimata kogudustes olnud ärkamisi. Kogunetakse
kodudes ja peetakse regiooniti omavahelist sidet. Tihti
teenib üks pastor 200—300 kogudust ja kogudusse
kuulub umbes 20—30 inimest. Grupid käivad
regulaarselt koos, pastorid külastavad grupijuhte,
peavad neile seminare ning on neile vaimulikult toeks.
Hiinas on kristlikest kirikutest registreeritud ainult
kaks: katoliku kirik ja Hiina kristlik kogudus. Külastasime
Kunmingi linnas üht ametlikku kristlikku kogudust.
Pühakoja seinale oli kinnitatud silt “Headuse
ja pühaduse tempel”. Kogudus ise jättis
hea mulje. Juba veerand tundi enne jumalateenistuse
algust olid kõik kohad hõivatud. Siis
tuldi roosade taburettidega ja täideti vahekäigud,
ka esik oli rahvast tulvil, väljas olid valjuhääldid
ja inimesed istusid akende all. Saalis võis
olla umbes tuhat inimest, ülejäänute
arvu ei oska öelda.
Kõige meeldejäävam oli see, kuidas
need inimesed teenistusel osalesid. Jumalateenistuse
kord sarnanes meie omaga, kuid ühe eripäraga.
Enne alguspalvet loeti omapärasel viisil Jumala
Sõna: pastor luges ühe salmi, kogudus järgmise
ning niimoodi vaheldumisi. Palve ajal oli saalist kuulda
palvekohinat. Hea oli näha, kuidas jutluse ajal
Piiblit lapati ja kaasa teeniti.
Mitmed on öelnud, et registreeritud kirik on
Hiina julgeoleku käepikendus ja on olemas vaid
usuvabaduse näitamiseks. Ma ei oska selle kohta
midagi öelda, kuid üht pean täheldama,
et koosolekul tundsin tõelist venna ja õe
osadust.
Tõde on ka see, et registreerimata kogudustest
on palju töötegijaid vangistatud. Nende süü võib
olla küllalt väike, näiteks naaberkoguduses
jutlustamine. Rahva hulgas on alati informaatoreid,
kes asjast teada annavad. Oma koguduse piires tegutsemist üldiselt
ei takistata.
Hiina riigi ametlik soosing kuulub budistidele ning
Buddha kloostreid on viimasel ajal ehitatud väga
palju. Arvestades seda, et 2008. aastal on Pekingis
olümpiamängud, püüab Hiina igati
läänemaailmale näidata, et neil ei ole
inimõiguste rikkumisi ja kõigil religioonidel
on õigus tegutseda.
Kõigest hoolimata ei teenita Hiinas elavat
Jumalat. Seda võis tuntavalt kogeda Taevase
Rahu väljakul ja Keelatud Linnas. Keisri paleedes
on üle 9000 toa, kõikjal on ebajumalakujusid
ja ohverduskohti viljakuse, vee, tule ja inimeste heaks.
Rahvas käib ja kummardab, kõikjal müüakse
budistlikku atribuutikat. Seda vaadates tekib kurb
ja rusuv tunne.
ILUS MAA
Nägime Hiinast vaid ühte murdosa, peaasjalikult
linnu. Kui olime Hiinasse jõudnud, külastasime
Pekingit ja käisime Hiina müüril. Pealinnast
lendasime Kunmingi linna, mis on 2200 kilomeetri kaugusel
lõunas. Nii Tõnis ja Aili Roosimaa kui
ka Aron ja Janet Chen elavad selles linnas. Oli 25
kraadi sooja, kasvasid palmid, lilled õitsesid.
Mõneks päevaks sõitsime rongiga
Kunmingist läände, 400 kilomeetri kaugusele
Tiibeti mägedesse, et sealse rahva ja loodusega
tutvust teha. Seda ala nimetatakse Hiina Šveitsiks.
Sõitsime autoga 2000 meetri kõrgusele,
edasi trossiga veel 600 meetrit ja jalgsi 400 meetrit.
Olime “maailma katusel”.
Hiinas on iga väiksemgi maalapp haritud, sest
rahvaarv on suur ja nad kõik vajavad toitu.
Surnuaiad on mäekülgedel ja paikades, mida
ei saa kasutada põllumajanduseks.
KOMMUNISTLIK MAA
Hiina on kommunistlik maa, kuigi me seda igal sammul
ei kogenud. Aga siiski — punalipud lehvisid.
Nende esimene kommunistlik juht Mao Zedong on paigutatud
Pekingi Taevase Rahu väljakul olevasse mausoleumi,
kuhu on prii sissepääs. Meie seal ei käinud,
kuid võisime tema pilku tabada kõigilt
rahatähtedelt alates kümnejüaanisest.
Müügil on tema raamatud ja vanemad parteisõdurid
kannavad ka Mao riietust — sinist sonimütsi
ja kuube.
Kommunistlikus Hiinas on vabaturumajandus. Hoolimata
elanike arvust, mis on eestlastega võrreldes
määratu, tuleb neilegi leida rakendust. Restoranis
võib sind korraga teenindada kuus ettekandjat.
See tähendab, et töökohti on loodud
kunstlikult. Vabaturumajandust reguleeritakse maksude
abil. Välismaalastele, kes Hiinas ettevõtlusega
tegelevad, on maksud väga kõrged.
Hiinlased on kuulekad ja nad on harjunud kõike
koos tegema. Pekingis tullakse hommikul kell seitse
tänavale, pannakse raadio maha ja võimeldakse,
joostakse, sõidetakse jalgratastega ning siis
minnakse tööle. Seda tehakse sunnita ja nii
Mao Zedongi aegadest saadik. Televiisorist võis
kuulda kauneid laule, mille sisuks oli — me oleme
väga rõõmsad, et meil on kommunistlik
partei.
Rahvas võtab oma riigikorda tõsisemalt
kui Nõukogude Liidus. Pea iga päev oli
televisioonis mingi kohtuprotsess, kus kedagi surma
mõisteti — teistele hirmuks.
Ülle Teekel, Rein Uuemõis, Tõnis Roosimaa ja Priit Pesur Hiina
müüril. Siim Teekeli foto.
HUVITAV MAA
Hiinlased söövad kõike, millel on
jalad, välja arvatud tool ja laud. Turgudel müüakse
igasuguseid elusaid mardikaid ja sitikaid. Võetakse
peoga ja pannakse pannile keeva rasva sisse. Minu abikaasal
oli tõsiseid raskusi taolise toiduga, mina püüdsin
kõike proovida. Muidugi, mõned asjad
meeldisid enam ja teistega ei harjunudki. Õnneks
on suuremates linnades olemas ka McDonaldsid. Meile
olid need vastuvõetava toidupoolise hankimise
kohaks.
Huvitav on see, et nii haiglas kui ka vanglas puudub ühistoitlustamine.
Omaksed toovad toidu või võetakse väike
gaasipliit kaasa ja toit tehakse kohapeal valmis.
Tavaline hiinlane on vaene, eriti maal. Neil puudub
rahaline sissetulek, elatakse põllusaagist.
Ka nende nn kolhoosid on enamikus laiali läinud.
Rahvas põgeneb linnadesse. Otsitakse tööotsi
ja elatakse sõna otseses mõttes hurtsikutes
ning saadakse väga väikest raha.
Teine põhjus, miks maalt linnadesse põgenetakse,
on soov sünnitada. Hiina ametliku poliitika kohaselt
tohib peres olla üks laps. Maal on kohe näha,
kui kellelgi sünnib rohkem. Kui emad ei raatsi
aborti teha, siis nad tulevad linna, et kuskil sünnitada
ja oma last kasvatada.
Hiina on jalgrataste maa. Pekingis sõidavad
jalgrattad, rikšad, sõiduautod ja bussid
kõik läbisegi. Tipptunnil oli Pekingis ühel
ristteel kaheksa liiklusreguleerijat. Nad sättisid
meile arusaamatul moel autosid ritta, et neid läbi
lasta. Selles virrvarris nägime me kõigest ühte
avariid.
Hiinast kujunes mu elus seni huvitavaim rännak.
Kohtasime väga intelligentseid ja haritud hiinlasi
ja tõdesime, et nad on väga ilusad. Nende
keskel olles nägime, et nad ei olegi nii ühte
nägu kui arvasime. Hiinas tekkis armastus, lugupidamine
ja kaastunne selle rahva vastu.
SIIM TEEKEL
USK
ON HINNAS
Umbes 84 protsenti USA täiskasvanud elanikest
peab end kristlasteks. Kuni 40-aastaste seas on nende
osa 80 protsendi ümber ja vanemate kui 60-aastaste
puhul üle 90 protsendi. Umbes iga neljas täiskasvanud
ameeriklane nimetab end katoliiklaseks ja iga viies
baptistiks.
Niisuguste tulemusteni viisid pikaajalised arvamusuuringud
Kalifornias Venturas asuvas Barna instituudis. Nende
kohaselt ei ole usulised eelistused viimase kümne
aastaga eriti muutunud. Vaid traditsioonilised protestantlikud
kirikud nagu luterlased, metodistid, reformeeritud
ja anglikaanid on pooldajaskonda kaotanud. Nende osa
on langenud 20 protsendilt 13 protsendile. Instituudi
juhi George Barna sõnul on üllatav, et
liitudesse mittekuuluvad kogudused ei suuda oma osa
suurendada. See püsib viie protsendi ümber.
Sama stabiilsed olid ka ateistid ja kirikutesse mittekuuluvad
inimesed kümne protsendiga.
Ühe Gallupi küsitluse põhjal usub
ligi 86 protsenti 282 miljonist USA elanikust Jumalasse.
68 protsenti on veendunud kuradi olemasolus. Kuradi
olemasolu eitab 20 protsenti. Ülejäänud
ei oska vastata. Kuradit usub rohkem protestante (79
protsenti) kui katoliiklasi (70 protsenti).
Äsja ilmunud Ameerika ja Kanada kirikute aastaraamatu
andmetel kasvab Põhja-Ameerikas kõige
kiiremini Episkopaalne Aafriklaste Metodisti Siioni
Kirik. Oma andmetel kasvasid nad ühe aastaga peaaegu
12 protsenti. Roomakatoliku kirik on teatanud 2,5-protsendilisest
ja nelipühilik Assembly of God 1,9-protsendilisest
kasvust. Sama tugevalt kasvas mormoonide arv. Teiste
uskkondade tulemused olid nõrgemad.
USAs kuulub kirikutesse 159 miljonit inimest ehk
56 protsenti elanikkonnast.
idea Spektrum
KRISTLASI ÄHVARDAB
VÄGIVALD
Arvukad vägivallateod on viimastel päevadel
maksnud kristlaste elu Lõuna-Ameerikas, Aafrikas,
Lähis-Idas ja Aasias.
TUNDMATUTE POOLT TAPETUD
Põhja-Kolumbia linnas Tierraltas ründasid
6. mail 25 relvastatud meest evangelikaalset kogudust.
Nad lõikasid 80-aastasel pastoril Miguel Mariano
Posadal ja kassapidajal Girardo Velasquezil kõrid
läbi ning lasksid maha 80-aastase pastorinaise
Natividad Plandoni ja 17-aastase Julio Torrese.
Calis ilmuva päevalehe El Pais andmetel ei ole
seni ükski mässuliste grupp kuritegu omaks
tunnistanud. Kolumbia Evangeelse Alliansi esimehe Hector
Pardo sõnul ei ole piirkonnas seni tegutsenud
kommunistlikke mässajaid. Kolumbias käib
juba aastakümneid võitlus vasakpoolsete ülestõusnute
ja valitsuse ning ka uimastikartellide vahel.
KRISTLANE HUKKUS PLAHVATUSES
Põhja-Liibanonis sai 6. mail surma Jordaania
kristlane, kui üritati pommiplahvatusega tappa
misjonäriperekonda.
Jamil al-Rifai (28) oli 1997. aastal põgenenud
Liibanoni, sest kodumaal ähvardati teda ristiusku ülemineku
pärast. Tema korter oli sadamalinnas Tripolis
misjonäriperekonna maja kõrval.
Hollandlane Gerrit Griffioen ja tema sakslannast
naine Bärbel elasid plahvatuse kahjustamata üle,
kuid üks nende lastest, üheksa-aastane poeg,
sai kergelt haavata. Griffioen on sajaprotsendiliselt
kindel, et rünnak oli suunatud tema ja ta perekonna
vastu. Ta on oma 20-aastase tegevuse jooksul korduvalt
tapmisähvardusi saanud.
See oli teine mõrvakatse misjonäride
vastu Liibanonis poole aasta jooksul. 21. novembril
tappis üks palestiinlasest kurjategija Siidonis
kolme lasuga pähe 31-aastase meditsiiniõe
Bonnie Weatheralli (vt Kuulutaja möödunud
aasta detsembrinumbrit). USA baptistimisjonär
töötas palestiinlaste sünnitusmajas.
MÕRV JEESUS-FILMI JÄREL
Bangladeshis pussitati surnuks kohaliku rahva seast
pärit evangelist. Ööl vastu 24. aprilli
ründas Hridoy Royd tema maja ees seitse või
kaheksa nugadega meest. Ta sai kohe surma. Roy oli
enne näidanud Jeesus-filmi. Bangladeshi kristlik
vähemus peab Royd oma rahva esimeseks kristlikuks
märtriks.
EVANGELIKAALID PIINAPINGIS
Ida-Aafrikas asuvas Eritreas teravneb evangelikaalide
tagakiusamine. 7. mail ründas politsei pealinnas
Asmaras karismaatilise koguduse palvekoosolekut ning
võttis kinni 21 naist ja 35 meest. Alates veebruarist
on julgeolekujõud vahistanud üle 300 protestandi,
kuna nende koosolekud ei ole soovitavad. Eritreas tunnustatakse
vaid õigeusu, luteri ja roomakatoliku kirikut
ning islamit. Vangistuses on kristlasi tunnistajate
teadete kohaselt piinatud ja vägistatud.
USUVAHETUST EI TUNNUSTATA
Egiptuses on üks kristlik abielupaar veebruarikuust
alates vahi all, sest naine keeldub tagasi minemast
islami usku. Naagla Fahmy laskis end 1996. aastal ristida
ja abiellus samal aastal kristlase Malak Gawargios
Fahmyga.
MOSLEM PIDAS MISJONÄRIDE TAPMIST OMA KOHUSEKS
Jeemenis kolme Ameerika misjonäri tapmises süüdistatav
moslem iseloomustas oma tegu kui religioosset kohustust.
Nagu Aabid Abdur-Razzaq Kamil protsessil ütles,
planeeris ta tapmist juba pikka aega ja uuris andmeid
oma ohvrite kohta. Misjonärid, kes töötasid
Ameerika baptistide haiglas Jibla linnas, olevat pööranud
moslemeid kristlasteks. Ajalehe New York Times teate
kohaselt nõudis prokurör Kamilile surmanuhtlust.
Ameeriklased Kathleen Gariety, Martha Myers ja William
Koehn tapeti ning Donald Caswell sai haavata eelmise
aasta 30. detsembril (vt Kuulutaja jaanuarinumbrit).
Süüpingis on ka teine kahtlusalune Ali
al-Jarallah. Mõlemal arvatakse olevat side ka
terrorivõrgustikuga Al Qaida. Kamili korterist
leiti helisalvestisi Osama bin Ladeni häälega.
Kamil ja Jarallah kuuluvad üheteistkümneliikmelisse
islami ekstremistide gruppi, keda Jeemenis süüdistatakse
plaanis tappa poliitikuid, ajakirjanikke ja kristlikke
misjonäre.
idea Spektrum
VASTUSEIS
JA ÕNNISTUS
KEELATI KRISTLIKKE RAAMATUID
Valdavalt islamlikus Malaisias keelati 35 raamatut,
kuna need on siseministeeriumi arvates ohuks inimeste
sisemisele rahule. Keelatute hulgas on 11 kristlikku
teost ja piiblitõlge ibani keelde. Nende raamatute
trükkimine ja levitamine toob kaasa kuni kolmeaastase
vabadusekaotuse või kuni 75 tuhande Eesti krooni
suuruse trahvi.
Eriti arusaamatu on kristlastele piiblitõlke
keelamine. See on olemas 1988. aastast. Iga viie aasta
tagant on Malaisia piibliselts välja andnud viis
tuhat eksemplari, ilma et see kedagi häirinud
oleks. “Me ei saa ilma Piibliteta jumalateenistusi
pidada,” kurtis Sarawaki kirikuühenduse
esimees Lawrence Banyie.
Teised keelatud kristlikud raamatud on rahvusvaheliselt
tuntud autorite teosed või uurimused islami
kohta. Malaisias on islam ametlik usk, kuid riik kindlustab
vabaduse ka teistele uskudele. Raamatute keelamine
võib olla järeleandmine radikaalsetele
moslemitele.
25-miljonilise elanikkonnaga riigis on moslemeid
umbes 58%, budiste ja Hiina uskude pooldajaid 22%,
kristlasi 9%, hinduiste 5% ning ülejäänud
on teiste religioonide järgijad.
OOTAMATU ABI
Üks USA kristlik abielupaar andis abi endisele
pornokaupmehele, kes oli oma poest kristlike raamatute
kaupluse teinud.
Michael Braithwaite Putneyst (Kentucky osariik) sai
eelmisel aastal kristlaseks. Oktoobris sulges ta oma
sekspoe ja põletas kogu kauba, mis tal oli.
Ta seadis sisse kristlike raamatute poe. Kuid äri
ei hakanud korralikult käima ja ta tahtis juba
loobuda, kui Ron ja Phyllis Branstetter kahe kaubaautoga
ette sõitsid.
Ohio osariigist pärit abielupaar oli Braithwaite’i
lugu lugenud ja otsustas talle viia annetatud Piibleid
ja muid kristlikke raamatuid ning kaupa. “Jumal
olgu tänatud, see on taeva kingitus,” oli
Braithwaite’i esimene reaktsioon ootamatule kingitusele.
Nüüd, kus riiulid jälle täis on,
loodab ta äri edenema hakkavat.
idea Spektrum
LÜHIDALT
SARS MÕJUTAB KIRIKUELU
Uus äge kopsuhaigus SARS sunnib ära jätma
Baptistide Maailmaliidu noortekongressi, mis pidi toimuma
16.—21. juulini Hongkongis. Kokkusaamisele oodati
kaheksat tuhandet noort baptisti kogu maailmast. Paljudes
loodetavates osavõtjates oli SARS ärevust
tekitanud. Ei ole mingit mõtet asjatult riskida.
Maailmaliidu noortejuhi Emmet Dunni sõnul lükatakse
kongress edasi 2004. aasta augustikuusse ja kohaks
jääb ikka Hongkong.
Die Gemeinde
TÄISPUHUTAV KIRIK
Kogudustele, kellel ei ole oma kirikuhoonet, pakutakse
uudset lahendust. Inglane Michael Gill on välja
mõelnud täispuhutava kiriku. See on koos
torniga umbes 16 meetri kõrgune, sama pikk ja
umbes kaheksa meetrit lai. Kirikusse mahub istuma 60
inimest. Ka orel, altar, kantsel, kirikupingid ja küünlad
kuuluvad selle juurde.
Gilli sõnul annab tema leiutis kogudustele
suurema vabaduse. Talle on juba tulnud üüri-
ja ostutellimusi enam kui 20 maalt.
KOHUS LUBAS PÄÄSTEARMEE MOSKVASSE
Linnakohus otsustas, et Päästearmee võib
Moskvas edasi töötada. Novembris 2000 oli
apellatsioonikohus keeldunud Venemaa pealinnas Päästearmeed
registreerimast. Järgnes õigustüli
mitme otsuse ja apellatsiooniga.
Linnakohtu otsusega saab Päästearmee nüüd
Moskvas lõpliku tunnustuse, mis ülejäänud
Venemaal kehtib juba alates eelmisest aastast. “See
on suur võit Päästearmeele ning tohutu
võit usuvabadusele ja õigusriiklusele
Venemaal,” ütles Religiooni ja Avaliku Poliitika
Instituudi president Joseph K.Grieboski (Washington).
1991. aastal alustas moto “Suppi, seepi, hingepäästmist” all
tegutsev Päästearmee pärast sunnitud
70-aastast pausi taas tööd endise Nõukogude
Liidu aladel. Neil on Moskvas kuus kogudust koos supiköökide
ja muude sotsiaalsete ettevõtmistega.
idea Spektrum
|