Tähti Lehtsaar (paremalt), Mari Vahermägi,
Marika Lilander ja Tõnis Valk lõpetasid
12. juunil Kõrgema Usuteadusliku Seminari. Üheskoos
istutasid nad seminari õuele puu. Selle vastu,
et nii võiks aastatega sinna park tekkida, ei
oleks vist kellelgi midagi.
Noorte kõrval õpib seminaris
ikka ka neid, kellel on juba soliidne töökogemus.
Pidev enesetäiendamine on normiks nii ilmalikul
kui ka vaimulikul tööl edu saavutamiseks.
Loodetavasti leidub varsti algaval uuel õppeaastal
jälle neid, kellele seminar oma kooliks saab.
Laulja kirjutas: “Õnnis on
inimene, kes ei käi õelate nõu järgi
ega seisa patuste tee peal ega istu pilkajate killas,
vaid kel on hea meel Issanda Seadusest ja kes uurib
ta Seadust ööd ja päevad.
Siis ta on otsekui puu, mis on istutatud
veeojade äärde, mis vilja annab omal ajal
ja mille lehed ei närtsi; ja kõik mis ta
teeb, läheb korda.” (Psalm 1,1—3).
ISSANDA
NIMI OLGU KIIDETUD!
Toimetaja kommentaar
Üks endisaegne poliitik olevat oma järeltulijale
soovitanud – algul tee mind maha ja pärast
tegutse nagu mina. Kuna lugu omistatakse mitmetele ajaloolistele
isikutele, ei ole nimesid mõtet nimetada.
Ajalugu näib korduvat ka Eestis. Loodetud muutuste
toojad käituvad nagu endisedki. Kas just kõik,
aga halb hakkab alati paremini silma. Uudistenäljas
ajakirjanduse huvi iga väike asi suureks puhuda
mängib ka oma rolli.
Võidupüha ja jaanipäev — Ristija
Johannese sünnipäev — võtavad
ehk natuke poliitilisi pingeid maha. Riigikogu on juba
puhkusele läinud ning suvine aeg on ikka olnud
talvisest rahulikum.
JÄLLE EUROOPA LIIT
Kuna Eesti Euroopa Liiduga ühinemist otsustav
rahvahääletus läheneb, muutub vastav
arutelu sisulisemaks ja teravamaks. Järgnev on
pärit Eesti ajakirjandusest ja rõõmustab
Euroopa Liidu pooldajaid.
Eesti suutis Euroopa tulevikukonvendis toimunud arutelude
tulemust oluliselt meie kasuks mõjutada. Euroopa
arvestas Eesti ja teiste väikeriikide seisukohtadega.
Euroopa Liit jääb riikide liiduks, seal säilib
vahelduv eesistumine. Euroopa Komisjonis säilib
riikide võrdne esindatus, liidu presidenti ei
tule ja liidust saab ka lahkuda. Loodetavasti saavad
need Euroopa konstitutsioonilise lepingu meile kasulikud
põhimõtted valitsustevahelisel konverentsil
heaks kiidetud. Pärast läheb konstitutsiooniline
leping liikmesriikidesse heakskiitmiseks.
Kristlaste kohus on oma otsused teha koos Jumalaga.
Lisaks majanduslikele ja poliitilistele kaalutlustele
peab olema ka vaimulik tunnetus.
Seni on kõik praegu Euroopa Liitu pürgivad
riigid, kus on toimunud rahvahääletus, kiitnud
liitu astumise heaks.
KESKERAKONNA DILEMMA
Keskerakonna liider Edgar Savisaar olevat Euroopa
Liidu suhtes kahtlevalt meelestatud. Kõik on
kuulujutu tasemel ja Edgar Savisaar annab otsestele
küsimustele põiklevaid vastuseid.
Enamik Keskerakonna juhtpoliitikuid on selgelt väljendanud
toetust Euroopa Liidule. Erakond on nii valitsuses kui
ka opositsioonis olles tegutsenud Euroopa Liitu astumist
toetavalt. Kas Keskerakond lõheneb või
on tegemist kogenud poliitiku Edgar Savisaare kavala
käiguga? Erakond lubab igaühel hääletada
rahvahääletusel nii, nagu keegi soovib ja
nii liidu pooldajad kui ka vastased on Keskerakonna
poolt?
Millegipärast ei ole Edgar Savisaare põlised
vastased veel kasutanud head võimalust teda teravalt
rünnata. Kas antakse talle võimalus ise
ennast kahjustada või on tegemist vaikiva kokkuleppega,
kus üritatakse Euroopa Liidus kahtlejad tõmmata
kindla poliitilise jõu kontrolli alla? Rahvaga
hästi manipuleerida oskav liider võib kõhklejad
viimasel hetkel panna meelt muutma, tuua rahvahääletusele
rohkem osavõtjaid ja garanteerida selle õnnestumise.
Milline saab olema tegelikkus, selgub varsti.
Euroopa Liidul on külgetõmbe- ja tõukejõud.
Pildil parlamendihoone Brüsselis.
TÄHTPÄEV VABANEMISE TEEL
15 aastat tagasi vahetati Eestis välja kompartei
tippjuht – väga ebapopulaarse Karl Vaino
asemele sai Vaino Väljas. Selles oli oma osa alanud
vabanemisprotsessis ärganud rahval, rahuolematutel
kohalikel parteitegelastel ja ka Nõukogude Liitu
juhtival Mihhail Gorbatšovil. Vahetuse välist
käiku on korduvalt kirjeldatud ja küllap on
paljudel lugejatel toimunu veel endalgi meeles.
Mis toimus sel ajal ning paaril järgneval aastal
võimu tagakambrites, sellest jääb kindlasti
mõnigi asi saladuseks. Ilmne on, et Eesti vabanemist
korraldas Jumala hea käsi.
Eesti on iseseisvuse ajal tohutult muutunud. Selle
taga on olnud innukat tegevust, hoolimatut edasitrügimist,
eneseohverdamist, nurinat ja valu. Jumal näeb meie
südametesse. Meie mureks peaks olema, et Tema saaks
meid õnnistada ja ei peaks karistama. Oleksime
ise süüdi, kui peaksime kord oma riigile tagasi
vaatama ja vaga Iiobi kombel ütlema: “Issand
on andnud ja Issand on võtnud; Issanda nimi olgu
kiidetud!” (Ii 1,21).
ALATI
TULEB PALVETADA JA MITTE TÜDIDA
“ Aga Ta ütles neile tähendamissõna,
selleks et alati tuleks palvetada ja mitte tüdida.
Ta ütles: “Ühes linnas oli kohtunik,
kes ei kartnud Jumalat ega häbenenud inimesi. Samas
linnas oli ka lesknaine. See tuli ta juurde ja ütles:
kaitse mu õigust mu vastase vastu! Ja kaua aega
ta ei tahtnud. Kuid pärast ta mõtles iseeneses:
ehk ma küll Jumalat ei karda ja inimesi ei häbene,
siis ometigi, kuna see lesk mind tüütab, muretsen
ma temale õiguse, et ta viimaks ei tuleks ja
mulle näkku ei lööks!” Siis ütles
Issand: “Kuulge, mida see ülekohtune kohtunik
ütleb! Kas siis Jumal ei peaks muretsema õigust
oma äravalituile, kes Tema poole kisendavad ööd
ja päevad, ja kas Ta peaks viivitama neid aidates?
Ma ütlen teile: küll Ta peatselt muretseb
neile õiguse! Siiski, kui Inimese Poeg tuleb,
kas Ta leiab usku maa pealt?””
Luuka 18,1—8
Elu on täis valikuid. Igaüks meist valib,
küll üht-, küll teistmoodi. Samas teeme
valikuid ka usu valdkonnas. Valime, kas palvetada või
teha midagi muud. Valime, kas palvetame kord, kaks või
kolm korda päevas. Valime, kas meie palved kannavad
juhuslikku iseloomu või on meil välja kujunenud
regulaarsed palved. See võib olla meie juures
küllaltki erinev.
Jeesus Kristus, meie Issand, andis nõu ja ütles:
“Alati tuleks palvetada ja mitte tüdida.”
Mida see tähendab? Kas seda, et kogu aeg, mil oleme
ärkvel, me aina palvetaksime? Või tähendab
see, et iga ettevõtmise puhul tuleks enne palvetada?
Usun, et kõik sõltub sellest, kui edukad
me tahame olla. Ütles ju Jeesus: “Ilma minuta
ei või te midagi teha!” (Jh 15,5). Kui
me tahame olla edukad Jumalale, siis tuleb meil olla
väga püsivad palves.
RIKUTUD MAAILM
Oma väite kinnituseks tõi Jeesus ühe
tol ajal tavalise elupildi. Altkäemaksu võtmine
ja erapoolikus olid üsna moes. Kes soovis õigust
saada, maksis kohtunikule ja tal oligi õigus.
Meie päevil on vaja võtta hea advokaat ja
küll tema juba leiab, kuidas must valgeks rääkida
ning ega altkäemaksu võtminegi tundmatu
asi ole. Nii mõnigi ilmne mõrtsukas lastakse
lahti ja öeldakse, et ei olnud piisavalt süütõendeid.
Mis sellest, et röövitud kraam tema käest
kätte saadi. Või määratakse kurjategijale
naeruväärselt väike karistus.
Ilmselt oli Jeesuse jutustuses tegu vaese lesknaisega,
kes oli sattunud vastuollu võimsa vaenlasega.
Ta ei suutnud kohtunikule maksta. Vastane tegi ülekohut
ja kohtunik ei tahtnud vahele segada — mine tea,
mis siis tema endaga juhtub? Pole just kerge minna rikaste
ja mõjuvõimsatega vastuollu. Ehk oli ka
selle kohtuniku venitamist mõjutanud altkäemaks?
Kui külastasin mõni aeg tagasi Lätit,
helistas mu õde ja ütles, et oleksin hästi
ettevaatlik kiirusega — Lätis on politsei
ja sõjavägi tegutsemas, sest lasti maha
üks tähtsamaid kohtunikke. Ta oli julgenud
tõsiselt arutada maffiameeste ja prominentide
tegusid ning ta tapeti oma koduõues.
Küllap ka selles loos oli kohtunikul hirm, aga
lesknaine ei jätnud järele. Ta käis päevast
päeva kohtunikule peale ja näitas kindlaid
tõendeid oma õiguse kohta. Kohtunik aina
lükkas arutelu edasi ning venitas ja venitas. Naine
ei jätnud ikka järele. Ta käis igal päeval
kohtuniku jutul. Ta muutus kohtunikule nii tüütavaks,
et mees ei pidanud enam vastu. Vastupidiselt oma ülbetele
tõekspidamistele mõistis ta naisele õiguse
ja kaitses teda ta vastaste vastu. Ta mõtles
iseeneses: “Ehk ma küll Jumalat ei karda
ja inimesi ei häbene, siis ometigi, kuna see lesk
mind tüütab, muretsen ma temale õiguse,
et ta viimaks ei tuleks ja mulle näkku ei lööks!”
Kohtunik oli tüdinenud pealekäimisest ja ühtlasi
kartis ta naise meeleheidet. Naise soov õiguse
järele oli nii suur.
PÜSIV PALVE
Siit Jeesuse sõnum usklikele: “Kuulge,
mida see ülekohtune kohtunik ütleb! Kas siis
Jumal ei peaks muretsema õigust oma äravalituile,
kes Tema poole kisendavad ööd ja päevad,
ja kas Ta peaks viivitama neid aidates? Ma ütlen
teile: küll Ta peatselt muretseb neile õiguse!”
Siin oli Jeesuse tõotus palvekuulmiseks. Armsad
sõbrad, Jumal ei jäta meie palveid ega appihüüdmisi
tähelepanuta. Õiglane ja püha Jumal
kuuleb oma laste palveid ning muretseb neile õiguse
ja abi. Palvetage alati! Palvetage ka siis, kui te ei
näe veel vastuse lähenemist ega oma probleemi
lahenemist.
Jumal ootab meilt püsivust. Usk kasvab ja areneb
püsivuse kaasabil. Ilma püsivuseta ei jõua
keegi eesmärgile. Ja kui kalliks saab eesmärk
siis, kui oleme selle nimel palju vaeva näinud
ja tõsist võitlust võidelnud!
Lesknaine oli iga päev kohtunikule peale käinud
ja igal päeval oli kohtunik ta tühjalt ära
saatnud. Ikka ja jälle tuli ta pisaratega koju.
Ta vastane aina irvitas ja tegi, mis heaks arvas. Ta
oli karistamatu. Seadus teda ei puudutanud.
Ta oli rikas ja mõjuvõimas. Mingi lesknaine
ajab siin veel õigust taga! Mis on õigus?
Õigus on tugevama võim. Õigust
teeb raha, nii oli ülekohtuse veendumus.
Aga lesknaine ei jätnud järele. Ta läks
ikka ja uuesti ning palus kohtunikku: “Kaitse
mu õigust mu vastase vastu!”
Ü hel päeval sai ta vastuse — hea
küll! Mine, sul on õigus. Ülekohus
lõpetatakse, sa saad oma õiguse. Mine
rahuga.
Milline muusika oli see naise kõrvadele! Püsivus
oli viinud ta eesmärgile. Ta oli võitnud.
Palju enam aitab Jumal oma äravalituid. Olge
aga sama püsivad. Ärge tüdige, küll
Jumal teab, millal on õige aeg vastamiseks. Ta
vastab kindlasti ja aitab oma lapsi.
“ Olge rõõmsad lootuses, kannatlikud
ahastuses, püsivad palves!” kirjutas apostel
usklikele (Ro 12,12). Just püsivus on see, mida
sageli usklikel ei jätku. Püsivuse puudumine
võib viia usu kaotamiseni.
MURE USU PÄRAST
Jeesus lõpetas selle loo valulise küsimusega:
“Siiski, kui Inimese Poeg tuleb, kas Ta leiab
usku maa pealt?”
Seda salmi on püütud mõnikord vaadelda
lahus jutustatud sündmusest, aga see ei oleks õige,
sest salm kuulub selle teksti juurde. Just püsivuse
puudumine viib inimesi Jumala juurest eemale.
Kui palju on neid, kes on alanud heade kavatsustega
usuteed? Kui palju on neid, kes on andnud Jumalale lubadusi
ja teinud tõotusi? Kuid kui palju on neid, kes
neid kavatsusi, lubadusi ja tõotusi on pidanud?
Tihti on osutatud sellele, et tõsised usklikud
on tavalised inimesed. Vähe on suuri ja suursuguseid.
Tõsi see on. Aga need, kes on püsivad oma
usus, saavutavad eesmärgi — hingede õndsuse!
Apostel Peetrus kirjutas: “Et teie usk, kui see
on läbi katsutud, leitaks kallihinnalisem olevat
kullast, mis kaob ja siiski tules läbi katsutakse,
ja oleks teile kiituseks ja hiilguseks ja auks Jeesuse
Kristuse ilmumisel, keda te küll ei ole näinud,
ja siiski armastate, kellesse te nüüd usute,
kuigi te Teda ei näe, ja rõõmutsete
ütlematu ning väga kalli rõõmuga,
kes saavutate usu eesmärgi, hingede õndsuse.”
(1Pe 1,7—9).
Nii
nagu selle lesknaise püsivus pandi proovile, nii
pannakse proovile ka meie püsivus. Meie usk katsutakse
läbi ja siis, kui see on väärt kullaproovi,
tuleb lahendus. Tuleb vastus. Tuleb võit. Ja
siis on see meile väga kallis. Me oleme vaeva näinud,
oleme püsivalt palunud ja hüüdnud Jumala
poole ning Jumal lahendab olukorra jumalikul moel. Me
täname ja ülistame Jumalat. Raskelt tulnud
võit on suur võit.
Alati tuleks palvetada ja mitte tüdida!
AARE TAMM
Ridala Baptistikoguduse pastor
TARTU
ÜLIKOOLIS ASUS TÖÖLE UUS ÕPPEPROREKTOR
Aktuaalne teema
12.
juunil lõpetas Kõrgema Usuteadusliku Seminari
teiste hulgas ka Tähti Lehtsaar. Abikaasat oli
õnnitlemas ja lõpetajaid Tartu Ülikooli
nimel tervitamas ülikooli uus õppeprorektor
professor TÕNU LEHTSAAR, kes rääkis
ameti vahetamisest ka Kuulutajale.
Milliste mõtetega oled Sa täna
siin?
Väga piduliku tundega. Mind on sidunud seminariga
mitmed rollid – olen olnud üliõpilane,
õppejõud ja juhendaja. Tänase päeva
seisuga olen ka vilistlase abikaasa, mis on minu jaoks
täiesti uus staatus.
Kõik teised rollid peale üliõpilase
vist jätkuvad?
Ma ei ole loobunud seminaris õpetamisest, kuigi
mul ei pruugi selleks enam aega jätkuda.
Sa olid seni ülikooli usuteaduskonna
dekaan. Kas seminar on teaduskonna konkurent?
Ma ei suhtu seminari nagu konkurenti. Eesmärk
on ju üks, et Eestis oleks teoloogiliselt haritud
inimesi. Seminari jaoks on oma nišš olemas.
Eesti EKB Liidule on seminar täiesti asendamatu.
Kui me hindame viimase kümnekonna aasta lõikes
meie liidu teoloogilise mõtte kujunemist, sotsiaalset
staatust ja panust töötegijate järelkasvu,
ei saa me seminarist üle ega ümber.
1. juunist oled Sa Tartu Ülikooli
õppeprorektor. Miks Sa sellesse ametisse läksid?
Rektor tegi mulle täiesti ootamatult ettepaneku,
millele ma ei olnud isegi mõelnud. Esialgu olin
väga vastu, sest see on üsna raske koht. Pidasime
läbirääkimisi, mõtlesin, palvetasin,
rääkisin sõpradega ja jõudsin
sinna punkti välja, et Jumala ees ei tohi ma “ei”
öelda. Äkki Jumal ühel hetkel ütleb,
et mul oli vaja, et sa oleksid sellel kohal, aga sa
kartsid, et ei saa hakkama ja tahtsid rahulikumat elu,
et oma äri ja asju ajada.
Sa võtad seda siis kui vaimulikku
kutset?
Täielikult. Ma praegu veel ei tea, milles mu
ülesanded konkreetselt seisnevad. Aga ma tunnen,
et kästi minna.
Millises seisus Sa usuteaduskonna
maha jätad?
Ma arvan, et heas seisus. Palju on uusi algatusi.
Oleme alustanud avatud ülikoolis magistriõpet
teoloogias ja religiooniantropoloogias. Oleme loonud
religiooni ja teaduse dialoogi keskuse. Sellel aastal
tuleb põhjalik remont bürooruumides.
Vähe tähtis ei ole ka see, et oleme eelarvemiinusest
väljas. Kui asusin dekaanina tööle kolm
aastat tagasi, oli teaduskond miinuses 415 tuhande krooniga.
Jumal on teaduskonnale raha andnud, mina ei ole seda
kuskilt võtnud. Oleme saanud eurograndi Euroopa
Nõukogu viiendast raamprogrammist. Teaduse sihtfinantseeringud
on selle aja jooksul kahekordistunud.
Usuteaduskonna dekaani kohuseid täidab järgmise
aasta jooksul teoloogiadoktor Riho Altnurme. Ta on mees,
kellest minul on väga hea meel.
Milles seisneb Sinu uus amet?
Ma pean juhtima Tartu Ülikooli õppetegevust.
See hõlmab õppealast arendustegevust,
välisüliõpilaste värbamist, õppekavade
avamist ja käigushoidmist, Tartu Ülikooli
kui õppeasutuse esindamist nii Eestis kui ka
välismaal. Minu haldusalasse kuuluvad üle
17 tuhande üliõpilase, kõik õppejõud
ja ka ülikooli kolledid üle Eesti.
Sul on ülikoolis pikaaegne kogemus.
Olen pärast lõpetamist 1983. aastal töötanud
ülikoolis erinevates ametites. Olen juhtinud ainult
väikesi allüksusi, sealhulgas ka kõige
väiksemat teaduskonda. Nii suure tööga
ei ole ma kokku puutunud.
Mis saab nüüd Sinust kui
õppejõust, psühholoogist ja teadlasest?
Jätkan ka õppejõuna väikese
koormusega. Olen religioonipsühholoog ja õpetan
seda ainet edasi. Ma arvan, et Tõnu Lehtsaar
kui psühholoog puhkeb õitsele, sest uues
ametis on psühholoogiat rohkem vaja kui kunagi
varem.
Teaduse suhtes on kõige kitsam, sest prorektoriamet
võtab kogu aja. Tahan vähemalt käimasolevad
projektid lõpuni viia. Mul on ühe raamatu
kirjutamine pooleli ja üks teadusfondi grant. Mul
on veel kaks doktoranti, nende ja magistrantide juhendamist
jätkan samuti.
Sa oled Tartu Kolgata Baptistikoguduse
töötegija. Kas siin ka midagi muutub?
Olen koguduse diakon ja juhatuse liige ning jutlustan
keskmiselt kolm korda kahe kuu jooksul. Nende ülesannete
täitmist tahan igal juhul jätkata. Kogudusel
on meie pere elus väga oluline koht.
Mida Sa Kuulutaja lugejatelt ootaksid?
Palun palvetage minu eest!
Soovime Sulle Jumala õnnistust
kõigiks Sinu jätkuvateks ja uuteks ülesanneteks!
12. juunil 2003 Kõrgemas Usuteaduslikus
Seminaris
EESTI
LASTEMISJON PAKUB KOGUDUSTELE KOOSTÖÖD
Suvel koolid ei tööta ning paljud
kogudused korraldavad lastelaagreid ja muid vabaõhu-lasteüritusi.
Eesti Lastemisjoni pakutavatest võimalustest
rääkis Kuulutajale selle organisatsiooni töötaja
MAILIS JÕGI.
Mailis Jõgi Oleviste kiriku tornis
MILLINE ON SINU ISIKLIK KOGEMUS LASTETÖÖST?
Olen olnud 13 aastat kristlane ja kuulun Tallinna
Mustamäe Vabakogudusse. Pühapäevakoolis
olen töötanud üheksa aastat. Alustasin
teiste kõrvalt, tegin ühe ja teise väikese
asja ning siis tuli aeg, millal tuli üksi laste
ette minna.
Mul on sotsiaaltööharidus Tallinna Pedagoogikaülikoolist.
Viis aastat pärast lõpetamist töötasin
direktori asetäitjana ja õppealajuhatajana
puuetega laste koolis, siis tuli Jumalalt kutse täisajaga
Eesti Lastemisjonisse vaimulikule tööle minna.
MIDA KUJUTAB ENDAST EESTI LASTEMISJON?
Nimes on “lapsed” ja “misjon”
sees. Aitame kaasa evangeeliumi kuulutamisele Eestimaa
lastele ja teeme seda ka ise. Lastemisjon on uskkondadevaheline
organisatsioon. Kuulume ülemaailmsesse organisatsiooni
Child Evangelism Fellowship. See tegutseb 160 maal.
Alguse sai organisatsioon Ameerikast eelmise sajandi
alguses ja Euroopas hakkas tööle enne Teist
maailmasõda.
Ametlikult on Eesti Lastemisjon tegutsenud aastast
1995. Tegelikult on töö käinud umbes
kolmkümmend aastat. Algul hakati välismaalt
sisse tooma lastetöö materjale. Peamine side
käis Soome kaudu. Seal olid inimesed, kellele Jumal
oli südamesse pannud, et Eesti lapsed kuuleksid
evangeeliumi. Tehti ka koolitusi lastetöö
tegijatele. Kõik see toimus muidugi salaja.
KUI PALJU TEIL TÖÖTAJAID
ON?
Hetkel on kolm täisajaga töötajat.
Palgad tulevad vabatahtlikest annetustest. On ka hulk
vabatahtlikke, kes aeg-ajalt aitavad kas kursustel õpetamisega,
Hea Sõnumi ringide läbiviimisega, viie päeva
klubide tegemisel või muuga.
KÕIKIDEL USKKONDADEL ON OMA
LASTETÖÖ OLEMAS. MILLEKS ON VAJA EESTI LASTEMISJONIT?
Me teeme tööd väljaspool kogudusi koostöös
kogudustega. Me hindame kõrgelt seda, mida kogudused
teevad. Kogudused siiski ei jõua kõigi
lasteni. Meie põhimõte on, et läheme
lapse juurde sinna, kus ta on. Tahame julgustada kogudusi
rohkem välja minema, et evangeelium jõuaks
ka nendeni, kellel ei ole loomulikku kontakti kogudustega.
MILLISED ON EESTI LASTEMISJONI TÖÖVORMID?
Need on päris mitmekesised. Talveperioodil oktoobrist
kuni maikuuni viime läbi Hea Sõnumi ringe
Tallinnas. Need toimuvad ühes kodus, Mustamäe
Avatud Noortekeskuses ja Eesti EKB Liidu sotsiaaltöö
fondi “Sõbra Käsi” laste päevakeskuses.
See on sild kogudusse lastele, kellel kogudustega muud
kokkupuudet ei ole. Kontakt tekib õpetaja kaudu
ja meie eesmärk on laps koguduse juurde juhtida.
Suvevaheajal korraldame viie päeva klubisid.
Otsime mänguplatsi, kus lapsi on palju ja viime
seal viis päeva järjest samal kellaajal läbi
lastepärase ja põneva programmi. Selleks
tuleb kohalikult omavalitsuselt muidugi luba taotleda.
Programm kestab 45—60 minutit. Pärast kutsume
lapsed pühapäevakooli.
Sel suvel on taas laager Läänemaal, kuhu
tulevad lapsed peamiselt sealsete koguduste pühapäevakoolide
kaudu.
Anname välja erinevaid lastetöö materjale
— piiblitundide sarju, kuldsalmide ja laulude
näitlikke vahendeid, kirikuaasta pühadega
seotud õppematerjale.
Kaks korda aastas korraldame ideedepäeva, kus
jagame piiblisõnumit, peame loengu, mis on abiks
lastetöö tegemisel ja tutvustame oma uusi
materjale. Sinna on tulnud inimesi väga erinevatest
kogudustest. Teeme seda Tallinnas ja Tartus ning vahel
oleme sõitnud ka kohtadesse, kus on olnud palju
huvilisi.
Korraldame kursusi lastetöö tegijatele.
Kursus on kolmeastmeline, igaühes 30 tundi. Esimene
aste annab põhjaliku ülevaate sellest, mis
evangeelne sõnum üldse on. Paljud on ütelnud,
et see pole olnud kasuks mitte ainult lastetööle,
vaid ka endale selge pildi saamiseks.
KUIDAS EESTI LASTEMISJONIT FINANTSEERITAKSE?
Raha tuleb vabatahtlikest annetustest nii kodu- kui
ka välismaalt. Meil ei ole suuri regulaarseid toetussummasid.
Elame usust. Osa materjale saame kingitusena, kuid üldiselt
ostame ning meie materjalid tuleb pühapäevakoolidel
endal välja osta.
MILLISED ON OLNUD TEIE TÖÖ
TULEMUSED?
Materjalide tegemine on seni olnud meie tugevaim töövaldkond.
Otseselt oleme lastele evangeeliumi kuulutanud viimastel
aastatel.
Päris paljud meie kursuste lõpetajad on
jäänud lastetööle. Osa noori inimesi
on küll olnud alles otsimisfaasis ja pole sellele
tööle jäänud.
Ü he näite võiks veel tuua. Kui me
esimest korda tegime viie päeva klubisid aastal
2001 Tallinnas Nõmme Baptistikoguduse ja Mustamäe
Vabakogudusega, siis tuli Mustamäel kokku selline
grupp lapsi, kes ei olnud midagi Jumalast kuulnud. Kümmekond
last said päästetud ja mitmed neist tulid
pühapäevakooli. Üks poiss neist käis
ustavalt koguduses ja aeg-ajalt soovis, et me palvetaksime
tema ema pärast. Selle aasta veebruaris tuli ema
kogudusse ja sai ka usklikuks.
SEL SUVEL VIIE PÄEVA KLUBID JUBA
KÄIVAD?
Meile tuli appi kolm tudengit Ameerika Ühendriikidest
Moody Piibliinstituudist. Andsime sellest teada juba
sügisel ja pakkusime üle Eesti kogudustele
võimalust.
Olime juba Tallinnas ja Kohilas, seejärel Tõrvas
ja Pukas, nüüd Järvakandi lähedal
Petrula kristlikus keskuses. See koostööprojekt
kestab juuni lõpuni. Juulis korraldame kohalike
koguduste meeskondadega viie päeva klubisid Tallinnas.
KAS KOOSTÖÖ ON ERINEVATE
USKKONDADE KOGUDUSTEGA?
Teeme koostööd kogudustega, kes soovivad
kuulutada evangeeliumi lastele. Näiteks Amblas
toimub viie päeva klubi koos luterliku kogudusega,
Tapal baptistikogudusega, Aravetel Järvamaa Kristliku
Keskusega ja Põlvamaal nelipühikiriku Krootuse
kogudusega. Kohalikud kogudused panevad kuulutused välja,
annavad lastele kutseid, osalevad programmis.
KUIDAS KÄIB KOGUDUSTEGA KONTAKTI
LEIDMINE JA HOIDMINE?
Meie kontor Nõmme Baptistikoguduse ruumides
ei ole kogu aeg rahvast täis, aga huvi materjalide
ja koolituse vastu on suur. Inimesed teavad, et meilt
võib abi saada ja nad tulevad meie juurde. Ideedepäevad
toimuvad regulaarselt ja neil pakume alati uut õppematerjali.
Kontakti hoiame ka oma ringkirja kaudu, mida anname
neli korda aastas tasuta välja. Seal on info ürituste
kohta, vaimulik sõnum ja ideid lastetöö
tegemiseks. Ringkirjaga soovime informeerida ning julgustada
lastetöö tegijaid ning innustada inimesi palvetama
laste ning Eesti Lastemisjoni töö eest. Eestpalve
on meie töö aluseks.
KAS TEIE TÖÖTEGIJAD ON SAANUD
VASTAVA VÄLJAÕPPE?
Täisajaga töötajatele korraldab koolitust
meie Euroopa keskus, mis asub Šveitsis. Seal toimuvad
kaks korda aastas kolmekuulised kursused. Vastavalt
vajadustele toimub kursus ka erinevates piirkondades.
Sel aastal tuleb see kursus ka Eestisse, osalevad Balti-
ja Skandinaaviamaad.
RAHVUSVAHELINE KOOSTÖÖ ON
VIST PÄRIS SUUR?
Sidemed on väga tugevad. Materjalid hakkasid
meile kunagi tulema Soomest. Kui Eesti sai vabaks, tuli
Päiviö Kurkola Soomest appi organisatsiooni
rajama.
Oskan rääkida Euroopast. Ainult paaris Euroopa
riigis ei ole meie organisatsiooni. Pikaajalisem on
töö olnud Lääne-Euroopa riikides.
Nagu Eestis, nii käis varem salaja töö
ka teistes Ida-Euroopa riikides. Kui vabadus tuli, saadeti
neisse misjonäre ja kohalik töö läks
edasi.
Idast on kõige tugevam töö praegu
Rumeenias, Läänest Iirimaal. Seal on 50 töötegija
ringis ja sama palju on välja saadetud misjonäre.
Iirimaal oli mul võimalus terve aasta praktikal
olla. See oli väga õnnistatud ja ma õppisin
palju.
KÜMME AASTAT TAGASI OLI LASTETÖÖ
KOGUDUSTES KAHTLEMATA SUUREM.
Praegu on lapsi ja töötegijaid vähem.
Inimestel on oma elu ja kõige muuga väga
palju tegemist. Lastevanemate huvi on hästi tähtis.
Kümme aastat tagasi oli neil tahtmist lapsi pühapäevakooli
saata. Kui vanemaid ei ole lapsi pühapäevakooli
saatmas, tulevad nad siis, kui meelde tuleb. Igale poole
mujale satub laps palju kindlamini — trenni, tantsima
või laulma. Nende eest on ju makstud ja sinna
tuleb minna. Vanemad ei mõista, et kristliku
õpetuse saamine on lastele ka hästi tähtis.
Ma imetlen neid lastetöö tegijaid, kes on
sellele tööle ustavaks jäänud vaatamata
olukordadele, hoolimata sellest, et lapsi on vähe
ja tundub, et milleks rabeleda. See on siiski seemne
külvamine ja tühjalt sõnum tagasi ei
tule.
MÕNES KOGUDUSES POLEGI PÜHAPÄEVAKOOLI.
Julgustaksin igal juhul proovima. Me võiksime
pakkuda koolitust, mis annab julgust. Näitame Jumala
Sõnast, miks lapsele üldse evangeeliumi
kuulutada. Meil ei ole ainult teooria, vaid ka praktika.
Igaüks saab õpetada kuldsalmi, korraldada
piiblitunni, õppida, kuidas lapsele evangeeliumist
rääkida isiklikult, niiöelda nõustada.
Algul on inimesed kartlikud, aga pärast ütlevad,
et see on nii hea, et saavad siin proovida, enne kui
lähevad laste ette.
KES VÕIKS OLLA PÜHAPÄEVAKOOLI
ÕPETAJAKS?
Enamik lastetöö tegijaid on naised, aga
vaja oleks kindlasti ka mehi. 15—16-aastane noor
võiks olla pühapäevakooliõpetaja
abiline. Üks püsimajäämise saladusi
on see, et inimene ei võta kohe kogu vastutust
enda peale, vaid hakkab kogenuma kõrval tööle.
Oleneb inimesest, aga päris vastutuse võiks
juba 18—20-aastaselt võtta.
TÄNAME!
10. juunil 2003 Tallinna Oleviste kirikus
TERRORISTI
ELU LEIDIS UUE MÕTTE KRISTUSES
Zimbabwe
ei ole leidnud seesmist lepitust. Kõigepealt
rõhuti Briti koloonias Rodeesias musti. 1980.
aastal sai maa iseseisvaks. Nüüd rõhutakse
seal diktaator Robert Mugabe võimu all valgeid.
Aga isegi niisugustes äärmuslikes olukordades
tegutseb Jumal. Seda näitab musta zimbabwelase
Stephen Lungu pöördumine.
Sündinud 1942 Rodeesias, hiljem oma ema poolt
maha jäetud, veetis ta lapsepõlve kodutuna.
1960. aastal liitus ta kommunistlik-rahvusliku noorteliikumisega
ja tegutses maa vabastamise nimel brittide võimu
alt. Järgnev on kirjeldus sellest, kuidas ta evangeelset
koosolekut rünnates usklikuks sai.
Kuuekümnendate aastate alguses olin ma Rodeesia
valitsuse silmis armetu marksist, kelle oleks pidanud
riigireetmise pärast maha laskma. Olin andnud oma
elu revolutsiooni teenistusse ja veendunud, et revolutsioon
lahendaks kõik minu probleemid. Olime vabaduse
nimel pidevalt tegevuses. Reedeõhtuti, kui oli
palgapäev, ründasime jalakäijaid ja röövisime
nad paljaks. Viskasime bensiinipomme parklatesse, sooritasime
rünnakuid kirikutele, politseiautodele ja vabaõhukogunemistele.
Ühel päeval nägime ühel põllul
linna lähedal suurt ümmargust telki, kuhu
oli palju rahvast kogunenud. Inimesed hakkasid laulma.
Need olid kristlased Lõuna-Aafrikast. Ma pöördusin
oma jõugu poole: “Kuulake, Lõuna-Aafrikast
ei tule midagi head. Seal on apartheid. Miks tulevad
sihukesed inimesed Zimbabwesse ja jutlustavad oma Jumalast?
Nad on ainult selleks siin, et meile ajupesu teha. Me
veel õpetame neid!”
RÜNNAKU MÄRK
Jagasin oma kaksteist sõpra paaridesse. Nad
pidid kohad ümber telgi sisse võtma. “Kell
seitse õhtul ma vilistan ja igaüks viskab
oma kivid või bensiinipommid telgi sissekäiku,”
andsin ma juhise.
Kuni rünnaku alguseni läksime telki ja istusime
kõige viimasesse pinki. Poodiumil seisis suur
mustanahaline umbes kolmekümneaastane mees. Ta
vaatas üle rahvahulga peade. Koosolek oli täiesti
vait. Siis kõmistas ta järsku: “Rooma
6,23 on kirjutatud, et patu palk on surm. Jumal aga
kingib meile Jeesuses Kristuses igavese elu, mis juba
nüüd algab ja mitte kunagi ei lõpe.”
SURM — PATU PALK
Ma tahtsin kohe telgist lahkuda ja rünnakusignaali
anda, aga märkasin, et jutlustaja on täiesti
vaikseks jäänud. Ta seisis päris liikumatult.
Tema sõna kajas vaikuses veel minu kõrvades.
Patu eest makstakse surmaga. Olin arvanud, et meile
hakkab toores karistusjutlus kaela sadama ja püüdsin
end sisemiselt selle vastu häälestada. Aga
jutlustaja vaikimise vastu polnud ma valmistunud. Kõik
halb, mida ma viimasel ajal teinud olin, läks mul
hingest läbi, ka viha, mis mind peaaegu ära
õgis.
Siis hakkas jutlustaja jälle rääkima.
“Ma pean nutma. Ma pean nutma, sest Püha
Vaim ütles mulle, et siin on täna õhtul
palju inimesi, kes peavad surema, kui nad Kristust oma
ellu vastu ei võta.” Nagu elektrilöök
käis minust läbi. Tahtsin kaost korraldada
ja see kõneleja ütles, et ta teab meie plaani.
Kust ta meie jõugust teadis? Šokist, mis
mind tabas, oleks ma peaaegu oma paberkoti bensiinipudelitega
maha pillanud.
Pikkamööda langesin paanikasse. Kui ta meie
plaani teadis, siis teadsid ka tema abilised, kes me
oleme. Seega ei tohtinud aega kaotada. “Sättige
end valmis,” sosistasin ma. Samal ajal askeldasin
ma oma kotis, et isetehtud bensiinipomme töökorda
seada.
JUTLUSTAJA SÕRM
Siis ütles jutlustaja: “Te kõik
olete pattu teinud. Te olete petnud. Te olete valetanud.
Te olete teistele inimestele halba teinud.” Ikka
ja jälle kargas tema sõrm üles. Mulle
tulid meelde inimesed, kellele ma olin kallale tunginud.
Paistis, nagu oleks jutlustaja otse minu peale näidanud
ja teadnud kõiki mu patte, mis ma iial teinud
olin. Jutlustaja sõrm, mis oli minu pihta sihitud,
oli mind hüpnotiseerinud. Oma rünnakust ei
mõtelnud ma vahepeal üldse enam.
Jutlustaja vahetas äkki teemat. Soojade, tundeliste
sõnadega rääkis ta nüüd Jeesusest.
Jeesus ei olnud suur valitseja, vaid vaene, ilma positsioonita
mees. Ta pärines rahva hulgast, mis nagu meie omagi
oli võõra valitseja võimu all.
Tal ei olnud kodu ega raha. Sellele vaatamata oli Tal
suur võim. Ta teadis elu saladust, parandas haigeid
ja aitas neid. Tema elu sai otsa, kui need Tema hukkasid,
kelle päästmise pärast Ta tulnud oli.
Oma surma läbi on Ta meile toonud rahu Jumalaga.
Jutlustaja juhtis tähelepanu sellele, et igaüks,
kes tahab, võib Jeesuse oma ellu vastu võtta.
Võisin oma vaesuse ja patu Tema armastuse ja
rikkuse vastu vahetada.
MA TAHTSIN VABAKS SAADA
Äkki sai mulle selgeks, millist vahetust Jeesus
mulle pakkus. Pisarad kogu valu, üksinduse, enesevihkamise
ja hirmu pärast, mis ma olin kogenud, voolasid
üle mu põskede. Minu kambakaaslaste jaoks
oli seda liiga palju. Nad muutusid rahutuks, kuid mind
see ei huvitanud. Tahtsin saada vabaks sellest talumatust
koormast, mida valu, seesmised haavad ja kurjus mulle
peale olid pannud.
Nii haarasin ma oma koti bensiinipommidega, komistasin
inimeste vahelt läbi ja läksin ette. Tahtsin
lihtsalt jutlustaja lähedal olla. Ta pidi mind
aitama seda Jeesust leida. Mu põlved ütlesid
üles ja ma langesin jutlustaja ette põrandale.
Sirutasin oma käed välja ja haarasin tema
jalgadest tugevasti kinni.
Tugevad käed haarasid minu järele ja tahtsid
mind ära tõmmata. Jutlustaja abilised olid
ligi rutanud, sest nad pidasid segavaks, et üks
nuttev noormees jutlustaja jalgade ümbert kinni
hoidis. Minu hädaldav nutt läks veel tugevamaks.
PUHKES MÄSS
Järgmisel hetkel lendas kivirahe telki. Järgnes
plahvatus. Bensiinipomm visati väljast telgi seinale
ja telk läks põlema. Väikesed leegid
nilpsasid ülespoole, aga nad ei levinud. Inimesed
kisendasid paanikas ja tekkis kaos. Rahvas tungis välja.
Mõned lükati maha ja peaaegu trambiti jalge
alla.
Pärast sain teada, et poliitiline pinge viis
kogu linnaosas mässule. Igal pool oli korrarikkumisi.
Noored mustad näitasid oma viha ja vastuseisu valgete
võimu suhtes.
Väljast kostus hüüdeid ja jalgade trampimist.
Varsti selle järel sõitsid autod ette. Valitsus
saatis eriüksuse, et mässukoldeid maha suruda.
Väljas paistis möllavat põrgu. Sajad
vägivaldsed demonstrandid mürgeldasid.
KAS JEESUS VÕIB PÄÄSTA?
Jutlustaja seisis ikka veel poodiumil. Ta sulges silmad
ja ma taipasin, et ta tahab palvetada. Värisedes
põlvitasin ma tema kõrval. “Noormees,
mida saan ma sinu heaks teha?” küsis ta südamliku
häälega.
“Kas Jeesus võib sellist inimest nagu
mina päästa?” küsisin ma.
“Jah,” vastas ta. “Jeesus suri sinu
eest. Jumal armastab sind.”
Miks ta nüüd Jumalast rääkima
hakkas? Mida oli Jumal kunagi minu heaks teinud? Ta
oli mind ju peaaegu nälga surra lasknud. Ma vastasin
väga otse: “Jutlustaja, sa ütled mulle,
et Jumal armastab mind. Sellepärast tapan ma su
ära.” Haarasin noa järele. “Jumalast
ei taha ma enam midagi kuulda. Aga sa pead mulle Jeesusest
rääkima.”
Jutlustaja vaatas mulle ülevalt alla väga
tõsiselt otsa. Ta pidi märkama minu kotti
bensiinipommidega. Siis ta ütles: “Võib-olla
sa räägid mulle kõigepealt midagi endast
ja miks sulle Jeesust vaja on.”
NUTTEV JUTLUSTAJA
Ma rääkisin endast. Esialgu tulid sõnad
ainult katkendlikult üle mu huulte. Siis aga jutustasin
talle kogu oma loo. Esimest korda huvitas see kedagi.
Rääkisin oma õnnetust lapsepõlvest.
Isa vihkas mind ja hülgas mu. Vanemate abielu purunes.
Ema jättis mind väikese lapsena saatuse hooleks.
Jutustades elasin veelkord läbi kogu hirmu ja meeleheite.
Rääkisin talle, kuidas ma öösiti
silla all magasin, iga päev haisvatest prahitünnidest
toiduaineid otsisin ja jõugu liikmeks sain.
Minu suureks imestuseks nuttis pastor koos minuga.
Ta vaatas mulle otsa, nagu ma seni harjunud polnud.
Tema pilgus oli kaastunne. Ta avas oma Piibli. “Ma
tahaksin sulle midagi lugeda,” ütles ta,
“mis sinusugustele inimestele määratud
on. See on Jumala ja Tema Poja Jeesuse Kristuse lubadus
meile. Psalm 27,10 seisab: “Sest mu isa ja ema
hülgasid minu, aga Issand võtab mu üles.””
Pärast pöördumist 1964. aastal Harares:
Lungu (paremal) õpib koos pimeda evangelisti
Josias Ngaraga inglise keelt
FAKT: JUMALA ARMASTUS ON OLEMAS
See salm sai pöördepunktiks minu elus. Esimest
korda tundsin ma, et Jumala armastus on tõesti
olemas. Põlvitasin ja palvetasin. “Oh Jumal,”
hüüdsin ma, “mul pole midagi, ma pole
keegi, ma ei oska lugeda. Ma ei oska oma nimegi kirjutada.
Võta mind vastu, oh Jumal, võta mind vastu.
Ma kahetsen kogu kurja, mis ma teinud olen. Jeesus,
anna mulle andeks ja võta mind vastu. Tahan oma
ülejäänud elu selleks kasutada, et inimestele
sinust jutustada.”
Järgmisel päeval pärast pöördumist
läks Stephen Lungu politseisse, tunnistas üles
oma kuriteod ja andis ära oma revolvri. Pärast
kaheksatunnist ülekuulamist lasti ta vabaks. Üks
politseinik andis talle raha tema esimese Piibli ostmiseks.
Lungu õppis lugema ja kirjutama ning käis
piiblikoolis. Ta misjoneeris Botswanas, Sambias, Lõuna-Aafrikas,
Mosambiigis ja Zimbabwes. 1982. aastast kuulutab ta
evangeeliumi Malawis.
idea Spektrum
JOHANNES
TRAKSI SURMAST MÖÖDUS 50 AASTAT
Johannes Traks sündis 1910. aastal üks tund
enne jõululaupäeva Ida-Virumaal Avinurme
vallas Lohusuu külas. Alghariduse omandas ta kohalikus
koolis.
Üks suur koolitund oli 17-aastasel Johannes Traksil
Räpinas Lintu talus puhkust veetes. Koos kahe noorukiga
läksid nad Peipsi järvele sõitma, aga
järsku tõusis torm ja paat sattus lainete
meelevalda. Läbimärjana pääsesid
nad Venemaa randa, kus nad arreteeriti kui salakuulajad.
Enne tuli palju vaeva näha, kui nad sealt vabaks
said.
INNUKAS EVANGEELIUMI KUULUTAJA
Johannes Traks õppis usuteadust Keilas Eesti
Baptisti Koguduste Jutlustajate Seminaris. Need õpingud
jäid kahjuks tervislikel põhjustel pooleli.
Tervise paranedes suunati Johannes Traks Tõrva
Baptistikoguduse karjaseks, kus ta töötas
umbes viis aastat.
1938. aastal siirdus Johannes Traks Mooste Baptistikogudusse.
Seal oli tol ajal vilgas tegevus: pühapäeviti
kaks jumalateenistust, iga nädal toimusid piibli-
ja palvetunnid ning lauluharjutused. Töötasid
pasuna-, mees- ja segakoor. Vana-aastat saadeti ikka
palvelas ühiselt ära. Koguduse aastapäeval
ei mahtunud hilinejad palvelasse ja seisid väljas
akende taga. Ka hobused ei mahtunud palvela juurde,
need viidi naabertalu õue.
Johannes Traks pidas ka taludes koosolekuid. Tema
kuulutusteekonnad läksid jalgsi läbi Kärsa,
Ahja, Rasina, Mehikoorma ja Räpina. Teinud ühe
ringi, võttis ta mõne aja pärast
järgmise ette.
Kes Johannes Traksi mäletavad, meenutavad ikka
tänutundes tema head suhtlemisandi. Kuigi ta oli
eelkõige innukas kõnemees, leidis ta ikka
aega ka väikeste lastega tegelemiseks. Keerulisel
sõjaajal hoolitses ta mujalt tulnud orbude eest.
Oma igapäevast leiba teenis Johannes Traks talumeeste
juures sulasena töötades. Ta kogus oma käega
nii talvekartuli kui muu vajaliku. Palvela taga mändide
all asuva koguduse kalmistu hoidis ta eeskujulikus korras.
Seal luua ja rehaga toimetades ütles ta külastajatele:
“Näe, siin puhkab see ja seal too armas koguduseliige!”
RASKE ELULÕPP
3. oktoobril 1939. aastal abiellus Johannes Traks
Võru koguduse õe Eha Tatrikuga. Nende
ühine tee kestis ligi 15 aastat. Siis tuli läbi
raske haiguse Johannes Traksile kojukutse.
Haigevoodil ütles Johannes Traks kord läbi
pisarate: “Ehake, sa oled mul kõige armsam
inimene maailmas ja nüüd pead sa minu ori
olema.” Abikaasa vastas lohutavalt, et ole mureta,
teen sinu heaks kõik, mida iganes suudan, et
vaid sinu olukorda kergendada.
Surma lähenedes ütles Johannes Traks: “Nüüd,
kui surm hakkab meid lahutama, mõistan, kui tugevad
on abielusidemed. Enne, kui saan lahkuda, pean sind
mõtetes viima “Morija mäele”,
kuhu Aabraham viis oma armsa poja Iisaki.” Ta
palus endale ulatada kitarri: “Ma tahan lastele
laulda, sest varsti saan ma taevasse!” Nii kuulutas
Issanda ustav sulane oma elu ajal ja ka surmatunnil.
TAEVA EELAIMUS
Nooremana ei pühendanud Johannes Traks unenägudele
erilist tähelepanu, öeldes nende kohta, et
kui suur aju puhkab, siis väike “teeb tükka”.
Surmaeelseid unenägusid võttis ta täie
tõsidusega.
Ü hel veebruarikuu hommikul 1953 ütles Johannes
Traks, et tal tuleb vireleda veel jaanipäevani,
sest talle öeldi, et varsti lõpeb kooliaeg
ja algavad eksamid. Eksamite järel lahkutakse koolist.
Johannes Traks oli öelnud unenäos taevasele
saadikule, et ei mäleta, kuidas ta maa pealt lahkus
ja üles sai. Talle vastati, et seda ei mäleta
siin enam mitte keegi.
Johannes Traks nägi, et oli eeltaevas, kus oli
väga valge, puhas ja kasvasid palmid. Ta oli mõelnud,
et kui eeltaevas on nii võrratult ilus, milline
on siis küll päris taevas. Talle vastati,
et sinna ei pääse enne, kui tuuakse vastavad
riided. Oli mindud riideid tooma. Tema oli mõelnud,
et näis, millised need taevased riided on, aga
ärkas enne üles ja tal oli kahju, et oli veel
maa peal. Taevasse tulnud mehi ja naisi igast ilmakaarest
ning kõik olnud rõõmsad ja õnnelikud,
et olid pääsenud maailma vaevast ja valudest.
Johannes Traks lahkus elukoolist 21. juunil 1953.
aastal.
Eha Traksi ja Mooste koguduse liikmete
meenutusi kogus
ERMO JÜRMA
NÕMMEL
TÄHISTATI HERMELINE RUUSNA SÜNNIAASTAPÄEVA
13. juunil 2003 täitus 100 aastat Hermeline Ruusna
sünnist. Tema kodukogudus Tallinnas Nõmmel
tähistas seda mälestusjumalateenistusega,
kus segakoor esitas mitmeid laule tema rikkalikust kooriloomingust.
Hermeline (Hermy) Ruusna sündis põliste
hiidlaste Helene ja Johannes Salme kuuelapselise pere
viienda lapsena. Vanemad, kuulunud päritolult õigeusukirikusse,
olid saanud sajandi alguse äratustuultest sügavalt
haaratud ja astusid baptistikogudusse, kus isa Johannest
tunti kuulutajavennana.
Ema Helene asus pärast abikaasa varast surma
(Hermy oli vaid kolme ja poole aastane) kolme lapsega
– ülejäänud kolm puhkasid juba
mullas – elama Tallinna Allika koguduse majja.
Seal tundis väike perekond end kiiresti turvalisena
ja haakus jõudumööda koguduse töösse.
Kõik kolm last – Hermy ja temast vanemad
õde Liidia ja vend Claudius – oli hoolsad
pühapäevakoolilapsed ning hiljem tegevad noortekoondises.
16-aastasena elas Hermy läbi uuestisünni ja
astus kogudusse.
NOORELT KOORIJUHIKS
Juba väikese koolitüdrukuna pälvis
Hermy muusikaõpetajate erilise tähelepanu
oma absoluutse kuulmise ja kõlava lauluhäälega.
Kui Hermy oli 18-aastane, tegi koguduse väike
segakoor talle ettepaneku hakata koorijuhiks. See oli
talle suur ja tõsine väljakutse. Ta taipas,
et see ei olnud ainult muusikatöö, vaid kogu
elu pühendamine Jumala riigile. Armastavad õed-vennad
koguduses julgustasid ja toetasid. Innustavad muusikaõpetajad
olid teinud piisava ettevalmistuse ja nõnda sai
Hermyst Allika segakoorijuht.
Kui 1924. aastal sama koor Nõmme kogudusse
külla kutsuti, avas Jumal pingis istuva noore venna
August Ruusna silmad: “Vaata, see on sinu naine!”
Nõnda sai alguse meie pere lugu. 1926. aastal
õnnistati noorpaar Allika palvelas meheks-naiseks
ja taevas köideti kaks südant eluajaks erakordse
armastussidemega. August, suur laulumees, tõmmati
kohe ka kõnelejate rivvi. Vastabiellunutest said
koguduse pühendunud töötegijad. Iga vaba
minut Jumala riigile!
Jumal kinkis perre kaks tütart – Helve
ja Viive, kes esimestest elupäevadest mäletavad
end koguduse keskel olevatena — esmalt Allika,
hiljem Nõmme koguduses, kui elukoha muutus tõi
perekonna Nõmme palvemajja. Hermyl oli siis 12
aastat koorijuhitööd Allikal seljataga, kui
uus tööpõld Nõmmel tema kätte
anti. August oli palju aastaid Nõmme Baptistikoguduse
pastoriks. Ema koori ees, isa kantslis ja lauljate seas
– nõnda mäletame oma vanemaid palju
aastakümneid.
VILJAKAS HELILOOJA
Hermy “leidis” (just nii armastas ta ise
öelda) oma esimesed laulud Nõmme palvela
harmooniumilt. Esmalt lihtsad laulud, tasapisi suuremad
vormid, kuni kantaatide ja oratooriumiteni “Jumala
hääl läbi aegade”, “Kaotatud
ja jälle leitud” ning “Issanda päeval”,
mis on lauldavad ka üksikkooridena ja soolodena.
Kirjutatud on need Nõmme koori ja soliste silmas
pidades. Enamik lauludest on sündinud erilisest
vaimulikust elamusest, tihti tühjas palvelas põlvedel.
Ka tekstid oma lauludele “leidis” Hermy
samast. Nõnda sündinud laulud võeti
koori poolt õhina ja vaimustusega vastu ja said
innuga õpitud. Tulemuseks oli viimase kohani
tänulikke kuulajaid täis palvela.
Hermy oli 40 aastat koorijuht ja koguduse organist.
Need olid ilusad aastad, kuni raske haigus sulges kõik
uksed. Tänulikkus ja rõõmsameelsus
ei jätnud Hermyt maha ka põdemise aastatel.
Tütar Viive kodu pakkus emale-isale varju. Hoolitsevad
käed alati lähedal, kuni saabus taevakodu
kutse 18. detsembril 1981.
“ Oma laulud ma jätan teile”, ütles
ema, kui oma vaimu Jumala hoolde andis.
Suurel hommikul näeme jälle!
Tütar HELVE
|