Sügisel majade ümber
seisnud suured puuriidad on palju väiksemateks
kahanenud. Aeg-ajalt talvisest taevast paistev hele
päike kuulutab, et kevad läheneb. Päevad
on juba tükk maad pikemaks veninud, kui nad jõulude
ajal olid.
Siiski on alles jaanuari lõpp ja
võib-olla saame veel päris krõbedat
külma tunda. Hooletu majaomanik ostab nüüd
kalli raha eest märgi küttepuid ja kuulab
ahjust ilusa praksumise asemel ebameeldivat visisemist.
Ta vaatab igatsedes kraadiklaasi ja kalendrit, kuid
kumbki ei taha veel sooja aja tulekut kuulutada.
Eesti ei asu ekvaatoril, kus on alati soe
ja aastaaegade vahetumist ei ole tunda. Siin peab arvestama
külma ajaga oma maja ehitamisel ja raha planeerimisel.
Talv, mis kunagi pole taeva jäänud, õpetab
seda tarkust igal aastal uuesti.
Jeesus Kristus ütles: “Maa ja
taeva nägu te oskate mõista, aga kuidas
te ei mõista seda aega? Ja miks te ka iseenestest
ei otsusta, mis on õige?” (Luuka 12,56-57).
Kas meie ajastu inimesed on targemad kui Jeesuse kaasaegsed?
PALUJA
SAAB, OTSIJA LEIAB ja KOPUTAJALE AVATAKSE
Toimetaja kommentaar
Terve aasta on möödunud esimese kommentaari
ilmumisest. Sellega seoses võiks teha väikese
tagasivaate.
Kuulutaja põhiülesanne on vaimuliku sõnumi
edasiandmine. Kommentaarides püüdsime samuti
temaatikat vaimulikult käsitleda.
Kommentaar peaks olema päevakajaline. See on
tema eelis ja puudus. Päevakajaline vananeb väga
ruttu. Piibliteksti seletavat jutlust võib veel
aastakümnete pärast huviga lugeda. Uued uudised
viivad huvi vanadelt peaaegu kohe ära.
Päevakajalisuse pärast ongi toimetus laita
saanud. Saab ju mingit nähtust kajastada ainult
selle momendini, mil kommentaar valmib. Sündmus
võib aga jätkuda, sellest võivad
ilmneda uued asjaolud ja sellega kommentaari väärtus
väheneb või kaob. Sedalaadi artiklite puhul
on aegumine paratamatu ja loodetavasti lugejad mõistavad
seda.
Mõni teema on toonud kiitvaid vastukajasid.
Loomulikult on toimetusel siis hea meel.
Kommentaarid jätkuvad. Vastukajad on väga
oodatud. Lehte on kergem teha, kui meie jutt ei ole
monoloog, vaid dialoog.
KAS SÕDA IRAAGIS TULEB?
Ameerika—Iraagi konflikti põhjusi on
otsitud lisaks Iraagi liidri isikule ja poliitikale
naftast ja Ameerikast endast. Ilmselt põimuvad
erinevad asjaolud omavahel. Neid, kes peavad jõu
kasutamist sobivaks lahenduseks, on kõigi rahvaste
hulgas alati olnud. Sõjaväelaste erihuvidele
pannakse Lääne tsivilisatsioonis vastukaaluks
tsiviilpoliitikud. Diktaatoritel on tavaliselt tsiviilülikonnale
lisaks ka kindrali- või marssalivorm kapis rippumas.
Seoses Iraagi sõjaga peaks kindlasti ühele
asjale veel tähelepanu juhtima. Käesolevaski
Kuulutajas on palju juttu moslemitest — nii nende
terroritegudest kui ka imbumisest formaalselt kristlikesse
ühiskondadesse. Lihtsale moslemile serveeritakse
Iraagi sõda kui kristlaste sõda nende
vastu. Tagakiusu tunnetades tugevneb usuline kindlus.
Isegi siis, kui sõja tulemuseks peaks olema Lääne
tüüpi demokraatia tekkimine Iraagis, võib
negatiivne suhtumine kristlastesse püsida pärast
sõda aastakümneid elavana. Mida teeb see
misjonile, on igaühele selge.
Kuidas mõjub Iraagi sõda Eestile? Kõige
parem oleks väita, et üldse ei mõju
— Iraak on ju meist nii kaugel. Kahjuks seda nii
öelda ei saa. Tänapäeva maailmas on kõik
seotud kõigiga. Fanaatilised moslemid võivad
üritada kätte maksta kõigile kristlastele.
Nafta hind mõjutab kõiki maid, kellel
seda maavara ei ole, sealhulgas ka Eestit. Samas võib
sõjas kannatada saanud Iraagi ülesehitamiseks
tehtavatest tellimustest mõni väike osa
ka Eestile sattuda. Viimane oleks muidugi positiivne
tulemus. Eesti väeosi ilmselt sellesse sõtta
ei lähe. Mõni üksik eestlane võib
sinna sattuda küll.
Võib-olla on praegu veel lootust Iraagi sõda
ära hoida. Ilmselt ei aita siin protestidemonstratsioonid
või muud sellised aktsioonid. Need rahustavad
rohkem korraldajate ja osavõtjate südametunnistust
või võimaldavad neil end esile tõsta.
Kristlased on läbi aegade kasutanud palvet. Selle
mõju on kõige kindlam. Kui Iraagi konflikt
lastakse Jumalal lahendada, on tulemus kõigist
võimalikest kõige parem.
Lahesõja lõpus süütas Iraak
Kuveidi naftatornid
JÄLLE VALIMISED
Praegu võiks jälle rääkida valimistest.
Riigikogu valimiskampaania ei ole täistuure veel
sisse saanud. Paras aeg oleks sellest rääkida
järgmises lehes. Veel ei tea, palju selleks siis
ruumi jätkub — võib-olla nõuab
mõni teine teema veebruaris Kuulutajalt olulisemat
tähelepanu. Sissejuhatuses räägitu täienduseks
võiks lisada, et oleme püüdnud lugejates
tekitada mõistmist. Ühel ajakirjanike konverentsil
öeldi, et iga väljaanne peaks valimiste eel
selgesti välja ütlema oma eelistuse. Me ei
arva seda. Kuulutaja ei tahaks olla kellegi õuelaulikuks
või lahmivaks mahategijaks, nagu see ilmalikus
ajakirjanduses käib. Kuulujutud ja kollane ajakirjandus
on palju segadusi tekitanud. Hea, kui meie lugejad saavad
mõistliku ja kristlikus meelsuses esitatud käsitluse.
Kas see seni on õnnestunud, otsustagu iga lugeja
ise. Kommentaari kirjutaja on samuti ainult inimene.
Prohvet kirjutas Paabeli vangipõlves olevatele
juutidele Jumala käsul: “Sest mina tunnen
mõtteid, mis ma teie pärast mõlgutan,
ütleb Issand: need on rahu, aga mitte õnnetuse
mõtted, et anda teile tulevikku ja lootust. Siis
te hüüate mind appi ja tulete ning palute
mind, ja mina kuulen teid. Ja te otsite mind ja leiate
minu, kui te nõuate mind kõigest oma südamest.”
(Jeremija 29,11-13).
JEESUSE
ESIMESED JÜNGRID
“Järgmisel päeval seisis
Johannes jälle seal, ja kaks tema jüngrit.
Ja kui ta nägi Jeesust kõndivat, ütles
ta: “Ennäe, see on Jumala Tall!” Ja
need kaks jüngrit kuulsid tema ütlust ja järgisid
Jeesust. Aga Jeesus pöördus ümber, ja
nähes neid Teda järgivat, ütles Ta neile:
“Mida te otsite?” Aga nemad ütlesid
Talle: “Rabi!” — see tähendab
meie keeli õpetaja — “Kus sa asud?”
Ta ütles neile: “Tulge ja vaadake!”
Nad tulidki ja nägid, kus Ta asus, ja nad jäid
Tema juurde selle päeva. See oli arvata kümnes
tund. Andreas, Siimon Peetruse vend, oli üks neist
kahest, kes oli kuulnud Johannese ütlust ja hakanud
Jeesust järgima. Tema leiab esiteks oma venna Siimona
ja ütleb temale: “Me oleme leidnud Messia!”
— see on meie keeli Kristuse.”
Johannese 1,35-41
Jordani kaldal peeti suuri vabaõhujumalateenistusi.
Seal polnud templit ega altarit, ei preestrite ametirõivaid
ega leviitide laulu, aga seal oli Jumalast läkitatud
kuulutaja, keda hüüti Ristija Johanneseks.
Selle mehe sõnal oli suur vaimulik mõju.
Inimesed hakkasid tundma oma pattu ja kahetsesid oma
halba elu Jumala ees. Patukahetsuse tõsidust
märgiti ära ristimisega Jordani jões.
Messia ootamine oli kõige põnevamaks
päevateemaks. Just Tema saabumiseks valmistasidki
inimesed ennast patukahetsuse kaudu. Ja siis saabus
päev, millal Johannese sõrm näitas
kellegi läheneva mehe suunas ja prohvet hüüdis
meeldejäävad sõnad: “Ennäe,
see on Jumala Tall!” Ootus oli muutunud tegelikkuseks.
Messias oli saabunud.
Kaks noormeest Ristija Johannese jüngrite hulgast
otsustasid Jeesust järgida. Neist said Jeesuse
esimesed jüngrid. Selle sammuga said nad teenäitajateks
suurtele hulkadele.
KAHE NOORMEHE TEGU VÄÄRIB LÄHEMAT
VAATLUST
Kas on meil neist midagi õppida? Kas on meil
midagi õppida neist, kes kuulsid sedasama, mida
kuulsid need kaks, kuid ei teinud kuuldust õigeid
järeldusi?
Mõtleme esiteks neile, kes Jeesust ei järginud.
Suured hulgad ootasid Messiat. Miks ei püüdnud
nad siis Jeesusega lähemat kontakti luua?
Ühed jätsid selle tegemata, sest nad pidasid
Johannese tunnistust põhjendamatuks. Nad nägid
Jeesuses tavalist inimest. Milleks pidada Teda Jumala
Talleks, kes võtab ära maailma patu? Nad
ei näinud Jeesuses seda, mida nägi Johannes.
Ja nii palju usaldust neil Johannese vastu ei olnud,
et nad oleksid ta sõna lihtsalt uskunud.
Jumalateenistustel on tänaseni neid, kes ei näe,
mida Issanda tunnistajad näevad. “Kristlase
usurännakus” jutustas Bunyan evangelistist,
kes näitas patuga koormatud mehele teed Jumala
linna poole. Evangelist püüdis ta tähelepanu
juhtida silmapiiril asuvale kitsale väravale, kuid
mees ei näinud seda. Evangelist küsis: “Aga
kas sa näed valguse kuma seal eemal?” Küsitu
vastas: “Seda nagu näeksin.” Selle
peal ütles evangelist: “Pea seda silmas!
Otse minnes jõuad värava juurde.”
Kõigile kahtlejaile võin vaid korrata
Bunyani sõnu. Järgi seda valgust, mida sina
näed ja nii võib kahtlejast saada Jeesuse
järgija.
Jordani kaldal oli neidki, kes uskusid küll Johannest,
aga ei teinud kuuldud sõnast praktilisi järeldusi.
Nende arvates vääris kõrbeprohveti
sõna täit usaldust. Ja sellega nad piirdusidki.
Ikka alles on Jumala sõna juures neid inimesi,
kes usuvad ristiusu põhitõdesid. Kui keegi
neilt küsib: “Kas oli see vale, mida kirikus
räägiti?” siis võivad nad täie
veendumusega vastata: “Ei olnud!” Kui küsida:
“Kas sa otsustasid teostada seda, mida kuulutati?”
siis peavad nad tunnistama, et niisugust otsust nad
ei teinud. Nad ei saa Jeesuse jüngriteks enne,
kui nad loobuvad oma passiivsusest ja asuvad usuteele.
Nende hulgas, kes Jeesust ei järginud, olid ka
imetlejad. Nad uskusid kõike seda, mida nad nägid
ja kuulsid. Jordani kaldalt läksid nad ära
põneva teatega. Nad rääkisid teistelegi
sellest, mis oli juhtunud. Need inimesed võisid
jutustada ka kahest noormehest, kes olid läinud
Jeesuse teele. Aga nende endi ellu see uuendust ei toonud.
Kas on vähe neid, kes Jumala sõna kuulutuskoosolekult
lahkuvad põnevate teadetega? Nad teavad täpselt,
kui palju inimesi tuli eestpalvele ja kes said usklikuks.
Aga nad ise ei ole Jeesuse jüngrid. Raske on aidata
neid, kes viivad hingeõnnistuse küsimuse
päevauudiste tasemele.
Jordani kaldal oli rahva hulgas kaks noormeest, kes
võtsid prohveti sõna praktilise tõsidusega.
Ühe nimi oli Andreas, teise nime Piibel ei nimeta,
kuid tegelikult ei ole kahtlust, et see oli pärastine
apostel Johannes. Noormehed uskusid iga sõna
kõrbeprohveti kuulutusest. Neile oli kohe selge,
et nemad peavad tegema Messia ilmumisest praktilised
järeldused.
See oli nende elu suurpäev ja ainulaadne võimalus.
Kui Jeesus mööda teed neist eemaldus, otsustasid
nad Temale järele minna. Just see otsus oli nende
elus määrava tähtsusega.
Kas sina oleksid niisugustes tingimustes seda teinud?
Kas sina tuleksid täna Jeesuse juurde kui Tema
poolehoidja, kui Ta oleks täna nähtavalt meie
hulgas? Tema juurde on praegu võimalik tulla
palves usu kaudu. Tema kutsub meid. Tema ootab meid.
Johannes nimetas hiljem seda momenti Jeesuse vastuvõtmiseks,
kui patune ja Jeesus kokku saavad. Oma evangeeliumis
kirjutas ta vanas eas: “Kõigile, kes Teda
vastu võtsid, andis Ta meelevalla saada Jumala
lasteks, kes usuvad Tema nimesse” (Jh 1,12). Loe
seda uuesti. Loe seda põlvedel ja küsi endalt:
“Kas mina olen Jeesuse vastu võtnud? Kas
sellel alusel võin ma ennast Jumala lapseks tunnistada?”
Selle järele loe Jh 6,37: “Kes minu juurde
tuleb,” ütles Jeesus, “seda ma ei lükka
välja.” Selle salmi eest võid Teda
põlvedel tänada.
Nii toimub Jeesuse juurde tulles kahekordne vastuvõtmine.
Inimene võtab vastu Jeesuse ja Jeesus võtab
vastu inimese. See loob mõlemapoolse sõpruse,
mis toob kestva tagajärje.
Ristija Johannese vabaõhujumalateenistustest
on öeldud, et tema juurde rändasid kogu Juudamaa
ja kõik Jeruusalemma elanikud (Mk 1,5), aga Jeesuse
ilmumise esimesel päeval leidus ainult kaks noormeest,
kes Teda vastu võtsid. Tänu Jumalale nende
kahe eest! Kes on täna need kaks, kes teevad oma
otsuse?
KAHE NOORMEHE TEO TULEMUSED ÄRATAVAD TÄHELEPANU
Nad saavutasid selle, mida võib inimesele anda
ainult usk Jeesusesse. Tuhanded südamed hellitasid
Messia saabumise lootusi. Tegelikult leidsid Teda ainult
need kaks, kes võtsid vaevaks Teda järgida.
Jeesus ütles: “Õndsad on silmad, kes
näevad, mida teie näete! Sest ma ütlen
teile, et palju prohveteid ja kuningaid on tahtnud näha,
mida teie näete, ja ei ole näinud, ja kuulda,
mida teie kuulete, ja ei ole kuulnud!” (Lk 10,23-24).
Arvan, et meie linnas on tuhandeid inimesi, kes tahaksid
endale hüvesid, mida Jeesus on tulnud tooma, aga
tegelikult leiavad Tema ainult need, kes on valmis Tema
järgimiseks vaeva nägema.
Õp 2,4 on öeldud, et need, kes otsivad
tarkust nagu hõbedat ja püüavad seda
leida nagu peidetud varandust, saavutavad selle. Oleme
lugenud geoloogidest, kes on avastanud hinnalisi maapõuevarasid
taiga sügavustest ja mägede kõrgustest.
Kas nad said leidjaiks sel teel, et istusid kodus ja
unistasid? Ei ilmaski! Neil oli vaja välja minna
ja suurte vaevadega ületada ohtlikke raskusi, enne
kui nad midagi avastasid.
Nii leitakse ka usulised väärtused. Jumal
ütles prohvet Jeremija kaudu: “Te otsite
mind ja leiate minu, kui te nõuate mind kõigest
oma südamest!” (Jr 29,13). Asugem otsijate
hulka, siis oleme varsti ka leidjate hulgas! Ärgem
kartkem vaeva ega raskust! Leidmisrõõm
tasub selle. Kahele esimesele jüngrile oli leidmisrõõm
nii mõjuv, et veel kümnete aastate pärast
oli neil meeles kellaaeg, millal nad Jeesusega kokku
said. Paljud meist võivad kinnitada sedasama.
Esimesed jüngrid kogesid leidmise õnne,
aga nad said ka Jeesuse juurde jäämise õnnistuse.
Jeesuse juurde tulek ei toonud endaga ainult hetkelist
meeleolutõusu, vaid jüngrid leidsid Temas
oma elu suunanäitaja ja valitseja. Nende ellu ei
tulnud iialgi enam aega, millal nad oleksid hakanud
elama Jeesuseta.
Johannes pühendab Issanda juurde jäämise
õnnistusele oma evangeeliumi 15. peatüki.
Seal esitas Jeesus allegooria viinapuust ja okstest.
Oks kannab vilja ainult siis, kui ta jääb
elu osadusse tüvega, ja usklik kannab uue elu vilja
siis, kui ta jääb Jeesuse osadusse.
Sellest tekstist leiame ka veel kolmanda õnnistuse,
mille osaliseks said kaks esimest jüngrit —
see oli teenimise õnnistus. Andreas kutsus kohe
järgmisel päeval oma venna Peetruse Jeesuse
juurde. Venna kutsumine toimus Andrease enda südame
sunnil. Andreas oli ilmselt üsna tavaliste võimetega
noormees. Ta ei tõusnud iialgi juhtivale positsioonile.
Aga tema ülesandeks kujuneski teiste toomine Jeesuse
juurde. Andreas oli see jünger, kes tõi
toidupuuduse puhul Jeesuse juurde poisi, kellel oli
viis leiba ja kaks kala. Ilmselt oli Andreasel endal
üsna piinlik nii väikese pakkumisega Jeesuse
ette tulla, kuid sellest sai söömaaeg 5000
mehele (Jh 6). Teinekord tõi Andreas koos Filippusega
kreeklased Jeesuse juurde ja sellest kujunes erakordne
silmapilk Jeesuse elus (Jh 12).
Jeesus
usaldas tavaliste võimetega inimesi ning õnnistas
nende tööd. Ärgu keegi arvaku, et Jeesus
ei vaja tema tööd! Viimses kohtus ütleb
Jeesus: “Mida te iganes olete teinud ühele
nende mu vähemate vendade seast, seda te olete
minule teinud!” (Mt 25,40).
Jüngrid, kes tulid esimestena Jeesuse juurde,
said leidmise, jäämise ja teenimise õnnistuse
osalisteks. Need kolm õnnistust on avatud igale
jüngrile.
Jeesus alustas oma Messia-tööd kahe jüngriga.
Sellest ajast alates pole tee Jeesuse selja taga iialgi
enam tühi olnud. Ikka on leidunud noori ja vanu,
mehi ja naisi, kes Teda on järginud.
Kes on täna need kaks, kes alustavad oma teed
Jeesusega? Kas oled sina üks neist?
OSVALD TÄRK
(1904-1984)
Osvald Tärk teenis pastorina Tallinna Allika ja
Oleviste kogudusi
USU-
ja SÜDAMETUNNISTUSE VABADUS
Aktuaalne teema
Viimastel
kuudel on Eestis mitmel korral häält tõstnud
mittekristlikud usulised vähemused — moslemid,
maausulised ja teised, kes on protesteerinud kristlaste
“eelistamise” vastu. On ju kristlaste käes
kaplanite ametikohad, usuõpetus koolides on valdavalt
kristlust tutvustav, tähtpäevadel osalevad
riigitegelased kristlikel jumalateenistustel jne.
Kas ristiusu selline positsioon on õigustatud?
Kuulutaja esindaja rääkis sel teemal baptistipastor
GERARD HEMMINGSiga Londonist, kes osales Riias konverentsil
“Piibli arusaam armust”.
Milline positsioon on ristiusul Suurbritannias?
Meie riigil on rikkalik kristlik pärand. Nelisada
aastat on meil emakeelne Piibel. Jumal on meie maad
minevikus õnnistanud suurte ärkamistega.
Kristlusel on olnud võtmeroll meie parlamentliku
demokraatia, seaduste ja kohtusüsteemi arengus.
Anglikaani kirik on Suurbritannias riigikirik. Selle
eesotsas on kuninganna. Kõigil ametlikel sündmustel
on mingi roll ka sellel kirikul. Varem oli anglikaani
kirikul palju privileege, mida teistel kirikutel ei
olnud. Nüüd on kõik usud seaduse ees
võrdsed.
20. sajandil usu mõju Suurbritannias vähenes.
Kristlusel on veel kultuuris juhtroll, kuid valitsus
rõhutab inimõigusi, mis garanteerivad
võimaluse oma vaadete propageerimiseks ka moslemitele,
hindudele ja teistele.
Kas Suurbritannia armee kaplanid on
kristlased? Kas kaplan võiks olla näiteks
moslem?
Suurbritannia armees on kaplaneid nii anglikaani,
katoliku kui ka vabakirikutest. Kaplan on armees selleks,
et sõjaväelast toetada. Ma arvan, et enamik
armeest nõuaks endale kristlikke kaplaneid, sest
islam on neile võõras.
Moslemeid pole armees eriti palju. Neil, kes seal
on, on ka vabadus oma usku järgida.
Milline usuõpetus on Suurbritannia
koolides?
Kui mina käisin koolis, oli usuõpetuse
tunnis põhitähelepanu ristiusul. Praegu
on see aine kohustuslik, kuid ei pea olema kristlik.
Mõne jaoks on see eksamiaine, teise jaoks üldhariv.
Palju sõltub õppeasutusest endast. Suuremas
osas antakse üldist religiooniõpetust. Paljudes
on usuõpetus anglikaani kiriku käes. Aga
koolides tegutsevad ka teised kirikud. Ka mina käin
ühes kohalikus koolis Kristusest rääkimas.
Lapsevanemad saavad valida kooli, kui kuskil kuulutatakse
näiteks islamit. Ka kristlikust koolist võib
lapsi ära võtta.
Baptistid on tavaliselt aktiivsed usu- ja südametunnistuse
vabaduse kaitsjad, sest nad ise on olnud tagakiusatavad.
Kas Lääne vabaduste kõigile kohaldamine
on õigustatud?
Me vajame vabadust kuulutada evangeeliumi Kristusest.
Riik ei tohi sekkuda kiriku töösse ja ellu.
Me usume, et evangeeliumile pole riigi toetust tarvis.
Iga kuues Londoni elanik on sündinud väljaspool
Suurbritanniat. Nende hulgas, kes tulid mujalt, on paljud
avatud evangeeliumile. Osa neist oma kodumaal evangeeliumi
kuulda ei saanud. Jumal on nagu kogu maailma Londonisse
kokku toonud, et nad võiksid siin evangeeliumi
kuulda. Muist neist inimestest lähevad tagasi oma
kodumaale kristlastena.
Miks on Suurbritannias vabadus? Just evangeeliumi
pärast. Evangeeliumi kuulutamist kunagi takistati.
Nüüd ma võin lihtsalt minna tänavale
ja kuulutada evangeeliumi ja keegi ei tohi mind takistada.
Ma võin levitada kirjandust. Kui me pööraksime
oma seadused teiste vastu, pöörduksid need
ka meie vastu.
Riigil on võim, kuid see on piiratud. Riik
võib kehtestada makse, anda välja seadusi,
mis soodustavad head ja karistavad kurja. Kui inimene
oma tegevusega kahjustab riiklikku süsteemi, peab
riik ütlema “ei”. Kui moslem elab seaduskuulekat
elu, siis on tal vabadus oma kodus õpetada islamit
ja minna oma pühakotta. Kui homod tahavad teha
oma kooselu seaduslikuks, siis riik peaks ütlema
“ei”. Riik ei saa aga takistada seda, mida
inimene oma kodus teeb.
Kas moslemid võivad teha mošee
Londoni kesklinna ja muezzin kutsuda minaretist inimesi
palvele, nagu nende usk nõuab?
Ehituseks on vaja luba. Mõnes kohas on see
antud, kuid muezzin ei või kutsuda palvele. Selline
luba on neile ainult paaris kohas antud.
Kui nende käitumine segab meie ühiskonna
aluseid, siis riik keelab seda kõigi rahu huvides.
Riik aga ei saa minna nende mošeesse ja öelda,
mida nad võivad uskuda ja mida mitte. Aga politsei
tungis ühte moslemi pühakotta Londonis ja
arreteeris mõned inimesed, sest neid kahtlustati
terrorismis. Osa moslemi vaimulikke propageeris usulist
vaenu. Riik ütleb sellele “ei”.
Täname!
Eesti usulised vähemused nõuavad kristlastelt
sisuliselt kõrvale astumist. Meie maa ajalugu
on aga kristlik. Muid vaateid ei tohi loomulikult taga
kiusata, kuid neile ei ole vajadust ka kasvuhoonetingimusi
luua.
Iga hea põhimõte, mida rakendatakse
ilma mõistuseta ja jumalakartuseta, võib
lõpuks viia absurdini või koguni kahjulike
tulemusteni. Nii on Läänes mõnigi kord
jõutud olukorda, kus vähemusel on kõik
õigused, enamus peab aga vait olema.
Me ei saa inimestel keelata valesid valikuid teha.
Meie kohus on õige õpetus — Kristuse
evangeelium — nii selgelt ja intensiivselt esitada,
et nad selle valiksid.
25. jaanuaril 2003 Riias
TEGIJA
JAOKS ON JUMALA RIIGIS PALJU VÕIMALUSI
Aktiivsed
inimesed on enamasti tegevad mitmel alal. 44-aastane
PEETER VÕSU on põhitööl Eesti
Kristliku Televisiooni direktorina. Kõrvalametites
on ta Jeruusalemma Rahvusvahelise Kristliku Suursaatkonna
Eesti osakonnas ja organisatsioonis Noorte Missioon
juhatuse esimees.
SINU VARASEST NOORUSEST EI PAISTNUD
VIST EELDUSI SAADA JUMALA RIIGI TÖÖLISEKS?
Olen pärit kristlikust kodust, kuid teismeliseeas
läksin usust väga kaugele. Langesin sügavalt
niisuguse tuntud pahe sisse nagu joomine, jooksin kodunt
ära ja elu läks igati allamäge.
Olin ainult 17-aastane, kui hakkasin naist võtma.
Sel ajal olime Pillega juba mõnda aega koos elanud.
Tahtsime kiriklikku laulatust ja see viis meid tegelikku
kontakti usklikega. Läksime Oleviste kirikusse
pastor Oskar Olvikuga laulatuse asjus rääkima
ja pidime veel nii mõnigi kord seal käima.
Mitte palju varem olid alanud Olevistes Effataa noortekoosolekud.
Mul ei ole meeles, milline oli sõnum nendel õhtutel,
kuid mäletan selgelt, et mõistsin, et nemad
olid õnnelikud ja minul puudus elu mõte,
nendel oli õigus ja minul ei olnud. Umbes nädal
pärast abiellumist langetasime koos abikaasaga
otsuse kogu oma elu Kristust järgida. Oleme selle
juurde jäänud. Meil on kolm last, kõik
on juba täiskasvanud ja järgivad Kristust.
MILLINE ON SINU KOOLIHARIDUS?
Olen kogu oma elu õppinud. Enne Jumala poole
pöördumist oli õppimine katkenud. Pärast
uut algust koos Kristusega hakkasime ka uuesti õppima.
Koos abikaasaga lõpetasime keskkooli, mis oli
pooleli jäänud. Pärast ütles sisetunne,
et tuleb osata inglise keelt. Õppisin Tallinna
keeltekoolis neli aastat inglise keelt ja kui see läbi
sai, siis kaks aastat soome keelt.
Organisatsioon Noorte Missioon pakkus võimalust
õppida kaks aastat õhtuti Piibli põhitõdesid
ja õigeid suhteid Jumala ja inimestega ning evangelisatsiooni.
Sama organisatsiooni abiga sain minna Havaile, kus läbisin
kristliku juhtimiskursuse ülikooli ühe semestri
ulatuses.
Seoses kristliku teletöö juhtimisega vajasin
vastavat väljaõpet. Üsna palju sain
seda lühiajalistelt kursustelt, aga kuna aeg läks
edasi ja nõuded kasvasid ning ma ei olnud ka
ise oma oskustega rahul, astusin Concordia Ülikooli.
Lõpetasin selle elektroonilise meedia erialal
aastal 2001. Praegu olen jälle üliõpilane,
sest läksin selle aasta alguses kommunikatsiooni
mänedmendi magistrikursusele.
Usun, et elukestev õppimine on iga inimese
vajaduseks, et tasemel püsida. Vanadest õpingutest
on praegu võtta ainult õppimise kogemus
ja teatud põhitõed. Elu läheb edasi
ja et uute arengutega kursis püsida, on vaja aina
juurde õppida.
MIS ON NOORTE MISSIOON?
See on maailma suurim rahvusvaheline misjoniorganisatsioon
“Youth With a Mission”, mille otsene tõlge
oleks Noored Missiooniga, kuid eesti keeles kõlab
nimi paremini nimetavas käändes. Eestis rajasime
selle haruorganisatsiooni 1990. aastal. Tegevusega hakkasime
peale juba pisut varem. See oli üks esimesi võimalusi
teha midagi kristlikku väljaspool kirikuseinu.
Tuleb nentida, et kahjuks suur hulk inimesi kirikusse
ei tule, kuid nad vajavad kristlikku sõnumit.
Ainus võimalus selleks on minna sinna, kus nad
on.
Noorte Missiooni raames on üks pikaajalisemaid
projekte olnud gospelfestivalide korraldamine. Tegime
seda kümme aastat, korraldades igal aastal põhiõhtud
Tallinna linnahallis, millele eelnes tavaliselt seeria
kontserte koolides, vanglates ja vabas õhus.
Noorte Missiooni tööharudest on mitmed kindlasti
kuulnud King’s Kids rühmadest, mis hõlmasid
enamasti suveti noori ja lapsi. Ansambel Üks Tee
tegutses neli aastat, andis välja kaks linti ning
tegi kontsertreise Euroopas ja ka USAs. Läbi aastate
on Noorte Missiooni töö viinud nii kodumaalt
kui välismaalt misjonirühmi kinnipidamiskohtadesse,
koolidesse ja noortekogunemistele.
KAS SA NOORTE MISSIOONI JUHTIMISEKS
NÜÜD JUBA LIIGA VANA EI OLE?
Jätsingi juba selle organisatsiooni juhtimise
noorematele! Uuteks tegevjuhtideks alates tänavusest
aastast on Piret ja Alastair Simpson — minu tütar
ja väimees, kes tulid Inglismaalt siia sellele
tööle. Ligi kaheksa aastat on täisajaga
mind selles töös assisteerinud Kaja Corcoran,
kes plaanib ka uute juhtide käe all jätkata.
Minu töökoormus oli juba ammu üle pea
kasvanud ning mistahes organisatsioonile on parem, kui
seda juhivad inimesed, kes saavad sellele pühendada
kogu energia ja aja.
PALUN RÄÄGI EESTI KRISTLIKUST
TELEVISIOONIST!
Mind kutsuti 1990. aastal Noorte Missiooni juhina
Lausanne’i liikumise konverentsile Moskvasse.
Juhtusin seal ühte söögilauda Kanada
kõige suurema kristliku telejaama juhi David
Mainsiga, kes seoses uue situatsiooniga Ida-Euroopas
oli alustamas kristliku teletöö koolitusega
Austrias. Tajusin, et Eesti vajas kristlikke telesaateid.
Küsisin kursuse ankeedid veel enne, kui lauast
lahkusime. Minu vend Andres, kes oli sel ajal väga
noor kristlane, nõustus otsekohe minema, kui
sellest kuulis. Sealt tagasi tulnud, oli tal juba valmis
idee teletöö alustamiseks ja see teostus umbes
nädal pärast Eesti iseseisvuse saavutamist.
1992. aasta alguseks oli meie saateaeg kasvanud üheksa
tunnini nädalas, kuid üsna pea leidsime, et
sellise ettevõtmise rahastamine hakkas meil üle
jõu käima. Rublaaeg lõppes ja Eesti
krooni tulekuga kaasnes kulude kasv. Neid ei jõudnud
enam väikestest annetustest katta. Läksime
koos Andresega Euroopa Kristliku Meedia Assotsiatsiooni
konverentsile, kus meie algatusega haakus Hollandi fondi
3xM juht Martien Timmer. Ta nägi, et võtsime
oma ettevõtmist tõsiselt ning mõistis
ja hindas meie vaimulikku visiooni. 1993. aastal annetas
see fond Eesti Kristlikule Televisioonile tööks
seadmed, mis olid vaid kõige põhilisemad
ja hädavajalikumad, kuid ületasid oma hinnaga
meie kujutlusvõime piirid. Fond 3xM on meid siiani
toetanud nii jooksvate kulude katmise kui ka koolituse
korraldamise ja nõustamisega.
Kristlikus televisioonis on praegu viis inimest täisajaga
tööl ja paar inimest osalise ajaga. Minust
sai selle tegevjuht 1995. aastal. Andres jäi juhatuse
esimeheks. Aasta tagasi lahkus Andres igavikku.
Meie põhisaade “Kirikuelu kroonika”
on eetris kord nädalas veerand tundi. Eesti Televisioon
alustab sellega laupäeviti oma saatepäeva.
Saate täpne algusaeg sõltub teiste saadete
pikkusest. Saate kordus on esmaspäeviti. “Kirikuelu
kroonika” mõte on kajastada võimalikult
kõikehaaravalt Eesti vaimulikul maastikul toimuvaid
sündmusi. Me üritame mitte ainult loetleda,
mis on toimunud, vaid valgustada ka sisulist külge.
Oleme üritanud seda objektiivselt teha ilma kedagi
või midagi olulist välja jätmata.
Meie saate vaatajaskonnas on suhteliselt palju inimesi,
kellel on lihtsalt huvi Eesti ühiskonnas toimuva
vastu. Oleme teadlikult oma saate suunanud mitte ainult
kristlikule publikule.
SA OLED KOKKU PUUTUNUD PALJUDE HUVITAVATE
INIMESTEGA.
Alates gospelfestivalide ajast on siin käinud
palju värvikaid ja huvitavaid inimesi. Väga
ereda mulje jättis gospellaulja Sheila Walsh. Lauljatest
võiks veel nimetada Larnell Harrist, Rick Cuad
ja kindlasti ka paaril korral Eestis käinud Debbie
Rieksi.
Olen kohtunud ka mitmete rahvusvaheliselt tuntud vaimulike
juhtidega. Nendest võiks nimetada Noorte Missiooni
alustajat ja juhti Loren Cunninghami ja mitmete raamatute
autorit Jack Hayfordi. Palju olen suhelnud huvitavate
poliitikute ja ühiskonnaelu tegelastega. Aastaid
tagasi tutvusin Euroopa Komisjoni kõrge ametniku
Eamann Ruaiciga. Paaril korral olen kohtunud Avraham
Benjaminiga, Iisraeli suursaadikuga Baltimaades. Viimati
oli meie külaliseks Europarlamendi liige Rijk van
Dam Hollandi kristlikust parteist. Eestist nimetan siinkohal
inimese, kes on mulle mitmeti olnud toeks ja positiivseks
eeskujuks — Concordia Ülikooli meediateaduskonna
dekaani Hagi Šeini.
Kaugematest kontaktidest meenub viimane sõit
Iisraeli, mis oli minu jaoks eriti värvikas. Kohtusime
peaminister Ariel Sharoniga ja käisime suhteliselt
väikese delegatsiooniga ka president Moshe Katsavi
vastuvõtul. See avardas minu vaateid nende inimeste
hoiakute, motiivide ja poliitika suhtes.
KUI PALJU SA IISRAELIS OLED KÄINUD?
Ainult kaks korda. Jeruusalemma Rahvusvahelise Kristliku
Suursaatkonna Eesti osakonna etteotsa asusin pärast
seda, kui minu vend Andres, kes seda juhtis, autoõnnetusel
surma sai. Olen üritanud seda organisatsiooni elus
hoida. Iisrael on maailma sündmuste keskpaik olnud
läbi ajaloo ja on seda ka täna. Jumal on selle
rahva selleks valinud ja määranud. Kahjuks
tunnen oma aja ja võimaluste piiratust kõigi
nende ülesannete täitmisel.
Õnneks ei tee ma seda tööd üksi.
Tallinnas, Iisraeli keskuses on meil üks täisajaga
töötegija ja mitmed vabatahtlikud. Ajakiri
Jeruusalemma Sõnumid ilmub edasi, olen selle
peatoimetaja. Ka sellele ei saa ma väga palju aega
pühendada, aga meil on väga hea tegevtoimetaja
Piret Udikas ja vabatahtlik Marika Jaagumägi, kes
on ajakirja valmimise eest vastutanud. Üks kord
aastas püüame korraldame Iisraeli-reise. Andrese
juhtimisel toimusid need sagedamini, kuid ka selle töölõigu
jaoks oleks vaja ühte vabatahtlikku.
KAS SA KIIDAD HEAKS KÕIK, MIDA
IISRAEL TEEB?
Ma ei arva, et Iisrael teeks kõik õigesti
ja hästi, aga ma arvan, et selle maalapikese on
Jumal andnud Iisraeli rahvale. Kahtlemata teevad nad
sellel nii häid kui ka halbu tegusid, nii nagu
iga rahva hulgas on igasuguseid inimesi. Usun siiski,
et neil on õigus oma kodumaal elada ja kuna araablastel
on ligi viissada korda rohkem maad kui juutidel, siis
selle vaid poole Eestimaa suuruse riigi küljest
veel lisamaa saamine on araablaste poolt ilmne tüli
norimine ja ettekääne, mida ei saa tõsiselt
võtta. Tõsiselt ei saa võtta ka
kõike, mis meediast Iisraeli vastu kostab. See
on enamasti tendentslik ja araablaste kasuks kallutatud.
KAS SA ISE EI KALDU?
Meediaharidusega inimesena ütlen, et objektiivset
uudist ei ole olemas. Igasugune uudis on natuke tema
autori nägu. Siiski on teatud piirid, millest tõsiseltvõetav
ajakirjanik ei tohiks üle astuda.
MIDA ÜTLEKSID LÕPETUSEKS?
Mitmete ülesannete, kohustuste ja ametite täitmisel
on minule oluliseks abiks olnud toetav ja mõistev
abikaasa. Usun, et paljudel tegusatel inimestel on olnud
sama kogemus. Ilmtingimata on vaja igal päeval
uut visiooni ja läbilöögivõimet
Jumalalt, kellele saagu ka kogu au, kui midagi on õnnestunud
hästi teha.
TÄNAME JA SOOVIME SULLE ISA ÕNNISTUST
SINU MITMEPALGELISEKS TÖÖKS.
20. jaanuaril 2003
VIIMASED
KAKSKÜMMEND DOLLARIT
Kolmapäeva
õhtul kogunes koor nagu tavaliselt harjutusele.
Vaheajal pöördus koorijuht kõigi lauljate
poole:
“Meie hulgas on üks abielupaar, kellel
on suured majanduslikud raskused. Ma ei taha teist kedagi
panna ebamugavasse olukorda, sellepärast jätan
nime ütlemata. Igaüks, kes saab neid rahaliselt
aidata, tulgu pärast harjutust minu juurde.”
Meil on suur koor — sada kolmkümmend lauljat.
Meie koorijuht Tom palub aeg-ajalt abi sellele või
teisele koguduseliikmele, vahel ka peredele, kellel
on vaja eestpalvet või materiaalset toetust.
Me kõik usaldame Tomi. Teame, et kui ta kellelegi
abi küsib, siis on tal kõik hästi läbi
mõeldud ja hoolega kaalutud. Hindame teda väga
selle pärast, et ta ei ütle välja hättasattunu
nime ega räägi tema raskest olukorrast.
Kui me pärast harjutust noote ära panime,
vaatas mu naine Susan minu poole ja ütles:
“Kujuta ette, meie hulgas on inimesi, kes elavad
veel halvemates tingimustes kui meie. Kui palju sul
raha kaasas on?”
Tegin rahakoti lahti, seal oli üks 20-dollarine
ja kolm ühedollarilist.
“See on kõik, mis mul on,” vastasin
ma. “Miks sa küsid?”
“Vaata,” ütles ta, “kui Tom
küsib abi sellele abielupaarile, siis peaksime
meie ka aitama. Äkki annaks need kakskümmend
dollarit?”
Viivitasin vastusega, kuid lõpuks otsustasin
talle tõtt öelda:
“Tead, kallis, ma just ütlesin sulle, et
see raha on kõik, mis mul on. Tegelikult ei ole
mul rohkem üldse midagi. Sa ju tead, et homme ähvardati
meil elekter välja lülitada, kui me arvet
ära ei maksa, aga meie pangaarvel ei ole midagi.”
Mu naine vastas: “Aga kui meil niikuinii raha
ei ole, et elektriarvet maksta, siis need kakskümmend
dollarit meid ka ei päästa. Võime need
heaks otstarbeks ära anda. Mul on kuidagi eriline
tunne, et Issand ootab seda meilt.”
Mul on juba ammu selge, et minu hääl ei
maksa midagi, kui mu naine on mingi otsuse vastu võtnud
ja arvab selle olevat Jumala tahtega kooskõlas.
Tal on alati õigus. Ja seekord suutis ta mind
väga ruttu pehmeks rääkida.
Läksin tagasi ruumi, kus me just laulsime ja
nägin seal Tomi kooriliikmete keskel. Mõni
andis talle raha, mõni kirjutas tšeki. Ma
ei ütelnud midagi, andsin talle lihtsalt need kakskümmend
dollarit ja läksin ruttu välja.
MEIE RAHAASJAD LÄKSID ALLAMÄGE
Koduteel kinnitas mu naine veelkord vastuvõetud
otsuse õigsust: “Kas pole suurepärane,
et ka meie saime aidata seda abielupaari?” Kiitsin
talle järele, aga ise hakkasin mõtlema sellele,
kuidas meie raskeid rahalisi probleeme lahendada.
Meie asjad läksid üldiselt halvasti. Kolm
aastat tagasi asutasin koos oma parima sõbraga
väikese firma ja panin sellesse kõik meie
säästud. Võtsime laenu ja loobusime
kasumist, et iga saadud dollar investeerida firmasse.
Isegi aasta hiljem ei võinud me kiidelda kasumist.
Selletõttu pidi mu naine minema ühte firmasse
sekretärina tööle. Tema palgast suutsime
me siiski vaevalt ots otsaga kokku tulla. Müüsime
oma osa kaasomanikele, aga kuna ka neil polnud mingeid
sissetulekuid, ei saanud nad meile raha maksta.
Ma läksin tööle suurde toiduainete
kauplusesse. Töö oli edukas, asjad edenesid
hästi ning üheteistkümne kuu pärast
sain ma võtta pangast laenu ja osta järelmaksuga
väikese maja. Jõudsime ära maksta ainult
esimese osamaksu, kui meid tabas järjekordne majanduslik
löök — firma, kus ma töötasin,
läks pankrotti. Ma mitte ainult ei kaotanud tööd,
vaid siplesin ka võlgades.
Viimasel neljal kuul tegin mitu katset meie materiaalset
olukorda parandada, kuid sellest ei tulnud midagi välja.
Müüsin kala, siis tegin punutud mööblit,
kuid see oli ajutine töö, alalist polnud kuskilt
näha. Mida ma ka ette ei võtnud, kui palju
avaldusi tööle saamiseks ka ei saatnud —
kõik oli asjatu.
Sel õhtul, kui Tom palus koorilauljatelt ühele
perele abi, kulutasime koos naisega oma viimased säästud
ja avaldasime kuulutuse maja müügiks. Meie
toiduainete varud kahanesid. Me ei suutnud enam maksta
saabuvaid arveid. Me ei saanud enam aidata rahaliselt
ka oma last, kes on üliõpilane. Mõtlesime
juba ka auto ära müüa.
ÜLLATAV ABI
Me ei näinud enam mingit väljapääsu
ja lootsime ainult Issandale. Järgmisel päeval
kell kümme hommikul helises telefon. See oli Tom:
“Kas sa saaksid mind täna hommikul aidata?
Ma ei hoia sind kauem kinni kui pool tundi.” Olin
nõus.
“Hästi,” ütles ta, “ootan
sind poole tunni pärast.”
Kui olin end tema kabinetis mugavalt sisse seadnud,
vaatas ta mulle oma kirjutuslaua tagant otsa ja küsis
äkki:
“Kuidas läheb, Charlie? Kuidas Susan elab?”
“Oh,” vastasin ma põiklevalt, sest
arvasin, et küsimus on esitatud lihtsalt viisakusest,
“tuleb kuidagi välja keerutada.”
“Kas sa tööd leidsid?”
“Ei, ei leidnud.”
Mõtlesin palavikuliselt selle üle, kust
ta võis teada, et jäin tööta.
Pärast seda, kui minu tööandja pankroti
välja kuulutas, otsustasime Susaniga kindlalt,
et ei räägi sellest ega oma materiaalsest
olukorrast kellelegi, välja arvatud meie kõige
paremad sõbrad. Palusime ka neil sellest mitte
kellelegi rääkida. Me ei tahtnud, et koguduseliikmed
meie pärast muret tunneksid. Usaldasime Issandat
ja elasime lootuses, et Ta ei jäta meid.
Oma palvegrupis me palusime ainult meie pärast
palvetada. Sellepärast olime veendunud, et meil
on siiamaani õnnestunud koguduse eest oma materiaalseid
raskusi varjata.
Ma olin keeletu, kui Tom hakkas selgitama: “Sina
ja sinu naine olite meile viimasel ajal suureks õnnistuseks.
Te näitasite meile, kui tugev on teie usk. Te saite
meile ja paljudele, keda te ise ei tunnegi, eeskujuks
ja tunnistuseks. Täna tahan ma öelda sulle
ja sinu naisele, et me armastame teid ja palvetame teie
eest.”
Olin nii vapustatud sellest, et Issand sellisel kombel
meie rasket olukorda kasutas, et mulle tulid pisarad
silma. Kui ma vaatasin Tomile, siis nägin, et ka
tema oli sügavalt liigutatud.
“Kas sa suudad endale ette kujutada, mis tunne
mul oli, kui sa ulatasid mulle kakskümmend dollarit?
Ma ju teadsin, et sul pole aimugi, kellele me raha korjame.
Peale selle oli mulle selge, et teile oli seegi summa
üle jõu,” jätkas Tom.
Nende sõnadega võttis ta laualt ümbriku
ja ulatas selle mulle: “See on sulle. Issand näeb
kõik. Te ei pea seda raha tagasi maksma. Oleme
veendunud, et teie asjad hakkavad paremini minema. Tahame
teid lihtsalt aidata.”
Kui ma ümbriku lahti tegin, nägin seal tšekki
1500 dollarile. Pisarad voolasid mul silmist ja ma suutsin
vaid kogeleda: “Kiitus Issandale!”
Ei tea miks, kuid mul oli veel taskus tšekiraamat.
Kirjutasin kähku tšeki välja, selgitades
Tomile, et see on kümnis kingitusest, mille just
sain.
“Aga seda pole küll tarvis,” protesteeris
ta.
“Ja kuidas veel on vaja,” väitsin
mina. Seejärel me palvetasime koos.
Maksnud elektriarve ära, helistasin naisele:
“Kuule, sa ei oska ettegi kujutada, kellele me
raha korjasime.”
Ta
ei teadnud, mida vastata ja mina prahvatasin pisaraid
tagasi hoides telefonitorusse:
“Sa ei usu, aga see raha oli määratud
meile.” Nüüd hakkas nutma ka minu naine
— tänust Issanda vastu.
Kui me päeva lõpuks olime kõik
arved ära maksnud, jäi meile taskusse kuus
senti.
Tänu Issandale!
Kogumikust “Kui Jumal puudutab
südameid”
AASTAVAHETUSEL
TAPETI KRISTLASI
Mõrvad ja terror kristlaste vastu varjutasid
Araabias ja Aasias aastavahetuse rõõmu.
MÕRVAR TULISTAS OMA RAHVA AITAJAID
Rangelt islamistlikus Jeemenis laskis mõrtsukas
30. detsembril 200 kilomeetrit pealinnast Sanast lõuna
pool Jibla kristlikus haiglas maha kolm ameeriklast.
Pealtnägijate tunnistusel suutis islami ekstremist
32-aastane Abed Abdul Razak Kamil petta haigla turvatöötajaid,
peites oma relva nagu haige beebi rätiku sisse.
Majas leidis ta kolm ameeriklast vestlemas ja avas tule.
Ameeriklased said kohapeal surma. Seejärel otsis
mõrtsukas üles apteekri ja tulistas teda
kõhtu. Mees sai raskelt haavata, aga tema elu
ei ole ohus. Kamil andis end julgeolekujõudude
kätte ja arreteeriti.
Haigla kuulub Ameerika Lõuna Baptistiliidu
misjoniorganisatsioonile. Aastas ravitakse seal umbes
40 tuhandet patsienti, paljud vaesed saavad abi tasuta.
Politsei arreteeris üle 30 sõjaka moslemi.
Enamik neist on vaimulikud, kes on silma paistnud provotseerivate
jutlustega reedestel palvustel. Uuritakse, kas mõrtsukas
Kamilil oli sidemeid Al Qaida terrorivõrgustikuga.
Islamistid heidavad Jeemeni valitsusele ette koostööd
ameeriklastega.
TAPETUD JÕULUJUMALATEENISTUSEL
Pakistanis said jõululaupäeva jumalateenistusel
surma kolm kristlastest tütarlast. Veel 15 inimest
said haavata, kui kaks moslemite naisteriietesse mähitud
mõrtsukat viskasid käsigranaadid protestantlikku
kirikusse Chianwalas, 70 kilomeetrit Lahorest loodes.
Kokku neli kahtlusalust, nende seas üks islami
vaimulik, kes oma jutlustes kutsus üles vihale
ja vägivallale kristlaste vastu, võeti 25.
detsembril kinni. Meedia teatel kritiseeris Pakistani
peaminister Zafarullah Khan Jamali rünnakut kui
“argpükslikku tegu, mis pidi õhutama
usulist vaenu”. Mõned tunnid varem leidis
Pakistani politsei Islamabadist ühe kiriku lähedalt
koti granaatidega. Tõenäoliselt oli ka seal
rünnak plaanis.
Verised jõulud: Chianwaladei Daska kirik Pakistanis
pärast rünnakut
INDIAS RÜNNATI PROTESTANTLIKKU KIRIKUT
Ka Indias rünnati pühade ajal protestantlikku
kirikut. Maliapotas Nadia ringkonnas ründasid relvastatud
mehed jumalateenistusele kogunenud kristlasi ja panid
kiriku põlema. Pastor Pabitra Bistras sai haavata
ja tuli haiglasse toimetada. Rünnaku tagapõhi
pole veel selge. Minevikus on Nadia kristlased langenud
korduvalt sõjakate hindude ohvriks.
idea Spektrum
LÜHIDALT
15. detsembril oli Kilingi-Nõmme koguduses pastor
Peeter Lige ordineerimine. Jutlustasid Eesti EKB Liidu
president Helari Puu ja Pärnu Immaanueli koguduse
pastor Joosep Tammo. Ordineerimistalitusest võttis
lisaks nendele osa Tallinna Nõmme baptistikoguduse
pastor Taavo Lige.
* * *
15. detsembril tähistas Tallinna Kalju baptistikogudus
oma kirikuhoone 100. aastapäeva. Jutlustas Tartu
Salemi koguduse pastor Meego Remmel. Tervitasid Kuressaare
Siioni koguduse pastor Herman Mäemets ja Eesti
EKB Liidu peasekretär Tarmo Kähr.
* * *
5. jaanuaril oli Jõgeva baptistikoguduses pastor
Margus Kase ametisseseadmine. Jutlustasid Helari Puu
ja Kõrgema Usuteadusliku Seminari õppejõud
Ermo Jürma, ametisse õnnistamisel osales
pastor emeeritus Johannes Kähr.
In
memoriam - UDO VEEVO
Udo
Veevo sündis 17. veebruaril 1939. aastal Hiiumaal
Muda külas Harju baptistikoguduse pastori Rudolf
Veevo ja tema abikaasa Leida esimese pojana. Kokku oli
peres viis poega ja kaks tütart.
Pärast põhikooli lõpetamist jätkas
Udo Veevo õpinguid Tallinna Polütehnikumis.
1954. aastal sai ta vastremonditud Oleviste kirikus
päästetud. Järgmisel suvel ta ristiti
ja õnnistati Harju kogudusse. Ta liitus Oleviste
noortegrupiga ning käis koos teiste noortega laulmas
ja tunnistamas erinevates Eestimaa kogudustes. Hiiumaal
olles töötas ta kaasa kodukoguduses.
Peale õpingute lõppu asus Udo Veevo
tööle Hiiumaa Telefonivõrku, kus töötas
kuni pensionile jäämiseni, pidades aastate
jooksul ameteid telefoni liiniseadmete tehnikust osakonnajuhatajani.
Viimasel eluaastal töötas ta Kärdla lennujaamas.
1963. aastal abiellus Udo Veevo Pilvi Kibuspuuga,
nende perre sündis kolm last ja neil on viis lapselast.
Udo Veevo töötas aktiivselt koos isaga kodukoguduses
Harjul, kuid teenis sageli ka teisi Hiiumaa kogudusi.
1967. aastal kutsuti ta Palade priikoguduse pastoriks.
Jumala ees seistes sai ta selguse, et see on õige
koht tema jaoks.
Pärast Palade palvemaja hävimist tulekahjus
1975. aasta suvel oli Udo Veevo palvela taastamise eestvedaja.
Selle töö jooksul koges ta pidevalt Jumala
abi asjade korraldamisel. Hoolimata tolleaegse riigivõimu
tugevast vastuseisust valmis uus palvekoda vähem
kui aastaga.
Effataa ärkamise puhkedes 1970. aastatel Tallinna
Oleviste kirikus tundis Udo Veevo südames selget
kutset sellele tööle kaasa aidata. Mitmete
aastate jooksul sõitis ta kaks korda kuus Tallinna,
naastes pühapäeva hommikuks kodukogudusse.
Samal ajal lisandus evangeelne töö tolleaegse
Nõukogude Liidu eri paikades, mis nõudis
sageli kogu tema suvepuhkuse. Pärast piiride avanemist
kutsuti teda jutlustama ka Soome. Jätkus teenimine
Hiiu- ja Saaremaa ning Mandri-Eesti erinevates kogudustes.
Samuti oli ta piibliõpetajaks paljudele Hiiumaa
noortele.
Udo Veevo aitas aktiivselt kaasa pereraadio tööle
ja oli Piiblivõtme üks kaasautoritest. Viimastel
aastatel teenis ta lisaks Palade kogudusele ka Jausa
kogudust.
Issand kutsus oma ustava sulase koju 25. detsembril
2002. aastal.
Apostel Paulus kirjutas: “Ma olen head võitlemist
võidelnud, ma olen oma jooksmise lõpetanud,
ma olen usu säilitanud. Nüüd on mulle
tallele pandud õiguse pärg, mille Issand,
õige kohtumõistja, mulle annab tol päeval.”
(2Ti 4,7-8).
See nekroloog loeti ette Udo Veevo matustel
IRAAGI
SÕDA PUUDUTAB KA NAABREID
Jordaania valitsus ei taha lasta Iraagi sõjapõgenikke
oma maale. Lahesõja ajal neid takistada ei õnnestunud.
Kui nädala jooksul tungib üle piiri poolteist
miljonit inimest, siis jutuga neid peatada ei saa.
“Tookord tegime me oma kirikust suure köögi.
Valmistasime iga päev tuhandeid võileibu
ja jagasime laiali,” meenutas Jordaania baptistiliidu
president Fawaz Ameish, kes on riigi pealinnas Ammanis
ka ühe koguduse pastoriks.
Uskudevaheline teoloogiline seminar, mille töös
baptistid aktiivselt osalevad, kohandati põgenikelaagriks.
“Kui veel keegi ministeeriumist helistas ja abi
palus, viisime lennujaama juurde isetegevuslikus korras
tekkinud laagrisse toitu. Sajad põgenikud Iraagist
ja Kuveidist olid seal koos. Nad ei olnud kaks päeva
vett ega toitu saanud. Kui me oma autodega abi tõime,
võtsid ametnikud meist eeskuju ja andsid toidupakid
edasi kommentaariga “Söö ja ära
unusta — Jeesus armastab sind!”
Pastor Fawaz Ameish (paremal)
Abi ei tulnud mitte ainult oma rahva käest. Ka
misjoniseltsid ja Baptistide Maailmaliit aitasid, viimane
koguni terve lennukitäie arstimitega. Fawaz Ameish
avaldas lootust, et kui peaks jälle sõda
tulema, siis on ka põgenike toetajaid.
KRISTLASTENA MOSLEMITE SEAS
Jordaanias kui islamimaal on pühapäev tööpäev.
Sellepärast ei saa paljud pühapäeva hommikul
jumalateenistusele tulla. Vaid 60 inimest 250 koguduseliikmest,
peamiselt pensionärid ja koduperenaised, tulevad
pühapäeva hommikul kohale. Õhtune külastatavus
on suurem. “Ikka ja jälle tehakse meile ettepanekuid
jumalateenistus reedele üle viia, kui kõik
on vabad,” rääkis pastor Fawaz Ameish.
“Meie oleme selle alati tagasi lükanud. Pühapäevahommikune
jumalateenistus on oluline märk sellest, et me
ei mõtlegi moslemiteks hakata.”
Die Gemeinde
|