Gustave Doré pilt
Kristuse kannatusaeg ja ülestõusmispühad
on möödas. Küllap andsid need kõige
olulisemad kristlikud pühad mõnelegi inimesele
rohkem põhjust mõelda igavestele tõdedele.
Sel ajal, kui kristlik maailm pühi
pidas, liikus sõda Iraagis lõpu poole.
Nii vähemalt loodetakse. Peaks palvetama selle
pärast, et kiire võit ei ahvatleks veel
samasuguseid sõdu pidama.
Ikka ja jälle peaks rõhutama,
et jõuga vahelesegamine teiste rahvaste ellu
mõjutab ka evangeeliumi kuulutamist. Selle mõjuga
arvestamist ei saa nõuda ilmalike riikide juhtidelt,
küll aga peavad seda tegema usklikud inimesed.
Kaasaeg otsib turvalist ja mugavat elu,
kuid seda on vaid paiguti ja lühikest aega. Jeesus ütles
oma jüngritele: “Kui keegi tahab minu järele
tulla, siis ta salaku end ning võtku oma rist
enese peale ja järgigu mind. Sest kes iganes oma
hinge tahab päästa, see kaotab selle; aga
kes oma hinge kaotab minu pärast, see leiab selle.
Sest mis kasu on inimesel sellest, kui ta kogu maailma
kasuks saaks, kuid oma hingele kahju teeks? Või
mis lunastushinda võib inimene anda oma hinge
eest?” (Mt 16,24-26).
ÕNNIS
ON INIMENE, KES LEIAB TARKUSE
Toimetaja kommentaar
KOHUSTUSLIKUST USUNDIÕPETUSEST
Mõnda aega on Eesti ajakirjandus vaielnud
kohustusliku usundiõpetuse tuleku üle koolidesse.
Enamasti avaldatakse eitavaid seisukohti. Kas on pooldajad
laisemad kui vastased või avaldatakse teadlikult
vastaste seisukohti rohkem, ei tea.
Ka vastne haridus- ja teadusminister Toivo Maimets
asus vastaste kilda. Tema arvates jätaks kohustuslik
usundiõpetus Eesti häbiväärsesse
olukorda. Ministrile oponeeris Toomas Jürgenstein,
Eesti üks tuntumaid gümnaasiumi religiooniõpetajaid.
Praktiseerivate õpetajate, aga ka usundiõpetust
pooldavate lastevanemate ja õpilaste arvamusi
oleks rohkem vaja.
Minister Maimets arvas, et vabatahtlikuna võiks
usundiõpetus koolides olla. Praktika näitab
siiski, et kui kooliõpilastel on valida, kas
minna tundi või koju, lähevad nad koju.
Enamasti suudavad nad oma tahtmise kodus vanematele
ka selgeks teha, nii et vanemate teadlikkusele loota
ei maksa. Vabatahtlikkusega võidaksid vastased — usundiõpetus
enamiku õpilasteni ei jõuaks.
Usundiõpetus ei ole usuõpetus. On loomulik,
et Eestis õpetataks usundiõpetuses eelkõige
kristlust. Ilmalikus koolis olev tund ei oleks siiski
mõeldud laste juhatamiseks Jumala juurde, vaid
teadmiste andmiseks. Nii ei saa see õppeaine
asendada kogudustes tehtavat pühapäevakoolitööd.
Kohustusliku usundiõpetuse tulek koolidesse
aitaks täita tohutut lünka, mis Eesti elanike
religioonialastes teadmistes on. Paljude usundiõpetuse
vastaste artiklitest paistab suur võhiklikkus.
Kui nende autorid oleks koolis usundiõpetust
saanud, võib-olla nad siis nii rumalalt ei kirjutaks.
EUROVASTASUSEST
President Arnold Rüütel ja välisminister
Kristiina Ojuland andsid Ateenas allkirja Euroopa Liiduga ühinemise
lepingule. Eesti saab nüüd osaleda euroliidu
asutuste töös, omamata küll veel hääleõigust.
Teatud osa Eesti usklike hulgas on aga levimas eurovastasus. Üheks
selle põhjuseks tundub olevat aktiivselt levitatav
Thoralf Gilbranti raamat “Euroopa Liit — metsaline
või päästja?”.
Raamatu läbilugemine tekitas selle kommentaari
kirjutajas arvamuse, et otsuste tegemise aluseks see
raamat küll ei sobi. Kuna käesoleva kommentaaari
maht on süvaanalüüsiks liiga väike,
tuleb piirduda vaid mõnede tähelepanekute
väljatoomisega.
Kõigepealt — raamat on aegunud. Norrakeelne
originaal ilmus aastal 1993, seega kümme aastat
tagasi. Osa poliitikuid, keda tsiteeritakse, on juba
surnud või pensionil. Aktuaalsuse on kaotanud
ka nende seisukohad. Sellest raamatust lähtumine
oleks sama hea, kui käsitleda Eesti praegust olukorda
kümme aastat vanade ajalehtede järgi.
Mõnedki oletatavad arengud, mida raamatus
käsitletakse, on vahepeal lahenduse leidnud. Üks
silmatorkavamaid neist on Euroopa rahaliit. Euro ei
ole ju enam plaanitsetav, vaid käibiv raha. Samuti
ei ole enam tarvis oletada rahaliiduga seotud struktuuride üle.
Vastav osa raamatus oleks tulnud ümber kirjutada
või hoopis välja jätta.
Tundub, et raamatu autor ei orienteeru majanduses
ja ei ole võimeline arvandmete analüüsiks.
Rahvuslik koguprodukt Euroopa Liidus ja USAs olevat
võrdselt kuus miljardit dollarit, mis olevat
kaks korda suurem Jaapani omast. Aastatel 1982—1990
olevat aga vaesed riigid saanud rikastelt 900 miljardit
dollarit arenguabi. Õigeid arve otsimatagi on
näha, et siin on väga põhjalikult
mööda pandud.
Üks euroskeptikute meelisteemasid ja ka selle
raamatu küsimusi on väidetav riikliku sõltumatuse
kaotamine Euroopa Liitu astumisel. Ei julge arvata,
et Eesti on praegu sõltumatum kui näiteks
Euroopa Liitu kuuluvad Soome, Rootsi või Iirimaa.
Raamatu sellealaste argumentide hindamisel ei tohiks
unustada, et teos räägib Norrast, mitte Eestist.
Norra on tänu naftale majanduslikult ja tänu
geograafilisele asendile sõjaliselt Eestist
hoopis erinevas olukorras. Norralased ei oleks Euroopa
Liidus saajad, vaid algusest peale vaesematele riikidele
peale maksjad. Tegemist on vähemalt Euroopa ulatuses
kaalu omava riigiga, millega arvestatakse tõsiselt
ka siis, kui ta kunagi Euroopa Liitu astuma ei peaks.
Saamise-mentaliteet on küll eraldi teema, mis
eestlastele au ei tee.
Suur osa raamatust on pühendatud Euroopa Liidu
seostamisele taastekkiva Rooma impeeriumiga, mille ühest
riigist peaks Piibli prohvetlike raamatute tõlgenduste
kohaselt tulema Antikristus. See oleks vägev argument
Euroopa Liitu astumise vastu juhul, kui autor tõestaks,
et liidust välja jäävad riigid pääsevad
Antikristuse võimu alt. Sellist tõestust
raamatus ei ole ja seega Rooma impeeriumi jutt eurovastasuse
põhjenduseks ei sobi.
Muidugi on selles raamatus käsitletud tõelisi
probleeme. Majanduse globaliseerumise, islami pealetungi
ja mitme teisega puutume kokku igal juhul. Need ei
ole aga ainult Euroopa Liidu probleemid.
Ei
maksa Euroopa Liitu astumise ega ka sealt välja
jäämise puhul loota maist paradiisi. Igaüks
peaks ise enda jaoks asjad võimalikult selgeks
tegema. Selleks on vaja kasutada asjatundlikke ja kaasaegseid
materjale.
“Kui kellelgi teist jääb vajaka tarkust,
siis ta palugu Jumalalt, kes kõigile annab heldelt
ega tee etteheiteid, ja talle antakse,” soovitas
Jaakobus (1,5).
VAIM
ELUSTUS TAAS
Meie konverentsi teemaks on “Kristuse sarnaseks”.
Tahaksin teemale läheneda Piibli nelja pildi kaudu,
rääkides südamest, suhtest Jumalaga,
meelsusest ja usust.
SÜDA
1Mo 45,26 on Jumala sulase Jaakobi kohta öeldud: “Aga
ta süda jäi külmaks.” Sellel on
oma taust. Jaakob sai Jumalalt väga palju. Jumal
ilmutas ennast talle nägemustes. Jumal õnnistas
teda kõiges. Aga nüüd näeme Jaakobit
vana uskliku mehena, kelle süda on jäänud
külmaks.
Üks raskemaid kogemusi Jaakobi elus oli kindlasti
see, kui pojad tõid talle teate Joosepi surmast.
Joosep ja Benjamin olid tema silmaterad, kellesse isa
süda oli kiindunud. Vennad müüsid seitsmeteistaastase
Joosepi kadedusest egiptlastele. Nad valetasid isale,
et kuri elajas on ta tapnud.
Sellest ajast oli juba 15 aastat möödas.
Joosepist oli saanud Egiptuse valitseja. Huvitav, et
Jumal ei olnud Jaakobile öelnud, et Joosep elab.
Jaakob oli palju pettumusi üle elanud ja see mõjutas
ka ta jumalasuhet. Selliselt elas ta aastast teise.
Kui pojad tulid ja tõid talle maailma parima
sõnumi, et Joosep elab, siis jäi ta süda
külmaks. Pettumus ja kibedus olid nii valitsevad
tema elus.
Ja siis 27. salmis öeldakse: “Kui ta nägi
vankreid, mis Joosep oli läkitanud teda ära
tooma, siis nende isa Jaakobi vaim elustus taas.” Talle
oli vaja konkreetset, vägevat, imet tegevat puudutust.
Ta ei uskunud oma poegi, need olid talle ikka valetanud.
Aga kui ta vankreid nägi, siis hakkas midagi vana
Jaakobi südames taas voolama. Ta mõtles,
et neid ei ole pojad küll varastanud.
Jumal on imeline ja armastab meid. Tänagi võib
mõni süda olla külmaks läinud.
Ka Jumala riigi töös võib süda
külmaks minna. Tulevad rutiinsed asjad, aastast
aastasse ikka seesama. Tulevad pettumused, raskused,
kõik ei lähe nii, nagu me oleme neid kavandanud.
Tänu Jumalale, Ta ei jäta meid. Jumal läkitab
vankrid, saadab Püha Vaimu. Need ütlevad,
et istu peale.
Järgmine peatükk on väga põnev.
Jumal ilmutas end Jaakobile. Märkate, kui süda
elustub, hakatakse taas ka Jumalat mõistma.
Jaakob ei olnud veel näinud Joosepit, aga Jumal
kinnitas teda ilmutuse kaudu. 15-aastane vaikuseperiood
oli lõppenud. “Mina lähen ühes
sinuga Egiptusesse ja ma toon sind sealt tagasi, ja
Joosep suleb oma käega su silmad!” ütles
Jumal (1Mo 46,4).
Meil oli siin grupitöö, mille teemaks oli
evangelisatsioon. Vastus asub 1Mo 46,3: “Mina
olen Jumal, sinu isa Jumal, ära karda minna Egiptusesse,
sest ma teen sind seal suureks rahvaks!”
Meie Egiptus on kõik, mis jääb väljapoole
kodu ja palvelat. Ära karda sinna minna. Seal
on meie põllud. Vaid 70 hinge läks Egiptusesse,
aga 400 aastat hiljem oli neid juba poolteist miljonit.
SUHE JUMALAGA
Olen olnud oma koguduse teenistuses 26 aastat. Alustasin
noortetöö tegijana, siis teise pastorina
ja 15 aastat olen olnud koguduse juht. Neli aastat
tagasi olin kohutavalt väsinud. Palvetasin ja
ootasin suvepuhkust. Sain koguduselt pikema puhkuse.
Mu süda kisendas Jumala järele. Tajusin,
et pean nagu isiklikult Temaga kohtuma. Pikk teenimistöö,
samad asjad ja jutlused. Koguduses oli ka häid
aegu, oli ärkamist ja seda-teist. Minu süda
igatses ja otsis Jumalat.
Ühel ööl Issand ilmutas end mulle
ja näitas ühe põneva nägemuse.
Ma nägin kolme eraldiasetsevat kasti. Esimese
kasti peale oli kirjutatud “suhe”, teine
oli “amet” ja kolmas “vägi”.
Korraga hakkas Püha Vaim mulle seletama, mida
need tähendavad. Jumal pani prioriteedid taas
paika. Mul oli amet ja olin kogenud Püha Vaimu
väge. Kõige tähtsam on armastussuhe
Kristusega. Jumal tahtis mulle öelda, et minu
amet oli läinud tähtsamaks suhtest. Ma sain
aru, et kui mu suhe on korras, siis on amet ka. Püha
Vaim hoiab seda elavana ja väelisena. Kui ma neid
mõtteid mõtlesin, siis mu vaim elustus.
2Ku 4 on just sellest juttu. Jumalamees Eliisa ja
tema teenija Geehasi töötasid koos. Nad nägid
mõlemad Jumala suuri tegusid. Eliisal oli Jumalaga
suhe, aga Geehasil oli ametiseisund ja seegi Eliisa
suhtes. Suunemi naine tuli Eliisa juurde, sest ta poeg
oli surnud. Geehasi püüdis naist tõrjuda.
Nüüd tuli välja erinevus ameti ja suhte
vahel. Eliisa saatis Geehasi, et ta teeks poisi terveks.
Geehasi läks ja midagi ei juhtunud. Mida nüüd
Eliisa tegi? Tal oli süda õigel kohal ja
elav suhe Issandaga. Ta ei läinud sinna kui ametnik.
Ta läks ja pani suu poisi suu peale ja kallistas
surnud poissi. Kogu tema olemusest kiirgas armastust
ja kaastunnet. Poiss ärkas ellu.
MEELSUS
73. psalmis on pilt ülistusjuht Aasafist. Ta
oli templikoori juhataja. Ta oli Issandale väga
ligi. Ta hoidis üleval kogu ülistust ja kiitust.
Kõik pidasid temast lugu. Ta tegi palju laule
ja muist neist on Piiblis ära toodud.
Ühe uurimuse järgi käib 80 protsenti
võitlustest meie mõtetes. Piibli algsõnum
on “Parandage meelt!” See tähendab,
et muutuksime meelsuse poolest. Aasaf sattus kiusatusse.
Ta hakkas kadestama jumalatuid. Ta nägi, et neil
läks kõik hästi. Ta hakkas ümberringi
vaatama ja vaenlane tegi tema meeltes tööd.
13. salmis jõudis Aasaf sinnani, et ütles: “Päris
asjata ma olen hoidnud oma südame puhta ja olen
süütuses pesnud oma käsi.”
Kui meil on rasked võitlused ja kehvad päevad,
siis on väga kerge jääda vaenlast uskuma.
Tänu Jumalale, meil on Issanda Sõna, Piibel.
See päästab meid mitmest vaevast. 16. ja
17. salmis on öeldud: “Ma hakkasin mõtisklema,
et sellest aru saada, kuid see oli mu meelest vaev,
kuni ma tungisin Jumala pühisse saladusisse ja
mõistsin nende otsa!” Kuidas? Pühade
kirjade kaudu. See psalm lõpeb sõnadega “Aga
minu õnn on, et ma olen Jumalale ligi! Issanda
Jehoova peale panen ma oma lootuse, et jutustada kõiki
sinu tegusid!”
Issanda Sõna toob meile ka töönägemuse.
Me saatsime 13—16-aastased noored suvelaagrisse.
200—300 noort olid nädal aega koos. Nad
palvetasid, ülistasid ja said piibliõpet.
Jumal andis neile Püha Vaimu. Nad tulid uuendatutena
tagasi. Nad käisid palvetades ümber oma koolide,
soovides neid võita Kristusele. Kui sügisel
kool algas, läksid nad direktorite juurde ja küsisid,
kas nad tohiksid vahetunni ajal korraldada palvegruppi.
Nad said igal pool load. Meie koguduses on nüüd
nii, et noored istuvad ees ning vanad istuvad taga
ja kõigil on Piiblid kaasas.
Aasaf võitis ära oma kiusatused. Sina
ja meie noored võidavad need ära. Loe Sõna
ja kanna Piiblit endaga kaasas. Me ootame uut Piibli-ärkamist. Ära ütle,
et sa oled Piiblit lugenud 30—40 aastat. Meil
on koguduses inimesi, kes on lugenud 70 aastat Piiblit.
Sellele vaatamata nad ütlevad, et on jõudnud
alles eeskotta, mitte peasaali. Nende vaim elustub
lausa.
USK
Jh 11 on Marta, Maarja ja nende venna Laatsaruse
lugu. Me teame, kui kallid olid nad Jeesusele. Ta käis
sageli nende kodus. Laatsarus jäi haigeks ja õed
saatsid sõnumi Jeesusele. Aga Issand viivitas,
nii et Laatsarus suri. Midagi juhtus Marta ja Maarja
usuelus. Marta ütles: “Issand, kui sa oleksid
siin olnud, mu vend ei oleks surnud!” Jeesus ütles
temale: “Mina olen ülestõusmine ja
elu!” Aga Marta ei näinud, et tema kõrval
seisab ülestõusmine ja elu. Maarja oli
nii pettunud, et ta ei tulnud isegi Jeesuse juurde
ning Marta pidi salaja minema oma õde kutsuma.
Soomes räägitakse aastakümneid tagasi
olnud ärkamistest. Marta ütles, et kui aeg
täis saab, küll siis surnud üles ärkavad.
Me mõtleme, et praegu on asjad nii. Kui need
oleks teistmoodi, küll siis ärkamine tuleks.
Me ei ela praeguse hetke peale. Jeesus on nüüd
meie keskel. Samas peatükis on hea pilt Toomast.
Ta ütles: “Lähme ka meie, et ühes
Temaga surra!” Uskmatus ajab meid taga.
Jeesus teadis, mida Ta tegi. Ta käskis kivi
haualt ära tõsta. Õed tulid jälle
oma hädaldamisega — Laatsarus lehkab juba.
Tänapäeva kogudustes on samad probleemid.
Kui me mõne uue asjaga alustame, siis öeldakse,
et seda me küll teha ei saa. Siin on omad Jaakobi
maadlemised. Paljud rahulduvad sellega ja ei teegi
midagi. Üks mees oli kodukoosolekul. Me küsisime
temalt, kas ta täna ei tahaks oma elu Jeesusele
anda. Ta ütles, et teeb seda siis, kui ilmad soojemaks
lähevad. Aga Jeesus hüüdis majesteetlikud
sõnad: “Laatsarus, tule välja!” Ta
tahab täna sind aidata, uue alguse anda, sinuga
töötada.
Ps 142,3 öeldakse: “Ma valan välja
oma kaebuse Tema ette.” Ole endaga aus. Ütle,
et sa oled pettunud ja läbi kukkunud. Keegi ütles,
et vead teevad meist inimese. Peame teadma, et me ei
ole veel sellised, nagu Jumal tahab. Me oleme protsessis,
mitte veel kohal. Johannes ütles, kui ta oli 70
aastat usklik olnud: “Armsad, me oleme nüüd
Jumala lapsed ega ole veel saanud avalikuks, mis me
tulevikus oleme; aga me teame, et me Tema ilmudes oleme
Tema sarnased” (1Jh 3,2). Oleme puudustega, kuid
Jumal näeb seda. Oleme just sellised ja Jumal
kasutab meid. Ära lase millelgi siduda ennast.
Nagu Marta ja Maarja. Nad ei tõrjunud Jeesust
nii, et Ta oleks pidanud jätma selle tegemata,
mida Ta plaanis.
Hannu Räty (vasakul) ja Ülo Niinemägi
HANNU RÄTY
Seinäjoki Vabakoguduse pastor (Soome)
Jutlus 21. märtsil Eesti EKB Liidu konverentsil
Tõlkis Ülo Niinemägi
KOGUDUS
KAOTAB PÜHAKOJA
Aktuaalne teema
1.
maiks peab Mustvee Betaania kogudus välja kolima
oma senisest kirikust. Kuulutaja palvel selgitas
pastor EENOK PALM kodutuks jäämise põhjust.
Küsimus on Eesti omandireformi varjukülgedes.
1940. aastal kuulus meie pühakoda õigeusu
kirikule. Kuna Eesti Apostlik Õigeusu Kirik
(EAÕK) on selleaegse õigeusu kiriku õigusjärglane,
siis on kõik õigused sellele kirikule
kuulunud maadele ja hoonetele neile üle läinud.
2001. aasta detsembris tegi Jõgeva maavalitsuse
juures tegutsev omandireformi komisjon otsuse tunnistada
EAÕK meie kasutatava kiriku suhtes õigustatud
subjektiks. 2002. aasta juulis andis Mustvee linnavalitsuse
omandiõiguse neile üle. EAÕK asus
omandiõigust teostama sellega, et tänavu
31. jaanuaril toodi meile paber nõudega, et
me vabastaksime kirikuhoone 1. maiks.
Kirik antakse Mustvee Halastuse ja Püha Kolmainsuse
Ainuusu Kogudusele, mis registreeriti alles 22. novembril
2000. aastal.
Palun räägi selle maja
ajaloost!
See hoone on valminud 1877. aastal. Seal oli nn.
ainuusuliste kogudus. Need olid vanausulised, kes andsid
järele ametliku õigeusukiriku survele ja
olid nõus nendega ühinema. Õigeusu
kirikuna toimis hoone nende enda andmetel 1956. aastani.
Pärast koguduse lahkumist oli seal leivakombinaadi
jahuladu ja tarbijate kooperatiivi mööbliladu
ning lõpuks jäi see maja lihtsalt tühjaks.
1972. aastal hakkas meie kogudus tagasi taotlema
nõukogude võimu poolt ära võetud
palvemaja Mustvees. Sellest keelduti ja me esitasime
taotluse sellele kasutamata seisvale kirikule. Alguses
keelduti ka sellest, aga 1978. aastal tegi Jõgeva
rajooni täitevkomitee otsuse anda kirik meile.
Meie kogudus remontis selle ja avas taas pühakojana
1980. aasta oktoobrikuus.
Millises seisus see maja oli?
Kirik oli küllaltki õnnetus seisus. Osa
aknaid oli katki, värv oli sees maha koorunud.
Kirik oli kõle ja jättis ebameeldiva mulje.
Seal oli paar elektripirnikest ja neli amortiseerunud
ahju. Katus oli kohati läbi roostetanud ja sõjast
kuuliauke täis. Me tegime kiriku korda. Panime
uue katuse, sealhulgas ka katte kõikidele tornidele
ja tegime sees täieliku remondi. Ehitasime uue
küttesüsteemi, vedasime uued elektrijuhtmed.
Kuna ei olnud kõrvalruume, siis pidime tegema
abihoone puukuuri, tualettruumide ja väikese toa
jaoks, kus saab pühapäevakooli tunde ja palvetunde
pidada.
Ka teie kogudusel oli enne sõda
omand.
Kogudusel oli kaks palvelat. Raja külas (neli
kilomeetrit Mustveest) oli teisest majast ümber
ehitatud palvela, mis avati 1931. Mustvee kesklinnas
avati 1937. aastal koguduse ehitatud palvela. Alguses
võttis nõukogude võim mõlemad ära,
kuid hiljem anti Raja küla palvela tagasi. Seal
olime 1980. aastani. Praegu elab seal üks meie
koguduse perekond ning me kasutame seda külaliste
vastuvõtmiseks. Uus tee viib nüüd
Raja külast mööda. Seal koguneda ei
oleks enam võimalik.
Mustvee palvela saime 1996. aastal tagasi. Tegemist
on püstpalkhoonega. Kuna seda oli halvasti hoitud
ja see oli kinoks ümber ehitatud, on maja üsna
kehvas seisus. Mõned ruumid on välja üüritud. Üks
usklik abielupaar peab seal kasutatud kodumasinate
poodi. Selle maja kasutamine palvelana on praktiliselt
mõeldamatu. Saali ei saa soojaks ja kõik
muu ei vasta ka vajadustele.
Kas teiega toimuv on ülekohus?
Siin on tugev osa ebaõiglust sees. Uus võlaõigusseadus
on omaniku õigusi nii palju suurendanud, et
heausksel valdajal on peaaegu võimatu midagi
nõuda. Omanikule tulevad appi ka muud seadused.
Oleme püüdnud oma soove esitada, kuid EAÕK
seisukoht on, et kiriku eest ei maksa nad meile sentigi.
Kui me nõukogude ajal seda maja küsisime,
oli küll teine aeg, aga neil inimestel, kes nüüd
selle kiriku enda valdusesse saavad, oli samasugune
võimalus seda tagasi taotleda. Jõgeva
rajooni täitevkomitee sekretär küsis
Eenok Haamerilt, kes juba siis Mustvees luteri kiriku
pastor oli, et kas anname selle kiriku baptistidele
või lammutame ära. Tema arvas, et on parem,
kui kirik saaks baptistidele, sest siis see säilib
ja hoitakse korras. Nii saime meie selle kiriku lammutuseelsest
seisust ning nüüd tahetakse seda meilt lihtsalt
aitäh eest ära võtta. Kõrvalhoone
eest pakutakse minimaalset hinda, millega me nõus
ei ole.
Kui kõrgel tasemel on kogudus
läbirääkimisi pidanud?
Tegime Eesti EKB Liidu peasekretäri Tarmo Kähri
vahendusel EAÕK kirikuvalitsusele (sinodile)
taotluse vastuvõtuks. Kohtumine toimus ja läbirääkimised
olid metropoliit Stefanose juuresolekul. Too läbirääkimine
andis lootust, et on võimalik paindlikkus nii
pikema tähtaja kui ka kompensatsioonide osas.
Sellele järgnenud läbirääkimised
kustutasid kõik need lootused.
Mida teeb kogudus edasi?
Kogudus läheb ajutiselt kiriku kõrval
asuvasse muusikakooli saali. Hiljem peaksime oma endise
palvela ehitusliku seisundi täpselt hindama ja
kui ei ole võimalik seda maja remontida, siis
tuleb see lammutada ja uus ehitada. Selle asukoht on
parem kui praegusel kirikul.
Milline on koguduse meeleolu?
Valdavalt nukker. Käegalöömist ei
ole. Vanemad inimesed küsivad, et kust me võtame
raha, et uut kirikut ehitada. Ülekohtu tunne on
väga tugev. Kui vaadata, mida me oleme teinud
selle kiriku taastamiseks ja hoidmiseks, siis on meil
sellele moraalne õigus. Juriidiline õigus
on EAÕK poolel.
Kõigele vaatamata usume me õiglasesse
Jumalasse.
11. aprillil Kõrgemas Usuteaduslikus
Seminaris
JUMALA
RIIK VAJAB TÄIELIKKU TÖÖLEPÜHENDUMIST
11.—12.
aprillil olid Tartus Kõrgemas Usuteaduslikus
Seminaris igakevadised Eesti EKB Liidu pastorite õppe-
ja osaduspäevad. Kõige kaugemalt tulnud
lektoriks oli doktor RICH MASSEY (65) Ameerika Ühendriikidest
Baptistide Generaalkonverentsist. Palusime tal rääkida
oma tööst ka Kuulutajale.
Tõlgina oli abiks Leho Paldre.
MILLINE ON TEIE IGAPÄEVATÖÖ?
Viimased seitse ja pool aastat olen ma juhtinud hingehoidu
Baptistide Generaalkonverentsis. Sellesse liitu kuulub
900—950 kogudust kogu Ameerika Ühendriikides.
Meil on 130—135 misjonäri paljudes riikides
välismaal. Üks misjonäripaar — Brian
ja Stephanie Karlik töötavad Eestis.
MILLINE ON OLNUD TEIE TÖÖTEE?
Kui ma seminari lõpetasin, siis töötasin
neli aastat ühe 400-liikmelise koguduse pastorina
Iowas. 1968. aastal liikusime edasi Washingtoni osariiki.
Olin seal ühe koguduse rajamise juures ja pärast
peaaegu 28 aastat selle koguduse pastoriks. Sealt tulin
liidu keskusesse tööle.
MIDA TEEB LIIDU HINGEHOIUTÖÖ JUHT?
Meie koguduste liidul on 13 geograafilist piirkonda.
Igal piirkonnal on oma juht — täitevsekretär.
Mina töötan koos nende piirkonnajuhtidega
ja olen sisuliselt pastorite hingehoidja, pastorite
pastor. Minu ülesanne on tähelepanu, hoolitsust
ja hingehoidu pakkuda just neile.
MILLES SEISNEB PASTORITE HINGEHOID?
Palju sellest toimub telefoni teel. Kui ma kuulen
mingist probleemist või murest pastori peres,
näiteks mõne tema lähedase inimese
surm, laste haigused ja probleemid, siis ma püüan
aidata. Samuti juhin ma meie liidu toetusfondi. See
on mõeldud pastorite, kaplanite ja misjonäride
abistamiseks.
KAS FOND TOETAB MATERIAALSELT VÄIKESTE
KOGUDUSTE TÖÖTEGIJAID?
See ei ole fondi mõte. Fond on rohkem kriisijuhtumiteks — nagu
raske haigus või surm. Meil on väga piiratud
ulatuses igakuine stipendium mõnedele pastorileskedele
ja pensionil olevatele pastoritele. Kasutame seda fondi
ka selleks, et toetada 17 tegutsevat madalama sissetulekuga
pastorit.
KAS TEIE LIIDU PASTORID TÖÖTAVAD
TÄISAJAGA?
Rõhuv enamus meie pastoritest on täisajaga
kogudusetööl. Ma täpseid arve ei oska öelda,
kuid väga vähesed töötavad ka kas
ilmalikul tööl või hooldavad mitut
kogudust korraga.
SEE TÄHENDAB, ET KOGUDUSED PEAVAD
OLEMA PIISAVALT SUURED, ET PALKA MAKSTA?
Jah. Enamik meie pastoritest on lõpetanud
nelja-aastase seminari või kolmeaastase piiblikooli.
On loomulik, et nad pühenduvad vaimulikule tööle.
KUST TE SAATE HINGEHOIUTÖÖKS
VAJALIKU INFO?
Ma saan infot väga erinevatest allikatest. Tavaliselt
kontakteerub minuga keegi kolmas isik, kas piirkonna
juht või pastori sõber. Pastoril võib
olla kriisiaeg, ta vajab julgustust või seda
teadmist, et keegi palvetab tema pärast.
KAS LIIDUL ON PASTORITE PUHKEKODU,
KUS NEID JALULE AIDATAKSE?
Meie liidul niisugust puhkekodu ei ole, aga see on
arenev suund Ameerika Ühendriikides. Kogu riigis
on päris palju selliseid puhkekodusid, mis on
mõeldud vaimulikele. Aeg-ajalt olen kasutanud
meie toetusfondi rahasid, et suunata mõnda pastorit
sinna.
Viimased seitse aastat on meil olnud kokkusaamine
pealkirjaga “Elusta meid!” See on kõrgetasemeline
nädalalõpp, mis tegeleb kriisi ületamisega.
Seda viib läbi üks erapraksisega nõustaja.
Paari nädala pärast tuleb 14. selline nädalalõpp.
Tavaliselt kutsume sinna kümme pastoriabielupaari
ja see on kingitus neile meie liidu poolt. Kokku on
siiamaani 150 pastoripaari sellistel nädalalõppudel
käinud.
KAS TEIE PASTORID SAAVAD KASUTADA
SABATIAASTAT (PUHKE- JA ENESETÄIENDAMISE AASTA
TEATUD TÖÖAJA JÄREL) NING KAS NAD VAHETAVAD
REGULAARSELT TÖÖKOHTI?
Keskmiselt töötavad meie pastorid seitse
aastat ühe koha peal, aga üha rohkem on neid,
kes töötavad 10—20 aastat. Mina töötasin ühel
kohal 28 aastat.
Sabatiaasta võtmine on alles hoogu kogumas,
kuid järjest rohkem on neid, kes võtavad
vaba aasta pärast viit või seitset aastat.
Kohalik kogudus maksab ise kulud. Tavaliselt on sellised
kogudused piisavalt suured, neil on oma tegus juhtkond
ja keegi juhtkonnast jutlustab sellel aastal.
TE OLETE EESTIS MITU KORDA KÄINUD.
MILLINE ON OLNUD TEIE SÕNUM EESTI USKLIKELE?
Meie liidul on partnerlussuhe Eesti EKB Liiduga.
Minu jaoks oli eriliseks kogemuseks seekord jutlustada
pastorite päevadel.
Käesoleval reisil olen rääkinud erinevatest
kogudusevormidest Ameerika kogemuse põhjal.
Otsime uusi võimalusi, kuidas aidata Eesti koguduste
liitu. Oleme rajamas ka kogudustevahelisi sõprussidemeid
Ameerika ja Eesti koguduste vahel. Üks meie Floridas
asuv kogudus aitab Tallinnas oleval kogudusel rajada
laste mänguväljakut.
KUI PALJU ON AMEERIKA KOGEMUSED EESTISSE ÜLE
KANTAVAD?
Üllatav, aga seoses areneva tehnoloogiaga on
eriti noorema põlvkonna hulgas palju sellest
kogemusest ülekantav. Maikuus tuleb meie noortetöö juht
siia, et kohtuda teie noortejuhtidega. Me loodame,
et tulevikus mõned meie inimesed saavad siia
tulla, et koolitada kohalikke vabatahtlikke noortejuhte.
Tundub, et paljud Eesti pastorid on siiralt huvitatud
koguduste rajamise kogemusest, mis meie liidul on.
KAS SÕPRUSKOGUDUSTE SUHTED
EI JÄÄ ÜHEPOOLSETEKS — MEIL ON
RASKE MIDAGI AMEERIKA KOGUDUSTELE ANDA.
Ma loodan, et Ameerika kogudused oskavad õppida
ka Eesti kogudustelt. Siiamaani on asi käinud
nii, et meie koguduste delegatsioonid on tulnud Eestisse
ja aidanud kaasa siinsete koguduste töös.
Meie sooviks oleks, et Eesti koguduse pastor külastaks
kogudust Ameerika Ühendriikides. Mõned
Eesti EKB Liidu juhid on külastanud meie aastakonverentsi.
TE RÄÄKISITE MEIE PASTORITELE
TEADUSLIKEST UURINGUTEST. KUI PALJU AITAVAD NEED KOGUDUST
SELLE TÖÖS JA KUI SUUR OSA PEAB JÄÄMA
VAIMULIKULE TUNNETUSELE?
Ameerika Ühendriikide pastoreid huvitab väga
siiralt see, mida Jumal teeb üle maailma erinevates
kogudustes. Kust iganes nad kuulevad tõhusatest
töömeetoditest või teenimisviisidest,
on nad väga kiired neid üle võtma.
Meie kogudustes ei asenda teaduslikud uuringud kunagi
Püha Vaimu isikut ja jõudu. Me usume, et
on ainult üks tõeliselt inspireeritud allikas
ja see on Piibel. Kui me räägime teaduslikest
uuringutest, siis me näeme neis lihtsalt vahendit,
et me võiksime oma tööd tulemusrikkamalt
teha. Oleme väga avatud uutele meetoditele, kuid
me ei muuda kunagi põhisõnumit Jeesusest
Kristusest.
MILLES TE NÄETE EESTI KOGUDUSTE
POTENTSIAALI JA MILLES KÕIGE SUUREMAT PROBLEEMI?
Kõige suuremat võimalust näen
ma nooremapoolses põlvkonnas (noored perekonnad
ja noored täiskasvanud). Nende huvi usu vastu
on väike, aga nendeni tuleb jõuda.
Minu arvates on üks põhilisi valupunkte
Eesti kogudustes praegu see, et paljud pastoritest
on sunnitud töötama ka ilmalikul tööl.
Nende aeg ja energia jaguneb kahe koha vahel. Poole
kohaga pastoril on väga raske leida aega ja pühendumist,
et kogudus võiks kasvada suuremaks ja võiks
tulevikus täisajaga töötavat pastorit
toetama hakata.
Ka uute koguduste rajamise juures kerkib küsimus,
kuidas leida hooneid, kuidas maksta misjonäridele
või tulevastele pastoritele palka.
KUST SEE RAHA PEAKS TULEMA?
Finantsid peavad tulema Jumala rahvalt, kes on head
majapidajad ja annetavad. Ma olen veendunud, et põhiliselt
peab see tulema kohalike inimeste käest, aga konkreetsete
vajaduste jaoks võib toetust leida ka väljastpoolt.
TÄNAME.
12. aprillil Kõrgemas Usuteaduslikus
Seminaris
Kommentaar
RAIGO
TAMMO
Tallinna Allika Baptistikoguduse juhatuse esimees
Allika kogudusel on uue kiriku detailplaneering praegu
Tallinna linnavalitsuses kinnitamisel. Kiriku juurde
kuuluks lahutamatu osana laste mänguväljak
ja minigolf.
Meil on Floridas asuva Betheli baptistikogudusega
sõprussidemed. Nemad on teinud korduvalt koostööd
organisatsiooniga Kids Around The World, kes tegeleb
laste mänguväljakute rajamisega ning on ehitanud
neid mitmetesse maadesse — Hiinasse, Vietnami,
Ukrainasse ja mujale. Nüüd on saavutatud
kokkulepe, et järgmine ehitatakse Tallinna.
Laste mänguväljak kiriku kõrval
on üks paremaid vahendeid, kuidas tuua inimesi
ka füüsiliselt kirikule lähemale. Sellel
väljakul oleks väga mitmesuguseid atraktsioone — mäed,
kiiged jne. Kui lapsed tulevad mängima, siis tulevad
sinna ka vanemad nendega kaasa.
Mänguväljaku detailid saadetakse merekonteineriga
siia. Kristiine linnaosa on lubanud maatüki selleks
ette valmistada. Ka paigaldus toimub ameeriklaste poolt.
Järgmise aasta sügisel on Allika kogudusel
100. aastapäev. Kirik ja mänguväljak
tuleks mõlemad ehitada korraga järgmisel
aastal.
PALVERÄNNAKU
KONVERENTS PÄRNUS
Suurel neljapäeval viidi Tartu Ülikooli
Pärnu kolledis läbi konverents “Palverännakud
rahvusliku mõtte lätetele”. Osalejateks
olid loodushuvilised, kultuuri- ja spordiametnikud,
pastorid, usuteaduse üliõpilased, Eesti
Piibliselts, Raadio 7 ja paljud teised.
Konverentsi kutsus kokku Pärnu muuseumi direktor
arheoloog Aldur Vunk. Läbiviimist toetasid Pärnumaa
kultuuriamet, Tartu Ülikooli Pärnu kolled,
Pärnu muuseum ja Eesti Kirikute Nõukogu.
Palverännak on üks tõe otsimise
vorme. Konverents avas mõtet, et peame oma tehismaailmast
väljuma, et Jumalaga kohtuda. Palverännakul
on kaks võimalikku suunda — pühad
paigad, mis omavad meile tähendust, ja Jumala
loodus.
Hommikupoolikul ja pealelõunal olid loengud.
Sõnavõttudega esinesid mitmed oma ala
asjatundjad, lahates palverännaku teemat erinevatest
vaatenurkadest. Rahvuse ja looduskeskonna teemal esines
Rein Ratas, ökoturismi arenguprobleeme ja võimalusi
tutvustas Rein Kuresoo, keelest ja rahvuslikust elujõust
(vaikusest keeles) rääkis professor Karl
Pajusalu Tartu Ülikoolist. Loenguga palve tähendusest
psühholoogilises perspektiivis esines Tartu Ülikooli
usuteaduskonna dekaan professor Tõnu Lehtsaar.
Palverännakust kui otsimise vormist rääkis
Aldur Vunk. Valdur Kolla kõneles ekstreemmatkade
tähendusest raskesti kasvatatavate poiste elus.
Akadeemiline osa lõppes, kui ettekandjad said
tänutäheks “Diariumi” — J.V.Jannseni
Pärnu-aegse päeviku kaasaegse väljaande.
Akadeemilise hõbedase palverännaku märgi
sai professor Tõnu Lehtsaar.
Õhtupoolikul siirduti Vana-Pärnu, kust
esimese toomkiriku mälestusmärgi juurest
algas lühike rännak Koidula majamuuseumi.
Sel teekonnal tehti jõekaldal vahepeatus, kus
Aldur Vunk seletas huvitavaid seiku Pärnu vanemast
ajaloost ja keskaegsetest palverännakutest Pärnus.
Koidula muuseumi aias lõppes rännak lühikese
palvusega, mille pidas Pärnu Immaanueli koguduse
pastor Joosep Tammo. Laulis Suigu Vabakoguduse naisansambel.
Suurel reedel oli Pärnu Eliisabeti kirikus oikumeeniline
jumalateenistus, kus osalesid ka konverentsist osavõtjad.
Jumalateenistusele järgnes ristikäik läbi
linna.
VELJO KAPTEIN
ÜKS
KÜSIMUS
Miks
on vaja reklaamida mingeid karpe?
Eesti EKB Liidu misjonisekretär
INDREK LUIDE:
“Need on kokkupandavad kroonikarbid. Neisse
võib iga päev panna ühe krooni inimeste
võitmiseks ja koguduste rajamiseks Eestis. Raha
läheb Eesti EKB Liidu ühiseks misjonitööks
misjonifondi kaudu.
Karpe saab hästivarustatud kogudustest ja misjonifondist.
Karp tuleks panna kõige nähtavamale kohale,
näiteks sinna, kus õhtusööki
süüakse. Tavaliselt tekib õhtuks taskusse
metallraha ja selle võib karpi panna. Kogutud
raha tuleks ära saata läbi panga või
isiklikult kohale tuua. Raha saatmiseks võib
kasutada ka koguduste abi.
Kampaania kestab nii kaua, kuni inimestel on igatsust
kroone korjata ja misjonitööd aidata. Annetada
võivad kõik, kuid põhiliselt on üleskutse
määratud koguduste liikmetele.”
ÕLIMÄGI
JA KETSEMANI AED
Õlimäel kuulutas Jeesus ette Jeruusalemma
hävitamist. Siin anus Ta Jumalat palvevõitluses,
enne kui Ta ristiteele läks. Siit läks Jeesus
taevasse. See on koht, millest räägib ajalugu.
Õlimägi kerkib majesteetlikult Kidroni
oru üle. Tema tipp on 120 meetrit jõest
kõrgemal ja pakub hingematvat väljavaadet.
Läänes lebab igavene linn Jeruusalemm templimäe
ja vanalinnaga. Idas silmame Iisraeli künkamaastikku.
Selge ilmaga võib isegi Surnumerd ja selle taga
Moabi mägesid näha.
Ketsemani aed
Vanal ajal oli suurem osa Õlimäest metsane.
Kui Nehemja 445. aastal enne Kristust jälle lehtmajade
püha sisse viis, käskis ta: “Minge
mägedele ja tooge õlipuu või metsõlipuu
oksi ja mürdi, palmi või muu leherikka
puu oksi lehtmajade tegemiseks!” (Ne 8,15). Selle
püha ajal elasid iisraellased onnides, et meenutada
kõrbeteekonda. Oksi toodi ka Õlimäelt.
Juba Jeesuse ajal oli Õlimägi armastatud
koht. Siin on kaljukoopad, kust Jeruusalemma elanikud
kuumuse ja suurlinna kära eest varju leidsid.
Õlimäe jalamil asub Ketsemani aed. Kõrgete
müüride taga on ruudukujuliselt piiratud
ala kaheksa igivana oliivipuuga. Ketsemani nimi tähendab
surutõrt ja seostub õlipressiga, mille
jäänused leiti ühest koopast mõned
meetrid lõuna poolt tänast Ketsemani aeda.
Niisugused pressid pandi sel ajal meeleldi koobastesse,
sest külmadel aastaaegadel kiirendas soojus õli
tootmist. Külmadel öödel pakkusid sellised
koopad pealegi sooja peavarju.
Ketsemani ei olnud aga ainult aed. See oli eelkõige
suur tükk haritud maad, rajatis lillede ja viljapuudega.
Maaomanik pidi Jeesusele hästi tuntud olema, sest
Jeesus tuli sageli siia. Ainult jüngrid teadsid
veel seda kohta.
Jeesuse-aegsest maaomandist ei ole peaaegu midagi
säilinud. Selle asemel leiame me piirkonnast arvukalt
kirikuid. Kõige tuntumate hulka kuulub Pater-Nosteri
nime kandev kirik. Selle asukohas olevat Jeesus jüngritele
Meie Isa palvet õpetanud. Kiriku ristikäik
on kaunistatud Issanda palve tekstiga 60 keeles.
Kohas, kust Jeesus olevat taevasse läinud, seisab
Taevaminemiskirik. Tänapäeval on see mošee.
Siiski tohivad kristlikud konfessioonid taevaminemispühal
kirikut kasutada.
“ISSAND NUTTIS”
Õlimäe nõlvaku keskel on Dominus-Fleviti
nime kandev kirik. Nimi tähendab “Issand
nuttis” ja selle tähenduse leiame Lk 19,41-44,
kus Jeesus nuttis Jeruusalemma eesseisva hävitamise
pärast. Väike frantsiskaani kirik on kuulus
oma klaasakna pärast, kust avaneb vaade Jeruusalemmale.
Sellest kirikust veidi kaugemal asub venelaste Maarja
Magdaleena kirik seitsme kuldse sibulkupliga, mis on
annetatud tsaar Aleksander II poolt. Kohe Õlimäe
jalamil seisab Rahvaste kirik, mis ehitati lõpuni
1924. aastal kaheteistkümne maa toetusel. Esimene
kirik, mis sinna ehitati, hävitati pärslaste
poolt 614. aastal. Sama saatus tabas ka ristisõdijate
ehitatud kirikut.
Õlimägi
Kes Õlimäe paiku külastab, mõtleb
kindlasti Jeesuse palvele, mida Ta suures vaevas palus: “Isa,
kui sa tahad, võta see karikas minult ära!
Ometi ärgu sündigu minu tahtmine, vaid sinu
oma!” (Lk 22,42).
Kas me oleme valmis ennast ka selliselt Jumala tahtele
allutama?
ALEXANDER SCHICK
idea Spektrum
SÕDA ÜLESTÕUSMISPÜHADE
AJAL
“Mida oleks Jeesus Iraagis teinud?” Nii
küsivad paljud usklikud inimesed, nende hulgas
ka kristlastest sõdurid Iraagis. Artikkel püüab
näidata, et nemadki järgivad Jeesust. Kindlasti
ei ole kõik sellega nõus. Kas autori
argumendid on veenvad, selgub pärast artikli läbilugemist.
Suurbritannias on enamik inimesi veendunud selles,
et sõjaline aktsioon Iraagi diktaatori Saddam
Husseini vastu on õigustatud ning et Briti väed
suhtuvad suure vastutustundega tsiviilelanikkonna kaitsmisesse
ja vastase sõdureid koheldakse väärikalt.
Saksamaal arvatakse teisiti. Enam kui 15 tuhat Saksamaal
teenivat Briti sõjaväelast on praegu Iraagis.
Münsteris sõimati tänaval avalikult
Briti sõjaväelaste naisi, Paderbornis kutsuti
sõdureid üles deserteeruma. Kuidas suhtuvad
sellisesse survesse sõjaväelased ja nende
lähedased, eelkõige paljud kristlased nende
hulgas?
Ükski Briti kaplan ei ülista sõda
ega palveta vastaste surma pärast. Saddam Husseini
hingel on üle miljoni oma ja naabermaade inimese
surm, kuid ükski Briti sõdur ei tunne võidurõõmu
türanni kaitsjate tapmise üle. Kõik
teavad, et iga mees, kes relvade läbi hukkub,
oli kellegi poeg, abikaasa või isa, kelle Jumal
oli loonud.
Aga kui nad said käsu sõjaks, siis kehtis
nende jaoks apostel Pauluse sõna: “Ülemus
ei kanna mõõka asjata; ta on Jumala teenija,
kättemaksja nuhtluseks sellele, kes kurja teeb” (Ro
13,4). Anglikaani kiriku seadus ütleb: “Kristlasele
on seaduspärane ülemuse käsul relva
kanda ja sõdades teenida.” Sellele on
vastukaaluks Piibli mõte, et kes mõõka
Jumala püha plaani vastu kasutavad, “saavad
mõõga läbi hukka” (Mt 26,52).
Nendes lausetes olevaid erinevaid mõtteid peavad
võitlevad sõjaväelased arvestama
siis, kui nad oma ürituse õigsuses veendunud
on ja veel enam siis, kui nad kahtlevad.
Sõjaväelaste poolel seisavad kaplanid.
Kohalike vaimulikena hoolitsevad nad garnisoni asukohas
sõjaväelaste ja nende pereliikmete eest
ning väeosa vaimulikena on nad koos vägedega
sõjaväljal.
“VABASTADA, MITTE VALLUTADA”
Millist mõju see avaldab, sai hiljuti selgeks
vanemleitnant Tim Collinsi sõnadest. Vahetult
enne väeosa minekut Iraagi sõtta ütles
ta: “Me tulime, et vabastada, mitte vallutama.
Iraagil on ajaloos sügavad juured. See on Eedeni
aia ja veeuputuse maa, siin sündis Aabraham. Iga
teie samm peab olema kaalutletud. Raske on leida austusväärsemat,
heldemat ja siiramat rahvast kui iraaklased. Te hakkate
häbi tundma nende külalislahkuse pärast.
Ärge kohelge neid kui põgenikke, sest
nad on oma kodumaal. Nende lapsed jäävad
veel kauaks vaesteks, aga järgnevatel aasatel
saavad nad aru, et teie tõite vabanemise valguse
nende ellu. Kui sõjas keegi surma saab, siis
mõelge sellele, et hommikul üles tõustes
ja riidesse pannes ei plaanitsenud nad sellel päeval
surra. Hoidke nende väärikust ka surmas.
Matke nad, nagu kohane on, ja tähistage nende
hauad.
Need inimesed põgenesid
sõja eest Iraagis
Väga vastutusrikas on teiselt inimeselt elu
võtta. Keegi ei tohi seda kergekäeliselt
teha. Ma tean mehi, kes teistes konfliktides ilma vajaduseta
tapsid. Ma kinnitan teile, et nad elavad Kaini märgiga
otsa ees. Kui teie väeosa vaimustusega tapab või
argpükslikult kahju tekitab, siis teadke, et teie
pered saavad kannatama. Teid hakatakse põlgama,
kui teie käitumine ei ole kõige kõrgemate
mõõtude järgi õiglane, sest
teie teod järgivad teid läbi ajaloo.”
OHVITSERIKRAADIGA VAIMULIKUD
Oma ülesandeid ei võta kaplanid mingil
juhul kui ilmalikus, brutaalses ümbruses omaette
nokitsejad. Vastupidi — ka kirikuga mitteseotud
sõjaväelased otsivad nende nõu.
Siin mängib võib-olla oma rolli see, et
Briti kaplanid on ohvitserid ja kuuluvad lahutamatult
sõjaväe juurde. Igapäevane suhtlemine
sõjaväelastega, mis sellest tuleneb, ei
lase tekkida niisugust võimalust, et sõjaväelastest
saaks südametud mõrtsukad. Neist saavad
inimesed, kes annavad oma elu inimväärikuse
ja vabaduse teenistusse, et sõjaga, mis on halb,
veel suuremat halba — massimõrvasid ja
rõhumist — takistada.
Hiljemalt siin algavad aga ka hingehoidlikud küsimused.
Kui kaugele ulatuvad mõjud, kui sõjaväelane
inimese tapnud on? Iga kaplan teab raskeid vestlustunde
südametunnistuse piinade pärast, mis ei taha
mööduda. Miks ma seda tegin? Sest anti käsk?
Tapmisrõõmust? Teise inimese elu päästmiseks?
Briti sõjaväelased on eranditult kõik
elukutselised ja vabatahtlikud. Nad on ise otsustanud
vajaduse korral ka sõtta minna. Iga sõda
leiab aset langenud maailmas, mis ei ole kunagi ilma
sõdadeta hakkama saanud ega saa kuni Kristuse
taastulekuni.
Kristlased sõjaväelaste seas teavad,
mida neilt oodatakse. Nad tunnevad Uut Testamenti ja
teavad, et see oli ohvitser koos oma sõduritega,
kes, relv käes, Pauluse elu päästis
(Ap 21,31—36; 23,12—24). Nad teavad, et
esimene Rooma kodanik, kes end koos kogu perega ristida
lasi, oli väeülem Korneelius (Ap 10, 21—48).
Ja nad teavad, et apostel Peetrus ei nõudnud
neilt pärast ristimist ametist loobumist. Ka nende
peale oli langenud Püha Vaim. Nad olid endalt
juba ammu küsinud: “Mida oleks teinud Jeesus?”
JEESUS EI OLNUD KUNAGI SÕJA POOLT
Ei, Jeesus ei olnud kunagi sõja poolt. Sõjaväelased
ei lähe võitlusse sellepärast, et
nad sõda tahavad, vaid selle ärahoidmiseks.
Kristlik sõjaajaloolane Vegetius Renatus sõnastas
umbes 400 aastat pärast Kristust lause: “Kui
tahad rahu, valmistu sõjaks.” Kui sõda
vaatamata kõigile hoiatustele tuleb, siis on
see halb. Teadmine, et see on väiksem pahe, mis
peab suurema häda ära hoidma, ei muuda seda,
et sõda jääb halvaks asjaks.
Kas võib veel ühe pilgu Jeesusele pöörata? Üks
Tema varasemaid tervendamisimesid Galileas oli Kapernauma
sõjapealiku teenri parandamine. Kas Jeesus heitis
sellele mehele ette tema elukutset? Ta kiidab tema
usku (Lk 7,9). Niipalju on siis vaieldamatu: ei Jeesus
ega apostlid pöördunud sõduritest ära.
Nad teadsid, et sõdurid ei istu ainult kasarmutes,
vaid et nad võivad sattuda olukorda, kus nad
tapavad — või neid tapetakse.
Briti sõjaväelased
välijumalateenistusel Kuveidi kõrbes
Kolgatale vaadates näeme, et see oli sõjaväepealik,
kes suurel reedel risti all kõigi teiste ees
tunnistas ja välja ütles, kes Jeesus oli
(Mk 15,39). Tänased sõjaväelased käivad
tema jälgedes. Olles sageli raskelt määratavas
hallis tsoonis hea ja kurja vahel, usaldavad nad seda,
et ristlilöödud ja üles tõusnud
Jumala Poeg neid hoiab.
Professor CARSTEN PETER THIEDE
Autor on anglikaani kiriku kaplan Briti sõjaväes
idea Spektrum
|