Surnute mälestuspühal, 24. novembril,
paindusid puuoksad Tallinna Rahumäe kalmistul paksu
lumekoorma all nagu leinates haudade kohale. Inimesed
käisid omaste kalmudel ja süütasid küünlaid.
Surnuaed oli hele ja valge. Värvifoto asemel tekkis
peaaegu mustvalge.
Jumal on inimesele andnud võime armastada ja
mäletada. Aastakümned lähevad, kuid ikka
minnakse omaste haudadele. Apostel Paulus tsiteeris
käsku: ““Austa oma isa ja ema,”
see on esimene käsusõna tõotusega,
“et su käsi käiks hästi ja sa elaksid
kaua maa peal!”” (Efesose 6,2-3). Nii tuleneb
suhtumisest varasematesse põlvkondadesse ka uute
põlvkondade heaolu.
Heebrea 13,7 kutsub üles lugu pidama ka neist,
kes on olnud meile vaimulikeks vanemateks: “Pidage
meeles oma juhatajaid, kes teile on rääkinud
Jumala sõna; pidades silmas nende elukäigu
lõppu, võtke eeskujuks nende usk!”
Kaasajal tehakse palju asju teisiti kui varem. Elu peabki
edasi arenema, välised kombed võivad muutuda.
Püha sisu, mis oli varasemate põlvkondade
usus, peab aga jääma.
Jeesus ütles: “Mina olen ülestõusmine
ja elu. Kes minusse usub, see elab, isegi kui ta sureb.
Ükski, kes elab ja usub minusse, ei sure alatiseks”
(Johannese 11,25-26). Usklikud ei ela lootusetuses,
neil on tulevikku. Seda sümboliseerib ka algav
advendiaeg.
“VAADAKE
SIIS HOOLEGA, KUIDAS TE ELATE” (Ef 5,15)
Toimetaja kommentaar
EESTI VALIS ENDALE JUBA AMMU TEE
Novembrikuus sai Eesti kutse NATOsse ja varsti otsustatakse
Euroopa Liitu pääsemine. Kas see tähendab
meie iseseisvuse vähenemist?
Kõigepealt — Eesti ei ole veel NATOs.
Enne sinna saamist tuleb pikalt läbirääkimisi
pidada. Palju tingida ilmselt ei ole võimalik,
kuid läbirääkimiste pidamine tähendab
seda, et mingisugused nüansid on veel lahtised.
Siit tuleneb, et kristlastena saame me neid protsesse
veel oma palvetega mõjutada.
Väikese riigina vajame me liitlasi. Isegi Ameerika
otsib neid. Nemad võivad muidugi vaadata, kes
tuleb nendega. Meie peame mõtlema, kellega kaasa
minna. Nõukogude Liidust lahkudes valis Eesti,
kummale poole kuuluda.
Me ei saa ennast isoleerida keset avatud maailma.
Absoluutset sõltumatust ei ole olemas. Mõne
iseseisva riigi kohta öeldakse, et ta on nii sõltumatu,
et temast ei sõltu üldse mitte midagi. Vaevalt
selline seisus meid rahuldaks.
Iiobi sõber Eliifas nostalgitses vanemate ajast,
“kellele üksi oli antud maa ja kelle seas
veel võõras ei olnud käinud”
(Ii 15,19). Eesti on ikka olnud keset suurt poliitikat.
Meiega suhelnud, meie maal sõdinud ja meid valitsenud
venelased, sakslased, rootslased ja poolakad on igaüks
meile mingi jälje jätnud. Meedia, kaubavahetus,
kultuuriline suhtlemine, turism ja migratsioon teevad
meid tänapäeval osaks ülemaailmsest süsteemist.
Loomulikult toovad NATOsse ja Euroopa Liitu astumine
meile kohustusi. Kui me tahame midagi saada, siis peame
ka ise midagi andma. NATO puhul aitab meid teatud määral
meie väiksus. Me ei saa suurt väeosa kuskile
kriisikoldesse saata, sest meil on väike sõjavägi.
Ilmselt läheb väike grupike elukutselisi sõjaväelasi,
kes juba ametit valides on arvestanud võimalusega
sõtta sattuda. Muidugi võib meie territooriumile
tulla võõraid sõjaväelasi.
Täielikku iseseisvuse- ja julgeolekugarantiid
NATO Eestile ei anna. Oleme väikeriik ja NATO ääremaa.
Et ellu jääda, võib sisalik jätta
oma saba. See on muidugi valus, aga sisalikule paratamatu.
Saba arvamust ei küsita, kui mingi elukas selle
ära sööb.
Ei ole mõtet hõisata ega nutta. Astumine
NATOsse ja ka Euroopa Liitu on iseseisva Eesti seniste
valikute loomulik jätk. Ärgem unistagem suletud
Eestist, vaid õppigem elama reaalses maailmas
ja siiski jääma iseendaks. Nii nagu teised
iseseisvad riigid seda teha püüavad.
RAHA EI JÄTKU KÕIGILE
Eesti üliõpilaste seas on muutunud väga
ebapopulaarseks sotsiaalminister Siiri Oviir. Riigi
poolt jagatavate sotsiaaltoetuste vähenemine muudab
tudengite elu raskemaks. Oma nooruse ja energia tõttu
on üliõpilased üks protestimeelsemaid
ühiskonnakihte. Nendega vastuollu sattumine toob
alati sekeldusi.
Raha on ikka liiga vähe. Levinud arusaam, et
selle saamiseks tuleks kõrgametnike palka vähendada,
tegelikult asja ei lahendaks. Väga kõrge
palgaga ametnikke on üsna vähe. Enamik ametnikkonnast
saab küllalt kesist palka ning nende arv on viimaste
aastate koondamislainete tulemusena vähenenud.
Kuna tegemist on haridust nõudvate ametikohtadega,
tähendab selliste töökohtade kadu ohtu
praeguste tudengite tulevikule.
Ka haigekassa raha jagamine kerkib ikka ja jälle
tähelepanu keskpunkti. Kas anda rohkem raha levinud
haiguste ravimite kompenseerimiseks ning lasta mõned
üksikud ülikalleid ravimeid vajavad inimesed
ära surra? Eriti on seda probleemi üles kergitanud
Marge Valdmanni juhtum. See inimene vajab enda raviks
40 tuhat krooni kuus ja sellist summat on enamikul tervetelgi
inimestel võimatu teenida.
Selliste küsimuste taustal kerkib kummalisena
üles mõnede poliitikute soov anda tasuta
abi prostituutidele, kelle tervislik seisukord olevat
ühiskonnale kõrgendatud ohu allikas. Normaalsete
eluviisidega inimestele ei tohiks nad küll mingit
ohtu kujutada. Arstiabi peaksid nad saama üldises
korras. Prostituutide ja nende klientide nakatumise
oht on nende poolt endale võetud teadlik risk.
Põhiliselt seksuaalsel teel levib maailmas
HI-viirus. 2001. aasta lõpul oli ÜRO raporti
kohaselt maailmas 40 miljonit täiskasvanud viirusekandjat
ja 13,4 miljonit last, kes olid oma vanemad kaotanud
aidsi tõttu. Eelmisel aastal nakatus aidsi 3,4
miljonit inimest ja lisandus 28 miljonit viirusekandjat.
Üle 95 protsendi neist elab arengumaades.
Raportis öeldakse, et 70 protsenti Somaalia
noortest naistest ja neidudest pole kunagi oma elus
ei aidsist ega HIVist midagi kuulnud ja Botswanas elavatest
rasedatest naistest on ligi pooled HIV-positiivsed.
Need ei ole siiski ainult Aafrika probleemid. Eestis
on 2756 HIV-positiivset ja 11 neist on nakatunud aidsi.
Nii oleme tudengite rahaprobleemide juurest jõudnud
evangeeliumi kuulutamise tähtsuse juurde. Keeruliste
sotsiaalprobleemide lahendamiseks oleks vaja kristlikku
meelsust. Ning ainult Kristus suudab inimesed patustest
eluviisidest ja nende tagajärgedest vabastada.
SAA
JUMALAGA SÕBRAKS!
“Oli üks rikas inimene ja tal
oli kombeks rõivastuda purpurisse ja peenlinasesse,
pidutsedes päevast päeva rõõmsasti.
Aga üks vaene, Laatsarus nimi, oli maas tema värava
ees, täis paiseid, ja püüdis oma kõhtu
täita leivaraasukestega, mis rikka laualt kukkusid.
Kuid koeradki tulid ja lakkusid tema paiseid. Siis sündis,
et vaene suri, ja inglid kandsid ta Aabrahami sülle.
Aga ka rikas suri ja maeti maha. Ja põrgus piineldes
tõstis ta oma silmad üles ja nägi Aabrahami
kaugelt ja Laatsarust tema süles. Ja ta hüüdis:
“Isa Aabraham, halasta minu peale ja saada Laatsarus,
et ta kastaks oma sõrmeotsa vette ja jahutaks
mu keelt, sest ma tunnen suurt valu selles leegis!”
Aga Aabraham ütles: “Laps, tuleta meelde,
et sa oled oma hea põlve elus kätte saanud,
ja nõndasamuti Laatsarus halva. Nüüd
lohutatakse teda siin, sina aga tunned valu. Ja pealegi
on meie ja teie vahele seatud suur kuristik, et need,
kes tahavad siit teie juurde minna, ei saa, ega tulda
ka sealt meie juurde.” Aga tema ütles: “Ma
palun siis sind, isa, et sa saadaksid Laatsaruse mu
isakotta, sest mul on viis venda, et ta hoiataks neid,
et nemadki ei satuks siia piinapaika!” Kuid Aabraham
ütles: “Neil on Mooses ja Prohvetid, kuulaku
nad neid!” Ent tema ütles: “Ei sugugi,
isa Aabraham, vaid kui keegi surnuist nende juurde läheks,
siis nad parandaksid meelt!” Aabraham aga ütles
talle: “Kui nad ei kuula Moosest ja Prohveteid,
ei neid veena siis ka see, kui keegi surnuist üles
tõuseks!””
Luuka 16,19-31
Ainus kindel asi elus on surm! Kõlaks nagu
võllanali, midagi ebasündsat või
hoopiski jumalateotusena, ometi on see tõsi.
Milleski muus ei saa me kindlamad olla: ei eluaastate
pikkuses, tervises, elukohas, hariduskäigus ega
töökohas. Surma vastu on püütud
astuda küll kirurginoaga, küll rohupudeliga,
ka nõudva palvega, ent ometi ta tuleb. Me ei
tea, millal ta kätte jõuab, aga ta jõuab.
Sünnipäeva liginedes inimesed tavaliselt
valmistuvad selleks: mõeldakse läbi, keda
kutsuda, mida lauale ja selga panna, millises paigas
pidu korraldada.
Surm on kindel! Ta on tulekul! Kas sa valmistud selleks?
Kui laps sünnib siia maailma, siis hakkab ta iga
päevaga surma poole liikuma.
Tundub grotesksena alustada elu surmaks valmistumisega.
Kauem viivitada poleks aga kuigi tark. Meie riik ei
ole sellest maailmast. Usklike (Sõna järgi
elavate inimeste) ühiskond on taevas.
Victor Hugo on öelnud: “Kui ma lähen
alla hauda, võin öelda, et olen lõpetanud
oma päevatöö. Kuid ma ei saa öelda,
et olen lõpetanud oma elu. Minu päevatöö
algab jälle järgmisel hommikul. Haud ei ole
mulle umbtänav, vaid maantee... Ma tunnen endas
tulevast elu.”
Kas sina tunned endas tulevast elu? Saab see olema
taevas või põrgus? Valik on sinu! Luba
meenutada, et taevas ja põrgus on vaid vabatahtlikud.
Millises nendest paikadest kavatsed sina veeta oma igaviku?
Tähendamissõnad annavad edasi ühte
kindlat mõtet. See lugu siin erineb mõistujutust,
kuna tegemist on kahe konkreetse ja Jeesuse ajal tuntud
isikuga. Lugu on ühtne kirjanduslik tervik kahest
kerjusest: Laatsarus oli kerjus selles elus, rikas mees
surmale järgnenud olukorras.
Sellest loost leiame kuus õppetundi, mis kõik
veenavad meid saama Jumalaga sõbraks. Kümnest
käsust ühe mõte on — pane Jumal
esikohale oma elus! See tekst asub peatükis, milles
räägitakse rahast. Rikas mees pani oma elus
esikohale raha. See, kes on sinu südames esikohal,
on sinu sõber. Saa Jumalaga sõbraks!
1. NEED KAKS MEEST SURID, AGA ELASID EDASI
Koheselt! Ei olnud teadvuseta olekut. Nad rääkisid
omavahel, tundsid piina või kergendust. Haud
pole lõppjaam, vaid vahejaam. Põrgu valitseja,
saatan, on selle teksti vastu kõvasti võidelnud,
kuna see toob esile põrgu reaalsuse.
Ka tänapäeval püütakse seda kirjakohta
taandada lookeseks juutidest ja paganatest. Seda mõtet
tekstis ei ole, see on saatanlik eksitus. Et siin avaldub
põrgu reaalsus liiga selgelt, siis on mõistetav
saatana aktiivne eksitamine: jätta inimteadvusest
välja igavese põrgu ja karistuse reaalsus.
2. ON KAKS ERINEVAT PAIKA JA ÜLETAMATU KURISTIK
NENDE VAHEL
Sillad ühendavad jõekaldaid, kaht südant
ühendab armastus, lennates üle ookeani ütleme,
et erinevaid mandreid seob õhusild. Taeva ja
põrgu vahel pole silda, see kuristik on igavene.
Kes lähevad põrgusse? Otsustaja ja kohtumõistja
on Jumal.
See tekst annab meile kaks vihjet: väga rikkad
(nende jumal on raha) ja väga tuntud (Jeesus ei
nimetanud nime, ometi teadis kuulajaskond, kellest on
jutt) — piineldes kahetsuses, valus, janus ja
kuumuses. Need on näited, illustreerimaks inimestele
arusaadaval viisil igavest surma, igavest lahutatust
Jumalast.
Mingi rääkimisvõimalus tundub neil
olevat. Siin on Piibli ainus näide palvetamisest
surnud pühade poole. Palvetamine kõikide
teiste poole peale Jumala on täpselt sama kasutu
nagu selles loos palvetamine Aabrahami poole —
see on mõttetu!
3. SURMA HETKEL MUUTUB KÕIK SELLE ELU RÕÕM
JA VALU TÄHTSUSETUKS
Kujutage ette olukorda, kui meil poleks haiglaid.
Kõik haiged oleksid meie kodudes põetada.
Paljudel neist puuduks siis lootus kunagi terveneda.
Enamik inimesi pole ju kirurgid, kes operatsiooni teel
suudavad inimesi aidata. Kõik naha- ja nakkushaigused
on siis kodudes ravil, ka lahtist tuberkuloosi põdejad.
Kujutlegem veel edasi, et puuduksid lastekodud. Kõik
kodutud oleksid meie tänavatel, lagunevates majades.
Keegi ei annaks neile süüa ega arstiabi. Nad
kerjaksid ja varastaksid.
Kui poleks vanadekodusid, kes siis kütaks vanadele
ahju? Kui neil poleks kodu, kus nad siis üldse
ööbiksid? Neil pole ju enam eriti liikumisvõimet,
et teha tööd ja osta süüa. Nad oleksid
sunnitud istuma tänaval ja kerjama. Neil poleks
haigekassa kaarti ja puuduks igasugune arstiabi. Kui
kõik need inimesed oleksid tänavatel (eriti
vanad ja tõbised), kas te arvate, et nad saaksid
kusagil kasutada WCsid? Kõik mustus, haigus,
vaesus ja viletsus oleks näha meie tänavatel.
Just nii oli tänaval vaene Laatsarus. “Täis
paiseid” on kreeka keeles meditsiiniline termin,
mis viitab konkreetsele haigusele. Kes lakkusid Laatsaruse
paiseid? Millisena te kujutate ette koera “lakkumist”,
kes näeb veritsevat inimliha ja on ise näljane?
Need koeradki ootasid vaese Laatsaruse surma, et ta
siis nahka pista. Nüüd oli ta veel elus ja
suutis koeri käega eemale ajada. Aga siis sündis,
et vaene suri, ja inglid kandsid ta Aabrahami sülle
(see väljend oli juutide keskel tuntud paradiisi
tähendusena). Kogu eelnenud viletsus, piin ja nälg
olid unustatud.
Rikkal mehel oli kombeks rõivastuda purpurisse
ja peenlinasesse, pidutsedes päevast päeva
rõõmsasti. Surres avastas ta, et rikkus
polnud surmas tema saatja.
Kallis lugeja! Tõsta oma silmad üles Jumala
poole enne, kui sa piinled põrgus. See pole hirmutamiseks,
see on igavene reaalsus. Kogu eelnenust omas väärtust
vaid jumalik. Kui see puudub, järgneb piin. Saa
Jumalaga sõbraks! Rikas suri ja oli koheselt
suures valus. Kadus rikkuse ja heaolu eelis. Ta soovis,
et ta oleks elanud teisiti.
4. NENDE MEESTE SIHTPUNKTIL OLI PÕHJUS
Me ei tea, miks vaene läks taevasse, aga me teame,
miks rikas läks põrgusse. Luukas räägib
16. peatükis rahast. Ühe mehe hukutas tema
jumal — raha. Pannes raha esikohale oma elus,
oleme kaotajad igavikus. Pannes Jumala esikohale oma
elus, saame olema Aabrahami süles.
Jumala esikohale panemine võrdub Tema armupakkumise
vastuvõtmisega Jeesuses Kristuses ja elamisega
Temas.
5. KUIDAS PAISTAVAD ASJAD PÕRGU POOLT VAADATUNA?
Rikkale mehele lähedased sugulased olid korraga
nii kaugel. Esimest korda näis ta hoolivat kellestki
teisest peale iseenda.
Põrgu on piinapaik, mitte normaalse elu keskkond!
Nüüd tundus ka paisetes kerjuse lubamine peenesse
koju võimalik, enamgi veel: tal oleks rikastele
koguni elamiseks juhiseid anda. Rikas mees otsis veel
meeleheitlikult võimalusi oma vendi päästa,
aga talle sobis vaid tema enda plaan.
6. SA VÕID TÄNA ÄRA HOIDA RIKKA
MEHE KOHUTAVA SAATUSE
Neil oli Vana Testament, meil on Uus Testament —
see on Jumala kirjalik sõnum inimkonnale. Siin
sisaldub Tema päästeplaan — läbi
Kristuse.
Võib-olla sa mõtled: teeks Jumal mõne
loodusseadusi eirava imeteo, taastaks minu purunenud
perekonna, ärataks ellu kellegi surnud perekonnaliikmetest.
Mitte midagi sellist! Neil olid Mooses ja Prohvetid.
Neil oli Jumala Sõna. Ka meil on Jumala Sõna!
Võta seda tõsiselt! Usu evangeeliumisse!
Jeesus kaitseb põrgut minu ja sinu eest. Ära
trügi sinna vabatahtlikult! Saa Jumalaga sõbraks!
Kui
oma aja kuulsaim filmitäht Marilyn Monroe lõpetas
oma elu enesetapuga, siis ei leidunud kedagi, kes oleks
nõudnud tema keha matmiseks Los Angelese surnukuurist.
Seda ei teinud tema ema ega isa, ei ükski tema
kolmest endisest abikaasast. Kui üksi võib
olla jäetud see, keda imetlevad ja kadestavad miljonid.
Kui üksi jätab lõpuks see maailm oma
ustavaimad teenijad!
Ära jäta end üksi! Maailm jätab
su viimaks üksi. Saa Jumalaga sõbraks!
ALLAR SAARD
Kõrgema Usuteadusliku Seminari kaugõppe
üliõpilane
KOGUDUSED
VAJAVAD MITMEKESIST TÖÖD
Aktuaalne teema
Veidi
üle 20 inimesega Tõrva Immaanueli koguduses
käib üllatavalt mitmeharuline töö.
Kuulutaja palvel rääkis sellest koguduse pastor
ENN PALMIK.
Immaanueli kogudus on küllaltki
väike.
Olenevalt koosviibimise sisust käib meil 15—100
inimest.
Kogudusel on kaks hoonet majandada.
Palvela ei vaja erilist majandamist. Praeguse misjonimaja,
endine baptistikoguduse palvela, tagastati kogudusele
1997. aasta sügisel. Seal oli nõukogude
ajal kultuurimaja ja meie saime selle tagasi üsna
õnnetus seisus. Seestpoolt on maja nüüd
korras ja järgmisena oleks vaja vahetada katus.
Majas on lisaks suurele saalile umbes 20 inimese jaoks
ööbimiskohad, raamatukogu, kaminasaal, kohvikuruum,
köök ja kasutatud riiete kauplus. Viimane
kuulub osaühingule Hektali, kuid selle ettevõtte
eesmärk on koguduse toetamine.
Selles majas käib väga mitmeharuline
töö.
Kõige väiksemad, kellega tegeleme, on
beebid emadega. Nemad käivad laulmas.
Pühapäevakool koguneb reedeti. Lastel on
koolist tulles parem kokku tulla ja ka õpetajatel
on reedeti rohkem aega. Lapsed laulavad meil pühapäeviti
jumalateenistustel ja pärast seda lähevad
omaette ruumi, kus on veel üks väike pühapäevakooli
tund.
Natuke suurematele poistele on poisteklubi. Pööningul
on veel üks vaba koht ja poisid ehitavad sinna
endale lauatennise mängimise ruumi.
Noored käivad väikese grupiga laulmas. Paar
korda kuus esinevad nad jumalateenistustel.
Inglise keele klubi kasvas välja suvisest linnalaagrist.
Käiakse koos kord kuus ja appi tulevad Pärnust
ja Tartust Ameerika misjonärid. Sellest on omakorda
välja kasvanud inglise keele kursus täiskasvanutele.
Nemad käivad koos kord nädalas.
Eakate koosviibimised on kohvikus reedel päevasel
ajal. Nendel on oma vaimulik osa, siis nad laulavad
meie laulikutest ja pühapäeviti esinevad jumalateenistustel.
Eelmisel sügisel kutsusime kokku kõik
need, kes olid Alfa-kursustel käinud ja tegime
neile pool aastat täienduskursust. Tänavu
olid meil osadusõhtud ja väike hulk koguduse
inimesi käis seal koos. Võtsime lisaks osa
endisi Alfa-kursuste inimesi ja uusi ning alustasime
jälle Alfa-kursusega. See on hea, et kursusel osalevad
koguduse liikmed, see paneb ka nende õlgadele
osa vastutust. Koguduse töö ei ole ainult
pastori eralõbu.
Kuidas nii palju erinevaid harusid
saab olla?
Meil on hea maja sobivas kohas, kuhu inimesed ei karda
tulla. Selleks, et midagi teha, on vaja väga palju
inimestega kontakti hoida. Üheks sobivaks kohaks
on pood. Inimesed tulevad poodi, loevad koguduse infot
ja neid kutsutakse edasi.
Immaanueli kogudusel käib palju
külalisi.
Tänu ööbimiskohtadele käiakse
siin Alfa-kursuste väljasõitudel ja mitmetel
erinevatel koosviibimistel. Me saame neid inimesi ka
oma jumalateenistustel kasutada. Muidugi tullakse ka
spetsiaalselt kogudusele külla.
Kust tuleb tööks vajalik
raha?
Misjonimaja remondi jaoks oleme põhitoetuse
saanud maja ehitaja Viktor Konsa tütardelt Hulda
Eistratilt Kanadast ja Ester Kaupsilt abikaasa Taaviga
USAst. Ekspluatatsiooni ja ürituste kulud kannab
pood.
Üksi Sa kindlasti kõike
ära ei tee.
Kõige suurem aitaja on mu oma perekond. Pool
tööd on abikaasa Riina õlgadel —
eakad, pühapäevakool, kaupluse töös
hoidmine. Püüame kasutada ka neid inimesi,
kes on valmis midagi tegema.
Kas sellel tööl on märgata
häid tulemusi?
Põhiline eesmärk on, et lõpuks
võiksid inimesed jõuda Jumalani. Et nad
evangeeliumi kuuleksid, on vaja nad sõnumi juurde
tuua. Selleks ongi need erinevad tööharud.
On aegu, kus inimesed tulevad suuremate või
väiksemate hulkadena Jumala juurde, parandavad
meelt ja liituvad kogudusega. Ilmselt praegu ei ole
Eestimaal selline aeg. See tähendab, et tuleb ühel
või teisel viisil teha ettevalmistusi ja inimesi
erinevate meetoditega meelitada Jumala ligi.
Protsess toimub kuidagi vaikselt ja pikkamööda.
Üks ja teine inimene hakkab Jumalat tunnetama.
Teinekord inimestega vesteldes üllatud, et paljud
vaimulikud tõed on neile ajapikku selgeks saanud.
Milline osa on Immaanueli kogudusel
Tõrva linnas?
Tõrvas on aktiivne ilmalik kultuuritöö.
Siin on noorte laulustuudiod, kirik-kammersaalis ja
kultuurimajas toimuvad mitmesugused üritused. Tõrvas
on kino, üks väheseid, mis Eesti väikelinnades
alles on jäänud.
Tähelepanu meie kogudusele on kasvanud vaikselt.
Me oleme jaganud jõulude ajal lastele pakke,
samuti hoolitsenud ümberkaudsete pensionäride
eest. Võib-olla on see ka mingi näitaja,
et enne valimisi käis enamik valimisliite mind
häältekogujaks kauplemas. Ma leidsin, et minu
osa on inimestega tegelda läbi koguduse, mitte
erakonna või valimisliidu kaudu.
Täname ja soovime Sulle ning
Immaanueli kogudusele Jumala õnnistust.
VAIMULIKUD
RAADIOSAATED VIIVAD USUSÕNUMI MITTEKRISTLASTENI
MEELIS
SÜLD (23) teeb Eesti Raadios vaimulikke saateid.
Ta on töötanud poolteist aastat vastutava
toimetajana Vikerraadios ja õpib ühtlasi
veel Tartu Ülikoolis ajakirjandust. Loomulikult
on seekordse intervjuu teemaks raadiotöö.
KUIDAS SATTUS NII NOOR MEES TEGEMA
VAIMULIKKE SAATEID?
Olen kristlane, kuulun Eesti Evangeelse Luterliku
kiriku Põltsamaa kogudusse. Töötasin
õpingute kõrvalt neli aastat Tartu Pereraadios.
MILLISED VAIMULIKUD SAATED ON EESTI
RAADIOS?
Hommikupalvused on Vikerraadios argipäeviti kell
6.32 ja pühapäeviti kell 7.35. Klassikaraadio
kordab neid kell 8.15. Pühapäeviti kell 17.05
on Vikerraadios “Kirikuelu” saade.
Lisaks minule teeb Vikerraadios vaimulikke saateid
veel Eesti Luterliku Tunni Teenistus. Neid saab kuulata
Vikerraadios neljapäeva õhtuti kell 21.05
ja Klassikaraadios pühapäeviti kell 18.15.
Nii nagu nimigi ütleb, on Luterliku Tunni saated
pigem luterlikud. “Kirikuelu” saate toimetajana
olen oikumeenilise töö tegija. Meil on Luterliku
Tunniga hea koostöö.
Vikerraadios teen lisaks vaimulikele saadetele kord
nädalas “Spektrit”, mis räägib
teisipäeviti tervisest, kolmapäeviti haridusest,
neljapäeviti loodusest ja reedeti on pereteema.
KES OTSUSTAB EESTI RAADIO VAIMULIKE
SAADETE SISU ÜLE?
Hommikupalvused on jaotatud nädalate kaupa uskkondade
vahel. Kui palju mingi uskkond saab nädalaid ja
milline konfessioon konkreetsel nädalal palvused
peab, see on mulle ette antud Eesti Kirikute Nõukogu
poolt aasta alguses. Esineja nime otsustab uskkond ise.
Mina saan selle teada veidi enne, kui tema nädal
kätte jõuab. Siis lepin jutlustajaga salvestamise
aja kokku.
“Kirikuelu” saate sisu on minu kui toimetaja
otsustada. Püüan jälgida, mis parajasti
kirikutes toimub. Tahan, et saates oleks mitu teemat.
Minna kuhugi kohale ja uurida, mis toimub kiriku elus,
on ajakirjaniku jaoks põnevam kui etteantud plaani
järgi tegutsemine.
KAS ON JUHTUNUD TÕRKEID JA
ON TULNUD VÕTTA ARHIIVIST MÕNI VANA SAADE?
Uuem vaimulike saadete arhiiv puudub. Säilinud
on mõned nõukogudeaegsed välissaated,
milles olid ka usulised teemad lubatud ja valik Raadio
7 saateid kunagises stereoraadio programmis.
MIKS SAATEID EI SÄILITATUD?
Ma ei oska täpselt öelda, sest ma ei töötanud
siis siin. Säilitamine on toimetaja otsus, aga
see on seotud ka vahenditega. Vaimulikud saated algasid
nõukogude aja lõpus. Siis ei jätkunud
linti ja need kirjutati üle.
KAS NÜÜD SÄILITATAKSE
KÕIK SAATED?
Ei. Arhiivi töötajate aeg on piiratud ja
arvuti kõvaketta maht pole ka lõputu.
Kõike ilmselt ei peagi säilitama. Ma olen
püüdnud välja valida paremad palvused
ja panna need arhiivi.
Mul on idee, et “Kirikuelu” saated ja
palvused võiksid olla internetis üleval.
See on aja küsimus ja ühel hetkel võime
selleni jõuda.
KAS SAADETE ETTEVALMISTAMINE KÄIB
NÜÜD TÄIELIKULT ARVUTIS?
Suures osas küll. Meil on veel vanu toimetajaid,
kes lõikavad ja kleebivad linti. See on neil
käe sees.
Varem salvestasime palvused minidiskile ja alates
sellest suvest arvutisse. Klassikaraadios ei olnud varem
arvutisüsteemi ja kuna palvus käis nii Vikerraadios
kui ka Klassikaraadios, siis oli minidiskil seda väga
lihtne ühest stuudiost teise viia. Stuudiod on
samal korrusel. Nüüd on ühtne arvutisüsteem
ja nii on veel mugavam.
MILLISED PROBLEEMID KERKIVAD ÜLES
TOIMETAJAL, KUI JUTLUSTAJA TULEB JA HAKKAB OMA PALVUST
SALVESTAMA?
Sageli on esimene probleem see, et jutlustaja arvab,
et ta on kantslis. Tegelikult räägib ta ühe
inimesega. Raadio ongi selles suhtes omapärane,
et iga inimene kuulab kodus saadet omaette, kuigi kuulajaid
on kokku kümneid tuhandeid. Kuulaja kohtub jutlustajaga
isiklikult. Sellepärast tulekski olla raadios sina-suhte
peal.
Stuudios näeb jutlustaja ainult kahte inimest
— operaatorit ja mind. Ta võibki operaatorile
otsa vaadata ja mõelda, et räägib temale.
SAATEKS ON MINUTITE ARV ETTE ANTUD.
KAS SELLEGA OSATAKSE ARVESTADA?
Ei osata. Kui lühemaks jääb, siis selle
vastu ei ole raadios kellelgi midagi. Saab panna rohkem
muusikat. Aga pikemaks minemisega on probleeme. Hommikuprogramm
on kokku pandud paljudest lühikestest lõikudest
ja aeg ei või lõhki minna. Kui jutlustajal
läheb üle viie minuti, siis ma mõnikord
luban tal lõpuni lugeda, kuid vahel ka katkestan.
Üheskoos vaatame, mida saame välja võtta.
Montaai teeme tema juuresolekul. Jutlustaja läheb
koju selle teadmisega, et tema saade on valmis.
KAS JUTLUSTAJATEL ON PALVUSED SÕNA-SÕNALT
KIRJA PANDUD?
Enamikul on palvused valmis ja nad loevad teksti maha.
Siin tekib muidugi probleem, et mõni loeb liiga
monotoonselt. Ma väga palju nõu ei anna,
sest inimene on niigi natuke pinges. Kui hakkan talle
enne salvestamist sõnu peale lugema, siis pole
sellest suurt abi. Ta ei ole neid niikuinii võimeline
kohe vastu võtma. Sellepärast me korraldamegi
jutlustajatele õppepäevi.
KUI PALJU VAREM ENNE EETRISSEMINEKUT
PALVUSED VALMIS TEHAKSE?
Me teeme kahe nädala palvused ühel päeval.
Tavaliselt on salvestamispäev reede ja me teeme
valmis järgmise ning ülejärgmise nädala.
Suvel oli erand, ma püüdsin enne puhkust salvestada
ette terve kuu palvused.
AGA SEE EI VÕIMALDA REAGEERIDA
OOTAMATUTELE SÜNDMUSTELE?
Jutlustaja teab oma saadete kuupäevi ja saab
tavaliste tähtpäevadega arvestada. Pärast
rünnakut maailma kaubanduskeskusele tekkis küsimus,
et sellest võiks ju hommikupalvuses rääkida.
Aga ei ole reaalne, et jutlustaja tuleb igal hommikul
kell pool seitse stuudiosse, isegi siis mitte, kui ta
on Tallinna inimene.
KAS SELLIST PROBLEEMI EI TEKI, ET
KEEGI HAKKAB HOMMIKUPALVUSES LIIGA PALJU OMA USKKONNA
ÕPETUSEST RÄÄKIMA?
See on lubatud. Iga uskkond lähtub oma põhimõtetest
ja võib neid rahvani viia, aga samas ta ei tohi
sellega halvustada teisi. See on isegi hea, kui rahvas
saab teada, mida üks või teine uskkond õpetab.
KAS “KIRIKUELU” SAATES
ON USKKONDADE VAHEL TASAKAAL?
Ma ei arvesta sellega, et tasakaal oleks igas saates
olemas. Ajakirjanikuna püüan lähtuda
sündmustest ja nende kaalust. Kui luterlik kirik
teeb sellel nädalal väga palju asju, siis
ma ei hakka mõtlema sellele, et ta saab liiga
palju sõna. Või kui nelipühi kirik
teeb midagi väga suurt ja põnevat, mingi
suurürituse, millest saaks teha terve saate, siis
ma ei jäta seda kajastamata sellepärast, et
teised sellest saatest kõrvale jäävad.
Aga kui mitu saadet järjest tuleb ühe uskkonna
sündmusi, siis hakkan mõtlema küll,
mida teistest rääkida.
KUST TULEB VAJALIK INFO?
Kõige lihtsam on, kui uskkonnad saadavad raadiole
oma pressiteated. Luterlikul kirikul on kuukava, mis
on nende koduleheküljel. Eesti EKB Liidul oli kunagi
“ajajoon”. Nüüd enam ei ole, millest
mul on väga kahju. Nüüd tuleb sellest
liidust mulle teateid vähem. Väga hästi
annab infot Eesti Kirikute Nõukogu. On ka neid
inimesi, kes teavad, et ma teen siin saateid ja saadavad
isiklikult infot, kui midagi toimub. Postiga käivad
mul Eesti Kirik, Eesti Kristlik Nädalaleht, Teekäija
ja Meie Aeg ning ma jälgin ise ka, mida kirjutatakse.
NÜÜD HAKKAB TULEMA KA KUULUTAJA.
KAS KIRIKUTEL PEAKS OLEMA PRESSIESINDAJAD?
Kindlasti. See on miinus, kui ei ole. Luterlikul kirikul
on.
MILLISED SIDEMED ON SÄILINUD
PERERAADIOGA?
Iga kord, kui ma Tartusse lähen, siis astun sealt
läbi. Mõnikord saan sealt infot, teinekord
nõu. Pereraadiol on rohkem kontakte kogudustega
kui minul siin ilmalikus raadios üksi töötades
saab olla. Loomulikult jõuab avalik info ka minuni,
aga seda, mis toimub mõnes väikeses koguduses
näiteks kuskil Tartumaal, mina ei tea, kuid Tartu
Pereraadio võib seda teada.
KAS KURESSAARE JA TALLINNA PERERAADIOTEGA
ON KA SIDEMEID?
Jah. Eesti Raadiol ei ole Saaremaal stuudiot. Kui
ma suvel käisin ühes laagris Saaremaal, millest
ma tahtsin saadet teha, siis palusin luba monteerida
materjali Kuressaare Pereraadios. Saime direktoriga
loomulikult kokkuleppele ja ta kutsus mind ka otsesaatesse
kõnelema. Üks Tallinna Pereraadio toimetaja
on mind mõnikord Vikerraadios asendanud ja olen
aeg-ajalt sealsest fonoteegist vaimulikku muusikat laenanud.
MIS OSA ON KRISTLIKEL RAADIOTEL JA
AVALIK-ÕIGUSLIKU RAADIO VAIMULIKEL SAADETEL?
Ma olen üsna kindel, et pereraadioid kuulavad
enamasti need inimesed, kellel on oma usukogemus, kes
on kristlased või aktiivsed otsijad. Avalik-õiguslikku
raadiot kuulavad enamasti mittekristlased. Ma loodan,
et neil saadetel on neile midagi pakkuda ja nad ei keera
selleks ajaks raadiot kinni.
Uuringud näitavad, et hommikupalvusi kuulab Vikerraadiost
umbes 60-70 tuhat inimest. “Kirikuelu” saate
kuulajaskond on üle 20 tuhande. Klassikaraadios
kuulab hommikupalvust paar tuhat inimest. Auditoorium
on Eesti Raadiol kindlasti suurem kui vaimulikel raadiotel.
Kui me räägime kristlastena oma missioonist,
siis on see ju viia oma sõnum mittekristlasteni.
Meie saated on suunatud keskmisele Vikerraadio kuulajale,
kes on oma igapäeva toimetustega seotud ja ei mõtle
ehk üldse kiriku peale. Hommikupalvus võiks
anda tema alanud päevale mõtte.
TÄNAME JA SOOVIME SELLELE TÖÖLE
JUMALA ÕNNISTUST.
PANE
TÄHELE JUMALA KUTSET!
Ma ei tea, kas minu isa Jüri Tuulik sai päästetud
Kehra palvelas enne minu sündimist või pärast
minu sündimist. Minu sünniaeg oli 8. novembril
1913. Aasta pärast minu sündimist võeti
isa Vene kroonusse. Ees oli sõjatee. Ema jäi
tütre ja pojaga üksi. Oli alanud Esimene maailmasõda.
Isa langes Saksa poolele vangi ja sealt ta tagasi enam
ei tulnud.
Emal tuli kasvatada üksi kolme last, sest pärast
isa äraminekut sündis peagi ka kolmas laps.
Ema elu oli raske. Ema oli luteri kiriku inimene. Sageli
külastas meid Eva Anni, kes oli usklik. Alati oli
tal kitarr kaasas, millega ta oma laule saatis. Meile
emaga meeldis tema laul ja mäng väga.
Kui olin viieaastane, tuli emale isalt Saksa vangist
kiri, kus ta ütles, et palvetab igal päeval
oma pere, aga eriti laste eest, et need usklikuks saaksid.
Vanas vene sinelis vang palvetab Jumala ees iga päev
oma pere eest! Milline pilt!
Isa sõttaminek oli nii kiire, et teda ei jõutud
Kehras ei ristida ega ka kogudusse õnnistada,
aga päästmise kindlus jäi südames
elama. Järgmine kiri tuli juba isa sõbralt,
kus kirjas isa surm ja matmine. Ema oli jäänud
koos oma kolme lapsega leseks.
Mäletan, et aastatel 1930—1932 olin eriti
haaratud koroonamängust. Mul oli selles mängus
üsna mitu head sõpra. Olin hea mängija.
Selleks kulusid laupäevad-pühapäevad
ja tihti läks mäng poole ööni välja.
Mu lapsepõlvesõber ja mängukaaslane
Arnold Rebane oli saanud usklikuks ja laulis juba Kehra
koguduse kooris. Harjutusele oli tal oma kuus kilomeetrit
käia. 17. jaanuaril 1932 anti talle südamesse,
et ta teeks harjutusele minnes veel paarikilomeetrise
ringi ja läheks oma sõbra Heino Tuuliku
juurest läbi ning kutsuks teda ka koori laulma.
Arno tegi oma südame hääle järgi
ja tuli. Olen nii tänulik, et ta ei hakanud Jumalaga
vaidlema, et kauge ja hilja, vaid tuli meile Soodlasse.
Arno koputas uksele ja ema läks talle uksele
vastu. Ta küsis: “Kus Heino on?”
“Mängib töötoas koroonat.”
“Kutsu Heino kohe kööki!”
Ema kutsus mind koroonalaua tagant ära. Mäng
jäi pooleli. Panin kepi lauale ja läksin kööki,
kus Arno mind ootas. Ta ütles mulle: “Lähme
täna Kiiska laulma!” Kiisa talu oli Kehra
ligidal, vend Johannes Lepa kodu, kus toimusid lauluharjutused.
Sellel õhtul, 17. jaanuaril 1932, hakkas minu
isa palve vägi, palutud seal kaugel Saksamaal,
mõjuma tema pojale! Vastasin Arnole: “Lähme!”
ja panin pintsaku selga. Tunni aja pärast olime
Kiisa talus kooriharjutusel.
Koorist tundsin nelja-viit inimest. Kõigi koorilauljate
tervitus ja naeratus – selles oli suur jõud!
Poole tunni pärast olin koorilaulja. Sellest ajast
jäid minust maha nii halvad teod kui sõnad.
Need lihtsalt ei sobinud enam.
Päästmisest ei teadnud ma midagi. Aga laulmine
meeldis mulle väga, olgugi, et ma ise eriti hästi
viisi ei pidanud. Mind pandi Johannes Toominga kõrvale
laulma, sest tema pidas jälle hästi viisi.
Pikkamisi hakkasid bassinoodid mulle sõbraks
saama ja viisipidamine paranes.
Koroona ja koroonasõbrad jäid maha. Neljandal
pühapäeval tuli juba palvelasse laulma minna.
Viletsalt küll, aga siiski rahva ees.
Samal talvel toimus Kehra palvelas evangeeliumi kuulutuse
nädal. Teenimas olid vennad Orest Saar ja Filip
Gildemann. Nendel vendadel oli minule suur mõju.
Tundsin, et midagi peab minu hinges muutuma, aga päris
selgust ma ei saanud.
Laulsin kooris peaaegu aasta. Iga nädal ja kuu
andsid midagi juurde. Vana-aasta eelsel harjutusel märkas
vend Märtma mind ja kutsus teise tuppa. Ta küsis:
“Kas Jumal kutsub sind?”
“Jah kutsub, aga ma ei julge ennast avaldada.”
Selle peale vastas vend Märtma, et argade koht
on tule ja väävli järves! See vastus
oli liig mis liig, sest oma arust ei olnud ma mitte
halb inimene. Vend Märtma palvetas minu eest ja
me läksime lauluharjutusele.
Laulsin koos kooriga kolmekuningapäeval. Ma ei
mäleta, kes külalistest oli Kehras kõnelemas,
kuid see kõne oli mulle. Kui pärast koosolekut
kutsuti inimesi eestpalvele, olin mina esimene minemas.
Põlvedelt tõustes olid kõik inimesed,
palvela ja loodus nii ilusad – ma olin päästetud!.
Kogudusse vastuvõtmine oli terve saalitäie
inimeste ees. Olime mitmekesi kõrvaltoas. Ükshaaval
kutsuti meid saali rahva ette ja seal tuli anda vastust,
et miks me kogudusega ühineda tahame.
Varakevadel ristiti Kehras 17 inimest ja juunikuus
veel 13 inimest, mina kaasa arvatud. Ristimine toimus
Jägala jões üsna Kehra lähedal.
Samal päeval oli ka kogudusse õnnistamine.
Minust sai Kehra koguduse liige.
Jaanipäeva eel, nädal pärast kogudusse
õnnistamist, läksin Eesti sõjaväkke
Nõmmele pioneerpataljoni. Jägala laagris
sain kaks nädalat õppust, siis haigestus
pöial. Olin Tallinnas kaks kuud sõjaväe
haiglas. Kui tagasi tulin, oli noorteaeg läbi.
Ühel hommikul küsis meie kompanii ülem,
kapten, et kes oskab puutööd? Astusin ette.
Tarvis oli teha sportpüssile alus, et see sihtimisel
paigal püsiks. Kapten jäi tööga
väga rahule ja mind saadeti pataljoni õppetöökotta.
Seal sain vabaks rividrillist ja minule anti hõlpsasti
linnaluba. Läksin Nõmme palvelasse laulukooriga
tutvust tegema. Õde Hermiine Ruusna pani mind
kohe koori laulma. Jumal oli nii imeliselt asja korraldanud,
et noor jumalalaps sai õiges keskkonnas kasvama
ja arenema. Seda oli mulle vaja. Olin väga õnnelik.
Mu soov kahtlejaile on: ära jäta kunagi
oma hinges tähele panemata seda, kui Jumal sind
kutsub! Ka teiste inimeste head soovid ja tähelepanu
on vajalikud.
Parimate õnnistussoovidega
HEINO TUULIK
Kehra kogudusest
See tunnistus ilmub peatselt kirjastuse
Logos poolt välja antavas kogumikus “Teel
allikale II”
Paluge, siis antakse teile;
otsige, siis te leiate; koputage, siis avatakse teile.
Sest igaüks, kes palub, see saab ja kes otsib,
see leiab, ja kes koputab, sellele avatakse.
Või missugune inimene on teie seast, kellelt
tema poeg palub leiba ja ta annaks temale kivi?
Või kui ta palub kala ja ta annaks temale mao?
Kui nüüd teie, kes olete kurjad, mõistate
anda häid ande oma lastele, eks palju enam teie
Isa taevas anna häid ande neile, kes Teda paluvad.
Matteuse 7,7-11
PRANTSUSE
TEADLANE LEIDIS “JEŠUA VENNA” KIRSTU
Kas on arheoloogilist tõestust ajaloolise Jeesuse
eksisteerimise kohta? Prantsuse teadlase André
Lemaire arvates kinnitab seda luudekastikese leidmine
raidkirjaga “Jaakob, Joosepi poeg, Ješua
vend”. Lemaire on Pariisi ülikooli aramea
kirjade ekspert. Ta dešifreeris teksti urnil, mille
palestiinlased umbes 15 aastat tagasi avastasid ja ühele
araabia antiigikaupmehele Jeruusalemmas maha müüsid.
Hiljem läks see ühe tundmatuks jääda
sooviva kollektsionääri omandusse.
Kaks tuhat aastat tagasi maeti surnud koopasse. Aasta
pärast koguti surnu luud ja pandi kastikesse, mis
jäi koopasse. Tavaliselt kirjutati sellele lahkunu
nimi ja vahetevahel ka isanimi. Perekonnaliikme nimetamine
tähendavat, et see oli tähtis isik. Tol ajal
oli Jaakobuse-nimelisi mehi palju. Aga vaid ühest
on teada, et tal oli Jeesuse-nimeline vend. Mõeldud
on Matteuse 13,55 nimetatud Jaakobust, kes pärast
Jeesuse ristilöömist algristikogudust juhtis
ja aastal 62 ülempreester Ananuse käsul kividega
surnuks visati. Ameerika erialaajakiri Biblical Archeology
Review loeb seda leidu “tõenäoliselt
kõige vanemaks Jeesuse tõestatud nimetamiseks”.
TÕSISELTVÕETAV TEADLANE
Lemaire on saksa teoloogiaprofessori Rainer Riesneri
(Dortmund) arvates tõsiseltvõetav teadlane.
Küll aga peaks uusi arheoloogilisi uuringuid ära
ootama, et graveeritud teksti vanust lõplikult
kinnitada. Kastike ise pärinevat kindlasti esimese
aastasaja esimesest poolest. Ainuüksi Jeruusalemma
antiigiametkonna valduses olevat umbes tuhat sellist
kastikest. Ajalooprofessor Peter Thiede (Basel ja Beer-Seba)
osutab omapäradele. Nende hulka kuuluvat raidkirja
täpsus, mis erineb “Joosepi, Kaifase poja”
urni pealekraabitud kirjast (Kaifas oli ülempreester,
kes laskis Jeesuse hukata). Selle kastikese ehtsuses
asjatundjatel kahtlust ei olevat. Imestamapandav olevat
ka see, et ühelegi varasemale kastikese omanikule
pole palja silmaga eristatav tekst silma hakanud.
VANIMA TÕENDI AU ON KAHTLUSE ALL
Kui raidkiri pärineb tõesti aastast 63,
on see Thiede sõnul siiski alles järjekorras
teine arheoloogiline tõend Jeesusest. Vanim olevat
Roomas säilitatav puutahvel Jeesuse ristilt pealkirjaga
“Jeesus Naatsaretlane, juutide kuningas”
(lühendatult INRI) 7. aprillist 30. Riesneri sõnul
on aga selle tahvli vanus teadlaste seas äärmiselt
vaieldav.
Luudekastike pealdisega "Jaakob, Joosepi poeg,
Ješua vend" leiti lõunapool Jeruusalemma.
idea Spektrum
LÜHIDALT
Eesti Evangeelse Alliansi peasekretär Meego Remmel
juhatas 21. oktoobril Eesti palvushommikusööki
Tallinnas Estonia talveaias. Nimetatud üritus toimus
alliansi eestvõttel esmakordselt Eesti Vabariigis.
Osalesid Eesti Vabariigi president Arnold Rüütel
abikaasa Ingridiga, Riigikogu aseesimees Tunne Kelam
abikaasa Mari-Anniga, kümned Riigikogu liikmed,
ministrid Siiri Oviir ja Ain Seppik ning teised ametlikud
isikud, samuti Eesti Kirikute Nõukogu president
Einar Soone ning liikmeskirikute esindajad eesotsas
peapiiskop Jaan Kiiviti ja Eesti EKB Liidu presidendi
Helari Puuga.
Tervituskõnega esinesid Riigikogu poolt Tunne
Kelam ja Ameerika Ühend-riikide palvushommikusöökide
korraldajate poolt Chris Jensen. Jutlustas Jose Zayas.
Eestpalves teenisid Eesti Kirikute Nõukogu liikmeskirikute
esindajad. Üheskoos loeti Meie Isa palve ning lauldi
Eesti hümni.
Mitmed riigitegelased avaldasid palvushommikusöögi
korraldajatele tunnustust ja tänu ning avaldasid
soovi muuta taoline kokkusaamine traditsiooniks.
* * *
27. oktoobril ordineeriti Selise koguduse diakoniks
koguduse juhatuse esimees JOHANNES UURIMÄE, kes
täidab ühtlasi ka koguduse karjase kohuseid.
* * *
3. ja 4. novembril toimus Nuutsakul kohtumine Eesti
EKB Liidu vanematekogu ja töötegijate ning
Kõrgema Usuteadusliku Seminari tudengite ja õppejõudude
vahel. Kokku oli tulnud 30 inimest, nendest 12 tudengit.
Esimese ettekande “Jumalast kutsutud ja läkitatud
— seitse aastat pastorina” pidas Antsla
EKB Koguduse pastor Peeter Lemats. “Mida peaks
andma seminari haridus?” oli Tallinna Kalju Baptistikoguduse
pastori ja seminari õppejõu Argo Buinevitši
ettekande teema. Mõlemad ettekandjad on seminari
vilistlased.
* * *
17. novembril ordineeriti Tartu Kolgata Baptistikoguduses
pastoriks LEHO PALDRE. Jutlustasid Eesti EKB Liidu asepresident
Peeter Tamm ja Tallinna Oleviste koguduse pastor Ülo
Meriloo. Ordineerimispalve pidasid Peeter Tamm, Ülo
Meriloo ja Ermo Jürma. Laulis Haapsalu baptistikoguduse
meesansambel. Esindajaid oli veel Tartu Salemist ja
Annelinnast, Elvast, Seliselt, Jõgevalt, Paidest,
Tallinna Valguse Tee kogudusest ja mujalt.
Karjase kiri
|