Piret Jürgensoni foto
26. mail peeti Tartu Salemi
kirikus meeskooride laulupäeva. Ilus oli kuulata
suure meesteväe kiitust Jumalale. Nagu ütles
pastor Meego Remmel, teeb Jumal mehest jumalamehe.
Piiblis on väga "mehelikke"
kirjakohti. Näiteks "Valvake, seiske usus,
olge mehised, saage tugevaks!" (1Ko 16,13). Miks
on aga tavalisel jumalateenistusel mehi vähem kui
naisi? Miks on juba pühapäevakoolis tüdrukuid
rohkem kui poisse? Kui gümnaasiumis põhjendatakse
vahel tüdrukute rohkust sellega, et enamik kooliõpetajaid
on naised, siis vaimulikul tööl on enamasti
mehed.
Mitmel Billy Grahami Evangeelse Assotsiatsiooni
konverentsil on rõhutatud - suunake oma töö
meestele, naised tulevad ise neile järele. Venekeelsetes
kogudustes praktiseeritakse vendade koosolekute pidamist
ja vendi on nendes kogudustes suhteliselt rohkem kui
eestikeelsetes kogudustes.
Kuidas teha meestetööd, kui jumalateenistustel
istuvad põhiliselt naised ja mehed joovad samal
ajal kuskil õlut? Ilmselt peab meestetööd
rohkem väljaspool pühakodasid tegema. Kuigi
oma majas on tööd teha kodune ja turvaline,
on seal evangeeliumi kuulamas enamasti usklikud inimesed.
Need, kes vajavad päästmist, nii mehed kui
naised, on väljaspool ja sõnum peab jõudma
ka nendeni.
Jeesuse käsk "Minge kõike
maailma, kuulutage evangeeliumi kogu loodule!"
(Mk 16,15) ei tähenda ainult kaugeid eksootilisi
maid, vaid ka oma pühakoja uksetagust.
VÕRDSETEST
ÕIGUSTEST
Toimetaja kommentaar
Eesti on kiiresti omaks võtmas Lääne
mõttemalle. Kõik need ei ole veel meieni
jõudnud, kõige üle veel ei arutleta,
kuid miski ei lähe meist päriselt mööda.
Eesti Vabariigi välisminister Kristiina Ojuland
kirjutas alla inimõiguste ja põhivabaduste
kaitse konventsiooni protokollile surmanuhtluse igas
olukorras kaotamise kohta. Surmanuhtlus on sellega keelatud
ka sõja ajal ja muudes eriolukordades. See tähendab,
et isegi oma rahva hukule viinud sõjahulludel
pole enam vaja karta uue Nürnbergi protsessi karmi
kohtuotsust. Nende kodumaa maksumaksjad maksavad nende
elu lõpuni selle eest, et kurjategijad kuskil
eurovanglas oma elu üle järele mõtelda
saaksid. Ausad inimesed peavad oma elutingimused tööga
välja teenima, kurjategijatele antakse need pahategude
eest.
Päris elukindlustust kurjategijatel siiski veel
ei ole. Nimelt võib praegu politsei nad veel
tulevahetuses maha lasta. Nii lasti Läti-Valkas
maha üks kahest end "kiskjaks" nimetanud
mõrtsukast. Tema kaaslane ootab Poola vanglas,
millisele riigile ta välja antakse. Surmanuhtlust
ei ole tal vaja karta, kuigi nad Eestis poemüüjaid
ja teisi süütuid inimesi oma lõbuks
tapsid.
Kas kõik inimesed on võrdsed? Kui ei
ole, siis millistel tingimustel peaks toimuma võrdsustamine?
Sellel teemal on kirjutatud pakse raamatuid ja meie
ei suuda ühel leheküljel kõigest rääkida.
Mõnest asjast siiski.
Võrdsuse teemat on ka Piiblis käsitletud.
Näiteks "Ei ole siin juuti ega kreeklast,
ei ole siin orja ega vaba, ei ole siin meest ega naist,
sest te kõik olete üks Kristuses Jeesuses"
(Ga 3,28). Kuid võrdsus ei võta ära
soorolle, neile vastavaid õigusi ja kohustusi:
"Mees on naise pea, nagu Kristus on koguduse pea,
olles ise ihu päästja. Nagu kogudus alistub
Kristusele, nõnda alistugu ka naised meestele
kõigis asjus. Mehed, armastage naisi, otsekui
Kristus on armastanud kogudust ja loovutanud iseenese
tema eest." (Ef 5,23-25).
Tundub, et ilmalikus elus eelistatakse sageli võrdsustamist
patu tasandil. Naisel peab olema samasugune õigus
ebamoraalseks eluks nagu mehel. Vabaabielu peab andma
samasugused õigused nagu abielu. Homoseksualistide
suhted peavad olema samasuguse positiivse hinnangu all
nagu abieluinimeste suhted. See nimekiri ei ole täielik.
"Võrdseks tehtute" õigusi
kaitstakse erilise hoolega. Näiteks võib
normaalset abielu kritiseerida, kuid homode kritiseerimine
on ebademokraatlik. Valitavasse poliitilisse ametisse
kandideerija peab olema oma sõnadega väga
ettevaatlik, et vältida "võrdsesse
seisusesse" tõstetud inimrühmadega
vastuollu minemist.
Võrdsustamisega kaasneb ühiskonna hoiakute
kujundamine. Kui patused suhted kuulutatakse normaalseks,
siis tekib inimesel hirm päris normaalse ees. Imelik
on abielluda, kui kõikjal kiidetakse vabaabielu
ja vallasema saab toetusi, mida abielus emale ei maksta.
Imelik on olla normaalne inimene, kui moes on homod,
oma sugu vahetanud inimesed ja muud sellised. Kartes
olla "vanamoeline", lähevad eriti noored
patuga kaasa.
Selline "demokraatia" tungib ka kirikutesse.
Mõneski Lääne kirikus pannakse juba
homosid paari. Üks kirikutegelane ütles, et
me ju õnnistame maju, miks me ei või siis
õnnistada inimesi? Need asjad tuleb endale selgeks
teha ja mitte maise "demokraatia" tasandil,
vaid Piibli alusel.
Jumal ei salli pattu, kuigi Ta armastab patust inimest.
Issand "ei taha, et keegi hukkuks, vaid et kõik
jõuaksid meeleparandusele" (2Pe 3,9). Kui
keegi õnnistab Jumala nimel pattu, siis on see
vähemalt Jumala nime ilmaasjata kasutamine. Käsk
ütleb: "Issand ei jäta seda nuhtlemata,
kes Tema nime asjata suhu võtab!" (2Mo 20,7).
Homosuhteid on Piiblis selgelt nimetatud jäleduseks
(3Mo 18,22). Mitte mingi tõlgendusega ei saa
sellest mööda. Kui enne oli juttu majade õnnistamisest,
siis homosuhete õnnistamine on võrreldav
bordelli kirikliku pühitsemisega.
Homode küsimus võib olla äärmuslik
ja enamikul inimestel on siin eitav seisukoht olemas.
Aga on ka neid küsimusi, kus asi ei ole nii selge.
Kirik peab andma ühiskonnale Jumala tahtest õige
pildi. Kirik peab olema Jumala seisukohtade, mitte nende
inimeste arvamuste kajastaja, kellel pole Jumala, usu
ega Piibliga mingit pistmist. Kirik peab olema hoiakute
kujundaja Piibli vaimus mitte ainult enda sees, vaid
terves ühiskonnas. Ta peab olema tõe sammas
ja alustugi (1Ti 3,15), mitte ühiskondlikule arvamusele
järele sörkija.
Muidugi ei saa pattu lihtsalt ära keelata. Jeesus
ütles selgelt: "Seest, inimese südamest,
tuleb välja halbu arutlusi, hooramist, vargust,
tapmist, abielurikkumist, ahnitsemist, kurjust, kavalust,
liiderlikkust, kadedust, pühaduseteotust, kõrkust,
rumalust" (Mk 7,21-22). Kirik peab tegelema inimeste
kutsumisega Jeesuse juurde, et nende süda võiks
muutuda.
Ei tohi karta välja astuda patu vastu. Jumala
abi on Tema omade üle: "Ta kiskus hukatusest
välja õige mehe Loti, keda kõlvatud
inimesed vaevasid oma liiderliku eluviisiga, sest nende
seas elades ning kõike seda nähes ja kuuldes
oli see õige piinanud oma õiglast hinge
päevast päeva ülekohtuste tegude pärast.
Nii oskab Issand küll jumalakartlikke kiusatusest
välja kiskuda, ülekohtusi aga nuhtlemiseks
kinni pidada kohtupäevani." (2Pe 2,7-9).
Mooses ütles Iisraelile: "Ma olen pannud
su ette elu ja surma, õnnistuse ja needuse. Vali
nüüd elu, et sina ja su sugu võiksite
elada, armastades Issandat, oma Jumalat, kuulates Tema
häält ja hoidudes Tema poole! Sest see on
su elu ja su päevade pikkus." (5Mo 30,19-20).
Jeesus ütles: "Minge sisse kitsast väravast,
sest lai on värav ja avar on tee, mis viib hukatusse,
ja palju on neid, kes astuvad sealt sisse! Kuid kitsas
on värav ja ahtake on tee, mis viib ellu, ja pisut
on neid, kes selle leiavad." (Mt 7,13-14).
27. mail 2002
ÜHISEKS
KASUKS
"Mis puutub vaimuannetesse, vennad,
ei taha ma teid jätta teadmatusse. Armuanded on
küll mitmesugused, aga Vaim on sama; ja ametid
on mitmesugused, aga Issand on sama. Ja väeavaldused
on mitmesugused, aga sama on Jumal, kes teeb kõike
kõikide sees. Aga igaühele antakse Vaimu
ilmutus ühiseks kasuks. Nii antakse ühele
Vaimu läbi tarkuse sõna, teisele aga tunnetuse
sõna sama Vaimu kaudu; teisele antakse usku samas
Vaimus, teisele andeid terveks teha samas Vaimus; teisele
vägevaid tegusid, teisele prohvetlikku kuulutamist,
teisele vaimude äratundmist, teisele mõnesuguste
keelte kõnelemist, teisele keelte tõlgitsemist.
Ent kõike seda teeb üks ja sama Vaim, jagades
igaühele eriti, nõnda nagu Tema tahab."
1. Korintose 12,1.4-11
Lugesin kunagi ühest vaimulikust raamatust sellise
mõtte: kuna telegraaf on leiutatud, siis vaimuandeid
enam vaja ei ole. Kui on olemas sidepidamisvahendid,
on internet, inimesed surfavad ringi ja kõike
võib kätte saada, mida on siis veel vaja?
Ma usun, et need inimesed, kes on pisutki kokku puutunud
internetiga ja sealt midagi otsinud, on saanud kogemuse,
et tegelikkuses saab sealt tohutu palju vastuseid, aga
tõde peab ikka ise otsima, vaadates siit ja vaadates
sealt.
Täna võime rõõmu ja tänutundega
öelda, et Jumalal on asjad paremini korraldatud.
Tema tunneb meist igaühte ja tahab meid aidata
täpselt nii, nagu meile vaja on. Tema annab kohe
õige vastuse ja juhib meid õigele teele.
Nelipühapäev tuletab meile meelde, et Isa
tõotus on täitunud. Ta läkitas meile
oma Püha Vaimu, kes juhatab meid kõigesse
tõesse (Jh 16,13).
Apostel Paulus ütles, et ta ei taha, et me oleksime
vaimuannete koha pealt teadmatuses. Meenuvad Jeesuse
sõnad Samaaria naisele: "Kui sa teaksid
Jumala andi, siis sa paluksid" (Jh 4,10). Ka Issand
ei taha, et me oleksime Tema annete suhtes teadmatuses.
Ta tahab neid meile jagada jagaja õiguses, oma
tahtmise järgi.
Meile inimestena võib-olla meeldiks, et asi
oleks kindlalt meie käes, siis oleks hea tarvitada.
Mis oma, see oma ja tarvita siis, kui tarvis on. Aga
Jumala Vaimu annetega ei ole see nõnda. Tema
jagab igaühele nõnda, nagu Tema tahab. Meie
eesõiguseks on, et Jumal saab meid kasutada ja
tarvitada.
Jumala eesmärk on ehitada kogudust. Kui ehitatakse,
siis on see alati näha. See tõmbab tähelepanu.
Ma usun, et kogudustel on selliseid kogemusi, et kui
kogudusehoone juures midagi ehitatakse, siis toob see
õnnistuse kaasa. Lihtsalt töö käib
ja sellele pööratakse tähelepanu. Inimesed
mõtlevad, et mis nüüd siin toimuma
hakkab?
Üsna nõukogude aja lõpus olid meil
Võru palvela juures tööd käimas.
Kui lõime oma palvekojale uut voodrit, siis üks
inimene küsis, mis siia tuleb, kas kauplus või?
Kus iganes tollel ajal maja tehti natuke korda, siis
tehti sinna ikka pood.
Kui tahame, et kogu aeg oleks koguduses uuendus, siis
tegelikult peab toimuma kogu aeg vaimulik ehitus. Me
võime tõsta silmad taeva poole, vaadata
vanu suuri hooneid ja küsida, millal need ehitati?
Kiitus Jumalale, Issand ehitab oma kogudust ka praegusel
hetkel. See uueneb päev-päevalt ja ma tahan
sind julgustada, et Jumal suudab seda teha.
Hea meel on näha koguduse liiget, kes järjest
ilusamaks saab. Käisin vaatamas ühte inimest,
kes on 89-aastane. Ma tunnen südamest rõõmu,
sest ma näen, et Jumal viib tema juures oma head
tööd edasi. Tal on väga selged seisukohad
ja tänu Jumalale, on ka jõudu. "Aga
õigete rada on otsekui valgusepaistus, mis muutub
üha selgemaks, kuni päev on saabunud!"
(Õp 4,18). See on Jumala plaan ja tahtmine.
Tulen tagasi vaimuannete mõtte juurde.
Ma tooksin ühe praktilise näite, kuidas
Jumal oma lapsi aitab. See oli aastaid tagasi, kui läksin
Tallinnast Nõmme kogudusest ära tööle
Võrru. Mul oli Mustamäel korter ja ma vahetasin
seda Võrru. Pakkumisi oli palju. Juhtusin kokku
ühe sellise inimesega, kes tahtis mind üsna
tublisti petta. Mina seda muidugi ei teadnud. Mu isa
elas veel ja me sõitsime koos temaga seda pakkumist
vaatama.
Lisaks korterile pidin saama ka talumaja ja see näis
üsna ahvatlev. Kui me sõitsime selle talumaja
juurde, siis omanik rääkis autos sellest majast,
et see on ikka väga vana. Ühel hetkel mu isa
lihtsalt ütles, et see on siis nagu muuseum. Mees
võpatas ja ütles: "Jah, saigi ära
müüdud vabaõhumuuseumile." Eks
ta Rocca al Mares on, ma ei ole vaatamas käinud.
Mees tahtis kauba peale pakkuda äramüüdud
maja, mis oli veel ära vedamata. Mina ütleksin,
et see oli tol hetkel tarkusesõna, mis toimis.
Üks sõna sai välja öeldud ja pettus
tuli päevavalgele.
Me olime rõõmsad ja tänulikud.
See vahetus muidugi ei toimunud. Jumalal oli paremaid
variante.
Need Jumala Vaimu anded, mida Tema meile annab, on
üsna praktilised. Apostel Paulus kirjutab, et kui
inimene tuleb koguduse keskele, siis tema teod saavad
avalikuks selles heas mõttes, et ta võiks
meelt parandada ja otsida Jumalat, tunnistada, et Jumal
on tõesti usklike keskel (1Ko 14,24-25). Neid
asju ei saa meie korraldada. Jumal jagab ja annab ande
siis, kui neid on vaja ja see tuleb meile suureks õnnistuseks
ja abiks. Need asjad on alati värsked. Sa võid
rõõmustada, et Jumal tegutseb antud ajas
ja hetkel.
"Taotlege armastust ja olge agarad taotlema vaimuandeid,
aga kõige enam prohvetlikku kõnelemist!...
Samuti teiegi, olles agarad taotlema vaimuandeid, püüdke
saada neid rohkesti koguduse ehitamiseks." (1Ko
14,1.12). Mu südames on öelda, et me otsiksime
kõike seda alandlikult.
Sefanja 2,3 on kirjutatud: "Otsige Jehoovat,
kõik alandlikud maal, kes teostate Tema õigust!
Otsige õiglust, otsige alandlikkust, vahest leiate
varju Jehoova vihapäeval!" Teisel moel ei
saa. Issand ütles: "Õppige minust,
et mina olen tasane ja südamelt alandlik"
(Mt 11,29).
Meie Issanda elus toimisid Vaimu anded. Ta ütles
Samaaria naisele: "Mine kutsu oma mees!" (Jh
4,16), teisele Ta ütles: "Müü ära
kõik, mis sul on ja jaga vaestele" (Lk 18,22).
Ta andis täpseid hinnanguid mitte sellepärast,
et Ta oli kõik enne välja uurinud, vaid
Jumala Vaim andis ütelda. Seesama Vaim on praegu
toimimas siin maailmas, aitamas oma rahvast, aitamas
kogudust ehitada ja see tuleb õnnistuseks.
Tuletan meelde meie usuisa Aabrahami. Kui ta läks
Tõotatud Maale, siis ta ehitas seal altari ja
elas telkides. Altari ehitamine oli tegelikult väga
oluline. Jumal ütles Aabrahamile, et vaata ringi,
kogu see maa, mida sa näed, saab sulle igaveseks
ajaks (1Mo 17,8). Me teame, et selle maa pärast
on praegu väga suur kauplemine. "Ärge
andke maad kuradile!" ütles apostel Paulus
(Ef 4,27). Ta mõtles muidugi eelkõige
meie südamemaad. Aga kus iganes maa kellelegi kuulub,
meie südames või selles maailmas, seal saatan
ründab. Sellepärast on väga tähtis,
et meie hoiak oleks Jumalale andev ja me oleksime Tema
käes tarvitatavad, sest Tema tahab seda.
Kui meie elame siin maa peal usus nagu telkides, siis
igavestest aegadest on kirjutatud, et meile antakse
igavene hoone taevas (2Ko 5,1). Samas Ilmutuseraamat
ütleb: "Vaata, Jumala telk on inimeste juures!"
(Ilm 21,3). See on mulle tundunud nagu pea peale pööratud.
Jumal, kas sina oled telgis ja meie igavestes hoonetes?
Aga need on Jumala mõtted. Sealt paistab Tema
armastus, see on Tema suurus.
Olgem alandliku südamega otsimas oma Jumalat,
armuandeid taotlemas, et need oleksid ühiseks kasuks
õele-vennale, kogudusele, meie maale ja rahvale
ning Issand suudab selle kaudu väga palju.
TOIVO
TEEKEL
Võru Baptistikoguduse pastor
Jutlus Eesti EKB Liidu palve- ja paastupäeval "Vaata,
Jumal teeb uut!"
11. mail 2002 Tallinnas Oleviste kirikus
Pildil: Toivo Teekel
(vasakul) oma venna, Oleviste koguduse vanematekogu
esimehe Siim Teekeliga Olevistes
Heldur Kajaste foto
AKTUAALNE
TEEMA
21. sajandi ekspert
Tuntud
evangelisti Billy Grahami lähedane kaastööline
Viktor Hamm, kes tegeleb evangeeliumi kuulutamisega
endise Nõukogude Liidu aladel, ütles tänavu
aprillikuus Kiievis toimunud kristlikul konverentsil
meeldejäävad sõnad: "Iga kristlane
peaks olema 21. sajandi ekspert."
Tahaksin alljärgnevalt tutvustada
Kuulutaja lugejaile üht kõrgtasemel eksperti
- meest, kes 14.-17. mail pidas Tartus Kõrgemas
Usuteaduslikus Seminaris loenguid postmodernismist*.
Selle mehe nimi on WARREN KAY ja
ta on pärit Ameerika Ühendriikidest. Ta on
lõpetanud Villanova ülikooli USAs ja baptistiseminari
Šveitsis Rüschlikonis ning omandanud teoloogiadoktori
kraadi Zürichi ülikooli juures.
Ta on õpetanud mitmetes õppeasutustes
ja esinenud paljude ettekannetega konverentsidel. Tema
uurimisvaldkonnad hõlmavad ajaloolist ja süstemaatilist
teoloogiat, Uue Testamendi uuringuid ja hermeneutikat.
Ta on organiseerinud üliõpilastele suviseid
haridusreise. Peale õppejõu töö
tegeleb dr. Kay jooksmisega ja juhendab Merrimacki kolledþi
võistkondi.
Lisaks neile andmetele, mis pärinevad dr. Kayd
tutvustavatest trükimaterjalidest, oli allakirjutanul
võimalus pärast loengute lõppu esitada
külalisele mõned küsimused.
Loengute alguses ennast tutvustades
Te ütlesite, et töötate katoliiklikus
Merrimacki kolledžis. Kuidas on võimalik,
et üks baptist õpetab katoliiklikus õppeasutuses?
See ei ole rangelt katoliiklik kool, pigem ajalooliselt.
Mulle pakuti seda kohta ja ma haarasin sellest kinni.
Teie enda haridusteel on üks
huvitav käik: pärast ülikooli lõpetamist
Ameerikas Te tulite õppima Euroopasse. Miks?
Ülikoolis, kus ma õppisin, oli üks
professor, kes soovitas, et minu natuuriga see sobib.
Kas Te kohtasite Rüschlikonis
ka Eestist pärit vendi?
Jah. Ants Rebane õppis seal samal ajal. Kohtasin
ka Tarmo Toomi, kui doktoritööd tegin.
Te olete töötanud ka Iisraelis.
Alguses sattusin sinna Gordoni kolledþi üliõpilaste
grupiga. Seal sai kristlikele üliõpilastele
ajaloolistes kohtades loenguid pidada. Hiljem olin seal
seoses oma uurimistööga.
Kas Iisraeli minek oli seotud Teie
doktoritööga?
Ei, see oli seotud kursusega, mida Merrimacki kolledžis
õpetan.
Mida Te õpetate?
Minu peahuvi on olnud teoloogia ja loodusteaduste
seosed.
See on üsna uus uurimisvaldkond. Väidan,
et neil kahel on teineteisele hea mõju ja on
võimalik leida palju seoseid.
Pidasite siin Eestis loenguid postmodernismi
kohta. Kas postmodernism on kristlusele ohtlikum kui
modernism**?
Me ei pea kumbagi kartma. Modernismi puhul kristlased
algul kartsid, aga pärast harjusid ära. Postmodernismi
puhul on pigem oluline see, kuidas evangeeliumi uues
olukorras arusaadavalt kuulutada.
Siinkohal sobib vahele veel üks tsitaat evangelist
Viktor Hammilt eelpoolnimetatud konverentsilt: "Paljud
kogudused võitlevad selle vastu, et modernsed
asjad kogudusse sisse ei pääseks. Samal ajal
on postmodernism juba ammu sisse tulnud."
Mida tahaksite rääkida oma
kodust?
Ma olen pärit usklikust kodust. Minu ema suri
kaks aastat tagasi. Isa elab Lõuna-Carolinas.
Mul on kolm venda ja kaks õde. Nad on kõik
usklikud.
Mul on naine, kelle nimi on Nancy ja ta teeb praegu
doktoritööd kunstiajaloost. Meil on 20-aastane
poeg Alexander, kes õpib Merrimacki kolledžis
matemaatikat ja arvuteid.
Kas need jooksjate võistkonnad,
keda juhendate, tegelevad orienteerumisega?
Ei, see on pigem rahvajooks, kus distantsi pikkuseks
on umbes kümme kilomeetrit ja rada asub meie kooli
lähedal.
Kui palju Te ise jooksete?
Püüan joosta kuuel päeval nädalas.
Ühel päeval pikemalt, umbes kakskümmend
viis kilomeetrit. Kokku nädalas umbes kuuskümmend
viis kilomeetrit.
Ja Eestist lähete otse Praha
maratonile?
Jah, homme hommikul (18. mail) lendan Tallinnast lennukiga
Prahasse, et ülehomme osa võtta Praha maratonijooksust.
Ma kardan natuke ka, sest nelikümmend kaks kilomeetrit
joosta on üsna pikk maa, aga ma lähen.
Soovin Teile palju jõudu ja
vastupidavust. Mida tahaksite lõpuks soovida
Kuulutaja lugejale?
Olen eestlasi juba varem tundma õppinud. Sel
nädalal õppisin tundma natuke ka teie kaunist
maad. Soovin, et te Jeesust kui kõikvõimsat
ja armastavat Jumalat enam tundma õpiksite.
*Postmodernism on maailmavaade, mis
tuli esile 20. sajandi lõpul ja seda iseloomustab
kahtlemine peaaegu kõiges, mida seni on kindlaks
peetud.
**Modernism on üldmõiste
maailmavaadete kohta, mis pärast reformatsiooni
mõjule pääsesid. Neid iseloomustab
usk teaduse ja mõistuse edusse.
Dr. Warren Kay loenguid kuulas ja teda
küsitles
EENOK PALM
ME
OLEME SELLEKS, ET AIDATA
Seekordseks
Kuulutaja külaliseks on Eesti EKB Liidu peasekretär
ja Kohtla-Järve Saaroni koguduse pastor TARMO KÄHR
(37).
KAS SA UNISTASID JUBA LAPSENA VAIMULIKULE
TÖÖLE ASUMISEST?
Lõpetasin 1982. aastal Tartus keskkooli eesti
keele ja kirjanduse eriklassi. Viimasel aastal oli meil
koolis huvitav keemiaõpetaja, kes ilmselt osaliselt
aitas kaasa sellele, et astusin Tartu Ülikooli
keemiat õppima. Mu unistus kogu kooliaja jooksul
oli bioloogia, kuid kartsin, et konkursi tõttu
ei saa ülikooli sisse ja siis tuleb sõjaväkke
minna...
Ei pääsenud: pärast esimest kursust,
1983. aasta kevadel, kutsuti kõik terved poisid
teenima Nõukogude Armeesse. Mina olin kaks aastat
Siberis ja mõtlesin, mis siis saab, kui tagasi
lähen. Otsustasin paluda üleviimist bioloogiasse.
Kahjuks seda mulle ei võimaldatud ja nii küpseski
otsus ülikoolist hoopis lahkuda. Keerasin kuus
aastat Tartus bussirooli, enne kui seminari õppima
läksin. 1991-1995 õppisin Kõrgemas
Usuteaduslikus Seminaris.
Juba seminari ajal asusin ka praktilisele vaimulikule
tööle. Esialgu Sadala koguduses, kus oli vaja
asendada pastor Felix Viirat. Tema paranedes asusin
tööle Kohtla-Järve Saaroni koguduses,
kus teenin tänaseni.
Kui ma ise koolipõlves oma tulevikule mõtlesin,
siis arvasin, et iialgi ei saa minust pastorit, sest
lootsin oma lastele majanduslikult enam võimaldada
kui ise pastori pojana sain. Kuid täna võin
kinnitada, et Jumal on ustav ning midagi olulist meie
elus puudunud ei ole.
NÜÜD OLED SA OLNUD AASTA
JA KAKS KUUD PEASEKRETÄR. KAS OLED RAHUL SELLE
AMETIGA?
Ma küsiks teistpidi: kas minuga sellel ametikohal
võib rahul olla?
Olen olnud elus mitmete erinevate ametite peal ja
kõik nad on olnud omast kohast toredad. Kindlasti
on mu praegune amet kõigist eelnevaist teistsugune.
Kui läksin Kohtla-Järvele ja asusin tööle
tegevpastorina, siis tuli nii mõndagi asja õppida
töö käigus. Loomulikult oli meid seminaris
selleks tööks ette valmistatud, aga ikkagi
on elu mitmekesisem, kui seda õpingute käigus
selgeks saada suudetakse.
On oluline osata õppida jätkuvalt, töö
käigus. Usun, et mul on palju õppimist veel
ees, et saada heaks peasekretäriks.
KAS PÄRAST KOHTLA-JÄRVELE
UUE PASTORI LEIDMIST ON SINUL PASTORITÖÖGA
LÕPP?
Mingiks ajaks kindlasti. Selle aasta jooksul olen
püüdnud kahte tööd ühitada,
kuid nii suure vahemaa tagant on siiski raske seda teha.
Samuti on peasekretäri töö piisavalt
pingeline ja selle kõrvalt täiskohaga pastori
tööd teha ei ole lihtne.
Olen peasekretäri kohale valitud kolmeks aastaks,
millest üks on juba möödas. Praegu arvan,
et olen valmis jätkama ka pärast seda, kuid
kui Jumal läkitab mujale, siis olen valmis seda
tegema.
Koguduses kaasa töötama olen ma alati valmis.
EESTI EKB LIIDUS ON SUUR PASTORITE
PUUDUS.
Liidu konverentsil tõstsime esile kaksteist
kogudust, kus ei ole pastorit. Lisaks on muidugi veel
neid paiku, kus samuti peatselt (mõne aasta pärast)
vajatakse uut meest. Nii on reaalne pastorite puudus
suurem kui vaid kaksteist inimest.
Isiklikult usun, et sõnades, mida seminari
päevil meile ütles Ants Rebane, on omajagu
tõtt. Ma ei mäleta küll täpset
sõnastust, aga mõte oli selles, et pastoriks
tasub minna siis, kui kuidagi teisiti ei saa - kui kutse
Issandalt on selge. Muidugi tuleb seda kutset Issandalt
otsida, mõistes ka vastutust, mis lasub igal
kristlasel. Kindlasti tasub aga usaldada Jumalat - kui
valid Tema tahte tee, siis Ta hoolitseb ka muude eluks
vajalike asjade eest.
MILLES SEISNEB ÕIETI LIIDU
KESKUSE TÖÖ?
Liit koosneb kohalikest kogudustest ja liidu töö
on eelkõige kõik see, mida teevad kohalikud
kogudused. Liidu kui terviku tööl on parimad
tulemused siis, kui kogudustes on innukust evangeeliumi
kuulutamiseks, kui liidu liikmete seas valitseb armastav
ja üksteist toetav õhkkond. Siis tunneb
maailm, et me oleme Jumala lapsed.
Meie praegune aeg võimaldab kogudustel arendada
väga erinevat laadi tööd. Vahel on kogudustel
raske, kuna napib vahendeid kõigi võimaluste
realiseerimiseks. Näen liidu juhtide ülesannet
eelkõige selles, et luua kogudustele soodsad
tingimused kasvuks. Oleme valmis vahendama kontakte
õdede-vendadega mujal maailmas, samuti abistama
koolituses ja korralduslikus töös. Konkreetsete
projektide korral on olnud võimalik kogudusi
toetada ka materiaalselt.
Kui meie poole pöördutakse, siis just selleks
me olemegi, et aidata. Samas usun, et väga palju
on võimalik kogudustel endal ära teha.
MILLISED ON LIIDU KÕIGE OLULISEMAD
PROBLEEMID?
Nagu enne juba kõneldud, on paljud kogudused
ilma karjaseta. Puudus on noortejuhtidest. Küllalt
on kogudusi, kus tuntakse puudust vendadest. Tööjõu
vähesuse taga on osaliselt ka majanduslikud probleemid.
Siiski usun, et paljud majanduslikud probleemid on
lahendatavad, kui suudame usaldada Jumalat ja teha tööd
selle nimel, et iga Eestimaal elav inimene võiks
kuulda evangeeliumi, seda mõista ja tunnistada
Jeesust Kristust oma isiklikuks Päästjaks.
ENAMIK LIIDU PASTOREID PEAB VAIMULIKU
TÖÖ KÕRVALT KA ILMALIKKU AMETIT, SEST
MUIDU EI ELA ÄRA. KAS ON LOOTUST PARANEMISELE?
Vastus sellele on suures osas meie koguduste kätes.
Kunagi ma rakendasin matemaatikat ja leidsin, et koguduste
annetused võiksid vähemalt kaks korda suuremad
olla. Eks iga koguduse liige võib ise oma eelarve
kohta matemaatikat rakendada ja oma osa üle järele
mõelda.
Ometi tuleb endale aru anda ka sellest, et näiteks
20-liikmelisel kogudusel on väga raske maksta pastorile
täispalka. Kindlasti on suurematel kogudustel võimalik
siin midagi ära teha väiksemate koguduste
heaks. Mõni suurem kogudus võiks konkreetselt
ette võtta väiksema venna toetamise. Liidu
pastorite fond on koht, kuhu annetatud raha läheb
otseselt raskes olukorras töötegijate toetuseks.
SA OLED ARVUTIFÄNN.
Ma ei pea ennast fänniks. Tõsised fännid
unustavad kõik muu... Arvuti on siiski vaid abivahend,
masin, mis võimaldab tööd teha. Võiks
ehk öelda, et olen nn. arenenud kasutaja.
Olude sunnil pidin natuke rohkem õppima arvuteid
tundma, mistõttu töötasin koolis ka
mõne aasta arvutiõpetajana. Nende aastate
jooksul käisin mõnedel koolitustel, sain
ka arvutivõrgu administreerimise kogemuse. Side
Kohtla-Järve Järve Gümnaasiumiga päris
katkenud veel ei ole, aeg-ajalt tuleb vastata mõnele
küsimusele. Kooliajast on jäänud veel
leping, mille alusel tuleb teha veel mõni koolitus
teistele õpetajatele. Need kohustused lõpevad
peagi.
Olen siiski niipalju pidanud arvutitega tegelema ning
huvi nende vastu on jätkuv, nii et jälgin
infotehnoloogia valdkonnas toimuvat huviga edaspidigi.
LIIT JA KOGUDUSED PEAVAD TEGELEMA
KA MITTEVAIMULIKE KÜSIMUSTEGA. MILLISED VÕIMALUSED
ON LIIDU KESKUS LOONUD NIISUGUSTE ASJADEGA TOIMETULEKUKS?
4. mail toimus liidu keskuse ruumides hea majapidaja
kursus. Osavõtjaid kogunes üle kahekümne
inimese. Lektoriteks olid jurist Ranno Tingas, liidu
raamatupidaja Eli Kõllo ja mina. Teemadering,
mida käsitleti, oli seotud koguduse asjaajamisega
ja finants-majanduslike küsimustega: kirjavahetus,
dokumentide registreerimise ja säilitamise kord,
maksuküsimused, raamatupidamise problemaatika.
Koguduste majandusinimestele on loodud suhtluskanal
listi näol: majandus@ekklesia.ee.
Kui kellelgi on soovi sellest suhtluskanalist osa saada,
siis võib oma soovist teada anda aadressile sekretar@ekklesia.ee
ning kirja panna oma kogudus ja nimi. See on koht, kus
võib küsida kõiki koguduse majandusellu
puutuvaid küsimusi ja saada vastuseid oma ala spetsialistidelt.
Siinkohal tahaks julgustada kõiki aktiivsemalt
olemasolevaid võimalusi kasutama. Üsna tõenäoliselt
on mitmetel kogudustel sarnaseid probleeme ja nõnda
võime õppida üksteise käest.
NÜÜD TULEB KOGUDUSTEL JA
LIIDUL TAAS HAKATA TEGELEMA KA OMA PÕHIKIRJADEGA.
Riigikogu poolt võeti vastu uus kirikute ja
koguduste seadus. Vastavalt sellele tuleb kahe aasta
jooksul uuesti registreerida kõik kogudused.
Samuti tuleb igal kogudusel üle vaadata oma põhikiri
ja viia see vastavusse uue seadusega. Uues seaduses
on mõned punktid, mis nõuavad ka meilt
mõnede asjade põhikirjalist fikseerimist,
millele kogudustes seni suurt tähelepanu pole pööratud.
Liidu vanematekogu poolt on moodustatud töörühm
kogudustele uue näidispõhikirja koostamiseks.
Liitu kuuluvate koguduste põhikirjad saadame
ümberregistreerimisele paketina - iga kogudus ei
pea ise eraldi seda tegema.
SA KÜLASTAD KA KOGUDUSI.
Eelmisel aastal külastasin mitmeid kogudusi,
samuti osalesin piirkondlikel töötegijate
kohtumistel.
Koostöös piirkonnajuhtidega oleme liidu
keskuse töötajatega külastanud kogudusi
Lõuna-Eestis ja Harjumaal. Kuna ma ise siiski
veel koordineerin ka Kohtla-Järve Saaroni koguduse
tööd, siis pole mul olnud nii palju vabadust
olla mujal, kui vaja oleks olnud.
Tahame olla nende külastuste kaudu kogudustele
abiks ja toeks. Üheskoos on ehk kergem leida üles
need kohad, mille kaudu kohalik kogudus saaks oma ressursse
efektiivsemalt kuulutustöös rakendada. Samuti
on hea meel paremini tundma õppida mitte ainult
koguduste juhte, vaid kõiki töötegijaid,
üksteise eest palvetada ning olla osaduses.
Oleme rõõmuga valmis tulema külla
igale kogudusele, kuhu meid kutsutakse. Ja heal meelel
teeks seda mitte pidupäeval, vaid just tavalisel
pühapäeval. Oleme kogenud, et sellistel külastustel
on meie rõõm ikka olnud vastastikune.
TÄNAME JA SOOVIME ÕNNISTUST
SINU TÖÖKS!
25. mail 2002
KOHTUMISPAIK
- AAFRIKA!
Vaid mõni nädal tagasi oli mul erakordne
võimalus viibida elus esimest korda Aafrikas.
13.-22. aprillini toimus kahes Kongo vabariigis Rootsi
Misjonilepingu Kiriku (edaspidi MLK) ja tema sõprusliitude
juhtide traditsiooniline kohtumine. Iga kolme või
nelja aasta tagant kohtutakse erineva sõprusliidu
kodumaal, et kuulda lähemalt vaimulikust, poliitilisest
ja sotsiaalsest olukorrast erinevates maades ning vaagida
võimalusi edasiseks koostööks. Kuna
Eesti EKB Liit kirjutas möödunud suvel alla
koostöölepingu rootslastega, siis olime sellesse
ringi esimest korda kutsutud ka meie. Teiste riikide
kirikud - Hiinast, Indiast, Ecuadorist, Jaapanist, Kongo
Demokraatlikust Vabariigist ja Kongo Vabariigist - on
kõik MLK endised misjonipõllud, kellega
on samuti sõlmitud koostöölepingud.
Aafrika on täis kõikvõimalikke
üllatusi! Kohtudes Stockholmis MLK presidendi Krister
Anderssoniga, olid tema esimesed sõnad mulle:
"Meie sõit võib kujuneda erinevaks
sellest, mis on planeeritud! Brazzaville'is on tekkinud
rahutused. Mitmesajameheline relvastatud rühmitus,
kes pole rahul pärast viimast kodusõda (1997-1998)
võimule pandud valitsejatega, on tulnud dþunglist
ning rünnanud reisirongi ja tekitanud ohtliku olukorra
riigi pealinna mitmes rajoonis. Homme Pariisis selgub,
kas meie lennuk väljub!" Lennuk väljus,
kuid vahetult enne lennukisse asumist saadud telefonikõne
peale meie lennukisse ei läinud. Paar päeva
ootamist ning alustasime oma reisi sealt, kus pidime
selle lõpetama - Kongo Demokraatliku Vabariigi
pealinnast Kinshasast.
Rohkem kui seitse tundi lendu Pariisist lõunasse
ning me maandusime väga kiiresti pimeneva Aafrika
õhtu palavuses. Suur kuumus, emotsionaalsed aafriklased
ja prantsuse keel tegid olukorra keeruliseks ja pärast
pikka lendu tundsime kõik end piisavalt väsinutena.
Meie piiriületamise tegi siiski kergemaks asjaolu,
et passe kontrollinud mees oli samuti kristlane ning
lisaks sellele oli üks piirivalve ohvitser, kohaliku
koguduse liige, saanud ülesandeks meid probleemideta
riiki aidata. Pikaks veninud päev lõppes
vastuvõtva Kongo Evangeelse Kiriku külalistemajas
(kikongo keeles Nzo Binati), kus mulle sai osaks õnn
magada toas, kus oli olemas ka spetsiaalselt õhku
jahutav masin - konditsioneer.
Nagu eelpool öeldud, olime kogunenud erinevatest
maadest ja kirikutest, et olla üksteisega osaduses
ja jagada mitmesugust infot. Meie päevad algasid
tavaliselt ühise piibliuurimise ja palvega. Piiblitundides
käsitlesime teemasid "Kes me oleme Kristuses?",
"Kuidas ületada traditsioonilisi barjääre
ühiskonnas ehk Kristuse armastuse mõistmine"
ja "Meie missioon - inimeste võitmine Kristusele".
Pärastlõunased tunnid kulusid koguduste
külastamisele, kelle jaoks olime väga eksootilised
kauged külalised. Ega juhtu ju Euroopaski tihti,
et nii erinevate maade vaimuliku töö tegijad
selliselt kohtuvad.
Aafrika üllatas mind väga elujõuliste
ja suurte kogudustega, kellel väheste eranditega
olid ka tublid juhid ja oma hooned. Eriti torkas see
silma just kirikuid ümbritseva vaesuse ning korratuse
taustal. Iga uskliku jaoks oli loomulik, et korjanduse
ajal kõik tingimata midagi ohvrikarpi panevad
(õigemini korvi või ka väga suurde
kaussi!). Aastakümneid tagasi sai üks misjonär
ilmutuse, et kogudustes tuleb ohvri korjamise viisi
muuta. Selle asemel, et karp liigub pingiridades, hakkasid
jumalateenistusest osavõtjad tulema pinkidest
välja altari ette, kus nad rõõmsa
muusika ja lausa tantsusammude saatel oma annetuse Jumalale
tõid. Kusjuures mehed ja naised pidi raha panema
erinevatesse korvidesse ja võisteldi, kelle korv
enne täis saab. Kuna ka Mustal mandril on kogudustes
mehi vähem kui naisi, siis tahtes olla võitjad,
pidid mehed lihtsalt rohkem raha korvi panema! Julgustav
oli näha seda rõõmsameelsust, millega
kogudus annetuse kokkupanemist läbi viis. Loomulikult
võttis selline toiming ka vähemalt 30 minutit
aega. Samas ei jätku siiski sellest rahast igakülgse
kogudusliku elu arendamiseks.
Mõlema külastatud riigi evangeelsed kogudused
on väga aktiivsed lastele hariduse andmisel ja
samuti rajatakse iga suurema kiriku juurde arstiabikeskus
koos väikese apteegiga. Kuna riik on kodusõdadest
räsitud ning jõuetu ja vaene neid asju lahendama,
antakse kogudustele toetust õpetajate ja meedikute
palgaraha näol ja usaldatakse neid hariduselu ja
arstiabi korraldamisel kaasa aitama. Ühe koguduse
üsna algelises sünnitustoas tuli näiteks
nädalas ilmale vähemalt 24 poissi ja tüdrukut.
Niisuguste ettevõtmistega on kristlased võitnud
rahva poolehoiu. Külastatud riikides valitseb ärkamise
olukord. Aastas ristitakse keskmiselt 5000 inimest.
Inimesed kogevad, et kristlaste Jumal on elav ja tõeline!
Kohtumisel Kinshasa ühe
koguduse töötegijatega esines kristlik rahvamuusika
koor
Helari Puu foto
Reisi teisel poolel läksime lõpuks ka
üle suure Kongo jõe Brazzaville'i. Kongo
Vabariigi pealinn näitas meile selgesti veel mälestusi
neli aastat tagasi lõppenud sõjast. Varemetes
hooned, kõikvõimalikud kaitsetõkked
vaenlase sõjatehnika liikumise vastu ja muu sõjale
iseloomulik oli ikka veel linnapildis säilinud.
Minevikus on Kongol olnud eriti tihedad sidemed Hiinaga.
Meile näidati mitmed suuri ehitisi, mis on püstitatud
hiina ehitajate poolt. Suurim neist oli 50 000 inimest
mahutav jalgpallistaadion. Staadioni nähes kommenteerisid
me hiina sõbrad: "Muidugi jalgpallistaadion!
Tuleb tuttav ette! Staadionil ei pea inimene ju mõtlema!"
Sellega pidasid nad silmas asjaolu, et igapäevase
elu viletsus ja valitsuse tegematajätmised kompenseeritakse
sageli just meelelahutuspaikade rajamisega!
Kongo suhtles aktiivselt ka endise Nõukogude
Liiduga. Paljud tänased juhid on saanud hariduse
Moskvas ja Kiievis ning räägivad seetõttu
veel vene keelt!
"Kristus on Aafrika ainus lootus!" Need
sõnad kuuluvad pastorile Point Noire linnast
Atlandi ookeani kaldalt. See mees pidi kodusõja
ajal ühe päeva jooksul neli korda põlvili
püssitoru ees iseenda ja oma perekonnaliikmete
elu pärast paluma. Tegelikult on ta oma praeguses
kodulinnas põgenikuna. Tema ja mitmed teised,
keda Jumal ime läbi päästis, teavad,
missugune on elu hind. Et veelgi paremini mõista
sealse rahva läbielamisi, tuleb öelda, et
sealne sõda tähendab tavaliselt linnast
linna ja külast külla liikuvaid relvastatud
mehi, kes tapavad kõik inimesed alates imikutest
ja lõpetades raukadega. Loomulik on põletamine,
hävitamine, vägistamine ja igasugune muu vägivald.
Sõdadest tulenev vaesus ja teised sotsiaalsed
probleemid, millele lisandub AIDSi kiire levik, panevadki
meie vendi teisel pool ekvaatorit tunnistama, et see
paikkond vajab Kristust enam kui midagi muud!
Helari Puu (vasakul) koos Kongo
pastoritega
Seda lühikest reisikildu lõpetades panen
kõikidele südamele hakata tõsiselt
palvetama Aafrika ja konkreetselt Kongo inimeste ning
olukordade pärast! Ja veel: väga julgustav
on teada, et kõikide nende tuhandete usklike
eestpalvenimekirjas, kellega me kohtusime, on nüüd
ka Eesti ja meie kogudused!
HELARI PUU
Eesti EKB Liidu president
KEVADKONTSERT
Mõnikord, kui istun kirikus ja kuulen koori
laulmas, meenub mulle kevadkontsert Koreas ja Kim Song.
Töötasin röntgeniarstina Rootsi Punase
Risti välihaiglas Pusani linnas Koreas. Sõda
oli lõppenud ja vaherahu tehtud sügisel
1953. Ühinenud Rahvaste sõjaväed olid
suurelt osalt Koreast lahkunud ja haavatudki edasi viidud
meie haiglast Tokiosse. Töö haiglas läks
aga täie hooga edasi. Tuhanded põgenikud
olid valgunud linna ning meie palatid ja barakid olid
täitunud korealastega.
Mitmed Korea üliõpilased töötasid
meie haiglas abilistena ja üks nendest oli Kim
Song, meie osakonna tõlk. Kim oli keskmist kasvu,
süsimustade juustega ja laia mongoli näoga.
Harva pehmendas naeratus ta jämedaid näojooni.
Ta hallpruunides silmades aga oli eriline küsiv
erksus, nagu oleks ta oodanud vastust või lahendust
mõnele probleemile. Algul arvasin, et see olenes
keelelisest raskusest ja katsusin täpsemalt seletada,
mida ta pidi haigetele ütlema. Aja jooksul selgus
aga, et ta inglise keel oli küllaltki hea ja meie
koostöö edenes hästi.
Kim Song oli napisõnaline, aga vahetevahel
jutustas ta siiski endast ja oma elust. Tavaliselt juhtus
see siis, kui pärastlõunastel kohvitundidel
istusime personaliga haigla õuel puude vilus
ja rüüpasime lahjat kohvi jämedatest
pruunidest sõdurikruusidest. Kim Song võis
siis hakata jutustama oma õpingutest, raamatutest
ja elust. Ta hääl sai erilise kõla,
kui ta kirjeldas oma väikest kodu ja müürist
piiratud jaapani aeda maja taga. Seal jooksis väike
oja, mille kaldal kasvas kääbusmänd.
Seal õitses magnoolia, mille varjus pingil oli
hea istuda ja mediteerida, lugeda hiina klassikuid,
Piiblit ja teaduslikke raamatuid. Nii palju oli elus
rikkusi ja vaimuvara! Seal aias elas Kim Song raamatute
maailmas - õhtust sai öö, oja vulises
ja kuu tõusis üle mägede.
Kim Song oli usklik ja kuulus ühte korea baptistikogudusse.
Olin kord varem käinud seal pühapäevakoolilastele
kõnelemas. Ühel päeval, kui olin töö
lõpetanud, seisis Kim Song osakonna uksel ja
ootas.
"Kim Song," pöördusin ta poole,
"kas sul on midagi küsida?" Ta kummardas
sügavalt ja ütles: "Doktor, mul on teile
suur palve. Kas te tuleksite minuga meie kiriku kevadkontserdile,
see on laupäeva õhtul kell kaheksa?"
Nägin ta silmis ja kogu olemises suurt ootust ja
vastasin, et tänan kutse eest ja lähen rõõmuga.
"Ma olen väga tänulik," vastas
Kim Song ja kummardas jälle. Haaras siis oma mütsi
varnast ja jooksis korea personali söögibarakki.
Tellisin aegsasti transpordiohvitserilt sõiduki
ja juhi laupäeva õhtuks. Määruste
kohaselt ei tohtinud me üksinda minna väljapoole
haigla maa-ala, mida piiras mitmekordne okastraataed.
Laupäeva õhtul, määruste kohaselt
esinduslikult riietatuna Rootsi Punase Risti vormiriietesse,
seisin haigla õuel ja ootasin sõidukit.
Täpselt pool kaheksa sõitis dþiip
ette, istusin juhi kõrvale ja sõitsime
läbi haigla väravate pimenevasse linna. Õhk
oli mahe, sest kevad oli saabunud. Lahtiste kloaagikraavide
vastik lehk, mis oli nii omane Koreale, levis aga üle
linna ja häiris veel enam meeli kui külmal
talveajal. Dþiip sõitis kiiresti läbi
kitsaste tänavate, kus põgenike viletsad
elumajad, plekist ja lauaotstest kokkulöödud
kuurid ja putkad pikkades ridades poolviltu vajunult
üksteisele toetusid.
Jõudnud kiriku juurde, jätsin juhi ootama
ja astusin kirikusse. Läbisin esiku, kus sajad
jalanõud olid ritta laotud ja avasin suure ukse.
Suur saal oli hämaralt valgustatud. Kõrgel
asuvatest katusetaladest rippusid üksikud kupliteta
elektripirnid. Ja siis nägin inimesi. Pikkades
ridades, tihedalt üksteise kõrval istusid
nad põrandal, süsimustad pead rida realt,
paljudel seljas kirevavärvilised pühapäevariided,
vanad mehed valgetes mantlites, kooli- ja üliõpilased
mustas vormiriietuses. Ja üle kõige täielik
vaikus.
Keegi tõusis esimestest ridadest ja hakkas
pikkamööda nihutama end seina äärde
ja sealt ukse juurde: Kim Song! Viimaks jõudis
ta minuni, kummardas ja ütles:
"Doktor, tere tulemast! Olen varunud teile koha
ja padja, palun järgnege mulle."
Ilmselt uhkena oma tähtsusest, tegi Kim Song
mulle teed, kuni jõudsime varutud kohtadele.
"Palun istuge!" ütles Kim Song vaikselt
ja viitas siidiga kaetud suurele padjale põrandal.
Istudes märkasin, et temal endal padi puudus.
Ja siis avanes taamal kõrvaluks ja koor tuli
sisse. Vaikne imetlev sosin kostis kirikus. Naislauljad
olid riietatud korea piduriidesse: maaniulatuvasse helerohelisse
siidseelikusse ja heleroosasse siidpluusi, mehed olid
kõik mustades ülikondades.
Pärast lühikest palvet algas laul. On olukordi
elus, mida on raske kirjeldada ja sõnadesse panna.
Sõnad nagu neelaksid endasse selle lummuse, pühaduse
ja tänu. Ma ei proovigi kirjeldada seda kevadkontserti
seal hämaras baptistipalvelas, ei oskagi analüüsida
lauljate hääli ja viimistletud ettekannet.
Tean ainult, et see oli üks ilusamaid kontserte,
mida olen elus kuulnud.
Juba kuude viisi eemal kodust, armsatest, usklikest,
sõjast purustatud maal, erakorralistes elutingimustes
- nii olin ma elanud. Ja nüüd ühekorraga
seal võõra rahva keskel kuulamas oma armsakssaanud
laulusid, mis lapsest saadik saatnud mind kirikutes
ja palvelates, kodus ja mida ise laulnud. See laul pani
jälle mu hinges helisema tänulaulu Jumalale
- kõik oli jällegi uus!
Laul lõppes ja märkasin, et rahvas tõusis
maast ja hakkas nihkuma ukse suunas.
"Teile meeldis meie laul, jah, doktor?"
ütles Kim Song.
"Jah, Kim Song, mulle meeldis teie laul väga!"
"Mul on hea meel," ütles Kim Song ja
ta nägu läks rõõmu täis.
Pikkamööda liikusime rahvamurrus kirikust
välja ja väravale, kus ootas mu dþiip.
Surusin Kim Songi kätt ja istusin sõidukisse.
Juht oli juba kaua käivitanud mootorit ja dþiip
sukeldus inimeste vahelt teele.
Tänavanurgal vaatasin tagasi. Kiriku uksest paistvas
hämaras valgusjoas seisis must siluett - Kim Song
siidipadjaga kaenla all.
* * *
Mõne aja pärast lõppes mu tööperiood
Koreas ja lendasin Tokiosse ja sealt edasi üle
Ameerika mandri koju Rootsi. Ma ei tea, mis sai Kim
Songist. Olen palunud, et Jumal oleks temaga ja õnnistaks
teda, sest see oli tema, kes kutsus mind kaugel Koreas
ühele kevadkontserdile.
TAIMI PROOS
Usurändur 1983
LÜHITEATED
Ukraina president Leonid Kutšma tahab baptistide
tööd oma maal toetada. Sellise lubaduse andis
president kohtumisel kirikujuhtidega Kiievis. Euroopa
Baptistiföderatsiooni (EBF) peasekretäri Theo
Angelovi teatel vabandas president kristlaste tagakiusamise
pärast kommunistlikus Ukrainas. President teatas,
et Ukraina hoiab kinni kiriku ja riigi lahusoleku põhimõttest.
Sellel kohtumisel viibisid lisaks Theo Angelovile
ka Baptistide Maailmaliidu (BWA) president Billy Kim,
BWA peasekretär Denton Lotz ja Ukraina EKB Liidu
president Grigori Komendant, kes on praegu ka EBFi president.
Kohtumisel informeeriti president Kutðmad Ukraina
koguduste kasvu tagamaadest. Möödunud aastal
asutasid baptistid Ukrainas 160 uut kogudust, liikmete
arv kasvas 6,5 protsenti - 141 tuhande inimeseni. Ukrainas
on Euroopa kõige kiiremini kasvav baptistiliit.
Billy Kimi arvates on selle kasvu taga palvete mõju.
Kõige kiiremini kasvavad need kogudused, kus
peetakse vähem nõupidamisi ja rohkem palvetatakse.
Ta tõi näiteks oma koguduse Lõuna-Koreas.
Seal kogunevad paljud koguduseliikmed hommikul kell
viis ühisele palvele. Väikesest kogudusest
on saanud kümne tuhande liikmega megakogudus. Ukraina
usklikele andis ta soovituse: "Ükskõik,
kui pikalt te seni palvetasite - tehke see aeg kahekordseks!"
* * *
Hiinas on plahvatuslik koguduste arvu kasv. 1979.
aastast alates on riiklikult registreeritud üle
15 tuhande koguduse, 30-40 tuhat on registreerimisel.
Lisaks on suur hulk kodugruppe, kes registreerimist
ei taotle. Väljaõppinud pastorite puuduse
tõttu on aga valeõpetustel kerge kogudustesse
pääseda. Praegu on Hiinas 23 teoloogilist
õppeasutust, kus õpib 1400 üliõpilast
250 õppejõu käe all. Nende õppeasutuste
tase vajab samuti parandamist, sest ainult kolmandik
õppejõududest omab akadeemilist kraadi.
* * *
Kolmanda Maailma riigid läkitavad aktiivselt
misjonäre teistesse riikidesse. Üks Tðiili
misjoniorganisatsioon on viimase viie aastaga saatnud
23 misjonäri Kuubasse, Hispaaniasse, Etioopiasse
ja Ida-Euroopasse. Misjonärid Etioopiast töötavad
Pakistanis, misjonärid Brasiiliast töötavad
Aafrikas. Saksamaal tegutseb 200 Koreast pärit
misjonäri.
* * *
Kasahstani baptistid protesteerivad uue religiooniseaduse
eelnõu vastu. Plaanitsetav seadus sunnib kõiki
usuorganisatsioone end uuesti registreerima. Tunnustatakse
ainult üle 50-liikmelisi kogudusi. Väljaspool
koguduse ruume on keelatud igasugune misjoneerimine
ja usulised üritused.
EBFi peasekretäri Theo Angelovi hinnangul on
sarnaseid seadusi paljudes postkommunistlikes maades.
Paljud baptistikogudused on väiksemad kui 50 liiget
ja muutuksid sellise seaduse läbi illegaalseteks.
Sellega ei saa nõustuda. Ta kutsus üles
Kasahstani olukorra pärast palvetama.
* * *
Briti baptistikogudustes ristitutest on veerand üle
50 aasta vanad. Ligi kolmandik on 21-aastased ja nooremad,
umbes 45% 22-50 aastat vanad. Iga ristitud mehe kohta
tuleb kaks ristitud naist.
* * *
Indoneesiale kuuluvatel Maluku saartel tapeti vähemalt
kaksteist kristlast. Provintsi pealinna Amboni pastori
arvates olid mõrtsukad islamiäärmuslased.
Relvastatud kurjategijad ründasid kristlaste küla
ning põletasid kümme maja ja kiriku maha.
Kaks päeva varem tühistas "Laskar Jihadi"
nimeline sõjaline grupeering veebruaris kristlaste
ja moslemite vahel sõlmitud rahulepingu ja kutsus
Maluku moslemeid pühasse sõtta kristlastest
elanike vastu. Rahulepe pidi lõpetama kolm aastat
kestnud kodusõja, mis on viinud hauda umbes üheksa
tuhat inimest. Pool miljonit inimest on põgenenud
naabersaartele.
Ametlikel andmetel on 87% Indoneesia 200 miljonist
elanikust moslemid, 6,5% protestandid ja 3% katoliiklased.
Kirikustatistika järgi on aga 20% indoneeslastest
kristlased. Maluku saartel on pool elanikkonnast kristlased.
* * *
Lääne rahvusi ähvardab USA poliitiku
Patrick Buchanani arvates allakäik. Kristlike väärtuste
unustamisega kaasneb ka drastiline rahvastiku vähenemine.
Buchanani värske raamatu "Lääne
surm" andmetel on alates 1960. aastast Lääne
osa maailma rahvastikus vähenenud 25lt 16 protsendile.
Usu ja kristluse surm rikub meie kultuuri, rahvused
ja tsivilisatsiooni. Kus aga usk ja religioon tugevad
on, seal rahvad kasvavad. Selles ületavad moslemid
Läänt. Moslemite massilise sisserännu
tõttu muutuvad lääneriigid üha
muhameedlikumateks. USAs asendab samal ajal ateistlik
humanism religioonina kristluse. Selle humanismi jaoks
ei ole olemas ei Jumalat, elu pärast surma ega
surematut hinge. Lubatud on igasugune seksuaalsus. Sellise
"uue religiooniga" ei ole aga ükski rahvas
elujõuline, vaid kõduneb seesmiselt nagu
narkouimas.
Buchanan oli USA presidendi Ronald Reagani valitsuse
avalike suhete juht ja on kaks korda üritanud saada
vabariiklaste presidendikandidaadiks.
* * *
USA president George W.Bush tähistas 2. mail
koos umbes 200 külalisega Valges Majas rahvuslikku
palvepäeva. President ütles, et Ameerika on
usumaa ja palve on loendamatute ameeriklaste elu loomulik
osa. Ameeriklased palvetavad nii kriisi- kui rahuaegadel.
See käivat ka tema enda ja tema abikaasa Laura
kohta. Esimene leedi tsiteeris kogunemisel Ps 46: "Jumal
on meie varjupaik ja tugevus." Tema ja tema abikaasa
saavat jõudu Jumala Sõnast ja palve mängivat
nende elus suurt rolli.
Info on pärit ajakirjadest idea
Spektrum ja Die Gemeinde
|