Valga kesklinn jõuluehtes
“Au olgu Jumalale kõrges ja
maa peal rahu inimeste seas, kellest Temal on hea meel,”
laulsid taeva sõjaväe hulgad Petlemma karjastele
(Lk 2,14). Kas see sõnum sobiks ka tänasesse
päeva ning põhjamaa külma ja pimedasse
jõuluöösse?
Jumala sõnum maailmale ei ole muutunud.
Kus sellele on toetutud, seal on kogetud Jumala imelist
abi. Sellepärast peaks tõsiselt võtma
nii jõulusõnumit kui ka kõike muud,
mida Piibel kirjutab.
Varsti on jälle üks aasta läbi.
Aastavahetusel vaadatakse lootusega tulevikku ja hinnatakse
senitehtut. Mida andis 2002. aasta, millised võimalused
said kasutatud ja millised kadusid käest? Mida
tuleks uuel aastal jätkata, mida teisiti teha?
Tegelikult ei pea ootama uue aasta tulekut,
et midagi paremini teha. Apostel Paulus kirjutas: “Sest
Ta ütleb: “Ma olen sind kuulnud soodsal ajal
ja aidanud päästepäeval!” Näe,
nüüd on hästi soodus aeg, vaata, nüüd
on päästepäev!” (2Ko 6,2).
VAADAKEM
JEESUSELE, USU ALUSTAJALE JA TÄIDESAATJALE
Toimetaja kommentaar
EESTI KUTSUTI EUROOPA LIITU
Novembrikuu uudiseks oli see, et Eesti sai kutse NATOsse.
Nagu arvata võiski, tuli nüüd teade
Eesti kutsumisest Euroopa Liitu. Kuna otsustajad on
põhiliselt samad või on nad omavahel seotud,
siis on ka lahendused ühesugused.
Euroopa Liitu sisse saamisele eelneb veel mitu sammu.
Järgmise aasta 16. aprillil kirjutatakse alla liitumisleping
ja 14. septembriks on planeeritud referendum, kus igaüks
saab liitumise kohta oma “jah” või
“ei” öelda. Küllap algab varsti
äge propagandakampaania. Rahva hulgas on euroskeptikute
osakaal üsna suur, Riigikogus esindatud erakonnad
on aga enamasti Euroopa Liidu poolt. Needki erakonnad,
kes avalikult oma eelistust ei ole veel teatanud, on
tegelikult töötanud selle nimel, et Eesti
Euroopa Liitu pääseks.
Ilmselt ei tule referendumi otsus kuigi üksmeelne.
Kuna Euroopa Liit haarab nii poliitilist kui majanduselu
kogu ulatuses, on ilmne, et erinevad huvid panevad inimesed
erinevalt hääletama. Ei saa olla ka mingit
kõikide kristlaste ühist seisukohta, sest
ka kristlaste hulgas on erinevaid majanduslikke ja poliitilisi
huvigruppe.
Referendumi tulemus on pettumuseks niikuinii, ükskõik
kummale otsusele jõutakse. Kõigepealt
on see pettumuseks neile, kes teistmoodi hääletasid
ja siis ka neile, kes võidu saavutasid. Nii Euroopa
Liitu kuulumisel kui ka väljajäämisel
on mõlemal oma varjuküljed, mida ajakirjandus
pärast suureks puhuma hakkab. Ja siis hakatakse
vana viisi uute sõnadega laulma: “Kas me
sellist Euroopa Liitu ootasime?” või “Kas
me selleks üksi jääda tahtsime?”
Kristlastena peame järjekordselt rõhutama
palve tähtsust. Ka päris poliitikakaugetele
usklikele peaks selge olema, et Euroopa Liitu astumist
tuleb tõsiselt võtta. Siit tuleneb ka
Jumala tahte otsimise vajalikkus selles küsimuses.
MAKSUPOPULISM
Peatselt saabuvate Riigikogu valimiste üheks
võtmesõnaks näib saavat astmelise
tulumaksu kehtestamine. Praeguse valitsuskoalitsiooni
parteid on selles küsimuses risti vastupidisel
seisukohal. Kui valitsuse moodustamise ajal otsustati
maksustamisküsimused ajutiselt päevakorrast
maha võtta, siis valimistel tõuseb see
küsimus teravalt esile.
Eelmistel Riigikogu valimistel oli üheks Reformierakonna
pealoosungiks ettevõtete tulumaksu kaotamine.
See loosung tõi edu, kuigi ka vastaseid oli palju.
Reformierakond pääses valitsuskoalitsiooni
ja ettevõtete tulumaks kaotati. Praegu on Reformierakonna
käes peaministri koht. Läbirääkimistel
Euroopa Liiduga saavutati, et Eestit maksupoliitikat
muutma ei sunnita ja seega ettevõtetelt tulumaksu
võtma ei hakata.
Astmeline tulumaks on Keskerakonna üheks pealoosungiks.
Seda on täpselt raske kommenteerida, sest erakond
ei ole esitanud astmete planeeritavaid vahemikke. Kui
riik tahab tulumaksu saada vähemalt samas ulatuses,
tuleb ühtedele tehtud soodustus teistel kinni maksta.
Kes saab soodustust ja kes maksab, ei ole praegu veel
selge.
Maksude suurus mõjutab ainult nende rahakotti,
kes makse maksavad. Järelikult ei aita astmeline
tulumaks pensionäre, töötuid, lastega
kodus olevaid emasid ja mitmeid teisi tõelisi
abivajajaid, kelle õiglustundele rõhudes
hääli püütakse. Veel enam, kui vähem
saadud maksusumma kätte saamiseks tõstetakse
mingeid teisi makse, võib see hakata kohe kõikide
inimeste rahakotile halvasti mõjuma.
Õiglustundele rõhuvad ka need, kes soovivad
laste arvu järgi vähendada vanematelt võetavat
tulumaksu. Tavaliselt on see opositsioonierakondade
loosungiks, võimule tulles eelistavad samad parteid
otseseid lastetoetusi. Põhjus on lihtne –
tulumaksusoodustusest jäävad ilma need, kes
tulumaksu üldse ei maksa või kes väikese
palga tõttu liiga vähe maksavad. Valitsus
peab hoolitsema, et kõik süüa saaksid.
Otsene lastetoetus jõuab kõigi lasteni.
Muidugi võiks kaks ideed ühendada –
maksta nendele, kes tulumaksusoodustusest ilma jäävad,
otsest lastetoetust selles ulatuses, mis nad vastavat
palka saades tulumaksult kokku oleks hoidnud. Niisugust
ettepanekut pole aga kuulda olnud.
Sellel tulumaksusoodustusel on küll üks
hea külg – selle saamiseks peab inimene pingutama
tööd teha. Aga kas suure pere vanemad on võimelised
nii suurt palka saama, et nad kõikide laste pealt
soodustuse kätte saaksid, on kahtlane. Paljulapselised
vanemad on sageli päris tööta ja ei oska
üldse mingit väljapääsu leida.
Enne,
kui mingi ilusa loosungi peale valimistel oma hääl
anda, peaks igaüks läbi mõtlema, mida
see loosung tegelikult annab või andmata jätab
ning kas tema sellega nõus on.
* * *
Loodame, et uuel aastal leidub kommentaarideks rohkem
häid kui halbu teemasid. Alaku see aasta koos Issandaga
ja käigem koos Temaga kõik selle päevad!
Talle polnud ruumi
“Tõeline valgus, mis valgustab
iga inimest, oli maailma tulemas. Ta oli maailmas, ja
maailm on tekkinud Tema läbi, ja maailm ei tundnud
Teda ära. Ta tuli omade keskele, ent omad ei võtnud
Teda vastu. Aga kõigile, kes Tema vastu võtsid,
andis Ta meelevalla saada Jumala lasteks, neile, kes
usuvad Tema nimesse, kes ei ole sündinud verest,
ei liha tahtest, ei mehe tahtest, vaid Jumalast. Ja
Sõna sai lihaks ja elas meie keskel, ja me nägime
Tema kirkust nagu Isast Ainusündinu kirkust, täis
armu ja tõde.”
Johannese 1, 9-14
Kristlastena räägime me Jumala Poja inimeseks
saamisest jõuluööl. Jumal pole inimene,
aga sai selleks. Nii pole ka suurim, mida inimesest
öelda saab, pärit meie endi keskelt, vaid
on antud siia ülevalt. Jumal astus meie poole,
Ta sai üheks meist. Seega oleme me võitja
poolel, jõuluime on seda teinud.
Jumal sai inimeseks koos kõigi sellest tulenevate
järeldustega. Teame, et sisuliselt võttis
Jeesus osa kõigest, mis inimesi puudutab ja ahistab.
Ta vanemad olid kuulekad maistele ülemustele. Ka
Jeesus ise ei tulnud siinseid võime ja valitsusi
kukutama. Rooma keiser Augustus ja Juuda kuningas Heroodes
— samuti nagu ka kõik nende hilisemad järeltulijad
üle maailma — oleksid pidanud oma positsioonide
pärast muretud olema. Tookordne maailmavalitseja
Augustus (nimi tähendab “kummardusväärne”)
esitles endki päästjana, jumalapojana, temagi
kuulutas rahu. Tegelikult aga valas paljude kaugete
rahvaste verd ja kõikjal dikteeris tema leegionäride
mõõk, mida teistel rahu all mõista
tuleb. Suur oli tema erinevus Jeesusega võrreldes.
IGAÜKS OTSIS OMAKASU
Meil oli mõni aasta tagasi rahvaloendus, mille
eesmärgiks oli teada saada, palju ja mis rahvusest,
milliste huvidega ja kui suure jõukusega inimesi
meie maal elab. Pärast seda viidi läbi põllumajandusloendus,
kus lehmad ja lambad üle loeti. Ajalugu on aga
ka teistsuguseid loendusi näinud. Üks neist
oli käimas just sellel ajal, mil Kristus siia ilma
sündis. Sellel loendusel polnud nii avaraid eesmärke
kui tänapäeval. “Kogu maailma üleskirjutust”
oli keisril vaja selleks, et täita riigikassat.
Vaja oli teada, palju on alamaid, kellelt maksu koguda
ning leida sõdimiskõlbulikke mehi. Aeg
ise oli lihtrahvale raske ja kannatusterohke. Maksude
suurus oli 50 protsenti sellestki piskust, mis neil
õnnestus enda jaoks korjata. Pealegi vältas
rahva üleskirjutus 40 aastat ja viis lõpuks
suurele mässule Rooma riigis.
Just sellel ajal aga pidi sündima Petlemmas Jeesus,
sest nii oli prohvetite kaudu tõotatud ja ette
kuulutatud: nimelt “aeg oli täis saanud”.
Ja Piibel kirjutab meile, et kui aeg täis sai,
siis läkitas Jumal oma Poja. Jumal ei hoolinud
sellest, mis oli rahva maistel valitsejatel parasjagu
kavas, sest Tema tõotus pidi täituma. Joosep
viis Maarja neile väliselt nii ebasobival ajal
Petlemma. Oli ju selline Rooma korraldus. Parata polnud
aga midagi, sest käsk oli karm ja sellele pidi
kuuletuma ning Joosep truu alamana seda ka tegi.
Luukas oma jõuluevangeeliumis ütleb Petlemma
saabunud paari kohta, et “neil polnud muud aset
majas” ja vastsündinud Jeesus asetati sõime.
Palju on polemiseeritud selle üle, et asi polnud
tegelikult ruumipuuduses, vaid hoopis selles, et kihlatuna
last ootavat noorikut ei tahtnud keegi enese juurde
võtta ning oli muidki põhjuseid. Mina
arvan nii, et tolles väikelinnas oli kõik
rahvaloenduse ajal parasjagu segamini ning kellelgi
polnud lihtsalt mahti juhtida tähelepanu ühele
sünnitajale. Minu pojal on kogus raamat “Mini
Mikk Uues Testamendis”, kus seda sündmust
on joonistatud ja seal on minu arvates väga hästi
Petlemmas valitsevat olukorda tabatud. Täielik
tohuvabohu… Igaüks oli ligimene vaid iseendale,
et jalatäitki ruumi enesele võita ja vaadata,
et varbaid ära ei tallataks, sest olid ju sinna
kokku tulnud mitmendat põlve Petlemmast pärinevad
inimesed koos oma peredega.
Nii nagu tol ajal jäi jõulusõnum
peaaegu märkamata linnaelanike poolt, nii saame
paralleele tuua ka tänapäeva: avades arvukad
päevalehed ja kuulates raadiot ning jälgides
uudiseid, jääb mulje, et maailm tahaks öelda:
“Jõululaps — Sa tuled meie sekka
nii ebasobival ajal. Sina ise ja kogu Su Püha Sõnum,
sest meil on nii mitmed asjad pooleli ja meil pole aega
praegu teisejärgulisteks asjadeks.” Vahest
ehk ainult kaupmehed ja ärimehed on Jõululapse
tulekut oma huvides ära kasutamas. Jumala Poja
tulekuks polnud maailm siis ja pole ka praegu väärikalt
valmistunud. Veel enam, mida suuremaks Jeesus kasvas
ja hakkas kuulutama, tervendas haigeid, aitas hulkasid
ning täitis oma Isa tahte lõpuni, seda suuremaks
kasvas ka vaen ja viha surve Tema vastu.
JUMAL SAI INIMESEKS
Evangeelium kuulutab, et inimhinge poolt nii igatsetud
ja otsitud ilu, hiilgus, sära, pühadus ja
kõik, mis selles maailmas nii harva esile tuleb,
on Jumala juures täiuslikult olemas — seda
kõike hakkaski taevas jõuluööl
pakkuma. Petlemmas oli suur algus. Jumala au sisselöök
tabas karjaseid ootamatult väljal nagu kõue
müristus. See oli taeva nägemus ja selge sõnum,
mis asja juures väga tähtis on, sest muidu
oleks Jumala Poja sissetulek sellesse maailma jäänud
märkamatusse pimedusse. Inimesele on Jumala tulek
põhimõtteliselt märkamatu, sest Jumala
nägemiseks-äratundmiseks on loomulik inimene
pime. Jumala Poeg astus inimeste sekka väikese
väeti lapsena ja ta oleks ju täiesti tähelepanuta
jäänud seal sõimes mähituna, kui
taevas poleks andnud selget märki ja nägemust
asja kohta. Nüüd oli aga ingel kuulutanud
ja karjased teadsid, mis on juhtunud. “Te leiate
lapse mähituna ja sõimes magamas!”
oli ingli kuulutus. Kuigi Ta oli seal sõimes
magades ilmselt täiesti tavalise väikese lapse
moodi, on kunstnikud harduses ja armastuses Tema pea
ümber valgusepaistust joonistanud. Piibel sellest
aga ei räägi ja pole siin imestada midagi,
et suured hulgad meie ümber Jeesuses midagi märkimisväärset
ei leia. Ometi aga arvutatakse aegagi Tema sünni
järgi.
Jumal on saanud inimeseks! Seda oli Jumal juba aastasadu
prohvetite kaudu kõnelenud. Jeesus, Jumala Poeg
on tulnud. Nüüd on maailma pühitsemas
Tema kohalolek. Veelgi enam — Ta sai osaks sellest
maailmast, kuhu tuli — Ta sai inimeseks.
Karjaste elamust pärast ingli kuulutust kirjeldades
ütles Luukas, et “nad kartsid üliväga”.
Kas on tänapäeval inimesi, kes kardavad jõuluööl?
Toona ilmnes imeline valguse-pimeduse kontrast, inglid
laulsid ja kõnelesid. Vana Testament tunnistab,
et inimesed on ennegi Jumala saadikutega kohtudes surmahirmus
olnud. Tuletame siinkohal meelde kasvõi Joosuat,
Maanoahi või Gideoni. Usun, et see elamus on
tänapäeval natukenegi võrreldav inimese
kogemusega, kes ootamatult peab hiigelsuures saalis
proektorite koondvalguses seisma ja tuhandetele
kuulajatele mikrofoni kaudu oma elust ja tegemistest
kostma. Jõuluöö oli üks inimkonna
ajaloo tugipunkte, mille tähendus ületas kaugelt
vapraimategi meeste võimed. Valgus haaras ingleid
ja karjaseid. Issanda auhiilgus tunnistas jumaliku ilmutuse
uut ja võimsat sissetungi siia maailma. Inglite
kuulutuses jäävad helisema kaugeleulatuvad
sõnad, nagu “suur rõõm”,
“Õnnistegija”, “rahu”
— need on üle aegade ja ajastute elavad suurte
lootuste ja kordaminekute märksõnad. Jumal
oli kuulutanud Päästja sündi.
Jumala silmis oli selle maailma olukord nii lootusetult
troostitu, et enam ei aidanud ajutine remont eksiilisaatmise
näol ega ilustamine ettekuulutuste läbi. Aidata
võis veel vaid päästmine. See ongi
jõulude tuum — Päästja on tulnud!
Selles on Jumal eriliselt austatud, et Jumala Poja maa
peale astumisega sai Jumal üheks meie seast ja
maailm tõusis uuel viisil Jumala omaks. Jumal
sai austatud ja Tema au säras kõikjal võimsalt
üle maa.
Jumala au ja inimeste rõõm kuuluvad
kokku ja seda väga lihtsal viisil: nimelt kui inimesed
usuvad Jõululapsesse, tuleb rahu Jumala ja inimeste
vahele. “Maa peal rahu!” See on suur ja
võimas pakkumine. Kelle kohta see aga kehtib?
Piibel kirjutab, et “maa peal rahu inimeste seas,
kelledest Temal on hea meel”. Kas on see piiritlemine
või ehk väheste väljavalitute eelistamine?
Ei! Jumal mõtleb siin väga avalalt: “Sest
vaata, ma kuulutan teile suurt rõõmu,
mis saab osaks kõigele rahvale!” Jõululaps
Jeesuse sünnist alates kuulub Jumala hea meel nendele
inimestele, kes Tema sõnumi vastu võtavad.
“Aga kõigile, kes Tema vastu võtsid,
andis Ta meelevalla saada Jumala lasteks, neile, kes
usuvad Tema nimesse!”
Jõuluevangeeliumi esimene pool nii Johannese
kui ka Luuka suu läbi jutustab meile sellest, et
Jeesus tuli maailma surutusse, kus Teda ei oodatud.
“Ta tuli omade keskele, ent omad ei võtnud
Teda vastu.”
Jõuluevangeeliumi
teine pool aga ilmutab Jumala au maailmas: “Me
nägime Tema kirkust, nagu Isast Ainusündinu
kirkust, täis armu ja tõtt.” Nüüd
on pakutud sellele maailmale võimalus, et igaüks,
kes usu kaudu võtab vastu taevase sõnumi,
saab astuda Jumala aust täidetud avarasse ellu!
Ütle lahti sellest piskust, mis sul siin maa peal
kogutud on ja anna end Jõululapsele, kellel on
ülikülluslikud varaaidad, kust jätkub
kõigile. Kahte korraga ei saa. Tuleb valida.
Veelgi enam on muidugi kaalul: maine ja taevane pole
meile tuntud mõistetega lõpuni võrreldavad.
Vaheta nüüd Sinagi oma maisusesse surutud
olek taevase avaruse vastu!
TÕNU PALTS
Tallinna Allika Baptistikoguduse diakon
ME
LÄKSIME NARVA EVANGEELIUMI KUULUTAMA
Aktuaalne teema
13
aastat on Narva lastele kuulutatud eesti keeles evangeeliumi.
Kuulutajale rääkisid sellest TAIMI KALDARU
(vasakul) ja SIIRI RATAS, kes käivad Tallinnast
Narva pühapäevakooli pidamas.
Kuidas algas pühapäevakoolitöö
Narvas?
Taimi: Me elasime Narvas 1938—1944 ja meie kodus
oli tavaks palvetada selle piirkonna elanike eest.
Enne viimast sõda elas Narvas 90 protsenti
eestlasi ja 10 protsenti muulasi. Praegu on see suhe
vastupidine. Nii oli eestikeelne elanikkond aastaid
nurka surutud, julgemata tänaval eesti keeltki
rääkida. Pärast Eesti taasiseseisvumist
lootsid Narva ja selle ümbruse eestlased mõistmist
ja arusaamist, kuid sageli seda ei olnud.
1988. aastal kutsuti mind Eesti Televisiooni jõulude
teemal esinema. Ilmselt jäin ma mõnele meelde
ja nii sain 1989. aastal Narva Eesti Seltsilt kirjaliku
kutse tulla rääkima emadepäeva tähendusest.
Samal aastal hakkasime saatma Narva Eesti Gümnaasiumi
raamatukogule ajakirja Päikesekiir, hiljem lisasime
“Laste Piibleid”. Saatsin kooli kirjaliku
avalduse, et lubataks alustada pühapäevakooli
tööga. Algul oli vastus eitav, kuid 1990.
aastal kutsuti mind viimase klassi õpilastele
rääkima jõulude tähendusest. Palusin
appi oma venna, Viljandi koguduse pastori Aamo Remmeli.
Alates 1991. aastast saime loa alustada koolimaja ruumides
pühapäevakooli tööga.
Kui sageli tuleb Narvas käia?
Taimi: Käisin algul üksi. 1993. aastal liitus
minu õde Siiri Ratas. Kaasa on aidanud ka meie
õde Asta Zautin koos abikaasaga.
Siiri: Narvas oleme käinud regulaarselt kaks
korda kuus, vahel ka rohkem. Suvel regulaarset tööd
ei ole olnud. Tavaliselt sõitsime neljapäeva
õhtul Tallinnast Narva. Reede hommikul sõitsime
Sillamäele ja pidasime lasteaias ja koolis pühapäevakooli.
Õhtul läksime Narva tagasi, olime Narva
lasteaias ja selle järel tulid kokku Narva lastevanemad,
kellele pidasime teelaua ääres vaimuliku koosviibimise.
Laupäeval oli meil koolis neli pühapäevakooli
gruppi.
Taimi: Oleme korraldanud Narvas ka ülelinnalisi
evangeelseid koosolekuid nii koolimajas kui ka Hermani
kindluse saalis. Kõnelejateks on olnud Ülo
Meriloo, Joosep Tammo, Helari Puu, Toivo Pilli, Aamo
ja Meego Remmel, Leho Paldre ja paljud teised. Keda
me iganes palusime, olid kõik kohe valmis abistama.
2000. aastal korraldasime ka Alfa-kursuse, kus osales
86 inimest.
Töötasime 1998. aastani nii Narvas kui ka
Sillamäel. Kuna töökoormus oli liiga
suur, andsime Sillamäe töö üle Kohtla-Järve
kogudusele ja loobusime Narva lasteaias tegutsemisest.
Sillamäel alustasime uuesti 2000. aastal.
Siiri: Kui võimalus on, läheme reedel
Narva, et koos palvetada selle piirkonna inimeste pärast
ja et ka endal oleks kergem, sest samal päeval
edasi-tagasi sõita on piisavalt väsitav.
Kas Narvas on ka teisi eestikeelseid
töötegijaid?
Taimi: Narvas tegutsevad veel Urmo Reitav ja Kadri
Leinuste. Mõlemad on toredad noored inimesed.
Möödunul aastal saadeti Eesti EKB Liidu keskuse
poolt Narva töö koordinaatoriks Mustvee koguduse
pastor Eenok Palm, sel aastal lisandus veel Kiviõli
koguduse pastor Allan Lilleorg, kes töötab
nii vene kui ka eesti keeles.
Siiri: Narvas töötab luteri kiriku pastor
Villu Jürjo abikaasaga. Mõlemad on ka Narva
Eesti Gümnaasiumis õpetajad. Luteri kogudusel
ei ole pühapäevakooli.
Narva Eesti Gümnaasiumis õpib praegu ligi
400 last. Mõned aastad tagasi käis pühapäevakoolis
umbes 150 last, praegu umbes 50. Meile teeb enam muret
Sillamäe. Sealses eestikeelses koolis õpib
üle saja lapse. Peaaegu terve kool osaleb pühapäevakoolis,
kuid seal ei ole praegu kellelegi tööd üle
anda.
Millised on teie töö tulemused?
Taimi: Selle otsustaja on Taevaisa. Oleme teinud seda,
mida oskasime. Ühte ma tean, et seda, mida tegime,
ei saanud me tegemata jätta.
Siiri: Ühinen Taimi sõnadega. Tegime seda,
mida oskasime.
Mis edasi saab?
Taimi: Oleme Jumalale tänulikud, et on, kellele
töö Narvas üle anda. Sillamäel tuleb
meil ilmselt edasi käia. Loodame, et kord tuleb
ka see aeg, et nii Narvas kui ka Sillamäel on eestlastel
oma kogudus ja ruumid.
Siiri: Meie häda on selles, et me ei ela kohapeal.
Oleme üsna elatanud ja jõuvarud on kesised.
Kuid vaimulik töö selles piirkonnas on meil
südamel. Võib-olla on põhjus selles,
et meie isa töötas enne Teist maailmasõda
selles piirkonnas. Vahel on selline tunne, et tema jalajäljed
on ees.
Jõulud on ees. Mida soovite?
Siiri: Kutsun kõiki üles Narva töö
pärast palvetama.
Taimi: Tahan tänada kõiki, kes on Narva
ja Sillamäe tööd toetanud nii palves
kui ka rahaliselt. Tänu neile oleme suutnud oma
osa täita. Oleme tänulikud Narva ja Sillamäe
koolide direktoritele, kes siiani on igati toetanud
meie tööd, andnud tasuta kasutada ruumid ja
jõudumööda ka toetanud majanduslikult.
Olgu selle paiga üle jätkuvalt Jumala õnnistus!
Täname!
SINU
KÄES ON KÕIK MU AJAD
(Psalm 31,16)
Ühel advendiaja õhtul oli Kuulutaja
vestluskaaslaseks AIME JÄRV Tartu Salemi kogudusest.
Tema abiga heidame pilgu kiirelt kaduvale ajale.
Aime Järvele meeldivad lapsed.
Piret Jürgensoni foto.
MILLAL SA USKLIKUKS SAID?
Sain päästetud 18-aastaselt Tallinnas Oleviste
koguduse aastapäeval. See oli 46 aastat tagasi.
Peipsi ääres oli pisike ärkamine. Helmi
Ainsalu (Palm) kogus noored kokku ja tegi väikese
laulukoori. Tema võttis meid kaasa ka Olevistesse.
Lõuna ajal tuli minu juurde Siiri Ratas ja
küsis, kas ma olen päästetud. Mina vastasin,
et ei ole. Tema ütles: “Kuidas sa julged
niiviisi elada?” Mina mõtlesin, et ma nii
noor inimene, praegu ma küll elu Jumalale ei anna.
Las ma saan enne vanaks ja ükskord niikuinii annan.
Olin ju usklikust perest pärit.
Pärast õhtust koosolekut ümbritsesid
meid Pärnu noored. Tuli Evald Timmas (Viimsi koguduse
pastor) ja küsis, kas mina ei taha Jumala lapseks
saada. Ma ei tahtnud, aga ütlesin kogemata “jah”.
Olime siis palves Pärnu noorte ja Helmiga. Palusime
ja palusime, aga mingit vastust ei tulnud.
Ma ei ole üldse nägemuste nägija, aga
äkki nägin, et olen suur hall maakivi, täiesti
kõva. Järsku tekkis Oleviste torni avaus
ja päikesekiired tulid ja langesid kivi peale.
Kivi hakkas sulama ja äkki ei olnudki seda enam.
Tundsin, et midagi nagu läks Oleviste tornist välja.
Ütlesin teistele, et lõpetage palve, päike
paistab Oleviste tornist sisse. Oli pime septembriõhtu.
Siis nad ütlesid, et nii rasket palvevõitlust
pole varem olnudki.
RÄÄGI PALUN NATUKE MUSTVEE
KOGUDUSEST!
Kui mina sain usklikuks, siis oli Mustvees pastoriks
Ilmar Kurg. Palvelas käis palju noori. Sel ajal
elas ja tegutses veel Rootsi misjonär Emilie Bertelson.
Ta oli väga tõsine ja püha inimene.
Ta käis koos Ilmar Kurega evangeeliumi kuulutamas.
Lapsena kartsime Emilie Bertelsoni, sest ta hakkas meid
kohe pöörama. Ükskord juba usklikuna
läksin oma probleemidega Ilmar Kure juurde. Emilie
Bertelson palvetas kogu selle vestluse aja kõrvaltoas.
Ta oli väga austatud ja matustel oli teda saatmas
peaaegu terve Raja küla, kus palvela asus.
See oli tore aeg. Peipsi ääres käisid
kuulutamas Peeter Sink, Paul Himma, Imant Ridaliste
ja teised. Paul Himmale pandi parajasti hambaid ja ta
ütles: “Kaš ša tahad limušiiniga
taeva väravašt šišše minna?”
See oli tal üks lemmikväljendeid, kui ta rääkis
sellest, et taevatee ei ole kerge. Me olime keskkoolilapsed,
ta meeldis meile ja me ootasime teda alati.
Peeter Sink oli huvitav selle poolest, et kohe, kui
ta inimest nägi, hakkas talle rääkima
hingeõnnistusest. Me kartsime teda selle pärast.
Ometi sai enamik neist noortest usklikeks.
Mustvee kogudus oli tol ajal küllalt suur. Meil
oli segakoor ja meeskoor. Paljud noored läksid
sealt laiali — Tartusse ja Tallinnasse.
MIKS SINA TARTUSSE TULID?
Ma tahtsin ülikooli minna. See oli väga
kuri aeg. Enamikul usklikel ei lastud siis ülikooli
lõpetada ja õnneks ma ei saanud sisse.
Siis läksin pedagoogilisse kooli. Sealt visati
mind enne lõpueksameid välja. Minust sai
lihtne arveametnik ja hiljem raamatupidaja. Tegin eluaeg
niisugust tööd, mis pole iialgi mu kutsumus
olnud.
Mulle meeldis matemaatika. Tahtsin õppida astronoomiat.
Väga meeldib mulle kirjandus. Just oli selgunud,
et ma ülikooli sisse ei saa. Siis ma vaatasin,
et võiksin algklasside õpetajaks õppida.
Ma teadsin, et lõpetada ma ei saa. Aga kes kuulutab
kooliõpetajatele evangeeliumi? Koolides oli halvustav
suhtumine usklikesse. Mõtlesin, et äkki
tuleb nende klassidesse usklikest kodudest pärit
lapsi ja neil on nii tugev eelarvamus. Ma lähen
nende hulka ja kuulutan. Otsustasin, et sisseastumiseksamiteks
ei valmistu. Kui sisse saan, siis pean sinna õppima
minema. Ja saingi sisse.
Algul saadeti meid kursusega kolhoosi. Hakkasin kohe
lahtiste kaartidega kuulutama. Võtsin kaasa Osvald
Tärgi “Jumala”. Üks kursusekaaslane
luges seda ja ütles: “Hakka või uskuma!”
Algusest peale teati, kes ma olen ja mitte ükski
ei ütelnud õpetajatele. Kutsusin neid palvelasse
ja püüdsin neile head teha. Õppeaeg
oli kaks aastat. Ma vahepeal juba mõtlesin, et
saangi õpetajaks ja mulle hakkas see töö
meeldima. Mul oli praktika ka tehtud ja praktikapäevikus
oli hinnang “Väga sobiv õpetajaks”.
Töökoht määrati mulle Keilasse.
Juba nutsin, et pean Tartu Salemi koguduse maha jätma.
Siis äkki tõstis üks paralleelkursuse
õpilane üles küsimuse, kas usklik inimene
tohib olla kooliõpetaja. Nii said õpetajad
sellest teada. Üks õpetaja, noor mees, ütles:
“Andke mulle tool, ma minestan!” Kui oleks
öeldud, et ma olen mõrtsukas, oleks umbes
sama reaktsioon olnud. Selline suhtumine oli ususse.
Üle päeva kutsuti mind vestlustele.
Ükskord pandi mind kursuse ette ja õpetaja
küsis: “Mida usk on sulle andnud?”
Mina vastasin, et usk on õpetanud mind inimesi
armastama. Terve kursus hüüdis: “Õigus!”
Mulle öeldi, et uksed on avatud ja võin
alati tagasi tulla — muidugi siis, kui ma enam
usklik ei ole. Ma ei süüdista oma õpetajaid,
nad pidid seda tegema.
MIDA KUJUTAS ENDAST SELLEAEGNE TARTU
SALEMI KOGUDUS?
Perekonda. Perekonnas on ema, isa, vanaisa, vanaema
ja lapsed — kõik koos. Meid kasvatati perekonnavaimus.
Minuga ühel ajal tuli palju usklikke noori Tartusse
õppima, kuid enamasti nad ülikooli lõpetada
ei saanud. Nende hulgas olid tulevased pastorid Aamo
Remmel, Jüri Jürgenson, Tiit Niilo ja Johannes
Kähr. Minu puhul võis veel väljaviskamise
põhjusest aru saada, ma olin tulevane õpetaja,
aga Jüri Jürgenson õppis loomaarstiks.
Rahvast käis siis palvelas palju. Neljapäevane
piiblitund oli nii rahvast täis, et poodium oli
ka hõivatud. Üks üliõpilane
ütles, et kui ta tuli maailma möllust ja Paul
Himma kõne ära kuulis, siis oli ta toidetud.
Ühiselamus öeldi talle, et kui sa sealt tuled,
siis sa särad...
Koguduse juhtidele oli see väga raske aeg. Meid
säästeti ja me saime paljudest asjadest alles
hiljem teada.
PALUN RÄÄGI NENDEST INIMESTEST,
KES SIND VAIMULIKULT KASVATASID.
Räägin ainult neist, keda enam ei ole.
Paul Himma pani aluse. Ta ütles tõe läbi
huumori välja ja see on eluaeg meeles. Ma austan
teda sellepärast, et ta kasvatas põhimõttekindla
koguduse.
Alfred Liin oli väga tõsine palveinimene.
Ta ütles, et kui ta hommikul kolm tundi palvetab,
siis peab kiiruga palvetama. Aga kui ta neli tundi palvetab,
siis saab kõige pärast paluda. Ta palvetas
iga päev kõikide koguduseliikmete eest,
nende olukordade pärast. Koguduses oli umbes 200
liiget ja ta tundis kõiki. Paljud lõikavad
võib-olla senini seda vilja, mida tema nähtamatult
külvas. Ta oli üks tugevamaid vaimulikke isiksusi.
Inimesed käisid oma probleemidega tema kodus. Ta
oli lihtne inimene, aga teda usaldati. Ja kui talle
midagi räägiti, siis ta palus selle pärast.
Väga rasked probleemid lahenesid nende palvete
peale.
KAS SA NUTAD VANU AEGU TAGA?
Ei nuta. Ajad on Jumalast määratud. Tollel
ajal oli ka palju head. Usk oli tõsisem. Olla
kristlane tähendas sageli haridustee sulgumist
või töökoha kaotust. Usku tuli tõsiselt
võtta — kas olid või ei olnud kristlane.
Praegune aeg on ka Jumalast — see suur usuvabadus.
Elame lõpuajal ja üks Kristuse taastuleku
märke on see, et evangeeliumi peab kuulutatama
kogu rahvale tunnistuseks. Kas see kõigile tuleb
õnnistuseks, see oleneb inimesest endast.
Usuvabadus on väärtus, mis ületab kõik.
Võib vabalt uskuda ja keegi ei naeruväärista
sind avalikult ega kiusa taga. Ma oleks tahtnud õppida.
Aga minu tee läks nii ja ma olen sellega rahul.
KAS USK ON PRAEGU POPULAARNE?
Ei ole. Ja kui tähelepanelikult vaadata, siis
on tuha all näha hõõgumas usuvastaseid
tendentse. Me ei ole siit maailmast.
SALEMI UUS KIRIK ON JU TARTU LINNAS
POPULAARNE.
Mul on hea meel, et Salemis käib palju inimesi
ja et on tõsiseid otsijaid.
MIDA SA PRAEGU KOGUDUSES TEED?
Mul on nii hea töö, et ma olen oma eluga
väga rahul. Ma müün kirikus pühapäeva
hommikul enne ja pärast jumalateenistust vaimulikku
kirjandust. Mulle meeldib inimestega suhelda. Ütlesin
pastor Meego Remmelile, et ma olen nii tänulik,
et ta mulle nii hea ameti andis. Ma olen püüdnud
kõik raamatud läbi lugeda, mis tulevad ja
siis ma oskan neid soovitada.
Lapsed ja vanad inimesed on mulle alati meeldinud.
Nende hulgas tunnen ma end koduselt. Käin lapsi
hoidmas ning tegelen vanurite ja puudustkannatajate
aitamisega. Kirikus käib palju näljaseid.
Ühel pühapäeva hommikul tuli üks
mees ning ütles, et tal on külm ja ta magab
kanalisatsioonis. “Sõbra käe”
kuivikuid saame neile anda.
JÕULUD ON TULEMAS. PALUN MEENUTA
VARASEMAID JÕULE!
Minu vanaisal Mart Järvel oli 13 last. Kõik
nad on nüüd igavikus ja kõik said päästetud.
Üks onu ja üks tädi said enne surma usklikuks.
Me elasime suures majas. Seal oli vahepeal neli perekonda,
kõik sellest suguvõsast. Üle tee
elasid ka sugulased. Jumalateenistusel me talvel lapsena
ei saanud käia, sest palvela oli seitsme kilomeetri
kaugusel ja meil ei olnud hobust. Sellepärast on
minu lapsepõlve jõulumälestused kodused.
Lapsi ja lärmi oli palju. Isa laulis väga
hästi ja mängis kitarri. Lapsed laulsid, isa
õde tegi luuletusi. Kui ärkamisaeg tuli,
siis hakkasime ise palvelas käima, olime juba inimesed.
Meelde on jäänud üks jõuluõhtu
ühe Salemi koguduse liikme kodus. Keegi tegi ettepaneku,
et räägime, kuidas keegi usu juurde tuli.
Kui hakkasime rääkima, siis oli huvitav kuulda,
millist teed pidi Jumal kutsus ja see oli üks eredamaid
jõuluõhtuid.
MIDA SOOVIKSID SAABUVATEKS JÕULUDEKS?
Soovin tõelisi jõule, mis algavad südamest,
püha vaikust ja rahu sügaval hinge sees.
TÄNAME!
13. detsembril Tartu Salemi kirikus
ERIÜKSUSE
JA JÕULURAHU VAHEL
Jõulud peaksid kinnipidamisasutustes olema pidupäevadeks
nii vangidele kui ka personalile. Jeesuse sõnade
kohaselt tuleks vange vaatama minna (Matteuse 25). Ametnikele
on jõulude ja uue aasta vaheline aeg ebamugav.
Jõulurahu unistus võib mõnikord
kiiresti püssipaukude raginas puruneda.
Ernst on suure vangla direktor. Ta ei otsi kuulsust
ei endale ega oma vanglale. Dramaatiline pantvangikriis,
mille ta koos kaastöötajatega kolm aastat
tagasi läbi elama pidi, kuulub õnneks haruldaste
elamuste kilda.
Nagu ikka, helises ka 23. detsembril 1999 kell 5.30
äratuskell. Päev oli Ernstil silme ees: jõululaupäeva-eelne
tormamine. Siis peaks tulema mõni päev rahu
ja lõõgastumist. Ta ei võinud ju
veel aimata, et sel õhtul ta koju ei saa...
Ennelõuna oli täidetud hädavajalike
igapäevaste ülesannetega. Kella ühe ajal
otsustas Ernst ruttu veel midagi jõuludeks osta.
Eelmistel päevadel ei olnud tal töö tõttu
õhtuti aega ja jõululaupäeval ei
tahtnud ta küll ennast täiskiilutud poodides
vaevata. Parem juba praegu korraks ära käia.
Kuid teel väravahoonesse teatati talle, et julgeolekuametnikud
otsivad teda taga. Põhjuseks oli pantvangivõtmine
teises korpuses!
Ernst ruttas viivitamatult sündmuskohta: esimeses
osakonnas seisis pantvangivõtja põrandal
lebavate teenistujate kohal. Järgnes lühike
jutuajamine kohalolevate ametnikega. Ernstile sai ruttu
selgeks, et ta ei saa siin enam midagi teha. Tema kui
direktor pidi kohe alarmeerima sellisteks juhtumiteks
moodustatud eriüksuse komandöri. Kuid esimesel
korral tehakse vigu ja tema jaoks oli see esimene kord
– erinevalt vangist, kes juba teises vanglas pantvangivõtmist
proovinud oli. Tookord lõppes see politsei eriüksuse
rünnakuga.
TUSK
Niisiis tagasi väravahoonesse. Eriüksuse
liikmed tulid samuti rutates. Varsti sai selgeks, et
vangla üksi selle asjaga toime ei tule. Ernst helistas
politsei juhtkonnale ja palus ametlikult abi. Teatati
justiitsministeeriumile. Vanglas kehtis nüüd
häireolukord. Küsimus oli selles, kuidas teised
vangid reageerivad. Telefonid olid helistamisest punased.
Politsei kriisistaap võttis juhtimise üle.
Kaitsepolitsei piiras vangla sisse. Kriminaalpolitsei
ja läbirääkimistegrupp ilmusid kohale.
Tuli spetsiaalne rünnakrühm ja võttis
kohad sisse. Täpsuslaskurid asusid positsioonidele.
Kõike seda tehti pantvangide päästmiseks.
Kuid ei nii ega naa pääsenud pantvangivõtjale
lähedale. Tusk hakkas maad võtma.
VIHA JA TASAKAALUKUSE VAHEL
Aeg läks. Ernstile tähendas see nüüd
ainult ootamist ja heale lõpule lootmist. Sai
selgeks, et vanglas on tehtud vigu, mis sellist juhtumit
soodustasid. See tegi direktorile muidugi eriti valu.
Saabus südaöö ja jõululaupäev.
Olukord oli kõike muud kui pühale päevale
kohane. Mõtted ohus olevatest kolleegidest segunesid
vihaga pantvangivõtja vastu. Milleks kõigeks
inimesed võimelised on! Ja sellele vaatamata
oli kogu välise ärevuse juures sügaval
seespool rahu. Rahu, mis tulenes usaldusest Jumala vastu.
VABASTAMISAKTSIOON
Ühel hetkel sai selgeks, et ainult rünnakrühm
võib olukorra lahendada. Mehed tõmbasid
mustad maskid näo ette ja harjutasid esimeses korpuses
pantvangide vabastamist. Edukas peaproov äratas
lootust ja mindi teise korpusesse.
Kell 5.18 hommikul kostis eeskojast rünnakrühma
komandöri hääl: “Viis, neli, kolm,
kaks, üks, null!” Ernst ja tema kaastöölised
tormasid akende juurde: plahvatused kaikusid läbi
öö, kollakasvalged suitsupilved tõusid
tumedasse taevasse. Kahe lõputuna näiva
minuti järel tuli rõõmustav teade:
pantvangivõtjast saadi jagu, pantvangid on vigastamata.
Seda hetke olid kõik oodanud. Ernst läks
teise korpusesse ja tänas rünnakrühma
võitlejaid. Need pakkisid juba oma asju kokku.
Vangla direktori jaoks ei olnud töö veel
lõppenud. Kell seitse pidi ta kriminaalpolitsei
hoones koos prokuröri ja politseidirektoriga pressikonverentsi
andma. Alles selle järel võis ta minna oma
sisseoste tegema ja magama heita.
“PÜHA ÖÖ, ÕNNISTUD ÖÖ”
Kell viis õhtul oli linna peakirikus jumalateenistus
ja Ernst istus koos teistega pingis. Kõlas “Püha
öö, õnnistud öö”. Ernst
laulis mehhaaniliselt kaasa. Tuntud sõnad ja
südamelähedane meloodia kõlasid talle
esialgu nagu teisest maailmast. Aga samal ajal tundusid
need sõnad just täna eriti lähedased
olevat:
“Püha öö, õnnistud öö,
kõik on maas rahu sees. Joosep valvab ja Marial
seal hingab lapsuke põlvede peal. Maga, patuste
rõõm!
Püha öö, õnnistud öö.
Ingli hääl välja peal laulab rõõmsasti:
Halleluuja! Annab teada ka karjastele: Kristus sündinud
teil.”
JÕULURAHU VÄGIVALLAMAAILMAS
Vaimulik oli temal ja veel kahel teisel koguduseliikmel
palunud jõululaupäeval mõned isiklikud
mõtted ütelda. Mida öelda pärast
sellist läbielamist?
“Püha öö, õnnistud öö,”
alustas ta. “See kõlab nagu headele inimestele,
sõbralikult, rahulikult, harmooniliselt, romantiliselt,
mõnusalt uinutavalt. Aga maailm ei ole selline.
Sõda, võimuvõitlused, intriigid,
kiirustamine, riid, rahutus... Ka viimane öö
ei olnud rahulik ja püha. Siis püüdsid
siit kilomeetri kaugusel sada politseinikku ja justiitsametnikku
pantvange päästa. Öö ei olnud küll
vaikne ja sõbralik, aga ometi võisime
me lõpuks midagi muud kogeda. Pärast kella
5.18 vaibusid pinge ja rahutus, pantvangide vabastamine
oli nagu lunastus. Vaikus ja rahu võtsid maad.
Ka sellesse maailma, ka meisse endasse võivad
tulla vaikus ja rahu. Jeesus Kristus sündis, et
meid Jumalaga lepitada. Sellest teadmisest “püha
ja õnnistatud öö” kohta tuleneb
lootus ja rahu kogu maailmale. See lootus kehtib meile,
pantvangidele ja isegi pantvangivõtjale. Jõulud
ei ole härdameelsuse, vaid uue tulevikulootuse
pühad.”
HARALD KRILLE
idea Spektrum Spezial
TÄHT,
TARGAD JA TARKADE TEEKOND
“Kuidas navigeerib laev suurel merel kompassita
või muu taolise instrumendita?” küsisin
kord ühelt vanalt merekarult. Vastus: “Põhja
pool ekvaatorit Põhjanaela järgi ja lõunas
Lõunaristi abil.”
Matteuse evangeeliumi teises peatükis kirjeldatud
targad hommikumaalt olid samuti navigaatorid, kes vajasid
tähe abi. Ent nende teenäitajaks polnud ei
Põhjanael ega Lõunarist, vaid liikuv täht,
mida evangelist lihtsalt “Tema täheks”,
see tähendab Jeesuse täheks hüüdis.
Täht, targad ning tarkade teekond — need
kolm on lahutamatud osad jõululoost ja moodustavad
kolmekuningapäeva sündmustiku. Jumal nagu
ei leppinud Luuka evangeeliumis esineva Jeesuse sünni
imekauni jutustusega. Maarjast ja Joosepist, lapsukesest
sõimes, karjastest, Issanda auhiilgusest, inglist
ja taeva sõjaväe hulgast ei jätkunud,
neile lisati täht, targad ja tarkade teekond. Kui
imeline, ilus ja auline! Tänu Jumalale selle eest!
Rõõmustagem, tänagem ja kiitkem!
Ja siiski, ärgem unustagem, need kolm — täht,
targad ja tarkade teekond esitavad ka senilahendamatuid
küsimusi.
Näiteks:
- Kes olid targad — kuningad, kunstimehed,
astronoomid-astroloogid?
- Kust nad tulid — Paabelist, hommikumaalt,
idast või veelgi kaugemalt?
- Kui palju neid oli — kas kolm või
rohkem?
- Millal nad teele asusid ja kui kaua nende rännak
kestis — kas Jeesus oli siis 40-päevane
või kaheaastane?
- Miks ja milline oli too salapärane “Tema
täht” või tähtede konstellatsioon,
mis tarkadele teed juhatas — Jupiter, Saturn,
mõni põlev täht või üleloomulik
valguskeha?
Küsimuste nimekirja saaksime kindlasti veelgi
pikendada, ent vast aitab sellest.
Kui esimesed astronaudid, kes maandusid Kuul, tõid
sealt meile, maapealsetele, kuukive, pinnast ja tuhka,
siis lausus neid uurinud teadlane paljutähendavalt:
“Need kivid lahendavad küll mõningaid
tähtsaid küsimusi, aga ühtlasi tõstatavad
nad suurel hulgal uusi probleeme ja universumi müsteerium
aina laieneb.”
Mulle on räägitud, et väidetu maksab
peaaegu iga teadusliku avastuse kohta. Nn teaduslike
võitude puhul leitakse küll mõnele
põlevale probleemile lahendus, ent sellega avatakse
ka uks uutele raskematele probleemidele. Kas teadus
sellepärast loobub tööst, katsetest,
uurimustest? Ei, teadus jätkab oma tegevust hoolikamalt,
innukamalt, järjekindlamalt, väljudes sellest
ja ehitades sellele, mida ta juba teab.
Kasutagem sama teaduslikku meelsust ning menetlust
ka kolmekuningapäeva sündmuste juurde astudes,
tuginegem ja ehitagem sellele, mida me kindlasti Pühakirjast
teame. Loetleme sellepärast kolm sellist fakti:
- Targad tulid Jeesuse juurde.
- Nad tervitasid Teda (mitte tähte) alandliku
kummardamisega.
- Nad tõid Talle ande — kulda, viirukit
ja mürri.
Seepärast kutsun sindki, kallis lugeja, Jõululapse
Jeesuse sõime juurde. Me oleme Jumala poolt nii
imeliselt valmistatud, et oleme võimelised vaimus
koos tarkadega rändama, tähte järgima
ja Õnnistegijat kohtama. Tervitagem Teda, kummardagem
Päästja ette oma vajaduste, murede ja soovidega,
kuid ärgem unustagem kinkepakke avamast. Toogem
Jõululapsele oma siiras usk, armastus ja andumus
(tavaliselt pakkide avamisel me otse imestame, kui palju
meil on anda). Jeesus aktsepteerib tänuga nii kallist
nardisalvi kui ka valusaid pisaraid.
Kaunid ja lahutamatud osad jõululoost —
täht, targad ja tarkade teekond, tõstavad
palju küsimusi, siiski esitavad nad vaid poolikut
tõde, mis sageli ei vii eesmärgile. Puuduva
leiame jõulude ja kolmekuningapäeva teises
osas, pealegi vastustega varustatud vajalikus osas:
tarkade tulek, tervitus ja andide toomine. Need ei ole
kõrvalise tähtsusega, sest neid hüljates
satume kurja kuninga Heroodese kotta, kus kaotame peatselt
ka esimese osa — seal röövitakse meilt
halastamatu järjekindlusega täht, targad ja
tarkade teekond. Kaovad elu põhilisemad ning
sügavamad sihid, teejuhised ning mõtestus.
Petlemma täht
Pärast kummardamist ja kinkide jagamist pöördusid
targad tagasi omale maale, aga nad läksid teist
teed kui tulles. Meiegi kõnnime teist teed —
taeva teed ning õnnistuste teed, olles oma Lunastajat
isiklikult kohanud-kummardanud. “Tema täht”
juhib meid selleski auliselt.
KALJO RAID (Toronto)
Usurändur 1978
KRISTLASI
KIUSATAKSE TAGA
ASERBAIDAANIS SULETI KOGUDUS
Vaid kuu aega pärast seda, kui Baptistide Maailmaliidu
(BWA) delegatsioon käis Aserbaidaanis taotlemas
inimõigustest ja usuvabadusest kinnipidamist,
sulgesid võimud riigi pealinnas Bakuus koguduse
ja panid pastor Sari Mizrojevi koduaresti. Väidetavalt
olevat ta ühes jutluses kasutanud islamivaenulikke
väljendeid, kuid ta ise eitab seda.
Aserbaidaanis on baptiste kohtuotsuses iseloomustatud
kui “usu reetureid” ja “islami, valitsuse
ja rahva vaenlasi”. BWA peasekretär Denton
Lotz kutsus USA ja Suurbritannia valitsusi üles
kõike ette võtma, et pastor Mizrojev taas
vabaks saaks. “Seda küsimust tuleb vaadelda
kui esmatähtsat,” ütles Lotz.
Suletud koguduses on umbes 200 liiget. Umbes 90 protsenti
Aserbaidaani kaheksast miljonist elanikust on
moslemid. Kristlikku vähemusse kuulub 1100 baptisti
20 koguduses.
Die Gemeinde
LIIBANONIS
TAPETI NAISMISJONÄR
21. novembril lasti Lõuna-Liibanoni sadamalinnas
Siidonis maha Ameerika naismisjonär.
31-aastane meditsiiniõde Bonnie Weatherall
töötas abiorganisatsiooni “Operation
Mercy” kliinikus. Kell kaheksa koputas tundmatu
kurjategija haigla uksele. Kui Bonnie Weatherall avas,
tõmbas mees püstoli välja ja laskis
talle kolm kuuli pähe.
Bonnie Weatherall oli töötanud selles kliinikus
kaks aastat. Haigla hooldab eelkõige lähedalasuva
palestiinlaste põgenikelaagri Ain al-Hilweh elanikke.
Hukkunud misjonär hoolitses rasedate ja sünnitajate
eest. Tema abikaasa Brite Gary Weatherall (36) ütles:
“Minu naine suri armastuse pärast Jeesuse
koguduse vastu ja sellepärast, et ta aitas Siidoni
ja Liibanoni inimesi.”
See oli esimene surmaga lõppenud rünnak
USA kodanike vastu pärast Liibanoni kodusõja
lõppu kaksteist aastat tagasi. Politsei ei soovinud
vastata küsimusele, kas see oli Ameerika-vastane
terroriakt. Kliinik oli juba umbes kolm kuud saanud
korduvaid ähvardusi islami ekstremistidelt. Siidoni
ümbruses, mis on umbes 45 kilomeetrit lõuna
pool pealinna Beirutit, on palju Hamasi ja “islami
püha sõja” grupeeringuid. Levinud
on viha USA vastu Iisraeli toetamise ja võimaliku
kallaletungi tõttu Iraagile. Alates maikuust
on rünnatud ameeriklaste kiirrestoranide kette
Liibanonis.
INDIAS
PEKSID HINDUD MISJONÄRE
Edela-Indias rünnati kaks korda ja peksti läbi
misjoniorganisatsiooni “Operation Mobilisation”
(OM) misjonärid. Goa liiduterritooriumi ühes
väikelinnas läksid kolm indialasest OMi kaastöötajat
koos kohaliku pastoriga ühele perele külla,
et nende soovil näidata filmi Jeesusest. Pärast
filmi lõppu tungis umbes 30 inimest majja, vedasid
pastori välja ja peksid teda. Kui OMi kaastöölised
proovisid pastorile appi minna, said ka nemad peksa.
Rahvahulk proovis misjonäride autot põlema
panna, kui politsei vahele astus.
Sarnane lugu oli kaks päeva varem naaberosariigis
Karnatakas, kus relvastatud hindud ründasid ja
peksid kahte OMi kaastöölist. Politsei ei
seganud vahele ja keeldus kannatanute avaldust vastu
võtmast.
India OM kutsub üles sealsete kristlaste pärast
palvetama, sest neid rünnatakse pidevalt.
idea Spektrum
KESK-AAFRIKAS
ON RAHUTU
Äsjastes rahutustes Kesk-Aafrika Vabariigis rüüstati
ja hävitati baptistide toetatud teoloogiline õppeasutus
Banguis. Kahjustada sai ka baptistiliidu hoone. Üks
baptistide naistöö juhte sai laskehaava ja
suri. Seda teatas kohaliku baptistiliidu president Paul
Changé faksi teel levitatud eestpalvesoovis Euroopa
Baptistlikule Misjonile (EBM).
Kesk-Aafrika Vabariigis võitlevad Kongo Rahvavabariigi
(endise Sairi) mässajad valitsuse vastu. Selle
tõttu on igal pool marodööride bandesid.
EBMi peasekretär Hans Guderian ütles: “Me
peame Jumalalt paluma rahu sellele maale ja ei tohi
unustada oma sealseid kannatavaid vendi ja õdesid.”
Pastorinaised õppeasutuse ees Banguis
Kesk-Aafrika Vabariigis on 3,5 miljonit elanikku,
neist 35 protsenti on kristlased. Baptistiliitu kuulub
umbes 46 tuhat liiget ja 152 kogudust.
Die Gemeinde
EESTI
KIRIKUTE NÕUKOGU PREEMIAD
Eesti Kirikute Nõukogu (EKN) oikumeenilise
aastapreemia laureaatideks on Katrin Seppel ja Aile
Ellmann (Eesti Televisiooni saatesarja “Ajalik
ja ajatu” eest) ning Raadio 7.
EKNi aastapreemia laureaadid usuõpetuse valdkonnas
on Toomas Jürgenstein (Tartu Treffneri gümnaasiumi
usuõpetuse õpetaja ja õpikute autor)
ja Pille Talvar (Haapsalu Wiedemanni gümnaasiumi
usuõpetaja ja Eesti Usuõpetajate Liidu
esimees) ning Eesti Usuõpetajate Liit.
|