Eesti EKB Liit korraldas 16.-18. augustil
Viimsi vabakoguduse kirikus välismisjonikonverentsi.
Pildil paluvad liidu misjonisekretär Indrek Luide,
asepresident Peeter Tamm ja Keila baptistikoguduse pastor
Jaan Puusaag õnnistust liidu poolt välja
saadetud misjonäridele.
Misjonitöö on Kristuse käsk.
Tema nimel peab kuulutatama meeleparandust pattude andeksandmiseks
kõigi rahvaste seas (Lk 24,47). Kui selle käsu
pidev kordamine jutlustes ja mitmesugustes üleskutsetes
mõnda inimest tüütab, siis on selle
inimese usul midagi viga.
Välismaale tööle minevad
misjonärid ja kodumaal tegutsevad evangelistid
peaksid olema ainult jäämäe tipp. Kõik
kristlased kuuluvad valitud soo hulka, nad on kuninglik
preesterkond, püha rahvas, omandrahvas, kes peab
kuulutama Issanda kiidetavust (1Pe 2,9).
Miks segada rahvaid, kes Kristust ei tunne,
kuid kellel on oma kultuur ja usk? Kas sellest ei piisa,
kui inimene lihtsalt millessegi usub, mis tema mõtteid
suunab ja eluviisi kujundab? Piibel ütleb selgelt,
et pääste on ainult Kristuses, sest taeva
all ei ole antud inimestele ühtegi teist nime,
kelle läbi meid päästetaks (Ap 4,12).
Nii tuleb meil kristlastena oma ülesanne
täita. Evangeeliumi kuulutamine on hea töö,
sest iga meelt parandanud patune tekitab rõõmu
Jumala inglite ees (Lk 15,10).
PÕHIPROBLEEMIKS
ON JA JÄÄB PATT
Toimetaja kommentaar
Kas selle pildi peal on kurjuse pesa või Jumala
imeline looming? Igatahes eelistas nende ridade autor
foto kähku ära teha ja kaugemale minna —
neid elukaid on pildi pealt palju ohutum imetleda kui
looduses.
Meie hinnangud asjadele ja nähtustele sõltuvad
positsioonist, millel asume. Tänavune kuum suvi
teeb rõõmu puhkajale, põllumees
või aiapidaja on aga üsna murelik. Sama
kehtib poliitikas. Need, keda ühed nimetavad vabadusvõitlejateks,
on teiste silmis bandiidid, separatistid, natsionalistid
või midagi muud sellist. Raske on võtta
“kristlikku” positsiooni — kristlaste
hulgas on nii põllumehi kui ka puhkajaid, vabadusvõitlejaid
kui ka rahuliku elu nautijaid.
Jeesuse õpetatud palvelause “Sinu tahtmine
sündigu nagu taevas, nõnda ka maa peal”
tundub panevat vastutuse ja otsustusõiguse taevale,
kuid sageli tuleb meil endal ka oma seisukoht välja
öelda.
Kogu maailmas on usklikud teatud määral
hädas nõndanimetatud kristlike erakondadega.
Mida näitab sõna “kristlik”
nende nimedes? Kas need erakonnad saaksid ühendada
kõiki kristlasi? Kas kristlasest ärimehel
on kõiges samasugused huvid nagu vaesel kristlasel?
Võib-olla peaks kumbki astuma kristliku erakonna
asemel tavalisse, mis vastaks tema poliitilistele ja
majanduslikele huvidele ja ajama seal kristlasena oma
asju?
Ka Eesti Kristlik Rahvapartei on käitumas tavalise
erakonnana, luues enne valimisi liite teiste erakondadega.
See tähendab poliitilis-majanduslike seisukohtade
kohandamist võimu nimel. Kas sellest järeldub,
et tulles võimule, hakatakse asju ajama tavalisest
“reaalpoliitikast” lähtudes?
Kõiki kristlasi saab ühendada vaid Kristus
ja Jumala kogudus, mitte poliitika ja erakond.
KULTUURIMINISTER ASTUS TAGASI
Eesti poliitilist elu vapustas Kultuurkapitali juhi
Avo Viioli tegu — ta mängis kasiinos maha
miljoneid oma organisatsiooni raha. Kultuuriminister
Signe Kivi astus juhtunu pärast tagasi.
Avo Viioli puhul ei ole ilmselt tegemist rumala inimesega.
Esimesed reaktsioonid teatele tema kuriteost olidki
imestavad — teda tundvad inimesed ei suutnud seda
uskuda. Tõenäoliselt andis Avo Viiol endale
aru, mida tegi, kuid ei suutnud ahvatlusele vastu seista.
Jumal ütles Kainile: “Eks ole: kui sa head
teed, siis on su pilk tõstetud üles? Aga
kui sa head ei tee, siis luurab patt ukse ees ja himustab
sind! Kuid sina pead tema üle valitsema!”
(1Mo 4,7).
Patu üle valitsemine on läbi kõigi
aegade inimestele raskeks osutunud. Jeesus ütles:
“Tõesti, tõesti ma ütlen teile,
et igaüks, kes teeb pattu, on patu ori!”
(Jh 8,34). Patt on meie ühiskonna kõrgkihtides
päris kindlasti valitsemas. Kahjuks ei näe
kõrgkihte kiruv lihtrahvas, et sama viga on neil
endal ka küljes.
Kultuuriministri tagasiastumine oli väärikas
tegu. Ilmselt ei ole ta isiklikult seotud Avo Viioli
kuriteoga. Tagasi astudes näitas minister oma suhtumist
sellesse loosse, mis leidis ju aset tema valitsemisalas.
Ükski minister ei jõua kontrollida isiklikult
oma valitsemisala, kuid vastutus on tema peal ometi.
Minister tõmbas tule enda peale, vabastas valitsuse
kriitikast ja tuleb tõenäoliselt ühel
päeval poliitikasse tagasi. Tema tagasiastumist
hinnatakse siis suure plussina.
EUROOPAS UPUTAS
Eesti asub klimaatiliselt heas kohas. Ainult vahetevahel
uputab veidi, aeg-ajalt tormab mõnes kohas ringi
tuulispea. Hirmsad pildid Saksamaa ja Tšehhi linnadest,
kus vesi sundis inimesi oma kodusid maha jätma
ja põgenema, meid vist ei ähvarda.
Aga ka meie maal kostab hoiatusi, et kliima on muutunud.
Hooned tuleks ehitada vee- ja tuulekindlamad. Ei tasuks
oma maja ehitada väga mere või jõe
lähedale.
Me ei tea täpselt, miks kliima muutub. Ta on
seda alati teinud. On olnud jää- ja soojemad
ajad. Praeguses kliima muutumises võib vähemalt
osaliselt olla süüdi ka inimeste tegevus.
Õhku paisatud heitgaasid, suured tehisveekogud
elektrijaamade toitmiseks, vee loomulike äravooluteede
sulgemine ehitistega — sellel kõigel on
oma mõju.
Jumal andis pärast loomistööd inimesele
korralduse valitseda Tema loomingu üle. Kahjuks
varjutab mõistust sageli kasuahnus, mis on patt.
Patt ongi see probleem, mis kõigepealt vajab
lahendamist.
27. augustil 2002
UKSED
ON AVATUD — KES MEIST LÄHEB?
“Naine
ütles Temale: “Ma tean, et tuleb Messias,
keda nimetatakse Kristuseks. Kui Tema tuleb, siis Ta
kuulutab meile kõik.” Jeesus ütles
talle: “Mina, kes ma sinuga räägin,
olengi see.” Ja sel hetkel tulid Ta jüngrid
tagasi ja panid imeks, et Jeesus kõneles naisega.
Ometi ei öelnud keegi: “Mis sa temalt tahad?”
või “Mida sa temaga räägid?”
Siis jättis naine oma veekannu sinna ning läks
tagasi külla ja ütles inimestele: “Tulge
vaadake inimest, kes ütles mulle kõik, mis
ma olen teinud! Kas mitte Tema pole Messias?”
Ja nad tulid külast välja Jeesuse juurde.
Vahepeal palusid jüngrid Teda: “Rabi, söö!”
Aga Tema ütles neile: “Minul on süüa
rooga, mida teie ei tea.” Siis arutasid jüngrid
omavahel: “Kas keegi on Talle süüa toonud?”
Jeesus ütles neile: “Minu roog on see, et
ma teen selle tahtmist, kes mu on läkitanud, ja
lõpetan Tema töö. Eks te ise ütle,
et veel on neli kuud, ja siis tuleb lõikus? Vaata,
mina ütlen teile: Tõstke silmad ja vaadake
põlde: need on juba valged lõikuseks!
Nüüd saab lõikaja palka ja kogub vilja
igaveseks eluks, et niihästi külvaja kui lõikaja
ühtlasi saaksid rõõmustada. Jah,
siin on tõsi see ütlus: “Üks
on, kes külvab, ja teine, kes lõikab.”
Mina olen teid läkitanud lõikama seda, mille
kallal teie pole vaeva näinud. Teised on näinud
vaeva, ja teie olete tulnud nende vaeva vilja lõikama.”
Aga palju samaarlasi sellest külast uskus Jeesusesse
naise sõnade tõttu, kes tunnistas: “Tema
ütles mulle kõik, mis ma olen teinud.””
Johannese 4,25—39
Sellest tekstist lugesime Jeesuse vaatest misjonipõldudele.
Meie teema esitab küsimuse: “Uksed on avatud
— kes meist läheb?” Kes on need, kes
lähevad misjonitööle? Mis neid iseloomustab,
milliste inimestega on tegu?
NAINE, KES LÄKS
Samaaria naine oli sisemiselt muudetud inimene. Ta
oli äsja kohtunud Jeesusega, oli olnud avatud Tema
sõnadele. Naine oli lasknud end Jeesuse sõnadest
kujundada ja suunata ning ta uskus ja usaldas isikut,
kes temaga rääkis.
Korraga oli ta avatud oma külarahvale, kelle
pilkude ja juttude eest enne varju otsis. Korraga oli
tal neile midagi edasi anda ja tema endine kehv reputatsioon
ei takistanud teda selle juures.
Ta oli Jeesuse mõjust puudutatud inimene. Ta
ei häbenenud teiste poole pöörduda, ta
kutsus neid Jeesuse juurde: “Tulge ja vaadake
inimest, kes mind on läbi näinud!” Ta
ütles, et on leidnud prohveti, kes annab elava
vee, kes ütles talle kõik, mis ta on teinud.
See ongi tunnistamise sisu — tulge ja kuulake,
mida Jumal Jeesuse kaudu on minu elus teinud. Tunnistamiseks
pole vaja eriharidust, selleks on vaja osadust Jeesusega,
et oleks, millest ja kellest rääkida.
Tõsi, Samaaria naine ei läinud kuskile
kaugele võõrasse kultuuri. Aga kes meist
julgeks öelda, et ta ei pidanud ületama barjääre
iseendas, kui ta ruttas tagasi oma koduküla poole?
Lugejal jääb mulje, et ta oli oma küla
rahvast võõrdunud, ent nüüd
korraga oli ta saanud jõu seda ületada.
MIDA NÄGID TOIMUNUS JÜNGRID?
Jüngrid imestasid, et Jeesus kõneles Samaaria
naisega. Juudid õpetasid sellel ajal, et juudi
mehel, veel vähem rabil ei sobi üldse avalikus
kohas naisterahvaga rääkida, sest see viib
mõtted Tooralt ära ja see pole hea. Jüngrid
märkasid vaid imestada, et selline vestlus üldse
aset leidis.
Mida jüngrid veel nägid? Nad nägid
Samaaria küla ja selle elanikke. Kord olid nad
valmis paluma tuld taevast, et see ühe teise samaarlaste
küla hävitaks (Lk 9,52—54). Jeesuse
jüngrid nagu ülejäänud juudidki
pidasid Samaariat ilmselt väga tänamatuks
tööpõlluks misjoni mõttes. Alustuseks
olid sealsed elanikud üldse üks kahtlane selts,
niiöelda kõva pinnas, kuna neil oli puudulik
tunnetus Jumala tahtest. Samaarlased tunnistasid Pühakirjast
vaid viit Moosese raamatut. Lisaks veel eluviisid, millele
antud loos on viide, ja Jumala kummardamine mujal kui
Jeruusalemmas.
MIDA NÄGI JEESUS?
Jeesusel oli prohvetlik vaade inimestele. Jeesus ilmutas
naisele tema olukorra — et ta on otsija ja eksija.
Jeesus ilmutas tõelise jumalakummardamise sisu
ning seda, milline on Jumal. On vajalik, et me mõistame,
et Jumal ei ole seotud ühegi paiga või ajaga,
ent Jumal tahab end siduda meie olemusega, sellega,
millised me oleme ja millisteks me tahame muutuda.
Jumal otsib neid, kes Teda vaimus ja tões kummardavad,
see tähendab vastavuses tõega, Jumala eneseilmutusega
ja mitte inimlike spekulatsioonidega. Siin ei ole juttu
inimlike religioossete püüete siirusest. Teisiti
kui vastavuses Jumala eneseilmutusega ei saagi Jumalat
kummardada, teisiti on kõik inimesed nagu samaarlased,
kes kummardavad, mida nad ei tea.
Jeesuse vaade samaarlastele kui misjonipõllule
šokeeris mind tõsiselt. Jeesus rääkis
oma roast, milleks oli Jumala tahte täitmine. Tal
oli prohvetlik vaade olukorrale — Jeesus teadis,
mida tähendab see üks muudetud inimene, üks
naine, kes oli kohtunud Jumala armu ja halastusega Tema
kaudu.
Jeesus teadis kõiki neid samaarlaste jumalatunnetuse
ja jumalateenistuse puudusi, mida jüngridki teadsid.
Ent prohvetliku pilgu läbi ja Jumala ilmutatud
tahte valguses said needsamad andmed korraga täiesti
teise tähenduse! Jeesus teadis ja nägi ette,
mida tähendab üks muudetud inimene, kes kõneleb
oma kohtumisest Temaga sealsamas külas. Jeesus
ütles: “Tõstke silmad ja vaadake põlde
— need inimesed on potentsiaalselt teie inimesed,
nad on otsijad, kes ei oska lõpuni seletada,
mida nad otsivad. Põllud on juba valged lõikuseks.”
MILLINE ON OLUKORD SISE- JA VÄLISMISJONI PÕLDUDEL?
Mida näeme meie sise- ja välismisjoni põldudel?
Näeme sekulariseerunud inimesi, kes ei tea täpselt,
kas ristil kujutatud isik on “ämblikmees”
või keegi teine kaasaja kangelane (Denton Lotzi
näide Prantsusmaalt). Näeme eri kultuuride,
eri tsivilisatsioonide, eri religioonide kokkupõrkeid,
pühendunud fanaatikuid, kes on kõigeks valmis.
Näeme aastakümneid hõõguvat
toorest viha, mis otsib väljendust erilises kurjuses.
Näeme materialismile ja oma ego rahuldamisele pühendunud
inimeste hulki, kes ei tunnista ühtegi teist ebajumalat
iseendi kõrval. Samas vohavad kultused, järgijaid
jagub igat masti nõidadele ja selgeltnägijatele.
Kas nende inimestega on üldse mõtet vaeva
näha? Kus on siin need evangeeliumile vastuvõtlikud
südamed? Meie näeme, et pinnas on kõva,
töö on raske, ohud on suured, tulemusi on
kasinalt — ja me leiame, et midagi head polegi
oodata.
Mida näeb ja ütleb Jeesus Jumala tahte valguses
ja prohvetliku pilgu läbi meie olukorra hinnanguks,
meie ajastu kogudusele? Lähteandmed on Tal ju enam-vähem
samad.
Ta ütleb: “Vaata, mina ütlen teile:
Tõstke silmad ja vaadake põlde: need on
juba valged lõikuseks!” Jeesus vaatab neidsamu
inimesi meie kaasajas ja ütleb — põllud
on valged lõikuseks Eestimaa linnades ja külades,
Venemaal, Bosnias, Indias ja Hiinas, kurdide ning hantide
ja manside aladel. Jeesus näeb otsijaid, segadusse
viidud ja sisemises janus inimesi, kes on rahuldamatud
oma seniste jumalate teenimises.
JEESUS ON MEID LÄKITANUD
Jeesus esitas Leevile kutse: “Järgne mulle!”
(Lk 5,27—28). Kui kaugele oleme meie valmis järgima
Jeesust? Kas esimese takistuseni, esimese pilkeni, esimese
halvustava suhtumiseni?
Scott Wesley Brownil on üks vahva laul “Palun
ära saada mind Aafrikasse!” Selles on sõnad:
“Ma teenin sind siin linnaelus, ma annetan 11
protsenti, ma tegelen noorte ja lastega, teen kõike,
mida vaja, ent palun ära saada mind Aafrikasse,
sest ma pole valmis selleks sammuks.”
Selleks, et minna Jeesust järgides teiste rahvaste
juurde, tuleb kõigepealt väljuda “mugavusetsoonist”.
Kõigi muude järgnevate raskuste (keeleline,
kultuuriline jt barjäärid) kaudu tuleb ületada
päris lai “ebamugavusetsoon”. Siiski
võis Taavet tunnistada: “Oma Jumalaga ma
hüppan üle müüri” (Ps 18,30).
Kui kaugele oleme valmis minema? Sel suvel ilmus raamat,
mille pealkirjaks on “Jeesus-friigid”. Kes
need on? Veidrikud maailma ja karta on, et ka mitmete
kaaskristlaste silmis. Need on inimesed, kes Jeesust
järgides ja Jeesuse järgimise pärast
on pidanud väga palju kannatama ja astuma vastu
oma vägivaldsele surmale. Nii mõnigi on
leidnud — elu on ju ainulaadne ja kordumatu, tahaksin
siin endale üht-teist ka lubada. Nii võime
osutuda Jeesuse järgijateks vaid meie endi “mugavusetsooni”
ohututes ja turvalistes piirides.
Ent Issand Jeesus ütles oma järgijatele:
“Tõstke silmad ja vaadake põlde:
need on juba valged lõikuseks!” Misjon,
nii sise- kui välismisjon on Issanda ettevõtmine,
Tema projekt. Issand Jeesus pakub sulle ja mulle kaasosalust
selles.
Jeesusel on prohveti meelevald ja läbinägelikkus
inimeste vaimuliku olukorra hindamisel, Ta vaatab kõike
Jumala ilmutatud tahte valguses. Jeesusel on prohvetlik
meelevald ka meie olukorra üle. Kõige tähtsam
on kuulata Teda.
Issand Jeesus on andnud oma hinnangu ja oma läkituse
— kui kaugele järgime meie Jeesust?
PEETER TAMM
Eesti EKB Liidu asepresident, Elva baptistikoguduse
pastor
Jutlus Eesti EKB Liidu teisel välismisjonikonverentsil
17. augustil 2002 Viimsi vabakoguduse kirikus
UUS
KIRIKUID TUTVUSTAV VIDEOÕPPEMATERJAL
Aktuaalne teema
19.
augustil esitles Eesti Kirikute Nõukogu (EKN)
Tallinnas EELK konsistooriumi saalis uut Eesti kirikuid
tutvustavat õppematerjali. Palusime sellest rääkida
EKNi täitevsekretäril EERIK JÕKSil.
Mida see õppematerjal endast
kujutab?
See on üheksast videokassetist koosnev kohver,
mis sisaldab 15 pooletunnist televisioonisaadet. Saated
on sarjast “Ajalik ja ajatu”, mis on tehtud
2001. aastal Eesti Televisiooni ja EKNi koostöös.
Need saated tutvustavad EKNi ja tema liikmeskirikuid.
Juurde on lisatud üks saade, mis räägib
usuõpetusest koolides.
Kogu materjali kommenteerib ja selgitab metoodikajuhend.
See sisaldab andmeid liikmeskirikute kohta — nende
õpetuste aluseid, liikmete arvu ja muud, mis
neid iseloomustab. Samuti on selles juhendis teemad
klassis arutamiseks ja viited kirjandusele, mida võib
huvi korral juurde lugeda.
Kas õppematerjali loomise mõte
tekkis saate tegemise käigus või oli kohe
selline plaan?
Saatesarja “Ajalik ja ajatu” on tehtud
juba mitmeid aastaid. Kuni eelmise aasta sügiseni
oli saate formaadiks kümme minutit igal pühapäeval.
See oli stuudiojutluse vormis, seda viisid läbi
EKNi liikmeskirikute vaimulikud.
Alates sügisest 2001 muutus saate formaat pooletunniseks.
Saateid tehes arvestati juba ette, et võiks sündida
videoõppematerjal. Pool tundi on väga sobiv
formaat akadeemilise tunni jaoks — jätab
veel 15 minutit aruteluks ja küsimuste esitamiseks.
Samuti võib kasutada tundides lõike saadetest.
Meil on plaanis ka tulevastest saadetest võimaluse
korral videokassette välja anda.
Kas tegemist on lihtsalt saate lindistusega
või on tehtud ka mingeid muudatusi?
Need on täiesti puhtalt televisioonisaated. Polnud
vaja midagi muuta, formaat on äärmiselt sobiv
ja informatiivne.
Kas lindil on valmis koolitund või
jääb õpetajale ka midagi teha?
Kindlasti ei ole seal valmis koolitunnid. Suurematele
kirikutele on pühendatud rohkem kui pool tundi.
Õpetajal tuleb lugeda metoodikajuhendit ja
endale sobivad lõigud välja otsida. Pooletunniseid
saateid saab muidugi kasutada ühe koolitunni materjalina.
Milliseid uskkondi õppematerjal
tutvustab?
See videoõppematerjal tutvustab ainult kristlust.
Saated on erinevatest konfessioonidest. Need on Eesti
Evangeelne Luterlik Kirik, Eesti Evangeeliumi Kristlaste
ja Baptistide Koguduste Liit, Eesti Metodisti Kirik,
Rooma-katoliku Kirik, Eesti Kristlik Nelipühi Kirik,
Seitsmenda Päeva Adventistide Koguduste Eesti Liit,
Armeenia Apostliku Kiriku Eesti Püha Gregoriuse
Kogudus, Eesti Apostlik Õigeusu Kirik.
Kes olid peamised tegijad?
Saatesarja produtsent ja toimetaja on Katrin Seppel,
reissöör ja toimetaja Aile Elmann, saatejuht
Ringo Ringvee. Metoodikajuhendi koostas Toomas Jürgenstein.
Kui palju õppematerjal maksab?
Komplekt maksab 400 krooni ja seda saab osta Eesti
Kirikute Nõukogust, Tehnika 115, Tallinn. Täiendavat
teavet saab telefonidel (0) 6461028 ja 051 22564, e-post
ekn@ekn.ee ja kodulehelt
www.ekn.ee.
Kas on võimalik saada ka ühte
ainsat konfessiooni tutvustavat kassetti või
tuleb osta terve komplekt?
Ühe kasseti ostmise võimalust ei ole.
Meie eesmärk ei ole tutvustada ainult ühte
kirikut, vaid tervet kristlikku perekonda.
Milline on koolide huvi asja vastu?
Praegu on realiseeritud umbes 20 komplekti. Mul ei
ole üldse kahjuks infot, kes need on ostnud.
Me reklaamime seda komplekti veel ja loodame, et nii
usuõpetuse õpetajad kui ka koolide raamatukogud
tunnevad selle vastu huvi.
See õppematerjal ei ole kindlasti mõeldud
ainult koolidele. Tegemist on ju omalaadse kultuuriloolise
dokumendiga. Seda on huvitav vaadata ka muudel sihtgruppidel
— näiteks koguduste leeriõpetuse või
pühapäevakooli tunnid, kus oleks õpetlik
näidata, millised kirikud Eestis tegutsevad, kes
on need meie õed ja vennad Kristuses.
Kui suur on tiraa?
Praegu on tehtud kolmsada komplekti. Kui tekib vajadus,
siis teeme kindlasti juurde.
Täname!
23. augustil 2002
INIMESELE
SAAB KÜLLALT JUMALA ARMUST
Läti
baptistiliidu ajakirja Baptistu Vestnesis (Baptistide
Teataja) toimetab energiline 65-aastane ENOKS BIKIS.
Riias liidu keskuse majas asuvas ajakirja toimetuseruumis
rääkis ta oma töödest Kuulutajale.
KUI VANALT TE USKLIKUKS SAITE?
Minu isa oli baptistikoguduse pastoriks Lõuna-Lätis.
Sõja ajal oli koguduse majas nõukogude
ohvitseride kool. Hoone anti kohe pärast sõda
kogudusele tagasi. Kõik oli laudadega kinni löödud.
Kui lauad ära võeti, siis selgus, et ristimisbassein
oli säilinud. Isa ristis mind esimesel ristimisel
pärast sõda 1946. aastal. Olin siis kaheksa-aastane.
TE EI OLE ELUKUTSELINE AJAKIRJANIK?
Elukutselt olen lastearst. Olen Läti Ülikooli
arstiteaduskonna professor. 30 aastat olen töötanud
lastereanimatsioonis. Olen Lätimaad palju õhust
näinud, tuues helikopteriga haigeid lapsi erinevatest
Läti piirkondadest Riiga.
KAS TE NÕUKOGUDE AJAL SAITE
VABALT ARSTITÖÖD JA VAIMULIKKU TÖÖD
TEHA?
Pärast Riia ülikooli lõpetamist 1960.
aastal olin kümme aastat praktiline arst Jekabpilsi
kandis ühes külas 140 kilomeetri kaugusel
Riiast. Mul ei lubatud oma linnas jumalateenistustel
käia. Kaks korda kuus sõitsin Riiga.
Tegelikult tahtsin töötada samas rajoonis,
kus mu isa sel ajal pastorina töötas —
Talsis. Aga keelati — kui isa on pastor, ei või
poeg seal arstina töötada. Mul ei lubatud
ka üliõpilasi õpetada — järsku
rikun nad ära. Õppejõuna hakkasin
tööle alles 1990. aastal. Oma kandidaaditööd
kaitsesin ma mitte Riias, vaid Moskvas 1980. aastal,
et ei oleks konflikte.
JEKABPILSIST LÄKSITE TE TAGASI
RIIGA?
1970. aastast töötasin Riias lastereanimatsioonis.
Olid öövalved, laste äratoomised teistest
piirkondadest. Töö oli raske ja sellepärast
on mul praegu olnud tervisehäireid — südame
ja ajuvereringega.
Oli ka omapäraseid lugusid. 1970. aastatel tuli
ükskord katoliku preester salaja öösel
haiglasse last enne surma ristima. Ma ei teadnud sellest
midagi, aga kõik hakkasid süüdistama
mind, et mina kutsusin preestri. Kõik teadsid,
et ma olen usklik, kuid mul lasti töötada.
Riias mul kogudusetööd ei takistatud. Mängisin
Matteuse koguduses orelit. Ma ei jutlustanud, kuid tunnistasin
koguduses.
KUIDAS SAI ARSTIST AJAKIRJANIK?
Ma ei ole ajakirjandust õppinud. Mulle lihtsalt
meeldib kirjutada. Selle ande olen pärinud vist
oma isalt. Tema kirjutas nooruses poeeme ja artikleid.
Ta oli 1925. aastast jutlustaja. Leian vanadest baptistide
ajakirjadest tema artikleid.
Esimene ajakirja Baptistu Vestnesis number ilmus 1991.
aastal. Ma kartsin, et olen arst ja õppejõud,
kuidas ma kõike jõuan. Kuid piiskop Janis
Eisans veenis mind. Ta kirjutas mulle kaks kirja. Kartsin,
kuid võtsin toimetajatöö enda peale.
Aga ma armastan seda tööd südamest ja
see annab mulle positiivseid emotsioone.
KUIDAS TE ISELOOMUSTAKSITE OMA AJAKIRJA?
Meie ajakiri on kogudustele infoallikaks, ta on suunatud
usklikele inimestele. Algul ilmus ajakiri üle kuu,
1995. aastast iga kuu. Ajakirjal on 40 lehekülge.
Lehekülgede numeratsioon käib aasta algusest,
et köidetud ajakirjadest oleks lihtsam artikleid
leida. Iga numbri lõpus on kokkuvõte inglise
keeles. Meie lugejad Ameerikas, Kanadas, Austraalias
ja Brasiilias on seal integreerunud ja assimileerunud.
Noored ei oska enam läti keelt. Nad võivad
vähemalt kokkuvõtet inglise keeles lugeda.
Mul on hea meel, kui saame kirjutada ristimistest
ja ordineerimistest. On juttu eelmistelt generatsioonidelt
pärit väärtustest. Me peame neid hoidma.
Ajakirjas on ka palvekalender. Iga päev palutakse
kas mõne koguduse, väljaannete, noorte,
juhtide või teiste riikide pärast. Janis
Šmits, meie uus piiskop, tõi selle mõtte
Kanadast.
Ajakirja väljaandmisel töötame ainult
kahekesi. Teine inimene töötab arvutil ja
küljendab ajakirja. Kirjutavad muidugi paljud.
Lood tuleb arvutisse sisestada ja redigeerida. Viimasel
ajal tulevad artiklid sageli e-postiga. Pildid skaneerime.
Ajakirja tegemine annab suure koormuse. Palk on sümboolne.
Meie väljaandel on rahalised raskused. Ma loen
seda tööd oma kutsumuseks, kuid ma ei tea,
kaua saan ma seda veel teha.
LÄTI BAPTISTIDEL ON JU VEEL VÄLJAANDEID?
Baptistidel on kaks kuukirja. Peale meie ajakirja
on ka Laba Vests (Hea Sõnum), mis ilmub 1990.
aastast. See on mõeldud evangelisatsiooniks ja
laiale lugejaskonnale. Muidugi ka kogudustele. Selle
ajakirja trükikvaliteet on palju parem. Seda ajakirja
teevad teised inimesed. Algul oligi meil ainult üks
ajakiri. Jagunemine toimus 1991. aastal.
Igal aastal ilmub baptistiliidul aastaraamat. Olen
ka selle toimetaja.
Ka meie majas töötav kristlik raadio annab
oma ajakirja välja. See on kõigile uskkondadele
ja trükitehniliselt väga heal tasemel. Raadio
president on baptist. Baptistina ma kõigega selles
ajakirjas ei nõustu.
Baptistidel peaks ka edaspidi olema oma ajakiri.
MIDA LOETE OMA PÕHITÖÖKS?
Olen veel Läti lastearstide ühingu president
ja selle ühingu ajakirja toimetaja.
Kõige enam armastan tööd baptistide
ajakirja toimetuses. Kui lähen lastearstide ühingusse,
siis ma ennast nii hästi ei tunne.
Armastan väga ka orelimängu. Mulle meeldib,
kui kogudus laulab ja ma saan seda saata. Mu ema oli
klaverimängija, mu noorem vend oli muusikaakadeemias
professoriks, kahjuks viis raske haigus ta 48-aastaselt
ära. Mina olen asjaarmastaja klaverimängija.
Mul on sel alal väga väike haridus, kuid Matteuse
koguduses mängin ma juba peaaegu 50 aastat. Meil
on ka liidu meeskoor ja ma saadan seda orelil. Laulda
on mul juba raske, aga mängida ma saan.
Jumal on andnud mulle ka pere. Naine on ka arst, nüüd
juba pensionil. Ka tütar on ajakirjanik Läti
lastearstide ajakirja juures.
ARSTITÖÖ ANNAB TEILE VIST
VÄGA PALJU VÕIMALUSI SUHTLEMISEKS?
Olen käinud lastearstide konverentsidel Iisraelis
ja Hiinas ning Euroopa erinevates linnades — Brüsselis,
Oslos, Münchenis, Berliinis ja Edinburghis. Olin
neil nõupidamistel Läti esindaja. Kõigis
neis kohtades võtsin ühendust ka baptistidega.
Kirjutan oma reisidest ka baptistide ajakirjas. Õpetan
inglise keeles Sri Lankast, Pakistanist ja Liibanonist
pärit üliõpilasi.
MILLISEID KEELI TE RÄÄGITE?
Vene keelt räägin vabalt, inglise keelt
raskustega, koolis õppisin saksa keelt. Nüüd
olen saksa keelest palju unustanud, sest vaja on inglise
keelt.
Minu jaoks on küllalt raske töötada
välisüliõpilastega inglise keeles.
Õnneks on neil head teadmised läti keelest.
Sri Lankast pärit üliõpilane helistas
mulle läti keeles! Mõned pakistanlased oskavad
veidi ka vene keelt. Nad õpivad meil, sest siin
on odavam kui Euroopa teistes kõrgkoolides. Nad
oskavad läti keelt paremini kui venelased, kes
siin ammu elavad.
KAS TEIL ON ÜLIÕPILASTEGA
KA USUST JUTTU OLNUD?
Kui võetakse vastu, siis ma kingin neile Uue
Testamendi. Olen töötanud ka gideonidega.
Mul oli sel aastal kolm diplomandi Sri Lankast. Küsisin
ühelt tamililt, mis usku ta on. Ütles, et
on hindu. Kaks tüdrukut on kristlased. Nad käivad
Riias anglikaani jumalateenistustel.
Pakistanlased on moslemid. Ka nendega oleme arutanud
maailma probleeme, näiteks Iisraeli asju. Nad on
normaalsed intelligentsed inimesed, mitte terroristid.
Austavad meie traditsioone, kuid reedeti ei taha midagi
teha...
Minu jaoks on see huvitav, aga raske. Olen juba pensionieas.
KUI PALJU TEIL EESTIGA SIDEMEID ON
OLNUD?
Üliõpilasena käisin Mazsalaca lähedal
kolhoosis ja siis me sõitsime sealt Eestisse.
See oli meile väga huvitav. Siis ei olnud mingit
riigipiiri.
Mul on sidemeid Eesti lastearstidega.
Kunagi olid mul head suhted ka Valgaga ja pastor Jaan
Hanniga. Olin siis veel üliõpilane ja hiljem
noor arst. Minu isa suhtles Valgas ühe vennaga.
Kunagi oli ju Valkas lätikeelne baptistikogudus.
Kui olin noor, siis sõitsime appi palvela ehitusele
Kohtla-Järvel. Mina ise elasin rohkem kaasa ja
toetasin ehitust. Käisin ka avamisel.
Kõige meeldejäävam oli, kui me Matteuse
koguduse kooriga käisime Tallinnas Olevistes. Minu
jaoks oli sealsel suurel orelil mängimine tõeline
elamus. Käisime Tallinnas kuulamas ka Billy Grahamit,
sest Riiga ta ei tulnud.
Meil olid kontaktid ka ajakirjaga Teekäija. Viimastel
aastatel on need millegipärast katkenud.
Eestiga
seovad mind südamlikud ja sügavad tunded.
Ma arvan, et need kontaktid peavad jätkuma.
KUST TEIE ENERGIA JA TÖÖVÕIME
PÄRIT ON?
Kõik on Jumala armust. Ainult Tema aitab.
Mulle pandi Piiblist võetud nimi — “Eenok
kõndis koos Jumalaga, ja siis ei olnud teda enam,
sest Jumal võttis tema ära” (1Mo 5,24).
Tervis nõuab juba koormuse vähendamist.
Ennast ei tohi ju ka kahjustada.
SOOVIME TEILE SÜDAMEST JUMALA
ÕNNISTUST!
9. augustil 2002 Riias
NOORTETÖÖ
TEGIJATE RAHVUSVAHELINE SUVEKONVERENTS SUURUPIS
20.—28. juulil toimus Suurupis Euroopa Kristliku
Misjoni Põhja-Ameerika haru korraldatud noortetöö
tegijate rahvusvaheline laager.
Euroopa Kristlik Misjon (ECM) sai alguse 1904. aastal
Eestis. Organisatsiooni asutaja ja esimene misjonär
oli Hans Raud, kes sai vastava läkituse palves
Jumalalt. Misjonitöö oli suunatud alguses
Venemaa poole, siis suunduti Euroopasse ja hiljem läks
ECMi üks haru ka Ameerika mandrile. Täna on
ECMi selle haru peakontor Vancouveris Kanadas ja direktoriks
on evangelist Vincent Price.
Suurupi konverentsil oli üle 90 osavõtja
Lätist, Leedust, Eestist, Ukrainast, Inglismaalt,
Rumeeniast, Kanadast ja USAst. Konverentsi eesmärk
oli julgustada, kinnitada ja ergutada noori, anda neile
uusi süvendatud teadmisi Piiblist, samas anda ka
võimalus end väljendada ja esitada küsimusi
ning diskuteerida. Lisaks teadmiste hankimisele oli
erakordne võimalus vahetada noortetöö
kogemusi teiste riikide esindajatega.
Konverentsi teemaks oli apostel Pauluse sõnum
“Püüa hoolega osutuda Jumala ees kõlblikuks
töötegijana, kel pole tarvis häbeneda,
kes tõe sõna kuulutab õigesti”
(2Ti 2,15). Kuue päeva jooksul toimus Piibli süvendatud
uurimine Johannese evangeeliumi 13. ja 14. peatükkide
alusel. Igal päeval oli kuni üheksa küsimust
iga teema kohta. Koos püüti grupijuhi abiga
leida ühine arusaamine Piiblist ja selle praktilisest
väljundist noortejuhtidele.
Meeldiv oli kogeda, et eri riikidest noored peavad
väga oluliseks isiklikku osadust Jumalaga uussünni
kaudu Jeesuse Kristuse lunastustöö läbi,
igapäevast Piibli uurimist, aktiivset palveelu.
Ka pühitsuselu osas oldi väga üksmeelsed.
Samuti on oluline, et maailm kogeks meie tunnistuse
läbi valgust, mitte et meie maailma arusaamade
alusel (disko, tants jne) püüame inimesi võita
Kristusele.
Kogu laagri rahvas oli jagatud kaheksasse rühma.
Päevad algasid hommikupalvega rühmades. Pärast
hommikusööki oli piibliuurimine rühmades.
Teemad koos konkreetsete kirjakohtade ning küsimustega
olid juba varakult saadetud kõikidele osavõtjatele.
Kohale tuli tulla ettevalmistatult, et grupitöös
selgitada oma seisukohti vähemalt kahe küsimuse
osas ja seda igal päeval. Edasi järgnes ühine
piiblitund. Seda viisid läbi igal päeval erinevad
rühmajuhid — Vincent Price külalisena
esimesel õhtul, edasi Dwight Stone, Maciek Stolarski,
Paul MacKnight, Mindaugas Diksaitis, Remigijus Bingelis,
Vladimir Gorbijenko, Ruudi Leinus ja Andrei Katzuba.
Pärast lõunat olid eraldi meeste ja naiste
osadustund, kus oli võimalus esitada aktuaalseid
ja huvipakkuvaid küsimusi.
Ka vaba aega oli piisavalt — sai suhelda, nautida
kaunist loodust, ujuda, sportida, osa võtta võistlustest.
Konverentsist osavõtjatel oli võimalus
osaleda Tallinnas Nõmme Vabaduse Baptistikoguduse
uue kiriku krundil vabaõhujumalateenistusel,
kus jutlustas ECMi direktor Vincent Price, muusikaga
teenisid Urve ja Riho Pihlak ning laulis leedulaste
koor.
Unustamatu muusikaelamuse said konverentsist osavõtjad
Tallinna Rootsi Mihkli kirikus klassikamuusika kontserdil
— esines kolme koguduse ühendatud segakoor
(EELK Hageri koguduse koor, Tallinna metodisti kiriku
koor “Credo” ja Tallinna Allika baptistikoguduse
kammerkoor) ning orkester, dirigent oli Lehari Kaustel.
Ühel päeval käidi Tallinnas ekskursioonil
— vanalinnas, botaanikaaias, Kadrioru lossiaias
jm.
Iga õhtu oli ühe maa sisustada. Eesti
õhtuid oli mitu — eestikeelsete koguduste
oma Viimsi vabakoguduse gospelkooriga ning venekeelsete
koguduste õhtud. Oma õhtud olid ka Lätil
(läti- ja venekeelsed kogudused), Leedul ning Ukrainal.
Igal õhtul oli ka üllatusmoment —
Maciek Stolarski oli püüdnud pildistada huvitavaid
ja meeleolukaid hetki ning vürtsitas neid teravmeelsete
ja vaimukate pealkirjadega. Paljud osavõtjatest
võisid ennast üllatusena näha videoekraanil.
Suur tänu Eesti Kristliku Nelipühikiriku
Suurupi piiblikooli juhtkonnale ja kokkadele, tänu
kellele see suurepärane ning rikkalikult õnnistatud
laager toimuda sai. Samuti eriline tänu ECMile,
kes sponsoreeris üritust ja isiklikult Vincent
Price’ile ja Dwight Stone’ile, kes on selliseid
suvekonverentse väga oluliseks pidanud.
Suur tänu kõikidele osavõtjatele.
Te olite erilised!
Ja lõpetuseks — kõige suurem au
ja tänu kuulub meie Issandale selle õnnistatud
konverentsi eest.
HALDI ja RUUDI LEINUS
AMETISSE
SEADMISE JA ORDINATSIOONI TALITUSE VÄLISEST VAHEST
Viimasel ajal on mõned küsinud: “Miks
uute töötegijate õnnistamisel pannakse
vahel käed õnnistatava õlgadele,
vahel tema pea peale?” Selle kirjutise tingis
Kuulutaja toimetusele tulnud samalaadne küsimus
Torontost.
Vastus on väga lihtne: selleks, et teha vahet
ametisse seadmise ja ordineerimise vahel. Ordineerimine
on õnnistamise talitus. Me õnnistame koguduse
liikmeks, diakoniks ja pastoriks käte pea peale
panemisega. Saades koguduse liikmeks, oleme nüüdsest
“valitud sugu, kuninglik preesterkond, püha
rahvas, omandrahvas” (1Pe 2,9). Diakoniks ordineerimisel
saame erilised teenimisülesanded vastavalt Püha
Vaimu andidele ja pastoriks ordineerimisel Jumalast
antud karjase seisuse. Kõigil kolmel juhul on
tegemist uue seisundiga — vt. Ap 13,3;14,23; 1Ti
4,14; 2Ti 1,6; Tt 1,5.
Kui aga diakoni ordinatsiooniga vend seatakse koguduse
pastori kohusetäitjaks, siis me asetame ta õlgadele
uue vastutuse. “Ja ma panen Taaveti koja võtme
temale õlale: tema avab ja ükski ei sule,
tema suleb ja ükski ei ava” (Js 22,22). Ametisse
seatu saab uue ülesande ja ikke. “Võtke
enda peale minu ike ja õppige minult, sest mina
olen tasane ja südamelt alandlik ja te leiate hingamise
oma hingedele” (Mt 11,29). Me palume, et tal oleks
jõudu ja tarkust seda ametit kanda. Ikke endale
võtmine tähendab ka piibelliku õpetuse
omaks võtmist ja selles püsimist. Ühtlasi
tuletab see meelde iga pastori evangeelset ülesannet
leida kadunud lambad ja kanda nad oma õlgadel
taas karja hulka nagu hea karjane (Lk 15,5).
Aasta või paari pärast, kui ta ordineeritakse
koguduse pastoriks, siis asetavad orineerijad käed
ta pea peale. Aastate möödumisel võib-olla
asub ta tööle teise kogudusse. Siis me ei
anna talle uut ordinatsiooni, vaid seame käte õlgadele
panemisega ja palvega ta uue koguduse pastoriks. Tavaliselt
ametisse seadmist juhtiv isik – enamasti liidu
president – ka selgitab, miks nii talitatakse.
Muidugi palutakse õnnistust vennale ja tema
tööle mõlemal juhul, kuid see väike
vahe käte asetuses näitab vahet ametisse seadmise
ja ordinatsiooni tähenduses, tõstes viimase
erakordsust.
JOOSEP TAMMO
Eesti EKB Liidu ordineerimiskomisjoni liige
LÜHIDALT
Pühapäeval, 25. augustil ordineeriti Pärnu
Peeteli koguduses teiseks pastoriks VITALI VETŠERKOVSKI.
Ordineerimispalve pidasid Eesti EKB Liidu president
Helari Puu, liidu venekeelsete koguduste vanempresbüter
Nikolai Orehhov ja koguduse pastor Valeri Vetšerkovski.
MIDA VÄIKSEM KOGUDUS, SEDA ROHKEM RISTIMISI
Kes lasevad end ristida? Briti baptistiliidu uurimus
tõi kaasa suuri üllatusi.
Tulemuseks oli, et enamus inimesi ristitakse väikestes
kogudustes, kus on vähem kui 25 liiget. Keskmiselt
ristitakse kuni 25-liikmelistes kogudustes aastas 1,4
inimest. Kogudustes, kus on 100 kuni 150 liiget, ristitakse
25 liikme kohta vaid 0,4 inimest.
Uuringu kohaselt ristitakse kõige rohkem inimesi
kogudustes, kus pastor on töötanud kuus-seitse
aastat.
Statistika kohaselt ristitakse Briti baptistiliidus
iga nädal umbes 78 inimest. Oma 145 tuhande liikmega
ja üle 2100 kogudusega on Briti baptistiliit Euroopa
suurim.
Küsimusele,
mis on avaldanud kõige suuremat mõju kristlaseks
saamisel ja ristida laskmisel, vastati 1159 juhul, et
kristlastest sõbrad. Sellega on nende evangeelne
mõju kõige suurem. Sellepärast ei
või evangeelset tööd jätta ainult
vastavalt koolitatud evangelistide hooleks. Uuring kriipsutas
alla, et mittekristlasi mõjutab usklike elustiil
palju rohkem kui nende õpetuslikud veendumused.
Umbes kolmandik uuringus osalenutest olid nooremad
kui 21-aastased.
Ainus evangeelne meetod, mis uuringu kohaselt erilist
tähendust omab, on alfa-kursus. Tegemist on uskkondade
vahelise põhikursusega, mille juurde kuulub ka
ühine söömaaeg. Üle 30-aastased
nimetasid alfa-kursust kaks korda rohkem kui kõiki
teisi evangeelseid programme kokku.
idea Spektrum
KRISTLASTE
ELU ON PALJUDES MAADES OHUS
Vaatamata ähvardavatele vaenuavaldustele on ligimesearmastus
ikka ajanud misjonäre, õpetajaid, arste,
meditsiiniõdesid ja humanitaarabitöötajaid
vaestesse või mittekristlikesse maadesse appi.
11. septembri aastapäeva eel suureneb rünnakute
oht kristlaste vastu. “Ühegi kristlase elu
ei ole enam kindel,” tundub olevat islami terroristide
verine sõnum Pakistanis. Ilmselt otsivad terroristid
niisuguseid sihtmärke, kus tabatakse välismaiseid
kristlasi ja nende lapsi.
Vägivald ei piirdu Pakistaniga. Filipiinidel
hoidis terrorigrupp “Abu Sayyaf” üle
aasta kinni ameeriklastest misjonäripaari. Mees
sai vabastamiskatsel surma (vt. juunikuu Kuulutajat).
Väga ohtlik on Sudaanis, kus kodusõjas võitlevad
omavahel põhjaosa araabia-islami ning lõunaosa
kristlikud ja loodususundilised rahvad. Misjonärid
võivad langeda ka lihtsalt röövlite
ohvriks.
PAKISTANIS ON VÄGA OHTLIK
Sellest
ajast, kui valdavalt islamlik Pakistan haarati USA juhitud
võitlusse rahvusvahelise terrorismi vastu, on
sellel maal rünnatud nelja kristlikku asutust.
Tõenäolisteks ründajateks olid islami
ekstremistid.
Oktoobris hukkus 16 inimest rünnakul Bahawalpuri
katoliku kirikule. Märtsis sai 15 inimest surma,
kui Islamabadi diplomaatide kvartalis olevas protestantlikus
kirikus heideti jumalateenistuse ajal rahva sekka käsigranaat.
45 inimest sai haavata.
9. augustil korraldasid relvastatud mehed kristlikus
haiglas Taxila linnas veresauna. Hommikupalve järel
tormasid nad Pakistani presbüterliku kiriku ja
USA poolt toetatud silmakliiniku kirikusse. Nad tulistasid
jumalateenistusel osalejaid ja loopisid käsigranaate.
Neli meditsiiniõde ja üks ründaja said
surma. Üle 20 inimese sai haavata. Üks meditsiiniõde
on kriitilises seisundis. Haigla teenindas eelkõige
vaeseid pakistanlasi.
Piltidel Taxila (Pakistan)
haiglale tehtud rünnaku ohver
ja purustatud haiglakirik
Neli
päeva varem rünnati Muree linnas kristlikku
kooli. Kuus pakistanlasest kooliteenijat sai surma.
Kolm viiest mõrtsukast tapsid end põgenedes.
Ükski 150 koolilapsest viga ei saanud. Kool asutati
1956. aastal välismaiste kristlike organisatsioonide
töötajate laste õpetamiseks. Pärast
11. septembrit kool ajutiselt suleti ja avati veebruaris
taas. Kooli direktori austraallase Russel Mortoni sõnul
ei olnud kooli keegi varem ähvardanud.
Misjonär Carola Keil oli šokeeritud ja samas
oli tal hea meel, et veresaun suuremaks ei kujunenud.
Tema kolm last käisid Muree koolis. “Seal
juhtus ime,” ütles ta. Terroristid tormasid
klassist, kus lapsed istusid, lihtsalt mööda.
“Ükski laps ei karjunud, paanikat ei puhkenud
— see oleks tähendanud surma.” Jumal
sulges terroristide silmad. Pärast rünnakut
toetasid misjonärid hukkunud valvurite perekondi.
Samas ei tea misjonär, mis edasi saab: “Kui
kooli enam ei avata, peame koju tagasi sõitma.”
Pakistani vähemuste minister S.K. Tressler kutsus
üles terrorismi hukka mõistma: “On
selge, et terroristid on võtnud kristliku kogukonna
Pakistanis oma märklauaks.” Piiskop Samuel
Azariah ütles, et islami äärmuslased
püüavad sel viisil USA juhitavat võitlust
terrorismiga õõnestada.
KESET KODUSÕDA SUDAANIS
Lõuna-Sudaanis sai vaenutsevate poolte tulevahetuses
surma kristliku abiorganisatsiooni World Vision keenialasest
töötaja Charles Kibbe. Sellest 46-aastasest
mehest jäi järele naine ja kolm last.
Mässajad vabastasid ööl vastu 29. juulit
Lõuna-Sudaanis Waati vanglast 14 vangi ja ründasid
siis lähedalasuvat World Visioni laagrit. Rööviti
kolm organisatsiooni töötajat. Kuue päeva
pärast vabastati sakslane Ekkehard Forberg (31)
ja keenialane Andrew Omwenga (45). Kaks päeva varem
õnnestus teises kohas vabaneda Steffen Horstmeieril
(30).
Mässajate grupp sundis World Visioni töötajaid
60-kilomeetrisele jalgsimarsile, mille nad suuremas
osas paljajalu läbi tegema pidid. Horstmeier lahutati
kahest ülejäänust. Ta tahab Lõuna-Sudaani
tagasi pöörduda, et vaeseid inimesi aidata.
Forberg oli alles 21. juulil Keeniasse ja Lõuna-Sudaani
läinud, kus ta pidi tegelema vägivalla ennetamise
ja rahutaotluste kavadega. Omwenga juhtis World Visioni
programmi Waatis.
Saksa saadik Keenias Jürgen Weerth ütles,
et lunaraha röövitute eest ei küsitud
ja mässajatele mingit raha ka ei makstud.
Steffen Horstmeier tema hoole
all olevate lastega
World Vision tegutseb Lõuna-Sudaanis 1972.
aastast alates. Abiorganisatsioon tegeleb põuast,
üleujutustest ja kodusõjast nuheldud regioonis
projektidega vaesuse vastu, toitlustuse ja tervishoiuga.
Umbes 30 protsenti alla viieaastastest lastest kannatab
seal alatoitluse all. Röövimise järel
peatas organisatsioon ajutiselt oma töö Lõuna-Sudaanis.
World Visionil on umbes 14 tuhat kaastöölist
peaaegu sajal maal.
LIHTSALT RÖÖVLID
Ööl vastu 9. augusti lasti maha 41-aastane
World Visioni organisatsiooni juht Haitis Evincs Theogene.
Ta oli teel õhtusöögile oma ema majja
Haiti pealinnas Port au Prince’is. Tema auto on
seni leidmata. Theogenest jäid maha naine ja 14-aastane
tütar. Politsei uurib asja, aga ei ole suutnud
leida ühtegi kahtlusalust ega pealtnägijat.
World Visioni asepresident Ladina-Ameerika ja Kariibi
piirkonna alal Manfred Grellert avaldas omastele kaastunnet
ja palus surnu lähedaste pärast palvetada.
idea Spektrum
VÄLISMAALT
Brasiilias on ikka veel inimsööjaid
Maailma ühes suuremas riigis Brasiilias elab
ikka veel umbes 75 indiaanihõimu vaenus ümbritseva
maailmaga. Osa neist on koguni inimsööjad.
Seda teatas Saksa misjonär Andreas Totz. Tema andmetel
on paljude hõimude meditsiinilised ja sotsiaalsed
elamistingimused katastroofilised. Kõige hullem
on aga suur hirm deemonite ja vaimude ees. Ristiusk
võiks neile väga vabastavalt mõjuda.
Asjatundjate arvates elab Brasiilia ürgmetsades
umbes 200 indiaanihõimu, milles on kokku 200
tuhat inimest. Totzi andmetel ei ole misjonärid
enam kui sadat hõimu kunagi külastanud.
Indiaanlastele on vaja abi nii kehale kui hingele, et
pealetungiva tsivilisatsiooni ees püsima jääda.
idea Spektrum
Misjonäri oletatav tapja pääses kohtu
käest
Baptistimisjonäri Graham Stainesi ja tema kahe
poja oletatava tapja kohtuprotsessil Indias toimus ootamatu
pööre. Peamine kahtlusalune Dara Singh lasti
ühe oma kaasosalise tunnistuse peale vabaks.
Staines ööbis koos oma poegadega autos.
Kõik kolm põletati elusalt autos jaanuaris
1999.
Mahendra Hembram ütles, et tema üksi pani
misjonäri auto põlema. Tunnistuse kohaselt
ei suuda Hembram neid 20 inimest, kes rünnaku juures
olid, meenutada.
Indias on avaldatud arvamust, et Hembramile avaldati
kõrgemalt poolt survet. Dara Singh kandideeris
kohe pärast vabanemist ühte valitsevasse ametisse.
Die Gemeinde
Märkus. Graham Stainesi tapmisest oli juttu Kuulutajates
nr. 113 (märts 1999) ja 125 (märts 2000).
|