Selle
pildi peal on Valaste juga 13. aprillil. Kõrgelt
kaldalt langes alla vesi. Pankrannikule oli veel kinni
jäänud palju lund, mida põhja poolt
paistev päike polnud suutnud ära sulatada.
See vaatepilt oli tõeline Jumala loodud ime!
Viimasel ajal on Kuulutajas palju juttu
olnud misjonäridest. Evangeeliumi kuulutamine on
Uue Testamendi üks keskseid mõtteid. Oluline
on, et see oleks ka meie südames kesksel kohal.
Kristuse ülestõusmise ja nelipühade
vahel oli Tema jüngritel enesekogumise ja järelemõtlemise
aeg. Nende ettekujutus maailmast ja Jumala riigist muutus
oluliselt. Jumal vormis neid, et nad oleksid kõlbulikud
peatselt saabuvaks tööks. Pärast nelipüha
hakkas evangeelium hoogsalt levima.
Paljud inimesed kardavad muutusi. Enne
Kristuse omaks saamist ei suuda nad ette kujutada, et
peaksid elama Jumalale pühendatud elu. See ettekujutus
oleks kindlasti ka väga puudulik! Aga kui Kristus
saab elu valitsejaks, saab uuest elust rahuldust, lahendusi
ja tulevikku pakkuv tegelikkus. See uus elu ei ole inimeste
väljamõeldud ja rakendatud, vaid Issandalt
eneselt pärit.
Maailm muutub paremaks ainult evangeeliumi
kuulutamise ja ellurakendamise läbi. Sellele tööle
asumine nõuab paljudelt usklikelt harjumuspärase
elustiili muutmist. Aga Issand ootab seda meilt! Temale
vastuhakkamine on ohtlik asi.
Kevad tuleb kindlalt ja lumi kaob ka kõige
varjatumatest kohtadest. Sama kindlalt tegutseb Issand
ka vaimumaailmas. Jeesus õpetas meid palvetama:
"Sinu riik tulgu, sinu tahtmine sündigu nagu
taevas, nõnda ka maa peal!" (Mt 6,10).
PALUGE
RAHU JERUUSALEMMALE!
Toimetaja kommentaar
Iisraeli peaminister Ariel Sharon süüdistab
palestiinlaste presidenti Yassir Arafatti selles, et
ta ei peata terroristide tegevust ja hoiab kurjategijaid
oma kaitsva tiiva all. Enesetaputerroriste on kahtlemata
väga raske või isegi võimatu peatada.
Samas on nende kätega hea ära teha seda, mida
avaliku poliitika ja legaalsete relva- või politseijõududega
teha ei saa. Kindlasti ei ole praeguse konflikti peapõhjus
Sharoni ja Arafati vastastikuses vihkamises, nagu ajakirjandus
on väitnud, kuigi teineteisest lugupidamises neid
kaht meest ka kahtlustada ei saa.
Palestiinlased on küllaltki osavad maailma avaliku
arvamuse enda kasuks pööramisel. Kui Iisrael
terroristidele vastulöögi annab, süüdistatakse
teda rahulike elanike ründamises. Ka Eesti ajakirjandusest
paistab, et palestiinlastele tuntakse rohkem kaasa kui
juutidele.
Kui meie kaldume juutide poolele, siis peame samas
ütlema, et kõik, mida Iisrael teeb, ei tarvitse
õige olla. Iisrael on ilmalik riik. Vana Testament
on täis näiteid Iisraeli ebaõigest
käitumisest Jumala ees. Kindlasti vajab ka tänapäeva
Iisrael suuremal või vähemal määral
Jumala korrigeerivat kätt. Me peaksime kõike
hindama Uue Testamendi seisukohtadest lähtudes.
Iga inimene on loodud Jumala näo järgi ja
on väärtus Issanda silmis. Me peame hindama
kaotusena nii juutide kui ka palestiinlaste elusid,
mis verevalamise ohvriks langevad.
Moslemite ja juutide vaheline vastasseis on tegelikult
lepitamatu. Poliitikud peavad püüdma muidugi
olukorda leevendada, ajutiselt ja mingil määral
on see aeg-ajalt ka õnnestunud. Kristlastena
peame me otsima aga piibellikku lahendust ning see saab
olla ainult Kristuses. Evangeelium ja Jumala armastus
kuulub kõigile, ka juutidele ja moslemitele.
Mõlematele on vaja päästmist. Ainult
Kristuses tuleb kooskõla, nagu see tuli esimesel
sajandil kristlaseks saanud juutidele ja paganatele:
"Teie olite tol ajal ilma Kristuseta, kaugel eemal
Iisraeli kodakondsuse õigusest ja võõrad
tõotuselepingule, teil ei olnud lootust ega Jumalat
siin maailmas. Nüüd aga Kristuses Jeesuses
olete teie, kes te varem olite Jumalast võõrdunud,
saanud lähedaseks Kristuse vere läbi. Sest
Tema on meie rahu, kes on mõlemad liitnud üheks
ja lõhkunud maha vaheseina - see tähendab
vaenu - oma ihu kaudu... Ta on tulnud ja kuulutanud
rõõmusõnumit rahust teile, kaugelolijaile,
ja rahu lähedalolijaile, sest Tema läbi on
meil mõlemal ühesainsas Vaimus ligipääs
Isa juurde." (Ef 2,12-18).
Laulja ütles: "Paluge rahu Jeruusalemmale!
Käigu hästi nende käsi, kes sind armastavad!"
(Ps 122,6).
* * *
Tuleme nüüd lühidalt Eestimaale.
17. aprillil registreeriti Moskva patriarhaadile alluv
õigeusu kirik. Tegemist oli puhtpoliitilise,
mitte usulise probleemiga. Nüüd loodetakse
sellest sammust Eesti-Vene suhete paranemist. Selle
vastu ei tohiks kellelgi midagi olla, aga kas see ka
teoks saab, näitab tulevik.
Väga valusaks teemaks on tõusnud ravimite
hinna kompenseerimine. Peaaegu kõik inimesed
tarvitavad aeg-ajalt arstirohte. Mingi osa nende hinnast
kaetakse riigi poolt. Kui suur see osa peaks olema?
Kust alates peaks riik kõik kinni maksma või
hoopis maksmisest loobuma? Raha on alati mingi kindel
kogus. Kuidas seda jaotada erinevate haigete ja ravimite
vahel?
Ilmselt vaatavad haiged sellele probleemile teise
pilguga kui haigekassa. Haige, kellel ei ole raha arstimi
ostmiseks, ei saa leppida oma olukorraga. Lootusetult
haige soovib kätte saada ka väga kalli ravimi,
kui see talle väikestki kergendust või elupikendust
tuua tõotab.
Kristlased on alati olnud abivajajate poolel. Milleks
hoolitseda vangide, lootusetult haigete või elu
hammasrataste vahele jäänud inimeste eest?
Pealegi - paljud haigused ja raskused on hädalise
enda eluviiside (patu) tagajärg. Ometi on kristlased
neid aidanud. Õiged kristlased teevad seda edaspidigi.
Praegusel kriisil on tugev poliitilise võitluse
ja kampaanialikkuse maitse juures. Valimised on tulemas
ja võib-olla toob vajadus näidata ennast
rahva eest hoolitsejana kaasa ka selle probleemi parema
lahenduse.
Sageli vaatavad lihtsad inimesed nende ümber
toimuvatele sündmustele kui neisse mittepuutuvatele,
mida nemad mitte kuidagi mõjutada ei saa. Kuid
palvetajad on sündmuste aktiivsed mõjutajad.
Igal juhul oleme me kaasvastutajad - kas oma aktiivse
tegutsemise või passiivsuse tõttu.
24. aprillil 2002
KUSAGIL
KÄRSSAB!
"Nõnda ütleb Issand Jumal:
Pane pott tulele, pane, ja vala sisse ka vett! Kogu
sellesse lihatükid, kõik head tükid:
saps ja abaluu, täida see valitud kontidega! Võta
valitud lammas ja lao selle alla ka puid; keeda vägevasti,
hauta selle sees ta kontegi! Seepärast ütleb
Issand Jumal nõnda: Häda veresüüga
linnale, roostetanud potile, mille küljest rooste
ära ei lähe! Tühjenda see tükk tüki
järel ilma liisku heitmata!
Seepärast
ütleb Issand Jumal nõnda: Häda veresüüga
linnale! Minagi suurendan tuleriita. Lisa puid, süüta
tuli, keeda liha pehmeks, keeda leent, nii et kondid
hakkavad kõrbema! Pane siis pott tühjalt
süte peale, et see kuumeneks ja vask hakkaks hõõguma,
et selle mustus sulaks, rooste kaoks! Vaeva on nähtud,
aga selle küljest ei ole läinud see rohke
rooste - see ei kadunud tuleski! Oma häbiväärse
mustuse tõttu - ma tahtsin sind küll puhastada,
aga sina ei läinud puhtaks oma mustusest - sina
ei saagi enam puhtaks, enne kui ma olen su kallal vaigistanud
oma viha. Mina, Issand, olen rääkinud. See
sünnib ja seda ma teen. Ma ei jäta seda unarusse
ja ma ei kurvasta ega kahetse: su teede ja tegude järgi
mõistetakse kohut su üle, ütleb Issand
Jumal."
Hesekieli 24,3-14
Kõik me oleme mõnikord tundnud kõrbelõhna.
Köögis oli miskit pliidile jäänud
ja kogu maja tuli kõrbelõhna täis.
Paremal juhul pidime keetma uue söögi, halvemal
juhul pidime viskama ära ka panni.
Teinekord kasutame neidsamu sõnu ka iseenda
või kellegi teise elu kohta: Kärssab! Elus
on tunda kõrbelõhna
Prohvet Hesekiel kasutab seda paralleeli igapäevasest
elust, kui ta võrdleb Jumala rahva ja Jumala
vahelist suhet. Ka Jumal tunneb mõnikord, et
Tema rahvas kärssab.
KÄRSALÕHN ANNAB MÄRKU MUSTUSEST
Kõrbelõhn tuleb ikka ootamatult: siis
kui sa parasjagu telefoniga kõige mõnusamat
juttu räägid või oled süvenenud
põnevasse artiklisse hommikuse lehe 5. leheküljel.
Kui kõrbelõhna poleks, leiaksime me kahe
tunni pärast eest lõpuni hävinud söögi
või oleks õhtuks kogu meie maja maha põlenud.
Ehkki kõrbelõhn on ebameeldiv, annab ta
meile märku sellest, et kusagil on miski valesti
läinud. Kui me õigel ajal seda märkame,
siis saame asja veel suuremast õnnetusest päästa.
Hesekieli tähendamissõnas tähendab
pott Jeruusalemma ja toit seal sees Jeruusalemma elanikke.
Liha jm hea kraam on seal poti sees. Pada muudkui keeb,
ja selgub, et pott on roostes. Kokk valab vedeliku välja
ja jätab poti kuivalt tulele. Poti sisu lõpuks
põleb ja pott ise sulab tulekuumuse käes.
Healõhnalise koduse õhtusöögi
asemel näeme me pettumust ja õnnetust.
Tähendamissõna esialgses sõnumis
polnud kahtlust: Jumala linna Jeruusalemma, mis seni
oli olnud kindlaks varjupaigaks, ootas hävitamine.
Meile ei lähe eriti korda ajaloolise Jeruusalemma
saatus 2500 aastat tagasi. Küll aga võime
me siit õppida seda, mis põhjustab Jumala
pahameele. Hea on ju teada, mis tingimustel on meil
oodata Jumala õnnistust ja millal Jumal saadab
õnnistuste asemel karistuse. Ehk teisisõnu,
millal tunneb Jumal meist head lõhna ja millal
kõrbelõhna?
Iisraeli rahva seast levis vaimulikku kõrbelõhna
kolmel põhjusel.
Liigne enesekindlus
Esimene põhjus on üleüldine. Piibel
kinnitab, et Jumal on tõotanud kogudust hoida.
Sellest teevad paljud inimesed kiire järelduse,
et Jumal hoiab ka mind, kui ma hoian koguduse varju,
st täidan korralikult kõik oma kohustused
koguduse ees.
Seda võiks nimetada liigse enesekindluse kõrbelõhnaks.
Ma ei tahakski siin noomida nn nimekirja-kristlasi.
Nende juures pole tuld kunagi olnudki - pole ka karta,
et sealt kõrbelõhna hakkaks tulema. Liigne
enesekindlus puudutab meid, uskujaid, kui me arvame,
et ainuüksi osalemine koguduse töövormides
garanteerib meile Jumala heameele ja õnnistuse.
Ega ikka ei anna küll!
Juuda elanikud arvasid, et kuna Jeruusalemm on Jumala
valitud linn, siis senikaua, kuni nad asuvad selles
linnas, on nad kaitstud ja hoitud. Kuid nad eksisid!
Meie arvame, et senikaua, kuni usu välised märgid
- kirikuskäimine, kooris laulmine, annetamine -
on olemas, senikaua on põhjust uskuda, et Jumal
peab meid enda omaks ja õnnistab meid. Mitte
alati!
Seepärast kutsubki Peetrus sisemiselt veenduma
oma päästes ja seda kindlustama: "Vennad,
olge veelgi innukamad kindlustama oma kutsumist ja äravalimist,
sest kui te seda teete, ei väärata te iial"
(2Pe 1,10). Ei saa olla suuremat möödalaskmist
kui liigne enesekindlus, mis jätab kord taeva ukse
taha.
Vastuoluline elu
Teine põhjus, mis põhjustab vaimulikku
kõrbelõhna meie elus, on usu ja tegude
vastuolu.
Jumala sõna kinnitab meile, et kui me oleme
Jumala lapsed, siis elab Jumala Vaim meie sees. - Jällegi
ütleb ennatlik järeldus:
No samahästi võime siis ju kogu ülejäänud
elu muretult elada! Võrrelgem seda olukorraga,
kus teie elumaja teise tiiba asub elama linnapea (või
president). Võite olla kindlad, et maja hoitakse
siis alati soojana, teed tehakse korda ja katus ei tilgu
kunagi läbi. Endal pole enam vaja mingit muret
tunda!
Ka Juuda rahvas pidas end Jumala tiiva all olevaks,
ükskõik mis nad ka korda ei saatnud.
Jumala leping pidi nende kohta kehtima, ükskõik
kui vähe nad omalt poolt lepingut pidasid.
Jumal aga hoiatab, et kunagi vastu võetud Jumala
arm võib otsa saada, kui me sellega hooletult
ringi käime.
Tahtmatus
Kolmas asi, mis põhjustas kõrbelõhna,
oli tahtmatus: "Ma tahtsin sind küll puhastada,
aga sina ei läinud puhtaks oma mustusest"
(24,13). Nad tahtsid pattu teha. See oli mõnus,
meeldiv, riskantne ja põnev. Nad ei tahtnudki
enam teistmoodi.
Mind on mõtlema pannud tõik, et väga
paljud rängad manitsused Piiblis ei ole kirjutatud
uskmatutele, Jumala vaenlastele, paganatele - vaid usklikele,
Jumala lastele, kristlastele! Heebrea kiri kirjutab
ju pöördunud usklikele: "Kui me tahtlikult
teeme pattu pärast seda, kui oleme õppinud
tundma tõde, siis ei ole enam ohvrit pattude
eest, vaid ainult mingi hirmus kohtu ootamine ja äge
tuli, mis neelab vastased" (He 10,26-27). Ainult
senikaua, kui me püsivusega jookseme meile määratud
võidujooksu, võime me arvestada Jumala
rahu ja õnnistusega.
Niisiis kolm kapitaalset kõrbemist! Küll
on hea, et Jumal laseb meil kõrbelõhna
tunda, kui meie usk ja elu ei käi käsikäes
või kui me oleme muutunud liiga enesekindlaks
või suisa tahtmatuks Jumala asjades. Jumal laseb
meil tunda, kuidas meie vaimulik elu kärssab, kui
me oleme lasknud prioriteedid käest ja Jumala riigist
ettepoole on tulnud töö, pere, meelelahutus,
laiskus
Küll me tunneme, kui meil miskit
kärssab! Tavaliselt tähendab see seda, et
pole enam aega Jumala, koguduse, kaaskristlaste jaoks.
Ilma sellise kõrbelõhnata me kiirustaksime
hukatuse poole, ilma et meil endil sellest aimugi oleks!
Jah, iga põhjakõrbenud eluetapp on ebameeldiv,
aga see on ikkagi parem, kui et kogu elu põhja
kõrbeb.
MIDA TEHA KÄRSSAVA NÕUGA?
Mõnikord on meie vaimulik nina nii kinni, et
me ei tunne enam mingit kõrbelõhna, ehkki
Jumalani jõuab juba paks sinine suits. Ei aita
ka enam katsumustest, mille kaudu Jumal meid püüab
õigele teele tagasi kutsuda. Jumal pidi kahetsusega
nentima Jeruusalemma kohta: "Vaeva on nähtud,
aga [sinu] küljest ei ole läinud see rohke
rooste - see ei kadunud tuleski!
Sina ei saagi
enam puhtaks, enne kui ma olen su kallal vaigistanud
oma viha" (24,12-13).
Miks suhtub Jumal nii rangelt inimese möödapanekutesse?
Miks soovib Ta, et liiga enesekindlad inimesed painutaksid
end Tema risti alla? Miks ei ole Talle piisav, kui inimene
usub, ent teod ei anna sellest tunnistust? Miks on Jumalale
vaja, et inimene tahaks Tema tahet täita?
Küll Jumal suudaks selle kõige ära
taluda! Aga Jumalal on oma eesmärk inimestega.
Jumala eesmärk on tuua inimeste kaudu ilmsiks oma
kirkust ja sära, puhtust. Panite tähele: Jumala
eesmärk on, et Tema rahvas saaks puhtaks ja tooks
esile Jumala sära!
Kujutage ette, mida tunneb Jumal, kui inimesed ümberringi
näevad, et Tema keedunõud on mustad, roostetanud
ega kõlba kuhugi. Jumala roostes rahvas on läbi
sajandite toonud häbi Jumalale ja takistanud Jumala
riigi levikut.
Kui rahvas enam ise ei märka või ei taha
end puhastada, siis peab Jumal hakkama kasutama jõuvõtteid
- kõik selle nimel, et mustusest lõpuks
ometi lahti saada. Pidevalt kärssava nõu
paneb Jumal kõrvale - aga mitte lõplikult,
vaid kuni puhastamiseni.
Sealsamas Hesekieli raamatus ütleb Issand: "Mul
on neist kahju oma püha nime pärast
Ma pühitsen oma suurt nime,
mida teie [paganate]
keskel olete teotanud
Ma piserdan teie peale
puhast vett, et te saaksite puhtaks; kõigist
teie rüvedusist ja ebajumalaist ma puhastan teid.
Ja ma annan teile uue südame ja panen teie sisse
uue vaimu. Ma kõrvaldan teie ihust kivise südame
ja annan teile lihase südame. Ma panen teie sisse
oma Vaimu ja teen, et te käite mu määruste
järgi ja peate mu seadusi ning täidate neid"
(36,21-27).
PUHASTATUD NÕU - KEEDAB NORMAALSELT
Jumal puhastab meid, et me täidaksime Jumala
eesmärki. Mitmete usklike inimeste juures olen
viimasel ajal tähele pannud, kuidas Jumal on neid
märkamatult ette valmistanud uute ülesannete
jaoks - nii et kui need tulid, olid nad selleks valmis.
Nad on end otsekui puhastanud, et olla valmis selleks,
et Jumal neid millegi uuega täidaks.
Üks test oma puhtuse ja valmisoleku mõõtmiseks
ongi see, kas Jumal on saanud viimastel aegadel sulle
uusi talente anda, sinu teenimistööd Jumala
riigis paljundada? Need, kes on ennast puhastanud, on
valmis Jumala heaks tegutsema uutes valdkondades.
Need, kes arvestavad eelkõige ainult iseenda
supipotiga, ehmatavad Jumala tegutsemise peale, sest
neile tuleb Jumala otsus, kõrvalepaneku otsus,
tõepoolest ootamatu üllatusena. Teistele
tuleb Ta oodatud üllatusena.
Jumala jaoks on oluline, missugused me oleme täna.
Jumal hindab meid praeguse järgi. Homme ei saa
me enam teha täpselt samu otsuseid, mis täna,
sest meie tänane otsustamatus mõjutab homset.
Just täna sünnib midagi või jääb
sündimata. Sellest, kui puhtaks me täna laseme
end puhastada, sõltub meie endi, meie perekonna,
meie koguduse, meie riigi tulevik.
LEHO PALDRE
Tartu Kolgata Baptistikoguduse pastor
AKTUAALNE
TEEMA
Lapsed laulsid Tartus
13.
aprillil toimus Tartu Salemi kirikus kolmas Eesti EKB
Liidu koguduste lastekooride laulupäev. Esindatud
oli 13 kogudust umbes 130 lapsega. Kuulutajale rääkis
sellest päevast Tartu Kolgata koguduse koorijuht
TÄHTI LEHTSAAR.
Mis on selliste laulupäevade
mõte?
Tulla kokku erinevate koguduste laululastega ja harjutada
ühiselt suvepäevade laule.*
Kas lastele on need laulud juba varem
tuttavad?
Meie soov oli, et lapsed oleksid need laulud vähemalt
paar korda enne kodukoguduses läbi laulnud. Oleme
püüdnud noodid võimalikult vara kogudustesse
laiali saata, et tekiks võimalus jumalateenistustel
nende lauludega kaasa teenida ja laulud saaksid omasemaks.
Kas sellel laulupäeval iseseisvat
väärtust ei olnudki?
Kahel esimesel korral oli see päev mõeldud
harjutamispäevana. Sel korral lisasime lõppu
ka kontserdi.
Kas suvepäevadele laulma pääsevad
ainult laulupäevadel osalenud lapsed?
See ei ole eeltingimuseks, kuid soovitav on laulupäeval
olla. Vaja on, et koorijuhid näeksid, kuidas neid
laule õpetatakse, muidu igaüks interpreteerib
laule erinevalt.
Kui palju on lastekooride töö
Eesti EKB Liidus koordineeritud?
Suvepäevade repertuaar tegelikult seobki mingil
määral lastekooride tööd. Muidu
meil eraldi lastekooride repertuaari ei levitata, küll
aga vahetatakse noote koorijuhtide isiklike kontaktide
kaudu.
Kui palju on liidu kogudustes lastekoore?
Nende paari aasta jooksul, kui mina olen suvepäevadel
ühendlastekoore koordineerinud, olen loonud isiklikud
kontaktid umbes kahekümne kogudusega. Tänu
nendele kontaktidele on mul ülevaade, mis nendes
kogudustes toimub. Üldist statistikat lastekooride
kohta liidust minuni jõudnud ei ole.
Kust alates on üldse tegemist
kooriga?
See nimetus on suhteline. Enamikus kogudustes on tegemist
laste ansamblitega, mõnes koguduses ainult paari-kolme
lauljaga. Kui oma koguduses ei õnnestu lauljate
vähesuse tõttu ansamblit või koori
moodustada, siis neil paaril olemasoleval laululapsel
tekib laulupäeval ja suvepäevadel vahva võimalus
suures ühendkooris laulda.
Kas on võimalik, et kuskil
koguduses on koor, kellest Sa ei ole teadlik?
Olen teinud listi kaudu üleskutseid nende leidmiseks.
Tartusse jäid mõned koorid maakauguste tõttu
tulemata, näiteks saarte pealt. Nendega on kontaktid
olemas ja suvepäevadel loodame nendega kohtuda.
Kui on neid, kes alles suvepäevadeks
kohale jõuavad, kas siis on hilja?
Enne oleks kasulik minuga kontakti võtta kas
telefoni (07-381334) või e-posti (tahti.lehtsaar@mail.ee)
teel. Ma jagaksin soovitusi, kuidas mingit laulu õpetada.
Noodid on olemas Eesti EKB Liidu keskuses.
Pühapäevakoolides ju lauldakse
ja pühapäevakoole on palju rohkem kui koore?
Lauldakse kindlasti ja mõned koorid ongi pühapäevakooli
baasil. Paljudes kogudustes on aga siiski eraldi laulutöö
lastega. Mõned kogudused on selle lahendanud
nii, et õpetajad õpetavad laule tervele
pühapäevakooli grupile. Aga suvepäevade
laulud on natuke rasked üldlauluna laulmiseks.
Nad vajaksid eraldi treenimist, mitte ainult ühe
korra läbi laulmist pühapäevakooli tunnis.
Enamik laule on kahehäälsed. Põhiliselt
lauldakse küll ühehäälselt ja teist
häält on suhteliselt vähe.
Potentsiaali uute kooride tekkimiseks
siis oleks?
Eks asi jääb kohalike töötegijate
taha - ei ole vastava koolitusega inimest. Aga reklaami
tasub alati teha.
Kui homme peaks suvepäevadele
minema, kas selle seltskonnaga võiks välja
minna?
Võiks küll. Erinevad koorid olid kindlasti
mõnda laulu rohkem, mõnda vähem õppinud.
Ja paar kuud on veel aega neid laule lihvida. Kuid üldmulje
oli hea.
Kas sellel laulupäeval anti lastele
ka vaimulikku õpetust?
Iga korraga on see üritus natuke muutunud. Kuna
oli kolmas kord, siis võiks rääkida
juba traditsioonist. Oli väike tervitus ja alguspalve
Salemi koguduse poolt. Kontserdi osas oli ka algus-
ja lõpusõna pastorite poolt. Aga laste
vaimulikku harimist sõnalise osaga sel päeval
ei olnud. Päeva mõte oli selles, et innustada
ühesuguse huviga lapsi kokku tulema, anda neile
laulmisvõimalus, kontaktid tulevikuks, anda pinnast
lastevaheliste ja kogudustevaheliste sõprussuhete
loomiseks.
Õhtul läks osa lapsi veel
Aura veeparki.
See oli Tallinna Oleviste laste privileeg. Nemad jäid
ööseks Tartusse, et järgmisel hommikul
osaleda Kolgata koguduse jumalateenistusel. Kui lapsi
õhtul ära ei väsita, siis on neil magamajäämisega
raskusi.
Täname ja soovime õnnistust
lastekooride tööks.
19. aprillil 2002
*Tänavused Eesti EKB Liidu suvepäevad toimuvad
19.-21. juulil Raplas
SAUNALAVALT
JÄÄ-AUKU
12.-13.
aprillil olid Tartus järjekordsed Eesti EKB Liidu
pastorite õppe- ja osaduspäevad. Lektoriteks
oli grupp ameeriklasi misjoniorganisatsioonist "World
Partners". Selle misjoniorganisatsiooni regionaaldirektor
SAM BIRKEY rääkis ka Kuulutajale oma tööst.
Tõlgiks oli Argo Buinevitš.
MEIE LUGEJATELE OLETE TE KAHJUKS SENI
TUNDMATU.
Ma olen pärit maapiirkonnast. Õppisin
Illinoisi osariigis põllumajanduskolledžis.
Pärast seda, kui ma olin aastaid töötanud
põllumajanduses, kutsus Issand mind misjonitööle.
Ma läksin Haitisse aitama kogudusi ja läbi
viima põllumajanduslikke projekte. Olin seal
aastatel 1972-1995.
MIDA KUJUTAB ENDAST HAITI?
Haiti on läänepoolkeral üks kõige
vaesemaid riike. Haitilased vajasid põhilisi
elatusvahendeid, toitu jm.
Haitis puudus tegelikult infrastruktuur ja kõige
tugevamalt ilmnes see transpordis. Ei olnud sõiduplaane.
Pidid teadma, et sellel nädalal läheb buss
sellesse asulasse ja järgmisel kuskile mujale.
Pidid keelt oskama, et küsida, millal midagi toimub
ja et sa saaksid bussi peale.
Haitis räägitakse kreooli keelt. Selle keele
põhi on prantsuse keelest, millele on lisatud
Aafrika ja India keelte ning hispaania keele sõnu.
Seda segakeelt kasutas teatud osa USA sõjaväest
Teise maailmasõja ajal salakeelena.
Haitis oli juba olemas kristlik kogudus, mis kasvas
ja meie läksime sinna abiks. Ma tegin põllumajandustöid,
aga andsin ka teoloogilist haridust. Kasutasin põhiliselt
valmis õppematerjale.
KUI PALJU WORLD PARTNERSI MISJONÄRE
HAITIS OLI?
1972. aastal oli 12 misjonäri. Arv suurenes kuni
1980. aastani, kui meid oli 25. Kuna poliitiline situatsioon
läks Haitis keeruliseks, siis ka misjonäride
arv kahanes. 1988. aastal oli 8 misjonäri. Siis
me otsustasime, et järgmise kümne aasta jooksul
me kahandame misjonäride arvu kuni oma töö
lõpetamiseni, sest kohalik kristlaskond sai juba
piisavalt tugevaks.
KAS TÖÖ KÄIS KOGU RIIGIS?
Töötasime umbes 40 miili raadiuses. Sisemaatransport
on tänase päevani Haitis viletsas seisus ja
seetõttu suuremad linnad on ainult mere ääres.
Me võtsime eesmärgiks aidata Haiti sisemaa
osa, sest seal oli vajadus abi järele kõige
suurem.
MILLISE TULEMUSE SAAVUTAS MISJONITÖÖ
HAITIS?
1972. aastal oli meil Haitis 13 kogudust. Seoses põllumajanduse
arendamisega arenes kogu riigi majandus ja haridus.
Kogu kogukond ja kristlaskond sai tugevamaks. 1993.
aastal oli seal 65 kogudust. Ma ei ütle, et põllumajanduse
areng tõi otseselt kaasa koguduste arvu suurenemise,
aga siin me näeme seda, kuidas sõnad ja
teod toimisid koos. Me aitasime vaimulikus töös
ja ka igapäevase elu edendamises.
SIIS TULI TEIE ELLU MUUTUS?
1995. aastast alates töötasin ma vaheldumisi
Venemaal ja Haitis - kaks kuud Venemaal ja kaks kuud
Haitis. Venemaal töötasin ma Jaroslavlis,
Kostromas ja Rõbinskis. Selline töö
kestis kolm aastat.
SEE OLI JU NAGU SAUNALAVALT JÄÄ-AUKU
HÜPPAMINE. HAITI JA VENEMAA ON VÄGA ERINEVAD
MAAD.
Tihtipeale me läksime Haitist mõneks nädalaks
Ameerika Ühendriikidesse ja alles sealt edasi Venemaale.
Samuti ka tagasi minnes. Ameerika Ühendriigid olid
meile nagu sillaks.
Meie jaoks suurim vahe oli tegelikult inimestes, mitte
niivõrd kliimas. Venemaa osutus Haitiga võrreldes
küllaltki organiseeritud maaks. Seal käis
korrapärane rongiliiklus. Kui tahtsid kioskist
apelsinimahla, siis näitasid näpuga ja said.
Haitis oli elu palju kaootilisem.
MIDA TE VENEMAAL TEGITE?
Kreooli keelt oli lihtsam õppida kui vene keelt.
Vene keelt ma ei oska. Venemaal ei olnud minu töö
seotud põllumajandusega. Me tegime koostööd
misjoniorganisatsiooniga CoMission. CoMissioni misjonäridel
ei olnud ettevalmistust võõras kultuuris
elamiseks. World Partners kui vanad tegijad aitas neil
tuntavalt teistsuguses kultuuris hakkama saada.
Me õpetasime Vene kooliõpetajatele moraali
ja eetikat. Niivõrd, kuivõrd õpetajad
said ise enam aimu kristlusest ja selle mõjust
moraalile ja eetikale, annavad nad seda nüüd
õpetades õpilastele edasi.
TE TEGITE KINDLASTI KOOSTÖÖD
KA KOHALIKE KOGUDUSTEGA?
Osa kohalikke kogudusi tegid koostööd CoMissioniga
ja kutsus neid oma kirikutesse. Me kasutasime nende
koguduste inimesi ka tõlkidena. Me tahtsime,
et alati oleks kristlik tõlk, kellega koos me
õppetööd tegime. Tema oli meie hääleks,
sest keegi meist ei osanud vene keelt. Selle töö
kaudu said tõlgid ise ka oma usuelus kinnitust.
CoMissioni inimesed kutsusid kohalikke oma korteritesse
piibliõppele. Sinna tulid ka kohaliku koguduse
inimesed tõlkima. Sellistes gruppides õppisid
kutsutud tundma Piiblit ja Issandat. Nii kujunesid välja
mitmed kodukirikud.
KUS TE NÜÜD TÖÖTATE?
1998. aastast hakkas World Partners valima regionaalseid
juhte, kellest igaühel oleks teatud osa vastutada.
Minu vastutusalaks jäid Venemaa, Aasia, Aafrika
ja Lähis-Ida.
KAS NENDES MAADES, MILLE EEST TE PRAEGU
VASTUTATE, KÄIB SAMALAADNE TÖÖ NAGU HAITIS
JA VENEMAAL?
Vastavalt maale ja sealsele olukorrale on töö
ja teenimine väga erinev.
Kaug-Idas õpetavad meie inimesed inglise keelt
ja töötavad tervishoiu alal.
Aafrikas me aitame igasuguses arenguabitöös.
Näiteks Gineas on väga kuum muulaste küsimus
ja me osutame seal oma abi. Sierra Leonest on paljud
inimesed põgenenud Gineasse ja otsivad seal varjupaika.
Sellistes põgenikelaagrites korraldab üks
abielupaar piibliringe ja nad õpetavad inimesi,
kuidas toetuda Jumalale siis, kui kõik elus kokku
kukub.
Mitmetes maades tegeleme me Piibli tõlkimisega
kohalikku keelde.
KAS TÖÖ TAGAMÕTTEKS
ON IKKA EVANGEELIUMI KUULUTAMINE?
Meie soov on, et lõpuks saaksid rajatud uued
kogudused. Järgmise viie aasta jooksul on meie
eesmärgiks saata välja 50 misjonäri,
näha 500 koguduse rajamist ja 5000 inimese tulekut
Issanda juurde.
KAS JUMALA RIIGIS KÄIB ELU PLAANIMAJANDUSE
JÄRGI?
Meie teeme plaane, võib-olla Jumal kasutab
neid.
MUIDUGI ON ILMA PLAANITA RASKE NÄITEKS
EELARVET KOOSTADA.
ME TEAME, ET OSA RIIKE EI TAHA MISJONÄRE.
Ma olin kaks nädalat tagasi ühel sellisel
maal. Me töötasime seal koos ühe misjonäridest
abielupaariga. Mees õpetab ühes ülikoolis
inglise keelt. Ta valib välja oma kõige
võimekamad üliõpilased, kutsub nad
enda juurde ja räägib neile Kristusest. Tihtipeale
on need üliõpilased väga huvitatud
ja võtavad Kristuse vastu oma Päästjaks.
Ta kohtub nendega regulaarselt ja õpetab neid.
Ta sõidab nende kodukohtadesse nende perekondade
juurde. Septembrist peale on ta neli inimest juhtinud
Issanda juurde. Ta loodab, et järgmise kahe aasta
jooksul võiks tal olla kaksteist jüngrit.
PALJUD KÜSIVAD, MILLEKS ON VAJA
SAATA KRISTLIKU TAUSTAGA MAADELE MISJONÄRE?
Kuna Issanda Ihu on nii lai, see on rahvusvaheline,
siis me saame teha koostööd, aidata ja toetada
üksteist ja õppida ka üksteiselt.
MIDA TE OLETE ÕPPINUD TEISTE
MAADE USKLIKELT?
Ma olen õppinud seda, kuidas usaldada Issandat
oma vajadustes. Ameerika Ühendriikides me oleme
nii materialistlikud, et arvame, et saame ise hakkama.
Me tajume oma sõltuvust börsist ja ootame
toetust oma riigilt ja valitsuselt, meil on sotsiaalprogrammid.
Me teame, et kui saame vanaks, siis riik hoolitseb meie
eest. Haitis aga sellist süsteemi ei ole. Nad sõltuvad
üksteisest ja Jumalast. Mul tulevad Haitis pisarad
silma, kui ma kuulen Jumala kiitmist. Nende eluolukord
on palju raskem kui meil. Nad on tänulikud selle
vähese eest, mis neil on.
Olen Haiti kristlastelt õppinud ka seda, kui
tähtsad on inimsuhted. Nad võtavad aega
oma lähedaste inimeste jaoks. Teised inimesed sinu
kõrval on palju tähtsamad kui sinu tegevusplaan.
EESTIST SAADETAKSE KA VÄLJA MISJONÄRE.
MÕNED INIMESED ÜTLEVAD, ET MEIL ON JU ENDAL
VAIMULIKKU TÖÖD NII PALJU. TEHKU EESTIS ENNE
KÕIK KORDA JA SIIS MINGU MUJALE.
Matteuse 28,19 ütleb Issand meile: "Minge
siis, tehke jüngriteks kõik rahvad!"
Ja mitte üksteise järel, vaid kõigis
kohtades paralleelselt.
Ma arvan, et me ei tohiks kristlikku tööd
takistada sellega, et me toetume liiga palju oma ressurssidele
ja inimestele. Me ei taha, et pastor kõike ise
teeb. Pastor on motiveerija ja juhib teisi tööd
tegema. Samamoodi ka misjonär ei ole see, kes läheb
ja teeb teisel maal kõik töö ära,
vaid ta on ka motiveerija. Ta õhutab kohalikke
kristlasi tööle. Need võivad olla allasurutud
seisus ja vajada julgustust.
NENDEL MAADEL EI OLE AEGA OODATA,
KUNI MEIE ARVAME, ET MEIL ON TÖÖJÕUDU
ÜLE JA VÕIME INIMESI NENDE JUURDE SAATA.
NAD VAJAVAD MEID KOHE.
KAS TE OLETE RAHUL OMA ELUGA? TE OLEKS
JU VÕINUD RAHULIKULT OLLA AMEERIKAS FARMER?
Olen väga-väga rahul selle elu ja teenimisega
ja ma ei läheks tagasi Ameerika farmi. Ma olen
näinud õdesid ja vendi ning Jumala riigi
tööd - seda, mida Issand on teinud. Mõne
aja pärast farmi enam ei eksisteeri. Kuid sellised
sõbrad nagu meie, me oleme koos terve igaviku.
JEESUS ÜTLES OMA JÜNGRITELE:
"LÕIKUST ON PALJU, TÖÖTEGIJAID
AGA VÄHE. PALUGE SIIS LÕIKUSE ISSANDAT,
ET TA SAADAKS TÖÖTEGIJAID VÄLJA OMA LÕIKUSELE!"
SOOVIME TEILE PALJU UUSI TÖÖKAASLASI
JA ÕNNISTUST SELLEKS ISSANDA PÕLLU TÖÖKS!
Tänan!
12. aprillil
Kõrgemas Usuteaduslikus Seminaris
MINU
TEE USULE
"... ja kõik meie õigused on määrdunud
riide sarnased; me kõik oleme närtsinud
nagu lehed ja meie süü kannab meid ära
otsekui tuul" (Js 64,5).
Niikaugele kui mäletan, olen alati teiste usku
respekteerinud, kuid ise suutsin uskuda ainult kuidagi
ebamääraselt mingisse kõrgemasse võimusse,
kellelt hädas olles endale abi palusin. Jeesus
kui Jumala Poeg oli mulle mõistmatu, seletamatu
ja Ta lunastustöö oli mulle täiesti arusaamatuks
jäänud nii koolis, leeris kui ka kirikus.
Usutunnistust lugesin jumalateenistustel alati tühja
südamega ja vastumeelselt, sest ma ei saanud uskuda,
et Jeesus on mind lunastanud. Võib-olla teisi,
aga mitte mind. Siiski kahtlesin, kas ka teised loevad
usutunnistust kindlas veendumuses. Jumalateenistustelt
sain vahel mõningaid ilusaid mõtteid,
mõne filosoofilise mõlgutuse, mis tekitasid
lühikeseks ajaks meeldiva üleva meeleolu,
aga varsti ununesid. Kunagi ei tekkinud minus huvi nädala
pärast jälle kirikusse minna. Enamasti venis
vaheaeg üsna pikaks.
Kümme viimast aastat töötasin samas
asutuses ühe tõsiusklikuga, kes nagu vaikselt
põlev küünal valgustas oma ümbrust.
Ta ei rääkinud just palju usust, aga ta olek
tunnistas, et tal on nagu taevaga ühendus. Sain
aru, et ta oli meist kõigist õnnelikum,
kuigi ta töö oli kõige raskem ja vähetasuv.
Kui ta mõnikord Jumalast ja usust kõneles,
ütlesin: "Aga Jumal ei ole minust huvitatud.
Talle ei ole mind tarvis." Ja ometi oli Ta mind
mitmel korral hädast üle aidanud, kus mu oma
võimetest mingit abi ei olnud. Aga kui raskused
möödas olid, läksin jälle Temast
kaugele ja ühendus katkes.
Hilissügisel 1961 tuli mul nädalaks ajaks
maale minna. Võtsin Piibli kaasa, aga lugesin
ainult Vana Testamenti - Õpetussõnu, Koguja
raamatut ja mõningaid Taaveti laule. Nimelt tundsin,
et mulle oli ülekohut tehtud ja nendes kohtades
oli kõige rohkem juttu vaenlastest, kellele paluti
Jehoova karistust. Algul tundus see mu südamele
kosutavana, aga nädala lõpul hakkasin ka
enda juures süüd ja vigu otsima. Linnas tööle
asudes ununes Piibli lugemine jälle. Uue Testamendini
ei olnud ma veel jõudnud.
Umbes kuu aega hiljem olin ühe naabri kirstupanekul
ja järgmisel päeval matusel. See sündmus
sai mulle suureks elamuseks, sest lahkunu oli usklik
ja samuti ta ärasaatjad. Kuigi oli surnud armastatud
inimene, ei olnud saatjate juures näha ahastust,
meeleheidet ega masendavat leina, mida seni alati olin
matustel näinud. Sel matusel veendusin, et uskliku
inimese surmgi on ilusam, rõõmsam ja õnnelikum
kui uskmatu inimese elu. See oli rahulik, rõõmus
eesmärgile jõudmine, kindla lootusega Jumalat
näha. Haua ääres seistes, kui kirst alla
vajus, tundsin, et kui mul oleks niisugune kindel usk,
siis oleksin meelsamini seal kirstus, kui elaksin uskmatuna
edasi.
Hakkasin huvi tundma, mis jõud see on, mis
annab neile inimestele sellise rahu ja meelekindluse,
rõõmu ja lootuse, nii et see nende näost
ja kogu olemusest välja paistab. Läksin mõnel
korral nende kirikusse. Pastori jutlused olid südamlikud,
aga siirad ja karged Jumala sõna kuulutused,
ilma sentimentaalsete fraasideta. Kuuldes neid veendunud
tunnistusi usust sain aru, kui paljust ma olin ilma
jäänud elades ilma Kristuseta. Iga kokkupuude
nüüd mõne uskliku inimesega tundus
mulle ülendav, see tegi head nagu Peetruse vari,
mis langes haige peale tee ääres.
Hakkasin Uut Testamenti lugema. Mind valdas igatsus
ehtsa, muutumatu, tõelise järele, mis püsib
ja jääb. Tahtsin alalist, püsivat ühendust
Jumalaga. Ikka enam tundsin janu Jumala sõna
ja evangeeliumi järele. Lugesin ka vaimulikke ajakirju
ja raamatuid, uuesti ka neid, mida ammu oma töö
tõttu olin lugenud, aga alles nüüd
hakkasin paremini ja sügavamalt mõistma.
Ikka sagedamini hakkasin kirikus käima. Tundsin,
et elu ilma Kristuseta on vaene ja haletsemisväärne
ja võimatu on seda jätkata. Imestasin, mida
oli siis varem mulle kirikus ja leeris räägitud,
et ma just nagu nüüd alles kuulsin lunastusevangeeliumi.
Ilmselt olin seda varem kinnise ja paadunud südamega
kuulanud. Nüüd aga tundsin Jumala kutset ja
ma ei tahtnud sellele enam vastu panna. "Sest igaüks,
kes hüüab appi Issanda nime, päästetakse"
(Ro 10,13) andis mulle uut lootust, kordasin seda ikka
ja jälle. Hakkasin südamest palvetama. Tundsin,
et mu hinge lootusetusse oli viimaks hele kiir langenud.
Kõik eelnenud elu oli nagu alaline otsimine kaoses,
päevast päeva omal jõul ja lootes oma
nõrkadele võimetele. Kuigi ma ei või
ütelda, et oleksin kunagi suur materialist olnud,
aga mu elul lasus alati raskuse vaim. Kui olid mõned
rõõmuhetked, siis varsti langes jälle
nagu vari kõige üle. Nüüd tundsin,
et mu ellu hakkab tulema midagi tõelist, ehtsaid
väärtusi. Kõik, mis seda seni takistas,
hakkas minus nagu ära põlema.
Ühel päeval hakkasin südames kõigile
andeks andma, kes mind kunagi olid pahandanud ja mida
rohkem meelde tuletasin ja andestasin, seda õnnelikumaks
muutusin. Viimaks ei jäänud ühtki vihameest
järele ega vimma kellegi vastu.
Veidi hiljem avastasin aga, et mu oma süüd
ja eksimused ja kõrkus lasusid ikka veel rängalt
mu hingel ja just need lahutasid mind kõige enam
Jumalast. See oli hirmus tunne, kui sellest teadlikuks
sain, kui halb ja egoistlik ma olen ja et ma omal jõul
paremaks ei saa. Sain aru, et mul ei ole mingit lootust
Jumalat näha, sest Jh 3,36 seisab: "Kes usub
Pojasse, sellel on igavene elu, aga kes ei kuula Poja
sõna, see ei näe elu, vaid tema peale jääb
Jumala viha." Kolm päeva pärast seda
tunnetust ei suutnud ma oma hingeõnnistuse pärast
paluda. Tundsin, et see on liiga raske ja käib
mul üle jõu. Siis hakkasin paluma, et Jeesus
mind aitaks, et Tema vere vägi ka minu hinge lunastaks
ja Ta oleks ühendavaks sillaks minu ja Jumala vahel.
Tundsin, kui palju head tegi ka teiste palvetamine minu
eest. Ma uskusin, et Kristus on ka minu eest surnud
ja Ta aitas mind. Kui ma Tema usu oma südamesse
vastu võtsin, saavutasin imelise rahu. Surmas
ei näinud ma enam midagi õudset, sest mul
oli lootus Jumala armule ja halastusele.
Olin leidnud ühenduse Jumalaga, mida tahtsin
säilitada alati, mitte ainult hädas abi vajades.
Nägin nüüd maailma nagu teiste silmadega.
Palju, mis enne oli tundunud tähtis, ei lugenud
enam midagi. Tundsin, et ebaõnnestumised ei saa
mind enam sellise teravusega puudutada nagu enne. Ma
ei ole enam abitult üksi, pimedate juhuste võimuses,
nende lükata ja tõugata. Minus endas ei
ole küll midagi head, ainult siis võin head
teha, kui lasen Jeesusel end juhtida.
Usk ei ole mulle enam midagi ebamäärast,
üleloomulikku ja ebanormaalset, vaid kindel veendumus,
isiklik elamus. Jeesus on ka minu Lunastaja. Nüüd
küsin, kuidas ma võiksin Jeesust Kristust
mitte uskuda, kui Ta mulle on oma rahu andnud?
Kuid miks sai mulle see õnn osaks? On ju nii
palju häid inimesi, kes oleksid seda palju rohkem
väärinud kui mina. See näitab nii selgesti,
et inimene võib ainult armust, usu läbi
õndsaks saada, mitte oma teenete läbi.
Nendele, kes inimmõistust ja teadust ülehindavad,
tahaksin ütelda Spurgeoni sõnadega: "Kui
päike ei paista, ei suuda kõik tuled kokku
päikese valgust anda. Samuti on Kristusega. Kõik
kunst, teadus ja hüved kokku ei suuda asendada
Teda."
H.VESKIMÄE
Usurändur 1963
ÖÖSEL
HELISES TELEFON
Kakskümmend aastat tagasi teenisin ma elatist
taksojuhina. See oli nagu kauboi elu, ma olin vaba inimene
ilma ülemusteta.
Üsna ruttu sai mulle selgeks, et seda tööd
saab teha Kristusele. Ma sõitsin alati öösiti
ja nii muutus minu takso sageli pihitooliks. Sõitjad
istusid peale, ma ei tundnud neid, nad istusid mu selja
taga ja rääkisid oma elust. Õppisin
tundma inimesi, kes mind hämmastasid, naerma või
nutma ajasid. Aga keegi ei puudutanud mind nii nagu
üks vana naine, keda ma ükskord sõidutasin.
Väljakutse tuli linna ühest väikesest
rahulikust elurajoonist. Ma oletasin, et see on mõni
viimane peokülaline või tööline,
kes peab varahommikuseks vahetuseks vabrikusse jõudma.
Kui ma kell pool kolm kohale jõudsin, oli kogu
maja pime. Ainult alumisel korrusel põles üks
üksik tuli. Sellises olukorras paljud juhid annavad
paar korda signaali, ootavad siis minut aega ja sõidavad
minema. Kuid mina olin liiga palju abivajajaid inimesi
näinud, kelle jaoks takso oli ainuke sõiduvahend.
Kui olukord just otse ohu järele ei lõhnanud,
läksin ma alati ukse juurde, sest ma arvasin, et
sõitja võib minu abi vajada. Nii tõusin
ma ka seekord ja koputasin.
"PALUN
LÄBI LINNA!"
"Üks hetk, palun!" ütles katkendlik
vana hääl. Ma kuulsin, kuidas midagi tiriti
mööda koridori edasi. Läks veel hulk
aega, kuni uks lahti tehti. Minu ees seisis väike
naine, nii umbes kaheksakümmend aastat vana. Tal
oli lihtne kleit seljas ja ta kandis looriga kübarat.
Ta nägi välja nagu inimene neljakümnendate
aastate filmist. Tema kõrval oli väike nailonkohver.
Korterist jäi mulje, nagu poleks seal juba aastaid
inimesi elanud. Kogu mööbel oli linaste rätikutega
kaetud, seinad olid tühjad, polnud kella, pilte
ega mitte midagi. Ainult nurgas nägin veel ühte
fotosid täis topitud pappkasti.
"Kas te viiksite mu kohvri autosse?" palus
sõitja.
Ma tegin seda ja läksin siis majja tagasi, et
teda ennast aidata. Ta haaras minu käest kinni
ja me läksime auto juurde. Mitu korda tänas
ta mind sõbralikkuse eest.
"Aga see pole ometi kõnet väärt,"
ütlesin mina. "Ma püüan sõitjaid
nii kohelda, nagu teeksin seda oma emale."
Ta vastas: "Te olete armas inimene."
Kui me sisse olime istunud, ütles ta aadressi
ja küsis, kas ma ei saaks läbi linna sõita.
"Aga see ei ole mitte kõige lühem
tee," arvasin mina.
"Pole oluline," vastas ta. "Mul on
aega, sest ma olen teel vanadekodusse."
REIS MINEVIKKU
Ma vaatasin tahavaatepeeglisse ja nägin, kuidas
tema silmad särasid. Ta lisas vaikselt juurde:
"Mul ei ole enam perekonda ja arst ütleb,
et mul ei olevat enam kaua elada."
Selle peale lülitasin ma kohe taksomeetri välja
ja küsisin: "Kuhu ma pean sõitma?"
Järgmised kaks tundi tegime me tõelist
ringsõitu. Ta näitas mulle maja, kus ta
kunagi liftisaatjana töötanud oli. Siis sõitsime
me kohta, kus ta oma mehega värskelt peale abiellumist
elanud oli. Mitmeid kordi palus ta, kas ma võiksin
mõne konkreetse hoone või tänavanurga
juures aeglasemalt sõita. Siis vaatas ta tummalt
pimedusse ja vaikis.
Lõpuks hakkas koitma hommik, läks valgemaks
ja esimesed päikesekiired näitasid end. Äkki
ütles ta: "Ma olen väsinud. Sõidame
nüüd vanadekodusse."
Jätkasin aeglaselt sõitu. Kui me aadressi
järgi kohale jõudsime, seisime me hoone
ees, mis nägi välja nagu väike haigla.
Korruseid ei olnud palju. Hoone ees oli kitsas sissesõidutee.
Kui me seisma jäime, tuli välja kaks hooldajat.
Nad olid tähelepanelikud ja abivalmis ning lausa
ümmardasid minu sõidukaaslast. Nad olid
pidanud teda ootama. Ma avasin pagasiruumi ja kandsin
väikese kohvri ukse juurde.
Vana daam istus juba ratastoolis. Kui ta küsis,
kui palju ta mulle võlgneb, vastasin talle: "Mitte
midagi!"
"Aga te ju teenite selle tööga oma
elamisraha!" ütles ta.
"Jah," vastasin ma, "aga teie sõidutamine
oli minule lausa kingitus."
Äkilise impulsi ajel ma kummardusin ja kallistasin
teda. Ta hoidis mind kinni ja ütles siis: "Te
tegite vanainimesele suurt rõõmu. Palju
tänu!" Ma surusin ta kätt ja läksin
siis välja heledasse hommikusse. Uks langes minu
järel lukku. Klõpsatus kõlas nagu
elulõpp.
Sõitsin sihitult läbi tänavate ja
pühendusin oma mõtetele. Võimatu
oli uut sõitjat peale võtta. Terve päeva
suutsin ma vaevalt kõnelda. Ma mõtlesin
ikka ja jälle, mis oleks juhtunud siis, kui see
naine oleks sattunud pahas tujus oleva taksojuhi peale
või mõne sellise peale, kes oleks tahtnud
kiiresti oma vahetust lõpetada. Mis oleks juhtunud,
kui ma ei oleks tellimust vastu võtnud või
oleksin maja eest minema sõitnud? Mida rohkem
ma selle üle mõtlesin, seda enam oli mul
mulje, et ma ei ole kogu oma elu jooksul midagi tähtsamat
teinud.
Me kaldume tihti uskuma, et meie elu on määratud
suurteks hetkedeks. Kuid tõeliselt otsustav ja
väärtuslik tuleb enamasti täiesti ootamatult.
Ja see on nii ilusti sisse pakitud, et teised mõtlevad
sageli, et tegemist on ainult pisiasjaga.
KENT NERBURN
Entscheidung
PEETER
SINK
100 aastat sünnist
Peeter
Sink sündis Viljandimaal Pilistvere kihelkonnas
Soomevere külas Hiie talus rentniku kuuelapselises
perekonnas viimase lapsena 30. märtsil 1902. aastal.
Juba varakult tuli Peeter Singil kaasa töötada
talutöödes. Olles tundeline ja hella hingega,
istus ta õhtuti trepil ja vaatles kõrgeid
haabu, mis talu ees kohasid. Ta kuulatas nende salapärast
juttu ja hakkas luuletama. Samuti nägi ta silm
kõikjal midagi ilusat, ka viltuvajunud katusega
onnist leidis ta midagi oma silmale ja hakkas joonistama.
Algul joonistas ta härmatunud aknaruudule, hiljem
talle jõuluks kingitud esimeste vesivärvidega
paberile. Järgnesid kooliaastad Soomeveres, Pilistveres
ja Põltsamaa ministeeriumikoolis. Tema isa kokkupuuted
professor Köleriga ja jutustused sellest suurest
meistrist äratasid temas huvi maalikunsti vastu
ja ta astus Tallinna Kunsttööstuskooli, mille
lõpetas nii hästi, et teda taheti saata
stipendiaadina välismaale edasi õppima.
Selles koolis oli tema juhendajaks Nikolai Triik.
Kuid siis tuli korraga murrang Peeter Singi siseellu.
Soome evangelistid vennad Eeli ja William Jokinen olid
Tallinnas misjonireisil ja nii saabus ka Peeter Singile
nende kaudu kõrgeim kutse tulla Kristuse järgijaks
ja Jumala riigi töötegijaks. Olles Haapsalu
gümnaasiumis joonistusõpetajaks, loobus
ta sellest ja pani kõik oma anded ja tulevikuplaanid
Issanda altarile. Algul töötas ta noorte C.E.
(lühend inglise keele sõnadest Christian
Endeavour - Kristlik Püüdlus) töös
rändjutlustajana, siis õppis Helsingis misjonikoolis.
Ta töötas täie pingega kaasa Jumala riigi
töös allianssliidu pühapäevakoolide
reisisekretärina, siis raudteelaste reisisekretärina,
siis vennasteühingu Saalemi koguduse töös
ja viimased aastad enne surma Elvas luterliku kiriku
abiõpetajana.
Eriliselt tuleks Peeter Sinki iseloomustada põleva
südamega äratusjutlustajana. Ta võttis
endale kohustuseks iialgi mitte enne magama minna, kui
on saanud kellelegi tunnistada Kristusest. Reisidel
ei istunud ta kunagi passiivselt, vaid otsis ja leidis
juhust kõikjal tunnistada oma Päästjast.
Peeter Sink mitte üksi ei kõnelnud, vaid
töötas hoolsalt ka sulega. Ta on andnud välja
luuletuskogud "Sügavuste helid", "Kõrveteel"
ja "Varjude maal", poeemi "Juudas Iskariot"
ja äratusartiklid "Elujäljed". Pärast
Peeter Singi surma kirjastati Torontos luulevalimik
"Rännutee laulud".
Peeter Sink tõlkis ja mugandas arvukaid vaimulikke
autoreid ning vahendas eesti lugejale elulugusid. Ta
andis välja noodikogud "Vaimulik kodumaa laulik"
ja "Koduhelid". Hulk aastaid oli ta ajakirja
Noorte Elu toimetaja. Kümme aastat andis ta välja
jõulualbumit Jõuluõhtu ja traktaatlehte
Võta ja loe!
Peeter Sink abiellus 1930. aastal Marje Gildemanniga,
kes lõpetas Tallinna konservatooriumis kompositsiooni
ning koorijuhtimise klassi ja on viisistanud palju Peeter
Singi luuletusi ja pidanud koos temaga evangelisatsioonikoosolekuid.
Sellest abielust sündis kaks poega: Tunne Kelam,
kes on praegu Riigikogu asespiiker ja helilooja Kuldar
Sink, kes on juba igavikus.
Peeter Sink haigestus 1952. aastal kopsutuberkuloosi.
Mõne aasta pärast kopsuhaigus paranes ja
haigestus süda. Ta viimased luuletused räägivad
kõik sellest, et ta tunneb taevase kutse saabumist
ja astub pea salapärase udu taha. Nii see päev
saabuski 31. mail 1957.
Peeter Sink elab edasi nende paljude südametes,
kes tema kaudu on usule äratatud, elab edasi oma
luuletustes, mis on olnud mitmetele lohutuseks nende
pimedatel tundidel, elab edasi lauludes, kuna mitmed
heliloojad on ta luuletusi viisistanud, elab edasi tema
poolt kirjastatud kirjanduse kaudu ja maalides, mis
paljusid kodusid kaunistavad.
Peeter Singi sünniaastapäeva puhul korraldati
Tallinnas tema maalide näitus ja kirjastus "Logos"
andis välja tema luulekogu "Taeva vari".
Avaldatud
ARPAD ARDERi koostatud eluloo põhjal
|