Varemed on nii maalilised,
aga samas ka kurvad. Need näitavad inimkätega
tehtud töö paratamatut kadu. Nende asemele
tulevad uued hooned, mis kaovad samuti ühel päeval.
Jeesus ütles: "Suuremat armastust ei ole kellelgi
kui see, et ta jätab oma elu oma sõprade
eest" (Jh 15,13). Jeesus jättis oma elu ja
Tema armastuse vili jääb püsima igavesti.
Vaimulik töö, mis on tehtud Jeesuse armastuse
mõjul ja Teda armastades, kannab igavest vilja.
Veebruaris on Eesti baptismi 117. aastapäev. Ammu-ammu
alanud töö ei ole muutunud muuseumieksponaadiks
ega hävinud. Tänagi pakub huvi, miks tolleaegsed
lihtsad eesti talumehed hakkasid otsima Jumalat ja millistele
järeldustele jõudsid nad Piiblit lugedes.
Nende asutatud kogudused püsivad ja teevad hoolega
tööd.
"Koguge endile varandusi taevasse, kus koi ega
rooste ei riku ja kus vargad sisse ei murra ega varasta"
(Mt 6,20).
ÜKS
ELUKOGEMUS
UUS TÖÖKOHT
Olin noor (34), kui sain kutse uuele töökohale,
mis näis mulle olemasolevast kohasem. Ruumis, kus
mu töölaud asus, olid koos selle asutuse mitme
osakonna raamatu- ja arvepidajad (16-17 inimest). Minu
töölaud oli kõrvuti minuealise naise
omaga.
Mina olin juba 23-aastaselt leidnud armu Jumala juures
ja otsustanud jäägitult kuuluda Issandale
ning järgida Teda, olgu hind mis tahes. Ehmatav
oli "mäss" Jumala vastu, mis siin toimus.
Igapäevased pilkesõnad usu ja usklike aadressil.
Koguni nimeliselt puudutati solvavate sõnadega
üht väga lugupeetud kogudusevanemat ja seda
tegi just seesama minu kõrval istuv raamatupidaja.
Imestasin haritud inimeste laskumist nii madalale. See
kõik tegi mulle väga haiget. Olin ehmunud,
kui mitte öelda, et ahastuses. Olin ju Jumala pilkamist
põlanud juba siis, kui ma ise ei olnud veel usklikuks
saanudki, rääkimata siis nüüd, kui
Jeesus oli mulle hingevaraks saanud.
Otsisin üksindust ajal, mil kolleegid tööpause
tegid. Ma hüüdsin appi justkui jüngrid
tormisel merel: "Issand, kas sa ei hooli, et ma
ei suuda seda välja kannatada, kuidas sinu lapsi
ja sinu püha nime teotatakse?" Küsisin
ahastavalt: "Kas pean sellelt töölt lahkuma?"
Palusin ikka, ehkki kahe nädala jooksul ei toimunud
mingit muudatust. Sain ka aru, et selline asi ei toimunud
mitte minu isikliku usu pilkamiseks, sest nemad ei teadnud
minu olukorrast veel midagi. Kaks nädalat tundus
ülipika ajana. Ma jätkasin abi ja Jumala juhtimise
otsimiseks oma palveid.
OOTAMATU VESTLUS
Istusin usinalt töötades oma kohal. Kõikidel
laudadel klõbisesid arvelauad ja ragisesid korrutustöid
tehes "Felixid" (oli ju alles 1967. aasta,
mistõttu sellised primitiivsed töövahendid).
Minu kõrvalistuv kolleeg alustas minuga vaikselt
vestlust. Ta oli valinud usualuse teema oma lapsepõlvest.
Tal oli olnud üks usklikust perest klassikaaslane.
Too tüdrukuke kannatas koolis oma vanemate usu
pärast - teda narriti. Siis järgnes nende
vanemate iseloomustus. Vestluskaaslane tõi esile
konkreetseid näiteid selle tüdruku vanemate
usklikele mittesobivatest eluviisidest.
Seda kuulates mõistsin, et minu tunnistuse hetk
on saabunud. Soovisin, et mu mõtted oleksid selged
ja õiged Jumala ja vestluskaaslase ees. Ma ütlesin:
"Kui see kõik on tõsi, mis te rääkisite
sellest perest, siis too pere ju ei olnudki usklik Piibli
mõistes. Mina ise olen ka kasvanud usklikus kodus
ja olen kogenud hoopis vastupidist sellele, mis teie
rääkisite. Minu kodus valitses armastus, ausus
ja üksteisest lugupidamine. Ja ma olen ka ise usutee
leidnud."
Nüüd märkasin ma oma töökaaslases
ehmatust ning ta ütles erutatult, ent lahkelt:
"No vaat! Sellised need tõelised usklikud
peavadki olema nagu teie olete."
Nii lõppeski meie vestlus, siiski ei mõistnud
ma veel, kas see saab kuidagiviisi lahenduseks minu
olukorrale või mitte.
IMELINE PÄEV
Järgmisel hommikul tulin tööle mureliku
südamega - milline sõnavara küll nüüd
kasutusele võetakse, kui teatakse, et ma olen
usklik? Olin kindel, et kõik olid teadlikud minu
isiklikust tunnistusest, sest sellised asjad ei jää
kunagi varjule ja seda avalikuks tulemist olingi ma
ju oodanud.
Tööle
tulid justkui teised inimesed. Kõikide sõnavara
oli väljapeetult viisakas. Ei ainsatki ülearust
sõna hommikutervituste juurde, rääkimata
siis veel inetutest ja labastest sõnadest, nagu
see oli olnud iga päev eelneva kahe nädala
jooksul. Kogu päev möödus imepärases
meeldivas töises õhkkonnas. Ei kostnud kõrvu
isegi tavapärane Jumala nime suhuvõtmine
jutuajamistes. Samuti ka tavalist kurjavandumist ei
olnud kuulda.
"Kas ainult see üks päev kujunes selliseks
tõeliselt mõistlike inimeste koosluseks?"
mõtlesin õhtul endamisi.
UUS OLUKORD JÄI KESTMA
Jumal oli mulle oma erilist armastust ilmutanud ja
vastanud abipalvetele erakordse armuga. Kolleegide käitumine
jäigi mõistlikuks. Ja kui kellelgi harjumuslikult
kuri sõna üle huulte lipsas, siis enamasti
järgnes kiire vabandus. Nõnda kujunes see
üheks mu meeldivamaks töökohaks.
LEEK LUHALEPP
JUMALA
SÕBER
"Saa siis Jumalaga sõbraks ja
ole rahul, nõnda sa saavutad õnne!"
Iiobi 22,21
Kui mind kord selle salmiga õnnitleti, siis
- häbi öelda - tundus see mulle solvanguna.
See seadis mu ette küsimuse, kes ma siis olen,
kas olen Jumala sõber või mitte? Oma viieteistkümnendast
eluaastast teenin ma Teda kogu südamega, aga kas
ma olen Jumala sõber? Kui Jumalaga sõpruse
tulemuseks on õnn, kas olen siis õnnelik
ja kui olen, kas see on õige õnn? Aga
milline on see õige õnn?
Vastuseid neile küsimustele saame siis, kui pühendame
tähelepanu mehele, kellele seda öeldi. Seda
öeldi Iiobile, maailma kõige silmapaistvamale
õilsale mehele, kes oli sattunud raskustesse.
Öelda Iiobile, saa Jumala sõbraks, on sama,
mis öelda eestlasele, saa eestlaseks, siis saavutad
eestluse! Kõlab naljakalt, eks ole?
Veel mõistatuslikum on see, kes seda ütles.
Seda öeldi Iiobile ta esimese sõbra Eliifase
suu kaudu, kes oleks pidanud Iiobit väga hästi
tundma ja teadma, kui kaunist elu ta elas koos oma Jumalaga.
Meiegi teame, et Iiob koos oma perega oli olnud Jumala
rõõmuks maa peal. Jumal oli uhke sellise
sõbra üle. Jumal oli täiesti kindel
Iiobi ustavuses, millepärast ta raskustesse sattuski.
Kahtlemata oli Iiob Jumala pingsa tähelepanu all
igal hetkel, kuigi oma vaevade tõttu ei suutnud
ta seda tunnetada.
Just Iiobile öeldi "Saa Jumala sõbraks,"
nagu oleks tegemist purusalaliku, uskumatu ja õela
inimesega. Eliifasele tulid appi Iiobit trööstima
veel Bildad, Soofar ja noormees Eliihu, kes kõik
olid kindlad oma arvamuses, et kui Iiobit on tabanud
selline täiuslik õnnetus, siis peab selle
põhjuseks olema patt. Hoolimata kaunist ja pühast
elust pidi kuskil varjul olema patt, mida just nemad
on kutsutud välja õngitsema.
Kas ei tule tuttav ette? On keegi haigestunud või
raskustesse sattunud, siis leidub ikka kaasatundjaid,
kes soovitavad patust loobuda, kõik üles
tunnistada, kahetseda ja meelt parandada. Mõned
on valmis isegi appi tulema ja olematud deemonid meelevallaga
välja ajama. Oh neid tüütavaid trööstijaid
(Ii 16,2)!
Vaadake, milline oli Eliifase õnnekontseptsioon
(Ii 22,22-30)! Sisuliselt on see väga sarnane meie
aja suurtele pakkujatele - kui sa teed nii ja nii, siis
on kõik õnneväravad lahti! Aga kus
on need, kes ütleksid, et ma tegin nii ja nii ja
nüüd olen õnnelik?! Kõik on
pungil teooriatest, aga tegelikkuses ollakse nagu kalad
kuival.
Kas Iiob oli õnnelik? Kahtlemata oli, tema raamatu
29. peatükk kinnitab seda ja on Piibli kauneim
kirjeldus reaalsest pühast elust ja selle õnnest.
Iiob oli mees, kes võis öelda, et ta süda
ei laida teda ühegi elupäeva pärast (Ii
27,6). Ta oli oma aja tõeline tarkuse, pühaduse
ja õndsuse prototüüp. Kelle kõrv
temast kuulis, see kiitis teda õnnelikuks. Ta
oli pimedale silmadeks ja jalutule jalgadeks, vaeslapse
aitajaks, lese südame rõõmuks ja
talle sai osaks hukkuja õnnistus (Ii 29,11-15).
Aga nüüd? Iiob, kus on nüüd sinu
õnn? Kas see kadus koos kaamelite, laste peosaalide
ja tervisega, nagu see on kadunud paljudel teistel?
Iiobi õnn ei olnud sõltuv maistest asjadest
ja ei kadunud koos nende kadumisega. Tema õndsus
oli Jumalas ja ta deklareeris: "Jehoova on andnud
ja Jehoova on võtnud: Jehoova nimi olgu kiidetud!"
(Ii 1,21).
Seda õnne ei saanud miski temalt riisuda, isegi
Jumala vaikimine ega Iiobi nelja sõbra üheksa
võimsat süüdistuskõnet, mis
ilmselt olid inspireeritud sama vastase poolt (Ii 4,14-21).
Ei tea, mis Iiobile rohkem valu valmistas, kas paisetes
mädanev ihu või armastatud sõprade
süüdistused? Kui ängistav on see, kui
loodetud mõistmise ja troosti asemel pead kuulma
tühist troosti, mille sisuks on vaid vale (Ii 21,34).
Aga Iiob ei kahelnud hetkekski oma lootuse ehtsuses
ega selles, et tema Lunastaja elab. Ja kuigi tema nahka
nüliti, lootis ta ilma ihutagi näha Jumalat
(Ii 19,25-26). Aasaf tegi sellest laulu: "Kuigi
mu liha lõpeb ja mu süda ka, siiski oled
sina, Jumal, mu südame kalju ja mu osa igavesti.
Aga minu õnn on, et ma olen Jumalale ligi!"
(Ps 73,26.28).
Huvitav - kas Jumal on minu ligi või mitte,
aga mina olen Jumala ligidal. Iiob tundis, et Jumal
ei ole tema ligi sellel ajal, aga endas oli ta sellel
pimedusehetkel raudselt kindel, sest tõeline
sõber armastab igal ajal (Õp 17,17). Kord
lõi ka minu elus ühel pimedamal hetkel õnnepäike
särama. Olin pikka aega haige olnud, töölt
vallandatud, perekond raskustes. Saatan oli mulle suutnud
tõestada, et Jumal on mind hüljanud. Ütlesin:
"Olgu nii, kui Jumal on minu maha jätnud,
siis saatan, sind ma ka ei teeni!" Ma ei ütle,
et inglid tulid mind teenima, aga järgmisel pühapäeval
külastas mind haiglas rohkem kui kakskümmend
ususõpra Tartu Salemi kogudusest ja varsti toimus
mu elus radikaalne muutus.
Me küsime, kuidas võis see paisetes vaevlev
Iiob olla õnnis? Ometi oli ta seda. Meil pole
põhjust kahelda, sest tema ise ei kahelnud selles.
Oli ta tõesti Jumala sõber? Oli, sest
Jumal usaldas teda enne õnnetust (Ii 1,8) ja
pärast katastroofi (Ii 42,8).
Sõprus Jumalaga on erinev sõprusest maailmas,
nagu õndsus on erinev õnnest, mis on sama
vähe sarnased nagu päike ja kuu. Jeesus ütles
oma jüngritele: "Teie olete mu sõbrad,
kui te teete, mida mina teid käsin. Ma ei ütle
teid enam orjad olevat; sest ori ei tea, mida ta isand
teeb. Vaid ma olen teid nimetanud sõpradeks,
sest ma olen teile teada andnud kõik" (Jh
15,14-15). Orja ja sõbra töö vahel
on see vahe, et üks teeb käsu järgi,
aga teine teeb seda teadlikult, olles samal tasemel
Issandaga. Iiob teadis, mida ta oli teinud ja mida tegi.
Ta jäi ka siis selles kindlaks, kui täitus
ta igatsus, et ta saaks oma asjad Jumalaga silmast silma
selgeks rääkida (Ii 13,3).
Kui sõprade sõnad olid otsas, valega
võõpajad ebaarstid vaikisid (Ii 13,4),
hakkas Jumal ise Iiobiga rääkima (Ii 38-41).
See viis Iiobi nii lähedasse kontakti Jumalaga,
et ta võis öelda: "Ma olin ainult kõrvaga
kuulnud kuuldusi sinust, aga nüüd on mu silm
sind näinud" (Ii 42,5). See oli tõeliste
sõprade tõeline osadus.
Selline on siis sõprus Jumalaga.
Kui loed Heebrea kirja 11. peatükki usukangelastest,
tõelistest Jumala sõpradest, siis millisesse
ossa paigutad sa iseennast? Kas nende ritta, kes lõvide
lõuad sulgesid, tule väe kustutasid ja ajasid
pakku võõraste sõjahulgad, või
teiste hulka, keda visati kividega, saeti lõhki
ja kes elasid põgenikena koobastes, ilma et nad
loodetud tõotusi oleks kätte saanud? Muidugi
sooviksime olla esimeses grupis, aga sõprus paneb
meid sinna, kuhu meid on vaja Jumala auks. Ja Jumalal
on nende jaoks varuks üks eriline jõud,
et nad suudavad isegi rõõmsalt oma raskusi
kanda nagu Habakuk (Ha 3,17-19). Kas julgeme kasutada
selliseid sõnapaare nagu õnnis valu, õnnis
ahastus ja õnnis viletsus? Oli see õnnis
ahastus, kui Õnnistegija hüüdis: "Mu
Jumal, mu Jumal, miks sa mind maha jätsid?"
(Mk 15,34)? Aga ometi andis Ta Isa kätte, kelle
armas Poeg Ta oli (Mt 3,17), oma vaimu (Lk 23,46).
Sa tead, et Jeesuse võit tegi Temast universumi
Issanda (Mt 28,18). Iiobi ustavus tegi ta kõigi
aegade Jumala sõprade eeskujuks (Jk 5,11). Pealegi
korvati ta kaotused mitmekordselt (Ii 42,12). See, mis
toimus Iiobiga umbes kaks tuhat aastat enne Kristust,
on toimunud veelgi täiuslikumalt kahe tuhande aasta
jooksul koos Kristusega (Kl 1,27). Ära pea end
sellest väljaarvatuks!
Ei või märkimata jätta seda pöördepunkti
Iiobi elus, mis määras nii tema kui ta sõprade
edaspidise saatuse. Ei ole teada, et keegi oleks palvetanud
Iiobi tervekssaamise pärast, ei tema ise, ei ta
naine ega sõbrad hoopiski mitte.
Kolm sõpra pidid tooma eneste eest lepitusohvri,
aga seejuures ei võetud nende palveid kuulda,
aga Jumal pööras Iiobi saatuse, kui see palus
oma sõprade eest (Ii 42,8.10). Tõesti,
eestpalvetaja käed olgu puhtad ja pühad käed
(1Ti 2,8), sest Jumala sõbra palve suudab palju,
kuigi ta on samasugune nõder inimene nagu kõik
teisedki (Jk 5,16-18).
Jää siis Jumala sõbraks, ole rahul,
nõnda sa saavutad õnne!
JAAN HANNI
Pastor emeeritus Jaan Hanni on teeninud Valga Betaania
ja Kohtla-Järve Saaroni kogudusi
Riigikogu
saadikud osalesid iga-aastasel palvus-hommikusöögil
Washingtonis
USA Kongressi kutsel külastasid 29. jaanuarist
2. veebruarini Washingtoni Riigikogu aseesimees Tunne
Kelam, Riigikogu USA sõprusrühma esimees
Mari-Ann Kelam ja sama rühma aseesimees Sergei
Ivanov. Sõidu peasündmus oli iga-aastane
üleriiklik palvus-hommikusöök (National
Prayer Breakfast) 31. jaanuaril ja 1. veebruaril, millest
võttis osa üle 4000 poliitiku, ühiskonnategelase
ja ärimehe üle Ameerika ning 700 väliskülalist,
kelle hulgas olid kolme riigi presidendid.
Neljapäeva, 1. veebruari hommikul kell 7.30 kogunes
hotell Hiltoni konverentsisaali ümmarguste söögilaudade
ümber üle 2000 inimese, ülejäänud
elasid sündmusele kaasa kõrvalsaalides teleekraanide
vahendusel. Poodiumil olid USA Kongressi kui palvus-hommikusöögi
korraldaja aukülalistena USA president George Bush
abikaasaga, asepresident Dick Cheney, riigisekretär
Colin Powell ja Kongressi mõlema koja liidrid.
Palvus-hommikusöökide traditsioon sai alguse
aastal 1952, mil nii Senatis kui Esindajatekojas tehti
algust parlamendiliikmete mitteametlike iganädalaste
kohtumistega. Nendel kohtumistel arutati mitte poliitikat,
vaid üldinimlikke teemasid ja vajadusi, kuid jagati
ka isiklikke muresid. Ühiselt palvetades avanesid
poliitiliselt vastandlikud isiksused üksteisele
täiesti uudse inimliku mõistmise ja koostöö
tasandil, mille võimalikkusest enamik polnud
osanud unistadagi. Huvitav oli ka äsjase palvus-hommikusöögi
kohtumistel kuulda silmapaistvate poliitikute jutustusi
sellest, kuidas ühispalvused olid tervendanud nende
perekonnaelu ning aidanud uue siiruse ja veendumusega
teenida oma rahvast.
Palvus-hommikusöökide ainulaadne tunnus on
see, et ei tehta mingisuguseid vahesid eri kirikute
ega ka kirikuisse mittekuulujate vahel. Ainus keskpunkt
on Jeesuse Kristuse isik ja Tema eeskuju: armastada
ligimest nagu iseennast, olla valmis avama end kaasinimesele
ja tema teenimisele. Nõnda on aastate vältel
kujunenud tuhandete hea tahte inimeste - seejuures mõjukate
inimeste - rahvusvaheline sõpruskond, mis on
võimaldanud lepitada väliselt lootusetuid
poliitilisi vastasseise, abistada hädasolijaid,
edendada vastutustundelist ja ausat suhtlemist ühiskonnaga.
Viimase tervenemine algab poliitikute isiklikust moraalsest
uuenemisest - selline võiks olla palvus-hommikusöökide
sõnum.
Palvus-hommikusöökidest võtsid Mari-Ann
ja Tunne Kelam esimest korda osa aastal 1997. Nende
kohtumiste veteran on Mart Laar, samuti on seal käinud
Lauri Vahtre, Jüri Adams jt. Tunne Kelami eredaim
kogemus oli Esindajatekoja autoriteetse demokraadi Tony
Halli jutustus sellest, kuidas paar päeva varem
oli uus president talle ametliku kohtumise lõpul
pakkunud küüti oma limusiinis. 20-minutilise
sõidu vältel ei kõneldud poliitikast,
mille kibe valimisjärgne mõju kahe erakonna
vahel oli ikka veel tuntav. Bush kõneles palvete
tähendusest, siis spordist ja jälle palvus-hommikusöökidest.
Sõidu lõpul oli vastaspartei liider isiklikult
veendunud, et Bush on mitte üksnes tore ja aus
inimene, vaid et temast saab ka suurepärane president.
Seda ei häbenenud Hall rääkimast väliskülalistelegi.
Eesti parlamendiliikmed pühendasid oma viis päeva
kestnud poliitilised kohtumised NATO laienemise teemale.
Kohtuti tosina Esindajatekoja liikmega. Külastati
välisministeeriumi Põhjamaade ja Balti osakonna
juhatajat, esineti neljas uurimisinstituudis, kohtuti
Marylandi osariigi rahvuskaardi ülema ja osariigi
parlamendi liikmetega, osaleti Raadio Vaba Euroopa pressikonverentsil
ning oldi aukülalised Eesti saatkonna rahvarohkel
vastuvõtul Riigikogu delegatsiooni USA külaskäigu
kui ka Tartu rahu aastapäeva puhul. Tunne Kelam
andis Eesti skautide ühingu aukirja väliseestlasele
Agu Ambrele. Mari-Ann ja Tunne Kelam kohtusid ka värske
senaatori Hillary Clintoniga, keda kutsusid taas Eestit
külastama.
Riigikogu aseesimehe kantselei pressiteatest
VALMISTUGE
EDASIMINEKUKS!
Tulevikule
mõeldes köitis mind palvetades ja Piiblit
lugedes Jumala võimas visioon, mille keskmes
oli Joosua-aegne valitud rahvas murranguaastail.
"PÜHITSEGE ENDID, SEST HOMME TEEB ISSAND
TEIE KESKEL IMETEGUSID!" (Jo 3,5).
Jumala sõrm suunas iisraellasi edasiminekule,
Kaanani vallutamisele. "Ole vahva ja tugev! Ära
kohku ja ära karda, sest Issand, su Jumal, on sinuga
kõikjal, kuhu sa lähed! Teadke, et elav
Jumal on teie keskel - et te teaksite teed, mida teil
tuleb käia, sest varem ei ole te seda teed käinud"
(Jo 1,9;3,4).
1. Valmistage endid homseks!
Milline särav visioon rahva jaoks. Tean, et Joosua
kaaslastel oli küllalt meenutada Jumala eilseid
õnnistusi Egiptuse orjusest Tõotatud Maa
piirini. Tänu eilsete õnnistuste eest! Tänualtari
juures kõlab Jumala hääl: "Minge
edasi, valmistuge homseks!" Joosual nõudis
ettevalmistus kolm aktiivset päeva, mil tema ja
preestrid-ülevaatajad liikusid leeri keskel. Nüüdisaeg
ei nõua meilt vähem kui eelmistelt põlvkondadelt,
vaid veel enam. Kristlane, nüüd anna terve
mõõt - anna kõik Jeesusele, siis
suudame ka meie oma intellektuaalselt arenenud, Jumalast
eemalduvat ja usuleiget kristlaskonda äratada elavale
usule ning kogudust ette valmistada kohtumiseks Kristusega.
Iisraellased ammutasid edasiminekuks jõudu Jumala
käsuõpetusest ning värskendasid osadust
Jumalaga palvevõitluse kaudu. Nad kogusid uut
vaimulikku jõudu, usku, armastust, värskust
ja lootust - see kõik oli nende võiduka
usuelu tagatiseks. Siin otsustati juba lõplik
võit.
Helisegu Oskar Olviku laul "Võta aega olla
püha". Ära pilla oma aega tarbetult,
kasuta iga minutit, et valmistuda võiduks.
2. Pühitsege endid homseks!
Ettevalmistumisel kiinduti Jumala sõna tõotusele
ja palvele ning mõisteti, et Jumal tahab nende
edasiminekut. Rahvas oli Tõotatud Maale jõudmisest
nii innustunud, et ütles: "Me teeme kõik,
mida sa meid käsid, ja läheme igale poole,
kuhu sa meid läkitad" (Jo 1,16).
Jumala homse päeva ülesannete täitmine
nõuab pühitsetud kaastööliste
kaadrit. Pühitsemise nõue jääb
võiduka koguduse töös peamiseks.
Meie armsad vaimulikud juhid on lahkunud juba igavikku
ja tööle on asunud uus põlvkond, kellelt
Jumal ootab samuti pühitsust ja puhast elu. Tean,
et uus põlvkond arvestab seda nõuet.
"Issand kasvatagu teie armastust ja tehku see
rohkeks üksteise ja kõikide vastu, et kinnitada
teie südameid olema pühaduses laitmatud"
(1Te 3,12-13).
Kui Jumala pühitsetud rahvas läks teele ja
võitlustesse, oli Jumala homne päev võidukas.
Palugem meiegi uuele teele astudes oma eelkäijate
kombel: Jumal, pühitse ka mind uueks teenimiseks!
"Te saate Püha Vaimu väe ja peate olema
minu tunnistajad" (Ap 1,8), siis läheb evangeelium
ka läbi südamete.
3. Usaldage Jumala homset abi!
Joosua-aegne pühitsetud ja valitud rahvas usaldas
Jumalat jäägitult ning ei pettunud. Rahvas
sõlmis palvetades, Jumala sõna kuuldes
ja end pühitsedes tugeva liidu kõikvõimsa
Jumalaga.
Ja milline ime! Seaduselaeka kandjad ja rahvas ületasid
Jordani kuiva jalaga: veevool nende ees oli peatunud.
Nende jalad astusid peatselt Tõotatud Maale.
Pärast 40-aastast kõrberännakut olid
nad nüüd maal, mis jookseb piima ja mett,
nagu Issand oli nende vanemaile vandega tõotanud.
Jumala laste suur peopäev toimus Jeeriko lähedal
Gilgalis, kus esimest korda söödi maa viljast,
sest manna sadu lõppes.
Tõotatud Maal algas kiire edasiminek. Siin kohtus
Joosua Issanda sõjaväe vürstiga, kes
ütles: "Vaata, ma annan su kätte Jeeriko"
(Jo 6,2). Seitsme päevaga oli Jeeriko vallutatud,
selle müürid langenud - Jumala rahvale suur
ime ja võit. Peatselt allutati Ai linn ja kogu
Kaananimaa.
Veel vanas eas, ammu pärast Kaananimaa vallutamist
ütles Joosua rahvale: "Aga mina ja minu pere,
meie teenime Issandat" (Jo 24,15) ja rahvas vastas:
"Meie tahame teenida Issandat, oma Jumalat, ja
võtta kuulda Tema häält" (Jo 24,24).
Issanda homne päev on ka meie võitude ja
imede päev, kui oleme kuulekad Tema korraldustele.
Astume usukindlal, julgel sammul edasi, vaadates Jeesusele
Kristusele, meie Ülemsaatjale, kes on seesama eile,
täna ja igavesti (He 13,8).
Pühitsege endid homseks - viljakaks tööks
tulevikuaastaiks ja kohtumiseks oma kuningate Kuninga
ja Issandaga.
"Vii Sina mind, mu Õnnistegija. Mind saada,
kuhu iial arvad Sa. Ma tahan rõõmsalt
teenida Sind kõiges" ("Vaimulikud Laulud"
421).
ÜLO MERILOO
13. veebruaril sai Eesti EKB Liidu president
emeeritus ja Tallinna Oleviste koguduse pastor Ülo
Meriloo 75-aastaseks. Käesolev kirjutis on väljavõte
juubilari artiklist kogumikust "Oleviste 50".
Pildil: Ülo Meriloo
koos abikaasaga 1950. aastal Pühajärve ääres.
See foto on juubilari mälestusteraamatu "Ränduri
päevik" kaanepildiks.
Kuulutaja toimetus soovib kõigi
lugejate nimel juubilarile Jumala rohket õnnistust.
Jeesus ütles: "Kes võidab, selle ma
teen sambaks oma Jumala templis, ja tema ei lähe
sealt enam välja" (Ilmutuse 3,12).
AAPO
PUKK oma kogudusest, elust ja kunstist
Istun kunstnik Aapo Puki õhtuses ja õdusas
ateljees, mille seinal ja põrandal on kümneid
maale. Aapo Pukk räägib oma kogudusest, elust
ja kunstist. Jutuajamise vaheajal viimistleb ta ühe
mehe portreed. Pildil mehest paremal võib näha
Eesti lippu ja vasakul öökullitopist, millel
kunstniku sõnade kohaselt pidi olema mingi sümboolne
tähendus. Vestluse lõpuks on mehe pilt päris
valmis saanud.
KUIDAS JUHTUS, ET VALISID OMA KOGUDUSEKS
JUST TALLINNA KALJU BAPTISTIKOGUDUSE?
Olin
viimased kaheksa aastat enne Kalju kogudusse tulekut
hõiganud: "Jumal, kus sa oled?" Võisin
hääle lausa kähedaks hüüda.
Tean, et see tuli Jumalalt. Ei lähe meelest pastor
Meego Remmeli esimene soe käepigistus. See oli
see, mille pärast tegin oma teadliku valiku. Kasutan
seda täna ise, kui keegi võõras kirikuuksest
sisse astub, siis ma küll ei jäta oma kätt
taskusse ega naeratust paremate hetkede jaoks. Siis
olen mina "koguduse nägu".
Üks isiklik tee, mis oli - usun - Jumala juhitud,
oli mu abielutee. Võib-olla olin liig rikutud
ideaali otsimisest. Täna ma tean - ideaal tuleb
Jumalalt ja siis ta lahustub inimestesse. Aga siis ma
otsisin seda muinasjuttu, mis lapsepõlvega lõppes
ja purunes. Otsisin ainult ideaali, aga mitte seda,
kes teeb ideaali. Ja siis ilma Jumalata puntrasse jõudnuna
kohtusin perekonnaga, kelle juures, kelle sees, kellega
ja kellena ma praegu elan.
Algas see nii, et sattusin Rootsimaale Bankerydi ühe
väliseestlase juurde, kes tahtis päris Eesti
kunstnikku oma koduõue ja oma majja, et tema
kunstihuvilisena saaks kätt proovida ja eesti keelt
rääkida. Bankerydi Baptistikogudus on aga
Kalju koguduse sõpruskogudus. Kui ma hakkasin
Eestisse tagasi tulema, siis üks hea pildiraamija
pani mulle kaasa vanu paspartuusid, et ehk läheb
mul tarvis. Aga kuna nad osutusid üpris suurteks,
siis ta saatis need eraldi pakiga teele ja mulle öeldi
aadress, kuhu see pakk Tallinnas pidi tulema. Oli möödunud
üle kuu, kui helistasin siia majja, kus me praegu
oleme, et ma tuleksin sellele pakile järele. Tulin
ühel hilisõhtul siia. Mind võttis
vastu hoogne pereema Ülle Käärik ja tema
tagasihoidlik tütar Helge. Siis näidati mulle
maja. Ja seinal oli üks pilt. See oli minu maalitud
pilt Helgest 1992. aastast, kui korraldasin oma esimese
suure isikunäituse. Kutsusin rahvast - tulge minu
näitusele, ma teen teist portree. Ja seal, paljude
inimeste hulgas kõndis ka väike 12-aastane
Helge oma isaga ringi. Tõusin ühe modelli
juurest püsti ja jooksin umbes 20 meetrit üle
saali tema juurde, et väga huvitava näoga
tüdruk, kas ma saaksin temast portree teha. Tookord
vilksatas peast läbi - nii ideaalne, nii ilus tüdruk.
Üks vallatu mõte käis läbi, et
kui mina ja tema! Aga see ei ole võimalik, sest
mu ees istus tegelikult laps. Mina olen kunstnik, kes
ajab oma karjääri taga - ja ma raputasin oma
pea sellest mõttest tühjaks. Aga siin oli
see pilt seinal. Ütlesin, et paneme sellele parema
raami. Sain pildi kaasa. Ja kui ma uue raamiga tagasi
tulin, siis olid Helge ja tema ema juba välja mõelnud,
et tahaksid veel mõne pildi seina peale saada.
Ja nii ma seda vahet käima hakkasingi. Lõpuks
nad küsisid, mida ma pühapäeval teen,
et tulgu ma nende kirikusse. Sinna ma siis läksin
ja sinna ma jäin. Esimese hooga ehmusin ära,
sest kuna olin kiires ristida tahtmises lasknud end
õigeusukirikus ristida, olin ma kirikut näinud
ikka niisuguse kullakarvalisena ja ikoonidega - ka heade
ikoonidega. Kogu kirik oli minu jaoks kunstiajaloost
mõnevõrra läbi imbunud - seal oli
palju kunstiajaloo meistriteoseid. Ehmusin sellest tühjusest
või sellest vaikusest, mis Kalju kirikus mulle
vastu vaatas. Miks need nelgid kantslil nii hõredalt
ja nii üksi on ja rist on nii tühi? Kantsli
peal ristil on Jeesus. Altarimaali pole. Aga see kõik
tekitas minus ikkagi huvi, et kas või sedasama
küsimust eneses lahendama hakata, et miks siis
nii hõre ja miks siis nii tühi. Ja kus on
minul see hetk, mis ei ole enam tühi ega hõre.
Kas see on võimalik siin, selles koguduses? See
oli võimalik. Kasvamine on tulnud tasapisi. Kui
ma olen kevadel vahel endale ütelnud, et olen ikkagi
kunstnik ja ei võta endale enam ühtegi noortegruppi
juhendada, siis sügisel juhtub nii, et tegelikult
olen veel rohkem kunstnik kui kunagi varem ja ühele
noortegrupile on veel kaks gruppi lisaks. Nii on Jumal
sättinud minu eluteed.
UMBES AASTA TAGASI OLI SUL TALLINNA
ÄRIKESKUSE AATRIUMIS AINULAADSE NIMEGA NÄITUS
"MINU KOGUDUS". MIKS SELLINE NIMI? POLNUD
JU NÄITUSE VIIETEISTKÜMNEST PORTREEMAALI MODELLIST
MITTE KÕIK KALJU KOGUDUSE LIIKMED?
Selle näituse korraldamise aeg oli niisugune otsingute
aeg. Sellepärast ma julgesingi seda näitust
selliselt nimetada. Võib-olla ma tahtsin, et
kogudus oma mõistega, oma kohalolekuga piltidel
kaitseks mind kunstimaailmas. See oli minu esimene teadlik
väljaastumine eelkõige küpsenud kristlasena
ja alles siis kunstnikuna. Ma olin juba õppinud
tasahilju ja argsi kõiges Jumalale lootma. Koguduses
viibimine on Jumalale lootmine kõiges ja koguduse
taga on KOGU JUMAL. Mõnes mõttes oli see
võib-olla kristlase ja kunstniku identiteedi
otsing eneses, et kumba minus rohkem on. See oli natuke
kartlik aeg minu jaoks. Kunstnik ja kristlane minus
olid võrdselt arad - isegi võib öelda,
et kunstnikumina muutus mingiteks hetkedeks tagasihoidlikumaks,
võttes eeskuju tärkavalt kristlaselt minus.
Täna saan ma jälle aru, et ma olen elujõuline
ja koos Jumalaga veel eriti ning kunstnik pulbitseb
minus vägevalt. Samasugune tahaksin ma ka koguduses
olla - pulbitsev ja täis energiat. Seetõttu
oli nagu käsikäes minek - mina koguduse käekõrval.
Oli nagu halli hämarasse ruumi minek ja tõeotsimine
pimedusest või hämarusest välja.
Selle näituse pildid olid eksponeeritud paekivist
seinal, mis huvitava paralleelina tuletas meelde Kalju
paekivist kirikut ja selle kaudu meie kogudust. Näituse
nimetus "Minu kogudus" oli selline ilmutusraamatulik
- keegi ei jää Jumala sõnumist ilma.
NÄITUSEL "MINU KOGUDUS"
EKSPONEERITUD PORTREEMAALE VAADATES VÕIS TÄHELDADA,
ET OLED ERILISE KAASAELAMISEGA MAALINUD VANU JA VÄETEID.
MIKS SELLINE VALIK?
Kunagi küsis keegi minult, miks ma ühe mehe
oma pildil nii kurvaks olen teinud. Vana, väeti,
kurb - see on lihtne, materiaalne osa sellest vaimsest
inimesest, kes mind huvitab ja kes ei ole sugugi nii
vana. Ta on ikkagi väga rikas. Ma pigem näen
siin seda teed, kuidas maalimise abil jõuda pildiga
selleni, et vana ja väeti ei ole vana ja väeti.
Võiks ka üldistada - et see on kristlik,
see on ilus, see on rikas.
Mulle on alati meeldinud rohkem maalida vanu inimesi.
Mulle tuleb meelde, et kui tulin Tallinnasse õppima,
elasin praeguses Wismari tänavas eestiaegse tšellomängija
Olga Mülleri juures. Tegin temast portree. Ta oli
tollal 20-21-aastase Aapo Puki jaoks vanim inimene,
keda ma olin üldse oma elus joonistanud või
maalinud. Ja siis tuli mulle meelde Juhan Liivi "Üks
suu, nii vana kui mullake" ja ma paningi selle
pildi pealkirjaks "Üks suu, nii vana".
Tegin sellest hiljem ofordi. Mu ema, kes on mind eluaeg
graafikuks pidanud ja ootab, millal ma maali juurest
uuesti graafika juurde tagasi pöördun, peab
seda üheks minu paremaks pildiks.
Kortsudest rääkides võib öelda,
et need on küntud elu jooksul kui lihaks saanud
põrmu elutee vaod, mis kannavad vilja või
ei kanna, mis on sügavamad või pindsemad,
mis on eilsed või mitmekümne aasta tagused.
Minu ülesanne kunstnikuna on nende vagude vahel
vahet teha ja vähemtähtsamad ähmastada.
See kõik on minu käes, sest portreekunst
eksisteerib olevikus, haarates kaasa nii palju portreteeritava
olemusest kui vähegi võimalik. Kõik
kortsud tulevad kaasa. Siis on üks pindmine võrgustik
nagu pits valgel pluusil ja teine on sügav, varjupüüdev
nagu vana vammuse kaenlaauk, mis iialgi kohta ei vaheta
või läheb aina sügavamaks. Ma pean
olulise välja tooma. See on nii suur ülesanne,
mida ei suuda üksinda ära teha - seda tuleb
teha koos Loojaga. Et kõik see, mida sa näed,
tunned, tajud - kõik see, mida sa armastad, panna
sellisesse tasakaalu, mille nimi on SELLE INIMESE NÄGU.
Sellisesse tasakaalu, kus on pigem rohkem positiivsust
kui tuultest tallatud tühermaa poole kallutatut.
Kortsud ei ole inimese näkku juhuslikult laiali
visatud, vaid nad valmivad sinna. Selline on olukord
vanade ja väetitega. Selle aja poole oleme me ise
teel.
KAS SINU PARIM MAAL ON JUBA VALMIS?
Ma ei tea, aga üks parimatest on kindlasti juba
olemas. Ma tahaksin olla see, kes oleks valmis ka täna
õhtul ÄRA MINEMA. Sellisel juhul peaksid
kõik suhted inimeste vahel korraldatud olema.
Sellisel puhul on ka kõik suhted minu kunstimaailmas
korraldatud. Küllap ma siis need pildid üles
leiaksin. Noh, esimesed viis või siis kolm, siis
kaks, siis üks - kui see peaks minu määrata
olema. Aga ma usun, et antakse veel aega ja veel midagi
on tulemas. Vahel on küll nii olnud, et mingi viie
pildi puhul - umbes paarituhandest pildist - olen tundnud
- sellest tuleb, see jääb ja sellest saab.
Ja ma olen seda juba esimesest pintslitõmbest
tundnud.
Mul on viimase kümne aasta looming fotodel olemas.
Ja aeg-ajalt teen pingerida, et seda siis tellijatele
või tuttavatele näidata. Ja siis uue läbilappamisega
tuleb mõni kõrvale jäänud pilt
rohkem esile.
Väga palju muutusi enam ei toimu, sest ma olen
oma loomingu suhtes väga kriitiline. Kui ma seda
ei oleks, siis ma ei suudaks teostada pooleliolevat
või uut pilti, mille hea lõpptulemus on
saavutatav liigse ärajätmisega. Sama on ka
selle kõige parema pildiga. Pildi sõelalejäämisega
on nii, et kui tal on kas või väikegi viga
küljes, langeb ta järgmisesse sõela.
Ja nii tirib see välja lõpptulemuse. Selleks
peab Piibel olema kõrval ja pead kõike
seda tegema, mida sinult kui Jumala kaastööliselt
oodatakse. Muidu ei saavuta ma seda tasakaalu, mille
abil ma suudan otsustada, milline joon on vale, milline
õige, milline joon vajab ähmastamist, milline
esile toomist. Mina ei suuda seda otsustada, kuigi võin
rääkida mingist ülemeelelisest alateadvustundest.
Igaüks meist on erakordne. Ja kui tegutseme Jumala
plaani kohaselt, siis saame veel ühe hea pildi
teiste kõrvale.
TÕNU KALLAS
Uus
pastor ja uued ruumid Märjamaal
Allan
Helde, Helari puu ja Indrek Luide paluvad Jaanus Niinemetsale
Jumala õnnistusi. Joel Schelejevi foto.
18. veebruaril avati piduliku jumalateenistusega Märjamaa
koguduse uued ruumid. Samas seati pastoriametisse JAANUS
NIINEMETS, kes siiani elab ja töötab Nõval.
Täna ametlikult veel Rapla Vabakoguduse osakonnana
tegutseval Märjamaa kogudusel on plaanis käesoleval
aastal iseseisvalt registreeruda. Uued ruumid osteti
möödunud aastal. Varem peeti nendes ruumides
baari. Kogudus eesotsas Jaanus Niinemetsaga on näinud
palju vaeva ning kõik on tundmatuseni muutunud
- praktiliselt nagu uus. Ilus väike saal, mis mahutab
umbes 50 inimest, oli avapäeval täidetud märjamaalastest
ja sõpradest, kes olid tulnud rõõmupäevale
kaasa elama.
Jumalateenistust juhtis ja jutluse pidas Eesti EKB
Liidu president Helari Puu. Ruumide sissepühitsemise
ja pastori ametisseseadmise talituse viisid läbi
Rapla endine pastor Indrek Luide, praegune pastor Allan
Helde ning Helari Puu. Muusikalises osas teenis kaasa
Rapla koguduse ansambel.
Rohkete tervitajate hulgas oli ka Märjamaa alevivanem,
kes avaldas kogudusele tunnustust meeldiva koostöö
eest omavalitsusega - siiani on jumalateenistused ja
piibli- ning palvetunnid toimunud alevivalitsuse ruumides.
EELK Märjamaa koguduse tervituse andis edasi õpetaja-emeeritus
Priit Rannut. Tartust oli kohale sõitnud Kevin
Mason, Tartu Kodukiriku juht. Kuna Kodukirik on Eesti
EKB Liidu palvevõrgustikus just see, kes palvetab
Märjamaa koguduse eest, leidis ta, et oluline on
olla kohal ja sõlmida selliselt tugevad sidemed
kahe koguduse vahel. Tervitusi toodi samuti Lähtru,
Kuimetsa ja Tartu Annelinna koguduse poolt.
Saagu Jumal austatud meie ühise teenimistöö
läbi!
HELARI PUU
KRISTLASTE
OLUKORRAST KOGU MAAILMAS
Kristlus on endiselt suurim religioon, kuid muhameedlaste
ja ateistide arv kasvas 20. sajandil
Järgijate arvult kasvas ka hinduism, kuid budism
ja judaism kaotasid järgijaid. Kõige rohkem
aga vähenes traditsiooniliste rahvususkude järgijate
arv ning seda eriti Hiinas ja Aafrikas. Nii kirjeldati
muutusi maailma suuremates religioonides Oxfordi ülikooli
välja antud "Maailma Kristlikus Entsüklopeedias".
Entsüklopeedia kohaselt on "kristlus kõige
universaalsem religioon ajaloos, kuhu kuulub enamik
elanikest kahes kolmandikus maailma 238st riigist. Kristlus
on lisaks sellele saanud tunnustatud religiooniks kolmanda
maailma arengumaades." Sellegipoolest poleks keegi
osanud sajand tagasi ette kuulutada kristluse taandumist
Lääne-Euroopas, Venemaal ja Ameerikas. Protsentuaalselt
aga on kristlaste arv 20. sajandi jooksul vähenenud
32,2 protsendilt 31 protsendile. Kristlased jagunevad
33 820 denominatsiooni ja usulisse rühmitusse.
386 miljonit kristlast on "sõltumatud"
ning ei kuulu ajaloolistesse katoliku, õigeusu,
anglikaani ega ka traditsioonilistesse protestantlikesse
kirikutesse. Viimase kolmekümne aastaga on suuresti
kasvanud nelipühi ja karismaatiliste kirikute osakaal.
Islam kasvas viimase saja aastaga 12,3 protsendilt
19,6 protsendini. Uskmatute arv on tohutult kasvanud
- 1900. aastal oli nende arvuks 3 miljonit, praeguses
maailmas on neid 768 miljonit. Hinduiste on maailmas
811 miljonit, budiste 360 miljonit, sikhe 23 miljonit
ja judaismi järgijaid 14 miljonit.
OLUKORRAST KRIISIPIIRKONDADES
Indoneesia
Indoneesia on maailma suurim muhameedlik maa. 13 500
saarel elab kokku üle 200 miljoni inimese, kellest
enamik on muhameedlased. 1965. aastal püüdsid
kommunistid võimule tulla, kuid vastasseisus
muhameedlastega jäid peale muhameedlased. Tapeti
rohkem kui pool miljonit kommunistide pooldajat. 1998.
aastal tõukas tudengite juhitud protestilaine
võimult president Suharto. 1999. aasta oktoobris
valis Indoneesia parlament presidendiks muhameedlase
Abdurahman Wahidi. Esimesel Wahidi valitsemisaastal
hävitati rohkem kui 150 kristlikku kirikut. Valitsus
on kehtestanud korra, mille kohaselt peavad inimesed
kandma kaasas isikutunnistust, kuhu on märgitud
ka inimese usuline kuuluvus. Valitsus kuulutab, et kõik
võivad vabalt järgida kristlust, islamit,
budismi või hinduismi, kuid tegelikult on eelisseisus
muhameedlased. Islami poliitilist tugevust kasutatakse
selleks, et piirata evangelismi ja kristlaste mõju
avalikus elus. Eelmisel aastal ägenesid konfliktid
Indoneesia idapoolsetel saartel.
Iraan
Šahhi võimult kukutamine ja ·iiitliku valitsuse
võimuletulek 1979. aastal lõpetas Iraani
sõbralikud suhted Läänega. Valitsus
otsustas peatada kõik normatiivsest usust kõrvalekalduvad
usud Iraanis. Tänasel päeval jätkub usuline
tagakius hoolimata sellest, et Iraani konstitutsioon
garanteerib usuvabaduse. Iraani kristlaste elu ei ole
kerge - avalik usu tunnistamine muhameedlastele on keelatud
ning valitsus kontrollib kristlike gruppide tegevust.
Usklikke diskrimineeritakse ka hariduses, tööhõives
ja eraomanduses. Viimase viie aasta jooksul on tapetud
mitmeid kristlikke pastoreid. Välismaistel misjonitel
ei lubata siseneda Iraani, kuid on võimalus evangeliseerida
miljoneid iraanlasi, kes elavad välismaal, nendest
kaks miljonit elab USAs. Järjest enam Iraanis elavaid
iraanlasi on pöördunud kristlusesse.
Iraak
Iraagi ajalugu on olnud keeruline juba piibliaegadest
alates. See on maa, kuhu juudid viidi eksiili ning kus
prohvet Taaniel teenis Paabeli kuningat. Peale Saddam
Husseini võimuletulekut 1979. aastal on Iraagis
olnud palju rahutusi. 1980. aastatel sõdis Iraak
Iraaniga Shatt-al-Arabi veetee pärast Pärsia
lahte. Järgnenud Lahesõjas toimus väiksemate
etniliste gruppide genotsiid, kus kümneid tuhandeid,
nende seas ka kristlasi, hukati. Religioonid Iraagis
on lubatud vaid sel määral, kui need on lojaalsed
Saddami reziimile ning kristliku kirjanduse maaletoomine
on piiratud.
Kuveit
Kuveit on ainus Pärsia lahe riik, kus peetakse
valimisi, kuid tegelikkuses on rohkem kui kaks sajandit
riigis valitsenud al-Sabathi perekond. Kuigi Lahesõja
tagajärjel muutusid usulised seadused liberaalsemateks,
ei ole täielik usuvabadus veel reaalsus. Ainult
muhameedlased võivad olla Kuveidi kodanikud.
Kristlastel on vabadus elada ja töötada Kuveidis,
kuid nende jumalateenistus peab aset leidma kindlas
piirkonnas. Evangelism on keelatud. Kristlik kogukond
Kuveidis koosneb 27 kogudusest, mis peavad kirikuteenistusi
mitmes keeles.
Malediivid
Umbes 800 kilomeetri pikkusel alal 1200 India ookeani
saarel asuv riik on maailmas kõige vähem
evangeliseeritud maa. Malediivide president peab konstitutsiooni
kohaselt olema muhameedlane (sunniit), kes määratakse
parlamendi poolt. Mitte-muhameedlastele ei kehti kõnevabadus.
1998. aastal saadeti maalt välja kõik kristlastest
välismaalased ning kõik teadaolevad Malediivide
kristlased arreteeriti. Muhameedlik valitsus on pühendunud
islami tugevdamisele Malediividel, et säilitada
rahvuslikku ühtsust.
Allikas: Kompass
RICHARD
WURMBRAND on surnud
"Märtrite Hääle" misjoni rajaja
pastor Richard Wurmbrand läks 17. veebruaril Kalifornias
pärast pikaajalist haigust Issanda juurde.
Richard Wurmbrand sündis 24. märtsil 1909
Bukarestis Rumeenias. Ta abiellus Sabina Osteriga 26.
oktoobril 1936. Noored juudid said usklikeks Kristusesse
ja ristiti.
Teise maailmasõja ajal alustas Richard Wurmbrand
põrandaalust tööd vene sõdurite
seas, kes olid fašistide käes sõjavangis.
Natsid arreteerisid Richardi ja Sabina mitmel korral.
Pärast augustit 1944 jätkas Richard Wurmbrand
seda tööd Nõukogude okupatsioonivägede
seas.
Rumeenia valitsus arreteeris Richard Wurmbrandi 1948.
aastal ning ta pandi maa-alusesse kongi siseministeeriumi
vanglas. Teda piinati nii füüsiliselt kui
ka vaimselt. 1950. aastal vangistati ka Sabina, kes
saadeti sunnitööle Doonau kanali ehitusele.
Sabina vabastati 1953. aastal. Talle öeldi, et
Richard suri vanglas. Kolm aastat hiljem Richard vabastati.
Töö tõttu põrandaaluses koguduses
ja kommunistliku õpetuse vastase jutlustamise
eest arreteeriti ta taas 1959. aastal ning mõisteti
25 aastaks vangi. Richard vabanes vanglast 1964. aastal.
1965. aasta detsembris maksid Norra Juudi Misjon ja
Heebrea Kristlik Liit Rumeenia kommunistlikule valitsusele
kümme tuhat dollarit lunarahaks, et Wurmbrandi
perekond võiks lahkuda Rumeeniast. Rumeenia põrandaaluse
koguduse juhid veensid Richardit lahkuma ja saama põrandaaluse
koguduse "hääleks" maailmas. Richard,
Sabina ja nende poeg Mihai lahkusid Rumeeniast.
Richard Wurmbrand tunnistas USA Senati sisejulgeoleku
alamkomitee ees oma kogemustest vanglas. 1967. aastal
andis ta välja esimese numbri kuukirja "Märtrite
Hääl" ning asus rajama rahvusvahelisi
kontoreid, mis aitaksid informeerida vaba maailma kristlasi
kristlaste tagakiusust. 1980. aastate lõpuks
oli "Märtrite Hääle" misjon
tegev 80 maal.
1990. aastal pöördusid Richard ja Sabina
pärast 25 aastast eksiilisolekut tagasi Rumeeniasse.
Richard lõpetas igapäevase töö
"Märtrite Hääles" 1992. aastal,
kuid jäi juhatuse liikmeks ja konsultandiks surmani.
Ta naine Sabina suri 11. augustil 2000. aastal.
Oma teenistuse jooksul kirjutas Richard Wurmbrand inglise
keeles 18 raamatut. Neid on tõlgitud 38 keelde.
Kõige tuntum raamat "Piinatud Kristuse pärast"
räägib tema vanglakogemustest. See raamat
on olemas ka eesti keeles.
Richard Wurmbrandi mõtisklusi
eestikeelses tõlkes ja informatsiooni "Märtrite
Hääle" tegevuse kohta on võimalik
lugeda internetist aadressil http://www.pereraadio.ee/wurmbrand
See
ei saanud olla juhus!
Kaasaegse
India riigi looja Mahatma Gandhi purunenud mälestussammas
Gandhidhamis.
India tähtsaimal pidupäeval,
mis on samal ajal ka hindu püha, tabas seda hiiglaslikku
maad tugev maavärin. Gujarati osariigis võis
hinnangute järgi surma saada umbes sada tuhat inimest,
teine sada tuhat jäi teadmata kadunuks. Laastavad
maa-alused tõuked tabasid piirkonda, kus hindu
ekstremistid olid lähiminevikus korduvalt rünnanud
kristlasi. Karnataka osariigi minister K.T. John ütles,
et see oli Jumala reageering kristlaste tagakiusamisele
ja pidi oma ütluse tõttu lahkuma valitsusest.
Maavärina ajal oli Ahmenabadi linnas saksa evangelist
Alexander Seibel. Selles linnas hukkus umbes tuhat inimest.
Järgnev on evangelisti jutustus, mis on võetud
ajakirjast "idea Spektrum".
Maavärina ajal koges kristliku koguduse juht David
Benjamin Christian midagi sellist, mida vaevalt juhuseks
nimetada saab. 26. jaanuaril, "vabariigi päeval",
olid tema ja 28 juhtivat töötajat erinevatest
evangelikaalsetest kirikutest kogunenud maavärinapiirkonna
Gujarati osariigi eri paikadest Gandhidhami "Shree
Maruti" hotelli. Nad tahtsid nõu pidada,
kuidas kõige tulemusrikkamalt kutchi madu rahvale,
ühele Gujarati rahvagrupile, kuulutada evangeeliumi.
Kell 8.40 jõid nad hotelli neljandal korrusel
hommikuteed. Äkki kuulsid nad valjusid kärgatusi
ja arvasid esialgu, et mõni reaktiivlennuk tuleb
madallennul hotelli suunas. Hotell oli maavärina
epitsentrile veel lähemal kui Bhuj linn, mis pühiti
maa pealt praktiliselt ära. Hoone hakkas värisema.
Maavärin läks üha suuremaks, nii et suure
tolmu tõttu ei olnud juuresolijaid enam võimalik
näha. Marmor- ja kiviplaadid kukkusid alla, kuid
keegi ei saanud pihta ega vigastada. Christian kaotas
tasakaalu ja lendas trepist alla. Ta tormas tagasi ja
hakkas koos teistega palvetama: "Jeesus, päästa
meid!" Kui rohkem enam midagi ei juhtunud ja keegi
ei olnud saanud ka viga, hakkasid kristlased Jumalat
tänama. Keegi ei karjunud ega nutnud. Laastavate
värinate tagajärjel kukkusid kaks esimest
hotellikorrust kokku. Kogu hoone oleks kergesti võinud
muutuda rusuhunnikuks. Ometi vajus see alla ja jäi
püsti. Hoone põhikonstruktsioon jäi
seisma nagu hiiglaslik liftišaht.
KÕIK KRISTLASED OLEKSID VÕINUD SURMA
SAADA
Pärast maavärinat läksid kõik
29 delegaati alla kolmandale korrusele, millest nüüd
oli saanud esimene korrus. Seal vaatasid nad akendest
välja. Nähtu talletus sügavalt nende
kristlaste südametesse. Inimlike arusaamade järgi
oleks kõik pidanud saama surma ja ühe hetkega
oleksid praktiliselt kõik kristlased, kes kutchi
madu rahvaga töötasid, olnud kadunud. Aga
Jumal oli hoidnud oma kaitsvat kätt nende kristlaste
kohal.
VAESTE
ONNID
Rabi Tarphon oli rabi Akiba sõber ja õpetaja.
Ta oli kõrgemast seisusest ja rikas, tark, jumalakartlik
ning suursuguse vaimuga, kuid ta ei tegelnud heategevusega.
Ta istus oma raamatute taga ega teadnud vaestest midagi.
Ta suurendas oma vara ega mõtelnud abivajajatele.
See plekk sõbra hingel tegi rabi Akibale sügavat
valu, sest ta ise tegeles palju heategevusega, söötis
vaeseid õpilasi, hoolitses leskede ja orbude
eest, laskis küpsetada hädalistele leiba ja
andis vaestele pruutidele kaasavara. Ta teadis hästi,
kuidas teeb puudus valu, sest ta oli oma nooruse kibedaimas
vaesuses mööda saatnud. Rabi Tarphon oli aga
rikkas ja suursuguses majas üles kasvanud ja polnud
kunagi tundnud puudust.
Ühel päeval ütles rabi Akiba temale:
"Mul oleks praegu võimalik osta hästi
odavalt väga ilus mõis. Tahad, ma ostan
selle sulle?"
Rabi Tarphon vastas: "Jah, osta see mulle, mul
on suurem summa raha seismas, mida ma tahaks investeerida
kasulikult."
Ja ta andis talle raha. Rabi Akiba aga läks ja
jagas kõik vaestele.
Mõne aja pärast küsis rabi Tarphon:
"Ma tahaksin juba seda mõisa näha saada,
mis sa mulle ostsid."
Siis viis rabi Akiba ta pühakotta, lõi
lahti Psalmide raamatu ja luges talle ette: "Ta
jagab välja rikkalikult ja annab vaestele; tema
õigus püsib ikka, tema sarv on kõrgel
au sees!" (Ps 112,9) ja ütles talle: "Vaata,
selle mõisa ma ostsin sulle. Ma jagasin kogu
raha vaestele."
Rabi Tarphon ehmus. Tal oli kahju kadumaläinud
rahast, kuid ta oli liiga peenetundeline selleks, et
hakata tegema sõbrale etteheiteid. Rabi Akiba
ütles rõõmsalt:
"Tule kaasa, lähme koos vaatama sinu mõisa."
Nii juhtis rabi Akiba kaaslase hellitatud jalad vaesuse
radadele, mida sõber iial ei olnud näinud.
Ta seisis imestunult majade ees, mis olid pimedad ja
küüru vajunud nagu leinajad, üksteise
vastu surutud nagu külmetajad, kokku kukkunud nagu
surijad. Nad astusid läbi madala ukse valgustamata
tuppa, kus läppunud õhuga ruumis tühjad
seinad neid jõllitasid, naised tule juures istusid
ja tahmases potis keetsid. Rabi Tarphon küsis:
"Sõber, miks sa siia ei annetanud, siin
on nii kohutav vaesus?"
Rabi Akiba vastas: "Ma andsin siia. Sest enne
kui mina tulin, oli ahi külm ja pada tühi
ning inimestel ei olnud mitte midagi, et katta oma ihuliikmeid."
Nad tulid ühte hurtsikusse. Seal istus õpilane
kambrikeses küünlavalgel ja uuris raamaturulli.
Tema näost säras tarkust ja tema kõhnadest
kätest paistis küünlavalgus läbi.
Rabi Tarphon küsis jälle: "Sõber,
miks sa ei toonud siia abi? Vaata ometi, kui tark ta
on. Kas ta poleks seda väärt, et pühenduda
toidumureta oma õpingutele?"
Ja jälle vastas rabi Akiba: "Ma andsin talle
ka. Enne kui ma tulin, ei olnud tal ei raamatut ega
valgust, vaid ta teenis päevilisena oma kasinat
leiba."
Nad tulid ühe haige elamisse. Haige lamas oma
õlevoodis ja kuum palavikukuma tema unetutes,
sügavates silmakoobastes võistles lootusetult
lambikese valgusega.
Seal küsis rabi Tarphon jälle: "Sõber,
miks sa siia ei annetanud?"
Ning jällegi vastas rabi Akiba: "Ma andsin
ka siia, sest enne, kui mina tulin, lamas haige paljal
põrandal riidekaltsudega kaetuna ja kogu öö
puurisid tema unetud silmad õudsesse pimedusse."
Nii käisid nad läbi kõik osmikud.
Rabi Tarphoni pea vajus longu ja tema otsaesine tõmbus
kulmude kohal kipra, sest tema süda ehmus vaesuse
palge ees, millest tal varem aimugi polnud ja sügav
häbi voolas üle tema hinge. Kui nad oma valusa
ringkäigu lõpetasid ja tagasi tänavale
öösse astusid, ütles rabi Tarphon:
"Sõber, ma küsin sult ainult üht:
miks sa rohkem ei annetanud?"
Selle
peale ütles rabi Akiba: "Sinu antud rahast
rohkemaks ei jätkunud."
Ja nad läksid vaikides läbi öö,
kuni jõudsid rabi Tarphoni maja juurde. See oli
suur ja ilusasti ehitatud. Selle lambivalguse kindel
müür kaitses öö pealetungiva pimeduse
eest. Rabi Akiba küsis:
"Kuidas sulle see mõis meeldis, mis ma
sulle ostsin?"
Rabi Tarphon hakkas valjusti nutma, kaelustas sõpra
ja hüüdis: "Sa pesid hirmsa pleki minu
hingelt - kuidas pean ma sind tänama?"
Ja ta läks sisse ning avas oma varandused ega
unustanud enam kunagi vaeste osmikuid.
ELSE SCHUBERT-CHRISTALLER
Entscheidung
|