Kohutav
kuritegu New Yorgis ja Washingtonis vapustas kogu maailma.
Hiigellinna matvad suitsu- ja tolmupilved andsid selgelt
märku inimese ja tema loodu kaduvusest.
Kuriteo otsesed täideviijad on surnud.
Ilmselt lootsid nad saada teises maailmas suure tasu.
Selle asemel avastasid nad ennast igaveses piinas olevat.
Normaalsele inimesele on võigas ennast
nende kurjategijatega võrreldagi. Seda tasuks
siiski teha! Lugegem Luuka 13,1-5! Jeesus ütles
seal kaks korda: Kui te ei paranda meelt, siis
lähete kõik samuti hukka!
Terroritegudele paratamatult järgnevad
vastuaktsioonid on samuti inimesed ärevile ajanud.
Palugem Jumalalt tarkust nendele, kes ei kanna
mõõka asjata ja kelle osaks on olla
kättemaksja nuhtluseks sellele, kes kurja
teeb (Roomlastele 13,4). Mingil juhul ei tohiks
me olla hirmumeeleolude õhutajad. Kui paneme
oma lootuse Jumalale, kehtib ka meie kohta prohvetlik
sõnum: Sest mina tunnen mõtteid,
mis ma teie pärast mõlgutan, ütleb
Jehoova: need on rahu, aga mitte õnnetuse mõtted,
et anda teile tulevikku ja lootust! (Jeremija
29,11).
Inimeste kurjusele vaatamata on Jumal ikka
veel armastus (1. Johannese 4,16).
MA
NÄGIN, KUIDAS NAD SURID
1900. aastal puhkes Hiinas bokserite ülestõus.
Anti korraldus, et kõik välismaalased peavad
Šanghaisse või Pekingisse minema, kus nad
turvalisse kohta pannakse. Või pidid nad minema
provintsipealinnadesse ja seal poliitilist varjupaika
paluma.
Iga päev tuli teateid misjonäridest, üksikutest
peredest või usklikest hiina kristlastest, kes
bokserite poolt mõnes linnas julmalt tapeti.
Siis tuli kõige mustem päev: kuni sada misjonäri
olid Shanxi kuberneri hoovist varjupaika otsinud. Nad
ei teadnud, et kuberner oli üks bokserite ülestõusu
ninamehi. Kõik misjonärid hukati.
Miks? Vaevalt leidus kristlast, kes seda küsimust
poleks esitanud. Miks selline paljude inimelude kaotus?
Nad lihtsalt hävitati.
Nädalad läksid venides edasi. Pikkamööda
vaibus tormi hoog. Õudses vaikuses, mis järgnes,
pöördus üks misjonär tagasi oma
koju kolmsada miili Shanxist põhja pool.
Veidi aega pärast seda, kui ta oli kohale jõudnud,
külastas teda üks võõras mees.
Mehel oli julm nägu ja ülemuse hoiak. Lühidalt
tutvust teinud, küsis ta misjonärilt: Kas
te mäletate välismaalasi, kes Shanxi provintsi
kuberneri juurest varju otsisid?
Ma olen sellest kuulnud.
Võõras istus mõned minutid vaikselt.
Siis ta ütles: See olin mina.
Te nägite, kuidas nad surid?
Mina olen ihukaitse kapten. Mina olin vastutav
nende tapmise eest.
Teie olite vastutav? Misjonär oleks
hea meelega kaptenile kallale läinud. Kuid miski
mehe näos hoidis teda tagasi.
Kapten jätkas: Minu jaoks ei olnud see tapmine
midagi erilist. Ma olen harjunud tapma. Üks elu,
kümme, kakskümmend või sada
mis tähtsust sellel on! Shanxi provintsi kuberner
ei sallinud välismaalasi. Kui nad tema ukse ees
seisid ja kaitset palusid, vastas ta: Ma saan
teid ainult siis kaitsta, kui ma teid vanglasse panen.
Niisiis pani ta nad vanglasse. Kuid järgmistel
päevadel läks tema viha kutsumata külaliste
üle üha suuremaks. Lõpuks andis ta
mulle oma käsud ja mind on kasvatatud sõna
kuulama.
Me juhatasime mehed ja naised koos lastega vangla hoovi.
Seal pidid nad ritta võtma. Siis teatas kuberner
neile, et nad kõik tapetakse.
Kapten vaikis.
Vaevalt hingates sundis misjonär teda jätkama:
Ja mis siis sai?
See oli kõige tähelepanuväärsem
vaatepilt, mida ma kunagi näinud olen. Abielupaarid
võtsid üksteisel ümbert kinni ja suudlesid.
Vanemad rääkisid oma lastele naeratades Jeesusest
ja näitasid taeva poole. Kellelgi polnud hirmu.
Nad vaatasid oma timukatele otsa ja alustasid laulu.
Nad surid lauldes.
Kapten jätkas: Kui ma nägin, kuidas
nad surmale vastu läksid, sain ma aru, et see Jeesus,
kellest nad rääkisid, peab tõesti Jumal
olema. Ja siis küsis ta misjonäri poole
pöördudes ahastavalt: Kas Jumal saab
nii suure patu andestada?
Misjonär mõtles ühele oma kõige
armsamale sõbrale, kes hukatute hulgas oli ja
siis teisele
Kapten küsis jälle: Kas ei ole midagi,
mida ma teha võiksin, et oma kuritöö
andeks saaksin? Kas tõesti midagi ei saa teha?
Misjonär sirutas käe oma kulunud hiinakeelse
Piibli järele ja ütles: Meie Jumal,
keda me teenime, on halastaja Jumal. Sinu patt on suur.
Aga Jumala halastus on suurem. See Jeesus on Tema Poeg.
Tema tuli maa peale, et surra patuste eest nagu sina.
Ka mina olen patune. Kuna Jeesus sinu eest suri, saab
Jumal sulle andestada.
Kapten kuulas hoolega. Need olid temasuguse mehe jaoks
võõrad sõnad. Teda oli õpetatud
vihkama ja tapma. Mis tähendab armastus,
andestus, elu? Aga mida ta mõistis, selle
võttis ta oma südamesse.
Oli juba hilja, kui misjonär kapteni väravani
juhatas. Siis istus jumalamees veel kaua ja mõtles
järele. Oma vaimusilma ees nägi ta üle
terve Hiina laiali pillutatuna sadu uusi haudu. Aga
ta ei küsinud enam piinavat küsimust: Issand,
miks need paljud väärtuslikud inimelud kaotsi
läksid?
Sest lõikus oli alanud!
RUTH BELL GRAHAM
Entscheidung
Misjonärid Hiina lastega
Vana postkaart
SA
KATAD MU ETTE LAUA!
(Psalm 23,5)
Sa katad mu ette laua! Me oleme
tohtinud kogeda seda minevikus, kuid see on meie reaalsuseks
ka täna. Ma loodan, et me oleme selle tunnistajaks
olnud päevast päeva...
Ma ei hakka oletama, mis oli Taaveti laulus kaetud
lauaks, kuid ma tean, et Issandaga koos käies oleme
me selle lauaga korduvalt kokku puutunud.
Meie elus võivad vahelduda aastad, sünnipäevad,
sündmused, kuid kui nendest johtuv erakordsuse
tunne on vaikselt vaibunud mis täidab seejärel
meie meeli ja südant? Kas me ikka kogeme ka veel
siis, et me ei käi oma teed ÜKSI? Meiega on
kaasa tulnud ikka needsamad igapäevamured, meie
sisemised ja välised heitlused, ka sihid, lootused
ja ootused on ikka truult meie kõrval. Nad ei
lase meid lahti ja ega meilgi kerge neist lahti öelda
pole.
Kuid me vajame midagi enamat. Me vajame võimet
näha mitte üksnes neid muresid, ka mitte üksnes
meie lähedasi, omakseid ja sõpru, vaid ka
seda, KES meile igal päeval LAUA KATAB!
Meie peaministrilt küsiti ühe aasta lõpul,
kas järgneva aasta lõppedes saame me elama
paremini. Ta vastas ausalt umbes nõnda:
Ei julge lubada, et majanduslikult paremini,
kuid ma usun, et selle aasta lõpul oleme tulevikku
vaadates lootusrikkamad! Ta mõtles selle
all, et siis me näeme juba kindlamalt neid võimalusi
ja väljapääse, mis meie elu kergemaks
teha aitavad.
Selle kõige näha oskamine on samuti õnnistus.
Kuid usklikena on meie ees veel suuremad õnnistused!
Küsigem enestelt kas me näeme meie
ette kaetud lauda? Ons meil nõnda palju
usku, ons meil nõnda palju tänu, et
suudame seda kaetud lauda ikka oma kohal seismas näha?
See sõltub aga paljus sellest, millisena me loodame
seda lauda näha.
MIDA OOTAME ME SELLELT LAUALT?
Kas rohkemat jõudu või enesekindlust?
Kas ootame neid rikkusi ja omadusi, mis teisi inimesi
meid kadestama paneksid? Kindlasti ootame me tarkust.
Ehk ootame me erakordseid ande, edu, väge? Kuid
kui paljud meist ootavad suuremat kannatlikkust? Kui
paljud ootavad alandlikkust? Tasadust? Võimet
näha ja toetada abivajajat? Tänumeelt?
Mõnikord murrame ehk pead selle üle, miks
Issand ei ole ilmunud minule sellisel kombel kui Paulusele
või miks ei oma mina seesugust aulist ilmutust
kui mõni mu kaaskristlasest vend või õde?
Aga armas sõber vaata ometi sellele kaetud
lauale! Kas ei näe sa seal oma päevaseid kordaminekuid,
palvekuulmist, imelist juhtimist ka pisiasjades? Või
tuleb sul nõustuda kellegi poolt väljendatud
tõdemusega, et inimestena on meil ebaõnnestumiste
korral harjumus süüdistada Jumalat, kordaminekud
aga kirjutada omaenese arvele?
Meil igaühel on mitmeid vajadusi ja soove, soove,
SOOVE... Tegelikult oleme me mingis mõttes selle
laua juba ISE KATNUD... Võib-olla on see ehk
otse lookas meie soovidest.
Elu näitab vahel, et see, mida meie soovime, ei
ole alati just see, mida tegelikult vajame. Seepärast
laske Issandal see laud katta ja te SAATE NÄHA,
et Ta tõepoolest teeb seda ja teeb seda õigesti!
Õigesti ka siis, kui meie peaks sellest alles
hiljem aru saama.
Kaetud laua eesmärk on, et seda ka kasutatakse.
Tõepoolest häbistav oleks kõhnuda
kaetud laua juures. Kuid teisalt sõltub see suurel
määral me söögiisust. Kas me pole
oma söögiisu millegi muuga rikkunud? Vahest
oleme ehk kaetud laua juurest laste kombel kappide kallale
hoopis midagi muud jahtima läinud?
Luuka evangeeliumist teame Siimeoni ja Annat, kaht
elatanud vanakest, kes olid aastakümneid käinud
Jeruusalemma templis. Kas nende ainukeseks eesmärgiks
oli olnud vaid tõotatud Messia nägemine?
Jah, nad tõesti ootasid Teda. Ootasid väga.
Kuid kas sellepärast läksid nad kõik
need aastakümned templist pettunutena tagasi? Sellepärast,
et polnud juhtunud taolist erakordsust?
Ei! nad käisid templis kaetud laua juures!
Ja nad said OSA sellest kaetud lauast. Ei olnud seal
templiski ehk midagi märkimisväärselt
erilist kuni selle päevani, mil Jeesus sinna toodi,
kuid nende kahe laud oli ikka olnud kaetud. Seda sellepärast,
et nad olid käinud õiges meelsuses õige
laua juures, Jumala kummardamise ja teenimise laua juures.
Sealt omandasid nad õige juhtimise ning jumalakartuse...
SA KATAD MU ETTE LAUA! Küsigem täna enestelt
KAS ME OLEME KA USTAVAD SELLELE LAUALE?
Kui ustavalt me käime oma laua ääres
vastu võtmas seda, mida Issand meile sinna on
asetanud? Või kas teised lauad tõmbavad
meid rohkem või tunduvad need teised meile rohkem
kaetud olevat? Issand katab laua ja Temal on õnnistusi
ka kõige väiksema maakoguduse tarvis! Või
tuleks ehk hoopis küsida, kui palju oled sina palunud
õnnistust oma koguduse lauale?
Kaetud laua õnnistused ilmuvad meile alles siis,
kui oleme oma koha selle laua juures sisse võtnud.
Ei oska ju ükski eemalseisja hinnata toitu paremini
kui see, kes seda laualt siiralt ja tänuga vastu
võtab.
Oma reisidelt saabudes olen alati kogenud seda, kui
imeline on kojujõudmisrõõm ja sellest
tulenev rahuldus. Issand ootab, et me samasuguse innuga
igatseksime seda, kui jälle Tema Sõna laua
juurde tohime koguneda. Tema on seda lauda katnud ja
on seda ustavalt teinud.
Tänapäeva ühiskonnas kohtame üha
sagedamini vennaarmastuse vaibumist. Üha rohkem
näeme pettunud, kibestunud, vaevatud silmi. Kes
mind aitaks? Kes õpetaks? Kes hooliks? Ja ometi
on Issand ka veel tänapäeval lauda katmas!
Kõige veenvama kinnituse lauakatja olemasolust
saame osa saades sellest kaetud lauast. Issand on veel
seismas oma tõotuste taga. Tema teab sinugi kohta
selles lauas ja Ta tahab sinna ka midagi sinu jaoks
asetada. Tead aga SINA oma kohta? Ihkad sa oma kohta?
Kuidas tahaks hüüda vaevatuile, koormatuile,
üksikuile koht laua juures on ikka veel
vaba! Kaetud laua juures on veel ruumi. Julged sa astuda
selle laua ligi, julged sa seda teha ka avalikkuse silma
all?
SA KATAD MU ETTE LAUA...
Tähelepanelikumad on ehk juba märganud, et
meie lause 23. psalmist on poolik. Kuid ma ei taha,
et see jääks pooleli.
Jumala Sõna on alati olnud aus ja objektiivne.
Just seepärast võime me näha, et kaetud
laua tõdemus sisaldab endas veel midagi. Psalmist
ütleb: Sa katad mu ette laua mu vastaste
silma all!
Kaetud laud ei vabasta meid vastastest. Ei vabastanud
Taavetit, ei algkristlasi, ei meie eelkäijaid ega
vabasta ka meid endid. Kuid see laud kaetakse meile
nendest hoolimata!
Vastastest tahame tavaliselt ikka vabaneda. Nad raskendavad
meie elu, teisalt püüavad nad meid meie elus
kellestki või millestki eraldada. Apostel Paulus
loetleb Rooma 8,35 neist mõningaid viletsus,
ahastus, tagakiusamine, nälg, alastiolek, häda,
mõõk... Vähemalt osa neist tunneme
me vägagi hästi ja mõningaid neist
õppisime kaudselt tundma Ameerika traagiliste
sündmuste kaudu. Kuid küsigem täna
kas me näeme nende tagant ikka veel seda kaetud
lauda seismas?
Veel enam kas me hoolime selliste vaenlaste
vaateväljas olles ikka sellest kaetud lauast? Kumb
tõmbab rohkem enesele meie tähelepanu?
Vastased on aeg-ajalt tugevamad, kui me seda oleme
kartnud, kuid just taolistes katsumustes selgub, kui
tähtis on meile Jumala poolt kaetud ja ikka kaetav
laud.
13. septembri Äripäevas on ära trükitud
Kuulo Vahteri karikatuur, mis minu arvates tabas Ameerikas
juhtunut otse naelapea pihta. Nimelt on sellel kujutatud
põrgukatlas kükitavaid terroriste ja eemal
neid vihaselt põrnitsevat vanakurja ennast, kes
vandus ja hädaldas: Mida te tegite!
Tõepoolest mind on kinnitanud ja liigutanud
otse Ameerika tragöödia keskelt võetud
telepilt palvetavate inimeste gruppidest ja see on just
see, mida selle maailma vürst ei ole osanud arvestada.
Kristlased on koondunud Jumala poolt kaetud laua juurde
ja loota võib, et nad muutuvad tugevamaks oma
usus ja Issandas. Paljud kogevad uuesti, et miski
ei suuda meid lahutada Tema armastusest ei nälg,
ei haigused, ei sõda... Jumal teab, kuidas
tragöödiaid võitudeks muuta, sest Ta
on seda ka enne teinud.
Küsigem kõigi sündmuste taustal aga
enestelt: KUI MEIL OLEKS VÕIMALIK VALIDA: KAS
KAETUD LAUD VASTASTE SILMA ALL VÕI ELU ILMA VASTASTETA,
KUID KA ILMA KAETUD LAUATA KUMMA ME VALIKSIME?
Mõelgem Jumala ees selle üle! Issand ei
häbene ega karda sulle katta lauda ühegi vastase
silma all! Ta on seda teinud ustavalt ka siis, kui meie
oleme laua juurde tulemata jäänud.
Kas
sina armastad või pelgad, levitad või
häbened seda lauda?
Tehkem seepärast oma valik täie tõsidusega.
Nähkem, hinnakem ja tarvitagem Issanda poolt kaetud
lauda!
HELDUR KAJASTE
Tallinna Allika Baptistikoguduse pastor
AKTUAALNE
TEEMA
Usuõpetusest koolis
Tarmo
Kähri foto
29. augustil oli Eesti EKB Liidu keskuses
Tallinnas avatud uste päev. Seal pidas ettekande
Usuõpetus koolis kas positiivne
või negatiivne nähtus? Tartu Ülikooli
eripedagoogika magistrand ja Tartu Kroonuaia Kooli õpetaja
ANDRES JÕGAR, kes oli nõus oma mõtteid
ka Kuulutaja lugejatega jagama.
Kas Sa ise annad koolis usuõpetust?
Mina õpetan koolis, kus on lihtsustatud õppekava.
Annan sotsiaalõppe tunde, millest ühe bloki
moodustavad eetika ja usuõpetus. Õpetan
ka ajalugu ja tööõpetust, varem õpetasin
ka eluõpetust.
Mul on varasemast ajast kogemusi ka tavakoolist
õpetasin usuõpetust Jõgeva 2. Keskkoolis.
Kui paljudes koolides üldse on
usuõpetus?
Viimastel aastatel on Eestis umbes kümme protsenti
õpilastest saanud usuõpetust. Seejuures
ei õpetata usuõpetust kogu kooliaja jooksul,
vaid teatud klassides või tsükliõppes.
Millest sõltub koolides usuõpetuse
andmine?
Siin on kaks probleemi kas on õpetajaid
ja kuidas koolid sellesse ainesse suhtuvad. Suuremates
keskustes õpetajaid on. Koolide poolt on usuõpetus
aga tõrjutud valikainete hulka, piltlikult reedesel
päeval viimaseks tunniks. Selletõttu ei
saa tavalises koolis vajalikku laste arvu täis,
et seda tundi anda. Samas näiteks Tartu Treffneri
Gümnaasiumis on usuõpetuse tsükkel
kohustuslik ja seal läheb see väga hästi.
Oluline on kooli suhtumine.
Mõned tahavad, et koolis oleks
usuõpetuse asemel religiooniõpetus.
Mina isiklikult arvan, et peaks olema usuõpetus
(ristiusu põhitõdede õpetamine)
ja veidi juurde teisi religioone. Inimesel peaks olema
teadmine, millisest kultuuritaustast ta pärineb.
Eestlased ei ole moslemid või budistid, Eesti
on kristliku taustaga maa.
Väga paljudes ainetes kirjanduses, kunstiõpetuses
ja esteetikas, mida koolis õpetatakse, on tihti
viiteid kristlusele, aga ei ole tundi, kus kristlusega
tegeldakse! Ühelt poolt kooliprogrammid eeldavad,
et lastel oleksid teadmised, aga kust nad peaksid neid
saama, kui nad ei pärine kristlikust kodust või
ei käi pühapäevakoolis?
Oletame, et mõnes Eesti linnas
tekib moslemite linnaosa. Kas sealses koolis võiks
usuõpetus olla muhameedlik?
Tegelikult peaks olema kehtestatud mingi riiklik õppeprogramm.
Sellega oleks nagu riigikeelegagi. Mingisugused teadmised
peaksid igal Eestis elaval inimesel kristlusest olema,
et nad oskaksid meie kultuuriruumis käituda. Rumalus
on rääkida sallivusest. Moslemite endi poolt
ei ole seda mitte kuskil üles näidatud. Kui
me ei õpeta neile ristiusu aluseid, siis nad
ei ole võimelised integreeruma meie ühiskonda.
Seda Lääne-Euroopa ja Ameerika juba näevad.
Tüüpiline näide on Saksamaa, kus neile
on antud väga palju vabadusi ja selgub, et ega
nad lõpuni ei integreerugi.
Kas usuõpetuse õpetajad
peaksid ise olema usklikud?
Kui usuõpetuse asemel tuleb usundiõpetus,
siis on juba küsimus, kas ta peab olema kristlane.
Kui jääb usuõpetus, siis peaks mingi
suhe kristlusega õpetajatel olema. Praegune praktika
on selline, et kes õpetab, sellel on endal mingid
kontaktid usuga ka.
Võib-olla mingi muu aine õpetaja
tahab lisatunde ja hakkab andma ka usuõpetust?
Sellist võimalust enam ei ole. Selleks tuleks
läbi teha ülikooli juures üheaastane
täiendkoolitus.
Kas iga pastor ka ei saa enam usuõpetust
anda?
Praegune hariduspoliitika on selline, et koolis ei
tohiks enam õpetada ükski inimene, kellel
ei ole pedagoogilist ettevalmistust.
Mõned on konfessionaalse (ühe
uskkonna) usuõpetuse suured pooldajad.
Konfessionaalne usuõpetus võiks olla
uskkondliku tagapõhjaga koolides. Näiteks
on meil katoliku koole. Kui see on erakool ja vanemad
on pannud oma lapsed sinna, siis nad arvestavad sealse
õpetusega. Meil pole riigikirikut ja kui kool
on riigi finantseerimisel, siis peaks usuõpetus
olema sellel üldisel kristluse joonel, mis on kõigile
ühine.
Usuõpetus erineb pühapäevakoolist.
Pühapäevakool on igal konfessioonil oma.
Kas õpetaja suudab hüpata
üle oma uskkonna varju ja anda interkonfessionaalset
usuõpetust?
Kui õpetaja järgib kooliprogrammi, siis
ei ole see ettevalmistuse saanud inimesele probleem.
Oma ettekandes rääkisid Sa
usuõpetuse mitmekordsest kasust.
Kõigepealt õpilane saab teadmisi
Euroopa kultuuritaustast. Minnes ka välismaale
õppima, suudab ta orienteeruda sealses kultuuris.
Teiseks on hea, kui koolis on kristlikus eetikas pädev
inimene. Ta näeb noorteprobleeme teisest vaatevinklist
ja võib anda väga asjalikku nõu.
Paljudel õpetajatel on ka endal elu põhiväärtused
läbi mõtlemata ja neil võivad olla
probleemid. Või tuleb näiteks mingi seltskond
kooli sisse ja lubab, et teeme vägeva jõulupeo,
kõik lapsed saavad pakid usuõpetaja
oleks neis asjades kompetentne inimene, kes annab õiget
nõu.
Kas koolis võib tekkida ka arusaamatusi?
Ühiskonna väärtushinnangud on väga
oluliselt muutunud. Raske on minna kümnest käsust
rääkima klassi, kus kahekümnest lapsest
ainult kolmel on oma tõeline isa ja ema. Inimsuhted
on nii segi. Minu kooli kogemused on veel drastilisemad.
Küsimus ei ole niivõrd esimestes käskudes,
mis on usuga seotud, probleem on järgmistes, mida
varem eetika aluseks peeti. See nõuab õpetajalt
väga head elu läbitunnetamist.
Probleemiks on ka teiste õpetajate ja õpikute
valeinformeeritus. Praegustes õpikutes on kristluse
kohta lausa rumalusi. Ma ei tea, kust need pärit
on. Usuõpetuse õpetaja peab olema väga
hea suhtleja.
Kuulutaja lugejad on selles Sinuga kindlasti ühel
meelel, et usuõpetus koolides on vajalik aine.
Täname Sind ja soovime Sulle Jumala õnnistusi.
MINU
KUTSUMUS ON KUULUTADA EVANGEELIUMI
4.5.
septembril pidas Tartus Kõrgemas Usuteaduslikus
Seminaris loengutsükli Saksamaal Berliini lähedal
asuva Elstali teoloogilise seminari direktor EDWIN BRANDT.
Intervjuus Kuulutajale ei rääkinud ta mitte
ainult endast ja seminarist, vaid ka laiemat huvi pakkuvatest
asjadest.
Tutvustage palun ennast lähemalt!
Olen 57-aastane. Õppisin teoloogiat Hamburgi
ja Berliini ülikoolides ning Hamburgi baptistiseminaris.
Olin pastoriks Berliinis ja Hamburgis. 1979. aastal
kutsuti mind Hamburgi seminari õppejõuks.
1986. aastast olin seminari direktoriks. Organiseerisin
seminari ümberkolimist Hamburgist Elstali. Liidu
juhatus kutsus mind asutavaks rektoriks uuele Elstali
Hariduskeskusele. Sellest ametist lahkusin ma käesoleval
aastal ja olen nüüd seal teoloogilise seminari
direktoriks ja pastoraalteoloogia õppejõuks.
Direktor on teoloogilise seminari vastutav juht. Rektor
vastutab terve hariduskeskuse eest.
Kes Te kutsumuse poolest olete, kas
pastor või õppejõud?
Mu esmane kutsumus on evangeeliumi kuulutada. Võtan
oma tööd seminaris kui selle kutsumuse järgimise
ühte vormi.
Meil on teatud ettekujutus Hamburgi
seminarist, sest seal õppisid mõnedki
meie usuisadest eelmise sajandi algupoolel.
Hamburg oli omal ajal lähtepunktiks paljude koguduste
asutamisel üle Ida-Euroopa. Paljud Ida-Euroopa
baptistipastorid said oma hariduse Hamburgis. See seletab
tihedaid sidemeid saksa ja idaeuroopa baptistide vahel.
Kui me asusime Hamburgist ümber Elstali, siis oli
üheks põhjuseks ka see, et Elstal on Ida-Euroopale
veel lähemal. Me tahtsime vana Hamburgist pärinevat
sidet jätkata.
Mida kujutab endast Elstali Hariduskeskus?
Hamburgis õpetati välja vaid pastoreid.
Me ütlesime, et peame hakkama teadlikult välja
koolitama ka muid töötegijaid laste-,
teismeliste- ja noortetööks, kaastöölisi
kuulutustööks ja juhtimistööks.
Sellepärast asutasimegi teoloogilise seminari kõrvale
ka seminari koguduste kaastöölistele, kes
ei tööta kogudustes täisajaga. Meil on
mulje, et seda võetakse koguduste poolt väga
positiivselt vastu.
Elstalis on piiblikool. See on kümnekuuline programm
Piibli paremaks tundmaõppimiseks ja elu evangeeliumi
järgi korraldamiseks. Meil on ka hingehoiu ja psühholoogia
instituut, sest kogudustel on suur vajadus hingehoidjate
järele.
Kuna me saime Elstalis odavalt osta suure maa-ala,
mis enne kuulus Nõukogude Armeele, siis sai seal
välja ehitatud sada korterit pensionäridele.
See andis võimaluse diakooniaks. Me tahame pakkuda
vanadele ja puuetega inimestele head kodu ja nende eest
kohaselt hoolitseda. Meil on kolmandat aastat lasteaed,
mida ümbruskonna inimesed ja ka üliõpilaspered
väga positiivselt hindavad. Aasta tagasi sai Elstalis
asutatud ka väike baptistikogudus. Täiesti
teadlikult ei ole see üliõpilaskogudus,
vaid kogudus elstallastele, keda Saksa DVs kõigest
usualasest ja kristlikust eemale hoida püüti.
Elstali hooned on väga ilusasti remonditud ja
paljud berliinlased kolivad linnast välja rohelusse.
Elstali on viimastel aastatel ümber asunud tuhandeid
perekondi. Varem oli see väike tähtsusetu
raudteelaste asula.
Saksamaa president Johannes Rau tsiteerib
sageli Piiblit.
Kogu oma poliitilise tegevuse juures pole Johannes
Rau kunagi sellest saladust teinud, et ta on veendunud
kristlane. Mul on hea meel, et ka liidupresidendina
on ta kristlaseks jäänud. Samal ajal pole
meie praegune valitsus peaaegu üldse seotud ei
kiriku ega ristiusuga.
Teie loengute üheks teemaks oligi
Piibel meie elus.
Piibel peab meie südametunnistust teravdama, et
teaksime, kuidas otsustada.
Näiteks homoseksualismi teema. See on Saksamaal
praegu väga moodi läinud. Valitsus andis välja
seaduse, et ka homoseksuaalsed paarid saab perekonnaseisuametis
registreerida. Seda ei nimetata küll abieluks,
aga nad saavad mõningaid õigusi, mis on
abielule väga sarnased. Paljude kristlaste silmis
on see jubedus.
Me peame tunnistama, et meie keskel elab homoseksuaalsete
kalduvustega inimesi. Kui lähtuksime ajavaimust,
siis saaksime neile öelda ainult seda, et elage
nii, nagu teile meeldib. Piiblist lähtudes me nii
öelda ei saa. Me peame neile märku andma,
et nad on meie kogudustes inimestena oodatud, kuid samas
peame neile ütlema, et nad peavad Jumala loodud
korda tõsiselt võtma. Nad peaksid palvetama,
et end muuta lasta.
Või siis abort. On seadusi, mis seda kergendavad.
Kui kogudus oma südametunnistust Piibli abil ei
teravda, siis ei suuda ta seadusandjatele vastu seista.
Kui haiged kannatavad, kas võib siis neid aidata
elu lõpetada (eutanaasia)? Kui arst teeb kindlaks,
et tõenäoliselt sünnib laps puudega,
kas siis naine peab sünnitama või tuleks
aborti teha? Nende küsimuste üle arutatakse
meie meedias praegu väga agaralt. Kui kogudus ei
orienteeru Piiblis, siis on ta abitu.
Kuidas suudaksid noored Piibli järgi
elada ja mitte kaasa minna ajavaimuga?
Üksi jäävatele noortele on see väga
raske. Nad on oma klassis või sõpruskonnas
kõrvale tõrjutud. Kui kogudus neid ei
aita, siis võib vaevalt loota, et noored inimesed
teistmoodi elada suudavad. Kogudus peab suutma oma noortegruppi
nii tugevdada, et nad üheskoos maailmale alternatiivi
moodustaksid ja siis suudavad nad oma kollektiivis või
sõpruskonnas teistsuguste vaadete eest seista.
Ja siis eriti seksuaaleetika valdkonnas mitte ainult
vaikida, vaid ka välja öelda, et siin on meil
teistsugune arusaam.
Te rääkisite meile usuvabadusest.
Eestis tahavad end registreerida satanistid. Kas me
peaksime kristlastena selle vastu protesteerima?
Saksamaal on sarnaselt satanistidega suureks ohuks
saientoloogid. See, mida need liikumised teevad, on
inimväärikuse vastu, see on inimsuse põlgamine.
Nad manipuleerivad inimestega, kasutavad vägivalda
inimeste vastu. Neid ei vaataks ma üldse usu- ja
südametunnistuse vabaduse teemaga koos.
Kristlased võivad julgelt öelda, et sellised
grupid ei ole ära teeninud riigi kaitset. Sallivuse
piirid on siin ületatud.
Saksamaale on sisse rännanud palju
moslemeid ja neid tuleb ka Eestisse. Kas islam on Saksamaa
kogudustele probleemiks?
Saksamaal on muhameedlasi, kes oma usku väga rahumeelselt
järgivad. Meie kohuseks peaks nende puhul olema
järgida usu- ja südametunnistuse vabaduse
põhimõtteid. Kuid islami õpetus
on väga agressiivne teiseusuliste suhtes. Kui islamit
tõsiselt võetakse, võib see ohtlikuks
saada, sest see lubab teiseusuliste vastu võitlemiseks
vägivalda kasutada. Saksamaal ei ole veel kogemusi
sellise agressiivse islamipoliitika suhtes, kuid ei
ole välistatud, et ka see suund esile tõuseb.
Koolide usuõpetuse puhul on üles kerkinud
küsimus, kas moslemite lastele peaks riigi kulul
Koraani õpetama. Nad ise ütlevad, et kui
kristlaste lastel on õigus oma usku koolis õppida,
siis peaks neil ka olema.
Kas islamimaades on kristlastel selline
vabadus?
Üldse mitte. See on argument, mida paljud kasutavad
see, mida nad meilt siin nõuavad, seda
nad oma maal meile ei luba. Ka mitte ajakirjandusvabadust.
Samas ei peaks me neile sama mõõduga vastu
mõõtma, muidu me pole neist paremad. Me
peame oma maal neid oma seadustele vastavalt kohtlema.
Kas kristlased ei peaks moslemitele
usuvabaduse andmise asemel neid misjoneerima?
Loomulikult on misjonitöö meie esimene ülesanne.
Ma tean, et see on raske. Aga meil on ka kogemusi nendest,
kes moslemitesse on sõbralikult suhtunud ja kellel
on mõnikord õnnestunud moslemeid Kristuse
juurde tuua. Ühes Berliini baptistikoguduses ristiti
sel aastal suur grupp endisi moslemeid. Need kristlaseks
saanud inimesed on nüüd oma perekondades väga
ränga surve all. Ja kogudus on märganud, et
neil on suur vastutus nende inimeste pärast, keda
nad ristisid.
Meie Kõrgem Usuteaduslik Seminar
on riigi poolt tunnustatud (akrediteeritud) õppeasutus.
Miks ei ole paljudes maades baptistlikel õppeasutustel
riiklikku tunnustust?
Teie olete saavutanud selle, mida meie oma rohkem kui
saja-aastase ajalooga ei ole saavutanud.
Saksamaal on riigikirikud (luteri ja katoliku kirik)
oma vaimulikke alati ülikoolides välja õpetanud.
Ülikoolid on riiklikud ja need kirikud ei maksa
oma vaimulike koolitamise eest pennigi. Riigikirik oli
algul vabakirikute suhtes väga kriitiline ja tõrjuv.
Riigi ja riigikiriku vahelised vanad kokkulepped kehtivad
siiani.
Teisalt, kui me Elstalis baptistiseminarina riigi tunnustust
tahaksime, siis peaksime ka kõigile ülikooli
nõuetele vastama. Kõigil õppureil
peaks olema keskharidus. Meie oleme ikka öelnud,
et kui inimesel on kutsumus, siis peab tal laskma õppida,
ka siis, kui tal pole õnnestunud keskharidust
saada. Teiseks peaksid kõik õppejõud
olema teadusliku kraadiga või vastama vähemalt
kõrgema õppeasutuse õppejõu
tasemele. Meile on oluline, et pastorit õpetaks
pastorid. Kui õpetaval pastoril on teaduslik
ettevalmistus, siis on hea, kuid see ei ole esimene
tingimus. Kõik Elstali õppejõud
on olnud koguduste pastorid. Samuti, kui me uusi üliõpilasi
värbame, siis vaatame, keda me võtame vastu
ja keda mitte. Riikliku ülikoolina peaksime kõik
vastu võtma, kes tulevad. Neist põhimõtetest
ei tahaks me taganeda. Sellepärast peame alati
kaaluma, mis on poolt ja mis vastu, kui me tunnustust
taotleme. Me saavutasime kokkuleppe Walesi ülikooliga,
et võime sealt saada akadeemilise tunnustuse,
mida siiski kõik Saksamaa ülikoolid ei aktsepteeri.
Kuid ma arvan, et aastate jooksul, kui Euroopa üha
enam kokku kasvab, olukord muutub.
Kas üliõpilasi tuleb Elstali
piisavalt õppima ja kas nad pärast asuvad
kõik kogudustes tööle?
Praegu vajaksime me rohkem üliõpilasi,
sest kogudustes on palju vabu pastorikohti. Järgmistel
aastatel on oodata paljude pastorite pensionileminekut.
Sel aastal alustas 23 üliõpilast ja see
on ilus arv ning me rõõmustame selle üle
ja oleme tänulikud. Meil on nüüd üle
60 üliõpilase ja enamasti lähevad nad
stuudiumi järel kohe koguduste teenistusse. Osa
taotlevad küll veel ülikoolide juures kraadi
ja mõni läheb üheks aastaks välismaale
kogemusi saama.
Teie lõppsõna?
Me seisame oma ühiskonnas võimaluste külluse
ees ja võime end lõhki rebida. Me peaksime
uuesti kontsentreeruma Jeesuse koguduse ülesandele,
mis on misjon. Misjon on Piibli arusaama järgi
sõna ja tegu. Diakoonia ja evangelisatsioon mõlemad
koos. Evangeelium keerleb Jeesuse Kristuse ümber.
Teda ei tule mitte ainult pühapäeviti kuulutada,
vaid Jumala armastus tuleb nädala kestel nähtavaks
teha laste, puuetega inimeste, töötute,
välismaalaste ja kõigi teiste suhtes, keda
Jumal meile eriliselt kingib.
Täname ja soovime Teile Jumala
õnnistust.
4. septembril Tartus
MA
ANDSIN TALLE OMA NEERU
Õeke, ma olen haiglas. Minu venna
hääl telefonis värises. Ma haarasin telefonitorust
kõvemini kinni.
Mis siis lahti on? küsisin ma.
Mul läks eile nii halvaks, et mind toodi
kiirabiga siia. Mu neerud streikisid. Mind pandi kunstliku
neeru alla. Ta vaikis veidi. Väljavaated
on viletsad.
Ma suutsin seda vaevalt uskuda, mida kuulsin. Kuigi
me elasime Ameerika erinevates osariikides, olime me
vennaga alati väga lähedased olnud. Me külastasime
teineteist igal suvel ja ka aasta ülejäänud
ajal pidasime sidet.
Mind pandi uue neeru ootajate nimekirja,
ütles Buddy, aga nad ütlesid, et tavaliselt
tuleb viis aastat oodata. Ometi ütles arst mulle
selgelt, et mul on seda uut neeru ühe aasta jooksul
vaja
või ma suren. Buddy hääl
muutus nõrgemaks.
Ma hakkasin nutma.
Kuidagi sain ma valmis sõnadega: Buddy,
Jumal on sinuga. Ta viib sind sellest läbi.
Kui olin kuuldetoru ära pannud, seisin nagu okis.
Ma olin just mõne aasta eest teise venna kaotanud.
Jumal, palun ära võta mult seda
venda ära, palusin ma. Ära lase
Buddyl surra.
Mõne päeva pärast küsis vend
minult: Õde, kas sa palvetad minu pärast?
Buddy polnud kunagi usin kirikuskäija olnud,
kuid nüüd oli ta meeleheitel ja hirmunud.
Ma palvetan sinu pärast ja ka paljud teised
palvetavad, vastasin ma. Ma palusin mitmel
kogudusel sinu pärast palvetada. Neid on kokku
sadu inimesi.
Hästi, vastas ta, ütle
neile palun, et nad ei loobuks.
Pärast vestlust langesin põlvili ja palusin
läbi pisarate: Jumal, ma tahaksin nii väga,
et sa teda aitaksid. Sina tead, et mina ei saa seda
teha.
Mul olid endal neerudega suured probleemid. Minu vasak
neer oli kuivatatud ploomi suuruseks kokku tõmbunud
ja vaevalt töötas veel. Ka parem neer oli
kokku tõmbunud ja töötas umbes 30-protsendilise
koormusega.
Äkki tundus, nagu kuuleksin ma oma meeleheite
keskel ühte häält, mis sosistas: Ütle
talle, et sa oled valmis doonoriks hakkama, et ta teaks,
et sa teda armastad ja mina ka.
Sa tead, et see on võimatu, ütlesin
vastu. Sa tead, et ma ei saa seda teha.
Mahe hääl vastas: Usalda mind lihtsalt.
Mulle tulid meelde sõnad Piiblist: Looda
Jehoova peale kõigest südamest ja ära
toetu omaenese mõistusele! Õpi Teda tundma
kõigil oma teedel, siis Ta teeb su teerajad tasaseks!
(Õpetussõnad 3,5-6). Nüüd, minu
venna eluohtliku haiguse palge ees kutsuti mind üles
Jumalat usaldama ja tegema, mida Ta ütles
isegi kui ma selles mingit mõtet ei näinud.
Niisiis ütlesin ma Buddyle: Ma usun, et
Jumal tahab, et ma laseksin end kontrollida kui sinu
võimalik doonor. Buddy oli üllatunud.
Kas sa teeksid seda minu heaks? küsis
ta.
Jah, ütlesin ma, ma armastan
sind ja Jumal armastab sind.
Ma teadsin, et minu enda neeruprobleemide pärast
ei olnud mul mingit võimalust kontrolli edukalt
läbi teha. Aga ma mõtlesin, et see teeks
Buddyle lihtsalt head, kui ma kontrolliks valmis oleksin.
Kõigepealt oli mul aga kindel tunne, et Jumal
seda minult ootas.
Ma ei teadnud, et meie kauaaegne perearst, kes vahepeal
pensionile oli läinud, oli minu mehele öelnud,
et ta peab mind hoolega jälgima, kas mul neerupuudulikkust
ei teki.
Deloresele on kunagi ilmselt kunstliku neeru
abi vaja, oli ta teda hoiatanud.
Nii läksin ma nüüd oma uue arsti juurde
ja alustasin doonoriteste.
Need kestsid üheksa kuud järjest. Buddy
oli ikka kunstliku neeru all. Ma läksin peaaegu
iga nädal mingisugustele uuringutele, mis selle
mahuka testi juurde kuulusid maksauuring, elektrokardiogramm,
röntgen, veri. Alati arvestasin ma sellega, et
mulle öeldakse: Väga kahju, aga te ei
kõlba doonoriks. Aga seda ei ütelnud
nad kunagi.
Ühel päeval helistas üks meditsiiniõde
Buddy haiglast, et lõplikult verekontrolli osas
kokku rääkida. Kui me teineteisega rääkisime,
tundsin ma, et on aeg tõtt teada saada.
Ma püüdsin muretut häält teha
ja ütlesin julgelt: Kuidas õieti minu
teised testid läinud on?
Teie testid on suurepärased, ütles
ta.
Mu käed hakkasid värisema. Mida te
ütlesite? küsisin ma.
Ma ütlesin, et siiamaani on kõik
testid suurepärased. Meile on veel ainult ühte
vaja.
Ja nii me leppisime selle aja kokku.
Siis nutsin ma kaua. Kuidas oli see võimalik?
Ma ei mõistnud seda.
Mul oli tunne, nagu oleks Jumal öelnud: Kuna
sa olid valmis mind usaldama, tegin ma su neerud terveks,
nii et sa võid nüüd ühe Buddyle
anda.
Õhtul enne operatsiooni ütlesin ma oma
vennale: Sul pole vaja muretseda, Jumal on homme
sinuga.
Ja siis küsisin ma temalt, kas ma võin
ta pärast palvetada. Ma tänasin Jumalat võimaluse
eest ja palusin Teda anda Buddyle oma rahu ja teadmine
Tema armastusest.
Minu palve lõpuks lisas Buddy mahedalt juurde:
Jumal, ma tänan sind oma õe eest ja
selle eest, mis ta minu heaks teha tahab.
Kui mind operatsiooniks ette valmistati, täitis
mind sügav rahu ja suur aukartus.
Issand, ma olen sinu kätes, palvetasin
ma. Sina parandasid mu neerud, siin ma olen.
Operatsioon oli edukas ning Buddy ja mina kosusime
ruttu. Enne, kui ma koju tagasi pöördusin,
jäin ma veel mõneks päevaks oma venna
majja.
Ühel õhtul ütlesin ma: Ma tahaksin
sulle ühe loo jutustada. Ja ma rääkisin
talle kõik oma testidest. Ta ei teadnud midagi
minu neeruprobleemide ulatusest.
Kui ma valmis olin, ütles ta: Õeke,
kui sa oleksid seda mulle enne öelnud, ei oleks
ma lubanud sul teste teha.
Sellepeale lõin ma oma Piibli lahti ja näitasin
talle mõnda kirjakohta, kus Jumal oma armastust
meile tõendab. Sellel õhtul andis Buddy
oma elu Jeesusele Kristusele.
Ma olen selle kogemuse eest kogu südamest tänulik.
Ma olen tänulik, et minu neerud nii üllataval
viisil paranesid. Ma olen tänulik eduka operatsiooni
eest. Ja ma olen tänulik uue elu eest, mille Buddy
selleläbi omandas. Ma olen vapustatud viisist,
kuidas Jeesus sündmusi kasutas, et Buddyt enda
juurde tõmmata. Ja ma olen õnnelik vaimuliku
sideme üle, mis
meil nüüd omavahel on. Jumal aitas mind veel
paremini mõista, kui väga Ta mind armastab
ja mida tähendab kogu usaldust Talle panna.
Hiljuti jutustas Buddy mulle: Igal päeval,
kui ma ärkan, ütlen ma kõigepealt:
Ma tänan sind, armas Jumal, uue päeva
eest, millal ma elada, armastada ja Jeesusega käia
võin. See on täiesti uus maailm!
DELORES M.GREGORY
PATRICIA BREWSTER
Entscheidung
KAKS
AVALDUST
Eesti EKB Liidu vanematekogu pöördus vabariigi
valitsuse ja peaministri poole avaldusega, milles avaldatakse
tõsist muret seoses massiliste alkoholimürgitustega
Pärnumaal. Avalduses tunnustatakse kõigi
asjaomaste instantside tööd mürgituse
asjaolude selgitamisel ja ohvrite abistamisel. Vanematekogu
palvetab abi osutavate inimeste, kannatanute ja leinajate
eest. Alkoholitarbimine mõjub laostavalt nii
inimisiksusele kui ka eesti ühiskonnale tervikuna.
Kristlased ei saa õigeks pidada kasu saamist
inimisiksuse murendamisest, olgu kasu saajateks viina
või salaviina tootjad.
Avalduses rõhutatakse paljude eesti kristlaste
kogemust sõltuvusest vabanemisel. Jumal tahab
aidata ja vabastada neid, kes Temalt abi paluvad. Eesti
EKB Liit osaleb Samaaria Eesti Misjoni kaudu alkoholisõltlaste
abistamises. Riigipoolne igakülgne toetus nimetatud
ja sarnastele organisatsioonidele oleks konkreetseks
sammuks alkoholisõltuvuse vähendamiseks
Eestis.
Vanematekogu esitas valitsusele tungiva palve astuda
koheseid samme alkoholipoliitika ülevaatamiseks,
meedias vohava alkoholireklaami piiramiseks ja salaviina
tootmist ja levikut tõkestavate seaduste karmistamiseks.
* * *
Vanematekogu tegi avalduse ka siseministeeriumile,
milles väljendas sügavat muret seoses satanistide
ühenduse registreerimistaotlusega.
Avalduses rõhutatakse, et satanistliku ideoloogia
puhul on tegu kurjuse kultusega. Lisaks tuleb arvesse
võtta, et ühe grupeeringu ametlik registreerimine
annab tavaliselt tegutsemisjulgust ka mitteametlikele
liikumistele. See tendents on tihti jälgitav näiteks
terroristlike rühmituste puhul, kus üks tiib
on politiseerunud, teine, varjatud tiib aga korraldab
samast ideoloogiast lähtuvat terroritegevust.
Avalduses nimetatakse, et meist ajalooliselt palju
pikema demokraatiakogemusega naabermaad Skandinaavias
ei ole satanistlikke ühendusi registreerinud. Arvestades
eesti ühiskonna eetilist tasakaalutust oleks satanistide
registreerimine ühiskonnale igas mõttes
vale signaal, kuna sellega tunnustataks liikumist, mis
avalikult kutsub üles senisest moraalist loobuma.
TUNNISTUS
Ma olen sündinud Taebla vallas Turvalepa külas
18. septembril 1924. aastal pere teise lapsena. Vend
oli minust paar aastat vanem. Isa tuli Vabadussõjast
tagasi ja haigestus raskesti. Ta oli võimetu
ise sööma ja ka riietuma. Mina olin see põhiline
isa söötja. Vennas põikles sellest
tööst kõrvale.
Ema oli siis see talupidaja. Tema teha oli kogu töö,
sest sulast ei olnud meil võimalust võtta.
Selleks puudus raha. Nii tuli ka minul noorelt hakata
talutööga pihta. Juba kuueaastaselt tuli väljas
olla kui just mitte mehe eest, siis poole mehe eest
küll. Kui ema päeval külvas, siis õhtul
anti ohjad minu kätte, et ma äestaksin ja
rulliksin külvipõllu üle. Niiviisi
läksid mu esimesed noorusepäevad.
Ema oli usklik ja kuulus Palivere Evangeeliumi Kristlaste
Vabakogudusse. Ka isa sai usklikuks ja kuulus samasse
kogudusse. Isa viisime ikka hobusega tundi. Ise käia
ta ei suutnud. Mina olin söögipalve pidaja
ja õhtul samuti olin mina see, kes pidi Meie
Isa palve lugema.
Vennas ei hoolinud maatööst ja läks
Tallinna ning sai sinna töökoha. Mina jäin
põhiliselt talupidajaks. Mäletan veel, et
kui olin 13-aastane poiss, pani ema viljakoorma peale
ja saatis mind üksi veskile jahvatama. Selleks
olid tehtud ka väiksemad kotid, millest minu jõud
üle käis. Kõige hullem oli see, et
hobune kartis autot. Neid oli siis vähe. Ema õpetas,
et pea kinni ja kui sa kuuled, et autot ei tule, siis
anna hobusele valu. Nii pääsed suure tee pealt
ära. Õnnetust minuga ei juhtunud. Nagu üks
hoidja oli minuga kogu aeg kaasas. Nii me siis pidasime
emaga talukohta. Tulime välja. Puudu meil midagi
ei olnud. Tööd sai küllaga teha.
Emaga koos käisin ikka Palivere palvelas. Hakkasin
siis käima, kui Palivere palvemaja õnnistati.
Ma olin siis vist kuueaastane. Meil pühapäeval
tööd ei tehtud, oli kohe niisugune seadus.
Laupäeval sai varem õhtule. Kui pühapäeval
oli halb ilm, puhati kodus, muidu oli palvelasse minek.
Usule tulin veebruarikuul 1939. aastal. Siis olid
äratusnädalad. Nüüd on need teise
nimetuse all. Seekord oli minu mäletamist mööda
Paliveres külaliseks vend Mirka ja kutsuti eestpalvele.
Meie oma küla mees Tintse Herman oli seal ja ta
tuli mu juurde ning ütles: Hugo, me oleme
ühe küla mehed, peaaegu naabrid, sa tule ka
õige meie hulka! Seal laulukooris on ruumi ka
sinu jaoks. Mis sa seal maailmas teed? Sa ei oska isegi
vanduda. Vaata, kuidas teised vannuvad, sa paha sõna
ei ütle. Läksin eestpalvele ja sain
päästetud. Hakkasin siis ka laulukooris käima.
Ma ei olnud elus laulnud. Koolis olin ma laulmisest
vabastatud, aga vana Krabi ütles, et tule minu
kõrvale, laulame koos. Kaarel Krabi oli kogudusevanema
Alfred Tõnso äiapapa.
Laulukooris oli üks tütarlaps Milla Saaremets.
Tema oli enne mind usklik. Ma ei tundnud teda varem.
Kooriharjutuselt oli meil kaks kilomeetrit mööda
raudteed ühist koduteed. Me läksime ikka koos
koju ja nii saime lähemalt tuttavaks. 1943. aastal
me abiellusime, 1944. aastal sündis tütar.
Viiekümne kuues kooseluaasta jäi pooleli.
Abikaasa suri ja puhkab nüüd mullas. Milla
oli imeline Jumala kingitus mulle. Me elasime õnnelikult.
Mind ristiti 1940. aastal Palivere ojas Mädasoo
haua peal. Meid, keda ristiti, oli palju. Ei mäleta
enam, kui palju just, aga oli nii mehi kui naisi. Ristijaks
oli üks sõjaväelane Piir Haapsalust,
vist kantseleitöötaja. Tema ütles oma
sõnad mulle peale ja sest ajast jäi ta mulle
armsaks inimeseks. Seejärel õnnistati mind
Palivere kogudusse. Koosolekutel käis palju rahvast.
Meie külast käis oma viis rege talvel läbi
metsa tundi. Saal oli ikka täis. Nii möödus
ennesõjaaegne aeg.
Tuli sõda. Vennas läks vabatahtlikuna
Saksa sõjaväkke, et sõdida, nagu
ta ütles, kommunismi vastu. Ta sai kaks korda haavata.
Mina olin siis metsas. Kutsusin teda ka, aga tema ei
tulnud. Läks uuesti rindele ja sai surma. Mina
relva võtta ei tahtnud. Jumal hoidis mind kõige
kurja eest.
Ma ei kahetse oma usuteed. See on olnud täiesti
hea tee. Ega mul ei ole sõpru vähem olnud.
Neid on rohkem, kui siis, kui maailmas olin. Maailma
sõbrad ei olnud mitte head sõbrad. Juhtisid
ikka halvale teele. Minu sõbrad külapeal
olid minust vanemad poisid. Sain varakult täiskasvanuks.
Need kutsusid, et Hugo, tule meie sekka, mis sa nende
lastega oled! Mind võeti ikka kaasa ja ega seal
midagi head ei olnud. Seal oli sellist, mis hingele
ei sobinud.
Usutee on ikka üks õige tee ja seda ma
soovitan igaühele. Olen veel praegugi Jumala armust
kuulutajate vendade rivis. Tööd on palju.
Tule sina ka!
HUGO KEERMA
Ridala Baptistikogudus
VANGIDELE
JAGATI UUSI TESTAMENTE
29. augustil jagas gideonide ühing Ämari
vanglas Uusi Testamente. Ürituse viisid vangla
kaplani Olius Thalingu aktiivsel kaasaaitamisel läbi
gideonide ühingu kaplan Juhani Pesu, ühingu
sekretär Aldo Randmaa ning ühingu liige ja
Eesti Kirikute Nõukogu esindaja Ruudi Leinus.
Kaasas oli ja tegi intervjuusid Haldi Leinus (Raadio
7).
Esmalt toimus teenistus vangla kirikus, kuhu kogunes
üle 30 kuulaja. Kirikuruum on jumalateenistuste
läbiviimiseks kohane: kantsel, kooripealne, toolid,
muusikainstrumendid. Pärast gideonide ühingu
töö tutvustamist, tervitusi, tunnistusi ja
kaasa toodud Uute Testamentide sissepühitsemist
jagati neid soovijaile. Jagamiseks oli nii eesti- kui
ka venekeelseid Uusi Testamente. Järgnes vestluse
võimalus, mida ka kasutati.
Edasi külastati kinnist tsooni, kus jagati samuti
palju Uusi Testamente. Ainult paaris kambris öeldi,
et nemad ei soovi vaimulikku kirjandust. Uusi Testamente
jäeti ka vangla personalile. Toimus kohtumine vangla
asedirektori Arvi Laidega, kes pidas kaplani tööd
väga vajalikuks ja hindas kõrgelt Olius
Thalingu senitehtud tööd.
Ämari vanglas on üle 400 kinnipeetava. Vangla
kogudusse kuulub ligi 30 kinnipeetavat. Tähelepanuväärne
on see, et kolm kinnipeetavat on saanud võimaluse
õppida metodisti kiriku teoloogilises seminaris.
RUUDI LEINUS
ARMSAD
ÕED JA VENNAD, HEAD KAASTÖÖLISED!
Jeesus on jätnud meile ülesande: Te
peate olema minu tunnistajad (Ap 1,8). Kui tuletate
meelde oma esimest tunnistust, siis eks olnud see tunnistus
uuekssaamisest? See haaras nii teid endid kui ka kuulajaid.
See oli esimene reaalne kogemus Jumala tööst,
mida jagasite suure sisemise liigutusega. Sellel oli
mõju.
Pakun suurepärast võimalust seda kõike
taaselustada ja jagada nüüd juba tuhandetele
inimestele ja pikkadeks aastateks. Nimelt kogun pöördumise
(uuestisünni) lugusid, et neid ühtse kogumikuna
trükis avaldada. Selleks, et ka Sinu lugu jõuaks
kogumikku, võta aega see paberile panna või
e-posti abil mulle saata. Mida kiiremini Sa seda teed,
seda kiiremini saab vili külvatud ja kasvama. Ja
nii nagu ikka, on nõue tunnistajale: tõtt,
tõtt ja ainult tõtt! Midagi ilustada pole
tarvis. Tõe vili on alati mõjus.
Enda osa näen nende lugude kokkukogumises ja
kirjapildi korrigeerimises, kuid Sinu mõtte püüan
täpselt edasi anda. Kirja lõppu palun pane
kindlasti oma nimi ja kontaktandmed, vanus ning kogudus.
Kogumikku lähevad kõik tunnistused tunnistaja
nime ja koguduse mainimisega (kui keegi mitte ise ei
sea piiranguid).
Pakun välja järgmise kava, mis ei ole kohustuslik,
kuid võib Sind abistada:
- Lapsepõlvekodu, vanemad, pere (õed-vennad).
- Usulisest olukorrast vanematekodus.
- Sinu pöördumise lugu mõjutused,
tegurid, eeskujud (teiste inimeste osa Sinu pöördumise
juures), pöördumine (uuestisünni elamus),
kuidas edasi läks (ristimine, kogudusse õnnistamine
jne.).
- Kokkuvõte üks lause lugejatele
oma pöördumise valguses.
Hea on, kui saad oma loo mahutada ühele-kahele
lehele A4 formaadis. Kui läheb üle, ei ole
ka paha.
Tõtakem tunnistama Issanda auks suurtele hulkadele!
Sinu varmale koostööle lootes
AARE TAMM
Ridala baptistikoguduse vanempastor
Minu aadress: Ridala vald Vilkla küla 90402 Läänemaa
Telefon (047) 92597, mobiil 050 69113
E-post: aaretamm@hot.ee
|