Heino
Käose foto
Sügis on võimu üle võtnud.
Mõnel pool juba sadanud esimene lumi näitab,
et ka külm talv pole enam mägede taga.
Kaugel Afganistanis langevad lennukipommid.
Üle maailma tunnevad inimesed ümbrikke avades
hirmu, kas seal ei ole valget pulbrit siberi katkuga.
Leidub pahatahtlikke, kes saadavad ümbrikus pesupulbrit
või jahu, et paanikat külvata. Hirmutavaid
sõnumeid tuleb teisigi.
Jeesus ütles lõpuaegade kohta:
"Inimesed lähevad rammetuks kartuse ja sündmuste
ootamise pärast, mis maailma peale on tulemas."
Uskujatele annab Ta aga juhtnööri: "Vaadake
üles ja tõstke oma pead, sest teie lunastus
läheneb!" (Luuka 21,26.28). Meie asi ei ole
norutada, viriseda ega karta, vaid olla julge lootuses
Jumalale.
Tervele maailmale huvi pakkuvate sündmuste
varjus astus Eestis ametisse uus president Arnold Rüütel.
Ka Eesti kohta kehtib see, mis kehtis Paabeli kohta:
"Kõigekõrgem valitseb inimeste kuningriigi
üle ja annab selle, kellele Ta tahab" (Taanieli
4,14). Vaatame liiga sageli maiste otsustajate peale
ning ei mõtle sellele, mida ootab meilt Issand,
kes tegelikult valitseb nii taevast kui ka maad. Palugem
Temalt õnnistust meie maale ning selle valitsejatele!
"KA
KUI MA KÕNNIKSIN PIMEDAS ORUS
"
Mida peaks tegema kristlane, kui enesetaputerroristid
ta röövivad?
Mida peaks tegema kristlane, kui ta istub lennukis,
mille on röövinud islami enesetaputerroristid
ja mis on määratud alla kukkuma sümboolset
tähendust omavale hoonele? Terroristide mõistuspärane
veenmine ei ole selliste meeskondade puhul seni tulemusi
andnud. Kas võib siis vägivalda kasutada?
Aga Jeesus Kristus ütles ju: "Kui keegi lööb
sulle vastu paremat põske, keera talle ka teine
ette!" Kristlane peaks niisiis enesekaitsest loobuma.
Kuid kas Jeesus ei nõudnud armastuse kõrval
Jumala vastu kõrgeima käsuna armastust ligimese
vastu? Kui nüüd aga minu ligimesi ähvardatakse
surmaga, kas siis ei käsi just seesama käsuõpetus
teist inimest kaitsta - hädakorral vägivallaga,
kui teda teisiti aidata ei saa?
Need ei ole teoreetilised mõttemängud.
Nagu lindistatud telefonikõned tunnistavad, sai
see kõik kuulsal 11. septembril reaalsuseks.
Pennsylvanias allakukkunud lennuki helisalvestuste töötlemine
näitas, et viimastel minutitel enne lennuki allakukkumist
käis seal metsik võitlus inglis- ja araabiakeelsete
karjete saatel. Ameerika ekspertide arvates on kõige
tõenäolisem, et vaprad reisijad nurjasid
plaanitud rünnaku presidendi residentsile Camp
Davidis. Tänu võitlusele lennuki pardal
purunes lennuk enneaegselt ühel põllul.
VAPPER KRISTLANE
Kes
hoidis ära selle, et Ameerika ei langenud veel
sügavamasse meeleheitesse?
Juba umbes pool tundi pärast rünnakut maailma
kaubanduskeskusele New Yorgis kell 8.45 kuulsid United
Airlinesi lennu nr. 93 reisijad enesetaputerroristidest
oma mobiiltelefonide kaudu. Nad võisid nüüd
üsna suure kindlusega oletada, et ka nende röövimisel
on sümboolne eesmärk - kas Kapitoolium, Camp
David või Valge Maja. Samal ajal nägid nad,
kuidas terroristid hakkasid reisijaid pussitama.
Mida peab kristlane tegema sellises olukorras? Ühe
kristlase tegudest me teame tänu USA lennukite
istmetes olevatele hädaabitelefonidele.
Selle mehe nimi oli TODD BEAMER, ta oli 31-aastane
juhtiv ametnik New Jerseyst. Kell 9.45 helistas ta hädaabisse.
Ta kirjeldas väljapääsmatut olukorda
ja selgitas ühemõtteliselt, et ta teab,
et nad sealt enam elusalt välja ei tule. Ja siis
tegi see noor kristlane midagi ebatavalist. Ta ei karjunud:
"Jumal, kus Sa oled?" Ta ei hüüdnud:
"Issand, aita meid ometi!" Ta jäi täiesti
rahulikuks ja luges mõrvavaid terroriste ja enda
surma silmas pidades koos telefoni vastuvõtnud
naisega Meie Isa palve: "Sinu riik tulgu, Sinu
tahtmine sündigu
Aamen." Siis palusid
nad koos 23. psalmi: "Issand on mu karjane
Ka kui ma kõnniksin pimedas orus, ei karda ma
kurja, sest Sina oled minuga." Seejärel palus
ta veel tervitada oma rasedat naist ja mõlemat
poega. Siis tõusis see kristlane püsti ja
kutsus veel nelja reisijat üles proovima terroristidele
vastu astuda, et ära hoida hullemat kui alla kukkumine
- kukkumist maja peale, kus on inimesed.
Viis julget meest kirjutasid ajalugu, kui nende lennuk
kell 10.00 põllule langes.
HELMUT MATTHIES
idea Spektrum
JUMAL
MUUDAB
"Juuda
patt on kirjutatud raudsulega, uurendatud teemanditeravikuga
nende südamelauasse ja nende altarisarvede peale!
Nõnda nagu nende lapsed, nõnda mäletavad
seda ka nende altarid ja viljakustulbad haljaste puude
juures, kõrgetel küngastel, mägedel
väljal!"
(Jeremija 17,1-2)
"...leping, mille ma teen Iisraeli
sooga pärast neid päevi, ütleb Jehoova,
on niisugune: ma panen nende sisse oma käsuõpetuse
ja kirjutan selle neile südamesse; siis ma olen
neile Jumalaks ja nemad on mulle rahvaks!"
(Jeremija 31,33)
Me kohtume asjadega, mille muutmiseks kulutatud vaev
on asjatu. Kes ei tahaks anda õpetust oma tülikale
töökaaslasele või naabrile? Eks abieluski
taha pooled teineteist kasvatada. Siis aga selgub, et
sellel pole suurt edu. Aga võtame lihtsama ülesande.
Kui teise inimese muutmine kohtab tema tugevat vastuseisu,
siis püüame parem iseennast muuta, et end
teistega paremini kohandada. Peagi leiame, et meis on
midagi, mis ei lase end mitte kuidagi muuta.
INIMESE SÜDA JA MEEL ON RIKUTUD
Inimese süda võib sarnaneda kõvale
kivile. Kivile kirjutamiseks on vaja tugevaid lõikavaid
kirjutusvahendeid. Vastasel korral ei saa sinna midagi
talletada. Kui inimese südame kohta öeldakse,
et sinna on kirjutatud raudsulega või teemanditeravikuga,
siis tähendab see, et kirjutis on jäädvustatud
"igaveseks ajaks" (Ii 19,24) ehk väga
püsivalt.
Mis on siis see püsiv uskmatu inimese hinges,
mis ei lase tema südant enam ümber kujundada
või mõjutada?
Südamesse on kirjutatud patt. Jumalatul inimesel
on loomupärane tõrge Jumala suhtes ning
samas tugev tõmme iidolite poole, paganlusse.
Aga usklikkugi, kes Kristusest ja kogudusest eemaldub,
võib sama oht tabada. Inimesel on midagi, millele
ta meelsasti tähelepanu ja aega kulutab, millest
heal meelel räägib. Teatud tinglikkusega võiksime
pidada seda ebajumalateenimiseks. Tänapäeval
ei seisne see küll mitte kujude kummardamises,
vaid esmase tähelepanu pööramises materiaalsele,
meelelisele, inimsaavutustele. Pereliikmed või
teised lähedased inimesed ning inimese poolt kasutatavad
esemed - kõik tunnistavad seda, kuidas inimene
oma aega, vaimuenergiat, ihurammu ning materiaalseid
võimalusi kasutab. Nad võivad jutustada,
mis on inimesele kõige enam südame järgi.
Võiks väljendada ka nõnda, et jumalatu
armastab oma iidoleid ja hellitab neid nii nagu oma
lapsigi - vanemad tunnevad uhkust oma laste üle,
neile mõtlevad nad sagedasti, nende saavutustest
tahavad nad rääkida. Samavõrd on patt
kirjutatud inimese hinge.
Isegi siis, kui inimene ka tahaks end muuta ning patu
asemel head teha, leiab ta, et patu jõud on ületamatu.
"...sest head, mida ma tahan, ma ei tee, vaid kurja,
mida ma ei taha, ma teen," kirjutas Paulus (Ro
7,19).
Patuteod ei aegu ega kustu. Mis on tehtud ja toimunud,
see püsib. Inimese elu on talletatud Jumala juures,
kes meie käest kord aru pärib. Ilmutuseraamat
kirjutab eesseisvast kohtust: "Ja surnutele mõisteti
kohut sedamööda, kuidas raamatuisse oli kirjutatud,
nende tegude järgi" (Ilm 20,12). Kaasinimesed
mäletavad neid. Aga patune ise ka mäletab
oma elu. Kord tehtu talletub tema sisemaailma ja tuleb
vahetevahel jälle meelde. Kord Jumala kohtus polegi
vaja teisi tunnistajaid, inimesele endale tuleb tehtu
meelde. Eks see ebamugavus inimese hinges sunnibki teda
oma meelt lahutama, et vabaneda oma mõttemaailma
häirivast häälest.
JUMAL TOOB MUUTUSE
Jeremija raamatu kõrgpunkt on kirjalõik
31,31-34, kus Vanas Testamendis ainsana on nimetatud
uut lepingut. See lõik on pikim Uues Testamendis
tervikuna tsiteeritutest. Sellest selgub, et Jumal võib
teha ja teeb suurima muutuse inimese elus - Jumal muudab
inimese siseilma, tema südant ja meelt.
Jumal muudab inimese sügavaimat olemust. "Ja
ma annan neile südame mõistmiseks, et mina
olen Jehoova!" (Jr 24,7). Jumal muudab inimese
arusaamist kõige tähtsamas asjas - Jumala
tundmises. Hesekiel kirjutas: "Ja ma annan teile
uue südame ja panen teie sisse uue vaimu! Ma kõrvaldan
teie ihust kivise südame ja annan teile lihase
südame! Ma panen teie sisse oma Vaimu ja teen,
et te käite mu seadluste järele ja peate mu
kohtuseadusi ning täidate neid!" (Hs 36,26-27).
Jumala toodud muutus on ülisuur: inimese süda
on kujundatav uueks, tema hinge tuleb Jumala Vaim, inimene
hakkab järgima Jumala seadusi.
Kasutades teistsugust väljendust: "Ja Jehoova,
su Jumal, lõikab ümber sinu südame
ja sinu järglaste südamed, et sa armastaksid
Jehoovat, oma Jumalat, kõigest oma südamest
ja kõigest oma hingest, et sa võiksid
elada" (5Mo 30,6). See muutus on inimesele eluks.
Uues Testamendis on kirjas Kristuse kohta, et "Temas
te olete ka ümber lõigatud ümberlõikamisega,
mida ei toimetata kätega, vaid lihaliku ihu äraheitmise
teel, Kristuse ümberlõikamisega" (Kl
2,11). Meie jaoks on suurim muutus seotud Kristusega.
SAAVUTATAKSE SUURIM EESMÄRK
Inimese süda saab Jumala tundmise paigaks. Varem
oli Jumala seadus inimesest väljaspool asuvatel
kivilaudadel ning inimese südamesse oli kirjutatud
patt. Kui aga inimene annab oma elu Kristuse kätte,
eemaldab Kristus ta südamest patu ja kirjutab sinna
Jumala seaduse, mida inimene heal meelel järgib.
Seal, inimese elu keskmes, mis enne pani teda Jumalast
eemale hoidma ja kalduma iidolite poole, elab nüüd
hoopis teine vaim - Jumala Vaim. Jeesus ütles selle
Vaimu kohta: "Aga kui Tema, tõe Vaim, tuleb,
siis Ta juhatab teid kõigesse tõtte"
(Jh 16,13). Seepärast on mõistetav, miks
prohvet võis kuulutada: "Siis üks ei
õpeta enam teist ega vend venda, üteldes:
"Tunne Jehoovat!", sest nad kõik tunnevad
mind, niihästi pisukesed kui suured, ütleb
Jehoova; sest ma annan andeks nende süü ega
tuleta enam meelde nende pattu!" (Jr 31,34). Seejärel
ei piirdu inimese igatsus elu lihtsalt veidi spirituaalsemaks
muutmisega, sest ta on selle etapi ületanud ning
jõudnud hoopis kaugemale. Tema südamesse
senini muutumatult kirjutatud patt on Kristuse ohvri
tõttu andestatud ning ta on õppinud Jumalat
lähemalt tundma. Jumal on suutnud kustutada inimese
südamest ja meelest patu, millega on suurim tõke
Jumala tundmiselt langenud.
Jumal ja inimene saavad ühendatud. See, mis Vana
Seaduse ajal, st enne Kristust, polnud saavutatav, on
nüüd toimunud. "...siis ma olen neile
Jumalaks ja nemad on mulle rahvaks!" (Jr 31,33).
Inimene pole Jumala suhtes enam võõras,
eemalolev ja tõrjuv, vaid ta kuulub Temale ning
järgib Teda heal meelel. Seevastu jumalatu ilmalik
elu ja kultuur jäävad talle võõramaks.
See ei suuda teda rahuldada. Inimene on leidnud Kristuses
võrratult enam kui oleks julgenud loota.
Jumalaga ühendatud inimene on vaba patust ning
vaba teenima oma Vabastajat: "Ärge ka mitte
andke oma liikmeid ülekohtu relviks patule, vaid
andke iseendid Jumalale kui need, kes surnuist on saanud
elavaks, ja oma liikmed õiguse relviks Jumalale"
(Ro 6,13).
Jumalaga ühendatud inimese oluliseks tunnuseks
on, et ta liitub selle rahvaga, kes on Jumala oma, st
Kristuse kogudusega. Kes on koguduse suhtes võõras
ja tõrjuv, on seda ka koguduse Pea, st Kristuse
suhtes.
Kuidas jõuda selle suurima eesmärgini?
Tuleks loobuda isetegemisest, st püüetest
ise muuta end Jumalale meelepäraseks. Seda püüet
on võimatu ellu viia, kuna patt on püsivalt
inimese südamesse kirjutatud. Ka püüe
ise oma elu parandada võib olla väljenduseks
Jumalale vastupanemisest. Kiri ütleb: "Ma
panen nende sisse oma käsuõpetuse ja kirjutan
selle neile südamesse." Seda teeb Jumal, mitte
inimene ise. Jeesus ütles: "Tulge minu juurde
kõik, kes olete vaevatud ja koormatud, ja mina
annan teile hingamise!" (Mt 11,28). Meie osa on
minna Jeesuse juurde, Tema osa on teha, mida Ta on lubanud.
Jeesus Kristus muudab meie sees oleva südame ja
meele.
EERIK RAHKEMA
Kogudusevanem, Haapsalu Baptistikogudus
ELMAR
SUIGUSSAAR 100
8.
oktoobril sai saja-aastaseks Valga Betaania Baptistikoguduse
juhatuse auliige Elmar Suigussaar.
Elmar Suigussaar kuulub Valga Betaania kogudusse 1940.
aastast. Ta oli aktiivne jutlustaja, diakon, koguduse
juhatuse liige ja pikka aega ka juhatuse esimees. Alles
päris viimased aastad on ta pidanud kodus veetma,
kuid ta elab südamega kaasa kõigele, mis
koguduses toimub. Usk Jumalasse on tema elu kõige
olulisem osa.
Elmar Suigussaart käis õnnitlemas Valga
linnapea Margus Lepik. Kuna juubilar teenis nooruses
mõned aastad piirivalvurina Eesti Vabariigi piiril,
siis külastas teda ka piirivalvurite delegatsioon.
Omaksed, koguduseliikmed, naabrid, tuttavad - külalisi
jätkus mitmeks päevaks. Jumal on vanale vennale
andnud suhteliselt hea tervise ja selge mõistuse,
mis lubas tal ka juubelist täit rõõmu
tunda.
Soovime Kuulutaja lugejate nimel juubilarile rohket
Jumala õnnistust laulja sõnadega: "Õnnis
on inimene, kelle tugevus on Sinus, kelle mõttes
on pühad teekonnad! Nutu orust läbi käies
teevad nad selle allikate maaks; ka varajane vihm katab
neid õnnistusega! Nad saavad rammule rammu lisaks
ja ilmuvad Jumala ette Siionis!" (Psalm 84,6-8).
TÄNA,
MITTE HOMME
Doktor Helen Roseveare kutsuti ühel õhtul
sünnitusabi andma. Hoolimata kõigest, mida
tema ja õed tegid, ema suri, jättes maha
pisikese enneaegse beebi ja väikese kaheaastase
tütre. Kaugel olevas väikeses haiglas Kongos
tundis misjoniarst oma abitust.
Ta rääkis ämmaemandatele: "Meie
probleemiks on hoida see beebi elus, hoida teda ühesuguses
temperatuuris."
Ei olnud soojendusaparaati ega elektrit. Õde
läks kasti tooma, kuhu beebi panna ja ka vatti
lapse mähkimiseks. Ämmaemand läks täitma
kuumaveepudelit. Keegi teine kohendas tuld.
"Mul on väga kahju, doktor," ütles
soojaveepudeli tooja. "Ma keetsin vett ja valasin
selle sisse ning pudel lõhkes. Ja see oli meie
viimane soojaveepudel."
Seal ei olnud apteeki, kust nad oleksid võinud
osta teise soojaveepudeli. Siis doktor ütles: "Pane
imik nii tule lähedale kui võimalik ja maga
ise beebi ja ukse vahel. Sinu ülesanne on selle
eest hoolitseda, et laps ei saaks tuuletõmbust."
Järgmise päeva keskpäeval kogus doktor
Roseveare oma vaeslaste grupi enese ümber palvele,
nagu ta seda iga päev tegi. Ta andis neile mitmeid
palveteemasid ja rääkis sellest enneaegsest
beebist ja kui raske on seda väikest last elus
hoida. Ta nimetas lõhkenud kuumaveepudelit ja
rääkis neile sellest kaheaastasest, kes nuttis,
sest ta ema oli surnud.
Palve ajal üks lastest, kümneaastane Nammy,
palus selle asja pärast harilikul väga otsekohesel
viisil, nagu Aafrika noored seda teevad. "Palun,
Jumal, saada meile kuumaveepudel. Sellest pole homme
kasu, Jumal, siis on beebi surnud. Palun, saada see
täna pärastlõunal." Siis lisas
ta juurde: "Ja kuna sa seda teed, Jumal, kas sa
saadaksid sellele väikesele tüdrukule nuku,
et ta teaks, et sa veelgi teda armastad."
Kas misjonär võis tõeliselt öelda
"aamen"? Ta ei uskunud ausalt, et Jumal võis
seda teha. Oh, muidugi ta teadis, et Jumal võis
kõike teha. Kas ta ei olnud sellest palju kordi
laulnud ja kas ta ei olnud kuulnud sellest jutlustatavat?
Aga kas ei ole igal asjal oma piir? Kas oli võimalik,
et Jumal pidi sellega hakkama saama?
Kolmel aastal, mil tema oli seal olnud, ei olnud ta
kunagi pakki saanud. Neid lihtsalt ei tulnud. Posti
sai ainult aeg-ajalt, kui mõni juhtus reisima
selles suunas. Ja kui keegi tema kodumaalt Suurbritanniast
peakski paki saatma, kes paneks sellesse kuumaveepudeli?
Ta elas ju ekvaatoril!
"Umbes pärastlõunal," jutustas
ta, "kui ma olin õdedekoolis õpetamas,
tuli keegi ja ütles: "Teie maja ees on auto,
doktor." Ma läksin üle tee, aga kui ma
sinna jõudsin, oli auto läinud. Aga verandal
oli suur kahekümne kahe naelane pakk, nööriga
kinni seotud ja Suurbritannia templitega. Ma arvan,
et ma tundsin siis juba pisaraid silmi valguvat. Tundsin,
et ma ei võinud pakki üksinda avada. Ma
saatsin vaeslaste järele ja me avasime selle üheskoos.
Kõige peal oli hulk heledaid kootud veste, mida
nad armastavad ja nende silmad lõid särama,
kui ma neid välja loopisin, ise paludes: "Palun,
Jumal, olgu neid küllalt, et jätkuks igaühele."
Siis olid seal kootud sidemed pidalitõbistele,
mis lapsi ei huvitanud. Siis oli seal suur seebikang
ja lastel oli veel vähem huvi selle vastu. Siis
oli pakk puuviljasegu ja laste silmad lõid uuesti
särama. Sellest võis saada ahjutäie
väikesi kooke nädalalõpuks. Ja siis
ma tõmbasin välja tuliuue kummist kuumaveepudeli
Siis ma ainult nutsin."
Nammy oli laste esimeses reas. Ta sööstis
ette, üteldes: "Kui Jumal saatis pudeli, siis
Ta peab olema saatnud ka nuku." Pistes mõlemad
käed sügavale pakki, tõmbas ta välja
nukukese. Doktor Roseveare'i otsa vaadates ta küsis:
"Palun luba mind sinuga kaasa minna emade osakonda
ja anda see nukk sellele väikesele tüdrukule,
et ta teaks, et Jeesus tõesti armastab teda!"
Pakk oli teel viis kuud. Viis kuud varem oli Jumal
pannud ühe pühapäevakooli rühma
pakki tegema, kuhu pühapäevakooliõpetaja
pidi panema kuumaveepudeli, kuigi ekvaatori jaoks. Keegi
laps Inglismaal pidi panema nuku väikesele tüdrukule
Aafrikas ja kõike seda sellepärast, et Jumal
tahtis vastata ühe lapse palvele sel pärastlõunal.
Jeesus kutsus lapsed enese juurde ja ütles: "Laske
lapsukesed minu juurde tulla, ärge keelake neid,
sest niisuguste päralt on Jumala riik!"
WENTWORTH PIKE
Usurändur
Arstiabi jõuab tänapäeval peaaegu kõikideni.
Aga Jumala Sõna?
KAS
JUMAL RÄÄGIB KÕIKI KEELI?
12. septembril tutvustas Tartu Kolgata
koguduses piiblitõlkijate organisatsiooni Wycliffe
International tööd selle Euroopa piirkonna
direktor BURKHARD SCHÖTTELNDREYER. Külaline
leidis aega ka Kuulutaja küsimustele vastamiseks.
KAS TEIE ORGANISATSIOONI EESMÄRK
ON MISJON VÕI KEELETÖÖ?
Mõlemad. Me peame end misjoniorganisatsiooniks
maailmamisjoni kontekstis. Meie liikmed on välja
läkitatud kristlike koguduste poolt, mis tegutsevad
evangeelse alliansi raamides. Me allume Issanda antud
misjonikäsule. Seega oleme me misjoniselts.
Aga me oleme väga spetsiifiline misjoniselts.
Meie kaastöölised on enamasti keelteala asjatundjad.
Umbes kolmsada neist on doktorikraadiga. Töötades
keeltega, mida pole varem uuritud, peame need kõigepealt
endale selgeks tegema. Selleks on vaja häid lingvistilisi
teadmisi.
KUIDAS TEIE MISJON ASUTATI?
See asutati ameeriklase William Cameron Townsendi
poolt, kes oli Esimese maailmasõja ajal Guatemalas
misjonäriks. Ta levitas hispaaniakeelseid Piibleid,
kuid märkas, et neil polnud indiaanlaste hulgas
minekut. Üks indiaanlane ütles, et sinu Jumal
oskab ainult hispaania keelt ja meie keelt Ta ei oska.
See oli põhjuseks, miks Townsend hakkas seda
indiaani keelt õppima ja Uut Testamenti sellesse
tõlkima.
See oli alles algus. Townsend palus Jumalalt endale
kaastöölisi. Jumal andis talle neid ja saatis
ta tööle Mehhikosse. Sel ajal ei olnud Mehhikos
välismaalastest misjonäre. Townsend kaastöölistega
sai sissesõiduloa tänu sellele, et nad tahtsid
uurida indiaani keeli. Pärast Teist maailmasõda
laienes töö oluliselt.
KAS TE OLETE KA ISE MISJONÄRINA
TÖÖTANUD?
Me alustasime abikaasaga 1969. aastal Nepaalis. Pidime
uurima riigi põhjaosas erpade keelt. Töötasime
seal üle kuue aasta ja tegime proovitõlke
Markuse evangeeliumist. Siis pidime me sellelt maalt
lahkuma, sest meie viisat ei pikendatud enam. Seejärel
olime veel neli aastat Kolumbias. Minu õde töötas
seal ühe indiaani keele tõlgina ning mina
koos abikaasaga aitasime teda.
Praegu on minu ülesandeks Wycliffe'i piiblitõlkijate
töö koordineerimine Euroopas. Meil on 22 bürood.
Püüame inimesi välja õpetada,
kus see vajalik on. Keelealast abi peame vähem
andma kui administratiivset abi.
EESTIKEELNE PIIBEL ON OLEMAS JUBA
262 AASTAT. MIS TEID EESTIS HUVITAB?
Me ei tahaks piibliseltsile konkurentsi pakkuda. Nad
teevad siin suurepärast tööd. Me otsime
siin kaastöölisi, keda võiksime teistesse
maadesse piiblitõlkijateks ja keeleuurijateks
läkitada.
KAS TEIE OTSINGUD ON EDUKAD?
Meil on üks kaastöötaja siitsamast
kogudusest, kes juba mitmeid aastaid on abielus ühe
saksa piiblitõlkijaga. Oleksin väga rõõmus,
kui leiaksin Eestist uusi kandidaate.
KUI SUUR ON TÄNAPÄEVAL VAJADUS
UUTE PIIBLITÕLGETE JÄRELE?
Üle maailma on umbes 6800 keelt. Neist 800 on
välja suremas või on nende rääkijad
kakskeelsed ja nendesse ei tasu tõlkida. Terve
Piibel on tõlgitud 383 keelde ning Uus Testament
987 keelde. 891 keelde on tõlgitud üksikuid
Piibli osasid. See on kõikide piiblitõlkijate
töö kokku, mitte ainult meie oma. Jääb
umbes 3500 keelt, kuhu veel tuleks tõlkida.
SUURTES KEELTES ON PIIBEL OLEMAS.
VÄIKESTE KEELTE RÄÄKIJAD ÕPIVAD
SUURI KEELI. KAS TEIE TÖÖL ON PERSPEKTIIVI?
Me saame paljudelt rahvagruppidelt taotlusi tõlkimiseks.
Vahel tulevad need kristlikelt juhtidelt, vahel üksikisikutelt,
kes ise ei olegi kristlased. Need inimesed soovivad
oma keeles Jumala Sõna lugeda. Rahvad Aafrikas
ja Ida-Aasias, kes on juba sada aastat tagasi misjoneeritud,
kuid kellel pole kunagi olnud oma keeles piiblitõlget,
ütlevad, et see ei rahulda neid. Nad on omaette
rahvad ja neil on oma keel ja nad ütlevad, et vajavad
evangelisatsiooniks, koguduse ülesehitamiseks ja
isiklikuks vaimulikuks kasvuks Jumala Sõna oma
keeles.
Me teame ise ka rahvaid, kellel piiblitõlget
ei ole. Vahel meid kutsutakse, vahel läheme ise
kohale.
TOOGE PALUN MÕNI NÄIDE!
India keskosas on suhteliselt väike kondadora-nimeline
rahvas, kümme-viisteist tuhat kõnelejat.
Selle rahva seas ei olnud ühtegi kristlast. Üks
India kristlastest abielupaar palus luba nende keskel
elada. Neil lubati seda. See abielupaar õppis
nende keele ära ja alustas piiblitõlget.
Ma käisin seal kaks aastat tagasi. Olin pühapäevasel
jumalateenistusel suures koguduses suhteliselt väikeses
külas. Peaaegu terve küla osales jumalateenistusel.
See oli rõõmsameelne jumalateenistus ja
inimesed võtsid usku tõsiselt. Kuigi initsiatiiv
tuli väljastpoolt, järgnes sellele ebatavaliselt
positiivne tulemus.
Alati ei lähe nii hästi. Mehhikos tõlgiti
ühte keelde Uus Testament ja mitte ükski inimene
polnud sellest huvitatud! Võttis paar aastat,
kuni jõudis inimeste teadvusse, et nende keeles
on üks raamat. Millest see õieti räägib?
Nad muutusid uudishimulikeks ja hakkasid seda lugema.
TAVALISELT, KUI INIMENE TAHAB VÕÕRKEELT
ÕPPIDA, VÕIB TA SEDA ÜLIKOOLIS TEHA.
PIIBLITÕLKIJATEL SEE VÕIMALUS PUUDUB.
Ülikoolidele on need keeled ju tundmatud. Sellepärast
on meie inimestel vajalik nii teoloogiline kui lingvistiline
ettevalmistus. Teoloogilise ettevalmistuse võib
saada mõnes usuteaduslikus seminaris. Lingvistilise
ettevalmistuse võib muidugi ülikoolidest
saada. Me ise viime ka Inglismaal, Saksamaal ja Prantsusmaal
kursusi läbi, et õpetada inimestele hädavajalikud
keeleteaduslikud võtted selgeks - kuidas moodustada
tähestik, uurida grammatikat, koostada sõnastikku,
tõlkimise põhimõtted ja praktika.
Samuti seda, kuidas käituda võõras
kultuuris ja mida tuleb arvesse võtta, kandes
Uut Testamenti vanast Lähis-Ida kultuurist üle
Aafrika, Ladina-Ameerika või Aasia kultuuri.
Oma tööks tulevikus sooviksime me rohkem
kohalikku tööjõudu, kes oleks pärit
juba sellest sihtgrupist, kellele tõlge on määratud.
Aga loomulikult vajavad ka nemad väljaõpet.
PIIBEL TÕLGITAKSE ÄRA,
LUUAKSE SÕNARAAMATUD JA GRAMMATIKAD, AGA RAHVAS
ON OMA KEELES KIRJAOSKAMATU.
Kirjaoskuse levitamine on loomulikult suur ülesanne,
sest ka parimast piiblitõlkest pole abi, kui
keegi seda lugema ei hakka. Piiblitõlkija ülesanne
on üheaegselt tõlkimisega luua koostöös
kohalikega lugemismaterjal ja õppeklassid, koolitada
välja õpetajad, et inimesed õpiksid
lugema.
KAS ON JUHTUNUD, ET TÄNU PIIBLITÕLKELE
JÄÄB MÕNI KEEL VÕI RAHVAS VÄLJA
SUREMATA?
Boliivias oli üks selline näide, vist viiekümnendatest
aastatest. Valitsus tundis siis muret ühe väljasureva
rahvagrupi pärast, kus oli minu mäletamise
järgi umbes 250 keeleoskajat. Kõik katsed
neid aidata ebaõnnestusid ja ei teatud, mida
peale hakata. Sel ajal läks Boliiviasse üks
meie kaastööline ja valitsus ütles, et
kui te meid aidata tahate, siis tegelge selle rahvagrupiga.
Me saatsime ühe abielupaari nende hulka ja nad
õppisid keele ära ning üritasid Jumala
Sõna tõlkida. Tulemus oli vapustav. Seni
kuulus see rahvas nende hulka, kelle keelt ei saanud
kirjutada, võõrad ei osanud seda rääkida
- nad olid väga viletsas seisus. Nüüd
sai nende keelest kirjakeel. Inimesed võisid
üksteisele kirju kirjutada, nad võisid trükkida
ajalehte. Neil tekkis hoopis uus eneseteadvus - me oleme
nüüd samasugused nagu need, kes hispaania
keelt räägivad! Sellega kaasnes ka kristliku
sõnumi kuulutus, mis küll ei olnud eriti
edukas, ainult mõned üksikud võtsid
sõnumi vastu. Efekt oli teine - me ei ole enam
ainult veekandjad või eesliajajad, me võime
kirjutada nagu kontoriametnikud. See rahvagrupp on praegu
veel alles ja nende arv on suurenenud vähemalt
kaks korda. Paar aastat tagasi kuulsin, et ka kristliku
sõnumi kuulutust on nüüd saatnud edu,
kuigi ei saa öelda, et kogu rahvast oleks kristlased
saanud.
KAS MÕNI TÕLGE ON JÄÄNUD
KA KASUTAMATA?
Ma tean ühte Uue Testamendi tõlget Lääne-Aafrikas,
mis oli valmis ja trükitud ning seisis kasutamata.
Kui me sellest kuulsime, siis kerkis küsimus, miks
see nii on. Selgus, et see tõlkija, eurooplane,
ei käinud kahjuks kohalikega läbi. Ta tegi
oma tõlke kirjutuslaua taga koos kahe kohalikuga
ära. Kohalikud ütlesid, et ta oli siin ja
tegi midagi, aga mida, seda me ei tea. Ta ei olnud suhtleja.
Ta oli keeleliselt hästi ette valmistatud, kuid
ei saanud inimestega kontakti. See sundis meid sinna
saatma kirjaõpetajate meeskonna ja nüüd
seda tõlget juba loetakse.
KAS MÕNI RAHVAS ON PIIBLITÕLKELE
VAATAMATA VÄLJA SURNUD?
Ma ei tea ühtegi näidet. Enne töö
alustamist uurime me olukorda kohapeal. Kas keelt kasutatakse
ja kus kasutatakse - kodus, turul, koolis? Me uurime,
kas sellesse keelde tõlkimisel on mõtet.
KAS EUROOPAS ON KEELI, KUHU VEEL PIIBLIT
TÕLKIDA?
Mitte eriti palju. Erinevad mustlaskeeled, mõned
soome-ugri keeled, ka Kaukasuses on veel tööd.
Ungari ja Tšehhi piibliseltsides kulutavad mustlased
uksi ja küsivad, millal tulevad nende tõlked.
MILLEST UNISTATE?
Me tahaksime, et aastaks 2025 oleks igasse keelde,
millest me teame, et piiblitõlge on selles vajalik,
tõlkimist alustatud. Kui praegust tempot arvestada,
kuluks järgmise 3000 keele jaoks 120-150 aastat.
Nii palju meil aega pole ja ainult meie seda üksi
teha ei suuda. See ülesanne on üle meie võimete,
aga me usaldame Issandat. Näiteks üks rahvas
Vaikse ookeani saartelt kutsus - tulge, me anname teile
30 inimest appi. Me ei saa öelda, et oodake veel
paar-kolm põlvkonda. Sellepärast tuleb ühendada
kõigi nende jõud, kes Piibli tõlkimisega
tegelevad.
SOOVIME TEILE JUMALA ÕNNISTUST
SELLEKS TÖÖKS.
Burkhard Schöttelndreyer abikaasaga Tartu Kolgata
palvelas
"MIS
SINUST SIIS SAAB, KUI SA ÄRA SURED?"
Ma
kasvasin üles vagas religioosses perekonnas Ranchis
India Bihari osariigis. Kuigi mind kasvatati meie kommete
ja harjumuste kohaselt, ei tähendanud minu perekonna
usk mulle midagi. Juba väikese poisina leidsin
ma sõpru, kes pahandust tegid ja mina tegin neid
suure rõõmuga järele. Lõpuks
saatsid vanemad mind mu vanema venna juurde Patnasse,
et mind sõprade halbadest mõjudest kaugemale
viia. Patnas hakkasin ma kommunistlikku kirjandust lugema
ja huvi tundma kommunistliku ideoloogia vastu. Ei võtnud
kaua aega, kui ma olin veendunud, et Jumalat ei olegi
olemas. Minust sai ateist.
Siis tuli aasta 1977. Ranchis toimus üks üritus
ja ma sõitsin oma kodulinna. Seal nägin
ma, kuidas üks noor naine traktaate jagas. Need
olid väikesed vihikukesed kristlike tekstidega.
Kui ma hämmastunult korraks tema kõrvale
seisma jäin, pöördus ta minu poole ja
küsis: "Kas sa tead midagi Jeesusest Kristusest?"
ning andis mulle ühe oma traktaatidest.
Ma olin vihane ja vastasin: "Teie, kristlased,
olete meie vaenlased. Te lõhute meie kultuuri
ja kõik selle, mis meid suureks on teinud."
Naine vastas sõbralikult: "Ma ei jutlusta
siin mingit religiooni, vaid ma jutustan sulle Jeesusest
Kristusest. Tema on maailma Päästja."
Ta rääkis mulle, et ainult Jeesus üksi
võib meile meie patud andestada. On olemas taevas
ja põrgu, igavik koos Jumalaga ning igavene kaduvus
ja lahutatus Temast. Inimesed, kes Jeesuse oma ellu
kutsuvad ja Temalt andestust paluvad, vabanevad oma
pattudest ja saavad Jumala lasteks.
Ma ei saanud sellest mitte midagi aru, mida ta rääkis.
Lõpuks käratasin talle: "Kui sul veel
midagi ütelda on, tee ruttu, sest ma pean edasi
minema."
Ta ütles sellepeale: "Ma tahaksin sinult
midagi küsida. Kui ma peaksin täna surema,
siis ma tean, et saan Jeesuse juurde, sest Tema on minu
patud andestanud. Aga kui sina sureksid, kuhu siis sina
läheksid?"
Ma polnud sellest kunagi mõelnud, et ma pärast
surma veel kuskile minema peaksin. Nii ma vastasingi:
"Siis läheksin ma sellesse põrgusse,
millest sa rääkisid. Ära vaeva oma pead
minu pärast." Ja ma läksin minema.
Järgmisel päeval pidin ma Patnasse tagasi
sõitma. Ma läksin bussipeatusesse ja ostsin
endale pileti. Üks buss tuli, kuid ma mõtlesin,
et see ei ole veel minu oma ja jäin seisma. Aeg
läks edasi. Lõpuks tuli järgmine buss.
Ma läksin peale ja istusin ning juht kontrollis
minu piletit. Ta tegi kindlaks, et istun vales bussis
- minu pilet oli bussile, mis oli varem ära sõitnud.
Ta saatis mind ülemuse juurde, kes lubas mul siiski
selle bussiga sõita.
Kui olime mõned kilomeetrid sõitnud,
kuulsime, et esimene buss oli teinud avarii. Avariikohal
läksime kõik bussist välja.
Kaheksa inimest olid surnud ja paljud vigastatud.
Oma suureks üllatuseks leidsin ma surnute hulgast
ka noore naise, kes mulle päev varem Jeesusest
rääkinud oli. Mind hämmastas tema Jumala
käitumine. Miks Ta teda ei päästnud?
Siis tuli mulle meelde, mida naine mulle eelmisel
päeval ütles: "Kui ma peaksin täna
surema, oleksin ma Jeesuse juures. Kuhu läheksid
sina?"
Need sõnad ajasid mind segadusse. Ma mõtlesin:
"Tegelikult oleksin ka mina pidanud selles bussis
istuma. Kui mul on õigus ja Jumalat pole olemas,
siis pole see mingi probleem. Aga kui tal oli õigus
ning on olemas Jumal, taevas ja põrgu, siis olen
ma omadega läbi. Kui Jumal on olemas, siis on olemas
ka kohus ja mis siis minust saab?"
Mind haaras surmahirm. Kui ma surema peaksin, kuhu
ma siis läheksin? Sel päeval otsustasin ma
hakata ausat ja korralikku elu elama.
Ma jõudsin ilma probleemideta Patnasse tagasi.
Järgmisel päeval liitusin ma ühe grupiga,
kus viljeldi minu perekonna religiooni. Kui ma hiljem
Delhis elasin, hakkasin ma paljusid "õigeid"
asju tegema. Ma tõusin hommikuti kella nelja
ajal üles, et teatud rituaale läbi viia ja
pühasid raamatuid lugeda. Ma pingutasin kõvasti,
et korralikku elu elada. Aga oma südames jäin
ma lõhestatuks ja närviliseks. Mul ei olnud
rahu.
1980. aastal tegin ma ärireisi Bombaysse. Seal
sattusin ma ühe grupi peale, mis kuulutas India
väravate lähedal evangeeliumi. Üks neist
meestest oli enne kuulunud minu perekonna religiooni
pooldajate hulka. Nüüd ütles ka tema:
"Jeesus on ainus tee. Ilma Temata ei saa keegi
päästetud."
Ma sain jälle tigedaks ja küsisin temalt:
"Miks te siin niisugust juttu ajate? Te peaksite
ütlema, et kõik religioonid on võrdsed,
sest nad kõik juhatavad taevasse."
"Ei," ütles tema. "Paljud religioonid
võivad võrdsed olla, aga Jeesus Kristus
on midagi muud. Tema ei tulnud selleks, et religiooni
asutada. Jeesus tuli, et meile elu anda."
Me rääkisime teineteisega umbes kaks tundi.
Siis küsis ta: "Kas sa usud, et sa oled patune?"
Ma vastasin: "Seda ma küll ei usu!"
Tema ütles: "Aga Piibel ütleb, et me
kõik oleme patused."
Mina vastasin selle peale: "Kui teie Piibel ütleb,
et ma olen patune, siis tõesta seda!"
"Hästi," ütles ta, "ma selgitan
seda sulle. Sa tead, et valetamine on patt, aga sa valetad
ikkagi. Sa saad teiste peale tigedaks ja oled neile
kade. Sa teed asju, millest sa tead, et sa ei peaks
neid tegema." Ma ei teadnud, mida ma selle peale
ütlema peaksin, sest kõik, mida ta ütles,
oli õige.
"Sa ei ole mitte sellepärast patune, et
sa patustanud oled," selgitas ta edasi. "Sa
teed pattu, sest sa oled patune." Ta lõi
Piibli lahti ja luges Jeremija 17,9: "Süda
on kavalam kõigist ja ravimatu - kes seda mõistab?"
Lõpuks mõistsin ma, et olin juba patusena
sündinud, et patt on minu loomuses.
Siis ta ütles: "Aga Jeesus võib sulle
andestada. Ta võib sulle uue südame anda."
Ja ta kutsus mind järgmiseks päevaks jumalateenistusele.
Ma ei tea miks, aga ma ütlesin: "Jah, ma
tulen. Kui Jeesus saab mind muuta, siis tahan ma Tema
jüngriks saada."
Järgmisel päeval läksin ma tõesti
sinna. Mul oli hirm. Ma teadsin, et kristlased söövad
loomaliha ja teevad muid asju, mis mulle kummalised
näisid. Aga nad ei teinud midagi imelikku.
Sõnum, mida ma kuulsin, paistis olevat õige
ja minu kohta käiv. Pastor ütles: "Religioon
ütleb teile: "See on vale ja too on vale."
Traditsioon püüab teile näidata paljusid
pääseteid. Aga on ainult üks tee - Jeesus
Kristus on pääsetee. Tema ütles: "Mina
olen tee. Mina olen tõde. Mina olen elu.""
(Jh 14,6).
Esimest korda oma elus mõistsin ma, kes on
õige Jumal. Ma õppisin tundma Jumala armastust.
Pisarad jooksid minu põski mööda alla
ja ma tunnistasin: "Issand, ole mulle, patusele,
armuline. Ma annan oma elu täna sulle."
Kirjeldamatu rahu täitis mind ja rõõm,
mida ma ei suuda väljendada, voolas minust üle.
Minu pisaratest said rõõmupisarad. 5.
juuli 1980 oli minu jaoks suur päev. See oli päev,
millal minu elu muutus täielikult.
Juba varsti mõistsin ma, et Jumal kutsub mind
jutlustajaametisse. Viieaastase stuudiumi järel
Bombays saadeti mind minu koduosariiki Bihari. Ma pidin
seal kogudusi asutama. Jumal on seda tööd
tänase päevani tohutult õnnistanud.
Minu naine ja meie mõlemad lapsed toetavad mind
selles. Ka nemad armastavad Jeesust. Me oleme asutanud
üksteist kogudust. Ma jutlustan ja laulan kahes
raadioprogrammis: üks on minu emakeeles magahis
ja teine bhojpuri keeles. Magahi keelt räägib
15 miljonit inimest, kuid ainult väike osa neist
on kristlased. Pärast saateid saan ma alati hulga
kirju. Nende hulgas on ka palju kuulajaid, kes kirjutavad,
et nad tahaksid Jeesust järgida.
Magahi keeles ei olnud kristlikku kirjandust, sellepärast
kirjutasin
ma kristliku sõnumiga traktaadi. Peale selle
tõlkisin ma Luuka evangeeliumi ja Apostlite tegude
raamatu. Ilmtingimata vajame me aga terve Piibli tõlkimist
magahi keelde. Jumala abiga loodan ma 2005. aastaks
tõlkida Uue Testamendi.
Ma olen nii rõõmus, et ma taevasse saan.
Seal näen ma jälle ka noort naist, kes mult
küsis, kuhu ma pärast surma lähen.
RAMBALI SINGH
Entscheidung
EBFil
ON UUS PRESIDENT
26.-30. septembrini toimus Prahas Euroopa Baptistiföderatsiooni
(EBF) aastakoosolek.
Kuna taanlase Ole Jørgenseni kaheaastane ametiaeg
EBFi presidendina sai täis, astus ametisse uus
president Grigori Komendant.
55-aastane Grigori Komendant on alates 1994. aastast
Ukraina EKB Liidu president. Ta on õppinud teoloogiat
Moskvas ja Hamburgi seminaris. Uuele presidendile ja
tema abikaasale palusid teiste hulgas Jumala õnnistust
Ole Jørgensen, Baptistide Maailmaliidu peasekretär
Denton Lotz ja EBFi peasekretär Theo Angelov (vt.
fotot).
Ukraina EKB Liit on üks kiiremini kasvavaid liite
Euroopas. Igal aastal lisandub tänu aktiivsele
misjonitegevusele liiduga 150-200 uut kogudust.
Uueks EBFi asepresidendiks valiti Norra baptistiliidu
peasekretär Billy Taranger, kellest saab kahe aasta
pärast järgmine president.
Andmed ja foto on pärit ajakirjast Die Gemeinde
|