Märts oli konverentside
kuu. Ülaltoodud pildid on tehtud alliansskonverentsil
"Evangelism 21. sajandil". Näeme osavõtjaid
ettekannet kuulamas ja koori laulmas, töörühma
oma teemat arutamas ning sedagi, et kuigi inimene ei
ela ükspäinis leivast (Matteuse 4,4), ei jäetud
konverentsil ka sellest ilma.
Teine konverents, millest meie
leht kirjutab, on Eesti EKB Liidu aastakonverents.
Iisraeli rahva ellu kuulusid
kindlalt usupühad, millega seoses peeti "pühalikke
kokkutulekuid" (näiteks 4. Moosese 28,18.25).
Kuigi ajad ja kombed on teised, vajavad usklikud inimesed
erilisi pühendumisaegu. Keset kiireid asjatoimetamisi
korraks paariks päevaks kokku tulla, mitte tegelda
argipäevatöödega, mõelda oma hingele,
evangeeliumi kuulutamisele ja koguduste arengule - see
on kindlasti vajalik ja kasulik. Neile, kes ise kohal
olid, võib siinavaldatu heaks meeldetuletuseks
olla, teistele aga teadmiseks, mis on toimunud. Ja mõtlemisaineks
- millisele konverentsile võiksin ise kohale
minna?
Jeesus ütles: "Mitte
teie ei ole mind valinud, vaid mina olen teid valinud
ja olen teid seadnud, et te läheksite ja kannaksite
vilja ja et teie vili jääks ja Isa teile annaks,
mida te iganes palute minu nimel" (Johannese 15,16).
EVANGELISM
21. SAJANDIL
9. ja 10. märtsil korraldas Eesti Evangeelne Allianss
Tallinnas konverentsi "Evangelism 21. sajandil".
Metodisti kirikule kuuluvas uues ja ilusas Balti Misjonikeskuses
peetud konverents tõi kokku inimesi paljudest
erinevatest uskkondadest. Ametlikult registreeris end
osavõtjaks 363 inimest, tegelikult käis
kohal rohkem inimesi. Evangeeliumi kuulutamine liidab
kristlasi, ühiskonna üha suurem ilmalikustumine
tingib kristlaste jõudude ühendamist.
Meego Remmel on Eesti Evangeelse Alliansi
peasekretär ning alates 24. märtsist 2001.
ka Eesti EKB Liidu asepresident.
Ühiseid püüdlusi demonstreeris juba
avajumalateenistus, kus ühispalves osalesid alliansi
peasekretär Meego Remmel (Eesti EKB Liit), roomakatoliku
kiriku peavikaar Philippe Jourdan, Eesti Kristliku Nelipühikiriku
juhtide nõukogu esimees Allan Laur, EELK peapiiskop
Jaan Kiivit, Eesti EKB Liidu president Helari Puu, Eesti
Karismaatilise Episkopaalkiriku dekaan Heigo Ritsbek,
Eesti Metodisti Kiriku pastor Taavi Hollman ja EELK
pastor Ove Sander.
Selle jumalateenistuse peaettekanne oli dr. Heigo Ritsbekilt.
Teemaks oli "Mis on evangeelium". Ettekandja
tõi näiteid nii usukaugete kooliõpilaste
arvamustest kui ka ülipühadusse kalduvatest
kogudusenimedest Ameerikas. Tuleb välja, et teemas
esitatud näiliselt lihtsale küsimusele ei
olegi lihtne vastata. Mida tähendab ja tähistab
sõna "evangeelium", mida see endas
sisaldab? Evangeelium on päästmine ja lunastus
- aga millest, milleks ja millele? Kuidas seda arusaadavas
keeles kuulutada, nii et see jõuaks iga inimeseni
isiklikult?
Esimene päev jõudis lõpuni üsna
hilja õhtul. "Avatud südame õhtuks"
nimetatud koosviibimisel musitseeris ja jutlustas Jim
Gilbert Ameerikast (loe tema intervjuud lk. 6-7).
Teine päev algas Eesti Evangeelse Alliansi aastakoosolekuga.
Ülevaate tööst andis peasekretär
Meego Remmel. Koosolek valis alliansi asepresidentideks
Heigo Ritsbeki ja Ove Sanderi (presidendiks on Eesti
Metodisti Kiriku superintendent Olav Pärnamets).
Hommikusel jumalateenistusel pidas ettekande EELK peapiiskop
Jaan Kiivit. See ettekanne äratas ka Eesti ilmaliku
pressi tähelepanu - neid huvitas eelkõige
peapiiskopi rünnak nn. "uue sallivuse"
pihta. Kuulutaja lugejad saavad seda ettekannet lugeda
3.-5. leheküljelt.
Keskpäevastes töörühmades räägiti
evangeelsest teoloogiast ja teoloogilisest haridusest,
meediast, misjoniorganisatsioonidest, noorte evangeliseerimisest,
palvest, ühiskonna eetilistest probleemidest ja
kodugruppidest.
Lõpujumalateenistusel rääkis Alland
Parman evangelismi eesmärkidest ja vahenditest
kaasaja Eestis. Evangelism on Jumala ja koguduse koostegevus.
Me ei saa viia Jumala tundmisel teisi kaugemale, kui
me ise oleme. On vajalik isiklik ja süvenev osadus
Jumalaga. Inimestel on probleeme niigi küllalt
ja evangeelium peab nende probleeme lahendama, mitte
neid juurde tekitama. Peavastutus on kuulutajal, mitte
kuulajal. Evangeeliumi kuulutamine on protsess, mitte
sündmus. Evangeeliumi kuulutamine ei ole tingimata
"lõikamise" koht. Vaja on kive koristada,
harida, külvata, kasta, lõigata ja aitadesse
panna. Evangeelium on kutse, mitte sund. Iga vahend,
mis tahab evangeeliumi kuulutamisel olla efektiivne,
peab andma inimesele valikuvabaduse. Inimeste meelitamine
või hirmutamine on nende tahtega manipuleerimine,
mis pikemas perspektiivis ei ole tõhus. Evangeeliumi
kuulutamise käigus peab kasvama inimestes tahe
Jumalaga asjad korda saada. Tahte kujundamine on eelkõige
Püha Vaimu töö, kus meie saame kaasa
aidata Jumala juhtimisele kuuleka käitumisega ja
palvega. Kõneleja kiitis Alfa kursust, mis toob
inimesed kohale kümneks nädalaks, samas kui
mõned "klassikalised" meetodid on rahul,
kui inimene satub "Sõna kuuldepiirkonda"
ka tunniks ajaks.
Samal jumalateenistusel rääkis Markku Happonen
ühise evangeeliumikuulutuse võimalikkusest
Eestis. Jumal on austatud, kui kristlased üksteist
armastavad. Armastus ja ühtsus on Jumala tahe.
See on vastus Jeesuse ülempreesterlikule palvele
ja võimas tunnistus maailmale. Armastus ja ühtsus
on Püha Vaimuga täitumise märgiks, väeks
muuta inimesi ja olukordi.
Tänu Jumalale selle konverentsi eest! Hea oli
kuulda ettekandeid ja ilusat muusikat erinevate kirikute
kooridelt. Aga nüüd on paraad möödas
ja tuleb minna lahingusse, kus asfaltplatsil marssimise
asemel tuleb tungida läbi padrikute, sumbata soodes
ja tormata vastase kuulirahe all üle lageda välja.
Jeesus ütles: "Ja vaata, mina olen iga päev
teie juures maailma-ajastu otsani!" (Mt 28,20).
Heigo Ritsbeki ja Alland Parmani ettekannetega võid
tutvuda Eesti Evangeelse Alliansi koduleheküljel
internetis aadressil www.allianss.ee
Evangeelium
antievangeelses maailmas
Ettekanne alliansskonverentsil "Evangelism 21.
sajandil"
Kristliku kiriku põhiülesanne on läbi
aegade olnud selge: Teha kõik rahvad ristilöödud
ja ülendatud Issanda õpilasteks või
järelkäijaiks, ristida nad Kolmainu Jumala
nimesse (st liita nad Kristuse ihuga) ning õpetada
neid arvestama Jumala seatud elukorraga (st õpetada
neid Issanda tahet tundma ja täitma).
Kristuse misjonikäsk (Mt 28,18-20) on meil peas:
"Minule on antud kõik meelevald taevas ja
maa peal. Minge siis ja tehke jüngriteks kõik
rahvad, ristides neid Isa ja Poja ja Püha Vaimu
nimesse ja õpetades neid pidama kõike,
mida mina olen teil käskinud! Ja vaata, mina olen
iga päev teie juures ajastu lõpuni."
Kiriku ülesanne ja Kristuse misjonikäsk on
selge. Ebaselgus ja meie omavahelised erinevused algavad
sellest, kuidas keegi seda ülesannet mõistab
ja täidab. Ehk teisisõnu, kuidas keegi meist
selle käsu enese jaoks lahti seletab. Nelipühade
vaimust jääb meil ikka puudu. Me elame pattulangenud
maailmas ja oleme patused inimesed. Me vajame kasvamist
täisealisemateks Kristuse inimsuse mõõtu
mööda.
Kirikute Maailmanõukogu peasekretär (1985-92)
uruguailane Emilio Castro on määratlenud evangelismi
mõistet järgmiselt: "Kaasaegse oikumeenilise
liikumise üht põhijuurt tuleb otsida pühendumuses
evangeliseerida maailm, mis kulmineerus maailma misjonikonverentsis
Edinburghis 1910. Jumala Vaimu sellest ja teistest manifestatsioonidest
arenes välja ühtsuse kutse, mis oma piibelliku
aluse ja inspiratsiooni on leidnud meie Issanda palves
"et kõik oleksid üks, nii nagu sina,
Isa, minus ja mina sinus, et nemadki oleksid meis, et
maailm usuks" (Jh 17,21)."
Ma tsiteerin veel tema eelkäijat Philipp Potterit
(1972-84): "Evangelism on kristliku ühtekuuluvuse,
oikumeenia katsekivi." Selle juurde kuulub teadlikkus,
et oleme osa Jumala enda missioonist, kes aegade täis
saades saatis Poja meid lunastama ja Püha Vaimu
koguma inimesi ühte, et nad oleksid Jumala vabastava
tahte ilmutuse kandjad Jeesuses Kristuses.
Nii tahangi liikuda nende kahe pooluse vahel.
Ühelt poolt Jumalalt Kristuse kaudu saadud ülesanne
olla Tema riigi kuulutajad ja tunnistajad siin maailmas
ning teiselt poolt nägemus tervikust, milles "kõik
püsib koos Temas", st. Kristuses (Kl 1,17),
ja kelles "võetakse kokku kõik, mis
on taevas ja mis on maa peal" (Ef 1,10).
Meego Remmel on näinud mõistetes "evangelism"
ja "antievangeelne" eelkõige teatud
suundumusi. Minu järelepärimisele vastas ta:
"Evangelism võiks tähendada sihikindlat
tegevust Hea Sõnumi kuulutamiseks, evangeeliumi
levikuks, evangeliseerimiseks. Antievangeelne aga võiks
antud kontekstis viidata kristlikule sõnumile
vastanduvale või sellele isegi vastuseisu osutavale
hoiakule."
Evangeeliumi sihikindla edasiandmise ja vahendamise
puhul me võiksime kõnelda ka kirikule
omasest elujõust ja tervisest. Küsime -
kui selgelt ja tugevalt avaldub kiriku kasvamis- ja
levimispürgimus, tahe täita Jumalalt saadud
ülesannet?
Elu, selle kasvamist ja arenemist ei saa küll
vangistada skeemidesse - Jumalast ja Tema tegevusest
rääkimata - kuid ülevaatlikuma pildi
saamiseks leiame kahtlemata abi katsetest süstematiseerida
kiriku erinevaid tegevusvälju, mis on seotud tema
kasvu ja levimisega, oma põhiülesande täitmisega.
Esimene neist tegevusväljadest on misjon. See
on niisama vana nagu Jeesuse käsk, millega Ta läkitas
oma jüngrid Iisraeli linnadesse kuulutama evangeeliumi.
Kiriku elus avaldub see pidevalt. Millal ja kus iganes
aktiivsed, teadlikult oma usku tunnistavad kristlased
puutuvad lähemalt kokku nendega, kes seisavad väljaspool
kirikut, saavad nad tahestahtmata misjonärideks.
Iseküsimus on, kui headeks või kui halbadeks.
Pietistliku misjoni eesmärk seisnes küll inimeste
päästmises igavesest hukatusest, nende pööramises.
Kuid arvestades, et kohtumõistmine on Jumala
käes, siis me peaksime tänapäeval pigem
rõhutama, et misjoni olemuslikuks eesmärgiks
on eelkõige vaimuosaduse tõeks elamine
konkreetses kirikus või koguduses. Paul Tillichi
eeskujul kasutaksin ma seejuures selliseid märksõnu
nagu Jumala uus loomine, uus elu, Vaimu kohalolek ja
vägi, ühendus Jumalaga Kristuses ja omavahel.
Heigo Ritsbek kasutas eile mõistet "sanktifikatsioon",
pühitsemine või pühitsuselu.
Kiriku kasvujõu teine väljendusvorm ja
tegevusväli on usuline kasvatamine ja harimine,
kiriku tahe anda ja kanda antud kultuurikontekstis edasi
oma usku ja elu ühest sugupõlvest teise.
See hõlmab perekonda ja kodu, kooli ning usuõpetust
kirikus ja väljaspool seda. Kiriku kogu kultuurilist
ja ka sotsiaalset tegevust võib näha usuliste
tõdede ja väärtuste vahendamise laiema
raamina. Vältimatu eeltingimus, mida ei tohi unustada,
on seejuures tõsiasi, et usulise elu mõistmist
ei ole väljaspool selles osalemist ja selle praktiseerimist.
Õiget teoloogiat ja usku ei ole väljaspool
konkreetse kiriku ja koguduse osadust.
Kolmandaks tuleme evangelisatsiooni juurde, mis on
suunatud kirikust võõrdunud, eemaldunud
või ükskõiksetele inimestele. Selle
kaks põhisuundumust on apologeetika ja evangelistlik
kuulutus.
Miks me vajame laia silmaringiga, haritud kristlasi?
Apostel paneb meile südamele (1Pe 3,15): "Pühitsege
Issandat Kristust oma südames, olles alati valmis
kostma igaühele, kes teilt pärib aru lootuse
kohta, mis teis on." Kristlikku elu, usku ja tunnistamist
silmas pidades tähendab apologeetika püüdu
mõista inimesi paremini, kui nad ise seda suudavad,
ja tahet avada neile nende oma maailma mõistete
ja keele abil evangeeliumi sisu.
Apologeetika ülesanne on keset elu valet ja maailma
illusoorsust avada inimeste silmi nägema ilmutuse
valgusel tõde. Jeesuse sõnadega öeldes,
et tuua "maailmale selguse patu kohta ja õiguse
kohta ja kohtu kohta" (Jh 16,8).
Kiriku paradoksaalse iseloomu tõttu (Jh 17:
küll maailmas ja maailma läkitatud, kuid mitte
maailmast) esitatakse pidevalt küsimusi kiriku
enda ja kristliku usu olemuse kohta, millele tuleb vastata.
Vastamise võime, oskus või kunst ongi
apologeetika. Kõige tõhusam vastus on
muidugi uue olemise tõelisus vaimuosaduses ja
kiriku elus, tõeks elatud usk. Sel korral veenab
küsijaid usu- ja armastuseosaduse sõnatu
tunnistus, et sa ei ole ega ela selle maailma reeglite
järgi (Ro 12,2: "Ärge muganduge praeguse
ajaga, vaid muutuge meele uuendamise teel"). Kuid
ka argumendid on vajalikud, et murda hämmastava
teadmatuse, sügava vaimupimeduse, juurdunud eelarvamuste,
hirmude müüre. Seda ilmselt kõigepealt
nende teadvuses ja hinges, kelle kätte on usaldatud
võim korraldada ühiskonna elu. Samasugune
pilt on 2Ko 10,4-5: "Meie võitluse relvad
on Jumalas vägevad kindluste mahalõhkumiseks.
Me kummutame targutused ja purustame iga kõrkuse,
mis tõstab end jumalatunnetuse vastu."
Evangelisatsioon kuulutuse näol peab samuti silmas
inimesi, kes elavad kristliku kultuuri piires, kuid
ei kuulu kirikusse ning suhtuvad ristiusku ükskõikselt
või vaenulikult. Evangelistlik kuulutus või
jutlus on enam karismaatiline kui apologeetiline ja
seletav. See sõltub sellest, kas kirikus leidub
või kerkib esile inimesi, kes on võimelised
vaimuosaduse nimel ja väega kõnetama eemalseisjaid,
tehes seda teisiti kui traditsiooniliselt tavaks: arusaadavalt,
selles keeles, mida kõnetatud on oma kultuurikontekstis
võimelised mõistma.
Suurele Reedele vastu minnes mõtleme ainsa püha
ja ilma patuta inim- ja jumalalapse Jeesuse peale, kes
on Kristus. Mõtleme Jumala Poja kannatamisele
selles meiesuguste poolt sisseseatud maailmas. Ja me
vaatame ristile, millele naelutasid Ta surema meiesuguste
patuste ülekohtused käed. Paulus peab silmas
Kristusega alanud uut loomist (võrdle Thornton
Wilderi "Eight Day", "Kaheksas loomispäev"),
kui ta teeb kokkuvõtliku järelduse: "(Kristuse
risti) läbi on maailm minule risti löödud
ja mina maailmale" (Ga 6,14).
Aga siinkohal ei ole vist vajadust kõnelda Jumala
imelisest loomistööst ja inimese pattulangemisest,
ennast Jumalast lahtiöelnud inimese üldisest
hädast ja needusest. Kui Meego Remmel mõtestas
minu jaoks lahti teemat "Evangelism antievangeelses
maailmas", siis võttis ta arvesse käesolevale
maailmahetkele iseloomulikke evangeeliumivastaseid jooni
ning viitas konkreetsemalt meie nn postmodernsel ajajärgul
levivale ja levitatavale kõikesallivusele.
Mu oma mõtted on viimastel aastatel liikunud
samu radu. Kuigi me näeme selle maailma muudatusi
oma madala mätta otsast, tundub siiski, et elame
läbi inimkonna senise ajaloo kõige kiiremat,
kõige saatustiinemat kultuurilist pööret,
mille tagajärjed on ettearvamatud. Sellised mõisted
nagu infotehnoloogia ja globaliseerumine on igaühe
keelel. Kuid küsimus on selles, kas me näeme
asju läbi. Kui me peame silmas kõikesallivust,
siis tundub mulle, et suurem osa kristlastest ei paista
üldse aru saavat, mis on tungimas meie argipäevaelu
igasse valdkonda. Ja tundub, et kirikud ja rahvusvahelised
kiriklikud organisatsioonid samuti mitte. Annaks Jumal,
et ma eksin.
Küsimus on nn uues sallivuses või uues
tolerantsuses. Vanas mõttes tähendas sallivus,
et teise inimese usku, tõekspidamisi, käitumist
jne tuleb respekteerida. Inimest tuleb austada inimesena,
ilma et peaks tema veendumusi jagama. See on olnud kristlik
seisukoht. Uus sallivus esindab aga kõige täielikku
suhtelisust: tõde ei ole olemas, on olemas ainult
suur hulk erinevaid, võrdväärseid tõdesid.
Ja häda sulle, kui sa ei võta samasugust
hoiakut ja sellest lähtuvat käitumist omaks.
Sest siis sa oled süüdi selle uue moraalikoodeksi
kõige hullemas pahes sallimatuses. Sa diskrimineerid
teisi. Kes peab näiteks homoseksuaalsust vääraks,
on langetanud hukkamõistva otsuse ning tema vastu
tuleb võidelda.
Tegelikult on uus sallivus agressiivne ideoloogia,
mis võitleb kristluse vastu ja võtab oma
kaitse alla ebajumalateenistuse. Seda ideoloogiat levitatakse
massimeedia kõigi vahenditega, sellel on kaugeleulatuv
negatiivne mõju hariduskorraldusele ja kultuurile.
Alexander Seibel kirjutab retsensioonis Josh McDowelli
ja Bob Hostetleri raamatule "Uus tolerantsus":
"Uus sallivus alavääristab õppimissaavutusi,
teeb tühjaks hariduse sisu, kirjutab ajalugu ümber,
eirab elu põhiantusi, räägib musta
valgeks, kitsendab inimeste vabadusi ja eitab vanemate
õigusi."
Ma saan peatuda sellel vähkkasvajal üksnes
lühidalt, kuigi see vääriks suuremat
tähelepanu, et me mõistaksime, mis meie
ümber on toimumas. Tahan osutada ainuvõimalikule
teele, kuidas seda läbi näha ja sellele kristlasena
reageerida. Mõtleme Jeesuse suhtumisele. Ta on
inimesi tingimusteta armastanud, st neid täielikult
sallinud ja omaks võtnud. Kuid Ta ei ole nende
käitumist heaks kiitnud, nagu uus sallivus nõuab.
Ta nimetas pattu patuks ja sellepärast löödi
Ta risti.
Veel eelviimane mõte seoses evangeeliumi, kristliku
sõnumi kuulutamise ja edasiandmisega evangeeliumivastases,
kristlusevaenulikus maailmas. Lähtun eelkõige
Pauluse ja teiste apostlite nägemusest, et me elame
lapsikus, alaealiseks jäänud maailmas ja kristlase
kutsumus peaks olema inimesena kasvada ja küpseda
täisealiseks Jumala silmis. Me ei ole ilmselt pööranud
vajalikku tähelepanu kristlaste usulise, vaimse
ja kõlbelise kasvamise ülesandele ja hädavajalikkusele.
Kui apostel kõneleb Kristuse ihu ülesehitamisest
ja meie osast selles, siis lisab ta eesmärgina:
"kuni meie kõik jõuame usu ja Jumala
Poja tundmise ühtsusesse, saades täismeheks
Kristuse täisea mõõtu mööda,
et me ei oleks enam väetid lapsed, keda pillutab
ja kõigutab iga õpetusetuul, et inimliku
pettemänguga eksitusse kavaldada, vaid et me tõtt
rääkides armastuses kasvaksime kõigiti
selle sisse, kes on pea - Kristus" (Ef 4,13-15).
Lapsiku ühiskonna mõiste olen ma laenanud
Ameerika autorilt Robert Bly'lt, kes kirjeldab samanimelises
teoses üldist tendentsi "noorenemise"
suunas elu paljudes valdkondades. Lühidalt: lapsikus
ühiskonnas ei taha keegi olla täiskasvanud
ja vanemate klassikalised ülesanded jäetakse
täitmata. Ei võeta endale vastutust laste
kasvatamise ja traditsioonide hoidmise eest, ei tunnistata
ühishuvisid ja -kohustusi, naudinguprintsiip astub
reaalsustunde asemele jne. Tahtmatus saada täiskasvanuks
avaldub kõiges.
Paastuaja eelõhtu tunnuslause kõlas (He
3:15): "Täna, kui teie Tema häält
kuulete, ärge tehke oma südant kõvaks!"
Meditatsioonis selle pühakirja teksti üle
tõdeb Sachsen-Anhalti liidumaa peaminister Reinhard
Höppner, kirikuinimene, kellega mul on olnud au
kohtuda, et see kutse ei jõua pärale ühiskonnas,
mis igatseb tagasi minevikku või jumaldab rikkust.
Egiptuse lihapottide taganutmine ja tants kuldvasika
ümber on kehvad suunaviidad teel tulevikku, mida
Jumal meie jaoks valmis hoiab. Ta ütleb: "Me
kuuleme ikka lauset: "Ega Saksa DVs ei olnudki
kõik nii vilets." Tarbimisühiskonna
tants kuldvasika ümber on täies hoos. Seejuures
kasvab keset tohutuid muudatusi, mille käes me
oleme, igatsus suuna järele. Kuid isegi ikka ja
jälle kostuv kutse kaotsiläinud väärtuste
järele kõlab pigem igatseva kutsena kadumaläinud
näiliselt terve maailma järele. Tulevikukutset,
Jumala häält ei ole selles kuulda. Võib-olla
ei sõltugi see nii väga kõvadest
südametest, vaid palju enam sellest, et puuduvad
need, kes sellele kuuldavalt oma hääle annavad.
Ma otsin - ka kiriku töötajate hulgas - selliseid
inimesi, kes tõesti on selles veendunud, et Piibli
kuulutusega on neil asendamatu sõnum inimeste
jaoks. Kus on need, kes tõeliselt selle all kannatavad,
et sõnum ei jõua pärale? Kas ei ole
liiga paljud kaotanud juba usu sellesse, et see sõnum
on maailma jaoks tõeliselt tähtis? Kas asi
on tõesti teiste kõvades südametes
või hoopis käskjalgade, sõnumiviijate
ebaselges, ammugi sügavalt ebakindlaks muutunud
hääles?"
Selle küsimusega ma lõpetan. See on küsimus
meie enda usu selguse ja tugevuse järele.
JAAN KIIVIT
EELK peapiiskop
Avaldatud lühendatult
UUDISEID
EESTIST
4. märtsil valiti Tartu Salemi Baptistikoguduse
uueks pastoriks Meego Remmel. Meego Remmeli ametisseseadmine
leiab aset 10. juunil kell 16 Tartu Salemi kirikus.
Seni täidab pastori kohuseid koguduse kauaaegne
karjane Jüri Jürgenson.
* * *
16. märtsil kaitses Tarmo Toom doktorikraadi (phD).
Töö teemaks oli "Mõte rüütatud
heliga: Augustinuse kristoloogiline hermeneutika De
doctrina Christiana's" ("Thought Clothed With
Sound: Augustine's Christological Hermeneutics in De
doctrina Christiana").
* * *
20. märtsil toimus Eesti Kirikute Nõukogu
järjekordne koosolek, kus tähtsaimaks päevakorrapunktiks
oli nõukogu juhtide valimine.
Järgnevaks kolmeks aastaks valiti Eesti Kirikute
Nõukogu presidendiks Eesti Evangeelse Luterliku
Kiriku piiskop Einar Soone ja asepresidentideks pastor
Joosep Tammo Eesti EKB Liidust ning Eesti Kristliku
Nelipühi Kiriku juhtide nõukogu esimees
pastor Allan Laur. Revidendiks valiti Paul Rästa
Eesti Kristlikust Nelipühi Kirikust.
Otsustati korraldada 3. juunil oikumeeniline nelipühijumalateenistus
Eesti Metodisti Kiriku Balti Misjonikeskuses, samuti
korraldatakse leinapäeval 14. juunil, mil möödub
60 aastat 1941. aasta küüditamisest, oikumeeniline
mälestuspalvus Tallinna Toomkirikus. Seda päeva
on otsustatud tähistada kõigi massirepressioonide
mälestuspäevana mitte ainult Eestis, vaid
kogu Baltikumis.
Tehke
seda, mida Jumala sõna ütleb
Alliansskonverentsil "Evangelism 21. sajandil"
tegi muusikat ja pidas pika jutluse JIM GILBERT Ameerika
Ühendriikidest. Meie palvel jagas ta oma mõtteid
ka Kuulutajale. Tõlgina aitas kaasa Elva Baptistikoguduse
pastor Peeter Tamm.
MEIE LUGEJATE ENAMUS TEID EI TUNNE.
PALUN TUTVUSTAGE ENNAST!
Mu isa oli pastor. Hakkasin kirikus laulma, kui olin
veel väga väike. 18-aastaselt hakkasin õppima
kristlikus kõrgkoolis. Liitusin misjonigrupiga,
kus evangeeliumi vahendati muusika kaudu. Grupi nimi
on "Living Sound"*.
Ma olen praegu 50-aastane. Minu põhiline töö
on misjon. Olen oma koguduses üks vanematest, kuid
mul võimaldatakse misjonitöö huvides
palju reisida. Kogudus asub Florida osariigis Gainsville'i
linnas ja see on iseseisev, liitudesse mittekuuluv nelipühikogudus.
MIS SEOB TEID EESTIGA?
Üks "Living Soundi" rühm käis
1978. aastal Tallinnas. Mina selle esimese rühmaga
kaasas ei olnud. Meie koos abikaasaga olime teatud määral
neist muusikarühmadest sõltumatud, sest
mina laulsin soolot ja saatsin end ise klaveril.
Ma tulin esimest korda Eestisse 1980. aastal. Püüdsime
tol ajal siin põrandaalust stuudiot kokku panna.
Tulin ka järgmistel aastatel ja käin siiamaani.
Esimestel kordadel tõin ma kaasa elektroonikadetaile
selle stuudio jaoks. Aga juba 80ndate aastate esimesel
poolel jõudsin ma veendumusele, et Nõukogude
Liit sellisena ei püsi ja Eesti saab vabaks. Ma
hakkasin sellest rääkima ja julgustama inimesi
sõnumiga, et olukord ei jää samaks.
Meie töö iseloom on muidugi aastate jooksul
muutunud. Olen siin käinud umbes kakskümmend
viis korda. Vahel olen Lätti minnes Eestist lihtsalt
läbi sõitnud, siin pikemalt peatumata. Olen
tulnud ka selleks, et julgustada Eesti kristlasi täitma
oma osa nii Eesti poliitikas kui ka äris.
KAS STUUDIO HAKKAS TÖÖLE?
Hakkas küll. Me tahtsime seda kasutada muusika
jaoks ja üht-teist ka lindistati. Aga me kasutasime
seda rohkem selleks, et piibliteksti lindistada. Kassetiga
oli Piiblit lihtsam levitada. Suure trükikoja kokku
panemine oleks olnud palju raskem. Eestist läks
piiblitekstiga linte üle terve Nõukogude
Liidu.
KAS TE NÕUKOGUDE AJAL SIIN KÄIES
TOETUSITE MINGILE KINDLALE KOGUDUSELE?
Ma sain siin sõpradeks paljude kogudustega.
Ma arvan, et ajaliselt kõige varasem sõprussuhe
sai loodud metodisti kiriku ja selle superintendendi
Olav Pärnametsaga.
KELLENA TE END KÕIGE ROHKEM
TUNNETE - PASTORINA, ÄRIMEHENA, POLIITIKUNA VÕI
LAULJANA?
Seda küsimust on aastate jooksul palju esitatud.
Ma ise pean ennast sõnumi edastajaks. Ma kasutan
selleks nii muusikat kui ka jutlustamist. Ma räägin
elust. Kui elu puutub kokku poliitikaga, tuleb rääkida
poliitikast, kui elu puutub kokku äritegevusega,
siis ma räägin sellest.
KAS TEIE LAULUD ON ENDA LOODUD VÕI
ON NEED TEISTE OMAD?
On laule, mis ma olen ise loonud ja on laule, mis on
mulle väga meeldima hakanud ja ma kasutan neid.
KUST TULEB INSPIRATSIOON?
Muusikalises mõttes on mind inspireerinud Ameerika
poplaulja Billy Joe ja biitlid. Aga mulle meeldib ja
mind inspireerib väga erinev muusika.
KAS TEIL ON KA MINGI SAATEANSAMBEL
VÕI LAULATE JA MÄNGITE ALATI ÜKSI?
Ma olen ansambliga töötanud mitmeid aastaid,
aga kõige lihtsam on ikka ise end saata. Ansambliga
on väga raske reisida.
OMA JUTLUSES TE ÜTLESITE, ET PRAEGUNE
AEG MEELDIB TEILE ROHKEM KUI SEE, MIS OLI KAKSKÜMMEND
AASTAT TAGASI.
Muidugi meeldib rohkem. Nüüd ma ei pea enam
muretsema selle pärast, et mind jälgitakse
ja iga mu sammu pannakse tähele, KGB on mu selja
taga. Palju lihtsam on!
PALJUSID TEIE SÕPRU KIUSATI
TAGA, KUID SIISKI TEKKIS TEIS VEENDUMUS, ET NÕUKOGUDE
LIIT KUKUB KOKKU. KUIDAS SEDA SÕNUMIT VASTU VÕETI?
Ameerikas arvati, et ma olen omadega segi. Osaliselt
oli see seotud Piibli prohveteeringute mõistmisega
Ameerika kogudustes. Arvati, et maailma lõpuaja
sündmustes on Nõukogude Liidul täita
väga tähtis roll. Kui Nõukogude Liit
hoopis ära laguneb, siis see tekitab suure teoloogilise
küsimuse. Kuidas siis viimsete päevadega jääb?
Õpetussõnades on öeldud, et õige
ei kõigu iialgi, aga õelad ei jää
maale elama (Õp 2,21-22;10,30). Jeesus ütles,
et õndsad on tasased, sest nemad pärivad
maa (Mt 5,5). Nii mõistsin, et Nõukogude
Liit ei saa püsima jääda, nagu ei saa
jääda ka ükski teine süsteem, mis
vastandab end Jumalale. Võtta omaks ateism on
ohtlik ja väga rumal. Issand ütles, et kõik,
kes vihkavad Teda, armastavad surma (Õp 8,36).
Tegelikult on ateism leping surmaga.
Solženitsõnil oli õigus. Ta tuli
Ameerikasse ja ütles: "Kommunism kukub kokku.
Aga mitte selle tõttu, et Lääs on temast
tugevam, sest Lääs on liiga mandunud, vaid
kommunism kukub kokku omaenese mäda ja lagunemise
raskuse all." Selles olin ka mina veendunud ja
nii ma rääkisin ka teistele.
TEIE JUTLUSEST OLI MÄRGATA, ET
SOTSIALISM ON TEILE PÕHIMÕTTELISELT VASTUKARVA.
Ma olen sotsialismi kui õpetuse, mitte sotsialistide
kui inimeste vastu. Sotsialism on ersatsreligioon. Ta
on täiesti kokkusobimatu piibelliku vaatega maailmast
ja inimesest. Sotsialism ründab Jumala loodud seaduspärasusi.
Jumal seadis perekonna kui institutsiooni, mida mees
peab perekonnapeana juhtima. Riigist räägitakse
Piiblis palju hiljem. Riigi ülesandeks oli teha
elu perekonnale võimalikuks ja lihtsamaks, mitte
valitseda perekonna üle. Piibli järgi on riigi
ülesanne kurjust piirata ja tagada sotsiaalset
korda. Ei räägita sellest, et riik haldaks
tootmisvahendeid, seda tegi perekond.
Kui ma räägin Ameerikas, siis ma räägin
sellest, kuidas kapitalism on lagunenud ja korrumpeerunud.
Minu jaoks on Piibel väärtushinnangute mõõdupuu,
standard. Piibli standard on piibellik kapitalism. See
on süsteem, mis põhineb ausal ja tõsisel
tööl, mida motiveerib jõukuse kasv,
kuid mitte ahnus.
Ma rääkisin oma jutluses väga tugevalt
sotsialismi vastu, sest see oli minu tunnetuse järgi
minu ülesanne. Mul paluti rääkida perekonnast,
perekonnaisast ja perekonnapeast. Eestis on sotsialism
perekonnastruktuuri kõige rohkem kahjustanud.
Sellepärast ma rääkisin sotsialismi vastu.
Kuid vastus patust rikutud sotsialismile ei peitu patust
rikutud kapitalismis. Eestile on kahjulik vahetada Ida
patud Lääne pattude vastu. Oluline on võtta
omaks piibellik arusaam.
MEIL ON INIMESI, KES IGATSEVAD TAGASI
AEGA, MIS OLI KAKSKÜMMEND AASTAT TAGASI.
Kui Iisrael oli kõrberännakul, siis oli
inimesi, kes tahtsid Egiptusesse tagasi minna. Ilmselt
ei olnud see olukorrale hea lahendus. Kui tekib ajaline
vahe, siis me kipume oma minevikust meenutama ainult
seda, mis oli hea ja meeldiv. Kujutage ette, et keegi
on olnud vanglas. Seal tegi keegi talle süüa,
keegi andis talle kongi, kus elada, keegi pani tuled
hommikul põlema ja kustutas õhtul ära.
Talle öeldi, millal tuleb puhata ja millal tööd
teha ja ta ei pidanud ühtegi neist otsustest ise
tegema. On hetki, kus ta võib vaadata tagasi
oma vanglaelule ja õhates öelda, et elu
oli seal lihtne. Vabaduses peab ise endale toitu hankima
ja ise otsuseid tegema. On tõesti inimesi, kes
eelistaksid vangla poolt pakutud turvalisust vabaduse
poolt pakutavale ebakindlusele ja vastutusele.
ME KRISTLASTENA PEAME KA INDIVIDUAALSELT
JUMALA EES VASTUTAMA. ME EI SAA HULGAKAUPA EI TAEVASSE
EGA PÕRGUSSE MINNA.
Individuaalne vastutus on aluseks kõigile teistele
vastutusliikidele. Piibel õpetab enese valitsemist
Jumala valitsemise all. Ilma enese valitsemiseta ei
ole perekonna, riigi ega kiriku valitsemist. Seega on
ainuke võimalus alustada isikliku elu korrastatud
valitsemisest.
NÕUKOGUDE LIITU ENAM EI OLE.
MILLISED ON TEIE PRAEGUSED ÜLESANDED?
Nüüd on mul ülesehitamise ülesanne.
Minu kangelane Piiblis on Nehemja. Me tunneme Nehemjat
Jeruusalemma müüride taastajana. Tegelikult
oli tema panus Iisraeli ajaloos palju suurem. Nehemja
oli riigimees. Ta töötas koos Esraga, kes
oli vaimulik juht. See on näide kiriku ja riigi
koostööst. Kuigi nad tunnustasid, et nende
tegevusalad olid erinevad, tegid nad siiski koostööd.
Koos õpetasid nad inimestele Jumala Sõna
kui ühiskonna alust. Ma näen oma ülesannet
Nehemja jäljendamises. Minu taotlus on see, et
Ida-Euroopa erinevad rahvad võiksid teha taastamistööd,
kuid teha seda Jumala Sõna alusel.
MILLISELE MAALE ON PRAEGU TEIE TEGEVUS
SUUNATUD?
Eesti, Läti, Venemaa, Ameerika Ühendriigid,
Kolumbia - üldse kuus-seitse riiki.
SEE NÕUAB JU PIDEVAT ENESE ÜMBERLÜLITAMIST.
KUIDAS ON TÖÖTADA NIIVÕRD ERINEVATE
RIIKIDEGA?
Olukorrad on erinevad, kuid vastused on samad. Näengi
oma ülesannet selles, et anda neid samu vastuseid.
Jumala riiki tasub taotleda. Jumala riik on õigus
ja rahu ja rõõm Pühas Vaimus (Ro
14,17). See riik on seotud Püha Vaimu viljaga.
Ga 5,22-23: "Aga Vaimu vili on armastus, rõõm,
rahu, pikk meel, lahkus, heatahtlikkus, ustavus, tasadus,
kasinus." Kogu Vaimu viljaga, mida vajatakse ja
mille järgi janunetakse iga rahva seas, olenemata
olukorrast. Probleemid on muidugi väga erinevad.
Lahenduseks on see, et vastused tuleb esitada selgelt
Piiblist lähtuvalt, mitte Ameerikast lähtuvalt.
KUIDAS NIISUGUNE RÄNDAMINE ISIKLIKULE
ELULE MÕJUB?
Mulle meeldib erinevates kohtades käia. Aga mulle
meeldib kodus ka olla. Ma loodan, et ma saan ühel
päeval ulmefilmist "Star Trek" pärit
kohamuutja, mis viib mu ühest kohast teise ilma
lennureisita (külaline naerab). Reisimine põhjustab
muidugi kannatusi. Aga rõõm on ka suur,
kui inimestega kohtun.
ON TEIL MEIE LUGEJATELE MÕNI
SOOV?
Ma tahaksin midagi öelda Eesti meestele.
Te olete oma rahva tuleviku võti. Jumal on andnud
teile juhtrolli teie peredes. Eesti turvaline tulevik
sõltub palju rohkem teist kui valitsusest, pankadest
ja muudest asutustest. Ärge oodake lahendusi rikastelt
ärimeestelt või poliitikutelt, vaid vaadake
Piiblisse ja võtke selle väärtused,
mis võivad probleemid lahendada. Tehke seda,
mida Jumala Sõna ütleb: "Mehed, armastage
oma naisi, nõnda nagu ka Kristus on armastanud
kogudust ja on andnud iseenese tema eest" (Ef 5,25).
Looge võimalused oma lastele areneda ja kasvada.
Palvetage oma peaministri ja juhtide eest. Olge ülesandeid
täitmas oma kogudustes. Toetage vendi ja toetuge
neile, teistele meestele. Siis võite te näha
tõelist tulevikku.
TÄNAME JA SOOVIME TEILE ÕNNISTUST
SELLEKS MITMEKESISEKS JA PALJU RÄNDAMIST NÕUDVAKS
TÖÖKS. TERE TULEMAST JÄLLE EESTISSE!
10. märtsil Balti Misjonikeskuses
Tallinnas
EESTI
EKB LIIDUL ON UUED JUHID
23. ja 24. märtsil peeti Tallinnas Nõmme
Baptistikoguduse ruumides Eesti EKB Liidu aastakonverents.
Kuna senise juhtkonna kolmeaastane ametiaeg sai täis,
oli konverentsi peaküsimuseks uute juhtide valimine.
Konverents muutis ka põhikirja. Uue redaktsiooni
järgi valiti uue organina vanematekogu, kes omakorda
valib juhatuse ja peasekretäri. Liidu vaimulikuks
juhiks on president, peasekretär tegeleb liidu
igapäevase juhtimisega.
Liidu presidendiks esitati kaks kandidaati - senine
president Helari Puu ja Ruudi Leinus. Konverents valis
presidendiks Helari Puu. Uueks asepresidendiks valiti
Meego Remmel.
Vanematekogu valiti kahes järgus. Eesti EKB Liidu
kogudused on jaotatud üheksaks piirkonnaks, kust
igaühest valiti üks esindaja. Lisaks neile
valiti veel kuus vanematekogu liiget. Vanematekogu esimeheks
on liidu president ja aseesimeheks asepresident.
Vanematekogusse valiti Meelis Etti, Heldur Kajaste,
Ingmar Kurg, Ruudi Leinus, Viljar Liht, Herman Mäemets,
Ülo Meriloo, Nikolai Orehhov, Eenok Palm, Aamo
Remmel, Peeter Roosimaa, Aare Tamm, Erki Tamm, Peeter
Tamm ja Joosep Tammo.
Liidu ordineerimiskomisjoni valiti Ülo Meriloo,
Herman Mäemets, Toivo Pilli, Helari Puu ja Joosep
Tammo.
Liidu revisjonikomisjoni liikmeteks valiti Tarmo Lige,
Johannes Rahkema ja Madis Valk.
Konverentsi külalisteks olid Euroopa Baptistiföderatsiooni
peasekretär Theo Angelov ja Rootsi Misjonilepingu
Kiriku Euroopa ja Lähis-Ida töö koordinaator
Emanuel Furbacken.
Eesti EKB Liidus on praegu 84 kogudust, kuhu kuulub
5977 liiget.
Me
armastame, sest Tema on meid enne armastanud
1.Johannese 4,19
Minu kodumaal Bulgaarias arreteeriti 1948. aastal kõik
pastorid. Minu koguduse pastor veetis palju aastaid
koonduslaagris. Kui ta sai taas pastoriks, palus üks
koguduseliige, et ta aitaks leida ravimi ühele
tema pimedale sugulasele. Pastor sai oma sõprade
kaudu selle ravimi Saksamaalt. Ta läks rohtu viima.
Kui ta seda pimedat nägi, siis ta kohkus. Ta tundis
ära mehe, kes oli teda koonduslaagris kuus kuud
piinanud. Esimene reaktsioon oli pöörata ringi
ja lahkuda sõna lausumata majast. Aga ta ei teinud
seda. Ta pani rohu lauale ja ütles: "See on
teile!" Siis ta pöördus ja lahkus. Ta
ütles: "Kõik õudusunenäod
ja mälestused, mis minuga käisid nendest piinamisaegadest
kaasas, kadusid korraga. Kuskilt väljast tuli rahu
minu südamesse ja kättemaksuiha oli kadunud."
Me armastame, sest Tema armastas meid enne. Rahu südames,
tahame andestada neile, kes meid on taga kiusanud.
Ma tean oma kodumaal ühte joodikut. Ühel
õhtul tuli ta koju ja peksis oma pere läbi.
Naine viidi haiglasse. Järgmisel päeval, ikka
veel viina järele lehates, läks ta naist haiglasse
vaatama. Ta hakkas mõtlema, mis siis juhtub,
kui naine sureb. Ta pannakse tõenäoliselt
vangi. Aga kuidas ta saab oma lastele silma vaadata?
Teel kohtas ta ühte oma naabrit, kellega ta hästi
läbi sai. Naaber rääkis joodikule Jumala
armastusest, mis suudab ka teda aidata. Joodik võttis
seda sõnumit tõsiselt. Tema süda
sai Kristuse armastuse läbi muudetud. Mees andis
kogu oma elu ja vara Jeesuse kätesse. Praegu koguneb
tema kodus baptistikogudus. Me teame viha ja vaenu,
mis suudavad inimese südame hävitada. Aga
teha joodikust uus inimene, seda suudab ainult armastus,
mis tuleb ülalt. Jumal armastas meid kõigepealt.
Ta annab meie elule uue sisu, uue ülesande ja läkitab
meid.
Tðetðeenias on väike misjon, mille nimi
on "Vera" (vene k. "usk"). Ühel
päeval tulid ühe misjonäri majja kolm
maskides meest ja leidsid eest ainult misjonäri
ema. Nad peksid teda ja küsisid raha: "Me
teame, et te toote põgenikelaagritesse abi. Näidake,
kus raha on!" Hiljem lasti ta küll vabaks,
kuid öeldi, et miilitsale ei tohi teatada, sest
nad tulevad siis tagasi ja teevad nende eludele lõpu.
Me soovitasime neil tulla sellest ohtlikust piirkonnast
ära ja minna paari kuu pärast tagasi. Aga
meile vastati: "Ei, me jääme siia. See
on meie kohus ja ülesanne. Meid on siia keerulisse
paika saadetud."
Eurooplased läksid, mõõgad käes,
Ameerikat vallutama. Ristisõdijad käisid
Jeruusalemmas, et see türklaste käest ära
võtta. Oma mõõkadega tapsid nad
hulga inimesi. Kas sellised vallutajad tegid inimestest
kristlased? Kus on ristiusu tõeline vägi?
Me tunneme tihti seda, et vajame lepitust. Vajame seda
seal, kus on sõda ja konfliktid. Sageli vajame
lepitust ka baptistikogudustes ja peredes. Aga kust
leida väge, mis lepitaks? Kohtasin Bosnias ühte
meest. Selles piirkonnas on kolm rahvusgruppi, mis kolm
aastat olid omavahel sõdinud. Sellel mehel õnnestus
rindejoonest üle teisele poole põgeneda,
aga tema vanem poeg jäi maha. Ühel päeval
sai ta ühe suure koti. Sellest leidis ta oma poja
ilma peata keha. Kuu aega hiljem sai ta teise koti oma
poja peaga. Kas selle maailma vihkamisel on üldse
piire? Mõned kristlased ta ümber püüdsid
teda aidata ja rääkida talle Kristusest, aga
ta ei tahtnud, et teda aidatakse. Nad andsid talle Piibli,
aga ta viskas selle maha ja ei tahtnud midagi kuulda.
Aga mõni aeg hiljem õnnestus ühel
usklikul luua selle mehega kontakt. Ta hakkas talle
rääkima Jumala Pojast ja Tema armastusest.
Ja Jumala armastuse sõnum jõudis lõpuks
selle mehe südamesse. Temast sai uus inimene. Praegu
on ta ühe väikese baptistikoguduse juht. Ta
jutlustab teistele Jumala armastusest, selle väest
ja lepitusest.
On ainult üks vägi, mis suudab tuua lepitust.
See on Jumala armastus. Kes me oleme? Kirikuskäijad,
head, normaalse eetikaga inimesed? Või oleme
me inimesed, keda Kristuse armastus on võitnud,
muutnud ja välja saatnud?
THEO ANGELOV
Euroopa Baptistiföderatsiooni peasekretär
Katkendid jutlusest 23. märtsil Eesti EKB Liidu
aastakonverentsil
AKTUAALNE
TEEMA
Kiirintervjuu presidendiga
Eesti
EKB Liidu president HELARI PUU, soovime Sulle Jumala
õnnistusi presidendiametisse tagasivalimise puhul.
Tänan.
Esmakordselt Eesti EKB Liidu ajaloos
kandideeris presidendiks kaks inimest.
Ma arvan,see on normaalne areng, kuhu me oleme jõudnud.
Kui meie ümber on demokraatia (või me vähemalt
taotleme seda), siis miks mitte ka meie liidus.
Viimased kolm aastat oli liidu asepresidendiks
Kõrgema Usuteadusliku Seminari rektor Toivo Pilli.
Miks valiti nüüd uus asepresident?
Küsimus ei ole minu ja Toivo Pilli koostöövõimes.
Toivo Pilli on mulle mitu korda öelnud, et tema
töökoormus on piisavalt suur ka ilma asepresidendiametita.
Ka on ta oma doktoritöö kirjutamisega jõudnud
niisugusesse järku, et see tuleb võimalikult
kiiresti lõpule viia.
Minu arusaamise järgi peaks Kõrgema Usuteadusliku
Seminari rektor kindlasti kuuluma ka liidu juhatusse
(juhatuse valib vanematekogu).
Liidu juhtimisstruktuur muutus. Miks?
Ma ei ütleks, et muudatus oli kardinaalne. Pigem
püüdsime seadustada seda, mis on juba eluõigust
võitnud.
Liidu eelmise juhatuse töö iseloom oli mõnes
mõttes vanematekogule sarnane. Tööharude
tegevjuhid, kes igapäevast vastutust kandsid, täitsid
uue juhatuse rolli. Muidugi ei pea uus juhatus oma koosseisult
kattuma tegevjuhtidega, aga üks osa neist läheb
sinna kindlasti.
Uue süsteemi tugevaks küljeks on see, et
ühelt poolt on põhimõtteliste vaimulike
küsimuste arutamiseks vastava kvalifikatsiooniga
inimesed vanematekogu näol olemas ja teiselt poolt
saavad ka igapäevased asjad paremini aetud (seda
teeb juhatus). President kujuneb selleks, kes ta meie
arvamise järgi peaks olema - vaimulikuks juhiks.
Kui liidu senise juhatuse liige tuli üks kord
kuus Tallinna ja püüdis asjadesse süveneda,
siis alati see ei õnnestunud. Teistel inimestel
oli rohkem infot jooksvate otsuste tegemiseks. Ma arvan,
et uus süsteem hakkab tööle.
Üks kuulujutt räägib,
et Sinust saab jälle ka tegevpastor.
See on tõesti kuulujutt. Teoreetiliselt pole
see võimatu, kuid mul ei ole kohta valmis vaadatud.
Sul ei ole presidendiametis tööpuudust?
Mitte mingil juhul. See ei tähenda, et töökorralduses
ei võiks uuel tööperioodil midagi muutuda.
Mida Sul eelmisest kolmest aastast
head on öelda?
Mul on hea meel olnud meie liidu suurüritustest,
mis on suunatud neile inimestele, keda me tahame teenida.
Meil on suvepäevad, mis on mõeldud tervetele
peredele, noorte piiblipäevad ja lastepäevad.
Olevistes jätkuvad meeste laulupäevad. Need
on toonud rahvast kokku. See on üks võimalus
osadust kasvatada ja tunda venna-õe tunnet.
Kolm möödunud aastat tõid esile mitmeid
uusi töötegijaid. Eesmärgiks on, et võimalikult
paljud inimesed oleksid aktiivselt tegutsemas. See laiendab
kandepinda ja potentsiaali igas mõttes. Toimusid
vahetused sotsiaaltöö ja noorsootöö
juhtkonnas, rajatud majandusüksus tõi uut
potentsiaali juurde. See on kordaminek
Samas võiks töötegijaid veel rohkem
olla. Näiteks kümmekond kogudust otsib endale
uut pastorit. See on eriti just väikeste maakoguduste
jaoks keeruline.
Mul on olnud hea meel osaleda pühakodade sissepühitsemistel.
Need pühakojad on küll kohalike koguduste
teene, aga teatud mõttes on see ka meie ühise
toetusega saavutatud. Meie liidu ajaloos annab otsida
niisugust aastat nagu eelmine, kus pühitseti neli
pühakoda - Tartu Salem, Viimsi, Antsla ja Pärnu
Peetel.
Mida Sa uuelt tööperioodilt
ootad?
Loodan, et suudame liidu juhatuse ja vanematekoguga
kogudustele rohkem reaalset toetust pakkuda. Liidu üks
peamine funktsioon ongi koguduste toetamine - vaimulike
materjalide, koolituse ja nõustamise näol.
Ma igatsen ja loodan, et ka töö pastoritega
paraneb, et vanematekogu ja president suudavad olla
neile reaalseks toeks ja innustada neid veel paremini
oma tööd tegema.
Üldiselt - ega koguduste töös ei tehtagi
kunagi kardinaalseid muudatusi. Jätkub evangeeliumi
kuulutamine.
Täname!
24. märtsil Tallinnas
Lõuna-Aafrikale
antud elu
Šotlasi peetakse väga ihnsaiks ja nende ihnsuse
arvel tehakse palju nalja. Kuid kindlasti ei ole olnud
ühtegi rahvast, kes oleks olnud valmis ohverdama
oma paremaid poegi ja tütreid misjonile sel määral,
kui seda on nõudnud Issand. Šotlane seisab
helde andjana misjonialtari ees. Vaevalt on kuskil misjonipõldu,
kus ðotlased ei oleks sammunud esirinnas.
Üks seesuguseid esirinnamehi misjonipõllul
oli ka ROBERT MOFFAT või
Suur Moffat, nagu teda pärastpoole tema teenete
tõttu nimetati. Ta sündis Šoti pealinna
Edinburghi lähedal Ormistoni külas 21. detsembril
1795 vaeste tööliste lapsena. Selle kodu rikkuseks
oli jumalakartus, vanemate ja seitsme lapse vastastikune
kokkuhoidmine ning armastus. Ema, südamlik kristlane,
pani ka poisid talveõhtutel sukki kuduma ja õmblema,
mille vastutasuks ta jutustas siis neile huvitavatest
sündmustest vennastekoguduse vaprate misjonäride
elust Gröönimaal ja Indias. Need olid ilusad
õhtud kodutule ümber. Moffati kooliharidus
oli äärmiselt vähene ja imestama peab,
kuidas see mees sellest hoolimata on sooritanud nii
võrratu elutöö, mida tänapäeva
mitmekordsed doktorid ei suuda järele teha. Olles
elava loomuga, vallutas teda kümneaastaselt seikluskirg
ja ühel ilusal päeval jooksis ta vanemate
teadmata kodust minema, et minna "jäädavalt"
meresid mööda purjetama. Kuid küllastunud
meremeheelust, tuli ta vanemate rõõmuks
mõne aja pärast koju tagasi.
Algas ametiõppimine ühe aedniku juures
Polmontis, kus noor poiss pidi talvelgi kell neli hommikul
tööleminekuks üles tõusma ja pakasega
võitlema. See oli raske, kuid karastav ettevalmistus,
sest ees ootasid suured ja rasked ülesanded misjonipõllul.
Tööraskusest ja -rohkusest hoolimata püüdis
ta leida võimalust õhtukoolis käimiseks,
et seal ladina keelt ja maamõõtmist õppida.
Kõik, mis ta teele sattus, äratas huvi ja
ta tahtis kohe seda ära õppida.
Kui õppeaeg möödas, sai ta koha Inglismaale
Manchesteri lähedale - kaugele isamajast. Suure
liigutusega jäeti jumalaga, kuid ema läks
poega veel sadamasse saatma. Kui nad olid sadama lähedusse
jõudnud, aeglustas ema samme ja ütles:
"Robert, mu poeg, peatume siin, sest tahaksin
sult midagi paluda, enne kui lahkume. Tean, et sa ei
keeldu tegemast, mida ema sult palub."
"Ja mida sa siis tahad, ema?" küsis
poeg.
"Luba mulle enne, et sa teed seda, mida ma sult
palun, siis ma ütlen," palus ema.
"Ei, ema, ma ei või lubada enne, kui tean,
milles on küsimus."
"Kuid Robert, kas sa võid silmapilgukski
kahelda, et paluksin oma poega teha midagi, mis poleks
õige? Kas sa ei tea, et armastan sind?"
"Seda ma tean küll, ema. Aga siiski,"
püüdis poeg vastu seista, "ei tahaks
ma hea meelega lubada sellist asja, mida ma äkki
ei jaksa pidada."
Ta seisis ning kõhkles, vaatas maha ja püüdis
kiuslikke pisaraid tagasi tõrjuda.
Siis kuulis ta sügavat ohet ema rinnast. Ta vaatas
üles ja nägi, kuidas suured pisarad veeresid
üle ema pehmete põskede. Nüüd
murdus ta vastuseis ja ta vajus veel kord nagu väike
nuuksuv laps ema rinnale.
"Ema, palu minult, mida tahad ja mina teen seda!"
ütles ta, kui oli saanud end jälle koguda.
"Tahaksin sind vaid paluda," vastas ema,
"et loeksid tükikese Piiblist igal hommikul
ja õhtul."
"Kuid ema, ma loen ju Piiblit, seda sa ju vist
tead?" hüüatas poeg.
"Jah, seda ma tean, kuid sa ei loe seda järjekindlalt
ega tee seda kohustusena Jumala ees, kelle Sõna
see on. Kuid nüüd olen õnnelik, nüüd
lähen jälle rõõmsalt koju, sest
sa oled lubanud lugeda iga päev Piiblit. Loe palju,
eriti Uut Testamenti, neid õnnistatud evangeeliumeid,
siis ei satu sa maailmas eksiteele. Ja kui palud, annab
Issand sulle ise kõiges nõu."
Ja nii nad lahkusid.
Uues paigas saavutas Robert peagi oma usinusega peremehe
lugupidamise. Selles tööpaigas puutus ta kokku
hoopis teistlaadi usklikega. Paar isiklikku sõpra
viisid ta metodistide koosolekuile, kus kuulutati selget
meeleparandamist ja uut elu. Noormehe hinges tekkis
võitlus. Ta püüdis ise oma elu uuendada,
kuigi oli väliselt elanud laitmatult. Kuid kõik
see ei aidanud. Ta tahtis tunda oma pöördumist,
kuid ei saanud. Viimaks otsustas ta tormata nii sügavale
maailma ja pattudesse, kui iganes võimalik, et
siis pöördumisel võiks tunda selget
vahet endise ja uue elu vahel. Jumal hoidis teda siiski,
nii et ta ei saanud seda teostada. Uuesti haaras ta
Piibli ja Rooma kirja lugemisel tungis ta segaduses
südamesse valgus, ilmutades talle Jeesust kui isiklikku
Päästjat. Nii sai ta endale päästmise
kindluse ja rahu. Tagajärg oli õnnelik uus
elu.
Ühel ilusal suvepäeval 1815. aastal läks
ta pärast lõunat Warringtoni linna, hing
täis tänutunnet Päästja vastu. Südames
tõusis küsimus: kui palju oma elust oled
sa tarvitanud selle teenistuseks, kes sinu eest suri?
Ta tegi otsuse senisest ustavamalt Issandat teenida.
Warringtoni sillast üle sammudes nägi ta ühte
kuulutust, milles teatati misjonikoosolekust, kus pidi
kõnelema pastor Roby. Kuulutus oli küll
juba aegunud, koosolek oli juba peetud, kuid Moffat
oli kui kinni naelutatud, luges ja luges. Ärkasid
lapsepõlves kuuldud lood vennastekoguduse misjonäride
elust ja ta tundis Issanda kutset. Kõik tulevikuplaanid
purunesid ja asemele astus võitvana küsimus:
kuidas võiks minust misjonär saada?
Varsti pärast seda peeti Manchesteris metodistide
konverentsi ja seal esines ka pastor Roby. Moffat läks
ka sinna mõttega, et ehk saaks Robyga kokku ja
võib-olla avaneks niimoodi võimalus pääseda
oma eluülesannet täitma. Viis korda käis
ta pastor Roby ukse taga, enne kui usaldas koputada
ja seejärel ta kahetses ning oleks olnud valmis
andma miljoneid, kui oleks saanud seda olematuks teha.
Kui Moffat sisse läks, võttis sõbralik
misjonär ta vastu ja see pühkis igasuguse
kartuse noormehe südamest ning ta julges avaldada
oma südamemõtet. Et Londoni misjoniseltsil
polnud sel korral võimalik rohkem kandidaate
vastu võtta, pidi Robert Moffat veel ootama jääma.
Pastor Roby soovitusel asus ta rikka aedniku Smithi
juurde tööle. Selle tagajärg oli, et
noore ðotlase ja peremehe ainukese tütre Mary
vahel süttis vanemate meelehärmiks armastus.
Vanemad ei võinud lubada, et nende silmatera
oleks pidanud minema kaugele paganate hulka misjonäri
abikaasaks. Noortel tuli verd tilkuva südamega
alistuda. Teistsugune oli Roberti isa otsus poja kirjaliku
teate puhul misjonipõllule minekust:
"Millised ongi minu ja su oma tundmused, me siiski
ei taha ega julge selle plaani vastu astuda, et me sellega
ei satuks Jumalaga sõjajalale."
Viimaks tuli Londoni misjoniseltsilt nõusolek
ja ainult kaks kuud kestnud ettevalmistuse järel
saadeti Moffat Aafrikasse.
"Oo, kui mul oleks tuhat hinge ja tuhat ihu -
ohverdaksin nad kõik üheainsa ülesande
teenistusse: kuulutada evangeeliumi paganaile. Ma ei
ole kahetsenud, et andusin misjonikutsele ja kui sureksin
juba teel ega pääsekski tööpõllule,
siiski oleks see nii kaunis ja auline," kirjutas
ta koju.
Üle kahe kuu kestnud meresõidu järel
saabus ta 1817. aastal Kaplinnas Aafrika pinnale.
Tema esimene tööpõld oli Jager Aafriklase
röövjõugu keskel. Selle röövjõugu
pealik hotentott Jager Aafriklane oli ärakaranud
ori, kes kogus enda ümber omataolisi ja käis
röövretkedel, põletades, tappes ja
rüüstates külasid ning farme. Eriti vihane
oli ta buuridele, kes olid julmalt kohelnud ta venna
lapsi. Paljas hüüd "Jager Aafriklane
tuleb!" pani kogu külarahva põgenema.
Kaplinna valitsus määras ta pea eest sada
naela tasu.
Misjonäride meelest oli siiski parim viis selle
mehe hädaohutuks tegemiseks evangeelium. Nii läks
misjonär Christian Albrecht 1805. aastal Jageri
lähedale elama ja misjoneerima. Esimene katse ebaõnnestus.
Jager hävitas vihahoos misjonijaama ja misjonärid
pääsesid hädavaevu eluga. Teistkordne
katse sündis juba Jageri enda nõusolekul
ja seekord misjonär Ebner isegi ristis ta 1815.
aastal. Ebneri abiks Moffat saadetigi.
Kuigi Jager oli ristitud, olid ta süda ja meel
alles endised. Keegi ei tahtnud uskuda, et sellest "kõrbelõvist"
asja saab. Nii hoiatasid kõik Moffatit, et ta
sinna ei läheks, sest see oleks lihtsalt surmaminek.
Buurid ennustasid, et Jager oma meestega kasutab teda
lihtsalt laskevõistlustel märklauana, nülib
naha ta pealt ja teeb sellest endale tantsutrummi, pealuust
aga joogikarika, kuid miski ei kohutanud Moffatit ja
nii saabus ta Jageri kraali* jaanuaris 1818.
See töö oli raske, kuid kandis siiski vilja.
Jagerist sai uus inimene. Elu muutus. Lõvist
sai tall.
"Mis kasu on kõigist mu sõdadest
ja röövitud karjast?! Ei midagi muud, kui
südametunnistuse piin ja häbi," tunnistas
ta kord. Erilise südamlikkusega armastas ta Moffatit
ja viimase jumalik mõju avaldus ka Jageri sõduritele.
1818. aasta jõulude ajal sai Moffat Kapi misjoninõukogult
kutse sõita Kaplinna nõupidamisele. Talle
tuli mõte ka Jager kaasa võtta. See oleks
parim argument Kaplinna valitsusele, kes ei uskunud
eriti misjonäride töösse.
Raske oli aga Jagerit kaasa saada. "Kas sa tahad
mind nii väga võllas rippumas näha?"
küsis ta Moffatilt. Kui see lubas kõik vastutuse
endale võtta, läks ta viimaks kaasa.
Ühe farmeri juures, kelle külalislahkust
Moffat oli juba Jageri juurde minnes nautinud, kavatsesid
nad nüüd teel ööbida. Sõbralik
buur tuli aga seekord talle värisedes vastu, sirutas
tõrjudes käed välja ja hüüatas:
"Moffati vaim! Ära tule lähemale!"
"Mis te õige mõtlete?" küsis
Moffat. "Mina olengi Moffat!"
"Ei, ei!" tuli vastus. "Moffati on Aafriklane
juba ammu tapnud."
"Kust te seda teate?"
"Seda teavad kõik. Keegi mees on peale
selle mulle veel jutustanud, et ta on näinud Moffati
pleekinud luid kõrbeliivas."
"Kuid, armas sõber, see ei ole tõsi!
Mina kinnitan teile, et olen päris tõesti
Robert Moffat. Noh, andke mulle nüüd oma käsi!"
ütles Moffat naeratades.
Buur
pidi lõpuks ikkagi uskuma, ehkki ta käsi
värises, kui ta selle Moffatile ulatas ja ta küsis
kaheldes: "Noh, millal te siis surnuist üles
tõusite?" Veel suuremaks kasvas aga buuri
hirm ning jahmatus siis, kui ta kuulis, et Moffati kaaslane
pole keegi muu, kui see kuulus "kõrbelõvi"
ise. Oli peaaegu võimatu uskuda, et see rahulik
buur oleks pidanud võtma oma majja ööbima
säärase metslase. Kuid mida enam ta vaatas,
seda enam ta imestus kasvas. See arglik, vaikne mees!
Kuidas võis see mees olla nii hirmsasti kardetud
verejanuline koletis?
"See on tõepooles maailma kaheksas ime,"
seletas siis buur.
(Lõpp järgmises Kuulutajas)
Kirjutise autor on toimetusele teadmata
|