Heino Käose foto
Mida taga nutta, kas mitmesaja-aastast puud
või autosid? Muidugi on autoomanike ehmatus ja
ka soov kahju süüdlaselt sisse nõuda
arusaadav. Kes on süüdi vanaduses? Kas ei
peaks vana ja haiget õigel ajal tülist ära
koristama? Hea, kui viimast mõtet ainult puude
kohta mõeldakse. Kahjuks teevad üha valjemat
häält needki, kes seda inimeste kohta küsivad.
Piiblis on mitmeid ilusaid kirjakohti puudest
(vt. näiteks Ps 1). Kuid suurte haljaste puude
juures oli kombeks teenida ka ebajumalaid. Sageli kasutati
viimaste tegemisekski puud. Nii oleneb inimesest endast
väga palju.
Suure ilusa puu hukkumine inspireeris lauljat
kirjutama kurjade lõpust: "Ma nägin
vägivaldse õela end laiutavat nagu juurest
kasvav haljendav puu! Aga ta kadus, ja vaata, teda polnud
enam ja ma otsisin teda küll, kuid teda ei olnud
leida!" (Ps 37,35-36).
Meie leht kirjutab Temast, kes patuse hukatusest
päästa ja talle uue elu anda suudab - Jeesusest
Kristusest.
JUMAL
EI TEE VIGU
TUNNISTUS
Heino
Käose foto
Ma vaatasin arstile otsa, nagu näeksin teda esimest
korda. "Te eksite! See ei saa tõsi olla!"
"Siiski," vastas ta kurva näoga. "Seitsmendal
kuul ei juhtu seda väga sageli, aga kahjuks tuleb
seda ette."
Mul oli väga paha olla. Ma suutsin arsti sõnu
vaevalt uskuda. Minu peas vasardas mõte: "Laps
on surnud, minu laps! Minu laps, kellest ma nii kaua
rõõmu tundsin!"
Juba mitu päeva aimasin ma, et midagi on korrast
ära. Juba tükk aega ei liigutanud laps end
enam. Aga et laps võiks raseduse seitsmendal
kuul lihtsalt ära surra, pealegi veel minu kehas,
selle mõtte peale poleks ma iialgi tulnud.
"Miks siis?" küsisin ma arstilt.
Arst kehitas nõutult õlgu. "Midagi
täpsemalt võib alles pärast sünnitust
öelda, kui laps läbi uuritakse."
Sõna "sünnitus" juures tõmbas
minus kõik kokku. Muidugi, laps peab ju kuidagi
välja saama!
"Kuidas see juhtub? Kas mul algavad sünnitusvalud?"
"Me peame ootama. Te lähete nüüd
uuesti koju ja elate nagu tavaliselt. Mõne päeva
pärast vaatan ma teid uuesti läbi. Kui tuhud
normaalsel viisil ei alga, peab need tekitama. Ärge
võtke seda südamesse. Te võite veel
palju lapsi saada!"
"Ma võtan seda kui Jumala käest tulnut,"
kuulsin ma end vastavat.
Nagu endast ära olles lahkusin arsti juurest ja
pisarad jooksid üle mu näo. Väljas autos
ootas mind sõbranna.
"Minu laps on surnud," pressisin ma vaevaliselt
suust.
Sõbranna oli kohkunud. Ka tema ootas last ja
suutis minu teadet vaevalt uskuda. Sõitsime vaikides
koju. Ma olin tänulik, et ta jäi mõneks
tunniks minu juurde. Koos otsisime me Piiblist vastust.
Olin viis aastat tõsiusklik olnud. Ma teadsin,
et Jumal on minu juures. Aga kas Temalt võib
ka imet paluda?
Kui minu mees töölt koju tuli, suutsin ma
talle ainult läbi pisarate teatada, mis oli juhtunud.
Kui ta esimesest ehmatusest toibunud oli, lohutas ta
mind ja aitas mul jälle Jumalale ja nendele teedele
vaadata, mida Ta koos meiega käib.
Järgmised päevad olid mulle väga rasked.
Algul lootsin ma imele. Aga üha enam sai mulle
selgeks, et sel korral Jumal imet ei tee. Enamgi - Ta
tahtis, et ma võtaksin seda olukorda nii, nagu
see on. Kui ma olin lõpuks sellega leppinud,
hakkasin sünnitusvalusid ootama. Ometi nad ei alanud.
Ka hormoonravi ei andnud loodetud tulemust. Ma pidin
surnud last seitseteist päeva kandma, enne kui
haiglas tuhud esile kutsuti.
Neil muretundidel oli mulle suureks troostiks teada,
et Jumal ei tee kunagi vigu. Eriti trööstisid
mind sõnad prohvet Jesaja raamatust: "Ära
karda, sest ma olen sind lunastanud, ma olen sind nimepidi
kutsunud, sa oled minu päralt! Kui sa lähed
läbi vee, siis olen mina sinuga, ja kui sa lähed
läbi jõgede, siis ei uputa need sind; kui
sa käid tules, siis sa ei põle ja leek ei
kõrveta sind! Sest mina olen Jehoova, su Jumal,
Iisraeli Püha, su Päästja." (Js
43,1-3).
Need sõnad julgustasid mind korduvalt mu kehalistes
vaevades. Ja lõpuks olid valud möödas.
Sel kurbuseajal sai mulle eriti selgeks, kui tähtis
on kristlaste omavaheline osadus. Paljud inimesed palvetasid
minu ja mu mehe pärast sel ajal, muidu ei oleks
me suutnud seda taluda. Ma kogesin väga selgelt,
et Jeesus ei jäta meid hädas üksi. Kas
Ta ei tassinud juba kaks tuhat aastat tagasi risti meie
heaks Kolgata mäele?
Kuigi ma pidin läbi selle sügaviku minema,
korraldas Jumal nii, et ma sain haiglas oma palatikaaslasele
rääkida Jeesusest, kes mind valu kanda aitas.
"Ma ei tea, kuidas ma oleksin ilma Temata hakkama
saanud," tunnistasin ma ühele meditsiiniõele.
Veel midagi sai mulle sel ajal selgeks: valu viis mind
Jumalale lähemale. Ma ei tea tõesti praegugi,
miks Ta seda juhtuda laskis, aga ma tean, et Ta ei tee
kunagi vigu.
INGRID N.
Entscheidung
"MINA
LÄHEN ÜLES
"
"Jeesus
ütleb talle: Ära puuduta mind, sest
ma pole veel üles läinud oma Isa juurde! Kuid
mine mu vendade juurde ja ütle neile: mina lähen
üles oma Isa ja teie Isa juurde ja oma Jumala ja
teie Jumala juurde!""
Johannese 20,17
Ristiusk pole iialgi unustanud seda sündmust,
mis toimus Õlimäel nelikümmend päeva
pärast Jeesuse ülestõusmist. Uus Testament
räägib sellest korduvalt. Usutunnistused annavad
ristiusu õpetuse edasi väga kokkusurutult,
kuid neis leidub siiski lause "
üles
läinud taevasse". Kristlik kalender märgib
igal aastal ära ka taevaminemispäeva. Jeesus
ise pidas seda nii tähtsaks, et juba esimese ilmumise
puhul Maarjale teatas Ta ka oma lahkumisest.
Miks on siis Jeesuse taevaminek nii tähtis? Uus
Testament annab sellele küsimusele mitu vastust,
kuid täna mõtleme Jeesuse sõnadele,
mida Ta ütles Maarjale: "Mina lähen üles
"
JEESUSE ÄRAMINEK TÕI USKLIKELE UUE OLUKORRA
Kui Maarja mõistis, et tema ees seisab elav
Jeesus, oli ta esimene mõte, et endine olukord
on taastatud. Ilma kaalutlemata nimetas ta Jeesust harjunud
nimega ja hüüdis: "Rabuuni," s.o.
"minu õpetaja". Ta arvas, et nüüd
võib ta uuesti kasta Jeesuse jalgu oma pisaratega,
istuda Ta ees ja kuulata Ta kõnet. Selle arvamuse
kõrvaldas Jeesus kohe ja ütles: Ära
puuduta mind, sest ma pole veel üles läinud."
See tähendab, et pärast taevaminemist võivad
usklikud Teda puudutada, kuid see toimub siis hoopis
uuel viisil.
Jeesuse taevaminemisega algas usklikele uus ajastu.
Ülestõusmine ei olnud endise olukorra taastamine,
vaid ülemineku algus uude olukorda. Jeesus käskis
Maarjal teatada, et Ta läheb üles. Ta ei jää
enam meelte tajumispiirkonda. Õndsus on nüüd
usu osaduses, mitte nägemises ega puutumises. Uut
osadust iseloomustab tunnete kargus ja pühalikkus.
Sellepärast ütles Jeesus: "Ära puuduta
mind!" Kuigi Jeesus võimaldas Toomale kahtluste
ületamiseks nägemise ja puudutamise, ei jätnud
Ta ütlemata: "Õndsad on need, kes ei
näe ja siiski usuvad!" (Jh 20,29). Toomale
anti võimalus, kuid see ei olnud just suure usu
tunnus. Hoolimata sellest, et me meeled igatsevad Jeesust
näha ja kuulda, jääb ometi praegusel
ajastul õndsuse kõrgeimaks astmeks vaimulik
ja nähtamatu osadus Jeesusega. Ühe sümboli
kaudu on Ta meeltele jätnud oma osa ja see on püha
õhtusöömaaeg.
Uues olukorras on tervitus ja lahkumine kooskõlas.
Maarjale pidi tunduma ebatavalisena, et Jeesus kohe
tervituse puhul ütles: "Ma lähen üles."
Mõtelgem vaid, milliselt teekonnalt Jeesus tuli.
Viimase kolme päeva kestel oli igavese aja kaugus
lahutanud jüngrid Jeesusest. Nad ei lootnud Teda
enam iialgi siin maailmas elavana näha. Nüüd
tuli Jeesus haua kaudu tagasi igavesest ajast. See oli
ainulaadne sündmus. Niisuguse kohtumise puhul oleks
vaja olnud pühendada tervitusele vähemalt
kogu hommik. Selle asemel seob Jeesus tervituse lahkumismõtetega
ja käsib Maarjal jüngritele teatada, et Ta
on teel Isa juurde. Kogudus elab nüüd uues
olukorras. Jeesuse ja usklike vahel on nüüd
pidev tervitus ja lahkumine. Issand aina tuleb ja läheb,
läheb ja tuleb. Alles olime siin ja kogesime oma
Issanda lähedust. Täna tulime ja palusime
uut osadust. Aga millal Ta meist lahkus? Usklike osadus
Issandaga ongi niisugune. Jüngrid said täis
Püha Vaimu ja varsti täideti neid uuesti.
Millal Püha Vaim neist lahkus? Iga Issanda tervitus
on seotud lahkumisega ja iga lahkumine on uus tervitus.
Tegelikult on Ta meie juures iga päev. Meie tunded
Tema lähedusest võivad tõusta ja
vajuda, kuid Tema hool ja armastus meie vastu on pidev.
Muidugi on olemas ka lahkumine patu pärast,
kuid lahkumised pärast ülestõusmist
ei kuulunud nende liiki. Jeesus ei lahkunud Emmause
jüngritest sellepärast, et nad oleksid pattu
teinud. Jeesus ei lahkunud jüngritest sellepärast,
et nad oleksid Teda kurvastanud. Need tulekud ja lahkumised
kuulusid lihtsalt uue olukorra juurde. Jeesus tahtis
neile õpetada, et uues olukorras ei koge jüngrid
Tema lähedust meeltega, vaid vaimus.
UUES OLUKORRAS ON JEESUS ÜHENDUSLÜLI JUMALA
JA INIMESTE VAHEL
"Mina lähen üles oma Isa ja teie Isa
juurde ja oma Jumala ja teie Jumala juurde." Need
sõnad näitavad, et Jeesus on meist erinev.
Ta ei öelnud, et Ta läheb "meie Isa juurde",
vaid "oma Isa ja teie Isa juurde". Jeesus
jääb ka pärast ülestõusmist
Jumala ainusündinud Pojaks. Meie oleme Jumala lapsed
Tema kaudu. Kuid need sõnad näitavad ka
sidet, mis meil on Jumalaga Tema kaudu. Jeesuse isikus
on Jumal ja inimene, taevas ja maa ühendatud nii
lähedalt, kui see üldse on võimalik
praegusel maailmaajastul. Ta on taevas ja on ka maa
peal. Temas on Jumala ja Inimese Poeg ühes isikus.
Ta töötab praegu taevas ja maa peal.
Jeesuse läbi on distants Jumala ja inimese vahel
ületatud. Ta on nüüd oma Jumala ja meie
Jumala juures.
Patt loob kaugustunde Jumala ja inimese vahele, Jeesuses
see kaob. Iga patune tunneb, et Jumal on talle kauge
ja võõras. Üksainus patt võttis
esimeselt inimeselt julguse Jumala juurde tulekuks.
Mida enam pattu teeme, seda kaugemal tundub olevat Jumal.
Kuid õnneks ei suutnud patt võtta
Jumalalt julgust meile lähenemiseks. Tema armastus
inimese vastu jäi puutumatuks. Jumal nägi,
et inimest võib päästa ja Ta läkitas
oma Poja. Jeesuses avanes patustele tee tagasi Jumala
juurde. Tarvitseb vaid kaotada Jeesus ja meile ei jää
ainsatki teed Isa juurde. Jeesus ütles ju ise:
"Mina olen tee ja tõde ja elu, ükski
ei saa Isa juurde muidu kui minu kaudu" (Jh 14,6).
Taevasse läinud Jeesuse kaudu on igale usklikule
tee avatud Jumala juurde. See tähendab, et pühadus
ei hirmuta meid enam. Enne kohtumist Jeesusega kartsime
pühadust. See äratas meis südametunnistuse
vaevad ja igavese kohtu hirmu. Aga niipea, kui saabus
andeksandmine, muutus pühadus meile kõige
ihaldatavamaks väärtuseks. Jumala arm hakkas
meid endid muutma pühaks. Taevas ei ole sellest
ajast meile enam saavutamatu kaugus. Kord oli aeg, mil
nende inimeste tunnistus, kes ütlesid endil olevat
igavese elu lootuse, tundus meile variseride kiitlemisena.
Aga kui Jeesus kaotas patu me südamest, siis tundus
taevas nii lähedane, nagu oleksime võinud
kohe sinna astuda. Nii lähedaseks muutub Jumal
ja taevas meile Jeesuse Kristuse kaudu.
JEESUSE TAEVAMINEK NÄITAB, KUHU USKLIKUD KORD
LÄHEVAD
"Mina lähen üles oma Isa ja teie Isa
juurde ja oma Jumala ja teie Jumala juurde." See
tee, mis viis Tema üles, on ka meile avatud. Tema
Isa on ju meie Isa ja Tema Jumal meie Jumal. Tema taevas
on nüüd meie taevas. Ta ütles oma kogudusele:
"Kes võidab, sellele ma annan istuda ühes
minuga minu aujärjel, nõnda nagu minagi
olen võitnud ja istunud ühes oma Isaga tema
aujärjele" (Ilm 3,21). Seal, kus on Jeesuse
tulevik, on ka meie tulevik.
Jeesus läks taevasse, et meie võiksime
rõõmuga minna Tema järel. Nüüd
ei ole taevas meile enam võõras paik,
sest seal on Jeesus. Mõni meist, kes võõrsil
on viibinud, teab, milline rõõm on kohata
seal kaasmaalast. Jeesuse taevaminek tähendab,
et üks me kaasmaalasi on seal meile asemeid valmistamas.
Ta elas 33 aastat meie planeedil, tundis nälga
ja janu, tagakiusu ja vaenu, võitles pattudega
ja murega. Ta talus uskumatuid piinu, kuid jäi
surmani ustavaks oma usule ja õpetusele. Tema
on seal. Ta ise on meid kutsunud samale teele, mis viib
üles. Ta ei lükka igavesest elust välja
kedagi, kes Tema juurde tuleb. Ta on oma sõna
andnud, et Ta tahab meid enese juurde võtta.
See on õnn.
Kui mõistaksime Jeesuse taevaminemise tähtsust
oma usuelule, siis oleksime õnnelikud, et Ta
sinna läks. Tema äraminek tuli meile kasuks,
nagu Ta seda ise ka ütles (Jh 16,7). Sellega algas
meile uus ajastu. Nüüd elame usus, mitte nägemises.
Iga uus palve avab meile uue osadustunde. Ka sel ajal,
kui me oma ülesannete tõttu sellele ei mõtle,
on Tema meiega. Tema ühendab meid Jumalaga ja taevaga.
Need mõtted ei ole meile antud ainult pühapäevase
jumalateenistuse sisustamiseks. Neid vajame just halli
igapäevasuse keskel. Iga sündmus lähendagu
meid taevale. Iga küngas meenutagu Õlimäge.
Iga pilv meenutagu meile seda pilve, mis "viis
Ta nende silme eest ära" (Ap 1,9). Nii muutub
Issanda taevaminek meile uueks jõuallikaks.
Jeesus läks Isa juurde, et meie võiksime
Tema järel sinna minna. Meie eesmärk ei ole
haud, vaid taevas.
OSVALD TÄRK
Osvald Tärk (1904-1984) oli Tallinna Allika ja
Oleviste koguduste pastor
AKTUAALNE
TEEMA
PP'2001
27.-29.
aprillil toimusid Tõrva gümnaasiumis järjekordsed
Eesti EKB Liidu noorte piiblipäevad (PP). Kuulutajale
andis PP kohta lühiintervjuu PP projektijuht (peaorganisaator),
Elva Baptistikoguduse abipastor MARGO MERI.
Mis oli PP teema?
Teema oli "Sinu lähedal". Mõeldud
oli Jumala lähedust.
Kui palju oli osavõtjaid?
Registreeritud osavõtjaid oli 576 inimest. See
oli pisut üle ootuste. Kartsime, et tuleb vähem.
Oli ka üks koer, aga tema jäi registreerimata.
Neid, kes käisid ainult kontsertidel, õpikodades
ja pallimängudel, ei registreeritud.
Kui palju võis neid olla?
Sadakond kindlasti.
Kõik osavõtjad ei olnud
kindlasti kristlased?
Umbes 25 protsenti võis olla mittekristlasi.
Miks korraldajad kartsid, et osavõtjaid
tuleb vähe?
Reklaam jäi seekord natuke lahjaks reklaamibukletid
ja plakatid tulid liiga hilja. Kuid kodulehekülg
internetis oli varakult üleval.
Mis läks kõige paremini
korda?
Kõige paremini õnnestusid jumalateenistused,
õpikojad ja VabaLava osa.
Mis oli vähem meeldiv?
Kontsertide osa. Me ei saanud õigel ajal muusikaprogrammi
kokku ning seepärast olid mitmed head muusikud
oma aja juba kinni pannud ja ei saanud kohale tulla.
Samuti olid siin ka majanduslikud põhjused. Ei
julgenud eelarvet "lõhki lasta". Muusikud
ei olnud nõrgad, kuid olid väga ühte
stiili.
Pärast PP lõppu ongi kuulda
olnud kriitikat muusika kohta. Ka olevat noori tantsule
õhutatud
Seal oli ka tümpsumuusikat. Kontsertidel oli muusikataktis
hüppamist. Kas see just tantsimine oli... See tekitas
kõmu, aga tants ei olnud kindlasti PP eesmärk.
Korraldajate poolt registreerimata
koer oli turvaülema, Puka Vabakoguduse pastori
Ago Ranna isiklik rotveiler. Kas temast ka kasu oli?
Neil kontsertidel, kus oli käredam muusika ja
mis olid linnarahvale avatud, ilmus kohale ka kohalikke
noorteseltskondi, kes olid alkoholi tarvitanud ja ei
tahtnud korrale alluda. Kui nad koera nägid, siis
tegid ennast kohe palju madalamaks ja ei hakanud tüli
norima. Paaril korral tuli ka politsei abi paluda.
Kuulda oli, et öösel saadi
maja pealt "jäneseid" kätte?
Keegi osalejatest tegi akna lahti ja laskis paar-kolm
linnanoort sisse. Me viskasime nad paar korda välja,
kuid kuskilt oskasid nad jälle tagasi tulla. Poole
neljani hommikul panime "lapsi" magama. Teisel
ööl oli meil liikumiskeeld ning siis oli öörahu
parema kontrolli all.
Kas kohalikud noored said aru, et tegemist
on vaimuliku üritusega, või arvasid nad,
et see on pidu?
Raske nende eest öelda, mida nad arvasid. Pärast
ütles gümnaasiumi direktor, kes sealsamas
naabruses elab, et teistmoodi oli küll. Kui koolis
tavaliselt toimub pidu, siis on terve koolimaja ümbrus
lärmi täis. Seekord olnud nii vaikne, et ei
saanud arugi, et midagi toimub.
Kuidas PP end ära majandas?
Üle paari aasta jõuti jälle tublisti
plussi. Me saime sponsorraha ainult 12 tuhat. Ülejäänu
tuli osavõtumaksudest ja korjandustest. Esialgne
eelarve oli 120 tuhat, kuid me suutsime 80ga hakkama
saada. Koolimaja poolt oli määratud üür,
mis kataks elektri, vee ja koristamise kulud. Saime
selle katta "natuuras" kirjastus "Logos",
Eesti Piibliselts jt aitasid raamatute, paberikauba
ja muuga.
Eelmisel suvel Elvas Eesti EKB Liidu
suvepäevadel olid Sa majandusjuhataja. Kas nüüd
on amet nii selge, et võiksid sellist tööd
jätkatagi?
Selliste suurte ürituste korraldamine käib
suuresti oma pere ja koguduse arvelt ning põhitöö
kõrvalt. See oli küllalt väsitav ja
koormav. Päris igal aastal sellist suurüritust
ei jaksaks teha. Kogemused tulevad aga kindlasti kasuks.
Milline oleks Sinu lõpusõna?
Me peame kõik mõtlema ja paluma, kuidas
me võiksime noortele evangeeliumi kuulutada.
See on nagu lastele rohu andmisega tablett tuleb
"sisse moositada".
Mõnigi asi oleks võinud nendel piiblipäevadel
teisiti olla. Usun siiski, et need piiblipäevad
läksid korda ja olid õnnistuseks paljudele.
Loodan, et need noored, kes tegid oma otsuse Jeesuse
kasuks, jäävad Tema lähedusse.
Täname!
6. mail 2001
ÕNNISTUS
JA AKTIIVSUS
Paljud
on kuulnud laulu "Maha jäävad meist varsti
mered ja mandrid". Selle laulu autor VILLI VINK
(74) Vancouverist külastas kodumaad ja vastas ühel
õhtul Kuulutaja küsimustele. Kuulutaja jaoks
tegi külalise eriliseks ka see, et tema isa ja
ema olid elu lõpuni meie lehe vahendajad Vancouveri
Ühendatud Eesti Baptisti Kogudusele.
Ülalnimetatud laul väljendab
kaotust, aga ka lootust. Kas see laul on ajendatud Sinu
rännakutest?
Sõnade autor on Peeter Sink. Kirjutasin selle
viisi vist kuuekümnendatel aastatel. Küllap
siis olid tol ajal need sõnad minu südames
ja said viisi. Ma olen kirjutanud paarikümne laulu
ümber. Tänapäeval nad võib-olla
ei sobi enam. Meloodilised laulud enam paljudele ei
meeldi, vaid tahetakse midagi rokitaolist.
Välis-Eesti baptistide ajakirja
Usurändur eelkäija Teekäija Armuhääl
esimesest numbrist alates 1952. aastal oli toimetuses
kohe Villi Vink. Nüüd annad Sa Vancouveris
välja Sidemeest.
Sattusin sinna toimetusse sellepärast, et andsin
Austraalias baptistikoguduse nimel välja ajakirja
Koidikul. Nii tehniline kui ka sisuline osa tuli mul
endal teha. Lõin kirjutusmasinaga selle teksti
vahapaberile ja paljundasin siis 100-150 eksemplari.
See kõik oli mu oma kulu ja kirjadega. Tegin
seda tööd 1949-1952. Kogu mu vaba aeg kulus
selle peale.
Mis Sind selleks sundis?
Ma tahtsin midagi teha. Mul oli võib-olla liiga
palju energiat. Ma ei kirjutanud muidugi kogu ajakirja
üksi. Sinna kirjutasid Karl Kaups ja teised. Kirjutasin
neile ja palusin kaastööd. Isegi Eesti Rahvusraamatukogu
oli neist ajakirjadest huvitatud. Lõpetamine
tuli sellepärast, et taheti uut ajakirja välja
andma hakata. Leidsime, et ei ole mõtet Austraalias
eraldi ajakirja teha.
Sa pead noorusest peale päevikut.
Miks?
Ma ei tea. Praegu ma iga päev enam ei kirjuta.
Olen kirjutanud, kui on olnud rasked päevad või
rõõmupäevad. Kui elu on tavaline,
siis läheb mööda kuid või aasta,
enne kui midagi kirja panen.
Noore poisina läksid Sa koguni
oma päevikut Saksa sõjaväelaagrist
päästma?
Selle lolluse ma tegin jah. Aeg oli nii põnev,
olin noor ja oli kahju pärast oleks hea lugeda,
mis sel ajal juhtus.
Sa oled neljandat korda Eestis. Mida
Sa ütled oma kodulinna Narva kohta?
Narva on nüüd tüüpiline vene linn,
aga seal on ka nii palju hõngu minu lapsepõlvest,
et ma lähen jälle sinna ja see teeb mu südame
soojaks. See hõng on Narva joa orus, kus ma ükskord
pidin ära uppuma ja sadamas, kust laevad kunagi
Narva-Jõesuu poole läksid. Mu isal oli kirjutusmaterjalide
ja mänguasjade äri ja väike mänguasjade
tööstus. Suveti oli tal Narva-Jõesuus
osakond. Siis käisime ja elasime seal. Narva progümnaasium
ja kolmas algkool, kus käisin, on alles. Hermanni
kindlus on küll täiesti uus, aga ümbrus
on ikka sama. Tuletõrjemaja on endine. Ainult
ühtegi inimest ei ole sellest vanast ajast. Ei
ole kogudust, kogudusemaja, lapsepõlvemaja. Selle
koha peale, kus oli mu lapsepõlvekodu, on mingisugune
tehas ehitatud. Ma võin mõnekümnemeetrise
täpsusega öelda, et seal oli mu kodu. Sealt
me vaatasime, kuidas rongid sisse tulid. Nägime
esimest Vene soomusrongi, mis hakkas Eestimaa poole
minema. Suur punane viisnurk oli ees. Me vaatasime hirmunud
nägudega. Rong andis pikalt vilet. Suurtükitorud
olid ähvardavalt kahele poole suunatud.
Ma olin liiga noor selleks, et Narva vaimulikust elust
midagi teada. Käisin pühapäevakoolis
ja siis tulid sõda ja rahutud ajad. Saksa ajal
töö lonkas, sest suurem osa vendi oli mobiliseeritud
Venemaale. Kogudusevanem Aleksander Sildos (hilisem
Eesti EKB koguduste vanempresbüter toim.)
oli meie perekonna sõber ja ta kirjutas mulle
väga palju aastaid.
Lõpuks jõudsid Sa Jumala
juurde.
See oli sõja ajal Saksamaal. Suund oli Narvast
ja pühapäevakoolist sees. Jõudsin punktini,
kus tuli otsustada, kas tahan end täielikult Jumalale
üle anda või ei. Murrang tuli ilma, et keegi
oleks mulle survet avaldanud või mind eestpalvele
kutsunud. Sellest ajast on eesmärk teine. Ma olin
ennegi küllalt korralik inimene. Ma pole elus ühelgi
peol käinud, ei olnud ma suitsumees ega pudelikergitaja.
Aga mingisugune rahutus minu südames oli. Tundus,
et ma pidin oma vahekorra Jumalaga korraldama
nüüd võta Sina üle, seni olen
ma ise oma asju ajanud.
Kas Sinu nooruses Narvas vene keelt
ka tarvis oli?
Saime ilma läbi. Koolis õppisin vene keelt
aasta või kaks. Vanemad rää kisid vahel
vene keeles, sest nad arvasid, et ma ei saa aru. Aga
ma sain aru küll. Vahel Vancouveris sai nalja,
kui vene laevamehed ärisse tulid. Ajas hirmsasti
naerma, kui nad minu kohta midagi ütlesid. Huvitav,
et vene keel ei unune ära, see on teistest nii
erinev. Saksa keel on rohkem kadunud, inglise keel sööb
selle nagu ära.
Mis on Sinu elukutse?
Üheksa ametit, kümnes nälg. Nälga
pole tänu taevale pidanud nägema. 16-aastaselt
läksin Narvas pöörmeseadjaks. Siis olin
telegraafis abiliseks ja Laiuse telefonikeskjaamas öövalve
telefonistiks. Olen töötanud sepa abilisena
ja klaasivabrikus klaasi pakkijana. Olen pidanud Austraalias
kolme talu, ehitasin Vancouverisse 24 maja, 16 aastat
pidasin markide ja müntide äri. Elukutset
polnud aega õppida, aeg oli keeruline ja tuli
vaadata, kuidas hakkama saad.
Sa läksid Austraaliasse.
Isal-emal olid mitmed noorpõlvesõbrad
Ameerikas, kes meid sinna kutsusid, aga Jumala teed
on kummalised. Me ei läinud, meid nagu suunati
Saksamaalt Austraaliasse. Miks, ma ei tea. Võib-olla
sellepärast, et kui ma oleksin Ameerikasse läinud,
oleksin olnud sunnitud Ameerika sõjaväkke
minema. Korea sõda tuli peale ja sinna jätsid
paljud mehed oma elu, ka nii mõnedki eestlased.
Eestlased said Austraalias päris
heale järjele. Paljud tegelesid kanakasvatusega.
Mina olin üks nendest. Esimese talu ostsin isaga
koos. Pidasime seda viie aasta ümber ja siis jagasime
pooleks. Mina sain metsa ja isa sai talu. Mina ehitasin
juba moodsama talu. See oli üks esimesi selliseid
seal piirkonnas. Kanad ei saanud enam aedades ringi
joosta, nad elasid ja munesid puurides. Mõni
vaatas selle peale kurja pilguga loomapiinamine.
Nüüd on selline kanakasvatus
väga tavaline.
Jah. Nii on ka vaimulike asjadega. Mõni asi
on alguses vastuvõetamatu ja kurjustatakse selle
pärast, kuid hiljem on see nii tavaline. Oli aeg,
kus vend pani lipsu ette või sulepea taskusse
ja öeldi, et uhkustab sellega. Nüüd ei
pahanda keegi.
Loodame, et kõik ei saa tavaliseks.
Austraalias oli sel ajal palju eestlasi.
Saksamaalt tulnuid oli mitmeid tuhandeid. Neid, kes
enne sõda tulid, oli ka palju. Nad organiseerisid
oma kogudused.
1948, kui mina läksin, olid Sydneys nelipühikogudus
ja baptistikogudus enam-vähem võrdsed. Tavalisel
pühapäeval käis 40-50 inimest, suurematel
koosolekutel tuli kokku 150 ümber. Baptistikoguduses
oli võrdlemisi suur laulukoor ja kõik
lauljad olid noored. Ka nelipühikoguduses oli noored
ja energilised inimesed. Kummastki kogudusest pole tänaseks
jälgegi järel. 1950. aastal asusin Thirlmeresse,
kus oli eestlaste asundus umbes 60 eesti taluga ja umbes
250 inimesega 10-15 kilomeetri raadiuses. Seal oli nelipühikirik,
mis kaldus inglise keele poole. Uued tulijad ei saanud
inglise keelest aru. Asutasime Thirlmere baptistikoguduse
ja mina olin ka üks asutajaliige. Juba varem seal
elanud vend Elmar Pilt oli küllalt jõukas
ja ehitas oma kulu ja kirjadega kiriku. 20-30 inimest
käis koos, suurematel koosolekutel oli kirik rahvast
täis 70-80 inimest. See kogudus on ka oma
tegevuse lõpetanud. Thirlmeres peetakse jumalateenistusi
veel eesti vanadekodus, kus on üle saja eestlase.
Sa töötasid end Austraalias
üles. Elu läks majanduslikult hästi,
ka koguduse töö läks. Ometi tulid Sa
sealt ära.
Öeldakse, et veerevale kivile ei kasva sammalt.
Esimese talu peal oli eriline õnnistus. Pärast
sõda oli ju kõigest puudus ja Inglismaa
vedas Austraaliast kaupa piiramatul hulgal. Mida iganes
toodeti, see tasus end ära. Me maksime talu eest
3300 naela sularahas. Minul oli 200 naela ja isal ka
200. Ülejäänu oli kõik laenatud.
Esimesel aastal maksime tuhat naela võlga ära
ja ostsime traktori, suurendasime kanakarja ja panime
elektri sisse. Kõik raputasid päid. Jumal
õnnistas, ma ei oska midagi muud öelda.
Ma püüdsin kolm korda oma juuri Austraaliasse
ajada, kuid iga kord tundsin, et see ei ole maa, kuhu
ma tahaksin oma tulevikku rajada ja oma viimaseid eluaastaid
elada ning et mu lapsed sinna jäävad. Läksin
Kanadasse ja terve suguselts tuli järele. Nemad
arvasid, et nad ei kohane Kanadas ja läksid tagasi
Austraaliasse, välja arvatud noorem õde
ja õemees. Siis läksin mina ka tagasi. Olin
siis vähem kui neli aastat Austraalias ja rajasin
uue talu. Oli planeeritud elumaja, veetorustik oli juba
valmis pandud ja rajatud viljapuuaed 60 puuga. Aga kõik
oli nagu väljaspool minu juhtimist mees
tuli õue ja soovis talu osta. Ütlesin hinna
ja kõik oli vastuvõetav. Läksin Kanadasse
tagasi.
Palju teisigi eestlasi läks Austraaliast
ära.
Eestlased ei kohanenud seal. Kõik on seal tagurpidi
suvel on talv ja talvel on suvi. Jõuluajal
on kõige kuumem. Kuu on taevas tagurpidi, päike
käib põhjapoolse kaarega. Tol ajal arvestati
sooja Fahrenheiti järgi, kaugusi miilides, kaalu
naelte ja untsidega, liiklus oli vasakpoolne. Kõige
hullem oli rahaga. Üks nael oli 240 penni, üks
ðilling 12 penni, üks forint 2 ðillingit,
üks gini 21 ðillingit. Kui läksid poodi
ja hakkasid hinda kokku arvestama, siis läksid
hulluks. Nüüd on seal dollarid, kilogrammid
ja kilomeetrid ning paljud asjad on muutunud.
Eestis on praegu väga palju inimesi,
kes ütlevad, et kõik on läbi.
Hakake aga jälle otsast peale. Ise tuleb teha.
Pole mulle keegi pirukat pihku pistnud. Esimest korda
Austraaliasse minnes olid meil ainult pappkohvrid. Sisust
osa olid Saksamaal väljaantud ajalehed vaimuvara
ja mitte muud. 10 ðillingit oli taskus, mis oli
paar dollarit väärt. Seegi oli ühe hea
inimese poolt sadamasse saadetud n.ö. hambarahaks.
Ma ei ole kunagi kahetsenud seda, et olen niimoodi
edasi-tagasi käinud. Iga kord on mingit uut värskust
olnud ja Jumala õnnistus on ka kaasas olnud.
Kui seda ei oleks olnud
Aga on ka neid inimesi,
kes on elu hammasrataste vahele jäänud.
Kas Sa oled oma ettevõtmistes
olnud isetegija või on Sul olnud firma ja alluvad?
Kui ma ehitasin, siis oli mul firma. Üksvahe oli
mu isa seal tööl ja kui tööd tuli,
andsin mitmele teiselegi tööd.
Meil Eestis taheti vahepeal ise ehitamine
ära keelata tuleb kutsuda firma, mille eesotsas
peab olema kõrgema ehitusharidusega inimene.
Lubage naerda. Kui ma Vancouverisse tulin, ei teadnud
ma sealsest ehitusest midagi. Austraalias ehitati hoopis
teistmoodi.
Paistab, et Sul pea ja käed töötavad
hästi. Ja Jumala õnnistus on olnud ka.
Aastakümneid tuli Kanadas eestlust hoida, mõeldes
ka kodumaale.
Vahel mõtleme miks me üldse hoidsime
eestlust alles? Kui suure panuse me pidime sinna panema
oma aja, töö ja rahad. Ikka hoiti Eesti
nimi üleval ja tulipunktis Kanada ning Ameerika
ühiskonnas. Kui nüüd loed ajalehtedest,
kuidas pagulaseestlasi naeruvääristatakse,
siis tuleb kurb tunne. Kui paguluses poleks eestlust
alles hoitud, poleks ka Eesti Vabariiki.
Kindlasti on vaja siin mõlemapoolset
mõistmist. Eesti keel ja kultuur säilisid
Eestis ka. Ilma selleta poleks olnud mõtet Eesti
Vabariiki taastada.
Millega Sa koguduses tegeled?
Kuulun koguduse nõukogusse. Olin 25 aastat organistiks
ja koori juhatasin ka vähemalt 10 aastat.
See, mida ma olen teinud, on mu hingele rahuldust pakkunud.
Sellel on olnud teistsugune väärtus kui olla
Eesti seltsi laulukoori juht või tegutseda rahvatantsugrupis.
See, mida ma olen teinud koguduses, on tehtud armastusest
Jumala riigi vastu, mitte tasu eest. Tänapäeval
läheb kõik tasu peale üle. Aatelisus
läheb käest ära. Töö muutub
elukutseks, mitte niivõrd südameasjaks.
Loodame, et nii ei juhtu. Täname
ja soovime Sulle Jumala õnnistusi edaspidiseks!
16. mail Sauel
MINU
ISA KÄED
Kui mu isa suri, olin ma veel väike laps. Ainus,
mida ma mäletan, on tema käed. Nad paistsid
nii suurte ja soojadena! Kui ta minu näo oma käte
vahele võttis, siis teadsin, et kõik on
hästi.
Sellist kaitstust, mida isa käed mulle andsid,
ei tundnud ma enam kunagi. Alles väga palju aega
hiljem pidin ma kogema, et meie taevase Isa käed
on mõõtmatult suuremad, soojemad ja kindlamad.
Kui ma 17-aastaselt suurlinna õppima läksin,
arvasin ma, et kõik läheb mu elus libedalt.
Mul ei olnud õppimisega probleeme, mul olid toredad
sõbrad ja ma laulsin vahetevahel väikeses
bändis. Jah, ma võisin enda üle uhke
olla. Minu seminarigrupi kristlased olid küll täitsa
tipp-topp, aga üldiselt pidasin ma selliseid inimesi
tobedateks. Nad tahtsid ju kõik nii head olla.
Minu parooliks oli sellepärast "Hoia nendega
distantsi!"
Äkki jäin ma haigeks. Mul hakkasid käima
langetõvehood ja ma olin täitsa meeleheitel.
Äkitselt oli õppimine mulle nii raske! Olin
pidevalt väsinud. Mulle ei mahtunud see pähe
ja tundsin, et ka teised inimesed ei mõista mind.
Ma loobusin bändist ja mu sõbrad lahkusid.
Ma kuulsin üha sagedamini märkusi nagu "teda
me parem kinno kaasa ei võta, ta kukub maha ja
rikub meie õhtu ära". Hakkasin suitsetama
ja haarasin pudeli järele, aga see tegi asja ainult
hullemaks. Varsti paistis enesetapp mulle ainsa väljapääsuna.
Olin nii üksi, sisemiselt nii tühi ja igatsesin
sellel ajal tihti oma isa käte järele.
Sel ajal, kui ma oma saatuse üle nurisesin, kutsus
üks kaasüliõpilane mind tungivalt jumalateenistusele
kaasa. Algul ajas see mind turri, aga lõpuks
ma läksin. Tundsin end selles kirikus imeliselt
kaitstuna. Kui inimesed seal üheskoos laulsid ja
palvetasid, tundsin ma, et midagi sidus neid omavahel.
Läksin lausa kadedaks, sest mina ei kuulunud nende
hulka! See oli midagi kristlaste jaoks, ütlesin
ma endale. Erinevalt neist oli mulle selge, et mingit
Jumalat ei saanud olemas olla. Kas muidu oleks mul nii
halvasti läinud?
Kui mu haigus hullemaks läks ja ma hoogude vahel
ainult poolunes olesklesin, oli mul kaks sügavat
elamust. Üks juhtus siis, kui arstidel oli vaevalt
veel lootust, et ma öö üle elan. Siis juhtus
midagi märkimisväärset. Ma nägin kauget
valgust, mis tuli üha lähemale. Arstide hääled
ühinesid meeldivaks sahinaks. Mul ei olnud valusid.
Kõik oli valge ja soe ning ma tundsin end hästi
ja turvalisena. Kui ma ärkasin ja end haigevoodist
leidsin, olin hirmsasti pettunud.
Minu haiguse järgmise sügava kriisi ajal
läks mul jälle väga halvasti. Mul olid
füüsilised ja hingelised valud. Mulle näis,
nagu tõmbaks mingi nähtamatu jõud
mind spiraalikujuliselt alla sügavusse. Ma nägin
paljusid inimesi ja valust moonutatud nägusid.
Mõnitus ja pilge lõid mulle vastu. Halisemine
ja pimedus ümbritsesid mind ja ma tundsin end kadununa.
See oli nii halb! Ma hüüdsin Jumala järele
ja olen Talle südamest tänulik, et ma selle
öö üle elasin.
Kui arstid mulle teatasid, et pean kogu elu ravi saama,
hakkasin palvetama. Tõotasin Jumalale, et pöördun
Tema poole, kui Ta mind aitab. Ta aitas tõesti:
varsti võisin ma jälle üles tõusta,
õppisin jooksma ja arstid rääkisid
imest. Ma teadsin: Tema tegi seda! Ometi unustasin ma
oma tõotuse Jumalale uuesti, kui mul hästi
läks. Mõne aja pärast sain tuttavaks
oma mehega ja me kolisime maale. Minu elu normaliseerus
ja pikkamööda sai enesega rahulolu taas ruumi:
kui hästi ma ometi kõigega hakkama olin
saanud!
Ühel päeval küsis minult üks noor
naine, kas ma ei tahaks tulla kirikukoori laulma. Kirikukoori?
Mitte iialgi, oli minu seisukoht. Umbes aasta pärast
küsis ta minult seda uuesti. Kuidas ta selle peale
tuli, et ma laulda võiksin? Ütlesin jälle
ei. Oma haigusega sain ma tänu arstirohtudele ja
reeglipärasele elule päris hästi hakkama.
Aga ma kartsin teiste hulka minna. Nad lükkaksid
mind kindlasti tagasi, mõtlesin ma. Sel ajal
tehti veel kindlaks, et ma ei saa lapsi. Et mõnda
tutvust sõlmida, otsustasin siiski kirikukooris
kaasa teha. Mind võeti seal väga sõbralikult
vastu. Isegi kui inimesed minu haigusest teada said,
ei muutnud see midagi. Kas see pidi ehtne olema või
teesklesid nad ainult? Ma suhtusin neisse alguses väga
kahtlevalt.
Varsti võisin koos kooriga kirikus laulda ja
võtsin seetõttu jumalateenistustest osa.
Nii väga kui ma ka püüdsin müüri
Jumala ja enda vahel püsti hoida, ei saanud ma
vältida seda, et sinna kord-korralt üha suuremad
lõhed sisse tekkisid. Mida mõrasemaks
minu müür läks, seda paremini ma end
tundsin. Nagu kuiv käsn imesin ma jutlusi ja laule
varsti endasse. Nii palju asju sai mulle selgeks ja
mõnikord suutsin ma vaevalt pisaraid tagasi hoida.
Minu senine elu paistis mulle nii kurvana ja soov kristlaste
hulka kuuluda kasvas üha suuremaks. Minu eneseõigus,
egoism ja uhkus, minu etteheited kristlastele, eelkõige
aga Jumala olemasolu eitamise mõju said mulle
selgelt nähtavaks. Nüüd ma mõistsin:
kui Jumal on tõesti olemas, siis maandun ma põrgus.
Äkki oli mul suur vajadus Jumalat leida. Tahtsin
palvetada, aga ei teadnud, kuidas ja kartsin kristlastega
külas sellest rääkida. Ikka ja jälle
kuulsin, et Jeesus võib ainsana päästa.
Aga kust ma Ta leian, küsisin endalt. Siis ütles
pastor ühe jutluse lõpus: "Loe Jumala
Sõna!" See ta oli! Kohe järgmisel
päeval ostsin Piibli ja seal oli nii palju Jeesusest
kirjutatud! Ma lugesin ja lugesin. Enamusest ei saanud
ma aru, aga pikkamööda mu süda avanes.
Ma õppisin Jeesust tundma ja sain aru, et Ta
tahab mind aidata ja armastab mind. Mul oli vaja nüüd
Tema kasuks otsustada. See kõlas nii lihtsalt,
aga mul oli hirm. Hirm tundmatu ees, mis tulla võis.
Hirm, et pean armastust oma mehe vastu Jumalaga jagama
hakkama. Teadsin, et küsimus on selges, lõplikus
otsuses. Ma palvetasin. Ikka ja jälle palvetasin
ma: "Jeesus Kristus, näita end mulle!"
Minu sisemine häda oli suur.
Jälle läks mu tervis halvemaks. Minu silme
ees oli kõik ähmane ja ma ei saanud tõusta,
ilma et mind oksele ajaks. Siis ma anusin: "Oh
Jumal, aita mind ometi!" Rohkemaks ei olnud ma
suuteline. Äkki oli mul tunne, nagu oleks üks
soe ja pehme käsi mu ümbert kinni võtnud
ja kaitstuse tunne täitis mind. Mõne sekundiga
oli kõik möödas. Aga mida ma olin tundnud,
see oli veel nii elavalt meeles, see oli olnud nii ilus,
et ma kargasin püsti ja joonistasin ajalehe servale
inimest embava käe, et ma seda ära ei unustaks.
Ja siis jõudis minu teadvusesse, et ma ei suutnud
ju üldse tõusta, nüüd aga istun
laua ääres ja joonistan! Ma olin hämmastuses.
Ma mõistsin: See oli Jumal! Kogu minu uhkus,
kahtlus ja hirm sulasid ära. Sügava alandlikkuse,
tänu ja armastuse tunne haarasid mu südant.
Mulle paistis, nagu üks hääl ütleks:
"Mis kõik võib veel juhtuda?"
Jälle oli Jumal mu haigust kasutanud, et mulle
näidata, kes Ta on. Ülevoolav armastus, mille
ma sel hetkel vastu võtsin, määrab
nüüd kogu minu uue elu. Kui ma oma vana elu
tükid Jeesuse risti alla viskasin ja kõik
oma patud Tema ette tõin, täitsid rahu ja
leppimine lõpuks minu lõhkikäristatud
südant. Nüüd alles mõistsin ma,
kui palju endeid ja inimesi Jumal mulle aastate jooksul
saatis, et mind enda juurde juhatada. Ma nägin,
kuidas Ta kogu aeg oma käsi mulle vastu sirutas
oma suuri, häid, tervendavaid käsi.
Ma tean nüüd, et haigus võib olla väljakutse
ja võimalus pöördumiseks ja õnnistuseks.
Meenutus minu maise isa kätest on ikka veel minu
südames, aga ma ei sõltu enam neist, sest
ma tunnen iga päev uuesti oma taevase Isa hoidvaid
ja armastavaid käsi.
SUSANNE TALKENBERGER
Entscheidung
ÜKS
ON, KES SIND AITAB!
Meid oli seitsesada. Seitsesada sõdurit, kes
surmahirmuga laeva läksid. Meie sõiduriistaks
oli üks vana poollagunenud kaubaaurik. Need ülemused
olid kurjategijad, kes veel 1945. aasta veebruaris sõjaväge
Kuramaale saatsid. Kuramaa katlasse, mida asjatundjad
ja iga vähegi arusaaja sõdur ammugi kadunuks
pidas. "Me kas sõidame miinile või
tabab meie "küna" lennukipomm või
mis veel hullem me jookseme Ivanile otse käte
vahele, kui me üldse maale pääseme."
Selline oli üldine meeleolu kõigil peale
mõne üksiku fanaatiku, kes aga oma häält
enam kuigi valjusti kuulda ei andnud. Seda arvasid nii
sõdurid kui ka ohvitserid. Et üldist rõhutud
meeleolu tõsta, korraldasid paar Kölnist
pärit meest "lõbusa Reini õhtu",
kuid seegi üritus ei suutnud kellegi tuju eriti
tõsta.
17. veebruari hommikul kuuldus: "Veel neli tundi
Liibavini!" Nii näis mure, et meie laev kohale
ei jõua, asjatu olevat. Ka siis veel, kui lennukirünnakul
pommid meist pisut eemal vette kukkusid. Aga tunni aja
pärast oli teine rünnak meie laevale. Ja paari
sekundi pärast värises laev lennukipommi tabamusest
esitekile. Ka redelid, mis laeva sisemusest tekile viisid,
purunesid. Nii jäi meeskonna suurem osa laevaruumi
oma peatset uppumissurma ootama. Paljud neist, kes juba
esimese rünnaku ajal tekile olid tulnud, püüdsid
päästepaatidesse pääseda või
hüppasid päästevööga või
ilma selleta jääkülma vette lootuses,
et teised laevad neid näevad ja päästavad.
Aastatelt vist kõige vanemana seisin ma koos
teiste abiootajate ja haavatutega laeva ahtris. Laev
värises üleni ja me teadsime, et ta varsti
vajub. Kapten, vana merekaru, seisis aga veel komandosillal
ja saatis SOS-signaale. Kaks miinipaati lähenesid
meile, aga pöördusid vajuva laeva veekeerist
kartes peagi eemale. Masinist ruttas mu juurde, sidus
mu päästevöö tugevamini kinni ja
mina temal samuti. Ma ei ole seda poissi, ühe mäetöölise
lese ainust poega, iialgi enam elus näinud
ta kisti vajuva laeva vooluga põhja. Ma saatsin
ka oma viimase palveõhke (nagu ma siis mõtlesin)
laste ja naise eest Jumala poole. Nüüd siis
uhab vesi surma ka sinu juurde! Juba täitus mu
suu veega, juba kiskus vool mind sügavusse.
Korraga mu päästevöö kiskus
mind jälle veepinnale. "Mu Jumal, siin on
valgust ja õhku!" Ja mu lähedal kõikus
kummipaat kümne seltsimehega, kes liikumatult külmast
poolsurnuna end üksteise vastu surudes istusid.
Ma sirutasin käe ja saingi paadi ääreköiest
kinni haarata. Kuid ma märkasin kohe, et mu sõrmed
kangestusid ja et ma kuigi kaua seda päästeköit
hoida ei suuda. "Poisid, aidake mind!" Kuid
ainuke tulemus oli vaevalt märgatav õlakehitus
märgiks nende oma saamatusest ja nõrkusest.
Ma haarasin küll kõvemini köiest, aga
märkasin samas, et ma omal jõul kunagi paati
ei pääse. Lootus pääsemisele oli
siis asjatu olnud! Veelkord palusin ma mehi paadis:
"Aidake, poisid, mul on viis last!" Ja siis
ma nägin ja keset kohutavat vee külmust
käis kuum rõõmulaine mu südamest
läbi kuidas üks paadisolijaist mulle
oma käe sirutas. Üks on, kes sind aitab! Selles
suures rõõmus haarasin ma seltsimehe käest.
Varsti olin ma päästetud. Meil õnnestus
ka meid otsiva miinipaadi juurde jõuda. Tunde
hiljem tulin ma Liibavi haiglas jälle teadvusele.
Suurest pääsemisrõõmust hoolimata
oli see teadmine kohutav, et 550 meie meest viieteistkümne
minuti jooksul jääkülmas meres haua olid
leidnud.
Mina aga pääsesin ainult kopsupõletikuga.
Mu üksikus haigekambris sai imelik pääsemine
alles õieti selgeks. Ikka ja jälle tuli
mulle vaimusilma ette: "Üks on, kes sind aitab!"
Ma ei ole neid sõdureid enam kunagi näinud,
kes mind veest päästsid. Kuid veel täna
mõtlen ma tänu ja rõõmuga
eriti sellele, kes mulle esimesena käe ulatas.
Nüüd aastaid hiljem on see mulle ikka veel
unustamatuks elamuseks.
Neid ridu kirjutades mõtlen ma ka veel ühele
teisele päästmisele, mis on palju tähtsam,
kuna selle tagajärg veel pärast surma igavikus
maksev on. See oli päästmine, kus mu surematu
hing Jumalast eemaloleku merre uppuma ja patukeerisesse
kaduma pidi. Kunagi ei unusta ma seda elamust, kui mulle
selgeks sai, et ma päästmatult kadunud olen.
Mul endal polnud jõudu patuahelaid purustada,
rahu leida ja vabadust saavutada! Selles hingehädas
tohtisin ma aga Kristust leida: "Üks on, kes
sind aitab!" See käsi päästis mind
kadumaminekust ja põhjavajumisest. Imeliselt
selgelt mõistsin ma seda piiblisõna: "Ülevam
kui paljude vete kohin, ülevam kui mere lained
on Jehoova ülal kõrgel!" (Ps 93,4).
See abi kingiti mulle elutormide hädaöödel,
hädaohtudes ja patukiusatustes. Valus ja koormatuses
kordus ikka see auline elamus: "Üks on, kes
sind aitab!"
Kes sa ka oled, noor või vana, terve või
haige, rikas või vaene, rõõmus
või meeleheitel; ükskõik, kuidas
su häda ka välja näeb: süü
või häbi, seotud olek või eneseõigus,
elutühjus või hirm surma ees; ükskõik,
kus sa ka hukkumas oled: kodumaal või võõrsil,
ükskõiksuse meres või pattude vooluses,
kas avalikus või salajases; ükskõik,
mida kaasinimesed sinust ka mõtleksid: kas nad
sind armastavad või põlgavad, võrgutavad
või
eemale tõukavad, sind aitavad või takistavad
kuule seda sõnumit täna ja pea see
oma südames:
Üks on, kes sind aitab!
Võimatuste merest, oma süü ja koorma
voolusest, oma häda sügavusest pöördu
usaldades ja lootes Tema poole Jeesuse Kristuse,
Jumala Poja poole!
EVALD RAU
Usurändur 1968
Lühidalt
IGA 150. JUUT USUB JEESUSESSE
Euroopas evangeliseerib juutide seas 25 väikest
kristlikku organisatsiooni. Nende aktiivsuse tulemusena
on tekkinud arvukalt messiaanlikke kogudusi. Neid tekib
kõige rohkem Ida-Euroopas, eelkõige Venemaal,
Rumeenias ja Ukrainas. Edukalt tegutsetakse ka Saksamaal,
Inglismaal ja Prantsusmaal. Kristlike allikate hinnangul
on üle maailma 15 miljonist juudist kristlasi sada
tuhat, juutide hinnangul koguni 350 tuhat. Iisraelis
on neli tuhat messiaanlikku juuti.
idea Spektrum
ÜLEMINEK MÕISTUSELT EBAUSULE
Lääne ühiskond asub üleminekul
mõistuse ajastult ebausule. Nii arvab India religioonifilosoof
Vishal Mangalwadi. Ta põhjendab seda astroloogiasse
usu kiire kasvuga Läänes. See olevat üllatav,
sest tegemist ei ole ju teaduse, vaid spiritismiga.
Filosoofi kodumaal on tähtedesse uskumine tunginud
kogu avalikku ellu. Astroloogid teevad horoskoope India
eliidi koduloomadele ja isegi autodele. Siin tekkivat
vaid probleem, millal auto õieti "sündis"?
Kas siis, kui ta konveierilt maha sõitis või
siis, kui ta müüdi või kui ta kasutusele
võeti?
Põhiküsimus on siiski see, kes on inimene?
Ilmalik maailmavaade ütleb, et ta on ahvist arenenud,
astroloogid leiavad, et tema saatus sõltub tähtedest.
Ristiusk ütleb, et inimene on loodud Jumala näo
järgi. Inimene, kes usub, et taevane Isa on loonud
ja kontrollib kogu universumit, on tugevam kui see,
kes arvab, et tema tulevik sõltub tähtedest.
idea Spektrum
EI SATANISTIDE REGISTREERIMISELE!
Eesti satanistid tahavad end kogudusena registreerida.
Kas seda võib lubada? Toome kolm näidet
satanistide tegevuse kohta Saksa ajakirjast idea Spektrum.
Prantsusmaal mõisteti 23-aastane satanist David
Oberdorf 20 aastaks vangi katoliku preestri Jean Uhli
tapmise eest. Kuriteo ajal 18-aastane mees tappis vaimuliku
33 noahoobiga. Kurjategija põhjendas oma tegu
saatanliku mõttevälgatuse ja kuuldud häältega,
mis teda mõrvale sundisid.
USAs 26 kiriku süütamise eest pikaks ajaks
vangi mõistetud satanist Jay Scott Ballinger
tunnistas end süüdi veel viie kiriku süütamises.
Ühe tulekahju kustutamisel sai üks tuletõrjuja
kiriku katuse sissekukkumisel surma. Kurjategija peab
ennast "Lutsiferi misjo näriks".
Väljaheited altaril, uriin ristimisvaagnas
selliseid "visiitkaarte" jätavad satanistid
kirikutesse. Nende tunnusmärkideks on ka haudade
rikkumised, tagurpidi maasse torgatud ristid ja arv
666 kui Jumala vaenlase sümbol. Kirikutegelased
on sageli vait, sest nad kardavad provotseerida uusi
kuritegusid.
Eesti satanistliku koguduse kodulehekülg internetis
algab sellise sissejuhatusega: "Sisaldab religioosseid
materjale ja üleskutseid, kristlike põhimõtete
põrmustamist, satanistlikke pilte ja õpetusi."
Kogu ühiskonnale oleks kasulik, kui selline kristlusevaenulik
ja inimvaenulik õpetus ning praktika saaksid
takistatud.
|