Heino Käose foto
Jaanituled on kustunud, kuid suvi meelitab
inimesed majaseinte vahelt välja. Peetakse mitmesuguseid
vabaõhuüritusi laagreid, kalmistupühasid,
telgikoosolekuid.
Pühakojad on meile vajalikud. Vajame
turvalisi ja ilmastikukindlaid hooneid, kus Jumalat
teenida. Suvi kestab ju väga lühikest aega.
Samas tuleks igal aastaajal leida võimalusi evangeeliumi
viimiseks pühakodadest väljapoole. Ei aita
ka kristlaste mugavast ringist vabaõhuüritustel,
on vaja jõuda ka mittekristlasteni.
Elu ja inimeste mõtteviis on läinud
väga usuvõõraks. Oma osa on selles
kiiretel muutustel meie maal, mis on viinud ühtede
kiire rikastumiseni ja teiste vaesestumiseni. Igaüks
võitleb oma koha eest siin maailmas. Selle peale,
millise kasuliku muutuse võiks elule tuua pühendumine
Jumalale, ei mõelda.
Mida teha? Ükski inimeste antud lahendus
ei ole igal ajal ja kõikjal toimiv. Ainus viljakandev
meetod on Jeesuse oma püha eeskuju, palve
ja evangeeliumi kuulutamine. See ei ole minevikuretsept.
Seda kasutades on kõigil aegadel vastuseisust
hoolimata tulemusteni jõutud.
"Selleks te ju olete kutsutud, sest
et Kristuski kannatas teie eest ja jättis teile
eeskuju, et te käiksite Tema jälgedes, "kes
ei teinud pattu ja kelle suust ei leitud pettust",
kes ei sõimanud vastu, kui Teda sõimati,
kes ei ähvardanud, kui Ta kannatas, vaid jättis
selle hooleks, kes mõistab kohut õigesti,
kes meie patud ise kandis üles ristipuule oma ihus,
et meie pattudele ära sureksime ja elaksime õigusele,
kelle vermete tõttu te olete terveks saanud.
Sest te olite "nagu eksijad lambad", aga nüüd
te olete pöördunud oma hingede Karjase ja
Hooldaja poole." (1. Peetruse 2,21-25).
TOETU
PÜHALE VAIMULE
Oli aasta 1962. Olin äsja lõpetanud jutluse
ühes San Salvadori kirikus ja inimesed vastasid
kutsele. Istusin maha ja järsku tabas mind hirmuäratav
mõte. Kuulsin häält: "Paul, sa
ei usu ise seda, mida jutlustad!"
Läksin koju ja ei suutnud uinuda. Ma tajusin oma
kahtlusi Piibli imede suhtes. Minu peas möllasid
küsimused:
"Kuidas võis meri taganeda Iisraeli ees?
Kuidas sai Laatsarus ellu ärgata neli päeva
pärast surma?"
See kohutav aeg kestis umbes kuus nädalat. Olin
segaduses ja hirmunud. Siis sain kirja oma piiblikooliaegselt
sõbralt Carolyn Lindbladilt, keda polnud aastaid
kohanud. Ta oli näinud unenäo, milles nägi
mind kerjamas, riietatuna räbalatesse. Unenägu
avaldas talle nii tõsist muljet, et ta otsustas
mulle kirjutada ja mind julgustada. Ta kinnitas, et
Jumal pole mind unustanud ega hüljanud vaatamata
olukorrale, milles olin.
Umbes samal ajal külastasin ühte indiaanlaste
küla ühes Ladina-Ameerika riigis. Enamik selle
elanikke olid kirjaoskamatud. Nägin neid ronimas
mäetippu, kus asus kivisse raiutud nägu. Selle
ette asetati lilli, puuvilju ja küünlaid,
seal põlvitati. Nad ei teadnud peaaegu midagi
välismaailmast, kuid oskasid ometi oma jumalat
teenida. See oli väga primitiivne kultus.
Seda nähes tulin järeldusele, et juba siia
maailma tulles on meil kaasas teadmine Jumalast. Laps
ei vaja õpetust selle kohta, kuidas uskuda. Ometi,
saades "küpseks", "valgustatuks"
ja "harituks", paneb miski meie "õpetuses"
meid unustama inimolendi kõige olulisemat võimet
usku Jumalasse.
Mis oli minuga juhtunud? Olin raamatutest õppinud
eneseteadvuse ja isiksuse arendamise kohta, sellest
kuidas elu kontrolli all hoida ja edu saavutada. Sain
aru, et need oskused on küll olulised, kuid nüüd
hakkasid nad asendama Issanda Jeesuse Kristuse armu
ja Jumala Püha Vaimu võidmist
minu elus. Lühikeseks ajaks kaotasin ma koguni
lootuse Jumalale. Milline oli lahendus? Mu elu pidi
olema igal päeval keskendunud Issandale Jeesusele
Kristusele!
Taastasin praktika, mida polnud hulk aega kasutanud.
Nimelt ei lasknud ma enam ühtki päeva mööduda
ilma Jumala Sõna lugemata. See kõik juhtus
peaaegu nelikümmend aastat tagasi, kuid mitte kunagi
hiljem pole ma kahelnud Jumalas, Piibli imedes või
oma isiklikus kutsumuses.
Mu kallid! Kui kaotame osaduse Jumalaga, siis kaob
ka meie usukindlus. Meie elu on ainult siis võidukas,
kui tunnetame vajadust Jumala järele, kui elame
igal päeval Jumala Sõna, palve ja meditatsiooni
poolt pühitsetud elu, toetudes Jumala Pühale
Vaimule.
Apostel Pauluse sõnad Timoteosele on elulised
ka täna: "Pane tähele iseennast ja õpetust,
jää kõigesse sellesse püsima,
kui sa seda teed, siis sa päästad enda ja
need, kes sind kuulavad" (1Ti 4,16).
Pole võimalik elada püha elu ja olla aktiivses
teenistuses ilma Püha Vaimu igapäevase abita.
Jumala Vaim õpetab, inspireerib ja võiab.
Kuula apostel Pauluse sõnu korintlastele:
"Kui ma teie juurde tulin, vennad, ei tulnud ma
eriti üleva kõne või tarkusega kuulutama
teile Jumala saladust. Sest
ma otsustasin teada teie keskel ainuüksi Jeesusest
Kristusest ja Temast kui ristilöödust. Ja
ma olin teie juures nõtruses ja kartuses ja suures
värinas ning mu kõne ja mu kuulutus ei püüdnud
veenda tarkusega, vaid Vaimu ja väe osutamisega,
et teie usk ei oleks inimlikus tarkuses, vaid Jumala
väes." (1Ko 2,1-5).
Võimatu on säilitada Jumala lähedust,
kui me ei kasuta mingit igapäevast vaimulikku praktikat.
Et elada teadmisega Jumala pühadusest ja enese
puudulikkusest, tuleb meil igal päeval lugeda Jumala
Sõna, mediteerida ja palvetada.
Usun, et vähemalt osa teist on avastanud mingi
piiblilugemise programmi, mis aitab teid igapäevasel
Sõna uurimisel. Ma ei suuda küllalt rõhutada
selle tähtsust! See nõuab küll ranget
distsipliini, kuid ei tohi vaevana tunduda. See on igapäevane
rutiin, mis pakub rahuldust. Olen paljude aastate jooksul
lugenud igal päeval Piiblit ja Jumala Sõna
on andnud mulle rõõmu, jõudu ja
vaimulikku kasvu.
PAUL FINKENBINDER
Katkend jutlusest konverentsil Amsterdam 2000
© BGEA
Tõlkis Tarmo Lilleoja
RISTIJA
JOHANNEST POLE UNUSTATUD
"Pärast seda läks Jeesus oma jüngritega
Juudamaale; Ta viibis seal koos nendega ja ristis. Ka
Johannes oli Ainonis Salimi lähedal, sest seal
oli palju vett, ja inimesed tulid sinna ja lasksid end
ristida; sest Johannest ei olnud veel vangi heidetud.
Siis hakkasid Johannese jüngrid ühe juudiga
puhastamiste üle vaidlema. Ja nad tulid Johannese
juurde ja ütlesid talle: "Rabi! See, kes oli
sinuga sealpool Jordanit ja kellest sa tunnistasid,
vaata, ka see ristib ja kõik lähevad Tema
juurde." Johannes kostis: "Keegi ei suuda
võtta midagi, kui see ei ole temale antud taevast.
Teie ise olete mu tunnistajad, et ma ütlesin, mina
ei ole Messias, vaid ainult Tema eele läkitatu.
Kellel on mõrsja, see on peigmees. Peigmehe sõber
seisab aga kõrval ja kuulab teda ning on väga
rõõmus peigmehe hääle üle.
Nii on nüüd ka minu rõõm saanud
täielikuks. Tema peab kasvama, aga mina pean kahanema.""
Johannese 3,22-30
24. juunil, pisut pärast suvist pööripäeva,
pidasime me Ristija Johannese sünnipäeva.
Päikese käik hakkas taas madalduma, päev
muutub lühemaks.
Loetud sõnas ütles Ristija Johannes, suurim
vana ajastu prohveteist: "JEESUS PEAB KASVAMA,
AGA MINA PEAN KAHANEMA!" Just see sõnum
tegi Ristija Johannesest unustamatu kangelase. Siin
peitub tema kangelaslikkuse tuum. Pühendagem sellele
pisut rohkem aega.
Igal ajastul on oma prohvetlikud hääled,
mehed ja naised, kes näevad kaugemale kui tavainimesed.
Ristija Johannes oli üks sellistest, tõeline
hüüdja hääl kõrbes, ettekuulutaja,
kes kutsus inimesi oma elu uuendama ja ümber korraldama,
sest Jumala riik on lähedal. Valmisoleku märgiks
muutustele pidid nad laskma end ristida. Rahvast tuli
ja tuli. Ristija Johannes oli korraga suure rahvaliikumise
juht. Ta oli puudutanud rahva ootuste valusat närvi.
Juudamaa oli Ristija Johannese ajastul täidetud
ootusärevusega. Poliitikud ootasid millal
ometi vabaneb Juudamaa Rooma ülemvõimust?
Variseride partei lootis Jumala riigi tulekut kiirendada
rangema käsupidamisega. Seloodid tolleaegsed
poliitilised terroristid lootsid seda eesmärki
saavutada
mõõga ja pistodaga. Kuulsa Qumrani vennaskonna
liikmed arvasid, et eriline askees, puhastusriitustest
kinnipidamine valmistab neid "pühaks sõjaks"
uue maailma eest. Kellel on õigem programm? Keda
järgida?
Kõigele sellele lisaks tekkis veel kaks väliselt
konkureerivat liikumist: Ristija Johannese meeleparandusliikumine
ja Jeesuse liikumine. Üks esindas eilset, teine
tulevast ajastut. Kellel on õigus?
Ristija Johannes vastas: "Inimene ei või
midagi võtta, kui see temale ei ole antud taevast."
Tugev on see, kes ei võta endale ise ülesandeid
ja eesmärke, vaid kellele need antakse. Tugev on
see, kes võib öelda: "Siin ma seisan
ja teisiti ma ei või." Tugev on see, kellel
on tõeline kutsumus.
Ristija Johannesel oli oma kutsumus. Jeesus ütles
ta kohta: "Tema oli küünal, mis põles
ja paistis." Kuid nähes endast suuremat, võis
ta kuulutada, et tema rõõm on saanud täiuslikuks.
Ta on näinud kedagi, kelle ees peaksid kõik
alanduma ja oma hoiakuid muutma. Nõnda olemegi
jõudnud selle mehe suuruse saladuseni. Ristija
Johannes mitte ainult ei kuulutanud teistele meeleparandust,
vaid oli ka ise meeleparanduse eeskuju. Ta ütles
lahti auahnest mina-kesksusest. Ta oli teadlik sellest,
et soov ennast maksma panna toob kaasa kõige
raskemaid tagajärgi kõikjal ja kõiges.
See on see vahend, millega saatan kõike head
lõhub ja ümber paiskab: "Mina tahan
olla rambivalguses! Mina tahan olla suurim!" Või
siis: "Keegi ei suuda seda paremini teha kui mina
ise. Mina pean esimest viiulit mängima!"
Keegi kibestunud koguduseliige ütles oma pastorile:
"Te näete palju vaeva, eriti jutlustega näete
te palju vaeva. Aga teile ei lähe korda mitte niivõrd
Jeesus Kristus, kellest te räägite. Te ise
olete tähtis. Jutluse kaudu tahate te vaid iseennast
esile tõsta."
Ristija Johannes, ise väga jõulise ja karmi
iseloomuga, on samas alanduse ja tagasihoidlikkuse eeskuju.
"Kõrgust hinnatakse varju järgi ja
mehe suurust alandlikkuse järgi," ütles
Picinelli.
Ristija Johannesel olid teised rõõmud.
Ta tundis end peigmehe sõbrana, kes rõõmustab
peigmehe häälest ja üha kasvavast liikumisest
peigmehe ümber. Alanud pulmas pidi Peigmees kasvama
ja Ristija Johannes kahanema.
Ristija Johannest pole siiski unustatud igal
aastal peab kogu kristlik maailm tema sünnipäeva.
See on päev isetusele! Päev, mis jutustab
inimese tõelisest suurusest! See päev ütleb,
et meie ellu tuleb ikka ja jälle keegi teine, keegi
suurem, kes viib sinna oma korrektuurid sisse. Mõni
ütleb, et see on juhus, teine, et see on saatus.
Meie teame, et see on Jumal oma Pojas Jeesuses Kristuses!
Tema ristib meid Vaimu ja tulega, armu ja kohtuga. Ta
on tõeline inimene ja tõeline Jumal
meie kultuuri telg! Mida enam meie kahaneme, seda suuremaks
saab Tema kuni Ta saab kõigeks kõiges!
Niisis meie endi kahanemine valmistab ette tõelist
pööripäeva! Suvine pööripäev
ütleb: kevad külvi ja õitsemise
aeg on läbi, on alanud küpsemise aeg.
Juba muistne roomlane Plutarchos ütles: "Maaharijad
vaatavad meelsamini nende viljapeade peale, mis terade
raskuse all on oma pead langetanud, kui nende poole,
mis end uhkelt üles upitavad." Ristija Johannese
isik on eeskujuks igale küpsele kristlasele.
Jaanipäeval käisid paljud meist oma lähedaste
haudadel. Seisatades oma perekonna pühamus mõistame,
et inimelu kahaneb ja kaob. Kuid see ei ole ainus seadus.
Meie ellu on astunud Peigmees tõelise
rõõmu allikas. Tema kutsub meid elu peole.
Temas on võit surma üle, ülestõusmine
ja elu. Temas on igavese elu lootus.
Sel suvel astuvad mitmed meist ristimisvette. Sa astud
vette ja ütled: "Issand, mina pean kahanema;
saa sina kõigeks mu elus!" Öelgem koos
Ristija Johannesega: "Tema peab kasvama, aga mina
pean kahanema!" Rõõmustagem nagu
Peigmehe sõbrad suures elu pulmas! Algamas on
tulevase maailma pulmapidu!
JOOSEP TAMMO
Pärnu Immaanueli koguduse pastor
Pastorite
vahetus Tartu Salemi koguduses
10. juunil andis alates 1972. aastast Tartu Salemi
kogudust teeninud pastor Jüri Jürgenson ameti
üle senisele Tallinna Kalju koguduse pastorile
Meego Remmelile. Hommikune jumalateenistus oli pühendatud
vanale ja õhtune uuele pastorile.
Saal oli mõlemal jumalateenistusel rahvast täis
Kahjuks ei tulnud hommikul kõik osalenud pastorid
pildile. Pildil on (vasakult): Johannes Saard, Toivo
Pilli, Tiit Niilo, Jüri Jürgenson, Üllas
Linder, Jürgen Nitschke (Berliin) ja Tim Owens
(Texas)
Meego Remmelile palusid Jumala õnnistust (vasakult)
Aamo Remmel, Helari Puu ja Jüri Jürgenson
Harli Jürgensoni fotod
AKTUAALNE
TEEMA: Vene noored eesti peredes
Teist aastat järjest on Puka Vabakoguduse
pastor AGO RAND võtnud suveks oma koju vene noori eesti
keelt õppima.
Kust Sulle niisugune mõte tuli?
Lugesin aasta tagasi Karjase Kirjast Haldi Leinuse
teadet, et vene noored tahavad eesti peredes eesti keelt
õppida. Meie perel oli see võimalus olemas ja miks siis
mitte seda kasutada.
Kas see õpetamine on osa mingist riiklikust
programmist?
Ei, see on meie liidu armastuse programm vene koguduste
noortele eesti keele õpetamiseks.
Kas Sulle makstakse selle eest hästi?
Küll Issand tasub. See on minu enda kulu ja kirjadega
ja ma arvan, et see tuleb õnnistuseks nii minu perele
kui ka nendele vene noortele. Tegelikult on nendest
tüdrukutest ka meile väga palju abi olnud. Just majapidamistöödes
ja lapsehoidmisel.
Sinu peres on juba mitu vene noort
käinud?
Sel suvel on juba teine tüdruk siin. Enne oli Kohtla-Järvelt
Jana ja nüüd on sealt Ira. Eelmise aasta kogemused olid
väga head ning sellepärast otsustasime vene noori jälle
oma peresse võtta. Ma olen sellega väga rahul ja rõõmus,
et selline võimalus üldse välja pakuti.
Kas vene noored enne ka juba eesti
keelt oskasid?
Jana oskas väga vähe. Ira saab üsna hästi aru, kuid
tuleks veel õppida.
Kas Sa kipud ise nendega vene keeles
rääkima või räägid rangelt ainult eesti keeles?
Ikka eesti keeles, aga kui nad aru ei saa, siis tõlgin
vene keelde ja siis ütlen kindlasti kohe eesti keeles
üle. 99 protsenti on eesti keeles. Ma olen neile öelnud,
et see on intensiivne kiirkursus.
Ega mingit "kultuurišokki"
pole tekkinud?
Kultuurišokki pole saanud, kuid oleme pidanud
ise veidi ümber orienteeruma, näiteks joome nüüd õhtuti
teed, mida me varem ei teinud.
Kui Jana Sinu juures oli, siis oli
Su pere just suurenemas ja nüüd on juba suurenenud väikese Age võrra. Ka Ats on veel üsna väike.
Kas niisugusel ajal ei ole raske võõraid inimesi oma
perre võtta?
Meile räägiti laulatusel, et peame
oma kodu avatud hoidma ja me oleme
Liisiga seda ka teinud. Meil on südames olnud, et inimesed
võiksid meie kodus end hästi tunda. Ira aitab meil väikest
tütart hoida ja Atsi kantseldada ning probleeme küll
ei ole. Ka Jana oli väga hea lapsehoidja.
Olge tänatud ja õnnistatud!
20. juunil
UUDISEID
25.-26. mail toimus Nuutsakul Eesti EKB Liidu vanematekogu
ja juhatuse ning Kõrgema Usuteadusliku Seminari õppejõudude
ja tudengite kohtumine. Selle eesmärk oli üksteist lähemalt
tundma õppida, samuti mõtiskleda üheskoos liidu, seminari
ja koolituse üle.
Seminari rektor Toivo Pilli pidas ettekande "Teoloogiast,
selle õpetamisest ja õppimisest. Paar palvid."
Mõju ja võim - kuidas me kasutame oma autoriteeti teiste
suunamisel ja õpetamisel? See pole küsimus mitte üksnes
seminari õppejõududele tudengite juhendamisel, vaid
ka koguduste pastoritele ja kõigile, kes ühel või teisel
viisil on seatud juhtima teisi inimesi. Ridala koguduse
vanempastor Aare Tamm julgustas kõiki olema ikka "usklikele
eeskujuks sõnas, elus, armastuses, usus, meelepuhtuses"
(1Ti 4,12).
* * *
Esimesel nelipühal, 3. juunil toimus Ridala Baptistikoguduses
pastor Paul Gilli ametisseseadmise jumalateenistus.
Jumalateenistust juhatas ja jutlustas Eesti EKB Liidu
president Helari Puu. Õnnistamispalves osales koguduse
vanempastor Aare Tamm.
* * *
22. juunil lõpetasid Kõrgema Usuteadusliku Seminari
Peedu Sula (kiitusega), Margus Kask, Michael Kirschinger
ja Urmo Reitav.
* * *
24. juunil oli Avispeal pastor Eerek Preisfreundi ordineerimine.
Kogudusele jutlustas Rakvere Karmeli koguduse pastor
Meelis Etti, karjasele Eesti EKB Liidu president Helari
Puu. Ordineerimisel osalesid Helari Puu, Meelis Etti
ja Tallinna Oleviste koguduse pastor Ülo Meriloo. Tervitusi
nii pastorile kui kogudusele tõid Oleviste, Tõrva, Mooste,
Viimsi,Rakvere, Rakke, Paide, Järva-Jaani, Mustvee,
Sadala, Saue, Tamsalu ja Kohtla-Järve Saaroni koguduste
esindajad. Jumalateenistusel osales ja tervitas Avispea
külavanem härra Hallan Muusikus.
Seminarist
ellu
22.
juunil oli Tartus Kõrgemas Usuteaduslikus Seminaris
lõpuaktus. Teoloogi diplom anti kahele ning religioonipedagoogi
diplom samuti kahele noorele mehele. Väga hästi
lõpetas seminari MARGUS KASK (29), kes käis
president Lennart Meri juures parematele kõrgkoolilõpetajatele
korraldatud vastuvõtul. Tema ongi meie seekordne
vestluskaaslane.
Seminaris on haruldane kevad, sest
lõpetasid ainult vennad.
Üks meie kursuse õde lõpetab septembris
ja minu abikaasa Tiina lõpetab ilmselt esimesel
detsembril. Ta läks üle religioonipedagoogika
erialale ja seoses sellega suurenes oluliselt nõutav
punktide hulk. Meie kursuse kolmas õde sai üheks
aastaks akadeemilise puhkuse.
Mis oli Sinu diplomitöö teema
ja milliseks kujunes tulemus?
Teemaks oli "Söömaaeg ja püha õhtusöömaaeg
Uues Testamendis". Püha õhtusöömaaeg
oli algselt koguduse söömaaja üks osa.
Eraldumine toimus esimese sajandi lõpupoole.
Hindeks sain "A", see on praegu kõige
kõrgem hinne. Hästi läks ka teistel
kolm "A"-d ja üks "B".
Kui vanalt Sa usklikuks said?
Olen usklikus peres kasvanud ja olen uskunud maast-madalast
peale. Päästetud sain 17-aastaselt, olin siis
üheteistkümnendas klassis. Koguduses töötasin
juba enne aktiivselt kaasa (nii kodulinnas Paides kui
ka Koerus). Astusin 1991. aastal Koeru kogudusse.
Seminarist said Sa juba teise kõrghariduse.
Esimese kõrghariduse sain ma Eesti Muusikaakadeemiast
1995. aastal kooli muusikaõpetaja ja koorijuhina.
Juba õppimise ajal töötasin paar aastat
lastemuusikakoolis ja pärast lõpetamist
Aegviidu Põhikoolis muusikaõpetajana kaks
aastat.
Sul oli kõrgharidus juba käes.
Miks Sa veel seminari läksid?
See on veidi müstiline asi. Ma ei leidnud õiget
rahuldust oma tegemistest. Teoloogia oli mind ammu huvitanud.
Kui töötasin õpetajana, siis käisin
seminaris piiblikooli kursusel. Ühekorraga tundsin
ära, et see on minu jaoks õige tee. Astusin
kõigepealt kaugõppeosakonda, kuid pärast
katseid tuli kindel veendumus, et pean astuma päevasesse
osakonda ja jätma oma õpetajaameti.
On olnud kuulda arvamust, et seminari
poleks vajagi, aitaks Tartu Ülikooli usuteaduskonnast.
Ma ei olnud dilemma ees, millist kooli valida, sest
ma olin juba piiblikoolis käinud ning otsustasin
seminari kasuks.
Ülikool on puhtalt akadeemiline
õppeasutus. Seminaril on oma üliõpilastele
ka usulised nõuded.
Seminar kuulub Eesti EKB Liidule. Liit soovib endale
töötegijaid saada.
Uskmatuid ei saa ju kogudustesse tööle võtta.
On loomulik, et seminaris õpivad usklikud inimesed,
kuid nad ei pea olema tingimata Eesti EKB Liidu mõne
koguduse liikmed. Siin on õppinud ka teistest
konfessioonidest pärit noori.
Kas seminar kasvatas või kahandas
Sinu usku?
Sellele võib ilma kahtlemata vastata, et kasvatas.
Üliõpilasele mõjub väga oluliselt
see, mida ta näeb oma õppejõududest.
Eelkõige kasvatas usku nende isiklik eeskuju
ja ellusuhtumine. Peale selle muidugi õpingutest
tulenev akadeemiline pool, mis püüab avada
Jumalat ja Piiblit. See kokku kasvatabki isiksust ja
ta usku Jumalasse.
Kas midagi mõjus Sinu usule
ka halvasti?
Õnneks ei saa ma seda öelda. On olnud neid
inimesi, kelle endised arusaamad on osutunud mittevettpidavateks.
Siis tuleb usku hakata uuesti üles ehitama. Kui
selline kriis on läbitud, siis selgub, et sellest
inimesest on saanud väga hea Jumala riigi tööline.
Seminaris võetakse jälle
vastu avaldusi uutelt üliõpilaskandidaatidelt.
Milline inimene peaks seminari astuma ja kes peaks sealt
eemale hoidma?
Need, kellel on vähegi tahtmist tegelda Jumala
Sõna ja koguduse tööga, võiksid
astuda seminari. Kellel seda tahtmist ei ole, peaksid
eemale hoidma.
Kuidas Sa hindad külalisõppejõude?
On olnud selliseid välisõppejõude,
kellest meie kohalikud on mäekõrguselt üle
ning kes tulid meile lihtsalt "evangeeliumi kuulutama".
Meie seminari õppejõud on vaimulikud isiksused
ja oskavad ka oma teadmisi edasi anda. Välisõppejõude
peab muidugi kutsuma. Meile on loenguid pidanud ka väga
head külalisõppejõud. Vaheldus "värskendab"
üliõpilasi.
Hea meister on tavaliselt ise paljude
õpetajate juures õppinud.
Õpingute jooksul kohtud nii või teisiti
erinevate õppejõududega, kes kõik
jätavad oma positiivse jälje. Erinevate võimaluste
olemasolu tuleb igal juhul kasuks.
Kui keegi satub seminaris usulisse
kriisi, kuidas sellest üle saadakse?
Igal üliõpilasel on kursusekaaslased, kes
aitavad sellel kriisil kas "süveneda"
või sellest üle saada. Hingehoidlikud vestlused
õppejõududega on seminaris omal kohal.
Kas kutsutakse isalikult kõrvale
ja uuritakse, kuidas noorel inimesel elu läheb?
Meil oli enne niisugune õppejõud nagu
Andres Jõgar. Tema kutsus küll kõrvale,
pani istuma ja siis vestles. Praegu võiks see
osa kindlasti suurem olla, ehk rektor mõtleb
selle peale...
Seminar koosneb usklikest. Kas seminariga
ei peaks lisaks õppetööle töötama
ka kui vaimuliku organismiga, kogudusega? See tähendab,
et kõigil hoitaks pidevalt silm peal.
Tegelikult ju ongi silm peal. Seminar on niivõrd
väike õppejõude ja üliõpilasi
on vähe. Kõik on nagu peopesa peal ja selle
tõttu on kergem hingehoidu teostada. Meie õppejõud
on kõik oma koolid läbi teinud ja teavad
väga hästi, mida tähendab õppida.
Teavad ka seda, et võib ka kriise ette tulla.
"Silma peal hoidma" tähendab tavaliselt
ranget jälgimist, kuid õnneks meie üliõpilased
ei vaja seda. Üldiselt võib meie seminari
iseloomustada kui väga üliõpilasesõbralikku
õppeasutust. Ega siin pole ainult kriisidega
tegemist, tegelikult on ka palju rõõme,
õnnestumisi, uusi avastusi ja palju muud huvitavat.
Õppimine seminaris on tasuline.
Kust Sa raha said?
Ei tea täpselt isegi. Jumal on juhtinud siit-
ja sealtpoolt. Ise pole ma pidanud ega poleks ka suutnud
maksta. Kui ma läksin selle kindla veendumusega
välja, et pean seminari minema, siis arvasin, et
küll Jumal hoolitseb ja muretseb ning tõepoolest,
Ta on seda siiamaani teinud.
Kas seminaril pole ohtu muutuda kommertsasutuseks
nagu mõni ilmalik erakõrgkool?
Kommertsasutus peab kasumit andma. Niikaua, kui üliõpilasi
on nii vähe, ei saa kasumist küll rääkida.
Ning ilmselt, arvestades meie seminari eesmärki
koolitada vaimulikke, teolooge, religioonipedagooge
pole "äri" tegemine mingil juhul
mõeldav.
Mõned arvavad, et seminar peaks
hoopis Tallinnas olema.
Mina arvan, et meie liidu keskus võiks Tartus
olla...
Räägime nüüd veidi
ka Sinu vaimulikust teenistuskäigust. Kuidas Sa
Lehtsesse sattusid? Seal õnnistati Sind diakoniks.
Kui hakkasin muusikaakadeemiat lõpetama, siis
ükskord Lehtse pastori Ruudi Leinusega vesteldes
jäi see kogudus mulle hinge peale kripeldama. Vastavalt
sellele hakkasin tööd otsima ja läksin
Aegviitu. Tõsi, kui ma esimest korda pühapäeval
Lehtsesse läksin, oli Ruudi Leinus küll väga
üllatunud. Ta ei lootnud, et mingi seeme võis
idanema hakata. Siis tuli seminariaeg kätte ja
ilmnes, et on raske nii pika maa tagant kohal käia.
See peaks olema julgustuseks neile,
kes väikestesse kogudustesse tööjõudu
otsivad. Lehtse järel hakkasid Sa Tartu Salemi
koguduses tööle?
Alguses tegin Salemis noortetööd. Peale selle
tegelesin seal ka koorijuhitööga. Neil oli
koorijuhiks üks Ameerika misjonär, kes pidi
Eestist ära minema ning pärast teda täitsin
mina seda kohta. Koorijuhitöö lõpetasin
ma siis, kui hakkasin Jõgeval käima.
Kuidas see juhtus?
Kui olin esimesel kursusel, siis tuli selle koguduse
pastori kohustetäitja Kalju Saul minult küsima,
kas ma ei tahaks Jõgevale minna. Mul oli kindel
vastus, et ei taha. Paar aastat hiljem, kui Peeter Roosimaa
seminaris sellest minuga rääkis, olin ma nõus
mõnda aega seal koormat kandma. Lubasin olla
seal ainult õpingute lõpuni. Nüüd
on see aeg täis.
Nüüd on Sulle kõik
teed lahti võid töötada pastorina
või muusikuna, teha teadust. Millised on Sinu
plaanid?
Mulle on päris palju ettepanekuid tehtud ja olen
selle üle palju mõtelnud. Jätkan Tartu
Salemi koguduses.
Oled vaatamata oma noorusele mitmes
koguduses töötanud ja jõuad kindlasti
veel mõndagi ära teha. Mida Sa sooviksid
meie lugejatele?
Vahel inimesed püüavad oma elu ise paika
panna ja liiguvad Jumalast ette. Meil peaks olema usaldust
ja usku Jumalasse.
Vaja on ka hoolivat suhtumist oma ligimestesse, lähedastesse
ja sõpradesse nii kristlastesse kui ka
mittekristlastesse, et meie pärast keegi taevariigist
ilma ei jääks või kogudusele selga
ei pööraks. Tänapäeval on vähe
näha lepitust nii inimsuhetes kui ka riigi tasandil.
Usklikud peaksid täitma ka lepitaja rolli.
Täname ja soovime Sulle õnnistust
ning õige koha leidmist Jumala riigi töös!
22. juunil
UUS
KIRIK TALLINNASSE NÕMMELE
17. juuni õhtupoolikul pidas Nõmme Vabaduse
Baptistikogudus oma tulevase kiriku asukohas vabaõhujumalateenistuse.
Jumal kinkis selle jaoks parima ilma oli soe,
tuulevaikne, pilves ja vihm jõudis kohale alles
siis, kui rahvas oli kodudesse jõudnud. Kohal
oli palju rahvast. Laulis Allika koguduse noortekoor.
Õnnistust palusid Taavo Lige, Heldur Kajaste,
Tarmo Lige ning Ruudi Leinus.
Uude kirikusse on planeeritud saal 150 inimesele, ruumid
pühapäevakoolile ja noortele, raamatukogu,
pastori ruum, kontor, käsitööringi ruum,
köök, garderoob, korter majahoidjale, laoruumid,
katlaruum ja garaa. Soovi korral on võimalik
saada hoonet tutvustavaid buklette eesti ja inglise
keeles.
Kiriku ehitusmaksumuseks kujuneb 3,5 miljonit Eesti
krooni. Iga annetus on vajalik. Nimelise annetuse korral
on võimalik saada maksuameti jaoks tõend
annetuste mahaarvamiseks maksustatavast tulust.
"Igaüks andku nõnda, kuidas süda
kutsub, mitte kurva meelega ega sunniviisil, sest Jumal
armastab rõõmsat andjat. Aga Jumal on
vägev teile andma kõike armu rohkesti, et
teil ikka oleks kõike igati küllaldaselt
ning oleksite rikkad iga hea teo tarvis." (2Ko
9,7-8).
Kogudusel on Hansapangas arveldusarve number 22 101
693 4729. Märkuseks kirjutada "kiriku ehitus".
Vajame ikka ka üksteise eestpalveid! Usume, et
prohvet Hesekielile antud sõnumil "Veel
sedagi ma luban Iisraeli sugu paluda mind teha nende
heaks" (Hs 36,37) on tähendus ka meie koguduse
jaoks.
Uue kiriku ehitus on palves Jumala ette kantud ja Tema
tahe sündigu!
RUUDI LEINUS
Nõmme Vabaduse Baptistikoguduse pastor
VÄLISMAALT
ÕNNETUS PANI TEGUTSEMA
USA misjonär Jim Bowers, kes elas Peruus üle lennuõnnetuse,
kutsub noori kristlasi misjonitööle.
Peruu õhukaitse pidas 20. aprillil misjonäride
ühemootorilist propellerlennukit ekslikult narkokullerite
omaks ja avas tule. Hukkus Bowersi abikaasa Ronnie ja
nende seitsmekuune kasutütar Charity. Misjonäride
kuueaastane kasupoeg Cory ja piloot Kevin Donaldson
jäid ellu.
Bowers kõneles Piedmonti baptistikolledis
Põhja-Carolinas, mille nad naisega lõpetanud
olid. Ta kutsus üliõpilasi üles oma
naise tööd jätkama. Pärast traagilisest
vahejuhtumit on 140 baptistlike haridusasutuste üliõpilast
teatanud oma soovist misjonäridena tööle
asuda. Ka Lowelli misjonilendurite kooli Michigani osariigis
pöördus pärast õnnetust tosin
noort inimest sooviga saada misjonilennukite pilootideks
või mehaanikuteks.
Bowers ei oska näha oma naise surma mõtet,
aga ta teab, et Ronnie ei oleks oma elus kunagi suutnud
kristliku sõnumiga nii paljude inimesteni jõuda
kui nüüd oma surmaga.
PALVETUNNID MINISTEERIUMIS
USA kustiitsminister John Ashcroft peab igal hommikul
ministeeriumis palvuse, kuhu on kutsutud kõik tema
kaastöölised. Palvusest võtab osa kuni
30 ametnikku.
Nende palvuste pärast on minister ka kritiseerida
saanud. Ajalehe Washington Post andmetel kardavad mõned
ametnikud, et palvustelt puudumine võiks neid
halba valgusse seada. Ashcrofti pressiesindaja Mindy
Tucker vastas, et kedagi ei sunnita osa võtma.
Ministri vastased ütlevad, et ta rikub põhiseaduses
kinnitatud riigi ja kiriku lahusoleku põhimõtet.
Barry Lynn, kes juhib organisatsiooni "Ameeriklased
kiriku ja riigi lahutamise eest" ütles, et
Ashcroft juhib oma ministeeriumi nagu kirikut.
Ashcroft on nelipühilane. Ta tegutseb ka jutlustajana,
ei tarvita alkoholi, ei suitseta ega tantsi. Ta on kritiseerinud
muuhulgas ka õigust abordile.
MILLINE ON KASVAV KOGUDUS?
Kogudused, kes ootavad paljut, saavad ka palju. Ja vastupidi:
kogudused, kes vähest ootavad, saavad ka vähe."
Seda leiti USA lõunapoolsete baptistide teoloogilises
seminaris Louisvilles Kentucky osariigis tehtud uurimuses.
Uuriti nelja tuhandet kogudust ja küsitleti tuhandet
kristlast. Uuringu põhjal on kõige olulisem,
et kogudus ka tegelikult mittekristlasteni jõuda
tahaks. Edu eeldusteks olevat ka arusaadavad teeviidad
ja puhtad käimlad. Tundma peab ka nende inimeste
kultuuri, keda tahetakse evangeliseerida, vajalikud
on selge õpetus, valmidus riskida, veendunud
väikegrupid ja aktiivne koguduse juhatus. Kasvava
koguduse pastorid kõnelevat mittekristlastega
kuni viis tundi nädalas, traditsiooniliste koguduste
pastorid aga vähem kui kümme minutit. Väga
oluline on pühendunud jutlus ja palve. Kasvava
koguduse pastor kulutavat ühe jutluse ettevalmistamiseks
ja pidamiseks umbes kakskümmend tundi.
Möödunud aastal kasvas lõunapoolsete
baptistide arv 108 tuhande võrra ja jõudis
rekordilise 16 miljonini.
idea Spektrum
HEA
SÕNUM
Ma tahan teile öelda, miks ma evangeeliumi armastan
sellepärast, et see on kõige parem
sõnum, mida ma kunagi olen kuulnud. Ükski
inimene ei saaks kunagi ära rääkida kõike,
mida see talle on andnud, aga ma mõtlen, et ma
saan rääkida, mida see on minult ära
võtnud. Ta on kõrvaldanud mu teelt kolm
kõige kurjemat vaenlast, kes mul kunagi on olnud.
ESIMENE KOHUTAV VAENLANE oli surm. Evangeelium on kõrvaldanud
selle mu teelt. Tihti mõtlen ma tagasi ajale
kakskümmend aastat tagasi, kui ma ei olnud veel
pöördunud ja mulle meenub, kui tumedana näis
siis tulevik. Ma värisesin, kui ma mõtlesin
sellele hirmsale tunnile, kui ta mind ära kutsub.
Meie külas oli kombeks lüüa matuse puhul
vana kiriku tornist nii palju kellalööke,
kui oli surnul aastaid: seitsekümmend, kaheksakümmend,
mõnikord ainult kuusteist, mõnikord minu
enda aastate arv! See avaldas mulle tõsist mõju.
Ma tundsin hirmu. Ma mõtlesin surma külmale
käele, mis mind haarab. Ma mõtlesin, et
mind heidetakse ühele tundmatule maale, kus ma
pean oma igaviku mööda saatma.
Aga see kõik on nüüd muutunud. Haud
ei ole mulle enam hirmutav. Minnes taeva poole, võin
ma hüüda: "Surm, kus on su astel?"
Ja ma kuulen vastust, mis tuleb Kolgatalt: "Maetud
Jumala Poja südamesse." Milline ülev
mõte: kui sa sured, sa langed ainult Jeesuse
kätesse ja sind kantakse igavesse rahusse. Apostel
ütleb, et surm on võit.
TEINE KOHUTAV VAENLANE, kes mulle muret tegi, oli patt.
Ma mõtlesin, et milline hirmus tund see on, kui
mu patud lapsepõlvest peale, iga salajane mõte,
iga paha soov, kõik, mis pimeduses tehtud, tuuakse
valge ette. Tänu Jumalale, need mõtted on
läinud. Evangeelium ütleb mulle, et armastusest
minu vastu on Kristus võtnud kõik minu
patud ja heitnud need enese taha. Ja Jumal ei pöördu
kunagi tagasi, Ta läheb alati edasi.
MU KOLMAS VAENLANE oli Jumala kohtumõistmine.
Ma kartsin seda kohutavat päeva, kui mind kutsutakse
Jumala kohtu ette. Ma ei teadnud, kas ma kuuleksin Kristuse
häält ütlevat: "Taganege minust,
te neetud!" või "Mine oma Issanda rõõmusse!"
Aga evangeelium ütleb mulle, et see asi on juba
korras. "Tõesti, tõesti, ma ütlen
teile, kes minu sõna kuuleb ja usub seda, kes
mu on läkitanud, sellel on igavene elu ja see ei
tule mitte kohtu alla, vaid on surmast läinud elusse."
Kristus on surnud minu eest ja ma olen vaba.
Millele mõtles Kristus ristil oma viimsetel
hetkedel? Kas Ta mõtles troonile, mis oli ootamas
Teda Isa paremal käel? Või Isa naeratusele,
mis Teda tervitab? Või möödunud sündmustele
või sõpradele, kes Teda järgisid
ja tunneksid Temast puudust? Ei, Ta mõtles sinule.
Ja Ta mõtles oma vaenlastele, kes Teda olid
häbistanud, nendele, kes Teda olid tapnud. Ta mõtles,
mida Ta võiks veel nende heaks teha. Ta mõtles
nendele, kes Teda saavad vihkama, nendele, kes kunagi
ei kuule evangeeliumi ja nendele, kes ütleksid,
et see on liiga hea, et olla tõsi. Et Tema ei
surnud kunagi nende eest.
Ta ütles oma jüngritele: "Minge kõike
maailma ja kuulutage evangeeliumi kõigele loodule."
Ta käskis üles otsida mehe, kes sülitas
Talle näkku ja ütelda talle, et Ta annab talle
andeks. Ta käskis üles otsida mehe, kes pani
okaskrooni Talle pähe ja ütelda talle, et
Tal on tema jaoks kroon valmis Ta kuningriigis, kui
ta võtab päästmise vastu. Ja selles
ei ole ühtki okast.
Ei ole ühtki inimest, kes oleks läinud nii
kaugele, et Jumala arm ei ulataks temani.
Kui vangidele antakse teatud aastate järel amnestia,
siis saavad nad selle oma hea iseloomu või hea
käitumise tõttu. Aga Jumal annab andestuse
inimesele, kellel ei ole head käitumist. Ta pakub
andestust igale patustanule maa peal, kui ta ainult
tahab selle astu võtta.
DWIGHT L. MOODY
UUDISEID
30. mail võttis Riigikogu vastu perekonnaseaduse
paranduse, mille kohaselt antakse vaimulikele nende
endi soovil ja kirikuvalitsuse või liidu keskuse
taotlusel pärast vastava koolituse läbimist
abielude registreerimise litsents. Mõeldud on
laulatuse ja registreerimise ühitamist pruutpaari
soovil. See litsents ei kohusta vaimulikku laulatama-registreerima,
kui antud kiriku või koguduste liidu arusaam
abielust ei ühti abiellu astujate arusaamaga (näiteks
lahutatud, abielu erinevatesse religioonidesse kuuluvate
inimeste vahel jne).
Seadus jõustub 1. detsembril.
* * *
13. juunil võttis Riigikogu vastu uue "Kirikute
ja koguduste seaduse". Poleemikat tekitab viimasel
hetkel seadusse lülitatud § 14 (3): "Registripidaja
ei kanna registrisse kirikut või koguduste liitu,
kelle alaline või ajutine haldus- või
majandusjuhtimine toimub või kelle otsused kinnitatakse
kiriku või koguduste liidu väljaspool Eestit
tegutseva juhi või kõrgema organi poolt."
Väljaspool Eestit asuvad mõlema Eestis tegutseva
õigeusukiriku, metodistide, armeenia kiriku jt
kõrgemad juhtkonnad ning nende kirikute registreerimisega
uue seaduse alusel võib tekkida raskusi. Probleeme
ei teki Eesti Evangeelsel Luterlikul Kirikul, Eesti
EKB Liidul ja Eesti Kristlikul Nelipühi Kirikul,
kelle juhtkonnad asuvad Eestis.
Uus seadus hakkab kehtima pärast selle väljakuulutamist
presidendi poolt.
WARDO
HOLM
In memoriam
Wardo Holm sündis 29. augustil 1911. aastal. Tema
isa töötas sel ajal Harjumaal Raikkülas
vallakirjutajana. 1918. aastal asus pere Tallinna, kus
isa teenis politseiametis.
Kuna Wardo Holm oskas seitsmeaastaselt vabalt lugeda
ja kirjutada, algas tema koolitee teisest klassist.
Ema, märgates poja muusikahuvi, pingutas kõvasti
tööd teha ja ostis talle klaveri, öeldes:
"Õpi, pojuke, seda läheb Jumala riigile
tarvis!" 16-aastaselt lõpetas Wardo Holm
kiitusega Tallinna Poeglaste Reaalkooli. Et lauluõpetaja
oli pidanud ära sõitma, pani ta end asendama
õpilase Holmi, kes õpetas laulud selgeks
ja juhatas lõpuaktusel abiturientide koori. Töö
kõrvalt õppides lõpetas Wardo Holm
1936. aastal kiitusega konservatooriumi klaveriklassi.
1937. aastal lõpetas ta lisaks professor Aaviku
koorijuhtimise klassi ja alustas oreliklassis professor
Topmani assistendi Hugo Lepnurme juures. Laulmises ja
itaalia keeles täiendas ta end Tallinnas elanud
Itaalia laulupedagoogi Armanda degli Abbati juures.
1929. aastal asus Wardo Holm raamatupidajana tööle
Eesti Raadiosse. Järgmisel aastal kutsus Felix
Moor Wardo Holmi raadiostuudiosse vahetevahel teadustajatööd
tegema. Suvel Moori puhkuse ajal pidi Wardo Holm üksi
toime tulema nii lastestuudio sisustamise, spordivõistluste
reportaaide kui ka kõige muuga. Seda kõike
raamatupidajatöö kõrvalt ja ilma tasuta.
1934. aastal raadio riigistati. Wardo Holm jäi
teadustajaks, hiljem sai ta muusikatoimetajaks, veel
hiljem muusikaosakonna juhatajaks. 1937. aastal alustas
ta 20-liikmelise muusikaüliõpilaste segakoori
tööga raadio juures.
Wardo Holm kirjutab: "Mäletan, kuidas mul
oli hea meel jõululaupäeva saatesse heliplaatide
vahele võtta vaimulikke luuletusi ja jutte mulle
armsaist vaimulikest ajakirjadest Noorte Elu ja Evangeeliumi
Kristlane. Usun, et suutsin sellega raadio kaudu tuua
kodudesse pisut tõsist pühalikku ja vaimulikku
jõulumeeleolu."
1939. aastal abiellus Wardo Holm Vilve Koppeliga. 1944.
aastal Tallinna pommitamise ajal kaotas perekond kogu
oma vara. 2. detsembril 1944 Wardo Holm arreteeriti.
Valesüüdistuse tõttu viibis ta roiskunud
tursapeasuppi süües kümme kuud vanglas.
Seal oli Wardo Holmil aega elu üle järele
mõelda. Meenus, et ta oli emale lubanud anda
elu Jumalale, kui ta lõpetab keskkooli
enne kartis ta poiste naeru ja kui lõpetab
konservatooriumi aga siis oli ta liiga tegev!
Vanglas tõotas ta, et kui sealt veel pääseb,
seab ta oma asjad Jumalaga korda. Jumala ime läbi
vabanes Wardo Holm 19. oktoobril 1945 kaks päeva
enne oma tütre Liivia 3-aastaseks saamist.
Detsembris 1945 läks Wardo Holm Karmeli koguduse
pastori Oskar Olviku juurde, et korda seada oma suhted
Jumalaga. Kohe rakendati ta tööle üldlaulude
saatjana ja segakoori juhina.
Ta asus ka tööle konservatooriumis kontsertmeistri
ja õppejõuna. Kolme aasta pärast
vallandas Kunstide Valitsuse juhataja Kaarel Ird usulistel
põhjustel neli konservatooriumi õppejõudu:
Lepnurme, Palmi, Kappeli ja Holmi.
Immaanueli koguduse pastori Johannes Laksi eestvõttel
võeti Vardo Holm palgalisena Immaanueli ja Karmeli
kogudustes tööle. Kui 1950. aastal need kogudused
liideti Olevistesse, töötas Wardo Holm organistina
ja mitmete kooride juhina, ta oli pasunakoori asutaja
ja juht, vaimulike kursuste muusika-ala õppejõud.
Ta on loonud ka mitmed vaimulikud laulud. Kuna usuühingus
töötatud aja seest nõukogude ajal pensioni
ei makstud, pidi Wardo Holm endale tööd otsima
ka ilmalike kooride ja ansamblite juurest ning koolist.
Abikaasa Vilve surm segakoori jõuluõhtul
22. detsembril 1961 tõi Wardo Holmi ellu suure
mõõnaperioodi. Paljud palvetasid püsivalt
Wardo Holmi eest. 1984. aastal hakkas ta taas osalema
koguduse töös.
Novembris 1992 abiellus Wardo Holm meditsiiniõe
Sirje Otsmanniga, kes teda ustavalt abistas ja hoolitses
ta eest kuni surmani 22. juunil 2001.
Oma kirjalikes mälestustes andis Wardo Holm au
ja tänu Jumalale. Sellega ühinevad ka Kuulutaja
lugejad.
Koostatud Veronika Arderilt saadud
andmete põhjal.
|