Millist
tähelepanu me pöörame lastele? Kõik
ühiskonnad kinnitavad, et tulevik on nende päralt.
Tegelikult on laste olukord üsna erinev - üks
osa neist on ülehellitatud, teine osa täiesti
tähelepanuta jäetud. Loodetavasti on kõige
suurem see osa, mis jääb nende kahe äärmuse
vahele. Kuulutaja käesoleva numbri intervjuudes
on põhiliselt küll juttu nendest, kes vajaksid
suuremat hoolitsust.
Eesti Vabariik on juba ammu jõudnud
soliidsesse ikka. Reaalpoliitiliselt ja majanduslikult
on aga tegemist kümneaastase lapsukesega. Võõraste
silmis olevat ta imelaps. Omadelt seevastu saab see
lapsuke üsna harva kiita, etteheiteid peab aga
iga päev kuulama. Võib-olla vajaks see Jumala
ja meie tahtel taassündinud riik mõistlikumat
kohtlemist?
Tänavune suvi on olnud soe ja päikesepaisteline.
Rõõmu ilusatest ilmadest on mõnel
pool varjutanud laastavad keeristormid. Kipume unustama,
et armastav Jumal võib vahel kasutada ka karmi
kätt. Ta on seda teinud rahvaste (ka meie) ajaloos,
aga ka üksikisikute elus. Taevasel Isal, kes meid
kasvatab, on kõrged ootused: "Et te oleksite
laitmatud ja puhtad, veatud Jumala lapsed keset tigedat
ja pöörast sugupõlve, kelle seas teie
paistate otsekui taevatähed maailmas" (Filiplastele
2,15). Jumala tahte täitmine ei ole mõttetu
pingutus, sest "Jehoova heldus on igavesest igavesti
nendele, kes Teda kardavad ja Tema õigus jääb
lastelastele" (Psalm 103,17).
KRUSAAD
NARVAS
Pildil
Viktor Hamm (paremal) ja Heldur Kajaste.
27.-29. juulini toimus Narvas Billy Grahami Evangeelse
Assotsiatsiooni abiga venekeelne evangeelne krusaad
Billy Grahami kaastöölise, evangelist Viktor
Hammi (46) osavõtul. Viktor Hamm on Vorkutas
sündinud, Lätis ja Saksamaal elanud ning nüüd
Kanadas Winnipegis elav jutlustaja, kes juhib Venemaal
ja meilgi tuntud organisatsiooni "Taassünd".
Narvas toimuvale krusaadile olid oma õla alla
pannud Narva, Narva-Jõesuu, Sillamäe, Jõhvi
ja Kohtla-Järve kogudused nii Eesti EKB Liidust
kui ka metodisti kirikust. Üritused toimusid kohalikus
kultuurimajas "Energeetik" ja rõõm
oli näha rahvast tulvil saali. Sündmust edastati
teleaparatuuri vahendusel ka kõrvalruumi, mis
oli samuti rahvast täis.
Viktor Hammi kuulutus oli igati huvipakkuv, kuna ta
oli enne Eestisse tulekut võtnud vaevaks end
ka eesti kultuuriga kurssi viia. Ta jutlustas 29. juuli
õhtul ristist, kuid kasutas seejuures mitmeid
näiteid ja repliike Eesti teemadel, alustades Jakob
Hurda ja Jüriöö ülestõusuga
ning lõpetades meie tänapäevaste poliitikutega.
Kuid eelkõige kuulutas ta Jumala Sõna
ja see mõjus.
Meile jagas muljeid Pavel Vezikov, Narva EKB Koguduse
üks pastoreid: "Mulje oli üpris hea.
Seda ka sellepoolest, et nii mõnedki inimesed,
kes ei olnud oma otsust Jeesuse kasuks varem teinud
ja juba mõnda aega koosolekuid külastasid,
tegid oma otsuse nüüd. Tean, et üks naine,
kes oma kakskümmend aastat koosolekuil käinud
oli, pöördus just nüüd.
Meil oli ette valmistatud 80 hingehooldajat, nemad
töötasid kaasa kõik kolm päeva.
Pöördunute tarvis moodustati Narvas erinevates
kohtades kaks piiblikeskust. Kohe krusaadile järgneval
päeval saadeti pöördunuile kiri, siis
helistati neile ja ka külastati neid. Praegu tegeldakse
meil ühes paigas kahekümne ja teises kümne
inimesega. Tööd planeerime nendega teha kolm
kuud."
"Energeetiku" saal on ehitatud umbes seitsmesaja
inimese jaoks. Ühel õhtul mahtus ligi tuhat
inimest. Nelja koosolekut külastas kokku 3200 inimest,
paljud tulid kohale renditud bussidega. Pöördus
202 inimest -- vähemalt oli niipalju neid, kes
vastava kaardi täitsid. Rõõmustav
oli fakt, et nende seas oli palju noori ja keskealisi
ning et enam kui pooled olid Narvast.
Eesti EKB Liidu president Helari Puu, kes ühel
päeval krusaadist osa võttis ja kokkutulnuid
tervitas, kirjeldas veel üht huvipakkuvat sündmust
krusaadi raames: "Laupäeval oli kokku tulnud
ligi tuhat last, et vaadata-kuulata spetsiaalselt neile
mõeldud programmi. Mitusada last palus sel hommikupoolikul
patuse palve ja soovis jätkata koos Jeesusega südames!
Palvetagem nende laste eest jätkuvalt!"
Ka krusaadi muusikaline osa oli tasemel -- sellel esinesid
Boriss Berežnoi ja instrumentaalansambel "Blagovestije"
Moskvast, Tatjana Šilova Kiievist ning Valeri Štšerbin
Ukrainast Nikolajevist. Lasteprogrammis esinejad olid
kohale sõitnud Minskist.
Rõõm oli näha igatsevaid silmi ja
patuste pisaraid. Jääb oodata ja paluda, et
Jumal kingiks taolisi võimalusi veel ja veel.
HELDUR KAJASTE,
üks viimasel õhtul krusaadil osalejaid
JEESUSEGA
KOHTUMINE MUUDAB MEID
"Naine ütleb Temale:
"Isand, ma näen, et sa oled prohvet! Meie
esiisad kummardasid Jumalat sellel mäel ja teie
ütlete, et Jeruusalemmas olevat paik, kus tuleb
kummardada!" Jeesus ütleb talle: "Naine,
usu mind, et tund tuleb, mil te ei kummarda Isa ei sellel
mäel ega Jeruusalemmas! Teie kummardate, mida te
ei tea; meie kummardame, mida me teame, sest õndsus
tuleb juutidelt. Aga tund tuleb ja on nüüd,
et tõelised kummardajad kummardavad Isa vaimus
ja tões; sest Isa otsib neid, kes Teda nõnda
kummardavad. Jumal on Vaim, ja kes Teda kummardavad,
need peavad vaimus ja tões Teda kummardama!"
Naine ütles Temale: "Ma tean, et Messias tuleb,
keda nimetatakse Kristuseks; kui see tuleb, siis Ta
kuulutab meile kõik!" Jeesus ütleb
talle: "Mina, kes sinuga räägin, olen
see!" Ja seepeale tulid Tema jüngrid ja imestasid,
et Ta naisega kõneles. Siiski keegi ei öelnud:
"Mis sa küsid või mis sa räägid
temaga?" Siis naine jättis oma veekannu sinna
ja läks linna ning ütles inimestele: "Tulge
vaadake inimest, kes mulle on öelnud kõik,
mis ma olen teinud! Kas see ei ole Kristus?" Nad
väljusid linnast ja tulid Tema juurde. Vaheajal
palusid jüngrid Teda ning ütlesid: "Rabi,
söö!" Aga Tema ütles neile: "Minul
on süüa rooga, millest teie ei tea!"
Siis ütlesid jüngrid isekeskis: "Kas
ehk keegi on Temale süüa toonud?" Jeesus
ütleb neile: "Minu roog on see, et ma teen
selle tahtmist, kes mind on läkitanud ja lõpetan
Tema töö. Eks te ise ütle, et on veel
neli kuud, ja siis tuleb lõikus? Vaata, ma ütlen
teile, tõstke oma silmad üles ja vaadake
põlde, et need on valged lõikuseks!"
Aga palju samaarlasi sellest linnast uskus Temasse
naise kõne tõttu, kes tunnistas: "Tema
ütles mulle kõik, mis ma olen teinud!"
Kui nüüd samaarlased tulid Tema juurde, palusid
nad Teda jääda nende juurde. Ja Ta viibis
seal kaks päeva. Ja veel palju rohkem samaarlasi
hakkas uskuma Tema sõna tõttu. Nad ütlesid
naisele: "Me ei usu mitte enam sinu kõne
pärast; sest me ise oleme kuulnud ja teame, et
Tema on tõesti maailma Õnnistegija!""
Johannese 4,19-42
JEESUS ON PROHVET, KES TUNNEB MEID PAREMINI KUI ME
ISE
Jeesus tegi midagi, mida Samaaria naine senimaani oli
vältinud - Jeesus asetas ta silmitsi iseendaga.
Sedasama teeb Jeesus meie juures, kui me Temaga kohtume
- Ta asetab meid silmitsi meie tegeliku olukorraga.
Korraga me näeme iseennast nii, nagu me oleme.
Jumal tunneb meie sisemust, meie vaimset olukorda paremini
kui me ise. See ei ole just julgustav kogemus. Sageli
me hakkame otsima õigustusi, et seda avanenud
pilti kuidagi ilusamaks teha. Me püüame endale
kinnitada, et "on ju palju inimesi, kes on meist
moraalselt madalalamal tasemel", et "teisedki
teevad nii". Vahel mõtleme, "mida siis
võib ühelt inimeselt tahta". See võib
olla ja sageli ongi alandav kogemus. Ent kahjuks see
on sageli nii, et iseennast näeme me kõige
viimasena - teised on ammu aru saanud, millised me oleme.
Me ise aga ei julge seda endale tunnistada.
Ent kui me tõeliselt kogeme Jeesuse puudutust,
kui me kogeme evangeeliumi mõju kui Jumala väge
- siis me ei püüa end õigustada. Siis
me ei püüa ilustada seda pilti, mis meile
avaneb, vaid me ütleme koos Peetrusega: "Mine
minu juurest ära, sest ma olen patune inimene!"
Me ütleme: "Jeesus, ma ei sobi Sinu lähedusse!
Jeesus, ma olen kõlbmatu Sinu jaoks - ma ei sobi
Sind teenima!" Jeesus aga ei lähe kusagile,
vaid jätkab meiega tegelemist. Peetrusele ütles
Ta: "Mul on sind vaja, et sa teisi inimesi tooksid
minu juurde."
Jeesus näeb inimsüdame sügavusse - Ta
näeb inimese ekslikkust ja inimeses peituvat kurjust,
ent Ta näeb veel midagi - Ta näeb seda, kelleks
Jumal võib inimese kujundada, Ta näeb võimalust
ja ka siin näeb Ta rohkem ja kaugemale kui me ise.
Naine mõistis, et see juudi rabi on midagi enamat
kui lihtne rändjutlustaja - ja nii ta ütleski:
"Isand, ma näen, et sa oled prohvet."
Ent ta lisas siia - siiski on ka probleeme Jumala kummardamisega,
on erinevaid arusaamu, kuidas nendega jääb?
On olemas ausaid küsimusi ja on ettekäändeid.
Jutt läks küll naise elu valusalt probleemilt
kõrvale, ent ikkagi oli initsiatiiv Jeesuse käes.
Tema juhtis seda vestlust nagu alguseski.
Kui me vestleme inimestega usust Jumalasse, ei tohiks
me karta kõrvalepõiked jutus ega ka nende
vastuväiteid evangeeliumile. Vahel on tegemist
ettekäänetega, aga vahel on tegemist tõeliste
raskustega inimeste jaoks, asjaoludega, mis on neile
takistuseks Jumala usaldamisel.
JEESUS ANNAB PROHVETLIKU HINNANGU JUMALA KUMMARDAMISELE
Samaarlased uskusid, et Jumalat tuleb teenida Gerisimi
mäel. Jeesus ütles, et tuleb aeg, mil praegused
eri seisukohad ei oma enam mingit seost tõelise
jumalakummardamisega.
Nii nagu Jeesus tõi naise olukorra prohvetlikult
päevavalgele, nii osutus Ta prohvetiks ka naise
poolt tõstatatud tõelise jumalateenimise
küsimuses. Jeesus ütles, et pääste
tuleb juutidele antud tervikliku ilmutuse kaudu. Samaarlased
tunnistasid Pühakirjana vaid Moosese raamatuid.
Seal oli küll õige tunnetus, ent osaline,
väga puudulik võrreldes terve Vana Testamendiga.
Meilegi on oluline tundma õppida Jumala Sõna
tervikuna, mitte vaid meile sobivaid või meile
kergesti mõistetavaid osi sellest. See on üks
Piibli süstemaatilise tundmaõppimise kõige
tugevamaid põhjendusi - võimaldada Jumalal
meid kõnetada kogu Tema Sõna, selle terviku
kaudu. Jumal õnnistab meid, kui lubame Tema Sõnal
tervikuna meid kõnetada ja muuta.
Jeesus oli tõepoolest prohvet - naine ei saanud
ise ilmselt aru, kuivõrd märki ta selle
hinnanguga tabas, aga Johannes ütles seda antud
lõigus evangeeliumi lugejatele mitmel korral.
Jeesus ilmutas naisele tema olukorra - et ta oli otsija
ja eksija; Jeesus ilmutas tõelise jumalakummardamise
sisu ja seda, milline on Jumal. Jeesus avaldas Samaaria
naisele ja evangeeliumi kaudu meilegi, et Jumal ei ole
seotud ühegi paiga või ajaga, vaid et Jumal
"tahab end siduda" meie olemusega, sellega,
millised me oleme ja millisteks me tahame muutuda. Seega,
Jumal otsib neid, kes Teda vaimus ja tões kummardavad
- teisiti ei saagi Jumalat kummardada, teisiti on kõik
inimesed nagu samaarlased, kes kummardavad, mida nad
ei tea.
Kahjuks esindasid jüngrid antud sündmuses
Jeesuse prohvetlikust mõjust puutumata inimesi.
Nad panid imeks, et Jeesus naisega kõneles. Märkame,
kuidas eelarvamused mõjutasid jüngrite "mõistmishorisonti".
Eelarvamused samaarlaste ja naiste suhtes piirasid jüngrite
vaadet nägemaks toimunud vestluses seda, mida Jeesus
selles nägi ja mida Samaaria naine nägema
hakkas.
Juudid õpetasid, et juudi mehel ei sobi üldse
avalikus kohas naisterahvaga rääkida (isegi
mitte oma naisega), sest see viib mõtted Pühakirjalt
ära ja see pole hea. Sellist vaadet esindavad küll
hilisemad kirjalikud allikad, ent võib arvata,
et ega Jeesuse ajalgi selles küsimuses väga
avarat suhtumist ette ei tulnud. Jüngrid suutsid
hoiduda küsimusest, mis nende südames pakitses:
"Mida sa temaga räägid?" Ent kui
Jeesus teatas, et Ta on saanud "süüa
rooga, mida jüngrid ei tea", mõistsid
jüngrid seda eelkõige otseses tähenduses.
Jeesus aga kõneles sisemisest rahuldusest Jumala
tahte täitmise üle. Just seda eesmärki
teenis Jeesuse vestlus Samaaria naisega.
Samaaria naine on aga elav tunnistus Jeesuse prohvetlikust
mõjust. Jeesusega kohtumise kaudu enesega ja
Jumalaga silmitsi seisnud naine muutus. Ta ei häbenenud
enam teiste poole pöörduda, ta kutsus teisi
Jeesuse juurde, tunnistades oma läbielamusest.
Ta ütles: "Tulge kõik - mul on teile
midagi öelda. Ma olen leidnud prohveti, kes annab
elava vee. Ta ütles mulle kõik, mis mina
olen teinud." See ongi tunnistamise sisu - üles
kutsuda inimesi tähele panema seda, mida Jumal
on meie elus teinud. Selleks pole vaja eriharidust,
selleks on vaja igapäevast osadust Jeesusega. Siis
on meil alati ka millestki rääkida.
JEESUS ANNAB PROHVETLIKU HINNANGU INIMESTE VAIMULIKULE
OLUKORRALE
Jeesusel on prohvetlik, läbinägelik pilk
olemasoleva olukorra hindamisel. Võrdluseks mõtleme,
milline võis olla jüngrite hinnang lähedal
asuva küla ja antud piirkonna misjoniperspektiividele.
Sellest on ju jutt, mitte põllumajandusest. Koos
teiste juutidega pidasid nad seda üldse üheks
kahtlaseks piirkonnaks - nendel inimestel on puudulik
tunnetus Jumala tahtest, oma arusaamad Jumala kummardamisest,
nende eluviisid jätavad soovida, ühesõnaga
"väga kõva pinnas". Kui ehk mitu
aastat tõsist tööd teha ja vaeva näha
ja külvata Sõna, siis ehk kunagi on midagi
lõigata
Ent Jeesus ütles: "Põllud on lõikuseks
valged," st valmis. Jeesus teadis, millise tunnistusega
läheb oma kodukülla üks muudetud inimene,
Samaaria naine ja missugused tagajärjed sellel
tunnistusel on. Jeesus ütles jüngritele: "Tõstke
silmad ja vaadake põlde - need inimesed on valmis
teie sõnumit vastu võtma, nad on otsijad,
kes ei oska lõpuni seletada, mida nad otsivad
- põllud on juba valged lõikuseks."
Kõige enam vajame oma vaimulikus töös
Jeesuse prohvetlikku hinnangut olukorrale, Tema Vaimust
valgustatud prohvetlikku tunnetust oma rahva olukorrast.
Milline on Jeesuse vaade Eesti vaimulikule põllumaale?
Kas meil on inimesi, kes on kogenud Jeesuse prohvetlikku,
muutvat mõju oma elus ja on valmis sellest teistele
tunnistama? Tõstkem oma silmad ja vaadakem koos
Issandaga. Pangem tähele Tema hinnangut!
Samaaria naise suu kaudu kõlab meieni tunnistus
Jeesusest: "Isand, ma näen, et sa oled prohvet."
Jeesus on prohvet meie isiklikus elus, kes asetab meid
silmitsi iseendaga ja Jumala päästega. Jeesus
on prohvet Jumala teenimise küsimustes. Ta avaldab
tõelise jumalakummardamise saladuse - kuna Jumal
on Vaim, soovib Ta olla nendega, kes Teda tões
ja vaimus kummardavad. Ent Jeesus suudab prohvetliku
läbinägelikkusega hinnata inimeste tegelikku
vaimulikku olukorda ja koguduse tõelisi perspektiive.
Otsigem Tema hinnangut olukorrale, tõstkem oma
silmad ja vaadakem koos Temaga!
PEETER TAMM
Elva Baptistikoguduse pastor
75
AASTAT JOHANN KLAANMANNI SURMAST
19. augustil korraldas Samaaria Eesti Misjon Läänemaal
Võnnu kunagise koolimaja õuel kontsertjumalateenistuse
Johann Klaanmanni mälestuseks. Selle ürituse
organiseerijad ja läbiviijad oli Toomas Nõlvak
ja Toomas Vallimäe. Kontserdiga tähistati
ka Samaaria misjoni kümnendat tegevusaastat.
Miks just Võnnus ja kes oli Johann Klaanmann?
Johann Klaanmann (1858-1926) oli kunagine Võnnu
kooliõpetaja ja lauluraamatu "Laulud Talle
kiituseks" väljaandja. Olles Eesti rootslane,
õppis Klaanmann Paslepa õpetajate seminaris
Thure-Emanuel Thoréni käe all, kust sai
selged usulised mõjutused ning äratuse.
Tänu Johann Klaanmannile on meie tänaseski
lauluvaras palju rõõmsaid ja ilusate meloodiatega
laule. Kõigest sellest rääkis Võnnus
lähemalt Jüri Nõlvak.
Muusikalises osas astus üles ansambel Robirohi,
kes esines oma tuntud headuses. Ka ühislaulud koos
rahvaga tulid ansambli saatel toredasti välja.
Vaimulikku sõna jagas Helari Puu, kes juhtis
tähelepanu järgmisel päeval peetavale
Eesti taasiseseisvumispäevale. Kristlastena on
meil vastutus palvetada oma maa ja selle juhtide eest.
Nagu meil tuli läbi minna raskusteaja proovist,
tuleb meil läbida ka edukamate aegade proov Jumala
austuseks. Johann Klaanmann on oma jälje ajalukku
jätnud. Mida tuletavad järgnevad põlvkonnad
meelde meist?
Järgnes ühine tänusöömaaeg
ning päev lõppes kohapeal organiseeritud
segakoori esinemisega. Koori juhatas Marika Kahar.
Samaaria Eesti Misjon kasutab Võnnu kunagist
koolimaja oma tööpunktina. Lisaks turvakodu
funktsioonile peetakse seal aeg-ajalt külarahvale
ka vaimulikke koosolekuid.
HELARI PUU
Toimetuselt: Oma pika töömehetee ühe
osa veetis Johann Klaanmann Valgas, kus ta oli 1910-1919
köster-kooliõpetaja ja kommertskooli usuõpetaja.
"Laulud Talle
kiituseks" tiitelleht
UUDISEID
22. juulil taaspühitseti Hiiumaal Ühtris
tagastatud palvela. Palvela taastati Käina koguduse
pastori Meinhard Elmi juhtimisel.
Pidupäevane palvemaja oli rahvast tulvil. Talituse
viisid läbi Eesti EKB Liidu president Helari Puu,
Kärdla koguduse pastor Erki Tamm ja Meinhard Elmi.
Jutlustas Helari Puu. Tervitamas olid koguduste pastorid
Külamalt, Nurstest, Harjult, Laukalt, Luguselt,
Paladelt ja Kärdlast. Kirjalik tervitus oli saabunud
Soomest.
Eesti EKB Liit eraldas Eesti Kirikute Nõukogu
kaudu liidule riigieelarvest saadud summast 15 000 krooni
selle palvela katuse uuendamiseks.
* * *
6. augustil moodustasid Tallinna Pereraadio, Kuressaare
Pereraadio ja Eesti Kristliku Ministri esindajad Eesti
Pereraadio. Eesti Pereraadio on mõeldud Eestis
tegutsevaid Pereraadioid ühendava organisatsioonina,
mille kaudu toimuks vaimuliku ja majandusliku abi koordineerimine,
koostöö ja kontaktide arendamine nii kodu-
kui välismaiste kristlike kirikute ja kogudustega,
üksikisikute ja organisatsioonidega.
* * *
Tänavu soovib Tartus asuvasse Kõrgemasse
Usuteaduslikku Seminari astuda hulgaliselt vene rahvusest
teoloogiahuvilisi. Avalduse õpingute alustamiseks
on andnud 19 kandidaati, kellest 14 on vene rahvusest.
Enamik neist on pärit Kohtla-Järvelt ja Sillamäelt.
"Ma loodan, et lisaks teoloogiale õpin
ma ka eesti keelt," kinnitas Jekaterina Jegorova
Kohtla-Järvelt. Kõrgem Usuteaduslik Seminar
on valmis pakkuma eesti keele õppimise võimalust.
"Niisugune huvi on ainult tervitatav. See on tegelik
integratsioon, mis leiab aset suhtlemis- ja õpiprotsessis,"
ütles rektor Toivo Pilli. Tõsi, osade uute
tudengite eesti keel on juba praegu piisav suhtlemiseks
ja teksti lugemiseks.
IGAL
LAPSEL ON ÕIGUS HARIDUSELE, TERVISELE JA JÕUDEAJALE
30. juulist 12. augustini toimus Tallinnas
ja Tartus Rootsi Misjonilepingu Kiriku noorte poolt
algatatud projekti "Rätt" (rootsi keeles
"õigus") raames lapse õiguste
konverents, mis toetub ÜRO lapse õiguste
konventsioonile. Konverentsil oli osalejaid Kongost,
Ecuadorist, Rootsist ja Eestist. Külalisi võõrustas
Eesti EKB Liidu Laste- ja Noortetöö Keskus.
Möödunud aastal Rootsis toimunud samasugusel
konverentsil oli teemaks laps ja haridus. Lapse õiguste
konventsioonis on kirjas, et igale lapsele tuleb anda
võimalus omandada tasuta põhiharidus.
Ometi kõik riigid, kes konventsioonile on alla
kirjutanud, ei täida seda. Näiteks Kongos
ja Ecuadoris on igasugune haridus tasuline ja paraku
ei ole võimalik kõikidel lastel saada
isegi mitte algharidust. Ecuadoris on kaksteist ja pool
miljonit elanikku, kellest 49 protsenti on kuni 18-aastased,
kellest omakorda elavad vaesuses 75 protsenti. Kõikide
riikide esindajad tõdesid, et seadusi ei tunta.
Inimesed peaksid seadusi paremini tundma, et nõuda
endale õigusi, mis peaksid neile olema tagatud.
Praktilises elus on ikka nii, et seadusi hakatakse uurima
alles siis, kui ollakse nii õnnetus olukorras,
et sellest väljarabelemiseks ei jätku enam
jõudu.
Eestis toimunud konverentsil räägiti lapse
õigusest tervisele. Kahe nädala jooksul
kuuldud loengud ja lastekeskuste külastused püüdsid
anda juhiseid, kuidas aidata neid lapsi, kelle õigusi
ei täideta. Probleeme on nende lastega, kel puudub
kodu, nö riski- ehk tänavalastega. Samuti
kannatavad ka liigpuudega hüljatud lapsed. Nii
nagu rahal on kaks külge, nii ka lapse õigustel.
Lapsel on õigused ja neid ei tohi rikkuda ei
lapsevanem ega ka riik. Õigustega käib alati
kaasas kohustus ja vastutus. See, et tagada lapse õigust
tervisele, sõltub paljuski lapsevanema ja ka
riigi vastutustundest. Samuti sõltub lapse tervis
toitumisest, uneajast ja hügieenist, kuid kui need
vajadused on rahuldamata, siis on ikkagi tegu kellegi
vastutustundetusega.
Järgmisel aastal on konverentsi teemaks lapse
õigus jõudeajale ehk vabaajale.
Kuulutaja vestluskaaslasteks olid Ruth Santana Ecuadorist
ja Jimmy Mabaku Lukau Kongost.
RUTH
SANTANA, KELLENA SA TÖÖTAD?
Erialalt olen psühholoog ja töötan tänavalaste
keskuses.
ON SUL KA KOGUDUSE JUURES MINGEID ÜLESANDEID?
Olen pastori abikaasa ja poole oma ajast olen 60-liikmelise
koguduse teenistuses.
MILLINE ON KÕIGE SUUREM RÕÕM
SINU TÖÖS?
Töö on väga raske, kuid püüan
pakkuda nendele lastele armastust, turvalisust ja kaitset.
Suurt rõõmu teeb laste tänulik naeratus
ning nende oskus rõõmu tunda vähesest.
Lapsele on tähtis, et ta tunneks end kaitstuna,
siis on ta ka õnnelik.
KAS TEIE MAA ON ALLA KIRJUTANUD LAPSE
ÕIGUSTE KONVENTSIOONILE JA KAS SEDA TÄIDETAKSE?
Ecuador kirjutas sellele alla 1990. aastal. Valitsus
on huvitatud, et laste õigused tagataks ja teeb
selle nimel tööd. On mitmeid asutusi, mis
tegelevad peredega, et tagada neile esmast arstiabi,
toitu ja riideid.
MILLINE ON SINU MEELEST KÕIGE
VALUSAM PROBLEEM SEOSES LASTEGA?
Meie maal on palju tänavalapsi, kuid riik eraldab
liiga vähe raha laste toetuseks ja seepärast
on raske töötada ning ei suudeta aidata kõiki
lapsi. Samal põhjusel on kahjustatud ka peresuhted.
Vanemad peavad minema tööle teistesse riikidesse
ja see ei ole enam lastele hea. Lapsed kannatavad ühiskonna
ebastabiilsuse all.
LAPSE ÕIGUSTE KONVENTSIOONIS
ON KIRJAS, ET IGA LAPS PEAB SAAMA PÕHIHARIDUSE
TASUTA.
Meil on valitsuse poolt finantseeritavad koolid, kus
lapsevanem maksab väikese osa. Valitsusel on spetsiaalne
programm, et muretseda lastele raamatuid ja õppevahendeid,
kuid see ei jõua kahjuks kõikide lasteni,
eriti maalasteni. On ka erakoole, mille tase on palju
parem, kuid nendes peavad lapsevanemad kogu raha ise
maksma.
KAS VANEMAD SUUDAVAD MAKSTA KOOLIRAHA?
Peredes, kus on neli ja rohkem last, ei suudeta kooliraha
maksta.
OLED EESTIS ESIMEST KORDA. MIDA SA
TEADSID VAREM EESTI KOHTA?
Ma arvasin, et Eesti on üks osa Venemaast, kuid
siia tulles sain teada, et Eesti on iseseisev riik.
Näen ja imestan selle üle, kuidas te olete
nii lühikese ajaga end üles töötanud.
Olen tänulik, et sain teie maad tundma õppida
ja kohtuda toredate inimestega. Külastasin mitmeid
tänavalaste keskusi ning laste rehabilitatsiooni
keskusi ja sain järjest rohkem kinnitust, et see
on väga vajalik töö. Soovin teile nii
suurt edu, et tulevikus võiks olla üha vähem
tänavalapsi.
Olen näinud, et see töö on raske, aga
tean, et meil on eriline jõuallikas Jumalas ja
kui teeme seda tööd Jumalale, ei lähe
see töö kunagi tühja.
Küsitles PILLE HAVAKATS
Kongolased
külastasid Eesti EKB Liidu pastorite perede laagrit
Nuutsakul. Pikem mees on Jimmy.
JIMMY MABAKU LUKAU, MIS AMET SUL ON?
Olen Kongo Demokraatliku Vabariigi Protestantlike Kirikute
Nõukogu asepresident majandusküsimustes.
MILLINE ON KIRIKU OLUKORD KONGOS?
Võiks öelda, et hea. Me palvetame ja otsime
lahendusi. Kirik peab olema see, kes tõstab häält,
kui on probleeme. Mul on hea meel, et protestantlikud
kirikud on ühinenud ja üritavad mõjutada
poliitikuid.
KUI SUUR ON SINU PERE?
Kasvatame abikaasaga üheaastast poega.
KUIDAS SA OLED SEOTUD LASTETÖÖGA?
Olen skautide juht ja pühapäevakoolide direktor
Kongo pealinnas Kinshasas.
KUI PALJU KÄIB TEIL PÜHAPÄEVAKOOLIS
LAPSI?
Väga palju, kuid muret teeb töötegijate
puudus.
MILLEGA TEGELEVAD SKAUDID?
Samade asjadega nagu mujal maailmas. Järgime ülemaailmse
skaudiorganisatsiooni eeskirju. Skaut peab iga päev
midagi head tegema oma ligimesele. Meie eesmärk
on olla eeskujuks teistele. Tuleb armastada Jumalat,
iseennast ning teisi inimesi.
KAS KONGO ELANIKUD ON TEADLIKUD LAPSE
ÕIGUSTE KONVENTSIOONIST?
Riik on sellele alla kirjutanud, kuid paljud ei tea
sellest kahjuks midagi.
KUI PALJU ELAB KONGOS INIMESI? KUI
SUUR OSA NEIST ON LAPSED?
60 miljonit, kellest 70 protsenti on noored ja lapsed,
seega 42 miljonit on lapsi ja noori.
MILLINE ON LASTE OLUKORD KONGOS?
Laste olukord on keeruline. Meie riigis on sõjaolukord
ja lapsed on kaasatud sõjategevusse. Riik on
justkui jagatud kaheks osaks, ühes osas käib
sõda ja teises tavaline elu. Kirik püüab
midagi teha selle olukorra parandamiseks.
KAHE NÄDALA JOOKSUL ON TEKKINUD
PALJU MÕTTEID JA IDEID. MIDA SA NÜÜD
NENDEGA PEALE HAKKAD?
Kuulusin enne ühte delegatsiooni, kelle ülesandeks
oli Kongo presidendile meelde tuletada, et lastel on
oma õigused ja neid tuleb täita. Kavatsen
seda tööd koju naastes jätkata. Tahaksin
aidata tänavalapsi, rajades varjupaiku ja erinevaid
lastekeskusi.
MIS OLI KONVERENTSIL KÕIGE KASULIKUM?
Mulle meeldis, et me saime rääkida erinevate
riikide esindajatega ning mina isiklikult sain uut julgustust,
et jätkata Kongos lapse õiguste teemal rääkimist.
Meil on raske olukord.
MIS TEEB SIND ÕNNELIKUKS?
Kui räägitakse asjadest nii, nagu need tegelikult
on. Mulle meeldib elu.
MIDA SA SOOVID KUULUTAJA LUGEJATELE?
Teadvustage, et maailmas on riike, kus on väga
raske olukord ning vajadus eestpalveks on väga
suur. Võib-olla on võimalik Eesti välispoliitikaga
mõjutada Kongo naaberriike. Nad on väga
agressiivsed ning suureks ohuks meile.
Jimmy ütles eesti keeles: "Pille, palun
saada mulle see ajaleht!"
Küsitles URMO REITAV
Pille Havakatsi fotod
TUNNISTUS
Minu nimi on Mathilde Kaldver. Ema oli Anna-Maria Neufeld
ja isa Priidik Prooso. Mul oli kolm venda ja kaks õde.
Nii oli meid kokku kuus last. Sündinud olen ma
Keila jõe kõrgel kaldal Siimu talus, mis
on Kohilast umbes kolm kilomeetrit jõge pidi
Tallinna poole. See oli minu ema vanemate talu.
Meie talu koosolekutest sai alguse Kohila kogudus.
Kõige alguses peeti koosolekuid meie kodus Siimul.
Isa Priidik Prooso oli koguduse juht. 1903. aastal sai
kogudus ametliku tegutsemiseloa. Aga koosolekuid peeti
palju varem. Kui 1923. aastal valmis Kohila palvemaja,
siis läks koosolekute pidamine muidugi sinna. Isa
oli ikka koguduse vanemaks.
Mina olen sündinud 1909. aastal. Juba varajases
lapseeas hakkasin laulma. Meil, lastel, oli kõigil
hea lauluhääl. Pärisime selle oma emalt.
Tema oli isale ikka köstri eest laulu alustamas
ja vedamas.
Läksin koos õe Leidaga (Kant) juba varakult
karja. Karjas laulsime kõiki neid laule, mida
olime tunnis meelde jätnud. Nii me ennast koolitasime
laulma. Hiljem laulsime Leidaga paljudes Eestimaa kohtades,
küll vangimajas ja pidalitõbiste varjupaigas,
küll haiglates, küll palvemajades ja muudel
kogunemistel. Kitarr oli meil ühes ja Leida oli
sopran, mina alt. Me sobisime hästi ja meie laul
oli alati oodatud.
Meie kodus Siimul olid suured äratuskoosolekud.
Üheks kõnelejaks oli ema vend Johannes Neufeld
Tallinnast. Mäletan, kuidas ühel äratuskoosolekul
onu Neufeld vaatas aknast välja jõe poole
ja küsis, kes tahaks Jumala lapseks saada? Olin
siis kümneaastane. Tulin tagatoast välja ja
läksin laua alla põlvili maha. Ütlesin,
et mina tahan Jeesuse lapseks saada. Laua alla läksin
sellepärast, et mujal ei olnud ruumi. Tuba oli
väike. Rahvast oli palju.
Laua all palusin kõva häälega. Kõik
kuulsid. Jeesus ka. Üks vana õde, Priimetsa
Leena, Urgemäe kooli koristaja, võttis mind
sülle ja kõik olid väga rõõmsad.
Ja mina olin ka rõõmus. Nüüd
olin mina ka Jumala laps. Olin väga õnnelik.
Kõik, kõik olid väga õnnelikud.
Järgmisel kevadel, nelipüha ajal, kui ristimise
aeg kätte jõudis, ütlesin: "Mina
lähen ka!" Teised õed, kes juba enne
mind olid saanud usklikuks, tulid ka ristimisele --
nii Alma (Kallis) kui ka Leida (Kant). Meid kõiki
kokku oli ristimisel viisteist. Meie papa ristis meid.
Pidin sellel päeval karjas olema, kuid üks
vana õde oli seni minu eest, kui mind ristiti.
Niimoodi oli siis sellel päeval meie kodus.
Kui Kohila palvemaja valmis sai, siis käisime
ikka kaks korda igal pühapäeval seal tunnis.
Ikka kolm kilomeetrit tundi ja kolm tagasi. Kaksteist
kilomeetrit päevas. Lisaks veel lauluharjutused
nädala sees. Laulsime palju.
Ühel lauluharjutusel ütles Edgar Kaldver,
et mina tulen täna teile. Läksime Siimu koplis
ühe männipuu alla ja ta ütles: "Ma
tahan sulle midagi ütelda." Ta ütles
mulle: "Kas sa tahaks mulle naiseks tulla?"
Ma ütlesin, et me läheme koju, eks seal näe.
Ja siis, kui me tuppa läksime ja mamma oli toidu
valmis pannud, siis laua ääres ütlesin,
et Edgar tahab midagi ütelda. Ütlesin, et
Edgar tahab mind endale naiseks võtta. Ja siis
me läksime tahatuppa ja palusime kõik seltsis
koos Jumalat.
Edgar oli siis juba Kohila kogudusevanema abi ja nii
oleme pikki aastaid koos jumalariigi tööd
teinud. Vanemas eas oleme olnud veel kümme aastat
Avispea koguduses tööl. Palju on tööd
tehtud. Jeesus on aidanud.
Edgar oli sõjas ja vangis. Ta on olnud kodust
kaua eemal. Olen Jeesuse abiga üksi kolme tütart
kasvatanud ja nad kõik on Jumala lapsed ja ka
lapselapsed on Jumala lapsed. See pole midagi muud,
kui palve vili.
Tänu Jumalale, et Ta on mind hoidnud kõige
halva ja kurja eest. Olen väga õnnelik,
et Jeesus on mind siiamaani hoidnud. See on kõik
mu vanemate palvete tulemus.
MATHILDE KALDVER
Kohila Baptistikogudus
TÕEOTSING
Mu isa oli filosoofia ja psühholoogia professor
Zürichi ülikoolis, vaga juut, kes kasvatas
oma kolm last tõsisteks juutideks. Nädal
nädala järel õpetati meile heebreakeelset
Piiblit, juutide ajalugu, traditsioone, pühi ja
palveid.
Olin alla kahekümne aasta vana, kui mind valdas
järelejätmatu soov tõde leida. Valisin
õppeaineteks filosoofia ja psühholoogia,
teadusharud, mis väidavad, et neis leiame tõe.
Kuigi mu hing igatses Jumala järele, kellega mu
esiisadel oli isiklik kontakt olnud, viisid mu õpingud
mind järeldusele, et kõige õigem
on ateistiks muutuda, sest tõde ei ole olemas
-- tõde on suhteline, igaühel on erinev
arusaamine tõest. Kaotasin huvi elukutse vastu,
mida olin õppinud ja kuigi olin värske psühholoogiadoktor,
läksin abivajajana tagasi kodulinna Zürichisse.
Oma hingekitsikuses pöördusin kolme spetsialisti
poole, kuid ei professor, arst ega ka rabi ei suutnud
mind aidata.
Jätkasin õpinguid puuetega laste õpetaja
kutse saamiseks. Neil kursustel puutusin esimest korda
elus kokku tõsiusklikuga. Igal loengul istus
ta mu kõrval. Püüdsin temast vabaneda,
kuid tagajärjetult. Kirjutasin talle isegi kirja,
milles ütlesin, et ma ei soovi tema sõprust,
sest olen juuditar ja tema kristlane - me ei saa sõbrad
olla! Mulle jääb tänini arusaamatuks,
miks mul olid tema vastu sellised tunded, kuigi ka kõik
mu teised sõbrad olid ristiusku. Võib-olla
tundsin vaistlikult, et tema on erinev ning on hädaohuks
mu tõekspidamistele ja vanemate usule.
Tajudes mu hinge kitsikust, ütles mu sõber
ühel päeval, et ta pastor võib mind
aidata. Naersin kibestunult. Kas ta on hull, et ta arvab,
et professor Wreschneri tütar läheb kunagi
ristiusu pastori juurde? Kuid mingi seletamatu vägi
tõmbas mind nende poole ja lõpuks otsustasin
siiski oma uue sõbra nõuande järgi
toimida. See osutus mu pöördumise alguseks.
See väga haritud ja sügavalt usklik pastor
oli mulle suureks abiks. Kord, olles kõik oma
mured talle puistanud, pani ta käed kokku ja palvetas.
Ta rääkis nagu kellegagi, kes oli sealsamas
toas. Sel momendil kadus mu ateism, kuid mitte mõistusega
võttes, vaid ma tunnetasin Jumala lähedalolu
palve ajal.
Varsti pärast seda läksin esmakordselt kirikusse.
Ehmudes sai mulle selgeks, et seal on rahu, mida olin
asjatult otsinud nii sünagoogis kui ka ülikoolis.
Palve ja Jumala Sõna kuulutus juhtisid mind
ateismist, pimedusest ja meeleheitest välja valgusesse
ja rõõmu mu Taevase Isaga. Õppisin
ise Jumala poole hüüdma, kui mind valdasid
kahtlused ja kartused või kui seisin probleemide
ees.
Oli möödunud aasta ajast, mil need armsad
hinged minu eest palvetama hakkasid. Lahkusin oma kodulinnast
ülirõõmsana taastatud palveelu ja
osaduse üle mu esiisade Jumalaga. Paistab aga kummalisena,
et ma tol ajal nagu ei kuulnudki Kristuse nime nimetatavat.
Zürichist lahkudes läksin oma pastorit tänama
tema abi eest minu Jumala, juutide Jumala leidmisel.
Ta vastus pahandas mind väga: "Kas te arvate,
et oleksin teid ilma Kristuseta aidata saanud?"
Mu õpiaastad olid möödas, kuid pidin
veel kirjutama väitekirja diplomi saamiseks. Võtsin
vastu pakkumise minna õpetajaks noorele tuberkuloosihaigele
mägedesse, looduslikult imekaunisse kohta.
Pühapäeviti ruttasin näljasena Elu ja
Tõe järele väikesesse kirikusse. Ent
kõik oli muutunud, seisin vastamisi ühe
nimega -- Jeesus Kristus. See, mida kartsin, oli juhtumas.
Tundsin end vastasleeri tõmmatavat, nende hulka,
kes olid sajandeid meie vaenlased olnud. Midagi, mille
olemasolust ma senini ei olnud teadlik, näis mu
sees üles kerkivat. Võib-olla oli see aastasadu
kestnud vastuhakkamine ja viha Kristuse vastu juudi
hinges. Mu rõõm ja rahu kadusid, palveelu
kuivas kokku. Näis, nagu laskuksin täielikku
pimedusse. Väike kabel tõmbas mind aga magnetina
ja ma läksin pühapäev pühapäeva
järel, tundes piina ühe nime kõlast,
mida ma ei tahtnud kuulda.
Mõne nädala pärast läksin pastori
juurde abi otsima. "Kas te loete Uut Testamenti?"
küsis ta. "Ei, see raamat ei ole juutide jaoks."
-- "Kahjuks ei saa ma siis teid aidata -- te peate
Uut Testamenti lugema," oli vastus, millega meie
kõnelus lõppes.
Olin kaotanud oma ainsa lootuse. Tagasi minna ma ei
saanud, kuid edasiminek tähendas lugeda raamatut,
mille vastu mul olid samad tunded kui Jeesuse nime vastu.
Ent ühel päeval laenasin oma õpilase
Piibli ja hakkasin Uut Testamenti lugema. Lugesin algusest
lõpuni. See näis olevat fantastiline, uskumatu,
muinasjututaoline. Mu mõistus keeldus uskumast,
kuid mu hing kisendas Jumala järele, kes oli oma
palge mu eest peitnud. Tundide viisi üksinda suusatades
või lumistel mäenõlvadel jalutades
põlvitasin ikka ja jälle, et Jumalalt abi
ja juhtimist paluda ning vahetevahel näisid mõned
sõnad nagu taevalikust helgist valgustatutena
mu hinge tungivat, kus nad kaheteralise mõõgana
kõik endised tõekspidamised Jumalast,
Kristusest ja Uuest Testamendist läbi lõikasid.
Esimest korda elus õppisin tundma Piibli keskset
kuju, Kristuse isikut, Tema sündi, tegevust maa
peal, surma ja ülestõusmist.
Olin kümme kuud selles mäestikukülas.
Nii päeval kui öösel viibisid mu mõtted
Uue Testamendi tõdede juures. Mõned sõnad
näisid nädalaid kõlavat: "Mina
olen maailma valgus. Kes mind järgib, see ei käi
pimeduses, vaid temal on elu valgus" (Jh 8,12).
"Kes mind järgib
" Kas see oli
võti, mis avas taeva? Aga kuidas ma võiksin
midagi sellist teha? Mis oleks mu isa selle kohta öelnud?
Kuid vastus tuli Pühakirjast: "Kes isa või
ema enam armastab kui mind, see ei ole mind väärt"
(Mt 10,37). Igale küsimusele leidus vastus sellise
autoriteediga, mis oli ainul Jumalalt.
"Mina olen uks. Kui keegi minu kaudu sisse läheb,
siis saab ta õndsaks ja käib sisse ja välja
ja leiab karjamaad" (Jh 10,9). Kas oli võimalik,
et Tema oli tõesti uks ja Tema kaudu ma leian
taeva avatud olevat?
Siis seisin vastamisi salmiga: "Mina olen tee
ja tõde ja elu, ükski ei saa Isa juurde
muidu kui minu kaudu" (Jh 14,6). Jeesus oli isik,
mitte mõtete süsteem. Olin asjatult kogu
oma elu tõde otsinud ja siin ütles Jeesus:
"Mina olen Tõde. Tule minu juurde, järgi
mind ja sa leiad Tõe. See ei olnud mingisugune
abstraktne tõde, mis pimedasse keerdkäiku
viis, see oli tee, millel võisin käia Jumalaga,
tee, mis viis igavesse ellu. Kas Jeesus võis
taastada sügava osaduse mu Taevase Isaga?
Siis lugesin järgnevaid sõnu: "Ja
mis te iial palute minu nimel, seda mina teen, et Isa
kirgastataks Pojas" (Jh 14,13). Paluda Jeesuse
Kristuse nimel? Selle nimel, kelle vastu olin nii väga
võidelnud? Siin oli võti. Nüüd
teadsin, et olin lahendanud sügavaima mõistatuse.
Ent tõmbusin kartlikult tagasi. Senini ei olnud
ma midagi teinud, mis mind juutide hulgast välja
oleks viinud. Olin lugenud Uut Testamenti, kuid tundsin,
et võisin igal ajal tagasi tõmbuda. Jeesuse
nimel paluda tähendaks aga end siduda. Mul ei tuleks
mõttessegi mõne prohveti nimel paluda.
Kes paluks Jeremija või Hesekieli nimel? Kui
palun Jeesuse Kristuse nimel, tunnistan ma Tema suuremaks
prohveteist -- Jumala Pojaks. Kas ma julgen seda teha?
Raske sisemine võitlus kestis nädalaid.
Kuid tuli päev, mil lumeväljakutelt koju jõudnuna
astusin oma väikesesse tuppa, sulgesin ukse ja
põlvitasin, et esimest korda elus Jeesuse Kristuse,
Jumala Poja nimel palvetada. Ma ei unusta kunagi seda
valgust, rõõmu ja rahu, mis mitte ainult
terve mu olemuse, vaid kogu toa täitsid. Jumal
oli seal, Jumal Isas ja Jumal Pojas. Olin leidnud tee
Isakodusse, et mitte kunagi enam sealt lahkuda.
Usurändur 1967
Välismaalt
JIMMY CARTER KUTSUS ÜLES MISJONILE
Endine
USA president Jimmy Carter esines üle kaheksa tuhande
külalise ees Cooperative Baptist Fellowshipi (CBF)
peakoosolekul, mis toimus 28.-30. juunini Atlantas.
CBF tähistas käesoleval aastal oma kümnendat
aastapäeva. CBF asutati 1991. aastal Ameerika Lõuna
Baptistiliidu "mõõdukate" liikmete
poolt, kes ei olnud nõus oma liidu üha konservatiivsemaks
muutuva juhtimisstiiliga. Jimmy Carter distantseerus
Lõuna Baptistiliidust eelmisel aastal.
Jimmy Carter julgustas CBFi liikmeid haarama initsiatiivi
ja võitma "traditsioonilised" baptistid
oma partneriteks. Eesmärgiks peaks olema suurendada
liikumise misjonlikku löögijõudu. "Minge
kui kristlased ja baptistid oma teed, kellel ei ole
mingit muud soovi kui Jeesust järgida," kutsus
ta konverentsi üles. Jimmy Carter rääkis
traditsiooniliste baptistlike väärtuste uuesti
lahtimõtestamisest nagu kohaliku koguduse iseseisvus,
kõikide usklike preestriseisus ja ka kiriku ning
riigi lahusolek. Selle juurde kuulub kinnihoidmine Pühakirja
autoriteedist ja inspiratsioonist. Carter ei poolda
kirjalikke usutunnistusi, sest nende puhul olevat oht
valesti mõistetud saada.
Jimmy Carter esitas konverentsil traditsioonilise baptistliku
misjonifilosoofia, mis lähtub sellest, et jutlus
ja teod peavad teineteist igakülgselt toetama.
Näitena tõi ta ühe baptistidest misjonäriabielupaari
kogemused oma kodukogudusest (Plainsi Maranatha Baptistikogudus).
Jerome ja Joanne Ethridge õpetasid alates 1976.
aastast Togos inglise keelt ja jagasid pealinnas Lomes
evangeelseid kirjutisi. Nende soovil viidi nad üle
maa kirdeossa teedeta paika, et seal kohalike elanike
hulgas elada. 150 kilomeetri raadiuses ei olnud ühtegi
kristlikku tööpunkti. Abielupaar jutlustas,
aga ehitas ka koos Ameerika vabatahtlikega 167 kaevu,
21 kalasuitsutustöökoda ja ühe rippsilla.
Nüüd on selles piirkonnas 81 uut kogudust
ja viis tuhat kristlast, kes tulid usule eelkõige
tänu misjonäride elueeskujule. Carter soovis
sellist meelsust ka CBFile.
Die Gemeinde
BAPTISTIDE MAAILMALIIT KASVAS POOLE MILJONI INIMESE
VÕRRA
Viie
uue liidu juurdevõtmise järel on Baptistide
Maailmaliidus 201 liitu, uusi inimesi on maailmaliidus
umbes pool miljonit.
Aafrikast astus maailmaliitu neli baptistiliitu. Üks
neist asub Lõuna-Sudaanis (see on piirkond, kust
tuleb pidevalt teateid kristlaste tagakiusamise kohta).
Lõuna-Aafrika Vabariigi Natali provintsi India
päritolu baptistide liidus on 26 kogudust 3500
liikmega. Gambia baptistiliidus on vaid viis kogudust
ja 479 liiget ning Madagaskari baptistiliidus 55 kogudust
ja 3000 liiget.
Aasiast astus maailmaliitu suur India Orissa osariigi
baptistiliit, milles on 1117 kogudust ja 350 tuhat liiget.
Die Gemeinde
TELEVISIOON HUKUTAB INDIAANLASI
Brasiilia indiaanikülade ühendamine riikliku
elektrivõrguga on mõnel pool kaasa toonud
katastroofilisi tagajärgi. Sellest rääkis
saksa misjonär Brigitte Engelberg, kes on töötanud
üle nelja aasta üheteistkümne tuhande
guajajara-indiaanlase hulgas Brasiilia ürgmetsas,
kus ta õpetab kohalikele tervishoidu ja kirjaoskust
ning juhib eneseabi projekte, nagu näiteks uute
kaevude ehitamist. Koos elektrivooluga tuli kaugetesse
küladesse ka televisioon. Sestpeale veedavad lapsed
ja täiskasvanud tunde ja päevi pildikasti
ees ja imetlevad reklaamifirmade pakkumisi. Tagajärjed
on laastavad. Paljud indiaanlased häbenevad nüüd
oma kultuuri, mis tundub äkki väga primitiivne
olevat. Nad tahavad rääkida ainult portugali
keeles, mis on riigikeeleks. On tekkinud uued tarbimisvajadused,
mida saab rahuldada ainult raha abil. Raha saab aga
kõige lihtsamalt narkotaimede kasvatamise ja
vihmametsade maharaiumisega. Valged kurjategijad õhutavad
indiaanlasi maha müüma ka kõige vajalikumat.
Olukorda raskendab suur alkoholitarbimine. "Tsivilisatsioon
ähvardab guajajarasid," ütles misjonär.
Kõige mõjuvamaks abiks oleks indiaanlaste
eneseteadvuse tõstmine, et nad suudaksid kiusatustele
vastu panna. Selles suunas töötavad need kristlikud
kogudused, kus loetakse Piiblit guajajara keeles. Ilma
vaimuliku toeta sureks hõim viiekümne aastaga
välja, kardab misjonär.
idea Spektrum
ENAMIK SAAB USKLIKUKS KODUS
Saksamaal tegutseva Koguduste Asutamise Konverentsi
nimelise organisatsiooni küsitlus andis üllatava
tulemuse. Organisatsioon on ühenduses umbes kahesaja
iseseisva kogudusega, milles on enamasti 20 kuni 100
liiget. Nendes kogudustes esitati inimestele küsimus,
kuidas ja kus nad usklikuks said. Kokkuvõtetest
selgus, et üllatavalt paljud (38,9 %) pöördusid
kodus. Umbes üks viiendik pöördus evangeelsel
üritusel (21,6 %) või koguduses (19,1 %).
Aga ka kasarmus, rongis või koolis kinkis Jumal
otsivale inimesele uue elu.
Üle poolte küsitletutest (51,2 %) kinnitasid,
et neid aitas Jumalale "jah" ütelda kristlaste
usule vastav elu. Vähem kui veerand (23,5 %) nimetasid
sellega seoses koguduse sõbralikkust. Neli viiendikku
küsitletutest tegid oma otsuse Jeesuse kasuks vanuses
10 kuni 35 aastat. Peaaegu 40 % tegid seda 16. ja 25.
eluaasta vahel.
Organisatsiooni arvates ei ole vaid 152 küsitletava
järgi saadud tulemused väga esinduslikud ning
uurimus annab vaid ühe vaate reaalsusele. Samas
võivad kogudused sellest üht-teist õppida.
idea Spektrum
|