"Gröönimaa"
lastepäeval Paides. Loe lähemalt. Pille Havakatsi
foto
Kui palju inimesi on meie maakeral!
Kuidas nad elavad, mida nad mõtlevad, kas neil
süüa jätkub, kas nad Jumalast ka midagi
teavad? Ja kui ei tea, kes neile siis peaks Temast rääkima?
Elame sageli üksi oma
väikeses maailmas koos oma väikeste muredega.
Muidugi, väikesed on need teiste jaoks. Meie kodu
on meie jaoks maailma keskpunkt ja meie mured kõige
tähtsamad asjad üldse. Kuid kas tasub olla
üksi? Kui näeme ennast ühiskonna ühe
liikmena, muutuvad meie mõtted võib-olla
teistsuguseks? Saame mured koos teistega lahendada,
keegi tuleb meile appi ja meie saame teisi aidata?
Jeesus võttis kogu
maailma patukoorma enda peale. Tema poole võib
pöörduda kõikide küsimustega!
Selle võimaluse kasutamata jätmine ei ole
lihtsalt viga, vaid suur õnnetus. Jeesusest kuulutamata
jätmine on kuritegu nende inimeste suhtes, kes
Teda tundmata hukka lähevad. Ja muidugi on see
ka patt Jumala ees. "Minge siis, tehke jüngriteks
kõik rahvad!" ütles Jeesus (Mt 28,19).
KAKS
ASENDAMATUT SÕNA
Mõne
aasta eest Toronto lennuväljal kodumaalt külla
tulnud noorpõlvesõpra kohates ning tervitades
esitasin peatselt külalisele järgmise küsimuse:
"Kuule, Arno, sa oled nüüd saabunud inglise
keelt kõnelevasse riiki, kuidas on sul selle
maa keelega, kas oskad inglise keelt?" - "Ei
ole viga," vastas sõber, "enne Eestist
lahkumist õpetati mulle kaks ingliskeelset sõna
selgeks ja kinnitati, et nendest piisavat, nende kahega
saavat kogu Kanadas hakkama, vähemalt nende oskamise
puhul hätta küll ei jää." Loomulikult
olin otsemaid huvitatud, millised on siis need kaks
imesõna. Sain selge vastuse: "thank you"
ja "sorry" ning Arno lisas väikese muhelusega:
"Sorry tuleb siis öelda, kui juhtud teisele
varba peale astuma."
Iga eestlane vist tunneb "thank you" ja
"sorry" tähendust - "tänan"
ning "vabandust" või "kahetsen".
Kas Arno tuli kahe mainitud sõnaga Kanadas
toime? Seda ma ei tea, aga tean, et Torontos küll.
Arno käis üksinda Toronto läbi - jalutades
ja kasutades tramme, allmaaraudteed ning busse. Ta käis
ning külastas kirikuid, kodusid, ärisid, ametiasutusi
ning vaatamisväärsusi.
Kui üks keskikka jõudnud abielupaar, kelle
abielulaev oli karile jooksnud, oma hädad ja kaebused
oli abivalmis psühholoogile ära rääkinud,
päris viimane: "Kas te olete kunagi pärast
esimest armumist ja mesinädalaid teineteiselt midagi
andeks palunud või midagi tunnustavat ning kiitvat
teisele abielupoolele lausunud?" Piinlik vaikus
- ilmselt ei olnud. Hingeteadlased väidavad, et
püsiv ja elurikastav abielu on mõeldamatu
hindavate meelitusväljendusteta ja kahetsevate
vabandussõnadeta.
Näete nüüd: "thank youst"
ning "sorryst" piisab suurlinna läbimatkamiseks
ja jätkub ka abielumere laevahukuta ületamiseks.
Ma usun, et enamus meist väidaks, et maailmas puudub
riik või koht, olukord, suhe või aeg,
kus tõeline edukus, harmoonia, rahu ja õnn
oleksid saavutatavad nende kahe mõiste ning väljenduseta
- "tänan" ja "kahetsen".
Piibel on põhiliselt jutustus purunenud ning
taastatud suhtest - patt on püstitanud lahutava
vaheseina Jumala ja inimese vahele. Arm, meeleparandus
ja usk Jeesusesse Kristusesse kui isiklikku Lunastajasse
toob "kadunud lapse" taas tagasi Isa osadusse
ning koju. Juba Vanas Testamendis aimas ning koges kuningas
Taavet väidetut, jutustades avameelselt: "Ma
tunnistan Jehoovale oma üleastumised. Siis andsid
sina mu patu süüteo andeks... Rõõmutsege
Jehoovas ja ilutsege, te õiged! Ja hõisake
kõik, kes olete õiglased südamelt!"
(Psalm 32,5.11). Uues Testamendis tõstab sama
veelgi selgemalt esile apostel Paulus, kirjutades: "Kiidetud
olgu Jumal ja meie Issanda Jeesuse Kristuse Isa, kes
meid on õnnistanud kõige vaimuliku õnnistusega
taevasis asjus Kristuses... kelles meil on lunastus
Tema vere läbi, üleastumiste andekssaamine
Tema armu rikkust mööda." (Efesose 1,3.7).
Sõber, oled sa kunagi oma Looja ette astunud
lihtsa ja lapseliku palvega: "Isa, ma olen pattu
teinud, palun andesta!"? Ma võin sulle garanteerida
Jumala Sõna põhjal, mis Tõe sõnana
kunagi ei valeta - su patt andestatakse sulle, õieti
- see on juba andestatud Kristuses, kes suri ligemale
2000 aasta eest Kolgata ristil sinu ja minu pattude
eest. Sellepärast tõuse üles, tõsta
silmad taeva poole ja ütle usujulgelt: "Ma
tänan sind, Issand, et tohin olla sinu laps, Elu
laps ja võin nüüd Valguses kõndida.
Tean, et tahad mind juhtida ja saata, kuni ükskord
igavesse Isakodusse jõuan. Aamen!"
"Vabandust-kahetsen"
ja "tänan" ei ole maagilised sõnad,
ometi on nad asendamatud küll keele valdamisel-kasutamisel,
abieluõnne saavutamisel ja üle kõige
hingeõnnistuse ning igavese elu taotlemisel.
Öelgem sellepärast veel kord südamest:
"Isa taevas, ma kahetsen, andesta mulle Jeesuses."
Ja siis: "Ma tänan sind, ma austan ja kiidan
sind, Armu Issand!"
KALJO RAID (Toronto)
Usurändur 1980
EVANGELISTIL
ON LÕIKUSEKS STRATEEGIA
Oleme jõudnud 21. sajandisse. Maailmas on kuus
miljardit inimest, neist pooled pole evangeeliumi kunagi
kuulnud. Milline väljakutse evangelistidele!
Tulen Argentiinast, kus on käinud paljud evangelistid.
Ladina-Ameerikasse tulid parimad evangelistid ja kuulutasid
Jumala Sõna. Nad ei toonud kaasa suurt humanitaarabi,
vaid kuulutasid lihtsat sõnumit Jh 3,16 ja 1Ko
15. Selle külvi tulemusena on nüüd Jumala
armust miljoneid kristlasi Mehhikost kuni Argentiinani.
See on õnnistus!
Viibisin Hiinas, kus nägin Kristuse kiriku suurt
kasvu. Seal ei jätku pastoreid ja õpetajaid!
Hiina on tõeliselt õnnistatud paik. See
on lõikusaeg! Paljud teie hulgas on noored ning
seda silmas pidades peatuksin kolme punkti juures:
1. Teie isiklik suhe lõikusega.
2. Piibellik selge lõikuseplaan.
3. Paindlik metoodika lõikuse kogumisel.
Strateegiast rääkides mõtleme tavaliselt
suurtest plaanidest. Paar päeva tagasi, tulles
koos abikaasaga konverentsikeskusse, kohtusime Stephanie
Willsiga. Oleme palvetanud tema vanemate pöördumise
pärast aastaid. Küsisin Stephanielt, kas tema
isa veel elab. "Ta on surnud," kõlas
vastus. Küsisin, kuidas see juhtus ja kas isa lahkus
usus. Stephanie jutustas, et isa viimasel sünnipäeval
osalesid ka Ruth ja Billy Graham. Billy Graham pöördus
isa poole: "Minu sõber Lee Grady Wilson
on juba mitmed aastad taevas. Kas ka teie lähete
surres taevasse?" Isa vastus oli eitav. Sealsamas
juhtis Billy Graham Stephanie isa Kristuse juurde. Ta
suri mõned nädalad hiljem. Räägin
seda selleks, et mõistaksite, et Billy Grahami
nimi ei seostu vaid suurte staadionide ja teleülekannetega.
Ka sünnipäevapeol ei jätnud ta seda meest
aitamata. See on tõeline evangelismistrateegia!
Peame suurte asjade kõrval nägema ka üht
inimest, kes on teel põrgusse. Apostel ütleb
1Ko 9,12, et evangeeliumi nimel tuleb meil kõik
muu kõrvale jätta.
Teiseks on oluline meie sisemine sund. 1Ko 9,16 räägib
Paulus kohustusest evangeeliumi kuulutada. Rändame
mööda maailma hea sõnumiga ega tohi
end millestki peatada lasta. 1Ko 9,17 näitab, et
me ei kuuluta mitte oma lõbuks. Vahel on see
väga raske, kuid peame oma tööd tegema,
sest Ülemjuhataja on selleks korralduse andnud.
See on põhjus tööks, mitte isiklik
lõbu või hea teenistus.
Kui teid tabab valus kriitika, siis tuleb lihtsalt
jätkata. Eriti valus on see kriitika, mis tuleb
Kristuse Ihu poolt. Teie Ülemjuhataja on andnud
teile evangelisti ande ja saatnud ülesandega välja.
See ei sõltu sellest, mida inimesed arvavad.
Palju räägitakse vaimulikust sõjapidamisest.
Kui alustad evangelismi, siis algab kohe sõda!
Sind ründavad saatan, lihalikud inimesed, kummalised
inimesed, vahel ka kenad inimesed! Mine edasi, sest
Ülemjuhataja on selleks käsu andnud!
Olla evangelist on suur au. See pole mingi üliõpilastele
mõeldud suvine tegevus, see tähendab olla
elava Jumala preester (Ro 15,16). Kuidas sa tead oma
preestriametist?
Kui elasin noorena Argentiinas, siis oli meil palju
misjonäre. Tänu neile said minu vanemad, vend
ja viis õde päästetud. Meile tuli üks
tüüpiline Ameerika misjonär - pikk ja
vibalik korvpalluri-tüüpi mees. Tema nimi
oli Keith Benson. Ühel päeval pöördus
ta minu poole: "Luis, tule kolmapäeva õhtul
minu kontorisse. Palvetame koos!" Olin õnnelik
sellest tähelepanust. Kolmapäeva õhtul
läksin tema kontorisse. Seal oli minu kodulinna
plaan. Plaanile oli joonistatud 16 sinist täppi.
Need tähistasid meie linna vennastekogudusi, mida
minu perekond külastas. Misjonär uuris välja
minu pereliikmete nimed, samuti meie kaheksa pastori
nimed. Seejärel ütles Keith Benson: "Täna
palvetame sinu kiriku eest!" Ta nimetas kõiki
nimepidi. Olin rabatud. Mees palvetas minu kiriku eest,
kuigi kuulus ise teise kirikusse. Järgmisel korral
palusime taas 16 sinise täpiga tähistatud
kiriku eest. Misjonär võttis üksteise
järel läbi kõik kogudused ja tegi seda
väga tõsiselt.
Järgmisel nädalal oli kaardil 15-18 punast
täppi - need olid baptistikirikud! Küsisin
endalt: "Kas tõesti palvetame baptistide
eest, minu pastorid oleksid sellest ðokeeritud?"
Palvetasime iga koguduse ja selle pastori eest. Lõpetades
oli mul tunne, nagu oleksin autoga läbi linna sõitnud.
Järgmisel korral võtsime läbi nelipüha
ja metodisti kirikud. Siis küsisin endalt: "Nüüd
on kõik, mis saab edasi?" Minu jaoks piirdus
kõik Cordova linnaga.
Misjonär aga ilmus koos meie provintsi kaardiga
ja küsis: "Mitu linna on selles provintsis?"
Selgus, et 923. Kui palju on neis piibellikke kogudusi?
Selgus, et 92. Asusime nende pärast palvetama.
Misjonäri palvestiil oli mulle harjumatu. Olin
harjunud vennastekoguduse ja episkopaalkirikuga, kus
peale "aamenit" on palve läbi. Tema aga
aina jätkas. Ta käis mööda tuba
ringi ja vehkis kätega. Kuulsin tema häält
toa erinevatest nurkadest. Kas see on ehk Jumala pilkamine?
Vaatasin Bensonit ja mõistsin, et see on lihtsalt
veel üks palveviis. Peale palvet oleksin nagu eralennukiga
üle kogu provintsi lennanud ja kõiki linnu
näinud! Seejärel palvetasime kogu Argentiina
32 provintsi eest. See kestis kolm tundi. Misjonär
kirjeldas ilmekalt põhjapoolsete provintside
karmi kliimat ja vajadusi. Kui palve lõppes,
olin kindel, et minust saab Argentiina misjonär!
Olin kindel, et meie palveteemad on nüüd otsas.
Järgmisel korral aga oli meil Lõuna-Ameerika
kaart. Nüüd tekkis küsimus, kas ma ikka
jään üksnes Argentiina misjonäriks!
Võtsime lõpuks läbi kõik kontinendid,
Euroopa, Aasia, Indoneesia, Hiina ja Venemaa.
Meie palved kestsid poolteist aastat. Siis oli misjonäril
käes suur gloobus. Ta embas seda oma pikkade kätega
ja hüüdis: "Oo, Jumal, ma armastan seda
maailma!" Minu kindel otsus oli: "Argentiinaga
asi ei piirdu! Lähen Indoneesiasse ja Hiinasse!
Tahan kuulutada kõikjal, kuhu Issand mind saadab!"
Kui sinu visioon piirdub vaid sinu küla või
linnaga, siis alusta palvet! Palveta iga maa eest ja
Issand valmistab sind ette millegi suurema tarvis. Visioonid
tulevad Issanda ees palves olles.
Kui Jumal kutsub sind evangelistiks, siis ole hea
sõnumi kuulutaja. Inimesed peavad sind seostama
hea sõnumiga, mitte halvaga. Meie ülesanne
on edasi anda kogu Jumala tahe, kuid Paulusel kulus
selleks Efesoses kolm aastat. Oma 40-minutilises jutluses
võid vaid põhimõtted edasi anda.
Ära püüa kõike ära öelda.
Oma kuulutuse alguses oli mul hirm midagi ütlemata
jätta. See tekitas minus süütunde. Siis
taipasin, et oma piiratud ajaga ma rohkem ei suuda.
Imeline on teada, et Püha Vaim käib meie
ees ja toob maailmale teadmise patu, õiguse ja
kohtu kohta. Püha Vaim teeb meie eest ebameeldiva
töö. Tänu Talle selle eest! Meie osa
on meeldiv, see on hea sõnum! Patutunnetus on
Püha Vaimu töö, kuid meile on Jumal öelnud:
"Oled saanud evangelisti ande, anna edasi hea sõnum!
Räägi ristist, Kristuse verest, ülestõusmisest,
taevasseminekust ja taastulekust! Ütle neile, et
kui nad usuvad, kahetsevad ja Kristuse vastu võtavad,
siis jõuavad nad Jumala riiki ja igavesse ellu!"
Veel on üks oluline asi evangelisti isiklikus
suhtumises. Kuuluta igal ajal ja ole selles püsiv
(2Ti 4,2;3,14)! Billy Graham on öelnud, et enamik
evangeliste lahkuvad areenilt kümne aasta pärast.
Pea vastu, ära anna alla! Ka siis, kui sissetulek
on kehv ja sind tabab tagakius. Või kui tulemused
pole need, mida lootsid! Issand ütleb meile: "Jää
püsima kuni minu taastulekuni!" Me osaleme
selges jumalikus plaanis. Jeesus kutsub meid üles
vaatama põlde, mis on valmis lõikuseks.
Sinu visioon olgu: "Ma täidan selle paiga
Jeesuse Kristuse hea sõnumiga!"
Ära jää ootama erilist kutset! Teismelisena
tahtsin saada evangelistiks, kuid olin lugenud, et vaja
on erilist kutsumust. Mu ema sundis mind tagant, kuid
mina ütlesin, et selleks on vaja raha. Mu ema oli
lesk, ta vastas: "Issand annab kõik, mis
vaja!" Siis ütlesin, et ootan Jumala kutset.
Mu ema oli leebe inimene, kuid sellele jutule reageeris
ta väga ägedalt. Ta hüüdis oma argentiina
temperamendiga: "Muudkui kutse ja kutse, see kutse
anti juba 2000 aastat tagasi! Nüüd on vaja
vastust!" Varsti olingi evangeliseerimas.
Hakka tegutsema! Paulusel oli selge plaan. Ta otsustas
minna Hispaaniasse (pärimuse järgi ta sinna
ka saabus), kuid enne seda oli Rooma. Enne Rooma suundumist
aga pidi ta viima annetuse Jeruusalemma kogudusele.
Teel olles aga Vaim keelas tal minna põhja suunas.
Öösel ilmus unes Makedoonia mees ja kutsus
Paulust appi. Paulusel oli plaan, kuid see oli paindlik.
Planeerimine ei välista Püha Vaimu juhtimist.
Tee plaanid Jumala ees, kuid ole paindlik Püha
Vaimu juhtimise suhtes.
Jõua ühiskonna iga tasandini, mis Jumal
su ette paneb! Ära muretse oma hariduse või
sidemete või muude omaduste pärast. Kui
sul on mure peaministri pärast, siis palveta! Issand
avab uksed, annab vajalikud vahendid ja sidemed. Lase
end Issandal kasutada! Meie hulgas on üks evangelist
maalt, kus valitseb väga raske olukord. Ta palvetab
koos maa presidendiga, kes esindab meie suhtes vaenulikku
religiooni. Ta palvetab ja sööb presidendi
kodus lõunat.
Evangelistidena oleme üks meeskond, kaastöölised.
Paulusel oli seitse teekonnakaaslast (Ap 24), Jeesus
valis kaksteist jüngrit. Meie vajame üksteist.
Evangelist võib olla väga üksildane
inimene. Imetlen teie hulgas neid, kes töötavad
üksinda! Parem palu, et Jumal annaks sulle ühe,
kolm või veel parem kümme kaastöölist.
Kui üksi on raske reisida, siis palu, et Jumal
annaks sulle abilise.
Rääkige üksteisest ainult head, ka
selja taga. Billy Graham kutsus mind kord algajana kuulutama,
ta rääkis minust head ja see avas minu ees
uksed! Kui alustasime oma teenistust, siis saatis Billy
Graham ühe oma kaastöölistest meile appi.
Ütlesin endale: "Issand, kui saan küllalt
tugevaks, siis teen sama teistele, mida Billy tegi minule!"
Corrie ten Boom jutlustas alati ühel ja samal
teemal. Kord küsiti temalt: "Kallis Corrie,
kas sind ei tüüta ära see sama vana sõnum?"
Corrie vastas: "Peale koonduslaagrist vabanemist
sain Issandalt käsu minna kogu maailma, korrates
sedasama vana sõnumit. Just nii olen ma teinud!"
C.S.Lewis kirjeldab oma raamatus "Pahareti kirjapaun"
seda, kuidas vana deemon õpetab oma noort õpilast
kristlasi ründama: "Me ei saa lubada kristlastel
kuulutada seda sama vana asja!" Kui saatanal õnnestub
meid sundida seda vana asja unustama, siis oleme lahingu
kaotanud.
Fred Arnott tahtis 150 aastat tagasi minna Aafrikasse
misjonäriks. Ta otsustas alustada koos oma arstiteadust
õppiva ülikoolikaaslasega Glasgow kõrtsides
evangeeliumi kuulutamist. Sõber tegi muusikat
ja Fred kuulutas. Joodikud heitsid nende üle nalja
ja tantsisid nende hümnide saatel. Ðotlased
tundsid kõiki vaimulikke laule. Kui Arnott püüdis
kõneleda, siis sundisid joodikud ta hüüete
ja lärmiga vaikima. Nii nad üritasid taas
laulda. Kui õhkkond rahunes ja taas kuulutamist
alustati, kordus kõik uuesti. Mehed üritasid
pikka aega ja lõpuks hakkasid lootust kaotama.
Just siis pani keegi käe Fredi õlale. Pikk
ðotlasest härrasmees lausus: "Noormees,
ära jäta, Jumalal on hea meel, kui Tema Pojast
hästi räägitakse!" Fred oli siis
vaid 19-aastane, ta sai uut indu ja kuulutus jätkus.
Hiljem sai Arnottist kuulus misjonär Kesk-Aafrikas.
Pea seda meeles! Räägi hästi Jeesusest
Kristusest kuni oma päevade lõpuni!
LUIS PALAU
Kõne konverentsil Amsterdam 2000, © BGEA
Tõlkis Tarmo Lilleoja. Avaldatud lühendatult
AKTUAALNE
TEEMA
Alates
1. septembrist töötab Eesti Kirikute Nõukogu
(EKN) täitevsekretärina RUUDI LEINUS, olles
enne seda juba kolm kuud selles ametis kohusetäitjaks.
Ruudi Leinus on tööle võetud üheks
aastaks, kuna eelmine täitevsekretär Eerik
Jõks läks õpingutele ja tööleping
temaga peatati. Palusime Ruudi Leinusel tema uuest tööst
"Kuulutajale" rääkida.
Kas Sa esindad EKNis Eesti EKB Liitu?
Varem ma olin EKNis üks Eesti EKB Liidu esindajatest,
kuid nüüd on minu asemele valitud Meego Remmel.
Täitevsekretäriks otsiti ühe liikmeskiriku
esindajat, see ei pidanud olema just Eesti EKB Liidust.
Milles seisneb Sinu töö?
Põhikirja järgi on EKNi kõrgeim
organ töökoosolek, mis koguneb kord kuus ja
suveperioodil üle kuu. Töökoosolekute
vahelisel ajal peavad kogu töö (kirjavahetus,
töökoosolekute ettevalmistamine, kohtumised,
esindamine jne) ära tegema kaks inimest - täitevsekretär
ja täitevsekretäri assistent.
Kas uskkondlik kuuluvus segab Sind?
Ma tean, millises organisatsioonis ma töötan
ja minu uskkondlik kuuluvus mind ei sega. Samal ajal
teavad kõik, millisest uskkonnast ma pärit
olen ja sellisena mind valiti ametisse. Töökoosolekuil
on igal liikmeskirikul kuni kolm esindajat, kuid neil
on ainult üks hääl. Täitevsekretäril
on sõnaõigus, kuid hääleõigust
tal ei ole. Täitevsekretär peab oma seisukohavõttudes
olema konfessioonivaba. Kui on mingi dokumendi ettevalmistamine,
siis ei või ta eelistada ühte või
teist kirikut või koguduste liitu.
Mida huvitavat on Sinu tööloleku
ajal EKNis toimunud?
On käivitunud vanglakaplanite teenistuse ümberkujundamine.
Siiani töötab iga vangla juures üks kaplan,
kes on erinevatest uskkondadest. Lähemal ajal loodame
koostöös justiitsministeeriumiga luua peakaplani
koha.
Meil oli kohtumine Eesti Vabariigi peaministri Mart
Laariga, kus koos teede- ja sideministriga langetati
põhimõtteline otsus, et Tallinna Sadam
hakkab ostma teenust Eesti Meremeeste Misjonilt. Ühe
osana pakutakse seal kaplanaadi teenust. Sadamas on
olemas ka vastavad ruumid. See võib tähendada
ka seda, et kutsutakse kohale oma konfessiooni vaimulik,
kui laeva meeskond või ka lihtmeremees seda soovib.
Siiani oli meremisjoni töö üles ehitatud
põhiliselt välisannetustele, aga kui seda
hakatakse tellima teenusena, on sellel tööl
kindlam alus.
Üks meie töölõik on oikumeenilised
jumalateenistused, mida korraldame regulaarselt. Detsembris
tahame välja anda ajalehe "Eesti Kirik"
EKNi tegemisi kajastava vahelehe. Samuti tahame detsembris
välja anda järjekordse EKNi aastapreemia.
Konkurss on välja kuulutatud ja ootame kandidaatide
esitamist. Preemia antakse oikumeenilise tegevuse eest
käesoleval aastal või ka pikemal perioodil.
Eelmise aasta preemia saajate hulgas oli Inge Ojala,
kes on Tallinna Peeteli kiriku juures tegutseva tänavalaste
kodu juhataja. See ei ole ühe kiriku ettevõtmine.
Usuõpetuse alal tehtava eest sai preemia Pille
Valk. Veel sai preemia Tartu Pereraadio.
Nende viie kuu jooksul oled Sa tõenäoliselt
kokku puutunud väga huvitavate inimestega.
Selles töös tuleb kokku puutuda nii riigi-
kui kirikutegelastega. Selle lühikese ajaga olen
kohtunud peaminister Mart Laariga, teede ja sideminister
Toivo Jürgensoniga, rahandusminister Siim Kallasega,
Riigikogu liikmetega, Kirikute Maailmanõukogu
ja Euroopa Kirikute Nõukogu esindajatega ja paljude
teistega.Töökoosolekul saame lisaks kokku
kõigi kaheksa liikmeskiriku juhtidega. Pean oluliseks
ka ise külastada liikmeskirikute keskusi ja kohtuda
nende juhtidega. Alles 19. oktoobril oli meil kohtumine
Rootsi luterliku kiriku peapiiskopi Karl Gustav Hammariga.
Oktoobri lõpul saabub Eestisse Konstantinoopoli
patriarh Bartholomeos. Oktoobris avati Tallinnas Ukraina
kreeka-katoliku koguduse maja, kus tegutsevad kogudus,
klooster, pühapäevakool ja näitusesaal.
Sel puhul korraldati konverents, millest võtsid
osa mitmed kõrged vaimulikud, tervitussõna
ütles ka Eesti Vabariigi peaminister. Mitmete ettekannete
hulgas oli ka Eesti Kirikute Nõukogu tööd
tutvustav ettekanne.
EKN tekkis Eesti vabanemisperioodil
ja kirikutel oli siis vaja välja öelda oma
ühine arvamus. Kas see ühine hääl
on praegu ka olemas ja kas EKNi funktsioon säilib?
EKNi hääl kostab, vahel tugevamalt, vahel
nõrgemalt. Üks viimaseid üllatusi oli,
kui üks reklaamifirma tahtis EKNi heakskiitu oma
reklaamile. See näitab, et EKNi olemasolust ollakse
teadlik ja oodatakse, et ta ütleks oma "jah"
või "ei" välja. Mõningates
küsimustes ei ole konsensust, kuid aeg-ajalt oleme
me oma ühise arvamuse teatavaks teinud. Lähiajal
tahame seda teha liiklusseaduse muudatuse osas. Meie
arvamus on, et see ei too Eestile õnne, kui lubada
alkoholi tarvitanud juhte rooli taha.
Kiriku ja kristlaskonna mõju ühiskonnas
ei ole piisav. Ootame teie eestpalveid. Lähiajal
tuleb Riigikogus vastuvõtmisele uus kirikute
ja koguduste seadus, mis on esimese lugemise juba läbinud.
Ka see vajaks lugejate eestpalveid. Püüame
igaüks olla põlevaks küünlaks,
mis näitab valgust meie ühiskonnas!
Täname!
20. oktoobril Tallinnas
PAIDES
OLI LASTEPÄEV
21. oktoobril toimus Paides pühapäevakoolide
suur lastepäev. Sellest ja mitmest muust asjast
tegime järgmisel päeval telefoniintervjuu
Eesti EKB Liidu Laste- ja Noortetöö Keskuse
lastetöö koordinaatori PILLE HAVAKATSiga.
EESTI EKB LIIDU PÜHAPÄEVAKOOLIDE
LASTEPÄEV TOIMUB ÜKS KORD AASTAS. MITMES KORD
SEE JUBA OLI JA MIKS TOIMUB SEE ALATI PAIDES?
See oli seitsmes kord ja alati Paide Kultuurikeskuses.
Paide on Eestimaa süda, mis tagab võrdsed
võimalused kaugematele piirkondadele, kus meie
pühapäevakoolid asuvad. Kultuurikeskuse hoone
on meile igati sobiv oma suure saali ja paljude väiksemate
ruumidega rühmatööde tarvis.
MIS OLI SELLE AASTA LASTEPÄEVA
TEEMA?
Üks Jumal - palju rahvaid. Päeva eesmärk
oli näidata lastele, et maailmas elab palju erinevaid
rahvusi, kes on kõik ühe Jumala looming.
Meie võimalused kasvavad ja maailm jääks
nagu väiksemaks. Vanasti oli Tallinnast Tartusse
minek nagu nüüd Saksamaale või veel
kaugemale. Juba Eestis elab väga palju erinevaid
rahvusi, mis siis veel kogu maailmast rääkida.
Tahtsime kasvatada sallivust inimeste vastu, kes on
teisest rahvusest või ka lihtsalt teistsugused
kui meie. Tuua välja, et iga inimene on ainulaadne
ja iga rahvus on ainulaadne. Loomulikult oli eesmärgiks
ka isiklik vaimulik kogemus lastele.
KUI PALJU SEEKORD OLI LAPSI JA KORRALDAJAID?
Lapsi oli 486 koos 102 täiskasvanud saatjaga,
kellest enamik olid pühapäevakooli õpetajad.
Seega kokku 588 osalejat neljakümnest kogudusest.
Korraldav meeskond koosnes viiekümnest hakkajast
inimesest Tõrvast, Rakverest, Tallinna erinevatest
kogudustest, Tartust, Kohilast ja Paidest. Kaasa aitasid
mõned praegused seminaristid ning mõned
on ka pärast seminari lõpetamist fännideks
jäänud ja lõid rõõmuga
kaasa. Ansambel koosnes headest noortest muusikutest
- Hannes ja Karin Nõlvak, Ahto Abner, Tõnis
Teras, Margus Saar.
MITMENDAT KORDA SA ISE LASTEPÄEVA
KORRALDAD?
Kuuendat. Esimesel korral olin programmijuht, järgmistel
kordadel üldjuht.
MIS VANUSES LASTELE ÜRITUS ON
SUUNATUD?
Üritus on suunatud lastele vahemikus 6/7 - 11/12
aastat.
PALUN KIRJELDA SEDA LASTEPÄEVA.
Päev oli kujundatud lennureisina, kus külastati
Hiinat, Ameerikat, Gröönimaad, Saksamaad,
Austraaliat ja Egiptust. Iga maa oli eraldi ruumis,
mis kajastas selle maa elu-olu, kultuuri, inimesi. Tegevus
nendes tubades oli erinev, oli mängu, meisterdamist,
näidendit, diapositiivide vaatamist, joonistamist
ja palju muud põnevat. Päeva keskel oli
vahemaandumine, kus lapsed maandusid suures saalis ja
pühapäevakooliõpetajad väikeses
saalis. Lastele oli oma programm, mida aitas sisustada
Kadri Hunt tütrega. Õpetajatele oli oma
programm. See ei ole tavaline, et nii paljud pühapäevakooli
õpetajad omavahel kohtuvad. Meil oli ka kaks
väliskülalist. Üks oli Euroopa Evangeelsete
Vabakirikute Föderatsiooni esindaja Kirsten Eriksen
Taanist, kes tutvustas oma organisatsiooni ning rääkis
selle vajalikkusest ja võimalikest koostöö
variantidest. Vaimulikku sõnumit jagas Pentti
Rantanen Soome Vabakirikust. Ta rääkis pühapäevakooli
töö väärtustamisest, et õpetajad
ise tunneksid sellest rõõmu ning innustas
ja julgustas neid edasi töötama. Eks ole see
tõsi, et mitmed õpetajad teevad juba aastaid
pühapäevakooli tööd ja eks ikka
tuleb väsimus peale. Tahtsime neid innustada ja
julgustada. Palvetasime üksteise eest.
Õhtul oli jumalateenistus ja seal kordasime,
mida erinevates maades olime näinud, õppinud
ja kuulnud. Rääkisime ka kristluse olukorrast
neis maades. Näiteks Hiina on ju tuntud tagakiusumaa.
Samas on meil selle maaga väga lähedased suhted,
sest seal on misjonärideks Aili ja Tõnis
Roosimaa. Rääkisime nende tööst
Hiinas ja palvetasime nende eest. Lapsed said teada,
miks on Hiinas raske olla kristlane. Ja samas oli see
ka julgustus pühapäevakooli lastele, et nad
julgeksid rääkida sellest, mida nad pühapäevakoolis
teada saavad. Austraaliat tutvustasime lihtsalt sellepärast,
et seal olid äsja olümpiamängud ja see
oli meile eestlastele hästi oluline. Egiptust tutvustasime
Vana Testamendi taustal - mis juhtub, kui inimene ei
kuula Jumalat. Ameerika on paljurahvuseline riik ning
näide sellest, kuidas väga erinevad inimesed
saavad koos elada. Saksamaaga seoses tutvustasime skauditööd.
See oli väga tore ja mina julgustaksin kogudusi
skauditööd tegema. Gröönimaa on
väga erinev meie maast. Nende tingimused on nii
erinevad, aga sealsed inimesed on samamoodi Jumala looming.
Tahtsime näidata, miks on kultuurid erinevad, miks
teevad ühed inimesed asju ühtemoodi ja teised
teistmoodi.
RÄÄGIME NÜÜD LASTETÖÖST
LAIEMALT. KUI PALJUDES EESTI EKB LIIDU KOGUDUSTES ÜLDSE
ON LASTETÖÖ? MIDA PEAKSID TEGEMA NEED KOGUDUSED,
KUS LASTETÖÖD EI OLE?
Lastetöö on kuuekümnes koguduses. Need
kogudused, kus seda ei ole, peaksid ruttu tegema hakkama.
MIDA TEHA SIIS, KUI EI OLE ÜHTEGI
INIMEST, KES OSKAKS SEDA TEHA?
See on juba keerulisem küsimus. Tuleb leida oma
kogudusest need inimesed üles ja üritada alustada.
Enamik pühapäevakooli õpetajaid on
nullist alustanud. Mina hakkasin samamoodi. Tuleks julgustada,
võib-olla inimesed leiavad endas selle kutsumuse.
Seda loota ei või, et kuskilt tuleb õppinud
õpetaja ja teebki töö ära ning
asi läheb. Meil ei ole palju selliseid inimesi.
PÜHAPÄEVAKOOLIDE KÕRGAEG
OLI AASTAID TAGASI.
Eesti EKB Liidu kogudustes on umbkaudu kaks tuhat
pühapäevakooli last. Töö on kahanenud
võrreldes 90 ndate algusega. Võin tuua
näiteks oma koguduse (Kohila Baptistikogudus).
Meil on 150-liikmeline kogudus ja 1992-1994 oli üle
kahesaja lapse. Praegu on üle viiekümne ja
meil on üsna tugev pühapäevakool. Olen
kohtunud paljude pühapäevakooli õpetajatega
ja mujalgi on kõrgaeg möödas.
KAS SUL ON ÜLEVAADET KA USUÕPETUSEST
KOOLIDES?
Eestis on umbes seitsesada kooli ja sajas on usuõpetus.
Seda tööd koordineerib mingil määral
Usuõpetajate Liit. Kooli usuõpetuse eesmärk
ei ole kuulutada oma konfessiooni õpetust. Kindlasti
täidab see mingil moel moraaliga seonduvat, vanemates
klassides on juba ülevaade erinevatest religioonidest.
Usuõpetuse õpetajale on kindlad nõudmised
ja tavaline pühapäevakooli õpetaja
sinna saa.
MILLEGA LASTE- JA NOORTETÖÖ
KESKUS PRAEGU TEGELEB?
Meie ülesanne on koordineerida meie koguduste
pühapäevakoolide tööd. Me ei saa
kellegi eest pühapäevakooli tööd
ära teha, kuid saame pakkuda koolituspäevi,
materjale. Ei ole ju mõtet igaühel ise neid
leiutada. Samuti korraldame suurüritusi. Kui Laste-
ja Noortetöö Keskust ei oleks, siis tõenäoliselt
Paide lastepäevi ja ka kevadisi noorte piiblipäevi
sellisel kujul ei oleks. Oleme infobaas, kellel on ülevaade
lastest ja õpetajatest ning me üritame neid
aidata ja toetada.
KUIDAS ELAB PRAEGU KRISTLIK LASTEAJAKIRI
PÄIKESEKIIR?
Ajakiri on sisukas ja huvitav. Kui majanduspoolest
rääkida, siis seal enam nii hästi ei
lähe. Ajakirja eesmärk ei olegi loomulikult
majanduslik, vaid selle eesmärk on jõuda
lasteni. Tänu Jumalale, sel aastal oleme hakkama
saanud. Päikesekiire tulevik sõltub sellest,
kas ta jõuab lasteni või mitte. Ta peaks
jõudma eelkõige meie koguduste pühapäevakoolide
lasteni, kuid sinna on ilmselt veel pikk tee. Millest
ma seda järeldan? Sellest, et meie pühapäevakoolides
käib ligi 2000 last, aga ajakirja tellitakse 400.
Lihtne arvutus - pühapäevakooli lastest 1600
ei näe ajakirja. Siinkohal võiks esitada
küsimuse, kui palju teavad pühapäevakooli
õpetajad Päikesekiirest? Ajakiri ei jõua
lasteni, kui koguduse pastor ja pühapäevakooli
õpetaja ise ei väärtusta Päikesekiirt.
Kõikide lastega meie isiklikult suhelda ei suuda.
Kui kogudus ei telli oma pühapäevakoolile
ühte-kahte lugemiseks ja on väiksem kogudus
maapiirkonnas, kus vanemad on töötud ja raha
neil tellimiseks ei ole, siis ei teatagi Päikesekiirest
mitte midagi. Muidugi on see ka suhtumise küsimus
- kuhu keegi oma raha paneb. Jätta kaks jäätist
söömata ja saada endale ajakiri - see ei ole
võimatu asi. Küsimus on selles, kas osatakse
seda väärtustada või mitte. Kogudusel
investeerida 60 krooni aastas ei tohiks ka üle
jõu käia.
Ajakirja tegemine on väga kulukas. Kui me paneme
ühe Päikesekiire hinnaks 15 krooni, siis ei
kata see kulusid. Muidugi, kui trükiarv oleks 2000,
siis saaksime ajakirja ka odavamalt müüa.
SAMA KEHTIB KA KUULUTAJA KOHTA. ELU
OLEKS PALJU LIHTSAM, KUI TERVE KOGUDUS EI LOEKS ÜHTE
EKSEMPLARI.
Mina soovitan kogudusel siiski tellida kasvõi
ühe eksemplari, et lapsed saaksid seda ajakirja
näha ja lugeda kasvõi ainult kohapeal. Kuid
Päikesekiires on ka väga palju joonistamist
ja nuputamist. Kui üks laps teeb selle koguduse
ainsa ajakirjaga nuputamised ära, siis teistel
polegi enam midagi teha. Sellepärast oleks hea,
kui vanemad telliksid Päikesekiire oma lastele
koju ka. Mina näen selles ajakirjas misjonivõimalust.
VAHETAME JÄLLE TEEMAT. MILLIST
TÖÖD TEED SA OMA KOGUDUSES?
Mõnes mõttes olen ma oma koguduses praegu
pingisistuja. Ma olin pühapäevakooli koordinaator
selle ajani, kui hakkasin 1999. aasta kevadel seminari
lõpetama. Siis otsustasin, et mõned aastad
elan Laste- ja Noortetöö Keskuse töösse
sisse. Praegu ma näen, et oluliselt käsi ei
ulatu midagi rohkemat tegema. Kui on abi palutud, kui
on võimalik, siis muidugi.
KAUAKS SA LASTETÖÖ KOORDINAATORIKS
JÄÄD?
Seda ma küll ei tea. Ma täidan oma osa nii
kaua, kui mul on midagi anda. Kui minu aeg ümber
saab, tuleb teatepulk edasi anda. Tähtis on, et
töö läheks edasi ega takerduks selle
taha, et keegi arvab end ikka veel ainukesena sobivat.
MIDA ANDIS SULLE KÕRGEM USUTEADUSLIK
SEMINAR?
See andis mulle elutarkust ja teadmisi, avardas väga
oluliselt mu mõttemaailma ja silmaringi. Kasvatas
mu usku.
SEMINARIS ÕPIB PALJU ÕDESID.
KAS PEAKS SINNA ROHKEM VENDI MEELITAMA?
Iga inimene teeb oma valikud ise. Praegu laieneb religioonipedagoogika
põld. Muidugi, ideaalvariant oleks, et kooli
usuõpetuse õpetajad oleksid noored mehed.
Unistada ju võib, aga see on ilmselt liiga ilus
unistus. Kooli usuõpetajaks lihtsalt niisama
enam ei saa. Peab olema atesteeritud ja teoloogilise
haridusega. Seminar ei ole koht, mis kasvatab ainult
pastoreid. Perspektiiv on palju laiem.
KAS SEMINARI LÕPETANUD PEDAGOOGIDEL
ON TÖÖPÕLD OLEMAS VÕI NÄITAVAD
KOOLID UST?
See sõltub koolist ja usuõpetuse õpetajast.
Selle nimel tuleb tööd teha ja vaeva näha.
Meie Eesti usuline maastik on väga kirju. Kui öeldakse,
et koolis on usuõpetus, siis hakatakse juba pommitama
ja materdama selle eest, mida usuõpetus koolis
tegelikult üldse ei ole.
TÄNAME SIND HUVITAVATE MÕTETE
EEST JA SOOVIME SULLE JUMALA ÕNNISTUST.
JOLO
SAARE PALVETAVAD PANTVANGID
Perekond Wallert Göttingenist pani Saksa meedia
ristiusust rääkima. Filipiinide moslemimässuliste
röövitud perekond tunnistas end avalikult
ja krambivabalt kristlasteks. "Minust on saanud
nagu mingi kiriku- ja usuala tähtis tegelane,"
ütles pereisa Werner Wallert intervjuus ajakirjale
Stern. Pantvangide laagris olevat perekond sageli koos
palvetanud ja see olevat nende hingedele kasuks tulnud.
"Mul on parajalt usku Jumalasse ja sealt tulebki
minu põhiline optimism."
EI MINGIT KÄTTEMAKSU RÖÖVIJATELE
Ka poeg Marc, kes viimase pereliikmena Jolo saare
dðunglist koju tagasi pääses, ei tee oma
usust mingit saladust. Ta olevat oma röövijatele
mõeldes küll mingil määral vihane,
kuid ei soovivat kättemaksu, sest selleks olevat
ta "liiga palju kristlane". Üllatavad
sõnad, kui mõelda, mida see 27-aastane
mees taluma pidi: neli ja pool kuud oli ta vangistuses,
korduvalt pidi ta ühest vangide peidukohast teise
minema, nägema laagrist kojuminevaid ajakirjanike
gruppe. Sellele vaatamata ei ole Filipiinidel pealesunnitult
veedetud kuud teda kibestanud. Ema Renate Wallert viitas
juba oma vabastamispäeval 17. juulil palve jõule.
"See mõjus," ohkas ta kergendatult
ajakirjanike mikrofoni ja tänas oma kodukogudust,
kus mai algusest peale iga päev eestpalveteenistusi
peeti. Sama meelt on ka Werner: "Me tundsime alati,
et palve jõud toetas meid."
EESTPALVETES OSALES KUNI SADA INIMEST
Luterlik Stephanuse kogudus Göttingenis oli enese
teadmata nendeks pingutusi nõudnud kuudeks ettevalmistusi
teinud. Märtsis - seega juba enne pantvangide võtmist
- oli koguduses ettekannete sari palvest. Igapäevasteks
eestpalveteks vangiviidute pärast kogunes pidevalt
20-30 inimest, mõnikord kuni sada. Ikka ja jälle
istus pinkides ka ajakirjanikke. "See on hea, et
meedias palvest räägitakse," ütles
koguduse pastor krahvinna Amelie zu Dohna. Avalikkus
saab teada, et palve ei ole midagi absurdset, mida vaid
väikestes huvigruppides praktiseeritakse. Pärast
seda, kui palve vabastamise pärast kuuldud sai,
ei tohtivat aga unustada tänu. Seetõttu
peeti 19. septembril koos perekond Wallertiga tänujumalateenistus.
Pastor hoiatab, et sellest palvekuulmisest ei või
järeldada, et Jumal kõiki meie palveid täidab.
"Meie soovid ei täitu sugugi alati,"
rõhutab ta ja julgustab oma koguduse liikmeid
ka nendes olukordades püsivalt palvetama, kus Jumal
näiliselt vaikib.
Usk Kristusesse ja tugev perekondlik kokkuhoidmine
aitasid Wallertitel ületada Ida-Aasias kogetud
hingetraumasid, arvab doktor Christoph Kurz, kes Renate
Wallertit psühholoogiliselt nõustab. "Minu
arvates saavad nad sellest täielikult üle."
MARCUS MOCKLER
idea Spektrum
Vastukaja
"1990. aastate religiooni-sotsioloogia uuringutes
pidas 40% eestlastest ennast luterlasteks ja 60% venelastest
õigeusklikeks" (Kuulutaja nr. 9, september
2000).
Kuulutaja andmed on pisut vananenud. Uuemad uuringud
näitavad, et usklike protsent väheneb!
"Aastal 1998 pidasid ligi pooled venelastest
end usklikeks. Seevastu eestlastest pidas ennast 1998.
aasta uuringus usklikuks vaid 14%." (Postimees,
16. september 2000).
Need 14 protsenti eestlastest usklikke võiks
olla tõeliseks "maa soolaks", kuid
on põhjust karta, et tegelikkus pakub hoopis
teist pilti. Kes need 14 protsenti usklikke on? Kas
"uuestisündinud usklikud"? On põhjust
arvata, et need 14 protsenti on lihtsalt "statistilised
usklikud", kes pole oma enamuses sellisest mõistest
nagu "vaimulik uuestisünd" isegi kuulnud.
Keegi tark mees on öelnud, et eksisteerib kolme
liiki valet - suur vale, väike vale ja statistika.
Kui statistika räägib 14 protsendist usklikest,
siis kerkib loomulikult küsimus, mitu protsenti
neist on piibelliku kriteeriumi järgi usklikud.
14 protsenti kindlasti mitte!
Ameerika kirjanik Charles H.Dyer ütleb oma teoses
"The Rise of Babylon", et pooled ameeriklased
peavad endid "uuestisündinud" kristlasteks.
Autor arvab, et kui neljandik neist Kristuse naasmisel
taevasse pääsevad, oleks hästi! Kui eestlaste
puhul sama suhtarvu kasutada, oleks pääsenute
hulk vaid 3,5 protsenti!
Millest selline tõenäoline erinevus statistiliste
andmete ja reaalse elu vahel? On palju selliseid, kes
teavad väga hästi, mida Jeesus nõuab,
kuid pole oma elu kunagi Talle üle andnud. See,
mida nad mõistuslikult taipavad, pole kunagi
nende südamesse jõudnud. Ega asjata ei öelda,
et kõige pikemad kaheksateist tolli asuvad pea
ja südame vahel! Usk on midagi sellist, mis on
seotud inimese tahtega. Usk ei tähenda selle fakti
aktsepteerimist, et mingi informatsioon vastab tõele,
vaid otsust seda tõde usaldada. On isegi pastoreid,
kes siiralt möönavad, et alles pärast
mitut tööaastat sai Kristus neile isiklikuks
reaalsuseks ja nad hakkasid Temasse uskuma.
On inimesi, kes on sõna otseses mõttes
saanud kutse Jumalalt, kuid pole sellest hoolimata pöördunud.
Lord Kenneth Clark, kes sai tuntuks tänu teleseriaalile
"Civilisation", kirjutab: "Mul oli usuline
läbielamus. Sain selle San Lorenzo kirikus Mu elu
polnud kaugeltki laitmatu ja mul tulnuks seda muuta,
kuid mu perekond võinuks siis mõelda,
et hakkan hulluks minema. Läbielamuse mõju
hakkas pikkamisi vähenema ja ma ei teinud midagi,
et seda säilitada. Tegin enda arvates õigesti
- olin liiga tihedalt selle maailmaga seotud, et kurssi
muuta."
Statistiline usklik ja piibliusklik pole identsed
mõisted. Kui statistika kinnitab, et 14 protsenti
eestlastest ennast usklikeks peab, siis ei tähenda
see veel seda, et see 14 protsenti kord ka taevas on.
VELJO SAAR
Uus
pastor Moostes
15. oktoobril asus Mooste koguduse pastori kohustusi
täitma TARMO ÕUN. Uus pastor on pärit
Avispea kogudusest, ta oli selle koguduse diakon ja
hooldas Venevere tööpunkti.
Enn Palmiku tehtud
fotol on Tarmo Õun koos abikaasa Merikese ja
lastega.
TA
HILINES JUMALATEENISTUSELE
Karl Stenmanil oli alati olnud põhimõtteks
mitte kunagi kuhugi hilineda. Hommikuti oli tema ühe
esimesena töökohal, aga õhtul viimaste
hulgas töölt lahkumas. Külaskäikudel
oli ta jällegi esimene ja tal tuli iga kord oodata
teiste kohalejõudmist.
Vabakoguduse
jumalateenistusele ilmus ta alati kümme minutit
enne määratud aega. Ta ei suutnud mõista
inimesi, kes järjekindlalt saabusid viimasel minutil
ja kes tihti pidid tee viimase osa pooljoostes tulema,
et alguslaulu kaasa laulda saaks. Kellelgi ei olnud
vaja pead keerata, et näha, millal Karl Stenman
kirikusse saabus. Kui koosolek algas, istus ta oma kohal
esireas.
Kuid tuli päev, mil ta jäi kirikusse hiljaks.
Uksehoidja Johansson vaatas oma kella ja jäi mõtlikuks,
kui ta ei saanud nagu tavaliselt pühapäeva
hommikul kümme minutit enne ühtteistkümmet
ulatada Stenmanile lauluraamatut. Mis oli Stenmaniga
juhtunud? Noh, iga inimene jäi vahel haigeks, kuigi
Stenmaniga juhtus seda harva.
Koguduse pastor Wik ei näinud kirikusaali astudes
harilikul kohal oma ustavat koguduseliiget istumas.
"Kas Stenman on täna haige?" küsis
ta Johanssonilt. "Ta on ju muidu täpselt nagu
kellavärk siin ja istub alati samal kohal esireas."
"Ma ei tea," vastas Johansson, "kuid
ka mina märkasin seda, et ta ei olnud tavalisel
kellaajal siin."
Kell sai üksteist, kuid Stenman ei olnud ikka
veel kohal. Kui alguslaulu lauldi, vaatas pastor tühjale
kohale, kuhu ka keegi teine ei olnud julgenud istuda.
Igaüks teadis, et Karl Stenman oli seal aasta aasta
järele istunud. Kes julgeks üle võtta
sellise ustava kirikuskäija koha?
"Kui ta pole haige, tuleb ta alguslaulu ajal,"
mõtlesid nii Johansson kui ka pastor. Kuid laulu
neli salmi olid juba lauldud, ilma et Stenman oleks
kirikusse astunud. Ta oli küll hakanud kodust tavalisel
ajal tulema, kuid hiljaks jäi ta ootamatul põhjusel.
Kuigi Stenman oli usklik mees, kes ei tahtnud "kitsalt
teelt" lahkuda, ei suutnud ta mõnikord oma
ägedat iseloomu taltsutada. Ta oli vahel nädalate
viisi kahetsenud mõnda karmi sõna, mida
ta oli ärritatud meeleolus öelnud, kuid lõpuks
suutis need siiski unustada.
Kui ta sel pühapäeva hommikul läks
oma naabri maja eest mööda - see oli sama
koguduse liige - siis järsku oleks nagu välk
selgest taevast löönud ja Stenmani tabanud.
Ta mõtles, et see on imelik, et Johan Olssonit
on viimasel ajal nii harva kirikus näha. Varem
oli ta ustavam olnud. Nad olid tihti koos kirikusse
kõndinud.
"Et keegi vanem usklik võib nii muutuda,
et unustab jumalakojas käimise!" mõtles
Karl Stenman. Ta heitis pilgu naabermaja akendele, kuid
ei näinud kedagi. Niisiis astus ta edasi. Kuid
mõne sammu pärast jäi ta seisma. Põhjuseks
oli taevalik valgus, mis ilma mingi hoiatuseta oli tema
südant välguna tabanud.
Talle meenusid mõned juhused paari aasta eest,
kui ta oli Johaniga juttu ajanud. Neil oli olnud väike
vaidlus ja Karl Stenman oli jällegi mõne
terava märkusega hakkama saanud. Ta oli manitsenud
Johanit, nagu oleks see olnud väike laps, kes ei
tea ega mõista midagi. Ta oli öelnud talle
põlgavalt: "Johan, sa ei saa aru, sest sa
loed Piiblit halvasti. Kui oleksin sinu asemel, oleks
mul häbi rahvale näidata, kui vähe ma
Jumala Sõna tunnen." Johan ei vastanud seekord
palju sellele rünnakule, kuid järgmisel pühapäeval
jäi ta jumalateenistusele mõne minuti hiljaks.
Tundus, et ta hoidus Karl Stenmanist eemale. Kuid pärast
koosoleku lõppu oli Stenman talle meelega järele
läinud, nii et nad pidid koos koju kõndima.
Jutt ei tahtnud nende vahel edeneda ja Johan oli ainult
lühidalt Stenmani küsimustele vastanud. See
pahandas Karli. Kui nad olid peaaegu naabermajani jõudnud,
oli Stenman Olssonile öelnud, mida ta arvab usklikust,
kes ei oska õieti Piiblit lugeda ja pahandab,
kui teda manitsetakse. "Neid inimesi saab vaevalt
usklikeks nimetada," oli Stenman oma tusases meeles
öelnud. Johan Olsson ei olnud vastanud, aga sellest
ajast peale oli ta vältinud kokkupuutumisi Stenmaniga.
Ja kirikus nähti teda ainult harva.
Raekoja kell lõi kolm korda - kolmveerand üksteist,
kuid Stenman peatus ja hakkas sama teed tagasi kõndima,
mida ta oli tulnud. Jõudnud naabermajani, peatus
ta mõne hetke ja kaalus olukorda, kuid mitte
kaua - ta astus üle õue ja helistas Olssoni
uksekella. Johan tuli ise avama.
"Võin ma korraks sisse tulla?" küsis
Stenman. "Ma tahaksin sulle midagi öelda."
Ja ta jätkas, kui Olsson oli ta sisse lasknud:
"Sinu ees seisab kahetsev naaber ja nõrk
usuvend. Alles täna mõistsin, kui inetult
ma paari aasta eest käitusin. Ma kahetsen iga teravat
sõna, mida sel korral sulle ütlesin. Ma
ei saa kirikusse minna ja seal palvetada, enne kui sa
mulle andestad mu patused sõnad ja inetud mõtted.
Mõistan, kui raske on sul andestada nii vastikule
ja külmale inimesele, kui mina seda olen olnud,
kuid tean, et ma ei leia rahu, enne kui sa mulle andestad."
Olsson oli tegelikult hea naaber ja alandlik usklik,
kes oli sellest teadlik, et Jumal oli talle tema eksimusi
palju kordi andestanud. Sellepärast ta mõistis,
kui tähtis oli igale inimesele andestus. Ta ütles
nii lihtsalt kui oskas, et ta andestab hea meelega,
kuid et needsamad sõnad olid siiski olnud põhjuseks,
miks ta ei saanud koosolekuist nagu endiselt osa võtta.
Ta oli näinud end täpselt sellisena, nagu
Stenman oli teda kirjeldanud.
"Mul on tihti olnud igatsus koosolekuist osa
võtta," ütles ta. "Kuid iga kord,
kui tahtsin minna, kasvasid need sõnad nagu müüriks,
mida ma ei suutnud ületada."
"Kuid täna on need ju kadunud," lausus
Stenman ja pühkis põselt mõne pisara,
mis olid sinna ilmunud. "Täna võime
ehk jälle koos kirikusse kõndida nagu varemgi.
Jääme küll pisut hiljaks, kuid parem
on hiljaks jääda, kui üldse mitte minna."
Sellele, kes mitu aastat on igatsenud kiriku ja koosoleku
järele, ei ole selline ettepanek vastumeelt. Ja
nii nägid naabrid sel pühapäeva hommikul
Johan Olssonit ja Karl Stenmani taas koos kiriku poole
kõndivat. Kui pastor Wik seisis kantslis ja luges
selle päeva teksti, avanes uks ja ta nägi
Karl Stenmani ust hoidmas oma naabrile Johan Olssonile,
nii et see saaks enne teda kirikusse astuda. Ta nägi
ka, et mõlemad mehed istusid Stenmani kohale
ja nõtkutasid oma pead palves. Ja ta märkas,
et mõlemad palusid pikalt, enne kui nad end sirgu
ajasid.
Pärast
koosolekut astusid mõlemad mehed pastori juurde
ja Karl Stenman jutustas, mis oli juhtunud.
"Jah, ma ei mõistnud, miks see koht täna
tühi oli, Stenman," ütles pastor Wik.
"Kuid on parem jumalateenistusele hiljaks jääda
koos oma vennaga, selle asemel, et tulla üksi õigel
ajal, teades, et meil tuleb "enne leppida oma vennaga",
nagu Jumala Sõna õpetab."
Pärast seda hakkas Karl Stenman jälle enne
jumalateenistuse algust kirikusse ilmuma endisel ajal.
Kuid nüüd ei tulnud ta üksi - tema hea
naaber ja vend Johan Olsson oli koos temaga.
Usurändur
1976
|