Soojus paneb vastu külmale.
Vaid korraks ja vaid mõnes Eesti paigas läks
novembrikuus maa valgeks. Elu võitleb surmaga.
Metsa alt on leitud kevadlilli ja puude-põõsaste
pungad on paisunud.
Aga talv ei jää taevasse. Võib-olla
tuleb soe talv, kuid suvi ei ole see ikkagi. Taimedele
oleks külmem talv paremgi. Igal asjal on oma aeg
ja koht.
Novembrikuu lõpus on surnute mälestamispüha.
See päev ei ole ainult lahkunutele mõtlemiseks.
Oskar Lutsu loomingust on tuntud elu jaotamine aastaaegade
järgi. "Sügis" võib üsna
pikaks kujuneda, kuid "talv" tuleb ükskord
ikka inimesele kätte. Kõik elav sureb kord.
Kõik inimesed astuvad Jumala palge ette.
Käesolevast lehest loeme, et Jumalal on meile midagi
head pakkuda ja me võime Tema heas töös
osalised olla. Vaadates elule igaviku perspektiivist
koos Jeesuse Kristusega, saame julgust ja muutume optimistlikeks.
Evangelisti
kaastundlik süda
Me
töötame sõjategevuse ja näljahädade
piirkondades üle terve maailma. Ma usun, et kui
keegi on elutee ääres kraavis ja sa peatud
ja aitad teda, paneb ta tähele, mida sa talle ütled.
Oluline pole see, mis konkreetselt juhtus. Kui sa peatud
inimese pärast, siis pole mitte ainult tema sinu
tänulik kuulaja pärast seda, kui sa oled teda
abistanud, vaid sa oled ära teeninud õiguse
kõnelda tervele tema perele ja nad panevad seda
hoolega tähele. Terve pere on huvitatud sellest,
miks sa peatusid ja aitasid.
Nii otsin ma mingisse kogukonda või mingile
maale minnes võimalusi, kuidas me seal elavaid
inimesi aidata saaksime. Kui me vaatame meie Issanda
maapealsele teenimisele, ei saatnud Ta ära ühtegi
inimest, kes Tema poole pöördus abi saamiseks.
Seal olid pimedad, kes soovisid saada nägijateks.
Näiteks Bartimeus Jeerikosse mineva tee ääres.
Ta hüüdis: "Taaveti Poeg, halasta minu
peale!" Ja Jeesus, kes oli läbimas Jeerikot
teel Jeruusalemma ja ristile, peatus pimeda Bartimeuse
pärast ja ütles: "Kutsuge ta siia."
Meie kõik teame seda lugu (Mk 10,46-52).
Jeesus ei saatnud kedagi ära. Jeesus halastas
haigetele, surijatele, näljastele. Aga Jeesus ei
tulnud maa peale meile paremat elu võimaldama.
Ta tuli selleks, et anda igavest elu. Ta tuli ristil
surema meie pattude eest. See oli Kristuse tuleku eesmärk.
Kuid Ta oli kaastundlik.
Ma usun, et kui me mõtleme oma vaimulikule
teenimistööle ja evangelistidena soovime minna
maailma kuulutama evangeeliumi sõnumit, tuleb
meil seda teha armastuses ja otsida võimalusi
nende inimeste aitamiseks, kellele me sõnumit
jagame. Samaarlase Kukru organisatsiooni vahendusel
oleme püüdnud jagada abi ja evangeliseerida.
Rohkem kui kahekümne ühe aasta jooksul on
meil olnud võimalus tegutseda erakordsetes piirkondades.
Kesk-Ameerikas Nikaraaguas toimunud kodusõja
ajal helistas mulle "kontrate" armee kindral.
See oli sissisõdalaste armee, mis sõdis
kommunistliku sandinistide valitsuse vastu. Mees ütles,
et ta on "kontrate" armees ja soovib teada,
kas me oleme nõus saatma arste nende sõdurite
jaoks. Ma ei tahtnud sinna minna, ma ei tahtnud sekkuda
sõjategevusse. See oli kõige ebasoovitavam
koht, kuhu minna. Kes seda mäletavad - tegemist
oli väga keerulise olukorraga.
Nii ma ütlesin kindralile, et me oleme kristlased
ning et ma pole kindel, kas nad soovivad kristlastest
arste. "Sellest pole midagi," vastas ta, "meil
oleks hea meel ka kristlastest arstide üle."
Ma mõtlesin, et pean asja pisut tugevamalt esitama.
Nii ütlesin: "Meie arstid on evangelikaalid.
Nad tahavad jutlustada ja teie sõduritele oma
usku tunnistada ning ma pole kindel, kas te sellega
nõustute." "See oleks tore," kõlas
vastuseks, "meil on hea meel, kui need arstid meie
haiglates jutlustavad ja oma usku tunnistavad."
Siis sain aru, et ka sellest polnud abi. Ütlesin:
"Me ei suundu kusagile ega saada oma arste haiglasse,
eriti veel sõjategevuse piirkonda, enne kui ma
ise pole kõigepealt piirkonnaga tutvunud. Ma
ei toimiks õigesti, saates arsti sõjategevuse
piirkonda, kui ma ise pole seal käinud ning ma
kardan, et ma ei saa tulla enne paari kuu möödumist."
"Hästi, me ootame teie saabumist," vastas
ta. Siis ütlesin: "Olgu, mul läheb aega
umbes kolm kuud ja seejärel ma tulen." Ma
lootsin, et ta asja unustab, kuid iga kahe nädala
tagant helistas ta mulle ja teatas: "Me ikka veel
ootame teie saabumist."
Ma mõistsin siis, et mul tuleb sinna minna.
Ja ma läksin. Me käisime džunglites ja
nägime vajadust abi järele. Me saatsime sinna
arste. Nad võisid kuulutada evangeeliumi. Kuid
üks probleeme minu jaoks oli see, et ma vajasin
kedagi, kes oskaks jutlustada hispaania keeles. Nii
ma palvetasin: "Issand, kui Sa soovid, et ma sinna
lähen, siis pead Sa mulle saatma kellegi, kes suudab
jutlustada hispaania keeles." Kui ma Honduurasesse
jõudsin ja me valmistusime džunglisse minemiseks,
tuli meie juurde seesama kindral. Tema kõrval
oli veel üks mees, kes end tutvustas ja keda ma
kätlesin. Kindral rääkis mulle sõjast
ja sellega seotud probleemidest ja me vestlesime umbes
kaks tundi. Kuid pika autosõidu jooksul meie
vestlusteemad ammendusid. Siis pöördusin tema
saatja poole.
Kogu aja olin endamisi palvetanud: "Jumal, palun
saada mulle keegi, kes oskaks hispaania keeles jutlustada."
Pöördudes tema poole, küsisin tema nime.
Ta vastas: "Minu nimi on Ruben." Küsisin
seejärel: "Ruben, kust sa pärit oled?"
Arvasin, et ta on pärit Honduurasest või
Nikaraaguast. Ta vastas: "Olen pärit Dallasest,
Texasest, USAst." Pärisin: "Mida sa siin
teed?" "Ma jutlustan džunglis sõduritele,"
kõlas vastuseks.
Ma võisin lihtsalt tänada Issandat palve
kuulmise eest. Nii juhtuski, et kui meie arstid läksid
haiglasse, tõlkis Ruben neid. Ta kuulutas evangeeliumi
ja me võisime näha, kuidas mitmed sõdurid
hakkasid uskuma Jeesusesse Kristusesse.
Mõni nädal hiljem helistas seesama kindral.
Ta ütles: "Suur tänu arstide eest. Ent
ma vajan jälle teie abi." Mina ohkasin endamisi,
et mis siis seekord vaja on. "Me vajame kaplaneid,"
teatas ta. Ta lisas: "Meie mehed surevad lahinguväljal.
Me sooviksime kaplaneid, kes oskavad neile rääkida
usust Jumalasse." Ma vastasin: "Hästi,
aga meie valmistame ette ainult selliseid kaplaneid,
kes on evangeelsed kristlased. Kas see tekitab probleeme?"
"Sugugi mitte. Meil oleks väga hea meel kaplanite
üle, kes on evangelikaalid," teatas ta.
Seega läksime džunglitesse ja õpetasime
välja 115 meest. Need olid sõdurid, džunglisõdalased.
Komandör tuli nende ette ja ütles üksteise
järel meestele osutades: "Nii, sinust tuleb
kaplan ja sinust ja sinust..." Need 115 valvelseisangus
meest olid automaatidega ja käsigranaatidega varustatud
sõdurid. Ma jõudsin mõelda: "Kas
nemad ongi siis meie kaplanid? Oleme paraja supi sisse
sattunud." Need mehed oskasid tappa ja sõdida.
Nad ei teadnud midagi Jumalast ega Tema Pojast Jeesusest
Kristusest. Esimese kolme kuu jooksul me kuulutasime
neile evangeeliumi iga kord, kui me nendega kohtusime.
Ning iga kord, kui me esitasime kutse eestpalvele, tõusis
kaks või rohkem meest püsti, et anda oma
elu Jeesusele Kristusele kui Issandale ja Päästjale.
Viie kuu möödudes olid kõik 115 meest
saanud usklikuks.
Kui sõda sai läbi, läksid need mehed
tagasi oma kodumaale ja täna on enamik neist seal
pastorid. Mõned neist kogudustest on suurimad
oma maal. Au olgu Jumala nimele!
FRANKLIN GRAHAM
Katkend jutlusest konverentsil Amsterdam 2000
© BGEA
Tõlkis Peeter Tamm
MIKS
ISA OOTAB?
Aeg-ajalt olen mõttes jäänud peatuma
maailma kõige kaunima lühijutu, Jeesuse
tähendamissõna juurde kadunud pojast.
Kolm tähendamissõna Luuka evangeeliumi
15. peatükis räägivad meile kadunutest
ja nende jälleleidmisest. Keegi ei saanud neist
kadumaminekutest kasu ega õnnistust, aga muret
tõid need palju. Ent siiski, kui need väärtused
olid jälle leitud, oli nendel nagu uus hind.
Kahes esimeses tähendamissõnas on juttu
kadunu otsimisest. Kui aga tuleme kolmanda ja kõige
ilusama tähendamissõna juurde, kus on otseselt
tegemist inimesega, puudub siin järsku otsimise
moment. Isa ei lähe poega kaugele maale otsima,
ei saada ka oma sulaseid talle järele, vaid ootab
vaikselt. Jeesus ütles, et Tema on tulnud otsima
ja päästma, mis on kadunud. Neid kolme tähendamissõna
tuleb muidugi võtta koos.
Miks Jumal sageli nagu ootaks? Meile tundub, et Ta
peaks midagi rohkem tegema nende kadunute päästmiseks,
keda on kogu maailm täis. Tema aga seisab nagu
vait ja meie püüame teha tööd, millel
on ka vähe tagajärgi. Kohe tõuseb ju
küsimus: kas isa ei oma natuke kättemaksulist
hoiakut oma äraläinud poja suhtes? Oled läinud,
siis mine! Pole sulle isakodu ega isa olnud kallis,
eks otsi siis nüüd paremat! Sellise hoiakuga
olid variserid. Õieti nendele Jeesus need tähendamissõnad
rääkiski ja just selleks, et äratada
neis kaastunnet kadunute vastu. Poja tagasipöördumisel
ei leia me aga isa juures mingisugust etteheidet või
parastamist. Mitmed tunnevad, nagu oleks Jumal nende
vastu niiviisi häälestatud. Nähakse vahel
igal sammul Jumala karistust. Me teame aga, et meil
on tegemist armastava Jumalaga. Kui Tema iga meie pattu
meile kätte maksaks, siis ei jääks keegi
seisma Ta ees.
Teiseks võib meil tekkida mõte, et isa
jäi poja suhtes ükskõikseks. Teine
poeg oli ju veel kodus. Temale võib kogu vara
pärandada ja tema viib majapidamist edasi. Midagi
ei ole eriliselt katki. 18. sajandil tekkis õpetus,
mis kannab teismi nime. Selle järgi on Jumal loonud
maailma, on asetanud siia oma seadused ja siis ise kõrvale
tõmbunud. Kõik universumis kulgeb nüüd
kord kehtestatud seaduste kohaselt ja Jumal asjade käiku
enam vahele ei sega. Kas Jumal on aga sellises tagasitõmbunud
olukorras, kus Ta maailma saatusest ei hooli? Eelmised
tähendamissõnad näitavad just vastupidist:
Jumal tegeleb inimeste päästmisega ja Ta tegeleb
sellega ka siis, kui inimesed on Temast kaugele läinud.
Kui isa jäi ootama ja ei võtnud kohe midagi
aktiivset ette, siis olid sellel oma põhjused.
Kõigepealt soovis isa, et POJALE SAAKSID PATU
LOOMULIKUD TAGAJÄRJED SELGEKS. Patul on väga
meelitav iseloom, suur mõju. Ta lubadused on
ahvatlevad. Kui poeg hakkas kodunt minema, siis pakkus
maailm talle väga palju. Sellepärast ta ju
ära läkski. Kui nüüd isa oleks poolel
teel pojale järele saatnud, ta kinni võtnud
ja koju tagasi toonud, siis oleks pojale ikka jäänud
see illusioon, et maailmas väljaspool tema kodu
on õnn valitsemas. Ta ei oleks saanud rahuliku
südamega koju jääda, vaid oleks esimesel
võimalusel uuesti läinud. Kui isa oleks
teda kuskilt Aleksandria kõrtsist välja
toonud, oleks pojale jäänud kujutlus, et ta
kõike õnne pole veel kätte saanud.
Jeesus rääkis ühe tähendamissõna,
kus olid nisu ja umbrohi segamini. Sulased ütlesid:
"Lähme, kisume umbrohu välja!" Peremees
aga vastas: "Laske mõlemad valmida lõikuseks!"
Patuõied on sageli väga ilusad, viljad aga
äärmiselt vihad ja mürgised. Nüüd
pidi poeg ka neid vilju maitsma. Ateism on andnud inimestele
ka suuri lootusi eluküsimuste lahendamiseks, kenasid
õisi, aga elu näitab, et vili on kibe. Olgu
meil siis tegemist teoreetilise või praktilise
materialismiga, viljad on ühesugused. Nii pidi
ka nooremale pojale selgeks saama, et ei ole õnne
ilma Jumalata, väljaspool Jumalat. Jumal laseb
paljudel seda tõde õppida, aga see võtab
aega ja hulgad nagu ei tulegi sellele tunnetusele.
OLI TARVIS, ET NOOREM POEG LEIAKS ÕIGE VABADUSE
MÕISTE. Vabadust ta ju otsima läks. Tal
oli tunne, et isamajas on väga kitsad piirid. Siin
kehtivad veel Moosese iganenud seadused ja neist peetakse
kinni, aga maailmas on vabadus! Tema kujutles vabadust
sellisena, kus inimene võib teha, mida tahab.
Võõrsil ta koges aga, et ka teised võisid
teha, mida nemad tahtsid. Seal oli suur vabadus murdjatel
ja ta sattus nende ohvriks. Ma ei tea, kas võiksime
kolme päevagi elada sellises maailmas, kus igaüks
teeb, mida tema tahab. Mõni ehk tahaks meid maha
lüüa, mõni meie maja ära põletada
või midagi muud ja tal oleks vabadus seda teha.
Keegi ei saaks teda takistada. Niisugune vabadus ei
kanna head vilja, sest kurjal on maailmas suur meelevald.
Seda pidi nüüd ka noorem poeg kogema. Vabadus
tähendas elada isamaja piirides, nende korralduste
ja käskude piirides, mis seal valitsesid. Nii nagu
ütles Jeesus: "Keda Poeg vabaks teeb, see
on õieti vaba!" Moosese käsk oli antud
ju selleks, et inimesed õigesti võiksid
vabadust kasutada. Käsuõpetuses oli keelatud
varastamine, valetamine, abielurikkumine, võõra
vara himustamine ja see määras vabadusele
õiged piirid.
Isa ootas ka sellepärast, ET POEG TEEKS ÜMBERHINNANGU
OMA KODU JA SELLE VÄÄRTUSTE SUHTES. Seakarjas
lesti süües hakkas poeg mõtlema kodu
leivale. See oli väga konkreetne võrdlus,
mida tal nüüd oli võimalik teha. Lestad,
jaanikaunad, olid üsna maitsvad ja neid võis
süüa, aga nendel on see puudus, et nad inimest
ei toida. Sigadele oli see paras toit, mitte aga inimesele.
Poeg oli vaadanud oma kodule kui mingile mahajäänule,
igandite võrgus olevale kohale, ta vaatas vanematele
ülevalt alla. Nüüd pidi ta tegema ümberhinnanguid,
nagu loeme: "Ja kui tema keskenes endasse, ütles
ta: palju palgalisi on mu isamajas?" Midagi on
liikumas inimeste hinges. Jumal ootab, millal inimesed
need ümberhinnangud teostavad ja näevad väärtusi,
mis on meil Jumala juures ja elus Temaga. Aga see võtab
kõik aega.
ISA OOTAB, AGA SEE EI OLE ÜKSKÕIKNE OOTUS,
VAID OOTUS TÄIS KANNATUST. Ta ei lähe pojale
järele, aga ISAMAJA UKS ON AVATUD. On küsitud,
kuidas võib siin olla mõeldud pöördumisele,
ilma et Jeesus räägiks lunastuse mõttest?
Ent siin peitubki lunastuse mõte, nimelt Jumal
kannatas selle maailma pärast.
"Nõnda on Jumal maailma armastanud, et
Ta oma ainusündinud Poja on andnud." Isa elas
siin läbi Kolgata päevi ja see oligi lunastus.
Mõelgem Jeesusele kohtu ees! Mõelgem Temale
ristil! Ta vaikis seal. See oli Isa vaikimine, mida
Jeesus väljendas, aga see oli kannatus maailma
eest, suur ootamine, suur ettevalmistus igale kadunud
pojale, kes pöördub tagasi koju. Seal ei oota
teda vitsakimbud ega etteheited, vaid armastus. Seda
väljendab ootav ja kannatav isa.
Isa ootab, et ta POEG TULEKS VABATAHTLIKU ARMASTUSEGA
TEMA JUURDE. Nagu ütlesime, oleksid sulased võinud
tuua poja jõuga koju tagasi. Kuid siis oleks
ta muudetud orjaks, aga mitte pojaks. Oleks ta siis
veel kord või paar ära jooksnud, oleks tulnud
teda juba ahelaisse ja valve alla panna. Kas oleks isal
rõõmu sellisest pojast, kes küll
on tema kodus, kuid kogu aeg vaatab temale mornilt,
heidab talle ette: "Ah, sina ei luba mind minna
õnne maitsma!" See oleks vägagi kurb
olukord. Sellepärast isa ootab. Ta ootab niikaua,
kui poeg tuleb, haarab isal ümber kaela, palub
tema käest andeks ja jääb siis koju.
Jumal oleks võinud inimese kohe luua sellisena,
et poleks olnud võimalik tema juurest lahkuda.
Kuid juba esimestele inimestele andis Jumal vabaduse
ja vabadus tähendab armastust. Armastus saab olla
ainult seal, kus on vabadus. Niisiis tuli poeg koju,
koges isa armastust ja ka tema südames ärkas
armastus. Isa soovis, et poeg jääks koju.
Kui ta oleks tulnud enne, kui ta veel maailma ja selle
patuelu polnud näinud ega ümberhinnangut teinud,
oleks tulnud nii-ütelda poolelt teelt, siis oleks
ta kodus kosunud, pisut jälle vara kogunud ja ehk
uuesti ära läinud. Isa ootas nii kaua seepärast,
et poeg siis tõesti jääks ka koju.
Mitte et ta seal korraks käiks, tunneks koduse
leiva magusust ning headust ja siis, kui on end täis
söönud, läheks jälle uuesti ära.
On neid, kes tulevad Jumala juurde ja lähevad
siiski ära. Olen neid nagu vaimus analüüsinud
ja leidnud, et nende kojutulek oli kuidagi poolik. Neil
jäi ikka tunne, et maailmas on veel väärtusi
ja nad on uuesti läinud. Sellepärast lükkas
Jeesus need tagasi, kes tulid tema juurde pooliku valmidusastmega
või tulid otsima mugavusi. Keegi tuli ja küsis:
"Õpetaja, kus sa asud?" Jeesus ütles:
"Rebastel on augud, lindudel on pesad, aga Inimese
Pojal pole aset." "No hea küll, siis
jumalaga!" Tema juurde tuli 70 jüngrit. See
oli suur rõõm! Jeesus polnud neid eriti
kutsunud ega valinud, aga nad tulid, sest neid vaimustas
see, mida nad nägid ja kuulsid. Nad läksid
isegi tööle, kuulutasid evangeeliumi, olid
rõõmsad, aga - ühel päeval nad
pahandasid ning ütlesid: "Me ei kõnni
enam sinuga!" ja läksid ära. Issandal
ei ole rõõmu nendest, kes tulevad ja lähevad,
vaid Ta ootab, et nad tuleksid ja jääksid.
Ja sellepärast peab Ta vahel kaua ootama, et inimene
oleks põhjalikult läbi mõtelnud,
otsustanud, selguse saanud ja selle järgi siis
toiminud.
Kui poeg koju tuli, siis valmistati talle rõõmupidu.
Aga ega igal päeval ei tapetud nuumvasikat ja rõõmustatud
ning peetud pidu, vaid ka selles kodus tulid katsumused
ja raskused, tulid mured ja väga mitmesugused kitsad
olukorrad. Poeg pidi niivõrd olema kodu eelistes
veendunud, et ta oleks valmis isaga jagama kõiki
raskusi. Nii nagu Moosese kohta öeldakse, et tema
nägi ennem Jumala rahvaga vaeva, kui et ta üürikest
aega patuelu oleks elanud. See oli kindel otsus ja selgus.
Jeesus ütles: "Kes oma risti enese peale ei
võta ja minu järel ei käi, see ei ole
mind väärt!" Meil peab Kristuse järel
käimise väärtus olema niivõrd
selge, et me igasuguse risti all oleme valmis siiski
Tema järel käima. Jeesus ütles ühel
päeval neile kaheteistkümnele, kes Ta juurde
jäid: "Teie olete need, kes minu juurde on
jäänud minu kitsikustes." Aga veel viimasel
silmapilgul, kui olukord läks väga kriitiliseks
ja raskeks, pöördus üks neist kaheteistkümnest
ära, et otsida õnne kuskilt mujalt, aga
leidis endale ränga õnnetuse.
On öeldud, et see, kelle käes on igavikud,
ei tarvitse kiirustada. Meile jääb vahel mulje,
nagu jääks Jumal hiljaks, nagu Ta laseks minna
asju liiga kaugele. Tundub, et Ta peaks juba varem vahele
segama! Tema laseb asjadel minna oma loomuliku lõpuni.
Kui inimesed olid täis vaenu, üksteise vihkamist,
kui nad valmistasid relvi ja neil olid suured plaanid,
siis Jumal laskis seda minna. Tuli hirmus sõda,
mis laastas kuus aastat ja Jumal lubas seda kõike
juhtuda, et inimesed tunnetaksid, et nii ei saa me üksteise
kõrval elada. Kuid paistab, et see tunnetus ei
ole veel täielikult inimestel käes. Kui Esimene
maailmasõda lõppes, siis öeldi: ei
enam iialgi sõda! Sõjas ei ole võitjat
ega kaotajat, vaid on ainult kaotajad, eriti kaasaegses
sõjas. Aga ei möödunud õieti
täit inimpõlvegi, kui uuesti prooviti vana
teed. Sellepärast peab inimkond vahel väga
palju, väga kaua ja väga raskete viletsustega
õppima, et siiski kõige targem ja parem
on Jumala seadmiste ja Tema nõuande järgi
käia.
Võib-olla on Jumal sinu suhtes kaua oodanud
ja kannatanud. Ta on olnud väga kannatlik. Aga
olgu siis sulle teada see, et Isa on valmis sind vastu
võtma. Koduvärav on avatud. Meie mure on
ainult see, et me oma armuaega ei laseks mööda
minna ega jääks hiljaks. Jumal ei jää
hiljaks, aga meiega võib see juhtuda. Sellepärast
kasutagem aega, mis on meie käes! Ja kui meie ka
vahel oma usuelus kuidagi kaotame kannatlikkuse, kui
tundub, et Jumal peaks nüüd midagi ette võtma,
Ta peaks oma abiga tulema ja vahele segama, siis teadkem,
et Tal on ka meie juures oma töö teha. Ta
laseb asjadel minna just sellisesse kaugusesse, kui
nad olema peavad. Kui Laatsarus oli surnud, ruttas üks
õdedest Jeesusele vastu, öeldes: "Issand,
kui sina oleksid siin olnud, siis poleks meie vend surnud!"
Ometi ei olnud Issand hilinenud, vaid Ta teadis, mis
ajal Ta tuleb ja mida Ta teeb. Prohvet Habakuk pidi
kisendama: "Ma kisendan sinu poole ööd
ja päevad ja sina ei kuulegi mind! Ei pane tähele!"
Aga kui ta oli Jumala teid lähemalt tundma õppinud,
siis ta lõpetas oma raamatu tänuga ja rõõmuga
Jumala suhtes. Võib-olla mõnigi asi jääb
meile siin maa peal mõistmata, aga ükskord
näeme selgesti seda, mis siin on veel segane.
Sellepärast tahame oma Issandat usaldada, teades,
et Tal on alati armastav süda meie vastu ja et
Ta ei jää kunagi hiljaks. Ta ei ole kunagi
ükskõikne, Ta ei maksa meie eksimusi kurjaga
kätte. TA ARMASTAV SÜDA ON ALATI MEIE POOLE
PÖÖRATUD!
ROBERT VÕSU
Robert Võsu (1914-1994) oli Tallinna Kalju Baptistikoguduse
pastor ja Eesti EKB koguduste vanempresbüter (president)
AKTUAALNE
TEEMA
Juba
mõned kuud saab Kuulutajat lugeda ka internetist.
See sai võimalikuks tänu ALLAND PARMANi
tööle. Temal palusimegi selgitada, millega
on tegemist.
Milleks oli vaja Kuulutaja internetti
panna?
Peaaegu kõik Eesti ajalehed-ajakirjad avaldavad
midagi internetis. Enamik avaldavad seal kogu oma paberil
ilmunud sisu. Internetti pannakse leht selleks, et teha
see võimalikult paljudele lugejatele kättesaadavaks.
Kui paberleht levib ainult tellijatele või ostjatele
ja enamasti Eesti piires, siis interneti-leht on kättesaadav
kogu maailmas igale soovijale. See on kõige odavam
ja efektiivsem viis info levitamiseks.
Kes on interneti-lehe lugejad?
Ilma uuringuteta on seda raske öelda. Kehra koguduse
kodulehekülje küsitluselt
võtsin kõige värskemad andmed: selle
lehekülje külastajatest 62% on vanuses 18-35
aastat ja 65% ütlevad enda kohta, et nad ei käi
kirikus või teevad seda väga harva.
Vanasti läks ametnik tööle,
ostis putkast lehed ja hakkas tööl lugema.
Kas nüüd võtab ta selle asemel tööl
interneti lahti ja vaatab, millised lehed ta sealt leiab?
Üsna paljud inimesed kasutavad oma tööl
olevat interneti-ühendust, eriti kui seal on püsiühendus,
nii et eraldi iga internetiskäigu eest ei tule
maksta. Paberlehtede kõrval on ju ka täisvirtuaalsed
lehed (portaalid) nagu Delfi, kus ilmuvad regulaarselt
uudised. Sinna saab lugeja lisada ka oma kommentaare
- see on põnev moment, mis paberlehtede juures
ei ole võimalik. Kommenteerimas on sageli just
inimesed, kelle tööaeg ei ole nii täpselt
reguleeritud. Vahel mõni ütlebki, et tööpäev
läheb untsu, nii huvitav teema võeti portaalis
üles. Mõnigi ametnik kulutab oma kohvipausi
nüüd arvuti taga.
Kas internet on siis lihtsalt uus
misjoni-võimalus? Paneme kristliku lehe internetti
ja inimene, kes muidu seda ei loeks, leiab selle internetist
ja hakkab lugema?
Selle misjonivõimaluse avastasin ma enda jaoks
paar-kolm aastat tagasi, kui Kehra koguduse kodulehekülg
oli umbes aasta vana ja hakkas tekkima tunne, et ma
pean teadlikult pühendama aega, et seda üleval
hoida. Ma panin koduleheküljele jälgija, et
teada saada, millised inimesed meie kodulehekülge
külastavad ja kuidas nad sinna satuvad ning küsitluse,
kus nad saavad jätta endast märgi maha, kes
nad on. Tublisti üle poole pidas end mittekristlasteks.
Mul tekkis tunne, et see on eraldi misjonipõld,
milleks mul tuleb aega võtta, kuna ma oskan seda
tööd teha. Tulemus on selline, et saan nädalas
paar-kolm kirja, mis on alguse saanud nendelt kodulehekülgedelt,
kuhu ma olen jätnud mingi küsimuse ja e-posti
aadressi. Külalisteraamatust
leian tunnistusi, et inimesed on leidnud elava Jumala
või leidnud vastuse mõnele vaimulikule
küsimusele. Sellepärast olen veendunud, et
Jumala Sõna tasub internetis levitada. Sealt
loevad seda ka inimesed, kes muidu võib-olla
vaimulikku kirjandust ei tihkaks osta ja lugeda. Internetis
saavad nad seda teha anonüümselt. Inimesed,
kel pole asjagi kristlikele lehekülgedele, võivad
sattuda sinna ka otsingumehhanismide kaudu.
Suur osa inimestest ei tule meie kodulehekülgedele
mitte otsides näiteks Kuulutajat, Kehra kogudust
või Eesti EKB Liitu, vaid otsides näiteks
sõnu "Jumal", "Jeesus", "kirik",
"kogudus", "usk" - satuvad sinna
ja loevad ning avastavad, et seal on veel midagi. See
julgustas mind sellele rohkem ja rohkem aega pühendama.
Kas need, kes seni Kuulutajat tellisid,
kuid omavad internetti, peaksid nüüd lehe
tellimisest loobuma?
Oma isiklikust seisukohast ütlen, et mina kui
interneti üsna rohke lugeja ja ka Kuulutaja internetiversiooni
tegija, ei lõpeta Kuulutaja tellimist. Ma hindan
ka seda, mida paber pakub. Leht jääb mulle
riiulisse ja ma saan seda lugeda näiteks õhtul
voodis. Mul on ka rõõm postkastist lehte
leida. Ma arvan, et paberlehed lähemal ajal veel
kuhugi ei kao. Ega inimene seda arvuti taga istumist
väga kaua välja ei kannata.
Kas interneti-lehe lugeja leiab ka
tavalisest lehest midagi juurde ja vastupidi?
Inteneti-lehel on mõningaid võimalusi,
mida paberlehel ei ole. Rikkamad lehed esitavad internetis
ka online-uudiseid ja lasevad neid lugejatel kommenteerida.
Samal ajal on paberlehes mõndagi, mida internetti
ei panda - näiteks ristsõnad või
kuulutused. Interneti-lehes avaldatud infot on võimalik
otsingumehhanismidega otsida. Mul võib olla meeles,
et Kuulutajas kuskil midagi kirjutati - ma võin
otsingusüsteemil lasta selle uuesti üles otsida.
Kas Kuulutajal on siis ka oma otsingusüsteem
juba olemas?
Kuulutaja jaoks saab kasutada Eesti EKB Liidu kodulehekülje
www.ekklesia.ee
otsingusüsteemi. Mitmed liidu koduleheküljed
(ka Kuulutaja oma) on selle kodulehekülje osad,
isegi kui seda kohe ei märka. Kuulutajas avaldatu
on tehtud leitavaks ka tervele maailmale teiste otsingusüsteemide
kaudu. Kuulutajat indekseerivad tuntud Eesti ja ka mõned
välismaa otsingusüsteemid. See võib
võtta aega mõne kuu või isegi pool
aastat, kuni lehed läbi kammitakse ja indekseeritakse,
aga seejärel võivad leheküljele sattuda
inimesed kõikvõimalikest põnevatest
kohtadest.
Millega tegeleb praegu Alland Parman?
Olen praegu füüsilisest isikust ettevõtja.
Ma teeningi leiba sellega, et panen kristlikku materjali
internetti. Peale selle tegelen veel tõlkimise
ja toimetamisega. Olen pereisa. Teenin Kehra koguduses
kaasa ühena ekspastoritest. Meil ei olegi praegu
pärispastorit.
Kellel on võimalus internetti pääseda,
neid kutsun ma üles otsima sealt kristlikku materjali.
Seda on väga palju. Kui keegi võib aidata
kaasa kristliku materjali internetti panemisel - tal
on midagi öelda või võimet seda internetti
panna - olge selles osas aktiivsed. Internet on täis
kõikvõimalikku rämpsu, me ei saa
seda sealt ära võtta või keelata,
aga me saame sinna viia Jumala Sõna.
Täname!
Toimetus soovitab nendel lugejatel, kes internetiga
ei tegele, sellest mitte kurvaks minna, vaid paluda
Jumalat nende uute võimaluste pärast, mida
kasutavad teised.
VIIVE ja KALLE MEDRI
külastasid kodumaad
Tallinna
misjonikonverentsil 14. oktoobril olid teiste hulgas
külalisteks Viive ja Kalle Medri Torontost. Nad
on Toronto Eesti Baptisti Koguduse misjonitoimkonna
liikmed, Kalle on toimkonna president. Meie intervjuus
on peamiseks vastajaks Kalle, kuid ka Viive ütles
sõna sekka.
KALLE, KES SA OLED?
Olen sõjapõgenike laps, kes kasvas üles
Rootsis ja Kanadas. Kanadasse kolisime 1951. aastal.
Hariduse sain Torontos. Seal oli suurim eesti pagulasühiskond
välismaailmas - kuni 15000 eestlast! Ülikoolis
õppisin filosoofiat. Elavale usule tulin noore
poisina. Toronto Eesti Baptisti Koguduses olen olnud
kogu aeg, ainult lühikese aja olin mujal, kui elasin
kaks aastat Vancouveris.
Me abiellusime Viivega 1965. aastal. Meil on kaks
tütart - Desiree ja Vivien. Nad mõlemad
on abielus ja meil on Desireelt 4 lapselast, kolm poissi
ja üks tüdruk.
KUIDAS SA ISE OLED MISJONIGA SEOTUD?
Minu esmatutvus misjoniga algas ühes piiblikoolis,
mis asub Calgarys Alberta provintsis, kuhu ma läksin
õieti täienduskeskkooli. Seal oli tuhat
õpilast, neist viissada olid misjonäride
lapsed. Selle kooli juhataja oli suur misjonitöö
edendaja. Koolis peeti suuri misjonikonverentse paljude
misjonäride osavõtul.
Teine mõjutaja oli Oswald Smith* - misjonikuulsus
kogu maailmas. Ta on annetanud miljoneid misjoni jaoks
ja välja saatnud sadu misjonäre.
Sealt see kõik arenema hakkas. Ise ei ole ma
misjonärina praktiseerinud. Koguduse misjonitoimkonna
töös olen osalenud kümme aastat pärast
seda, kui mu abikaasa isa Gottfried Hillar Palias ja
minu isa Aston Medri lahkusid igavikku. Isa andis misjonitöö
mulle üle. Kogudus kinnitas seda ja me oleme püüdnud
teha misjonitööd Toronto kogudustes alliansspinnal.
MIDA SA MÕTLED, KUI KUULED
SÕNA "MISJON"?
Sõna "misjon" kasutatakse väga
laialdaselt, aga jaotaksin selle mõiste kaheks:
välismisjon ja evangelisatsioon. Välismisjon
on see, kui kedagi saadetakse konkreetse ülesandega
mittekristlikule maale ja võõra kultuuri
keskele. Sõna "misjon" on väga
populaarne, kuid sageli kasutatakse seda ka palju väiksemate
ettevõtmistega seoses, mis ei nõua nii
suuri ohvreid nagu jätta maha oma sõbrad
ja minna võõrasse ja vaenulikku kultuuri.
"Evangelisatsioon" on vast õigem oma
rahva seas ja oma oludes tegutsedes.
KAS IGAL KOGUDUSEL PEAKS OLEMA OMA
VÄLISMISJONÄR?
See on kristlaste esimene käsk, minna välja
kogu maailma. Sellega seoses räägime sõõridest.
Esimene sõõr on oma ümbruskond ja
siis kaugemale, kuni maailma otsteni. Püüame
konkreetselt järgida Jumala jälgi. Inimesed,
kes on läinud jumalariigi tööle, on saanud
kutse. Oleme olnud neile toeks nii eestpalvetes kui
ka rahaliselt, samuti saatnud pakke. Kui kristlus hakkas
levima, oli kaksteist meest. Nad ei olnud selle aja
jõukamast kihist. Aga misjonil on ka nähtamatud
õnnistused, mida me ratsionaalselt ei oska mõista.
Just selle tõttu, et me täidame Jumala tahet,
on Jumala õnnistus alati mitmekordistuv.
EESTLASED ALUSTASID MISJONITÖÖGA
JUBA AMMU.
Me oleme Torontos selles mõttes õnnelikus
olukorras, et oleme tundnud nii Richard kui Karl Kaupsi,
samuti Karl Leopold Marleyd. Ka paljud teised pagulasvennad
on käinud Torontost läbi ja me oleme neid
tundma õppinud. Lugesin ajalugu enne 1935. aastat
albumist "50 aastat apostlite radadel". Meie
keskel on olnud õde Ester Sirotkin, kes tuli
meie kogudusse ja õpetas Piiblit meie noortele
ja vanematele. Doktor Melita Marley oli aastaid Torontos
ja rääkis meile ka Aleksandra Liblikust, kes
oli misjonäriks Egiptuses. Eva Wühneri õed
olid Torontos. Ta ise läks välja Egiptusesse
ja suri seal aasta pärast. Väliselt tundub,
nagu oleks see olnud raisatud aeg, aga me ei saa kõiki
oma samme planeerida. 1911. aastal otsustas Eesti Baptisti
Liit hakata toetama üht musta misjonäri, kelle
nimi oli Seth Ebonij...
RÄÄGI PALUN VÄLISEESTI
MISJONITÖÖST!
Nimetama peaks Karl Karpat, Jaapani misjonäri
ja Bill Viekmani, kes on mõlemad Kaupside perekonnast.
Linda Vanaselja oli misjonäriks Indias. Vend Teksel,
kes on pärit Narvast, rajas kolm lastekodu Lõuna-Ameerikas.
See oli tohutult vaene piirkond, seal olid suured alkoholismiprobleemid.
Sageli anti sealsete perede lapsed lihtsalt lastekodudesse.
Töö seal on olnud väga viljakas. Paljud
lastekodust väljaläinud lapsed on tulnud tagasi
ja aidanud teisi vaeseid lapsi, kes vajavad abi. Nad
on tegutsenud paljudel aladel edukalt. Ühe nendest
lastekodudest on riik üle võtnud, aga see
on ikkagi kristlik lastekodu. Koolis räägitakse
neile Jeesusest. Riik toetab neid, kuid ei ole piiranud
nende õpetust. Valitsus on näinud, et see
on nii hea töö ja riik majandab seda.
Sama misjoniseltsi juhendamisel töötavad
lastekodud Paraguais ja Argentiinas. Selle tööga
on olnud seotud ka Alfred Turve, kes oli pikki aastaid
selle misjoni laekur.
MILLINE ON TEIE SIDE KODUEESTI MISJONIGA?
Meie peamine side on olnud Indrek Luidega, kellega
meil on siin rõõm koos olla. Meie soov
on, et huvi välismisjoni vastu kasvaks ja et ka
evangelisatsioon kasvaks. Esimene, keda oleme toetanud,
oli Külvi Unger (Kähr). Nemad abikaasaga on
teinud väga tähelepanuväärset tööd
ning tõlkinud esimesi evangeeliume esimestena
teatud rahvale. Nüüd on meil uus kontakt Jael
Puusaagiga, keda oleme otsustanud toetada. Kontakti
oleme loomas Aili ja Tõnis Roosimaaga.
MIS ON "MISJONIPÕLLUD"?
"Misjonipõllud" on meie ajakiri,
mis algul kandis nime "Valged põllud".
Mina olen sinna kirjutanud ja andnud edasi need misjoniteated,
mis on meil käepärast ja päevakohased.
Viimasel ajal oleme püüdnud anda väikese
ülevaate nendest misjonäridest, keda oleme
toetanud ja kes on Issanda viinamäel.
Oleme laia haardega ja igaühele, kes seda soovib,
oleme nõus ajakirja saatma. Trükime seda
praegu 500-600 vahel, aga lugejaskond välismaal
vananeb ja trükiarv jääb tõenäoliselt
väiksemaks. "Misjonipõlde" saadame
Austraaliasse, Rootsi, Inglismaale, Kanadasse, Ameerikasse
ja nüüd ka Eestisse.
MIDA KUJUTAB ENDAST MISJONITOIMKOND?
See on meie koguduse üks allharusid. Toimkonnal
on kuus liiget: Edgar Krabi, Anna Kosk, Erika Kattai,
Maire Polashek ja Viive ning mina.
MILLEGA MISJONITOIMKOND TEGELEB?
Küsimusele vastab Viive: Meid koguneb umbes viisteist
inimest ja seda mitte ainult baptistikogudusest, vaid
ka vabakogudusest ja nelipühist, see tähendab
- kogu välismisjon on alliansspinnal. Me tuleme
kokku ja saadame pakke, tikime tekke, mida müüme
jõuluväljamüükidel novembri lõpul.
Sellel aastal kahjuks jääb see ära, sest
tegijad on nii vanad, et ei jõua tekke teha.
Mina olen jõulumüügiga tegelenud viimased
kaheksa aastat, enne mind on sellega tegeletud umbes
kolmkümmend aastat. Sealt saime raha pakkide saatmiseks.
Meil on suur rõõm teatada, et aitavad
ka inimesed väljastpoolt usklike ringkonda, toovad
meile väga häid riideid. Vahel helistavad
ja annavad annetusi ning küsivad, milline protsent
rahast jõuab sihtpunkti. Me teatame, et sada
protsenti jõuab pärale. Me kõik töötame
vabatahtlikult.
Saadame pakke Aafrikasse piiblikoolile, mille asutajaks
oli Valter Kimberg. Ta läks Rootsist sinna ja nägi,
et elu on kaduv. Aafrikasse sõitis ta omal käel.
Imekombel jõudis kohale. Laeval möllas tüüfus,
aga tema jäi puutumata. See oli Jumala ime. Ta
on Aafrikas ehitanud 16 kirikut, töötades
seal viiskümmend aastat. Valter Kimberg lahkus
igavikku 1998. aasta oktoobris. Toetasime teda väga
tõhusalt. Nüüd aga saadame koolile
ainult riidepakke, kuna ei ole, kes raha vastu võtaks.
Me ei pea õigeks pärismaalastele seda raha
saata. Piiblikool töötab hoogsalt.
Lisaks saadame pakke ühele rootslaste asutatud
piiblikoolile. Õpilased käivad seal koolis
neli aastat ja riided on väga kallid. Ka saatmine
on väga kallis, aga me saame ühte pakki panna
ka palju riideid. Nad on selle eest väga tänulikud.
Kui mustanahaline tuleb Jumala juurde, siis ta soovib
väga hästi riides käia. Sellel aastal
lõpetasid piiblikooli üheksateist noort.
Saime nende pildid. Neil kõigil olid valged särgid
seljas ja lips ees, mis me olime saatnud. Olgugi, et
meil jäi jõulumüük ära, soovime
ikka pakke saata.
Lastekodul Lõuna-Ameerikas on tähtis abi
saada, kuna need lapsed leitakse tänavalt ja vanglast.
Brasiilias lasti lapsed lihtsalt maha, sest seal on
palju perekondlikke probleeme. Lastekodu teeb head tööd.
Saadame neile linu, köögitarbeid ja kõike,
mis ei kaalu liiga palju.
RÄÄGI NEIST TEKKIDEST, MEIE
JAOKS ON SEE UUS ASI.
Küsimusele vastab Viive: Kaheksa aastat käisime
peale suvevaheaega iga neljapäev koos ja siis oli
ka jõulumüük. Meie kõige vanem
tekitikkija Hilja Karus on 89 aastat vana. Tema on tekikunstnik.
Lisaks küpsetasime ka piparkooke. Nendega teenisime
tuhat dollarit. Vanemad inimesed tõid oma asju,
mida nad soovisid likvideerida: hõbedat jne.
Nendega tegime loteriid. Luteri kogudusest loevad paljud
meie ajakirja ja saadavad rahalisi toetusi. Me hindame
seda väga.
Meie peasissetulek olid tikitud tekid. Meil oli kaksteist
eri mustriga riiet samas värvigammas. Need lähevad
väga maitsekalt kokku. Tekid maksavad 300 dollarit.
Jõulumüügil osteti neid tohutult. Me
olime juba kuulsad kui tekkidemüüjate misjonitoimkond.
See oli väga originaalne leiutis meie misjonitoimkonnalt.
Vanemad prouad olid kõik enne tegevuses, kui
meie alustasime. Tekid olid väga populaarsed. Tegelikult
nad maksavad 900 dollarit, meie aga müüme
neid 300 dollariga. Oleksime hea meelega neid siia toonud.
Nad on tõesti ilusad. Materjal on puuvill. Vooder
on puuvillast ja vatt vahel. Nad on tõeline kunstiteos.
Aastas valmistati nii 10-15 tekki. Saime ligi 3500 dollarit
oma tegevuseks.
OLITE TALLINNA MISJONIKONVERENTSIL.
Tulime informatsiooni saama ja selle tundega, et midagi
hakkab lõkkele lööma. See on varajane
algus, aga kuna me oleme vananev ühiskond, st eestlus
paguluses sureb, siis loodame, et saame enam rõhuda
välismisjonile. Vajadused on reaalsed ja on vaja
leida neid, kes toetavad seda kutset. On hea, kui saame
teha trükiteel ja raadioteel misjonitööd.
Aga isiklik kontakt nendega, kes otseselt on valmis
inimesi juhendama ja juhatama neid Jumala juurde, on
ka väga oluline.
TÄNAME INTERVJUU EEST JA SOOVIME
TEIE MISJONITOIMKONNALE ÕNNISTUST JA EDU.
INDREK LUIDE
18. oktoobril Viimsis
Pildil: Viive ja Kalle Medri laulmas Tallinna misjonikonverentsil
Kuidas Jumal mind annetama õpetas
Ma räägin teile, kuidas Jumal mind annetama
õpetas. See õppetund on mulle tänaseni
meelde jäänud. Seda ei unusta ma kunagi.
Ma olin olnud jutlustajaks ühes suures presbüterlaste
kirikus Torontos. Ühel päeval ma loobusin
sellest kohast ja sain jutlustajaks koguduses, kes tundis
niisugust annetamise viisi, mida mina enne ei tundnud.
Alustasin seal oma hingekarjasetööd jaanuari
esimesel pühapäeval, kui nad pidasid oma iga-aastast
misjonikonverentsi. Mina ei teadnud sellest konverentsist
midagi. Ma ei olnud oma elus ühelgi konverentsil
olnud. Ma ei teadnud, mida peaks kõigepealt tegema.
Nii ma siis istusin vaid platvormil ja vaatlesin.
Kohanäitajad käisid pingiridade vahel edasi-tagasi
ja jagasid ümbrikke välja. Peagi oli minu
imestuseks ühel kohanäitajal julgust astuda
pingiridade vahelt üles ja ulatada ka minule, pastorile,
üks ümbrikest. Ma istusin ja hoidsin ümbrikku
käes. Seda hetke ei unusta ma iialgi. Ma mäletan
seda nõnda, nagu oleks see olnud eile.
Hoidsin ümbrikku käes ja lugesin sellelt:
"Jumalat usaldades püüan anda koguduse
misjonitöö jaoks algaval aastal ... dollarit."
Sellist lauset ei olnud ma kunagi varem lugenud. Olin
esimest korda oma elus misjonikonverentsil. Ma ei teadnud
sel hommikul, et Jumal tegeleb minuga ja õpetab
mulle midagi, mida ma kunagi ei unusta ja et ma õpetan
eelolevatel aastatel seda õppetundi paljudele
teistele kogudustele üle terve maa.
Kõigepealt ma hakkasin paluma. Ma ütlesin:
"Issand Jumal, mina ei saa midagi teha. Sa tead,
et mul ei ole midagi. Mul ei ole pangas mitte sentigi.
Mul ei ole taskus midagi. See kogudus maksab mulle ainult
kakskümmend viis dollarit nädalas. Mul on
naine ja laps ülal pidada. Me pingutame, et osta
omale kodu ja kõik on väga kallis."
Kõik see oli õige. Oli Esimese maailmasõja
aeg.
"Ma tean seda," ütles Issand. "Ma
tean, et sa saad ainult kakskümmend viis dollarit
nädalas. Ma tean, et sul ei ole midagi taskus ega
midagi pangas."
"Hästi siis," jätkasin ma, "see
asi on siis lahendatud. Mul ei ole midagi anda ja nii
ma ei annagi midagi."
Kuid Issand rääkis edasi. Ja seda ei unusta
ma kunagi. Ta ütles:
"Ma ei küsi sult seda, mis sul on."
"Sa ei küsi mult seda, mis mul on, Issand?
Mida sa siis küsid?" vastasin ma.
"Ma küsin sult usus annetamist. Kui palju
sa mind usaldad?"
"Oh Issand," hüüdsin ma, "see
on teine asi. Kui suure summa peale ma võin kindel
olla?"
Ma ei teadnud usus annetamisest muidugi midagi. Ma
ei olnud oma elus sellist annetust teinud. Aga ma teadsin,
et Issand rääkis. Ma arvasin, et Ta võiks
öelda viis dollarit või isegi kümme
dollarit. Kord oma elus olin ma andnud viis dollarit
misjonile. Ja teine kord andsin kolm dollarit. Aga mitte
kunagi rohkem. Ma peaaegu värisesin, kui ma Issandalt
vastust ootasin.
Varsti see tuli. Sul ei ole tarvis arvata, et Jumal
rääkis minuga kuuldava häälega,
kuigi Ta oleks võinud ka seda teha. Ma vaevalt
märkasin kogudust, kui ma seal suletud silmadega
istusin, kuulates Jumala häält. Jumal tegutses
sel hommikul minu juures, kuigi ma ise seda siis ei
mõistnud.
"Palju ma võin anda?" küsisin
ma.
"Viiskümmend dollarit."
"Viiskümmend dollarit!" hüüdsin
ma. "Aga Issand, see on kahe nädala palk!
Kuidas ma üldse saangi viiskümmend dollarit?"
Aga Issand rääkis jälle ja see oli
seesama summa. See oli mulle nii selge nagu oleks Ta
kuuldava häälega rääkinud.
Ma mäletan nüüdki, kuidas mu käsi
värises, kui ma võtsin pliiatsi ja kirjutasin
oma nime ja aadressi ning ka summa "viiskümmend".
Kuidas ma selle ära maksin, seda ei tea ma tänapäevani.
Ma tean, et igas kuus pidin ma maksma neli dollarit
ja igas kuus Jumal saatis mulle imeliselt selle raha.
Aasta lõpuks maksin ma ära kogu summa -
viiskümmend dollarit.
Aga seda tahan ma teile selgeks teha. Ma sain sellise
õnnistuse, mu südamesse tuli selline Vaimu
täius, see haaras mind nii, et kui ma maksin lõpliku
summa, siis ma mõistsin, et see oli olnud üks
kõige suurematest elamustest mu elus.
Mulle tuli nii suur vaimulik õnnistus selle
läbi, et ma olin usus annetanud ja Jumalat usaldanud
ning olin annetanud Pühakirja kohaselt, et järgmise
aasta konverentsil ma kahekordistasin seda summat ja
andsin sada dollarit.
Ja sellest päevast alates kuni tänaseni
ma olen saatnud tuhandeid dollareid taeva panka. Kui
ma oleksin oodanud, kuni mul see raha on, siis ma ei
oleks kunagi seda andnud, sellepärast, et ma ei
oleks kunagi seda saanud. Aga ma andsin seda siis, kui
mul seda ei olnud. Ma annetasin usus ja Jumal õnnistas
seda.
Kuidas sina teed? Oled sa andnud usus tõotatud
annetusi? Kui mitte, anna, ja Jumal õnnistab
seda.
OSWALD J.SMITH
Usurändur 1985
MEESTEPÄEV
HAAPSALUS
Novembrikuu 4. päeval toimus Haapsalu Baptistikoguduse
palvelas meestepäev, kuhu kogunes paarkümmend
meest Lääne-, Harju-, Viljandi- ning Pärnumaalt.
Teema, mille ümber meeste mõtted liikusid,
oli "Kristlase töö ja tervis". Kristlase
töö nii koguduses kui ka väljaspool sai
mitmekülgse käsitluse osaliseks Johannes Saardi,
Jaan Puusaagi ja Aare Tamme sõnavõttudes.
Kristlase vaimulikust tervisest jagasid mõtteid
Joosep Tammo, Esko Vainio ning Eerik Rahkema. Kuna ettekannetele
kulus aega kavandatust tunduvalt enam, nii et sõnavõttudele
seda palju ei jagunudki, siis kasutasid mitmed lõunalauas
viimast võimalust sõna sekka öelda.
Ja vendadel oligi jumalariigi töö kohta olulist
öelda. Päev näitas, et meestel on tarvis
oma mõtteid koondada ning välja öelda.
EERIK RAHKEMA
UUS
PASTOR SILLAMÄEL
Venekeelne Sillamäe kogudus tähistas 26.
novembril oma 11. aastapäeva. Oli väga õnnistatud
koosolek - laulis kohalik segakoor, loeti luuletus ja
üks õde andis elava tunnistuse oma usuletulekust,
kolm lühikõnet olid Nikolai Orehhovilt,
Ruudi Leinuselt ja Aleksander Kabajevilt. Meeldiva üllatusena
luges üks osa kogudusest ka eestikeelse Meie Isa
palve.
Järgnes pastori valimine, mis möödus
heas vaimulikus õhkkonnas. Koguduses on 100 liiget,
kohal oli 72. Kogudus oli võtnud eelnevalt paastu-
ja palveaja. Seati üles üks kandidaat, kuna
teine taandas ennast ise.
Sillamäe koguduse pastoriks valiti Aleksander
Kabajev. Uus pastor on suure pere isa, tema peres kasvab
viis poissi.
Jumal õnnistagu venda, ta peret ja tervet Sillamäe
kogudust! Olgu see kogudus valguseks sellele linnale!
RUUDI LEINUS
PEAKÜTID
Kui
Yae mööda viinapuuväätidega kaetud
redelit alla laskus, hakkas tema naine hädaldama:
"Miks sa nii tihti haenamide juures käid?
Kas sa ei karda seal?" Yae ei kuulanud oma naist
ja jätkas teed. Lõuna paiku jõudis
ta oma kanuuga kitsa jõeni, mis viis haenamide
valdustesse.
Tema silmad uitasid üle kaldapõõsaste.
Seal see rippus - õnnetu sõjamehe kolp.
Tema silmakoopad olid täidetud kiiskavpunaste seemnetega,
mis olid musta kummiseguga kokku kleebitud. See oli
hoiatuseks haenamide vaenlastele. Yae naeratas mõeldes
sellele, kuidas see vaatepilt tema juuksed püsti
tõstis, kui ta seitse kuud tagasi esimest korda
haename külastas.
Yae kutsus külla Kauwan haenamide hõimust.
Kauwan seletas, et nad vajavad liitlasi oma piirkonnast
lääne pool pärast seda, kui üks
teine hõim nende idapiirid ebakindlaks muutis.
Yae hõimul - maurodel - oli samuti piiriprobleeme.
Yae taipas kiiresti, et sõprus haenamidega võimaldaks
kahe küla vahel kasvavatelt puudelt rahus saagopalmisaaki
koristada. Haenamid ja maurod võiksid võib-olla
isegi ühiseid väesalkasid teiste külade
vastu moodustada.
Nüüd läks Yae üheteistkümnendat
korda haenamide juurde. Ta ei olnud üldse umbusklik.
Ta teadis enamikku haenamide mehi nimepidi ja usaldas
neid nagu enda hõimukaaslasi. Kindlasti võtavad
nad tema küllakutse vastu ja osalevad maurode öö
läbi kestval tantsupeol. Ja siis teevad nad plaane,
kuidas ühiseid vaenlasi röövima minna.
REETMINE
Nagu ikka, tervitas Kauwan Yaed jõe kaldal
ja juhatas ta üles meestemajja. Mehed istusid ringi
ümber tema. Vestlus oli sõbralik nagu eelmistelgi
külaskäikudel. Pärast ühist söömaaega
esitas Yae oma küllakutse.
Kaksteist
meest võtsid küllakutse vastu. Nad andsid
talle tüki nööri ja palusid sinna teha
niipalju sõlmi, kuipalju päevi oli veel
peoni jäänud. Nemad pidid siis selle järgi
arvet pidama. Kui Yae ettepoole kummardus, et sõlmi
teha, anti signaal. Üks mees lükkas oma käe
aeglaselt rohumati alla, millel ta istus, ja tõmbas
välja luust pistoda. Kolm meest tõusid püsti,
nagu tahaks nad end sirutada ja tõmbasid oma
pea kohalt peidukohast odad välja. Üksteise
poole irvitades sihtisid nad mürgitatud nooled
pahaaimamatu Yae poole. See ei märganud veel midagi.
Kauwan ei olnud relvastatud. Tema oli istuma jäänud
ja jätkas Yaega vestlust.
Äkki märkas Yae, et tema ümber läheb
üha pimedamaks ja vaiksemaks. Ta ehmus ja nägi
nüüd relvi. Kuid veel enam kohutasid teda
tema võõrustajate silmad. Need mehed olid
kuude kaupa oodanud, et näha Yae näoilme muutumist.
Nad nautisid seda, kuidas usaldus Yae pilgus asendus
kirjeldamatu ehmatusega. Nad jälgisid saatanliku
rõõmuga tema kasvavat ahastust. Järgnevatel
kuudel hakkavad nad üksteist üle trumpama
kirjeldustega sellest, kuidas Yae silmad avanesid, kuidas
tema huuled võbisesid ja tema keha külma
higiga kattus. Kui Yae kivistunult oma kohal istus,
kuulis ta, kuidas üks ebainimlik hääl
talle kõrva sisistas: "Tuwi asonai makaerin!"
- "Me lollitasime su sõprusega ära,
enne kui su maha lööme!"
Need kolm sõna kirjeldasid savide eluhoiakut.
Need iseloomustasid savide ellusuhtumist - nad idealiseerisid
võõraste reetmist. Yae taipas, et need
mehed olid esimesest hetkest peale selle peal väljas
olnud, et teda tappa. Kuna nad aga olid kindlad, et
ta tuleb alati tagasi, olid nad hukkamisega viivitanud.
Oleksid nad ta kohe tapnud, oleks see olnud ainult päris
tavaline mõrv. Sellega oleks igaüks hakkama
saanud, kes reetmiseharjutustes väljaõppimata
oli. Aga kuude kaupa sõprust teeselda ja siis
mõrv lõpule viia, see oli kõrge
kunst. Sellisest reetmisest rääkisid paljud
savide legendid.
Miks tuli Yae haenamide juurde? Sest ta usaldas Kauwanit.
Yae karjatas: "Kauwan, kaitse mind!" Kuid
Kauwan vastas aeglaselt ja pilkavalt: "Ma ütlesin
neile alati, et see on paha, aga Maum lubas mulle oma
tütre naiseks. Sinuga läks muidugi tobedasti,
mu sõber."
Ja siis nad tapsid ta. Aeglaselt ja sadistlikult.
Seda peab teadma, et mõista, kuidas savid elavad
ja mõtlevad.
PEAKÜTID
Juhtus,
et Don Richardson ja tema naine Carol, kaks noort Kanada
misjonäri, valisid kogu maailma metsikute rahvaste
seast välja just haenamide hõimu savide
seast, et minna oma esimesele tööle teise
kultuurikeskkonda. Väsitava reisi järel mootorpaadil
ja kanuuga jõudsid nad kõrvalistele Uus-Guinea
džungli äärealadele. Don oli juba savidest
palju kuulnud. Ta teadis, et nad olid peakütid,
et nad oma vaenlasi sõid ja et valitsusinspektorid
ja naftafirmade inimesed vältisid teed läbi
selle piirkonna. Kuid isegi need hirmulood ei olnud
selle hõimu julmust suutnud tõeselt kirjeldada.
SÕDA KUI SPORT
Savide jaoks ei olnud julmus üleastumine, vaid
vastupidi, kujutas endast nende kultuuri kõrgpunkti,
ideaali, mille järele nad püüdlesid.
Richardson teatas: "Savide juures algab sõjaks
treenimine juba lapsepõlves. Last kasvatatakse
selliselt, et ta pidevalt kätte maksaks, kui teda
haavatakse või solvatakse. Vanemad näitavad
eeskuju, vastates igale rünnakule vägivaldse
kättemaksuga. Sealt tulevadki lood ja legendid,
mis ülistavad reetmist."
Esimeste ebakindlate nädalate järel veendus
Don, et tema ja Carol võisid end siiski julgelt
tunda. Savid vaatasid neid kui väärtuslikke
kõrvalseisjaid, kes hoolitsesid žiletiterade,
kirveste ja peeglite alalise varu eest. Richardsonid
muutusid tegelikult nii populaarseiks, et kolm vaenulikku
küla, mis olid täis sõjakaid hõimlasi,
lõid oma laagrid üles Richardsonide maja
ümber. Sellest algasid aga probleemid. Esimese
kahe kuu jooksul luges Don kokku neliteist verist lahingut,
mis tema maja vaatekauguses maha peeti. Sõjameeste
read seisid silm silma vastu. Nad olid odaviskamises
spetsialistid. Ütles keegi külaelanikest vaid
ühe ebasõbraliku sõna teise küla
sõjamehe kohta, kui juba oli olemas põhjus
omavaheliseks võitluseks.
Viie kuu pärast tegi Don Richardson inventuuri.
Ta oli ravinud kümneid ebamugavaid haavu, teinud
sadu penitsilliinisüste, oli kisendanud rahu järele,
kuni tema hääl ära läks. Ta oli
palvetanud hilise ööni ja oli koguni odaviskajate
vahelt ilma relvata läbi jooksnud ja neid anunud
ära leppima. Aga miski ei suutnud mõjutada
nende mõtlemist ja elu. See oli aastasadu olnud
kujundatud sõdade poolt.
Kui Don apelleeris nende südametunnistusele,
vaatasid nad talle imestunult otsa. Nad lihtsalt ei
mõistnud seda, kui ta neile julmuse halbust mõistetavaks
püüdis teha. See just moodustaski nende elu
kõige kõrgema väärtuse.
Richardson proovis savidele kristlikku sõnumit
kuulutada. Ta rääkis neile Jumala imelisest
loomistööst ja selgitas, kuidas kurjus maailma
tuli. Ja ühel õhtul, kui ta nendega koos
täissuitsetatud meestemajas istus, jutustas ta
neile Lunastajast Jeesusest Kristusest. Kuidas Jumal
juba Vanas Testamendis oli tõotanud, et Jeesus
sünnib ja sellest, kuidas Ta oli elanud. Ta kirjeldas,
milline imepärane inimene oli Jeesus, ainuke, kes
kunagi täiuslik oli olnud. Ja et Ta oli Jumala
Poeg. Tavalise rahuliku tähelepanelikkuse asemel
näitasid mehed selle sõnumi peale lihtsalt
oma igavust välja.
Öö öö järel üritas Richardson
oma savikeelset sõnavara edasi arendada, et neid
inimesi Jeesusest vaimustuma panna. Aga Tema paistis
neile nii mittemidagiütlev olevat. Kuidas võis
pidada lugu mittevägivaldsest kangelasest!
Vaid
ühel korral koges Richardson oma jutustuse puhul
üllatavat reaktsiooni. Kui ta kirjeldas neile,
kuidas Juudas Iskariot Jeesuse reetis, kuulasid kõik
sõjamehed äkki teda nagu võlutult,
oma kükkasendis ettepoole kummardudes. Richardson
imestas - kas oli sõnum Jeesuse surmast läbi
murdnud? Virgutatuna nende huvist, kirjeldas ta täpselt,
kuidas Juudas Jeesuse jüngrina kolm aastat järjest
koos Temaga ringi oli rännanud ja kuidas ta Tema
lõpuks ära oli andnud. Keegi ei aimanud
sel ajal, et reetur tuleb Jeesuse jüngrite sõpruskonnast.
Ja ometi planeeris Juudas külmalt ja süümepiinadeta
oma reetmist.
Maum ei suutnud end enam valitseda. Ta paiskas välja
metsiku linnukisa, et oma vaimustust väljendada.
Teised puudutasid aukartusest oma rinnakorvi - nii imetlesid
nad seda tegu. Mõned laksutasid ärritusest
keelt. Richardson istus vaikselt, olles nendest reaktsioonidest
segaduses. Äkki ta taipas ja ehmus südame
põhjani: nad pidasid Juudast ajaloo suurimaks
kangelaseks. Nad ei olnud õiget asja üleüldse
mõistnud. Nende jaoks oli Juudas nagu mingi super-savi,
kes isegi Jumala Poja kavalusega üle oli trumbanud.
(Lõpp järgmises Kuulutajas)
PHILIPP YANCEY
Entscheidung
|