Meie ees oleval pildil lähevad usklikud rongkäigus
läbi Elva tänavate. Selles linnas toimusid
7. kuni 9. juulini Eesti EKB Liidu suvepäevad.
Omal ajal sunniti meie maal inimesi mai- ja oktoobridemonstratsioonidel
marssima. Nüüd käisid usklikud ühes
rivis rõõmuga. Isegi vanemad inimesed,
kes muidu jalavaeva igati vähendada püüavad,
kõndisid selle paarikilomeetrise tee hea meelega
läbi.
Mida on usklikel "demonstreerida"? Seda,
et oleme olemas. Kindlasti sisaldus selles rongkäigus
kutse - tulge meiega kaasa, saage meiega tuttavaks ja
vaadake, mis meie suvepäevadel edasi juhtub! Usklikud
ei peida end, vaid tulevad kõigi inimeste silmade
ette. Mida rohkem see igapäevaelus tõeks
saab, seda parem.
"Kui pühad koos kõik marsivad läbi
taevalinna värava - oo Jumal, las mind olla nende
hulgas, kui pühad koos kõik marsivad!"
Kas ka sinu puhul kehtivad selle tuntud laulu sõnad?
Muljeid
Eesti EKB Liidu suvepäevadest Elvas
Kohutav vihmahoog sundis Elva poole sõitva auto
peaaegu seisma jätma. Mis saab nii suvepäevadest?
Elvas oli maa kergelt märg. Juba interneti kaudu
varem teatavaks tehtud hea uudis, et rahvast on palju
ette registreerunud, paistis tõsi olevat. Enne
algusjumalateenistust võis juba Elva kesklinna
püstitatud telgis filmi vaadata, kuid enamus vaatas
veel raamatulette või vestles tuttavatega. Jumalateenistuse
alguses paistis korraldajate esimene mure olevat toolide
juurdetoomine telki - inimesi tuli üha juurde ja
juurde. Ülistuslaulu korraldas "Con Forte
Praise Band". Mõnede arvates oli hääl
liiga vali, kuid kindlasti mitte kõigi arvates.
Ning suvepäevadel tegid muusikat ka mees-, üld-
ja lastekoorid ning Nõlvakute perekonna ansambel,
mis rahuldasid ka nende maitset, kes bändidega
harjunud ei ole. Võõramaa külalisi
kutsuti ennast rahva ette näitama harjumatult palju
ja seetõttu üldjumalateenistustel kõik
oma tervitust öelda ei saanudki. Mitmel olid aga
hiljem oma osad mujal täita. Helari Puu jutlus
vaikselt ümber Jeeriko linna käivast Iisraeli
rahvast andis veel pärastki kõneainet.
Esimese päeva õhtul oli igaühel küsimuseks,
millisest üritusest veel osa võtta. Osa
läks luterlikku kirikusse metsasarvede kontserti
kuulama. Need, kes jälgisid palvelas seda, kuidas
valmib Aapo Puki maal Joosep Tammost, leidsid, et sattusid
kõige õigema koha peale. Samal arvamusel
olid ka telgis noorte koosviibimist jälginud inimesed.
Kindel on see, et iga inimene saab korraga olla vaid
ühes kohas. Sellega tuli arvestada ka teisel päeval,
kui tuli valida, millises õpikojas osaleda. Õnneks
sai siis kahes kohas käia, sest iga teema võeti
kaks korda läbi.
Teise päeva hommikusel jumalateenistusel rääkis
Peeter Roosimaa evangeeliumi kristlaste ajaloost, sest
need kogudused tähistavad tänavu oma töö
alguse 95. aastapäeva. Ka osa väliskülalisi
olid nende sõsarliikumistest - Soome Vabakirikust,
Rootsi Misjonikirikust ja Saksa Vabakoguduste Liidust.
Joosep Tammo jutlus andis kuulajatele vajaliku vaimuliku
õpetuse.
Usklike rongkäigust oli juba esilehel juttu.
Muidu oli kõik hea ja ilus, kuid kahjuks ei suutnud
ainult kahe pillimehe ennastsalgav mäng pikas rongkäigus
kuigi kaugele kosta. Võib-olla peaks Eesti EKB
Liidu kogudustes hakkama rohkem tähelepanu pöörama
puhkpillimuusikale. Küllap oleks sellele igas koguduses
rakendust. Kord aastas suvekonverentsi rongkäigus
kuluks aga kindlasti ära üks orkester rivi
algusesse, teine keskpaika ja kolmas lõppu. Ja
kui nende muusikale veel valjusti kaasa lauldaks - võib-olla
oleks juba järgmisel suvekonverentsil rongkäigu
mõju veel suurem.
Kui siiani tundus, et suvepäevad Elva kohalikke
inimesi eriti ei huvitagi, siis ristimine tõi
neid Arbi järve äärde hulganisti vaatama.
Umbes 20 ristitavat, kes tulid Eestimaa erinevatest
paikadest, andsid seal Issandale oma tõotuse.
Tahaks loota, et ühine ristimine saab suvepäevadel
traditsiooniks. See ühendab, julgustab, aktiviseerib
ja äratab ka kohalikes inimestes huvi.
Ka lauluväljakul toimunud suurel kontsertjumalateenistusel
oli ilmselt rohkesti Elva inimesi. Mõne arvates
osales seal kokku 1500 inimest, aga kes neid lugeda
jõudis. Meegomäe lahingukooli kaplani Veljo
Kapteini tunnistus ja Toivo Pilli jutlus juba pimenevas
õhtus panid paljude osalejate jaoks päevale
punkti. Kuid kava järgi tuli selle punkti järel
veel mõndagi, millest need, kes veel väsinud
ei olnud, osa võtta võisid.
Pühapäeva hommikul oli lõpujumalateenistus.
Kaugelt Ameerikast tulnud Gerald Sheveland pidas jutluse
(vt. 3.-4. lk.), murti leiba ja lõpuks tänati
suure vaeva nägijaid. Ärgu pahandagu ei lapsed
ega need suured inimesed, kelle ettevõtmistest
siin kirjutamata jäi - meie väikesesse lehte
kõik ei mahu. Kui suvekonverentsi üldjuhi
Kristiina Krabiga lühiintervjuu tehtud sai (vt.
4. lk.), võis koduteele asuda. Kümmekond
kilomeetrit sõidetud, andis sadama hakanud vihm
teada, et Jumal oli meid õnnistanud mitte ainult
hea vaimuliku osaga, vaid ka täpselt õiges
pikkuses püsinud kuiva ilmaga.
MITTE
ÜKSNES KUULJAD
Jutlus Eesti EKB Liidu suvepäevade lõpujumalateenistusel
Meie
teemaks on kasvav usk. Usk on nagu lihased. Usk saab
ainult nii kasvada, nagu me harjutame. Jaakobus hoiatab
meid surnud usu eest, mis ei ole Jumala sõna
suhtes usaldav ja sõnakuulelik.
Jaakobus ütleb, et me tegutseme erinevalt Jumala
sõna suhtes. Vahetevahel me salgame Jumala sõna
ja petame sellega iseennast. Me uurime seda, kuid ei
võta seda täielikult oma südametesse.
Pühapäeva hommikuti, kui ma olen lõpetanud
oma jutluse, tulevad inimesed ja raputavad mu kätt.
Vahetevahel nad ütlevad: "Palju tänu
selle jutluse eest. Ma loodan, et mu abikaasa seda ka
kuulis." või "Pastor, see oli väga
hea tõesõnum. Ma loodan, et mu lapsed
ka seda kuulsid." Piibel õpetab, et meie
südamed on petlikud. Nii kerge on näha pindu
teise silmas. Aga samal ajal me ei näe palki oma
silmas.
Jeesus rääkis inimestest, kellel on kõrvad,
aga kes ei kuule. Püha Vaim tuleb ja annab oma
valgust pimedatesse nurkadesse. Tihtipeale me kipume
sulgema uksi ja tõmbame ka kardinad ette. Me
kujutleme end sellistena, nagu me soovime, et me oleksime.
Üks teoloog ütles kunagi: "Kõige
raskem asi, mida Jumal on mulle ülesandeks teinud,
on see, et ma võiksin enda kohta iseendale tõtt
rääkida." Sellepärast paljud inimesed
jätavad Jumala sõna tähele panemata
ja petavad sellega endid. Aga teised viivitavad selle
järgi toimimisega. Nad ütlevad: "See
on väga hea, see on tõde ja küll ma
kunagi ka käitun selle järele." Jah,
Issand, ma peaksin annetama. Aga mul on praegu nii väga-väga
vähe raha ja kui mul kunagi on rohkem, küll
ma siis annan. Jah, Issand, on väga vajalik, et
minust saaks palvetaja. Aga mul on tõesti praegu
väga palju tegemist. Kunagi siis, kui mul on rohkem
aega. Jah, Issand, ma hakkan sind teenima kogu südamest,
kui mu lapsed on suureks kasvanud ja tööasjad
on ka korda seatud. Nagu mees, kes vaatab peeglist ja
mõtleb, et tal oleks vaja juukseid kammida, hambaid
pesta ja ennast korda teha ning siis läheb sealt
minema ja unustab kõik.
Ma tundsin kunagi ühte meest, kelle nimi oli
Bill. Tema abikaasa ja lapsed käisid meie kirikus.
Ta ise ei tulnud mitte kunagi. Kui ta oli noor mees,
siis ta andis oma elu Issandale. Aga siis oli tema elus
nii palju ülesandeid ja tegemist, et ta läks
ja unustas kõik. Ühel päeval juhtus
tal väga tõsine autoavarii. Ta oleks võinud
surra, aga Jumal andis talle veel elu. Ma külastasin
teda. Kui ta nägi, et ma tulin uksest sisse, siis
ta ütles: "Pastor, sa tead, et sul ei ole
vaja mulle mitte midagi öelda. Niipea, kui ma siit
haiglast välja saan, tulen ma ja istun kindlasti
kirikus esimeses reas." Aga niipea, kui ta haiglast
välja sai, oli tõotus ununenud. Mõned
kuud hiljem oli tal teine raske õnnetus. Läksin
teda jälle haiglasse külastama. Ta ütles:
"Jah, ma andsin ühe tõotuse, mida ma
ei pidanud. Aga seekord ma tulen tõesti niipea,
kui ma siit haiglast välja saan." Aga ta ei
tulnud. Viimane kord nägin ma teda siis, kui ma
teda matsin. Kui ta puusärk hauda lasti, kiljatas
ta ema ahastuses. Ta oli palunud oma poja pärast,
et ta päästmisele tuleks, aga poeg oli liiga
kaua viivitanud. Tee põrgusse on sillutatud heade
kavatsustega. Mõned keelduvad vastu võtmast
Issanda sõnumit ja teised viivitavad selle järgi
toimimisega. Aga Jaakobus ütleb, et õndsus
kuulub neile, kes tõesti toimivad selle järele.
See ei kuulu mitte lihtsalt sellele inimesele, kes tuleb
koosoleku lõpul pisaratega rahva ette. See ei
kuulu mitte lihtsalt sellele inimesele, kes loeb hommikuti
Piiblit, et päev paremini mööduks. See
kuulub inimesele, kes Jumala Püha Vaimu abil tõuseb
ja tõesti toimib selle järele.
Mispärast saab ainult see õnnistuse, kes
toimib sõna järele? Jaakobus ütleb
- sellepärast, et ta vaatab teraselt Jumala sõnasse.
Ta jälgib ja ütleb: "Kallis Püha
Vaim, tee mu silmad lahti! Näita mulle, milline
ma tegelikult olen, nagu sina mind näed! Mul on
väga kerge iseennast petta. Räägi minuga
nii, et ma saaksin muudetud seestpoolt väljapoole."
Jaakobus ütleb, et õnnistused kuuluvad tegijale
sellepärast, et ta toimib selle järele, mida
ta loeb Jumala sõnast. Toimijale on see täieliku
vabaduse seadus. Kui ma olin noor mees, siis ma arvasin,
et Jumala sõna hakkab mind kindlasti piirama
ja tagasi hoidma. Aga nüüd ma mõistan,
et tegelikult teeb see mind vabaks. Kui see aitab mind
unustada ja andestada, siis see ei takista mind. Jumala
sõna ütleb, et ma pean jagama seda, mida
ma olen Temalt õppinud. See ei võta minult
midagi ära. See teeb mind vabaks isekusest ja omakasu
püüdmisest.
Kui Jumala sõna räägib orjusest,
mis on seotud ebamoraalsusega - ka see ei võta
meilt midagi ära, vaid annab meile puhtuse.
Lubage, et ma lõpetan ühe väikese
lookesega.
Alan Redpath on kuulus Inglise jutlustaja. Kui ta
oli noor mees, siis ta oli väga populaarne jalgpallur.
Ta mängis elukutselises meeskonnas. Kui ta tuli
oma kodukogudusse, siis kõik lapsed ja noored
kogunesid ta ümber. Ta oli nende kangelane. Ühel
päeval nende koguduse diakon, juhatuse vend, tuli
ta juurde ja küsis, millal ta annab oma elu tõeliselt
Issandale. Ta haavus sellest. Ta ütles: "Sa
tunned mind, sa tead ju, et ma olen päästetud."
See juhatuse vend ütles: "On võimalik,
et su hing on päästetud, aga su elu on raisatud."
See jäi Alanile südamesse: "Päästetud
hing, aga raisatud elu." Kui ta sõitis rongiga
taas jalgpalli mängima, tundus, nagu oleks rööbaste
liitekohtades rongirattad öelnud: "Päästetud
hing, raisatud elu. Päästetud hing, raisatud
elu. Päästetud hing, raisatud elu." Kui
ta jõudis jalgpalliväljakule, tundus, nagu
oleksid pealtvaatajad üheskoos hüüdnud:
"Päästetud hing, raisatud elu. Päästetud
hing, raisatud elu." Pärast mängu oli
suurem tantsupidu. Kui ta läks koos teiste noortega
tantsupõrandale, tundus, nagu oleks orkester
mänginud: "Päästetud hing, raisatud
elu." Ta jooksis pidusaalist oma hotellituppa ja
palvetas: "Kõik need aastad, Issand, oled
sa olnud minu oma. Nüüd ma tahan, et sina
saaksid tervelt ka minu. Ära oota! Ära oota!
Ära oota!"
Nüüd on õige aeg. Täida täpselt
sõnumit, mida Jumal on sulle rääkinud.
Alusta täna, võttes Teda usus vastu.
GERALD SHEVELAND, Baptistide Generaalkonverentsi
asepresident (USA)
Tõlkis Endel Meiusi
AKTUAALNE
TEEMA
Suvepäevade üldjuhiks oli Eesti
EKB Liidu täitevsekretär KRISTIINA KRABI.
Milline
on Sinu üldmulje suvepäevadest?
Töine, mitmekesine, ülesehitav ja parima
ilmaga.
Mis oli Sinu arvates suvepäevade
emotsionaalne kõrghetk?
Minu jaoks oli asja tipp laupäeva õhtul.
Rongkäik oli nii pikk, et tekkis tunne - meid on
tõesti palju! Vapustav oli üle järve
ristimist jälgida! Toimunu tõi kohale palju
uudistavaid kohalikke, kes ahhetades kõike pealt
vaatasid. Portreemaalimise vaikne mõtisklushetk
tekitas tunde, et oled Taevaisa eelkoridoris. Ning loomulikult
ühine leivamurdmine.
Mis oli vaimulik kõrghetk?
Ristimine ja leivamurdmine.
Mis oli ettevalmistuse kõige
suurem rõõm ja kõige suurem häda?
Kõige suurem häda olid ootamatused, asjad,
millega ei osanud arvestada. Kõige suurem rõõm
oli, et meeskond oli väga hea, nad tegid oma tööd
hästi ja hoolega. Elva kogudus on fantastiline!
Pastor Peeter Tamm - ole väga õnnelik oma
koguduse üle!
Ütle mõni ootamatus.
Kõige suurem ootamatus oli, et tuli nii palju
inimesi. See oli rõõm, aga ka valu.
Sa oled mõtetes suvepäevades
kinni, aga kui meenutada kaugemat ettevalmistamisaega?
Suvepäevade ettevalmistus algas möödunud
suvel, kui istusime sekretariaadiga koos ning mõtlesime,
kuidas edasi minna. Tegime juhatusele ettepaneku meeskonna
moodustamiseks ning hakkasime pisitasa tegutsema. Elva
positiivne vastus suvepäevade korraldamiseks tuli
ka varsti ning aasta alguses panime programmi paika.
Toivo Pilli tegi hea töö programmi läbimõtlemisel
ning kogu meeskond aitas seda teostada.
Sa lahkud Eesti EKB Liidu täitevsekretäri
ametist. Miks?
Olen väga suur liidu töö pooldaja ja
mul on väga hea meel selle kursi üle, kuhu
liit on viimase kahe aasta jooksul suundunud! Meil tasub
enam otsida osadust ning üksteist julgustada. See
on Issanda töö, kui kogudused hoolivad üksteisest
ning kui armastus omavahel ja väljapoole kasvab.
Seetõttu on mul kahju lahkuda, sest meie liidus
on nii palju suurte eeldustega ja vaimustavaid töötegijaid.
Teisalt tunnen, et minu töö sellel ametikohal
on tehtud, uute asjade tegemine ei lähe alati valutult
ning tunnen, et seda peaks jätkama järgmine
inimene. Loodan, et järgmine on noor inimene, kelle
südames on liidu huvid ja kes on valmis jätma
paljut, et Issandat teenida.
Teine põhjus minu isiklikust elust on see,
et õpin kahes koolis - pedagoogikaülikoolis
ning Austrias TCMi instituudis. Esimeses ettenähtud
õppeaeg lõpeb septembris ja mul ei ole
veel magistrikraadiks sobivat uurimust esitada. See
ametikoht on liiga pingeline, et kaht kooli lõpetada.
Tahaksin kevadeks ülikooliga ühele poole saada.
Mis on Sinu teema?
Olen hariduselt algklasside õpetaja ja magistrikraadi
teen täiskasvanukoolitusest. Minu teemaks on õpetaja
kui õppija ja õpetaja kui mõtleja.
Tahaksin tänada kõiki, kel on suur süda!
Olge ikka innukad Issanda teenimisel! Kui meile aega
antakse, siis kohtume järgmisel aastal suvepäevadel
Kärdlas!
ENNE
JA NÜÜD
Äsja külastas Eestit endine Evangeeliumi
Kristlaste-Baptistide Üleliidulise Nõukogu
peasekretär ALEKSEI BÕTŠKOV. Praegu
on ta Moskva Evangeeliumi Kristlaste Seminari president
ja Venemaa Piibliseltsi asepresident. Palusime temalt
intervjuu.
Keskel Aleksei Bõtškov abikaasaga, vasakul
külaliste ammune tuttav Igor Kalmet ja paremal
Üllas Linder, Kuulutaja toimetaja. Pilt on tehtud
Tartus Kõrgema Usuteadusliku Seminari õuel.
Milline on olnud Teie viimaste aastate
elukäik?
Saan 15. juulil 72-aastaseks. Peasekretärina
töötasin 1971. aastast 1990. aastani. Unistasin
juba eluviisi muutumisest. Kuid Issandal on oma plaanid.
Me asutasime minu elukoha lähedal uue koguduse.
Kui mind valiti seminari presidendiks, siis sain selle
koguduse pastori tööst vabaks. Seminaris käib
töö juba seitse aastat. Meie seminar on avatud
kõigile, kes tunnistavad Jeesust Kristust oma
Issandaks ja Päästjaks. Meil on evangeeliumi
kristlasi, nelipühilasi, baptiste, metodiste ja
isegi kaks üliõpilast päästearmeest.
Selle koguduse ja seminari asutasite
Teie?
Jah.
Moskvas on vist palju muutunud?
Kui vaadata linnaehituse seisukohalt, siis on muutus
paremuse poole: uued ehitised, kauplused. Kreml ja Punane
väljak on muidugi samasugused. Kremli ümber
on kõik muutunud. Jälle särab kogu
oma hiilguses 1931. aastal purustatud Päästja
Kristuse kirik. Mõnede arvates on see veel ilusam
kui oli enne...
Kas mujal areneb elu sama kiiresti?
Muidugi mitte. Isegi Peterburis on tunda, et sinna
pannakse vähem raha. Provintsi veel vähem.
Aga niisugust kohta, kus leiba ei ole, enam ei leia.
Oleks ainult raha ostmiseks. Keegi ei tule enam Taškendist
või Kaug-Idast lennukiga Moskvasse vorsti ostma.
Mis on saanud kunagisest üleliidulisest
EKB vendlusest?
Kõigi liiduvabariikide esindajad kohtusid perestroika
ajal ja rääkisid, et las ilmalikud võimud
lähevad lahku, meie vendlus jääb ühtseks.
Pärast läks muidugi kõik teisiti. Kõigil
endistel vabariikidel on nüüd oma liit. Puhtformaalselt
on veel säilinud Euro-Aasia EKB Liit, mis on katusorganisatsiooniks
SRÜ riikide EKB liitudele.
Kuidas on lood lõunas? Seal
on ju muhameedlikud maad.
Saksa päritoluga usklikke on väga suur protsent
ära sõitnud, kuid saksa kogudusi on veel
alles ka. Osa sakslasi on otsustanud jääda
sinna, kus nende esivanemad on 200 aastat elanud. Kasahstanis
on vaatamata ärasõitjatele kogudused ikka
täienenud uute pöördujatega - venelaste,
sakslaste ja kohalikega. On ka kasahhikeelseid kogudusi.
Issanda poole on pöördunud ka tadžikke.
On muidugi ka pingeid, sest tekib muhameedlik fundamentalism.
Muhameedlus oli seal enne formaalne, kuid nüüd
hakatakse sellega tõsiselt tegelema.
Kuidas on SRÜ maades usuvabadusega
lugu?
Erinev. Näiteks Tadžikistanis võib
kristliku koguduse registreerida siis, kui seal on vähemalt
100 inimest. Aga on kogudusi, mis tegutsevad juba 30
aastat, kuid neis on ainult 30 liiget. Seadusekuulekad
vennad, ausad kodanikud läksid ja teatasid, et
neil liikmeid ei jätku. Aga mõned võimumehed
küsisid, miks registreerimisest loobuda? Kas teil
on lapsi vähe või? Pange nad kõik
kirja. "Aga nad pole ju veel liikmed?" - "See
on teie asi. Töötage nii, et neist liikmed
saaksid." Tuleb välja nii, et seadus on olemas,
kuid võimud ise ei täida seda. Ka Baptistide
Maailmaliit on oma taktikat muutnud. Varem arvestati
ainult koguduste liikmeid. Nüüd hakatakse
arvestama ka pereliikmeid nagu teistes kirikutes. Ja
nii võidi jaanuaris maailmaliidu kongressil teatada,
et kogu maailmas on 100 miljonit baptisti.
Venemaal anti õigeusu kirikule
eeliseid?
Me protestisime ja tegime koguni manifestatsioone.
Esimesel etapil pani Jeltsin seadusele veto. Kahjuks
tehti mingi tehing õigeusu kiriku ja Jeltsini
vahel ja seadus jäi selliseks, nagu oli. Rumal
on juba sissejuhatus, kus on öeldud, et Venemaal
on juhtivateks uskudeks õigeusk, muhameedlus
ja vist ka budism. Peale selle on Venemaal kristlikud
kirikud... Nagu õigeusk ei olekski kristlik kirik!
Patriarh ise on tagasihoidlikum. Ta on korduvalt rõhutanud,
et õigeusu kirik on niipalju halba pidanud kogema,
olles enne revolutsiooni riigiusuks, et ei taha kunagi
enam riigikirikuks saada. Riik ise tahaks aga riigikirikut,
et omada mingit stabiliseerivat alust. Ja nii võite
Moskvas leida loosungeid "Venemaa oli, on ja jääb
õigeusklikuks".
Räägime nüüd teisest,
registreerimata EKB liidust, EKB Kirikute Nõukogust.
Millised on suhted nendega?
Minu jaoks on see alati olnud valus teema. 1990. aastal
kongressil oma ettekandes rõhutasin ma väga
seda, et me peame vendi mõistma ja vastu võtma,
sest nemad võtsid raskel ajal enda peale suure
koorma ja tõstsid häält südametunnistuse
ja usuvabaduse kaitseks. Ma arvan, et muudatused tulevad
ka nendes suhetes. Kahjuks sellele SRÜ kongressile,
mis toimus tänavu aprillikuus, Kirikute Nõukogu
esindajaid ei kutsutud. Kohtadel toimuvad lähenemised
ja ühinemised. Liidu juhtkond kaotab kahjuks aega.
Kui Kirikute Nõukogu esindajaid
oleks kutsutud, kas nad oleksid tulnud?
Keegi oleks tulnud. Kirikute Nõukogu ei ole
enam ühtne. Eelmise aasta maikuus rääkisin
ma oma kodus kümme tundi Pjotr Rumatšikuga.
Tema oli neil kolmas isik. Oli avameelne vestlus. Ta
analüüsis oma liitu. Tema oli selle poolt,
et peaks taas ühinema. Samas ta ütles, et
juhtkonnas on Krjutškov ja Puzanov vastu.
Kas lõhenemist oleks saanud
omal ajal vältida?
Minu arvates küll. 1953. aastal suri Stalin.
Usklikud vabanesid vanglatest. Paljud endised liidu
juhid tulid tagasi. Nad sõitsid läbi Moskva
ja tulid liidu kantseleisse. Kui nemad vanglas tundsid
vabaduse tulekut, siis liidu juhtkonna juures nägid
nad ainult hirmu. Ei, seda ja seda ei saa! Need mehed
nägid, et midagi peab ette võtma. Liidu
juhid ei võtnud Stalini surma signaalina, et
nüüd on paras aeg häält tõsta.
Muidugi ka võimud ei tahtnud, et usk taas esile
kerkib. Ja nii see registreerimata liikumine tekkis.
Muidugi kohtasid nad kohe võimude ja ka meie
juhtkonna vastuseisu. Nii lasti see hingetõmbeaeg
tugevnemiseks ja edasiminekuks mööda minna.
Tegelikult nõudsid liidust eraldunud ainult Nõukogude
Liidu konstitutsiooni täitmist. Andke meile see,
mis seal kirjas on - õigus uskuda ja kuulutada,
rohkem ei tahagi! Siis oli veel loosung "taastada
leninlikud põhimõtted" - Lenin oli
nimelt üht-teist rohkem lubanud kui tegelikult
võimaldati. Hiljem juba, kui eraldunud organiseerusid
liiduna ja tundsid Lääne suurt toetust, jäid
nad kindlalt sellele teele.
Kuid olud muutusid jälle ja tuli perestroika-aeg.
Mul on üks Krjutškovi esinemine kuskilt 1990.-1991.
aastast. Seal ta ütleb, et nemad perestroikat ei
usu. See on saatanlik mäng. Vabadust ei ole ega
tule. Vabadus tuleb siis, kui neid tunnustatakse ja
lastakse kogudusi juhtima. See oli lihtsalt selline
naiivne katse kuidagi hoida oma väikest armeed,
et see laiali ei jookseks. Ometi läksid paljud
inimesed nende kogudustest ära ja moodustasid autonoomse
koguduse või tulid meile. Kuid mind hirmutab
see, et paljud läksid Ameerikasse elama ja seal
see lõhe jätkub. On nii hämmastav,
et hingevaenlane nendes teistes oludes ikka seda vana
asja kasutada saab.
Küsimus on vist liidrite isiklikus võimus
ja ka selles, et pika vastasseisu ajal on inimeste omavahelised
suhted rikutud.
Vahetame teemat. Mis oli parim Teie
peasekretäriks oleku ajal?
Meie loosungiks oli kogu aeg evangelism, haridus ja
ühtsus. Vaatamata või isegi tänu rasketele
oludele läks Jumala töö edasi, kogudused
kasvasid. 1969. aastal, kommunismi õitsengu ajal,
saime äkki võimaluse avada piiblikooli.
See oli Jumala suur ime. Kümne aastaga valmistati
ette tuhat töötegijat. Vaatamata kõigele
olime 40 aastat koos. Ma arvan, et Jumal sai meid kasutada.
Minu unistuseks oli alati saada Piibleid meie kodumaale.
1974. aasta kongressil tegin avalduse, et me astusime
kontakti Ühinenud Piibliseltsidega. Asi oli selles,
et meid hoiatati - piibliseltsidega me teile koostööks
luba ei anna! Nemad on Ameerika luure agendid. Nemad
toovad siia nõukogudevastast kirjandust. Ja siis
piibliseltsid andsid meie palvel täieliku ametliku
ülevaate oma tööst. Nemad ei sekku ühegi
riigi asjadesse ilma selle riigi nõusolekuta.
Kui ma selle ülevaate sain, siis viisin selle Usuasjade
Nõukogusse. Jumal lubas mul 1974. aastal Lääne-Berliinis
kohtuda piibliseltside Lääne-Euroopa osakonna
sekretäri Sverre Smådahliga. Kutsusin ta
järgmiseks aastaks Moskvasse. Ta tuli maikuus.
Helistasin Moskva patriarhaati. Kedagi polnud kohal.
Lõpuks pöördusin ise Usuasjade Nõukogusse.
Ütlesin, et külaline on kohal. Sealne asjamees
oli kindral ja parajasti oli 8. mai. Tema ütles,
et mis te nüüd, homme on võidupüha,
mul on munder seljas ja medalid rinnas ning varsti algab
koosolek. Mina palusin, et võtke ta siiski vastu,
ta peab homme ära sõitma. Lubati 15 minutit.
Sverre Smådahl osutus heaks diplomaadiks. Ta õnnitles
kindralit võidupüha puhul ja kiitis Nõukogude
Liidu osa võidus Hitleri üle. "Aga
teie ise, mis te sõja ajal tegite?" - "Olin
veel noor, 17-aastane, kuid ma osalesin vastupanuliikumises."
- "Ja mida te siis tegite?" - "Sõitsin
viis korda Oslost läbi sõdiva Euroopa ja
viisin ettekandeid Londoni pagulasvalitsusele."
Kindral tõusis püsti ja hüüdis:
"Te olete kangelane! Te osalesite võidu
saavutamisel!" Siis läks jutt Piiblitele.
Kindral ütles, et meil on ju tobe riik. Meil on
isegi Puškinit keelatud. Kindrali jaoks olevat
Piibel käsiraamat, ajalooline tarkuseraamat! Ta
lugevat seda! Saime 1976. aastal sisse tuua 30 000 Piiblit.
See oli algus. Ütlesin pärast, et vennad-õed,
paluge miljoni Piibli pärast. See oli ilus periood
minu töös.
Oli ju ka väga raskeid aegu?
Mõned ütlevad, et Jumal jättis Venemaa
maha. Inimesed läksid Siberisse ja sunnitööle,
paljud surid. Kuid väga palju inimesi pöördus
vangistuses Issanda poole Tema saadikute kaudu. On üks
nelipühilane, kellega mul on head suhted. Ta oli
17 aastat laagrites. Sai mõneks ajaks vabaks
ja pandi jälle evangeeliumi kuulutamise eest kinni.
Ta saatis vabanenuid Moskvasse minu juurde, et ma aitaksin
neid kirjandusega. Tulid ja ütlesid, et on Ivan
Fedotovi juurest. "Leiba" oleks vaja. Andsin
hea meelega neile, kes just seal Kristuse leidsid. Üks
rääkis, millised hullud ajad olid. Neid viidi
ühest vanglast teise. 500 inimest aeti mingisse
külma saali. Ikka oli keegi mandoliini või
balalaikaga. Järsku hakkas kuskilt nurgast laul
kostma ja nii kogunesid vennad kokku ja sellel prügimäel
tekkis kogudus. Nad ütlesid, et mitte kunagi ei
olnud Issand nii lähedal kui neis rasketes oludes.
Paulus kirjutas: "Olge ikka rõõmsad
Issandas!" (Fi 4,4). See on reaalne elupilt.
Me kohtasime võimumeeste hulgas ka häid
inimesi. Näiteks käisin ma Brestis ja tegin
viisakusvisiidi usuasjade volinikule. Ta küsis,
kas võiks minuga omaette rääkida. Leppisime
aja kokku. Ta tuli hotelli, vaatas ringi ja ütles,
et äkki läheks parki. Läksime parki.
Ta vaatas mulle otsa ja küsis: "Kas te olete
usklik või teil on tarvis olla usklik?"
Rääkisin talle oma usust. Minu vanaisa sai
usklikuks Esimese maailmasõja ajal vangilaagris.
Temalt päris usu minu isa ja isalt mina. Ja siis
hakkas volinik mulle pihtima. Tema isa lasti 1938. aastal
maha. Ta pidi "rahvavaenlase pojana" palju
häbi ja mõnitamist kannatama. Kui Stalin
suri, siis isa rehabiliteeriti. Ta lõpetas ülikooli
ajakirjanikuna ja hakkas võitlema "leninlike
põhimõtete" eest. Ta tegi seda nii
aktiivselt, et pärast mõnda hoiatust lasti
ametist lahti ning viidi "rahulikumale" tööle
- usuasjade volinikuks. Kui sinna sattus, siis nägi,
et asi on väga halb. Mõnitatakse rahvast,
irvitatakse "leninlike põhimõtete"
üle. Teda muudkui kutsuti oblastikomiteesse välja
- mis liini ta ajab? Ta sai maohaavad ja pandi haiglasse.
Hiljem sain teada, et ta viidi veel "rahulikumale"
tööle, oblasti kinoasjandust juhtima, sest
ta lubas usklikel kuskil maja suuremaks ehitada ja veel
midagi.
Tulime Tšernovtsõsse. Seal ehitati pärast
paljusid vaenamisi kirikut. Pandi juba katust. Käisime
linnavalitsuses ja seal üks naisterahvas ütles
meile äkki: "Pühitsege oma palvela juba
rutem ära!" Meie ütlesime, et vara veel,
pole uksi ega aknaid ees. Tema ütles, et on selle
palvela kaitseks pidanud juba 20 kirja kirjutama. Tahetakse
ära lammutada. Mina küsisin, et kas pühitsemine
aitab. Oblastikomitee sekretär öelnud, et
kui on pühitsetud, siis ei tohi enam midagi teha.
Vanaema olevat teda õpetanud, et siis on tegemist
püha asjaga. Nädala pärast pühitsesime
ära ja ilus maja seisab tänase päevani.
Ka Krivoi Rogis küsis volinik, miks me palvelaga
venitame ja ära ei pühitse. Hakkasimegi pärast
seda oma hooneid ruttu ära pühitsema. Pärast
tegime valmis.
Me tegime sel ajal, mida võisime. Me kutsusime
üles isiklikule evangelismile. Ma kutsun praegugi.
Kui mõni ütleb, et kirikus ei käi,
vaatab televiisorit, sealt näeb nüüd
häid jutlustajaid, siis ma ütlen, et külm
teleekraan ei asenda kunagi isiklikke suhteid. Tavaliselt
selleks, et inimene pöörduks, on ikka vaja
mingit isiklikku kontakti. Sel ajal oli imeline, et
inimesed teadsid, et ei pea ootama Billy Grahamit, millal
ta tuleb ja õpetab, vaid see, mis endal oli olemas
- lihtne evangeelium - päästis. Täname
Jumalat ka raadioprogrammide eest. Segajad olid peal.
Leidus vendi insenere, kes tegid mingi seadmekese ja
kõik oli kuulda. Jumal oli alati meie poolel.
Nagu Ta oli Taanieli sõpradega tulises ahjus,
ei saanud Ta ka meid jätta.
Täname ja soovime Teile Jumala õnnistusi.
4. juulil Tartus
Kristlased
osalevad aktiivselt maailmanäitusel EXPO 2000
Eesti meedias on üsna palju juttu olnud Saksamaal
Hannoveris toimuvast maailmanäitusest EXPO 2000.
Üsna loomulik on see, et räägitakse Eesti
paviljonist. Samuti on mitmeid artikleid kirjutatud
sellest, et EXPO jääb liiga väikese külastatavuse
tõttu suurde kahjumisse (vt. näiteks 17.
juuli "Postimeest").
Samas on EXPO sümboliks saanud efektne vaala-kujuline
"Lootuse paviljon". Selle paviljoni tööd
kannavad Saksamaa Evangeelne Allianss, abiorganisatsioon
World Vision ja Noorte Inimeste Kristlik Ühing.
Paviljoni direktoriks on viimatinimetatud ühingu
peasekretär, Saksamaal hästi tuntud evangelist
Ulrich Parzany. Tema sõnul peaks ehitise ebatavaline
arhitektuur sümboliseerima inimeste igatsust elu
ja vabaduse järele. Mõeldud on ka prohvet
Joona loole, kelle vaal tormisest merest päästis.
On ka teine kristlik paviljon, mida peavad ühiselt
katoliku ja luterlik kirik. Seda paviljoni nimetataksegi
"Kristuse paviljoniks".
Mõlemad kristlikud paviljonid on külastajate
hulgas populaarsed. Alates näituse avamisest 1.
juunil on umbes 200 000 inimest külastanud "Kristuse
paviljoni" ja 175 000 inimest "Lootuse paviljoni".
Küsitluste järgi on nende muljed positiivsed.
92 protsenti "Kristuse paviljoni" külastajatest
tahtsid soovitada ka oma sõpradel ja tuttavatel
seda paviljoni külastada. 78 protsenti külastajaist
jäid paviljoni kauemaks kui pooleks tunniks. "Lootuse
paviljonis" kestab keskmine külaskäik
vähemalt tund aega. Kolmest külastajast kaks
vaatavad seal filmi, tutvuvad sotsiaalsete ja misjoniprojektidega
ja käivad bistroos. Suurt kasutamist on leidnud
ka "lootuse ruum", kus tegeldakse hingehoiuprobleemidega.
Samas ei ole umbes 80 protsendil 15-25-aastastest külalistest
peaaegu üldse kontakte kirikuga. Külalisraamatus
kiidavad nad külalislahket õhkkonda ja väidavad,
et neile teeksid rõõmu ka edasised kohtumised
kristlastega.
Mõlemas kristlikus paviljonis töötavad
kaasa ka Saksa baptistid. Seega võib loota, et
maailmanäituse üheks tulemuseks on ka usklike
parem omavaheline mõistmine.
Ühest ammusest maailmanäitusest jäi
maailmale selle sümbol Eiffeli torn Pariisis. Kui
Hannoveri näitusest jääks osalegi külastajatele
teadmine, et neil on lootust Jumalas, siis poleks näituse
miljarditesse Eesti kroonidesse ulatuv rahaline kahjum
ilmaasjata raisatud raha. Eesti kristlased, kellest
enamus tõenäoliselt EXPOle ei saa, peaksid
aga kindlasti selle näituse pärast palvetama.
Info on pärit internetist ning ajakirjadest
"idea Spektrum" ja "Die Gemeinde"
LIFTIS
KINNI
Äkki katkestas kiirlift oma meeletu ülessööstu
24. korrusele ja jäi seisma.
Arengunõustaja Gerhard Bergerile tundus aeg
alt hallist kuni vaateplatvormini, kust ta Elevandiluuranniku
pealinna Abidjani ilusat vaadet kõrgelt vaadata
tahtis, kuidagi liiga lühike olevat. Aga veel ei
arvanud ta sellest midagi erilist ja püüdis
kabiini ust väljapoole lahti lükata. Uks ei
avanenud. See oli millegi taga kinni. Ja alles nüüd
märkas Gerhard Berger, et koos ootamatu vaikuse
saabumisega oli kabiinis ka tuli kustunud. Ta raputas
täie jõuga kabiiniust. Ei mingit mõju.
Kabiinis oli surmvaikne. Siis sai talle äkitselt
selgeks, et lift ripub kuskil maa ja 24. korruse vahel.
Miks? Mis võis juhtuda? Tõenäoliselt
lühike voolukatkestus, kaitsmete ülekoormus?
Gerhard Berger oli Lääne-Aafrikas äpardustega
harjunud ja võttis algul asja rahulikult. Ta
ei olnud suitsetaja ja seetõttu polnud tal ei
välgumihklit ega tikke kaasas. Ta kobas pimedas
mööda kabiiniseina. Talle tuli meelde, et
kabiinis peaks telefon olema. Küllalt pika aja
pärast leidis ta kuuldetoru ja tõstis selle
kõrva äärde. Mitte midagi! Ühendust
ei olnud. Ikka enam hakkas ta taipama olukorra tõsidust.
Mis siis, kui kabiin on kinni kiilunud? Oli laupäeva
pärastlõuna. Koristaja tuleb vist alles
esmaspäeval kiirlifti puhastama, sest see oli hotelli
tavalistest liftidest eemal ja tal oli hallist eraldi
sissepääs.
Seega oli võimalik, et hotelli liftid töötasid
ja kellelgi ei tule pähegi, et vaateplatvormi oma
on kinni kiilunud ja keegi istub seal sees, valgusest,
õhust ja liikumisvabadusest ilma? Gerhard Berger
mõtles järele. Peab rahulikuks jääma!
Ootama. Kannatlikkust koguma. Aafrika tähendab
kannatlikkust ja üleelamisvõimet. Seda oli
ta nõustajana piisavalt tundma õppinud.
Ta kükitas pimedasse kabiininurka maha ja ootas.
Kunagi pidi keegi märkama, et kiirlift ei tööta.
Ja siis kutsutakse tehnikud välja.
Lõpuks oli ta liftinurgas kükitades magama
jäänud. Kui ta ärkas, tuli kõik
silmapilk uuesti meelde. Tal polnud aimugi, kaua ta
maganud oli, aga pea valutas nürilt ja ta tundis,
et õhku on vähemaks jäänud. Loomulikult
oli ka elektriline õhutussüsteem üles
ütelnud. Gerhard Berger kargas uimaselt püsti.
Kas ta oli maganud mõne tunni, mõne minuti
või terve päeva? Kabiinis oli pime nagu
öösel ja orienteerumine oli võimatu.
Tema kvartskäekellal ei olnud valgustust ka.
Ta kobas mööda kabiiniseina. Väikeses
ruumis oli lämmatavalt kuum ja ängistav. Ilmselt
ei olnud keegi veel märganud voolukatkestust kiirliftis.
Mis kell võiks olla? - Õhku! Gerhard Berger
ahmis õhku. Esialgse tasakaalukuse asemele oli
tulnud paaniline hirm. Õudne kartus, et ta lämbub
siin liftis ära. Ta tormas vastu kinnikiilunud
ust ja kloppis seda rusikatega, karjus appi, ikka ja
jälle valjusti kriiskavalt appi. Kuni ta märkas
ja mõistis, et kulutab sellise paanikaga õhku
veel rohkem.
Lõpuks kompas ta kätega ülespoole,
kuni tema sõrmeotsad puutusid kabiini lage ja
leidsid lambikupli. Ta surus, kraapis, lõi. Lõpuks
kukkus kuppel alla ja lakke tekkinud augu kaudu tungis
kabiini värske õhk. Soe ja niiske, aga siiski
hingamiseks ja ellujäämiseks vajalik õhk.
Gerhard Berger mõtles järele. Imelik, kogu
tema senine elu käis nagu film tema silme eest
läbi, ikka ja jälle katkedes teadmisest, et
ta on praegu kõigest eemal, abitu, võimetu
midagi ette võtma.
Äkki meenus talle ühe naiskolleegi märkus.
Tookord ütles džunglis kitsal liivarajal maastikuauto
mootor üles ja ei reageerinud enam ühelegi
katsele seda uuesti käima panna. Selle peale ütles
see noor ja aktiivne naine, kes uskus ainult edu ja
arengut, irooniliselt: "Siin aitab ainult palvetamine!"
Kakskümmend tundi olid nad paigal, kuni üks
pärismaalane neid "juhuslikult" leidis
ja abi kohale tõi. Tookord oli Gerhard Berger
tõesti palvetanud. Ta oli selle ammu ära
unustanud ja peast välja visanud. Nüüd
tuli see talle jälle meelde. Palvetada - see on
idee! Selle järel tundis ta end esmakordselt pärast
neid paljusid tunde rahuliku ja tasakaalukana. Aga ikka
ei juhtunud veel midagi, kaua, tundidekaupa, kuni ta
jälle sügavalt ja roidunult magama jäi.
Selle loo lõpu, mis toimus seal Abidjanis Elevandiluurannikul
ja mis järgmisel päeval ka lehes oli, saab
ruttu ära rääkida. Pühapäevane
portjee, kellele hotelli "Continental" valvelauas
töö üle anti, tundis lõunaajal
ebamääraselt, et peaks kontrollkäigu
ette võtma. Külastajad sõid restoranis
lõunat ja kolleeg sai teda asendada. Ta läks
läbi halli ja risti läbi ilusasti kujundatud
hotelliaia, vaatas keldris veevärgiseadmed üle,
sõitis liftiga jälle üles halli ja
lonkis kiirlifti eesruumi ukseni. Seal märkas ta
vilkuvat avariisignaali -vaateplatvormi kiirliftiga
oli midagi lahti! Portjee helistas elektrikule. See
tegi lühikese ajaga kindlaks, et kaitselüliti
oli millegipärast välja hüpanud. See
kaasaegne elektroonika, mida tema maal veel kaugeltki
ei jagatud, mida paljud millekski džungli vana
nõiduse sarnaseks pidasid, oli ilmselt jälle
mingi vembu mänginud.
Elektrik vajutas mõlemad magnetlülitid
keldrikorrusel jälle sisse. Samal hetkel hakkas
liftikabiinis valgus särama ja lift Gerhard Bergeriga
kihutas ülespoole. Surnukahvatult ja väsinult
lahkus mees oma "vanglast". Sügaval enda
all nägi ta Abidjani imelist panoraami. Veel imelisem
oli tema jaoks aga avastus, et ta on oma palvega Jumalale
jälle lähemale saanud.
HELMUT LUDWIG, "Entscheidung"
ÄKKI
EI SAANUD MA ENAM TREPIST ÜLES
Haigus hiilis lähemale pikkamööda: tekkisid
valud liigestes, iiveldus ja kurnatus.
1974. aasta mais, kui ma olin 27-aastane, kolisin
oma inglasest mehega Saksamaalt Inglismaale. Selle ajani
töötasin juhtiva sekretärina suures firmas.
Minu elu tundus probleemivaba, eduka ja kütkestavana.
Kolimine Inglismaale oli nagu uus põnev algus.
Ma eeldasin, et selline saab minu elu olema ka edaspidi.
Haiguse esimesi tundemärke, mis ilmnesid 1975.
aasta lõpus, pidasin ma kohanemisraskusteks.
Ma olin uhke oma huvitavale, aga ka pingutusi nõudvale
konsultandikohale kohalikus politseiametis ega pööranud
oma haiglasele seisundile nii kaua tähelepanu,
kuni ma enam oma büroo trepist üles ei saanud.
Minu külaskäik perearsti juurde oli alguseks
tervele reale uuringutele. Kui olin haiglas, tuli sealne
arst minu juurde ja selgitas külmalt ning asjalikult:
"Teil on väga tõsine ja harvaesinev
haigus, millele ei ole kahjuks ravi, parimal juhul on
võimalik haigust vaid leevendada... Kas te olete
kunagi sklerodermiast kuulnud?" Minu pisarad ja
küsimused jättis ta noore Kanada raviarsti
hooleks, kes istus minu juurde ja hoidis mu kätt.
Sellest ajast alates valitses minu elu sõna
"sklerodermia". Ma lugesin sellest haigusest
kõike, mida vaid leida suutsin. Sõnad
ja laused nagu "elukardetav", "elulootust
5 kuni 10 aastat" mõjutasid nüüd
kõike, mida ma tegin ja mõtlesin. Kui
ma palusin perearstil tõtt rääkida,
kinnitas ta, et oma 40. sünnipäeva ma päris
kindlasti ei näe.
Minu senine elu ei olnud mind selliseks kriisiks ette
valmistanud. Ma kasvasin kristlikus kodus, uskusin ka
Jumalat, aga Ta paistis lõpmatult kaugena.
Ma püüdsin lihtsalt kõike maha suruda.
Aga see ei olnud võimalik, sest ma pidin samal
ajal haiguse sümptomitega hakkama saama. Need läksid
üha hullemaks: raskused käimisel, neelamisel
ja hingamisel, käte suurenev kängumine ja
kõige hirmsamana ka näo aeglane muutumine.
Ma võtsin väga kiiresti 12 kilo alla ja
kaalusin äkki ainult 42 kilo. Iga liigutus tegi
vaeva, ihu ja hing valutasid mitte kunagi järele
andvast kurnatusest ja südamepööritusest.
Söögitoru ahenemine tegi söömise
piinaks. Ma vältisin peeglisse vaatamist. Ma ei
tundnud enam ära nägu, mis mulle sealt kahvatuna
vastu jõllitas - sügavalasuvad silmad, terav
nina, sisselangenud põsed ja kreeka pähkli
suuruseks kokku kortsunud suu.
Kui ma enam väljapääsu ei näinud,
varisesin kokku. Ma langesin pimeduse, hirmu ja kahtluse
auku ja andsin hingeliselt ja kehaliselt alla.
Nagu säravad tähed pimedas taevas paistsid
sellel ajal mu mees Roger, vanemad, sõbranna
ja perearst. Nad püüdsid mind väsimatult
aidata. Nad olid minu jaoks kohal, nad kuulasid mind
ja rääkisid minuga.
Ühel pühapäeva pärastlõunal
üllatas Roger mind ettepanekuga minna õhtul
ühele jumalateenistusele, kus eriti haigete eest
palvetatakse. Minu mees, kes juhib helikopterifirmat
ja kes on äriasjus tihti sõidus, leidis
ikka ja jälle aega, et otsida uusi teid minu vaevade
kergendamiseks. See jumalateenistus paistis meile mõlemale
kui teenäitaja. Pastori sõnad, et sisemine
paranemine on sama vajalik kui ihulik, täitsid
meid lootusega.
Mõned nädalad hiljem, ühel ilusal
suvepäeval 1986. aasta juulis, tegi perearsti asemel
tavalise koduvisiidi üks tundmatu arst. Äkki
küsis ta, osutades ristile minu kaelaketi otsas:
"Kas te olete kristlane?" Kui olin üllatunult
ja veidi kõheldes jaatanud, pidin oma vana Piibli
välja otsima ja ta seletas mulle kirjakohta 1.
Peetruse 1,5-7: "Keda usu kaudu Jumala väes
hoitakse päästeks, mis on viimsel ajal valmis
ilmuma. Sellest päästest te rõõmustate
üliväga, ehkki praegu peate mõnda aega
kurvastama mitmesugustes kiusatustes, et teie usk läbikatsutuna
leitaks palju hinnalisem olevat kullast, mis on kaduv,
ent mida siiski tules läbi proovitakse."
Sügava veendumusega selgitas see noor arst mulle,
et Jumal tahab mind aidata. Aga ma pidavat ise esimese
sammu astuma ja Jumalale oma usalduse kinkima.
Järgmisel päeval tõi ta mulle raamatu
"Joni", mis on kirjutatud ameeriklanna Joni
Eareckson Tada poolt. See raamat, milles Joni räägib,
kuidas ta pärast traagilist õnnetust Jumalat
otsis ja Tema leidis, sai koos minu jaoks nüüd
elavaks saanud Piibliga uute avastuste alguseks.
Minu silmad avanesid üha enam Jumalat nägema.
Ma hakkasin oma elu taas üles ehitama. Mul oli
jälle jõudu veidi majapidamistöid teha.
Äkki suutsin ma jälle üksi oma autoga
lühikesi otsi sõita - milline taasleitud
vabaduse tunne! Ma hakkasin taas igapäevasest elust
osa võtma, kuigi mitte nii aktiivselt nagu varem.
Seejuures juhtis mind Psalm 32,8: "Ma teen su targaks
ja õpetan sulle teed, mida sul tuleb käia,
ma annan sulle nõu oma silmaga sind juhtides."
Iga väike ja väikseimgi tegevus tekitas minus
rõõmutunde.
Minu 40. sünnipäevaks detsembris 1986, päevaks,
mida ma vaevalt näha lootsin, kinkis mu mees mulle
väikese messingtahvli, kuhu oli graveeritud salm
"Sest Jumala käes ei ole ükski asi võimatu"
(Lk 1,37).
Jälle ja jälle asendasid valgusesära
ja elujulgus pimedust, mis nii kaua mind valitsenud
oli. Pikkamööda võtsin jälle ka
kaalus juurde. Minu nägu muutus elavamaks ja valud
ning südamepööritus vähenesid.
Nüüd on Jumal minu elu nurgakiviks. Tunnustan
Teda ja ka kõiki oma probleeme tõelise
rõõmuga. Haigus ähvardab küll
edasigi minu elu, kuid ilma selleta ei oleks ma Jumala
täiuslikku teed leidnud.
Olen nüüd 54 aastat vana ja tänan Jumalat
kogu südamest iga uue päeva eest.
MARIANNE
GRIFFITHS, "Entscheidung"
|